القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية لقاء القدر الجزء الثاني من الفصل 11الي الفصل 20بقلم لمياء نبيه



رواية لقاء القدر الجزء الثاني من الفصل 11الي الفصل 20بقلم لمياء نبيه 


رواية لقاء القدر الجزء الثاني من الفصل 11الي الفصل 20بقلم لمياء نبيه 

11

لقاء القدر 2


حبيبه :انت بتعمل اي 

عز يقوم يقف ويحط ايديه علي فمها:اسكتي لحد يسمعك 

حبيبه :ما يسمعوا علشان لازم يعرفوا أن ابنهم مدمن 

عز :حبيبه والله لأنتي ساكته 

حبيبه : اسكت اشوف اخويا الصغير بيموت نفسه ويغيب عقله  واسكت

عز :انا مش صغيره انا كان زماني السنه دي متخرج بس اللي حصل 

حبيبه بصت عليه واخدت تنهيده :بقالك اد ايه بتشرب 

عز :سنه ونص 

حبيبه بصتله بصدمه:سنه ونص وازاي حصل 

عز :كنت مصدع يوم في الجامعه وصاحبي ادالي حبايه دوا 

حبيبه من صدمتها معرفتش تقف وقعدت:صاحبك انتا لازم تقول لبابا 

عز بصلها بخوف :ابوس ايديكي يا حبيبه بابا لو عرف حاجه زي دي هيقتلني انا هيكل اوعدك ومعتش هاخد بس متقوليش لبابا

حبيبه صعب عليها منظر اخوها :توعدني بكده

عز بخوف :اوعدك بكده

حبيبه :تمام ياعز يلا نام 

عز :حاضر ياحبيبتي 

حبيبه خرجت من اوضه عز و ذهبت ناحيه غرفه والدتها وكانت هتخلط لكن تقف لتتذكر أنها وعدت اخيها وهو وعدها وتمشي لغرفتها 

في الصباح اجتمع الجميع علي الافطار 

يزن ظل ينظر ل الاء لاحظ الجميع ذلك

حور الام حاولت تقطع الصمت :يزن حور بنتك بكره راحه اول يوم جامعه 

يزن :حلو تبقا تروح مع عدي 

حور الصغيره :بابا لا هروح مع رحمه 

عدي :انا اصلا مكنتش هخدها لاني مش عاوز حد يعرف هناك انك اختي علشان الكلام يابابا

حور الصغيره :يعني أنا اللي كنت عوزاهم يعرفوا 

عدي :بس يابت 

حور الصغيره:بت انا بت ياعيل

عدي :عيل ياأم قاطعهم يزن:اشاكلوا وكأني مش موجود انا قايم قام يزن علي الفطار فلحقته حور الام 

حور الام:مالك يا يزن 

يزن :مش شايفه عيالك 

حور الام بصتله ورفعت رأسه ليها :دي مش اول مره اولادك يشدوا فيها مع بعض وعمرك ما قمت هتخبي علي حور 

يزن:مش قادر يا حور مش قادر اشوفها بعد ما عرفت الحقيقه 

حور الام:هي مش بنت الاء بس يا يزن هيا كمان بنت عمر صحبك 

يزن :صحبي اللي مات ومشفتوش ولا صحبي اللي عاش مخدوع ولا صحبي اللي كان بيموت كل يوم بسبب امها دي شبها ياحور عارفه يعني كل مره كان صحبي بيبص للبت دي كان بيفتكرها 

حور الام:بص هيا بيجري فيها دم صحبك طب بص عليها كدا بص يزن عليها مش فيها ملامح من عمر حتي في زعلها وتسرعها وإصرارها دي جت اتحمت فيك وحست انك ابوها يايزن 

بص يزن ل الاء وبعدها بص لحور :عندك حق هعملها بس علشان خاطر صحبي اخويا 

حور الام حضنته ونزلوا لاسفل

تميم :اي يابابا يعني هيا اول مره دول عيال متخلفه 

أسر :اه والله يابابا ولا اي ياعدي انت وحور 

عدي وحور : سامحني

يزن :انتم اولادي ومحدش بيزعل من أولاده 

ضحكنا جميعا لكن الاء فضلت بتفكر وكان أسر خايف عليها 

أسر شاور لأخته علي الاء 

حور الصغيره :مش بتفطري لي 

الاء :ها هفطر اهو 

حور الصغيره:يلا

بدأت الاء تاكل وبعد مده استأذن تميم أنه يروح الشغل 

يزن:يلا يااسر علي الشركه 

أسر :يلا يابابا

يزن بص لحور الام:عاوزه حاجه ياحبيبتي 

حور الام :سلامتك ياحبيبي 

يزن ابتسم و بص ل الاء :وانتي ياالاء عاوز حاجه 

الاء ابتسمت :تسلم يا استاذ يزن 

يزن بص لحور الام اللي ابتسمت ليه فاخد تنهيده:بلاش استاذ قوليلي ياعمو ياحبيبتي انا وبابا كنا اكتر من اخوات 

ابتسمت الاء ومشي يزن مع أسر 

حور االصغيره :شوفي بابا افتكرتك وانا لا ازاي 

حور الام:واحنا عندنا كام الاء 

ضحكم 

حور الصغيره :عن اذنك يماما هاخد الاء علشان نشوف لبكره الجامعه 

حور :طيب ياحبيبتي 

الاء:يلا 

عند تميم 

تميم قاعد ومعاه حور 

محمود اظن واضح ليكم ان عمليه صفوت حجر اتأجلت لانه سافر بره البلد و محدش عارف هيرجع أمتي بس المؤكد أنه لما يرجع هيعمل اكبر عمليه مخدرات في الشرق الأوسط 

حور مراد :اه بس اي اللي مأكد أنه هيرجع 

تميم بإستهزاء:اصل محدش شرب من نيلها و مرجعش

محمود ومحرم ضحكوا 

حور مراد:لذيذ اوي يعني يافندم مش هنطبع مهمات قبل دي 

تميم :لي وانتي فاكره انك هتطلع دي اصلا 

حور مراد :امال مطلعش لي ناقصه ايد ولا رجل 

تميم :محمود بيه دي لما بتطلع يبقي المهمه خلاص 

محمود :بص ياتميم قال بصوت خافت يارب سامحني ثم أكمل حور لازم تطلع معاك دا من تكفي الضابطات 

حور :يكش تكرم وبصت لتميم وطلعت لسانها

تميم بص لمحمود وسحب القلم اللي قدامه وقرب منه :هتطلع ازاي  

محمود :لازم تطلع حور اقصد انت هو في اي 

تميم قرب القلم:تطلع المهمه

محمود: اه تميم قرب القلم وراح كسره ورماه علي حور 

حور بصت لمحمود اللي قالها اهدي وخرج تميم حور حست احساس غريب خلاها تجري عليه 

حور :خلاص ياعم فك كدا في اي 

تميم :انتي عاوزه تطلعي المهمه صدقيني خطر عليكي 

حور مراد :نسيت أنه ضابط 

تميم ضحك:بس بنت 

حور مراد :يعني اي 

تميم بتوتر :مش هروح مهمه كبيره وانا شايل حمل بنت 

حور مراد وقفت قدامه بتحدي:من هنا للمهمه قبل المهمه بيومين هنعمل تحدي لو كسبتك توديني 

تميم ضحك وبصلها :ولو خسرتي 

حور مراد :مش عارفه 

تميم :هخليهم يعملولك جنازه مشرفه بجد 

حور مراد بخوف وصدمه :ايه قولت اي 

تميم :اتفقنا 

حور مردا :أتفقنا 

تغادر حور مراد المكتب ويضحك تميم 

عند حور 

حور الصغيره:اي رأيك في اللبس دا 

الاء:مش حسا أن أسر ولا اي حد هيوافق 

حور الصغيره: أسر

الاء :ماله

حور الصغيره :كنت لسه خيالك أسر اي الوضع وغمزت 

الاء ابتسمت:مش فهمه 

حور الصغيره:يعني اي النظام 

الاء:نظام اي 

حور الصغيره :بتحبيه 

الاء ضحكت وبصت ليها:مش حكايه بحبه بحس معاه بأمان

حور الصغيره :يبقي بتحبيه 

الاء ضحكت :ممكن 

ضحكوا الفتاتان دخلت حور الام ومعاه ورقه

الاء:في اي ياطنط 

حور الام:في محضر من المحكمه بيقول أن جلستك بعد بكره 

الاء بخوف  :تمام 

حور الام :متخافيش احنا جمبك

الاء حضنت حور الام 

حور الام :واسر كمان جمبك وضحكت 

الاء:دانتم متفقين عليا بقا 

حور الام :مش اوي 

عند عدي كان ماشي في الطريق خبط في بنت والفون وقع منها فهو كمل طريقه 

_علفكره انت قليل الذوق اوي وقف عدي وبص بورا 

عدي:وانت مش محترمه وكمل طريقه 

جرت عليه :انت مين علشان تقول عليا حدا فوق لنفسك اوعي تكون مفكر نفسك حلو انت محصلتش ربع راجل ومشت 

عدي كان واقف مغلول منها وأنها كمان سبته ومشيت 

عند سامر كان بيفكر في كلام حور بص لصاحبه وهو معيد في الجامعه مع عدي بس سامر مروحش معاه النهارده 

سامر :تفتكر ياابراهيم ان واحده ممكن تكره واحد هي بتحبه 

ابراهيم :اه ياسامر مع إن الحب والكره عكس بعض الا انهم ممكن يجمعوا أنا اه ممكن احبك ومش بس كده ممكن اموت لو حد مسك  كمان بس انت بضغطك عليا تعمل حاجز وطوبه فوق طوبه مع كل موقف زعل شعور بالخذلان عدم وجودك الامان مش معاك المبني بيعلي لحد ما يتبني داخلك الكره للشخص نفسه ووقتها هتستغرب نفسك منين كنت بتحب نفس الشخص والوقتي بتكرهه ولما هتقابله في مكان بعد كدا هتعامله انه شخص عادي وحتي أقل من العادي فلو لقيت حد بيحبك مضيعوش يا سامر لان لو ضاع مش هيرجع 

سامر :بجد يعني هيا ممكن تضيع مني انا ليه عملت كدا 

ابراهيم :هيا مين 

سامر :ولا حاجه وانت عرفت الكلام دا منين صحيح ياابراهيم 

ابراهيم اخد تنهيده:علشان لقيتها وحبيتها بس بغبائي ضيعتها كانت بتسحملني كتير وتعدي وانا كنت فاكر أن كدا عادي وهيا هتعدي علطول جيت في يوم لقتها مش موجوده بعيده ملقتهاش عرفت اني حطيت اخر طوبه في المبني 

سامر :ربنا يريح بالك ياحبيبي يلا لازم امشي 

ابراهيم :ماشي 

سامر كان ماشي بيفكر في كلام حور الصغيره راح ليزن و دخل عليه وكان عنده عدي 

سامر :انا اسف علي طريقه دخولي دي بس انا مش هحب أنها تضيع بس انا بحب حور وهيا بتحبني 

عدي بصله هو و يزن بصدمه :حور كمان بتحبك 

يتبع


12

لقاء القدر2

سامر كان ماشي بيفكر في كلام حور الصغيره راح ليزن و دخل عليه وكان عنده عدي 

سامر :انا اسف علي طريقه دخولي دي بس انا مش هحب أنها تضيع بس انا بحب حور وهيا بتحبني 

عدي بصله هو و يزن بصدمه :حور كمان بتحبك 

سامر :منا مش هقدر اخبي لحد ما تطير مني 

عدي مسكه من القميص وشده:انت فاهم انت بتكلم عن مين دي اختي انا مبتفهمش 

سامر :انت صحبي يا عدي وكان لازم اتقدم 

عدي :تتقدم اصحبك انت قبل ما تكون صحبي انت زي اخويا وتبص لاهل بيتي وتطلع بواحده انت مجنون 

يزن :انت مستحيل تكون سامر اللي في مقام ابني انت انسان زباله 

عدي بصله :انت اكيد شارب ليقوم بأخد كوب ماء من علي المكتب ويرش علي وجه سامر لغمض عينه ويفتحها ليجد نفسه مزال في الشارع ليأخد نفس ويبتسم لأن كل هذا كان في خياله 

سامر :والله انا مش عارف اعمل اي يارب ساعدني 

عند مراد 

لاحظ أن حاله نرمين بدأت تسوء عن الاول 

مراد :نرمين انتي بخير 

نرمين:اه انا تمام 

مراد :طب اوديكي للدكتور 

نرمين :لا انا تمام 

مراد :طيب انا خارج

نرمين ابتسمت:متتأخرش

مراد :حاضر 

عند عز 

عز :يعني اي 

_يعني زي ما بقولك الحبوب خلصت 

عز:انت فاهم يعني اي الكلام دا 

_استحمل يا عز 

عز :إسكات بقا بكره لازم تجيب 

اخد تنهيده:حاضر 

عند حبيبه كانت فاتحه صورت تميم 

حبيبه :لو عارف انا بحبك قد اي مكنتش هتروح لحور دي بس مدام انت مبسوط معاها مقدرش أقف في وشك 

وعد :شاطره ياحبيبه

حبيبه مسحت دموعها وبصت لمامتها :انتي هنا 

وعد قربت من بنتها وحصنتها:ايوا هنا ياحبيبتي ومش عوزاكي تزعلي تاني 

يعد باقي اليوم بلطف علي الجميع ويأتي يوم جديد 

في الصباح عند يزن 

يتجمع الجميع كالعاده علي الفطار لكن بغياب حور الصغيره والاء اللي بيلاحظها الجميع 

يزن :أمال حور والاء فين 

حور الام:مع بعض علشان حور راحه اول يوم جامعه النهارده 

يزن :اه صحيح 

حور الام اخدت تنهيده وبصت لأسر:أسر 

أسر :نعم يماما 

حور الام:مراتك وراها جلسه بكره في المحكمه

أسر :بجد اما ليتكلم يزن ويقطعه 

يزن:مراته من أمتي ياحور واحنا بنقول علي الاء مرات يزن 

أسر :وفيها اي يابابا مهي مراته 

تميم :ايوا يابابا دنا ماضي علي عقد جوازه

عدي :وانا كمان 

يزن:بقيتم بتردوا عليا ليكم حساب بعدين ها يااسر مراتك ازاي دي لعبه 

أسر :تمام يابابا حور الام بصت ل أبنها اللي بأن عليه الزعل ف معرفتش تكمل الاكل لاحظ دا يزن 

