القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حب يتخطى الزمن الفصل التاسع 9بقلم ياسمين المصطفى



رواية حب يتخطى الزمن الفصل التاسع 9بقلم ياسمين المصطفى 








رواية حب يتخطى الزمن الفصل التاسع 9بقلم ياسمين المصطفى 



بارت 9

قاسي أوي إحساس إن العُمر مر ، وإننا فجأة كبرنا، مسؤلياتنا زادت وأولوياتنا أتغيرت ، بقينا نشيل حزننا جوانا ، نبكي ونعاني في صمت ، نتظاهر بالقوة والسعادة في عز ضعفنا ، ورغم دا كله لسه جوانا طفل عايز يعيش حياته .. بييجي في بالي دايماً مقولة د / أحمد خالد توفيق وهو بيقول أود أن أبكي وأرتجف وألتصق بأحد الكبار ولكن الحقيقة القاسية هي أنني أحد الكبار !!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

                                 صباح يوم جديد🌤

استيقظ حمزة وجدها تتشبث بأحضانه كما اعتادت منذ أن كانت طفله صغيره عندما تأتيها الكوابيس...... ارتسمت على وجهه ابتسامه هادئه 

حمزة: مليكة

مليكة بنوم: نعم 🥱

حمزة: حبيبتى انتى جيتى ليه مش انتى تعبانه لسه ولا احسن؟! 

مليكة: لا يا ابيه انا احسن وببقى احسن لما بكون فى حضنك 

حمزة بنظرات شك: مليكة!! 

مليكة بتردد: بصراحه يا ابيه معرفتش انام كان فى حلم وحش اوووى 😔

ضحك على برائتها فهى حتى قبل وفاه والده ووالدته كانت تنام بحضنه رغم وجود والدتها إلا انها كانت تعتبره أخ واب وكل شئ... 

توضأ وصل فرضه وقرأ ورده اليومى وخرج لغرفه مكتبه ظل يراجع مجموعه من الملفات الهامه 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

كانت قد استيقظت كعادتها قبل الفجر وظلت تصلى الى أن آذن الفجر وادت الفريضه وقرأت وردها اليومى حتى جاء موعد ذهابها الى الجامعه. 

ذهبت لإيقاظ يارا من نومها 

حلا بهدوء: يارا...... يارا

يارا بنوم:  اممم سيبونى انام بقى شويه. 

حلا: مش هينفع ي حبيبتى قومى صلى فرضك ي روحى ويلا علشان نروح الجامعه ومنتأخرش وبعدين مين بيصحى مين دا انتى اللى بتهزقينى كل يوم بسبب التأخير. 

يارا: خليها عليكى المره دى وسيبنى انام  . 

ابتسمت حلا بخبث: اممم يعنى مش هتقومى. 

يارا: تؤتؤتؤ

حلا وهى تؤمى برأسها: ماشى انا هوريكى 

وذهبت لخارج الغرفه....... ورجعت معها كوب من الماء الساقع 

وفجأه سكبته على وجه يارا 

يارا بفزع: عاااااااااااااااااا الحقونى بغرق،، بغرق عاااااااااااااااااا وظلت تصرخ حتى استوعبت وقوف حلا امامها وهى تكاد تموت من فرط الضحك 

حلا وهى تجلس ارضا من شده الضحك: مش قادره هموووت 😂😂😂

يارا بعصبيه: الله يحرقك ي كلبه البحر 😡حد يصحى حد كدا؟ 

حلا وهى ما زالت نوبه الضحك مسيطره عليها: بس كفايه الله يخربيتك اااه بطنى مش قادره هموووت 😂😂😂

يارا بغضب: هتموتى بس على ايدك وقامت تركض وراء حلا ف البيت وعلێ اصوات ضحكهم ف ارجاء المنزل وظلوا يقذفون بعضهم بالوساده  حتى تناثرت ما بداخلها عليهم........... جلسوا سويا واسندوا اجسادهم على السرير وكانوا يأخذون انفاسهم بصعوبه من فرط الضحك 

يارا وهى تلهث: الله يخربيت جنانك ي حلا يا بنت ام سليم اى ي بنتى الجنان دا..... شايفه البيت بقى عامل ازاى. 

حلا وهى تأخذ نفسها بصعوبه: سيبك من البيت المهم لبسى اللى بختار فيه من ساعه ما قمت وكمان قبل ما انام وفيها اى لو قمتى بسهوله. 

يارا بتأفف : يلا يا اختى نروح الزفت الجامعه هى اللى بقيالنا 

حلا: مش هرد عليكى دلوقتى...... واعملى حسابك فى مفأجأه بعد الجامعه 

يارا بحماس: مفاجأة اى هاا.... قولى . 

حلا وهى تهم بالنقوض: يلا وبعدين هتعرفى. 

يارا بغضب مصطبع: ادعى عليكى بأى وانتى فيكى كل العبر 🥺🤔

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فى مكان مجهوله مع اشخاص مجهولين 

مجهول 1:يعنى الصفقه دى انتى متأكده منها! 

مجهول 2: ايوه. وكمان البت السكرتيره بقت معانا فى الجروب. 

مجهول 1:طيب هتقدرى تجبلنا ملفات الصفقه دى؟ 

مجهول 2: لا طبعا احنا لا يمكن نغلط نفس الغلطه الآولى....... عندى فكره لووز. 

مجهول 1:تمام اشجينى 

مجهول 2:.................... 

وقصت عليه ما يجب فعله 

مجهول 1 بأبتسامه شر:تمام 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

                     بعد مرور بعض الوقت 

                   فى مقر شركات العسيلى 🏢

حمزة بذهول: يخربيت الجنان انا هلاقيها منك ولا من آسر ولا من سليم 😒

سامر: يا عم مالك فى ايه؟  هو انا كنت جاى بجمل؟ 

حمزة: براحتك بس طالما جيت يبقى تستلم بقى. 

سامر بغيظ: لا بقولك ايه مش علشان صعبت عليا يبقى هتستهبل. 

حمزة عقد حاجبيه: استهبل!!🤨       لا دا انت حسابك تقل اوى 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

             فى فيلا العسيلى خاصا فى غرفه آسر⛪

مليكة: ابيه كفايه نوم كدا. انا زهقت 

آسر بنوم: من ايه ي حبيبتى زهقتى من ايه؟ 

مليكة: علشان قاعده لوحدى 😔

آسر: امممم حمزة مشي وهتتسلى عليا صح؟ 

مليكة بضحكه طفوليه: صح 🙂

آسر: هى الساعه كام دلوقتى؟ 

مليكة: 2الضهر. 

آسر قام مفزوع: ابعدى يا مليكة.... اتأخرت اوى 

مليكة: طيب انا عايزة اروح المول اشترى شويه حاجات. 

آسر بسرعه: مليكه عربيات الفيلا كلها ادامك  والحراسه وكل حاجه بس انا دلوقتى مش


بارت 9

قاسي أوي إحساس إن العُمر مر ، وإننا فجأة كبرنا، مسؤلياتنا زادت وأولوياتنا أتغيرت ، بقينا نشيل حزننا جوانا ، نبكي ونعاني في صمت ، نتظاهر بالقوة والسعادة في عز ضعفنا ، ورغم دا كله لسه جوانا طفل عايز يعيش حياته .. بييجي في بالي دايماً مقولة د / أحمد خالد توفيق وهو بيقول أود أن أبكي وأرتجف وألتصق بأحد الكبار ولكن الحقيقة القاسية هي أنني أحد الكبار !!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

                                 صباح يوم جديد🌤

استيقظ حمزة وجدها تتشبث بأحضانه كما اعتادت منذ أن كانت طفله صغيره عندما تأتيها الكوابيس...... ارتسمت على وجهه ابتسامه هادئه 

حمزة: مليكة

مليكة بنوم: نعم 🥱

حمزة: حبيبتى انتى جيتى ليه مش انتى تعبانه لسه ولا احسن؟! 

مليكة: لا يا ابيه انا احسن وببقى احسن لما بكون فى حضنك 

حمزة بنظرات شك: مليكة!! 

مليكة بتردد: بصراحه يا ابيه معرفتش انام كان فى حلم وحش اوووى 😔

ضحك على برائتها فهى حتى قبل وفاه والده ووالدته كانت تنام بحضنه رغم وجود والدتها إلا انها كانت تعتبره أخ واب وكل شئ... 

توضأ وصل فرضه وقرأ ورده اليومى وخرج لغرفه مكتبه ظل يراجع مجموعه من الملفات الهامه 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

كانت قد استيقظت كعادتها قبل الفجر وظلت تصلى الى أن آذن الفجر وادت الفريضه وقرأت وردها اليومى حتى جاء موعد ذهابها الى الجامعه. 

ذهبت لإيقاظ يارا من نومها 

حلا بهدوء: يارا...... يارا

يارا بنوم:  اممم سيبونى انام بقى شويه. 

حلا: مش هينفع ي حبيبتى قومى صلى فرضك ي روحى ويلا علشان نروح الجامعه ومنتأخرش وبعدين مين بيصحى مين دا انتى اللى بتهزقينى كل يوم بسبب التأخير. 

يارا: خليها عليكى المره دى وسيبنى انام  . 

ابتسمت حلا بخبث: اممم يعنى مش هتقومى. 

يارا: تؤتؤتؤ

حلا وهى تؤمى برأسها: ماشى انا هوريكى 

وذهبت لخارج الغرفه....... ورجعت معها كوب من الماء الساقع 

وفجأه سكبته على وجه يارا 

يارا بفزع: عاااااااااااااااااا الحقونى بغرق،، بغرق عاااااااااااااااااا وظلت تصرخ حتى استوعبت وقوف حلا امامها وهى تكاد تموت من فرط الضحك 

حلا وهى تجلس ارضا من شده الضحك: مش قادره هموووت 😂😂😂

يارا بعصبيه: الله يحرقك ي كلبه البحر 😡حد يصحى حد كدا؟ 

حلا وهى ما زالت نوبه الضحك مسيطره عليها: بس كفايه الله يخربيتك اااه بطنى مش قادره هموووت 😂😂😂

يارا بغضب: هتموتى بس على ايدك وقامت تركض وراء حلا ف البيت وعلێ اصوات ضحكهم ف ارجاء المنزل وظلوا يقذفون بعضهم بالوساده  حتى تناثرت ما بداخلها عليهم........... جلسوا سويا واسندوا اجسادهم على السرير وكانوا يأخذون انفاسهم بصعوبه من فرط الضحك 

يارا وهى تلهث: الله يخربيت جنانك ي حلا يا بنت ام سليم اى ي بنتى الجنان دا..... شايفه البيت بقى عامل ازاى. 

حلا وهى تأخذ نفسها بصعوبه: سيبك من البيت المهم لبسى اللى بختار فيه من ساعه ما قمت وكمان قبل ما انام وفيها اى لو قمتى بسهوله. 

يارا بتأفف : يلا يا اختى نروح الزفت الجامعه هى اللى بقيالنا 

حلا: مش هرد عليكى دلوقتى...... واعملى حسابك فى مفأجأه بعد الجامعه 

يارا بحماس: مفاجأة اى هاا.... قولى . 

حلا وهى تهم بالنقوض: يلا وبعدين هتعرفى. 

يارا بغضب مصطبع: ادعى عليكى بأى وانتى فيكى كل العبر 🥺🤔

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فى مكان مجهوله مع اشخاص مجهولين 

مجهول 1:يعنى الصفقه دى انتى متأكده منها! 

مجهول 2: ايوه. وكمان البت السكرتيره بقت معانا فى الجروب. 

مجهول 1:طيب هتقدرى تجبلنا ملفات الصفقه دى؟ 

مجهول 2: لا طبعا احنا لا يمكن نغلط نفس الغلطه الآولى....... عندى فكره لووز. 

مجهول 1:تمام اشجينى 

مجهول 2:.................... 

وقصت عليه ما يجب فعله 

مجهول 1 بأبتسامه شر:تمام 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

                     بعد مرور بعض الوقت 

                   فى مقر شركات العسيلى 🏢

حمزة بذهول: يخربيت الجنان انا هلاقيها منك ولا من آسر ولا من سليم 😒

سامر: يا عم مالك فى ايه؟  هو انا كنت جاى بجمل؟ 

حمزة: براحتك بس طالما جيت يبقى تستلم بقى. 

سامر بغيظ: لا بقولك ايه مش علشان صعبت عليا يبقى هتستهبل. 

حمزة عقد حاجبيه: استهبل!!🤨       لا دا انت حسابك تقل اوى 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

             فى فيلا العسيلى خاصا فى غرفه آسر⛪

مليكة: ابيه كفايه نوم كدا. انا زهقت 

آسر بنوم: من ايه ي حبيبتى زهقتى من ايه؟ 

مليكة: علشان قاعده لوحدى 😔

آسر: امممم حمزة مشي وهتتسلى عليا صح؟ 

مليكة بضحكه طفوليه: صح 🙂

آسر: هى الساعه كام دلوقتى؟ 

مليكة: 2الضهر. 

آسر قام مفزوع: ابعدى يا مليكة.... اتأخرت اوى 

مليكة: طيب انا عايزة اروح المول اشترى شويه حاجات. 

آسر بسرعه: مليكه عربيات الفيلا كلها ادامك  والحراسه وكل حاجه بس انا دلوقتى مش


فاضى خالص. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

.                                  عند حلا 

قاعده مستنيه يارا 

: دكتوره حلا فاضيه نتكلم شويه؟ 

حلا: اه يا دكتور حازم اتفضل. 

د. حازم: انا مش عارف ابدا الكلام منين! 

حلا بتعجب: إزاى يعنى مش فاهمه.؟ 

د. حازم وهو بيحاول يمسك ايدها: همس انا معجب بيكى جدا وعايز اطلب ايدك. 

حلا بصدمه وقامت وقفت: افندم؟ 

د. حازم بأستغراب من رده فعلها: انا كنت فاكر إنك بتبادلينى نفس الشعور. 

حلا: شعور ايه؟ انت دكتورى ف الجامعه ومدربى فى الشغل وبس. 

د. حازم: طيب يا بنت الناس انا رايدك فى الحلال ادينى رقم والدك او اخوكى وانا هاجى انا واهلى واتقدملك  

حلا سكتت....... وبعدها ارتبكت وقالتله: بعد إذنك ومشيت من غير ما تديله الوش 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

على الجانب الاخر كان يقف المغرور المتكبر آدم 

آدم بنظرات شيطانيه: ماشى يا حلا هانم مكونش انا آدم بيه إن معرفتك مين انا 

بقى انا ترفضينى علشان الدكتور الكحيان بتاعك دا 

واكمل بخبث اشد: إن مخليت سمعتك على كل لسان يا اللى عملالنا فيها الطاهره الشريفه ميبقاش انا 

واخرج الهاتف من جيب بنطاله واخرج رقم معين وانتظر حتى يجيبه 

آدم فى الهاتف: الو اسمعنى يا ابنى كويس انت لازم بالكتير تنفذ النهارده 

وكمل له الخطه الشيطانيه......... 

اللى على الهاتف: انت تؤمر يا باشا بس دا مش هيكون صعب شويه علشان اخوها انت عارفه ايده طرشه. 

آدم بعصبيه: متخفش انا عرفت انه مسافر ومش راجع دلوقتى اعمل اللى بقولك عليه بالحرف فاهم 

الشخص: حاضر يا باشا واتعابنا 

آدم: كل حاجه هتوصلك لحد عندك وبزياده كمان بس اوصل للى عايزه، اااه ابقى كتر الرجاله انت مش ضامن الظروف 

الشخص: حاضر متقلقش من الرجاله 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فى مقر شركات العسيلى 

حمزة بيكلم مليكة فى الفون: مليكة انتى تعبانه دلوقتى 

مليكة: انا كويسه الحمدلله. 

حمزة بقلق: اوك يا كوكى بس بالحرس 

مليكة: حاضر... ممكن آخد الدكتوره حلا معايا اخت ابيه سليم 

حمزة بأستغراب: انتى عرفتى من اين انها اخته ي كوكى. 

مليكة ببرأه: فريده هى اللى قالتلى واحنا اتعرفنا على بعض اكتر وهى قالتلى وقت ما تحتاجينى كلمينى. 

حمزة: طيب وانتى كلمتيها؟ 

مليكه: اه كلمت فريده من شويه وهى كلمتها وقالتها مش هتأخر فى الجامعه 

حمزة: انتى كمان هتأخدى فريده؟ 

مليكة: اه يا ابيه فى حاجه؟ 

حمزة: لا يا حبيبتى خلى بالكم من نفسكم وانا هكلم الحرس 

مليكة بفرحه طفوليه: اوك شكرا يا ابيه ♥

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مر الوقت حتى اتت يارا وهى تهرول ناحيه حلا 

يارا وهى تجلس: معلهش يا حلا انا عندى كورس ضروى اتلغى بتاع بكره والدكتور خلاه النهارده 

حلا: طيب وانا اعمل اى دلوقتى دا انا كنت ناويه اخرجك نستمتع بوقتنا شويه بدل الملل دا. 

يارا: طيب وانا ذنبى اى انتى عارفه الكورس دا مهم قد اى ليا معلهش نعوضها بالليل او بكره لسه الأيام معانا ي حبيبتى 

حلا بعبوس: اصلا انتى رخمه خلاص فريده كلمتنى من شويه وكانت عايزانى اروح معاهم المول وانا قلتلها هشوفك الاول 

يارا بأبتسامه: طيب ي حبيبتى روحى معاهم ومتتأخريش وانا بأذن الله مش هتأخر اوك مش عايزاكى تزعلى 

حلا بأبتسامه: خلاص ي حبيبتى حصل خير يلا روحى ومش تأخرى 🙂

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امام جامعه حلا كانت تنتظرها سيارة ضخمه 🚗

كان يجلس بداخلها فريده ومليكة 

ذهبت حلا اليهم وجلست بجوارهم 

حلا: عاملين اى. ونظرت الى مليكة عامله اى يا كوكى 

مليكة: كويسه  ......... ممكن اطلب منك طلب صغير؟ 

حلا بأبتسامه: اطلبى يا عيونى. 🙂

مليكة: لو مش هتضايقى تيجى معايا المول؟ 

حلا: اشطاااا ما انا جايه معاكى ي روحي. 

مليكة بعدم فهم: يعنى اى اشطااا؟ 

انفجرت كلا من فريده وحلا فى الضحك 

حتى تابعت فريد وهى تضحك😂😂: دى كلمه بيقولوها كده دليل على الاتفاق يعنى ي كوكى ي حبيبتى 

مليكة: ااااااه

واكلموا طريقهم وادركت حلا مدى غنى هذه العائله من كثره الحراسه التى معهم بعدوا عن الجامعه وبدات عربيه الحراسه تختفى 

مليكة بخوف: عمو عربيه الحراس مش ورانا . 

صدقى السواق بقلق: مش عارف يا ست هانم انزلوا فى الدواسه......... لم يكمل حديثه حتى بدأ ضرب النار وظلت مليكة وفريده يصرخوا وحلا أن ينجيهم ويحفظهم 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حمزة بغضب يخرج من عيناه وعصبيه ورمى التليفون من ايده نزل ملح 

سامر بعدم فهم لحالته تلك:. فى ايه؟ 

حمزة: البنات اتخطفوا!! 

سامر بعدم فهم: بنات مين؟ 

حمزة بغضب: مليكة وفريده وحلا 

سامر الصدمه الجمته 

#يتبع 

انتهى البارت التاسع  وعلى لقاء جديد أحبتى فى الله💙💛

بقلم ✍️Yasmin El Moustafa


تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع