القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حب يتخطى الزمن الفصل الثالث عشر 13بقلم ياسمين المصطفى

رواية حب يتخطى الزمن الفصل الثالث عشر 13بقلم ياسمين المصطفى 



رواية حب يتخطى الزمن الفصل الثالث عشر 13بقلم ياسمين المصطفى 



رواية حب يتخطى الزمن الفصل الثالث عشر 13بقلم ياسمين المصطفى 





رواية حب يتخطى الزمن الفصل الثالث عشر 13بقلم ياسمين المصطفى 



بارت 13

المحبّ يا عزيزتي لا يأتي من الشاشات!


لا من ماسنجر ولا واتساب ولا سناب شات، المحبّ يطرق باب المنزل جهرًا و أمام الملأ، يطلبك حلالًا لتكوني ملكته وحده، لا يخاف من فلان ولا فلانة، ولا يحادثك ليلًا وفي وقت متأخر دون علم أحد، بل يحادثك أمامهم جميعًا وفي أي وقت يحن قلبه إليكِ ويشتاق، الحبّ يا أختاه لا يكون خفية، و إنما علانيّة، فلا تسمحي لمتسوّل أن يدخل من النافذة، المحبّ يطرق باب المنزل، و يطلب مناله فيناله، المحبّ يسعى إليكِ ويجاهد لئلا تكوني ملكًا لغيره، يحارب لأجلك، يبذل قصارى جهده لأن تكوني زوجه، و أم بنينه وبناته، تفاحة قلبه و أميرة على عرشه، السّاعي إليك حلالًا سيسوقه الله رغمًا عن أنف الظّروف إليكِ، فاتّق الله في دينكِ و احفظي عرضكِ، وحاوطي على قلبكِ بسورٍ متين، أقفليه بإحكامٍ ولا تعطي المفتاح إلا لمن أرادكِ حلالًا طيبًا

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جاء الليل واسدر ستائره ع الجميع 🌌

ف منزل حلا

كانت تتسطح على الفراش ودموعها تنزل ع خديها بصمت 

يارا كانت تراها وهى حزينه جداً عليها وليس بيدها شئ تفعله غير أن تهديها 😔

يارا بهدوء: حبيبتى مالك بس ما انتى زى الفل اهو. 

حلا وهى تبكى بشدة: اول مره احس نفسى ضعيفه كدا..... الحيوان كان هيقرب منى 😭😭   اول مره احتاج سليم وملقهوش جمبى..... انا عايزة سليم . 

يارا وهى تبكى ع بكائها: حبيبتى والله العظيم ملمسك.... حمزة العسيلى آكدلنا كده بنفسه وكمان اخوها حماكى..... انتى متعرفيش كانوا خايفين عليكى ازاى...... دا اخوه جابك هنا وعينلك حرس وهو فضل تحت البيت الليل كله علشان يطمن انك كويسه... 

قطع سيل كلامها رنين هاتفها وكان والدها. 

يارا: السلام عليكم 

والدها بقرف: اسمعى يا اختى.... احنا معندناش بنات تبات بره البيت والله اعلم عند صحبتك ولا بتعملى اى؟ 

يارا بصدمه: بابا ليه بتقول كده..؟ انت مش واثق ف بنتك؟ 

والدها: بلا واثق بلا بتنجان..... انتى تيجى حالا مسافه السكه تكونى هنا. 

يارا: بس صحبتى تعبانه ولازم اكون جمبها.... حرام بقى اللى بتعملوه فيا دا 💔

والدها: هى كلمه ومش هعيدها تانى قدامك نص ساعه واشوفك قدامى. وقفل السكه بوجهها 

يارا بصت لحلا وحلا فهمتها: روحى ي حبيبتى انا كويسه. 

يارا: بس.... 

حلا: مفيش بس اكيد مرات ابوكى اللى قيلاله الكلمتين دول. 

سمعت يارا كلام حلا وذهبت خوفا مما سيفعله بها والدها 

اما حلا قامت اتوضت وصلت فروضها وظلت تدعى الله ان يخفف عنها وان يرجع اخوها سالم حتى دق الباب

ذهبت حلا لتفتح الباب وكانت الصدمه بالنسبالها. 

حلا بصدمه: مش معقول..... 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ف فيلا العسيلى ⛪

كان حمزة ينام بغرفه مليكه ليشعرها اكتر بالامآن 

استيقظ على رنين هاتفه فرفعه: فيينك يا آسر  علشان بترن بدرى كده 

: ******

حمزة بصدمه: ايه 😯

فزع حمزة وقام من نومه مخضوض. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ف بيت يارا 

ذهبت وجدت والدها وزوجته ينتظروها ف غرفه الاستقبال 

زوجه والدها: اهلا بالسنيوره هانم 

يارا:  ............ 

والدها: اسكتى مش عايز اسمع صوتك الزباله دا..... جهزى نفسك ف عريس متقدملك بكره ولازم توافقى عليه ورجلك فوق رقبتك. 

يارا: بابا حرام اللى بتعمله دا.... ااااااااااااااااه 

صرخه مدويه عند نزول القلم على وجهها 

والدها: حرمه عليكى عيشتك مش كفايه انى بأكلك واشربك وعملالى فيها المتدينه..... وانتى مبتحترميش ابوكى. 

بصله يارا بأسى والدمع ف عينيها وذهبت راكضه الى غرفتها. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ف سيارة حمزة متجها نحو المستشفى. 

حمزة بغضب: انا شفت وشه خالص من امبارح. 

سامر: طيب اهدى... دى مش اول مره يتصاب... ودى طبيعه عمله. 

حمزة: عارف بس المره دى اصابه فى صدره. وانا لسه مفقتش من موضوع مليكة. 

سامر: انا جاى انتوا مستشفى اى؟ 🏥

حمزة: لا خليك انت.. علشان تطلع ع الشركه علشان المشروع والعماير اللى هتتسلم آخر الاسبوع لازم الشغل يكون جاهز. 

سامر بقلق: تمام ابقى طمنى. 

حمزة: سلام. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فى شقه حلا وسليم 

فتحت حلا الباب وكانت الصدمه من نصيبها وكأن القدر استجاب لدعائها 

حلا بدموع لهفه: مش معقول... س... سليم 

واخذته بالحضن مسح ع شعرها بحنان....وظل محتضنها وهى تبكى بشدة 

سليم بقلق: مالك ي حبيبتي؟ فييكى اى؟ 

حلا بدموع وهى تتشبث به: انا... انا كويسه بس كنت محتاجاك. 

سليم وهو يحتضنها اكتر: انا هنا ي روحي وجتلك خلاص.... مقدرش اتحمل قلقى عليكي امبارح وانا عمال ارن عليكى فونك مقفول وانا مش بأيدى اعمل حاجه لانى مش قريب منك 

حلا بدموع وهى تتذكر منظهر وكيف كان هذا الوحش سيأخذ منها اعز ما تملك 

سليم بقلق أكتر: انتى مش كويسه ي حلا انا قلبى حاسس بيكى. واى كميه الحرس اللى تحت دول؟ لما سألتهم قالوا انهم تبع حمزة و


آسر 

حلا وهى تحضنه اكتر: معرفش حاجه كل اللى اعرفه انى محتجاك جمبى وبس عايزه انام ف حضنك ي ابيه

سليم وهو يحاول اضحاكها: انتى مين ي بنتى؟ لا اكيد انتى مش اختى حلا... هما بدلوكى ولا اى. فين اللسان الطويل 

ابتسمت حلا: موجود يا اخويا تحب تشوفه؟ 

سليم وهو يضمها: ايوه كده اضحكى خلى الشمس تطلع …بقولك اى انا جعان نووووم 

واخذها وذهب بها الى غرفتها وذهب هو الى غرفته لتبديل ثيابه وما زال القلق يحاوطه. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وصل حمزة المستشفى العسكريه بهيبته وطلته وكبريائه المعتادين. 

الممرضه: يا نهار اسود.... ايه دا.؟ 😯🙄

ممرضه آخرى: هما دول جايين من اين؟ والمقدم آسر قمر برضو. 

ممرضه: جتهم القرف ف حلاوتهم بجمالهم اللى يسحر دا. 

الدكتور: انتو واقفين كده ليه بتعملوا اى كل واحده ع شغلها يلا. 

حمزة: آسر فين؟ 

اللواء: اهدى يا حمزة بيه هيكون كويس. 

حمزة بنرفزة: اقسم بالله لو حمزة حصله حاجة لهدفنكوا كلكم. 

اللواء: اخوك فخر للبلد وبفضله قدرنا نقبض ع أكبر عصابه لتجاره الاسلحه والممنوعات 

حمزة بصله واللواء اتوتر من نظراته التى تنذر بالهلاك المبكر 

فلاش باك: 

آسر عرف مكان وموعد التسليم الساعه 4الفجر جمع الفريق تبعه  وانقسم جهتين واحده هو قائده هو فارس والاخر قائدهم سيف ورائد 

(للتذكير سيف. رائد. فارس   اصحاب آسر ف الفريق وهم ما يلقب عليهم فريق اسود الليل) 

آسر: سيف خليك هنا وانا ههجم لوحد علشان نشتتهم وبعدين انت والفريق وباقى الكتيبه. 

رائد: انت اتجننت؟ تهاجمهم ازاى لوحدك لا طبعا انا جاى معاك. 

آسر: مش وقت الكلام دا اسمعوا اللى بقولكم عليه. 

فارس: انا اللى هروح معاه وانت وسيف هتهجموا بعدين ومعاكم باقى الفريق. 

سيف بقله حيله لقنه الشهاده واستعد كلا من آسر وفارس للنزول الى تلك الباخره التى يتم فيها تسليم صناديق كبيره الحجم جاءه صوت من خلفه 

شاكر رئيس العصابه: جاى للموت بنفسك سياده المقدم 

اختبئ فارس خلف الجدار لمنع ظهوره والانقضاق عليه. 

آسر بسخريه: لأ... جاى علشان آخد روحك... عارف ياما اتمنيت اليوم دا 

شاكر بسخريه: ايه الكلام الجامد ده؟ انت واقف على حاجه ملكى يا سياده المقدم. يعنى ف اقل من الدقيقه ممكن اخلص عليك. 

آسر بسخريه مماثله وانا ف اقل من الثانيه ممكن انهيك من على وش الدنيا... بس تعالى معايا بهدوء علشان المكان كله محا 

ولم يكمله كلمته وكان قد اشتبك فارس مع آحد رجال شاكر والتفوا حوله وزاد الاشتباك عندما هجم سيف ورائد دون آخذ آذن من آسر. وتم الاشتباك بين عناصر الشرطة ورجال العصابه وضرب النار ملئ المكان. 

اتصدم آسر من غباء اصحابه وهجومهم ف الوقت الغير مناسب لم يجد حلاً إلا  ان يهجم هو الاخر وكانوا محترفين يضربون الرجال ويتفادون اطلاق الرصاص عليهم ومن يقع تحت يدهم يكون الموت من نصييه يقتل آسر بدون أن يرمش له جفن او ان يصبهم اصابات قاضيه والباقى رفعوا رايه الاستسلام  فجأه عم السكون على المكان والكل اصبحوا جثث ملقاه ع ظهر السفينه وجد سيف ورائد ينهجون من شده انفاعلاتهم وباقى الكتيبه يعطون التحيه بأنه تم الأمر ولكن لفت نظر آسر عدم وجود شاكر بين الملقاه ع الارض ولم يجد آسر فارس ايضا بجانبه وسكون رهيب حل ع المكان بأكمله

فجأه ظهر شاكر يمسك فارس ومقيده لا يستطيع التحرك. 

آسر بهدوء: سيبه. 

شاكر: لا يا سيادة المقدم: ارمى سلاحك هنا انت واصحابك وارفعوا ايدكم ومحدش يتحرك وإلا هقتله. 

آسر القى سلاحه وحذفه برجله عن شاكر وفعل رائد وسيف المثل وانزلوا باقى العساكر اسلحتهم

آسر: اقسم بالله لو فكرت تقل بأصلك لأكون قاتلك. 

ضحك شاكر بسخريه: اموت انا ف تهديداتك ي سياده المقدم 

ظل آسر يترقب اللحظه المناسبه حتى استطاع افلات فارس من يده وف حركه سريعه منه كانت رأس شاكر بين يدة كسرها فسقط ميتا لا حولا له ولا قوه. فلم يأخد بيده دقيقه حتى انتهى الامر. 

قبضوا على كل المشتركين ف هذه الصفقات المشبوه وامسك آسر فارس من هدومه. 

فارس بضحك: انا اسف يا باشا، 🙋‍♂️

زقه آسر على المقعد: اعمل بيه اى اسفك دا هااا؟ اصرفها من انهى بنك.؟ كان زمانى قابض عليه وع الاقل عرفنا منه الرأس الكبيره

فجأه ظهر مساعد شاكر واطلق رصاصه اصابت صدر الوحش الكاسر 

رائد وسيف وفارس ف صوت واحد: آسرررررررررررررر🙄

وقع آسر ف الارض بتعب: اوعى يهرب منكم …

سيف بقلق: متقلقيش مسكناه المهم انت دلوقتى 

فارس جلس بجواره ودموعه بتنزل وآخده بحضنه: آسر آسر متغمضش عينك ارجوك 

آسر بآلم شديد فهو الان ف صراع مع الموت: انا... انا... كويس 

فقد الوعى من شدة النزيف 

سيف بصراخ ودموعه تنزل ايضا ع قائده واخوه: اسعااااااااااااف اسعاااااااااااف آسر وقع محدش بيرد عليا ليه؟ 

بااااك 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد فتره خرج الدكتور من غرفة العمليات وتوجه اليه حمزة وفارس ورائد وسيف:آسر اخباره اى؟ 

الدكتور بأسف: اصابه بالغه ف صدره بس الحمدلله قدرنا ننقذ الموقف وخرجنا الرصاصه وقدرنا نعوض النزيف..... هو حاليا تعدى مرحلة الخطر ..... الحمدلله على سلامته. 

حمزة بقلق وتوتر: اقدر اشوفه؟ 

الدكتور: ساعتين وهيفقوا من البنج... وتقدروا تطمنوا عليه... بعد اذنكم. 

مرت الساعات وآسر فاق ونقلوه اوضه عاديه. 

دخل له حمزة والشباب 

حمزة: الف سلامه عليك يا آسر... انت كويس؟ 

آسر بيمثل التعب: تعبان اووى ي حمزة حاسس اني هموت. 

حمزة حضنه براحه وسرعه: بعد الشر عليك يا آسر متجبش سيره الموت على لسانك. 

آسر بضحك: اللى يشوفك كده ميشوفكش وانت بتضربنى ومربيلى الرعب . 

حمزة بعد عنه ومسكه من سعره بغضب: حيواااان 

آسر : ااااااااااه ااااااااه اسف اسف شيل ايدك. آخر مره 🙂

انفجر الجميع ضاحكين على منظر آسر. 

آسر بيمثل الغضب: عاجبك كده ضحكت التيران عليا. 

جلس حمزة مره آخرى بهدوء: بضربك ليه يا آسر. ؟ 

آسر: علشان انت مفترى!!!! 

حمزة: اممم نتكلم ف الموضوع دا لما تفوق دلوقتي ارتاح انت لسه تعبان. 

آسر نام فالبنج لسه مؤثر فيه. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خرج حمزة من المستشفي قاصدا الشركه وخطرت ع باله معشوقته ي ترى كيف حالها..؟ هتيجى الشركه؟ لا لا انت مجنون يا حمزة دى اكيد لسه اعصابها تعبانه 

نزل من سيارته وراء شئ اذهله 

كانت فريدة تقف مع شاب ف اواخر العشرينات وتتحدث معه وتضحك بصوت عالى 

غلت الدماء ف عروقه ود لو ذهب اليها وجلبها من شعرها واطرح الشاب ضربا 

حمزة بصوت عالى بعض الشئ: فريددددددددددده

فريدة بخضه وخوف من منظره: ن... نعم! 

حمزة: ورايا ع المكتب وانت روح شوف شغلك... حسابك معايا بعدين 

ذهب الشاب مسرعا بدون اى حرف وذهبت فريدة خلفه والرعب والخوف يتأكلها. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

داخل مكتب حمزة 🏢

دلف حمزة وورائه فريدة وكانت متوتره ومرعوبه وتلعب بأصابعها دلاله الخوف 

حمزة بصوت فحيح كالافعى: انتى اللى انتى عملاه دا ي هانم؟ 

فريدة بتلبك : ع.. عمل ايه.. م. مش فاهمه... معملتش حاجه. 

حمزة بغضب وهو يخبط بيده ع مكتبه: واحده مع واحد متعرفهوش....  وتهزرى وتضحكى معاه وصوتك جايب آخر الشركه.... وتقولى معملتش حاجه؟ 

فريدة ببكاء: والله مقصدى... ه. هو كان بيسألنى عليك.... ان... انك مجتش الشركه....... وانا ولم تكمل كلامها من شده بكائها 

للحظه رق قلبه ونهر نفسه بشدة انه صوته علۍ عليها وود لو احتضنها ليمنع بكائها 

حمزة بأسف وهو يمد يده له بمنديل: خلاص متعيطيش... خدى امسحى دموعك. متبقيش حساسه اوى كدا 🙂

فريدة وهى تجفف دموعها: انا اسفه 😔

حمزة: خلاص انسى..... والموضوع دا ميتقررش تانى.... متقفيش مع اى حد مين ما كان يكون فاهمه! 

فريدة بطاعه: فاهمه *.... بعد اذن حضرتك هروح اشوف شغلى 

حمزة: استنى هنا. 

فريده: نعم 😟

حمزة وهو يشاور ع المقعد الامامى له: اقعدى عايزك ف حاجه. 

جلست فريدة ولم تتطلع له: آومرنى. 

حمزة: مقلتليش موضوع الشركه اللى كنتى بتشتغلى فيها واى اللى حصل معاكى؟ 

حمزة بزهول: نعم؟!!! 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ف مقر شركات العسيلى خصوصا ف مكتب سامر 

سامر بصوت قاسى: ممكن تفهمنى اى دا؟ 

واحد من العمال: اسف يا افندم محتاج شهر كمان. 

وضع سامر الملف من يده على المكتب بقوه كبيره قائلا بغضب وصوت عالى: انت مجنون يالا؟ العماير دى هتتسلم كمان اسبوع وانت تقولى محتاج شهر!! 

العامل: مشكله بسيطه وهتتحل بأذن الله. 

سامر وعيونه تدق شرار: المشكله البسيطه دى وصلت المقر الرئيسى لشركات العسيلى يعنى معنى كده انها كبيرة..... عارف ليه؟ علشان مشغلين شويه بهايم. 

العامل وعيونه ارضا: ي افندم رئيس العمال طمع ف فلوس زياده وانا رفضت اديله فوقف الشغل وسحب العمال بتوعه من الموقع. 

سامر بعصبيه: عايز اسم الحيوان دا فورا.... ولازم يعرف هو غلط مع مين؟ علشان يكون عبره لغيره.... وتشوف واحد تانى الشغل دا لازم يخلص قبل نهايه الاسبوع دا فاهم؟!! 

العامل برعب فاهم ي افندم …

خرج الكل من المكتب وشدد سامر على شعره بغضب مصحوب ببعض الخوف: يا رب الحمد لله إن المشكله دى وصلتنى قبل حمزة.... الحمد لله.. كان زمانى مدفون هنا. 

حمزة بهدوء قاتل: بتكلم نفسك يا حبيبي؟! 

سامر: عااااااااا انت بتطلع منين؟ 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ف مكان آخر 

مجهول 1:اى اخبار اسهم شركات العسيلى ف السوق؟ 

مجهول 2:عاليه جداً يا افندم. 

مجهول 1: رغم كل اللى حصل بس المعتوهه مكانتش بتشتغل لصالحنا ومش شايفه قدامها غير تار ابوها اللى هو حمزة ميعرفش عنه حاجه اصلا. 

مجهول2: حمزة العسيلى حاليا اقوى بكتير واى حد بيقف ف طريقه بيدوسه من غير تفكير.... وكان كاشف اللعبه من اولها 

مجهول 1بضحكه شريره : لسه فى امل. 

مجهول 2بعدم فهم: ازاى ي افندم هو دلوقتى آخد شذى وعصام وكمان ابنه اللى مكنش ليه ف اى حاجه وكان ممكن يبقى ورقتنا الربحانه... ومحدش عارف عنهم اى حاجه ولا حتى مكانهم. 

مجهول 1:الحل إن عصام يمثل دور التعب وهيضطروا يخرجوه. 

مجهول 2 بخوف ظاهر: لا ي افندم انا بقول تبعد عن طريقه إلا حمزة العسيلى …دا صدق من سماه الخطر. 

مجهول 1بعصبيه:انت خايف ولا ايه؟ ولا تكونش ناوى تتخلى عننا وتشتغل لحسابه. 

مجهول 2برعب :لا طبعا ي افندم. 

مجهول 1:وتنفذ اللى قولتلك عليه بالحرف الواحد. 

مجهول 2:تحت امرك. 

مجهول 1بصله بطرف عينه: اممم وابقى افتكر ان يوم ما تفكر تتخلى عن العصابه هيكون اخر يوم ف عمرك انت فاهم؟! 

مجهول 2بلع ريقه بصعوبه: فاهم ي افندم. 

مجهول1: على شغلك يلا متقفش كده. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عارفه انه بارت قصير بس كتبتهولكم لما شفت كومنتاتكم الجميله وشجعتنى بصراحه انى اكتب تانى وانزلكم 

استنونى ف البارت التالى احداثه مشوقه جداً اشوفكم ع خير 🙂

بقلم ✍️: Yasmin El Moustafa


تعليقات

التنقل السريع