القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حب يتخطى الزمن الفصل الخامس عشر 15بقلم ياسمين المصطفى


رواية حب يتخطى الزمن الفصل الخامس عشر 15بقلم ياسمين المصطفى 



رواية حب يتخطى الزمن الفصل الخامس عشر 15بقلم ياسمين المصطفى 


بارت 15

‏"واحدة من علامات صبرك الجميل أن يراكَ الناس فيظنون أنك لا تَمُرّ بأي مشاكل في حياتك، أن يستوي حالك في النعمة والنقمة.. فلا تحاول أن تثبت لمن حولك أنك تَمُرّ بالكثير من المشاكل لكنك ترضى وتتحمل، لا تحاول اثبات أي شيء لأي شخص، يكفيك عِلم الله بك🥰❤️.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ف شقه سليم وحلا

تجلس حلا ومعها صاحبتها يارا 

يارا: عامله اى ي حبيبتي دلوقتى طمنينى عنك. 

حلا وهى تتصنع الامبالاه: كويسه ي حبيبتي هكون مالى يعنى. 

يارا وهى تتجه لحلا: لا مش كويسه احكيلى مالك فضفضيلى. 

حلا وهى تبعد وجهها عنها وتقوم: هقوم اعمل حاجه نشربها علشان نروق كده. 

يارا وهى تبكى: ح حل حلاا 😭😭

حلا وهى تنظر لها بدموع: خلاص بالله مش قادره بقى كفايه كفايه ي يارا مش قادره اتكلم........ انا فيا اللى مكفينى ومحدش حاسس بيا ومش قادره. احكى ولا اتكلم..... سيبنى بالله عليكي سيبنى انا هكون كويسه... 😭😭😭

يارا وهى تحضنها: فضفضى ي حبيبتي متعودتش اشوف مكسوره وضعيفه كده احكيلى 

حلا وهى تبكى بشده: تعبت اول مره اكون كده مكسوره.... شو شوفت ازاى كان بيبصلى كالكلب الجعان.... انا معرفش انا حصلى اى ولا عمل معايا اى بس....... انا مستحملتش.... تخيلى انا مش ف ايدى حاجه اعملها اساعد نفسى....... كل اللى اللى اقدر اعمله انى اصرخ وبس والحقييير دا مش هيرحمنى تخيلى حصل فيا اى 

كل دا كوم ولما سليم يعرف دا كوم تانى خالص.... انا خلاص بموووت بموووت بالبطئ ي يارا..... 

ودخلت ف هستريا بكاء😭😭😭😭

يارا وهى تضمها اكتر لحضنها: صدقينى ملمسكيش والله ي حلا ملمسك.... ملحقش ي حبيبتى والله صديقنى فى شاب جاء وانقذك منه ومرحمهوش والله 

حلا وهى تنظر لها بدموع: بجد... انتى بتتكلمى بجد:!!! 

يارا: اه والله وفضل معاكى لحد ما وداكى المستشفى ومكنش باين منك اى حاجه خالص ي روحي وساعدك وهو اللى جابك هنا....... بس انتى كنتى ف صدمه 

حلا بأبتسامه مكسوره: الف حمد وشكر ليك ي رب اللهم لك الحمد كما يبنغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك الحمد لله ي رب شكرا على كل حاجه 😊😢

يارا وهى تربط على كتفها: يلا ي حبيبتي نتوضى ونصلى وتشكرى ربنا وترجعى لحياتك الطبيعيه وكفايه بقى كده واخرجى من اللى انتى فيه دا 

ويا ستى ليكى عندى خروجه على حسابى 

ابتسمت لها حلا واؤمت: ماشى ي حبيبتي يلا نصلى 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ف المستشفى التى يتواجد فيها آسر 

سامر وهو يوجه كلامه لسليم: واختك محكتلكش على اللى حصل معاها؟! 

سليم بصدمه: اختى؟!! 😳

آسر وهو ينهر سامر ف سره : يقصد يعنى انها كانت عارفه اللى حصل من الجرايد. 

سليم وهو يوزع انظاره بينهم: ف اى احكولى انا قلبى مش مطمن... ازاى مليكه حصلها شلل ؟؟ 

وازاى حمزة انفصل عن شذى؟؟ 

واختى سامر عرفها من اين؟؟ 

متفهمونى دماغى هتنفجر وانا مش مطمن. 🥺

حمزة وهو يتجه له: اقعد وانا هفهمك كل حاجه...... اقعد ي سليم. 

سليم وهو ينظر له: حاضر قعدت. 

حمزة وهو يشير لسامر: اقعد انت كمان ي بيه. 

جلس كلا من حمزة..سليم، وسامر على الاريكه،،، ومازال آسر كما هو على السرير. 

قص حمزة لسليم كل ما حدث مع اخته وفريده ومليكه. 

