#روايه_كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح_البارت_44
#استغفر_الله_العظيم
وافتكرت اسيا حاجه مهمه وطلعت تليفونها واتصلت بشخص وقالت له: الو يا رحيم اخبارك ايه؟
رحيم: الحمدلله يا اسيا انتي اخبارك ايه انتي خلاص هتستقري في مصر ولا ايه؟
اسيا بابتسامه: إن شاء الله هستقر في مصر ،المهم انت لازم تنزل مصر ضروري انهارده فرح معتز ورقيه وبابا جاي انهارده تعالى معاه بطيارته الخاصه،لازم تيجي وإلا هزعل منك.
رحيم : الف مبروك يا اسيا عقبالك إن شاء الله هجي النهارده مع استاذ مصطفى.
اسيا : الله يبارك فيك عقبالك.
رحيم : وانتي طيبه عايزه حاجه.
اسيا : باي.
وقفلت اسيا معاها المكالمه وابتسمت،وبعد كدا طلعت ظرف واديته لمعتز وانصدم معتز لما فتحوا ولقي تذكره سفر لي شرم الشيخ.
معتز بصدمه: اي دا يا اسيا دي تذكره لي شرم.
اسيا : عارفه دي هديه بسيطه مني لانك هتتجوز الفرح هيخلص وهتسافر انت وريناد على شرم انا جهزت كل حاجه والفندق وكل حاجه منتظره العريس القمر.
حضنها معتز بشده وبا"س جبينها ، وهي بادلته الحضن.
وقالها: ربنا يخليكي ليا يارب وميحرمنيش منك وتفضلي دائما سعيده زي ما فرحتيني شكرا انا بحبك اوي.
وحضنها مره تانيه بس المره دي مسكته اسيا من ودنه.
وقالتله: يا اهبل حد يشكر أخته وانا كمان بحبك كتير اوي انت اخويا ودي اقل حاجه ممكن اقدمها لك ،يلا استمتع بقا انت ورينو.
كانت رقيه واقفه ومبتسمه.
بصت ليها اسيا وقالت: تعالي يا مشاكسه.
قربت رقيه.
وقالت اسيا: انا مانستكيش جاسر كلمني وقالي أنه عاملك مفاجأه وهتروحوا على شرم ،انا بوظت المفاجأه ههههه بس اعملي نفسك عبيطه ،المهم دي هديتك يا روح قلبي.
واخدت رقيه بوكس كبير من اسيا وفتحته ولقيت تلفون ايفون 14برو ماكس الي رقيه كان نفسها تجيبه.
مسكت رقيه الفون ونطت وهي بترفع ايديها.
وبتقول: واو الله يا نهار ابيض انتي جبتيلي الفون الي كان نفسي اجيبه.
وحضنتها جامد وآسيا حضنتها وفرحه رقيه كانت لا توصف وآسيا فرحانه علشان قدرت تفرحهم.
اسيا: يلا علشان منتأخرش هنركب العربيه وتوصل معتز الصالون ونطلع احنا على البيوتي سنتر.
ونزلوا كلهم وركبوا العربيه وساقت اسيا وبعد مده وصلوا الصالون ونزل معتز وكان معاه جاسر وبدأ شخص يخفف لحيته ويصفف شعرهم.
وكان ريناد في البيت وجات هلا واخدتها وراحوا البيوتي سنتر.
ووصلت اسيا وطلعت هي ومامتها ورقيه البيوتي سنتر وقعدت رقيه على الكرسي وبدوا يجهزوها.
وبعد مرور ساعات بقي كل عريس وعروسه جاهزين
لبس معتز بدله بيضاء ومصفف شعره بطريقه جميله، وساعه جميله.
وجاسر كان لابس بدله سوداء وحذاء اسود وساعه بيضاء.
وكل واحد ركب عربيته المزينه بالورد.
وركب أسر عربيته ومشيوا في الزفه متجهين الي البيوتي سنتر.
لبست رقيه فستان ابيض وفرده شعرها،وحاطه مكياج يجنن وكانت قمر اوي.
وليست اسيا فستان طويل عاري الاكتاف تحفه وفردت شعرها الأسود وحاطت ميكب سيمبل.
لبست والده اسيا فستان موف طويل وجميل وحاطت ميكب سيمبل خالص.
ووصل جاسر وكان في أيده بوكيه ورد احمر وطلع البيوتي سنتر واول ماشاف رقيه لابسه الفستان الابيض وكانت ملاك بفستانها الابيض جري عليها وشدد لي حضنه وبا'س رقبتها برقه.
وقال :بعشقك يا روح الجاسر.
وهي لفت ايديها حوالين رقبته.
وقالت: انا بعشقك اكتر ولف بيها تحت تصفيق الجميع ونزلها وإداها بوكيه الورد وهي دخلت ايديها في ذراعه ونزلوا وركبوا العربيه وعيون اسماء بتلمع من الدموع وحضنتها رقيه وانطلقت السياره الي القاعه.
ووصل معتز الي البيوتي سنتر وطلع لريناد اللي كانت لابسه فستان ابيض جميل جدا وعامله شعرها فورمه كبيره وحتى الطرحه على شعرها من ورا وميك اب تحفه وكانت فعلا زي القمر وكان معتز في ايديه بوكيه الورد وانبهر من جمالها وقرب منها وباس ايديها ولف بها وباسها برقه.
وقال لها :بعشقك ايه الجمال والحلاوه دي .
ريناد بكسوف: انت كمان طالع حلو النهارده.
وكانت هلا لبسه فستان طويل فضه بيلمع وعملا شعرها مموج.
وركبت ريناد مع معتز العربيه المزينه بالورد وركبت هلا مع أسر في العربيه وطلعوا على القاعه.
وركبت اسيا عربيتها وركبت معاها مامتها، وطلعوا على القاعه وبعد مده وانتهاء الزفه ووقفوا كل من رقيه وجاسر وريناد ومعتز على باب القاعه واستقبلهم مسئولين القاعه ودخلوا القاعه وبدوا يرقصوا رقصه سلو رومانسيه رقيه مع جاسر بيرقصوا بمنتهي الرومانسيه والجمال ،وريناد مكسوفه ومعتز مبتسم وبيرقص معاها.
وآسيا بتصقف وعيناها بتلمع بالدموع وفرحانه جدا لي اخواتها وفي اللحظه دي وصل مصطفى ورحيم وكان أسر بيقرب على اسيا علشان ترقص معاها، فلقي رحيم وسلم علي اسيا وسلمت اسيا عليه ،وسلم مصطفي علي اسيا.
وطلب رحيم منها ترقص معاه وهي وافقت علشان تشعل نار الغيره في قلب أسر ، لأنها عرفت أنه عايزاها ترقص معاه، فمدت ايديها وطلعت ترقص مع رحيم وقرب أسر علشان يبعد اسيا عنه وهو بيشد ايدها من أيده.
فبصت له اسيا بكبرياء.
أسر: انتي ازاي تسمحي لنفسك انك ترقصي معاه يا هانم انتي واحده متجوزه وترقصي مع جوزك مش مع واحد غريب.
مدتش اسيا اهتمام لي كلامه ورقصت مع رحيم وكان أسر بيولع من الغيره وقابض علي أيده ولقي هلا واقفه بعيد قرب منها وطلب منها ترقص معاها،وهلا وافقت ورقصت معاها ،وغارت اسيا عليه وكانت بترقص وعيناها علي أسر وأسر كان بيرقص مع هلا ،وعينه علي اسيا. والاتنين كان بيولعوا من نار الغيره.
وبعد أسر هلا عنه وقرب من اسيا وشدها من رحيم جامد فخبطت في صدر أسر و لف أيده حوالين وسطها بتملك ورقص معاها وهو حاضنها، وآسيا فرحانه جدا ولسه كانت هتبعد عنه لكنه شدها ليه اكتر،وتلاقت عينيهم في نظره طويله واندمجوا في الرقصه.
ورقصت هلا مع رحيم.
وانتهت رقصتهم الجميع مع انتهاء الاغنيه ، تحت تصفيق الجميع ليهم.
وبدأ الشباب يرقصوا مع بعض والبنات بترقص مع بعض وآسيا كانت بترقص مع اختها، وبترقص مع ريناد، واسر بيرقص مع جاسر ومعتز.
وفجأه قال مسؤول القاعه: دلوقتي يا جماعه اخت العرسان هتقدملهم هديه ياريت نفضي المسرح ويبعد الجميع، وبعد
وبعد الكل وقعد مصطفى جمب اسماء ،واشتغلت اغنيه
وقال المسؤول: بنطلب من اخوات دكتوره اسيا يقفوا جمب بعض.
ووقف معتز جمب رقيه وجات اسيا وهي شايله بوكس كبير وقربت منهم ،وبصتلهم وهما شدوا الرابطه من على البوكس وانفتح وبدوا يمدوا أيديهم وطلعوا اتنين طابلو كبير متغلفين وعليهم بلالين ملونه.
ومسكت رقيه طابلوا ومسك معتز الطابلوا التاني واخدته اسيا منهم واديت لهم دبابيس وبدوأ يدخلوا الدبابيس في البلالين والبلالين تفرقع والكل كان بيصور وبيصقف.
لغيت ما فرقعوا كل البلالين و شالوا الغلاف الي على الطابلوا وظهر صور ليهم هما التلاته صوره منفرده لكل واحد فيهم وفي النص صوره كبيره بتجمعهم وهي والدتهم واخدوا الطابلوا من اسيا ونزلت من عينيهم الدموع ،وحضنوا اسيا وهي حضنتهم وبعدت اسيا عنهم وهي بتمسح دموعهم ،ورقصت معاهم والكل رقص معاهم.
وقرب رحيم من اسيا واخدتها بره معاه في حديقه القاعه وخرج أسر وراهم ونار الغيره شاعله في قلبه.
اسيا :في ايه يا رحيم انت جئت تقول لي فجاه تعالي انا عايزك ضروري ايه في ايه خير؟!
رحيم : هو اللي شدك مني وانا بارقص معك ده يبقى اسر جوزك.
اسيا: اه ليه ؟!
رحيم: اصل انا شفت نار الغيره طالعه من عينيه وكان عايز يقتلني في اللحظه اللي كنت بارقص فيها معك وانا عارف ان انتي وافقتي ترقصي معايا علشان تشعلي نار الغيره في قلبه بس انتي بتحبيه جدا لانك ما استحملتيش انه يرقص مع هلا وكانت عينيكم فاضحاه حبكم لبعض.
ابتسمت اسيا وسكت شويه وبعد كده لمحت اسر جاي فضحكت فاستغرب رحيم لما لقاها بتضحك بس شاف من بعيد اسر هو جاي فكمل معها ضحك وقعد يضحك واسر ساعتها قرب منهم ومسك رحيم من قميصه ولكمه في وشه.
وقال له بغضب: امشي من قدامي دلوقت لاني مش ضامن نفسي هاعمل فيك ايه.
ابتسم رحيم ومشى وقف اسر مع اسيا.
وهو بيقول لها بغضب وغيره: انا جوزك ، ومسمحلكيش بي الي بتعملي دا يا اسيا مينفعش تروحي ترقصي وتضحكي مع واحد غريب انا مردتش اتخانق معاه علشان فرح اخواتنا بس لو شفته مقرب منك صدقيني مش هيحصل خير.
اسيا ببرود: خلصت.
أسر بصدمه وحزن ووجع ظهر في نبره صوته: خلصت ، قوليلي يا اسيا ايه الي ممكن اعمله علشان تصدقي اني بحبك.
وكمل بصوت عالي: قوليلي!!!!
اسيا بوجع: أوثق فيك انت بتعتقد اني هوثق فيك قولي وصلتني فين ثقتي بيك ها قولي؟
أسر عينه امتلت بالدموع وهو بيقول بحزن: انتي مش هتسمحيني ابدا صح، هتفضلي على كدا ومصممه انك متسمحنيش كل مره، انا اعتذرت كتير عملت كل حاجه علشان تسمحيني لكنك رافضه تسمحيني احنا كلنا بنغلط مفيش حد فينا مبيغلطتش واحنا بنتعلم من غلطنا.
اسيا: بس غلط عن غلط بيفرق انت مش متخيل كم من الوجع والخذلان والقهر والكسره الي حستهم لغيت دلوقتي مش قادره انسي كل شويه يتكرر كلامك ليا يوم فرحنا في القاعه لما قولت عني العروسه الخاينه كل كلمه جرحتني بيها لسه فاكراها ومنستهاش، منستش نظره وكلام الناس عني.
وشدته من أيده وراحوا الكوفي واخدت كوبايه زجاج ودفعت تمنها للشخص وشدت أسر ومشيت وخرجوا للحديقه وهو مستغرب من الي بتعمله.
وفجاه اديته اسيا الكوبايه.
وقالت له :امسك الكوبايه وهو ماسكها.
اسيا: ارميها على الأرض.
أسر : ليه.
اسيا : ارميها يا أسر.
ورماها أسر ووقعت الكوبايه على الأرض و انكسرت.
اسيا : انكسرت تعرف ترجعها زي الاول.
أسر بس يا اس....
قاطعته اسيا وقالت: رد عليا هتعرف ترجعها زي الاول.
أسر بوجع واسف وندم: لا.
اسيا بحزن: يبقي متجيش تكسر قلب انسان وتقوله اسف لان كسر القلوب مش بيصدر صوت إنما بيصدر الكثير من الالام،فحذر من كسر قلب شخص ،ومتخذلش حد كان بيثق فيك لانه عمره ماهيثق فيك مره تانيه.
أسر: انا اسف سامحيني يا اسيا طيب حطي نفسك مكاني لماتشوفي الانسانه الي بتحبيها في يوم فرحك في حضن واحد غريب عقلي وقف عن التفكير ودار في دماغي انك ممكن تكوني بتنتقمي مني علشان انا كنت السبب انك تدخلوا السجن وهينتك ووجعتك، شكيت أن الصور تكون متفبركه لكن لما سمعت صوتك اتجننت ومبقتش شايف قدامي غير انك واحده خاي ووقف عن الكلام.
اسيا بدموع: اني واحد خاينه صح متكملها، شوف بسبب غباءك وقله ثقتك وصلتنا لفين يا أسر كان زمانا عايشين حياه سعيده ،لكن دلوقتي بقينا بعاد عن بعض ،اكتر حاجه بتوجع الست هي الي كانت بتعباره صديقا واخا وسندا وخذلها، وانت للاسف خذلتني، كل الخيبات بتكون عاديه الي خيبه الإنسان المفضل تترك أثرا بشعا حتي في الملامح، الإنسان بياخد دروسه من الأشياء الي ادخلها قلبه استأمنها عليه.
أسر بندم: انا عارف ومقدر الي انتي حاسه بيه بس اديني فرصه اخيره اثبتلك اني اتغيرت واثبتلك حوبي يا اسيا انا بحبك، متبقيش قاسيه كدا.
اسيا: مش هعتذر عن القساوه الي انا فيها دلوقتي ،لان محدش اعتذرلي لما كانوا السبب في الخراب بداخلي.
ومشيت وسابته حزين ونزلت دمعه من عينها ومسحتها بسرعه.
ودخلت القاعه وكانت رقصه السلو الاخيره بتاعت اخواتها وبعدها هينتهي الفرح.
وخلصوا الرقصه، وقفت رقيه واعطت لكل المعازيم ظهرها ورفعت بوكيه الورد لفوق وتجمع البنات كلهم ووقفت اسيا وحدفت رقيه بوكيه الورد واللي مسكته كانت هي اسيا وفرحت اسيا جدا لما مسكت البوكيه وانتهى الفرح.
وحضت اسيا اخواتها ووالدتها حضنتهم وودعوهم واسر حضن اخته ومنى حضنت بنتها وحضنت رقيه وحضنتهم كلهم وسلموا عليهم وودعوهم وركبت رقيه مع جاسر وطلعوا على شرم الشيخ وركب في العربيه اللي وراهم معتز وريناد وطلعوا وراهم.
وركبت اسيا عربيتها وركبت معها والدتها اللي كانت دموعها على خدها وساقت اسيا عربيتها وطلعت على بيتها وكان اسر سايق عربيته وماشي وراها علشان ما تاخذش بالها لغايه ما اتطمن اللي هي وصلت وطلعت وروح بيته وهو بيفكر في طريقه ازاي هيخليها تسامحه.
وكان جاسر بيسوق عربيته وبيقزل: ياه اخيرا بقا اتجوزنا وهينقفل علينا باب واحد وهنبقي مع بعض تحقق الحلم الي طال انتظاره انتي حلم حياتي.
ووقف العربيه وقرب منها وباسها برقه ورقيه اتكسفت جدا.
جاسر بضحكه رجوليه خطفت قلب رقيه: انتي لسه هتتكسفي في حد بيتكسف برده
من جوزوا هاا وانهي كلمته بغمزه.
رقيه بتوتر: ل لو سمحت ي يا جاسر مينفعش كدا.
جاسر بضحك: والله.
اما بقي في عربيه معتز كانت ريناد قاعده جنبه على في العربيه.
وقال معتز : انا مش مصدق نفسي اللي احنا خلاص اتجوزنا واتخرجنا وهنعيش مع بعض ونكون اسره ،انا فرحان قوي انا باحبك يا رينو.
ريناد بابتسامه :وانا كمان باحبك واخيرا اتجوزنا وهنبقى مع بعض.
وبعد مده وصلوا وطلعوا الفندق وكلمت رقيه والدتها وطمنتها انهم وصلوا، وكلم معتز اسيا وطمنها أنهم وصلوا بالسلامه.
ولقي معتز ريناد واقفه بتفرك في ايديها وبترقع في صوابعها من التوتر والكسوف، قرب منها.
وقال: لو مش مستعده اني اقرب منك دلوقتي مفيش مشكله متخافيش تأكدي اني بحبك وهفضل احبك طول عمري.
واداها ظهره ولسه هيمشي،لكن مسكته ريناد من أيده.
وقالت له: انا بس متوتره شويه.
وقربت منه وعرف معتز أنها عايزاه وقرب منها وفتح سوسته الفستان ووقع على الارض وباسها بر"قه ووزع قبل*اته وهي استسلمت له فحملها ونزلها علي السرير وبادلته قبلاته وحضنته وووووووو ليذهبوا الي عالمهم الخاص.
(نبعد احنا بقا عيب كدا🙅🙈🙊).
اما بقا عند الثنائي المجنون الي هما رقيه وجاسر.
كان السرير مزين بالورد الاحمر والشموع قايده في كل حته والبلالين واقعه على الأرض ،وكان جو رومانسي هادى وجميل ورقيه واقفه في اخر السرير وهجاسر واقف علي الناحيه التانيه من السرير.
وقالت رقيه بجديه: لو سمحت!
جاسر: لو سمحتي انتي الي تهدي خالص وتسبيلي نفسك علشان انا مذاكر😂.
رقيه: اي سيبيلي نفسك دي انت فاهمني غلط خالص🤨.
جاسر وهو بيحرك ايديه : لا دا شكلك انتي الي فاهمه الجواز غلط سرير وشمع وبلالين وعريس وعروسه🙄.
رقيه: يعني ايه😨!
جاسر : يعني عايزه اتجوز!
رقيه: طيب في ايه ما انت خلاص اتجوز.
جاسر بغمزه: طيب ايه!
رقيه: هو ايه الي ايه😳
جاسر: طيب ايه!
رقيه: ايه انت.
جاسر :هو احنا ايه هنقضيها ايه ايه ايه!
رقيه: انت عايز ايه بالظبط 😒
جاسر بخبث: عايزك تخلعي فستانك الحلو دا وتقعدي براحتك😍
رقيه : اقلع قدامك دا انت اتجننت رسمي.
حط جاسر صوابعه علي عيونه وكان شايفها وقال: طيب هغمض عيني اهه.
رقيه: لا انت تاخد نفسك كدا وتطلع على بره، وانا لما اخلص هقولك تدخل.
جاسر بنفي: لا لا لا لا مفيش الكلام دا خالص عايزاني أخرج برا الناس يقولوا عليا ايه عريس سايب عروسته لوحدها وقاعد بره يقولوا عليا ايه كنا فاكرينك اتاريك اتاريك.
وقرب منها وهي التصقت بالجدار الي وراها وهو حاوطها بي أيده ووووو
استوب ولحد هنا خلص البارت دا توقعاتكم وتفاعلكم ورأيكم يهمني جدا بارت طويل اهه بحبكم جدا♥️🌹
#Basmala✍️
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا