القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مجنونة اليزن من الفصل 11الي الفصل 20الأخير بقلم ميرو محمد



 رواية مجنونة اليزن من الفصل 11الي الفصل 20الأخير بقلم ميرو محمد


رواية مجنونة اليزن من الفصل 11الي الفصل 20الأخير بقلم ميرو محمد


11


يزن : مين هي سعيدة الحظ دي .

فهد : هي بتكون ……. ولسه هيكمل سمعو صويت جاي من جوه طلع يجري يزن وفهد والحرس الي الداخل .

وكانت الصدمه ….

فرح واقفه علي رخامة المطبخ وندي مسكه المقشه وواقفه علي تربيزه بتاعت المطبخ .

يزن بغضب من شكل فرح والحرس وفهد والكل بيبص ويتمتع بجمالها .

يزن بغضب: كلللللله يطللللع برررررا براااااا .

خرج الحرس وفهد مسرعيا الي الخارج .

يزن بعضب ايه الانتو عاملينو دا .

فرح بخوف : اص ل اصل في .

يزن بعصبيه : اصل اييييييه انتطقيييي .

ندي : في فار ياابيه واحنا خوفنا .

يزن بغضب الجحيم : وانتو مين قالكم تدخلو المطبخ اصلا انا مش مانع الكلام داااااا .

ندي : ……

فرح : …….

يزن : انطقوووووووو

فرح بخوف : ان ان ا ال قولت .

يزن : انتي زوديتها اوي . وراح عند فرح رفعها وطلع بيها لفوق . وفرح تصوت جامد وكانت خايفه ان يعملها حاجه

وندي طلعت وراهم وهي خايفه من ردت فعل اخوها علي فرح .

يزن طلع بي فرح الي اعلي ودخلها غرفه بجانب غرفته ورماها وطلع وقفل الباب وقالها

مفيش خروج من هنا غير لما تحترمي كلامي بعد كده .

ندي : ابيه ونبي خلاص انا هفهمها كل حاجه والله ونبي بلاش تحبسها .

يزن بعصبيه : ندي علي اوضتك انتي كمان ليكي معايا حساب .

ذهبت ندي الي غرفتها .

وسمع يزن دواشه في الاسفل فنزل يشوف في ايه .

نزل يزن ولقي عم فرح ومعا الحكومه .

يزن جلس علي الكرسي وحط رجل علي رجل وقال

يزن : نعم في ايه .

الظابط : ياباشا احنا قولنا نيجي لسعدتك نشوف في ايه . الحج بيقول انك يعني .

يزن ولع سيجار : اني ايه .


الظابط : انك يافندم خطفت بنت اخوه .

يزن : ههههههههه وانت صدقت ياحضرت الظابط ان يزن الفيشاوي رجل اعمال المعروف يعمل كده .

الظابط : لاء طبعا يافندم انا قولت اجي توضحلي الموضوع ولو الراجل دا بيكدب وبيفتري عليك نحبسو .

يزن : لاء لاء مهما يكون دا عم مراتي .

الظابط بصدمه : عم مراتك . هو حضرتك اجوزت .

يزن : ايوه في حاجه ولا ايه .

الظابط : لاء يافندم بس استاذ يزن معروف فلما يكون خبر زي كده لازم مصر كلها تعرف .

يزن بتفكر : فعلا عندك حق . بس دي مشكلتي وانا هحلها . المهم دلوقتي تقدر تتفضل وتوصل الحج معاك لبرا .

الظابط : حاضر يافندم اسفين على الازعاج .

جابر : يبيه والله خطف بنت اخوي.

يزن قام وقف وقرب علي جابر وقال : لو شوفتك هنا هدوس عليك كده . وراح رامي السجار تحت رجله وداس عليها جامد .

جابر خاف من يزن وخرج الظابط ومع جابر الي خارج القصر .

وكان خلاص النهار مقرب يطلع .

فهد : انا هروح انام الساعتين دول يا يزن .

يزن : تمام وانا كمان هطلع انام

فهد : تمام نتقابل في المكتب .

وذهب فهد الي بيته ويزن صعد الي اعلي .

نظر يزن علي باب غرفة فرح وتنهد ودخل غرفته.

كانت فرح نايمه علي السرير وهي تتألم من الجوع ودموعها بتنزل علي خدها . حتي راحت في النوم ….

دخل يزن اخد دوش ولبس شورت بس وراح اترما علي السرير وراح في النوم من التعب هو الاخر …


جاء الصباح بيوم جديد واحداث جديده …

قام يزن اخد دوش ولبس ونزل الي اسفل وكانت ندي تجلس علي السفره والخدم يأتون بلطعام .

يزن : صباح الخير.

ندي بابتسامه: صباح الخير ياابيه .

جلس يزن علي الكرسي وجاءت الداده ام حسن تحط الاكل .

يزن : صباح الخير ياداده .

ام حسن : صباح الخير يابني .

يزن : معلش ياداده ممكن تاخدي الفطار وتطلعي للمدام .

ام حسن : عيني .

يزن : تمام خدي المفتاح حطي الاكل وقفلي تاني وراكي .


ام حسن : حاضر وذهبت ام حسن بلفطار الي فرح .

ندي : ليه كده ياابيه كده فرح هتكرهك .

يزن : فرح دماغها نشفه لازم تتعلم الاول وتعرف هي بقت مجوزه مين وتتعامل ازاي .

ندي : بس ياابيه انت …… ولسه هكمل سمعو صوت ام حسن وهي بصوت وتقول الحقني يابيه

يتبع



12


ام حسن الداده : عاااااااا الحقني بابيه الحق الهانم .

طلع يزن وندي الي اعلي جري ويزن الخوف دب قلبه .

دخل يزن الغرفه مسرعا هو وندي وكانت فرح مرميه علي الارض وايديها فيها د.م

رفعها يزن بسرعه ونزل بيها الي اسفل وبقا يزعق في الكل وال كان خايف علي عمره مكنش يقف امامه في هذه الساعه من غضب اليزن .

اخذ يزن فرح الي المستشفي وندي كانت مع واتصلت بفهد وحكتلو الحصل وفهد طلع يجري علي المستشفي هو الاخر . وقابل يزن علي باب المستشفي .

دخل يزن والجميع الي الداخل ولاكن كان صوت يزن تهتز له جميع ارجاء المستشفي .

يزن بغصب وصوت عالي جدا : دكتووووووور عاوز دكتوررررى بسرعه .

جاء فريق كامل من الدكاتره ومعاهم الممرضين . وكانت المستشفي كلها تقف علي رجل واحده من الخوف . نعم فاهو يزن الفيشاوي بردو .

اخذو فرح الي الداخل ويزن وندي وفهد ظلو في الخارج .

وبعد قليل خرج الدكتور ومع دكتوره كمان وقالو .

الدكتور : اطمن يااستاذ يزن جر.ح بسيط وهي عشان ضعيفه اغمي عليها .

يزن بلهفه : يعني هي كويسه .

الدكتور بضحك : ايوه كويسه اطمن هي بس عوزا تتغذا شويه وترتاح لان اي مجهود هيغمي عليه وهتتعب بسبب قلة الاكل والغذا .

يزن : شكرا ممكن ندخل نطمن عليها .

الدكتور : اكيد اتفضل وتقدر تاخدها كمان معاك بس بعد مالمحلول يخلص .

يزن : تمام شكرا لحضرتكم .

ذهبو الدكاتره وفهد قال .

فهد : ادخلو انتو اطمنو علي فرح وانا هروح اخلص إجراءات المستشفي والحساب وتجهزو عشان نروح .

يزن : تمام . ذهب فهد ودخل يزن وندي الي الداخل .

كانت فرح تنام وشعرها مفرود بجانبها والمحلول متعلق في ايديها والارهاق باين عليها .

يزن بحزن علي حالتها : احم انتي كويسه .

نظرت فرح اليه دون رد .

ندي بدموع : فرح ياحبيبتي خضتيني عليكي انتي عامله ايه دلوقتي.

فرح وهي مش قادره تكلم : ك كويسه ياندي .

ثم نظرت الي يزن ال واقف دون كلام ولاكن نظراته تحكي كل شيء واد ايه هو بيغلط نفسه .

وفجاءه اتفتح الباب عليهم ودخلت رقيه مامت فرح وهي تبكي علي حال بنتها.

رقيه بدموع : فرح يابنتي حصلك ايه عملك ايه .

فرح بدموع : هيحصلي ايه اكتر من الحصل ياماما .

رقيه بندم : يارتني خدتك وبعدت خالص ولا ان واحد زي دا يعمل فيكي كده انتي هتروحي معايا مش هتروحي مع .

يزن بعيون حمرا وغضب جامد : تروح فين لولا انك وادتها كان هيبقا ليا تصرف تاني .

ونظر الي فرح وقالها : وبعدين فرح متقدرش تبعد عن بيتها ابدا صح ولا اي يافرح . 


تذكرت فرح كلام يزن لما حبسها في الاوضه .

فلاش باك……


دخل يزن غرفة فرح في نفس الليله الحبسها فيها وقالها مش هتخرجي من هنا غير لما تقولي هنفذ كل كلامك .

فعلا فرح وافقت لانها بتخاف تقعد لوحدها .

فرح بخوف : حاضر والله حاضر اخر مره هسمع الكلام .

ابتسم يزن وفتح الباب ودخل .

يزن : حلو اوي .

اول حاجه لازم تعرفيها ان انا خلاص بقيت جوزك ودا بيتك .

تاني حاجه لازم لبسك دا متنزليش بيه تحت كده اوضتك وبس محدش يشوفك بيه .

فرح بخوف ودموع : حاضر حاضر.

يزن : تالت حاجه والاهم ان مهما حصل متحوليش تسيبي بيتك لان ساعتها هجيبك وامك الهتدفع التمن . وانتي عارفه مين هو يزن الفيشاوي وممكن اعمل ايه.

نظرت فرح اليه بصدمه من كلامه وكل الدنيا اسودت امامها .

يزن : هسيبك تفكري واشوفك بكرا واعرفي انك مراتي . مرات يزن الفيشاوي .

وتركها وخرج وقفل الباب ورا .

ظلت فرح تفكر حتي قرارت الانتحا.ر

وفعلا قرارت تنفذ حتي ترتاح من هذا العالم .

بداءت تدور في الغرفه علي اي حاجه تنفذ بيها . وبلفعل وجدت قطعه حاده ومسكتها وقطعت بيها شر.ايينها

وبعد وقت قصير فقدت الوعي ولم تفتكر اي شيء غير فاقت علي صوت الدكتوره وهي بتقولها حمدلله على السلامة.

باك …..

ندي : فرح فرح يافرح

فرح : ا ايوه .

ندي : في ايه سرحتي في ايه .

فرح نظرت الي يزن وقالت : مفيش ممكن تروحني .

ابتسم يزن : اكيد اجهزي كده وشنطه دي فيها هدوم البسيها .

رقيه بزهول من كلام فرح : انتي موافقه تمشي مع بعد كل دا .

فرح نظرت والدموع في عينها الي يزن وقالت : دا بيتي ياماما مقدرش اسيبو .

ابتسم يزن وخرج الي الخارج .

وندي خرجت هي كمان تجيب اي اكل لفرح وظلت رقيه وفرح مع بعض .

رقيه : يابنتي قوليلي مالك . لو مش عاوزا تروحي متروحيش مع وانا هخدك ونرفع قضية خلع وطلقق منه .

فرح بابتسامه : لاء ياماما هو كويس معايه وانا لازم ارضي بنصيبي .

رقيه : يابنتي ….. ولم تكمل رقيه حتي انفتح الباب فجاءه

وكانت مفجاءه …….

ياترا حصل ايه ومفجاءة ايه وهل فرح فعلا هتستلم بسهوله كده ويزن بيحبها فعلا ولا في ايه بظبط .


يتبع..


13


رقيه : يابنتي قومي روحي معايا .

فرح : وسيب بيتي لاء ياماما انا هروح مع يزن .

رقيه : بس …. ولم تكمل كلام حتي دخلت بنت جميله جدا علي فرح وامها .

البنت : فين يزن .

نظرت فرح اليها هي ورقيه .

فرح 🤨 : مش هنا وعاوزا ليه .

البنت : انا اكون ….

من الخلف يزن : مريم جيتي امتي .

مريم : ليسه جايه وسمعت الاخبار دي وجيت علي هنا . ثم نظرت الي فرح وقالت .

مش كنت تقولي علي اخبارك الجديده دي .

يزن : مجتش فرصه . المهم مقولتيش ليه انك جايا كنت بعتلك عربيه في المطار .

مريم بدلع : محبتش اتعبك يايزن واهو انا جيت وخلاص .

كل دا ورقيه وفرح واقفين يسمعو الكلام وفرح واقفه متغاظه ومش عارفه من ليه .


يزن : طب تمام يلا بينا نروح ثم نظر الي فرح وقال ها ياحبيبتي جاهزا .

فرح وهي فرحانه بلكلمه اوي بس محبتش تبين وكمان هي عاوزا تغيظ مريم: ايوه ممكن يلا لاني تعبانه .

فتح يزن الباب وخرجت مريم ووراها رقيه وفرح جات تخرج سندها يزن ومسكها من وسطها .

فرح بارتباك : احم مفيش داعي لكده انا ممكن امشي لوحدي .

يزن بابتسامه: لاء ياحبيبتي مينفعش انا جوزك ودا وجبي .

فرح بغيظ : بلاش تمثيل انا فاهمه كل حاجه . وبعدين مين المعصعصه دي .

يزن بضحك جامد : هههههههههههه يالهوي لو سمعتك وانتي بتقولي عليه كده . ثم ان انا غلطان كان لازم اعرفكو ببعض.

فرح بضيق : مش عاوزا اتعرف انا عاوزا اروح .

مريم بغيره : في ايه يايزن بتضحك ليه ضحكني معاك .

فرح بغيظ : وانتي مالك واحد ومراته في حاجه .

مريم : انت ازي مجوز البتاعه دي يايزن لاء لاء زؤك بلدي اوي .

فرح ليسه هتكلم جات من وراها ندي وقالت : بلدي ازاي دي احلي بنوته انتي كنتي عرفتيها يامريم عشان تقولي كده .

مريم : ايه ياندي انتي اتعديتي من كلامها ولا ايه وبعدين انتي حتي مسلمتيش عليه .

ندي : اهلا يامريم نورتينا . وبعدين جيتي من غير متقولي يعني .

مريم : لما نروح نكلم يلا نخرج من هنا .

يزن : يلا وفهد برا مجهز العربيات .

رقيه : طب انا هروح وهبقا اجي اطمن عليكي يافرح .

فرح بخوف : لاء ياماما تعالي معايا .

رقيه : مش هينفع يابنتي انا هبقا اجي .

فرح : ونبي عشان خاطري تعالي ونظرت الي يزن انه يوافق .

يزن بتفاهم : لاء تعالي معانا ياطنط .

رقيه : تمام يلا وهبقا ارجع اشوف الشقه .

يزن : تعالي وانا هبعت الداده تجيب حاجتك ونقفل الشقه .

رقيه: ماشي امري لله .

وفعلا خرجو من المستشفي وكان فهد منتظرهم في الخارج وركبو العربيات ومريم ركبت مع ندي في عربية فهد ويزن اخد فرح ومامتها في عربيته واسطول من الحرس والعربيات وراهم …….

ولاكن في اعين عليهم وكانت في عربيه تمشي خلفهم من بعيد لتراقبهم ….

وبعد وقت قصير وصلو الي القصر …

نزل الجميع ودخل الي الداخل .

جلس يزن وفرح ومريم وندي وفهد كمان .

فرح : انا جعانه اوي .

ابتسم يزن وقال : دقيقه وداده ام حسن تحط الاكل.

ندي : انا روحت اجيب اكل والله بس معرفش انتي كنتي هتكلي ايه ونسيت اسالك خالص يافرح .

فرح بابتسامه: ولا يهمك ياقلبي .

فهد : طب ايه انا كمان جعان .

يزن : اصبر يامفجوع .

مريم بتكبر : انا هطلع اغير هدومي وارتاح حبه .

ندي : ليه مش هتكلي معانا .


مريم : لاء عاوزا ارتاح عندي صداع .

يزن : تمام بس اصبري اما داده تنضفلك اوضه عشان الاوضه الجنبي خدتها فرح .

مريم بغيظ : ليه ان شاء الله لاء مليش دعوة انا عاوزا اوضتي وبعدين هي مش مراتك ازاي مش بتنام في اوضتك .


فرح وهي بتغيظ في مريم : لاء ياحبيبتي ازاي بنام طبعا بس انا بحب الاوضه دي وكمان بقعد فيها انا وندي ويخسره لو ماما مجتش كنتي تقدري تاخديها بس ماما هتقعد فيها .

مريم قامت وقفت بغضب وزعيق : انتي نسيتي نفسك يابتاعه انتي قاعده تقسمي البيت اومال لو مكنتيش حتت بتاعه كانت شغاله عندنا .

ندي قامت وقفت هي كمان : مريم احترمي نفسك .

مريم : احترم ايه انتي بتغلطي فيا ياندي عشان دي . بتغلطي في بنت خالتك عشان دي .

فرح قامت بنرفزه هي كمان : انا مش شغاله عند حد وانا مش بتاعه واتكلمي باسلوب احسن من كده عشان معرفكيش انا كمان اكون ايه .

مريم : لا انتي زودتيها اوي ورفعت ايدها عشان تضر.ب فرح . قام وقف يزن بسرعه جدا بين فرح ومريم والقلم الكان هينزل علي فرح نزل علي يزن .

الكل وقف في زهول ولاكن هل هذا السكوت قبل العاصفه .


يتبع



14


رافعت مريم ايديها عشان تضر.ب فرح بلقلم وقف يزن بينهم بسرعه والقلم نزل علي وش يزن وكان الكل يقف بزهول وصدمه وفرح مصدومه من يزن ان هو دافع عنها . ومريم واقفه خايفه مستنيه رد فعل يزن . ويزن لاحول ولا قوه الي بلله قمة الغضب في وعيونه ووشه احمرو جدا .

مريم : يزن انا انا كنت عاوزا اعرفها ازاي تكلم كده مع اسيادها .


يزن بغضب : هششششششش هشششششش اسكتي اسكتي مش عاوز اسمع صوتك خالص . هما كلمتين هقولهم قدام الكل .

الكل واقف منتظر كلام يزن .

يزن : فرح تبقا مراتي يعني ايه مراتي . يعني ال يمسها بكلمه بكلمه بس يبقا بيواجه يزن الفيشاوي نفسه . ويستحمل بقا اليحصل . انتو فاهمين . ثم نظر الي مريم وقال . فاهمه يامريم . افهمي ان البتكلمي عنها وكنتي عاوزا تمدي ايدك عليه دي تبقا فرح حرم يزن الفيشاوي .

مريم بغضب : يزن انت بكلمني كده عشانها .

يزن : هاهاها لو علي الانتي عملتي دا واني كلمتك كده فحمدي ربنا احسن واتفضلي زي مافرح هانم قالت شوفي انهي اوضه انتي عاوزاها غير الاوضه الجنبي عشان بتاعت حماتي .

كل دا فرح سماعه ومش مصدقه ان جيه اليوم ال الكل يعملها الف حساب وكانت فرحانه اكتر من كلام يزن وانها تكون مراته وعلي اسمه . بس بردو مينفعش تنسي هو ازاي اجوزها .


طلعت مريم مع الداده بعصبيه . وندي ورقيه وفرح كانو مبسوطين جدا انها اتنرفزت .

فهد : لاء انا شكلي هطلب اكل من اي مطعم اسرع منكم .


يزن بضحك : هههههه يلا يلا علي السفره الاكل جاهز .

راحو كلهم يقعدو علي السفره وشرعو في الاكل .

ندي : اووف احسن انها مش هتاكل معانا .

يزن بعصبيه : ندددي متنسيش انها تكون بنت خالتنا ومتربيه معانا ومريم تعز عليا فاهمه .

نظرت فرح الي يزن والدموع اتجمدت في عنيها .

ندي بزعل : اسفه ياابيه .

يزن : مفيش حاجه كملي اكل .

ظلت فرح تفكر وتقلب في الطبق بتاعها . وتقول لنفسها يعني ايه تعز عليه ويزعق لندي عشانها وكمان اتعصب اوي عشانها ليه هو ممكن يكون …

رقيه : انتي مبتكليش ليه يافرح . كلي ياحبيبتي عشان متتعبيش .

فرح قامت وقفت وقالت : معلش انا شبعت هطلع ارتاح .

نظر ليها يزن وفهم حالتها دي من ايه : في ايه مكملي اكلك .

فرح وهي تنظر للجانب الاخر : لاء معلش عن ازنكم . وجريت فرح وصعدت الي اعلي ودموعها تنزل . شافتها مريم وفرح بتدخل الاوضه الجنب اوضة يزن وشافتها وهي بتعيط . ضحكت بخبث ودخلت هي كمان غرفتها .


خلصو اكل وصعد الجميع الي اعلي الي غرافهم وفهد روح بيته .


دخل يزن غرفته ملقاش فرح عرف انها في الاوضه الجنبه .

قلع هدومه ودخل يخد دوش .


دخلت رقيه الي الغرفه وجدت فرح تبكي جامد .

رقيه بفزع : فرح مالك مالك ياحبيبتي في ايه .

رفعت فرح وشها عن المخده وقالت : خديني فحضنك ياماما زي زمان .

خدتها رقيه في حضنها وفضلت فرح تعيط جامد وهي في حضن رقيه . ونمت علي رجل رقيه وهي تلمس علي راءسها بحنان . نامت فرح وهي تبكي والحزن علي وشها .

رقيه : شكلك حبيبتي يافرح ربنا معاكي يابنتي علي الجاي .

خرج يزن ولبس لبس النوم ونام علي سريره وهو يفكر في فرح حتي ذهب في النوم هو الاخر .

في غرفة مريم ..

مريم بتكلم في التلفون .

مريم : ههههههه اسيبوه ايه انا عمري مسيب يزن لغيري انا بحبه اوي ياطنط .

هي : جدعه اوي تسيبي دا حب الطفوله بتاعك يامريم .

مريم: بكرا في مفجاءه ليهم وخصوصا الست فرح .

يلا بقا اكلمك بكرا ياطنط . واغلقت الهاتف مريم وشرعت في النوم هي الاخر .

وفي نص الليل ضر.ب نا.ر بقا في جميع انحاء القصر .


قام الجميع بفزع من الصوت ويزن قام بسرعه وجاب المسد.س بتاعو وخرج ياامن علي الموجدين ذهب الي غرفة فرح وشاف رقيه واخدها في حضنها وفرح عامله تصوت وخايفه .

مسك يزن فرح واخدها في حضنه وخرج ووراه رقيه ودخلهم الغرفه بتاعتو بسرعه وقفل عليهم وذهب الي ندي ومريم كمان جابهم ودخلهم عند فرح في غرفة يزن والكل كان خايف .

يزن : مهما حصل مهما حصل فاهمين محدش يخرج من هنا .

وخرج مسرعا الي الخارج ونزل الي الاسفل واشتغل الضر.ب وفهد جيه هو كمان لما عرف من الحرس .

وظل الضر.ب مستمر لفتره طويله والكل قلقان وخايف لحد مالحكومه جات وخدو العصابه ويزن اتصا.ب جر.ح صغير في ايدو . دخلو الي القصر والجو بداء يهدا .

جلس فهد ويزن وظلو يتكلمو في الحصل وان مين ممكن يعمل كده وان لازم يزود حرس كتير علي القصر والشركاات وفجاءه نزلت مريم وندي وفرح ورقيه والكل يطمنو عليهم .


وجريت مريم وحضنت يزن وفرح واقفه تنظر الي يزن في صمت ورقيه راحت مسكت ايد فرح تخفف عنها شويه . ضغطت فرح علي ايد رقيه وابتسمت . حتي تفهم رقيه انها كويسه علي عكس الداخلها .


ندي : انتو كويسين .

فهد : ايوه الحمدلله .

فرح : طب كويس انكم بخير عن ازنكم تصبحو علي خير .

فهد : فرح استني .

نظر يزن الي فهد بغضب انه ازي ينده فرح باسمها وانه عاوزاها في في ايه .

فرح : نعم يااستاذ فهد .

فهد : علي فكره يزن ايده انجر.حت المفروض تنضفيلو الجرح

ليسه فرح هتكلم ردت مريم : ازاي دا وريني كده يايزن ايدك يالهوي . يادادا يتدادا هاتي علبة الإسعافات الأولية انا الهنضفلك الجرح .

فرح : خلاص طلاما مليش لازمه خلاص انا هطلع . عن ازنكم

وليسه هتطلع فجاءه ………….


يتبع


15


وليسه فرح هتمشي فجاءه اضر.ب نا.ر وجات في فرح في دراعها الكل قام يجري وفرح وقعت في الارض وفهد طلع بسرعه رهيبه الي الخارج هو والحرس يمسكو العمل كده ويزن جري علي فرح هو والكل .

يزن : فررررح فررح انتي كويسه .

رقيه : ردي يابنتي .

ندي : لازم تروح مستشفي .

فرح : لاء مش مستاهله .

يزن بلهفه : وريني كده دراعك .

ومسك دراع فرح يشوفو شاف ان الرصا.صه مدخلتش دراعها ولاكن جر.حتها واتصل يزن علي الدكتور وشال فرح وطلعها اوضته .

وفهد والحرس مسكو المجهول العمل كده .

يزن : عملت ايه يافهد .

فهد : اطمن مسكنا .

يزن بغضب: حطو في المخزن لحد مطمن علي فرح وهخلي يحلم ان يمو.ت مش يعيش من الهعملو فيه .

فهد : بس احنا لازم نسلمو للحكومه .

يزن : مش قبل معرف مين ورا .

فهد : تمام وفرح عامله ايه دلوقتي.

يزن بغيره : انت يابني مش قولتلك اسمها ميجيش علي لسانك .

فهد : أستغفر الله اومال اقول ايه .


يزن : معرفش المهم متقولش اسمها .

فهد : الله الله يزن الفيشاوي رجل الأعمال المعروف وقع في الحب .

يزن : شكلي كده .

فهد : طب يلا نطلع نطمن الدكتور عمل ايه .

يزن : يلا . وصعدو الي اعلي ولاكن كانت في إذن تسمع هذا الكلام وهي هتموت من الغيظ وهي مريم طبعا .

مريم لنفسها : مش هتحب حد غيري يايزن وبكرا تشوف مريم هتعمل ايه .

وصعدت هي كمان وراهم .


خرج الدكتور بعد منضف الجر.ح لفرح وندي ورقيه معاها جوا . ويزن وفهد في الخارج وكمان مريم .

يزن : طمنا يادكتور .

الدكتور : اطمن يايزن بيه المدام بخير هي بس عشان ضعيغه ممكن تسخن بليل وفي دوا كتبتو ياريت تجبو .

فهد : متشكرين جدا ياهيثم علي تعبك دا .

الدكتور هيثم : يابني بتشكرني علي ايه دا وجبي وبعدين في اي وقت لو حصل حاجه اتصلو عليا .

يزن : تسلم يادكتور هيثم .

هيثم : عيب يايزن بيه اومال لو مكناش دفعه واحده .

يزن : حبيبي يابو الصحاب اكيد .

هيثم : بس كنت عاوز اسالك سؤال يايزن .

يزن بستغراب : اتفضل .

فهد ومريم واقفين منتبهين جدا عاوزين يعرفو ايه هو السؤل .

هيثم : هي اخت حضرتك الجو دي مع المدام والست الكبيره .

يزن : 🤨 ايوه ليه .

هيثم : متفهمش غلط . هي شخصيه محترامه جدا وزؤ . فانا كنت حابب اخطبها لو مفيش حاجه تمانع .

(اوباااااا نزل الخبر علي فهد زي الصاعقه والدنيا اسودت في عينه هل فعلا ممكن يزن يوافق ويضيع حب حياته ظل يفكر بماذا يفعل نعم انا الخطاء كان لازم اتغلب علي كل دا وطلب ايدها ومهما يحصل مش هتخلي عنها )


يزن : والله يادكتور اشوف رائيها هي ايه وبعدين ارد علي حضرتك .

هيثم بابتسامه: هنتظر تلفون حضرتك .


وذهب هيثم وظل فهد واقف مكانه زي الصنم سرحان في همه الكبير وماذا سيفعل .

يزن : فهد فهد يافهددد .

فهد بخضه : ا ايوه يايزن في حاجه .

يزن بستغراب : مالك يابني .

فهد : مفيش انا تعبان وعاوز اروح .

يزن : تمام نتقابل بكرا في الشركه . واه كمان عاوزك تعرفلي كل حاجه عن هيثم .

فهد بحزن : حاضر يايزن عن ازنكم تصبحو علي خير.

مريم لنفسها : ايه دا دا شكله الاستاذ فهد بيحب ندي ولا ايه انا لازم اعرف .

يزن : اتفضلي انتي يامريم علي اوضتك ارتاحي .

مريم : ها لا طبعا لازم اطمن علي فرح الاول .

يزن : اتفضلي . ودخل يزن هو ومريم .

واول مافرح شافت كده اضيقت اوي .

يزن : عامله ايه دلوقتي يافرح .

فرح بدون نفس : الحمد لله. انا عاوزا اروح اوضتي .

يزن 🤨 : وهي دي مش اوضتك .

فرح : لاء عاوزا انام مع ماما .

يزن : مش هتخرجي من هنا يافرح وبطلي عندك دا انتي مش شايفه انتي تعبانه ازاي . وعلي فكرا انا الهخد بعد كده بالي من اكلك ودواكي لحد متكوني كويسه .

فرح 🤨🤨🤨 : …… دون كلام .

ندي : احم اومال فهد فين ياابيه .

يزن : قال تعبان وهيروح عشان محتاج يرتاح .

ندي : احم طيب .

مريم : الف سلامه عليكي يافرح 🙂.

نظرت فرح اليها وقالت : الله يسلمك .

مريم : طيب انا هروح انام بقا يايزن عشان اصبح هروح الشركه معاك .

يزن : تمام .

ذهبت مريم ونظرت فرح الي يزن نظرت عتاب . ان ليه هو بيعمل كده ومشاعرها ايه عنده .

يزن : ندي عاوزك في موضوع تعالي المكتب معايا .


ندي : حاضر ياابيه . وذهب يزن مع ندي الي المكتب .

ياتر هيحصل ايه هنعرف البارت الجاي وندي هتواجه الموقف دا ازاي وفهد هيعمل ايه هل هيقول ليزن الحقيقه وانه هو البيحب اخته وفرح هتواجه مريم ازاي وهل هتحافظ علي جوزها . ومريم بتخطط لي ايه بظبط وهل فعلا هتفرق يزن وفرح عن بعض هنعرف البارت الجاي عاوزا تفاعل جامد بقا


يتبع…


16


ندي بصدمه : انت بتقول ايه ياابيه .

يزن بخبث: ايه ياقلب ابيه بقولك دكتور هيثم متقدم ليكي وطلب ايدك مني .

ندي : بس انا مش موافقه طبعا .

يزن : ليه ياندي دا كويس جدا ولا في حد في دماغك .

نظرت ندي بصدمه الي يززززن……

فرح: شوفتي ياماما هياخدها مع الشركه كمان .

رقيه : مياخدها يابنتي وانتي يهمك في ايه .

فرح : لاء طبعا منظري ايه انا لازم اروح الشركه انا .

رقيه : هتروحي ازاي وانتي تعبانه وبعدين يزن مش هيوافق مراته تروح تشتغل .

فرح : لاء هروح اومال اسيبهم كده ياماما انا حاسه ان الز”فته دي في حاجه في دماغها .

رقيه : حاجه زي ايه ياعني يافرح .


فرح بحزن : مش عارفه بس شكله يزن بيحبها ياماما .

رقيه : انتي حبيتي يافرح صح .

فرح نظرت لرقيه : ها لاء ياماما انا بس …

رقيه: بس ايه انتي حبيتي انتي مش شايفه نفسك .

فرح لنفسها وبتفكير في كلام ولدتها : معقول اكون حبي.. لاء لاء طبعا انا عمري مهنسالو الحصل منه وانو اجوزني ازاي انتي هنا يافرح عشان تنتقمي منه وبس …..

خرج يزن وندي من المكتب ..

يزن : يلا اطلعي نامي وانا هكلم مع بكرا .

ندي : ماشي ياابيه بس ونبي براحه وانت بكلمو .

يزن : يلا ياندي اطلعي .

صعدت ندي الي اعلي ويزن دخل المكتب مره اخري يخلص شوية شغل .

في غرفة مريم ..

مريم في الهاتف : بكرا هروح الشغل ياطنط وهكون جنبه وهحاول اخلي يحبيني مش هسيبو ابدا

هي : ايوه كده عاوزاكي في اقرب وقت فرح دي تغور في داهيه . وخلي بالك حد يعرف انك بكلمني .

مريم : اطمني انا عارفه ان يزن لو عرف اني بكلمك هيخرب الدنيا فوق دماغنا .

هي : طيب خلي بالك انا هقفل انا .

مريم : استني صح انتي تعرفي مين الضر’ب نا’ر علينا هنا .

هي : هههههههههههه هتعرفي اعدا’ء يزن كتير مع انه شخص قريب منه جدا . وقفلت السكه .

مريم بتفكير : ياترا مين دا العاوز يمو’ت يزن . هوووف انا هلبس لبس حلو واروح ليزن اشوفو يمكن يحن زي زمان

وبلفعل لبست مريم قميص قصير جدا وعليه روب قصير وفردت شعرها وكانت فاتنه جدا وخرجت خارج الغرفه كان في هذا الوقت طالع يزن علي غرفته وقبلتو مريم وفضلت تتغازل في يزن وتحاول تعمل حركات عشان ياخد بالو من جس’مها كانت رقيه نامت وفرح كانت عاوزا تشرب قامت عشان تشرب ملقتش مياه في الكوب قالت انها تخرج تجيب مياه مش هتقلق ولدتها لانها تعبت انهارده اوي وبلفعل فتحت فرح الباب وكانت الصدمه😶😶😶

…….

جاء الصباح بما يحمل من أحداث …….

قامت رقيه من النوم ملقتش فرح في سريرها قلقت جدا .

بس سمعت صوت في الحمام .

رقيه : فرح ياحبيبتي انتي في الحمام .

فرح : ايوه ياماما هخرج اهو . وبعد وقت قصير خرجت فرح .

رقيه بصدمه من شكل فرح المرهق والباين عليه انها كانت بتعيط .

رقيه : مالك ياحبيبتي .

فرح بابتسامه: مفيش ياماما انا بس معرفتش انام كويس بليل .

رقيه : ماشي يابنتي انا هدخل الحمام وانزل اجبلك فطار .

فرح : لاء ياماما مفيش داعي انا هنزل تحت عادي.

وفعلا بعد وقت قصير خلصو ولبست فرح بنطلون برمودا ابيض وتشرت احمر قصير وضيق وفردت شعرها وحطت ملمع شفايف بس مين مهما حصل هي حورية البحر لمجرد النظر اليها تدوخ من النظر اليها …….

كان يزن يجلس حزين علي السفره وندي ومريم جالسين هما كمان بيفطرو نزلت رقيه وفرح نسيت تلفونها رجعت تاني تجيبو .

اول مايزن شاف رقيه لوحدها حزين اكتر وفهم ان فرح مش عاوزا تشوفو . بس دقيقه وكانت هذه الحوريه تنزل علي السلم بخطوات متمكينه وثقه ونظرات تحدي ان هي مش فارق معاها نظرت اليها مريم بغيظ من جمالها ..

فرح بابتسامه: صباح الخير.

ندي بابتسامه: صباح الخير ياحبيبتي عامله ايه دلوقتي.

فرح : كويسه جدا انهارده. ونظرت الي مريم ويزن .

يزن بستغراب لسكوت فرح كده وان مش فارق معاها الحصل ..

رن تلفون فرح . فتحت فرح التلفون 

فرح : ايوه يااحمد بجد شكرا جدا جدا .

استغراب يزن مع اندماج من الغيره ان ازاي بتكلم غيره وكمان بتقول اسمه .

قفلت فرح وهي مبسوطه .

ندي : الجميل فرحان ليه فرحيني معاكي .

 

فرح بابتسامه: بصراحه اوي انا قدمت في دبلومه ادارة اعمال واقدر اروح من بكرا اتابع .

يزن : ومين قالك انك هتروحي .

فرح : ومين الهيمنعني ان شاء الله انا هروح ومفيش قوه هتمنعني .

يزن قام وقف بغضب جحيمي : فرررررررررح .

فرح خافت من شكل يزن .

ندي : اهدا ياابيه مفيهاش حاجه .

يزن : محدش يدخل في كلامي مع مراتي .

فرح : ههههههههههههههههههههههههه استنو كده ونبي انا سمعت صح بيقول مراتي ههههههههههههههه .

الكل استغراب من منظر فرح دموعها نزله وبتضحك جامد .


فعلا محدش حاسس بل هي فيه دلوقتي ان هي قلبها مكسور لان معني انك تضحك وانت بتعيط يبقا في جر’ح كبير في قلبك جامد محدش حاسس بيه غيرك انت وبس انت وبس ياترا فرح هتعمل ايه مع حبها وجر’حها في نفس الوقت من يزن بس فعلا اخرت الحب بيكون جر’ح هنعرف البارت الجاي هنزلو انهارده بس عاوزا تفاعل جامد.

عشان نعرف مريم بكلم مين وهي ناويه علي ايه بظبط وكمان مين البيهاجم يزن وفرح هتروح تعمل الدبلومه ويزن هيوافق ولا لاء وياترا يزن هيعمل ايه في طلب الدكتور هيثم وفهد هيواجه ازاي يزن


يتبع..


17


يزن بغضب : فرررررررررح في ايه

فرح بدموع وعصبيه : فيه انك اجوزتني غصب عني فيه انك بتعملني علي اساس خدامه جبتها ورمتها عندك عشان تتحكم فيا زي ماانت عاوز ليه ليه عملتلك ايه ماما كان عندها حق لما قالت الدنيا دي وحشه انا بكرهك بكرهك ياايزن بكرهك وعمري مهسمحك وابقا اشبع بمريم لما انت بتحبها كدا وكنتو مع بعض زمان اجوزتني ليه اجوزتني ليييييييه صعدت فرح مسرعا الي الخارج . وكان الكل في صمت وصدمه من جر’ح فرح وان ازاي هي شايله كل دا في قلبك .

رقيه ام فرح بدموع : بنتي بنتي ممكن تعمل حاجه في نفسها ونبي حد يلحقها .

جري يزن خارج القصر وفضل يزعق في اي حد يجي امامه

.

ركب يزن عربيته بسرعه وخرج خارج القصر يبحث عن فرح .

وبعد وقت رجع يزن ولم يعثر علي فرح .

اول مدخل طلعت تجري عليه رقيه وندي ومريم ال واقفه تدعي انها تكون ماتت……

رقيه: عملت ايه يابني .

يزن بحزن : ملقتهاش وفهد كمان كلمتو وقالي هيروح يبلغ ويشوف يمكن يعثرو عليها .

رقيه بدموع وصويت : بنتييييي بنتيييييي .

ندي بدموع : بس ياطنط اكيد هنلاقئيها او هتيجي هي بس مضيقه من ابيه 

في مكان اخر …

كانت تمشي فرح وهي مش حاسه بشيء غير ان جواها نا’ر وحزن من البيحصل فيها وبيغمي عليها من كتر التعب وغير انها مكنتش ليسه بصحه جيده انها تخرج دلوقتي المهم هيكون ايه مصيرك يافرح …….

وصل فهد القصر بعد مبلغ في القسم عنا اختفاء فرح .

يزن : ها يافهد عملت ايه .

فهد بقلة حيله: بلغت وقالو لو في اخبار جديد هيتصلو بينا .

يزن : مش عارف راحت فين انا خرجت وراها علي طول .

فهد بحزن علي حالة صاحبو : متضيقش يايزن هي اكيد هترجع وهتكون كويسه .

يزن : يارب يارب انا هروح ادور بلعربيه يمكن اشوفها في اي مطعم .

فهد : طب تعالي نروح سوا .

يزن : يلا هخبر ندي هي وطنط عشان ميقلقوش .

فهد : ……

يزن : ندي ندي .

ندي : نعم ياابيه .

يزن : انا خرج انا وفهد ندور يمكن نلاقئيها 

ندي : ماشي لو في اي اخبار طمني .

يزن : ماشي ياحبيبتي .

نظرت ندي لفهد وفهد كذلك كانه بيعلن اد ايه اشتاق ليها .

نظر يزن اليهم وفهم . بس مش دا الوقت المناسب عشان يكلم فيه .

يزن : احم يلا يافهد.

فهد : يلا يلا

ذهب فهد ويزن وهما عندهم امل ان يعثرو علي فرح ……


افاقت فرح وجدت نفسها علي سرير في غرفه مظلمه .

قامت فرح بفزع وظلت تصرخ تصرخ حتي وجدت نور الغرفه اتفتح ……

فرح 🙄🙄: …………

يزن في العربيه هو وفهد ….

يزن : هتكون راحت فين فينننننن . وظل يضر’ب علي دريكسيون العربيه جامد .

فهد : اهدي اهدا يايزن مش كده عصبيتك دي مش هترجعها انت غلط مع فرح من الاول .

يزن : غلط غلططططط انا اسسسسف يافررررح بس ارجعي

فهد بصدمه وفزع : حاااااااااسب يايززززززن


يتبع..


18


يزن بحزن وقلق علي حبيبته : انتي فييييين يافرررررح انا بحبككككك انتي 😭😭

فهد : اهدا اهدا يايزن مش كده .

يزن : اعمل اييييه يافهدددد حبتهاا والله هي المش عاوزا تعرف كده

فهد : طيب اهدا عصبيتك دي مش هترجع حاجه .

يزن : مش عارف هي راحت فييييين فيييين يافررررح

فهد بصدمه : يززززززن حااااااااسب عااااااااااا

وفجاءه اتقلبت العربيه بيهم وعملو حادثه 😢😢


فاقت فرح وكانت نايمه على سرير وغرفه مظلمه .

ظلت تصرخ تصرخ حتي انفتح باب الغرفه واتفتح النور .

هي : اهدي اهدي يابنتي اهدي .

فرح بخوف : انتي مين وانا فين .

هي بابتسامه : انا الحجه خديجه ياحبيبتي متخفيش ابني كان راجع من الشغل وشافك في الشارع مغمي عليكي .

فرح بحزن : ايوه انا اسفه ازعجتكم .

الحجه خديجه : عيب يابنتي انتي زي بنتي بظبط .

جات تقوم فرح من علي السرير عشان تمشي .

الحجه خديجه: مالك يابنتي رايحه فين .

فرح : معلش ياطنط انا لازم امشي .

الحجه خديجه: طيب هتروحي فين في الوقت دا بس .

اتجمعت الدموع في عين فرح وسكتت .

الحجه خديجه بابتسامه: اهدي كده واحكلي مالك وليه كنتي في الشارع في وقت زي كده . تعالي ياحبيبتي تعالي في حضني واحكلي .

وفعلا فرح جريت في حضن الحجه خديجه وفضلت تعيط وتحكلها الحصل كله .

الحجه خديجه بابتسامه: ومين قالك انه مش بيحبك بس .

فرح : بعد محكتلك الحصل فاكرا انه بيبحبني .

الحجه خديجه: طبعا بيحبك من كلامك عرفت انه بيغير عليكي وبيحبك وبيخاف عليكي كمان .

فرح : ومريم وذكرياته معاها ياطنط .

الحجه خديجه: يابنتي مش لازم لما نسمع حاجه تكون هي دي الحقيقه ساعت بنكون احنا العاوزين نصدق السمعنا وبس ومنعرفش حتي باقي الحقيقه ولو حتي شوفتي بعينك ساعات عنينا بتخدعنا ومش بنشوف الحقيقه صدقيني جوزك بيحبك يابنتي . واعرفي هنا بيتك لحد متخدي قرارك استني لما اجبلك شروق بنتي .

فرح بابتسامه: هو حضرتك عندك بنت غير الشافني .

الحجه خديجه بابتسامه: ههههه استني لما اندهم يتعرفو عليكي . ياشروق ياشروق يامحمد يامحمد .

محمد وشروق خبطو علي الباب قبل ميدخلو .

شروق بابتسامه: نعم ياماما .

الحجه خديجه: دي بقا اختكم فرح وهتقعد معانا كم يوم .

محمد بكل احترام وعينه في الارض : تشرفينا يااستاذه فرح والف سلامه عليكي .

شروق : يسلام احنا نطول القمر دا يقعد معانا .

فرح بفرحه وابتسامه انها اتعرفت علي ناس طيبه كده : بجد شكرا انا مش عارفه اقولكم ايه .

الحجه خديجه : متقوليش حاجه انتي تاخدي هدوم من شروق وتغيري كده علي مااعمل الاكل ونتعشا سوا . يلا يامحمد يابني . وخرجت الحجه خديجه ومحمد وشروق طلعت بجامه لفرح وغيرت وخرجو يتعشو سوا في جو من الحنان والارتياح بنسبه لفرح………….


اتجمعت الناس حولين العربيه والاسعاف جات بسرعه طلعت يزن وفهد واخدتهم علي طول الي المستشفي …..

دخل كل واحد منهم غرفة العمليات والحكومه اتصلو بندي اخت يزن نعم يزن الفيشاوي معروف جدا هو وفهد .

ندي ورقيه ومريم طبعا طلعو يجرو بعد معرفو الخبر وكمان وسائل الاعلام والصحافة نشرو الخبر وكانت البلد كلها بتكلم علي رجل الاعمال المعروف والحادث الفظيع .

ظلو وقت كبيرررر جدا في غرفة العمليات ولم يخرج احد يطمن ندي ولا رقيه علي فهد ويزن ياعيني عليكي ياندي اخوكي وحبيبك وكمان صاحبتك ومرات اخوكي هتلاقئيها منين ولا منين ……….

خرج الدكتور من غرفة فهد بعد وقت كبير .

جريت ندي والكل عليه


ندي بدموع وانهار : طمني ونبي يادكتور .

الدكتور باارهاق : الحمدلله استاذ فهد قدر يتعدا الخطر

مريم : ويزن يادكتور .

الدكتور : للاسف ادعلو .

انهارت ندي وسقطت في الارض ……

ظلو هكذا طول الليل وهما مبتبهدلين في المستشفي والخوف ساكن قلوبهم .

وطبعا الخبر انتشر في التلفزيونات والجرائد والصحف .

…………


في بيت الحجه خديجه…..

افاقت فرح من النوم ولاكن كان في شيء في قلبها غريب تحس بيه .

شروق : صباح الخير ياعسل .

فرح بابتسامه: صباح النور .


شروق : يلا خدي دش ويلا عشان الفطار جاهز .

فرح : ماشي حتي عشان الحق اروح شغلي .

شروق بستغراب : انتي بتشغلي .

فرح : لاء ليسه هروح اعمل مقابله وشوف هتقبل ولا لاء .

شروق : طيب بعد الانتي حكيتي ليا مصممه تشتغلي بردو بعد مجوزك رفض .

فرح : لازم ابداء حياه جديده واستقل بنفسي

شروق : ماشي ياستي يلا بسرعه ومتقلقيش محمد نزل الشغل من بدري .

ابتسمت فرح وقامت اخدت دش ولبست لبس من عند شروق وجلست تفطر مع الحجه خديجه وشروق وكان التلفزيون شغال علي الاخبار ويعيني خبر الحادث بتاع يزن كان موجود واول مافرح سمعت الحصل كانت صدمه واكني العالم وقف من حولها واسودت الدنيا ……………

فرح بصدمه وصراخ : يزززززززززززززززززززززن


يتبع..


19


فرح بصدمه وصراخ: يزززززززززن وقامت تجري الي الخارج وشروق بنت الحجه خديجه طلعت وراها والحجه خديجه زعلت جدا ان بيحصل مع المسكينه دي كده .

اخدت تكسي هي وشروق وذهبو الي المستسفي وسالت في الاستقبال عن يزن الفيشاوي.

صعدت الي اعلي وكل الدنيا سودا في عينها وقلم في قلبها واحساس بالذنب علي الحصل في يزن .

أول مافرح اتجهت الي مكان ندي ورقيه ومريم .

فرح بدموع : يزن حصلو ايه .

الكل بصدمه ان فرح رجعت قامت رقيه وندي جريو عليها ومريم ظلت واقفه بغيظ ان فرح رجعت تاني

رقيه بدموع : فرح يابنتي ليه كدا تسبينا .

فرح : مش وقته ياماما يزن حصلو ايه .

ندي بنهيار : يزن بيموت يافرح ومحدش عارف يعملو حاجه .

فرح : انا عاوزا ادخل لازم ادخل .

ندي : ممنوع حد يدخلو .

فرح : هدخل يعني هدخل فين الدكتور الهنا فين .

جالهم الدكتور علي الصوت بتاع فرح .

الدكتور : ايه في ايه ايه الدوشه دي .

فرح بتوسل : ونبي ونبي متقول لاء عاوزا ادخل ليزن خمس دقايق بس والله ونبي .


الدكتور بزعل علي حالة فرح : تمام بس خمس دقايق بس.

فرح : حاضر حاضر والله.

وفعلا دخلت فرح عند يزن الغرفه وشافت حالته عامله ازاي ودموعها نزلت قربت عليه وهي بتقول .

فرح : يزن انا جيت انا هنا يايزن يلا قوم قوم فرح عاوزاك تقوم وتزعقلي وتتخانق معايا زي الاول بس قوم ونبي .

ولاكن لا حياة لمن تنادي.

يزن في عالم تاني ….

فرح : طيب بص قوم ونكلم وانا مش هزعلك تاني والله قوم يايزن انا بحبك وهنا انهارت فرح جدا .

ولاكن سكتت فرح عندما سمعت اصوات الأجهزه تعالي وتعالي وهي تعلن عن انتهاء الحياء بنسبه ليزن وبنسبه لفرح نعم لقد وقف قلب فرح مع كل صوت من هذه الاصوت .

فرح بزهول وهي بتبص حولها مثل المجنونه : لاء لاء لاء يزن يزن لاءءءءءءءء يزززززن .

اتملئت الغرفة بلاطباء والممرضين وزعيق لفرح بان تخرج لان حالة يزن بتسؤ جدا لحظه بعد لحظه …

خرجت فرح بنهار الي الخارج ووقعت في الارض وظلت تقول : لاء يزن هيقوم وهنعمل فرح وهيكون جنبي مش هيسبني صح ياماما صح ياندي اكيد هيعيش ونبي ونبي يارب .


ندي : يااااارب مليش غيرك يااااارب اخويا احمي هو في امانتك ياااارب احفظو لينا يارررب ابعد عنه الشر هو الباقي ليا ياااارب وانهارت ندي هي كمان .


رقيه : لا اله الا الله اللهم انك عفوا كريم تحب العفو فاعف عنا يارب اسمع دعواتنا …

ظلو الاطباء عند يزن لفتره ولم يخرجو ..

قام فهد وظل يسند يسند لحد مخرج الي الخارج عند الممر ال بين غرفته وغرفة يزن .

فهد بصدمه من انهار فرح وندي والخوف دب في قلبه علي صديق عمره .

فهد : مالو يزن حصلو ايه.


ندي بخوف علي صحته تدهور: انت ايه القومك من سريرك بس .

فهد بزعيق : ردي عليا يزن حصلو ايه.

اترمت ندي في حضن فهد وهي تبكي بشده : يزن تعبان اوي هو هيسبنا يافهد .

فهد : هششششششش يزن قوي مستحيل هو عارف اننا من غيرو منقدرش نعيش هيعش عشنا انا متاكد .

وخرج الدكتور وجميع الاطباء الممرضين وهما باين عليهم الارهاق جامد .

قام الجميع يجري عليهم .

فرح : يزن مالو يزن حصلو ايه.

الدكتور ……..

فرح بصدمه : يززززززززززززن


يتبع..


#البارت_العشرون_والاخير

مجنونة اليزن 

بقلمي ميرو محمد  

فرح : يززززن يزززن انا سامعه صوتو .

الدكتور : هو فاق ياجماعه بس مش هيقدر يشوف .

فرح بحزن : يعني ايه .

الدكتور : للاسف الخبطه جات جامده وقصرت علي دماغو ودا فقده بصره للاءسف .

ندي بدموع : ممكن ندخل نشوفو .

الدكتور : اكيد بس مطولوش جوا عشان يرتاح شويا .

دخل الجميع ومعاهم مريم 


يزن : مين دخل مين .

ندي : احنا ياابيه وانهارت ندي من البكاء .

يزن : بلاش دموع ياحبيبتي انا هكون كويس . فهد عمل ايه .

رد فهد عليه : انا هنا ياصاحبي جنبك ومش هسيبك . 

رقيه : الف سلامه عليك يابني .

يزن بحزن : الله يسلمك ياطنط .

مريم : الف سلامه عليك يايزن انشله عدوك. 

يزن من غير نفس : شكرا...

وقال بحزن : مفيش اخبار عن فرح .

صمت الجميع وهو ينظر لفرح .. ثم خرجو وتركو فرح في غرفة يزن ...


يزن بستغراب : هو في ايه انتو سكتو ليه .

فرح : احم هما خارجو .

يزن بفرحه : فررررررح .

فرح بابتسامه: ايوه فرح .

يزن : ليه يافرح ليه تعملي كده وتمشي .

فرح : حسيت انه مش مكاني واني غريبه بنسبه ليك .

يزن : تبقي مجنونه لو فكرتي كده لانك جوه قلبي .

فرح  بستغراب : ازاي ومريم .

يزن : لااااا دا كان تمثيل عشان اعرف مريم جايا وناويه علي ايه والحمد لله قدرت اعرف مين بعتها وكنت لازم امثل كدا عشان هي متحسش بحاجه .

فرح : انا مش فاهمه حاجه .

يزن : تعالي اقعدي جنبي هحكيلك كل حاجه  . وفعلا جلست فرح بجانب يزن وبداء يزن يحكي كل شيء لفرح ....


فلاش باك......


أول ما مريم جات وانتي في المستشفي عرفت انها جاي وفي دماغها حاجه هتعملها كلمت فهد وقولتلو احساسي .

فهد قالي : احنا لازم نراقب تلفونها اكيد حد وراها . 

يزن : طيب بسرعه بس انت توصلنا وتروح تعمل اللازم .

فهد : تمام .

وفعلا بداءنا نراقب الفون .

وعرفنا انها بتكلم مرات ابوها وان عليهم ديون وانا كنت مكسب بنسبه ليهم هتحل ازمتها وتوقعني في حبها ومنها تمشيكي من حياتي . ويوم ماانتي مشيتي وانا زعقت فيكي مكنتش متصور دا كله يحصل وفعلا انا كنت غيران انك تشتغلي وتكلمي راجل غيري لاني لاني بحبك يافرح ايوه بحبك .

فرح بفرحه : وانا كمان يايزن بحبك ومكنتش عاوزا اقعد وانا شايفه واحده تانيه معاك.

يزن : مش مهم اي حاجه دلوقتي المهم انك رجعتيلي .

فرح : طب هتعمل ايه في مريم . 

يزن : هربيه الاول .

فرح : ازاي .

يزن : هقولك ..........


عدت الايام ويزن بيتحسن وخرج من المستشفي وطبعا بيعامل مريم عادي لحد مجيه اليوم المنتظر ....


يزن في الشركه ومع فرح وفهد وكمان مريم .

فرح مش بتسيب يزن بسبب الحصلو في عيونو وانه مش شايف .

فهد هنعمل ايه دلوقتي يايزن : يزن هنستنا لما مرات ابوها تيجي هي كمان وتخدهم في المخزن .

فرح بقلق : يزن انت هتعمل ايه .

يزن بحب : اهدي ياحبيبتي انا بس هعلمهم ميلعبوش تاني مع يزن الفيشاوي. 

دخلت مريم عليهم بغل وهي شايفه فرح قريبه من يزن .

مريم : ايه يافرح مش عندك شغل هتفضلي لازقه كده في يزن  بعد ازنك عاوزا يزن في موضوع  

فرح بضيق : عن ازنكم . وخرجت فرح بحزن وزعل حتي لو كانت تمثيلية بس بردو دا جوزها وحبيبها لازم تغير وتزعل .

طبعا كل دا يزن شايفو..

 ( ايه دا هو يزن بيشوف ، ايوه بيشوف ما دي الخطه ياجماعه هنعرف دلوقتي) .

يزن وفهد قاعدين يسمعو ...

مريم بدلع : ممكن يازوز : مرات بابا تيجي تقعد معانا لانها تعبانه وانا خايفه عليها عشان ست كبيره ولوحدها .

ابتسم فهد ليزن إن خلاص العصفور هيجي في القفص والخطه ماشيه بنجاح . 

يزن بابتسامه : اكيد طبعا تشرف .

مريم بفرحه : احلي يزن ميرسي جدا وراحت طبعت بوسه علي شفايف يزن . وكانت فرح في لحظه دي داخلي تمضي ورق ووقفت مصدومه .

نظر يزن وفهد الي فرح مستنين رد فعل منها لاكن لايوجد سوا الدموع في عينها ....

مريم : ايه يابنتي انتي مش المفروض تخبطي قبل متدخلي .

فرح بدموع : اسفه جدا عن ازنكم . وطلعت تجري الي الخارج . 

يزن بقلق : بسرعه يافهد روح شوفها . 

وبلفعل طلع يجري فهد ورا فرح .. وكانت مريم تقف بفرحه من الحصل ويزن يجلس دماغو مشغوله بفرح . 


طلعت فرح خارج الشركه وهي تبكي وفهد بيجري وراها 

فهد : استني يافرح استني عاوزك .

وقفت فرح ومسحت دموعها وسكتت .

فهد : تعالي نقعد .

جلست فرح وفهد علي الإستراحة عند الشركه .

فهد : ممكن تهدي بقا .

فرح : مش قادره مش قادره استحمل والله مش عارفه اشوفو معاها واسكت عادي كدا .

فهد : حاسس بيكي والله بس خلاص هانت اهي مرات ابوها جايا برجلها لينا .

فرح : ازاي .

فهد : ماهو دا الموضوع الكانت عاوزا يزن فيها ان مرات ابوها تيجي تقعد معاها عشان تعبانه .

فرح : ايه البجاحا دي انا مشوفتش كده .

فهد : ياستي دا كدا احسن لينا . قومي قومي واهدي كدا عشان يزن ميزعلش اكتر وورينا دحكتك بقا .

فرح بابتسامه: حاضر . 

قامت فرح وفهد ودخلو الي الشركه مره اخري وكان يزن نزل هو ومريم عشان خلاص يروحو .

فهد : رايح فين يايزن .

يزن : هنروح عشان مرات ابو مريم علي وصول . ثم وجه الكلام لفرح .

يزن : فرح يلا تعالي روحي معايا .

فرح بعند : لاء رورحو انتو ليسه عندي شغل . 

يزن : وانا صاحب الشغل وبقولك يو'لع الشغل يلا .

فهد : خلاص سبها يايزن وانا هبقا اجبها معايا متقلقش . 

يزن بزعل علي البيحصل بينه هو وحبيبتو مع انه دا الوقت اليكونو مع بعض فيه ويفرحها لا شايف دموعها وحزينه .

ذهب يزن دون كلام ومع مريم وفرح جلست في الشركه مع فهد وخلصو وروحو هما كمان  كان وصل يزن ومريم ووصلت اميره مرات ابوها لمريم وكانت رقيه وندي يجلسون معاهم ويزن ينظر اليهم بتوعد ...


وصل فهد وفرح الي القصر .. 

فهد وفرح : سلام عليكم. 

الكل : وعليكم السلام .

جلست فرح وفهد بتعب من ارهاق الشغل والضغط .

رقيه : احضرلكم الاكل ياولاد .

فهد : لا يدوب اطلع انام .( ودا جزء من الخطه ان فهد يعيش مع يزن في القصر عشان يكونو مع بعض وفهد اخترع حجه وقعد معاهم ) .

رقيه : وانتي يافرح . 

كانت فرح تجلس بحزن وعيون يزن متشلتش عنها : لاء معلش ياماما انا هطلع اوضتي عن ازنكم .

اميره : طيب مش تسلمي عليا . اظاهر ان مراتك معندهاش زوق خالص يايزن . 

نظرت فرح اليها والي يزن بدموع ثم صعدت .

يزن بداخله : ازاي ازاي اخليها تتهان كدا ليه وعشان ايه دموعها تنزل حقق عليا ياحبيبتي والله مهرحمهم .


مريم : طيب يلا إحنا ياطنط عشان اعرفك اوضتك. 

اميره : ايوه ونبي ياحبيبتي يلا احسن انا تعبانه . 

وصعدت مريم ومعاها اميره . 

ندي : ابيه مينفعش البيحصل دا .


يزن: اوعدكم الليله هنهي كل دا .

رقيه بحزن : ربنا معاك يابني .

صعد يزن الي اعلي واتجه الي غرفة فرح وخبط ودخل ولاكن من كثرة العياط لم تسمع  دخل يزن الغرفه ووجد فرح  منهاره خالص .

يزن : ممكن تهدي .

قامت فرح بفزع : انت ايه دخلك هنا يلا اخرج عشان محدش يشوفك .

يزن : انتي نسيتي انك مراتي .

فرح بدموع: شكلي كده .

يزن : اوعدك كل دمعه نزلت منك هدفعهم ثمنها غالي اوي .


تسريع الاحداث في الليل...

مريم في غرفة اميره 

مريم : قربنا نوصل للهدف ياطنط وكل العز دا هيبقا تحت ايدينا. 

اميره بضحكه : هههههههه اكيد ياحبيبتي وساعتها يزن نخلص منه تكوني جبتي منه ولد وكله يكون معانا .

مش هتلحق يااميره هانم .

مريم بصدمه : ي ي يزززززن .

يزن بغضب جحيمي: ايوه يانصا'به فاكره انك هتدخلي بيتي بسهوله كده وتخططي لكل كدا وهكون نايم لاء انا كنت مستني لما تجيبي شركتك . يافهد يافهد هات الحرس ياخدو الكلا'ب دول علي المخزن لما اروق ليهم . 

خرجت اميره ومريم امام الجميع وكانت فرح فرحانه اوي ان خلاص كل الهم انتها والحزن كمان وانها هتعيش بسلام مع حبيبها يزن . 

مريم كانت تنظر الي فرح بكره وغل . راحت فرح مطلعه لسانها لمريم وجريت حضنت يزن امام الجميع. 

يزن بضحكه من القلب : هههههههههههه مجنونتي .

فرح : قلب مجنونتك .


عدا الوقت ويزن اخد حقه بزياده من مريم واميره وسلمهم كمان للحكومه وكان مع تسجيل بكل المكالمات بتاعت اميره ومريم وبكده هما اخدو جزتهم . 

اما بقا يزن قال لفهد يجي ويتقدم رسمي لندي وان يزن عرف كل حاجه من ندي قبل متحصل المشاكل دي  وطبعا فهد اتبسط اوي وفعلا اتقدم وعملو خطوبه وجيه يوم الفرح وكان فرح جميل والعرسان قامو راقصو وكمان يزن وفرح ال كانت اميره بفستانها يرقصو .

يزن : احلي واجمل هديه في حياتي .

فرح : ربنا بخليك ليا يايزن .

يزن بخبث : انهارده انا العريس يافرحتي .

فرح بكسوف : يزن احترم نفسك .

يزن : احترم نفسي ايه انا خلاص مبقتش قادر استحمل وشد فرح وطلع يجري خارج الفرح واخذها وراحو يخت بلبحر واظهرو عشقهم لبعض وعاشو في حب وهنا وبكده مجنونة اليزن خلصت حكياتها في حب وعشق 

بقلمي ميرو محمد

الرواية كامله من البدايه من هنااااااا 





تعليقات

التنقل السريع