جحيم الصعيد
موسوعة_القصص_والروايات
الثاني عشر...
رحيم.. لسهي... جاهزه ياسهي..
سهي... جاهزه...
رحيم... اتصلي..حالا..
سهي... اتصلت...الووووووووو فرحه معايا..
فرحه.... كنت جاعده مستنيه اتصالك ياسهي...........؟.
سهي.. كانت فاتحه الاسبيكر عشان الكل يسمع..
سهي....واديني اتصلت يافرحه... ممكن اعرف عيزاني ليه...وايه الموضوع اللي بخصوص حور.
فرحه... استني خليكي معايا عشان محدش يكون سامعني عاد...راحت فرحه تقفل الباب كويس .. وراحت في اخر الغرفه عشان تبعد بصوتها اكتر واعدت في ركن صغير ..معاكي..
فرحه... شوفي يا سهي... اني هحكيلك كل حاجه من البدايه..
فلاش باك.....
لما ابويا حبس حور... كان حالف انه يجوزها حور حتي لو غصب عنها وكان يجدر يعملها . بس ربنا بيحب حور واللي كان حايش ابويا عنيها ومعطل جوازها من سعيد اخوي.. ان ابوي كان عنده شغل مهم او بمعني اصح بالنسباله..شغل مهم..
فالوجت ده اني كنت بدخل لحور سرجه ما لو ابويا شافني يمكن يجتلني فيها.. كان جلبي بيتجطع عليها واني مش عارفه اعملها حاجه.. كان كل اللي علي ابويا...انه يدخل يضرب فيها لحد ما تفجد الوعي ويخرج.. كنت بشوفه من حرف الباب اني وامي..وهو بيضرب فيها من غير اي رحمه كنا بنسمع صوتها اللي كان جايب الجصر كله... ومكناش نجدر نعملو اي حاجه واصل وانا امي غلبانه مهياش جد ابوي ولا سعيد اخوي...كانو بعد ما يمشو من عنديها فالاوضه واطمن انهم نامو كنت انزلها براحه.
سهي.... طيب معلش هقاطعك...
فرحه...اتفضلي...
سهي... انتي ليه لما كنت عندكم اتعاملتي . كأن اللي ابوكي بيقولو صح.
فرحه... ماهو اني مجدرش اكدبه...ما اني لو اجدر اجف في وشهم... كنت وجفت لما كان بيعذب في حور..
سهي... طيب انا متزعليش مني يعني.. ايه ضمني انك مش بتعملي تمثيليه.. عليا وانك متفقه مع والدك..
ابتسمت فرحه... معاكي حج.. وعايزه اقولك ان ده نفس السؤال اللي سألتهولي حور.. يوم ما جررت اهربها...
ابنتسم.. رحيم غصب عنه...
فرحه... اني مهمثلش عليكي ياسهي لا انتي ولا حور.. بس هجولك نفس الكلام اللي جولته لحور جبل سابج......
اني كنت بحب.. واحد من واني صغيره يعني زي ما تجولي حب طفوله.. ادهم.. كان حب عمري.. وحلم حياتي اللي حلمت اني اشوفه متحجج. بس للاسف اتحجج نصه وباجي الحلم مكملش عاد..
ادهم.. بعد ما كبرنا.. اكتشفت ان هو كمان كان بيحبني وساكت. ولما اعترفلي.. جرر انه يجي يطلبني.. عشان محدش يعرف بارتباطنا ويحصلي.. مشاكل...وفعلا جه اتجدملي... والغريبه ان ابويا وافج علي جول ودي بالنسبالي كانت غريبه .. ابويا من صغري وهو بيعاملني اوحش معامله وطول عمره كارهني لله فالله عشان مهيحبش خلفه البنات..لحد ما اتجدملي ادهم وافج وكان مرحب كمان.. بس اللي كنت فكراه. انه فرحان اني هبجي عروسه.. بس اللي عرفاه بعد اكده.. انه وافج عشان يبجي ليه دراعين يمين اللي هو اخوي سعيد وشمال اللي هو ادهم... المهم وافج ابوي وكل حاجه مشيت بسرعه ومفيش شهر كنت كاتبه الكتاب.. وابويا جال اسبوعين ونعملو الدخله..كنت زي اي عروسه مشغوله.بتجهيز فرحها وفرحانه.. بس للاسف الفرحه اتكسرت... ابوي وجتها عرض بطريجه مباشره علي ادهم انه يشتغل معاه.. ادهم كان ظابط.. وابويا فكر ان لما يجنده لحسابه كل حاجه هتتسهله عاد.. وفكر ادهم من الظباط اللي معندعمشي.. ضمير وكل همه الفلوس وبس.. ادهم رفض.. وجاله...
اني... عشان خاطر. عيون.. فرحه.. هعتبر روحي مسمعتش عرضك وهعتبر نفسي معرفتش من الاساس طبيعه شغلك.. بس من اللحظه دي لو وجعت..تحت يدي في اي شغل شمال انت او ولدك او حتي راجل من رجالتك اني اسف هنسي اي صله بيني وبينكم وهشوف شغلي..
ابويا ساعتها.. غصب عليه يطلجني بالعافيه... عشان يضغط عليه..ادهم رفض.. وبشده وفضل متمسك بيا.
وفيوم كان الفرح باجي عليه حوالي اسبوع او خمس ايام...لجيت.. ادهم بيكلمني. وهو صوته متوتر وجلجان ...فلاش. بااااك..
فرحه .. مالك يا ادهم صوتك متغير...
ادهم.. عايز اجولك علي حاجه بس بيني وبينك .محدش يعرفها عاد..
فرحه.. طبعا يا حبيبي جول في ايه جلجتني..
حكي ادهم كل حاجه لفرحه.. حصلت بينه وبين ابوها واخوها..
فرحه.. وليه مجولتليش من اول ما جالك اكده..ليه جاي تجولي الوجت. هتخدني بزنبهم وتسيبني يا ادهم.
ادهم.. لا يافرحه انا عمري ما هسيبك ولا اخدك بزنب حد.. والدليل اني اتمسكت بيكي تحت كل تهديدات ابوكي والدليل التاني.. اني مبلغتش عنيه عشانك...
فرحه... امال ليه حكتلي ودلوجت بالذات ومالك مش علي بعضك ليه..
ادهم.. واني راجع من الشغل.. انضرب عليا نار في رصاصه صابت كتفي...ولما حججت من اللي ضربني لجيته سعيد اخوكي . ومعاه رجاله من رجالتكم..
فرحه.. بفزع.. وه هتجول ايه يعني انت انضربت بالنار. اني جيالك .
ادهم.. جايه فين اجعدي يامجنونه.. متجلجيش اني شيلت الرصاصه عاد..ولساتني راجع عالبيت...بس لما حسيت بالجلج جولت لازم اجولك...
سهي.. انا هجيلك حالا واللي يوحصول يوحصول..
ادهم.. لا يا فرحه معيزينش مشاكل عاد هتجولي لابوكي واخوكي. ايه..
فرحه. هما اصلا مش اهنه. خرجو من ربع ساعه وجالو عندهم مشوار ضروري بعد ساعه يعني اكيد لسه هيطولو. وامي نامت اني هتسحب براحه هجيلك اطل عليك. واعاود طوالي...
ومده بسيطه كانت فرحه عنده... اطمنت عليه واعدت معاه شويه..
ادهم.. يلا يافرحه ابوس يدك.. مش عايز مشاكل.. ولا عايزك تتأخري. عاد..
فرحه.. حاضر يا ادهم همشي لو عزت حاجه طمني لو حسيت بجلج بلغني ربنا يعدي السبوع ده علي خير وابجي معاك ..ساعتها مهيجربولكش واصل..
وفتحت فرحه الباب بعد ما سلمت علي ادهم.. وحست بصوت غريب.. بصت لقتهم ابوها واخوها..ووراه رجالته.. دخلت تاني بسرعه وهي مرعوبه..
ادهم. في ايه عاد شوفتي عفريت ولا ايه..
فرحه..ابويا يا ادهم وسعيد ورجاله طالعين عليك.. شكلهم عرفو اني اهنه..
ادهم.. براحه خايفه ليه عاد انتي مراتي ولو حد جرب منيكي هجتله..
فرحه.. لا عشان خاطري يا ادهم.متفتحش واني اهنه...
ادهم...تعالي ادخلي الاوضه خليكي ورا الباب متجلجيش...
دخلت فرحه وقفلت نور الاوضه والباب... وفضلت تسمع...
خبط الباب.. وفتح. ادهم... اهلا وسهلا اتفضلو..
هبد سعيد الباب برجله..
ادهم..في ايه بتجفل الباب اكده ليه
وبدون مقدمات رفع عمران مسدس كاتم الصوت
..في وش ادهم..
ادهم.. خبر ايه عاد.. في ايه..
عمران.. اني جولتلك من اللول ياتبجي معانا ياتبجي علينا..
ادعم.. اني جولتلك لا هبجي معاكم ولا هبجي عليكم..
عمران.. صوح بس جولت كمان ان لو وجعنا ادامك هتنسي اي جراله بينا وهتبجي علبنا..
ادهم.. ده شغلي ولازمآ انفذه...
عمران.. واني كمان شغلي وهنفزه.. ومينفعش واني بنفزه الاجيك واجف في طريجي..
ادهم... يعني ايه..
عمران. يعني احنا وانت.. مهينفعش نتجابلو في نفس الطريج.. وضرب عليه كذا طلقه في صدره.. وسط دموع فرحه اللي شايفه المشهد كله من فتحت الباب.. كانت حاطه ايدها علي بوئها... ودموعها مغرقه وشها...ودقايق ابوها واخوها ورجالتهم قفلو الباب ونزلو...بمجرد.. ما شافتهم قفلو الباب.. جريت عليه زي المجنونه..
رفعت دماغه..ادهم.. ادهم رد عليا جوم ياحبيبي.. اني اسفه يا ادهم ..ادهم فوج فتح عنيك.. اني هتصل بالاسعاف حالا..
ادهم مسك اديها.. وبصوت ضعيف والدم بيخرج من بوئه ومناخيره مبجاش في وجت يا فرحه.. اني خلاص ماشي..
فرحه. بعياط لا متجولش اكده يا ادهم اني مليش غيرك يا حبيبي انت لو سبتني اموت...
ادهم... ابعدي عنيهم يافرحه.. متعاديهمش ابوكي واخوكي ملهمش حبيب عاد.. بس اني عايز اطلب منك طلب..
فرحه.. جول يا ادهم..
ادهم.. في ورج مهم جوه في ضرفتي فالدولاب.. دوسيه لونه اخضر.. الورج ده في كل تفصيله عن شغل ابوكي واخوكي..لو في يوم عرفتي ترجعيلي حجي وتاخديه بتاري منيهم خديه لو معرفتيش اني مسامحك ومجدر ...
فرحه.. اني مش هسبهم وهاخد بتارك. يا ادهم لو علي رجبتي واخر يوم في عمري...
ادهم.. تعرفي يا فرحه اللي مفرحني عاد.. اني هموت وانتي مرتي...وابتسم.. ومسح دموعها... وثولني الابتسامه راحت وايده ابتدت تنزل.ومات ادهم في حضن فرحه.. صرخت كتير وعيطت اكتر حضنته كتير كانت مش عارفه تعمل ايه... واخيرا استجمعت قواها.. باسته من جبينه.. وحطته براحه عالارض.. وجريت بسرعه.. عالدولاب.. وفضلت تدور براحه... لحد ما لقت الدوسيه خدته ورجعت كل حاجه مكانها ومسحت مكان ايديها.. وفضلت تمسح دموعها ولفت طرحتها كويس.. وبصت من الشباك اتأكدت ان مفيش حد.. نزلت براحه... من البيت بعد ما رجعت لادهم تاني وودعته وسط دموعها.. وقفلت الباب.. ومشيت وطول الطريق بتأمن نفسها وتشوف حد شافها او لا ولان الحظ كان معاها محدش شافها وهي طالعه ولا وهي نازله.. حتي لما رجعت البيت اتسحبت براحه ودخلت من البوابه الخلفيه.. وطلعت جري علي اوضتها ولحسن الحظ كان ابوها واخوها مرجعوش لسه... دخلت فرحه اوضتها وبمجرد ما قفلت وقلعت عبايتها وشافت علي هدومها دم ادهم انهارت من العياط ..وبعد ما اتعرف بموت ادهم ومراسم الدفن والعزا وكل حاجه خلصت.. فرحه كانت شايفه او وسعيد بيرسمو الحزن كلنت نفسها تقتلهم باديها..
بااااااللك...
فرحه.. ومن بعد اليوم ده يا سهي جولت ماهسيبش حج ادهم واصل...وهنتجم منيهم واي فرصه هتجيلي عشان انتجم هنتجم..
سهي.. باسف ودموع هو في حد يعمل كده..
فرحه.. ايوه في ابوي واخوي.. يجدرو علي اكتر من اكده ولو كنت جولتلهم اني شوفتهم كانو جتلوني في وجتها ورا ادهم بس اني حلفت احافظ علي نفسي لحد اليوم اللي اخد بتار جوزي منيهم...
سهي.. عشان كده ساعدتي حور..
فرحه... لا مش بس عشان اكده.. عشان هي كمان اتظلمت لما حبت تدور علي حجها وتطلب جزء من فلوسها اللي ابويا كلهم عليها ورسها من ستي ام ابوي.. وكل همها انها تعالج امها.. بس ابوي معندوش جلب...
سهي.. طيب ليه مساعدتيش حور.. من اول ما اتحبست ..
فرحه.. مكنتش لاجيه فرصه او خلينا منكدبش علي بعض مكنتش لسه جادره اخد الخطوه..
سهي.. وايه اللي هلاكي تاخديها يوم ما هربتيها..
فرحه.. اللي خلاني اخد الخطوه دي.. اني .. اني .
رحيم. بيشاور لسهي تسألها..
سهي.. انك ايه يافرحه.. اتكلمي متقلقيش...
فرحه.. اني..سمعت ابويا هو وسعيد بيكلمو راجل من رجالتهم.. بيجولو.. اجتلها.. فالاول اتخضيت جولت خلاص هيخلص علي حور.. ومهجدرش انقذها..عاد.. بس لما وجفت شويه وبجيت اسمع باجي الكلام زين اكتشفت انهم مبيجولوش علي حور
فلاش باااك..
عمران.. كيف يعني منتاش عارف تنفز ياعره الرجاله.
الشخص.. ياعمران بيه.. في واحده ست مابتسبهاش هي وبنتها ديما معاها.
عمران.. اتصرف.. خلي اي حد من الرجاله اللي معاك.. يبعدو الست دي عنيها ..خليهم يساعدوك.. في ظرف نص ساعه تكلمني تجولي كله خلص..
وفعلا فضلت واجفه.. ومفيش ساعه ابويا جاله تلافون..
عمران...طمني ....
الشخص...كله تمام يا عمران بيه.. البقاء لله.
عمران بفرحه.. عال ارجعلي يلا بسرعه عشان تاخد الحلاوه..وقفل معاه
فالوجت ده انا كنت لسه مش مستوعبه ازاي جادر ابوي يتفج علي جتل اكده عادي وكأنه هيدبح بهايم مش بني ادمين كنت هتجنن واعرف بيخطط لجتل مين.. لحد ما اتصعقت من اللي سمعته عاد...
سعيد... كله تمام يا بوي..
عمران.. كله تمام يا ولدي... عفارم عليك.. اول مره احس ان مخك نضيف عاد. وفكرتك في جتل ام حور... فكره بمليون جنيه..
فرحه...اتصدمت.😲
عمران والوجت البت هتبجي تحت دراعنا عاد ومهيبجلهاش غيرنا وهتوافج عليك غصب عنها. واكده محدش بيسرج ورث مرته ده إن عرفت تثبت حاجه اصلا..
سعيد... صوح يابوي.
بااااااااك
سهي... انتي عايزه تقولي ان ابوكي هو كمان اللي قتل طنط مني مامت حور...
فرحه.. ايوه هو اللي سلط علي جتلها والفكره. كانت فكره سعيد اخوي...
سهي..بانهيار..وجمبها مامتها بيعيطو بقهره...
سهي.. دول لا يمكن يكونو بني ادمين...
فرحه.. عما فعلا مش بني ادمين.. بس المهم الوجت سيبك من البكا مهيرجعش ميت ولا حتي هيرجع حجه..عشان تجدري ترجعي حج ميت..وحج مظلوم لازمآ تسيبي البكا علي جنبك عاد. عشان تجدري تخططي. اني بكيت كتير لا الميت رجع ولا عرفت ارجع حجه.. وجررت اوجف بكا عاد.. لحد ما حجه يرجع...
سهي.. قصدك ايه...
فرحه.. جصدي.. انك بتدوري علي صحبتك وخيتك كيف ما جولتي...
سهي... وانا هعرف طريقها منيني.. انتي مش قولتي اخر مره تشوفيها لما هربتيها.
فرحه.. صوح.. بس عندي اخبار . تانيه كتير. لا زمآ تعرفيها.
سهي.. قولي...
فرحه... في نسخه من ورج الدوسيه وورج تاني غيره لصفقات وبلاوي زرجه اجلها يجيب لكل واحد فيهم تأبيده.. ومعايا تسجيلات .. كتير توديهم لحبل المشنجه..تحبي ايه فيهم..
رحيم.. وهو بيوشوش. سهي..
سهي.. انا اللي يهمني الوقت اعرف حور فين..
فرحه.. حور مهترجعش غير اما يتمسكو عاد..
سهي.. انا مبقتش فهمه حاجه..
فرحه.. من كذا يوم.. سمعت ابوي وهو بيتكلم.. مع ناس.. فالتلافون.. وشكلهم حد تجيل يعني ابوي كان بيتكلم باحترام مش زي ما بيكلم رجالته وشخط ونطر..المهم...
من سماعي للكلام.. عرفت ان في اتنين اتخطفو.. وطبعا مكنتش مفسره كلام الطرف التاني...بس بعدها البلد انجلبت علي اخت العمده وود عمها..وجوزها.. كان فرحهم من كام يوم..سعتها اتوكدت.. ان هما دول اللي اتخطفو واللي ابوي كان يجصدهم بس مجدرتش افهم ابوي بيتكلم عادي عن اللي اتخطفو ولا هو ليه يد في خطفهم.....
بعدها بيوم..
لجيت ابوي وسعيد طايرين من الفرح.. وكان بيتودو
وبعدين راحو عالمكتب.. لفيت بسرعه من بره.. وجفت تحت الشباك من غير ما حد يشوفني وطبعا واني بسجل.. عرفت منيهم.. انهم لجو حور.. واخيرا رجعوها.. بس بجيت اسأل نفسي لما هما لجوها مجبوهاش هنا ليه عاد... وفوسط الكلام جابو سيره رحيم بيه عمدتنا.. اخو ساره وابن عم استاذ امجد اللي اتخطفو.. وفهمت من الكلام ان حور كانت جاعده عنديه.. بس معرفتش ليه طبعا.. ووسط ما كانو بيتكلمو سمعتهم.. بيجولو
فلاش باااااك
عمران.. كانت مستخبيه عنديه الفاجره ..وهو مجعدها في بيته اللي فالمزرعه...
سعيد... اني كنت شاكك فيه يابوي من يوم ما شاف الرجاله بتدور فالمزرعه بتاعته لما الرجاله شافت حور وطاردتها وهو طلع من تحت الارض للرجاله...وكنت مستغرب. ازاي سابهم كده عاد.. وحكايه المحفظه دخلت عليه ازاي..
عمران.... يعني اگده رحيم. يعرف ان دي بت اخوي اكيد البت حكتله..وعرف التعذيب اللي عذبنهولها..
سعيد.. يعرف.. ولو يجدر يثبت يتفضل..
عمران.. كيف يعني انت ناسي ان ده العمده.
سعيد.. لا مناسيش بس بردو..محدش يعرف ان حور كانت عندينا ولا عملنا فيها اي حاجه...وحتي لما هربت محدش عرف...
عمران..ولو فرضنا بلغ وجابلنا الحكومه..
سعيد... يامراحب بيه وبالحكومه....يدورو مهيلاجوش حد عندينا.. ساعتها هيجول هو ايه عرف منين ان كان في حد عندينا عشان يهرب من الاساس..
عمران عفارم عليك ياولدي..
سعيد.. المهم.. هنعمل ايه الوجت..
عمران... هنسيبهم متلجحين فالمخزن اياه الوجت.. لحد ما اصفي حسابي من رحيم...
سعيد... طب واخته وابن عمه..
عمران.. سيبهم زي ما هما.. عالاجل هيفضل رحيم ملخوم بيهم وهنجدر ننفذو العمليه بتاعت يوم الخميس من غير اي وش.. ورحيم هيبجي مش فاضي يدور ورانا من الاساس وخصوصي ان الحكومه كمان ملخومه وياه..
سعيد... تمام يا بوي..
بااااااك...
فرحه.. يعني الوجت حور مع ابويا هي واخت العمده وابن عمه..
سهي.. طب هو خطف حور معروف ليه... انما اخت العمده وجوزها ليه...
فرحه....دي معرفهاش بس اكيد في سبب ابوي ما يعملش حاجه من غير سبب...
اصل لو كان خطف خور اللول كنت جولت ان ابوي بينتجم من رحيم بيه عشان لجي حور عنديه فا خطف اخته وابن عمه عشان يعلم عليه كيف ما بيجولو.. لاكن اكده هو خاطف اخت رحيم بيه وجوزها جبلها بليله يعني اكيد في سر....
سهي.. صح عندك حق... طيب الوقت انتي عايزه مني ايه اعمله...
فرحه... اني كنت مصوره الدوسيه اللي فيه كل مصايب ابوي وسعيد وهو ده الدوسيه اللي ادهم قاللي عليه..بس في ورج زياده بمصايب حصلت بعد موت ادهم وعمليات كانت اللي ايدي بتطوله بسرجه.. المهم حطيتلك نسخه في الشنطه....
سهي... يعني ده غير الورقه اللي كتبتي فيها رقم التليفون بتاعك...
فرحه.. ايوه.. افتحيها اكده...
سهي.. لحظه واحده...
فرحه.. معاكي...
سهي.. سدت التليفون بايدها....ووجهت كلامها لرحيم...
الشنطه فوق بتاعتي .
رحيم....استني هجيبها بسرعه المهم خليكي معاها عشان متحسش بحاجه.
سهي. تمام..
وفي لمح البصر. كان رحيم طلع درج القصر.. بخفه وثواني كان جاي....
فتحت سهي بسرعه الشنطه وملاقتش حاجه..
سهي.. مفيش ورق في شنطتي يا فرحه...
فرحه... لانهم مش في شنطتك يا سهي... الورج هتلاجيه في شنطه حور....
سهي...بصدمه.. شنطه حور.. يعني انا ازاي انا هجبها منين. شنطه حور...
فرحه...شنطه حور اللي في شنطتك يا سهي اللي اتحججتي ان اجيبلك شنطتك عشان تاخدي منها الالويز عاد..
سهي. فضلت تقلب وترفع فالتليفون وتسد الصوت بحركات بهلوانيه بعد ما فرحه قالت كده ادام رحيم. وسليم..🤣🤣🤣🤣
كتم سليم ضحكه.. لاكن رحيم محبش يحرجها فا شاورلها بصباعه وهو بيدور فالهوا بمعني انها تجاريها..
سهي.. وانتي ايه اللي عرفك.. ان شوفت الشنطه وخدتها اصلا..
اولا لان اني كنت مخططه لده.. ثانيا بعد ارتباكك وشكلك اتوكدت انك خدتي الشنطه.
سهي.. مرتبه ازاي يعني...
فرحه.. بعد ما ابويا حلف تتغدو معانا..
جررت انك لازم تعرفي ان ابوي مخبي حور او يعرف عنيها حاجه.. جريت علي فوج خدت.. نسخه من الدوسيه ومن غير ما حد يحس دخلت علي الاوضه اللي لجيتي فيها الشنطه.. طلعت شنطتها ودسيت فيها الورج.. وخليت الشنطه في مكان ظاهر اللي يدخل يشوفها..
وفعلا روحت تاني ورجعنا كلنا.. وطبيعي انكم تغسلو ايدكم بعد الوكل.. وصراحه مكنش في بالي مين يشوف انتي او ولدتك.. بس كنت بدعي ان اللي يشوف ميجيش يواجهه ابويا ويبوظ كل اللي رسمته وابويا يكتشف الورج والنهايه بتاعتي تنكتب...ساعتها انتي طلبتي تروحي الحمام.. ولما سالتيني فين جولتلك اخر الطرجه يمين هتلاجي علي طول الحمام.. وطبيعي تفتحي اول باب يجابلك.. وفعلا كانت الاوضه اللي اتعذبت فيها حور.واللي فيها شنطتها والورج.....
