القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جوازة الهنا البارت العاشر 10بقلم بسنت عبد القادر



رواية جوازة الهنا البارت العاشر 10بقلم بسنت عبد القادر

رواية جوازة الهنا الفصل العاشر 10





رواية جوازة الهنا الجزء العاشر 10 حصريه كامله 


"يحب الْعُشَّاق الصِّغَار الْقَمَرِ لَا يُعْجِبُهُم مِنْهُ غَيْرُ جَمَال الصُّورَةُ فَإِذَا نضجوا فِي الْعِشْق هَجِّرُوا الْقَمَر وَأَحَبُّوا الشَّمْس يستهويهم الْآن دِفْءٌ الْمَشَاعِر وطاقة الْحَنَّان فَإِذَا زَادَ نضجهم صَامُوا عَنْ الدُّنْيَا وَأَحَبُّوا خَالِق الشَّمْسِ وَالْقَمَرِ وَحْدَه ، أغرك مَنِيٌّ إنْ حُبُّك قَاتِلِي و إِنَّكَ مَهْمَا تأمري الْقَلْب يَفْعَل ، يهواك مَا عِشْتُ الْقَلْبِ فَإِنْ أَمَّتْ يَتْبَع صداي صداك فِي الأَقْبُر " 


ترك سيف هبة و توجه إلي الحمام كي ينعم بحمام بارداً تركها تغلي من الغيرة و الحقد الذي بدأ يزيد أكتر و أكثر علي روبي و هنا قالت هبة بكره ، حقد و غل شديد اللهجة حتي أن وجهها أسود من الغضب و هوس : 


آه يا بنت ريحانة ، ده انتِ مش سهلة بقي عمالة تستهوكي ما انتِ دلوقتي دوقتي الفلوس و العز إلي سبهولك فهد و لما اتجوزتي سيف قولت بقي ينولي من الحب جانب و اكوش علي سيف و فلوس سيف و تخليه يطلقني و تخدي الجمل بما حمل بس وحياة أمك ما هتشوفي لا هنا و لا الحمل و أنا إلي هبقي أم ولي العهد امبراطوريه سيف الملكي عشان سيف ده بتاعي انا ، ليا أنا ليا فيه أكتر منك ، أنا مراته الأولي و هخليه يرمكي رمية الكلاب و هكره كل إلي في البيت فيكي و أولهم سيف . 


في جناح روبي :


كانت تفكر فيما حدث ليلة أمس ، اعترافات سيف و سر ما وراء فهد و ما فعله و الوصية. 


سيف كان يبحبها من أول وهلة كيف لم تلاحظ هي ذلك ، أنها عندما رأته أول مرة عندما تحدثت معه أنجذبت له و لكن لاحظت أنه أكبر منها . 


لكن الآن الوضع مختلف صراحها سيف بعشقه كم كان حنون طيب القلب احتواها عندما انهارت أمامه و لكن لقد خداعها و بجانب ذلك أصبحت زوجة ثانية ، لقد رسم الجميع حياتها دون أن يراعون أنها من نسل بني أدم لها حقوق و لكن مهلاً يا سيف لقد وقعت في فخ لا يغلب عليه الرجال و لقد قال الله تعالى " أن كيدهن عظيم " صدق الله العظيم ، و أه يا سيف من مكر بنات حواء ، أه و ألف أه علي ما ستراه يا سيف ، سيف الملكي . 


دخلت روبي إلي الحمام لكي تنعم بحمام دافئ ثم بعد ذلك توضت و أدت فروضها ثم توجهت ال Dressing room


ثم ارتدت ملابسها فهي لديها موعد مع دار للنشر لرواية جديدة ، ارتدت ملابس رسمية مكونة كن بذلة كاملة بسروال أبيض

و لم تضع مساحيق التجميل تركت شعرها الطويل حر طليقاً ثم خرجت من الجناح نزلت علي الدرج بتمهل شديد لم تقم بتحضير الفطور كالعادة ، لقد اعتذرت اليوم و قبل أن تدخل إلي غرفة الطعام اشتم سيف رأحتها لقد حفظها ظهر عن قلب ، رائحة الفراوله و هنا قالت روبي بصوتها الرقيق : 


صباح الخير عليكم 


رد الجميع السلام عدا سيف ما أن رأها هكذا بهذة الهيئة حدث خلل في عقله ، هل تنوي علي موتها اليوم ، هل كانت تنوي أن تخرج و هي بقمة الجمال هذا ، مهلاً مهلاً دون أن تخبرني ؟! 


كانت روبي تري ردت فعل سيف و نظراته و كان قلبها يرقص من الفرحة لأنها نجحت في استفزازه . 


أما عن نازلي فلم تفهم لما وجه سيف عابث إلي هذة الدرجة . 


أما عن عامر و خولي فكانوا يفكرون في شئ ، المثلث المحترق هبة ستجن من تصرقات سيف مع روبي و تجاهلها ، سيف سيجن من تصرفات روبي و لامبالاة روبي ، روبي لا تعلم رد فعل سيف لاحقاً ها هو قد بدأت حرب الثلاثي ، سترك يا الله. 


قال سيف بغضب : 


روبي هانم ، علي فين العزم أن شاء الله ؟! 


غضبت روبي من طريقة كلام سيف أمام الجميع و هبة الحقد و الغيرة تأكل قلبها ، سيف لم يعد يسألها عنها كسابق عهده . 


قالت روبي ببرود : 


عندي معاد شغل 


قال سيف بغضب : 


معاد شغل ، خدتي إذن مين يا هانم ؟! 


قالت روبي بغضب طفولي : 


هو في أيه علي الصبح يا سيف ؟!


قال الجد بسخرية : 


ما تخدوا جلمين لبعضيكم وإني قاعد 


سكتت روبي بحرج و سكت سيف علي مضض و هنا قال الجد بحكمة : 


يصح بردك يا ست البنات ، تخرجي من غير علم جوزك ده كلام بردك ، أنا بجول عنك عجلك يوزن بلد يا بيتي 


أحست روبي أنها  تمادت و بالحرج و قالت بأسف شديد : 


أسفة يا جدو ، ممكن اروح معاد شغل ؟! 


قال سيف بسخرية : 


يا ولي الصابرين يارب ، انتِ نوية تفقعهالي صح قوليلي عشان أبقي ماشي معاكي علي الخط 


قالت روبي بغباء : 


هي إيه ديه ؟! 


قال سيف بسخرية : 


المرارة ياختي المرارة 


ضحك عامر بشدة و قال بمرح : 


كان اللة في العون يا بن خوي 


قال سيف بسخرية : 


فرحان فيا يا عامر قول متتكسفش ؟! 


ضحك عامر و قال بمرح : 


جوي جوي يا بوي 


ضحك الجميع عدا كل من سيف ، هبة و روبي و هنا قال سيف بأمر : 


حصليني علي مكتب 


قالت روبي بغضب طفولي : 


بس أنا... 


قال سيف بأمر : 


علي مكتب يا روبي هانم ، صباحك أبيض يا روح سيف زي إلي انتِ لبسه يالي سيف المالكي هيوريكي نهارك الأبيض زي ما أنا شوفته . 


شهقت روبي و ركضت وراء سيف إلي المكتب و ضحك الجميع علي أفعالهم الصبيانية عدا هبة ، أنتهي الجميع من الفطور و ذهبت هبة بعد أن ودعت كل من خولي و عم عامر و اخذت عامر و عمر والديها إلي المدرسة و ذهبت إلي المشفي العوامريخ الخاص التي تعمل بها . 


مكتب سيف : 


دخل كل من سيف و روبي و هنا أقترب منها شىء فى شئ و هي تتراجع حتي التصق ظهرها بالحائط حاصرها سيف بزراعيه الاتنين و قال ببرود مخيف : 


أنا سيف ، سيف اللة الملكي ، بعشقك لا أنا بتنفسك 


ثم اشتم سيف أنفاس روبي آلتي تخرج منها جعلها تخاف منه ثم قال بصوت مخيف ينم عن الغضب ، عشق و التملك : 


بس أنا راجل صعيدي ميغركيش البدلة بقي و اللبس ال High standard لا أنا فيا عرق صعيدي ورثه أب عن جد يعني العرق الصعيدي طابع عليا ، أنا راجلك يعني لازم أبقي علي علم بكل كبيرة و صغيرة فيكي النفس إلي بتنفسيه أعرفه تقولي عليا مهوس بقي متملك ، أنا كدة لما بعشق بحب أبقي في كل تفصيلة فيكي ، أنا حياتك يعني حتي شغلك أعرف كل كبيرة و صغيرة بكل تفاصيلها احترميني اديكي عينية ، هتلاقي معاكي سيف العاشق الطيب الحنين إلي يحتاويكي تقلي مني قدام الناس حتي بنا ، الله في سما و لا يفرق معايا و هوريكي وش أنا ذات نفسي بكره ها يا روح سيف نعد بقي مع بعض غلطاتك . 


قال سيف و هو يعد الأخطاء علي أصابعه : 


أول حاجة لبسك ملفت أول مرة أشوفك لبسة لبس مفصل جسمك . 


تاني حاجة ما اخدتيش الأذن مع أننا كنا مع بعض امبارح و مقولتيش خالص علي موضوع معاد الشغل في دار النشر ها نقول كمان ؟! 


قالت روبي بحزن : 


سيف أنا خايفة منك 


نظر لها سيف بصدمة و حزن ولكن تخلص من هذا الشعور و قال : 


روبي هانم ، من انهاردة كل حاجة أعرفها عنك و من انهاردة هيبقي ليكي يومين و هبة يومين ، أظن انتِ عارفة أن الملايكة بتلعن الست إلي بتقصر في حقوق زوجها الشرعية 


قالت روبي بغضب : 


يعني إيه يعني ،  هتاخد حقوقك مني الشرعية غصب عني ؟! 


قال سيف بقهر : 


مش أنا إلي المس بنت عذراء زيك غصب عنها بس حقوقي هي ، الإهتمام بيا و أكون موجود في حياتك 


قالت روبي بحزن : 


أنا عارفة ربنا كويس ، خلاص إلي تشوفه . 


ثم خرجت روبي و تركته و هو يعلم أنه في حرب ، حرب زواج الإثنين ليس هين علي الإطلاق. 


خرجت روبي من مكتب سيف و هنا قالت نازلي لها بحنان : 


تعالي يا روبي تعالي يا حبيبتي نقعد في الجنينة 


و بالفعل ذهبت روبي معاها و جلوس كل من نازلي و روبي سويا و هنا قالت نازلي : 


روبي يا حبيبتي ، أنا عارفة إيه إلي حصل بس و الله من غير ما أقصد سمعت صوتك انتِ و سيف كان عالي و شكلك عرفتي الحقيقة 


قالت روبي بحزن : 


اه عرفتها يا ماما نازلي ، أنا عملت فيكي إيه وحش ، شوفتي مني إيه حضرتك انتِ ، سيف و فهد الله يرحمه ، طب ترضيها لو عندك بنت ؟! 


قالت نازلي بحزن : 


لا يا بنتي مرضاش علي بنتي كدة ، سامحيني يا بنتي علي كل إلي حصلك بسببنا 


قالت روبي بأعتذار : 


لا يا ماما العفو متعتذريش ، أنا إلي آسفة إني اتكلمت كدة 


قالت نازلي بحزن و حنان و هي تحتضانها : 


لا يا روبي يا حبيبتي ، أنا آسفة علي إلي حصلك مننا 


تنهدت بحزن و قالت نازلي : 


بصي يا روبي ، ده قدر يا روبي سيف عشقك يا روبي حس أن انتِ البنت الوحيدة إلي حبها لقاها ، بصي يا حبيبتي ، قسماً برب محمد قسم اتحاسب عليه يوم الدين لو محبتيش سيف هطلقك منه و لو مرضاش و ركب دماغه هيطلقك و مش هيكسر كلامي و كلام جده ادي لنفسك ٦ شهور ما الحب مش هيبقي بالعافية ادي لنفسك فرصة يا روبي عشري سيف ، اعرفي سيف يا روبي و قربي منه يمكن تحبيه في ٦ شهور دول . 


هنا جاء سيف إلي الحديثة و قال بحنان تعجبت منه روبي و علمته نازلي ظهراً عن قلب : 


روبي قلب ، يلا عشان اوصلك لدار النشر أنا معنديش مواعيد انهاردة 


قالت روبي بحرج : 


مش عايزة اعطلك 


قال سيف بعشق : 


عطليني أنت يا قمر و أنا راضي 


ضحكت ضحكة رنانة مما جعل سيف يقول بمشاكسة : 


الصلاة على النبي ، ضحكت يعني قلبها مال بس بعد اذنك متضحاكيش كدة عالي قدام الناس 


قالت روبي بخجل : 


حاضر يا سيف 


تقدم سيف و قبل رأسها و قال بعشق : 


يسلملي إلي بيسمع الكلام 


هنا جاء الجد و عامر و هنا قال سيف : 


بدري كدة 


قال خولي : 


معرفش اقعد بعيد عن داري اكتر من اكده ، هتوحشيني يا ست البنات ، أنا جولت لسيف ان كمان سبوعين تكونوا في البلد هتحبيها جوي 


توجهت روبي إلي الجد و قبلت يديه و احتضانته و قالت : 


هتوحشني يا جدو و زي ما سيف وعدك كمام أسبوعين هنيجي أنا عن نفسي ، نفسي اشوف البلد و السرايا 


قال الجد بحنان : 


هتعجبك جوي جوي هي و السرايا 


و هنا قال خولي إلي نازلي : 


سلام يا مرت بشر خلي بالك من البنته روبي و هبة في عينيكي و أنت يا سيف كمان خالي بالك علي هبة و ست البنات عملهم زين 


توجهت مازلي و قبلت يديه و قالت : 


حاضر يا عمي 


توجه سيف و قبل يد خولي و احتضانه و قال : 


حاضر يا جدي 


ثم تقدم عامر و احتضن سيف و قال : 


هتوحشني يا إبن اخوي خلي بالك علي نفسك عايزين فهد الصغير قريب ، من هبة أو روبي المهم فهد الصغير 


قال سيف بمرح : 


ماشي يا عامر ليك يوم 


قال عامر بمرح : 


كلنا لينا يوم 


قال سيف بمرح : 


إيه هتتجوز تاني ولا اية ؟! 


قال عامر بعشق : 


لاع ، غرام مرتي ما في زيها واصل يخليها ليا و يخلي بناتي يارب ، اشوفك علي خير يا روبي 


قالت روبي إلي عامر : 


أشوفك علي خير يا عمي 


ودع الجميع بعضهم البعض و ذهب خولي و عامر عائدون إلي البلد بعد ذلك ودع سيف و روبي نازلب ثم استقل سيف سيارته الفارهة .

و روبي بجانبه و تحرك اسطول الحرس ورائه.


داخل سيارة سيف : 


قال سيف بحنان : 


أنا اسف يا روبي ، أنا اتكيت عليكي أوي 


قالت روبي بخجل : 


عندك حق ، أنا آسفة يا سيف و لو لبسي ملفت ممكن ننزل نشتري بعد ما أمضي العقد اللبس إلي علي زوقك أنا متأكدة زوقك هيبقي حلو 


قال سيف بدهشة : 


بتكلمي جد هتعملي كدة بجد ؟! 


قالت روبي بحنان : 


ايوا هعمل كدة عشانك و بعد أذنك عندي طلب 


قال سيف بالهفة : 


طلب واحد بس ، اطلبي براحتك يا روبي القلب 


قالت روبي بحنان : 


أول حاجة نصيب فهد في الشركة و شركته أنت تديرهم ، أنا مليش في حسابات و إدارة الشركات و مش هسالك عن أي حاجة اربح أو أي حاجة حطهم في حسابي و أنا هعملك ان شاء الله توكيل بالادارة 


قال سيف بدهشة : 


بس ده نصيبك و شركتك و حقك تعرفي كل حاجة و تعرفي كل كبيرة و صغيرة 


قالت روبي : 


أنا أمنيتك علي نفسي مش هأمن علي الفلوس ، أنا عارفة أنك راجل عادل و حقاني و مش هتقبل علي نفسك مال حرام . 


قال سيف بسعادة : 


يواعدي علي الكلام الحلو ده ، صبحيني بكلامك الحلو ده كل يوم 


ضحكت روبي و قالت : 


طلب تاني ، أنا عايزة يعني بعد أذنك طبعاً تبعتلي نظام أكلك الصحي فطار ، غذاء و العشاء و لو اجهزلك قبل ال Gym ال Whey protein اجهزهولك و لو في عصاير او smoothie من عير سكر بتحبهم قولي ، أهتم بلبسك و مواعيدك عايزيني افكرك بيها افكرك بحاجة أكلمك استاذنك و كدة ديه حاجة تضايقك ؟! 


نظر لها سيف بدهشة ، سعادة و عشق و قال : 


لا يا حبيبي ده كدة شكلي هعشقك أكتر من الأول . 


ثم أمسك يديها و قبل باطن يديها بعمق و هنا قالت روبي : 


أخر حاجة ، هبة يا سيف أرجوك عشان خاطري ، عشان خاطر ماما نازلي ،  هبة ، عملها كويس و بحب ، حبها يا سيف زي ما أنت بتحبني أنا ممكن أخاف منك لو فضلت تعملها كدة عشان كدة كل واحدة فينا ليها يومين زي ما قولت تبات في جناح بتاعها يا سيف ، خرجها يا سيف قولها كلام حلو فسحها خرجها هتحبك اوي و كل المشاكل ديه هتختفي صدقني . 


نظر لها سيف بدهشة ، تفكر في هبة ، هبة التي تفعل المستحيل لتدمرها ، هي لا تعلم من هي لقد حاول معاها الكثير و الكثير لقد أحس بالذنب أول يوم زواج لهم و قرر أن يغير من معاملته لها حاول أن يتشارك معاها في حياتها و أن تشاركه حياته ، حاول معاها أن يحبها عندما تزوج روبي فهد و لكن باتت محاولته بالفشل كانت حياتها معه عبارة عن : المال و الانبهار حتي اهملت أولادها و جلبت مربية لهم و مدرسين خاصة لهم و قام سيف بنقلهم إلي أحدي المدرس المعروفة " الشويفات " و كان يخرج معهم و لكن كانت ترفض بتحجج العمل و الخروج مع الأصدقاء و عندما كانوا يخرجوا كانت للمولات المشهورة تشتري كل شئ من ملابس باهظة الثمن ، احذية ، حقائب و المجوهرات بالملاين ، تشتري اشياء من تعب أبيه ، هو و أخيه .

أنا سيف الملكي لم اظلم هبة بل هي من ظلمتمي هي من كان الزواج بالنسبة لها السلطة و النفوذ حتي أنها مازالت تلح حتي أفتح لها مشفي خاص بها انا سيف الملكي زوج مجرد بنك متنقل لها . 


روبي علي النقيض لم تتغير من طبعها لم تتغير من شكلها لم تعير من طريقة ملابسها عدا اليوم لم تطلب مني المال ومع إني اعطيتها بطاقة الائتمان خاص بها without limitation مني و لم تصرف منهم قرش حتي ، لم تستخدم ارث فهد رحمه الله تعالى حتي الآن بل طلبت مني أن اهتم بكل شئ بل ستفعل توكيل بالادارة ، كيف هي هكذا ، انثي بقلب طفلة طموحاتها صغيرة ، جعلتني سعيداً عندما بدأت تتقبلني و تنفذ كلامي ، كم أنا محظوظ بها و هنا صدح اغنية مشهورة للمعني حسام حبيب 


نظر لها سيف و صدح كوبليه : 


غرامك من زمان فيا كلامك كلو حنيه لقتني بسرعه خدت عليك

وجودك جمبي خلاني اشوف الدنيا لون تاني وضحكتلي الحياه فعنيك 


نظر لها بعشق و نظرت له بحيرة و هنا جاء كوبيله : 


نسيت الناس معاك انت حبيبي الدنيا وانا جمبك عليا تهون

بقينا خلاص انا وانت لبعض ومستحيل البعد بينا يكون


ثم نظر سيف إليها بعشق و سعادة و ابتسمت له روبي و جاء كوبليه : 


سنين من عمرنا فاتت ما حاسش قلبي دقاتو غير اللحظه اللي فيها لقاك

حياتي بقالها بيك معنى اخيرا ربنا جمعنا ودلوقت انا هبقى معاك 


نسيت الناس معاك انت حبيبي الدنيا وانا جمبك عليا تهون

بقينا خلاص انا وانت لبعض ومستحيل البعد بينا يكون 


بعد انتهاء الاغنية هنا قطع تفكير سيف صوت روبي تقول : 


سيف وصلنا دار النشر . 


بالفعل صف سيف السارة و اسطول الحرس أيضاً و ترجل كل من روبي و سيف من السيارة و جاء ٣ من حرس سيف الخاص و هنا قالت روبي : 


لازم يعني الحرس يا سيف ؟! 


قال سيف و هو يمسك يديها و يحط يديه بخصرها يعلن ملكيته لها و قال بحنان : 


أه لازم يا حبيبي 


كان الفتيات ينظر إلي سيف بهيام و حقد و غل علي روبي و نظرات اعجاب علي روبي من الرجال الذي لاحظها سيف اعطهم نظرات نارية جعلتهم لا ينظرون لها مطلقاً. 


توجه كل من سيف و روبي إلي مكتب الخاص بصاحب دار النشر و هنا هب واقفاً و قال بترحاب مبالغ فيه : 


أهلا وسهلا يا روبي نورتي 


قال سيف بصرامة : 


أسمها روبي هانم 


جاء صاحب الدار يصافح روبي باليد صافحه سيف و قبض علي يده بقوة و قال بصرامة : 


روبي هانم مش بتسلم علي رجالة 


قال عزمي بتعجب : 


هو مش حضرتك سيف الدين الملكي ؟! 


قال سيف بملل : 


هو بعينه 


قال عزمي بتعجب : 


طيب أنا أعرف أن روبي كانت مرات فهد الملكي الله يرحمه حضرتك بصقتك إيه تقولي أقولها روبي هانم و مسلمش عليها ؟! 


قال سيف ببرود مخيف : 


و أنت مال أمك 


قال عزمي بعدم فهم : 


مسمعتش ,Sorry 


قال سيف ببرود مخيف: 


و أنت مال أمك ، إلي بتكلمها ديه مرات سيف المالكي مدام روبي غسان سمعني تتلزم بحدودك معايا و معاها 


قال عزمي بزعر : 


طبعاً طبعاً ، أنا أسف يا سيف بيه ممكن يا روبي هانم نتكلم في التفاصيل و نمضي العقد 


نظرت روبي إلي سيف بتوعد و هو اعطي لها قبلة في الهواء  نظرت إليه نظرات نارية و هنا قالت بحرج : 


أكيد طبعاً 


بالفعل مر ساعة تقريباً وقعت روبي علي العقد و خرجت من المكتب بغضب ، أمسك سيف روبي من يديها برفق و وضع يده حول حضرها ، توجه خارج دار النشر ثم ترجل كل من سيف و روبي السيارة و تحرك سيف و اسطول الحرس وراءهم. 


قالت روبي بغضب : 


ممكن أفهم إيه إلي عملت ده ؟! 


قال سيف بغضب : 


بغير عليكي لو عايزة اعملك دار نشر هعملك بس أنا حابب أنك تبقي في البيت متبعديش عني 


ثم قال بعشق : 


بكره حد يبصلك ، بولع ببقس عايز اموته ،  حتي يلمس ايدك  بالسلام ببثس عايزة اكسر ايديه ارجوكي راعي ده 


قالت روبي بحنان : 


حاضر يا سيف هراعي ده 


أمسك سسف يديها و قبل باطن يديها و قال : 


انت عشق السيف يا روبي القلب 


ثم أكمل : 


هنروح نتغدي في مطعم تركي Nişantaşi في City syars و نشتري هدوم ولا انتِ رجعتي في كلامك ؟! 


قالت روبي بسعادة : 


أكيد لا بس كلم ماما نازلي و قولها عشان متقلقش و تقول لهبة برده 


قال سيف بعشق : 


حاضر يا روبي القلب 


و بالفعل قام سيف بمهاتفة والدته التي سعدت كثيراً و هنا قالت روبي بتسأل : 


هو أنت ليه بتقولي روبي القلب ؟! 


سألها سيف : 


انتِ عارفة يعني إيه روبي ؟! 


قالت روبي بالنفي : 


لا معرفش 


قال سيف بالفصحي : 


أسم روبي ، نوع من أنواع الأحجار الكريمة و هو الياقوت الأحمر  


قالت روبي بدهشة : 


أول مرة اعرف 


قال سيف بعشق : 


و أخر حد هتعرفيها منه 


ثم قال بالفصحي : 


بَرْدُ نَسيم الحجاز في السَّحَرِ إذا أتاني بريحهِ العطِرِ ألذُ عندي مما حوتهُ يدي من اللآلي والمال والبدَر ومِلْكُ كِسْرَى لا أَشتَهيه إذا ما غابَ وجهُ الحبيبِ عن النّظر سقى الخيامَ التي نُصبنَ على شربة الأُنسِ وابلُ المطر منازلٌ تطلعُ البدورُ بها 


مبرقعاتٍ بظلمة الشَّعرِ بيضٌ وسمرٌ تحمي مضاربها أساد غابٍ بالبيضِ والسُّمر صادتْ فُؤادي مِنهُنَّ جارية مكحولةُ المقْلتين بالحور تريك من ثغرها إذا ابتسمت كاس مدامٍ قد حفّ بالدرّر أعارت الظبي سحر مقلتها وباتَ ليثُ الشَّرَى على حذَر خودٌ رداحٌ هيفاءُ فاتنة ٌ تُخجلُ بالحُسنِ بهجة َ القمر يا عبلَ نارُ الغرام في كَبدي ترمي فؤادي بأسهم الشّرر يا عبلَ لولا الخيالُ يطرقُني قضيت ليلي بالنّوح والسَّهر يا عبلَ كَمْ فِتْنة ٍ بَليتُ بها وخُضتُها بالمُهنَّدِ الذَّكر والخيلُ سُودُ الوجوه كالحة ٌ تخوض بحر الهلاكِ والخطر أُدَافعُ الحادثاتِ فيكِ ولاَ أطيق دفعَ القضاء والقدر 


"شعر لعنترة إبن شداد " 


أنهي سيف العر بطلاقة ، سقط قم روبي فهي من عشاق الشعر الجاهلي خاصاً عنتره ابن شداد و قيس " مجنون ليلي " هنا قال سيف بمشاكسة : 


اققلي بوك يا حبيبتي الحلو ده عشان مدكيش بوسة و أنا مش معايا قسيمة الجواز نتمسك فعل قاضح في الطريق العام و انتِ فتحة ازاز العربية


شهقت روبي و خجلت روبي من وقاحة سيف ثم ضحكت و قالت : 


أنا فكراك ملكش.... 


قاطعها سيف بحب : 


لا ، أنا بحب الشعر الجاهلي و بحب شعر نزار القباني و محمود درويش و قال الشاعر بالفصحي :

يَطِير الْحَمَّام يحطّ الْحَمَّام أعدّي لِي الْأَرْضُ كَيْ أَسْتَرِيح فَإِنِّي أحبّك حَتَّى التَّعَب صَبَاحَك فاكهةٌ للأغاني وَهَذَا الْمَسَاء ذَهَب وَنَحْن لَنَا حِينَ يَدْخُلُ ظلٌّ إلَى ظلّه فِي الرُّخَامِ وَأَشْبَه نَفْسِي حِينَ أعلّق نَفْسِي عَلَى عنقٍ لَا تَعَانَق غَيْر الْغَمَام وَأَنْت الْهَوَاءِ الَّذِي يتعرّى أَمَامِي كَدَمْع الْعِنَب وَأَنْت بِدَايَة عَائِلَة الْمَوْج حِين تشبّث بالبرّ حِين اِغْتَرَب وَإِنِّي أحبّك أَنْت بِدَايَة رُوحِي وَأَنْت الْخِتَام يَطِير الْحَمَّام يحطّ الْحَمَّام أَنَا وحبيبي صَوْتَان فِي شفةٍ وَاحِدَة أَنَا لحبيبي أَنَا وحبيبي لنجمته الشَّارِدَة وَنَدْخُل فِي الْحِلْمِ لكنّه يَتَبَاطَأ كَيْ لَا نَرَاه .

 

شهقت روبي من كم السعادة لانها تحب محمود درويس أيضاً كان يكتب شعره إلي حبيبته ريتا و هنا قالت بأنبهار واضح :


لا غلبتني بجد ده أنا كاتبة معرفش ألقي الشعر كدة ، أنت عندك موهبة القاء الشعر 


قال سيف بعشق :


و كل يوم هقولك شعر حب لجل عيونك العسلية إلي بدوب فيها


خجلت روبي من كم المشاعرو هنا قال سيف :


 و بحب كاظم الساهر جداً ، الراجل ده عظيم غير صوته العذب بس كمية وصفه المرأة أنها كائن جميل و زصفه لها معنوياً و جسدياً عميق حتي بيحسسك ان الحب عظيم 


قالت روبي بدهشة : 


بجد ، بتحب كاظم الساهر ؟! 


قال سيف بمرح : 


عشان بحب كاظم الساهر هو ممنوع أحبه ولا هي الستات و البنات احتكرت كاظم الساهر و أنا معرفش ولا إيه ؟! 


ضحكت روبي و قالت بدهشة : 


لا أكيد بس استغربت 


قال سيف بغموض : 


بكره تعرفي عني كل حاجة و أنا اعرف عنك كل حاجة 


وصلوا الي المول المشهور" City stars " توجه إلي المطعم النركيNişantaşi و طلبوا الطعام كان الطعام لذيذ بعد أن انتهزا من تناول الطعام بدأوا التجول حتي رأت روبي محل من محلات الفضي ركضت عليه و هنا أمسك سيف يديها و قال بتعجب : 


بتعملي إيه يا حبيبتي ؟! 


قالت روبي بسعادة : 


ممكن قبل ما نشتري الهدوم اخش اجيب كام حاجة فضة كدة 


قال سيف بدهشة : 


فضة ؟! 


قالت روبي بحرج و غباء : 


لو مش معاك هشتريهم من فلوسي 


قال سيف بسخرية : 


ربي عيالك ربي عيالك يا حاجة ، انتِ وقعة علي دماغك و قال إيه تشتري من قلوسك ربي عيالك يا حجة ربي عيالك ، أنا بس مستغرب ما في كذا محل مجوهرات معروف قد كدة ، ليه الفضة مش فاهم ؟! 


قالت روبي بسعادة : 


أنا مش بحب المجوهرات ، كفاية عليا شبكة فهد الله يرحمه و هدية جدو و بس يلا بقي ندخل 


أمسكت روبي بيد سيف إلي محل الفضة و اشترت أشياء من الفضة رقيقة ، سخر سيف من زوجته الأولي التي كانت كل مرة ياتوا اس مول مشهور تذهب افخم محلات المجوهرات . 


أما عن روبي كان يري طفلة علي هيئة انثي و لكن هيهات لقد تذكر ما قالته شبكة فهد ، لعن نفسه ألف مرة لم يستري شبكتها و لاحظ يديها بلا محبس و خالية من خاتم الزواج و لكن سيعوضها . 


بعد أن اشترت روبي من محل الفضيات قال سيف : 


في محل هندخله لبس محتشم و بعدين هنروح محل لبس سوريهات و أنا إلي هنقي 


وافقت روبي و تجولوا إلي ساعات حتي ان سيف اختار لها اكثر من فستان سواريه عاري و كلفت يره له وحده ثم اخذها علي محل الشهير Victoria secret و أملي علي العاملة طلبات سيف كل مواصفات الملابس الداخليه و القمصان النوم ، رفضت روبي رفضا قاطعا أن ترتدي أي منهم أملت علي العاملة مقاسها في كل شئ و اشتري كل شئ و هنا قالت روبي : 


هدخل المكتبة أجيب كل رواياتي هدايا ليك و عمي عامر عشان لما نروح البلد و بناته برده


قال سيف بحنان : 


ماشي يا حبيبي بس اوعي تقولي أنك الكاتبة الروايات ديه ،  الناس هتمسك فيكي و مش هنخلص 


ضحكت روبي و قالت بحنان : 


حاضر يا سيف 


أعطها سيف قبلة في الهواء و قال بعشق : 


عشق السيف واللة 


و بالفعل دخلت روبي المكتبة و اشترت جميع روايتها ثم خرجت و اعطتها إلي سيف و قالت : 


ديه هديتي الأولي ليك 


أمسك سيف يديها و قبل ياطن يديها بعمق و قال بحب : 


اغلي هدية يا روبي القلب 


هنا قام سيف بمهاتفة الحرس كي ياتوا حتي يحملوا الحقائب و جاءوا بالفعل ووضعه الحقائب في سيارات الحرس توجه سيف إلي Parking و ترجل سيارته هو و روبي و كان أسطول الحرس خارج المول تحرك الأسطول وراء سيارة سيق و هنا أمسك سيف بيديه الاثنين و وضع روبي علي رجليه و جعل ظهرها ملتصق إلي صدره ثم اغلق الزجاج و كان مفيم شهقت روبي وضعت رجليها بين رجلي سيف و هنا وضع رأسه علي رأسها و اراح كرسي السيارة قليلاً شهقت روبي مما فعله قال سيف بحنان : 


في أي مشوار مش هياخد زقت طويل هتقعدي كدة في العربية معايا 


قالت روبي بحرج : 


سيف عيب كدة 


قال سيف بمشاكسة : 


هو أنا اشتكتلك لما اشتكي يا حبيبي أبقي اقومي 


ثم قاد سيف السيارة متوجها الي القصر و روبي غفت علي صدره. 


قصر الملكي : 


كانت هبة ترزع غرفة ال living room ذهاباً و إيابا و نازلي تنظر لها هنا ، سمعوا صوت سيارة سيف وجده سيف يدلف القصر و هو يحمل روبي بين احضانه و وضع يديه علي فمه يعني إلا يفعلون أحد صوتاً حتي لا يقظ روبي ، كانت الغيرة تأكل هبة و ما زاد الطين بلة كم الحقائب التي كان يحملها الحرس استلمها كل من أماني و روحية و توجه وراء سيف دلف سيف الجناح بهدوء و جعل روحية و أماني يضعوا الحقائب و ينصرفوا دسها غي فراش بعد ان خلع حذاء الخاص بها و الجوارب و اتي من ال Dressing room بفستان حريري اسود طويل خلع عنها الثياب بتمهل و رقق و هو يقوام إلا يفعل شئ متهور ثم وضع عليها الغطاء و قبل رأسها و ارنبة انفها و غادر الجناح بهدوء حتي يستعد للحرب العالمية الثالثة من هبة .

يتبع 

اكتب ف بحث جوجل مدونة (قصر الروايات) (رواية جوازة الهنا) لتصلكم كامله 

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تابعونا على قناة التليجرام ليصلكم اشعار بالنشر من هنااااااا 

الرواية كامله من البدايه من هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع