القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عذاب زليخه البارت الاول بقلم صباح عبد الله


السلام علىکم ورحمة الله وبركاته الحلقة الأولى من عذاب زليخة. الكاتبة صباح عبد لله

بسم الله الرحمن الرحيم

،

في منزل ضخم في افخم مدان القاهرة تجلس  الفتاة ترتدي فستان ذات الون لأسود وعلي حجاب نفسي الون أيضا وبجواره ناس كثيراً تردف هذه الفتاة  قائله من بين بكاء شديد/ يعني إيه ياحضرت المحامي أن وإخوتي هنكون في الشارع


يرد عليه المحامي قائلا باسف/. أنا آسف يأنسه بس ولدك الله يرحموا ماضي على شيك ب 250 مليون لعمك وحساب القانون كل حاجة بسم ولدك الله يرحموا هتكون لعمك


تنظر الفتاة إلى راجل يجلس أمامه باستحقار يردف الرجل قائلا بضيق./ أي بتبصي لي ليه كده يأست كنوز هو أنا بسرقكم -لا سمح الله-   وبعدين الشغل شغل وبوكي الله يرحموا قبل ما يموت كان داخل في صفقة كبره وخسارة للأسف ومكانش في حد غير يساعدوا واستلاف مني المبلغ الكبير ده علشان يعوض الخسارة اللي هو خسارة بس الله يرحموا مات قبل ما يرجع شغلوا ويرجع لي فلوسي ومن حقي فلوسي ترجع لي ولا أي ياحضرت المحامي


ترد كنوز قائلا  / طيب وأنا وخواتي ياعمي هانعيش  ازاى ولا انا هصرف عليهم منين ده انا لسة في تاني سنه فى كليه هندسه يعنى لو عاوزه اشتغل مافيش حد هيقبل يشغلني


الرجل   / اي ياست كنوز هو انا بقولك هرمكي أنت واخواتك في الشارع لا طبعاً انتم عيال اخويا من لحمي ودمي وانا مش هارمي لحمي فى الشارع


تقف كنوز وهي تنزع اثار بكاءها وتنظر الي الجميع بكبرياء وهي تضع يدايه تحت زراعيه بينما تقول بغرور   / لا معلش ياستاذ فوزي انا أفضل اني اكون في الشارع انا واخواتي ولا اكون في حضن انسان جشع وطماع زاي حضرتك ومش بيهتم غير بالفلوس


تصمت كنوز عن الحديث عندما تلقت صفعه قويه  علي وجهه من هذا الراجل الذي يدعي انه عما لها والي اخواتها الصغار تضع كنوز يدايه على وجه اثار الصفعه بينما يصرخ هو فى وجهه بغضب    / أنت اتجننتي يابت أنت ازاي اتجراتي تكلامني بطريقه دي ما أنت بنت قليلت لادب صح ماتربتيش فعلاً ولازم اربكي انا من اول وجديد


كنوز ببكاء وغضب انثي  / انت اللى اتجننت ازاي ترفع ايدك على ده بابا الله يرحمه عمرو ماعملها وماسمحش لحضرتك تغلط في تربتي علشان انا مترابي احسنا تربي والدور والبقي على اللي دخليني علي طمع


يغضب فوزي من كنوز بشدة ونظر اليه نظرات مرعبة ودون حسبنا يصفع كنوز علي وجه مره اخري يردف قائلا بفيح مثل فيح لافعي بينما يمسك كنوز من فمها بعنف  / أنت بنت قليلت لادب ولسانك طويل وانا هعرف ازاي اقص لك لسانك  واكسرك جناحك ياحلوه


المحامي   / اهدي ياستاذ فوزي مش كدا الانسه كنوز اكيد ماتقصدش حاجه


ينظر فواز الي ابنت اخيه التي اصبح فمها ينزف بغزاره من شداد قبضة عليها ثم يتركها بعنف الي درجة انها وقعت فوق لارض بقوة  واصدرت هذه  الارض القاسية صوت تحطيم عظام هذه الفتاة الصغيره ياركضوا اخوات كنوز الصغاري اليها وهم يبكون ويرتمون في احضانه ام  اكبرهم الذي مزال في  12من عمره يذهب بتجاه هذه العم الظالم الذي صفع شقيقته امام عينا وهو يلكمه بقوة ويصرخ عليه قائلا    / انا هقتلك علشان بضربت كنوز اختي  هموتك من الضرب


لكن هذه العم ذات القلب القاسي يصفع هذه الطفل علي وجه دون أي إحساس بشفقه اوي يراعى انه مزال طفل صغير تصرخ كنوز  باسم شقيقه التي سقط فوق لارض امام عيناها. تركض اليه وهي تنزع آثار بكاءها بأنملاه الصغيرة / زياد حبيبي انت كويس


الطفل زياد وهو تتألم آثار الصفعة  يضع يدي على وجه شقيقتها وهو ينزع لها بكاؤها الذي شوه ملامح وجه الجميل وهو يقول    / متعيطيش ياكنوز أنا كويس ومتخفيش انا معكي ومش هخلي حد يرفع ايدي عليكي تاني 


تنظر كنوز إلى اخيه بعين دامعه ودون أن تقول اي شيء تاخذ شقيقة الصغير في أحضانها ودموع تسير على خديها بهدواء


ياتي طفل صغير آخر في 9اعوام من عمره وهو يركض وخلفه طفله في 7اعوام من عمرها وهم يصرخون يبكون من شداد خوفهم مما يشاهدون أمام عينهم ولأول مرة في حياتهم يارو هذا المشاهد الذي ارعب قلبهم الصغيرة يا حضنوا كنوز بقوة كما لو كانت هي مصدر الأمان الواحد لهم تردف لجين شقيقة كنوز الصغيرة قائلا   / أنا عوزه ماما وبابا عموا ده وحش وانا مش بحبوا


تبكي كنوز بينما تاخذا اخواتها الصغار في احضانه  وهي تذكرت ماحدث امس

                      فلاش باك


كنوز بحزن مصتنع.  / هو انتم يعني  لازم تروحوا مع بعض

في كل مشوار يعني


ترد أم كنوز بحنق قائلة   / أي في اي ياست كنوز مستكتره على اخد جوزي معي وانا رايحه اشوف ماما اللي بقي لي اكتر من شهر ماشوفتهاش بسبب امتحناتك أنت واخوتك


كنوز بذهول  / هو أنت ياماما ندمانه انك جبيتنا ولا اي


تحضن لام كنوز بقوة بينما تقول بحنان.  / اي الهبل اللي أنت بتقوليه ده ياكنوز ده أنت واخواتك كنوز من اكبر كنوز العالم اللي ربنا رزقني بيهم


كنوز تتظاهر بضيق وهي تخرج من هذا الحضن الدفء  الذي لو كانت تعلم أنه على وشك النحرام منه لبقت داخله ماتبقى لها من عمره. / يالهوي هنبدا بقا بالمحنو والمحني بقولكم اي انتم لاتنين انا لسة طلعه من حاجه اسمها امتحنات عرفين يعني ايه امتحنات يعني الجحيم بعينوا وعاوزه ارتاح شويه واشوف الدنيا من غير كتاب مش اخلص من كتاب الاقي نفسي قدام تالت قرود


لام  / يعني اي ياست كنوز


كنوز وهي تنظر الي امها ببراءة. بينما تداعب خديها بأنملاه الصغيرة.  / يعني يانونو ياعسل شدي طريقك لواحدك روحي شوفي تيته وتعالي وتروحي وتجي بالف سلامه ياعسل


يضحك لاب على كلام كنوز وتصرفاته الطفوليه مع ولدتها ويفهم انها لا تريد  ان تعتني باخواتها الصغار في غيابهم يردف قائلا وهو يوصية على اخواتها الصغار في غيابهم لكن لم يكن يعلم هذا لأب انهم سوف يذهبوا في راحله لا عوده منها. / اسمعي  ياست كنوز خواتك امانة معك لحد منرجع انا وامك من السافر انتي  فاهمه


تنظر إلى كنوز لام بانتصار  وهي تفعل ماكنت تفعله كنوز معها منذ قليل تداعب خد كنوز بطريقة طفولية وهي تقول/ يلا ياحبيبي علشان مانتاخرش اكتر  من كده وأنت ياكنوز ياروح ماما خدي بالك من لجين واخواتك علي مانرجع

      

                      باك

كنوز ببكاء وهي تحضن اخواتها الصغار بقوة.    / ليه مشيتوا مع بعض ليه ماسمعتوش كلامي ومشيتوا مع بعض وسبتوا اخواتي امانة معي وانتم عارفين اني مش حمل الامانه دي ليه لسه لحد دلوقتي مارجعتوش وحشتوني اوي. 


يذهب هذا العم ذات قلب متحجر بتجاه كنوز وأخواتها َودون رحمه يمسك كنوز من حجابها بقوه وهو يقول دون أن يشفق على هذا الفتاة وهذا الطفال الذين يبكون ويصرخوا خوفاً على شقيقتهَم التي اصبحت مصدر الأمان الواحيد لهم.    /بقولك اي يابت انتي وهم انا مش عندي خولك لدلع العيال ده وأسمعني كويس ياحلوه لو عاوزه تعشي انتي واخواتك في بيتي لازم تشتغلي علشآان تصرفي عليهم ماهو انا مش هاشيل همك وهم اخواتك