وجلجت لما لاجيتك اتأخرتي كنت خايفه تكوني كل ده فالاوضه وسعيد او ابوي يشفوكي.حمدت ربنا لما لجيت الاوضه مجفوله والشنطه مش موجوده.. عرفت وجتها .ان لعبتي مشيت زين.. واطمنت اكتر لما خبطت عليكي.. وجولتلي عايزه الشنطه ومبينتليش اي حاجه واصل...عرفت انك هتسكتي لحد ما تطلعي...
سهي.... انتي طلعتي ذكيه جداا تقريبا كده كل حاجه خطتطلها.. مشيت زي ما انتي عايزه..
فرحه.. اني جوزي كان ظابط شاطر وتجريبا اتعلمت منيه حجات كتير جوي..
سهي. طيب هنعمل ايه..
فرحه.... اهم حاجه الوجت ان رحيم بيه يعمل نفسه مشغول فالتدوير عن اخته واستاذ امجد وحور... عشان ابوي يجدر ينفذ العمليه.. وساعتها رحيم بيه يكون مبلغ باليوم والمعاد..والمكان ..
سهي... ودي هعملها ازاي ..
فرحه.... لا انتي مهتعمليهاش... رحيم بيه اللي هيعملها عاد...
سهي.. انتي هتبلغيه يعني..
فرحه... هو خلاص عرف كل كلمه جولتهالك واني ممحتجاش احكي تاني..
رحيم .. وسليم.. رفعو حواجبهم باستغراب..
ام سهي..😲😲😲 قصدك ايه..
فرحه.. جصدي ان المفروض الوجت تكوني. فالطريچ. مروحه لبيتكم. وده لا صوت طريج ولا صوت شارع من الاساس.. وعارفه انك لساتك فالبلد.. مسافرتيش.. وعارفه كمان انك رحتي لرحيم بيه......
سهي... انتي.. انتييي.
فرحه.. اني بعد ما خرجتو بعت وراكم ست فاطنه.. شغاله معانا فالجصر.. هي اللي مربياني. ويمكن تعرف عني حجات امي متعرفهاش عاد.. وعارفه اني بفكر في ايه.. من ناحيه ابو وسعيد..بحبها كيف امي ...المهم. راحت وراكم بعد ما سعيد مشي بالتوكتوك راحت عالموجف.ولجت سعيد ركبكم.. عربيه.. ولما مشي وسابكم. فضلت واجفه اني جولتلها تتوكدي اللول ان العربيه طلعت منيهم وخليكي معايا عالتلافون.. كانت بتجولي كل اللي هي شيفاه..من اول ما نزلتو لحد ما وجفاي انتي وامك تتحدتو لحد ما جت ووصفتلك بيت العمده بنفسها يا سهي...😲😲😲😲😲😲😲😲😲
اللي هيقول بارت قصير هزعله🤣
#البارت_الثالث_عشر.14 الأخير
جحيم الصعيد
موسوعة القصص والروايات
راحت وراكم بالتوك توك بعد ما سعيد مشي راحت عالموجف .ولجت سعيد ركبكم.. عربيه.. ولما مشي وسابكم. فضلت واجفه اني جولتلها تتوكدي اللول ان العربيه طلعت بيهم وخليكي معايا عالتلافون.. كانت بتجولي كل اللي هي شيفاه..من اول ما نزلتو لحد ما وجفتي انتي وامك تتحدتو لحد ما جت ووصفتلك بيت العمده بنفسها يا سهي..
سهي...😲😲😲😲😲😲😲😲😲
فرحه... انتي معايا..
رحيم.. خد التليفون... براڤو عليكي يا فرحه.. مكنتش اعرف انك بالذكاء ده كله...
فرحه.... شكرا يا حضرت العمده... بس في اوجات لما البني ادم بيتظلم وخصوصي من اجرب الناس ليك..
عجلك بيجف عن التفكير..وبيحل مكانه الجلب.. وتفكير الجلب.. اجوي بكتيييير من تفكير العجل.عشان الجلب لما بينظلم عقابه فالتفكير مهيصدجهوش بشر.. وعلي جد ما يتظلم علي جد ما تفكيره بيبجي جاسي..
رحيم... عنديكي حج..يافرحه...
المهم الوجت.. اني سمعت كل حاجه..وعايز اعرف الوجت هنعمل ايه..
فرحه..بابتسامه.. هتسألني اني ياحضرت العمده..
رحيم... طبعا هسألك...بعد طريجت تفكيرك دي مينعش حد يستهون بيكي عاد ولا ايه...
فرحه... اللول لازم العمليه دي تنكشف عشان ابوي وسعيد يروحو في داهيه...
رحيم.. انتي تعرفي المكان اللي خطفهم فيه..
فرحه.. لا دي الحاجه الوحيده اللي معرفهاش... بس اللي اعرفه ان هما في خطر اي حد بيجي علي سكت ابوي وسعيد اخوي بيبجي اخرت سكته د"م..
رحيم.... اني محتاجك معانا يا فرحه..واني اوعدك اني هحميكي.
فرحه.. اني معاك من غير اي حاجه. يا رحيم بيه.. وصدجني اني مش خايفه والمرادي خلاص مبجاش فيها خوف او حتي تراجع لازم يكون في نهايه واني اتعلمت من ادهم.. ان الخوف بيعطل كتير واني مش عايزه عطله..ولو سكتي اخرتها موت مبجتش فارجه.. كفايه عليا اني اخلص الناس من شرهم.. وساعتها اجابل أدهم في مكان احسن من ده بكتير....
رحيم... لا يافرحه لسه بدري علي مجابلتك لي ادهم...انتي هتعيشي.. وهتكملي..حتي لو من غير ادهم بس كفايه انك ترجعي حجه وتنقذي تلاته ملهمش اي ذنب في ظلم عمران
فرحه... المهم الوجت عشان تجدر تتصرف. زين.. انت معاك الورج.. ولازمآ تاخد التسجيلات...بس يوم ما تنوي تبلغ متجولش حاجه عن التسجيلات الوجت..
رحيم... ليه.
فرحه... لو جدمتها علي طول الحكومه مهتعترفش بيها..وهتجولك انه مش قانوني... لازما الاول تعمل محضر وتجدم الورج بس اللول تكون حد تعرفه وتكون سريه... عشان الحكايه لو انكشفت جبل الاوان هنروحو في داهيه واللي اتخطفو مهيرجعوش....لما تبجي تعمل محضر والنيابه تبتدي تتحرك هنبجي نجولهم ان في تسجيلات سجلناها.. بخصوص الجضيه وساعتها ممكن يعترف بيها...
رحيم باعجاب....انتي دارسه ايه يافرحه...
فرحه...اني معايا ثانويه عامه وجعدت مكملتش...
رحيم.. اللي يسمعك يجول مخلصه علام.
فرحه.. كان نفسي.. بس الله يسامحه ابوي ماهيعملش حاجه عدله.. بس اني اتعلمت كتير من ادهم هو بالنسبالي كان اكبر واهم مدرسه...
رحيم.. ربنا يرحمه...المهم انا عايز اشوفك بكره ضروري عشان التسجيلات..
فرحه .. بأمر الله هحاول اخرج بأي حجه وهجيلك من غير ما حد ياخد باله.
رحيم.. ماشي يافرحه وشكرا جدا ليكي..وياريت لو في اي جديد تبلغيني.
فرحه.. انشالله يارحيم بيه مع الف سلامه...
قفلت فرحه... وهي حاسه بجزء من الراحه لقربها من تحقيق انتقامها ..ورجوع حق ادهم....
اما رحيم فا بعد ما خلص مع فرحه... طلع.. الورق من شنطه حور.. وفضل يتفحصها هو وسليم...
سليم... الله يخرببته ايه البلاوي دي كلها...
رحيم.. ماسك دماغه... انا مش قادر افكر...حاسس اني دماغي مشوشه ومش قادر افكر صح..
حنان... لازم تنام با ابني عشان تقدر تفكر..
جده.. صوح ياولدي لازمآ تنام وتهدي بالك شويه وتنسي اي حاجه حاصله عشان تجدر..تفكر زين...اني هروح انام شويه اني كمان عشان مش جادر...
رحيم.. اتفضل ياجدي..
الجد.. البيت بيتكم يابنتي
حنان.. تسلم ياحاج...
طلع جد رحيم...
سليم..رحيم الصبح تروح النيابه.. وتبلغ بكل اللي حصل.. وعرفهم ان في مهمه هتتعمل يوم الخميس...
رحيم.. انا كنت ناوي علي كده فعلا.. يلا نروح عالبيت التاني ننام شويه..وعشان الجماعه كمان يرتاحو شويه..
رحيم... مش محتاج اقولك ياجماعه البيت بيتكم طبعا..
حنان ... تسلم
سهي.. شكرا.
رحيم.. بينا ياسليم.. وخد معاه الورق وراحو عالبيت التاني..
سليم.. انا مش قادر عايز اخد شاور وانام انام
رحيم.. انا كمان مش قادر عايز انام واحاول افصل شويه.عشان بكره يوم طويل...
سليم.. ربك يسهل ياصاحبي متقلقش كل حاجه هتتظبط.
رحيم... الله كريم...
ودخل كل واحد فيهم خد شاور وراح كل واحد علي اوضه عشان ينام...
فضل رحيم. اعد عالسرير.. واعد يقرا فالورق ويكتشف بلاوي اكتر لعمران... فضل يفكر في حور... اد ايه البيت من غيرها وحش. واكتشف ان حياته مكنتش حلوه من غيرها اصلا.بعد تفكير كتير.. غلبه النوم....
فص صباح يوم جديد... صحي رحيم.. وسليم.خدو الشاور بتاعهم ...ولبسو وجمع رحيم الاوراق..والفديو الخاص بخطف حور..وراحو للمديريه. يقضدمو بلاغ رسمي للنائب العام..
وبعدو وصولهم .. وبعد ما حكي كل حاجه رحيم..
للواء شرف الدين..
رحيم.. بس ده كل حاجه ياسياده اللواء..
شرف الدين.. انا مراقب عمران وابنه من فتره وهما تحت عيوننا من فتره بس بعد المعلومات دي انت يعتبر سهلت علينا كتير في حكايه العمليه دي..
المفروض احنا كده عارفبن اليوم ناقص بس نعرف المعاد والمكان..
رحيم... حضرتك فرحه بنته.. عندها كل المعلومات والمفروض انها هتحاول تيجي انهرده ونتقابل واعرف منها كل حاجه بس المهم الوقت انا عايز اطمن علي اختي وابن عمي وعلي حور. .مش عايز يحصلهم حاجه ومش عارف ايه اللي ممكن يكون حصلهم اكتر مش عارف افكر ولا عارف الاقيهم.. خصوصا اننا الوقت متأكدين ان عمران مش مخبيهم في بيته زي ماكان مخبي حور اول مره.. وميتهيأليش برده..هيخبيهم في مكان تبعه..
شرف الدين... بص يارحيم يا ابني انت عارف معزتك عندي وعايزك متقلقش مش هيحصلهم اي حاجه انا المأموريه دي هكلف بيا اكفأ الظباط عندي.. متقلقش..
رحيم.. طيب المفروض ايه الخطوه اللي تتاخد حاليا..
شرف الدين...اول خطوه كل التسجيلات اللي مع فرحه توصلني.. تاني حاجه نعرف منها المعاد والمكان.. تالت حاجه انا هحط تليفوناتهم تحت المراقبه واكيد هنوصل للمكان اللي خاطفهم فيه..وسيب الباقي علينا.
رحيم.. بس حضرتك انا مش عايز عمران يحس باي حاجه ولا عايز فالوقت ده انه يعرف ان في بلاغ ضده.. اولا عشان فرحه اول واحده هتتأذي. ثانيا انا لسه معرفش مكان اختي وحور وامجد .
شرف الدين.. متقلقش يارحيم.. احنا اكيد عارفين شغلنا كويس..
رحيم. طبعا يا افندم وياريت حضرتك متزعلش بس اكيد انت مقدر التوتر والقلق اللي انا فيه..
شرف الدين. طبعا مقدر بس لازم تكون اهدي عشان تقدر تفكر.
رحيم.. تمام يا فندم وقت ما اوصل للتسجيلات واعرف المعاد والمكان هبلغ حضرتك فورا..
شرف الدين..وانا مستني..
رحيم. بعد اذن حضرتك..
شرف الدين.. اتفضل ....
................ مشي رحيم وسليم. علي القصر..كان الكل متجمع تحت.
رحيم.. السلام عليكم..
الجميع عليكم السلام.
جده... خير ياولدي في جديد.
رحيم.. انا لسه جاي من المديريه وقابلت اللواء شرف الدين وكله الوقت في ايده..
سهي... طيب هنفضل مستنين كده ده الحكومه معروفه ديما بتوصل متأخر ..
سليم.. بضحك... انتي بتتفرجي علي افلام كتير شكلك.
سهي... بصوت واطي... ايه الخفه ده..
سليم... بتقولي حاجه.
سهي.. ابدا..
رحيم ... بصوت واطي لسليم.. مش وقتك ياحنين
سليم... بضحك انا عملت حاجه..
رحيم... الوقت بس محتاجين فرحه تيجي.. عشان اقدر اخد منها التسجيلات ونعرف منها معاد العمليه..
حنان... طيب ما تكلمها كده..
رحيم.. انا مش عايز اكلمها... احسن يكون حد جمبها تحصل مشكله..
سليم.. يبقي مفيش ادامنا غير اننا نستني...
والدته... اني هجوم احضر الغدا.
مرات عمه... خديني معاكي يا امنه...
حنان... ممكن اجي اساعدكم..
امنه.. ياخبر لا ميصحش معبزينش نتعبوكي
حنان.. تعب ايه بس تعبكم راحه اهو بدل ما انا اعده كده قلقانه..
مرات عمه.. طيب يلا نحضرو مع بعض ..
دخلو الستات مع بعض للمطبخ.... اما جده وعمه.. دخلو المكتب...
واتبقي رحيم.. وقمر.. وسليم وسهي....
قمر. بصوت واطي.. رحيم.. ممكن اتحدت معاك.
رحيم.. وهو مش باصصلها... مفيش بينا حديت يا جمر.
قمر... معلش عشان خاطري..
رحيم.. ملكيش خاطر عندي..
قمر.... طيب هما كلمتين وبعدين متكلمنيش...
رحيم.. بزهق.. اتفضلي... وخرجو علي الجنينه. وفضل سليم وسهي....
سليم حاول ينكشها .ويكسر الصمت..
سليم... كنتي بتقولي ايه بقي كده مسمعتكيش.
سهي . بصتله... انت بتكلمني..
سليم.. لا بكلم الحيطه..
سهي... ياحرام... انت لسعت.
سليم.. نعممم
سهي.. مالك بس مش ده كلامك مادام وصل بيك الحال انك تكلم الحيطه يبقي لسعت..
سليم.. ماشي هعديها وبردو عايز اعرف كنتي بتقولي ايه..
سهي.. اولا ايه هعديها دي. لو معدتهاش يعني هيحصل ايه..
ثانيا انت طلعت تقصدني اهو مكنتش تقصد الحيطه..
ثالثا وده الاهم.. كنت بقول ايه الخفه ده في حاجه..
سليم.😲😲ايه يا حاجه ماتهدي كده علي نفسك مالك بالعه قطر.
سهي.. ايه حجه دي انت شايف سناني مكسره...
سليم.. تصدقي انا اللي غلطان اني قولت اجبر بخاطرك. واتكلم معاكي بعد ما الكل مشي كده..انا اللي غلطان اني بتكلم مع عيله صغيره...صحيح اللي يمشي ورا العيال..
سهي... اولا انا مقولتلكش تتكلم معايا وتسليني في وحدتي... ثنايا ايه عيله دي انت خدت عليا اوي ما تحترم نفسك...
سليم... وهو مكشر انتي قولتي ايه...
سهي.. 🙄. قامت وقفت.انا هقوم اشوف ماما..
سليم..قام وقف قصدها.ومسكها من اديها... انتي قولتي ايه..
سهي.. سيب ايدي انا راحه لماما..
سليم.. طب لما انتي جبانه كده.. بطولي لسانك ليه.
سهي... لا بقولك ايه انا سكتالك من الصبح..تنا لجبانه ولا خوافه وبعدين انت مستطول نفسك يعني..
سليم.. مستطول نفسي يابنتي بصي في مرايه كده وشوفي انتي رافعه عينك ازاي عشان تشوفيني وبعدين ابقي طولي لسانك براحتك.
سهي.. طب سيب ايدي بدل ما اعمل حاجه مش هتعجبك..
سليم.. باستفزاز اللي عندك اعمليه..
سهي.. بلاش.. هتزعل وبعدين اللعب مع العيال مش حلو ولا ايه يا كبير..
سليم.. انا قولتلك اللي عندك اعم وقبل ما يكمل كلامه كانت سهي ضربته في منطقه خطر بركبتها وطلعت تجري اول ما ساب ايدها...وابتسامه نصر علي وشها.
سليم...بألم اااااه يا بنت الجز!مه ولله ما انا سايبك....
...........
رحيم.. خير ياجمر .
قمر.. واقفه قدامه بتوتر وبتفرك في اديها...
رحيم.. ما تنطجي ولا اسيبك وادخل عاد..
قمر.. خلاص هنطج .كنت عايزه اجولك.. يعني ان طريجتك معايا مش زينه هتفضل تتجاهلني لحد ميته اني اتأسفتلك وانت مش راضي تسمعني.
رحيم... واسمعك ليه ياجمر.. هو في كلام تاني يتجال بعد اللي جولتيه اشحال انك عارفه امجد بالنسبالي ايه وعارفه ان كلكم اهم حاجه عندي .طيب هجول اني السبب في خطف اخوكي ماشي . طيب واختي يا غبيه هخطف اختي ليه..
قمر... يا رحيم.. ولله كان غصب عني يعني كل اللي حصل ده وحكيتهولك..يخلي اي حد دماغه تشت عاد..
رحيم.. فين الدماغ دي يابت عمي مالاساس انتي شيلتي دماغك وحطيتي مكانها جزمه جديمه..
قنر.. بحزن .. الله يسامحك ياود عمي
رحيم.. شوفي ياجمر اني المفروض بعد اللي جولتيه ده ما عايزش اعرف ليوم الدين مش بس اجطع معاكي كلام.. بس مجادرش انتي عارفه انك كيف ساره عندي وانتو التنين من صغركم وانتو متعلجين بيا بس مكنتش اتوجع انك تشكي فيا عاد..
قمر.. سامحني يا خوي .. ولله مكانش جصدي... خلاص بجي عاد طب يارب اتخطف اني كمان
رحيم.. بنصف ابتسامه.. ماشي ياجمر...
قمر... صافيه لبن.
رحيم.. حليب يا جشده...
ضحكت قمر هي ورحيم.. ورجعو تاني دخلو عالقصر....
قمر... هي فين سهي.
سليم.. بالم واضح.. مش عارف تقريبا فالمطبخ معاهم.
قمر.. اني رايحالهم..
رحيم .مالك بتتلوي زي التعبان كده ليه.
سليم.. لا مفيش..
رحيم.. ايه روقتك ولا ايه..
سليم.. وديني لا ربيها.
رحيم.. بضحك... اضربت تحت الحزام يامعلم..تستاهل..
سليم.. انت فرحان فيا..
رحيم.. اه وللله تخيل🤣🤣
.............................. ............................
بعد كذا ساعه كان ابتدا الليل يدخل...وبعد ما اتغدو ..وخلصو..
دخل الغفير بعد ما استأذن .ياحضرت العمده في واحده ست بتجول عايزه سعادتك.
رحيم.. دخلها
ثواني ومانت داخل القصر امرأه منتقبه
رحيم..انتي مين...
سهي... باندفاع دي فرحه..
رفعت.. فرحه النقاب.. صح اني فرحه..
بصلها سليم بزهول..
اما سهي. فا رفعت كتفها في كبر وتحدي لسليم..
رحيم... بلهفه.. اهلا يافرحه فينك كل ده.. مكنتش عايز اتصل بيكي عشان ميحصلكيش مشكله..
فرحه... كويس انك متصلتش ابوي وسعيد طول النهار فالبيت ومصدجت خرجو وخد اغلب الرجاله معاه وبالعافيه عرفت اخرج من امي
رحيم... هي تعرف حاجه..
فرحه...ايوه عارفه كل حاجه.. وعارفه كمان اني جايه اهنه وبالعافيه عرفت اجي. منيها كانت جلجانه علبا..اني جولتلها تفضل واجفه فالشباك ولو حست باي حاجه تكلمني بسرعه..
رحيم.. طيب تمام.. ومش هأخرك .. متجلجيش..
الوقت اني عايز كل التسجيلات ..اللي عنديكي..
فرحه.. طلعت فلاشه...وادتها لرحيم.
فرحه.. الفلاشه دي عليها كل التسجيلات ....
ومن ضمنيهم في تسجيل.. بالمعاد والمكان..
رحيم.. ايه هو المعاد والمكان طيب.
فرحه... يوم الخميس... يعني بعد بكره.. والساعه 11بليل والمكان اني مهعرفهوش.. بس لازم تلافونه يتراجب عشان تكونو وراه وتعرفو المكان منيه.. وبردو هو جايل فالتسجيل مواصفات معينه يمكن لما تسمعها تعرف منيه المكان لاكن اني معرفهوش.. هو كل اللي فهمته انه مكان بيبعد عن العمار.. في وسط الطريج فالخلا...
رحيم.. تمام يافرحه.. روحي انتي عشان ميحصلكيش مشكله..وانا لو حبيت اعرف حاجه هكلمك.
فرحه...ماشي بس في حاجه مهمه حابه اجولهالك..
رحيم.. جولي يافرحه..
فرحه... اني حاسه ان المكان ده هيكون موجود فيه حور واختك وجوزها.. ميتهيأليش هيكونو في مكان تاني..
رحيم... صح يا فرحه.. حجيجي اني مغلطتش لما جولت انك حد مهم معانا..
سليم.. انتي ازاي كده..
فرحه... باحراج اكده ازاي...
سليم... انتي ذكيه جدا وطريقت تفكيرك خرجت بره إطار الصعيد هنا ..
قمر.. ومالهم بنات الصعيد عاد..
سليم.. زي الفل طبعا مش قصدي بس.الفكره ان انسه فرحه. ماشاء الله عليها مفيش كلمه بتخرج منها هي مش عارفه طريقها.. وبص لسهي بتشفي.. ده حتي خلت انسه سهي.. تنفز خطتها وتمشي وراها وهي مش حاسه..
سهي.. وهي الشرار هيطلع من عينها...😡😡
فرحه.. الكلام ده كتير عليا ياجماعه ولله.. كل الحكايه اني اتعلمت افكر زين..
معلش انب لازم امشي بسرعه زمان امي جاعده علي اعصابها..
رحيم.. استني اوصلك.. بسرعه عشان نكسبو وجت عاد..
فرحه.. لا ميصحش اني هروح بسرعه كيف ما جيت..
عشان كمان محدش ياخد باله...
رحيم.. تمام وجت ما توصلي وتلاجي كله تمام طمنينا .
فرحه.. حاضر ربنا يستر..
مشيت فرحه...
اما سهي.. كانت بتبص لسليم نظرات ناريه مش طيقاه...عشان مدحه في فرحه...
سهي.. بتكلم نفسها .. هو انا مال مضايقه كده ليه انا مالي اصلا ده انسان ,رخم...
بس شكله عجبك...
سهي.. عجبني ايه لا لا انا اصلا مش طيقاه..مش كفايه انه كان يقصد اني مشيت ورا فرحه زي العيله...
اما سليم.. كان كاتم ضحكه علي منظرها وهي هتموت وتولع فيه..
رحيم... اني هجوم الوجت يا جدي.. بسرعه اروح للواء شرف الدين.. وهبلغه باللي حوصل غشان مبجاش في وجت..
جده.. ماشي ياولدي ربنا معاك..
سليم.. انا جي معاك..
رحيم وهو ساحبه وبصوت واطي.. وانا يعني هينفع اسيبك دي سهي تولع فيك ولله بعد اللي عملته.
سليم.. انت ملاحظ بقي.🤣🤣
رحيم... ايوه يا اخويا ملاحظ عايز ترجع حقك بعد ما البت علمت عليك..
سليم.. بس متقولش علمت عليا بدل ما اروح اديها مطوه في وشها اللي زي القمر ده..
رحيم... بضحك... طب اركب يا وحش🤣
وصل بعد مده رحيم وسليم وقابلو اللوا شرف الدين.. وادوله التسجيلات.. وعملو بحث بمواصفات المكان وتقريبا اتأكدو منه....
شرف. الدين.... رحيم.. مش عايز انبهك انك متحاولش تروح المكان لو روحت هتبوظ كل حاجه بلاش تسرع عايزين الوضع يبان طبيعي وافتكر ديما ان اي غلطه هتعملها هتعرض حيات المخطوفين للخطر..واي حاجه هتعملها من غير ما ترجعلنا احنا مش مسؤولين عنها.
انا هبلغ الظباط المكلفين بالمؤموريه عن الاخبار الجديده اللي وصلت ومتقلقش هيتعمل مسح فالمكان بطريقتنا وهنتأكد قبل العمليه.. اذا كان مخببهم هناك او لا..
رحيم.. تمام يا فندم..هستأذن انا..
شرف الدين.. اتفضل...
..............
سليم.. فرحان انا بالبوء الاخير اللي قالهولك ده..
رحيم.. اشمعني..
سليم.. عشان عارف يا صاحبي دماغك كانت هتوديك لفين
..وكل كلمه قالها اللوا انت كنت ناوي عليها صح ولا غلط.
رحيم.. مش قادر امنع نفسي في اني اروح يا سليم....مش قادر استني.
سليم... وافرض رحنا وملاقينهمش فنفس المكان....
ده مجرد توقع مش اكتر ويمكن المكان اللي مخبيهم فيه مش هو ده..
رحيم.. مش عارف بس مش قادر..
سليم.. انت حبيتها ياصاحبي مش كده..
رحيم.. بتوتر انا لا اقصد يعني انا قلقان عليهم كلهم مش اكتر وبعدين انت لو كنت شوفتها وشوفت التعذيب اللي اتعرضتله اللي باين في كل جسمها... كنت هتعرف انا قلقان ليه...
سليم.... بضحك كمان وصلت لكل جسمها..
رحيم.. اتلم عشان متزعلش.. وبعدين اقصد من كلام الدكتوره .
سليم.. ماشي ياعم همشي ورا كلامك بس هقولك كلمه واحده... امشي ورا قلبك وصدقه ياصاحبي عشان الحب لما بيجي مينفعش نخبيه عشان لو خبيناه عنينا مبتقدر تخبي وبتفضحنا... وصدقني انا مبسوط عشان شايف الفضيحه في عنيك يا صاحبي....
اكتفي رحيم.. بابتسامه لسليم... ودور العربيه وطلع بيها.....
وراح عالبيت بتاع المزرعه ومقدرش يروح القصر تاني... حس انها وحشته وريحتها فالبيت وتخيله لوقفتها في كل مكان فالبيت وحشته....
............
في مكان تاني.....
مايه.. مايه... عايزه اشرب..
امجد... ساره.. حبيبتي انتي كويسه..
ساره.. ايوه يا امجد بس عايزه اشرب..
امجد طيب جومي. براجه هاتي يدك...
ساره.. اني مش شيفاك...
امجد.. تعالي مسكتك اهه...
ساره... انت كويس...
امجد بالم باين في صوته حاول يخفيه..ايوه اني بخير خدي مايه اشربي.
مسكت ساره المايه وفضلت تشرب لحد ما شبعت...
ساره... هنضلو اهنه كتير اني خايفه..
امجد متجلجيش اني معاكي...
ساره... حور مش طالعلها صوت ليه...
امجد... مش عارف... شكلها نايمه من التعب..
ساره.. لو فضلنا اهنه اكتر من اكده هتموت .
امجد... اني مش عارف اعمل اي حاجه ياساره.. بالنهار... الرجاله جاعدين معانا.. ومغميين عنينا.. واول ما الليل يجي يشيلو الغمامه من علي عنينا ويمشو ومهنبجاش شيفين حاجه.. اني حاسس اني مهشفش النور تاني...
ساره بعياط.... يارب حلها من عندك..
امجد.... بطلي عياط.. عشان خاطري.. وتعالي براحه نشوف حور...
مسحت ساره دموعها... وقامو.. وفضلو يتسندو علي الحيطه.. ويمشو براحه يدورو علي حور...
ساره.. وه.. حاسب استني اني خبطت فيها ...وطت ساره وامجد عالارض.. وقومو حور.. شويه....
فضلت ساره تخبط علي وشها براحه....حور.. حور.. جومي ياحور.. انتي سمعاني...
امجد..ايه الميه اللي مغرجاها دي..
ساره... ايوه صوح هدومها فيها ميه كتيير.
يمكن.. لما خدوها من شويه.. يضربوها.. يمكن عزبوها بالميه..
امجد.. معارفش.. بس الجو تلج.. اكده هتموت وولاد الكلب مسايبينش اي حاجه نطعطو بيها ..
ساره... ده حتي الشبابيك كلها مكسور الجزاز بتاعها وكأنهم جاصدين....عشان نموتو من البرد..
امجد... حاولي تفوجيها طيب...
ساره.. معيزاش تفوج اني خايفه يكون جرالها حاجه....
وبصوت ضعيف نطقت حور.... رحييييييييم جاي.
ساره.. فاجت يا امجد بتجولي ايه ياحور.. مسمعكيشي علي صوتك ..
حور... رحيممممم جاي...
لايك و علق ب 10 تعليقات
البارت الرابع عشر ....والاخير.
مسحت ساره دموعها... وقامو.. وفضلو يتسندو علي الحيطه.. ويمشو براحه يدورو علي حور...
ساره.. وه.. حاسب استني اني خبطت فيها ...وطت ساره وامجد عالارض.. وقومو حور.. شويه....
فضلت ساره تخبط علي وشها براحه....حور.. حور.. جومي ياحور.. انتي سمعاني...
امجد..ايه الميه اللي مغرجاها دي..
ساره... ايوه صوح هدومها فيها ميه كتيير.
يمكن.. لما خدوها من شويه.. يضربوها.. يمكن عزبوها بالميه..
امجد.. معارفش.. بس الجو تلج.. اكده هتموت وولاد الكلب مسايبينش اي حاجه نطعطو بيها ..
ساره... ده حتي الشبابيك كلها مكسور الجزاز بتاعها وكأنهم جاصدين....عشان نموتو من البرد..
امجد... حاولي تفوجيها طيب...
ساره.. معيزاش تفوج اني خايفه يكون جرالها حاجه....
وبصوت ضعيف نطقت حور.... رحييييييييم جاي.
ساره.. فاجت يا امجد بتجولي ايه ياحور.. مسمعكيشي علي صوتك ..
حور... رحيممممم جاي...ونامت تاني....
امجد.. بينها كانت بتحلم.. خير يارب...
ساره... بتحلم ايه عاد .. دي هتخترف.. مشيفش صوتها كيف وجسمها اللي مش جادره تصلبه عاد...
امجد... ربنا يستر..المهم جومي سنديها معايا نسحبوها لاي ركن.. ونجعدو جمبها عشان تدفي شويه جسنها كيف التلج..وهدومها كلها مايه.
ساره... طيب ...وقام امجد وساره.. وسندو حور.. لحد ما راحو تحت الشبابيك... واعدو وادفو في بعض.. لحد ما. راحو في سابع نومه.. من غير اكل ولا دفا حتي الميه قليله.......
في صباح يوم جديد ملئ بالاحداث...
صحي رحيم.وسليم....
خبط سليم علي رحيم...
رحيم.. ادخل يا سليم..
سليم.. فتح الباب.. انت صحيت..
رحيم... وهو بيلبس وبيحط مسدس في ظهره... لا لسه نايم..
سليم... ايه اللي انت بتحطه في ضهرك ده يارحيم..انت ناوي علي ايه..
رحيم...انا جبت اخري خلاص . ياسليم...انا مش هستني اكتر من كده... ولازم اتصرف بنفسي.
سليم. اهدي كده ووحد الله... يارحيم.. مااحنا عملنا كل اللي علينا الوقت كله في ايد الحكومه..
رحيم.. وانا مش هستني الحكومه. وعلي فكره احنا معملناش اللي علينا ولا حاجه.. احنا كل ده اعدين حطين ادينا علي خدنا زي النسوان وانا مش هعد اكتر من كده...
سليم.. يعني هتعمل ايه.. وبعدين انت حاطت مسدس في جيبك ورايحلهم في عز النهار .. طب حتي استني بليل انت جاي الوقت وتبوظ كل حاجه دي كلها كام ساعه يارحيم...
رحيم... انا مش هستني .. اللواء كل همه المأموريه يا سليم.. عشان كده مش عايزني اروح ولا اتسرع... مانا لو روحت طبيعي العمليه بتاعتهم هتتأجل..
سليم... طيب ما ده مش صح.. احنا عايزينه يغور في ستين داهيه هو وابنه لاكن لحد الوقت هما مش متلبسين بأي حاجه هيمسكوهم بناءآ علي ايه ..
رحيم... وصل لقمه غضبه..وباعلي صوته سليم.. انا مش قادر انا حاسس اني متكتف لا عارف اعمل حاجه ولا عارف افكر. انا حتي مش قادر افكر.. ايه حجم الخطر اللي ممكن يكونو فيه.. مش عارف بيتعزبو بيموتو مش عااااارف... انا استنين كذا يوم بس حاسس انهم سنين... انت بعت الرقم لصاحبك يعمل تتبع لتليفون حسام ومفيش اي فايده... كل اللي قاله ان اخر نقطه اتصال بالرقم كانت فالصعيد.. حسام خد الفديو عشان يتعرف علي الناس اللي خطفت حور.. ومعرفش حد... جم رفعو البصمات عشان يستدلو منها علي اي فرد فيهم وزي ماحنا كل حاجه مفيش مفيش مفيش. وجاي تقولي استني هستني ايه..
سليم.. طيب ممكن تهدي وتبطل عصبيه.. انت مش قادر تفكر بسبب عصبيتك دي احنا مأصرناش يا رحيم.. تحنا جبنا تسجيلات لعمران توديه في داهيه جبنا ورق يوديه في داهيه كل الحكايه اننا بس مستنيين الفرصه اللي تخلينا نمسكهم متلبسين والفرصه انهرده يا رحيم... مفيش داعي انك تفقد اعصابك وتبوظ كل حاجه انت رايحلهم في عز النهار وانت مش عارف هما اد ايه والكتره يا صاحبي تغلب الشجاعه. ويوم ما هتروح ادام عمران مش هيسمي عليك عمل كده في بنت اخوه.. وقتل امها.. وقتل أدهم جوز بنته يعني ده شايل قلبه وحاطت بداله مصلحته واللي زي ده بيدوس ومبيفرملش..
رحيم..وانا مبخفش..
سليم... عارف انك مبتخفش بس يا سيدي حتي لو مش خايف علي نفسك.. خاف عاللي انت رايح عشان تنقذهم انت فاكر ان عمران هيسني عليهم بعد ما يخلص مننا ما اكيد مش هيرحمهم..
رحيم.. اقتنع لكلام سليم.. واعد بقلت حيله علي حرف السرير وحاطت وشه بين كفه..
سليم.. مالك يا صاحبي انا اول مره اشوفك كده وبعدين انا عايز اعرف ايه اللي جد.. احنا لحد امبارح كنت تمام ومقتنع وكنت مستني اللحظه دي..
رحيم.. بحزن ولمعه في عينه لاول مره ادام سليم اللي جد اني حلمت بحور يا سليم... حور تعبانه حور بتنادي عليا الحقها ياسليم... .
سليم.... بحزن علي صاحبه.. وراح اعد جمبه وخده في حضنه... كنت متأكد انك حبتها يا صاحبي.. بس مكنتش عارف انك حبيتها كده... متقلقش. هيبقو بخير واحنا هنبقي مع البوليس.. ومش هيجرالهم حاجه.. صدقني..انا مش عايز اشوفك ضعيف كده يا رحيم طول عمري بستمد قوتي منك.. الحب بيقوي ياصاحبي مش بيضعف..
رحيم.. انسحب من حضن سليم ومسح عينه ..فعلا الحب بيقوي يا سليم.. بس ده لما تكون انت في مركز قوه اصلا.. بس انا حاسس اني فقدت قوتي مش قادر اعمل حاجه.. حاسس انهم في خطر ومش قادر احدد حجم الخطر ده ايه بالظبط...
سليم... مهما كان هيعدي ياصاحبي ولله اطمن..كلها كام ساعه.. وكله هيبقي تمام متقلقش...يلا قوم اغسل وشك كده وانا هخرج اعملك فطار وفنجان قهوه..مشربتوش قبل كده..بس متاخدتش علي كده.
رحيم.. ابتسم.. ماشي ياعم شكرا عالجمايل اللي مغرقاني دي... بس اعمل قهوه بس مش عايز افطر.
سليم.. لا هتفطر.. عشان انهرده عندنا يوم صعب. ولازم تبقي قادر تقف.. مش هروح معاك انا ادام عصابه مبترحمش.. وانت تقع من طولك هشيلك ساعتها ولا اشيل امجد وساره وحور..
رحيم. بقله حيله.. طيب يلا خلص.. عشان نروح بعد كده للواء.. ونشوف اخر الاخبار. وبعد كده اروح اشوفهم فالقصر...ونجهز نفسنا.
سليم.. تمام يلا قوم اغسل وشك وحصلني.........
..............
بعد وقت كانو خلصو وطلعو عالمديريه.وقابلو اللواء شرف الدين..
شرف الدين... عايز تيجي فين يارحيم احنا طالعين رحله.. دي مهمه وفيها خطر.. انت تاعد وكل اللي ليك ان اللي مخطوفين يرجعو ويكونو بخير...
رحيم... لا هاجي انا استنيت كتير واحترمت رابت سعادتك اني متسرعش واعمل اي تصرف غلط.. لاكن اكتر مش كده مش هقدر انت ليه حضرتك مش قادر تقدر موقفي..
شرف الدين.. لا مقدر بس ده خطر انك تيجي وانا مش هقدر اتحمل المسؤوليه دي.. انتو بالمسبالي ارواح لازم احافظ علبها.. هتبقي عيني عليكو ولا علي اللي مخطوفين اللي معاهم ولا علي اني امسكهم متلبسين وهما بيسلمو لبعض المخدرات...
رحيم... بصوت عالي.. واحنا مش عيال صغيرين... واللي هناك دول يخصوني انت كل همك ان العمليه متتمش وتقبض عليهم.. العمليه دي من غير ما انا اعرف حضرتك معلومات عنها وعن معادها ومكانها مكنتش عرفت توصلها الوقت.. ولو كنت جيت بلغت عن خطفهم وبس كان زمانكم معايا وبس لاكن الوقت كل همكم العمليه بتاعت انهرده..
شرف الدين. بعصبيه وخبط بايده عالمكتب.. انت نسيت نفسك ولا ايه يا رحيم...العمليه دي احنا متابعينها من فتره وبيك من غيرك كنا اكيد هنوصل انت مش هتعرفنا شغلنا.. ومش معني اني مش عايزكم معايا ان كل همي العمليه.. دي ارواح مش عرايس لعبه...واي غلطه منكم عتعرض حياتكم وحياتهم للخطر..احنا في شغلنا مفيش عاطفه يارحيم.. بنروح نتعامل مع المهمه بعقلنا مش بقلبنا بنحاول نسيطر علي العمليه من مل الجوانب احنا ادامنا عمليتين مش عمليه واحده اول عمليه اننا نقبض علي عمران وابنه وتجار المخدرات.. تاني عمليه. اننا ننقذ اللي مخطوفين.. انما انت رايح بقلبك وده في شغلنا مرفوض..
سليم... اسف للتدخل صلو عالنبي كده سياده اللواء رحيم ميقصدش بس هو مضغوط اخته وابن عمه لسه عرسان مبقالهمش كام يوم واتخطفو فرحتهم مكملتش هو قلقان عليهم وقلقانه علي حور لان هو اللي عارف ايه اللي ممكن يحصلها من منظرها اول مره يعني عارف انه بيتعامل مع شخص تقريبا مجرد من المشاعر ومعندوش قلب..
شرف الدين... عشان كده لازم نتعامل بالعقل زي ما قولت وإلا هنفقدكم وهنفقدهم.. وهنفقد عناصر من الشرطه..لازم تعامل صح..
رحيم.. انا اسف.. مقصدش يا سياده اللواء حضرتك عارف معزتك عندي بس صدقني غصب عني..
شرف الدين.. وانا مقدر يا رحيم ومش زعلان انت عارف انك بالنسبالي زي ابني..
رحيم.. ده شرف ليا بس عشان خاطري.. لازم اكون معاكم وصدقني ولله مش هعمل اي تصرف يعرض اي حد للخطر وانا مسؤوول ادام حضرتك..يمكن انا متعصب الوقت بس صدقني هتصرف بعقل..
شرف الدين.. بقله حيله.. ماشي يارحيم.. بس هتسمع كلامي ومفيش اي تصرف يتعمل.
رحيم.. حاضر..
شرف الدين.. يلا انتو الوقت عشان نشوف شغلنا ونبتدي نجهز .
رحيم.. تمام وقبل النحرك هكون عند حضرتك..
شرف الدين.. ماشي يارحيم..
مشي سليم ورحيم وراحو عالقصر... وحكولهم كل خاجه هوحصل..
جده.. ما تسمع كلام اللواء يا ولدي عشان متعرضتش نفسك انت وهما للخطر ..
رحيم... جدي متجلجش.. عليا بس اني لازم اروح...
والدته... استر يارب عديها علي خير اني ملياش غيرهم متوجعش جلبي علي حد فيهم..
رحيم. قام اعد جمبها.. وباس راسها...متجلجيش يا امي.. ومتخافيش عليا ولدك راجل صوح ولا لا..
والدته.. صوح ياولدي.. وسيد الرجاله كمان..
رحيم.. طيب بجي جلجانه ليه عاد.. كل اللي عايزه منيكي تدعيلنا بس.. واني هرجعلك وساره في يدي ..وبص لعمه ومرات عمه .. وامجد كمان.ياعمي انت ومرت عمي وجمر كمان هيرجعلكم صاغ سليم.. ادعولنا بس...
الكل.. ربنا يرجعكم بالسلامه يارب..
جده... جومو يلا يا جماعه حضرو الغدا عشان رحيم وسليم ياكلو جبل ما يتوكلو علي الله....
قامت والدته ومرات عمه ومعاهم حنان. يحضرو الاكل...
سهي... لرحيم وسليم... بصوت هادي نسبيا..
هو انا ممكن اطلب منكم طلب..
رحيم.. اتفضلي ياسهي..
اما سليم فكان بيبصلها بنظرات غاضبه..
سهي.. هو انا ينفع اجي معاكم..
رحيم.. لا طبعا.. مش هينفع يا سهي.. احنا اصلا رايحين بالعافيه وبعدين مرواحك مش هيعمل اي حاجه بالعكس. ده هيصعبها اكتر...
سليم.. رايحين رحله احنا😏😏
سهي... ممكن اعرف انت ليه مش طايقني كده.. وبعدين انا راحه لاختي انت مالك..
سليم... اختك..😏وبعدين هتروحي تعملي ايه هتمسكي مبرد الضوافر.. تحاربي بيه... رحيم كتم ضحكه..
سهي.. وقد وصلت لاعلي درجات الغضب من سليم..اللي كل مره يقلل منها..
سهي... اولا انا مش هرد عليك عشان خساره فيك الكلام انت مش بتعمل حاجه غير تتريق وبس.. ثانيا وده الاهم.. انا مل همي اطمن علي سهي... ثالثا وده الاهم بطل تقلل من قدرات غيرك عشان ممكن يكون احسن منك..
سليم..😏😏قدرات طيب..
سهي.. نفخت وقامت مشيت وفضلت تدب فالارض بعصبيه وهي ماشيه زي الاطفال...
ابتسم سليم.. بنصر. لتاني مره💪💪💪
رحيم.. انت حطتها في دماغك لبه ماتعقل بلاش شغل العيال ده اديك زعلتها..
سليم.. احسن..😒...
رحيم.. مفيش فايده فيك..
تساااااااااارع فالاحداث..
بعد الغدا.. ابتدا رحيم يجهز هو وسليم...
حنان ماسكه راسها وحاسه بالم...
والدت رحيم.. مالك يا ست حنان.. انتي زينه.
حنان.. حاسه بصداع تقريبا ضاغطي واطي..
امنه.. طيب جومي ريحي شويه في السرير نامي شويه وهتصحي زينه..
مرات عمه.. طيب نجبولك اي مسكن..
حنان.. لا انا معايا علاج الضغط...
مرات عمه طب يلا اطلعي ريحي شويه..
حنان.. هي سهي.. فين..
امنه.. معارفش. بس خرجت من شويه وشوفتها جاعده فالجنينه. تلاجيها لسه بره..عاد.
حنان.. طيب معلش انا هستأذنكم اريح شويه بس ولو سألت عليا عرفوها اني فوق..
مرات عمه.. ماشي هي تلجيها مع جمر بره.
حنان.... ماشي بعد اذنكم..
امنه. ومرات عمه.. اتفضلي..
امنه.. اني هجوم اصلي ركعتين لله..
مرات عمه.. خديني معاكي..
اما عند رحيم وسليم...
فضل سليم رايح جاي..وبيدور بعينه علي حاجه..
رحيم.. مالك بتدور علي ايه في حاجه ضايعه منك..
سليم.. هاا.. لا لا مفيش
رحيم.. عليا..بردو..
سليم.. هي مجتش تاكل ليه.. من ساعت ما مميشت زعلانه مشوفتهاش..
رحيم....مالك ومالها الوقت مش سممتها بكلامك طبعا مش طيقاك..ولا طايقه تبص في وشك .
سليم.. يعني مش طيقاني لدرجه مش عايزه تشوفني يمكن تكون اخر مره تشوفني🤔🤔فكرك انا زودتها..
رحيم... لا خالص انت طيب اوي.. وبعدين ايه اخر مره دي اعوذ بالله عليك الواحد بدل ما يسمع كلمتين كويسين يسمع الزفت ده.. يلا خلص ياحنين عشان منتأخرش..الساعه داخله علي 10انجز..
سليم.. انا خلصت وجاهز..
رحيم... وانا كمان يلا بينا..
نزل رحيم من اوضته هو وسليم..
اتجمع الكل معاه وبيودعوهم ويدعولهم ويسلمو عليهم..
اما حنان وسهي مكانوش موجودين...
رحيم.. امال فين ست حنان.. وبص علي سليم لقاه بيبرقله فهم رحيم نظرته.. وسهي..
والدته.. الست حنان تعبت ضغطها واطي وطلعت تريح شويه.. وسهي. معرفش فالجنينه ولا دخلت واحنا بنصلي وطلعت..
رحيم.. تمام ابقو سلمو عليهم..خلو بالكم من نفسكم كام ساعه بأمر الله ونبجي معاكم ادعولنا..
والدته ربنا يرجعكم سالمين غانمين ومايوجناش فيكم ابدا..
جده.. خلو بالكم من بعض عاد ربنا معاكم.رحيم اني هجعد اهنه علي اعصابي طمني وجت ما تعرف يا ابني..
رحيم.. متجاجش ياجدي.. هطمنكم اول ما نلاجيهمش ويبجو في امان..
يلا سلام عليكم..
الكل عليكم السلام..
جده. في امان الله ياولدي..
مشي رحيم.. وسليم عالمديريه..واتقابلو مع اللواء.. واتحركو بسرعه...ووراهم رحيم وسليم...
واثناء ما هما فالطريق.. جه لرحيم تليفون..
رحيم.. ايوه يافرحه.. خير في اي اخبار.
فرحه.. لا كنت عايزه اطمن عليكم واجولك ان ابوي خرج من شويه هو وسعيد ومعاه الرجاله...
رحيم.. تمام يافرحه. واحنا في طريقنا للمكان...
فرحه. رحيم بيه.. اني لجأتلك وساعدتك بمعلومات تجدر توصل بيها لاختك وجوزها وكمان حور.. امانه اول ما تعرف اني ابوي اتجبض عليه تفرحني..
رحيم.. اطمني يا فرحه هفرحك. انتي بس ادعيلنا..
فرحه.. ربنا معاكم وينصركم ..
رحيم.. سلام يافرحه.
فرحه.. مع الف سلامه. في حفظ الله..
سليم. عايزه ايه..
رحيم.. عيزاني اطمنها ان ابوها اتقبض عليه..
سليم... بتكرههم اوي..
رحيم.. الظلم وحش. وبعدين هو مفيهوش ميزه عشان تحبه.
بعد وقت من الكلام بين سليم ورحيم.. وتتبغهم لعربيات الشرطه...
اخيرا وقفت عربيات الشرطه ..مره واحده. كانو وصلو للمكان..
اما رحيم وسليم كانو بيتكلمو ومره واحده رحيم لاحظ ان العربيات وقفت فا وقف مره واحده...وسمعو.. صوت...
اااااه.. دماغي..
سليم. ورحيم بصو لبعض..
سليم.. ايه الصوت ده انا عارفه..
رحيم.. وانا كمان يارب اللي في دماغي ميبقاش صح...
نزلو من العربيه كان اللواء بيقرب عليهم.
وشافهم بيفتحو شنطه العربيه واتفاجئو بسهي اللي كانت مستخبيه في الشنطه ورا...
رحيم... سهي.. انتي بتعملي ايه هنا...
سهي... انتو مرضيتوش تاخدوني معاكو وانا صراحه مش هقدر استني.
الواء ...في ايه ايه اللي بيحصل يارحيم ده..
رحيم. حط دماغه علي راسه ومبقاش عارڤ يعمل ايه.
انقذت الموقف سهي...حضرتك هما ملهمش دعوه انا ركبت من وراهم..
الواء شرف الدين.. بس اللي عملتيه ده غلط يابنتي انتي مقدر حجم الخطوره اللي انتي فيها..
سعي.. مقدره ولله يا افندم..ومتقلقش مني خالص انا عمري ما هعمل اي تصرف يأذي حد ..
شرف الدين ربنا يستر...اقفل عربيتك يارحيم.. وتعالو ورايا...
رحيم. تمام يا افندم..
مشي اللواء.. وسليم مسك سهي من ايدها..بعصبيه انتي عبيطه ايه اللي انتي عملتيه ده هو احنا رايحين نتفسح ايه شغل الاطفال ده.هو احنا جايين ننقذهم ولا ننقذك..
دمعت عين سهي.. انا مش عيله ومطلبتش منك تنقذني اصلا واصلا انت مالك ومالي سيب ايدي.. ولو حضرتك مش طايقني اوي كده.. اوعدك ان ده اخر يوم هيجمعنا اطمن علي حور وهناخدها من هنا ومش هتشوف وشي تاني..
رحيم.. مسك ايد سليم.. شيل ايدك يا سليم. انت اتجننت ولا ايه. خلاص الموضوع عدي مع اللواء مش محتاجين قلق بقي..
سليم.. انتي مجنونه يارحيم هي مش خايفه يجرتلها حاجه..
سهي.. بعصبيه.. انت مالك بيا اصلا اخاف علي نفسي ولا اروح في داهيه اصلا ميخصكش..ونولت دمعه من عينها مقدرتش تتحكم فيها..مسحتها بسرعه.. وسابتهم وراحت لمكان اللواء..
اما سليم فا اضايق عشان لتالت مره يزعلها بس المرادي كان فعلا مش قاصد يضايقها هو كان خايف عليها.
رحيم.. ارتحت كده..
سليم.. مقصدتش ولله انا بس قلقان عليها..
رحيم.. طب انجز يلا.. وقفل رحيم العربيه.. وراح هو وسليم وراهم..
فضل اللواء. يوجه الظباط علي اماكنهم وفرقهم .. وفضل يتابع معاهم من بعيدد. وباقي افراد الشرطه كانت بتتمل مسح للمكان الخاص بالخطف..
اما سليم.. كان كل شويه. يوجهه نظره لسهي.. وهي مرسوم علي وشها الغضب... ومش بصاله..
عدي وقت بسيط.. وجتلهم اشاره ان في عربيات جايه للنقطه اللي هيسىمو فيها.
اللواء... اجهزوووو واول ما تاخدو اشاره مني اهجمو..
الجميع.. تمام يا افندم.
ثواني.. واتلقي اللواء اشاره.. من افراد الشرطه..
احد افراد الشرطه...تنام يا افندم تم العثور علي مبني مكون من طابقين ومقفول بقفل من الباب مش هنقدر ندخل غير لما نفجر القفل بالرصاص..
اللواء.. خليك جاهز اول ما يتم التسليم وتسمع صوت طلقات اقتحم فالوقت ده.. مش عايزين اي خطوه الوقت توقف العمليه..
احد افراد الشرطه.. تمام يا افندم
رحيم.. ليه يا افندم وقفت اقتحام المبني..
شرف الدين.. رحيم قولتلك متدخلش فالشغل بتاعنا..لو ضربو نار عالقفل الوقت واقتحمو هيهربو قبل التسليم . ومش عايزين الوقت اي حاجه تعطل العمليه هما كده كده وصلو للمبني ..
رحيم.. فضل واقف علي اعصابه..
بعد وقت بسيط.. اتجمع عمران وسعيد ابنه ورجالته.. ومن ناحيه تانيه تاجر مخدرات ورجالته...وقفو اتكلمو دقايق بسيطه... وانسحب واحد من رجالت عمران وواحد من رجالت تاجر المخدرات كل واحد للعربيه اللي تبعه وثواني وخرج كل واحد بشنطه.. وابتدو عمليه التسليمم...
اللواء.... اقتحموووووووو
في ثواني اتحول المكان....لساحه حرب...ضرب المكان كان من كل مكان....
فالوقت ده .. استغل رحيم.. وسليم انشغال اللواء..ومشيو براحه.. للمبني.
طلعت رحيم مسدسه.. وسليم وراه..الطلق والرصاص صوته بيسمع في كل مكان... سليم.. نسي السلاح بتاعه في العربيه..
سليم... اوف السلاح فالعربيه..
رحيم.. فالح.. خليك ورايا..
فضلو يجرو لحد ما لمحو المبني واول ما قربو يوصلو... الطلق صوته كان اقوي.. ورحيم. مكنش سامع سليم.. اللي هجم عليه واحد من تجار المخدرات وفضلو يضربو في بعض... وطلع الراحل مطوه من جنبه لما مسدسه فضي.. ولسه هيضربو سليم .... لقي الراجل ايده وقفت وبرق.. وثواني كان وقع فضل سليم واقف مزهول لما شاف سهي ماسكه طوبه وبتديله بيها علي دماغه..
سهي... ابقي خد بالك عشان متجيش عيله صغيره تنقذك.. وسابته وجريت ورا رحيم.
اما سليم.. فا فضل مزهول واخيرا نفض راسه من الافكار ولحقهم بسرعه .
رحيم... ايه اللي جابك ياسهي انتي مجنونه.
سهي.. لو مكنتش جيت كان زمان صاحبك ميت..
رحيم.. سليم.. مالك.
سليم.. لا ابدا انت جريت وطلعلي واخد كان هيموتني وسهي انقذتني في اخر لحظه..وابتسم لها اما سهي.. فا بصت الناحيه التانيه.
رحسم.. تعالو براحه...وهما طالعين.. لقو واحد من رجال الشرطه.. واقع عالسلم.. ودراعه بينزف..
رحيم.. انت كويس...
الظابط.. جرح بسيط في كتفي.. الحقوهم بس في حد طلعلعم...
رحيم... جري علي فوق.. ولحقه سليم ووراهم سهي...
اما فالخراج قدرت اخيرا الشرطه تسيطر عليهم وتم القبض علي عمران والرجاله.. وكل تجار المخدرات....
اما عند رحيم... سمع رحيم صوت ساره وهي بتصوت..
وامجد صوته عالي ومش سامع حور.. فضل هو وسليم برا الباب.. كل واحد فيهم من ناحيه...
وباشاره من رحيم اقتحمو الباب...
سعيدد...لف علي صوت اقتحام البيت بعد من اهنه وإلا هفجر راسها جدامك.. واول ما لف.. ورحيم شاف حور. في ايده وهي شبهه جثه هامده ادامه وتقريبا هو شايلها من عالارض لانها فاقده وعيها.. ولبسها كله غرقان دم..
رحيم.. اقسم بداخله انها ميته.. من منظرها..
سعيد.. سيبها لو راجل . واتكلم معايا انا وافتكر ان اي غلطه. هتروح في داهيه الشرطه كلها هنا
سعيد.. ادام كده هروح في داهيه وكده هروح في داهيه يبجي هجتلها واحسرك عليها مش بردو هي تهمك يا حضرتك العمده ياحبيب..
رحيم.. بعصبيه.. جولتلك سيبها وإلا جسمآ بالله لو اذيتها ماهجتلك لا بس همثل بجثتك وانت صاحي واخليك تطلب الموت ومتطولهوش..
سعيد... هجتلها وهحسرك عليها لو مبعدتش عن طريجي...
وبنظره فهمها امجد... وبطريقه سريعه رفع امجد ايد سعيد لفوق بعيد عن راس حور... وبطريقه اسرع . ضرب رحيم طلقه في كتف سعيد... من شدت المه ساب حور.. واللي اول ما سبها انسحب جسمها للارض ولاكن قبل ما تقع مسكها رحيم.. بين ايديه.. وللحظه نسي وجود اخته وامجد وسليم... وسهي.. اللي دخلت تجري اول ما سمعت صوت الطلقه.. وخدها في حضنه وحضنها بين ايده بكل قوته وكأنه ملك العالم من تاني وردت فيه روحه..وخرج كل اشتياقه ليها.. في حضن طويل .
سهي... حورررر. حوررررر. اصحي عشان خاطري.. اصحي احنا جينالك يا حبيبتي اصحي عشاني ياحور .. انا مليش غيرك..وبصراخ اكتر... اصحي يا حوووررررر ارجوكي.. اوعي تموتي وتسبيني...فاللحظه دي انتبه.. رحيم.. ورفع حور بين ايديه...
يلا بسرعه مفيش وقت... حور نبضها ضعيف...
امجد قادر تمشي...
امجد.. اني زين متجلجش...
رحيم.. ساره انتي كويسه.
ساره.. اني بخير ياخوي.. حور. هي اللي تعبانه جوي لازمآ نلحجوها....
ولسه هيخرجو.. فاق سعيد.. ومسك مسدسه براحه.. وعايز يضرب علي رحيم لاكن سهي كانت ورا ضهره.. لسه هيدوس عالزناد لمحه.. سليم... حاسبي ..... واول ما زقها بعيد... خد هو الطلقه بدالها في كتفه...
وفاللحظه. دي.. جت مجموعه من رجال الشرطه وتم القبض علي سعيد..
اما سهي وساره اول ما سمعو صوت الرصاص صرخو.. وجريت عليه سهي وامجد.... امجد. انت كويس..
سهي.... بعياط ليه عملت كده..
سليم... بالم شديد وابتسامه كلها وجع انتي انقذتيني مره وانا انقذتك مره.. كده خالصين ولا ايه..
ابتسمت سهي.. غصب عنها...وضربته في كتفه..
سليم... اااه انا ناقص
رحيم... انت كويس..
سليم. متقلقش.. الطلقه في كتفي...
..وثواني.. وحس انه مش قادر يمسك نفسه وفقد وعيهه..
سهي... سلييييم.. ولحقه امجد.. وشاله براحه..
رحيم.. امجد يلا بسرعه مفيش وقت..
ونولو بسرعه وساعدوهم رجال الشرطه.. ودخلوهم عربيات الاسعاف....
...بعد وقت وصلو المستشفي...رحيم كان زي المجنون...
دكتووووور بسرعه...
خرج مجموعه من الاطباء. والممرضين وخدو منه حور.. وسليم.. وبسرعه كانو في اوضه العمليات.....
وفالوقت ده.. جه جده.. وامه وعمه ومرات عمه وقمر.. وحنان اللي مكتشفتش غياب سهي غير متأخر..لما صحيت.. والكل كان فاكرها فالاوضه مع ولدتها.. وقبل ما السؤال يتحول لقلق عليها.. كلمهم رحيم وبلغهم وعرفهم بوجود سهي معاهم...
حنان.. كده يا سهي.. تقلقيني ديما عنديه ودماغك ناشفه..
سهي.. مكنتش هقدر استني يا ماما..
حنان.. المهم حور اخبارها ايه
سهي... بدموع.. تعبانه اوي
وبعد ما الكل سلمو علي ساره. وامجد واطمنو انهم بخير..
دخل امجد مع دكتور تاني... غيره علي جرح في دراعه وكان مصاب مصاب ببعض الجروح البسيطه.
وجزع، في الكاحل وبعد ما اتعمله اشاعه واكدت انه مجرد جزع مش كسر.. اتعمله جبس بسيط...وبعد مده خرج..وفضل واقف معاهم بعد ما الكل اطمن عليه.. اما رحيم.. كان في دنيا تانيه.. مش قادر ينسي منظر حور وهي فاقده الوعي بين ايديه.. ولا منظهرها وهي غرقانه دم...وكل ما يفتكر يغمض عينه جامد...
وبعد مده خرج دكتور. من اوضه العمليات...
جري عليه رحيم... وسهي.. وكل الموجودين...
رحيم.. طمني يادكتور...
الدكتور.. متجلجش.. المريض اللي دخل.. كان مصاب بطلقه فالكتف.. والحمد لله بسيطه طلعناها وهو الوقت فالافاقه وشويه بسيطه ويخرج علي غرفه عاديه وتجدرو تطمنو عليه..
رحيم...بصوت مهزوز وحوووور..
الدكتور.. المريضه اللي جوه. نجدر نجول ان كل اللي تم معاها في غرفه العمليات هي خياطه لبعض الجروح في جسمها.. لاكن مكنش فيها اصابه غير الجروح..
رحيم. مقاطع للدكتور يعني هي كويسه صح.
الدكتور.. للاسف مش جوي هي اه مكنش عنديها اصابات بالغه بس الاصابات اللي في جسمها منجدرش نجول انها بسيطه.. ده متعرضه لعمليه تعذيب واضحه.. اثار كرباچ علي جسمها..الجسم للاسف اتعرض لبعض التلوث من الاهمال يعني اجدر اجولك انها اقوي من اللي خد رصاصه
رحيم. يعني ايه.
الدكتور متجلجش.. الجروح اتخيطت عملنا اشاعه عشان توكد ان مفيش كسور في اي جزء في الجسم...والحمد لله مفيش.. بس هي حالتها الجسمانيه صعبه لانها ضعيفه جدا... تجريبا
مفيش اي اكل دخل جسمها من فتره..
رحيم.. طيب هي فاجت.
الدكتور.. هي مهتفوجش الوجت ومش مصلحتها انها تفوج هي جايه من الاساس فاجده الوعي من كتر الالم اللي في جسمها هي واخده مسكنات تنيم جمل وده عشان لو صحيت مش هتجدر تتحمل الالم.. والافضل انها تفضل اكده .. لحد ما حالت جسمها تتحسن.. وحاليا احنا هننجلها اوضه خاصه.. وهنعلجلها محاليل والمفروض انها هتغير عالجروح دي كل يوم ..
حنان. بدموع.. يعني هتبقي كويسه يادكتور..
الدكتور.. اطمنو هي حالتها الي حد ما متجلجش بس جسمها متدمر. لازمله راحه كتير.. وكمان محتاجه محاليل عشان تجدر تعوض.. واتعرضت لبرد شديد جسمها جاي تجريبا كان جرب يفقد الامسجين منه خصوصا ان حالت جسمها مكانتش جادره تجاوم
رحيم.. طيب.. هتوجفو عنيها المنوم ده ميته...
الدكتور.. ده علي حسب حالتها الايام الجايه.. يعني هنراجب استجابه جسمها.. وشويه شويه هنسحب من جسمها المنوم.. يعني نجول اسبوع وفي حاله صحيت والالم مكنش كبير عليها او بمعني اصح تجدر تتحمله هنسيبها مجدرتش هنكرر المنوم تاني لحد ما تجدر..
رحيم.. شكرا يادكتور..
الدكتور.. العفو بعد اذنكم وحمدالله علي سلامتهم...
.بعد وقت بسيط اتنقلت حور لغرفه.. وسليم بعد ما فاق دخل غرفه...
ودخل المل اطمنو عليهم....
ورحيم طلب منهم يروحو عشان ساره وامجد يرتاحووو..
رحيم... امجد.. قبل ما تمشي عايز اعرف انتو ازاي اتخطفتو واتخطفتو ليه ...
امجد... انا نفسي معرفش.. بس اللي عرفته بعد اكده.. ان واني ماشي من عنديك اني وساره.. كنا بنتحدتو عنك وعن حور.. بعد ما شوڤناش لما لجيما حد بيرش حاجه علي وشنا.. وصحينا لجينا نفسنا فالمكان اللي جيتو عليه.. وتاني يوم لجينا صوت عالي وصوات وحد بينضرب جامد وبيصرخ بعد فتره لجينا الباب انفتح خبيت ساره ورايا لجيت اتنين رجاله.. جايبين حور ورموها فالارض.. ودخل بعدهم عمران وسعيد ولده.. واللي عرفته منيه انه خطفنا لما اتوكد ان حور عنديك من كلامنا عليها وطبعا عمل معانا اكده.. عشان يربيك كيف ماجال زي ما خبيت عنديك حور واكيد عرفت منيها حاجات عنه هو حب يردهالك.. يعني مالاخر جينا في طريجه مش اكتر.. وطبعا اتعرضولي الرجاله كذا مره. في كل مره كانو بيجو ياخدو حور.. عشان يعذبو فيها بس للاسف كانو بيتكاترو عليا...ومبجدرش احوشها منيهم وكنت خايف علي ساره مكنتش جادر اعافر معاهم اكتر من اكده... ومكنش معايا تلافون من بعد ما اغم عليا.. ملاجيتهوش تجرببا خدوه..
وبس...
رحيم... بحزن... تمام يا امجد.. روح الوقت ارتاح......
ومشي الجميع وفضل رحيم....
تساااااااارع في الاحداث...
عدت ابام وفضلو الجميع يجو يطمنو علي حور. وسليم اللي بقي احسن من الاول..
سهي.. سلامتك...
سليم.. شكرا.. الله يسلمك..
سهي... اسفه ..
سليم ... علي ايه.
سهي.. عشان انا السبب.. لولا اني جيت معاكم مكنش حصلك كده.
سليم... حتي لو مكنتيش جيتي كنت هنضرب بالنار.. ده مكتوب..يعني متحمليش نفسك ذنب مش ذنبك..
وبعدين.. ياستي انا مبسوط اني انقذتك..
سهي.. بابتسامه.. اشمعني ده اللي يشوفك يقول انك ديما تدعي عليا..عشان تخلص مني.
سليم.. متقوليش كده. انتي غالبه عندي علي فكره..
سهي... ب😲انا..
سليم.. اقفلي بوئك ده.
وبعدين ايوه انتي...سهي... تتجوزيني..
سهي... ايه😲
سليم .. هتفضلي كده تبرقي.. مش موافقه صح انا كنت عارف علي فكره.. انت مبتطيقينيش صح صح..
سهي.. حطت ايدها علي بوئه اسكت بقي شويه...
مش كده خالص بس يعني انا اتفاجئت من طلبك بس يعني انا انا..انا موافقه...
ابتسم سليم.. وطبع بوسه علي ايدها اللي حطاها علي بوئه..
سهي.. سحبت ايدها بسرعه وقامت وقفت وهي وشها احمر...انت قليل الادب علي فكره.. وخرجت جري من الاوضه...
اما سليم.. فا فضل يضحك وكان طاير من الفرحه...
عدي حوالي عشر ايام....
اتحكم علي عمران.. وسعيد بالاعدام.....
وفرحه كانت طايره اخيرا حق ادهم رجعلها....اما الحكومه.. اتحفظت علي بعض ممتلكات عمران من التجاره الغير مشروعه..وباقي الورث راح لبنته ومراته ورجع حق حور...اخيرا...
لاكن حور لسه متعرفش حاجه وفي عالمها الخاص.
اما عند رحيم... ..كان كل يوم رايح جاي عالمستشفي.. وابتدت حور.. تفوق مع سحب المنوم من جسمها...
دخل رحيم بمجرد ما عرف انها فاقت..
وقف ادامها...وبمجرد ما شافته... ابتدت تعيط ..
رحيم ...قرب منها بسرعه واعد جمبها عالسرير.. براحه وباسها من راسها.
رحيم... شششششش بلاش عياط كل حاجه خلصت.. انتي الوقت معايا..
يعني في امان اسف اني اتأخرت عليكي..
حور.. بصوت ضعيف...
كنت عارفه انك جاي..
رحيم.. بابتسامه حزينه..وعرفتي ازاي بقي ياست الفصيحه..
حور.. بابتسامه كلها تعب.. حلمت بيك..
رحيم.. والمرادي اتقتلت ولا اتدبحت ما انتي مشلفطاني علي طول..
حور... لا محصلكش حاجه...
رحيم... انتي عارفه نغسي في ايه الوقت...
حور.... ايه..
رحيم.. نفسي احدك في حضني..
حور... وايه اللي مانعك..
رحيم.. الشلغطه اللي انتي فيها دي انا لو خدتك في حضني.. هتتكسري..
حور... بس انا محتاجه حضنك اوي..
رحيم.. من غير اي تردد ونسي المها وكأنه مصدق ان هي كمان محتاجاه زي ماهو محتاجها.. قرب منها وخدها في حضنه اما حور.. علي اد الم جسمها بس كان مش فارق معاها غير انها تحس بالامان جوه حضنه...
بعد وقت بسيط... سابها رحيم..وقضل يحكيلها علي كل حاجه حصلت من الاول لااخر...
حور... فرحه طلعت جدعه بجد..
رحيم.. اه اوي فعلا بنت دماغها مش موجوده اليومين دول.
حور...برفعه حاجب.. يعني ايه.
رحيم.. لا ابدا مش يعني حاجه خالص...
بقولك ايه...
حور... نعم..
رحيم.. بحبك..
حور...😲
رحيم.. اه ولله بحبك وبعشقك وكان عندي استعداد اموت بس انتي ترجعيلي..
حور.. انت بتقول ايه..
رحيم.. بقول انك تفوقي كده بسرعه وتقومي عشان نتجوز..
حور. باحراج.. ايوه انا...
رحيم...انتي موافقه وبتحبيني زي ما بحبك.. وعلي فكره.. انا شوفت الفديو بتاع احلي إعلاميه شافتها عنيا..
حور🙈🙈🙈🙈
رحيم.. شال ايدها من علي عنيها.. وشدها لحضنه. من تاني.. اما حور.. فدفنت راسها في رقبته.. من كتر الخجل....
وبعد وقت بسيط .. خرجت حور.. علي القصر عند رحيم.. وبلغ الكل انه بيحب حور وعايز يتجوزها الكل فرح.. وانتهز الفرصه سليم اللي طلب ايد سهي. ووافقت حنان...
وتمت خطبتهم...
اما حور... كانت طايره من الفرحه... واتحدد فرحهم بعد شهر ونص تكون خفت اكتر .. وجسمها يكون اتعافي اكتر...وطول الوقت ده.. كان رحيم.. في القاهره هو وسليم بيخلصو الشغل اللي فاتهم...ورجعت حنان مع سهي وحور... اللي رجعت تخلص تجهيز بيتها الجديد مع رحيم... هما كانو هيعيشو فالقاهره طبعا عشان شغله...واتفقو انهم يعملو فالبلد ليله الحنه قبل الفرح بيومين.. وينزلو علي تلقاهره يعملو فرحهم...
وجه.. يوم الفرح... وبعد الاستعدات والتظببط اخيرا.... لمح رحيم.. الملكه المتوجه بتنزل من علي السلالم... زي الاميرات
وفي وسط تجمع الناس كلها.. ورحيم واقف ادام السلم.. وحاطط ايده الاتني ورا ضهره وعينه علي حور.. في كل خطوه بتنزلها...كانت لابسه فستان.. كب.. ضيق لحد ركبتها ونازل بوسع بسيط من تحت وليه ديل طويل وطرحه رقيقه وتاج صغير بيزين شعرها... مع ميكب هادي يبرز جمال ملامحها وعيونها...نزلت حور.. وقرب منها رحيم.. ومسك ايدها وباسها..بوسه طويله.. وقرب منها أكتر وشالها وبقي بلف بيها وسط تصفير وتصقيف وصياح صحابه واهله.. وكل الحضور...
كان فرح جميل بكل تفصيله فيه....
واخيرا... اتجمعو في بيت واحد...❣️❣️❣️❣️❣️
تمت
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا