القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حب يتخطى الزمن الفصل السادس عشر 16بقلم ياسمين المصطفى


رواية حب يتخطى الزمن الفصل السادس عشر 16بقلم ياسمين المصطفى 




رواية حب يتخطى الزمن الفصل السادس عشر 16




بارت 16

اوقات بنحس ان الدنيا جايه علينا م كل حاجه سواء اهل او اصحاب او الدراسه بتلاقيهاا ملطشه معاك من كل ناحيه، وقتهاا بنقول هو لي احنا بيحصل معانا كد او اشمعنا احنا اللي ربنا بيعمل فينا كد حاجات بتخلي نفسيتنا تحت الصفر وبنتعب وبنحس ان محدش حاسس بينا او م واخد بالو اننا تعبانين، بس احب اقولك ان دا بيبق اختبار من ربنا ربنا م بيعمل حاجه وحشه لحد بالعكس ربنا بيختبر صبرنا وبيشوفنا هنقرب منو ولا لا وهنتعامل مع كد بسلبيه ولا لا، الحياه اختبارات ولازم نتعامل معاهاا ع الجانب الحلو مهما كانت واكيد ف الاخر هتبق احلي بكتير

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فى فيلا العسيلى 

كانت فريدة ذاهبه الى منزلها لبست ملابسها وكانت خارجه وهى بتعيط بهستريا حتى اصطدمت بأحد 

فريدة: اسفة مأخدتش بالى. 

بصلها وهو ساكت والدم بينزل من ايده بصت للدم اللى بينقط ادامها على الارض ورفعت وشها. 

فريدة بخوف ومسكت ايده بتلقائيه: ايدك بتنزف. 

حمزة: انتى طيبة اوى يا فريدة. 

فريدة: عارفه..... جابت علبه الاسعافات وضممتله الجرح....... عن اذنك... ومشيت بسرعه وهى منهاره من العياط. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آسر: يا نهار اسود كنت جيت شوفت اللى حصل من تلات ساعات. 

سليم: ايه الكلام. 

آسر: تعالى وانا احكيلك او مش انا مليكة. 

سليم: تمام انا نازل دلوقتى. 

آسر: سليم 

سليم: نعم.!؟ 

آسر: اوعى تكون جبت سيره لأختك او عرفتها انك عرفت حاجه. 

سليم بتنهيده: لا متخافش. 

آسر بتردد: طيب وهى عامله اى دلوقتى.؟؟ 

سليم بحزن: زى ما هى اتصلت عليا قالتلى انها هتخرج شويه مع صاحبتها. 

آسر: امممم عارف. 

سليم بأستغراب: نعم!!! عارف ازاى يعنى. 

آسر: ما انا حاطط حراسه تحميها من غير ما تحس وهما معاها حاليا متقلقش عليها..... ااه قبل ما انسى الدكتور جاى النهارده ليها خليك معاها وطمنها. 

سليم: الدوك النفسى؟؟ 

آسر: اهه

سليم: تمام ربنا يستر. 

آسر: متخفش يا صاحبي هتكون احسن من قبل وهترجع زى زمان واحسن. 

سليم: إن شاءلله يا صاحبي واتمنى انت كمان ترجع زى زمان. 

آسر: يالا ياض اخلص بقى وتعالى. 

سليم: ماشى مسافه السكه وجاى ي بروو 

آسر: توصل بالسلامة يا برنس. 

سليم بقرف من طريقته: سلام يا تربيه السكك. 

آسر بضحك: سلام 👋. 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فى فيلا العسيلى ⛪

بدل حمزة هدومه الى حلى سوداء اللون وصفف شعره ووضع بيرفيوم خاص بيه ونزل. 

حمزة: اهلا بيكى. 

أسماء: ازيك يا حمزة يا ابنى؟ 

حمزة: كويس …كان اسمها ايه بنتك؟ شهد... شاهى... شوذ... شذى ايوه شذى 

أسماء بعدم فهم: تقصد اى يا حمزة؟ 

حمزة: حمزة؟. اممم انتى مش فاهمه فعلا ولا هتستعبطى عليا؟! 

أسماء: بنتى فين يا حمزة؟ انا ليا 10 ايام معرفش عنها حاجه 

حمزة: هو انا كنت ولى امرها ولا اى؟! 

أسماء: ابوس ايدك يا ابنى لو تعرف مكانها قولها ترجع بيتها.... احنا آخر مره اتخانقنا   ومن يومها مشوفتهاش. 

حمزة: شوفى لطفى فين وهتلاقى بنتك معاه. 

أسماء: لطفى مين؟! انت بتتكلم معايا ازاى كده انا حماتك. 

حمزة ضحك بصوته كله ضحك ساخر: حماتى!!؟ حماتى كانت قبل عشر ايام حماتى دى مش فى قاموسى كلمه حماتى دى. 

أسماء بأستغراب: يا ابنى انا مش فهماك خالص! 

حمزة: بقولك اى بنتك دى مش هتعرفيلها طريق دره مره تانيه سمعانى؟؟.... ولا المحروس عصام وآدم بيه. 

أسماء بصراخ :  عملت فى بنتى ايه؟؟! 

حمزة ببرود : ولا حاجه..... ويلا بره وقتك معايا خلص. 

أسماء: مش هخرج من هنا غير لما اعرف بنتى فين؟؟! 

حمزة:  هقولك المختصر المفيد...... بنتك بتشتغل مع عصابه هدفها الوحيد هدم عيله عريقه زى عيله العسيلى... ودا فى احلامها طول ما انا واخويا على وش الدنيا.... عارفه بنتك عملت لأختى شلل بقت مش بتتحرك فاهمه؟؟؟!  

انا مش فاهم هى ليه مع العصابه دى!! ولحد الان معرفتش حاجه عن العصابه دى غير بس عصام وبنتك وابنه شركاء فيها معرفش مين زعيم العصابه دى 🤷‍♂️

صدمه حلت قسمات وجه أسماء لم تعُد تنطق بحرف واحد. 

حمزة: دلوقتى يا مدام أسماء تقدرى تتفضلى ولا انادى الامن يخرجوكى من هنا 


غادرت أسماء بحزن عميق ولكنها لن تيأس حتى تعرف طريق ابنتها 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

صعد حمزة الى غرفه آسر وجده شارد للغايه حتى انه لم يشعر بوجود أحد بالغرفه 

حمزة: آسر..... آسر.... ثم اكمل بصوت مرتفع قليلا: آسر. 

آسر بأنتباه: نعم يا حمزة 

حمزة: فينك. بكلمك!؟ 

آسر: سورى ما اخدتش بالى 

حمزة قعد وآسر حط رأسه على رجل حمزة واغمض عيناه قائلا بجديه: حبيتها؟! 

حمزة: حبيتها!! انا بحبها من زماااان اصلا فوق ما تتصور يا آسر. 

آسر ضحك: دا انت واقع من زمان اوووى بقى. 

حمزة: من زمااان من وهى لسه طفله بضفاير.... وعشقى وهوسى اتجدد من ساعه اول مره شفتها ف المكتب وانا من وقتها مش قادر مفكرش فيها. 

آسر: يااااه بس انت ليه كنت خاطب شذى مادام انت بتحبها من زمان. 

حمزة ضحك: يا ابنى انا خاطب شذى دى علشان بس متحسش انى حاسس بقلق من ناحيتها غير كده هى بالأسم خطيبتى كانوا عايزين يعرفوا كل تحركاتى بأنى اتجوزها وانا نفذت اللى ف بالهم. 

آسر: يا ابن اللأيه كنت فاكر إن انا وحدى اللى اعرف ألاعيبها. 

حمزة: ومقولتليش ليه؟؟!  مش جايز اكون معرفش!! 

آسر: بص يا حمزة دى البنت اللى انت اختارتها من وسط ملايين البنات أجى انا واقولك اختيارك غلط لأسباب بزنس وكلام من ده؟؟ أكيد لا

حمزة: كنت خايف انى مش اصدقك واصدق اى لعبه هتألفها شذى مش كده؟؟ 

آسر سكت…

حمزة بصله بغيظ: انت مجنون صح؟؟ اصدق واحده ما اعرفهاش غير من كام شهر وما اصدقش اخويا؟!!! 

عم الصمت على المكان لبضع دقائق. 

آسر: حمزة. 

حمزة: نعم. 

آسر: مش ناوى تخطب حقيقى بقى ودخل الفرحه بيتنا.؟! 

حمزة بصله بغيظ: ودا وقته ي غبى.... وبعدين البت واخده على خاطرها منى وزعلانه..... لو رحت هترفض🥺

آسر ضحك بصوته كله: يا شيخ قول كلام غير دا بقى حمزة العسيلى يترفض ومن مين من فرى اللى بتموت فيه والحب باين ف عينها. 

حمزة ضربه ف كتفه بغيظ: متقولش فرى يالااا... وبعدين دى هتبقى مرات اخوك يعنى احترمها شويه...... وبعدين الصبر جميل 🤌🏃

اسر ضحك وسكت. 

بصله حمزة بأستغراب: وبعدين انت عرفت من اين موضوع حبها دى. 

آسر بضحك مكتوب: مليكه 😊

حمزة: بس هى قالتها متعرفش حاجه عن حياتى الشخصيه بصراحه عجبنى تفكير لوكا. 

آسر بفخر: تربيتى …حلوه الخطه دى. 

حمزة بغضب: هتخلى اخلاق البت زفت زيك يا حيوان. 

آسر ضحك: متقلقش. 

حمزة: اياك تفكر تجند مليكه بأى طريقه..... فاهم؟ 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

صباح اليوم التالى استيقظت تلك الجميله كعادتها صلت صلت القيام ومن ثم صلت الفجر وقراءه وردها اليومى كما اعتادت من صغرها. 

قررت انها لم تعد تهتم به وكأنه ليس موجود.... وانها لم تراه مره آخرى وإن رأته ف وجهها سوف تصب عليه غضبها فأنه لا يعرف غضب الحلا وتذكرت آخر لقاء بينهم قبل الحادث وبعد الحادث وماذا كان سيفعل بها لولا ذالك المجهول الذى انقذها من يده ولا تعلم هل ستراه ف الجامعه مره آخرى ام لا ذلك الأدم. 

حضرت فطار وفطرت هى وسليم وخرج سليم الى عمله وخرجت متوتره جدا فاليوم هو اول ايام امتحاناتها. 

شافت يارا ماشيه بتعرج على رجلها وماسكه دراعها بألم. 

حلا: يارا حبيبتي ايه اللى عمل فيكى كدا.؟! 

يارا ببكاء مصتنع: اااه منه لله البعيد. 

حلا بعدم فهم: مين البعيد ده؟! 

يارا: بصى هو واد طويل وعضلات ومُز آخر حاجه الصراحه عيون خضر وبشره قمحيه ولحيه خفيفه.. وشعره طويل وناعم ونزل من عربيه إنما ايه اوبهاااااا ااااااه.... بس حيوان ااااااه 

حلا بذهول: احم وشوفتيه فين الحيوان ده ااا اقصد المُز ده يووووه قصدى الواد ده. 

يارا: هقولك بعد الامتحان. 

حلا: احم اااه يلا يلا. 

دخلو الامتحان. 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ف مقر شركات العسيلى 🏢

سامر بتعب: اااه منك لله ي حمزة كفايه كده. 

حمزة: خلاص قربنا نخلص. هى اختك مجاتش النهارده ليه؟؟ 

سامر: معرفش بتقول تعبانه ومش هتيجى النهارده. واخدت أجازه 

حمزة: امممم الف سلامه عليها. 

سامر: الله يسلمك ياقلبي 😊طب انا جعان 

حمزة: تمام روح اطلبلنا اكل. 

سامر: يا رب إفراج. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ف المخزن. 

شذى بصراخ: انتوا ي حيوانااااااااااااااااااااااااات 

عصام بتعب وإرهاق شديد: كفايه حرام عليكم. 

آدم: هييجى ايمته إبن الكلب ده؟ 

بوكس قوى من يد قويه: دا علشان حمزة العسيلى مش بن كلب يا روح امك. 

شذى رفعت عينيها بتعب وجدته احمد: احمد.... احمد ابوس ايدك خرجنا وهنعمل كل اللى انت عايزه. 

أحمد بتكبر عليها: اسمى الباشمهندس احمد السيد ولا نسيتى يا شذى هانم. 

شذى بتعب: ابوس ايدك ي باشمهندس احمد خرجنا والله ملمسنا حبيبتك. 

احمد وعيونه تتطق شرار: واللى هى فيه دا بسبب مين هااا.  انطقى مش بسببكم........ مش انتوا اللى خلتوها تفقد الحركه.... وعزه جلاله الله لعلمكم الادب بس تتربوا الاول. 

عصام بتوسل: أسف أسف بالنيابه عن ابنى انه قال على حمزة ابن كلب... وكمان على اللى عملوه دول لسه صغيرين... بس حرام عليكم انا راجل كبير ف السن. 

أحمد بسخريه: دلوقتي بقيت كبير ف السن؟! 

آدم بتعب ووجع شديد من شده الضرب: فكونى عايز آخد الجرعه همووووووت. 

عصام: طلعونا واحنا نوعدكم اننا مش هنقربلكم تانى. 

آحمد: لا معتقدش دلوقتى خالص لسه بدرى …ع العموم اخركم النهارده وبكره بالكتير حمزة باشا او آسر باشا هييجوا علشان نوريكم مصيركم ايه. 

عصام بخوف وتعب شديد: طيب طيب. 

وخرج أحمد وسابهم. 

شذى: ورحمة ابويا مهسيبه. 

آدم بحقد: منكم لله معرفتش آخد البنت. 

عصام: اوعدك انى هجبهالك بس اصبر عليا. 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

استنو البارت التالى ودا ف احداث مشوقه جدا مش هتأخر عليكم 

اشوفكم على خير احبائى ف الله 👋♥

يتبع

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع