القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جوازة الهنا الفصل الثالث 3بقلم الكاتبة بسنت عبد القادر



رواية جوازة الهنا الفصل الثالث 3بقلم الكاتبة بسنت عبد القادر

رواية جوازة الهنا الجزء الثالث 3




رواية جوازة الهنا البارت الثالث 3

كامله وحصريه 


 منذ أن وقعت في حبك أصبحت حياتي ممتلئة بك وبحبك الذي تغلغل إلا أعماق روحي 


الفصل الثالث :



في قصر الملكي :



استيقط جميع المنزل و تجمعوا علي الافطار حتي جاء اتصال الي نازلي من رقم غريب تعجبت ثم أجابت :



الو مين معايا ؟!



قالت ريحانة :



انا ريحانة يا نازلي 



قالت نازلي بود :



اهلا يا ريحانة ازيك



قالت ريحانة بود الحمد للة و انا خت رقمك من بيثة عشان اقولك احنا كلنا رايحين بيوتي سنتر انا و بيثة و روبي و هبة نعدي عليكي نخدك معانا ؟!



قالت نازلي بود :



اوي اوي مستنياكم 



قالت ريحانة بود :



تمام هنعدي عليكي بعد ساعة و اه يا نازلي اشكري فهد علي فستان الخطوبة و قوليله بطلته عليا انا سلام يا حبيبتي



قالت نازلي بود :



سلام يا حبيبتي 



ثم أغلق نازلي و هنا قال فهد بتعجب :



خير يا ماما



قالت نازلي :



ابدا ريحانة و بيثة و البنات هيعدوا عليا كمان ساعة عشان نروح البيوتي سنتر و بتشكرك علي فستان خطوبة روبي و بتقولك بدلتك هي الي هتجبهالك



قال فهد بمرح :



اصيلة حماتي ديه شكلها طيبة



قالت نازلي :



سيف انت و فهد هتيجوا علي الساعة 7 في بيت بيثة محدش يتاخر مفهوم 



قال سيف ببرود :



مفهوم يا امي 



قال فهد بمرح :



مفهوم يا نبع الحنان



قات نازلي بضجر :



واللة انا مربتكش انا مربتش الا سيف



قال سيف بحب :



ميحرمناش منك يا ماما



قالت نازلي :



انا هقةم البس ة هاخد القفطان معايا عشان مش بحب السوريهات و هستناكم هناك



و بالفعل بعد حوالي ساعة تقريبا جاءت ريحانة فهي لديها سيارة جيب شروكي موديل السنة و اخذت نازلي و امر سيف الحرس ان يكونوا خلف سيارة للحماية .



وصلوا الي البيةتي سنتر و دخلةا و كان هناك حجز خاص بروبي و ان هناك فتيات مسؤولين عنها فقط و هي ايضا حجزت الجميع للكل شي و علي حوالي الساعة 6 كان الحميع قد انتهوا من كل شي و ما ان خرجت روبي بفستان ذهبي مع شعرها الطويل المموج مع وجود خصل ذهبية و ميك اب هادي رقيق بدت خلابة ما ان راتها نازلي قالت بأعجاب :



ما شاء اللة تبارك اللة قمر 



قالت ريحانة بحب :



قمر يا روح ماما



ثم خرجت هبة بفستان ازرق و هنا قالت نازلي باعجاب :



بسم اللة ما شاء اللة شكلك حلو اوي يا هبة يبخت ابني بيكي 



خجلت هبة و هنا قالت نازلي بسعادة :



يا بخت ولادي بيكوا يا بنات 



قالت بيثة :



بنتنانا قمرات العيلة



قالت ريحانة بسعادة :



و احلي قمرات



قالت نازلي :



يالا يا جماعة الساعة بقت 6 لازم نكون في البيت في خلال نص ساعة عشان نبقي موجودين قبل العرسان



و بالفعل توجه الحميع خارج السيارة و طلبت نزلي من احد الحرس ان يقوم بقيادة سيارة ريحانة و بالفعل وصلوا الي منزل بيثة بعد نصف ساعة كان والد هبة و دكتور امجد هناك و ما ان رأي امجد روبي ادمعت عينيه و قال بحب :



ايه القمر ده بس طب هجوزك ليه ازاي اديلوا القمر ده كل ازاي ما انتي كنتي قاعدة مع بابا و ماما 



قالت نازلي :



عندك حق يا دكتور امجد بس البنت ميسرها تروح علي بيت جوزها 



و جلس الجميع يتحدثون لمدة نصف ساعة و فجاة دق جرس الباب و دخل سيف و جاء معهم الجد الخولي و عامر الملكي عم كل من سيف و فهد و هنا قال سيف :



اقدملكم يا جماعة جدي خولي الملكي جيه من الصعيد مخصوص عشان يحضر الخطوبة و ده عمي عامر برده جيه من الصعيد عشان يحضؤ الخطوبة .



امتعض وجه هبة عندما رأت الجد و العم و قالت بصوت منخفض سمعه فهد و هي تقةل الي والدتها :



ايه ده يا ماما لابسين جلاليب و صعايدة يععع



جاءت لتانبها بيثة وجدت فهد ينظر لهم نظرة قاتلة نزل الي مستواهم و قال بتحئير :



كويس اني انا الي سمعت مش سيف و الا مكنتش هيبقي في جواز يا هبه عشان الصعايدة الي مش عاجبينك دول عندهم قصر بس هما بيحبه يقولوا عليه سرايا لو شوفتيها مش بعيد تقعي من طولك ده غير الجلباب الي هما لبسينو ده من اعلي انواع الجلباب فخدي بالك من كلامك علي جدي حضرة العمدة و عمي عشان المرة الجاية مش هعديها 


ثم قال فهد بسعادة :



اعرفك يا جدي دكتور امجد والد خطبتي 



قال دكتور امجد بود :



اتتشرفت بيك يا خولي بيه 



قال الجد بود لقد احب دكتور امجد و قال :



الشرف لينا يا دكنور امجد ارتحتلك لله في لله وشك سمح 



قال دكتور امجد بسعادة :



و انا واللة يا خولي بيه



و هنا قال الجد : 



ود عامر ابني 



قال دكتور امجد :



اتشرفت بيك يا عامر 



قال عامر بود :



الشرف لينا يا دكتور



و هنا قالت نازلي ة هي تتةجه و تقبل يد الجد :



ازيك يا عمي ان شاء اللة تكون بخير 



قال الجد :



مرحب يا مرت اغالي اني زين طول ما انتي و ولاد بشر زين 



قال الجد :



امال عروستنا فين عايزين نشوف نقوت نازلي و فهد



هنا خرجت روبي و هنا قال الجد :



بسم اللة ما شاء اللة ديه تجول للقمر جوم و انا اقعد مكانك ربنا يا بتي يبعد عنك الحسد وشك متل ملاك ولا و عرفت تنقجي يا فهد



كان فهد تاه في جمال روبي و هنا قال الجد :



الواد فهد مجدرش علي صدمة اتحشم يا فهد لما تبقي مرتك تبقي ملي عينك منيها 



و هنا توجهت روبي الي الجد و قالت بود :



انا عارفة يا جدو ان في الصعيد الاثول اني امسك ايدك و ابوسها ممكن اعمل كدة ؟



ابتسم الجدو اعطي يده الي روبي التي قبل يد الجد و طبطب الجد علي راسها و قال :



اصيلة يا بتي 



قالت روبي الي عامر :



اهلا وسهلا عمي عامر ان شاء اللة تكون بخير



قال عامر بود :



زين يا بتي سبحان خلاق ادب و اخلاق ربنا يكرمك يا بتي 



قالت روبي :



شكرا يا عمي عامر



و هنا قا سيف اخيرا :



اعرفك يا جدي علي خطبتي هبة 



وقفت هبة و قالت :



اهلا يا جدو 



تمعن الجد في وجه هبة وجه جميل ةلكن واضح عليها الامتعاض بالان صعيدي و قال بجفاء :



اهلا يا بتي



قالت هبة :



اهلا اونكل عامر



رفع عامر احدي حاحجبيه و قال بجفاء :



اهلا بيكي 



و جلست هبة و الدها و الدتها ينظرون لها نظرات قاتلة سيف و نزلي ينظرون لها بغضب و بدا الجميع يتحدث و كان الجد و العم عامر يتحدثون مع دكتور امجد و روبي كثيرا مما جعل بيثة تغار و هنا قال فهد الي جده :



ممكن يا جدي ندخل في المفيد



قالت روبي :



مش قبل ما اجيب الشربات 



وقفت روبي و توجهت الي المطبخ نظر الجد الي هبة كان متوقع انها ستقوم و تساعدها ولكن لم يفعل و هنا قال الجد الي عامر بصوت منخفض :



البت هبه ديه مش سهلة واصل ولا سعدت البت انت شوفت و هي بتراسم علينا يا عني عليك يا ابن الغالي 



قال عامر :


يابا بلاش نتحد عن حد مممكن هي اجده



قال الجد :



تفتكر اتسرعت يا ولدي لما جولت خلي الفرحة فرحتين و يتجوز سيف انهاردة و يروح مع عروسته و ولادها 



قال عامر بتريث :



جولتلك يابا كان لازم سيف يعلم بالي هيحصل ده



قال الجد بحزن :



ربنا يتسر يا ولدي 



جاءت روبي و تقدمت الي الجد و قالت :



اتفضل يا جدو



قال الجد ببشاشة :



تسلمي يا ست البنات 



ثم تقدمت الي العم عامر و قالت :



اتفضل يا عمي 



قال العم بود :



تسلمي يا غالية



ثم وزعت الشربات علي جميع و جلست بجانب الاب و لكن قال الجد :



فهد جوم اوجعد جنب خوط فهد و أمك و تعالي يا عروسة جنب جدك



و بالفعل فهد فعل ما أمر به و هنا قال الجد :



احنا انهاردة جاين نطلب يد روبي لي حفيدي فهد اي قولك يا دكتور أمجد ؟!



قال أمجد بأحترام :



هو في قول بعدك يا حج خولي



قال الجد :



و انتي يا عروسة ؟!



قالت روبي :



مفيش قول بعد قولك يا جدي



قال الجد :



ست البنات طيب اكده الكل موافق نجروا الفاتحة تاني و بعد اجده فهد يلبس الدبلة لعروسته و هي كمان ؟!



قال الجميع :



نقرأ الفاتحة 



بعد قراءة الفاتحة قام فهد بفتح علبة قطيفة من لةن الاحمر و كان الخاتم حجر من الزمرد و حوله مرصع بالالماظ و هنا شهقت روبي و قالت :



ده كتير اوي يا فهد



قال فهد بحب :



ميغلاش عليكي 



و البسها الدبلة و هي البسته الدبلة و علت الزعريط حتي دق جرس الباب و فتح امجد الباب وجد مأذون يدخل المنزل و هنا قال أمجد :



حج خولي هو فهد هيكتب الكتاب كمان ؟!



قال الجد :



لا يا دكتور ده المأذون عشان كتب كتاب سيف علي هبة



شهق الجميه و اندهش فهد اما سيف كان في حالة جمود لم يعد يفرق معه كل شي سعدت هبة بشدة و بثينة سعدت هي و حمزة و بالفعل تم كتب الكتاب و كان الجد و عامر شاهدين علي الزواج و بعد كتب الكتاب عالت الزعاريط و احتضنت روبي هبة و قالت لها :



مبروك يا احلي عروسة



قالت هبة بسعادة :



اللة يبارك فيكي عقبالك



و قام الجد بتقديم شبكة هبة و كان يريد ان يري رد فعلها كان طقم من الالماظ كامل لمعت عين هبة بطمع و نظر سيف اليها و ابتسم بسخرية و هنا قال سيف :



ديه هدية جدي 



ثم اخرج علبة قطيفة كبيرة بها طقم كامل بقيت هبة تنظر اليهم بطريقة ملفته للنظر و قالت بسعادة :



شكرا اوي بجد 



ابتسم الجد ابتسامة جانبية و هنا قال سيف :



هبة حضري شنطتك انتي و ولادك عشان من انهاردة انتي مراتي ة في بيتي و لا عندك مانع يا عمي



قال حازم بسعادة :



مانع لا طبعا روحي يا هبة جهزي كل حاجة عشان تروحي مع جوزك



قالت هبة بسعادة :



حاضر يا بابي 




و ركضت و ما هي ساعة حتي قامت هبة بتحضير الشنط و شنط ولاديها و هنا خرجت هبة و قالت الي اولادها :



من انهاردة ده بابا سيف يا ولاد اتفقنا



قالوا :



حاضر يا ماما 



هنا احتضنت نازلي ريحانة و روبي و سلمت روبي علي الجد و لعم و سلم دكتور امجد علي الجد و العم و بارك لسيف و هبة و بارك لي فهد ثم ذهبت عائلة دكتور امجد و بعدها الجد و عامر حتي يعودوا الي الصعيد و رحلت عائلة الملكي و معهم هبة و ما ان وصلوا انبهرت هبة بالقصر و انها في يوم من الايام بعد وفاة حماتها ستكون سيدة القصر و ما ان دخلوا قالت نازلي :



ده قصر سيف و الي جنبيه قصر فهد و قصر العيلة الي احنا عايشين فيه فهد هيقعد معايا لحد لما يتجوز



قال سيف ببرود :



لا يا امي احنا هنعيش في قصر العيلة انا مش هعيش في القصر ده



عبست هبة و هنا قالت نازلي :



يابني عشان تكةنوا علي راحتكم



قال سيف ببرود :



هكون علي راحتي في قصر العيلة انا ورتهولها بس و بالفعل ذهبوا الي قصر العائلة و هبة وجها عابس كانت تريد ان تصبح الامر الناهي و صاحبة الكلمة في القصر و سيدته و لكن التريث و بالفعل وصلوا الي القصر و دخلوا القصر و هنا قال سيف ببرود :



هبة من بكرة هيكون عندك عربية مرسيدس موديل السنة الجديدة بسواق و حرس معاكي



سعدت هبة و قالت :



شكرا يا سيف 




قال سيف ببرود :



العفو و دلوقتي جناح الاولاد فوق اماني هتورهولك نيميمهم و بعد كدة مستنيكي في الجناح تصبحوا علي خير يا جماعة



قالت نازلي : 



و انت من اهله يا سيف



قال فهد :



و انت من اهله يا سيف



تةده سيف الي لاجناحه و اماني دلت هبة علي جناح الاولاد



جلست نازلي و هنا جلس فهد قال بتعجب :



مالك يا ماما في ايه ؟!



قالت نازلي :



هبة يا فهد مش مريحاني حاسة ان هي اتجوزت اخوك عشان هو سيف الملكي ده غير الي عملته كانت بتبض لجدك و عمك بتعالي و قرف حتي لما جلها شبكتين عينها كانها اتسرعت عليهم



قال فهد :



مش للدرجة ديه يا ماما



قال نازلي :



لا يا فهد ديه مشوفتش وشها قلب ازاي لما سيف قال انا هفضل في قصر العيلة بجد ربنا يستر عشان ابني هيشيلني الذنب لو عكننت عليه



قال فهد :



ان شاء اللة مش هيحصل حاجة



قالت نزلي بسعاددة :



اما بقي روبي ديه جوهرة عينها ملينة فلات الشبكة الغلية بالعافبة و بست ايد جدك جدك حبها ده مش بيقول ست البنات لحد انا قول واحدة قالهلي بجد يا فهد انا فرحانة بيك اوي و يارب تطلع هبة زيها


قال فهد :



ان شائ اللة يا ماما يلا يا ست الكل اليوم كان طويل عليكي اوي يالا اطلعي جناحك و انا كمان 



و بالفعل ذهب فهد الي جناحة و ذهبت ناازلي الي جناحها

يتبع 

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

اكتب ف بحث جوجل مدونة (قصر الروايات) (رواية جوازة الهنا) لتصلكم كامله 

تابعونا على قناة التليجرام ليصلكم اشعار بالنشر من هنااااااا 

الرواية كامله من البدايه من هنااااااا 

تعليقات

التنقل السريع