القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية هوس اربعيني الفصل11_12_13_14_15 بقلم بقلم نوره



رواية هوس اربعيني الفصل11_12_13_14_15 بقلم بقلم نوره

 



حاولت افلات نفسها بخوف ورعب والاخر يشدد باحتضنها من الخلف ليلتصق ظهرها بصدره العريض همت بالصراخ حتى شعرت بانفاسه الساخنه تلفح وجهها ليقول بهمس ايه الحلاوه دي..

شروق بصدمه وارتباك ععععممر. .

اما عمر فقد كان مفتون بها ليدفن وجهه بشعرها وهو يستنشق عبيرها حتى تاه برائحتها لترتجف الاخرى بين يديه وتزداد نبضات قلبها لتقول بتلعثم وهي تشعر بيده تحيط خصرها والاخرى تتجول بين منحنيات جسدها بجرئه

شروق بغصة واختناق ارجوك ابعد قالتها بصوت مرتجف خائف وهي تحاول افلات نفسها بصعوبه  لكنه كان مغيبا مظهرها وهي ترقص وتتمايل لم يدع مكانا للعقل او التعقل  ادارها اليه ودفن وجهها بعنقها دون النظر اليها غير ابه لحالها ليهمس لها انت جميله كده ازاي ..

كنت مخبيه ده كله فين...

دفعته بكلتا يديها بقوه وزادت شهقاتها لتصرخ به بقولك سيبني ايه ..ايه اللي حصلك ..افلتها وووقف بصدمه وكأن صرختها اعادته الى وعيه ..

عمر مسح وجهه بحرج وهو ينظر الى شعرها المبعثر وخوفها منه ليحاول الاقتراب منها ويقول بحرج انا ..

مسحت دموعها باختناق وغصه لتقول بشهقات انت ايه ياعمر ايه .... انا اللي غلطانه عشان وثقت بحد زيك..لتهم بالمغادره لكنه امسك ذراعها بعنف ليوقفها..

تصنمت مكانها برعب خوف من تكرار مافعله ..


ليقول بضحكه ساخره اوعي تفتكري اني عملت كده عشان انتي عجبتيني  انا عمر علام وشفت ستات اد شعر راسك واحلى منك بمليون مره .

شرووق بسخريه اهنيك عالانجاز ده   ممكن تسيب ايدي بقى..

عمر ببرود.وهو يجذبها اليه ليحيط خصرها لتشعر الاخرى بتوقف انفاسها ابعد.خصلات شعرها ليقول..


عمر انا عملت كده عشان تحرمي تمدي ايدك على حاجه تخصني..

شروق  انا ....بس.... يعني .

عمر بسخريه رجعنا تاني للتاتأه. .

لتستجمع شجاعتها لتقول حتى ولو مينفعش تقرب مني كده.

عمر مش انتي اللي هتجي تقوليلي  ايه اللي ينفع وايه اللي مينفعش  انتي غلطتي واتعاقبتي يبقى خلاص..واعتبري ده اخر تنبيه ...حاجتي مبحبش حد يقربلها....واه احمدي ربنا انها جات على قد كده انا لو مكنتش شفتك بقيتي زي الكتكوت المبلول مكنتش سبتك بالساهل كده..

شروق انا كتكوت....

عمر بضحكه زعلتك اوي دي .

شروق بضيق  انا نازله 


عمر  ببرود استنى هتنزلي كده..

نظرت الى نفسها وماترتديه ..لتصمت لثواني وتحمر وجنتيها وقد نسيت بانها مازالت ترتدي بدله الرقص امامه ..لتحاول ستر نفسها بحرج وتقول بتلعثم انا انا..

عمر بهدوء  انا هخرج دلوقتي خدي راحتك .

ليغادر ويتركها لوحدها فور خروجه اسرعت لتغيير ملابسها وهي تشعر بالخجل وتانب نفسها على مافعلتها هذه ثم تعود وتقول لنفسها...وانا كنت هعرف منين انه هيرحع بالوقت ده...


اما عمر فقد ذهب الى غرفة الضيوف ليحوبها ذهابا وايابا يحاول التحكم بالمشاعر التي اجتاحتها  و يؤنب نفسه ويلومها على فعله وعدم قدرته على السيطره على نفسه..ليحدث نفسه..

عمر مكنتش تعرف تمسك نفسك ..ايه اللي بيحصلك ياعمر انت شفت ستات أد شعر راسك اشمعنى البنت دي اللي عملت فيك كده..

مسح شعره بتعب وارتمى على السرير ليقول بشرود ربنا يستر من اخرها ياعمر .. ربنا يستر...


*****

رحاب وقف العربيه  هنا يازين باشا..

زين الوقت متأخر سيبيني اوصلك بيتكم.

رحاب بحرج مينفعش حضرتك انت عارف يعني..

زين بسخريه مينفعش اوصلك وينفع تمشي بالشارع باللبس ده..

رحاب بضيق هو حضرتك ببتتريق عليا

زين سخريه اتريق واتريق ليه هو انتي عملتي حاجه عشان اتريق عليكي 

رحاب ...

زين يلاا هنزل اوصلك 

رحاب مفيش داعي هنزل لوحدي.

زين انتي بتحبي تعندي دايما ومع كل حد والا بس معايا...

لينزل من السياره والاخرى تتبعه حتى اوصلها الى منزلها..

كانت تسترق النظر اليه بين الحين والاخر وتحتضن معطفه الذي ترتديه بحب..

زين  وادينا وصلنا ياستي.حمد الله عالسلامه.

رحاب اللي يسلمك..لتعطيه معطفه متشكره اووي يازين بيه..

زين العفو بس المره الجايه ياريت متنزليش كده.

اومات برأسها. ليستاذن ويغادر والاخرى تقف امام الباب وتراقبه بحب..اما الاخر لم يلتفت اليها ابدا...

رحاب يارب يارب تكون من نصيبي يازين يابن ..لتشرد لثواني لحظه هو امه اسمها ايه يارب لازم اعرف اسم امه عشان الدعوه تثبت. ...يلاااا المره الجايه هبقى اساله ..لتبتسم وهي تراه يختفي في الظلام وتقول بحب ..بحبك بحبك بحبك..يازين 


*******

التقى عمر بشروق وهي ذاهابه لمريم لتوقظها..

عمر شروق ممكن تستني عايزك بحاجه..

وقفت بقلق من جديته لتنظر اليه وتترقبه لكي يتحدث..

عمر امبارح عم محمود تعب ونقلناه المستشفى ..

شرووق بصدمه ايه...وووو


*******

وصل زين شقته ليخلع معطفه وابتسم عندما تذكر رحاب وهي ترتديه وكل ثانيه تنظر اليه بحب ليشم رائحه عطرها على معطفه قربه من انفه ليشتم رائحة عطر انثوي هادئ ابتسم وهو يتذكرها لكنه بلحظه تحولت ابتسامته الى العبوس ليرمي معطفه بعشوائيه ويستلقي على الاريكه بتعب..

وهو يراقب هاتفه...حتى غفى استيقظ على رنين هاتفه الذي لم يتوقف. اجاب ليسمع بخبر موت العم محمود....

لينهض بتعب وعاد الى المستشفى بعد ان ابلغ عمر ..


*******

بعد مرور عشرة ايام..

عمر فتح نوافذ منزل العم محمود لتدخله اشعه الشمس لاول مره بعد وفاته..

فتحت عينيها الاخرى بتعب وقد شحب لونها..لتقول بتعب انت بتعمل ايه سكر الشباك..

نظر عمر الى رحاب ليقول ممكن تعمليلي فنجان قهوه ..

رحاب وقد فهمت مبتغاه اكيد طبعا بعد اذنكم..لتغادر وتتركها لوحدها معه..

جلس عمر على السرير مقابلا لها  لتعتدل الاخر بجلوسها ليقول بهدوء مش كفايه بقى..

شروق ....

عمر مريم طول الوقت بتسألني عنك هقولها ايه ليزداد بكائها فور سماعها اسم مريم..

عمر جذبها الى احضانه لتسكن لأول مره دون ان تقاوم وكأنها بحاجه لهذا العناق لتنهار باكيه وتزداد شهقاتها ..

عمر ربنا يرحمه الدكاتره قالوا انه المرض واصل مرحله متقدمه .. ادعيله بالرحمه ..هو دلوقتي محتاج دعاكي..

شروق خرجت من احضانه وخصلات شعرها مرت بلحيتها الكثيفه لتقول بقهر ليه ..ليه يموت ... هو مايستاهلش كده..

عمر لا اله الا الله حرام الكلام ده الموت علينا حق ..وهو لو كان موجود بينا دلوقتي كان هيعجبه حالك ده..وحدي الله يابنت الناس وفكري ببنتك 

شروق بغصه بنتي ..بنتي هقولها ايه دلوقتي سندنا بالدنيا دي راح... مات ..هقولها جدك خلاص معدش موجود معانا هقولها انتي بقيتي يتيمه ووحيده ..هقولها ايه قولي هقولها ايه ..

عمر ابعد خصلات شعرها عن وجهها ليقول قوليلها جدك راح مكان احسن من هنا .راح.عند ربنا  ..وهو بيدعلنا من هناك وعايزنا نبقى احسن الناس ..قوليلها انك لازم تكبري وتنجحي عشان جدك يبقى مبسوط منك..

شروق مش قادره ..مش قادره انا خلاص معدش ليا حد بالدنيا دي .

عمر وانا رحت فين..

نظرت اليه شروق بغصه 

عمر طول مانفسي يروح ويجي ياشروق متخفيش مالدنيا دي ..مش هسيبك لوحدك هفضل جمبك وجمب بنتك ..

شروق :لحد امتى ..لحد امتى هتتحمل مسؤوليتي انا وبنتي..

عمر لحد اخر يوم فعمري انتي مراتي وبنتك هي بنتي يلاا قومي كفايه هروب  قومي عشان بنتك محتجاكي.

شروق بس انا تعبانه ...تعبانه اوووي..

عمر الناس كلها تعبانه مش بس انتي ..بس لسه بتقاوم وعايشه ..بلاش تفتكري انك  الوحيده اللي الدنيا جايه عليها بصي حوليكي كويس هتلاقي ناس اسوء حال منك وحامدين ربنا وشاكرينه...

شروق انت مش حاسس بيا ليه انا مش قادره اكمل ..

عمر هتقدري يلاا قومي ..وانا معاكي وهتعدي كل الوحش ده ... عشان اللي جاي احلا بكتير ..فكري بمريم متفكريش بنفسك..

شروق ...

عمر نهض بابتسامه ليحملها بين ذراعيه..ويتجه بها الى الحمام..

لتقول باعتراض وصدمه وصراخ انت بتعمل ايه نزلني ياعمر نزلني.... 

انزلها عمر في الحمام وقال واضح ان في ناس اتعودت عالدلع .

شروق بجديه انت ازاي تعمل كده..

عمر بابتسامة زي الناس ..هااا هتاخدي شور والله احميكي انا ..ليكمل بغمزه انتي عارفه اني هموت واعملها...

شروق ايه قلت الادب دي متحاو..لليقاطعها وهو يحيط خصرها ويتكلم امام شفتيها صوتك ده ميعلاش على جوزك ياست هانم..

شروق انت صدقت نفسك ...احنا بينا اتفاق..متنساش ده..

عمر وهو يقترب منها اكثر مش ناسي لتصدم الأخرى بي...... 


********

كانت رحاب تسترق السمع عليهما ولم تشعر بمن يقف خلفها..

لياتيها صوت من الخلف بتعملي ايه..

رحاب دون انتباه اششششش سبني اسمع..

زين اقترب منها هما بيقولوا ايه. 

رحاب بضيق اششش  سبني اسمع عشان اقولك..

ابتسم زين واعتدل بوقفته ليقول بصوت عالي نسبينا عمر لتغلق فمه وتدفعه الى المطبخ يخربيتك فضحتنا..

شعرت بالتوتر  من قربها منه لتزداد نبضات قلبها وابتعدت بسرعه لتتعثر وكادت ان تسقط لكنه احاط خصرها وجذبها اليه والتقت عيناهما لثواني..

تاهت رحاب بعيني زين العسليه والاخر نظره متركز على شفتيها...

اقترب منها دون شعور واراد تقبيلها لكنه صدم بيييييييي


يتبع...



شغل الماء وابتعد بسرعه لكي لا يبتل..ترتسم على وجهه ابتسامه لطيفه..

شهقت بصدمه وقد اغرقت المياه ثيابه لتقول بغضب اي اللي انت عملته ده..

رفع كتفيه بلا مباله ليقول ببرود.عشان تسمعي الكلام مره تانيه..

شروق انت ايه يا اخي ايه..انت عيل اووووي ازاي تعمل كده.

عمر بتجاهل عشر دقايق وتكوني خلصتي انا هخرج اشرب قهوتي لحد متجهزي..

شروق تقدمت نحوه انت..

عمر اشششش مش عايز اي اعتراض ..ليقول بغمزه الا لو حابه اساعدك .

شروق اطلع برررا

عمر بضحك وهو يشمر عن ذراعيه شكلك عاوزاني اساعدك بس مكسوفه  مفيش مشكله..

شروق بحرج وصراخ وقد اقتربت منه لتدفعه خارجا بقولك اطلع ياعمر اطلع..

عمر ماشي متزقيش تصدقي انك هبله يابنتي اتبلت هدومي بسببك..

شروق احسن تستاهل لتغلق الباب بوجهه..


عمر بصوت مرتفع مع ابتسامه مرحه ماشي ياشروق ماشي دي مش هتعدي بالساهل..انا طالع عشان تجهزي بسرعه ماشي..

لتبتسم الاخرى وهي تنظر لثيابها المبلوله وتحرك رأسها يمينا ويسارا بقلة حيله..اما الاخرى فقد خرج من الغرفه.واتجه الى المطبخ.


******

صدم زين بصفعة قويه من رحاب ليتسمر مكانه واضعا يده على خده..ينظر الى رحاب بصدمه 

اما الاخرى لم تتحمل ماحاول فعله لتقول بغضب شديد  انت واحد قليل الادب ومش متربي فاكرني ايه هااااا ..ودفعته وغادرت بسرعه وقد اغرورقت عيناها بالدموع ليلتقي بها عمر على فين ياانسه..لكنه لم تجبه وغادرت مسرعة وتركت الشقه باكملها..

عمر في ايه يازين دي مالها..

زين ....

عمر زين انا بكلمك عملت للبنت ايه..

لكن زين لم يجبه ليسرع باللحاق بها...

امسك يدها امام باب شقتها. 

زين استني ...

رحاب وهي تحاول افلات ذراعها منه سبني ...اي البجاحه دي لاحقني لحد هناا

زين مكنش قصدي انا معرفش ايه..

رحاب انت ايه هاااا  قلت لنغسك بنت بتهزر معايا وتضحك ومدياني مجال اوووي شكلها سهله  ليه مجربش معاها..

