القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قيصر البحار الفصل الثالث 3بقلم بسنت عبد القادر حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات


رواية قيصر البحار البارت الثالث 3بقلم بسنت عبد القادر

 رواية قيصر البحار الفصل الثالث 3




رواية قيصر البحار الحلقه الثالثه 3 كامله




رواية قيصر البحار الفصل الثالث 


" أَنَّنَا أحياناً قَد نعتاد الْحُزْن حَتَّى يُصْبِحَ جزءاً مِنَّا وَنُصَيْر جزءاً مِنْه ، وَفِي بَعْضِ الْأَحْيَانِ تَعْتَاد عَيْنِ الْإِنْسَانِ عَلَى بَعْضٍ الْأَلْوَان ، وَيَفْقِد الْقُدْرَةِ عَلَى أَنَّ يَرَى غَيْرِهَا ، وَلَوْ أَنَّهُ حَاوَلَ أَنْ يَرَى مَا حَوْلَهُ لاكتشف أَن اللّون الْأَسْوَد جَمِيل لَكِن الْأَبْيَض أجْمَلَ مِنْهُ ، وَإِن لَوْن السّماء الرماديّ يُحرّك الْمَشَاعِر وَالْخَيَال وَلَكِن لَوْن السَّمَاء أَصْفَى فِي زَرَقْته ، فَابْحَثْ عَنْ الصّفاء وَلَوْ كَانَ لَحْظَة ، وَأَبْحَثُ عَنِ الْوَفَاءِ وَلَوْ كَانَ مُتعباً وشاقّاً ، وتمسّك بِخُيُوط الشّمس حَتَّى وَلَوْ كَانَتْ بَعِيدَةً ، وَلَا تُتْرَكُ قَلْبِك ومشاعرك وأيامك لِأَشْيَاء ضَاع زَمَانِهَا . أَن رَحَلْت عَنْك يوماً ، وحمحمت رَاحِلَتِي إيذاناً بالغياب ؛ فلملم رفاتي فِي أَقْبِيَةٌ الذَّاكِرَة ، وَأَصْنَع لِي تابوتاً فِي خافقيك ، وادفني فِي دَاخِلِ رُوحَك لأرافقك أَيْنَمَا رَحَلْت ، وَأَلْجَأ إلَيَّ إذَا مَا هَبْتُ عَلَيْك رِيَاح غربتك ، واستظلّ بفيئي لِمَا يلسعك هَجِير الذّكريات ، وتوسّد كلماتي إذَا بعثرك الْيُتْم وأوغلت رُوحَك فِي وحشتها ، لملمني دفئاً فِي مُقلتيك إذَا ابتردت عَلَيْك أرصفة الْأَوْجَاع ومسافات الْحُنَيْن فسأبقى أحبّك كِمَّان كُنْت وسأبقى إلَى مَا لَا نِهَايَةَ . تخونني الْكَلِمَات ، ويُشلُّ لِسَانِي عَنْ التّعبير ، وتخنُقني عبراتي كُلَّمَا رأيتُ خُطُوط الْعُمْر تُزيِّنُ وجنتيكِ وَكُلَّمَا رأيتُ تَعِب السّنين يُلقي بكاهلهِ ليُوشّح رأسكِ يَا مَنْبَع سعادتي ، ضُمّيني إليكِ ، فأنتِ الصّدر الْوَحِيد الَّذِي يُريحني مِن عَبًّا سنيني ، اُلْمُسِي بيديكِ وجنتيّ ، فيدُكِ المباركةُ هِي الكفُّ الْوَحِيد الَّذِي أتمنّى أنّ أُلقي بِرَأْسِي عَلَيْهَا كلَّما ضَاقَتْ بِي دُنيتي ، وصدركِ الملاذُ الْوَحِيد الَّذِي يُجرِّدُني مِن هُمُومِي ، سرِّحي بيديكِ شِعْرِي ، فَأَنَا أشتاقُ لدفءِ الشّوقِ فِي صدركِ ، أشتاقُ للمساتكِ وحنانكِ ، قُصِّي لِي حكايةً وغنِّي لِي بصوتكِ الْعَذْب الحَنُون ، فَأَنَا كُلَّمَا رأيتكُ اِشْتَاق لطفولتي ، وَمَهْمَا كبرتُ فَأَنَا طفلكِ المُدلَّل الَّذِي يَرْفُضُ أَنْ يُكَبِّرَ يوماً بَيْن ثَنَايَا صدركِ ، بَيْنَ يَدَيْكَ كَبِرَت وَفِي دِفْءٌ قَلْبِك اِحْتَمَيْت ، بَيْن ضلوعك اخْتَبَأْت وَمَن عَطَائِك اِرْتَوَيْت بَعْدَ أَنْ أحببتك تغيّر كُلِّ شَيِّ فِي الْكَوْنِ ، توقّفت الْأَرْضِ عَنْ الدّوران ، تكسّرت عَقَارِب الزّمان ، أَصْبَح النّهر مالحاً ، وَغَدًا الْبَحْر عذباً ، صَارَ الْقَمَرُ شمساً ، والشّمس أقماراً ، تغيّر طَعْمٌ قهوتي ، عُدت لِزَمَن ولادتي ، غيّرت مَوْضِع قَلْبِي ، صَارَ عَلَى الْيَمِينِ بَعْدَ أَنْ كَانَ عَلَى اليسار‍ ، رَأَيْت اللَّيْلَ كالأنوار ، ذُبت فِي مياهِ الْأَمْطَار ، وَأُطْلِقَت سَراح كُلّ الْأَسْرَار بَعْدَ أَنْ أحببتك ، أَرْجُو أَنْ يحميني قَلْبَك مِنْ كُلِّ الْأَخْطَار " .


ما إن رأي كل من قيصر و كارم الفتيات جن جنونهم نظرت إليهم كل من لؤلؤ و إيمان بالامبلاة و ترجلوا الفتيات و توجه الي مكان مشهور يعرف يطل علي البحر و كان قيصر يقود سيارته و تباعه كارم بعد قليل وقفت إيمان من فتحت السقف و هي تحس أنها تطير كان كارم يري ذلك و غضبه يزداد ثم وصلوا الفتيات إلي المكان و ترجله من سيارة و دخله المكان سبق الحجز ، هنا ترجل قيصر من سيارته و لاحظ كارم في سيارته ، توجه إليه و قال قيصر ببرود :


أنزل يا كارم 


و لفعل ترجل كارم من يسارته و هنا قال قيصر ببرود :


يعني إيمان مغلطتش أنك بترقبها ، هنتها بس عشان خاطر تاج هانم كانت بتفرج من البلكونة عشان تعرف أنك سبتها 


قال كارم ببرود :


حاجة متخصكش


قال قيصر ببرود :


لا عندك يخصصني و نص ، إيمان ديه بنت حتيتي ، ادب و أخلاق و أنت مش راجل عشان تهنها كدة 


قال كارم بغضب :


حاسب علي كلامك يا قيصر ، أنا راجل غصب عنك ، مش هتعمل عليا كبير 


قال قيصر ببرود :


أمين ، لو هنمشيها كدة ، إيمان مش هتعرضلها لأنها تحت حمايتي مش أنت بتحبها و رميتها يبقي ملكش دعوة بيها ، هي أصلا إيمان مبقتش شيفاك أصلا ، أنت بقيت ولا حاجة شوف لما سبتها و هي مطرودة من بيت أمها و اتحيلت عليك عشان تجوزها قولتلها مش لاعب ، لعبت بيها و خليت بيها ، هي بقت أحسن منك و اشطر منك و ركبة عربية مش هتعرف تجيب زيها و بتشغل و بقت حاجة تانية ، هي ديه البت الجدعة بنت حتيتي ، هتبوصلك انت ، بتحلم


قال كارم بغضب :


إيمان ملكي أنا ، أنت سامع ملكي 


قال قيصر بغضب :


قسماً برب محمد ، يمين اتحاسب عليه يوم القيامة لو إيمان اتخدشت بس مش ضايقتها اللة في سماه ما حد هيحوشني عنك


قال كارم بدهشة :


هتيجي علي اخوك عشان ديه 


ضحك قيصر بسخرية :


مش بقولك ، عمرك ما هتغير ، إيمان أحسن منك و انضف منك ، سلام .


وقف كارم علي كوبري ستايلي و هنا تذكر كل شئ عاشه مع إيمان منذ الصغر ، هي عشقه الأبدي و لكن ولادته رفضت ، لما حتي لم اتجوزها رسمي دون علم الناس و اخذ لها شقة لما لم أفكر في ذلك ، ها هي إيمان الرقيقة ، اصبحت قطة شرسة و لكن لن يستسلم لن تكون إلا سواه 


________


Azru :


دخل قيصر المكان و تابعه كارم بعد أن دفع مبالغ كثيرة حتي يدخل و كانت الفتيات يضحكون و يمرحون و هنا قال زمردة بغضب :


الحقي يا لؤلؤ ، الحقي يا إيمان كارم و قيصر هنا 


قال لؤلؤ ببرود :


قوينا علي الشر يا رب 


توجهت لؤلؤ اليه و هنا قالت لؤلؤ بهدوء مخيف تعجب منه قيصر :


بتعمل إيه يا قيصر 


قال قيصر ببرود :


قاعد مع كارم أخويا بنخرج في حاجة ديه ؟!


قالت لؤلؤ ببرود :


في نفس الوقت ؟!


قال كارم ببرود :


اه ، عندك مانع ؟! 


قالت لؤلؤ بود :


لا خالص ، اتبسطوا ، سلام يا شباب 


قال كارم بتعجب :


هدوء لؤلؤ ده مش مريحني 


قال قيصر بتعجب :


و أنا كمان 


________


بعد حاولي نصف ساعة :


جاء الحج جابر و توجه إلي كل من قيصر و كارم ، شهق الإثنين و قال كارم بدهشة :


ديه كلمت الحج 


قال قيصر بين أسنانه :


ده هيعمل مني الجلاشة


هنا تقدم الحج جابر و قال :


بتعمل إيه ياض أنت و هو 


قال قيصر بثبات انفعالي شديد :


خرجين أنا و كارم 


هنا جاءت الفتيات و هنا قالت زمردة :


أهو يا حج عشان متقولش أن احنا بنتبلي عليهم ، زي ما كارم اتبلي علي ايمان 


قال جابر بقوة :


ما أنا شوفت عربيتهم ، مش عيب علي شنبك تبقس كداب و تقل من واحدة ضفرها رقبتك ، أنتم الاتنين علي مصنع عشان أنتم ليلة أبوكم سودة 


و هنا قال جابر :


انا اسف يا بنات حقك عليا ، أنا معرفتش اربي ، قدامي أنت و هو 


نظر قيصر إلي لؤلؤ بتوعد و كارم نظر بغضب إلي إيمان و هم يضحكون .


و بالفعل توجه الجميع إلي مصنع و قام الفتيات بالاستمتاع بوقتهم 


________

في المصنع :


كان كل من كارم و قيصر يجلسون أمام والدهم في المكتب هنا قال جابر إلي كارم :


إيه يا كارم باشا ، مش ديه بنت رمزية ، و هبص لبنت رمزية يا بن تاج


قال كارم بهدوء :


يا حج انا ..


قال جابر بصوت عالي :


أنت إيه ، فكرني مش عارف لا عارف ، أنا شيخ حارة درويش ، عارف انك بتحب إيمان و من هي عيلة و فضلت تحب فيها و تقولها أنك هتجوزها و لما أمها القدرة تردها تردة الكلاب ، طلبت منك تجوزها ، بس أن نقول إيه إبن أمك ، لو كنت راجل بصحيح كنت جيت و قولتللي يا حج أنا رايد إيمان و أنا اجوزهالك غصب عن عين أمك و إلي يتشدلها ولا كانت هتفتح بوقها ، بس أنت ، أنت مش بتحبها ، أنت اتعودت عليها ، ركنها علي رف و أول ما الموضوع يا جواز خلعت مش عشان أمك بس لا عشان أنت مش قد جواز أنت يدوبك تقضي يومين و خلاص


قال كارم بحزن :


يا حج واللة ..


قال جابر بغضب جحيمي :


قسماً بالله يمين اتحاسب عليه يوم الدين ، لو إيمان ديه بصتلها بس هطلع عينك ، ملكش دعوة بيها ، مش أنت ابني ، بس هي متستهلش واحد زيك ضعيف الشخصية دام تاج ، خليها تشوف نصيبها 


قال كارم بغضب :


علي جثتي ، إيمان ملكي ، تقولوا عليا مهوش ، تقولوا عليا متملك بس هي تخصصني أنا و متخصش حد تاني و معنديش مشكلة اجيب مية نار و ..


صفعه جابر بقوة و قال بدهشة :


هي حصلت !! عايز تدلق علي وشها مية نار عشان بس محدش يبلصها و تجيلك مزلولة


قال قيصر بدهشة :


أنت مريض ، أنت خطر ، طب يمين علي يمين الحج جابر أنا هوصي علي فتوات تسد عين التخين و هيرقبوها زي ضلها و أقسم باللة لو فكرت ترمي عليها ماية نار ، قسماً بالله العلي العظيم لخلي حد يرمي عليك مية نار و وشك يتشوه خالص انت سامع ولا ؟!


قال كارم بغضب :


أنا مش مريض أنا عايزها ليا ، إيمان خلاص الفلوس و القوة بقت في أيديها مش هقدر عليها مستقوية بعد ما كان ملهاش جنحات لا ديه طلعلها جناحات و فردتهم و طارت بيهم ، أنا مش هقدر عليها ، بس برده إيمان هتجوزها يعني هتجوزها 


قال جابر بخبث :


يعني هتقدر تقول كلمتين دول لتاج ؟!


قال كارم بغضب :


اه هقول 


قال جابر بخبث :


افرد بقي قالت أنا عايزة شقة لوحدي و كتبت في القايمة أنها هتشتغل و شقة بي أسمها ده نفترض يعني ، هتوافق ؟!


قال كارم بغضب :


تشتغل ليه ، أنا راجل البيت و مراتي متىوحش شغل


قال جابر بغضب :


بلا قرف بقي ما أخواتك البنات بيشتغلوا ، لما تبقي راجل كدة ساعتها هقف معاك و اجوزهالك لو رايدة


قال كارم بدهشة :


لو ؟!


قال جابر :


اه لو عندك مانع 


قال كارم بين أسنانه:


معنديش يا حج 


قال جابر إلي قيصر :


و بعدهالك يا قيصر 


قال قيصر ببرود :


مش هتجوز غير لؤلؤ 


ضرب كف علي كف و هنا ضحك كارم بسخرية :


هو أنت ابن بارن ديلون أنت و هو ، خد بالك إيمان كوم و لؤلؤ كوم تاني ، لؤلؤ من يوم أمها و أبوها ماتوا و هي ثانوية عامة ، شقيت و تعبت لحد ما وصلت إلي هي فيه ، أنا عارف قيصر أنك تقدر تعدلها بس الجواز مش بالعافية


قال قيصر ببرود :


نهاية الكلام ياحج عشان اشوف الورش و الاجزنس ، لؤلؤ مكتوبة علي أسمي ، سلام يا حج


ثم غادر قيصر و هنا قال كارم بسخرية :


تقريباً ديه جينات في العيلة الكريمة


قال جابر بغضب :


غور علي شغلك كتها نيلة إلي عايزة الخلف .


قال كارم بغضب :


أنا مش مريض أنا عايزها ليا ، إيمان خلاص الفلوس و القوة بقت في أيديها مش هقدر عليها مستقوية بعد ما كان ملهاش جنحات لا ديه طلعلها جناحات و فردتهم و طارت بيهم ، أنا مش هقدر عليها ، بس برده إيمان هتجوزها يعني هتجوزها 


قال جابر بخبث :


يعني هتقدر تقول كلمتين دول لتاج ؟!


قال كارم بغضب :


اه هقول 


قال جابر بخبث :


افرد بقي قالت أنا عايزة شقة لوحدي و كتبت في القايمة أنها هتشتغل و شقة بي أسمها ده نفترض يعني ، هتوافق ؟!


قال كارم بغضب :


تشتغل ليه ، أنا راجل البيت و مراتي متىوحش شغل


قال جابر بغضب :


بلا قرف بقي ما أخواتك البنات بيشتغلوا ، لما تبقي راجل كدة ساعتها هقف معاك و اجوزهالك لو رايدة


قال كارم بدهشة :


لو ؟!


قال جابر :


اه لو عندك مانع 


قال كارم بين أسنانه:


معنديش يا حج 


قال جابر إلي قيصر :


و بعدهالك يا قيصر 


قال قيصر ببرود :


مش هتجوز غير لؤلؤ 


ضرب كف علي كف و هنا ضحك كارم بسخرية :


هو أنت ابن بارن ديلون أنت و هو ، خد بالك إيمان كوم و لؤلؤ كوم تاني ، لؤلؤ من يوم أمها و أبوها ماتوا و هي ثانوية عامة ، شقيت و تعبت لحد ما وصلت إلي هي فيه ، أنا عارف قيصر أنك تقدر تعدلها بس الجواز مش بالعافية


قال قيصر ببرود :


نهاية الكلام ياحج عشان اشوف الورش و الاجزنس ، لؤلؤ مكتوبة علي أسمي ، سلام يا حج


ثم غادر قيصر و هنا قال كارم بسخرية :


تقريباً ديه جينات في العيلة الكريمة


قال جابر بغضب :


غور علي شغلك كتها نيلة إلي عايزة الخلف

________


بيت يسرا :


كانت تجلس ليل مع يسرا و هم يحتسوا القهوة و هنا قالت ليل :


الواد كارم ده نفسي اديله بالقلم علي وشه ، حرام عليه يقول لي إيمان كدة ، ديه ست البنات ليه تتاخد بذنب المذغودة مامتها و إلي هي طلعت أصيلة و لما أمها قالتها سمحيني البت سامحتها و تبعتلها فلوس و الله البت ديه ما تستاهل واحد زيه


قالت يسرا :


معاكي حق يا ليلة ، إيمان ديه من البنات إلي تعجبني ، تعبت و شقيت و بقينا أحنا إلي بنقتخر أننا عرفنها و ربنا فتاحها عليها ، هي ديه البنات و لا بلاش ، أنا طول عمري بحبها ، طيبة و جدعة و عمر ما العيبة ما طلعت منها يارب يرزقها بواحد يكون طيب و إبن حلال زيها 


قالت ليل :


امين يارب ، هي فعلاً تتقائل بالدهب 


قالت يسرا :


أنا الواد جاد ده مجنني يا ليلة ، كسول و مش عايز يعمل حاجة ،نفسي يبقي زي قيصر كدة يشقي و يتعب عشان يبقي ليه ملكه 


قالت ليل :


ربنا العالم يا يسرا ، أنا كلمته و قيصر عرض عليه يعمله مشروع حتي قاله بعد كدة ٧٥٪ و أنا هاخد ٢٥٪ و ابقي أشتري بعد كدة لما يبقي معاك سيولة 


قالت يسرا بدهشة :


إيه بتقولي إيه يا ليل ، أمتي حصل الكلام ده ؟!


قالت ليل :


يجي من سنة ، بس هو إلي مرضاش 


قالت يسرا :


اه يا جاد الكلب 


قالت ليل :


احيه ، أنا شكلي وقعت الدنيا في بعضها ، يسرا أنا كنت فكراكي عارفة قسماً بالله العلي العظيم


قالت يسرا :


أنا عارفة يا ليلة ، هو احنا عشرت يوم ، بس الواد ده هيشتغل و يكون نفسه غصب عن عين أمه، ماشي يا جاد ، ماشي 


________


بيت تاج :


كانت تجلس كل من تاج ، سهير ، و فدوي و قمر و هنا قالت تاج بحقد :


بنت رمزية ، بقي عندها عربية مرسيدس احدث موديل ، لا و بقت تشتغل في شركة و مصنع و مديرى كمان ، ده غير المطعم إلي هتفتحه 


قالت فدوي بغضب :


ده غير الفلوس إلي بتتطلعها من اليوتيوب و فيسبوك و تيك توك ، ديه عدت يا طنط عدت 


قالت سهير بغضب :


اه يا ناري ، بقي شوية الشنكيح دوا يبقوا أعلي مننا في الحارة ، دول كانوا ولا يسوا 


قالت تاج و هي تضع قدم علي قدم و قالت بفخر :


بس أبني برد ناري فكرها بي أصلها


قالت قمر بغضب :


أنتم مش حاسين بي حاحة ، إيمان بقت بتشتغل في قسم الاكسسوارات و مديرة كمان و هي تصميمات بتاعتها كذا ممثلة لبسته ، يعني هي كدة بتنافس في السوق ده غير الاكسسوارات إلي بتركب علي الفساتين، يعني لو هي دلوقتي في العلوي قراط بعد ٦ شهور هتبقي في العلوي ٢٤ قراط 


قالت سهير بغضب :


يارب ، اللهم لا اعتراض على حكمك ، بس عيالنا لازم يشتغلوا و يكبروا المحلات و المصنع و نبقي أحسن منهم الف مرة


قالت قمر بغضب :


ديه مشاركة نديم العمراوي ، عارفة يعني إيه مشركة نديم العمراوي يعني أرباح بتاعتها بالملاين ، لؤلؤ في ظرف سنة هتبقي مليونيرا


نظر بعضهم لي بعض بغضب 

________

صباح اليوم التالي :


بيت لؤلؤ :


كانت الفتيات يرتدون ملابس الرسمية و كانوا في غاية الجمال ، توجه خارج البيت ثم خارج البنية و هنا ركبت ايمان في الخلف و هنا نظر إليها كارم ، شهق لقد كانت ترتدي دلة من اللون الكافية محكم عليها كانت حورية من حوريات البحر ، نظرت له من أعلي إلي اسفل ثم ركبت السيارة و انطلقت السيارات بالفتيات و هنا قال كارم :


لبسالي محزق و ملزق ، ماشي يا إيمان ،حسابك تقل ، ده انتِ هتتحسبي حساب المالكين .


توجت الفتيات الي شركة .


شركة Mandatory fashion:


 كان هناك اجتماع و بالفعل دخل الفتيات ، نظر نديم إليهم و لكن ما أن وقعت عينها علي ايمان ابتسم ابتسامة عريضة و قال برسمية :


أهلاً وسهلاً بكم ، نورتنا و نورته الشركة


قالت لؤلؤ برسمية :


بنورك يا مستر ناديم


قال نديم بسعادة :


ازيك يا آنسة إيمان ، ان شاء الله تكوني بخير 


قالت إيمان بخجل :


أنا كويسة يا مستر نديم 


قال نديم برسمية :


ازيك يا آنسة زمرد 


قالت زمرد و هي تنظر إلي إيمان بابتسامة مشاكسة :


بخير يا مستر نديم 


قال نديم بسعادة غامرة :


عال نبدأ الاجتماع بقي 


و بالفعل بدأ نديم يشرح كل شي ، ثم جاء الدور علي لؤلؤ و يليه زمرد و أخيراً كانت إيمان كانت تشعر بالخجل و هنا قال نديم :


اعتبري نفسك لايف مش قدام اي حد ، انتِ قداها يا آنسة إيمان و لو غلطتي عادي ما يقع إلا شاطر 


تعجب الجميع من نديم و لكن هذا كلام جعل ثقة بالنفس تدب في إيمان و هنا بدأت إيمان تشرح بثقة عالية مما جعل كل من لؤلؤ و زمرد يندهشون و كان نديم سعيد من سلاله حديثها و هنا قالت زمرد إلي لؤلؤ بصوت منخفض :


نديم ده سره باتع ، يارب يبقي من نصيبها


و هنا انتهت إيمان و جلست و هنا قال نديم :


يبقي كدة العضو المنتدب لؤلؤ شرحت كل شئ بالPlan و زمرد كونها مديرة الدعاية و التسويق شرحت كل حاجة و الآنسة إيمان كونها مديرة قسم الاكسسوارات العامة و اكسسوارات الفساتين ، عرضت التصميمات و بكدة كل شيء بقي واضح ، تقدروا تفضلوا الاجتماع خلص .


________

بعد ان انتهي الجميع من العمل هنا كان نديم يرافقهم لمح بنظره رجل يتقدم ثم بدون سبق أنظار فتح عبوة مياة النار و هنا احتضن نديم إيمان الماء النار جاءت علي جاكت البدلة و لحسن حظ نديم أنه دائماً يرتدي واقي ضد الرصاص ، أمسك الحرس الرجل قبل أن يهرب و حالة من الهرج و المرج قال نديم بقلق :


انتِ كويسة يا آنسة إيمان ، حصلك حاجة 


هنا نظرت لؤلؤ علي جاكت بدلة نديم وجدته محترق شهقت و قالت برعب :


ديه ماية نار 


قالت زمرد برعب :


إيه ؟!


هنا توجه نديم إلي الرجل و قال بغضب :


أنت مين ، كنت عايز ترمي مية نار عليها ليه، انطق الكاميرات جابت كل حاجة و هتشيل اليلة لوحدك انطف و قول مين إلي عمل كدة 


قال الرجل برعب :


هقول ، كارم جابر بحار هو إلي أمرني إني أرمي ماية نار علي مش الآنسة إيمان


شهق الجميع و هنا قال نديم :


طب و رحمة أمي و أبويا لخليه يتمني الموت و ما يلقيه 


قالت لؤلؤ بغضب :


مستر نديم حضرتك هتفضل معانا و أنت كدة عندهم عشان كله علي عينك يا تاجر 


قال الرجل برعب :


أقولك علي حاجة و تسبني يا باشا


قال نديم بغضب :


ارغي 


قال الرجل برعب :


أنا خليت واحد صحبي يصورني و هو بيديني ماية النار صوت و صورة غير المكلمات بس كنت مغير صوتي تخدهم و تسبني و هبقي خدامك و خدام الانسه ايمان 


اعطي الرجل الهاتف إلي نديم وجد كل شئ يدين كارم و هنا قال نديم : 


يلا يا جماعة كلكم هتركبوا معايا و الحرس هيجيبوا العربيتين


________


شقة الأخيرة كان يجتمع الجميع حتي شهد هلي المائدة الطعام و هنا وجده دق الباب و لؤلؤ تقول :


افتح يا حج جابر يالي معرفتش تربي عيالك ، افتح بدل ما اكسر الباب عليكم 


اسرعت فدوي تفتح الباب دفعتها دخلت لؤلؤ و هي تمسك بزمردة و إيمان و هنا قالت بغضب :


إلي خالع راسه يلبس الطرحة


قال جابر بغضب :


إيه إلي انتِ بتعمليه ده إلي بتعمليه ده غلط 


قالت لؤلؤ بغضب :


غلطت ، هو أنتم شوفته غلط ، الدخول يا أستاذ نديم 


هنا تعجب الجميع و هنا نظى له كارم بغضب هنا علم نديم أن هذا هو كارم و هنا قال جابر بغضب :


إيه إلي بيحصل بظبط ؟!


قال نديم ببرود :


أنا نديم العمراوي ، شريك لؤلؤ ، الحيوان إلي إسمه إبنك كارم ده 


قالت تاج بغضب :


إيه حيوان ديه


قالت إيمان بغضب :


أيوا حيوان ، طلعلك شبهك بعت واحد يرمي عليا ماية نار و لولا الاستاذ نديم كام زماني وشي كله متشوه 


شهق الجميع و قال قيصر بغصب :


يا حيوان ، أنا مش محذرك


قالت لؤلؤ بخبث :


الله الله ، ده قيصر باشا و الحج له علم ، في هنا يا حج واحدة من بناتك محامية ، مش ده يا اخت يعتبر شروع قتل 


قال كارم بغضب :


محصلش 


قال نديم ببرود :


لا حصل 


قال كارم بغضب :


أنت مالك أصلا


قالت زمرد بخبث :


مستى نديم ، شغل سديهات و أقسم و سمعهم 


و بالفعل استمع الجميع إلي كل شئ و بدأت تاج تلطم علي وجها و كارم أحس أن نهايته اقتربت و الحج جابر جلس لا حول ولا قوه و هنا قال حج جابر بكسرة :


طلباتك إيه يا بنتي ، عايزة تسجني حقك ، أنا مليش إبن أسمه كارم ، أن شاء الله تولعي فيه حتي 


قالت تاج بغضب :


محدش هيقرق من أبني


هنا قالت إيمان و للأول مرة بكبرياء و هي تضع قدم علي قدم :


بصي يالي أسمك تاج انتِ ، تسجيلات الشركة و الواد إلي رمي عليا و الواقي و الفيديوهات اروح بيها القسمو أعمل بلاغ شروع قتل و تجيبي للمحروس عين قلب ماما عيش و حلاوة يا إما


قالت تاج بغضب :


يا إما إيه ؟!


نظرت إيمان إلي كارم من الاعلي إلي أسفل و قالت إيمان :


كارم يتجوز شهد

يتبع 

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

علشان يصلكم تكملة الروايه لازم عمل انضمام لقناة التليجرام اضغط هناااااااا علشان يوصلكم اشعار بالنشر فورا

الرواية كامله هنا👈 (قيصر البحار)

اضغط على اسم الروايه 👆👆👆

تعليقات

التنقل السريع