القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية تخطي حدود العشق من الفصل11 الي الفصل الأخير بقلم يارا عبد العزيز


رواية تخطي حدود العشق من الفصل11 الي الفصل الأخير بقلم يارا عبد العزيز 


رواية تخطي حدود العشق من الفصل11 الي الفصل الأخير بقلم يارا عبد العزيز 

البارت الحادي عشر


أسر بصدمة شديدة:- طليق ملك 

سارة بشهقات و هي بتتنفض فى حضن ملك :- ايوا هو ضحك عليا و فهمني أنه اتغير و أنه بيحبني اتجوزنا عرفـ..ي و بعد ما ضحك عليا قطعهم انا اسفة بس انا كنت غبية و مغفلة و اضحك عليا انا اسفة يا ماما و يا بابا و يا جدو اسفة يا أسر انا عارفة انكم زعلانين مني بس انا و الله حبيته و قلبي و قعني فى الذ..نب دا 

أسر راح عندها بغضب مفرط و كان هيضـ..ربها بس عادل وقف قدامه 

عادل :- انت اتجـ..ننت هتمد ايدك على اختك مش كفاية اللي هي فيها عايز تأذ..يها هي  و اللي في بطنها

اسر بغضب و عصبية مفرطة:- اللي في بطنها دا لازم ينزل 

مجدي كان واقف مصدوم بشدة ازاي بنتي اللي بثق فيها ثقة عمياء تعمل كدا !!!!!! ازاي واحدة فى تلاتة ثانوي لسه توصل بيها انها توصل للمرحلة دي كان حاسس انها اتشـ..ل أصبح عاجز مش قادر يعمل اي رد فعل ، حس انه هيقع لولا ايد أسر اللي سندته 

أسر بخوف :- بابا بابا انت كويس 

مجدي بصدمة:- انتي يا سارة 

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 🤎

كمل بدموع :- ليه يبنتي انا أصرت معاكي في ايه انا ولا جدك قصرنا فى تربيتك في ايه عشان تحطي وشنا فى الطـ..ين 

سارة ببكاء شديد:- انا انا اسفة يا بابا و الله أنا اضحك عليا قالي انه بيمهد للموضوع الاول عشان انتوا اكيد مش هتوفقوا عليه بعد اللي عمله فى ملك قال كام شهر بس و هنقلبه رسمي قدام الناس انا كنت هبـ..لة و صدقته مشيت ورا قلبي و صدقته بالله عليك يا بابا متشوفنيش وحشة أو اني السبب في اني امشيكوا موطـ..ين راسكوا فى الارض انا عندي امـ..وت ولا اني احطكوا فى موقف زي دا 

ملك :- تمـ..وتي ايه بطلي هبل اهدي 

ملك بصيت لجدها انه يحاول يسيطر على اللي بيحصل 

أسر :- الولد دا لازم ينـ..زل 

عادل :- و هتبقى عملت ايه تفتكر حد بعد كدا هيرضى يتجوز اختك بعد اللي حصل هاا ما تنطق مفيش غير انها تتجوزه

فردوس بصدمة:- انت بتقول ايه يعمي انت عارف انت عايز تجوزها لمين لاحمد الالفي اللي انت مطقتش تقعد بنت بنتك معاه كام شهر على بعض و لا عشان دي مش ملك 

عادل بغضب :- فردوس حاسبي على كلامك انتي عارفه كويس اوي ان احفادي كلهم عندي واحد عندك اي حل تاني بنتك كلها كام شهر و بطنها هتكبر و بعدين انتي مفكرني هسبهله سارة هتتجوزه كام شهر و هيطلقوا و زي ما قدرت اطلق ملك منه هطلق سارة منه برضوا بس لازم يعيشوا مع بعض فترة عشان الناس متقولش حاجه عن الحمل 

مجدي :- و هو هيوافق يتجوزها

عادل :- انا هتصرف تعال معايا انت و اسر فردوس لو جيتي ناحية سارة هزعـ..لك مني جامد خليكي معاها يا ملك 

ملك :- حاضر يا جدو 

فى قصر احمد الالفي كان قاعد على البا..ر في بيته و بيشـ..رب 

:- احمد بيه أهل الست ملك برا و عايزينك 

احمد خرجلهم و هو سكران

احمد :- يا اهلا يا اهلا بنسايبي سابقا كنت مستني الزيارة دي الصراحة اتاخرتوا ليه 

أسر قبض ايده بغضب و هو بيحاول يتحكم فى نفسه

عادل :- سارة حامل 

احمد :- اوه اوعى تقول انك جاي هنا تقولي انت ابو الولد ولازم تصلح غلطتك و الكلام دا كله

عادل :- انا بقول نلم الموضوع من غير شوشرة احسن ما هزعـ..لك مني 

احمد :- دا كان زمان يا عادل بيه زمان غصبـ..تني اطلق ملك عارف لو كنت جايب ملك كنت قولت ماشي انما سارة دي عيلة هبلة بيضحك عليها بسهولة

أسر راح عنده بغضب و طلع مسد..سه اتكلم بغضب مفرط 

:- انا ساكتلك من الصبح بس و الله العظيم لو ما كتبت على سارة و دلوقتي و اعترفت باللي في بطنها لهكون مخـ..لص عليك دلوقتي و مش هيهمني اي حد

احمد بتفكير و خوف  :- تمام تمام موافق

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

خدوا احمد تحت تهد..يد اسر و رواحوا البيت و معاهم المأذون و بالفعل تم عقد قران احمد و سارة

ملك كانت خارجة من المطبخ و احمد كان خارج من الحمام اول اما شافته اتوترت و كانت لسه هتمشي وقف قدامها و قطع طريقها

احمد بسخرية :- يا اهلا بالمدام ملك مدام اسر زايد ليكي واحشة و الله 

ملك حاولت تستجمع شجاعتها و ردت بصعوبة

:- ممكن تبعد عايزة اعدي 

احمد :- تصدقي اسر دا طلع مغـ..فل اوي انه اتجوزك بس عارفه هو يستحق كدا يستحق ياخد بواقي غيره

ملك بدأت تفتكر كلام أسر اتجمعت الدموع في عينيها و اتكلمت بصوت مخـ..نوق من العياط 

:- ملكش دعوة بيا أو بجوازي خليك في مراتك و ام ابنك

احمد :- و انتي بقى اللي هتقوليلي اعمل ايه و معملش ايه ملك البت الطيبة اللي كانت بتاخد كل يوم ضـ..رب مني فاكرهم يا ملك بس الصراحه كنتي جا..مدة و قمر تتا..كلي كدا 

ملك بغضب :- انت واحد سا..فل و مش محترم 

احمد كان لسه هيتكلم بس قاطعه صوت أسر 

أسر بغضب :- انت بتعمل ايه هنا 

احمد :- كنت خارج من الحمام عادي يعني 

قال كلامه و سابهم و راح الصالة 

أسر :- قالك حاجه

ملك حاولت تداري دموعها:- لا انا انا هدخل الحمام 

دخلت الحمام نزلت النقاب و فضلت تبكي بشدة و هي بتفتكر كلامه و كلام أسر 

ملك ببكاء:- انا محدش عمره حبني انا محتاجك اوي يا ماما تعاليلي يا ماما كلهم شايفيني وحشة 

جيه في بالها عمر مرة واحدة و هي مش عارفه السبب طردته من دماغها و مسحت دموعها و ظبطت نقابها و دخلت لسارة الاوضة سارة كانت بتجهز في شنطتها

ملك :- اساعدك في حاجه يا سارة 

سارة ببكاء و هي بتحضن ملك :- مش عايزة اروح معاه يا ملك مش عايزة انا بخاف منه

ملك و هي بتطبطب عليها:- متخافيش يا سارة مش هيقدر يعملك حاجه هيخاف من أسر و بعدين كلها كام شهر و هتتطلقوا ركزي دلوقتي على انك تتوبي عن اللي عملتيه و تطلبي من ربنا المغفرة

سارة ببكاء شديد :- يا رب 

خرجوا الصالة لاقوهم قاعدين

أسر :- عارف لو اذتـ..يها باي حاجه انا ممكن اعملك فيك ايه

احمد بصله بضيق و متكملش

سارة ودعتهم كلهم ببكاء و مشيت مع احمد على بيته 

في المساء 

احمد خرج من الحمام لاقها قاعدة على الكنبة بتفرك في ايدها بخوف ، رمى الفوطة في وشها و اتكلم بضيق

احمد :- هتفضلي قاعدة على الكنبة كدا كتير 

سارة بخوف و هي بتشيل الفوطة من على وشها :- يعني اعمل ايه 

احمد :- قومي غيري الز..فت اللي انتي لابسه دا والبسي هدوم البيت و تعالي 

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎

سارة بخوف شديد منه :- انا مرتاحة كدا

احمد بسخرية : متخافيش مش هقر..ب منك خدت اللي انا عايزاه منك و خلاص

سارة بدموع بأنها رخـ..صت نفسها قدامه كدا 

:- تمام

قامت و لبست بيجامة بيتي جميلة و ربطت شعرها بعشوائية لاقتها قاعد على السرير و فارد رجله و حاطط اللاب على رجله بصلها بتوهان فى جمالها اما سارة بصيت بتوتر للارض

احمد :- تعالي 

راحت قعدت على السرير و هي سايبة مسافة ما بينهم ، نامت و هي مودية وشها الناحية التانية نام جانبها و طفى النور و سحبها لحضنه ، لاقيت نفسها بتعيط من قرابه منها أو بمعنى أصح مش طايقة دا ، سمع صوت شهقاتها ليقـ..ربها من اكتر 

احمد :- بطلي عياط و نامي مش عايز صوت 

سارة :- هو انا ممكن انام على الكنبة 

احمد :- لا و خلي ليلتك تعدي 

خافت بشدة بس قررت ان اول اما عينيه تروح فى النوم هتقوم تنام على الكنبة بس النوم غلابها و ذهبت فى نوم عميق

اسر كان قاعد فى صالة شقته و دافـ..ن وشه بين ايديه ملك راحت قعدت جانبه و حطيت ايديها على كتفه 

ملك :- اسر انت كويس

بصلها و قربها منه و حضنها بقوة و هو بيدفـ..ن رأسه فى عنقها طبع قبـ..لة صغيرة على رقبتها ، ملك اتنفضت وقتها

أسر :- محتاجك اوي يا ملك 

ملك :- انا هفضل جانبك بس مش هينفع

أسر :- ليه 

ملك :- عشان مكرهش نفسي و اكـ..رهك يا أسر 

تجاهلها و هو بيحاول يقرب منها بعدت بخوف و خجل 

ملك :- أسر ابعد لو سمحت

بعد عنها بغضب و اتكلم بعصبية وصوت عالى

:- يواه دي بقيت عيشة تقـ..رف 

قال كلامه و ساب البيت و خرج و هو بير..زع الباب بقوة

ملك :- مش هقبل اني اهـ..ين نفسي معاك يا أسر حتى لو بحبك

في احدى عمارات المعادي

شروق و هي بتلبس حجابها:- حاضر جاية أهو لحظة 

فتحت الباب لتتفاجئ بأسر 

شروق باستغراب:- بشمهندس أسر خير ايه اللى جايب حضرتك فى وقت زي دا

اسر :- تتجوزيني 

يتبع......   


تخطي حدود العشق

البارت الثاني عشر 


أسر :- تتجوزيني

شروق بصدمة شديدة: ايه 

أسر :- بقولك تتجوزيني

شروق :- حضرتك متجوز !!!

أسر :- و فيه ايه يعني هو مش الشرع حلل للراجل اربعة

شروق :- ايوا بس

أسر :- مفيش بس انا عارف انك عينك عليا من زمان 

شروق :- طب هو حضرتك عايز تجوزني ليه 

أسر :- نبقى نتكلم في الموضوع دا بعدين انجزي عايز رد دلوقتي

شروق :- طب و مراتك و اهلك 

أسر بضيق :- يواه بقى اسألتك كتير محدش فيهم هيعرف حاجه جوزانا هيبقى رسمي بس محدش هيعرف بيه هااا قولتي ايه 

شروق ببأبتسامة:- ماشي 

أسر :- تمام ادخلي البسي و تعالى معايا عند المأذون

شروق :- بالسرعة دي 

أسر : اها و اخلصي

شروق :- تمام تعال اتفضل

دخل الصالة ، قعد بثقة و هو بيحط رجل على رجل ، دخلت شروق الاوضة بفرحة ، شروق بتحب أسر من ساعة ما ابتديت تشتغل معاه في الشركة و يعتبر اول حب ليها  فكانت في غاية فرحتها

شروق بفرحة :- مش مهم مش مهم متجوز أو لا و مش مهم برضوا ان جوازنا هيكون في السر أو في العلن المهم اني هكون مراته و هكون مع الشخص اللي حبيته بس مراته اكيد هتضايق بس انا عارفه ان جوازهم مش حقيقي فهي اكيد مش هتضايق و كمان احنا مش هنقولها ، فضلت تدور بفرحة في الاوضة و الفرحة مش سياعها و تضحك بصوت

اسر من برا بصوت عالى:- ممكن بسرعة عشان منتأخرش

شروق :- حاضر حاضر

خلصت لبس و خرجت معاه راحوا للمأذون

المأذون:- مين وكيلك يعروسة

شروق :- انا معنديش أهل انا وكيلة نفسي حضرتك

اسر بصلها بحزن و هي صعبانة عليه ، اكتفى انه يبتسملها

تم عقد قران اسر و شروق و اصبحت زوجته شرعا ، أسر خدها و خرج من عند المأذون

شروق :- هو احنا هنعيش في شقتي صح 

اسر :- ايوا بس من هنا و رايح انا اللي هدفع اجرها

شروق :- انتي هتروح معايا دلوقتي

اسر :- اه هبات عندك الليلية

شروق :- طب و مراتك

أسر ببأبتسامة : ملناش دعوة بيها خلينا في نفسنا احنا عرسان جداد

شروق بخجل :- تمام 

وصلوا البيت في حوالي نص ساعة ، خدها اسر من ايدها و قعد على الكنبة و قعدها جانبه ، ميل عليها و فكلها الطرحة 

اسر بتوهان في جمالها اتكلم بهمس :- شروق انتي بتحبني اد ايه

شروق بهمس و خجل :- بحبك اوي يا أسر بحبك لدرجة اني وافقت اتجوزك و اسمح لواحدة تانية تشاركني فيك عشان بس تبقى معايا

قالت كلامها و مقدرتش تتحكم في دموعها اللي نزلت

اسر و هو بيمسحلها دموعها و بيتكلم بحنية :- بتعيطي ليه

شروق :- انت بتحب مراتك صح 

أسر :- قصدك ملك 

هزت براسها بمعنى ااه

اسر :- لو كنت بحبها مكنتش اتجوزت عليها و بعدين ملك دي واحدة مقـ..رفة تخيلي رفضتني انا اسر زايد واحدة زي ملك اللي انا لامتـ..ها بعد ما مكنش حد عايزاها بعد طلاقها مش عايزيني

شروق : يعني انت اتجوزتني عشان هي رفضتك 

أسر و هو بيحط سبابته على فمها :- هششش خلينا في نفسنا

دفـ..ن رأسه فى عنقها اتنفضت شروق بخجل و هي بتغمض عينيها و فجأة رن فون أسر 

شروق :- تلفيونك بيرن 

أسر :- سيبك منه 

قال كلامه و هو بيشيلها و دخل بيها الاوضة ، حاطها على السرير و قعد جانبها ، حاول يقرب منها بس شروق بعدت بخجل 

اسر بضيق :- فيه ايه

شروق :- خايفة تبعد عني و اكون كنت مجرد نز..وة في حياتك 

أسر :- لا متخافيش انا مش هسيبك 

قرب منها برغـ..بة و هي كانت حاسة بفرحة شديدة انها بقيت معاه و اخيرا ، و اصبحت شروق زوجة اسر قولا وفعلا

ملك كانت رايحة جاية في الشقة و هي ماسكة فونها و بتحاول ترن عليه 

ملك بقلق و خوف :- يا تري راح فين دي الساعه بقيت اتنين يعني كان لازم تعصبيه يا ملك يا رب يكون بخير يا رب انا خايفة عليه طب انزل لجدو طيب اقوله يشوفه راح فين لا جدو ممكن يقلق و هيسألني ايه اللي حصل ما بينكوا و انا مش هعرف اقوله يواه بقى يا اسر رن و طمني عليك

فجأة فونها رن بصيت على فونها بلهفة و هي متوقعة يكون اسر بس لاقته رقم غريب ، رديت بسرعة و خوف على أسر احسن يكون حصله حاجه

ملك :- الو السلام عليكم الو الو مين معايا

فضلت تقول الو بس محدش رد قفلت المكالمة بأستغراب

ملك :- مين بيرن في وقت زي دا و كمان مش بيرد اكيد غلطان في الرقم يا رب أسر يكون بخير انا بجد خايفة عليه جدا انا الغلطانة احساس صعب ان تكون مراتك رفضك بس انا مش عايزة اكون مجرد رغـ..بة أو شهـ..وة مش هقدر احس دا مع أسر ممكن يكون راح الشركة الاحسن ارن على السكرتاريه بتاعته

شروق كانت قاعدة في حضن أسر و كان ماسك ايديها

شروق :- اسر هو انت مبسوط معايا

اسر :- فوق ما تتخيلي

مسكت فيه بقوة و توهان و حب كبير :- اتمنى اخليك مبسوط ديما يحبيبى

مسك ايديها و قبـ..لها بحب و فجأة رن فون شروق اتصدمت اما لاقت المتصلة ملك خافت بشدة و بصيت لاسر اللي كان دافـ..ن رأسه في عنقها و تايه فيها 

شروق :- أسر 

اسر :- همممم

شروق :- دي ملك 

اسر بخضة:- ايه 

شروق :- مش هرد عليها احسن 

اسر :- لا ردي عشان متشكش في حاجه وافتحي الاسبيكر

شروق :- ماشي

ردت شروق بخوف شديد:- ا الو 

ملك :- الو شروق معايا صح 

شروق:- ايوا 

ملك :- اسفة لاني رنيت عليكي في وقت زي دا بس كنت بسأل عن اسر هو انتوا في الشركة 

اسر علق المكالمة بسرعة 

اسر :- ردي عليها و قوليلها ان بشمهندس اسر في الشركة اه بس هو هناك لوحده انا روحت 

شروق :- ماشي لو سألتني ايه اللى حصل دلوقتي

اسر:- ضغطت على زرار التعليق بالغلط 

شروق بخوف :- تمام 

ملك :- الو شروق انتي روحتي فين

شروق :- معلش ضغطت على زرار التعليق بالغلط بشمهندس اسر في الشركة بس انا مش معاه انا روحت 

ملك و هي بتتنهد براحة:- تمام

شروق :- سلام

ملك :- سلام 

في شركة ضخمة من اكبر شركات المعمار في مصر و الوطن العربي كان قاعد عمر على كرسي مكتبه و فرد جسمه و مرجع راسه لورا

ادم :- مالك فيه ايه باين تعبت انا بقول نروح الوقت اتأخر

عمر:- عايز تروح انت روح انا هعقد شوية عشان اراجع الملفات قبل اجتماع بكرة

ادم : لسه بتفكر في ملك 

عمر :- مش قادر ابطل تفكير فيها حاسس ان طول ما هي بعيدة عني رو..حي بتر..وح مني 

ادم :- انت بتحبها يا عمر

عمر :- مش عارف بس كل اللى عايزاه انها تبقى مبسوطة و بس وانا متأكد انها مش هتبقى مبسوطة مع اللي اسمه اسر دا بس انا بعشقها يا آدم مش هقدر انكـ..ر دا 

ادم : انت بتحب واحدة متجوزة يا عمر خالتي لو عرفت كدا هتطـ..ربقها فوق دماغك 

عمر :- ماما بتحب ملك 

ادم :- طب هتعمل ايه

عمر :- مش هسبيها معاه محدش هيحب ملك ادي و محدش هيخلي ملك فرحانة غيري انا عارف ان جدها و خالها بيحبوها بس غلطوا غلطة عمرهم لما جوزاها أسر دا 

ادم :- بس هو مش راضي يطلقها

عمر :- جرا ايه يا آدم على اساس انك متعرفش عمر الشافعي ولا ايه

ادم بخوف و هو بيبلع ريقه :- ربنا يرحمه

فجأة الباب خبط 

عمر :- ادخل 

:- اللي اسمه اسر اللي حضرتك طلبت مننا نراقبه راح عمارة في المعادي و خرج من العمارة و معاه واحدة و بعد كدا راحوا عند مأذون و قدرنا نعرف انهم اتجوزوا

يتبع........


تخطي حدود العشق

البارت الثالث عشر


عمر بصدمة شديدة:- اتجوزوا

:- ايوا يباشا اتجوزوا انهاردة و بعدها خدها و رجعوا تاني عمارة المعادي

عمر :- طب مشي و لا لسه عندها

:- لسه عندها

عمر :- تمام كمل مراقبة عادي و لو فيه جديد بلغني

:- تمام يباشا تؤمرني بحاجة تانية

عمر :- لا روح انت 

رمـ..ى كوباية المياه اللي قدامه بغضب مفرط

عمر :- يبنى الكـ...لب و الله لهوريك

ادم :- اهدى يا عمر فيه ايه 

قام وقف بغضب و هو بيحط كف ايده على راسه

عمر :- اهدى ازاي بيقولك اتجوز عليها انت عارف ملك ممكن يحصلها ايه لو عرفت حاجه زي كدا

ادم :- طب هتعمل ايه

عمر :- مش هسيبها على زمته كتير ملك مش هتعيش وسط الناس دول بيت عمها اولى بيها

ادم :- قصدك انت اولى بيها متضحكش على نفسك يا عمر انا عارف ان فيه جزء جواك عايز ملك عشان انت بتحبها مش عشان هي متـ..هانة مع أسر

عمر :- ملك من حقي انا يا آدم انا اللي بحبها مش هو هو عمل ايه راح اتجوز عليها و هو عارف ان حالتها الصحية متستحملش عارف هي ممكن تتعب من ايه و راح عامله و الله العظيم يا آدم انا ما يهمني اي حاجه غير سعادة ملك و بس و سعاده ملك هتكون فى البعد عن الو..اطي اللي اسمه أسر 

ادم :- طب حاول تهدى و خلينا نفكر بعقل انت عشان تجيب ملك هتقف قصاد ابوها و خالها و جوزها حتى عمك انت عارف انه من ساعة ما فض الشركة مع ابوك و هو مش طايق حد فيكم فأكيد مش هيرضي يخليك تبقى مع ملك ففكر كويس عشان الموضوع مش سهل نهائي

عمر :- كل اللي يهمني هي ملك و بس حتى لو هقف قصاد الكل انا مش عايز غير سعادتها و بس 

أسر قام بسرعة ولبس هدومه 

شروق بحزن :- هتمشي

اسر :- ايوا مينفعش اقعد اكتر من كدا هيتشك فيا

شروق بزعل طفولي:- احنا ملحقناش نعقد مع بعض يا أسر

أسر راح عندها وقـ..بل رأسها بحنية 

:- هحاول اجيلك بكرة بعد الشغل و بعدين ما احنا بنبقى مع بعض طول اليوم في الشركة صح 

شروق حضنته بحب كبير:- انا عايزة افضل طول الوقت في حضنك يا أسر مش عايزة اي حد يشاركني فيك عايزاك ليا لوحدي و بس

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

أسر :- شروق انتي عارفه اني متجوز و وافقتي على جوازك مني انا مضربـ..تكيش على ايدك ولا غصـ..بتك على حاجه

شروق :- عارفه بس انا كل اما افتكر ان فيه واحدة تانية في حياتك وان حضنك دا واحدة تانية بتشاركني فيه بحس اني بمـ..وت بجد 

اسر :- انا و ملك جوزانا مش حقيقي و كلها سنة و هنطلق انا بتاعك انتي و بس يا شروق و بعدين انا اصلا مش طايقها لولا جدي مكنتش اتجوزتها

شروق وهي بتلـ..عب في زرار قميصه و بتتكلم بدلع 

:- بجد يا أسر يعني انت مش بتحبها

دفـ..ن رأسه في عنقها بعمق و طبع قبـ لة صغيرة عليه و اتكلم بهمس :- بلاش بقى عشان انا لازم امشي و انا مش قادر اقومك الصراحة

شروق ببأبتسامة:- طب خليك قولها كان عندي شغل كتير و معرفتش اجاي قولها اي حاجه المهم خليك معايا

أسر:- مش هينفع يحبيبتى لازم امشي 

بعد عنها بصعوبة وهو بياخد نفس عميق:- يلا سلام

شروق :- سلام

خرج من الشقة و ركب عربيته و راح بيته ، دخل الشقة لاقى ملك قاعدة بصلها بالامبالاة ، رمى مفاتيح عربيته على الكنبة و فرد جسمه على الكنبة و رجع راسه لورا

ملك :- كل دا برا يا أسر

اسر بضيق: بقولك ايه يا ملك انا راجع تعبان من برا و مش قادر لاي خناق

ملك :- انا مش هتـ..خانق انا بس عايزة اطمن عليك انت كويس صح 

أسر بضيق  :- اه كويس 

ملك :- اقوم احضرلك حاجه تاكلها

اسر:- من امتى الاهتمام دا كله يست ملك طب ما تدي جوزك حقوقه الاول و بعد كدا اعملي فيها الزوجة اللي بتخاف على زوجها و بتراعيه

ملك بغضب :- انت هتفضل لحد امتى كدا بجد هو الجواز عندك اللي في دماغك و بس الجواز مودة و رحمة يبشمهندس ولو كنت أنا شايفة ان جوزي بيحبني بجد كنت متأخرتش عليه في حاجه كفاية اها..نة فيا بقى بجد طلعت زيك زي اي حد

راح عندها بغضب مفرط و مسك ايديها بغضب و قوة

:- قولتلك قبل كدا انا مش زي حد و متشبهنيش بالـزبا..لة اللي كنتي متجوزه تمام عشان مزعلكيش مني و حرفيا يا ملك اللي مصبرني عليكي لحد دلوقتي هو جدي و بس فانتي تحمدي ربنا اني خلصـ..تك من ابوكي و اتجوزتك 

قال كلامه وسابها و دخل الاوضة ، اما ملك فمسكت ايديها بوجع و هي حتى مش عارفه تعيط بس كانت مخـ..نوقة بشدة دخلت اتوضيت و صليت قيام و هي بتطلب من ربنا انه يرحمها من اللى هي فيه و يصلح اسر محستش بنفسها و نامت على سجادة الصلاة

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 🤎

في الصباح صحيت ملك على تكـ..سير في جسمها اثر نومتها على الأرض فجأة لاقيت اسر فتح الباب

اسر :- انا حضرت الفطار اجهزي عشان نفطر و نروح الكلية

ملك :- ماشي 

خلصت لبس و خرجت فطرت معاه و اتجهوا للكلية

ملك :- مش هتيجي انهاردة برضوا

اسر :- هروح الشركة الاول و بعد كدا عندي محاضرة في نهاية اليوم هاجي على بعد الضهر كدا

ملك :- غريبة انت لما بيبقى عندك محاضره متأخر بنستنى فى مكتبك هنا في الكلية بقيت بتعقد فى الشركة كتير

اسر بتوتر:- وانتي مالك انا حر اعمل اللي انا عايزاه

ملك بشك:- تمام عن اذنك

أسر:- اتفضلي

نزلت ملك و اسر طلع بالعربية على الشركة

دخل المكتب و شروق دخلت وراه وقفلت الباب قعدت على رجله و حطيت ايديها على رقبته

شروق: وحشتني

أسر :- وانتي كمان

شروق :- هتروح معايا انهاردة

أسر :- هروح اجيب ملك و بعدين هجيلك بليل

شروق بحزن :- بس انا عايزاك تروح معايا انت وحشتني اوي

أسر بتفكير:- خلاص هقولها اني عندي شغل و تاخد تاكسي يروحها بس المهم متزعليش انتي

شروق بفرحة:- مش زعلانة اهو

بعت أسر رسالة لملك انه مشغول و مش هيعرف يجي ياخدها و قالها تروح بتاكسي ، ملك استغربت لانه اول مرة يعملها بس قالت عادي احتمال يكون مشغول اليومين دول

خلص اليوم الدراسي على خير ملك وقفت قدام باب الكلية و وقفت تاكسي ادته العنوان بعد حوالي ربع ساعة

ملك باستغراب:- دا مش طريق البيت يا اسطى

مردش عليها

ملك بصوت عالي نسبيا:- بقولك دا مش طريق البيت هو فيه ايه ما ترد عليا

وقف السواق بالعربية

:- وصلنا يا هانم

ملك بصدمة:- بيت عمي !!!!!!!

ملك :- بس انا مقولتلكش توصلني هنا مشيني من هنا 

وقتها جيه عمر و فتحلها باب العربية

عمر بجدية :- انزلي يا ملك 

ملك : هو فيه ايه يا ابيه انا مش فاهمة حاجه

عمر :- انزلي بس و هفهمك

نزلت ملك باستغراب و خوف و هي مفكرة ان عمر متفق مع ابوها بلعت ريقها بخوف و هي ماشية ورا عمر ، دخلوا القصر

ملك :- هو انا مش فاهمه حاجه ممكن تفهمني انا هنا بعمل ايه انت متفق مع بابا صح 

عمر :- اهدي يا ملك و متخافيش

ملك بخوف :- انا عايزة ارجع بيتي و اخرج من هنا مش عايزة افضل هنا دقيقه بعد كدا

عمر :- قولتلك اهدي فيه ايه

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎

راح قعد على الكنبة بثقة :- تعالي اقعدي

راحت قعدت على الكرسي قدامه بخوف شديد

عمر :- انتي مش هترجعي هناك تاني انتي هتعيشي معايا هنا

ملك بغضب :- دا اللي هو ازاي يعني انت خا..طفني

عمر ببأبتسامة اظهرت وسامته :- هههههه ضحكتني يا ملك 

ملك :بطل تبقى مستفز و روحني

عمر :- مستفز!!!!! هعديهالك تمام بس اني اروحك دي مش هتحصل لانك اصلا هنا في بيتك و مش هتطلعي منه

ملك بغضب :- هو ايه دا بجد هتقعدني غصبن عني انت اصلا بأي حق تجبرني اقعد معاك هنا انا ليا اهلي و بيتي و جوزي

عمر بجمود عكس ما بداخله من بركان و خصوصاً بعد ما قالت جوزي

عمر:- جوزك قصدك اسر زايد 

ملك :- ايوا هيكون مين يعني

عمر :- اااااه قولتيلي اسر زايد اللي اتجوز عليكي و جبلك درة

يتبع........



تخطي حدود العشق

البارت الرابع عشر


عمر :- اه جوزك اللي اتجوز عليكي و جبلك درة 

ملك بصتله بصدمة حسيت انها عجـ..زت عن الحركة لسانها اتشل و مبقتش عارفه تتكلم 

ملك :- انت اكيد بتكـ..دب دي حيلة من بتاعتكوا انت و بابا عشان تخلوني افضل هنا صح 

بصلها بحزن كبير على حالتها ، قام وقف و هو بيحاول يقوي نفسه قدامها ، ملك راحت وقفت وراه و اتكلمت بصوت عالي

ملك :- قول يا ابيه انت بتكدب صح أسر متجوزش عليا صح انطق قول اي حاجه بالله عليك متسبنيش كدا اطفي النا..ر اللي ايدتها دلوقتي في قلبي و قول انك بتكـ..ذب عليا 

عمر بحزن كبير على حالتها و طريقة كلامها عيونه دمعت لاول مرة في حياته ، حس انه غلط لما عرفها حاجة زي كدا بس لازم تعرف عشان تعرفه على حقيقته

خد نفس عميق و استجمع كل شجعاته

عمر :- هي دي الحقيقه يا ملك أسر فعلا اتجوز اتجوز شروق السكرتاريه بتاعته و الكلام دا كان انبارح بليل و دا الدليل على كلامي وراها صور لأسر و شروق و كمان نسخة من عقد جوزاهم

بصتلهم ملك بصدمة شديدة ، حسيت انها مش قادره تاخد نفسها و المكان كله بيلف بيها عينيها زغللت حطيت ايديها على راسها وهي بتحاول تتوزان بس مقدرتش تتحكم في توزانها لتسقط مغشيا عليها 

عمر بخوف شديد و هو بينزل على الأرض لمستواها

:- ملك ملك ردي يا ملك 

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎

ملاقش قدامه اي حل غير انه يشيلها ، شالها بخوف شديد عليها و طلعها اوضته حاطها على السرير و هو خايف بشدة عليها ، جري بسرعة على التسريحة ، جاب برفن من عليها 

حاطه على انفها من فوق النقاب بس برضوا مفيش فايدة

عمر بدموع و خوف شديد:- يا ملك فوقي بقى فوقي انا اسف و الله بس فوقي يا ملك يا رب اعمل ايه الدكتورة

خد موبايله بسرعة و رن على الدكتورة اللي جت في غضون ربع ساعة ، بصيت الدكتورة لعمر 

:- هو حضرتك جوزها

عمر :- لا 

:- طب حضرتك ممكن تخرج عايزة اكشف عن وشها 

عمر بخوف :- ااه تمام بس اعملي اي حاجه عشان تفوق ارجوكي

:- حاضر بس اتفضل اخرج

عمر :- تمام 

خرج عمر من الاوضة و هو بيبصلها بخوف و حب كبير ، بدأت الدكتورة تكشف عليها ، خرجت لعمر بعد ربع ساعة

عمر بلهفة :- هاا طمنيني هي كويسة صح 

:- هي من الواضح انها اتعرضت لصدمة شديدة انا ركبتلها محلول اول اما يخلص هتفوق بس يا ريت تاخد بالك منها و بلاش اي حاجه ممكن تزعلها

عمر :- تمام يعني هي هتفوق اول اما المحلول يخلص صح كدا 

:- ايوا هو انت تقربلها ايه 

عمر :- ابن عمها

:- تمام عن اذنك 

عمر : اتفضلي 

دخل عمر راح قعد على الأرض جنب السرير و بص لمحلول 

نزلت دموعه تلقائياً 

عمر : اديكي اتجوزتي اسر يا ملك زي ما كنتي بتحلمي بالظبط النا..ر اللي انتي بتحكي عنها في قلبك دي يا ملك موجودة في قلبي من عشر سنين من ساعة ما قولتي انك بتحبيه هو بس هو عمره ما حبك هو السبب في كل اللى انتي فيه دلوقتي بس و الله العظيم لهجيب حقك و مش هر..حمه هيطلقك غصـ..بن عنه و الناس دول انتي مش هتروحي عندهم تاني يا ملك انتي هتفضلي هنا في بيت عمك و معايا يحبيبتى 

المحلول بدأ يخلص و ملك بدأت تفوق تدريجياً و فتحت عينيها

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 🤎

عمر بلهفة: ملك انتي كويسة حاسة بي ايه

بدأت تتعدل بألم وقعدت على السرير ، افتكرت اللى قاله لتدخل في نوبة بكاء 

عمر :- اهدي عشان متتعبيش و الله ما يستاهل يا ملك 

ملك بشهقات:- انا انا تعبانة اوي قلبي وجعاني اوي مش قادرة ليه يعمل فيا كدا ليه دا انا عمري ما اذيته اخرتها يتجوز عليا ليه يا اسر ليه 

عمر و هو بيقفل الملحول :- ممكن تهدي و متعيطيش الدكتورة قالت مش حلو عشانك

ملك :- هو انا بيحصل معايا كدا ليه ليه كل حد بحبه بيأ..ذيني بابا و أسر عملوا فيا كدا ليه يا ابيه

عمر بحنية مفرطة:- ملكيش دعوة بيهم انا معاكي و مش هسيبك كل دول مش هيقدروا يقربوا منك و انا معاكي بس انتي اهدى و متعيطيش ماشي

بدأت تهدا تدريجياً

عمر :- هسألك سؤال واحد بس يا ملك و عايز رد عليه و ملكيش دعوة بأي حاجة انا هتصرف

ملك بصتله بأنتباه ، بص عمر في عينيها اللي كان ديما بيتوه فيها بس سرعان ما حاول يقاوم نفسه قدامها عشان ميعملش حاجه يندم عليها

عمر:- انتي لسه عايزة اسر لسه حابة تعيش مع جدك و خالك و اسر 

ملك : انا بكره أسر مش عايزة اشوف وشه تاني مش طايقه

عمر : هتوفقي تعيشي هنا في بيت عمك

ملك :- طب و بابا و جدو و خالو

عمر :- ملكيش دعوة بابوكي انا هتصرف معاه وبالنسبة لخالك و جدك فيقدروا يجوا يشفوكي في اي وقت انما انك تروحي تعيشي في نفس البيت اللي عايش فيه أسر انتي موافقة على كدا 

ملك بكره:- مش طايقه انا بكره مش عايزة اشوف وشه أسر اذا..ني نفسيا و جسديا كمان انا مش عايزة حتى افضل على ذمته ثانية واحدة كمان

عمر بغضب: جسديا ازاي كان بيـ..مد ايده عليكي

هزت رأسها بمعنى ايوا 

قبض ايده بغضب شديد و هو بيحاول يتحكم في غضبه قدامها عشان ميخوفهاش منه 

عمر :- طب اهدي و حاولي تنامي ماشي

ملك :- ماشي 

خرج من الاوضة و قفل الباب بهدوء ، وقف و سند على تربزين السلم بغضب 

عمر:- و الله لهوريك 

مسك فونه و رن على واحد من رجالته

عمر :- اسر زايد تجبيهولي بيتي بسرعة 

عادل بخوف : ملك مجتش لحد دلوقتي ليه

مجدي :- ممكن تكون خرجت مع أسر بعد الكلية يا بابا متقلقش

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

عادل :- طب رن عليه يا مجدي شوفهم فين 

مجدي : تمام

أسر كان مع شروق في شقتها و فجأة فونه رن 

شروق :- أسر 

أسر و هو تايه فيها و دافـ..ن رأسه فى عنقها

: ايه يحبيبى

شروق:- مش هترد على موبايلك

أسر :- هتلاقيها ملك الزنانة فكك منها و خلينا في نفسنا 

شروق برقة و دلع :- انا بحبك

مردش عليها و هو لسه تايه فيها بس فجأة لاقوا الباب بيخبط بقوة 

شروق بخوف :- مين بيخبط بالطريقة دي 

اسر و هو بيقوم و بيلبس التيشرت بتاعه :- مش عارف

راح فتح الباب و شروق وقفت على باب الاوضة 

:- تعال معانا

اسر :- انتوا مين 

:- من غير اسألة كتير يلا 

مسكوه من ايده و نزلوا بيه حاول يفك نفسه منهم بس كانوا اقوياء جدا دخلوا العربية و طلعوا بيه على ڤيلة عمر ، دخلوا بيه الڤيلا 

اسر :- اوعى كدا انتوا مين و عايزين مني ايه 

عمر ببرود:- يا اهلا بالبشمنهدس اسر 

أسر بغضب :- انت انت عايز مني ايه

عمر :- براحة على اعصابك شوية يا سعدية 

: ايوا يبيه

عمر :- اطلعي نادي الهانم من فوق

اسر بصله بأستغراب اتحول لصدمة اما لاقى ملك نازلة من على السلم 

أسر :- انتي بتعملي ايه هنا انت عايز ايه من مراتي قولتلك مش هطلقها

عمر قام وقف قصاده بثقة:- قولت ايه مش هطلقها سمعني تاني كدا مفيش حد يقدر يقول لعمر الشافعي لا على حاجه مشكلتك الوحيدة انك مش عارف دا 

اسر بغضب :- مش هطلقها و أعلى ما خيلك اركبه يا عمر يا شافعي 

عمر لاكـ..مه بغضب شديد:- قولتلي بقى انك مش هطلقها صح 

اسر بألم و خوف :- اه

عمر رجع ضـ..ربه تاني بقوة :- اسمع ياااض انت انا مش هصبر عليك كتير 

أسر :- قولتلك مش هطلقها و مش هبعدها عني حتى لو على جثـ..تي 

عمر طلع مسـ..دسه:- فكرة حلوة برضوا تصدق 

بصله اسر بخوف شديد و ملك كانت مرعـ..وبة و خصوصاً بعد ما شافت المسـ..دس و غضب عمر 

ملك بخوف شديد:- ابيه عمر 

عمر بعصبية:- اسكتي متتدخليش انتي عامل فيها الواد اللي بيموت في مراته و هو اصلا مقطع السمكة و ديلها و متجوز عليها

أسر بصله بصدمة انهم عرفوا بص لملك و اتكلم بثقة عكس الخوف الكبير اللي جواه من عمر 

اسر :- و فيها ايه يعني مش الشرع محللي اربعة انا مش مطلق اي واحدة فيهم هم الاتنين و مش هنولك اللي بالك

عمر حط المسـ..دس في رأسه :- يبقى تتشا..هد على روحك بقى أنجز يالا و ارمي عليها يمين الطلاق يلا 

يتبع..........


تخطي حدود العشق

البارت الخامس عشر


عمر بغضب و هو بيحط المسـ..دس في رأسه 

:- ارمي عليها يمين الطلاق يلا

ملك :- يا ابيه اسمعني

عمر بعصبية:- قولتلك اسكتي انتي يلا يالا انا صبرت عليك كتير احتراما لجدك و ابوك لكن خلاص انا طفح كيلي منك انجز يلا

أسر بخوف شديد :- و انت يعني مفكر اني لو طلقتها دلوقتي هيبقى صح ايه مسمعتش ان الطلاق تحت التهـ..ديد لا يجوز و باطل و لا قعدتك برا خلاتك واحد مش عارف اصول دينيه و نزعت تربيتك

عمر وقتها نزل المـ..سدس على الارض و ز..ق اسر و خبـ..طه جامد في الحيطة قوس ايده و حاطها على رقـ..بته و هو بيضغط عليها جامد لدرجة ان اسر اتخـ..نق وقتها

ملك بخوف شديد راحت وقفت جانبه:- يا ابيه سيبه هيمـ..وت في ايدك يا رب يا عمي يا مرات عمي انتوا فين حد يجي هنا

عمر بعصبية:- بقى بتمـ..د ايدك عليها و كمان تهنـ..ها لو مفكر ان ملهاش اهل تبقى غلطان و انا هعرف كويس اوي ازاي هطلقها منك استحالة اسيبها مع واحد زيك

أسر بصله بخوف و هو بيحط ايده على رقبته و بيحاول ياخد نفسه 

أسر :- قولتلك مش هطلقها ملك مراتي و محدش هيقدر يبعدني عنها لا انت و لا ابوها

عمر سابه ببرود عكس ما يوجد بداخله من بركان

:- تمام ما بينا المحاكم بقى و هنشوف مين فينا هيضحك في الاخر

اسر بتفكير:- تمام

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎

راح عند ملك و مسك ايديها:- يلا معايا على البيت

عمر راح وقف قدامه و بعد ايديه عنها و اتكلم بغضب

:- مين دي يشاطر اللي ترجع معاك البيت انت اتجننت شكلك كدا 

أسر:- انا عايز مراتي هو فيه ايه هتيجي بيت جوزها

عمر:- قولتلي جوزها ااه لا دا عندكوا الكلام دا انما عندي شايف الباب اللي هناك دا توريني عرض اكتافك يلا 

اسر بغضب :- يلا يا ملك مش عايز شغل عيال

عمر :- هو انت مبتفهمش دا انت حتى مهندس و عقلك كبير قولتلك اخرج من هنا يلا ملك هتفضل هنا في بيت عمها 

أسر :- انت عايزني اسيب مراتي مع واحد غريب عنها في بيت لوحدهم

عمر :- ااه و يلا بقى عشان انا ماسك نفسي عليك بالعافيه فقدامك اختيارين ياا ترحم نفسك مني و تخرج يااا هوريك اللي عمرك ما شوفته و في الحالتين مش هتاخد ملك 

اسر بصله بخوف و بعدها بص لملك ، راح عندها و حضنها بعمق و هو بيوضح لعمر ان ملك دي بتاعته و ملك كانت بتحاول تبعد لانها بمعنى الكلمة مكنتش حتى طايقة انفاسه

ملك :- ابعد

أسر ببرود و هو بيبص لعمر اللي كان شايط من الغيرة و الغضب

اسر:- تعرف تعمل الحركة دي او حتى تكشف وشها و تشوفه ملك دي ليا انا مرات أسر زايد انا لو عايز اخدها دلوقتي في اوضتك و اخاد منها كل حقوقي هعمل كدا

عمر وقتها مشفش قدامه راح عند أسر بغضب مفرط و كان لسه هيضـ..ربه بس ملك وقفت قصاده

ملك ببكاء:- كفاية بقى حرام عليكوا

كملت و هي بتبص لأسر:- انا عملتلك ايه عشان تأذ..يني الاذ..ى دا كله حرام عليك ليه يا أسر طلقني يا اسر بقى و ارحمني

أسر:- انا عارف ان اللي في قلبك هو انا و عارف انك بتحبني يا ملك بس انتي دلوقتي مضايقة عشان اتجوزت تعالي روحي معايا و اقعدي عند جدي وانا اوعدك اني مش هقرب عليكي بس انك تفضلي مع البني ادم دا لوحدكوا انتي عارفة ربنا و عارفة ان دا هيكون غلط في حقي

ملك ببكاء:- مش عايزة ابقى معاك مش عايزة حتى اشوف وشك تاني انا بكرهك يا اسر بكرهك

قعدت على الأرض و هي حالتها صعبة جدا

:- ليه بيحصل معايا كل دا ليه حرام عليك يا اسر دا انت مشوفتش مني غير كل خير افتكر اي حاجه حلوة عملتهالك و ارحمني و طلقني بقى متخلنيش اكره حياتي اكتر من كدا 

عمر بص لملك و كان خايف عليها جدا مسك اسر و خرجه برا البيت بغضب 

عمر :- رعد انت يا ز..فت

:- ايوا يباشا

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 🤎

عمر :- خرجه برا القصر و اياك المحه هنا تاني

خرجوا أسر برا القصر اللي كان متعصب و بيحاول يفك نفسه بس معرفش

في الداخل ملك كانت لسه قاعدة على الأرض ، عمر جري عليها و قعد قصدها

عمر :- اهدي يا ملك 

جري بسرعة على التربيزة وجاب مياه ادهالها و هو خايفة بشدة عليها من كلام الدكتورة

عمر بحنية مفرطة:- امسكي اشربي يا ملك و اهدي عشان متتعبيش

ملك بشهقات:- مش مش عايز يطلقني

عمر :- متخافيش هطلقك منه و دا وعد مني ليكي مش هسيبك على ذمته كتير

بدأت ترتاح لكلامه و تهدي تدريجياً و كانت عاملة زي الطفلة اللي واقعـ..ة في ورطة و لاقيت و أخيراً طوق نجاتها

ملك :- هو عمي و مرات عمي فين

عمر :- في الصعيد خالي تعبان شوية و راحوا يشوفه

ملك :- يعني احنا هنا لوحدنا

عمر:- خايفة مني يا ملك دا انا عمر ابيه عمر اللي كنتي بتيجي تستخبي في حضنه من ابوكي مش فاكرة يا ملك

ملك :- فاكرة يا ابيه يا ريتك ما مشيت يا ريتك فضلت مكنش هيحصل معايا كل دا

عمر:- و دلوقتي انا موجود و هصلح كل حاجه ارمي كل حاجه عليا و متخافيش

بصتله بأرتياح و هي لاول مرة تحس بالامان ، حسيت انها عايزة تدخل جوا حضنه بس استغفرت ربنا في سرها اتمنت لو يكون من محارمها عشان تقدر تعمل دا أو يكون هو مكان اسر و حلالها الوحيد

ملك بصوت عالي نسبيا و غضب من نفسها 

:- استغفر الله العظيم ايه دا فيه 

عمر :- مالك فيه حاجه

ملك :- لا مفيش انا خايفة احسن جدو يزعل مني هو انت ممكن تروح و تفهمه اللي حصل و تجيبه هنا عشان هو وحشني ممكن

عمر :- بس كدا طلابتك اوامر يست ملك بس اوعديني انك مش هتعيطي تاني ماشي

ملك :- ماشي بس روح هات جدو عشان انا عايزاه يبات معايا انهاردة

عمر بدأ يحس ببعض الغيرة بس ما باليد حيلة دا طلب من طلبات ملك اللي هي بالنسباله روحه

عمر:- حاضر اطلعي ارتاحي بقى و هقولهم يطلعولك اكل عبال ما اروح لجدك و اجيبه

ملك :- تمام 

أسر روح البيت و دخل الشقة عند عادل و كانوا كلهم متجمعين

عادل:- انت كنت فين برن عليك مش بترد و ملك فين 

اسر:- ملك عند عمر الشافعي ابن عمها

عادل:- ايه ازاي عند عمها انت اتجننت ازاي تسمحلها تروح هناك

فردوس بخوف شديد:- اسر ايه الضـ..رب اللي في وشك دا مالك في ايه

اسر:- الحـ..قير اللي اسمه عمر دا ضـ..ربني عشان اطلقها وطردني برا القصر بتاعه و مخلنيش اخدها معايا

عادل بخوف:- ازاي هو فوضى دا انت جوزها و انا الواصي عليها دا انا اروح اقدم فيه بلاغ و اخدها منه بالقانون

وقتها عمر دخل لان الباب كان مفتوح

عمر بثقة :- اهدى بس شوية يا عادل بيه و اسمع الموضوع من اوله

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

مجدي بغضب :- مجبتش ملك معاك ليه 

بدأ عمر يحكيلهم اللي حصل من اسر سواء انه مـ..د ايده على ملك لحد جوزاه من شروق السكرتاريه كانوا بيسمعوه بصدمة و خصوصاً عادل

عادل بغضب مفرط و هو بيقف قدام أسر:- اللي بيقوله دا صح ما تنطق

أسر:- يا جدي انا

عادل قاطعه و هو بيصفـ..عه بقوة على وشه

عادل بغضب:- هي دي الأمانة اللي امنتهالك بقيت نسخه من ابوها يخسارة يخسارة يا اسر انت لازم تطلقها

اسر ببرود : مش مطلقها و لا حتى هطلق شروق الاتنين هيفضلوا معايا 

مجدي :- اسر اتكلم كويس مع جدك من امتى و انت كدا 

اسر :- من دلوقتي يا بابا انا محدش هيبعدني عن مراتي مهما كان مين 

قال كلامه و سابهم و مشي

عمر :- ملك عايزة تشوف حضرتك ممكن تتفضل معايا

عادل راح مع عمر ، وصلوا القصر بعد حوالي نص ساعة

ملك كانت خلصت اكل و قاعدة شاردة في كل اللى بيحصل معاها لحد اما الباب خبط

ملك :- مين 

عادل:- دا انا يا ملك 

ملك بلهفة و فرحه:- ادخل يا جدو 

دخل عادل راح قعد جانبها على السرير و حضنها

ملك مسكت فيه بقوة و بدأت تفرغ كل الوجع اللي جواها في حضنه

عادل : متخافيش يحبيبتى انا معاكي انا اسف يا ملك اسف عشان انا اللي وديتك ليه اسف يبنتي مكنتش اعرف انه كدا 

ملك : مش عايز يطلقني يا جدو و انا مش طايقة اشوف وشه

عادل:- متخافيش انا و عمر هنرفع عليه قضية طلاق و هنخليه يطلق متخافيش يحبيبتى احنا معاكي و ربنا الاكبر من الكل معاكي 

ملك :- و نعمة بالله 

بدأت تهدا و تسكن في حضن جدها لحد اما ذهبت في نوم عميق 

في الصباح كانوا قاعدين كلهم على تربيزة السفرة و عمر خلى عادل يعقد على راس التربيزة في حركة خليت ملك و عادل يحترموه اكتر

عمر :- انا ممكن اقوم لو مش عارفه تاخدي راحتك مني

ملك:- لا عادي يا ابيه بعرف اكل و انا لابسة النقاب الحمد لله 

عمر ابتسملها بحب تحت نظرات عادل اللي بدأ يفهم ان فيه مشاعر لملك في قلب عمر ، فجاة جت الخدامة

:- عمر بيه فيه واحد برا عايز ملك هانم

عمر :- مين 

:- باين عليه محضر

ملك بصيت بخوف و راحت و معاها عادل و عمر 

:- حضرتك المدام ملك عبدالله الشافعي

ملك :- ايوا انا

:- الظرف دا عشان حضرتك ممكن تمضيلي بالاستلام

ملك خديت منه الظرف بخوف شديد و مضيت بالاستلام ، عمر خد منها الظرف و فتحه

عمر بصدمة شديدة:- طلابها في بيت الطاعة

يتبع..........



تخطي حدود العشق

البارت السادس عشر


- ملك بصتله بصدمة شديدة ، عمر راح وقف قدامها و اتكلم بحنية مفرطة

:- اهدي و متخافيش ماشي انا هتصرف

ملك :- انا مش عايزة اعيش معاه

عمر :- و انا استحالة اسمحلك تروحي تعيشي معاه يا ملك متخافيش انا هتصرف تمام

عادل :- هتعمل ايه يا عمر يبني

عمر :- هروح أتكلم مع المحامي و اكيد هنلاقي حل متخافوش و الله العظيم ما هسمحله ياخدها متحطيش الموضوع في دماغك يا ملك انا هحله

ملك بدأت تطمن من كلام عمر و ثقته بأنه هيحل الموضوع بدأوا يطمنوها شوية 

ملك :- ماشي

عادل :- انت هتروح دلوقتي

عمر :- ايوا 

عادل :- طب استنى انا هاجي معاك

ملك بخوف :- لا يا جدو متسبنيش لوحدي

عمر :- بصي يا ملك القصر دا متحاوط بأسطول حراسة و انا هقولهم برا ميدخلوش حد فمتخافيش مش هيقدر يدخل هنا تمام

ملك :- ماشي بس متتأخرش يا جدو 

عادل و هو يقبل رأسها:- حاضر يحبيبتى 

خرجوا من القصر ، في عربية عمر 

عادل :- احم 

عمر :- عايز تقول حاجه يا عادل بيه

عادل :- انت بتعمل مع ملك كل دا ليه 

عمر بدأ يتوتر من السؤال و حس انا عادل ممكن يكون شك في نظراته لملك

عمر :- ممكن اعرف ليه السؤال

عادل :- ادام سألت السؤال دا يبقى فهمت اللي في دماغي

عمر :- بعشقها

عادل :- صريح اوي

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 🤎

عمر :- هكدب ليه ملك من حقي انا و بس لاني محدش هيحبها و هيخاف عليها غيري انت غلطت اما جوزتها اسر 

عادل :- كنت مخدوع فيه للأسف

عمر :- المهم دلوقتي هو اننا نخلص ملك منه

عادل :- و بعدين

عمر :- مش هجبرها على حاجة لو مش عايزني خلاص بس دا ميمنعش اني هفضل ابن عمها دي الحقيقه اللي محدش هيقدر يغيرها و لو سمحت تسبها عندنا في بيت عمها اديك شوفت اللي حصلها عندكوا و تقدر في اي وقت تيجي تشوفها

عادل :- اتمنى ان الشخص اللي هتكمل ملك معاه حياتها يكون انت يا عمر انا مش هلاقي لحفيدتي زوج احسن منك

عمر بصله بأستغراب لانه مكنش متوقع ان دا يكون رد فعله بس كان فرحان من جواه ان ممكن يكون فيه شوية من الامل ان ملك تبقى معاه 

اسر كان قاعد على الكنبة في صالة شقة شروق و كان باين عليه الحزن ، شروق راحت قعدت جانبه و حطيت ايديها على كتفه

شروق:- مالك يحبيبي

اسر بصلها بغضب :- انتي قولتي لحد اننا متجوزين

شروق:- لا 

أسر مسـ..ك شعرها بقوة و اتكلم بغضب 

:- انتي هتستعبطي اوماال هو عرف منين

شروق بألم و صدمة منه :- و الله ما قولت لحد حاجه سيب شعري يا أسر هو فيه ايه

اسر سابها و هو بيفكر:- يبقى اكيد كان بيراقبني

شروق جت تقوم من جانبه بس مسك ايديها و شدها عليه

:- تعالي هنا انتي رايحة فين 

شروق :- عايزة انام

اسر :- زعلتي

شروق :- انت عايز تضـ..ربني و مزعلش يعني

اسر :- انا اسف يا شروق بس فيه كذا حاجه في دماغي و مضايق شوية 

شروق حطيت ايديها على خده و اتكلمت بحنية 

:- مالك يحبيبي

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

أسر :- سيبك من اللي انا فيه و خلينا في نفسنا

بصتله و ابتسمت شالها بحنية دفـ..نت رأسها فى عنقه

عمر :- احنا بقى عايزين حل للموضوع دا 

:- فيه كتير زي مثلاً اننا نثبت انه كان بيـ..مد ايده عليها

عمر :- ازاي نثبت دا 

:- بشهود زي مثلاً الجيران

عمر :- عادل بيه عايش معاهم في نفس البيت ممكن يشهد 

:- مينفعش لانه جدها ممكن يطـ..عن في شهدته ببساطة احنا عايزين غرب ممكن مثلا من العمارة اللي جانبهم الشقة اللي جنب بيتهم على طول 

عمر بتفكير و ثقة :- تمام بكرة يكونوا عندك

:- المهم عندي يكونوا موجودين في الجلسة وقتها احنا هنرفع قضية طلاق و وقتها هنكسبها من اول جلسة و اضمنلك دا 

عمر :- تمام اوي كدا 

مر شهر عليهم و يبقى الحال على ما هو عليه جيه معياد الجلسة

:- ايوا يا سيدة القاضي كان بيـ مـد ايده عليها و انا اشهد بدا

حكمت المحكمة برفض دعوة أسر بطاعة و قبول دعوة طلاق ملك و حددوا معياد جلسة النطق بالحكم و بالفعل تم طلاق ملك من أسر و أخيراً

على باب المحكمة

اسر بغضب :- عمر يا شافعي

وقف عمر و ملك و عادل 

عمر بثقة :- سامعك

أسر :- متفكرش انك كسبت كدا ملك دي ليا انا

عمر : و الله ضحكتني تصدق انت مسمعتش اللي حصل جوا و لا ايه ملك خلاص مبقتش على ذمتك رسمياً قولتلك محدش يقدر يقول لعمر الشافعي لا بس انت اللي نشفت دماغك لو كنت وافقت على عرضي من الاول مش كان هيبقى احسنلك و ااه فيه حاجه تانية و الله العظيم لو فكرت مجرد تفكير بس انك تقربلها لهكون مزعلك مني و اوي كمان 

قال كلامه و خد ملك و عادل في عربيته و مشيوا

ملك كانت قاعدة ورا و عمر و عادل قاعدين قدام ، سمعوا صوت شهقاتها ، عمر بصلها بحزن و الم شديد لما حس انها ممكن تكون زعلانة عليه

عادل :- بتعيطي ليه يا ملك على أسر

ملك :- بعيط على نفسي يا جدو زعلانة على نفسي جدو هو انا وحشة يعني انا متحبش لتاني مرة اطلق لتاني مرة احس بنفس الشعور و الله غصبن عني قلبي وجعاني و مش قادرة

عادل :- ازعلي دلوقتي احسن ما تفضلي طول عمرك زعلانة بسببه انا اسف لان لتاني مرة معرفتش احميكي

عمر :- خلاص يجماعة فيه ايه اللي حصل حصل و الحمد لله دلوقتي احنا خلصنا منه روقوا بقى 

مر يومين و ملك بدأت تهدا تدريجياً و تدرك انها فعلا اترحمت من أسر و بقربها من ربنا سكن قلبها و هديت و في يوم كانت قاعدة ملك في الصالة بتقرأ قرآن اول اما حسيت انه جاي رفعت النقاب على وشها بسرعة دخل عمر كان راجع من الشغل

عمر :- اوماال عمي عادل فين

ملك :- راح عند خالو و قال هيرجع بليل ابيه عمر 

عمر :- نعم

ملك :- هو عمي و مرات عمي مش هيرجعوا بقى طولوا هناك اوي

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎

عمر :- خالي للاسف تعبان جدا فمش هينفع يجوا الا اما يطمنوا عليه

ملك :- ربنا يشفيه يا رب

عمر :- يا رب 

ملك :- انا دلوقتي بقيت كويسة هروح مع جدو في شقة كدا كانت عندنا اسر ميعرفش عنها حاجه

عمر بحزن انها هتمشي هو كان حابب تعقد معاه اكتر بس هي معاها حق مينفعش تعقد معاه لانها اكيد مش هتاخد راحتها و هي قاعدة معاه في نفس البيت

عمر :- اعملي اللي يريحك يا ملك 

ملك :- انت زعلت ليه طيب

عمر :- و انا هزعل من ايه يعني عن اذنك انا طالع اخاد دوش عشان خارج تاني

ملك :- تمام

بصيت لطيفه بأستغراب:- ماله دا 

كان لسه هيطلع على السلم بس مرة واحدة جيه الحارس

:- باشا عم حضرتك برا و عايزك

عمر :- خليه يدخل 

ملك بصيت بخوف و راحت وقفت جنب عمر ، عمر بصلها و هو بيطمنها

عبدالله:- انت بأي حق تاخد بنتي تعيش معاك يا عمر 

عمر :- اهدى يعمي هي مش في بيت حد غريب هي في بيت عمها

عبدالله:- لا غريب من ساعة ما ابوك فض الشركة ما بيني و ما بينه و هو قطع كل الروابط اللي ما بينا و بنتي مش هتفضل عندكم ثانية انا عرفت انها أطلقت من أسر و هاخد الوصية من جدها و بنتي هتيجي معايا

ملك بخوف شديد:- لا يا ابيه بالله عليك ما تخليه ياخدني

عمر :- طب ممكن تهدا خلينا نرمي كل المشاكل اللي ما بينك و بين بابا انا لما رجعت من السفر طلبت ملك منك و انت وافقت و انا لسه عند كلامي القديم بنفس الإتفاق و كل حاجه و انا دلوقتي بطلب ايد ملك منك عايزاها تبقى مراتي 

يتبع...........


تخطي حدود العشق

البارت السابع عشر


عمر :- هااا قولت ايه يا عمي انا دلوقتي بطلب منك ايدك ملك و عايز اتجوزها على سنة الله ورسوله و عايزاها تعيش معايا هنا في بيتي

- وقتها دخل عادل أنصدم من كلام عمر هو كان متوقع ان دا هيحصل لكن مش بالسرعة دي ففضل انه يسكت يسمع رأي عبدالله الاول و كمان هو حابب ملك تبقى مع عمر

عبدالله:- لو على نفس الاتفاق القديم فأنا موافق طبعاً معنديش اي اعتراض و خدها تعيش مطرح ما انت عايز ان شاء الله حتى تقعدها في عشة

عادل بصوت عالى:- لتاني مرة بتبـ..يع بنتك يا عبدالله هتفضل لحد امتى كدا امتى هتتغير

عبدالله:- و الله هي ما ناقصه محاضراتك يعني ابعت هات المأذون دلوقتي و نكتب الكتاب

ملك :- بس انا مش موافقة

بصلها الجميع و خصوصاً عمر اللي كان في قمة سعادته و بمجرد ما ملك قالت كدا اتبدلت فرحة قلبه لحزن كبير

عادل:- خلاص يبقى تروحي مع ابوكي يا ملك 

ملك بصدمة:- انت بتقول ايه يا جدو 

عادل :- اللي انتي سمعتيه انتي مسمعتيش كلام ابوكي انه عشان يسمحلك تبقي هنا و متروحيش معاه لازم تتجوزي عمر 

ملك بصيت لعمر و اتكلمت بتلقائية :- ابيه انا مش عايزة اتجوزك

قبض ايده بألم شديد و كان لسه هيتكلم بس قاطعه صوت عبدالله

عبدالله:- هو مش بمزاجك يبت انتي مش عايزة تتجوزيه يبقى تيجي معايا و اجوزك غيره ما انا مكنتش بخلفك و مستحمل قر..فك لله كدا 

عمر بغضب مفرط:- عمي

ملك بأستسلام و حزن شديد و احساس بالقـ..لة :- خلاص يا ابيه هي مبقتش تفرق ما انا طول عمري سلعة يعني هي جت عليك 

قالت كلامها و هي ماسكة دموعها من النزول بالعافية طلعت اوضتها بسرعة

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎

عمر بحزن :- خلاص يا عمي انا مش عايز اتجوز ملك خليها تروح مع جدها و انا هديك اللي انت عايزاه

عادل :- بس انا مش هاخد ملك ملك هتفضل هنا و هتتجوزها يا عمر انا مش كل يوم هلاقي لملك حد يحبها بجد و يعوضها اسمع مني يا عمر يمكن دلوقتي ملك حاسة بأنها قليلة لانها لتالت مرة بتتجوز عشان مصلحة ابوها بس المرة دي الموضوع يختلف المرة دي ملك هتبقى معاك انت انا واثق انك تقدر تخليها تنسى أسر و تعوضها عن كل صعب هي شافته في حياتها

عمر :- مش هاين عليا حزنها دلوقتي مش هقدر اغصبها على حاجة هي مش عايزاها و خصوصاً لو كانت الحاجة دي انا

عادل :- خدها براحة و الله دي حفيدتي و انا عارفها هتحبك

عمر بلهفة : تفتكر 

عبدالله:- يواه ما تخلصونا بقى هتجيب المأذون و تعوضني عن الاسهم اللي ابوك خدهم و لا لأ

عادل بصله بقـ..رف 

عمر :- تمام يعمي بس التسجيل اللي معاك اللي كنت هترفع بيه قضية الوصايا تمسحه تماما وصاية ملك هتفضل مع عادل بيه 

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 🤎

عبدالله:- تمام و انا هعوز منها ايه يعني

و بالفعل تم عقد قران ملك و عمر ( ملك ملهاش عدة و الطلاق اتوثق و اتسجل في المحكمة اي حد ليه تعليق عن الموضوع يسيبه في الكومنت) 

ملك كانت قاعدة في اوضتها و تانية رجليها و ساندة براسها على رجليها فجأة الباب خبط

ملك :- مين 

عادل : انا يا ملك

ملك :- ادخل يا جدو 

دخل عادل بصلها و قعد قدامها

عادل :- بتسألي مين ليه البيت مفيهوش حد غريب مفيش غيري انا و جوزك يا ملك 

ملك :- هي ليه ماما اتجوزت بابا ليه مسألتوش عليه قبل ما تتجوزه طب ليه يخلفوني و يجبوني الدنيا دي يا جدو 

عادل :- عشان دا نصيب يا ملك يعني ربنا كاتب عنده ان امك تتجوز ابوكي و يجبوكي زي ما كان كاتبلك عمر كدا بالظبط

ملك بسخرية : و احمد و أسر 

عادل :- المهم مين اللي هيدوم يا ملك مين هيفضل معاكي للاخر مين هيرعيكي بجد متخليش الماضي يأثر عليكي يبنتي و فكري عمر مش وحش

ملك:- انا مش هقدر اقبل بيه كزوج على الاقل دلوقتي

عادل :- عارف و هو عارف خدي وقتك بس عايزك تعرفي حاجه واحده بس انه هو دلوقتي جوزك يا ملك تمام يعني فيه حاجات كتير بقيت تحقله دلوقتي زي انه يشوف وشك مثلاً انك تعقدي براحة معاه تمام

ملك :- ماشي يا جدو 

عادل : انا هرجع بيتي و متجادليش خليكي هنا مكان ما جوزك موجود و بيت جدك هيفضل على طول مفتوحلك وقت اما تحبي تشوفيني

ملك :- تمام يا جدو 

مشي عادل من البيت و مفضلش غير عمر و ملك 

عمر من ورا باب اوضة ملك :- ملك ممكن ادخل

كانت لسه هتلبس النقاب افتكرت كلام جدها رديت بسرعة

:- اه اكيد يا ابيه

دخل عمر لاقها قاعدة على السرير و ماسكة الكتاب في ايدها كانت لابسة بيجامة عليها بعض الرسومات الكرتونية و رابطة شعرها بعشوائية و كانت زي القمر انبهر من جمالها فملك الطفلة اللي سابها و هي عندها عشر سنين كبرت و بقيت احلى من القمر بصتله بخجل شديد و وطيت وشها في الأرض ، راح قعد قدامها على السرير

اتوترت بشدة من نظراته و فضلت تفرك في ايديها 

مسك ايديها بحب و اتكلم بهمس و حنية :- انتي جميلة اوى يا ملك

ملك بتوتر:- شكراً

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

جت تقوم و هي بتهرب من نظراته مسك ايديها و شدها عليه وقعـ..ها على رجله

ملك بتوتر:- عايزة

عمر بمقاطعة و هو بيحط ايده على شفايفها:- هششش متقوليش حاجه خالص و متخافيش و الله ما هعمل حاجه انا بس نفسي تعقدي معايا شوية نفسي اشبع من ملامحك يا ملك انا بقالي عشر سنين مش عارف اشوف الملامح دي كنت بصبر نفسي بصورك و انتي طفلة 

ملك اتوترت و معرفتش ترد عليه بس كانت حاسة انها مبسوطة من كلامه ابتسمت بتلقائية منها ، بصلها و ابتسم ميل على وشها و هو بيحط ايده على رقبتها ، غمضت عيونها بخجل شديد ابتسم على طفولتها و تصرفتها اللي لسه متغيريتش خدها في حضنه بعمق و حنية مفرطة لاقيت نفسها بتحاوط بأيدها ضهره و بتغمض عينيها فضلوا كدا فترة من الوقت لحد و هم حاسين براحة كبيرة و خصوصاً عمر اللي كان نفسه يفضلوا كدا لاخر نفس فيه و متبعدش عنه لحظة واحدة 

عمر :- خلينا على طول كدا يا ملك انا و الله لسه لحد دلوقتي مش مصدق اننا بقينا متجوزين

ملك :- انا اسفة اني اجبرتك على دا انت اكيد بتحب واحدة من سنك و عايزة تتجوزها

عمر :- هششش بطلي كلامك دا كفاية عليا كدا

ملك:- مش فاهمة

عمر :- مش لازم تفهمي المهم خليكي في حضني كدا 

ملك :- عايزة اذاكر و بعدين كدا انا مش هروح الكلية لو فضلت كدا 

ضحك على طفولتها في حركة اظهرت وسامته بعدت عنه و هي تايهة في ضحكته

عمر :- قمور انا صح

ملك بخجل شديد:- اممممم

عمر :- انا ماسك نفسي بالعافية و الله هو انا ممكن اطلب طلب

ملك :- اكيد يا ابيه

عمر :- اول حاجه بطلي كلمة ابيه دي عشان بضايقني انا دلوقتي جوزك قولي عمر تاني حاجه بقى ممكن تعقدي معايا في اوضتي

ملك :- هااا بس

عمر:- و الله ما تخافي مش هعمل اي حاجه غصبن عنك بس انا بس عايزك جانبي ممكن

ملك :- ماشي

عمر شالها بحب كبير

ملك :- هروح لوحدي

عمر :- انا عايز اشيلك يستي الله

ملك بضحك:- عسل و الله

دفـ..نت رأسها في عنقه حسيت انها محتاجه تحس بالأمان اللي محستهوش غير معاه حس بنبض قلبه بدأ يزيد من حركتها خد نفس عميق و هو بيحاول يتحكم في نفسه 

دخل بيها اوضته ، حاطها على السرير برفق

عمر بحنية :- هتذاكري

ملك :- هنام

عمر :- تمام هدخل اخاد دوش و خارج

ملك :- تمام

عند أسر كان في شقة شروق

اسر بغضب مفرط:- يعني اتجوزها يا بابا يعني ايه

قفل الفون بغضب و رز..عه في الأرض بغضب مفرط

شروق كانت واقفة في المطبخ حسيت انها دايخة شوية و انها عايزة تستفرغ حاولت تتوزان و هي بتمسك في رخمة المطبخ بدأت تحس بالراحة بعض الشئ اول اما سمعت صوت اسر راحت عنده 

شروق:- مالك يا اسر فيه ايه

شد..ها من شعرها بقوة

شروق بألم:- اسر هو فيه ايه 

اسر : انتي السبب لو مكنتش اتجوزتك مكنتش هتطلب الطلاق انتي السبب في انها تبعد عني و تتجوز الحـ..قير اللي اسمه عمر 

شروق :- يا اسر سيب شعري انت بتوجعني و الله أنا ما فاهمة حاجه طب انا اسفة بس سبني

اسر بعصبية :- خلاص انتي مينفعش تبقي معايا ثانية واحدة بسببك انتي انا خسرت كل حاجه انتي طالق

يتبع............


تخطي حدود العشق

الفصل الثامن عشر


بصتله بصدمة شديدة حسيت انها بتحلم من شدة صدمتها و انها فعلا مش مصدقة انه رمى عليها يمين الطلاق

شروق بصدمة:- أسر انت بتهزر صح انا عملت ايه لكل دا طيب

أسر بغضب :- مشتي في دور الاهتمام بيا خليتيني اجيلك و اخـ..ون مراتي و جاية تقولي انا معملتش حاجه لولا اني اتجوزتك كانت عمرها ما هتفكر تطلب الطلاق

شروق بدموع و وجع شديد في قلبها حسيت انها مخنوقة جدا من كلامه 

:- لدرجة دي بتحبها طب ما كنت خليتك معاها انت اللي جتلي و قولتلي ان جوزاكم على الورق و انا في خلال سنة هتكون مطلقها

أسر بعصبية وصوت عالى:- بقولك ايه مش عايز وجع دماغ و كلام في الفاضي انا مبقتش حتى طايق اشوف وشك ورقة طلاقك هتوصلك في اقرب وقت و عتبة الشركة مش عايزك جتى تقربي منها انتي فاهمة

قال كلامه و هو بيرمـ..يها على السرير بغضب خرج من الشقة و ركب عربيته و طلع بيها

عمر خرج من الحمام لاقى ملك نايمة على السرير أو عاملة نفسها نايمة عرف كدا اما حس ببربشة عينيها و ابتسامتها

ابتسم بحب و راح عندها لاقى اللحاف مشدود من عليها قرب عشان يغطيها ملك بدأت تحس بأنفاسه و بقربه الشديد منها اتوترت بشدة و فتحت عينيها بعدت بخجل 

ملك :- ايه

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 🤎

عمر بحنية :- متخافيش بغطيكي بس

ملك :- هو انت هتنام فين 

عمر :- مش عايزة انام جانبك لو مش عايزة هنام على الكنبة مفيش مشكلة

ملك :- لا عادي نامي على السرير انا عندي ثقة فيك

عمر :- و الله بدليل انك عملتي نفسك نايمة صح 

ملك:- اممممم

عمر :- يمكن تكوني فكرتيني اتغيرت اما سافرت بس انا لسه زي ما انا يا ملك عمر اللي بيخاف عليكي حتى من نفسه

ملك :- شكراً

عمر :- يلا نامي

طفى مور الاباجورة و نام جانبها و هو سايب مسافة ما بينهم عشان ميخوفهاش برغم من انه كان نفسه يحضـ..نها بقوة و يطلعلها كل مشاعره بس فضل انه ميعملش كدا الا اما تاخد عليه الاول 

فضلت ملك تتقلب كتير على السرير و هي مش عارفه تنام من كتر التفكير

عمر :- خلاص بقى يا ملك عايز انام

قامت و قعدت جانبه و هو لسه فارد جسمه 

ملك :- ابيه 

عمر : هممممم

ملك : هو انت اتجبـ..رت عليا صح عشان بابا

قام اتعدل و قعد قدامها مسك ايديها بحب و اتكلم بحنية و هدوء :- بصي يا ملك انا عارف كويس اوي اللي انتي بتمريه بقى و عارف الأفكار اللي بدور في دماغك و عارف برضوا انك فقدتي الثقة في الكل و خصوصا ثقة في نفسك بسبب الظروف اللي اتحطيت فيها بس انا بقى عايز اقولك شوفي نفسك بعيني هتلاقي نفسك احلى واحدة في البنات اللي حسسوكي بدا انتي عارفهم كويس و عارفة اصلا ان تصرفاتهم مش تصرفات ناس طبيعيين هم اللي مش حلوين يا ملك لكن انتي و الله اجمل و اطيب حد انا عرفته و الله ما تزعلي و فكري في اللي جاي و سيبك من الماضي كانت دروس اتعلمتي منها و كل اللي مريتي بيه دا كان تكفير ذنوب يعني طلعتي مستفادة و هم اللي خسروا و عايز اقولك اني بجوازي بيكي انا كسبت اكبر جايزة ممكن اكسبها في حياتي كلها

لاقيت عيونها بدأت تدمع من كلامه محستش بنفسها غير و هي بتدخل جوا حضنه ، قلبه اتنفض مرة واحدة من حركتها و شدد من مسكته عليها و هو حابس كمية مشاعر جواه رهيبة و مش عارفه يطلعلها ، حاسة انها محتاجه تاخد على الاول ، طلعت من حضنه بخجل شديد من نفسها

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

عمر :- هتنامي 

ملك:- مش عايزة

عمر :- تيجي ننزل تحت نعمل اكل و ناكل انا و انتي ايه رايك

ملك :- مش بعرف اعمل اكل 

عمر :- هعمله انا

ملك :- ماشي 

نزلوا مع بعض المطبخ ، عمر شد لملك كرسي السفرة قعدت عليه ، بدأ يعمل في الاكل تحت تظراتها مكنتش قادرة تشيل عينيها من عليه و هو كان ملاحظ دا و كان مبسوط جدا بكدا

بس فجأة ايده وقع عليها شوية زيت سخن

ملك راحت عنده بسرعة و خوف شديد ، مسكت ايده بخوف 

ملك :- ابيه انت كويس

اتجمعت الدموع في عينيها بعد ما شافت مكان الحـ..رق

عمر :- متخافيش و الله انا كويس هحط عليها مرهم و هتبقى تمام باذن الله

ملك مسكت ايده التاني و مشيته وراها لعند الحوض و حطيت ايده تحت المياه و قعدته على كرسي السفرة بسرعة ،راحت تجيب علبة الاسعافات بخوف شديد عليه بدأت تحطله المرهم برفق و نفخت في مكان الحرق

ملك بدموع :- بتوجعك اوي

كان تايه فيها و كان مبسوط جدا بأهتمامها بيه لدرجة انه محسش بوجع و هي بتحط المرهم كان تركيز قلبه و عقله و كل حواسه عليها هي

عمر :- انا كويس و الله متعيطيش

ملك و هي بتلف الشاش :- اتحـ..رقت اوي تيجي نروح المستشفى

عمر :- مفيش داعي انا متعود على كل دا يا ملك بس انتي متعيطيش و الله انا كويس يلا انا هقوم اكمل الاكل 

خلص الاكل و حاطه على السفرة ، خلصوا اكل مع بعض وسط نظرات عمر اللي خليت ملك هتمـ..وت من خجلها ، خلصوا اكل و عملها عصير

شالها بحب كبير

ملك :- انت ايدك وجعاك انا هروح لوحدي

عمر :- انا حابب كدا يا ملك عايز احس بقربك مني ديما

ملك بتلقائية و هي بتحط وشها في رقبته من شدة خجلها

:- هو انه ايه يا ابيه

عمر :- بعدين هبقى اقولك المهم انك دلوقتي متبعديش عني ثانية واحدة خليني اشبع منك انا بقالي عشر سنين مستني ارجع عشان اخدك في حضني للابد

وصل الاوضة و حاطها على السرير برفق ، جيه يمشي مسكت ايده 

ملك :- انت رجعت عشاني يعني

عمر و هو بيزيح شعرها ورا ودنها بحب :- عندك شك في دا

هزيت راسها بمعنى لأ

راح نام جانبها و سحبها لحضنه معترضتش لانها كانت حابة دا شبكت ايدها في ايده بخجل استغرب حركتها في الاول بس انبسط من اهتمامها و من حبها لأنها تبقى قريبه منه و ذهبوا في نوم عميق هم الاتنين

في الصباح صحيت شروق على دوخة شديدة و هي حاسة انها عايزة تستفرغ شالت اللحاف من عليها و دخلت على الحمام وقفت على الحوض و هي مش قادرة تتوزان سندت على الحوض و خدت نفس عميق و هي بتحاول تهدا

شروق:- معقول اكون لأ لأ لأ اكيد لأ

بعتت مرات البواب تجبلها اختبار حمل عملت الاختبار ممرش دقايق و ظهر خطين حمر على الاختبار

شروق بصدمة و هي بتحط ايديها على بؤوها:- حامل يا رب اسر طلقني اعمل ايه هو قالي مش عايز اشوف وشك تاني بس دا ابنه و لازم يعرف

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎

لبست هدومها و خرجت من بيتها و راحت الشركة

دخلت المكان لاقيت سكرتاريه تانية قاعدة مكانها بصيت بحزن و اتكلمت

:- لدرجة دي بايعني يا أسر

راحت تفتح الباب السكرتاريه وقفتها

:- حضرتك رايحة فين

شروق بعصبية:- داخلة لأسر

:- طب حضرتك استني و انا هدخل ابلغه

شروق :- انتي لو قولتيله اني برا مش هيرضى يدخلني و اوعي كدا 

:- حضرتك مينفعش

بدأت اصواتهم تطلع و خصوصاً شروق اللي صوتها علي جداً لدرجة أن اسر خرج

اسر :- انتي بتعملي ايه هنا هو مش انا قولتلك مش عايز اشوف وشك ايه مبتفهميش

شروق:- عايزاك في موضوع مهم

اسر :- مليش كلام معاكي و يلا اطلعي برا الشركة بدل ما هطلعك انا

شروق :- انا حامل 

يتبع.........



تخطي حدود العشق

البارت التاسع عشر


اسر بصلها بصدمة شديدة بص على السكرتيرة بتوتر و خوف

اسر :- ايه بتبصي على ايه 

كمل و هو بيبص لشروق اتكلم بجدية :- تعالي

دخل أسر و دخلت شروق وراه

أسر : حامل ازاي مش فاهم

شروق :- هو ايه اللي حامل ازاي احنا كانا متجوزين و انا دلوقتي حامل 

اسر :- اديكي قولتي كانا لكن دلوقتي انتي مش على زمتي و انا مش عايز ارجعلك

اتجمعت الدموع في عينيها حاولت تستجمع شجاعتها قدامه واتكلمت 

شروق :- و انا مش جاية اشحت منك و اقولك ارجعلي بس انت لازم تعرف دا لانه ابنك

أسر :- الولد دا لازم ينـ..زل انا مش عايزاه انا بحب ملك يا شروق 

حسيت ان قلبها اتقطـ..ع من الجملة مقدرتش تمسك نفسها و اتكلمت بغضب و عصبية مفرطة 

شروق :- اللي انت اتجوزتني عليها انت مقتنع باللي بتقوله أسر انت مبتحبش حد انت مش بتحب غير نفسك و بس بتضحك على نفسك و بتقول انك بتحبها و دي مش الحقيقة الحقيقة هي انك مقبلتش الهزيمة مقبلتش انه اتاخدت منك و اتجوزت حد تاني كنت عايزاها تفضل طول عمرها تعيط على خسارتك انا بجد ندمانة اني في يوم قلبي دق لواحد زيك انت بجد واحد معندوش رحمة عايز تمـ..وت ابنك معقول

اسر ببرود: و الله أنا قولت اللي عندي نزلـ..يه انتي احسن ما انا هنـ..زله بمعرفتي

شروق بصدمة:- انت بتهددني يا اسر

اسر :- بحذرك من غضبي يا شروق

شروق:- و انا مش هنزله و اعلى ما في خيلك اركبه

قالت كلامها و خرجت من المكتب و الشركة كلها ، فضلت ماشية في الشارع و هي بتبكي بشدة ، وقفت عند كورنيش النيل وفضلت تعيط 

شروق :- يا رب انا مش عارفه اعمل ايه انا عارفة اني غلطت في حق ملك اني خدت منها جوزها بس اعمل ايه انا بجد مبقتش قادرة يا رب ارحمني

خدت تاكسي و مشيت 

صحي عمر قبل ملك لاقها لسه نايمة فضل يمرر ايده على وشها بحب و هو بيبصبلها بحب كبير

عمر بهمس:- شكلك جميل اوي و انتي نايمة يا لوكة ياااه لو اعرف اقولك مشاعري كان زماني دلوقتي ارتاحت بس عادي هصبر شوية و اكيد هيجي الوقت اللي هتحس فيه بيه

ملك بدات تصحى بصتله بخجل شديد من بصاته

ملك :- صباح الخير

عمر ببأبتسامة: صباح القمر

ملك : هي الساعة كام دلوقتي

عمر :- عشرة

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎

ملك بخوف و هي بتقوم :- مروحتش الكلية

عمر :- عادي مش لازم انهارده ابقي خديها من حد من صحابك

ملك بحزن :- عايزة اروح لروان بيتها مش عايزاها تفضل زعلانة مني و كدا كدا انا مبقتش مع أسر

عمر :- ممكن تضايقك في الكلام

ملك :- لازم استحملها لحد اما ترضى تصالحني و متزعلش مني

عمر و هو بيمسك ايديها:- مش هخليكي تروحي

ملك بتزمر طفولي:- ليه 

عمر : عشان انا مش عايز تضايقي بسببها

ملك :- انا مش هزعل و الله أنا عارفة روان الا اما هتسامحني و اصلا السبب اللي كان مزعلها مني مبقاش موجود خليني اروحلها بقى

عمر :- ماشي المهم ايه القمر دا 

ملك :- انا لسه صاحية بيبقى شكلي مبهدل

عمر :- مين قال كدا احسن حد في الدنيا 

زحلها شعرها من على وشها بحب :- بس كدا 

ملك بصتله بخجل شديد جت تقوم مسك ايديها

عمر :- ما تخليكي قاعدة معايا شوية 

ملك :- هقوم اتوضى و اصلي و انت كمان

عمر ببأبتسامة: تمام

صلوا هم الاتنين مع بعض و عمر فضل يسبح على ايديها ، قاطعهم خبط الباب

عمر :- ادخل 

:- فيه واحدة عايزة الست ملك تحت 

عمر :- مين 

:- مرضيتش تقول اسمها

ملك بصيت لعمر باستغراب:- تمام انا نازلة 

نزلت ملك و عمر  و انصدمت اول اما لاقيت شروق اللي قدامها

ملك بغضب : انتي جاية ليه 

شروق بدموع :- بالله عليكي ما تعاملني كدا انا و الله تعبانة اوي و حس ان كل اللي بيحصل معايا بسبب اللي عملته فيكي

ملك :- و الله و جاية دلوقتي ليه بقى

شروق :- عشان اعتذر منك ملك انا بحب اسر جدا و حبي ليه هو اللي خلاني اعمل كدا و اوافق اتجوزه و الله يا ملك انا مش وحشة بس انا معنديش أهل و اسر الوحيد اللي حبيته في حياتي سامحيني بالله عليكي

كملت و هي بتنهار من العياط 

: اسر طلقني يا ملك و بيقولي انـ..زل اللي في بطني انا بجد مبقتش قادرة و بيهددني لو انا منـ..زلتوش هو هيعمل كدا

ملك راحت عندها و خدتها في حضنها:- اهدي و الله ما يستاهل زعلك و باذن الله ربنا هيحمي ابنك منه و مش هيسيبكوا

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

شروق مسكت فيها بقوة و كأنها محتاجة حضنها عشان تبكي و تطلع كل اللي جواها فيها و كانت صعبانة على ملك جدا 

ملك :- خلاص اهدي عشان ابنك على الأقل 

شروق:- مش قادرة انا مش عارفه انا عملتله ايه عشان يعمل فيا كدا 

عمر :- احم متخافيش منه انا هقدر احميكي منه

شروق بصتله بأنتباه :- انا هشوفلك شقة يكون ميعرفهاش و انتي متروحيش في اي حتة هو موجود فيها

شروق :- حاضر 

ملك بصتله بأعجاب شديد و ابتسمتله

عمر :- رقمك مع ملك صح 

شروق :- ايوا

عمر :- تمام اول اما اجهز كل حاجه هبعتلك باذن الله و متقلقيش انا هبعت دلوقتي حد معاكي من الحرس و هيقف تحت بيتك 

شروق :- تمام شكراً

عمر :- الشكر لله 

شروق خرجت و مفضلش غير ملك و عمر ، لاقيت نفسها بتروح عنده و بتحضنه بعمق

ملك :- انت جميل اوي يا عمر 

عمر و هو بيحاوط بأيده ضهرها :- مش اجمل منك يا ملك انا بح

قاطعه صوت ابوه و أمه 

عزة :- احم 

محمد بخبـ..ث :- ايه يا شبح 

ملك بعدت عن عمر بخجل شديد و هي بتبص في الأرض

عزة راحت عندها و حضنتها بعمق :- وحشاني اوي اوي اوي يا ملك 

ملك :- انتي اكتر يا مرات عمي

عزة : اول اما عمر قالي انكم اتجوزتوا و شرحلي اللي حصل شوفي برغم اني زعلانة الا اني مبسوطة جدا عشان انتي دلوقتي على زمة ابني لاني بجد مش هلاقي لابني احسن منك 

محمد راح عندها و حضنها:- وحشانا يا لوكة

ملك حضنته بعمق لان عمها انا اكتر حد حنين عليها بعد عمر و جدها

ملك :- انت اكتر يا عمي و الله

عمر بغيرة و هو بيبعد ملك :- خلاص يا حاج هو فيه ايه

محمد ببأبتسامة:- بس يالا دا انا عمها

ملك :- اخو حضرتك عامل ايه

عزة :- بقى كويس يحبيبتى الحمد لله

محمد :- عايزاك يا عمر في المكتب  

عمر :- حاضر

دخل عمر مع محمد المكتب

محمد :- شايف ان علاقتكم بقيت كويسة اهي

عمر بسخرية :- اوي اوي مش قادر اقولك اد ايه دي بتقولي ابيه يا بابا

محمد :- قولتلها انك بتحبها

عمر :- لا 

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 🤎

محمد :- يبقى الغلط مش غلطها غلطك انت قولها و بعدين شوف رد فعلها

عمر :- خايف اقول اخسرها انا عايزاها جانبي حتى لو اخوها

محمد : عارف يا عمر بس دلوقتي الموضوع يختلف دلوقتي ملك مراتك من حقك تقولها مشاعرك و من حقك تسمعها

عمر بتنهيدة:- هحاول حاضر

في المساء ملك كانت قاعدة في الاوضة مرة واحدة دخل عمر 

عمر :- ملك 

ملك :- ايوا يا ابيه

عمر بضيق :- ملك ممكن كفاية بقى كلمة ابيه انا بجد زهقت منها

ملك :- انا اسفة

عمر راح عندها و قعد قدامها مسك ايديها بحب 

: ملك انا دلوقتي جوزك فاهمة يعني ايه جوزك يعني كلمة ابيه دي متنفعش

ملك :- اصل انا متعودة عليها مش بعرف اقول غيرها بس حاضر هحاول

عمر :- تمام

ملك :- عمي و مرات عمي خرجوا يتعشوا برا صح

عمر :- ااه

ملك :- طب انا هنزل تحت في الجنينة

عمر :- ماشي 

نزلت ملك قعدت تحت على تربيزة في الجنينة 

عمر :- مقولتلهاش ليه لساني بيتربط كل اما اشوفها معقول انا عمر الشافعي بنعكس تماما قدامه

ملك كانت بتذاكر بس عمر كان ديما بيجي في بالها لاقيت نفسها بيتبتسم تلقائي منها بصيت لفوق لاقته واقف في البلكونة و متابعها بعدت عينيها عنها بخجل 

ملك :- اقوله يا عمر ازاي طيب هحاول عشان هو بيزعل

لاقيت فونها بيرن قامت وقفت و هي على حمام السباحة و كانت لسه هتفتح الفون رجليها اتكعبلت و وقعت في البيسين

عمر يصلها بخوف شديد جري بسرعة و خد السلم كله جري دخل الجنينة و نـ..ط في حمام السباحة 

طلعها لفوق بعد ما كانت بتغطس في المياه لانها مش بتعرف تعوم مسكت فيه بخوف

عمر :- انتي كويسة

ملك هزيت راسها بمعنى ااه عمر بص في عينيها و شعرها المبلول و كانت زي القمر 

عمر بحب كبير و توهان فيها:- انا بعشقك يا ملك 

يتبع.....


تخطي حدود العشق

البارت العشرون


عمر :- انا بعشقك يا ملك 

ملك بصتله بصدمة شديدة كانت بالنسبالها الكلام اكبر مفاجأة عديت عليها في حياتها

ملك :- هااااا

عمر ببأبتسامة على طفولتها و على شكلها بس كان خايف جدا من رد فعلها بس قرر انه كفاية كدا لازم تعرف مشاعره من ناحيتها احساسه اللي مخبيه من سنين

عمر :- بحبك يا ملك بحبك مش زي اختي بحبك الحب اللي بيبقى ما بينا اي اتنين متجوزين بحبك من ساعة ما كنتي طفلة كنت بتمنى ان الفستان الابيض يتلبس ليا أنا من و انتي طفلة و انا بعشقك و حبي ليكي بيزيد يوم عن يوم 

ملك مكنتش مستوعبة كلامه رديت بتوتر و خجل شديد

:- ابيه أنا

عمر بحزن :- تمام يا ملك جوابك وصلي يلا نطلع من هنا 

ملك مسكت فيه بقوة لاقيت نفسها بتحط راسها على صدره

:- انا بس مش عارفه ارد اقول ايه انا مصدومة و الله اللي انت قولته دا اخر حاجه انا ممكن اتوقعها و الله أنا مش قصدي ازعلك بس انت عارف اللي مريت بيه 

عمر بصوت مخنوق ملك اول مرة تلاحظه في نبرة صوته

:- لسه بتحبيه

ملك : و الله العظيم لأ بس انا خايفة كل اللي حصل معايا بقى بيخوفني من اني افتح قلبي لحد انا اسفة يا ابيه انا و الله الموضوع مش بأيدي

كملت بخجل شديد:- بس لو انت يعني عايز حقوقك انا اكيد مش هشيل ذنب زي دا و ابعدك عني 

عمر :- انت مفكرة اني قولت بحبك عشان كدا 

كانت هتطلع من حضنه جذبها ليه اكتر و شدها عليه لتصبح قريبة جداً منه شدد من مسكته عليها و كأنه بينتقم من نفسه فيها انه قالها حاجة زي كدا حسيت ان ضلوعها هتتـ..كسر اتوترت بشدة و خافت

عمر و هو بيبص في عينيها:- متخافيش يا ملك مش انا اللي اعمل كدا او انا اللي اطلب منك حاجه هتكون فوق طاقتك خدي وقتك و فكري و انا اسف اعتبريني مقولتش حاجه

ملك متكلمتش من شدة الأ..لم اللي حسيت بيه من اثر مسكته عينيها اتمليت بالدموع ، ادرك اللي هو بيعمله بعد ايده عنها بسرعة و بص على ايديها لاقها ازرقـ..ت فعمر قوي جدا و ملك قدامه لا شىء بصلها بخوف شديد و هو بيلعـ..ن نفسه على اللي عمله

عمر :- ملك انا اسف و الله ما اقصد يمكن انفعلت شوية و محستش بنفسي انا اسف و الله 

ملك وهي بتمسك ايديها:- ولا يهمك حصل خير انا هطلع ادهنها و هتبقى كويسة باذن الله 

شالها بحب كبير و طالعها من المياه ، طلع بيها الاوضة و قعدها على السرير برفق و حنية راح بسرعة جاب فوطة و نشفلها شعرها

ملك :- انا هنشفه

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎

عمر بحنية و صرامة اب :- هششش انتي ايدك و جعاكي خليني انا هساعدك

ملك بصتله بخجل شديد و خصوصاً انه قريب منها و بصات الحب الكبير اللي في عينيه كل دا بدأ يوترها

راح جاب مرهم من علبة الإسعافات ، و كشف ايديها في كان المكان في اول ايديها من فوق ، ملك بصتله بخجل شديد و توتر 

ملك بتوتر :- انا هعمله

عمر بحنية و هو بيحط ايده على فمها :- هششش متخافيش 

ملك بصيت لعينيها و هي تايهة كليا في نظرات حبه ليها اما هو فبدأ يحطلها المرهم برفق و حنية مفرطة

لاقيت نفسها بتغمض عينيها بتلقائية و هي حاسة براحة كبيرة من قربه منها ، اتفكت حصونه وقتها و حط ايده على رقبتها و ميل على وشها و طبع قبـ..لة صغيرة على خدها لاول مرة يكون قريب منها كدا 

ملك بهمس و هي لسه مغمضة عينيها :- عمر 

قلبه نبض بشدة اثر سمعه اسمه منها و أخيراً اتكلم بحنية مفرطة و هو بيقرب منها اكتر 

:- عيون عمر انتي يا ملك 

سندت بضهرها على السرير و هو بيقرب منها اكتر ، فجأة فون الارضي رن

عمر بهمس و توهان فيها:- متبعديش يا ملك 

سمعت كلامه و هي بتستسلم كليا و اصبحت ملك زوجة عمر قولا و فعلاً 

سارة قامت من النوع و هي حاسة بوجع شديد في بطنها و ضهرها ، بصيت على احمد لاقته نايم ، حاولت تتحكم في المها بس مقدرتش مكنتش عايزة تصحيه لانها لسه بتخاف منه بس مقدرتش تتحكم في المها

سارة بدموع :- ااااااااه

صحي على صوتها العالي بصلها بخوف شديد و اتكلم بخضة

:- مالك فيه ايه

سارة بدموع و ألم:- مش قادرة تعبانة اوي حاسة اني بولد الحقني

احمد :- طب اهدي حاولي تاخدي نفس ماشي اهدي

سارة :- مش قادرة يا احمد اااااه شكلي بولد

احمد :- سارة انتي لسه في الخامس ولادة ايه دلوقتي

سارة :- مش قادرة و الله الحقني اااااه

احمد بخوف شديد شالها بحنية مفرطة و خوف و نزل بيها بسرعة و حاطها في العربية و طلع بيها على المستشفى

في العربية

سارة بألم :- رن على ماما قولها تجيلي انا مش قادرة

احمد :- متخافيش يا سارة انا معاكي

سارة ببكاء:- خايفة اكون بسقـ..ط دا مش ميعاد ولادتي ابني يا احمد 

احمد بخوف شديد:- متخافيش و الله هتكوني كويسة و الله مش هيحصلك حاجة انتي و ابني بس حاولي تهدي

وصل بيها المستشفى في رقم قياسي دخل بيها المستشفى و هو شايلها حاطوها على كرسي متحرك و دخلوا بيها اوضة الكشف كان لسه جاي يدخل الممرضة وقفته

احمد بخوف شديد :- انا جوزها و عايز اطمن عليها

:- ممنوع يا استاذ الدكتور هتكشف عليها و تيجي تطمنك

احمد :- خدي بالك منها ارجوكي

دخلت الممرضة الاوضة و احمد فضل رايح جاي قدام اوضة الكشف

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 🤎

احمد بخوف شديد:- يا رب انا عارف اني غلطت كتير يا رب سامحني و عاقبني بس متاذنيش فيها و الله ما هقدر استحمل يحصلها حاجه ربنا يطمني عليكي يا سارة يا رب 

خرجت الدكتورة من غرفة الكشف احمد راح عندها بسرعة

احمد :- هي كويسة صح 

:- ايوا متقلقش هي تمام دا كان طلق كاذب ساعات الحامل بتحس بيه في نص الحمل و بيبقى مؤلم شوية انا اديته مسكن و الوجع راح و هي دلوقتي نايمة لو حضرتك حابب تاخدها معاك دلوقتي عادي و لو حابب تستنى اما تفوق و تصحى مفيش مشكلة برضوا المهم بس تهتم بأكلها شوية و تبعد عنها اي توتر و خوف لان اصلا جسمها و سنها ميستحملوش انها كانت تحمل دلوقتي فهي تتعامل معاملة خاصة شوية 

احمد :- تمام شكراً ليكي

احمد دخل الاوضة بصلها بحب كبير و عيونه دمعت مسك ايديها بحب و قبـ..ل ايديها

احمد :- كدا تقلقيني عليكى يا سارة مكنتش اعرف اني بخاف عليكي اوي كدا اسف لاني انا السبب في اللي انتي فيه بسببي انتي بقيتي حامل و انتي لسه ١٧ سنة اسف لاني استغلت برائتك و حبك ليا اسف يا سارة بس و الله لهعوضك عشان انا بجد اكتشفت اني محبتش و لا هحب حد غيرك تخيلي عيلة زيك غيرت احمد الألفي و خليت قلبه يدق لأول مرة في حياته و هي برضوا نفسها اللي هتخليه اب كمان كام شهر بحبك يا سارة

قال كلامه و شالها برفق و حاطها في العربية و طلع بيها على بيتهم طلع بيها على الاوضة و حاطها على السرير و سحبها لحضنه و حط ايده على بطنها و ذهب في نوم عميق

ملك كانت قاعدة في حضن عمر بخجل شديد و هو ماسك ايديها

عمر :- ملك

ملك بخجل شديد:- نعم

عمر :- ندمانة على اللي حصل 

ملك بخجل :- لا بس

عمر و هو يقبـ..ل ايديها:- فاهماك من غير ما تقولي اي حاجه و اسف عشان مكنش المفروض اعمل كدا دلوقتي بس اعمل ايه مقدرتش اتحكم في نفسي و الله 

ملك :- اممممم مش عارفه اقول ايه انا عايزة انام يا عمر 

قبل رأسها بحب كبير و حنية :- تصبحي على جنة يقلب و روح عمر 

شروق كانت قاعدة في بيتها و بتفكر في كل اللى حصلها ، مرة واحدة لاقيت أسر داخل هو معاه مفتاح الشقة

شروق بخوف شديد: جاي ليه 

أسر :- انتي عارفه كويس اوي انا جاي ليه يا شروق مش انتي اللي هتقفي قصاد أسر زايد و تفرضي عليه حاجه هو مش عايزاه يلا قومي البسي و تعالي معايا هنروح لدكتور انا اعرفه عشان تنزلـ..ي اللي في بطنك

شروق بخوف شديد:- مش جاية معاك يا اسر انا عايزاه و مش عايزة انز..له 

أسر :- تمام يبقى انتي اللي اختارتي 

بصله بخوف شديد خدت فونها من على التربيزة و جريت دخلت اوضة من الاوض و قفلت عليها بالمفتاح

أسر بغضب  :- افتحي يشروق

شروق :- مش فاتحة ابعد عني بقى و سابني في حالي حرام عليك

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

أسر :- افتحي بدل ما هكـ..سر الباب بقولك افتحي

شروق : مش فاتحة

اسر :- تمام

ز...ق الباب بكل قوته و كسـ ره 

شروق فضلت ترجع لورا بخوف و هو يقرب لحد اما لازقت في الحيطة بصتله بخوف شديد ، خدت السكـ..ينة من طبق الفاكهة اللي كان موجود على التربيزة وقتها

يتبع.......


تخطي حدود العشق

البارت الحادي و العشرون


مسـكت السـ كـينة بخوف شديد و اتكلمت بخوف 

:- و الله العظيم لو قربت مني لهكون قـ..تلاك

أسر بسخرية : سبيها يحبيبتى كبيرة عليكي

شروق :- هقـ..تلك يا أسر 

تجاهلها و هو بيقرب منها ، قرب منها جامد و كان لسه هيمسك ايديها ، شروق خافت بشدة و حطيـ..ت السـ..كينة في بطنه

اسر بصلها بصدمة شديدة و الم اشد و حط ايديه على بطنه ، شروق بصتله بخوف شديد و خصوصاً وهي شايفة الد..م بينزل منه و ازداد خوفها اكتر و هو بيقع على الارض و بيغمى عليه

شروق نزلت لمستواه و اتكلمت بخوف شديد

:- أسر أسر فوق بالله عليك و الله ما كنت اقصد انت اللي خوفتني منك يا اسر قوم و متخوفنيش عليك يا رب اعمل ايه

جت في دماغها فكرة قامت بسرعة مسكت فونها و رنيت على عمر هو الوحيد اللي جيه في دماغها و حسيت انه هيقدر يساعدها

عمر كان نايم و واخد ملك في حضنه ، اول اما سمع رنيت فونه صحي لاقى ملك نايمة بصلها بحب كبير و لما لاقى الفون بطل رن فضل باصص لملك و هو بيمشي ايده على خدها و بيبتسم 

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

شروق بخوف شديد:- مش بيرد ليه هرن تاني

عمر فضل باصص لملك و هو مش قادر يشيل عينيه من عليها كان هيقرب يقـ..بل خدها بس لاقى فونه بيرن تاني

عمر بضيق :- يواه مين الزنان دا 

فتح المكالمة من غير ما يشوف مين المتصل 

عمر بضيق :- الو 

شروق :- الو بشمهندس عمر معايا انا شروق الحقني انا ضر..بت اسر بالسكـ..ينة شكله ما.ت الحقني ارجوك

عمر :- اهدي ماشي روحي حطي ايدك على رقبته شوفي فيه نبض و لا لأ و اهدي ماشي

شروق بخوف شديد:- حاضر

راحت عنده بخوف شديد و حطيت ايديها على رقبته لاقيت فيه نبض

شروق :- فيه

عمر :- تمام اهدي بقى و اكتمي جر..حه عشان مينـ..زفش كتير و انا جيالك متخافيش

شروق :- بسرعة بالله عليك انا خايفة اوي

عمر :- متخافيش مسافة الطريق و هكون عندك

ملك وقتها صحيت على اخر جملة قالها عمر 

ملك بغيرة شديدة و بعض الغضب :- و دي مين بقى إن شاء الله اللي مسافة الطريق و هتروحلها

عمر و هو بيقوم و بيلبس قميصه بسرعة:- شروق

ملك بغيرة و غضب  :- و الله 

عمر :- نامي يا ملك انا لازم اخرج دلوقتي

جيه ياخد مفاتيح عربيته ملك مسكتها بسرعة

عمر :- هاتي يا ملك 

ملك بغيظ و غضب :- مش هتاخدهم ايه عجبتك انت كمان و رايح تتجوزها عليا هو انت مش انهاردة قولتلي انك بتحبني سحبت كلامك في ثانية و لا كنت بتقول كدا عشان تاخد مني اللي انت عايزاه

عمر خد منها المفتاح بغضب :- هاتي الزفـ..ت دا انا مش فاضيلك و لما اجاي ليا كلام تاني معاكي يا ملك 

ملك بغيرة نزلت دموعها :- هترجع مش هتلاقيني يا عمر 

عمر :- يا بنتي بقى شروق ضر..بت اسر و هو دلوقتي سايح في د..مه مش اللي في دماغك

ملك بصدمة:- ضر..بته ازاي طب و هو عامل ايه و هي عملت ايه

عمر تجاهلها و كان لسه هيطلع من الاوضة بس وقفه صوت ملك 

ملك :- عمر انا عايزة اجاي معاك

عمر :- لسه هتلبسي و انا مستعجل

ملك :- مش هسيبك تروح عندها البيت و تبقى معاها لوحدك

عمر :- هاخد معايا الدكتور يا ملك و الله العظيم هي مش ناقصة دلعك بقولك الراجل سا..يح في دمه 

ملك :- مش هتخرج من هنا غير و انا رجلي على رجلك يا هتيجي و مش هتلاقيني في البيت هروح عند جدو 

مسح على وشه بضيق :- تمام قومي البسي

ملك بخجل :هو هو 

عمر بضيق :- ايه تاني

 ملك :- ودي وشك الناحية التانية عشان اعرف اقوم 

عمر ببأبتسامة:- مكسوف مني اوماال مين اللي جانبك من شوية 

ملك بخجل شديد :- ودي وشك الناحية التانية يا عمر 

عمر :- حاضر بس انجزي زمانه ما..ت 

ودا وشه الناحية التانية و ملك قامت بسرعه دخلت لبست و خرجت بعد عشر دقايق ، خدها و نزلوا بسرعة عدوا على الدكتور و راحوا بيت شروق ، لاقوها قاعدة جنب أسر و حاطة قماشة على جر..حه زي ما عمر قالها ، راح عمر و الدكتور و سندوا أسر حطوه على السرير و الدكتور بدأ يفحصه

عمر :- هاا يا دكتور

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 🤎

:- متقلقوش الجـ..رح سطحي مش عميق هخيطه و أول اما يفوق هيبقى كويس باذن الله

شروق وقتها اتنهدت براحة و هي بتمسك ايد ملك ، ملك بصتلها و هي بتحاول تطمنها

الدكتور عمل كل اللازم مع أسر و مشي بعد ما اداهم بعض التعليمات عشانه زي انه ياكل كويس و ياخدوا بالهم منه لان ممكن حرارته ترتفع بسبب انه جر..حه فضل مفتوح لفترة و ممكن يكون نقل عدوى 

شروق بصتله بخوف:- انا مش عايزة افضل هنا انا بقيت بخاف منه 

عمر :- متخافيش احنا هنفضل معاكي لحد اما يفوق و نطمن عليه و بعدين هنمشي كلنا من هنا بس حضري شنطتك عشان هنمشي اول اما يفوق على طول 

فضلوا قاعدين فترة لحد اما اسر بدأ يفوق تدريجياً

اسر :- اااه

راحوا عنده بخوف شديد

عمر :- انت كويس حاسس بحاجة لو فيه حاجه ارن على الدكتور

أسر بص لشروق و اتكلم بغضب مفرط

:- اااه يا بنت ال**** و الله ما هرحمك لا انتي ولا اللي في بطنك

شروق بصتله بخوف شديد ، عمر بص لملك 

عمر وهو بيدي لملك مفتاح عربيته :- ملك خدي شروق و اقعدوا استنوني تحت في العربية

ملك :- تمام

اسر بغضب :- استني انا لازم اخاد حقي منك 

عمر :- ملك يلا 

ملك خديت شروق و مشيت ، اسر اتعدل بصعوبة من جر..حه وقعد على السرير و هو فارد رجله

عمر :- تصدق انك صعبان عليا بجد كل حاجه فيك صعبان عليا

اسر :- متفكرش انك انتصرت اللعبة لسه منتهتش

عمر :- هههههه ضحكتني و الله شوف حالتك الأول و بعدها اتكلم

راح وقف قدامه و ميل و كان قريب من ودنه همس بثقة

:- اما تيجي تلعب مع حد اختار حد من مستواك عشان انت مش حمل خسارة

بعد و هو بيتكلم بثقة و صرامة:- ابقى فكر بقى تقرب من شروق أو من اللي في بطنها المرة دي لحقناك المرة الجاية مش هرحمك تمام هبعتلك ممرض يعقد معاك سلام يا اسورة

قال كلامه و مشي من قدامه و أسر بصله بغيظ شديد

اسر :- ماشي يا عمر هنشوف مين هيضحك في الاخر

نزل عمر و بص للحارس بتاعه بغضب 

:- انت كنت فين انا مش موقفك عشان تاخد بالك من انه يجي هنا و تمنعه

:- و الله يباشا رنوا عليا في البيت بنتي كانت تعبانة و اضطريت امشي

عمر :- كنت رن عليا اخلي حد يقف بدالك 

:- اسف يباشا كنت وقتها مش عارف افكر في حاجه و مشيت على طول دي بنتي يباشا

عمر وقتها حس بيه و اتمنى لو هو كمان يحس بشعور الاب من طفل يكون من ملك تتنهد ببعض الراحة

عمر :- تمام روحلها و خليك جانبها لحد اما تبقى كويسة و مرتبك زي ما هو مش هينقص منه حاجه

:- ربنا يكرمك يباشا

عمر مشي و ركب العربية و كانوا ملك و شروق قاعدين فيها ، طلع بالعربية و راحوا القصر

عمر ؛- اتفضلي يشروق انتي هتعقدي معانا هنا لحد اما لاقي بيت تعقدي فيه و امنه

شروق :- انا مش عارفه اقولك ايه

عمر بصلها و ابتسم تحت نظرات الغيرة الشديدة من ملك 

فكيت النقاب و قعدت على الكنبة بغيظ

عمر :- مالك 

ملك :- مليش

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎

راح قعد جانبها و فرد ايده وراها على الكنبة ميل عليها و مشى ضهر ايده على خدها

:- مالك بقى و متقوليش مليش

ملك بخجل و توتر من قربه:- هو عمي مجاش لسه

عمر :- هتلاقيهم جهم و ناموا اكيد

ملك :- تمام عن اذنك انا طالعة انام

عمر:- مش هتقومي الا اما تقولي فيه يا ملك 

ملك بغيظ :- انت مهتم بشروق اوي كدا ليه و اصلا ليه تجيبها تعيش معانا هنا ايه عايزاها تبقى جانبك و متبعدش عنك و كمان مكنتش شايف نفسك ملهوف عليها ازاي و عايز تمشي تلحقها و مسافة الطريق و هكون عندك ليه بقى عشان انت معجب بيها صح ما ترد يا عمر

عمر :- انتي بتغيري عليا يا ملك بتحبني حاسة بي ايه طيب بتحسي ايه من ناحيتي هاا يا ملك انا سامعك قولي يا ملك 

يتبع.........



تخطي حدود العشق

البارت الثاني و العشرون

الأخير


ملك بتوتر :- لا بس يعني

عمر بصلها بأنتباه:- يعني ايه انا سامعك يا ملك 

ملك :- شروق اخدت مني أسر و انا خايفة تاخدك انت كمان مني انت بالذات مش هقدر استحمل تبعد عني ثانية يا عمر 

عمر ببأبتسامة محب :- ليه 

ملك :- عشان انت بقيت بتشكل جزء كبير من يومي انا ببقى مبسوطة و انت قريب مني بس بجد مش عارفه دا ايه مش عارفه احدده

فضل يبصلها بأنتباه و هو قلب طاير من الفرحة انها ممكن تكون بتبادله نفس مشاعره

ملك بخجل من نظراته :- انا هطلع انام 

جت تقوم مسك ايديها و كان واقف وراها ، حطيت ايديها على قلبها و توترها بدأ يزيد من قربه ، وقف قدامها و اتكلم بعيون مليائة بالحب

عمر :- يكفيني شوية الكلام اللي انتي قولتيهم دلوقتي يا ملك كفاية عليا و الله و انا مش هحملك فوق طاقتك اما تتأكدي من مشاعرك ابقي قوليلي خدي راحتك يحبيبتى

ملك بصتله و ابتسمت و حضنته بحب 

:- انا مبسوطة اوي اني معاك يا عمر اوعدني ان قلبك دا هيفضل يدق ليا انا و بس

عمر :- عمره ما هيعرف يدق لغيرك يا ملك حتى لو عايز

ملك بدموع :- يعني انت ندمان انك حبتني

عمر :- انا يا ملك عمرها ما حصلت في لحظة كنت ديما عارف انك ليا انا و بس و مفقدتش الامل لحظة واحدة في دا 

وبالنسبة لموضوع شروق يستي فأنا بكرة الصبح باذن الله هدورلها على مكان تاني تعيش فيه بس انتي متزعليش

ملك ببأبتسامة:- تمام يلا ننام بقى

طلعوا اوضتهم و ناموا

أسر :- يواه انا زهقت من قاعدة السرير دي عايز اقوم امشي

الممرض:- مينفعش حضرتك لازم تفضل على الاقل انهاردة من غير حركة عشان الجـ...رح 

أسر تجاهله و قام بصعوبة و هو حاطط ايده على بطنه بألم خد مفاتيح عربيته اللي كانت على التربيزة في الصالة و خرج من الشقة و طلع بعربيته 

كان سايق العربية حس بألم شديد في بطنه ، بص على جرحه لاقى بعض الغـ..رز مفكوكة بصلها بخوف و الم شديد

و مخدش باله من العربية اللي خبطـ..ت في العربية بتاعته من الجنب و قلبت عربيته

اتجمع الناس حول سيارة اسر و اتصلوا على الاسعاف اللي جت في غضون ربع ساعة و خدت أسر على المستشفى بسرعة 

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎

في المستشفى جهم كل عيلة اسر بعد ما رانوا عليهم كان واقف فردوس و مجدي و عادل بخوف شديد مستنين اسر يطلع من غرفة العمليات مر خمس ساعات و هم مستنين خرج الدكتور جريوا عليه بخوف 

مجدي:- ابني ابني كويس

:- ادعوله يعدوا الاربعة و عشرين ساعة دول على خير مش هنقدر نعرف اي حاجه الا اما يفوق عن اذنكوا

فردوس ببكاء:- يحبيبى يبني كان مستخبيلك فين دا كله 

احمد كان نايم صحي على صوت رنة فون سارة و سارة برضوا وقتها قامت فتحت فونها لتتلقى الخبر بصدمة شديدة

سارة بصدمة:- ايه ازاي يا بابا طب انا جاية حالا

احمد:- انتي كويسة ايه اللى حصل 

سارة :- اسر اسر عمل حا..دثة و هو دلوقتي في المستشفى

احمد :- طب اهدي هيبقى كويس باذن الله 

سارة :- يا رب انا عايزة اروح المستشفى دلوقتي بالله عليك وديني

احمد :- حاضر قومي غيري هدومك

سارة :- ماشي 

خدها و راحوا المستشفى وصلوا المستشفى في رقم قياسي

في صباح اليوم التالي ملك صحيت على لمسات على خدها بصيت لعمر بخجل 

ملك :- هو انت مش بتنام كل اما اصحى الاقيك صاحي

عمر :- مش بقدر اقوم من جانبك و الله بفضل عايز ابصلك و انتي نايمة شكلك بيبقى جميل اوي

ملك بخجل شديد: امممم هتوديني لروان

عمر :- لسه مصممة برضوا يا ملك انا مش عايزك تزعلي بسببها

ملك:- ااه و متخافش انا هعرف اتعامل معاها روان صاحبة عمري يا عمر 

عمر :- تمام يا ملك على راحتك يلا قومي غيري هدومك و نروح

ملك ببأبتسامة: شكراً

قامت ملك دخلت الحمام بص لطيفها بحب و ابتسم بوسامة و هو بيحط ايده على شعره

خرجت ملك و هي لابسة نزلوا فطروا و اتجهوا لبيت روان

في عربية عمر 

ملك :- شوفت بيت لشروق

عمر :- هو انا لحقت يا ملك بس امرك يستي هعدي على واحد سمسار اعرفه يشوفلها بيت بعد ما نخلص مشوار روان

ملك :- تمام

قدام باب الفيلا بتاعت روان

عمر :- متأكدة يا ملك 

ملك :- ايوا 

خرجت من العربية و دخلت الفيلا مع عمر دخلوها الخدم و قعدت في الصالون

روان كانت قاعدة في اوضتها و حاطه اللاب على رجليها و بتشتغل عليه

:- ست روان

روان :- نعم يا دادة

:- الست ملك تحت و عايزة حضرتك

روان بضيق و غضب:- انزلي قوليلها روان بتقولك برا من غير مطرود هي مش عايزة تشوف وشك تاني

ملك وقتها جت و سمعت روان

ملك :- و تهون عليكي ملك يا روان

روان بغضب :- جاية ليه يا ملك مش كفايه اللي عملتيه فيا

ملك :- و انتي خدتي حقك و خليتي وائل يضـ..ربني قدام الكلية كلها يا روان

روان:- انتي اللي وصلتني لكدا يا ملك

ملك :- انتي عارفه كويس اوي اني كنت مغصوبة على أسر روان اسر اتجوز عليا و دلوقتي انا مش على زمته اسر متبقيش انتي و كل حاجه حصلت معايا عليا انتي عارفه اني بحبك و مش عايزة اخسرك فاكرة يا روان اما كانت اي واحدة من البنات تضايقني كنتي بدافعي عني ازاي مكنتش متخيلة اللي كانت بدافع عني زمان هتبقى هي نفسها اللي سطلت ناس يضايقوني

روان راحت على ملك و حضنتها بعمق 

:- كنت مفكره اني هفش غلي فيكي بس طلعت بعقاب نفسي انا اسفة يا ملك بس انتوا حاطتوني في موقف صعب وقتها مكنتش عارفه وقتها اعمل ايه

ملك :- خلاص يستي حصل خير المهم متزعليش مني

روان وهي بتطلع من حضن ملك :- و لا انتي تزعلي

ملك :- صافية يا لبن 

روان:- حليب يا قشطة

استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 🤎

حضنوا بعضهم تاني و ملك بعتت لعمر انها هتفضل مع روان شوية و هو مشي و قالها هيبقى يعدي ياخدها بليل أو هيبعت السواق لو مشغول

روان:- هااا قوليلي عاملة ايه مع عمر

ملك :- عمر كويس اوي و قالي انه بيحبني بس حاسة ان صعب عليا احب تاني

روان:- اديه فرصة يا ملك عمر بيحبك بجد

ملك :- هحاول عشان انا كمان حاسة اني بدأت احبه

روان:- ايوا بقى

أسر بدا يفتح عينيه و كانوا كلهم واقفين جانبه

اسر :- انتوا قفلين النور ليه يجماعة

بصله الجميع بصدمة شديدة و خصوصاً فردوس اللي بدأت تخاف بشدة

الدكتور و هو بيحط ايده قدام أسر :- بشمهندس أسر انت مش شايف ايدي

اسر :- لا مش شايف حاجه 

فردوس:- لا ابني فيه ايه يا دكتور

راحت وقفت جانبه ، اسر حاضنها

اسر بغضب :- هو فيه ايه انا مش شايف ليه

الدكتور بدأ يفحص عينيه اتكلم بحزن 

:- ربنا يعوض عليك

أسر بصوت عالى:- يعوض عليا ايه انا عيني مالها

:- للاسف أز..از العربية اللي خبطك دخل في عينك و اثر على الشبكية

اسر :- يعني ايه يعني انا مش هشوف تاني انت بتقول ايه

عادل :- اهدى يا اسر

اسر :- يا رب ليه انا عارف اني غلطت كتير بس ليه ليه تأذيني في اغلى ما املك 

عادل :- استغفر الله يبني و قول الحمد لله قدر الله و ما شاء فعل

أسر فضل يبكي زي الطفل في حضن فردوس

سارة وقتها خرجت لما مقدرتش تستحمل منظر اسر و احمد خرج وراها راحت قعدت على الكرسي

احمد حط ايده على كتفها:- اهدي يا سارة

سارة دخلت جوا حضنه و فضلت تبكي بشدة 

:- مش قادره اشوفه كدا 

احمد :- الحمد لله كله خير ربنا سبحانه و تعالى مش بيجيب اي حاجه وحشة و اكيد ليه حكمة

سارة :- و نعمة بالله يا رب تشفيه و ترجعله بصره يا رب

احمد :- اهدي عشان متتعبيش

سارة بصتله و هي مصدومه فيه و في اهتمامه بيها لاول مرة تحس بأهتمامه بيها كدا 

احمد :- انا عارف انه مش وقته بس انا مش هقدر اداري مشاعري اكتر من كدا سارة انا بحبك

سارة بصدمة:- ازاي

احمد :- الموضوع يصدم انا نفسي انصدمت بس حبيتك

سارة :- احمد انت اذا..تني كتير

احمد:- هحاول اعوضك عن كل حاجه بس انتي اديني فرصة واحدة اثبتلك فيها اني بحبك بجد

سارة حسيت انها محتاجه وجوده برغم كل اللى عمله الا انها لسه بتحبه معرفتش تكره

شروق راحت لي اسر بعد ما عرفت اللي حصله دخلت الاوضة لاقته قاعد على السرير بشرود و هو شايف الفراغ اللي قدامه اسود في اسود

شروق:- حصدت اللي زرعته يا اسر عرفت ان ربنا عادل و مش بسيب حق حد كل اللى عملته فيا و في ملك انت بتحصده دلوقتي

اسر :- انا اسف يشروق سامحني

شروق :- اسف و انت مفكر ان الكلمة دي كفيلة تصلح اللي انت عملته

اسر :- و اتعاقبت يا شروق اتعاقبت خلاص بقى كفاية اللي حصلي

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎

شروق :- ابنك اللي كنت عايزيني انزله دلوقتي ربنا هيحرمك من انك تشوفه طول عمرك انا بجد بشفق عليك يا اسر عشان كدا هسامحك على اللي عملته فيا كفاية عليك عقاب ربنا ليك

قالت كلامها و سابته و مشيت و هو قلبه موجـ..وع بشدة من 

من اللي حصله و حاسس انه ندمان ندم عمره على كل اللي حصله و اصبح اسر وحيد فاقد بصره لا بقى معاه ملك و لا شروق اكتر قلبين حبوه و فقدهم هم الاتنين مع اغلى ما يملك بصره و دي كانت نتيجة اللي زرعه

مر شهرين  و سارة و احمد اتقربوا من بعض جدا هي اتأكدت انه اتغير من فرط اهتمامه بيها و اسر اللي احساسه بالندم بيزيد و اكتشف انه بيحب شروق و محتاجها في حياته و حاول معاها كتير بس هي اللي كانت بترفضه ديما و ملك عرفت اللي حصله و سامحته من قلبها

شروق كانت قاعدة في شقتها و فجأة جرس الباب رن

شروق فتحت الباب اتفاجأت بأسر و هو ماسك العصاية اللي بترشده للطريق

اسر :- انا مشيت السواق اللي جابني هنا و مش هعرف ارجع لوحدي

شروق :- و انا مالي

اسر :- كفاية يشروق كفاية بقى انا بجد محتاجك

شروق :- امشي من هنا يا اسر لو سمحت انا مش عايزة اسمع منك حاجه تانية

اسر :- طب عشان خاطر ابننا طيب شروق و الله العظيم انا بحبك و مش هقدر اعيش من غيرك خلينا نرجع

كانت اول مرة تسمعها بصيت في عيونه و حسيت ان الكلام نابع من جواه فعلا

اسر:- سكتي ليه 

شروق :- خايفة خايفة يا اسر خايفة ترجع تأ..ذيني تاني

اسر :- اوعدك اني عمري ما هزعلك تاني انا رديتك غيابي

شروق :- و الله من غير ما تاخد أذني

اسر :- انا عارف انك بتحبني اديني فرصة اثبتلك اني بحبك و اني بجد عايزك في حياتي

شروق :- اخر فرصة

اسر بفرحة شديد:- بحبك

اكتفت انها تبتسمله

عند ملك كانت قاعدة مستنية عمر يرجع من الشغل و كانت متزينة و ماسكة في ايديها اختبار الحمل بفرحة شديدة

عمر دخل الأوضة لاقها متزينة بالورد و كان النور مطفي و مشغلة الشموع

عمر بص للاوضة بأستغراب مرة واحدة ملك خرجت من غرفة الملابس

ملك برقة :- حمد لله على سلامتك يحبيبى

عمر بفرحة:- حبيبك

ملك راحت عنده و حضنته:- انا بحبك يا عمر 

عمر بفرحة شديدة:- أنت مش بتكذبي صح طب هو انا بحلم

ملك :- لا انا بجد بحبك و دي الحقيقه حابة اكمل حياتي كلها معاك انت

عمر بحب :- و انا بعشقك يا ملك عشقي ليكي تخطى الحدود

ملك راحت عند الكومدينو و جابت اختبار الحمل مسكت ايده و فتحتها و حطيت فيها الاختبار بصله بصدمة ممزوجة بفرحة شديدة

عمر :- انتي حامل

هزيت راسها بفرحة عمر شالها و لف بيها

عمر :- بحبك بحبك يا ملك انا اسعد واحد في الدنيا 

ملك :- وانا كمان مبسوطة اوي 

نزلها و حط ايديه على بطنها و قبل راسها بحب 

:- ربنا يقدرني و افضل ديما اسعدك يحبيبتى

تمت

اتمنى تكون عاجبتكم و شكرا جدا لدعمكم ♥️♥️♥️


#النهاية

#تخطي_حدود_العشق

تابعونا على قناة التليجرام من هنااااااا ليصلكم اشعار بالنشر فورا 

الرواية كامله من البدايه من هنااااااا 







تعليقات

التنقل السريع