تميم :استأذن انا يجماعه ورايا شغل 

حور الام :وانا كمان وقامت راحت المطبخ 

قام وراها يزن 

عدي :شوفت الحب يلا اتعلم 

عند حور الام 

يزن :زعلتي لي مش دي الحقيقه 

حور الام:انا مزعلتش امشي يايزن 

يزن:طب عيني في عينك 

حور الام:مش عاوز ابص في عيون حد 

يزن:طب اي الغلط اللي قولته

حور الام :انت شايف أن جوازهم لعبه 

يزن:انتي شايفه غير كدا مش علشان هيا بنت عمر اعمل ابني 

حور الام:ابنك عاوزها 

يزن:لا مش عاوزها

حور الام:تمام مدام دا اللي انت شايفه 

يزن:يووه في اي 

حور الام:انت كمان بتزعقلي تمام 

يزن حس أنه غلط فقرب من حور الام ورفع رأسها ليه فحور الام زقت ايديه بعيد 

يزن قربها منه لحضنه:انا اسف حقك عليا 

ابتسمت حور :يبقي تشوف بقلبك مش بعنيك

اخد نهيده :حاضر يلا نرجع الفطار 

حور الام:حاضر 

ورجعنا الفطار 

عدي :قولتلك ضحكم الاتنين 

عدي :انا هروح الجامعه وهشوف حور لو هتيجي وهمشي 

راح لحور الصغيره 

عدي:احم احم 

انتبهت الاء وحور الصغيره له 

الاء:اتفضل 

دخل عدي 

عدي :صباح الخير ياجماعه 

الاء وحور :صباح النور 

عدي :يلا ياحور 

حور الصغيره :روح انت 

عدي :بتقولي اي 

حور الصغيره :اقصد روح انت اسبق وانا هاجي مع رحمه 

عدي ينفخ:يادي رحمه اللي طلعتلنا في البخت مين دي انا حاسس انها شبح

حور الصغيره بتضحك:يابني ساعات بفكر انكم تتجوزوا 

عدي :نتجوز دنا حتي معرفهاش 

حور الصغيره :طب علفكره بقا البت قمر 

عدي :يااختي وملقتيش غيري ما فيه غيري اتنين 

حور بضحك :محجوزين

أسر :يبقي تتدبس فيك في اي 

حور الصغيره بضحك:اهو أسر جه وقالك اهو 

عدي :هموت واعرف شكلها اي رحمه دي 

أسر بص ل الاء ورجع بص لعدي:قمر يا واد يااسر 

الاء:قمر 

أسر :لا مش قمر ف ابتسمت الاء فكمل أسر البت وتكه اي الجمال دا 

الاء بزعل :اه فعلا عن اذنك يا حور هروح اوضتي

مشت الاء وحور الصغيره:لي كدا يااسر 

عدي بص ل اسر وغمز:انا هقولك لي بس جامد يااسر 

أسر بضحك:امال أما اروح اشوفها وانت يلا 

حور الصغيره:ايوا يلا 

عدي :هخرج بس ياريت محدش في الجامعه يعرف أن الدكتوره اختي 

حور الصغيره :لي في اي 

عدي :انا بقولك اهو اوعديني 

حور الصغيره :هوف اوعدك 

خرج عدي 

عند الاء 

أسر :متزعليش انا اسف 

الاء:مش زعلانه علفكره هزعل لي 

أسر :باولا هو انا معرفش لولي

الاء: لولي

أسر:اي مش فاكره الاسم اللي كنت بناديكي بيه 

الاء:ماشي

أسر :خلاص بقا. يا اخواتي

ضحكت الاء فقري أسر ليها ليحضنها ليتنفض جسمها فتبعده الاء:انت قليل الادب 

أسر :بس انتي مراتي

الاء؛الجواز مش ورقه بس الجواز أساسه الإشهار 

أسر اخد تنهيده:تمام بس نشوف جلست بكره وخروجه النهارده يلا البسي 

الاء: اي دا خروجه اي

أسر:هقولك بس البسي

الاء:تمام تمام اطلع برا يلا طلع أسر وهو بيضحك وشاف حور الصغيره 

أسر:هي رحمه جت 

حور الصغيره :ايوا تحت 

أسر غمز:أبقي سلميلي عليها 

حور الصغيره:امال وبعلوا صوتها ياالاء ياالاء 

حط أسر ايديه علي فم حور الصغيره تفتح الاء الباب فتحه صغيره :في اي 

أسر :مفيش ادخلي كملي لبس 

تقفل الاء الباب أسر:الواحد ميعرفش يقولك حاجه 

حور الصغيره :اه ونزلت اخدت رحمه كانت واقفه مع حور الام 

رحمه:باي ياطنط هتوحشيني

فضلوا ماشيين 

رحمه:حصل النهارده موقف وانا جايه إنما اي ضحك 

حور الصغيره:اي حصل 

رحمه:قابلت نفس الشخص اللي هزقته

حور الصغيره:اوبا واي حصل 

رحمه :نفس الشي انا جايه شارعكم وهو زي سامحني يارب زي الحمار ماشي بالعربيه مش شايف قدامه وكان هيخبطني وراح نازل وجاي يزعق رحت عتياهمله تاني ولا تالت مش فكره لحد ما معرفش يرد لتاني مره 

حور بضحك:يخربيتك اي الضحك دا 

عند حور الام كانت بتكلم مع أسر بعد ما قال ابتلاع أنه مش هيعرف يروح الشغل ف الاء نزلت بص أسر ليها وكان قلبه أصبح ملك يديها

الاء قربت منه وابتسمت:أسر أسر 

لاحظت حور وفهمت ما يجري في هذا الفتي 

حور الام :مش هيرد دقيقه وراحت جابت كوب ماء واخدت بعض الماء في يديها ووضعته علي وجه أسر

أسر :اي ياماما انا لسه صغير دا اي انا مش نايم 

حور الام:ياولا طب يلا 

أسر :تمام اخد الاء ولكن وقف 

الاء:في اي 

أسر :ماما 

حور الام:في اي 

اسر :مش دي المفروض مراتي 

حور الام بضحك :ايوه 

بص ل الاء :اهو ماما بتقول ايوه 

الاء ضحكت:يااختي كميله 

أسر يغمز :طب ما تجيبي حضن لأختك

الاء:انت قليل الادب 

أسر :شكرا يلا 

يركب أسر بجانب الاء لينطلقوا الي محكمه 

أما في الجامعه 

كانت حور هي ورحمه منبهره بالجامعه كان يشاهدها من بعيد سامر 

رحمه :مش اللي هناك دا سامر 

حور الصغيره:ايوه فكك منها ليقترب منها أحد الشباب ويدعي فريد 

فريد :هاي ياقمر لتسير حور الصغيره هي ورحمه 

فريد استغرب أنها مش مدياله اي جانب 

ليقترب منها أكثر حور الصغيره تنظر لسامر تجده كما هو لتلتف الي فريد 

حور الصغيره :اهلا وترجع تمشي 

فريد:ايوا كدا 

ليلاحظ هذا سامر ويبدأ بالتعصب

فريد :طب نشرب حاجه طب رد عليا ليسحبها من يده ليسير سامر وتراه حور فيمسك سامر حور من يدها التانيه ويسحبها 

فريد:دكتور سامر 

سامر :انت عارف اللي مسكتها دي تبقي مين 

فريد :لا مين 

سامر :دي تبقي .....

يتبع


13

لقاء القدر 2 

فريد :طب نشرب حاجه طب رد عليا ليسحبها من يده ليسير سامر وتراه حور فيمسك سامر حور من يدها التانيه ويسحبها 

فريد:دكتور سامر 

سامر :انت عارف اللي مسكتها دي تبقي مين 

فريد :لا مين 

سامر :دي تبقي تبتسم حور الصغيره لانه هينطقها 

فريد:تبقي اي يا دكتور سامر 

سامر: تبقي  اخت صحبي 

حور الصغيره بتبص لرحمه وبعدها تبص لسامر :صحبك 

فريد :دكتور سامر صحبك مطلبش تدافع عنها 

سامر :وانت مالك امشي من هنا يلا

يسير فريد فيشد سامر حور الصغيره حتي يصل الي الممر في الجامعه فتسحب حور الصغيره يدها 

حور الصغيره:مسمحش لحد أنه يسبحني كدا 

قرب سامر فحور  بعدت :ومسحمش لحد ياقرب ياصاحب اخويا 

سامر قرب منها وابتسم:تمام ياصغنن ومشي تلحقه حور الصغيره:انت بتقولي ياصغيره انا صغيره

سامر:لا قولت صغنن ياحضرت الدكتور ويتركها تقف حور الصغيره تلحقها رحمه 

رحمه ضحكت حور التفتت ليها:يتضحكي انت كمان لي

رحمه:مقلوش أن الضحك حرام 

حور :طب انا هدخل المدرج يلا

رحمه:هروح اشرب قهوه واجيلك انا سالت حد بره وقالي المكان 

حور الصغيره:تمام وانا هخليكي جمبي

رحمه :واحد قهوه مضبوطه 

تاخدها وتسير لتخبط في شخص يندلق عليه القهوه 

رحمه:انا اسفه لترفع رأسها ليه لتجده نفسه الشخص 

رحمه:هو انت طب تستاهل وقبل ما ينطق تسير 

تذهب رحمه المدرج تجلس بجانب حور الصغير 

رحمه:ما تيجي نسأل اول محاضره مين 

حور الصغيره :دكتور عدي 

رحمه:مين دا انتي عرفتي منين 

حور الصغيره بتنهيده:معرفوش بس سالت 

رحمه :طب تمام 

عند أسر في السياره 

الاء:مقولتليش هنروح فين 

أسر :شش هتعرفي لما نوصل 

الاء:مش هتقول ل لولي 

أسر :توتو 

الاء:تمام يااسر 

أسر : تمام 

عند حور مراد

حور مراد :دماغي اي ياستي 

صبرين:تميم مجاش من زمن 

حور مراد :سيبك منه عامل فيها سي السيد 

صبرين :وانتي بقيتي زي سيد 

حور مراد :تقصدي اي 

صبرين :اقصد بقيتي بتدربي كتير فين حور الأولي

حور مراد: اصل احنا دخلنا في الرهان وانا لا سي السيد

صبرين:ياساتر طب تصدقي 

حور مراد:لا مصدقش 

صبرين :هو انا اتكلمت لسه 

حور مراد:طب قولي

صبرين :مفيش حاجه عجبت محرم ولا راهن عليها غير حله المحشي بتعتي

حور مراد :منك لله يامحرم تراهن علي حله محشي 

صبرين :طب انتي تعرفي انا بحله المحشي دي محرم طب فيها وكسر اللي كانوا حاوليه و اختارني 

حور مراد: محرم بطه ساب الكل واختارك 

صبرين :مشفتهوش انتي ايام ما كان 

حور مراد :ياااه اتحمست احكيلي 

صبرين وضعت الوعاء اللي به الكوسه علي المكتب و حطه ايديها علي خدها :ياااااه الحكايه بدأت لما كنا 

حور مراد :ايه احنا لسه هنحكي 

صبرين عدلت نفسها:طب والله منا مكمله 

حور مراد بتنهيده:طب خلاص احكي معلش يا حبيبي

صبرين عملت نفس الكلام :يااه كنت لسه في بدايه التعيين كنت حوالي 20 أو 22سنه كان هو طول وعرض إنما اي ياااه

فلاش باك

صبرين :استاذ محرم

يبصلها محرم 

صبرين :انا عملت حبه محشي إنما اي يستاهلوا انك تأكلهم 

يبتسم محرم ويمشي تقف قدامه صبرين 

صبرين بضحكه:طب دوقهم طيب مش يمكن يعجبوك

محرم :ولو معجبونيش 

صبرين:هيعجبوك وانا متاكد 

محرم:نشوف 

صبرين:تمام 

بعد فتره 

محرم :ياااااه انا مدوقتش محشي أو أكل عموما بالحلاوه دي 

صبرين:طب حلو اديكي اكلت 

محرم يصلها:اه مهو حلو فعلا لتضحك صبرين 

بعد فتره من الايام

محرم قاعد بياكل  خلص وبص لصابرين: بصي يا بنت الناس انا مش قادر ابعد لا عنك و لا عن حلاوه اكلك لكدا  انا قررت و ربنا يجعله خير القرار اني اتقدم ها موافقه 

صبرين تقف و تصغرط ليضحك محرم 

باك 

حور مراد بتضحك :أما قصه معبره صحيح 

صبرين:ياااه كانت اجمل حاجه 

حور مراد  بضحك:المحشي 

صبرين :لا محرم 

حور مراد :تصدقي بالله انا استاهل

عند رحمه وحور الصغيره في الجامعه 

رحمه :والله ياحور متحطيش في بالك لو هو بيحبك هيجيلك

حور الصغيره:عندك حق  اوف الدكتور عدي جه 

رحمه:انتي عارفاه كمان شكلا 

حور الصغيره بتوتر :مش قولتلك سالت 

رحمه:اه تمام لتنظر له رحمه 

رحمه:يالهوي دا هو ياختاي 

حور الصغيره :في اي 

رحمه:هو ياستي اسكتي كدا أما افكر 

حور الصغيره:يووه

لتسمع صوت عدي :الانسه اللي جمب حور

لتشاور رحمه علي نفسها 

عدي :ايوا انتي تقدري تقولي انا كنت بقول اي

رحمه:كنت بتعرف علي نفسك 

عدي :اه فعلا اعدي

رحمه قعدت واخدت تنهيده :الحمد لله  

حور الصغيره:مركزه وانتي بتكلميني 

رحمه ضحكت:يابنتي دا معيد غبي ضحكت حور فكملت رحمه :مقولتليش عرفك منين 

حور الصغيره بدأت تفكر :ااه مهو يابنتي البنات قلولي اللي يقدر يجبلك الجدول دكتور عدي علشان  كده وابتسمت 

رحمه :تمام 

عدي:الانسه اللي جمب حور تقف تاني 

رحمه وقفت:نعم يا دكتور

عدي :انا كنت بقول اي 

رحمه بصت علي السبوره:احم كنت بتكلم عن احنا ليه قررنا ندخل طب وان فيه عوامل كتير 

عدي باحراج : تمام اعدي 

عدي في نفسه :في اي ياعدي ما خلاص بقا البت مركزه بس والله لا وريها النجوم في عز الضهر 

رحمه:هيموت ويمسك عليا غلطه 

حور الصغيره : وانتي بتعرفي منين يا سوسه 

رحمه:هو كاتب يابنتي المواضيع اللي بيكلم عليها 

حور الصغيره ضحكت 

عند أسر والاء

الاء:دي الخروجه جايبني ورشه

أسر :وانا اعرف منين أن العربيه هتتعطل اقدمها اد ايه يا اسطا

_للمغرب ياحبيب قلبي 

الاء:وانا هفضل هنا للمغرب 

أسر :تعالي أما ادخلك فندق او اي مكان لحد بليل 

الاء:تعالي وديني السينما بليز 

أسر ضحك :في سينما هنا قريب يا اسطا  

_ايوا ياباشا  الشارع اللي جاي طوالي تقوم تاخد ريت تاني لفت علطول 

أسر :لفت ولا خيار وضحك لكن محدش ضحك

أسر :بايخه صح 

الاء :اوي 

أسر :طب  يلا ياالاء

مشي هو والاء لحد اخر الشارع وقام سأل  ووصلوا اخيرا للمكان 

أسر :ندخل فيلم اي 

الاء:بحبك 

أسر بصدمه :قولتي اي 

الاء  بضحك:بحبك 

أسر قرب منها الاء بعدت الاء :انت فاهم غلط

أسر:انا بحب افهم غلط 

الاء : بطل بقا يااسر يلا الفيلم

أسر ابتسم :يلا 

دخلو يتفرجوا 

في بيت اليزن

يزن :حورتي 

حور الام:يلا الغدي 

يزن :فكك من الغدي أسر شوفتيه 

حور الام:مع مراته 

يزن حاول ميتعصبش :مع مراته اه فين بقا 

حور الام وهيا بتضبط الاطباق :خارجين يتفسحوا 

يزن :اه يتفسحوا ولوحدهم

حور الام:اه مش مراته 

يزن :حور اللي بتعمله دا غلط هما مش بينهم حاجه دي لعبه 

حور الام: الاء و اسر بيحبوا بعض يايزن شوف الحقيقه دول من وهما اطفال متمسكين ببعض 

يزن:وهما اطفال حاجه ودلوقتي حاجه تانيه 

حور الام:دا ازاي اي مشكلتك مع الاء انت مكنتش كدا في حقك اولادك 

يزن:المشكله أنها الاء يا حور بنت الاء اللي 

حور الام  قاطعته :كفايه بقي يايزن انا تعبت 

يزن:الحقيقه يتعبب

حور الام:لأن دي مش الحقيقه اكيد في حاجه 

يزن :كانت ظهرت ياحور 

حور الام:القدر ليه لعبه دا القدر كان ليه لعبه وعمل لينا لقاء مع الاء الصغيره بعد السنين دي كلها في اي يا يزن 

يزن :حور بعد كلامك دا كله لو السما وقعت علي الارض الاء انا عمري ما هوافق

حور الام:كدا تمام يايزن ومشت وطلعت فوق 

يزن : هي ليه مش فهمه اني مش قادر  يووه أما اطلع اصالحها 

عند عدي 

حور الصغيره:حرام بجد اللي عملته النهارده 

عدي:عملت اي 

حور الصغيره:قول معملتش اي 

عدي :لا بجد عملت اي 

حور الصغيره:مستقصد رحمه في المدرج 

عدي : رحمه مين 

حور الصغيره :اي ياعدي رحمه صحبتي 

عدي :هي دي رحمه 

حور الصغيره :اه هيا اي مكنتش تعرف.

عدي :بقا كدا صحبتك دي وبدأ يحكيلها 

حور الصغيره :محصلش حاجه دي صحبتي بردوا علشاني 

عدي :طبعا ياحبيبتي انا ليا غيرك 

عند حبيبه 

حبيبه :الو ياماما انتي فين 

وعد :عند جدك وهاجي كمان شويه ابوكي قال قدامه شغل لما يرجع هيخدني وسامر معايا اهوه 

حبيبه :تمام ياماما طب عز 

وعد:هتلاقيه عندك مرحش الجامعه اصلا  روحي شوفيه والغدي هتلاقوه موجود 

حبيبه :تمام ياماما سلام ياحبيبتي 

خبطت حبيبه علي الباب لكن عز مش بيرد أدركت أنه نايم فتتحت الباب وراحت تصحيه ملقتوش بيصحي 

حبيبه:عز قوم ياعز هعمل اي دلوقتي مسكت قوتها وفضلت تدور لحد ما لقت تميم فرزت عليه 

حبيبه :تميم الحقني عز مش بيرد عليا 

يتبع


14

لقاء القدر 2


خبطت حبيبه علي الباب لكن عز مش بيرد أدركت أنه نايم فتتحت الباب وراحت تصحيه ملقتوش بيصحي 

حبيبه:عز قوم ياعز هعمل اي دلوقتي مسكت قوتها وفضلت تدور لحد ما لقت تميم فرزت عليه 

حبيبه :تميم الحقني عز مش بيرد عليا 

تميم :في اي مش فاهم

حبيبه :عز مش بيصحي 

تميم :انا جاي 

جه تميم عند حبيبه وطلع فوق وسند عز مع حبيبه لحد العربيه وطلعوا علي المستشفي 

دخلوه غرفه والدكتور جه وهما فضلوا بره 

حبيبه كانت بتعيط تميم قرب وطبطب عليها :متخافيش انا معاكي 

خرج الدكتور

الدكتور :المريض اللي جوه لازم يتعمله محضر ادمان

تميم :اي اي اللي حضرتك بتقوله 

الدكتور :المريض اخد جرعه زياده نتج عنها أن القلب مستحملش وكان ممكن  تؤدي للوفاه  لازم يتعمل محضر ويتحول للمصحه حبيبه وقع الخبر عليها 

وفضلت تلوم نفسها بداخلها تميم كان مصدوم من اللي بيسمعه 

تميم :طب حضرتك ممكن كلمه

الدكتور اخد تميم علي جمب 

تميم :دكتور اول حاجه معاك الرائد تميم يزن الاسيوطي

الدكتور :اهلا يا ياباشا اتفضل اقعد 

تميم :ملوش لزوم يا دكتور ثانيا ملوش لازمه المحضر انا هقول لأهله بنفسه دا ابن رائد الأعمال عز الدين وحاجه زي دي هتبقي فضيحه لو سمحت 

الدكتور :حاضر بس لازم يتعالج 

تميم :انا بوعدك بكده 

الدكتور :يبقي تمام 

عند أسر 

طالعين من السينما 

أسر :تتخيلي لو القضيه بكره مشت علي خطتنا اي هيحصل 

بصت الاء ليه :كل حاجه هتخلص 

أسر :يعني هنسيب بعض 

الاءبصت ليه ومردتش بس نظرتها كانت بمليون كلمه  ترجمها أسر ف ابتسم وراحوا استلموا العربيه ومشوا 

الاء:الجو بدأ يليل

أسر:طب ما يليل انا عملت ايديت كتير

الاء:مش فهمه 

أسر :هتفهمي و سرع العربيه 

عند وعد 

وعد :البت مش بترد و عز مش في البيت راحوا فين 

عز الكبير:خلاص ياوعد هما مش صغيرين اخوها تلاقيه خرجها

سامر:الخوف من عز مش من حبيبه

تميم :يارب منكنش خلانكم تقلقوا 

يلتفت الجميع ليجدوا عز مركون علي تميم وبجانبه حبيبه 

تجري عليه وعد 

وعد :ابني مالك 

عز : تعبان شويه ياماما 

يذهب إليه سامر و عز الاب ويركنوه 

عز الاب :تعالي هنا ياحبيبي ويصعدوا به لاعلي

وعد :كنتم فين واي حصل لأخوكي اتكلمي 

كانت حبيبه دموعها تنزل فنظر لها تميم وأمسك يديها كنوع من الاطمئنان

تميم :الأستاذ يا طنط نظرت له حبيبه ب لاء فاكمل الأستاذ ابنك منا لازم اقولك بردوا ابنك استاذ عز راح اشتري كبده من الشارع جاله تسمم فنقلوه للمستشفى

ابتسمت حبيبه

وعد :قولتلهم كام مره بلاش زفت من بره طب الحمد لله انها جت على قد كده

تميم :الحمد لله

عند أسر والاء

وقفت العربيه عند مكان فاضي

الاء بصت ل أسر :هتخطفني

أسر قرب وهمس :جايز ابتسم انزلي يلا

هزت الاء راسها ب لاء نزل أسر وفتح الباب ليها :تسمح لولتي تنزل ضحكت ونزلت

أسر :غمضي عينك

الاء بصت حوليها لقت المكان فاضي ومفيش غير بحر :أوعى تغرقني

أسر :مش عيب لولتي تقول كدا يلا غمضي

غمضت الاء و ربط أسر على عنيها قطعه قماش  وبدأ أسر يسحبها حتى وقف و فك من عنيها قطعه القماش 

الاء :كن قاطعها منظر الورد اللي على الأرض والزينه والطاوله ابتسمت وبدأت تضحك ولفت لأسر 

الاء :علشاني 

اسر:تؤتؤ رفع رأسها علشان لولتي القمر واحدها وقعدوا على الترابيزه وجه شخص نزلهم مشروب فراوله 

اسر:عارف انك بتحبيه

الاء ابتسمت وشربته و نزل اكل وبدأوا يأكلوا وخلص الاكل والعازف جه 

أسر قام وقرب من الاء :تسمحيلي بالرقصه دي 

الاء :اه اتفضل 

قامت اسر لما قرب  حست بقلبها بيدق جامد وجسمها هيتنفض لكنها  حاولت ترقص  

أسر :اقدر اعرفك خوفك دا من اي 

الاء:مش عارفه 

أسر :اككيد عارفه يعني لما اعمل كدا و قربها ليه بدأت تتذكر جون ونفسها بدأت تعلي 

أسر بعدها : اهدي اهدي 

الاء هدت :انا اسفه 

اسر:طب قولي حسيتي بأيه 

الاء:بجون 

اسر :جون 

اسر:ازاي لقى معدتش تأخد نفسها تاني 

عند يزن

يزن :الواد اتأخر مع البت بره 

تميم :اهدي يابابا مهيا مراته 

يزن بص لتميم فسكت 

عدي :ايوا يابا ولا ايه ياماما 

حور الام :انا معدش ليا رأي 

تميم و عدي بصوا ليزن 

يزن  قرب ليها قامت قايمه من على الكرسي 

يزن راح ليها :انا اسف يا حور لو ديقتك

حور الام:لي هو اللي بيقول الحقيقه بيدايق

يزن:حتى لو الحقيقه مينفعش تزعلي 

حور الام:يعني مصمم 

يزن:مش قادر يا حور ولا حتى قادر على زعلك 

حور الام:يبقى لازم متزعلنيش  

يزن :حاضر ياحور بس بردوا الولا اتأخر 

ضحكت حور الام لتدخل حور الصغيره 

حور الصغيره:ايو يا ابو محسن ياعسل 

تميم يدخل ويرفعها ليه:شوفت تربيتك 

يزن :كنت غايب وقت اما كانت بتتربي 

حور الام:ياشيخ

يزن:اه مهو اللي يحبك لازم يكون غايب عن الواقع

حور الصغيره:اووه جامده

يزن:طبعا بس الولا اتأخر بردوا

الجميع :ما قولنا الوقتي مع مراته

يزن :مش مطمن

عند أسر

أسر :يعني قربلك وازاي يحصل كل دا ومتقوليش 

الاء بدموع  :اقول امتى وفين  

أسر رفع  وجه الاء ليه ومسح دموعها :والله اوعدك لاندمه على كل مره فكر يمس بيها شعره واحده منك بس فيه حاجه مهمه الاول

الاء: اي

أسر ابتسم  :تتجوزيني

ابتسمت الاء:محنا اصلا مجوزين

أسر :اقصد ميبقاش ورق يبقى العالم كله عارف

الاء ابتسمت

أسر : يبقى بعد المحاكمه بكره متأكد اننا هنكسب وقتها هعلن جوازنا للعالم

الاء ابتسمت اكتر:هتعملي فرح 

أسر :هعملك احلى فرح  وهتبقى احلى عروسه ورفع راسها ليه هتبقى اميره ورجع شعرها لورا وبدأ يقرب الاء غمضت عنيها وفجأه يرن فون أسر 

الاء لتبتعد:فونك بيرن 

أسر بصوت مهموس :مكنش وقتك ويرد 

أسر :حاضر جاين اهو 

الاء:في اي 

آسر :بابا قالب علينا الدنيا يلا نروح 

الاء:يلا 

و يركبوا السياره حتى يصلوا الي قصر يزن 

ينزلوا وقبل ان يفتح أسر الباب يطبع قبله على خد الاء لتنظر له الاء بإستغراب ويفتح الباب 

يزن:كنتم فين من الصبح يا حبايب 

أسر :كنا بره يابابا 

يزن:تمام يااسر راجع الساعه ١٢ لينا كلام تاني وانتي يا الاء اطلعي نامي 

طلعت الاء مع حور الصغيره وحور الام 

وأسر يطلع غرفته ينظر له يزن من الأسفل يجده ينظر لغرفه الاء 

يزن :بص قدامك يالا 

يدخل أسر ويلحقه اخواته 

عند الاثنين بالداخل 

عدي وتميم عن أسر وحور الصغيره والأم عند الاء:اي حصل يا 

الاء وأسر :محصلش حاجه ياجماعه 

عدي وتميم عند أسر وحور الصغيره والأم عند الاء:علينا بردوا 

الاء وأسر :اه والله 

بعد أن غيروا ليستلقي كل منهم على سريره ليقولوا :بس انا جوايا احساس ان الدنيا ملكي ويبتسوا

عدي وتميم عند أسر وحور الصغيره والأم عند الاء:بقا كده ياااه الحب يااه 

الاء وأسر ذهبوا في ثبات عميق 

عند يزن 

تميم :عن اذنك انا بقا يابابا 

يزن :مجتش عليك حتى على الاقل انت شغلك 

يزن راح اوضته لقى حور الام نايمه ليقترب منها 

يزن :انا عارف انك صاحيه 

حور :عاوز اي 

يزن :حقك عليا منا معملتش حاجه اهوه 

حور الام : تمام 

بيرن هاتف يزن 

يزن :في اي.. طب اهدي.. انا هاجي وهجيب الاولاد معايا 

حور الام :في اي 

يزن :عز ابن عز ووعد 

حور الام :ماله 

يزن:في ناس جم وخطفوه 

حور الام:طب انا هلبس واجي معاكم

يزن :لا خليكي انا هروح وهأخد الرجاله بس تميم لما يجي من الشغل قوليله يجي 

حور الام :انت سبته يزن قاطعها :مش وقته وجرى بعد اما خلص لبس وخلي عدي وأسر يلبسوا وراحوا عند عز 

وصلوا للبيت ليجدوا فراش غرفته مبهدل وموجود ورقه =(متخافوش ابنكم معانا هنقولكم التفاصيل لما يحين الوقت ) 

في احد الأماكن المهجوره يفوق عز يجد  نفسه متكتف 

يتبع



15

لقاء القدر 2


=متخافوش ابنكم معانا هنقولكم التفاصيل لما يحين الوقت ) 

في احد الأماكن المهجوره يفوق عز يجد  نفسه متكتف ويبدأ بالصراخ بصوت عالي حتى يأتي اليه احد الأشخاص لابس قناع 

عز :انتم مين ومين وراكم

_شش مش ناقص غير المدمنين اللي يتكلموا

عز :لو كنتم بس فكني اوريك مين المدمن ينخفض له الشخص على نفس مستواه ويقربه ليه

_تفتكر هتقدر وانت بالمنظر دا

عز :تحب تشوف

_اوي اوي ليفكه ويقف أمامه مباشر _يلا فرجني هتعمل اي

ليقترب عز منه ولكنه لم يقدر

_عرفت انك متقدرش يلا اقعد علشان تتكتف مع انك مش هتقدر تهرب

يكتف عز ويتركه في المخزن ويسير ناحيه الباب ليقفه صوت عز 

عز :انت فاكر ان بابا لو اخويا هيسكتوا يبقى مبتفهمش

_يعني ابوك واخوك طلعوا رجاله 

عز:بس بابا واخويا مش بيلبسوا قناع

يضحك الشخص المقنع ويسير

في الصباح

حور الصغيره تستيقظ هي و الاء لينزلوا  معا ويجدوا الجميع معدا يزن و تميم يجلسوا و ينظر أسر ل الاء وهي تنظر ليه فيغمز لها فتستغرب ويلاحظ الجميع 

حور الصغيره :امال بابا وتميم فين 

حور الام:عند عمو عز 

حور الصغيره:بابا يسيب الفطار علشان الشغل 

حور الام :انا قلت عند عمو عز يا حور مش في الشغل 

حور الصغيره :هي تفرق 

حور الام :جدا عمو عز عنده مشكله في بيته 

حور الصغيره بقلق :مشكله مشكله اي 

الاء تمسك يدها لتهدأ لان الجميع يلاحظ عصبيه حور الصغيره 

أسر بهدوء ويأخذ من طبق السلطه :مفيش عز مخطوف 

حور الصغيره والاء بصدمه : اتخطف  

أسر :اه والله 

حور الصغيره : طب ازاي 

أسر :حكايه طويله هحكي لما ابقى اجي وينظر الي الاء :يلا يا لولو 

الاء :على فين 

أسر :المحكمه انتي ناسيه 

الاء:اه تمام 

أسر :يلا تكوني بدلتي لبسك اكون جهزت 

الاء:عن اذنكم ياجماعه 

عدي ينظر ل اخته:وانتي مش هتروحي 

حور الصغيره :مستنيه رحمه 

عدي ضحك بخبث :هستناكم  ياريت متتأخروش على أول محاضره أوعى يكون حد عرف اني اخوكي في الجامعه 

حور الصغيره بنفخ:حاضر متخافش 

عدي :انا همشي ياماما وهبقي اعدي على بابا اشوفهم عملوا اي 

حور الام :تمام ياعدي 

يسير عدي ويظل واقف في أول الشارع بسيارته حتى يرى حور فيضحك عدي : اللي يزعل عدي بيزعل في الاخر يارحوم مش هتعدي ويتحرك بسيارته ناحيتها لتلمس يدها مراءه السياره ويبتسم عدي تلتفت رحمه لتجد السياره اختفت 

رحمه : اي الاعمى دا 

وتدخل بيت يزن 

رحمه :اول مره اشوف قمر عايش مع دول 

حور الام :دانتي اللي قمر  طول عمرك بتحبي تجاملي

رحمه:لا والله ياطنط امال فين حور 

حور الصغيره :انا اهو 

رحمه:طب يلا 

عند أسر يخبط على باب الاء لتفتح له 

الاء:يلا 

أسر ابتسم :يلا 

وركبوا 

في العربيه 

أسر لاحظ ان الاء بتفرك في ايديها ف مسك ايديها 

أسر :اهدي متخافيش انا معاكي 

الاء:تفتكر هيخذني 

اسر:ميقدرش لأنك لولتي 

الاء ضحكت وكملوا السير حتى وصلوا الي المحكمه 

في الجامعه 

حور الصغيره بتضحك 

رحمه : بتضحكي لي ضحكيني معاكي 

حور الصغيره :اصل طلع علينا اول محاضره مستر إبراهيم 

رحمه:ماله دا انتي تعرفيه 

حور الصغيره:لا معرفوش 

رحمه:امال في اي 

حور الصغيره :فرحت ان الدكتور الرخم بتاع امبارح مش هنشوفه

رحمه:اه الحمد لله اي عرفتي ازاي ان قاطعتها حور و هيا بتشدها داخل السكشن وبتضحك

داخلو السكشن 

وبدأت المحاضره وقعت عين دكتور  إبراهيم علي  رحمه انها بتكلم اللي جمبها 

دكتور إبراهيم : الأستاذه اللي ورا تشاور رحمه على نفسها دكتور إبراهيم :ايوا انتي واللي جنبك 

حور الصغيره :اكيد مش قصده عليا 

دكتور  إبراهيم :اللي عاملها نفسها مش من مصر 

رحمه :اقفى ياحور قصده علىكي

دكتور إبراهيم :كنتم بتكلموا في اي شاركونا الحوار 

رحمه بصت لحور وحور بصت ليها 

دكتور إبراهيم :اي هتفضلوا تبصوا لبعض اتفضلوا اتكلموا في اللي كنتم بتقلوه

بصوا لبعض دون أن يتحدثوا 

دكتور إبراهيم :اتفضلوا اطلعوا بره 

حور تنظر حوليها لتجد الجميع ينظر لها قتحس بالإهانة وتبدأ دموعها في السيلان تلاحظها رحمه فتمسك يد حور 

رحمه تنظر ل ابراهيم:هِااِي  فاكر نفسك مين علشان تزعل صحبتي 

ابراهيم :انتي بأي حق تكلمي دكتوره كده ملكيش محاضره عندي لآخر السنه

رحمه:يعني كنت هحضر محاضره لرشدي اباظه ياشيخ بيضحك جميع الطلاب و تسحب رحمه حور 

تقف حور في جمب وتبدأ تنهار اكتر 

رحمه :اي يا بنتي طلعتي فرفوره اوي خلاص كفايه وتمسح دموعها لكن حور تزيد بكائها 

رحمه تأخذ صديقتها في حضنها  :والله لاخدلك حقك من إبراهيم دا شبه الشجره 

عند عز 

عز :ياجدعان مش قادر ليدخل الشخص المقنع عليه 

_ها ياعز عامل اي النهارده

عز:ابوس ايدك مش قادر بجد 

_ياحبيبي كله بحقه 

عز :انا تعبت 

_منا عارف علشان كدا جبتلك اللي يساعدك ادخلي يا رحيق 

لتدخل فتاه جميله وتنظر لعز 

_طبعا عارفه هتعملي اي 

رحيق :اه 

_طب وانتي معاكي رقمي يلا 

ليخرج 

عز :ابوس ايديكي خرجيني 

رحيق :عاوز تفضل كدا 

عز :دا خطفني 

رحيق :مش مهم المهم انك تبقى بخير 

عز:انتم مش بنادمين 

رحيق :يمكن بس مأذناش نفسنا قبل كدا 

عز :طب اديني اي مخدر اقصد بنج 

رحيق :شش انا هعرف شغلي بس دلوقتي لازم تاخد الدوا دا 

عز :وبعدها تديني بنج أو مخدر انام 

رحيق :اشوف لتفتح الزجاجه و تفرغ في المعلقه و تدي لعز 

عز :يلا المخدر 

رحيق تقوم وتجيب الكرسي وتقعد :انا قولت هنشوف 

اما عند تميم 

محمد :لسه جاي 

تميم :ياعم انا حر 

ليجلس ويذهب بعقله ناحيه حور مراد ويبتسم 

محمد :ولا 

تميم :اي يازفت 

محمد :انت بتحب 

تميم :دا استنتاج ولا سؤال 

محمد :دا اللي شايفه 

تميم :مش عارف 

محمد :مدام بتحبها متضيعهاش

تميم :عندك حق 

محمد :يلا 

تميم ويقوم ويبص لمحمد ويبتسم ويذهب لحور ليجدها مش في المكتب 

تميم :صابرين امال حور مراد فين 

صابرين :تحت في ساحه التدريب 

تميم يبتسم ويمشي

صابرين :مدام بيحبوا بعض بيعذبوا بعض لي 

وتضحك 

ينزل  تميم يلاقي حور لابسه طقم رياضي وبتدرب ملاكمه ولا انتهت كانت بتجري على المشايه 

تميم :احم 

حور مراد تنظر ليه وتكمل تدريبها :اهلا عاوز اي 

تميم بيقرب منها ويقفل المشايه لتنزل حور بعصبيه 

حور مراد :نعم 

تميم يقرب منها:تتجوزيني 

يدق قلب حور مراد وتبتسم :افكر

تميم :يبقى اتفقنا 

حور مراد :بردوا 

تميم :متفقناش يعني 

حور مراد تضحك 

تميم :هيا دي اللي جيباني والله 

ليضحكوا تميم :بقولك فراوله 

حور مراد :بلبن 

تميم :ياجامد عرفت منين اني بحبها 

حور مراد :غريبه انا بحبها وبابا كمان 

تميم :مش ملاحظه ان انتي وابوكي شبهي 

حور مراد :انت بتقلدنا  علفكره يا حضره الضابط 

تميم يضحك :طب يلا يا فراوله 

في قاع المحكمه 

جون :صدقني يااسر هيبقى شكلك وحش لما اخدها 

أسر :هبقي احط ميكب ملكش دعوه بشكلي 

جون :لذيذ اوي 

أسر يمسك خد جون :مش الذ منك ياعسل 

تضحك الاء لينظر لها أسر فتصمت 

يبدأ المرافعه ويبدأ كل المحامين بالترافع 

جون بص لاحد القضاه هتبتسوا لبعض 

تنظر الاء ل أسر ليحضن بيده ايد الاء :متخافيش 

ينظر لهم جون وبعدها يأخذ تنهيده :هوريكي بس بعد المرافعه لما ترجعيلي

القاضي :بعد الاطلاع على الأوراق وسماع من الطرفين 

...