زين لا والله مش كده..انتي فهمتي غلط انا بس

رحاب بغصه لا كده ونص بس لاااا يازين باشا انا متربيه ومتربيه كويس اووووي واللي عملته ده مش هنساه ابدا ودلوقتي ابعد عن طريقي.عشان مش طايقاك.

زين ممكن تهدي انا والله مش كده..

رحاب مش مهم انت ايه ميهمنيش وابعد عن طريقي احسنالك ويكون بعلمك  انا مش زي محضرتك فكرني..

زين عارف والله عارف انك بنت محترمه وخلوقه بس..

رحاب  مش عايزه اسمع منك حاجه ارجوك  سبني..

زين استني بس ..

لتبعده عن طريقها وتدخل شقتها واغلقت الباب بوجهه واسرعت الى غرفتها لتدفن وجهها بالوساده وتبدأ بالبكاء.

اما زين شعر بالحرج من فعلته وذهب الى سيارته وهو يشعر بالضيق.. اتصل به عمر ليجيبه..

عمر ايه يابني روحت فين وايه اللي حصل..

زين مفيش ياعمر عندي شغل مستعجل ومضطر اروح..

عمر ماشي بس مال صوتك..

زين مفيش اكلمك بعدين..

عمر زين..هو ايه اللي حصل مع الانسه رحاب..

زين بحرج وهو يتذكر موقفه السخيف معها ليقول بارتباك وحرج محصلش انا مضطر اقفل..

عمر ماشي يازين بس احسب حسابك لينا قعده مع بعض..

زين ربنا يسهل..


*******

اغلق عمر الهاتف واعد فنجانين من القهوه .

وجلس ينتظر شروق لكنها لم تخرج..

دخل عليها ليقول ايه  التاخير ده كله..

ليصدم برؤيتها بملابسها الداخليه السوداء اسرعت الى ملائه السرير  لتغطي جسدها. 

عمر بحرج انا اسف ..

شروق بارتباك وحرج اي اللي جابك هناا اطلع برااا

عمر وهو يدير وجهه انا اسف والله بس انتي اتاخرتي وخفت يكون جرالك حاجه..

شروق اطلع برااا..ارجوك اطلع برااا

عمر اه اكيد طبعا طبعا.. خرج عمر وقام بفك ربطه عنقه يشعر  بانفاسه بدات تثقل وان المنزل اصبح شديد الحراره اصبح يلوح بيده يحاول التخفيف من الحر الذي بدأا يشعر به لتخرج شروق بعد ان ارتدت ثيابها وحجابها..

شروق بهدوء محاولة تجاهل الموقف الذي حدث  انا جاهزه.

عمر وهو ينظر اليها بفتتان ليقول بسرعه وتوتر طيب يلاا عشان مريم مستنياكي..

ليتقدم نحو الباب محاولا عدم النظر اليها حتى سمع صوتها الناعم مما زاد ارتباكه..متشكره ياعمر على كل حاجه وانك اهتميت بمريم..وانا اسفه عشان حملتك حاجه فوق طاقتك.. 

لم يلتفت اليها عمر ابدا ليقول بهدوء لو فضلنا نتكلم كده هنتأخر يلاا هسبقك عالعربيه..

ليغادر بسرعه وسط استغراب الاخرى.

اوصلها عمر امام المنزل لتنزل الاخرى..

شروق وقفت تنتظره يتبعها لكنه لم ينزل من السياره..

شروق مش هتنزل..

عمر  عندي شوية شغل ومضطر امشي..انتي اطلعي هتلاقي مريم بؤوضتها او عند اسيل

شروق اومأت براسها ليغادر الاخر وشروق تتجه الى الداخل..


*********

في منزل زين

كان زين مستلقي على الاريكه مغمض عينيه بضيق يحاول التفكير لاصلاح الامر مع رحاب وهو نفسه لا يعلم لما فعل ذلك..حتى قطع شروده طرقات على الباب نهض بضيق..ليجد عمر امامه وحاله ليست بافضل منه..

..

عمر دفعه ودخل ليجلس على الاريكه ليقول  اعملنا فنجانين قهوه عشان مصدع.

زين مالك ..

عمر تصدق لو قلتلك معرفش..

زين بابتسامه ايه ياعموره وقعت والا ايه..

عمر قصدك ايه..

زين شروق .

عمر لا ميروحش تفكيرك لبعيد.. انا عمر علام محدش يعرف يوقعني..

زين بضحك اه مهو باين..

نهض عمر بضيق لو فضلت تتكلم كده  انا همشي ..

زين استنى يابني خلاص هسكت ..هروح اعملك فنحان قهوه.

عمر لا متعملش ...ليفكر قليلا متجي نطلع نغيير جو عشان مخنوق..

زين تصدق فكره انا كمان محتاج اخرج..ليلتقط معطفه وينهض يلااا بينا. ليغادرا معا...


********

مريم وحشتيني اوووي ياماما انت ازاي تسافري وتسيبيني لوحدي.

شروق ياحبيبتي سافرت عشان الشغل انتي عامله ايه..

كويسه بس ماتسافريش تاني وتسيبيني لوحدي عشان وحشتيني اووي .  

شروق احتضنت وجنتيها وقبلتها قبل كثيره بحب واشتياق حاضر ياروحي..عملتي ايه بالوقت اللي سافرت بيه..حد زعلك حد قالك حاجه.

مريم  لا كنت ما اسيل وعمر ودوني الملاهي واكلت شوكلاته وايس كريم واشترالي عمر لعب كتتتيرررره اوووي تعالي هوريهالك..لتسرع الى سريرها وتاتي بكميه العاب لتريها لشروق التي ابتسمت برضا وسعاده وهي تنظر الى سعاده طفلتها ..

مريم ماما...

ايواا ياروح ماما..

مريم عارفه النهارده ايه..

شروق ايه..

مريم هقولك بس متقوليش لحد وخاصه عمر..اوعديني

شروق ليه هو سرر.

مريم ايوااا سر اسيل قالتلي انه مقولش لحد بس انت ماما مينفعش اخبي عليكي..

شروق بانتباه ماشي اوعدك هااا بقى ايه هو السر..

مريم قربي عشان اوشوشك..

شروق بابتسامه حاضر اهو...

مريم النهارده عيد ميلاد عمر...


**********

زين مالك..بتفكر بإيه

عمر انت الللي مالك...

زين مفيش...

عمر ايه اللي حصل بينك وبين الانسه رحاب..

زين محصلش حاجه..

عمر مش مصدقك ولا مرتاح لخروج البنت بالشكل ده...كانت متضايقه جدا..وبتعيط عملتلها ايه

زين قلتلك مفيش..

عمر ماشي برحتك...

زين وانت لحد امتى هتفضل كده..

عمر مش فاهمه..

زين متتكلم مع البنت بصراحه..

عمر بنت مين..

زين عمر انت فاهمه انا بقصد مين..شروق طبعا

عمر ....

زين انت خايف من حاجه ياعمر 

عمر بسخريه خاييف انا اكيد لا طبعا..

زين طب كويس متكون صريح معاها وقولها اللي جواك..

عمر مش هينفع ..

زين ليه يابني 

عمر عشان انا اتعودت عالعيشه دي ومفيش ست تتقبل حياتي كده..

زين مش هتفضل طول عمرك كده ياعمر هو انت مش نفسك تخلف..وتبقى اب..

عمر اخلف تصدق ولا مره فكرت بالحكايه دي..بس عارف يازين وجود مريم بحياتي الفتره دي خلتني اعيش احاسيس اول مره اعيشه..بجد انك تبقى اب دي حاجه عظيمه جدا ... مريم  قطعه من الجنه..

زين وامها..

عمر دون وعي منه امها دي اللي ملخبطاني مش عارف عملت فيا ايه ولا عارف بيحصلي ايه لما بشوفها..

زين طب متقولها الكلام دن .

عمر تفتكر هعرف.. 

زين  انت شكلك حبيتها ياعمر ..

عمر بارتباك احم حب حب ايه يازين  متكبرش الحكايه ..

زين عمرر انا حاسس ليقاطعه هاتفه وقد وصلته رساله من اسيل...

نهض زين مش يلااا بينا نروح..

عمر خلينا كمان شويه الجو هنا جميل

الجوى اللي جميل والا حضرتك بتهرب من حاجه..

نهض عمر بغيظ واهرب من ايه يعني يلاا هنروح..

زين وهو يتجه الى السياره تهرب من شروق مثلااا..

عمر متعرفش تسكت ياخي ..


*******

وصل عمر ليتفاجأ باحتفال بسيط قامت باعداده اسيل بمناسبه بلوغه سن الاربعين..احتفلت جميع العائلة بعمر ليهمس له زين مالك بتوزع ابتسامات وشكلك مش مبسوط..

عمر بهمس انت عارف مبحبش اعياد الميلاد بس مش عايز احرج اسيل ..

زين ياعم هو حد طايل ..بس استنى هديت الحج حسن هتعجبك اوووي..

عمر بسخريه  يعني هيكون جايبلي بونبنايه ..

زين بسخريه ظريق انت خالص..

عمر من بعدك. يازينووو.

زين استنى استنى وااله هتدعيلي...ليوجه حديثه للحج حسن ايه ياحج مشفتش هديتك لعمر

الحج حسن بابتسامه هديتي عمر ياخد مراته ويروح على فندق ال**** يتعشوا ويقضوا اليوم كله هناك  حجزت جناح خاص بيهم هناك..

صدمت شروق من هذا الموقف الذي وضعت فيه ..

اما عمر مهما حاول اخفاء ابتسامته فقد لاحظها الجميع..

شروق بعد اذنك ياحج مينفع..

قاطعها الحج حسن هترفضي هديتي يابنتي ..

شروق.....

همس زين لعمر انشالله يطمر..

عمر دي فكرتك بجد..

زين بفخر اه..

عمر حبيبي يازينووو...


********

وصلوا الى الفندق وفور دخولهم الممر سمع عمر صوت شاب يناديه وكان احد عملائه..

عمر اهلا تامر بيه ازيك..

تامر الحمد لله كويس.لينظر الى شروق بانبهار فقد تفننت اسيل بتجهيزها وبدت كعروس  ..اراد تامر مصافحتها لكنها امتنعت بابتسامه حرجه..الروايه بقلم نوره عبد الرحمن

ليكمل الاخر لعمر ايه المزه الجامده دي ياعمر بيه دايما حضرتك تعرف تختار.

عمر وهو يجزي على اسنانه حاسب على كلامك دي مراتي.

تامر بحرج واعتذار انا بجد اسف الف مبروك يامدام انا اسف ياعمر بيه مكنتش عارف انك اتجوزت

عمر بغضب واديك عرفت بعد اذنك ليجذب شروق من يدها بعنف وغيره ويدفعها الى داخل الجناح الخاص بهما بغضب .وهو يغلي من الداخل بسبب نظرات تامر الجريئه لها...

شروق في ايه مالك ..

عمر اخذ يجوب الغرفه ذهابا وايابا ..دون التفوه بكلمه مما اثار خوفها لاول مره تراه هكذا..لتقول بخوف عمر في حاجه..

عمر بحده اسكتي مش عايز اسمع صوتك قالها ..

شروق بخوف ودموعها ملئت عينيها تهدد بالسقوط في ايه هو انا عملت حاجه غلط..

عمر وقف للحظه وهو ينظر اليها...

شروق بتوتر من نظراته والغضب الظاهر عليه انا هروح اتجهت الى الباب لكنه اوقفها بسرعه واحاط خصرها ليحذبها اليه بسرعه  وقبلها بعنف وغيره وتملك ووووووو


يتبع......


13

حاولت ابعاده عنها لكنه جذبها اليه اكثر وبدأء بالسير بها نحو السرير وهي ان تقاومه وتضربه بقبضتها على كتفها..وبيدها الاخرى تحاول جاهدة ابعاده لكنه كان يثبتها وشبك كفه بكفها ليستلقيا على السرير ويعتليها شعرت بضعفها امامه وانفاسها بدأت تتثاقل حتى مرت صورة جده الحج حسن امامه للحظه كاد ان يضعف ويكمل مايفعله الا انه ابتعد عنها بسرعه انفاسه تتسارع صدره يعلو ويهبط.. 

لملمت نفسها بسرعه وهي تغطي جسدها بملأة السرير وقد انكمشت على نفسها بخوف..

نظر اليها لتنكمش الى نفسها اكثر..

عمر ببرود وكأنه لم يفعل شيء...اخر مره تلبسي الفستان الزفت ده ..

شروق هزت رأسها بخوف من حالته لاول مره تراه هكذا.

نهض بهدوء وهو يخلل اصابعه بشعره يعيد ترتيبه من جديد..

نظر اليها مطولا اراد فعل شيء لتهدئتها لينسيها مافعله ندم على مافعلته وهو يرى خوفها منه... لكنه لم يستطيع الاقتراب منها لذا غادر وتركها هي تحت تأثير ما فعله...


*******

في منزل عمر علام..

اسيل عمتوو وحشتيني ينفع كده ما تحضريش فرح عمر ..

االعمه نجيه معلش ظروف هي فين الست هانم مراته..

اسيل النهارده عيد ميلاد ابيه عمر وجدو حجزلهم بالفندق.عشلن يبقوا براحتهم.

نجيه كمان واضح ان بابا مدلعها جدا بلاش يعودها عالدلع الزياظه ...

ابنة نجيه تمارا بتحذير ماما احنا مالناش دعوى ربنا يسعدهم..

نجيه اسكتي انتي لما حد يكلمك ابقى اتكلمي...

لتاتي مريم بطفوله وتمسك يد اسيل ببرأه مش هتجي نلعب يااسيل..

اسيل بابتسامه ياحبيبتي مينفعش دلوقتي بعدين.

لتمسح شعرها تمارا بلطف مين القمر ده..

مريم بابتسامه انا مريم..

اسيل دي بنت شروق مرات ابيه عمر..

نجيه كمان وكمان عندها بنت ايه الجوزاه الهباب دي بابا فين..

شعرت مريم بالخوف من نبرة نجيه الحاده..

تمارا ماما ارجوكي كفايه عشان خاطر..

نجيه اسكتي انتي متتدخليش..

نجيه بابا يا بابا لتذهب الى غرفة والدها..

مريم هي بتزعق ليه..

نزلت تمارا لمستواها مفيش ياحبيتي انت مش كنتي عاوزه تلعبي..

هزت رأسها  بايجاب..

تمارا هو ينفع العب معاكي انا ..

مريم بطفوله ايوواا تعرفي تلعبي ..


تمارا  اعرف ... دنا هعلمك لعب جديده لتنظر الى اسيل برجاء انتي شوفي ماما وحاولي تهدى الوضع يااسيل..

اسيل بابتسامه حاضر

بادلتها الاخرى الابتسام وصعدت مع مريم وهي تحدثها ببرائه حتى التقت بحسام على الدرج الذي تشاجر مع زوجته بسبب عمر.

لتنظر الى الارض بحرج..

حسام بسعاده تمارا جيتي امتى وعمتو فين..

تمارا من شويه .. ماما راحت تشوف جدوو

حسام بابتسامه حمدالله عالسلامه..والله وحشتونا اوووي وعلى فكره جدو زعل اووي عشان محضرتوش فرح عمر..

تمارا الفرح حصل بسرعه ومالحقناش نرتب امورنا..

حسام بس..

تمارا بتهرب بعد اذنك ياحسام هنتكلم بعدين..

حسام في ايه ياتمارا احنا بقالنا كتيير مشفناش بعض ولا اتكلمنا زي زمان ..

تمارا الايام الجايه كتير ان شاء الله والاجازه بتاعتنا طويله..

حسام ماشي بس لينا قعده زي وزمان.

تمارا بابتسامه ان شاء الله..يلااا يامريم..

لتغادر مع مريم..


********

نجيه ينفع كده يابابا وانا اللي قلتلك بنتي بتحب  عمر تروح تجوزه بنت تانيه ولا كمان متطلقه ومش بس كده جايبه بنتها معاها..

الحج حسن بهدوء ده اختياره وانا مش هجبره على حاجه..

نجيه وتمارا اللي رفضت كل اللي اتقدمولها على شانه يسبها كده..

الحج حسن بنتك وعمر مفيش بينهم اي حاجه بس واضح انك بتتوهمي..

نجيه بضيق انت معايا والا مع ابن ابنك يابابا. بقولك البنت موتت نفسها من العياط يوم فرحه وماكنتش عايزه تجي لو مااصريت عليها انا عشان حضرتك متزعلش..

الحج حسن دي حياته وانا مش هجبره على حاجه..

نجيه وبنتي..

الحج حسن تمارا زي القمر والف مين يتمناها واكيد هتلاقي نصيبها..

نجيه بس هي بتحب عمر..

الحج حسن يووووه مخلاص بقى انتي جايه ترفعي ضغطي وخلاص الجواز نصيب..

نجيه بضيق ماشي يابابا ماشي..

صدم حسام مما سمعه هل يعقل بأن تمارا تحب عمر ..

ليحاول التظاهر بانه لم يسمع شيء ودخل ليرحب بعمته...


*******

ذهب عمر عند زين واخبره بانه تشاجر مع شروق دون ان يخبره بمافعله معها.

غلط ياعمر اللي عملته ده غلط..

عمر خلاص يازين عارف انه غلط كفايه تلوم عليا اكتر..

زين ودلوقتي هتعمل ايه وهتصالحها ازاي

عمر مش عارف

زين مينفعش تقول كده حضرتك لازم تصلح غلطك 

عمر يوووه قلتلك معرفش يازين معرفش انا اتجننت لما شفت  بصات الزفت تامر ليها معرفتش اسيطر على نفسي..وكمان فستانها...فستانها  كان ضيق اوووي هي ازاي قبلت تلبس كده..ونظرات تامر الزفت جنننتني

زين انت عارف ان دي عمايل الست هانم اختك متلومش البنت على حاجه اكيد اسيل احرجتها..

عمر...

زين فكر كويس هتعمل ايه

نهض عمر بضيق ربنا يسهل..

زين على فين..

عمر مش عارف ..اشوفك بكرى..


*******

دخل عمر غرفة الفندق وشروق كانت تجلس في الشرفه شاردة الذهن ولم تشعر بوجوده..حتى شعرت به يضع معطفه على كتفيها لتنتفض بخوف

عمر ده انا متخفيش..

شروق...

جلس بجانبها ..ارادت النهوض لكنه امسك يدها ليوقفها..

عمر ممكن نتكلم..

شروق جلست بجانبه دون التكلم..

عمر انا اسف..

شروق ...

عمر مش عايزه تقولي حاجه..

شروق ...

عمر انا اتعصبت لما شفت بصات الزفت تامر ليكي وفستانك كان ضيق جدا وكمان حجابك مكنش مترتب زي كل مره.شعرك تقريبا باين.

شروق...

عمر حقك عليا.. ليكمل حديثه بابتسامه مش عايزه تكلميني يعني لسه مخصماني..

شروق انت فاكر نفسك ايه ..تغلط وتعتذر يبقى خلاص لازم نننسى ونسامحك. بس لا انا  فكرت كتير ومش هتحمل الحياة دي..

عمر يعني ايه..

نهضت شروق لتقول بحزم يعني كل حي يروح لحاله..

نهض هو الاخر ونظر اليها ليجد الاصرار بعينيها يعني ايه مش فاهمه..

شروق لا انت فاهم جدا انا عايزه ايه

عمر انت متعصبه ومش عارفه انتي بتقولي ايه..

شروق لا  انا اول مره اخد قرارا صح ..

عمر بانفعال ليه عشان ايه كل ده عشان اتعصبت شويه.

نظرت اليه بصدمه لتقول بسخريه اتعصبت ..لا ياعمر مش عشان اتعصبت عشان حضرتك بتستغل اي فرصه عشان تقرب مني واحنا اتفقنا مكنش كده خالص..

عمر تنهد بضيق طيب ماشي اللي حصل حصل وانا كنت متعصب ..وانتي كمان غلطانه متنكريش ده..

شروق انا انا غلطانه ليه عملت ايه ..

عمر احنا اتفقنا تحترمي انك مراتي بس حضرتك جايه بفستان ضيق موضح تراسيم جسمك كله ولا مش بس كده عمال تضحكي مع اللي اسمه تامر..

شروق بارتباك الفستان اسيل اصرتي عليا ..واللي اسمه تامر انا ابتسمت ليه مجامله عشانك مش اكتر..واظن اني مغلطتش باللي عملته..

عمر بانفعال لا غلطتي لما قبلتي تلبسي الفستان ده..

شروق بنفس الانفعال وحضرتك معترضتش عليه من الاول ليه..

عمر عشان مكنتش لاحظت انه ضيق كده بعدين تعالي هناا انت مش متعوده تلبسي حجات زي ده اشمعني لبستيه المره دي..

شروق قلتلك عشان اسيل وعشان اشترتهولي وزعلت لما رفضت البسه..

عمر تزعل متزعلش ..متلبسيش حاجه زي دي تاني فااهمه .

شروق لا مش فاهمه عشان احنا خلاص هننفصل..

نفخ عمر  بضيق وانا مش موافق..

شروق يعني ايه..

عمر يعني انتي متعصبه دلوقتي وبصراحه مش شايف حاجه تخليكي تتعصبي واللي حصل ده عادي..واقل من عادي

شروق عادي...عادي  بالنسبالك عشان علاقاتك كتيرهه انما بالنسبالي لا..

عمر ليه ان شاء الله فكراني حد من الشارع وبوستك انا جوزك..

شروق جوزي بشروط وحدود..واظن اتفقنا كان كده..

عمر بانفعال وغضب وانا مش عايز الشروط دي والحدود اللي بتقولي عليها..

شروق يعني ايه مش..

عمر  عايز نتمم جوازنا ويبقى حقيقي بدون اي روابط او شروط.

شروق مستحيل ...مستحيل انا مش هعمل كده  ...

عمر بهدوء فكري انا مش مستعجل على جوابك دلوقتي. فكري برحتك وحتى لو رفضتي انتي هتفضلي مسؤوله مني فهماني ..وصدقيني لو وافقتي هخليكي اسعد وحده بالدنيا دي كلها ..ولو موافقتيش هكون سند ليكي وزي اخوكي وهحترم كل الحدود اللي هتحطيه بس مش هطلقك ..

شروق ليه ..ليه  كل ده ليه انا مش فاهمه...

عمر ليه ايه..

شروق ليه عملت كده من الاول واتجوزتني وانت عارف بشروطي ووافقت عليها .. وليه  دلوقتي عايزني ابقى مراتك بجد انا مش فاهمه ليه..

عمر انا هجاوبك ليه وافقت عشان انا راجل وصلت لسن الجواز وجدي عايز يطمن عليا وانا مكنتش بفكر بالجواز اساسا بس عشان ظروفك  والشروط دي انا كنت عايزها اكتر منك..انما ايه عايز اتمم جوزنا دلوقتي..

لتقاطعه شروق متقولش عشان حبتني..

ضحك عمر بسخريه حبيتك اكيد لا اللي زيي ميعرفش يحب تصدقي ولا مره قلبي ده اتعلق باي ست قابلتها مع اني قابلت كتيرر ستات ..بس لما عشت فتره معاكي انتي ومريم حبيت جوى العيله الاسره حبيت مريم وحبيت فكره اني اكون اب لاول مره انتي خلتيني اجرب الشعور ده..شروق عايز نتمم الجوازه دي ليصمت قليلا ويكمل حديثه  عارف انك لسه صغيره وعايزه تحبي وتتحبي ..بس محدش هيعرف يحافظ عليكي وعلى مريم زييي ..فكري كويس وبلاش تستعجلي وانا جاهز لأي قرار تاخديه ..ومستعد انفذه الا اننا ننفصل عشان انا وانت مش ممكن ننفصل عشان انا عاهدت عم محمود وجدي اني هحافظ عليكي لاخر نفس بيا..

شروق نظرت الى السماء بحيره. ليقطع شرودها بابتسامه يلااا بقا قومي شوفي جبتلك ايه معايا..

نظرت اليه شروق بصدمه كيف تبدل حاله بللحظه فمنذ قليل كان جديا جدا والان يضحك ويمزح..

عمر يلااا هو انت هتصفني فيا كتير..

ليجذبها من يدها ويأخذها الى الداخل ترك يدها واتجه الى بعض الاكياس التي احضرها معه ..

اخرج عمر فستان باللون الاحمر الفاتح اعجبت به شروق كثيرا فور رؤيته لتقول ايه ده..

عمر ايه مش عارفه اي ده ده فستان..

شروق اه فستان بس لمين.

عمر بضحك ليا ..

ابتسمت شروق ليكمل حديثه بلاش هبل اكيد مش ليا ..ليكي طبعا

شروق بس انا انا مش عايزه .

عمر لاا بلاش تعترضي تاني خدي الفستان وغيري الزفت اللي لابساه ده عشان هو سبب المشاكل.

نظرت اليه شروق باستغراب 

عمر يلاا يابنتي خديه وغيري عشان عمتي رجعت من السفر ولازم نروح نتغدا معاهم اصل هي تتقمص بسرعه..

شروق ظهر عليها التوتر والقلق..

عمر بابتسامه مالك اترعبتي كده ليه متخفيش هي طيبه اووي بس متحسبش الكلام اللي يطلع منها هتتعودي عليه بس انتي متشليش منها ماشي..

هزت راسها بهدوء..

عمر ايه الفستان مش حلو مش عايزاه..

ليضعه على صدره والله جميل اوووي وبعدين ده ذووقي هو مش عاجبك..

شروق بضحك من مظهره وهي يستعرض الفستان على جسده امامها .

شروق حلو اووي

عمر شفتي كنت متاكد انه هيعجبك يلاا  بقى زي الشاطره تغيير الفستان اللي لابساه وتلبس ده  عشان اللي انتي لابساه بينرفزني اووي.

شروق بضحك تقدمت نحوه واخذت الفستان حاضر..

عمر بمعاكسه زي القمر وانتي بتسمعي الكلام..

لتشعر بالاحرج الاخرى وتذهب الى الحمام..

ولم يمضي دقائق حتى خرجت وقد ارتدت الفستان وبدت جميله جدا .

عمر بانبهار يخربيت الجمال ايه يابنتي ايه.. ده احلى من الاول بكتير ..

نظرت الى الارض بخجل ليكمل حديثه هعمل فيكي ايه انا دلوقتي ...ايه الحلاوة دي..

شروق بحرج ممكن تبطل كلامك ده وتروحني عشان مريم وحشاني ..

نروح فين احنا ننزل نفطر ونتفسح شويه وبعدين نروح..

شروق بس ...

عمر اششششش بلاش بس والنبي انتي تسمعي الكلام النهارده وبس.

شروق....


*******

احد العمال في مشغل الخياطه ايوا يابيه عايز مين حضرتك..

زين الانسه رحاب هي مش بتشتغل هنا.

العامل ايواا يابيه بس لسه مجتش لحد دلوقتي..

زين طيب  متشكر

العامل العفو يابيه .

ليعود الى سيارته ويراها وهي تمشي الى المشغل..اسرع اليه زين..

ليقف امامها..

زين ازيك..

رحاب بصدمه انت انت ايه اللي جابك هنا امش امش من هنا. بسرعه.

زين .......


يتبع ....



14

زين انا جي عشان سوء الفهم اللي حصل بينا..

رحاب بتوتر وهي تتلفت حولها خوفا من الناس لو سمحت امشي من هنا لتمشي خطوتين لكنه امسك يدها واوقفها..لتبعد يدها بعنف 

رحاب بحده انت اتجننت ازاي تمسكني كده..

زين مهو انت اللي مابتفهميش بالكلام..

رحاب بحده سيب ايدي وابعد عن طريقي بلاش فضايح

زين انا مش جاي اعمل فضايح هما كلمتين جاي اقولهم..

ضمت ذراعيها الى صدره وهي تنفخ بضيق اتفضل عايز تقول ايه بس بسرعه لو سمحت.

زين مينفعش هنا ممكن تركبي العربيه نتكلم بمكان تاني....

رحاب  حضرتك فاكرنا فين احنا هنا بمنطقه شعبيه عايز الناس تقول عليا ايه ..

زين ....

رحاب مشت لكنه اسرع ووقف امامه .

زين بحرج انا اسف.. معرفتش اسيطر على نفسي  كنت منجذب ليكي..بس انا صدقيني مش كده .

رحاب خلصت ..

زين ايه..

رحاب خلصت كلامك..

زين هز راسها بحرج من موقفه ..

رحاب تمام بعد اذنك..

زين استني ياانسه رحاب اسمعيني بس..

رحاب بانفعال اسمع ايه مش قلت اللي عندك..

زين صدقيني مكنش قصدي ومعرفش ايه اللي حصلي سعتها بس انا جاي اقولك حقك عليا ممكن تسامحيني..

رحاب خلاص يازين باشا محصلش حاجه

زين بابتسامه يعني مسمحاني خلاص..

رحاب اه بعد اذنك..غادرت من امامه

زين بصوت مرتفع نسبيا شكرا ليكي..

رحاب ابتسمت بسعاده ياربي على عالحلاوه والا كلامه كله خطف قلب..لتؤنب نفسها اشششش ايه اللي حصلك يابنت مش كنتي من شويه متعصبه منه ايه يارحاب ايه اللي حصلك..لتجيب نفسه متعصبه اه بس بحبه وهو زي القمر..لتسمع مديرها يقول بحده حمدالله عالسلامه ياهانم..لتتصنم مكانه بخوف. 


********

عادا عمر وشروق الى الغداء بعد يوما حاول عمر جاهدا جعله مميزا لها..

اجتمعت العائلة كلها لتناول الغداء بعد ان رحب الجميع بنجيه وتمارا...

شروق مينفعش تاكلي الشكولاته قبل الاكل سبيها من ايدك. واما تخلصي اكل ابقى كليها..

مريم بس الحته دي..

عمر مريومه اسمعي كلام ماما..

مريم بتذمر بس ياعمر ..

شروق بس يامريم خلصي اكل وبعد  كده تاكليها..لتنظر الى عمر بتأنيب قلتلك ياعمر انت تدلعها زياده ..

عمر دي حبيبتي تتدلع برحتها..

نجيه هو ابوها فين..

شروق بصدمه لم تستطيع الاجابه.....

ندى بخبث سابها من قبل مايكملوا سنه جواز ..

شروق شعرت بغصه تخنقها..

حسام بتحذير ندى.

نجيه و ماخدش بنته معاه ليه

شروق بحده بنتي مش ا..

ليمسك يدها عمر ويشير لها بان تصمت..استأذنت بضيق وغادرت بعد ان اخذت ابنتها معها .

الحج حسن انتو الاتنين امتى هتبطلوو عمايلكوا دي

نجيه واحنا قلنا ايه ..عمر مش مجبر يهتم ببنت مش بنته..

تمارا بحرج ماما كفايه بقى ارجوكي....

عمر عمتي مريم بنتي وانا متكفل فيها ومحدش جبرني على حاجه لينظر الى الجميع ياريت محدش يتدخل بحياتي تاني واظن  انا ماحولتش اتدخل بحياه حد قبل كده ليستئذن ..

ندى مش عارفه  ايه الجوازه الهم دي.وهو ايه اللي يخليه يتحمل الظروف دي

نجيه انا عارفه ده عمر الف بنتت تتمناه ..هو ممكن تكون  عمالاه عمل .

اسيل عمتو  والله شروق طيبه اوووي  لما تعرفيها هتحبيها

ندى بتدافعي عنها كده..ليه ..

اسيل بضيق عشان هي معملتش حاجه ومش ذنبها انها مطلقه..

نجيه ولا ذنب عمر يتحمل الجوازه دي ..

الحج حسن بغضب كفايه بقى خلاص لينظر الى  نجيه حسك عينك يانجيه اسمعك تغلطي بالبنت تاني عشان هي مرات عمر دلوقتي ومالكيش دعوه بيهم..


نجيه بتهزقني عشان البنت دي..

الحج حسن يابنتي البيت بيتك بس سيبي البنت فحالها عشان كفايه الدنيا جت عليها بزياده..مش هتجي انت كمان عليها 

نجيه..يابابا.  

تمارا امسكت يد والدتها لتقول عشان خاطري ياماما كفايه..كفايه بقى 

نجيه وانا قلت ايه يعني..

ندى على فكره عمتى مقالتش حاجه غلط..

حسام بحده انت اسكتي خالص و متتدخليش ...

لينظر الى عمته  عمتي احنا مالناش دعوه بيهم ده اختيار عمر ..ليصمت لثواني ويقول انا عارف انك عايزه مصلحته وسعادته  بس هي دي الحياة اللي عايزها بلاش تحرقي دمك ..واتبسطي بالاجازه بتاعتك..


*********

عند شروق في غرفتها

مريم ماما انتي بتعيطي ليه. ....خلاص مش هاكل الشوكلاته متزعليش .. عشان خاطري كفايه عياط..

دخل عمر ووجدها تبكي  جلس بجانبها.بهدوء.ومسح شعر مريم.

مريم بدموع وبرائه قلها يا عمر اني هسمع كلامها قلها بلاش تعيط

شروق ...

عمر بحرج انا اسف..متزعليش لينظر اليها والله عمتى طيبه واما تعرفيها هتحبيها انا قلتلك قبل كده على طبعها وانه صعب شويه

شروق مسحت دموعها لتقول بغصه مش زعلانه ياعمر هي  عندها حق..

عمر امسك يدها اوعي تقول الكلام ده تاني ..اللي حصل معاكي مش ذنبك ده نصيب وممكن يحصل مع اي حد..

شروق بس انت مش مجبر عالحياة دي..

عمر انت قلتيها مش مجبر عشان انا عايز الحياة دي وسعيد بيها..

نظرت اليه باستغراب ووجدت الصدق بعينيه..

عمر كفايه نكد بقى ويلاا بينا عشان هنخرج ..

لتنظر اليه نخرج فين .

عمر اي مكان المهم نغير جوى ...لينظر الى مريم يلاا يامريومه اجهزي انتي كمان.

لينهض بسرعه لكنها امسكت يده نظر اليها ..

شروق ممكن توديني بيت رحاب..

عمر بخوف شروق اللي حصل ده عادي متكبريش الحكايه..

شروق متقلقش بس رحاب وحشتني وخالتي ام رحاب كمان..

عمر بابتسامه ماشي اجهزوا بسرعه وانا كمان هنزل اشوف الشغل..

شروق شكرا ليك..

عمر حرك اصابعه على وجنتيها برقه ليضغط عليها بابتسامه انا قلت ايه مفيش شكر بينا تمام..

هزت راسها وهي تبتسم له وتشعر بالحرج لاتعلم لما شعرت بشعور غريب في هذه اللحظه..


*********

مساء

رحاب طبعا انتي غلط الراجل عرض عليكي عرض الف بنت تتمناه تجي انتي ترفضيه ..دي فرصه عمرك..انتي وبنتك ..مش هتلاقي حد زي عمر ..صدقيني

شروق مش هعرف اعمل.كده يارحاب مش هعرف وخايفه..

رحاب خايفه من ايه. بنت انتي .هو انت لسه بتحبي الزفت ادهم

ليقاطعهما صوت  : تبقى هبله وعبيطه وووووو

يتبع.....



15

رحاب ماما..

سلوى والدة رحاب  ايه الهبل اللي بتعمليه ده انت عبيطه يابنتي في وحده بتجيها فرصه زي دي وتسيبها..وانا اللي قلت البنت عقلت وحطت عقلها برسها وهتكمل حياتها بعيد عن الزفت ادهم..

شروق بحرج   ياخالتي انا..

سلوى بلى خالتي بلا زفت هما كلمتين هقولهملك .. لو شايف نفسك قليله اووي يبقى انتي بجد قليله ومتستحقيش حد زي جوزك ده..يبنتي ده وافق ياخد بنتك معاكم شهر العسل هو في راجل يقبل بكده..

شروق انا..

سلوى بمقاطعه فكري كويس فكري بنفسك وبكرمتك وبحياتك وببنتك ..ادي نفسك فرصه وادي الفرصه للراجل اللي قبل بكل ظروفك الصعبه افتحيله قلبك ..لتقترب منها وتضع يدها على كتفيها اوعديني ياشروق اوعديني انك تفكري كويس انت زي بنتي وانا عاوزه مصلحتك .

لتهز شروق برأسها بهدوء .


*********

مساءً ارسل عمر السائق واعاد شروق ومريم  الى المنزل لانه سيتأخر بالعمل..

تمارا شروق..

وقفت شروق ونظرت الى تمارا..

تمارا بحرج صعدت الدرج ووقفت امامها انا اسفه عشان  كلام ماما ..

شروق بابتسامه محصلش حاجه.

تمارا والله ماما طيبه اووي بس هي طبعها كده متفكرش بكلامها والله لما تعاشريها هتحبيها اووي وهتتعودي عليها..

شروق ولا يهمك ياحبيبتي انا مش زعلانه..مهما كان دي عمة جوزي وزي والدتي

تمارا بابتسامه تصدقي انك طيبه اوووي..ده غير انك ماشاء الله عليكي جميله وزي القمر يابخت عمر بيكي.

شروق متشكره ياحبيبتي..دي عنيكي الجميله..

لتسمع تمارا نداء والدتها وتستأذن وتغادر..


******

ندى ياسلاام اهو عمر رجع الشركه اللي هنا وبكرى علم على كلامي هيستلم الاداره كمان..

حسام كان يعمل على حاسوبه ويتجاهلها..

ندى اغلقت الحاسوب لتقول بغضب انا بكلمك ..

خلع نظاراته الطبيه ونظر اليها وهو ينفخ بضيق عايزه ايه..

ندى عايزاك تتحرك تشوفلك صرفه..

حسام بهدوء وملل احنا مش هنخلص من ام الموضوع ده..

ندى انا عايزه مصلحتك..

حسام مصلحتي انك تعيشي ومتتدخليش باللي مالكيش فيه..لينهض ويستلقى على السرير وينام..

ندى ماشي ياحسام ماشي ان هتصرف...


********

عاد عمر بوقت متأخر من الليل ووجدها نائمه على الاريكه اقترب منها بهدوء وحرك يده على وجنتيها بلطف وهو يراقب ملامحها اللطيفه..لترتسم على شفتيه ابتسامه لا يعرف مصدرها حتى انحنى وطبع قبلة على وجنتها وابتعد عنها بهدوء لكي لا يوقضها لكنه فور فتحه للخزانه سقط حزامه لتستيقظ الاخرى..

شروق بنعاس انت رجعت امتى..

ابتسم عمر بمكر ياسلام رجعت امتى يعني مش حاسه بيا لما رجعت..

شروق بحرج لا محستش بيك..كنت نايمه..

عمر بسخريه طبعا طبعا وانا هصدقك..وانا عارفك كويس لو كنتي نايمه بجد مش هتصحي بسهوله كده دنتا تنامي زي القتيل

شروق بحرج وهي تعلم بانه محق.لتعود الى النوم .تصبح على خير..

اسرع اليها عمر لااا تصبح على خير ايه....مش بالسهوله دي.

شروق مش فاهمه..

عمر فكرتي .

شروق بمراوغه بايه..

عمر بايه طيب ماشي هفكرك بعرضي ليكي..

شروق....

عمر بحماس السكوت علامة الرضى..طب تعالي هناا ليجذبها اليه واراد احتضانه لكنه اوقفته ونهضت من مكانها

شروق ممكن تستنى عليا شويه..

عمر ليه كل ده..

شروق عشان عشان انت عندك علاقات بستات كتير وانا مش هتحمل ده..

عمر تصدقي اني من ساعت مااتجوزتك ولا ست دخلتي حياتي..

نظرت اليه بعدم تصديق ..

عمر بصي انا زهقت من الحياة دي وعايزه ابعد واكتفي بيكي لو هتوافقي هكون اسعد انسان بالدنيا دي..هااا ايه رأيك..

كانت تنظر اليها بتعمق تحاول فهم كلماته قرأت عينيه وملامحه هل هو صادق ام لا...

عمر ايه هتفضلي تبصيلي كده كتير...

شروق  هروح اشوف مريم لكنه امسك يدها وجذبها اليه..هامسا بود مريم نايمه خليكي معايا دلوقتي..

ابعد خصلات شعرها واراد دفن وجهه بعنقها لكنها افلتت نفسها بسرعه .

عمر بنت انتي هتسبني كده وتروحي..

شروق  اشوفك بكرى ..

ليحاول امسكها لكنها اسرعت بالهروب...وهي تبتسم لاول مره تشعر بالسعاده و بان الحياة بدأت تبتسم لها... 


********

فتحت عينيها ووجدت نفسها بغرفتها نائمة على السرير التفتت بجانبها لتجده غارق بالنوم..حاولت النهوض بسرعه لكنه كان مستيقظ ليجذبها اليه ويعتليها هامسا ايه الصباح الجميل ده..

شروق عععمرر مممككن تتبعد..

عمر تؤؤؤ انا مصدقت وصحيتي عشان في حجات كتييرره لازم نتكلم بيها ليدفن وجهه بعنقها يستنشق عبيرها ويده تتحرك بجرأة على جسدها والاخرى شعرت بالتوتر والارتباك ..لتحاول النهوض لكنه يمنعها لتقول بحرج عمر ارجوك استنى شويه مينفعش ده يحصل دلوقتي..

عمر بتوهان ينفع..ينفع انتي بس سبيلي نفسك..

شروق بحرج مش هينفع افهم ياعمر ارجوك انا عندي عذر..

ابتعد عنها ونظر اليها بعدم تصديق ..


لتبتعد عنه بسرعه وتلملم ثيابها ..بحرج..

عمر ده حقيق مش بتتهربي مش كده..

شروق بحرج هزت رأسها..

مرر اصابعه على شعره بضيق وتذمر طيب وامتى هيكون الافراج..

شروق دون النظر اليه كمان يومين..

عمر يوميين ده كتيير اووي.ليكمل لا دنا هروح اشوفلي مزه تانيه لحد محضرتك تكون جاهزه..

لتمسكه من ذراعه وتقول بتهديد جرب تعملها ياعمر. .

عمر اي ده عمر علام بيتهددد..

شروق احنا اتفقنا واضح ستات لأ..

عمر يابنتي انتي اللي يعرفك مش هيبقى عايز لا بنات ولا ستات ولا ايه حاجه بالدنيا دي غيرك...

شروق مش هيتغير كلامك ده..

عمر ولا عمري هغيره انت مش عارفه عمر علام كويس حاول تعرفيني ياشروق افتحي عنيكي كويس..ومتنسيش تفتحي قلبك عشان تعرفي تشوفي  الحجات والناس على حقيقتها.

هزت رأسها وهي تائهة بعينيه..

ليقاطعها رنين هاتفها نهضت لتجيب..اما عمر فقد ذهب الى الحمام..وهو يقول خلصي مكلمتك عشان هننزل..

لم تمضي لحظات حتى خرج عمر ليجدها ترتجف وملامحها خائفه..

عمر في ايه انتي تعبانه..

شروق بتوتر مممفييش ..انا كويييسه ككوويسسه اوووي..

عمر مالك يابنتي باين ان في حاجه كنتي بتكلمي مين..

شروق رررحااب ععايزاني اعدي عليها النهارده..

عمر طيب اجهزي هنفطر ووصلك ..

لتسرع باجابتها لأ مش عايزه اتعبك هروح لوحدي..

عمر ولا تعب ولا حاجه هوصلك بطريقي..

شروق يووووه ياعمر قلتلك هروح لوحدي.

عمر اهدي مالك متوتره ليه انا كنت عايز  اوصلك بس

شروق بارتباك وحرج انا اسفه ياعمر مكنش قصدي اعلي صوتي بس رحاب طردوها من الشغل وهي زعلانه اووي ..

عمر مفيش مشكله انا هنزل وابقى حصليني..

شروق حاضر..


********

حل المساء سريعا على البعض وطويلا على البعض الاخر عادت شروق والشحوب يسيطر على ملامحها ..

لتصعد الى غرفتها بسرعه..

وجدت عمر يجلس على الاريكه ينتظرها شعره مبعثر وربطه عنقه مرميه على الارض وكذالك معطفه..يحرك قدمه بطريقه جنونيه...

فور دخولها نظر اليها بحده كنتي فين..

شروق ككككننت عنند ررححااب..

عمر بحده وتحذير شروق اخر مره بسألك كنتي فين وبلاش كدب.

لتجهش بالبكاء بحرقه وتقول عشان خاطري  والنبي عشان خاطر ربنا طلقني ياعمر...

عمر .....


يتبع.....

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تعليقات

التنقل السريع