 تتألم كنوز بشده آثار هذا القبضة القاسي على حجابها تضع اناملاه بدايه الصغيرة فوق حجابها خوفاً أن ينتزع عن رأسه بسبب هذا العم الجشع    / اها سبني يابني آدم عيب عليك اللي انت بتعملوا في اولد اخوك ده من تاني يوم موتوا وبعدين انا ماطلبتش منك ولا من غيرك يصرف على وعلى اخواتي انا هشتغل وهصرف عليهم مش هامد أيدى لحد وبالأخص لو كان كلب مش يهموا غير نفسوا


يجذ فوزي على أسنانه من شداد غضبوا من هذة الفتاة الثرثره يضغط على رأسة اكثر. وهو يقول بنبراة حاده     /ماشي يابنت اخويا انا هعرفك مين الكلب اللي مش هاتمدي ايدك له من النهارده تنسى الرفاهيه اللي كنتي فيها انتي واخوتك وهشغلك عندي خدامة ولو عاصتي كلامي لو في حرف واحد بس هاتفضلي من غير اكل وشرب انتي واخواتك لحد لم اشوف بعيني أن لجين الأموره دي قرابت تروح عند بابا وماما من الجوع علشآان كدا ياقطه عاوزك تفكري مئة مرة قبل ماتحتي عيناكي الجميله دي في عيني بعد كدا  انتي فاهمه


تنظر كنوز إلى لجين الصغير التي تحضن قدامها وهي تصرخ بخوف أن يحدث ماقال هذا المتحجر ويعطف قلبها على اخواتها فاتقرار أن تتنازل عن كبريائه تردف قائله بضعف.  /فاهمة سبني بقاا وحسبي الله ونعم الوكيل فيك وفي كل ظالم جبار


يتركها فوزي وهو يرمي جسدها الصغير أرضاً كما لو كان يريد أن يكسر كل عظام هذا الجسد الضعيف أم كنوز فاهي سقطت فوق الأرض ولم تجد أحد يحمي عظام جسدها الذي تحطم من هذا الهبوط القاسي يركضوا اخوات كنوز إليها تبتسم لهم بضعف وهي تتألم بشده  وتاخذهم جميعاً في أحضانها وهي تحارب من أجل لاتبكي أمامهم لكن تتغلب عليها هذا الدموع القاسية وتتسلل على خديها بشغف وهي تحرق في قلبها دون راحمه


صلوا على رسول الله 

                                    الكاتبه صباح عبدلله 


꧁꧁꧁꧁꧁

نتعرف بقا علي  كنوز.   وعائلة

كنوز فتاة جميلة ذات الجمال هادية لكن  ذات شخصية متكبرة  وقوية شجاعة وعنيدة أيضا وهذا مأسوف يسبب لها الكثير من المتاعب تمتلك من الجمال العين الرمادي مع البشرة القمحويه ولأنف المستطيل والشفاء الكرزتين أنها فتاة محجبة جسدها ليسه نحيف ولا سمين كثيراً كنوز فتاة في 20عاما من عمرة مزالة في الثاني سنه في كلية هندسة لكن حكم أقدر عليها أن تصبح يتيمة لاب ولام في  يوم واحد ولديها  ثالث اخوات مزالوا أطفال


زياد أخو كنوز  12 عام من عمره ذات شخصية شجاعة ويمتلك بعض من طبع كنوز ويحب أخواتها ويحب كنوز بشدة


نادر لأخ الثاني   9اعوام     ولاخت الصغيره لجين 7  اعوام


عم كنوز فوزي  شاب في 33من عمره لكن ذات شخصيه  شرير ولا يهتم بغير جمع المال وكان يعمل مع شقيقه  المتوفي وسوف يكون له يد فى موت شقيقه لكن سوف نعرف كل شيء  في الحلقات القادمة باذن لله


هذا هي عائلة كنوز انهم ليسه كثيراً لكن كفاية أن يجعلوا حياته أسوأ من الجحيم وبالأخص عمها 

****************.  😊 

في مكان ثاني يقف شاب امام نافذة وهو ينظر بشرود  الي البحر الذي وجود امام منزلها  يقف و هو ينتظر قدوم احدهم وفجأة يدخل شاب اخري وهو يقول    / جاسر الراجل ومراتوا ماتوا هتعمل ايه


يلتفت جاسر الي مصدر الصوت بينما يقول بحزن     / ماتوا ازاي طيب هم  عندهم اطفال


الشخص بحزن    / ايوه أربعة اكبرهم 20 واصغرهم لسة 7سنبن


جاسر بحزن.  / لا اله الاالله انا ماكنش قصدي اللي حصل ده يامراد هم اللي دخلوا في عربيتي والله


مراد  اهدي ياجاسر ماتخفش بس هتعمل ايه دلوقتي


جاسر بتوتر وهو يفرك في يدي بحزن   / مش عارف يامراد  بس هم منين


مراد من القاهرة 


جاسر بانفاعل  / يافرحة امك بيك ياخوي ماحنا في القاهره عايشين فين ياغبي مش ناقص  غبائك ده ركز معي


ينظر مراد  بحنق وهو يقول.   /من العاصمه بص ياجاسر الرجل إللي داخل في عربيتك امبارح ومات هو ومراتو  من اكبر رجال لاعمال فى القاهرة بس فى الفترة لاخير كان بيعاني من خساره كبره وحساب اللي عرفتوا ان اخو هو اللي ساعدو يقف على رجليه مره تانيه بس اللي  ربنا عايزو هو اللي حصل وانت عارف بقا اللي حصل وحاجه كمان عرفتها اخو بعد مامت حول كل حاجه باسموا علشان الراجل كان مديون لاخوه ب250 مليون وحساب القنوان أن كل حاجه هتكون باسم اخو علشآان ياخد فلوسه 


جاسر   /يعني اي الطفال دول بقوا في الشارع ولا عمهم هايصرف عليهم ولا اي


مراد.     بصراحه مش عارف النقطه دي


جاسر.     طيب اسمع  انا عاوز اعرف كل حاجه عن عيال الرجل ده وعن عمهم بس لاول عاوز اروح واعزيهم علشان عاوز اعرفهم ويعرفوني واهم حاجه مش عاوز حد منهم يعرف انا مين قبل ماعرف كل حاجه عنهم


مراد بستغرب    ليه انت نوي تعمل اي


جاسر بتفكير.       نوي ارايح ضميري يامراد حساس ان ذانب الرجل ده واولده الا أصبحوا أيتام بسببي ذنبهم  في رقبتي


مراد      اللي حصل ده كان قضاء الله وقدره ياجاسر مش ذنبك الا حصل بس ارتاح انت النهارده وبكرة ابقي اعمل اللي يرياحك انت لسه جايه من سافر واللي حصلك امبارح ماكنش سهل ومتخفش من حاجه اجراءات القنوانية اتقفلت واثبت القنوان ان اللي حصل كان قضاء الله وقدره ماتشلش هم حاجه


جاسر بحزن.       لا يامراد حتي لو اللي حصل ده ماكنش قصدي وحتى لو القنوان اثبت اني بريء وماليش علاقة بالحادث بس انا اللي  كنت السبب في  موت شخصين والسبب ان اربع اطفال أصبحوا أيتام ام واب في يوم واحد وانا السبب بردو انا من النهارده هعتبر لاطفال دي مسؤليتي


يردف قائلا مراد وهو يعلم أن صديقه سوف يفعل مايدور في عقله حتى لو اعترض العالم بالكامل        ماشي ياصاحبي اعمل اللي يريحك وانا هتصل على عمي وهعرفوا بالي حصل قبل مايعرف هو  وقته بقا انت عارف اي اللي ممكن يعملوا فنا بس انا من رأى بلاش تروح بيت الراجل ده دلوقتي 


جاسر بأسرار.        لاء يامراد لازم اروح النهارده قبل بكره واعرف لأطفال دول هايعيشوا بعد اللي حصل ده وعمهم هايتعمل معهم ازاي لازم اوي اعرف النقطه دي


نتعرف على جاسر ومراد


جاسر ابن أكبر رجال المافيا فى امريكا لكنه اذات شخص هادي بعيد جدا عن اعمال ولده لكن  شخصيه قوية وشجاعه و يعشق الهدوء في كل  شيء  جاسر شاب عارف ربنا وملتزم عكس ولده فى كل شيء وهو من اكبر رجال لاعمال فى امريكا و كانت امها مصريه وملتزمه جدا وهي التي علمتوا وربتوا علي اخلاق واصول المصريين وعرفتوا الصلاة وخلتوا ملتزم جدا ما أنه شاب المركيا لكن َالذي ياتعمل مع لا يصدق انها راي امريكا من الاساس جاسر فى 27 من عمره اتربه واتعلم فى امريكا ويمتلك من جمال الاجنب لديه شعر بالون البني والعين العسلي الصافي لكن ذات نظرات حاده جداً ما أنه دائما هداء ولانف المنحوت والشفاه الرقيقه والبشره. القمحويه  وعندو  لحيه خفيفه بنفس لون شعره


مراد بيكون ابن خال جاسر شاب مصري لكن صديق جاسر المقراب والواحيد  وهم شركاء فى  العمل مراد  اصغر من جاسر باست شهور يعني هو في 26 ونصف من عمر   ((مافيش حد ينصي النص 😂😂)) يمتلك من الجمال  العين البني والشعر  الاسود والبشره الابيضاء والانف العريض والشفاء الرقيقه شجاع وقوي ايضا ومع جاسر  في اي شيء


هم دول ابطال الروايه واتمنى ان الروايه تعجبكم

تكملة الرواية هنااااااااا
 

تعليقات

التنقل السريع