يتبع 



16

#لقاء القدر 2

يبدأ المرافعه ويبدأ كل المحامين بالترافع  جون بص لاحد القضاه ابتسموا  تنظر الاء ل أسر ليحضن بيده ايد الاء :متخافيش  ينظر لهم جون وبعدها يأخذ تنهيده :هوريكي بس بعد المرافعه لما ترجعيلي القاضي :بعد الاطلاع على الأوراق وسماع من الطرفين وقسيمتين الزواج  يبتسم جون للذي يجلس بجانب القاضي وهو الآخر يبتسم له ويبدأ أسر و الاء بالتوتر 

القاضي :بأن يسقط حكم زواج جون وان زواجها من أسر صحيح رفعت الجلسه يضحك أسر هو و الاء ويقوموا و يأخذها أسر في حضنه بينما  ينظر جون ل شمع و ينظر شمع له  بصدمه يخرج الجميع من قاعه المحكمه 

جون :ازاي دا حصل 

شمع :مش عارف انا اتفقت مع المستشار 

 يسحب أسر الاء  ويري أمامه جون 

أسر :عرفت انك اللذيذ كله يا قمر انت ويضحك ويلف يده علي الاء  تنظر له الاء بإبتسامه عن اذنك بقا انا و مراتي قدامنا حفله اعلان  إنما اي حاجه اورجانيك متنسيش بقا ياسي جون هعزمك يا بيبي باي  و يضحك يسير من أمام جون ينظر جون لشمع و يشده

جون: لو ملقتش اي تفسير هقتلك

شمع :حاضر اتفضل انت علي العربيه 

يري جون المستشار يجري عليه 

شمع :استاذ أنت ازاي تخلي بوعدك انا كنت مستعد اضاعف المبلغ

_معرفتش اعمل حاجه أوراقه كلها سليمه و اي تدخل كان مني كنت هتكشف ويتركه 

أما عند أسر في السياره 

الاء:احنا رايحين فين

أسر :هقولك لما نوصل انتي قدام المحكمه والعالم مراتي 

الاء:ازاي دا حصل دنا شفت واحد من المستشارين القاضي بيضحك لجون وازاي قالوا اني كنت موجوده وازاي وازي 

أسر بضحك  :ازاي ياحبيبي ازاي  

الاء:بكلمك بجد ازاي دا حصل 

أسر :حاضر هحكيلك 

فلاش باك

لما اخدنا فاصل في المحكمه لاحظت دا واللي بعدها اديت فلوس لواحد تبع المحكمه وخليته ينده المستشار واللي بعد كدا كان سهل لأن اللي حصل 

أسر :بص انا مش عاوزك  تخسر وظيفتك كنت اتمني دا بجد 

_تقصد اي انت مش عارف انا مين 

قرب أسر عليه ومسكه من الياقه أسر : لا عارف بس انت اللي متعرفش انا مين ولا ممكن اعمل اي  شوف انا كدا كدا هكسب القضيه لأن انا الاء مجوزاني الاول ومكتوب أنها كانت في مصر معني كدا أنها لم تغادر ارض الوطن فأكيد مش مجوزه جون علي فودافون  و اه صح دي ورق أن الاء جت مصر من سنه ونص تؤتؤ متبصش كدا ها قولت اي 

_انت بتقول اي انت مين وتقصد اي 

أسر :انا اللي جون اتفق معاك عليه ها  وقمت فاتح الفون علي التسجيل هتقول اتفق معاك علي اي 

_اتفق اني اخلي القضيه ل صفه و انت تخسر و مراتك ترجعله 

أسر :مراتي تروحله انت  بتقول اي ازاي 

_عادي انا هعرف اضبط الدنيا 

أسر :تظبطوا الدنيا علي حسابي انا ومراتي 

_يااستاذ اهدي وهنا قفلت التسجيل 

أسر :طب فلل القضيه تمشي زي منا بقا عاوز و إلا هتخليني اسمع اللي انت قولته في  المحكمه ويشغل المسجل و المستشار بيقول أنه متفق مع جون 

باك 

أسر ينظر ل الاء:وبس كدا يا ستي ها اي رأيك

الاء:انت طلعت تخوف 

أسر :لا انا طلعت بحبك بجد 

الاء ابتسمت ولكن اخفتها سريعا :بمعني 

أسر :يعني بحبك ياالاء اي الصعب فيها انتي مش بتحبيني 

الاء ابتسمت وفسرع أسر 

أما عند حور الصغيره 

رحمه :يابنتي كفايه عياط بقا 

يخرج دكتور ابراهيم ويري حور تبكي كان هيمشي لكن رجع ليها 

ابراهيم يخرج منديل :كفايه بقي ياانسه ممكن 

تلتفت له رحمه وحور ترفع رأسها

رحمه :هو حضرتك سمعت عن حاجه حمراء اللون تسير في العروق ولا لسه ياريت يبقا عندك وتمشي 

يبتسم ابراهيم لرحمه وينظر لحور 

ابراهيم :اتفضلي  يمد أيده بمنديل كفايه انا اسف 

حور تنظر له وترجع تاني تعيط رحمه :يعني أنا أهديها و انت تيجي ياأخي منك لله 

ابراهيم :انتي لو نجحتي الترم دا في مادتي تعالي قابليني 

رحمه:طب جرب كدا تشيلني الماده يا دكتور انت مسألتش عني في جامعه سينا بقا و الله بفتكره بالخير دائما دكتور صابر ربنا يرحمه كان طيب وقال نفس الجمله دي ليا قبل ما يموت يااه 

تضحك حور و ينظر لها ابراهيم :انتي ضحكتي 

حور تضحك تاني فينظر ابراهيم ل ضحكتها الهادئه 

رحمه :اي يا دكتور روحت فين 

ينظر لها ابراهيم :هو دكتور صابر حصل فيه اي 

رحمه :الله يرحمه تصدق كان في عز شبابه زيك كدا والله يا دكتور و حظرته اكتر من مره أنه بلاش يجي عليا دنا دعوتي يلا اللي حصل 

حور تضحك تاني 

ابراهيم يأخذ تنهيده و هو ينظر لحور:يعني حصل اي

رحمه تنظر ليه:كل خير يلا يا حور علشان لازم نأكل

و تمشي هيا و حور وينظر ابراهيم لهما ويبتسم 

عند تميم 

تميم :بس انتي شبه باباكي جدا 

حور مراد:ما هي ماما كانت بتحبه وهو بيحبها دا قصه حبهم كانت جامده ماما حكتهالي شبه الروايات

تميم :احكهالي 

حور مراد :ماما بابا اجوزها علشان يرضي أهله وكان الاتفاق بينهم علي سنه بعدين في وحده حاولت توقع بينهم لكن بابا كان بيحب ماما ولما السنه خلصت كان بابا تتعلق بما وبس اعترف لها بحبه وهيا كمان  ماما حملت فيا وبابا الست دي حاولت تاني لكن حب بابا كان اكبر وفرح جدا أن ماما حامل و بتبصلي كدا لي 

تميم :شكلك حلو وانتي بتحكي علي حبهم تفتكري هيبقي شكل عيالنا حلو وهما بيحكوا علي حبنا 

حور تبتسم 

تميم :مردتيش هيبقوا حلوين 

حور :اكيد علشان هيبقوا شبهي

تميم :لي تعقديهم لي

حور :لا مسمحلكش 

تميم يغمز :طب والله قمر 

تضحك حور 

تميم :طب يلا اروحك واه صح هفاتح ماما النهارده علشان نيجي نتقدم 

حور :يلا ياتميم 

عند يزن 

يزن :عز يلا انا لازم امشي علشان الاولاد

عز يضحك:والله يا يزن ضحككتني لسه بتحب تاكل مع اولادك دول كبروا يا يزن 

يزن :تعبت كتير اوي علشان اجمع العيله دي والله يا عز 

عز :تمام ياحبيبي روح و سامر دلوقتي هيجي من الجامعه وحبيبه انا ودتها الشركه وزمنها جايه

يزن :سلام يخرج يزن وينظر ل وعد 

وعد :استاذ يزن استني اتغدي معا عز 

يزن ينظر لها يجد عيناها تملئها الدموع :متخافيش يا وعد هو بخير والله 

ويخرج 

عند أسر 

أسر :اي رأيك في القاعه 

الاء كانت بتشوفها وعيونها بتضحك :دي جميله اوي انا

أسر :انتي اي ها قوليها 

الاء تنتبه :ها انا فرحانه 

أسر :منك لله 

الاء:بتقول اي 

أسر :وانا والله  وينظر في الساعه احنا مفروض نروح واحنا اتفقنا علي القاعه و مفصلش غير الفستان يلا علشان يزن 

الاء بابتسامه اكبر :فستان 

أسر :ايوه يا حبيبتي مش عروسه 

تضحك الاء وتطبع علي خد أسر قبله وتمشي يضع أسر يده علي خده ويتحرك ورأها

الجميع في قصر يزن علي الغداء 

أسر :بابا عندي خبر ليك حلو لا خبرين 

وينظر ل أمه 

حور الام :انا هقول هو خبر ينظر أسر والاء لبعضهما و بعدها ينظروا ل حور الام بإستغراب 

يزن :في اي 

حور الام :الاء كسبت  القضيه و سقطت دعوه جون أعلن أن زواجها من أسر صحيح 

يزن بفرحه: والله مبروك يا لولو 

الاء :الله يبارك فيك يا عمو 

حور الصغيره :مبروك يا قمر 

الاء:الله يبارك فيكي يا رورو 

ينظر أسر ل أمه و يزن ينظر لهم : في حاجه تانيه 

تميم :اه فيه بصراحه ياجماعه انا هخطب حور اللي انتم عارفينها

يزن بص لحور الام:كبيرنا هيخطب يا حور كبرونا الاولاد 

حور الام تضحك وتنظر لتميم :مبروك ياحبيبي بس لازم نعرف الاول مين أهلها 

تميم :اكيد انا قولتلها تبعت صوره لهم اصلا لأن باباها رجل اعمال ودا عرفته 

يزن :هايل لما نخلص اكل 

تنظر الاء ل أسر اللي لينظر ل أمه ويبدأ يشاور 

بعد انتهاء الغدي 

أسر :انا هقول لبابا 

حور الام :انا بقول كدا بردوا هيبقي احسن انك تقوله 

حور الصغيره :الاء انا عوزاكي 

الاءرايكم تبتسم :استر يارب وتضحك وتطلع مع حور الصغيره الأوضه 

تميم :ماما بعتت الصوره 

حور الام :تعالي نطلع ومنها نكلم ياعم الحبيب 

تميم :وراكي يا قمر تيجي يا عدي 

عدي :ورايا بحث للدكتوراه قد كده هخلصه واجي 

يذهب تميم مع أمه لغرفتها 

تميم يفتح شاته مع حور مراد ويظهر صوره حور مراد مع والدها وامها نرمين 

تميم :اهي ياماما العائله التي سرقت قلبي  ويعطي لامه الهاتف تاخذ حور الام الفون 

يتبع.........

17

لقاء القدر 2


تميم يفتح شاته مع حور مراد ويظهر صوره حور مراد مع والدها وامها نرمين 

تميم :اهي ياماما العائله التي سرقت قلبي  ويعطي لامه الفون تاخذ حور الام الفون تميم يسحبه مره اخري قبل أن تنظر أمه  ويقف :تؤ تؤ قبل ما تشوفي الصوره لازم تقولي أن كدا كدا هنروح بكره علشان نعمل زياره و يغمز  تضحك حور الام و تخبطه علي كتفه برفق وتقف بجواره : انا كدا كدا هروح علشان حور دي حبيبه قلب طنطها و حاضر بس هات اشوف بقا عيله القمر  تأخذ الفون بضحكه لتنظر الي الصوره ليسقط الفون علي الارض و تختفي الضحكه  لتستعيد حور الام ذكريات لا تريد أن تتذكرها لسنين كتير  

تميم يضع يده علي كتف حور الام ويهزها برفق:اي مالك في اي يا ماما 

تبعتد حور الام عنه 

تميم :في اي موافقه صح هكلمها اقولها 

حور الام  تسمع هذه الكلمات تقع عليها كالصعق : لا متقولهاش مستحيل وترجع للوراء مينفعش انا مش موافقه 

تميم يقترب من أمه :في اي يا ماما مالك منتي كنتي حباها اي حصل 

حور الام  تحاول أن تمتلك أعصابها :انا قولت مستحيل انا مش موافقه دي لو اخر واحده مش موافقه عليها ابعد عني 

عند يزن 

أسر :بابا انت ل يقاطعه يزن :شوف يا اسر انت ابني يعني أنا اكتر حد عارف مصلحتك 

أسر : مصلحتي معاها 

يزن :دي لعبه يا أسر احنا لعبناها 

أسر :بابا بس عمرها ما كانت لعبه دي مراتي 

يزن :مراتك أسر انت بتعارض باباك

أسر :ما عاش ولا كان اللي يعارض يزن الاسيوطي بس تتخيل يا بابا لو انت مكاني و بتحب  قاطعه يزن :انت حبتها 

أسر :انا عمري ما بطلت احبها يا بابا 

يزن :أسر انا مش موافق 

أسر :انت شايف كدا 

يزن :مش شايف غير كدا 

أسر :تمام يابابا بس الاء مراتي و مدام حضرتك موافقتش هخدها و هنمشي دا قراري 

يزن :بقيت بتأخد قرارات يا أسر بدون ما ترجعلي 

أسر : بابا انا كبرت و اللي فوق دي مراتي وانا بحبها و انا كنت فاكرك اكتر حد هيفهمني انا همشي يا بابا سلام يمشي أسر حتي يصل علي الباب ل يوقفه صوت يزن 

يزن :استني وقف أسر و نظر له 

أسر  :نعم يا بابا  

يزن :سيبني افكر ممكن 

أسر : مش هقدر لأن 

يزن :لأن اي 

أسر :لاني حجزت القاعه ل يوم الخميس 

يزن :دا اللي هو بعد يومين 

أسر :ايوه يا بابا 

يزن :يعني بتحطني تحت امر واقع 

أسر :لا يا بابا بس 

يزن قرب منه ومسكه من ياقه القميص بدأ أسر يخاف لكن يجد يزن يسحبه في حضنه:كبرت يا أسر مبروك يا حبيبي 

أسر بضحك و يحضن أبيه أكثر : بحبك اووي يا بابا 

يزن يضحك :دنتا الفرحه الكبيره يا يأسر 

أسر وهو في حضن والده بضحك:تقصد اللي بعد الكبيره 

يزن :اه نسيت يا حبيبي 

أسر :تمام هروح افرح ماما 

يزن :لا سيبلي ماما هروح لعمو عز نطمن عليه تعالي معايا ونرجع نقولهم

أسر بفرحه :تمام يلا

عند عز الصغير

عز وبدأت أعراض الانسحاب عليه :انتم يا بنأدمين انا بموت 

جميله :اهدي 

عز :ارجوكي خليكي جدعه انا بموت 

جميله :اهدي خد الدوا يلا 

عز :مش عاوز انتي اي مبتفهميش حماره 

جميله تبتسم له وتبدا تعبي له معلقه من الدوا وتعطيها له 

جميله :شاطر كدا 

عز :شاطر هو انا عيل 

جميله :اه  

عند حور الام 

كانت جالسه أمام المرأه مطلعه صوره ليها مع نرمين ومراد

 :اللي بحاول اخفيه من سنين رجع  

ليه يرجع الماضي افتكرته خلاص خلص نسيت أنه لازم يظهر تأثير ليه  في المستقبل السر تعبت كتير علشان اخفيه عاوز يبقا في العلن لازم الاقي حل سامحني ياتميم يزن ما يستهلش اللي ممكن يعرفه علشان كدا مينفعش اللي انت عاوزه يا حبيبي وخصوصا مع البنت دي  ساعات في حاجات لازم تنكسر علشان حاجات تكمل لازم حل 

بيخبط باب فتخبئ حور الام الصوره 

تميم يدخل :ماما مالك في اي 

حور الام بإبتسامه عكس ما دخلها:مفيش ياحبيب ماما 

تميم :طب اي حصلك لي رافضه 

حور الام قامت تقعد علي الكرسي  :علشان هي مش مناسبه 

تميم :مش مناسبه دا عكس رأيك فيها اول ما شوفتيها ماما انتي مخبيه عليا حاجه 

قامت حور الام :هخبي عليك اي يعني يا تميم 

تميم وقف قدامها:مهو ياماما مش بالعقل كدا وحده عجباكي وفجاه لما تشوفـ سكت و بص لمامته 

تميم :انتي عارفه أهلها 

حور الام تهرب من عين ابنها المليئة بالالغاز و تقوم بترتيب السرير:هعرفهم منين يعني يا تميم كل الحكايه اني مش مرتاحه حسا أنهم يقاطعها تميم :ب العكس يماما قبلوني وك تقاطعه حور الام:قابلوك يعني شافوك طب اتصرفت ازاي 

تميم :في اي يا ماما انا متأكد أن فيه حاجه انتي تعرفي الاستاذ مراد و ماما حور  صح ماما ردي متبصيش كدا تنعدم رؤيه حور الام لتسقط مغشي عليها 

تميم بصوت عالي :ماما يرج القصر ليجري الجميع عليهم 

الاء :طنط  مالها اي حصلها

عدي و اسر و حور الصغيره:ماما 

يزن يحملها ويضعها علي السرير :رنوا علي الدكتور انتم واقفين تتفرجوا 

بعد مده 

يزن ينظر لحور الام ثم يقف ليتجه نحو الدكتور :مالها يا دكتور اي حصلها 

الدكتور :الضغط عالي مره واحده ياريت تخلي بالكم منها كان ممكن يحصلها انهيار عصبي 

يزن :حور طب دا حصل من اي 

الدكتور :ممكن حد زعلها أو افتكرت حاجه تزعلها لو عاوز تحافظ عليها أبعدها عن اي حاجه تزعلها

يزن :حاضر يا دكتور 

رجع يزن قعد جمب حور الام:مين مزعلك يا قلب اليزن مين  قدر يزعل حبيبه قلب اليزن 

تنظر الاء ل أسر ويبتسم ويشاورها بعادي 

تبتسم حور الام :مفيش حاجه ياحبيبي 

يزن بص للجميع اللي كان مركز معاهم: كله يطلع بره 

غادر الجميع الغرفه نظر يزن لها وبعد تفكير :عاوزه اقول لحور قلب يزن حاجه هتفرحها 

حور قامت قعدت علي السرير :قول ياقلب حور

يزن اخد تنهيده: هنعمل حفله جواز أسر و الاء 

حور ابتسمت:بجد 

يزن :ايوه هي لازم تكون معانا وابنك بيحبها 

حور الام:احم انا عاوزه اقولك حاجه 

يزن :اللي مزعلاكي صح 

حور شاورت برأسها :ايوه 

يزن :اللي هيا 

حور الام : عارف حور اللي ابنكوجابها مره وبيقول أنها حاببته 

يزن :ايوا مالها 

حور الام :تبقي بنت مراد ونرمين 

يزن بصدمه :اي بنتهم 

حور الام:ايوه وعاوز يتجاوزها

يزن :مستحيل يتجوزها دي بنت نرمين 

حور الام :مش فهمه اشمعنا نرمين انا اقصد مراد 

يزن :بغض النظر عن السبب بس انا بقول مستحيل و   جوازه من حبيبه بنت عز هيكون في نفس يوم اخوه 

حور الام بصدمه من قراره:بس مينفعش كدا 

يزن يحاول يهدأ:اسمعي كلامي مره انا هأجل جواز أسر لحد اخر الاسبوع الجاي علشان اكون فتحت عز في الموضوع ناقص يجبلي بنت نرمين وبص لحور ومراد كمان 

عند نرمين 

نرمين :واللي جاي مقولتليش دا يبقي ابن مين 

مراد : اهدي بتسالي البت بقالك ساعه

حور مراد :يبقي بابا رجل اعمال كبير 

نرمين ابتسمت : هايل يعني يبقي من معارف بابا 

حور مراد :معتقدش لأن مشوفتش باباه أو مامته قبل كدا تصدقي ياماما اسم مامته علي اسمي 

نرمين :بجد حلو اهو هتبقوا حلوين مع بعض 

حور مراد :اه بحبها اصلا 

مراد :من غير ما تعرفيها 

حور مراد :لا طبعا منا عرفاها في عيد ميلاد تميم اتعرفت عليهم كلهم 

مراد يضحك:شوفتي بنتك ومبتقولش

نرمين :طالعه لباباها ها مقولتليش باباه ومامته مين 

حور مراد بإبتسامه: باباه يزن الاسيوطي ليقع الخبر علي نرمين كالصاعقة و مامته طنط حور وتضحك 

ينظر نرمين و مراد لبعض 

نرمين بلعت ريقها وبصت ل نرمين :هما يعرفوا انتي بنت مين 

حور ضحك :ايوا ياماما عرفوا 

نرمين :طب مـ قاطعها مراد 

مراد :اطلعي ياحبيبتي نامي 

حور بضحكه :حاضر يابابا وطالعت علي السلم وهيا بتغني في نصيب وبيتشال لينا ـ

مراد :اي رأيك 

نرمين بتوتر :انا مش موافقه 

مراد :نرمين حور وطيبه وبتنسي والاولاد بيحبوا بعض قنا بقول نوافق 

نرمين :مراد انا تعبانه نكلم كلامنا بكره لتصعد الي أعلي وتقفل باب غرفتها 

نرمين ترجع شعرها لورا ولا تشعر بشعرها الذي سقط في يديها وبعصبيه تخبط علي الطاوله :مستحيل يزن يوافق ودا متاكده منه لكن ممكن مع إصرار حور يجي هعمل انا اي دلوقتي  

في بيت اليزن 

في الصباح اجتمعوا الجميع علي سفره للفطار

يزن :حبيت اقولكم واحنا متجمعين أن جواز الاء واسر اخر الاسبوع اللي جاي في قاعه العائله 

ينظر تميم وعدي ل أسر يباركونه و حور الام والصغيره يباركون الاء اللي كانت فرحانه ينظر لها أسر ويغمز 

يزن :استنوا أما اخلص يعني ينفع الصغير قبل الكبير ولا اي يا اسوره

ينظر أسر وتميم  لبعض ويبتسموا 

أسر :يعني حضرتك وافق لتميم 

يزن :طبعا هوافق ازاي موافقش و دا كبيري 

تميم بفرحه :يعني حضرتك موافق 

يزن بإبتسامه:طبعا و هقولك مفجأه فرحك كمان هيبقي مع اخوك دول لو وقفوا أهلها النهارده في المقابله يعني الفرح يكون اخر الاسبوع تنظر حور الام ليزن وتنظر لتميم لأنها تعرف.ما سيحدث

تميم :بجد انا لو لفيت العالم مش هلاقي اب زيك 

يزن:حبيب بابا يبقي اتفقنا خلاص 

تميم :احسن اتفاق

ويفرح الجميع 

عدي يقف :بابا انا ورايا جامعه 

تميم يقف:وانا كمان ورايا شغل 

فيقف يزن :وانا كمان هتأخر يلا يااسر واه نسيت تميم متنساش تيجي بدري علشان نروح لعموا عز النهارده 

تميم :لي هنخده معانا لي 

يضحك يزن:هنأخد مين هنروحله علشان العروسه ياحبيبي 

تميم : بأساس أن عمو عز يعرفها 

تنظر حور الام و الجميع ليزن 

يزن :اه طبعا يعرفها مش تبقي بنته حبيبي 

يتبع

تفاعل


18

لقاءالقدر 2


يزن :وانا كمان هتأخر يلا يااسر واه نسيت تميم متنساش تيجي بدري علشان نروح لعموا عز النهارده 

تميم :لي هنخده معانا لي 

يضحك يزن:هنأخد مين هنروحله علشان العروسه ياحبيبي 

تميم : بأساس أن عمو عز يعرفها 

تنظر حور الام و الجميع ليزن 

يزن :اه طبعا يعرفها مش تبقي بنته حبيبه

تميم بص لوالده بصدمه : حـ اي حبيبه بابا انت بتهزر صح 

عدي وقف جمبه هو واسر في نفس الصوت:اهدي ياتميم 

يزن قرب منه حتي وقف أمامه:مبهزرش يا تميم وانا قررت خلاص جوازك من حبيبه اخر الاسبوع مع أسر  

تميم:بس يا بابا دا ظلم 

يزن :انا عارف مصلحتك والبنت دي واهلها فبص تميم لامه اللي بصتله وهزت رأسها ب لاء 

يزن كمل  : وأكد تاني مره أهلها لا يا تميم 

تميم :حرام يابابا اتجوز  واحده انا مش بحبها انا مش عارف اي سبب رفضكم بس اللي متاكد منه أنه بخصوص أهلها

يزن: شوف يا تميم انت اول ما رأت عيني و اول بابا كانت منك فنا اكتر حد خايف علي مصلحتك و بخصوص الحب فبعد الجواز كله يجي بالعشره ياحبيبي واه احنا منعرفش أهلها علشان نرفضها

تميم نفخ ومشي وهو متعصب 

عدي واسر :لي كدا يابابا 

يزن:اتفضلوا امشوا و محدش يدخل في قراراتي 

عدي واسر بصوا لبعض وخرجوا 

يزن بص لحور الام و الصغيره و الاء :اي انتم كمان عاوزين تكلموا 

حور الصغيره بصت لـ باباها وبعدها لـ مامتها  :انا راحه الجامعه 

وقفت بره و بترن علي رحمه لاحظت أن عدي واقف بره بالعربيه  علي أول الشارع فـ استغربت لاحظ نظراتها عدي 

عدي :اي دا شافتني لازم امشي مشي عدي 

حور الصغيره :عدي واقف لي مع أنه ماشي من مده 

رحمه بابتسامه:بتبصي علي ايه من عندك ياجميل 

حور الصغيره :نفسي مره تحترمي معادك وتيجي بدري 

رحمه:يلا بس و يضحكوا و يمشوا يوصلوا للجامعه 

في الكافتيريا 

حور الصغيره :بصي انتي اصلا مش محتاجه عزومه اخويا أسر و تميم هيجوزوا اخر الاسبوع دا قاطعتها رحمه 

رحمه:بالسرعه دي 

حور الصغيره :بابا اللي عاوز كدا 

رحمه :أما يزون دا عليه حراكات دحنا قدمنا حاجات كتير 

حور الصغيره تضحك :زي اي 

رحمه :هقولك ونروح نشتري بكره دا اخر الاسبوع لسه اربع ايام 

حور الصغيره:تمام ياحبيبي 

رحمه:امال مين اخوكي الاخير انا عمري ما شوفته 

حور الصغيره تضحك:ازاي اخويا يبقي لتتذكر كلام عدي أن محدش يعرف أنه يبقي اخوها حتي رحمه 

رحمه:اخوكي يبقي مين 

حور الصغيره:هـ اعرفك عليه في الفرح 

في مكتب 

كان إبراهيم قاعد بيفكر في حور الصغيره و سامر أيضا يفكر فيها انها تأكد أنه يحبها لاكنه لا يقدر علي فعل هذا فهيا اخت صديقه و يعتبره مثل اخيه عز  ليلتفت حوله ليجد ابراهيم سرحان

يخبط سامر علي كتف ابراهيم حتي ينظر إليه 

سامر:سرحان في اي قلبك مال ولا اي 

ابراهيم ابتسم ووقف:تفتكر 

سامر بضحكه:اه افتكر 

ابراهيم تذكر شئ:لكن انا مفتكرتش

سامر بص ليه:ساعات الماضي بيدلنا دروس علشان نتعلم مش علشان نقف 

ابراهيم ابتسم :طب انا هجيب قهوه اجبلك معايا 

سامر :ياريت 

عند عز 

جميله:ممكن اسالك سؤال 

عز :لا 

جميله ابتسمت:كنت عارفه انك هتوافق 

عز ابتسم:انتي غريبه 

جميله رجعت نضارتها لورا :عادي مش اول حد يقول كدا 

عز: ازاي مين قالك 

جميله : يووه حكايه كبيره اوي 

عز :احكيهالنا 

جميله ابتسمت :لما نبقي فاضين 

عز بص حاوليه: تصدقي فعلاً الشركه الوقتي زاحمه و ورايا كام اجتماع 

جميله ضحكت و عز اول مره يلاحظ ضحكتها 

عز :انتي كدا علطول 

جميله :كدا ازاي 

عز :لا متخديش في بالك بقولك صحيح انتي عندك كام سنه 

جميله:٢٠ سنه وانت 

عز :دي خصوصيات انتي مالك عاوزه تعرفي سني ليه

جميله :هو اي بقا منتا سألتني و قولت  

عز:انتي معندكيش خصوصيات 

جميله :انا دنا محدش قالي قبل كدا سر وقولت بيه

عز :ياشيخه 

جميله:اه قول بقا انت عندك كام سنه

عز :طب ما تخمني

جميله: والله الوقت بيعدي و بتضيع وقتك

عز:يا خراااااابي يا جدعااان حد يخدها

جميله حاولت تكتم ضحكتها

عز بصلها:اضحكي يـ اختي حقك 

ضحكت جميله :انت بتقول لي انك معندكش وقت 

عز كان هينفجر بس هادي: مفيش مخطوف 

جميله:بجد مخطوف 

عز:شوفتي المفأجأه 

جميله:احلف كدا 

عز :تصدقي بالله 

جميله:اه 

عز:انا لو مكنتش مربط كنت يلا 

جميله :تعالي أما احكيلك بقيت روايه 

عز: ابوس ايدك ارحميني 

جميله :طب تعالي نسمع اغنيه جديده

عز :تركي ولا اجنبي ولا عربي 

جميله :الست ياقمر 

عز :اه صح النهارده الخميس يقطعني يارب انا اللي عملته في نفسي انا استاهل

لتشغل جميله اللاب توب علي ام كلثوم وتبدأ تسمع و دندن و عز معاها 

عند الاء 

راحت ل حور الام في المطبخ 

الاء :طنط محتاجه مساعده 

حور الام:لا ياحبيبتي بس تعالي اقفي اتعلمي لأن أسر لو حب يأخدك من هنا  مش بيحب ياكل من بره 

الاء ضحكت:بأساس اني هسيبك مثلا 

حور الام:يابنتي كله هيسيب 

الاء:طب ياطنط ممكن أسالك سؤال ومن غير زعل 

حور الام بصت لها وبإبتسامه :العسل دا حد يزعل منه 

الاء: طب ياطنط كلنا عارفين أن تميم بيحب حور زميلته لي مصرين علي حبيبه 

تحاول حور الام تمالك أعصابها:الحب مش كافي يا حبيبي مش يمكن حبيبه احسن مش يمكن لما يجوز اللي بيحبها الحب مع الوقت بيروح مش يمكن اعجاب وهو مش عارف 

الاء:تميم يا طنط في سن يفرق  بين الاعجاب و الحب وعارف يختار احنا كدا بنقسي عليه 

حور الام تصنعت الابتسامه:الاء حبيبتي انا عارفه انا بعمل اي وكله في مصلحتهم انا امهم وعمري ما اتمنا اني اشوف حد فيهم فيه حاجه 

الاء:يعني انتي شايفه دا صح ياطنط 

حور الام :اه ياحبيبتي  و تكمل بضحكه بقولك اي ما تطلعي تكلمي آسوره 

الاء تبتسم :مهو في الشغل 

حور الام :لو كان كدا ماشي 

عند وعد و عز 

وعد كانت تطبخ ليهم الغدا ودموعها تنزل من فقدان ابنها 

عز دخل وجها جهته ورفع رأسها عاليا لتناسبه :هيرجع ياحبيبتي هو بخير مسح دموعها وكمل متخافيش انا لولا عارف انه بخير لكنت قلبت الدنيا وهو بيكلمني كل يوم وابنك مش مخطوف دا تلاقي عامل فينا كدا 

وعد عيونها استقرت في ملمح عيون عز :بجد 

عز :ايوا بجد اصل تتدخل منين العقل يلا حضري الغدي اكون رجعت من الشغل 

وعد :حاضر 

عز مشي و هو يتالم زوجته و ابنه هو فقد يريد أن يطمئنها 

في الجامعه 

كانت حور الصغيره خارجه و بجوارها رحمه من المحاضره ليوقفها صوت 

ابراهيم :انسه حور 

لتقف حور الصغيره وبجانبها رحمه 

ابراهيم يقف أمامهم :انا بعتزر جد علي اللي حصل امبارح مني 

حور الصغيره  :لا ولا يهمك يا دكتور 

ابراهيم :يمعني مش  زعلانه 

حور الصغيره :لا يادكتور 

ابراهيم :طب ياريت تكوني فطرتي لأن و راكي كمان محاضره بعد ربع ساعه من دلوقتي 

رحمه:هيا الجامعه دي مفيهاش شاورما 

ينظر لها ابراهيم و حور الصغيره 

رحمه باستغراب :في اي يا جماعه هو انا قلت حاجه غلط 

ابراهيم :انتي ازاي هتبقي دكتوره عندي فضول اعرف  

رحمه :زي الناس حليت ونجحت و جبت مجموع الناس فرحوا و هوب دخلت جامعه هوب هنجح هو لـ يقاطعها  

ابراهيم : هتنجحي انتي كده كدا شايله مادتي 

تضحك حور الصغيره هي وإبراهيم 

رحمه :وه 

ابراهيم يضحك:بهزر 

رحمه :اه افتكرتك بتكلم جد 

ابراهيم همس بصوت يسمعه حور  :هتشيل كله 

تضحك حور و يبتسم ابراهيم علي ضحكتها 

يعدي سامر ويلاقي حور الصغيره واقفه مع ابراهيم و بيضحكوا  يحاول يسيطر علي غضبه 

فـ يقترب منهم ف تخبط رحمه حور الصغيره برفق لـ تلاحظ قدوم سامر تنظر له حور الصغيره وترجع بعينها ل ابراهيم 

ابراهيم :اهلا دكتور سامر اعرفك علي 

سامر قاطعه:حور 

ابراهيم :انت تعرفها 

سامر  :ايوا لأنها اخت دكتور زميل  هنا 

رحمه بصت لحور بصدمه:دكتور زميل 

حور الصغيره بصت لـ سامر و تشاور ب لاء

ابراهيم باستغراب : مين 

سامر لا يفهم ويكمل  :دكتور عدي اي يا دكتور ابراهيم منتش ملاحظ الشبه 

رحمه تنظر لحور بصدمه:دكتور عدي اخوكي 

يتبع...


19

لقاء القدر 2

رحمه بصت لحور بصدمه:دكتور زميل 

حور الصغيره بصت لـ سامر و تشاور ب لاء

ابراهيم باستغراب : مين 

سامر لا يفهم ويكمل  :دكتور عدي اي يا 

دكتور ابراهيم منتش ملاحظ الشبه 

رحمه تنظر لحور بصدمه:دكتور عدي اخوكي

حور الصغيره هزت رأسها ب اه 

سامر بإبتسامه:اي انتي اول مره تعرفي 

رحمه :شوفت بقا وبصت لحور الصغيره :عن اذنك يا اخت الدكتور و تركتها جرت حور ورأها لتلحقها  

ابراهيم :هو في اي 

سامر بعدم فهم :مش فاهم بس شكل في حاجه 

ويذهب ليلحق ب حور الصغيره 

حور الصغيره مسكت رحمه من ايديها:استني بقا 

رحمه:اي هتقولي اي 

حور الصغيره:صدقيني كنت هقولك والله بـ

 قاطعتها رحمه 

رحمه:اي أمتي يا حور و لي متقوليش ليا أنه اخوكي 

حور الصغيره :صدقيني كان قايلي كدا 

رحمه بعدم فهم لكن العصبيه مسيطره عليها اخدت تنهيده: حور هجيلك بكره علشان افهم لازم امشي علشان مش عاوزه اخسرك  بعصبيتي  اه صحيح سامر جاي علينا سلام 

تركتها رحمه تنظر حور الصغيره للخلف لتجد سامر 

سامر بابتسامه :هو في حاجه 

حور الصغيره:عاوز تعرف في اي صح 

سامر بضحكه:ياريت 

تبتسم حور بعكس ما بداخلها :في اني بكرهك انت اي مين سمحلك تدخل ومين سمحلك تقول حاجه انت ملكش دعوه بيها انت مالك بيا اصلا ياسامر 

سامر بص في عنيها:مليش دعوه انتي عارفه اني اكتر حد ليه حق فيكي

ترفع حور يدها في وجه سامر :مين ادي ليك الأذن انا مش شركه علشان يبقي ليك حق فيا انا بكرهك ياسامر 

سامر قرب منها:مستحيل تقدري تكرهيني اللي بيحب مبيكرهش يا حور ولا حتي بيقدر ينسي و اسمعي مني علشان كتير حاولت أنسي

يمشي سامر و يترك حور وهي بداخلها الف سؤال 

ذهبت المدرج مره أخري

دخل عدي المحاضره كأنه بيدور بعينيه علي شخص معين و لكن لا يجده 

كانت حور الصغيره طول المحاضره تفتقد صديقتها رحمه حتي انتهت المحاضره 

عدي بتردد :انسه حور 

حور تتجه ناحيه عدي وتضحك

عدي بصوت مهموس :اي يضحك في اي متظبطي كده

حور الصغيره :اصلك اول مره تقولي انسه حور 

عدي :في اي منا قايلك علي اللي فيها

حور الصغيره :ها كنت عاوز اي 

عدي :كنت عاوز اقولك هي رحمه فين 

حور الصغيره :رحمه اه مشت بسببك يا عدي سلام 

وتمشي حور 

عدي :بسببي اي انا مش فاهم 

يذهب الي الغرفه يتجمع فيها دكاتره مخصصه ل سامر وإبراهيم و عدي 

ابراهيم:اهو دكتور عدي شرف اهو يا دكتور سامر 

عدي بإبتسامه:في اي يا جماعه

ابراهيم :بقا يا دكتور ليك حد هنا و متقولناش

عدي :حد ازاي مش فاهم 

ابراهيم بص لسامر وضحكوا 

سامر :اي يا عدي يقصد حور 

عدي بدأ يتعصب لكن حاول يهدأ نفسه:اختي حور و ياتري عرفت منين يا دكتور ابراهيم وبص لسامر 

دكتور ابراهيم:من دكتور سامر طبعا

عدي ابتسامه مصطنعه:اه مهو يادكتور ابراهيم علشان محدش يكلم 

ابراهيم:اه فعلا هيقولوا انك اللي بتساعدها 

عدي :اه يلا لازم اروح يلا ياسامر 

سامر :مش عاوز اروح دلوقتي 

عدي :ازاي دا وحنا بره كنت بتقول انك لازم تروح 

سامر :انا أمتي محصلش انا لسه شايفك 

عدي بص لـ ابراهيم :شوفت بيقول الحاجه و ينسي شكلها منمش وجاي يفوق علينا و ضحك هو و إبراهيم و سحب سامر 

بره الجامعه 

سامر :في اي ياعدي 

عدي :دقيقه يا سموره وحط شنطته في العربيه وقرب من سامر و شده من القميص :دنا هخليك سميره 

سامر بلع ريقه:في اي يا صحبي 

عدي:صحبي اه ماشي تعرف الدنيا كلها أن حور اختي 

سامر :اي هيا مش أختك ولا اي 

عدي ضربه بوكس وشده تاني ليه:اوومال اخت الجيران هل انا طلبت منك تقول ولا هيا طلبت منك تقول 

سامر: هو في اي 

عدي :في يا غبي أن لما حور هـ تنجح أو تجيب امتياز هيقولوا اخوها السبب عدي الاسيوطي هيبقي بـ ينجح أخته 

أسر:والله ما كنت اعرف متزعلش 

تركه عدي:وانت متزعلش اني ضربتك 

أسر:مش زعلان و تذكر موقف حور ورحمه و علشان كدا صحبتها زعلت ومشت و سابتها

عدي:اه ممكن شده تاني ايه بتقول اي كمان قولت لصاحبتها كنت تكتبها علي منشورات و توزعها احسن

في الشركه عند يزن 

يزن:عز الموضوع اللي هكلمك فيه يمكن مش وقته وانا عارف انك في وقت صعب جدا و انا عارف انها بايخه اني اعيد الطلب تاني

عز:اللي انت عاوزه قوله يا يزن علطول انت عارف انك في معزه اخويا 

يزن : انا طالب منك ابد الانسه حبيبه لـ ابني تميم و صدقني هو اللي مرادي جه و اتحايل عليا و اعرف يا عز اني مهما دورت م هلاقي زي حبيبه 

عز :والله وانا مهما دورت مش هلاقي زي تميم سيبني أشور الجماعه 

يزن:تشور اي انا هاجي النهارده مع تميم ولو وفقتم يبقي نلبس الدبل علطول 

يضحك عز:اي يا يزن الاستعجال دا 

يزن :ولا استعجال ولا حاجه اي رأيك 

عز :وانا موافق 

يزن يقف فيقف عز و يحضنه يزن :مبروك 

تدخل حبيبه بضحك:احم احم

يزن بضحك:اوعي تفهميني غلط 

حبيبه بضحك:طب فهمني الصح 

يزن: اووي اوي بصراحه كدا انا عاوزك تبقي مننا مش انا بس وكمان الاولاد وخصوصا الكبير 

تضحك حبيبه:انا مش فهمه حاجه منا مش منكم ولا اي 

يضحك يزن و يحط أيده علي كتف حبيبه :لا تبقي معانا علطول يا مدام تميم 

تبتسم حبيبه لكن تحاول تداري ابتسامتها :احم طب يا استاذ تميم لـ يضحك عز و يزن اقصد يزن دا ايميل من الشركه في تركيا 

يزن :تمام يا مدام تميم في حاجه تاني 

تحاول حبيبه أن تداري فرحتها:لا مفيش وتخرج وتذهب لـ مكتبها وهيا فرحانه 

أما عند تميم 

تميم :مش عارف في اي ياحور في حاجه غلط 

حور مراد :عندك حق لان بردوا اللي حصل النهارده قبل ما اجي كان غريب

فلاش باك 

نرمين:حور ممكن نتكلم شويه 

حور مراد :طبعا ياماما بس يلا بسرعه علشان ماشيه 

نرمين :انا مش موافقه علي جوازك من اللي اسمه تميم

حور مراد بصت بصدمه لمامتها:لي ياماما داانتي كنتي فرحانه 

نرمين:علشان مش حباه ولا مستريحه ليه

حور مراد:ماما دا انتي اول ما شوفتيه قولتي أنه كويس 

نرمين: دا اخر كلام عندي  انا وبابا ومتنسيش تقولي له متجيش

حور مراد:تمام يا ماما سلام

باك 

تميم :انا متأكد أن الأهل دول كان يعرفوا بعض من قبل كدا 

ينظر حور مراد و تميم لبعض 

حور مراد:اسفه في اللي هقوله مش يمكن مامـتل هي اللي مـ يقطعها تميم:اي ياحور هيا هبت منك ولا ايه 

حور مراد :مش قصدي والله وانت عارف معزه طنط طب هنعمل اي دلوقتي 

تميم :مقدرش اعمل حاجه غير بعد المهمه

حور مراد :يعني اي دي بعد شهرين فاهم دا هيجوزوك اخر الشهر انت اي 

تميم يرجع بضهره لورا :ومالوا 

حور تشده من ملابسه :هتجوز ومالوا في اي ياتميم 

تميم ينزل ايديها برفق :متخافيش مدام عاوزين جواز وماله كلها شهرين بس 

حور مراد : انت عبيط شهررين اي ونفسي علشان يبقي معايا حماده 

تميم يسحبها ليه :شش انا اقدر استغني عنك 

حور مراد :انا مش فهمه حاجه 

تميم :هفهمك بعد شهرين اكون عملت المهمه وبعدها اطلب نقلي ونتجوز 

حور مراد :يا حبيبي انت اثني وثلاث ورباع 

تميم يضحك:والله ما هقربلها 

حور مراد :بس انت عارف انها بتحبك 

تميم :وانا بحبك انتي

في بيت اليزن الجميع متجمع علي الغداء 

ولكن الكل في وادي 

يزن يلاحظ نظرات أسر ل الاء 

يزن :اتلم واتقل

أسر :هتقل علي مراتي

يزن:لا عليا انا 

أسر يضحك و يبص للباقي

أسر :مالهم دول 

يزن :مش عارف 

عند وعد 

عز الكبير :حبيبه سامر وعد 

يجتمع الجميع 

وعد :خير في معلومات علي عز ياحبيبي 

عز الكبير:لسه مكلمني والله ياحبيبتي وقال إنه بخير محدش يقلق 

وعد:امال في اي

عز الكبير ينظر لحبيبه ويبتسم :يزن وعائلته جاين النهارده 

وعد : خير يارب 

عز الكبير :كل خير جاين يطلبوا ايد حبيبه لتميم 

سامر : هو لعب عيال مدا اللي قالوه قبل كدا 

عز الكبير :المره دي تختلف يا قلب ابوك يلا يا وعد افرحي شويه لبنتك 

وعد تنظر لبنتها و تبتسم :حاضر يلا نجهز الحاجه 

عند عز 

جميله :انا جيت متقوليش اني اتأخرت والله بسبـ تقاطع عندما تلقي عز فاقد للوعي تجري حتي تصل ليه جميله توطي ليه  وتخبط برفق :عز فوق 

ولكن لا حركه 

..

يتبع


20

لقاءالقدر 2

جميله :انا جيت متقوليش اني اتأخرت والله بسبـ تقاطع عندما تلقي عز فاقد للوعي تجري حتي تصل ليه جميله توطي ليه  وتخبط برفق :عز فوق 

ولكن لا حركه 

جميله :هعمل اي دلوقتي دقيقه واذهب بيدها ناحيه أنفه لكن تجد نفس طب الحمد لله هعمل اي لازم ارن عليه وتفف وتمسك هاتفها لكن تجده مشغول تكرر الرن لاكن دون فائده يبدأ عز بالسعال  

جميله جرت عليه تقع نضارتها تتركها وتروح ليه وهيا متوتره:اهدي والله انا مش عارفه اعمل اي 

عز ينظر لها  و تأتي جميله بالماء و توطي ناحيه عز 

جميله :قوم اشرب وتبدأ تشربه ماء 

ينتهي عز من الشرب وينظر لها 

جميله :انت كويس صح 

عز يهز رأسه 

جميله :مبتردش ليه 

عز :انتي بجد 

جميله ضحكت:مش فهماك بجد 

عز يتماثل بالالم :ااه ويبدأ يكح بتزيف

جميله :اهدي اهدي هقوم 

وتقوم لكنها تلاحظ ضحك عز تلتفت ليه 

جميله :انت بتكدب عليا 

عز :زي ماانتي مخادعه 

جميله بتوتر :اي 

عز :يعني اول مره اعرف ان عنيكي حلوه كدا و انك قادره تخطفي 

جميله بتبتسم 

عز حاول يقعد معدول ولكن معرفش قربت جميله وعدلته 

عز بحب :انتي فعلا جميله ياجميله 

جميله :انت بقيت شاعر بقا 

عز بضحك :احيانا ما تيجي اقرألك الكف 

جميله :وانت مربط كده 

عز :اه عادي هاتي ايدك اليمين 

تمد جميله ايديها 

عز :تؤتؤ الاه اي دا 

جميله :في اي

عز :دا فيه كوارث بس شوفي ربنا فيه واحد هتقابليه

هيغير حياتك أو هو هيبقي حياتك هيكتشف وبص ليها أنه قابلك مكانش حاجه وانتي كنتي النجاه بتاعته انك غيرتيه تبص جميله له فيعيد النظر في يديها اه صح ممكن هتحبيه أو حبتيه هو المهم أنه وفجأه يقف عندما تصل يده عن الخاتم التي ترتديه 

عز بص في عنيها باستفهام وخوف :دا خاتم صح 

ضحكت جميله وسحبت ايديها :لا دي تبقي دبلـ قاطعها عز بزعيق :اطلعي برا 

جميله :اي حصل في اي 

عز :اي مبتفهميش بقولك اطلعي بره 

جميله :حصل اي يحولك كدا دنتا كنت لطيف 

عز ضحك باستهزاء:لا دا كلام بقوله لكل بنات اللي بتحب تسمعه امشي يا بنتي 

جميله :حاضر  مسحت دموعها  اللي نزلت و جرت توطي تاخد النضاره ومشت  

لقت فونها بيرن 

جميله :انا معتش هشتغل معاكم ...اهدي اي ..انا عملت كل اللي اقدر عليه سلام وقفلت 

قعدت تحت شجره وفصلت تعيط 

أما عند نرمين 

حور مراد :مهو يا ماما تميم كان عجبك اي غير رأيك انا مش هسيبك غير لما اعرف كل حاجه 

نرمين بإستسلام:حاضر هحكيلك 

حور مراد مسكت ايد مامتها برفق :طب تعالي هنا بقا واحكيلي 

قعدوا علي السرير 

نرمين :الحكايه كلها بدأت من سنين كتير يجي ٢٨ سنه او اكتر كنت لسه عروسه جديده انا و باباكي ولا قصت حب ولا حاجه بس مع الوقت حبينا بعض فاكره الست اللي كنت بقولك بتحب باباكي صحبتي دي 

حور مراد : ايوا كملي

نرمين :تبقا هيا نفسها حور مامت تميم 

حور مراد بصدمه:مستحيل 

نرمين بتبص لبنتها:هو اي اللي مستحيل 

حور مراد:مستحيل طنط تعمل كدا 

نرمين :صدقيني يابنتي انا تعبي كله كان بسببها وقربت من بنتها و طبطت علي شعرها

نرمين :انا لو بكدل عليكي هستفاد اي انتي بنتي الوحيده واتمنالك دايما الخير محدش هيخاف عليكي قدي علشان كدا لازم تنسيه 

حور مراد في عقلها:بس انا بحبه

في بيت اليزن 

أسر يخلط علي الباب 

الاء :نعم يااسر 

أسر :الاه طب المرادي عرفتي منين اني هنا 

الاء:خبطت سبع مرات بس

أسر : طب يالاء ممكن ادخل 

الاء :بطل قله ادب بقولك بلبس 

أسر :ودا اي علاقته 

الاء بضحك  :امشي يا أسر 

يزن  رفع جاكت البدله  و بص لحور الام اللي دايما بتخطف قلبه بجاملها قربت علشان تعدله الجارفته 

يزن : انتي بتحلوي كدا علطول 

حور الام :وانت هتفضل تحبني كدا علطول 

يزن قرب منها :كل اما اشوفك بحبك من جديد 

حور الام سحبت أيده في ايديها: يلا علشان الاولاد 

طلعوا لفت نظر يزن أسر شاور لحور برفق 

يزن :شوفي ابنك وقربوا منه 

حور الام :ماله حبيب أمه انتبه أسر ليهم 

يزن :انت اي موقفك هنا

أسر سند علي الباب : حسيت الهوا هنا جامد 

تضحك حور الام وتدخل عليهم حور الصغيره و عدي 

أسر :يجماعه هوا هنا حـ ولم يكمل حتي فتحت الاء الباب ووقع أسر ضحك الجميع وطت الاء توقفه 

أسر ابتسم ووقف وهيا فصلت بصاله قاطع المشهد يزن :في راجل يوقع بالمنظر المتخلف دا اي آلهو كان شديد 

الاء :هو اي 

أسر وهو باصص ل الاء:كان فتاك 

الاء :هو اي 

عدي وحور :الهوا و يضحكوا 

الاء ابتسمت وبصت ل أسر أنه ميبصلهاش

أسر :بابا هو لسه علي اخر الاسبوع اللي جاي كتير 

يزن :انا هنا يابني 

الجميع ضحك بص أسر ل يزن 

يزن :هانت كلها تسع ايام 

أسر :طب نتفق انا بعد بكره اخر الاسبوع وبعد تسع ايام تميم 

يزن :ل انتم الاتنين مع بعض ل مفيش 

أسر بصدمه وبص ل الاء وحور الام و الصغيره بصوا ليزن وعدي 

عدي :يعني لو نفتكر أن النهارده موفقوش يبقا 

يزن : ايوه يا عدي 

الاء بدلت أسر نظرات خوف أسر بصوت مهموش : متخافيش هعمل اللي اقدر عليه 

عند عز كان قاعد 

عز :انت حبتها ولا اي عز فوق انت اكيد كنت بتتسلي لما لقتها حلوه اخرجي  بره عقلي بقا تدخل جميله عليه وهو وشها دابل من العياط 

عز :انتي اي جابك 

جميله مكلمتش اكتفت بشد كرسي وقعدت قصاده وفصلت تعيط 

عز كان قلبه واجعه وهو شايفها بالحال دا 

عند يزن 

يزن بص في الساعه :امال تميم اتأخر لي

أسر بص ل يزن :هروح اشوفه 

راح أسر وهو بيفتح الباب سمع 

تميم :انتي فاكره أن زياره النهارده دي هتعدي تؤ تؤ  ..ياحبيبتي عارفه اوعدك هخلي حبيبه اللي ترفض النهارده ...عندي كلام ليها مش هيعجبها .أسر فتح الباب ودخل  فلقي تميم بصله وقفل المكالمه 

أسر : تميم كنت عاوزه اكلم معاك 

تميم :انا خلصت يلا وجاي يمشي أسر سحبته من ايديه وقفه 

أسر :مش هنمشي غير أما اكلم معاك 

تميم :في اي يا أسر 

أسر:عارف لو مقابله النهارده باظت اي هيحصل 

تميم بابتسامه:ولا اي حاجه انت هتجوز وانا وابوك هنتخانق 

أسر :مين قال اني هتجوز 

تميم :بمعني اي 

أسر حكي لتميم اللي يزن قاله 

تميم :كدا بابا بيلوي دراعي بيك تمام 

أسر :يعني اي 

تميم شال أيده وفتح الباب :يلا يا أسر 

نزل تميم و متكلمش مع حد 

الاء بصت ل أسر 

أسر :ربنا يستر 

ذهب الجميع الي بيت عز 

و رحب عز و حور  بيهم ودخلوا قعدوا 

سامر جه بدخل وفضل بلص لحور الصغيره لأنها كانت جميله علي غير العاده 

عز :منورين ياجماعه 

وعد جت بالضيافه

حور الام:اي دا ياوعد امال لو مكناش صحاب بيت وضحكوا جميعا 

يزن بص لتميم وبعدين بص لعز :امال فين عروستنا 

وعد نادت لحبيبه جت وهيا لابسه فستان رقيق  و فرده شعرها نظر تميم والباقي لحبيبه كانت جميله علي غير العاده تميم في سره :فوق في اي انت جاي لحاجه 

يزن :انا بقول نسيب الاولاد مع بعض 

عز :وانا بقول كدا بردوا 

سامر مكنش عارف يشيل عينه من علي حور الصغيره 

الاء بهمس ل حور الصغيره :الواد دا بيحبك لـ بيسرح كتير ضحكت حور والاء 

حور الصغيره :ياريت كان بيحب انتي بس بتهيالك 

الاء :ممكن 

طلعوا جميعا وسابوا تميم و حبيبه 

تميم :حبيبه ازيك اتمني انك تكوني بخير انا جاب اقولك كلام كتير 

عند أسر 

الاء:بقولك يا اسوره

أسر :وه يا اي

الاء:اي أسر في اي 

أسر :منك لله 

الاء بزعل مصطنع:واهون عليك 

أسر : ياخلاثي اكيد لا 

حور الصغيره :اتلموا 

عز :انا بقول كفايه كدا 

يزن :اه فعلا 

دخلو لقوا حبيبه بتعيط بص أسر و يزن ل تميم 

عز :في اي يا حبيبه بابا 

حبيبه مسحت دموعها:مفيش حاجه يابابا 

وعد :ها يا حبيبه قررتي اي 

حبيبه وتميم بصوا لبعض 

حبيبه اخدت تنهيده :انا

تكملة الروايه من هنااااااا 





 



تعليقات

التنقل السريع