سليم وعيونه كالجمر من شده العصبيه: ولاد ال *

ورحمه امى وابويا مهرحمهم هما لسه ميعرفوش بيلعبوا مع مين

عرفت مين متفق معاهم ي حمزة؟؟ 

دول لازم يتجابوا ويتعمل معاهم الواجب وزياده …

عرفنى بس مكانهم ي حمزة وانا أكلهم بسنانى ولاد ال ****

سامر وهو يهدى سليم: اهدى ي سليم محصلش حاجه اختك كويسه. 

سليم بنرفزه: كويسه اى؟!! 

اختى نفسيتها زى الزفت.... انا كنت حاسس هى مش على طبيعتها 

اختى بتقولى انا اتكسرت..... فاااااهم يعنى اى تقول انها اتكسرت وانا موجود 

فااااااهم يعنى اى...... انت تعرف هى بالنسبالى اى 

واللَّه لأشرب من دمهم ولاد الكلب دول. 

حمزة بهدوء: اقعد يا سليم. 

العصبيه مش هتعمل حاجه ومش هتفيد بحاجه... هما غرضهم يكسروك ويكسرونا ولازم نتصرف بهدوء وبعقل شويه علشان نعرف اللى بيحركهم 

لان هما مستحيل يعملوا حاجه من نفسهم دول جبناء وعارفين اللعب معايا مش سهل.... دول حد مقويهم 

لازم نتصرف بهدوء وكأن محصلش اى حاجه علشان الخبر مينتشرش بزياده وزمام الامور يخرج من ايدينا 

سليم هِدى بعض الشئ: طيب والعمل اى. 

حمزة: هما ف الحفظ والصون عندى يفضلوا كدا كام يوم لحد ما يستووا وبعد كدا نعرف نأخد حق اخواتنا واللى انت عايزوا اعمله بس لما الخبر يقدم شويه. 

سامر: يخربيت دماغك دى انت اى ي اخى. 

حمزة وهو يلكمه ف كتفه: اخرس ياض 😒

آسر ف ملكوت غيرهم وعيونه شديده الاحمرار من العصبيه بيفكر ف كلام سليم وف بنوته وكلام سليم يتردد ف اذنيه 

-كويسه اى؟!! 

-اختى نفسيتها زى الزفت.... انا كنت حاسس هى مش على طبيعتها 

اختى بتقولى انا اتكسرت..... فاااااهم يعنى اى تقول انها اتكسرت وانا موجود 

- اختى بتقول انا اتكسرت... 

انا اتكسرررررت.. انا اتكسررررررررت

فاق على هزة سامر له: اى ي ابنى بنادى عليك من بدرى انت مالك ايدك بتنزف...... كسرت التربيزه ليه مالك:!!  

آسر وهو ينظر ليده التى تنزف بشده نتيجه خبطها ف التربيزه وكسر زجاجها.: سيبونى لوحدي شويه

سليم بعدما جلب الممرضه: اتفضلى حضرتك ضمضيله الجرح. 

آسر بعصبيه: مش عايز زفت اطلعوا بره …

حمزة بهدوء: اهدى وبلاش عصبيتك دى مش بمزاجك حكم عقلك وبلاش جنانك دا جرحك لسه ملمش. 

واشارا للممرضه أن تضمضله جرحه. وأشارا لكلا من سامر وسليم بالخروج وظل مع الممرضه حتى ضمضتله جرحه واعطته إبره مخدره ونام ثم غطاه وخرج. 


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد مرور بضعه ايام من وجود آسر ف المستشفى 

آسر بملل : يا حمزة ابوس ايدك خلينى امشى حاسس انى هتجنن لو قعدت اكتر من كده. 

حمزة ببرود:  عاجبنى الوضع ده 🙂

آسر فى سره: نفسى اقوم اخنقك بس للأسف الشديد 😢

حمزة: قدامك اتفضل. 

آسر برق من الصدمه 😳: لا لا انت اكيد مش مهندس أبداً 😟

حمزة ضحك: انت لوحدك اللى عندك قدرات خاصه ولا اى؟! 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فى فيلا العسيلى ⛪

جاءت فريدة لزياره مليكة وكانوا يجلسون ف غرفه مليكة 

مليكة بذهول: ما شاءلله تبارك الرحمن شعرك جميل اووى وطويل اوى

فريدة وهى تخمس ف وشها بضحك : قُل اعوذُ برب الفلق. 

مليكة وهى تضحك من حركاتها الطفوليه: ليكى تصرفات غريبه 🙂😂

فريدة ضحكت جامد: دا انتى اللى مش بتفهنى عربى يا لوكا 

مليكة: امممم اعمل اى بقى؟! 

فريدة وهى تبتسم: بقولك اى ما تيجى نلعب!! 

مليكه بحماس: طبعااااااااااا يلا بينا. 

بدأوا برش الميه على بعض ولكن مليكة كانت حركتها بسيطه 

انها تتحرك بالكرسى...... وصوت ضحكهم عالى 

مليكة مسكت دورق مليئ بالمياه 

فريدة بضحك وصراخ: عااااااااااااااااا ودخلت اول غرفه قابلتها ف وشها وكانت ضلمه جداً ومكنتش شايفه اى حاجه. 

الخدم: يالهوي حمزة بيه هييجى يطربقها فوق دماغنا كلنا 

خادمه آخرى: وفوق دماغنا احنا ليه مش هى اللى دخلت تشرب بقى. 

خادمه آخرى: احنا بنخاف منه كده ليه؟! 

باقى الخدم: علشان انتى لسه جديده ومشفتيش منه غير الهدوء وبس ودا للأسف الهدوء ما قبل العاصفه... 

ميغركيش الحنيه اللى بيتعامل بيها دى...... دا الخطر . 

ابتلعت ريقها بصعوبه بالغه وهربت على المطبخ. 

مليكة: فيرى خلاص مش هرش عليكى تعالى بقى انتى فين؟ 

صعقت مليكة حينما تذكرت انها من الممكن انها تكون داخل جناح حمزة. 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

عاد حمزة وآسر من المستشفى بعد اسرار آسر

حمزة بصدمه: اى اللى بيحصل هنا؟؟ غرقانه كده ليه يا مليكة.؟! 

نظرت له ببراءه: كنت بلعب. 🥺

حمزة بعصبيه: نعععععم!! لعب اى ده؟ 

خافت ووشها ضرب الوان: انا اسفه 🥺😟

شدد حمزة على شعره بغضب حارق  وسابها ومشى 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بالداخل 

كانت غرقانه وهدومها بتنقط وشعرها كله ميه والمكان مظلم للغايه لا ترى فيه اى ضوء

سمعت صوت الباب يفتح ضحكت 😊وفتحت هى الباب وواحد،،، اتنين،،، تلاته وهوب سكبت دورق المياه فوق حمزة. 

صدمه حلت على جميع من يراقبون من الاسفل وهرب الجميع من اماكنهم. 

برقت عنيها على اخرها من الصدمه 😳ووقع منها الدورق وتحطم واصبح فُتات 

رجعت بضهرها لوراء وهى هتموت من الخجل والكسوف 

وهو بيقرب بأبتسامه خبيثه 😊

تزحلقت من المياه وخوفاً من نظراته وكادت ان تسقط وهو بتلقائيه وضع يده خلف ظهرها فأصبحت بحضنه!!!! 

وتلاقت نظراتهم العاشقه. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

داخل الجناح الخاص بأسر. 

آسر بأبتسامه 🙂: ملوكه وحشتينى. 

مليكة: وانت وحشتنى اووى..... 

آسر: بتعيطى ليه؟! 

مليكة بعياط: ابيه حمزة بيزعقلى. 😭😭

آسر بضحك: خلاص متحمريش اوى كده يا حبيبتي …اسف بالنيابه عنه. 

مليكة ضحكت وحضنته 

آسر بأستغراب: ايه اللى عمل فيكى كده بقا؟! 

مليكة بصتله: امممم مش هنخلص بقى...... كنت بلعب فيرى اقولك سر!!! 

آسر: قولى. 

مليكة: فريدة دخلت جناح ابيه حمزة 

آسر برق من الصدمه 😳 وبعدها ضحك بشده: العببببببببببببب 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

فى جناح حمزة...... 

فريدة اتكسفت بشده وخدودها احمرت جدا واصبحت مثل حبات الفراوله الناضجه 

حمزة بعد عنها ولف وشه الناحيه التانيه وتكلم بغضب: مسمعتيش إن الاوضه دى خط أحمر.؟؟ 

فريدة: انا.... بص هو.... وبعدها حطت ايدها على شعرها وافتكرت إن حجابها مش موجود صرخت وقفلت الباب فى وشه 

صدمات بتنزل على حمزة زى الرز... 😳😳

هدومها كانت لازقه على جسمها ومعرفتش تعمل اى!! 

وهى عارفه إن مليكة هدومها كلها شورتات وبنطلونات وهكذا وهذا اللبس لا يناسبها أبداً. 

قعدت تعيط وراء الباب وحمزة سامع صوتها تكلم بصوت حنين: فريدة متعيطيش. 

فريدة مسحت دموعها: انا عايزه مليكة. 

حمزة بهدوء: حاضر. 

دخل حمزة اوضه آسر والغضب ينفر من عينيه

آسر شافه ومقدر يسيطر على نفسه من الضحك 

بصله بغضب اعمى: اخرس خالص ي حيوان حسابك معايا بعدين. 

آسر بهدوء: احم.. اسف. 

حمزة: تعالى يا مليكة متخافيش. 

مليكة بخوف: أبيه حضرتك هتزعق. 

مسح حمزة على وشه بغضب: يادى النيله.... مش هتزعق يالا. 

بعد مرور وقت طويل. 

مليكة: فيرى... انا اسفة. 😥

فريدة ببكاء: اخوكى هزقنى علشان دخلت اوضته من غير ما اعرف. 

مليكة: واللَّه مفيش حد بيدخل الجناح الخاص بأبيه حمزة خالص غير الداده سميحه بس  علشان تنضفه. 

فريدة: دا بيقولى الاوضه دى خط احمر. وانت دخلتيها لا وكمان بتقفلى الباب ف وشى اكيد اتجننتى 😥

مليكة: معلش يا فيرى هو صعب شويه. 

فريدة: اعذرينى يا مليكة بس انا يستحيل ادخل البيت دا تانى انا كنت بأجى بس علشان خاطرك لكن بعد التهزيق اللى انا اتهزقته دا انا يستحيل اخطى خطوه واحده جوا الفيلا دى. 

مليكة: خلاص ممكن متزعليش منه. 

فريدة: هزعل منه ليه هو انا اعرفه ولا ليا اى تعامل معاه؟ غير انى مجرد جاريه عنده بشتغل ف شركته زى زى اى واحده عاديه محتاجه فلوس.... 

بس عادى من اليوم ورايح مش هوريه وشى تانى لا هنا ولا ف الشركه. 

مليكة: علشان خاطرى سامحيه هو قلبه ابيض وطيب والله وانا حبيتك اوى واتعلقت بيكى... ارجوكى متمشيش انتى صاحبتى انا معنديش اصحاب. 

فريدة صعبت عليها مليكة اوووى: خلاص يا لوكتى انتى كدا كدا صاحبتى وهاقابلك علطول بس مش هنا هجيلك بس لما ميكونش دروكولا دا هنا. 

انفجرت مليكة من الضحك ف وسط استغراب فريدة. 

فريدة بأستغراب: اى ي بنتى انتى اتجنيتى بتضحكى ليه؟؟! 

مليكة بضحك: بتقولى على ابيه حمزة دروكولا  .  ... يلاهوى لو سمعك. 

فريدة بخوف وهى تلتفت حولها: الحمد لله انه مسمعنيش وإلا كان زمانى مفرومه زى الكفته وبيصبعونى كمان😥.... اوعى ي لوكا تقوليلوا. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فى غرفه. الرياضه. 

كان يلعب تلك التمارين الرياضيه الشاقه بدون اى رحمه وهو يتذكر كيف كان يصرخ بها ويخبرها انها مجرد موظفه عاديه عنده سهل استبدالها... 

حمزة ضرب ايده ف المرايا الموجودة فى غرفه الرياضه ونزلت قطع صغيره لم يبالى بالجرح الموجود بيده وكيف كانت تنزل ولكن كان قلبه الذى ينزف عندما يتذكر كيف فعل ذلك بحبيبته. 

دق خادم على باب الغرفه وهو ينتفض خوفا 😱

تعصب حمزة كثيراً: ايه عايز تدرب معايا؟؟ ولم ينهى كلامه  حتى كان الرجل مسحوباً للداخل بقوه 

القاه حمزة ارضاً: يلا يا شبح. 

الراجل وهو ينتفض رعبا: احمم …حمزة بيه. 

حمزة بسخريه : متخفش يا بيضه مش ههقتلك. 

الراجل برعب: اهدى يا باشا.... انا مش قد حضرتك. 

حمزة بصوت جوهرى: عااااايز ايه؟؟؟ 

الراجل: ام شذى هانم بره وعايزة تقابل حضرتك. 

حمزة اتنهد وشاور للراجل يخرج …والراجل خرج جرى. 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فى مكان آخر. 

مجهول 1: نفذت اللى قولتلك عليه.؟؟ 

مجهول2: بالحرف يا افندم وتلاقيها عنده دلوقتى. 

مجهول 1: على شغلك ياالا. 

مجهول 2:حاضر. 

مجهول1: خلاص كده هتشتغلى لحسابى يا شذى... ومش هسيبك أبداً..... وخليكى موهومه إن سليمان بيه هو اللى قتل ابوكى.. ههههههههههههههههههههههههههههه. 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

والى هنا وينتهى البارت والى اللقاء ف البارت التالى مش هتأخر عليكم بأذن الله البارت طويله اهو علشان اعوضكم فتره الغياب 😊♥

اتمنى تذكرونى ف دعواتكم نتيجتى على وشك. الظهور ولكم بالمثل واضعاف احبائى ف الله 🤲♥

ـ اشوفكم على خير 🙂ـ

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع