رواية جوازة الهنا البارت السابع 7بقلم الكاتبة بسنت عبد القادر
رواية جوازة الهنا الجزء السابع 7
رواية جوازة الهنا الفصل السابع 7
" لَسْت أَدْرِي كَيْفَ ؟ وَلَا أَيْن ؟ فَقَط أَشْعَر بِقَلْبِي يَنْبِض سريعاً حِين أَسْمَع صَوْتَك وَتُضَيَّع مفرداتي حِين أخاطبك ، أَشْعُرُ أَنَّ صَوْتِي يُحْبَس دَاخِلٌ متاهات الصَّمْتِ لَا يَدْرِي أَيَّ نَبْرَة بِهَا يُحَدِّثُك ، اُعْذُرْنِي إنَّا هَكَذَا أُحِبُّك ، وَلَا أَعْلَمُ كَيْفَ أبرر ؟ فَهُو شُعُور مَمْزُوجٌ بَيْن بَهْجَة حُضُورِك وَبَيْن واشتياقات غيابك إحْسَاس مترنح بَيْن الِاحْتِيَاجِ إلَى لقياك وَالتَّخَوُّف مِن ابتعادك اُعْذُرْنِي هَكَذَا أَنَا أُحِبُّك ، إحْسَاس عَمِيق أَرْكَانِه ثَابِتَةٌ قَوَاعِدِه رَاسِخَةٌ يَجْعَلَنِي أهْيَم بِك فَقَط "
في اليوم التالي :
جناح روبي :
استيقظت روبي في تمام الساعة السابعة ، فهي من أنصار الاستيقاظ مبكراً دلفت الي الحمام كي تتوضي و تقصي فروضها لقد فاتها صلاة الفجر بسبب التعب الشديد و الإرهاق أدت فروضها و ارتدت ملابسها ثم خرجت من جناح الخاص بها توجهت إلي الدرج و نزلت ثم توجهت إلي المطبخ
وجدت كل من أماني و روحية أنتبه لها و هنا قالت روبي بخجل :
صباح الخير
قالت أماني برسمية :
صباح الخير روبي هانم
قالت روحية بود :
صباح الخير يا روبي هانم
قالت روبي بغضب طفولي :
لو سمحته متقولش هانم ديه أسمي روبي بس
قالت روحية :
ميصحش ..
قاطعتها روبي و قالت :
أنا زي بنتك قوليلي روبي
قالت روحية بحب :
ماشي يا روبي
قالت روبي :
هو الفطار الساعة كام ؟!
قالت روحية :
الفطار الساعة ٨ و الغذاء الساعة ٣ و العشاء الساعة ٧ ، تحبي نحضرلك حاجة للفطار لو بتحبي تفطري بدري
ضحكت روبي و قالت :
أنا بصحي بدري عشان أحضر الفطار بنفسي
قالت أماني بتعجب :
تحضري الفطار بنفسك يا هانم ؟!
قالت روحية بأعتراض :
كينفعش يا بنتي ارتاحي شوية و الفطار هيكون جاهز
قالت روبي برفض :
هتتعبيني معاكي ليه يا رور قوليلي بقي كل واحد في القصر بيحب ياكل إيه و أنا أعمله علي فكرة أنا شيف كويسة أوي و الطبح ده هويتي و المطبخ ده مملكتي
قالت أماني بأعتراض :
يا هانم ..
قالت روبي بمرح :
قضي الأمر خلاص يلا عشان نلحق نحضر الفطار
و بالفعل املت روحية لها علي كل فرد في القصر ما يحبه و أماني و روحيه ينظرون إلي شطرتها في الطهي و سرعتها ، أحست روحية أن هذة الفتاة ليست مدللة و هي سيدة منزا من الدرجة الأولى بينما كانت أماني تنظر لها بحقد شديد لأنها الراهي الأول لسيدتها هبة.
في تمام الساعة الثامنة صباحا :
غرفة مائدة الطعام:

تجمع الجميع في غرفة الطعام علي مائدة الطعام و هنا لاحظ الجميع أن روبي لم تأتي بعد تنهد سيف بحزن كان علي وشك أن يطلب من أماني أن تستدعي روبي و لكن وجدتها تخرج من المطبخ مما تعجب الجميع وقف و قالت بود :
صباح الخير يا جماعة
رد الجميع الصباح و اخذت تنظر بحيرة أين تجلس و هنا قال العم عامر بود :
اجعدي يا روبي في الكرسي الجنبي
و بالفعل جلست روبي بجانب العم عامر و كام سيف يطلع لها بحب خالصاً مما جعل هبة تجز علي أسنانها قامت أماني و روحية و بعض العاملات بتقديم الفطور و رص الأطباق و هنا قال الخولي :
تسلم يدك يا روحية
قالت روحية بسعادة :
بس مش أنا إلي حضرت الفطار ، روبي هي إلي عملت الفطار كله
شهق الجميع و هنا نظر لها سيف بسعادة هو ، الجد و نازلي بفخر و انبهار و لكن قالت نازلي بعتاب :
ليه تتعبي نفسك يا بنتي
قالت روبي :
يا ماما نازلي ، أنا بحب جداً إني اطبخ و اساعد في الأكل بحب الطبخ جدا اسمحيلس لما أكون فاضية أعمل الغداء او اساعد في كل حاجة تخص الأكل بس اوعدك كل يوم الفطار عليا أنا بصحي كل يوم الساعة ٧ الصبح تعود بقي
قال الخولي بعد أن بدأ في الطعام :
تسلم يدك يا ست البنات ست بيت بصحيح
قالت روبي بخجل :
شكراً يا أحلي جدو
هنا قالت هبة بملل :
ما أكيد إلي بيحب الطبخ و المطبخ و يكتب روايات ده شخص فاضي و مش عنده حاجة مفيدة يعملها أصلا
نظر لها سيف نظرة قاتلة ابتلعت هبة ريقها بصعوبة و هنا قال سيف و هو ينظر إلي روبي بحب :
بالعكس الراجل بيحب الست إلي تعمل كل حاجة بأيديها مع الإهتمام و حب هيحس أنه ملك الدنيا و ما فيها ، تسلم ايدك يا روبي القلب
خجلت روبي بشدة و هنا قال أحد ابناء هبة :
طنط روبي هتلعبي معايا انا و عمر انهاردة ؟!
قالت روبي بحب :
أكيد يا حبيبي
قال سيف بمشاكسة :
ياريتني كنت أنا
شهقت روبي بخجل و أبتسم شيف بمشاكسة و غمز لها ، أنتهي الجميع من الفطور و هنا قال الخولي :
أسبقيني يا روبي علي جينية عايز أتحدد معاكي
قال عامر علي عجل منه :
و إني نازل استري شوية حاجات البنات كانوا طلبوها مني عن أذنكم
غادر عامر و هنا قالت نازلي :
أنا نزلة أشتري شوية حاجات و هاخد هبة معايا
قالت هبة بود زائف :
أكيد يا طنط نازلي
و بالفعل ذهبت كل من هبة و نازلي و تبقي روبي و سيف قبل أن يغادر قبل سيف وجنتيها بعمق ، شهقت روبي بخجل و هنا قال سيف بمشاكسة :
يسلملي أحلي بنوتة في الدنيا
ثم أخذ هاتفها و قام بالاتصال علي هاتفه الخاص و قال بحب و هو يعطيها هاتفها :
ده رقمي يا روبي القلب عشان ابقي اطمن عليكي كل شوية و اتمني لما تحتاجي حاجة تكلميني يا روبي ، أشوفك علي خير
ثم قبل باطن يديها بعمق و تركها و هي في حالة صدمة ، ماذا يفعل بحق اللة و لماذا قلبها يدق بهذا العنف قالت روبي بخفوت :
بطل دق بقي
ثم شهقت و قالت و هي تركض :
منك للة يا سيف اتاخرت علي جدو
توجهت روبي إلي الحديقة القصر وجدت الجد يجلس و هنا رأي روبي و قال بود :
تعالي اجعدي يا ست البنات
جلست روبي بجانب الجد و هنا قالت :
خير يا جدو حضرتك عايزيني في حاجة مهمة ؟!
تنهد الجد ثم قال بجدية :
بصي يا ست البنات ، إني عارف كل إلي بيحصلك ديه واعر جوي جوي كمان
قاطعته روبي :
بس يا جدو أنا ..
أمسك الجد روبي من أذنيها كأن جد يأنب حفيدته و قال بجدية مصطنعة :
لما جدك يا ست البنات يتحدد وياكي نسكت و لا إيه يا بت أمجد
قالت روبي و تضحك و تتألم :
حاضر يا جدو حقك عليا عيلة و غلطت
ضحك الجد و قال بحزم مصطنع :
بت ما بتجيش إلا بالعين الحمرا صحيح
ثم أكمل الجد بجدية حقيقة :
روبي يا بيتي ، يشهد عليا ربي إني ما عوزش أظلمك ، انتِ حفيدتي يا روبي فيكي حاجات كتير من مرتي الله يرحمها ، بصي يا بيتي أنا عارف أنك بتحبي فهد الله يرحمه و زعلانة منيه عشان كان عارف أنه مريض و كان عارف أنه أجله إذن بس يا بيتي هو دلوقتي بين أيد ربنا و ربنا عمره ما بيجيب حاجة وحشة في عز الابتلاء إلي البشر بيقول عليه مصيبة ده امتحان يا روبي
سألته روبي بتعجب :
أمتحان ؟!
قال الجد :
أيوا يا ست البنات أمتحان من ربنا علي الابتلاء و بعد الصبر بيكون في فرج و فرجه قريب يا بتي بس البني ادم مش بيشوف ده دلوقتي بيشوفوا بعدين هتفتكري كلامي ده زين و القاعدة ديه زين جوي جوي ، خدي بالك من كلامي بيطلع متل السيف ده الموضوع الأواني ، أدعي لفهد يا بتي بالرحمة و سامحيه يا ست البنات إني عارف و خابر زين أن جلبك أبيض متل الحليب
قالت روبي بحزن و بكاء :
أنا سامحته و الله يا جدو أنا عارفة ربنا كويس عمره ما بيجيب حاجة وحشة كما قال الله تعالي " كل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا " صدق الله العظيم فهد كان ونعم الرجال و الصديق و أكيد إلي فهد عمله ده لهدف و حكمة ربنا يرحمه و يجعله مثواه الجنة و يجعله من العباده الصالحين .
قام الجد و قام بتقبيل رأس روبي و قال بفخر و أنبهار :
الله يفتح عليكي يا ست البنات مش بجولك فيكي من مهرة مرتي الله يرحمها كانت كيفك اكده نيجي للمفيد يا ست البنات
تنهد الجد و قال :
سيف يا روبي
قالت روبي بتعجب :
أبيه سيف ماله ؟!
ضحك الجد بصخب حتي أدمعت عينيه تعجبت روبي بغباء منها و قالت :
هو أنا قولت حاجة غلط هو مش أبيه سيف برده ولا ايه ؟!
قال الجد بين ضحكاته الشديدة :
أنتِ متأكدة أنك ٣٥ سنة أصل إني حاسس أكد ه إني قاعد مع عيلة صغيرة
قالت روبي بعبث طفولي :
ليه كدة يا جدو ؟!
قال الجد بمرج :
في واحدة عجلة زيك تجول علي جوزها أبيه طب تيجي كيف ديه بقي ده كلام ناس عجلين ؟!
قالت روبي بخجل :
يا جدو سيف عشان متزعلش مني إني أقول عليه أبيه هو أخو فهد الله يرحمه يعني أخو جوزي و بعدين هو متجوز هبة هي الزوجة الاؤلي و الأخيرة يعني أنا زوجة عشان الوصية و بس و بعد كدة هيطلقني أكيد .
نظر لها الجد بتمعن و قال بحكمة :
بصي يا ست البنات أنتِ مرت سيف ، مرت سيف بشر الخولي الملكي زيك زيها لا وصيه و لا غيره و ده الموضوع التاني
ثم اكمل الجد :
روبي يا بتي سيف ده الغالي أبن الغالي سيف حياته كلها كانت أمه و أخوه هو حاسس انه كان مأثر مع فهد عشان مرضه سيف جلبه عمره ما عرف الحب يا بيتي
قالت روبي بتعجب :
طب ما هو متجوز هبة يبقي بيحبها
قال الجد :
هو المفروض مجولش اكده بس هجولك لا يا بيتي ما بيحبهاش
قالت روبي بتعجب :
أمال اتجوزها ليه ؟!
قال الجد بغموض :
النصيب و القدر
نظرت له روبي بعدم فهم و هنا قال الجد :
بصي يا ست البنات ، سيف راجل لو ملكتي جلبه تبجي ملكتي حياته و دنيته سيف يا بيتي يتحب جلبه طيب يديكي عينيه أنتِ لما عملتي الفطور كان فرحان كيف العيل الصغير فرحان جوي هو اكده بيحب مرته تهتم بيه الست تهتم بجوزها وكله لبسه و سعادته يجبلها لبن العصفور يا بيتي سيف يستاهل يتعشق يا بت أمجد .
تنهد الجد و قال :
ده أخر الجول يا ست البنات عن أذنك يا بيتي
ثم تركها و هي في حيرة تهتم بسيف هل من الممكن أن يصبحون زوج و زوجة قولا و فعلا من الاساس هل من الممكن تحب سيق و يحبها و لكن ماذا عن هبة ابنة خالتها ستتسبب في حزنها بدأت تبكي روبي في حيرة و ألم .
في شركة سيف للحديد و الصلب :
مكتب سيف الملكي :
كان سيف يفكر في روبي طوال الوقت يريد أن ينهي عمله بأسرع وقت حتي يعود لها جاء أتصال من نازلي والدة سيف و هنا أجاب سيف :
نازلي هانم أزيك يا نبع الحنان ؟ّ!
ضحكت نازلي بشدة و قالت بمرح :
ماشي يا سيف يا ترعة المهومية
ضحك سيف بشدة مما دعل نازلي تدعي له بدوام السعادة و قالت بسعادة :
بخير يا حبيبي ايه هتيجي علي غذاء ؟!
تعجب سيف و قال :
أشمعني يا أمي ؟!
قالت نازلي بخبث :
عشان أنهاردة أخر يةم و جدك و عمك عامر مسافرين و بيني و بينك كده روبي صممت أنخا تعمل الغداء مش مخلية حد يخش المطبخ هتيجي ولا هتتغدي في الشركة ؟!
قال سيف بالهفة :
لا أكل في الشركة ايه هكون علي غداء اعمله حسابي
ضحكت نازلي و قالت :
مستنينك يا حبيبي مع ألف سلامة
في قصر الملكي :
كانت نازلي تجلس مع الجد و عامر و هنا قال عامر بحكمة :
مش سهلة أنتِ يا مرات بشر
قالت نازلي بسعادة :
أنا أبني مش سعيد من حقه يكون مبسوط
أيد الخولي نازلي و قال :
عداك العيب مرت أبني
قال عامر بتريث :
بس خدي بالك يا نازلي ، مش معني أنك عايزة سعادة سيف تيجي علي سعادة مرت أبنك روبي البت كيف القطن الابيض و لستها مخرجتش من الي هي في فكري فيها بردك زي ما بتفكري في سعادة أبنك لكن مش علي حسابها هي ، كلامك أنك عايزها تحب سيف مش عافية يا مرت بشر مفيش حاجة أكده تحبه بالعافية سيبي يا مرت خوي الظروف الي تقربهم و برده مش عشان مش عاجبك مرت سيف الأولي أنك تعمليها وحش لا المعاملة بالمثل و بالعدل روبي زي هبة جواز الاثنين مش سهل و سيف مش مدرك ده أنه عشان أتجوز إلي ع يحبها خلاص ملك الدنيا لا ده لازم يبجي حقاني مع التنين ده عدل ربنا و ده رأي .
تنهد عامر و نظر كل من خولي و نازلي الي بعضهم لبعض نعم كلام عامر علي حق و لكن هبة لا تعاشر بالمرة و لا تفعل شئ يشفع لها كل ما يهمها المظاهر و الاموال و أن تكون السيدة الأولي في القصر و التباهي بأنها زوجة سيف الملكي في المجتمع و لكن روبي علي النقيض برغم ما ورثته من فهد إلا أنها ترتدي ملابسها التي اعتادت عليها لم تتغير طباعها تهتم بالعائلة تعاملهم بحب و إحترام و لكن للأسف الشديد عامر علي حق زواج أثنين ليش بهين علي الاطلاق يعينك اللة يا سيف علي ايامك القادمة .
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
اكتب ف بحث جوجل مدونة (قصر الروايات) (رواية جوازة الهنا) لتصلكم كامله
تابعونا على قناة التليجرام ليصلكم اشعار بالنشر من هنااااااا
الرواية كامله من البدايه من هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا