القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية اخو جوزك كامله من الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس 1_2_3_4_5بقلم كيان


 


رواية اخو جوزك كامله من الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس 1_2_3_4_5بقلم كيان 



رواية اخو جوزك كامله من الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس 1_2_3_4_5بقلم كيان 

: يا لهوي اخو جوزك

_بس يخربيتك هتفضحينا... كملت بحزن.. وبعدين انتي عارفه اني طول عمري بحب ادم حتى قبل ما اتجوز جلال لله يرحمه

قبل مترد دخل عليهم شاب جسمه رياضي وشعره لاسود ودقن خفيفه وشه مبتسم 

ادم: امال فين صفيه يا ام ياسمين

تغريد بخجل: ه.. هي مش هنا ناقصك حاجه اعملهالك يا دكتور ادم

ادم: ياريت لو فنجان قهوه لو هتعبك معاي... 

تغريد: حاضر من عنيا 

ابتسمله وطلع وهي عملت القهوه بكل نشاط وحماس وتطلع بيه 

خبط علي الباب ودخلت كان قالع التيشرت وبيلعب علي لارض ضغط وفي طفله علي ضهر بتضحك بصوته كله 

تغريد وهي بتركن الفنجان

: ياسمين كفايه عمك تعبان ولسه جاي من الشغل 

ادم اتعدل وهو بيشيل ياسمين علي ايده

: لا عادي ولا تعبان ولا حاجه.. خدي بس حميه قبل ما تنام هي هتنام معاي النهارده 

هزت راسها وهي باصه لتحت هي عايزه تفتح معاه حوار ومكسوفه

تغريد: ف.. ف هدوم وسخه عندك اغسلهالك

ادم بياخد الفنجان ويتجه للبلكونه

: اه في شويه في الحمام خديهم 

تغريد جابت الهدوم من الحمام وشالت تغريد.. بصت بصه عليه قبل متطلع وكان عطي ضهره العا*ري ليه ابتسمت بخجل وتطلع

.... بليل

تغريد كانت واقفه ورا الباب بتوتر بسبب تاخير ادم برا البيت للوقت دا حتا مجاش ياخد ياسمين علشان تنام معاها واقفه وعماله تاكل في ضوافره بتوتر لحد مسمحت صوت برا.. فتحت الباب حتا صغيره بسبب الي لبساه شافته جاي يتمطوح ومش قادر يسند طوله طلعت من ورا الباب بفزع لما كان هيقع.. وحتا من غير متفكر في الي هي لابسه.. سندته

تغريد بخوف: دكتور ادم فيك حاجه انت كويس

ادم بعدم وعي: ا.. انا.. ه.. هو.... ادم سكت شويه وفضل يبصله حتا هي نسيت نفسه وركزت مع نظراته وهو استغل سرحانه وقرب منهاووو... يتبع

ℳ𝒶𝓃𝒶𝓇 𝒽𝓂𝒶𝓂


2

ادم حاول يقرب 

تغريد بتبعد وشها

: ادم ركز معايا انت مش في وعيك 

حرك ايده علي وشها

: عيونك حلوين اوى... كمل وهو بيمسك شعرها... وشعرك حلو كمان دي اول مره اشوفه

تغريد اتنهدت حولت تساعده... لحد ما وصلت لاوضه بتاعته ورمته علي السرير بتعب 

تغريد عدلة نومته وقلعت الجزمه.. وفضلت تبصله شويه بحب.. وبخوف وتوتر ميلت باستة علي خده ومشيت 

..... 

تاني يوم ادم قام وراسه مصدعه اوي هو مش فاكر حاجه وازي جه هنا نزل تحت من غير ما يركز هو لابس اي هو بس عايز يخفف الصداع وبس... نزل علي المطبخ كانت قاعده تغريد واختها يارا يتكلمو

ادم دخل وتحط ايده علي راسها 

ام بتعب: ممكن تعمليلي قهوه 

تغريد بتوتر: ح.. حاضر.. ه.. هو انت كويس 

يارا: امشي انا علشان الحق الكليه

ادم بتعب: استني هشرب القهوه واغير هدومي ووصلك معاي

يارا: لا السواق مستنيني برا وانا كدا هتاخر 

ادم: تمام روحي

تغريد حتط القهو قدامه: تحب اجبلك برشام صداع

ادم: يا ريت 

تغريد جابت البرشام ودهوله 

: ه.. هو انت. اتاخرت اوي امبارح.. انا فضلت مستنياك علشان احطلك تاكل 

ادم: اممم عادي كان عندي مشوار.. كمل وهو قايم... جهزي ياسمين علشان هخدها معاي الحضانه 

تغريد: حاضر

... 

يارا ماشيه في الكليه خبط في حد

يارا: اسفه مختش بالي ولله

محمود ببتسامه لطيفه

: لا عادي ولا يهمك 

يارا: هو انت اول يوم في الكليه 

محمود حط ايده علي رقبته بحرج

: اه انا محول من جامعة اسيوط 

يارا: اه.. انت في كلية اي

محمود: احم.. لا انا دكتور في مادة***لكليه حسبات 

يارا بتوتر: ا.. انا اسفه يا دكتور مكنتش اعرف ولله 

محمود ابتسم: لا عادي انتي كليه اي هنا 

يارا بخجل: حسبات برضو 

محمود: اتشرفت بمعرفك يااا

يارا: يارا يا دكتور اسمي يارا 

محمود: اتشرفت بمعرفك يا يارا وانا دكتور محمود

.... 

اخر النهار تغريد راحه جايه بخوف وتوتر

يارا: يا بنتي اهدي

تغريد: خايفه يكون هيعمل زي امبارح اتاخر اوي حتا مجبش ياسمين من الحضانه زي كل يوم وبعت السواق يخدها... ط.. طب اقول لعمي.. افرض كان مش بيسكر بس و.. و بيعمل حاجه تاني...تغريد وهي قايمه... لا مش قارده انا رحاله

تغريد ركبت مع السواق وطلعت علي المستشفى الي شغال فيها ادم 

سئلت لاستقبال عليه وقلولها انه في مكتبه طلعت 

تغريد واقفه قدم الباب بتوتر خبط ودخلت 

ادم قاعد علي كرسي المكتب و مجموعه من الدكاتره قعدين علي الكنبه الي موجوده في لاوضه وكلهم نظرهم علي تغريد. 

تغريد بتوتر: ا.. ان.. انا 

ادم داس علي الكاس الي في ايده بغضب كان هيتكسر 

دكتور بوقاحه: مرات اخوك دي يا ادم صح 

ادم قام بغضب حاول يداريه وقف قدم الدكتور دا بهدوء وفجاء طلع ايده من جيبها وضرب الراجل دا بوكس وطلع مسك تغريد الي واقفها علي الباب 

بغضب وجرها وراها

الدكتور حط ايده علي بقه مكان الواجع

: وحيات امك ماشي.. هتبقا ليا... يتبع



3

ادم داخل البيت ماسك تغريد من ايدها بقو"ه 

تغريد بو"جع: ادم ايدي انت بتو"جعني 

ادم بغض"ب: اي الي وداكي هنااااك هااا عايزه حاجه اتصلي بي استنيني لما اجي... كمل بغض"ب اقو"ي لما افتكر نظرة الدكتور ليها... ولا انتي تفرجي الناس عليكي وفرحانه وهي الناس بتبصلك 

تغريد كانت واقفه بخو"ف من صوته العالي... هي مش عارفه تبررا تقول اي اصلا تقوله جتلك علشان اطمن عليك خايفه عليك

: ماما

دا كان صوت يا سمين نازله من علي السلم بتعي"ط 

ادم قرب منه بهدوء وشاله

: مالك يا حبيبت عمو بتعي"طي ليه... 

ياسمين بدمو"ع: علشان انت بتز"عق لماما وهي بتعيط متز"عقش فيها تاني

ادم: حاضر يا حبيبتي مش هز"عق فيها.. وانتي بطلي عيا"ط 

ياسمين وهي بتمسح دمو"عها

: ماشي

ادم: يلا ننام بقا... ياسمين هزت راسها وادم شالها وطلع بيه.. وقف وبص وراه 

: الي حصل دا ميتكررش تاني فاهمه

.... تاني يوم

ادم نايم وفي حضنه يا سمين حس بحركه جنبه... فتح عنيه وكانت تغريد بتحاول تصحي ياسمين

تغريد بتوتر: ص.. صباح الخير 

ادم مسح علي وشه بنوم: صباح النور 

تغريد: ياسمين اتاخرت علي الحضانه وحضرتك كمان اتاخرت علي المستشفى 

ادم: تمام 

تغريد رجعت بصت لياسمين الي نايمه

: ياسمين حبيبتي اصحي هتتاخري

ياسمين مسكت في ادم اكتر

: لا مش عايزه اروح

تغريد: يا حبيبتي يعنى اي مش عايزه تروحي.. علشان تنجحي وتبقي شاطره 

ياسمين: الا.. ونبي يا عمو خلينا منرحش النهارده وانت كمان مترحش ونقضي اليوم كله سو 

ادم بتفكير: اممم ماشي يا ستي 

ياسمين بفرحه: هاااااي

تغريد: بس كدا ا... 

ادم: خلاص ما هيحصل حاجه لو غابت يوم

تغريد: طاب يلا علشان تاخدي دش ولا هتكملي نوم 

ياسمين: لا هقوم علشان نخرج انا وعمو ادم

تغريد وهي بتشيله وتطلع لبرا

: دلوقتي تقومي.. ادم بص عليهم قبل ما يطلعو.. لحد مختفو ورجع رما نفسه علي السرير ونام تاني.... 

.... بعد شويه كان ادم نازل وهو لابس هدومه والكل علي السفره بياكل... ياسمين قامت من علي السفره وجريت عليه وادم شالها

: كل يا عمو 

تغريد بضيق: ياسمين حبيبتي مينفعش تقومي من علي لاكل دا 

ياسمين ببراءه: اسفه يا ماما 

ادم خدها وقعد علي السفره

: هاتي انا هئكلها 

ابو ادم كان قاعد ومتابع كل حاجه بهدوء 

: ادم بعد الفطار عايزك في حاجه مهم 

ادم بستغراب: تمام يا بابا 

الفطار خلص و يارا و تغريد بيلمو السفره... ادم و باباه قاعدين في المكتب

ادم: خير يا بابا

: تغريد مرات اخوك

ادم بستغراب: مالها

: لسه برضو مصر علي رأيك ومش هتتجوزها 

ادم: بابا الموضوع دا خلص

: تمام لو انت مش هتتجوزها غيرك هيتجوزها البت صغيره ولسه العمر قدامها طويل  

ادم بضيق: بابا هي عايشه مع بنتها ومش نقصها حاجه 

هشام قام: الدكتور مدحت زميلك في الشغل متقدم ليها وانا موافق 

هنا ادم مشفش قدامه

: ازي يعنى موافق و.. وبعدين هو يعرفها منين اصلا مستحيل تطلع برا البيت دا واخر كلام عندي... وانا هتصرف مع ابن** التاني... وطلع زي الاعصار علي برا 

ادم بص علي تغريد نظره جح"يم

: كتب كتابي عليكي النهارده ي.. يا ام ياسمين... يتبع


4


ادم رجع البيت وعلامات الغضب لسه ظاهره عليه

هشام: كنت فين دا كله

ادم: مش مهم دا كله... يلا يا مولانا ابدا 

جوا

تغريد بدموع: بس انا مش عايزه اتجوز ادم

يارا: بت انتي هتشليني مش دا اللي كنتي هتموتي عليه

تغريد: ايوه بس هو اتغير اوي مش دا ادم اللي بحبه.. بقا عصبي وعلطول بيزعق.. انا بقيت اخاف منه 

يارا: تغريد يا حبيبتي دا مش وقت عياط الماذون برا ودلوقتي اعمي هينده عليكي امسحي دموعك وصلي علي النبي كدا 

برا

المأذون فين وكيل العروسه

هشام: انا يا شيخنا عمها

الماذون: امضي هنا وخلي العروسه تمضي هنا 

هشام نده علي تغريد وهي طلعت 

الماذون: موافقه يا بنتي 

تغريد سكتت شويه بتوتر وتردد بس محبتش تكسف عمها

: موافقه 

الماذون: امضي هنا... بعد شويه كتب الكتاب خلص و ادم كان  كل تركيزه علي تغريد اللي كانت قاعده بخوف وتوتر.. ادم جاله اتصل وقام يرد

هشام ابتسم لتغريد بحب 

: عارف اني ملحقتش اخد رايك... بس انا عارف انك بتحبي ادم... تغريد بصتله بتوتر

: ا.. انا 

هشام: مش عليا ياا تغريد... اتنهد وكمل.. ممكن اكون اكتشفت متاخر وخسرت واحد من ولادي بس ربنا اراد انك تكوني لادم 

تغريد كانت لسه هترد قطعها صوت ادم بعد ما خلص المكالمه ورجع

ادم: يلا 

تغريد بتوتر: يلا اي

ادم: ننام الوقت اتاخر 

تغريد بتوتر: لا انا مش هنام دلوقتي هقعد مع عمي و بعدين انا مالي ومال حضرتك.. يعنى عايز تنام.. اتفضل

ادم ابتسم بسخريه: انتي بقيتي كلك مالي 

هشام بحده: ادم عايزك... بص لتغريد... اطلعي انامي انتي يا بنتي 

تغريد هزت رسها وطلعت... 

......

ادم طلعت بعد مخلص وهو و باباها فتح اوضته لقاها فاضيه ابتسم بسخريه... وراح علي اوضة تغريد جرب يفتح الباب بس كان مقفول من جوه 

ادم بغضب: تغريد.. افتحي بدال ما اقسم بالله اكسره

 تغريد بخوف من جوه 

: ع... عايز ايه

ادم بغضب: اي هو اللي عايز اي انتي مراتي... ومش هتنامي في الاوضه دي تاني... افتحي

تغريد فتحت بخوف: ب.. بس انا عايزه انام هنا.. وكمان ياسمين مش بتعرف تنام غير هنا 

ادم دخل ببرود وهو بيقلع هدومه... تمام هنام انا معاكم هنا

تغريد بتوتر: ف.. فين مفيش مكان يعنى السرير يدوب شيلني انا و ياسمين 

ادم اتجه لسرير: لا ساهله دي... ادم نام واخد ياسمين في حضنه 

ادم: تعالي نامي اظن كدا في مكان

تغريد قربت بتوتر ونام علي اطرف السرير بتوتر بس... يتبع

حاجه علي السريع كدا 🙂👈🏻👉🏻


5

 

ادم بص علي تغريد الي لسه صاحيه من النوم بسخريه

تغريد قامت بنوم لقيت ادم نايم علي الكنبه وياسمين قاعده جنبه بيلعبو سو

ياسمين..يعني دلوقتي يا عمو ادم انت هتنام معانا انا و ماما كل يوم علشان انت و ماما اتجوزتو 

ادم..اه هقعد معاكي علطول حتا وانتي نايمه 

ياسمين..انا فرحانه اوي يا عمو 

تغريد بخجل.. صباح الخير

ادم بعد ياسمين عنه وقرب من السرير الي عليه تغريد وميل لمستواها وكل تركيزه علي شف.يفها ولسه هيبو.سها ...غمض عيونه بضيق هو اه مضايق منها وا من تصرفاته وعايز يثبت ليها انها خلاص بقيت بتاعته وخصوصا كل ما يفتكر كلام الدكتور الي طلب ايده .....فلاش ..

ادم دخل مكتب الدكتور بغضب ومسكه من البلطو 

ادم...دانا همسح بيك لارض يا ابن *** جاي تطلب ايد مرات اخوي ...ضربه بوكس وقع علي اثاره الدكتور 

الدكتور بخب*ث..وانت متغا*ظ ليه بحبها وبتحبني وهي الي طلبت اني اجي وتقدم لحماها بس كانت خايفه منك وقريب اوي هتبقا بتاعتي 

ادم ميل ومسكه من هدومه

: نجوم السماء اقربلك.. عارف نجوم السماء.. ونزل فيه ضرب... ادم رجع لواقع و تغريد كانت مكسوفه ومتوتره من قرب ادم دا 

تغريد بكسوف: ادم

ادم باس جبينها

: صباح النور.. تغريد اكسفت وهزت راسها بهدوء 

ادم: ملحقتش اتكلم معاكي امبارح 

تغريد: ممكن بس اقوم اجهز ياسمين علشان هتتاخر علي الحضانه 

ادم قام: تمام 

الخدامه علي الباب

: ادم بيه في واحد صحبك قاعد مستنيك تحت

ادم: دقيقه ونازل 

ادم قام وهو طالع 

: اه صحيح انا نقلت هدومك انتي وياسمين اوضتي ولاوضه دي هتتقفل 

تغريد: بس... 

ادم نزل من غير مايسمع منها 

.... 

ادم نزل وشاف صحبه محمود قام وخده الحضن 

ادم: اي يا عم الغيبه دي وحشتنا محمود: انت عارف بقا الشركه والكليه والشغل.. الف مبروك يا عم سمعت انك اتجوزت 

ادم حرك ايده علي راسها... 

: اه 

محمود: بس مين الي قدرت تخطف قلب ادم بيه 

ادم: امم  مرات جلال  اخوي 

محمود بصدمه: تغريد.. ادم حس بضيق انه قال اسمها 

ادم: ايوه 

يارا جايه تجري ورا ياسمين 

يارا: ياسمين ياسمين هاتي القلم يا ياسمين عندي شت عايزه اخلص 

ياسمين بتجري وتضحك

: امسكيني الاول يا خالتو... ياسمين جريت علي ادم الي شالها

: مالك ومال خالتو

ياسمين: القلم بتاعها لونه حلو عايزه اخده منها وهي رافضه 

يارا رفعت وشها واتصدمت لما لقيت محمود قدامها 

يارا بتوتر 

: ازيك يا دكتور محمود

ادم: انتو تعرفو بعض 

محمود: اه انسه يارا طالبه عندي

ادم: اهو يا ستي لقيت حد اوصيه عليكي خد بالك منها يا محمود

محمود ابتسم وهو بيبص ليارا 

: في عنيا ولله هي يارا اي طالبه

يارا بحرج: بعد اذنكم... وجريت علي جوه 

ادم رجع بص لياسمين الي شيلها 

: هااا يا ستي وريني القلم الي عاجبك دا 

ياسمين بحماس: اهو بص شكله حلو ازي انا عايزه زيه 

ادم: من عنيا انهارده  بلبل هجبلك كتير منه 

ياسمين باست خده: شكرا يا عمو 

محمود: مشاء الله ياسمين بنت جلال كبرت 

ادم: عبال لما نشوف عيالك 

محمود: لما اتجوز الاول 

هنا طلع هشام 

: اي دا محمود اخبارك 

محمود: الحمدلله اخبارك انت يا عم هشام 

بخير يا ابني... تعاله نفطر وحكيلي عملت اي 

هشام اخد محمود والكل اتلم علي السفره ويارا الي كانت قاعده تاكل بكسوف وتغريد بتاكل ياسمين

محمود ساب الشوكه من ايده 

: احم عمي يعني انا طالب منك ايد يارا بنت اخوك... يتبع

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 



تعليقات

التنقل السريع