القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية نفسي الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس 1_2_3_4_5بقلم ملك ناصر


رواية نفسي الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس 1_2_3_4_5بقلم ملك ناصر 




رواية نفسي الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس 1_2_3_4_5بقلم ملك ناصر 


♡part1♡

ادعيلي يا ماما النهاردة اول يوم شغل ليا  

قالتها بنت في عمرها ال٢٥ 

الام: ربنا معاكي يحبيبتي 

البنت بتوتر:يارب يا ماما  يلا انا ماشية 

الام ببعض من القلق: ماشي يا حبيبتي خدي بالك من نفسك 

البنت: حاضر يحبيبتي 

ونزلت 

(البطلة: نَفَس احمد الحسيني،خريجة السن قسم الماني، قصيرة، بشرتها قمحاوية،عيونها رمادي، شعرها اسود وطويل لكنها تخفيه تحت الحجاب) 

نفس: ياربي هو نا كان لازم انزل بدري كده اهو مفيش اي مواصلات موجودة، ممكن اطلب اوبر وفتحت شنطتها تجيب تلفونها....... ااااه شكلي نسيت تلفوني من التوتر

ولمحت عربية بس في الركن التاني من الشارع 

وجاية تعدي بسرعةة عربية جت سريعة وخبطتها 

صاحب العربيه نزل: يا نهار ابيض، طلعتلي منين ديه، انا لو خدتها المستشفي هدخل في سين وجيم 

ومشي وسابها 

وبعد شوية 

شخص: اما الجري في البدرية ده ممتع بطريقة 

بس بص علي الارض لقي بنت  بتنزف من راسها

الشخص بذعر وراحلها:  انتي كويسة 

نفس بتأوه بسيط 

الشخص:  بتتنفس وشاف نبضها لقاه ضعيف 

شالها بحذر بسرعة ووداها المستشفي

_______♡في المستشفي 

الشخص: هي كويسة 

الممرضة: لسة في العمليات بس لقينا الحجات دي في شنطتها (وكانت البطاقه و المحفظة) 

الشخص: طب كويس 

(الشخص: مازن ادهم الدالي، في عمر ال32، خريج ادارة اعمال مسك معرض عربيات الدالي بعد ما باباه طلع علي المعاش) 

مازن بيرن علي صاحب عمره ياسين: اي يا ياسين انت فين 

ياسين بنوم: في البيت هكون فين

مازن: طب قوم وفوقلي كده 

ياسين: عايز اي يا مازن انا لما صدقت ارجع من المهمة  

*ايوة ياسين ظبوطة 

مازن: هبعتلك اسم ورقم قومي بتاع بنت تعرفلي عنونها واهلها فين وتبعتلي ناس لأهلها 

ياسين: اي هي الصنارة غمزت 

 مازن: انجز مش فايقلك 

ياسين: ماشي استناني ساعة 

مازن: طب خلص سلام 

ياسين: سلام 

و مجرد ما خلص مازن مكالمته طلعت ممرضة بسرعة ليه 

مازن: في ايه

الممرضة: محتاجين دم و فصيلة دمها نادرة 

مازن: فصيلة دمها اي 

الممرضة: Bسالب 

مازن: طيب شوفي كده دمي لو ينفع 

وراح مع الممرضة ولسوء الحظ دمهم مطابقش بس افتكر ان وئام اخته نفس فصيلة دمها ورن عليها 

وئام: اي يمازن انت فين ماما عملت الفطار 

متزن: وئام من غير ما تلفتي نظر بابا وماما روحي اوضتي جيبي منها فلوس وتعاليلي بسرعة عند مستشفي النبض 

وئام بخضة: انت كويس يامازن

مازن: انا كويس بس يلا 

وئام: حاضر 

وبعد عشر دقايق وصلت وئام 

وئام: اتفضل يا مازن 

مازن: اتفضل يدكتور المتبرعة بالدم اهي 

وئام: هو في ايي يمازن انا مش فاهمه حاجه 

مازن: هفهمك بس يلا 

________♡بعد ساعة 

الدكتور اخيرا خرج

مازن: اي يا دكتور هي عاملة اي دلوقتي 

الدكتور: الحمدالله هي بقت احسن بس احنا  هنعملها اشعة علي راسها بسبب انها اتخبطت جامد فيها

مازن: في اي يدكتور متخوفنيش 

الدكتور: احنا شاكين انها فقدت الذاكرة بشكل مؤقت 

مازن: طب هترجعلها امتي 

الدكتور: الله اعلم

مازن: تمام شكرا. ولسة هيدخل لنفس جاله اتصال من ياسين  فرد بسرعة

مازن: اي يا ياسين عملت اي 

ياسين: بص يا سيدي اسمها نفس احمد الحسيني بنت رجل الاعمال احمد الحسيني بس. هو انفصل عن والدتها واتجوز من واحدة اسمها صفاء السوالمي وجاب منها بنت اسمها شهد وهي اصغر من نفس بسنتين والبنسبة لمامتها ف من بعد ما اطلقت ومحدش يعرف هي سكانة فين حتي العنوان اللي في بطاقة نفس محدش موجود فيه حد  بقالها 3سنين مختفيه  وبس 

مازن بتنهيده: يعني مفيش اي امل اعرف مكان مامتها 

ياسين: للاسف لا بس مين نفس 

مازن: لما اشوفك هبقي اقولك سلام دلوقتي 

والممرضة جت: المريضة فاقت يا فندم  

ودخل لنفس  لقاها بتتأوه فجري عليها 

مازن: انتي كويسة 

نفس وهي ماسكة راسها: راسي وجعاني اوي ومش قادرة احرك رجلي 

مازن حطلها المخدة ورا ضهرها: ارتاحي يا نفس 

نفس: هو انا اسمي نفس 

مازن بأبتسامة: اه يستي 

نفس: هو حضرتك مين معلش 

مازن : انا ملاكك الحارس

نفس ببراءة:  يعني اي... 

الممرضة دخلت: استاذ مازن معلش لازم اديها المسكن 

مازن: طيب 

نفس: هو اي اللي حصلي 

الممرضة بتقطع كلامها : هي هتنام بعد المسكن ف تقدر تتطلع

مازن: هي هتقعد قد ايه نايمة 

الممرضة: هتقعد حوالي 3 ساعات 

مازن:  هي هتقعد قد اي ف المستشفي 

الممرضة: يعني ممكن تطلع النهارة بليل  بعد ما تطلع نتيجة الاشعة

 

__________♡في بيت مازن 

فاطمة والدة مازن: في اي يابني انت اتأخرت ليه النهارده 

مازن اتنهد وحكالها كل حاجة 

فاطمة: طب هي هتقعد فين

مازن: هتقعد معانا لحد ما نعرف مكان  اهلها

فاطمه بضيق: ماشيي 

مازن بمكر : تسلميلي يا فطوم، يلا انا هروح اجيبها 

وئام: ممكن اجي معاك يا ابيه 

مازن بديق مصطنع : طب عشان الكلمه ده  مش هتيجي 

وئام بدلع: لي يا ابيه 

مازن: بطلي الكلمه دي قولتلك بتديقني 

وئام: حاضر يلا انا هلبس الكوتشي 


________♡في المستشفي في اوضة نفس

وئام: الله دي جميلة اوي يا ابيه.. اقصد يا مازن  هي عندها كام سنة 

مازن: عندها 25 

وئام وهي بتسقف: يس يعني قدي 

مازن بضحك: طب يلا يهبلة 

بعد ما نفس بصطلهم 

مازن: ده كله نوم يا استاذة نفس 

وئام: اي يا نفس مش تخلي بالك من نفسك اخويا  اتخض عليكي اوي 

مازن خبطها في دراعها وقال بهمس 

: انا قلت اعتبريها  اختك مش مرات اخوكي 

وئام بتعديل: قصدي احنا كلنا خوفنا عليكي 

نفس ابتسمت بتعب 

مازن: طب يلا بقي يابنات 

ووجه كلامه لنفس: طبعا يا نفس مش هتقدري تمشي فانا جبتلك كرسي  بس في البيت تمام 

نفس: بجد شكررا ليك 

ونزلو 

_______♡في بيت مازن 

مازن: يا فطوم احنا جينا 

فاطمة: حمدالله على السلامة يحبيبي وبصت ل نفس 

فاطمة:ازيك يا نفس واتصدمت 

يتبع

ياترى ليه فاطمة اتصدمت 


رواية نَفَسي ♡

♡part 2♡

*ابو نفس لما طلق مامتها مكنش يعرف ان هي حامل فبتالي ميعرفش انه عنده بنت*

مازن بأستغراب: في اي يماما 

فاطمة: لا مفيش بس  كنت بشبه عليها

مازن: طب نفس هتقعد مع وئام في اوضتها 

فاطمة: ماشي 

ستبتهم ومشيت 

وئام بهمس لمازن: طبعا هي مش طايقة نفس دلوقتي 

مازن بنفس الهمس: اكيد

طب يلا ندخل عشان انزل المعرض

__________♡في مكان تاني اول مرة نشوفه♡  

بنت: مامي انا رايحة النادي مع صحابي اوك

مامتها: ماشي يحبيبتي take care 

البنت باستها: باي 

في النادي 

صحابها: فاشونيستا الشلة وصلت اخير كل ده تاخير

البنت بغرور: انا مليش معاد ونتو عارفين 

بنت من صحابها: هنتغر بقي يشهد

واحد رد عليها وهو بيغمز: من حق الجميل يتغر ولا اي 

*اكيد عرفتو مين شهد  

(شهد احمد الحسيني متخرجة من كلية هندسة جامعة MTI, هي open minded(منفتحة) ومش بيهمها رأي حد) 

(مامتها: صفاء السوالمي وبتحب ينادولها ب صافي و بنت رجل الاعمال امجد السوالمي واتجوزت احمد الحسيني بسبب الشراكة اللي بين احمد وامجد، بتهتم بنفسها والحفلات وبنتها جدا) 

شهد: Thanks باسل

راندا صاحبتها: هتحتفلي بعيد ميلادك فين يشهد

شهد: اكيد في اوتيل 5 stars  (خمس نجوم) 

راندا: طيب احنا هنسهر النهاردة في  night club  (نادي ليلي) 

شهد لسهة هترد فونها رن 

شهد: الو مامي 

صافي: خليكي في النادي عشان هاجي انا وفاطمة 

شهد: بس انا كنت هخرج مع صحابي. now 

صافي: مازن جاي علفكرة 

شهد: وفيها اي 

صافي: متنسيش ان احنا عايزين نوقعه

شهد: ماشي  ، هتيجو علي الساعة كام 

صافي: دلوقتي 

شهد: اوك باي

صافي: باي 

شهد لاصحابها: سوري مش هعرف اخرج معاكم النهاردة 

باسل: ليه ي شهد القاعدة بتحلي بيكي 

شهد: سوري بس مامي جاية هي وصاحبتها وهقعد معاهم 

راندا في نفسها: اخيرا هنخرج من غيرها مرة وبعدين قالت: بجد زعلت انك مش هتيجي 

شهد: سوري مرة تانية بقا.Have fun 

_______♡في بيت مازن ♡

فاطمة: تعالي معايا يمازن

مازن بترقب: اجي معاكي فين مش هينفع عندي معاد

فاطمة بتمثيل البراءة: هروح اقابل صافي وشهد في النادي وكنت عايزاك تيجي معايا عشان مش قادرة اروح لوحدي

مازن:تعبانة متروحيش

فاطمة: مش بعد مقولتلهم يمازن 

مازن: ماشي هاجي بس مجرد ما الفون يرن

فاطمة: ماشي اهم حاجة انك هتيجي 

مازن: مش مرتاحلك بس يلا

__________♡في النادي ♡

شهد بتصنع الرقة: عامل اي يمازن

مازن ببرود وهو بيبص في ساعته: كويس

صافي: انت عمال بتبص فالساعة من ساعة مجيت، انت عندك معاد ولا اي

مازن  وفونه بيرن: اه عندي معاد فالنادي هخلص واجيلكم 

فاطمة بسرعة: ماتاخد شهد معاك

مازن: تيجي تعمل معايا اي انا رايح اقابل صاحبي

فاطمة: خدها تمشي رجليها

مازن بضجر: اتفضلي قدامي

ياسين قابل مازن

ياسين: اي يابا عامل اي واي حوار نفس ده

شهد باستغراب: نفس مين

مازن وهو بيحضنه: انا تمام وهمس في ودنه هبقي احكيلك

ياسين فهم انه مش عايز يتكلم قدام حد 

ياسين: لا ده واحد صاحبنا كده متحطيش في بالك 

وكمل بغمزة: معرفتناش يمازن، مين الغزالة دي

شهد اتكسفت 

مازن: دي تبقي شهد بنت صاحبة ماما 

وقعدو يتكلمو  

_____♡في بيت مازن ♡

وئام: بقول اي انا جعانة ناكل اي 

نفس: تيجي نعمل بيتزا

وئام: لا نطلبها اجمد 

وطلبت الاورد 

 وئام: هيجي كمان ربع ساعة 

بعد ربع الساعة 

نفس: يا وئام الباب بيرن 

وئام: رايحة افتح اهو هتلاقيه الاوردر 

وئام: حاضر جاية وفتحت الباب وصوتت من الفرحة: بابااا  وحضنته

نفس بخوف: بتصوتي لي يا وئام 

ادهم: هي مين اللي جوة 

وئام: ادخل بس وهحكيلك 

ودخلو

نفس بصت لادهم باستغراب: مين ده 

وئام: ده بابا يا نفس 

نفس بابتسامة: ازيك يا عمو 

ادهم وهو مش فاهم حاجة: كويس يا حبيبتي وكمل كلامه لوئام: معلش يا وئام عايزك ثانية 

وئام: حاضر 

ودخلو جوا 

ادهم: مين اللي برا دي يا وئام 

وئام حكيتلو كل حاجة 

ادهم: ربنا يشفيها يارب، مازن مجربش يدور علي اهلها 

وئام: لا دور بس اهلها سابو المكان اللي فالبطاقة 

ادهم: طب يلا نطلع عشان منسيبهاش لوحدها،امال فين فاطمة ومازن 

وئام: في النادي، طيب اطلع حضرتك وانا هرن علي مازن اقولو ان حضرتك جيت 

ادهم: ماشي يحبيبتي

وطلع والجرس رن 

نفس: ده  تلاقيه الاوردر اللي كنا طالبينه

ادهم: طلع وخد الاوردر  وراح قعد مع نفس وقعد يناديها بس كانت سرحانة

ادهم: يابنتي 

نفس بانتباه: Entschuldigung, ich wurde gefeuert (معلش سرحت، بالالماني) 

ادهم بتركيز: نفس انتي قولتي اي 

نفس عادت اللي قالته 

ادهم: نفس انتي بتتكلمي الماني 

وئام: اوعي تكوني المانية د احنا مش هنسيبك فساعتها 

نفس: ممكن كنت بتعلم الماني قبل ما افقد الذاكرة

وئام بتذكر: اه صح ده مازن قالي ان نتي  اصلا خريجة السن قسم الماني 

ادهم: طب دي حاجة كويسة، وكمل بهزار: مش هناكل، البيتزا بردت 

نفس بضحك: وانا جوعت

وقعدو يتكلمو وادهم حب نفس جدا. 

______♡فالنادي عند مازن:♡

مازن: معلش هرد علي الفون 

وبعد عنهم 

ياسين: ونتي بقي خريجة اي يشهود

شهد: بعيدا ان مبحبش اسم شهود ده، بس انا خريجة هندسة 

ياسين: بصراحة متوقعتش خالص

شهد: اشمعني يعني

ياسين: اصل بنات هندسة دول بيبقو جد اوي

شهد بابتسامة رقيقة: يسيدي شكرا؛ طيب ياتري بعد تريقتك علي كليتي انت خريج اي 

ياسين: انا يستي ظابط 

شهد: وبتقول علي هندسة هي اللي جد اسكت اسكت

ياسين ضحك (ودي اول مرة شهد تتعامل بطبيعتها مع حد) 

مازن جالهم وهو مبسوط  

مازن: معلش لازم امشي

ياسين: لي ياعم،شايفك فرحان  ما تفرحنا معاك 

مازن: بابا جه من السفر وانا هروح اخد ماما ونروح دلوقتي 

ياسين: حمدالله علي سلامته امشي انت بقي 

ومازن راح خد فاطمة ومشي 

شهد: انا همشي عشان هتلاقي مامي مستنياني 

ياسين: طيب 

_____♡في البيت♡

مازن وفاطمة داخلين وسامعين صوت ضحك عالي 

مازن دخل عليهم: خيانة 

ادهم: تعالي يهبل تعالي 

مازن: الاه برستيجي يا حج مش كده وراح حضنه، حمدالله علي سلامتك يابابا 

ادهم: الله يسلمك يحبيبي، اوعي بقي عايزة اسلم علي بطتي 

وئام: الله يسهلو 

مازن: بس يابت وبعدين كنتو بتضحكو علي اي 

نفس بضحك: بصراحة مغامرات عمو ادهم بضحك اوي 

مازن ضحك: اوي بصراحة 

_______♡بعد مرور شهر  

مازن ونفس قربو من بعض جدا  

فاطمة: تعالي يمازن عايزاك

مازن كان قاعد مع نفس: حاضر جاي 

وراحلها 

مازن: نعم يا ست الكل 

فاطمة: انا ملاحظة ان انت بقيت بتقعد كتير مع نفس 

مازن: فيها اي 

فاطمة بشك: مازن انت بتحب نفس 

مازن اتوتر شوية: لا يا ماما حب اي بس دي زي وئام عندي

فاطمة براحة: طيب بص يمازن عايزاك ت.......... 

مازن: انا مستحيل اعمل كده 

استوب 

ياتري فاطمة طلبت اي من مازن 



رواية نَفَسي ♡

♡part 3♡

فاطمة: انا عايزاك تخطب شهد 

مازن: انا مستحيل اعمل كده 

فاطمة: ليه يا مازن شهد حلوة ومستواها حلو وغير كده عارفين اهلها 

مازن: نسيتي انها لبسها كله مفتوح ونص صحابها اذ مكانش كلهم ولاد ترضيها علي ابنك 

فاطمة: يحبيبي انت عندك 32 يعني اللي قدك متجوزين ومخلفين كمان 

مازن: ماما انا عارف انك عايزة تفرحي بيا بس مش شهد 

فاطمة: ريحني يمازن 

مازن: ماما انا مش هخطب شهد انا مش مستعد اني اعيش حياتي كلها تعيس ومش طايق حياتي معاها 

قالها كده وطلع

فاطمة في نفسها: برضو هخليك تخطبها 

________♡في البلكونة 

نفس: مالك يمازن 

مازن بشرود: هو انتي لو جايلك عريس واهلك ضاغطين عليكي انك تتجوزيه هتوافقي 

نفس: علي حسب، يعني لو نا عارفاه معرفة سابقة وعارفة معاملته ومعنديش مشكله فيها وهقدر اتعايش واتخيل نفسي معاه ف هوافق اما لو ممش هقدر اتخيل نفسي معاه ف هرفض طبعا  

مازن سكت 

نفس قالت بهزار: اي يمازن ليكون جايلك عريس 

وضحكت 

مازن ضحك: ضحكتيني ونا مليش نفس اضحك 

نفس بتمثيل: شكرا شكرا لا داعي للتصفيق 

مازن: طب انا هنزل المعرض 

نفس: مازن 

مازن بأبتسامة: حاضر هجيبلك الشوكولاتة حاجة تاني 

نفس: خد بالك من نفسك 

مازن: حاضر 

ومشي، وده كله فاطمة سامعاهم 

وقالت في نفسها: لازم ابعد مازن عن نفس 

_________♡تاني يوم علي الغداء

فاطمة: بقولك يا ادهم كنت عايزة بكرة اعزم صافي وشهد 

ادهم: اعملي اللي عايزاه يحبيبتي 

فاطمة: طب معلش كلم احمد وقوله

ادهم: ماشي 

مازن اضايقك عشان عارف هي عايزة توصل ل اي وقام من علي الاكل

ادهم: كمل اكلك يمازن 

مازن: شبعت ونزل 

نفس بهمس ل وئام: هو ماله ده 

وئام: زيي زيك معرفش

_______♡صافي بتكلم فاطمة في الفون

فاطمة: مفيش اي اعذار بكرة يصافي حتي ادهم كلم احمد 

صافي: ماشي يحبيبتي،باي

فاطمة: باي

راحت صافي لشهد

صافي: شهد احنا رايحين عند فاطمة بكرة 

شهد: هنروح ليه

صافي: عزمونا عندهم 

شهد: عزموكو انتو انا اجي ليه

صافي: عشان مازن هيكون موجود 

شهد بضجر: علفكرة احنا مستوانا كويس بابي وجدو عندهم business  يعني مش محتاجين لي مازن 

صافي: بس مازن برضو مستواه كويس وهيليق بيكي وبينا 

شهد بزهق: اوك يمامي اللي تشوفيه 

______♡تاني يوم 

فاطمة: اكدتي علي الاكل يا وئام 

وئام: ايوة يماما هما هيجو امتي

فاطمة: كمان  ساعة 

مازن بصلهم: انا هروح المعرض 

فاطمة: مازن متتاخرش  

مازن بضيق: ماشي 

كان هيمش بس نفس نادتله 

نفس: مازن استني

مازن: اي يا نفس 

نفس ببراءة: ممكن اجي معاك المعرض انا بقالي كتير منزلتش، 

مازن ابتسم علي افعالها: ماشي يهبلة البسي بسرعة 

نفس بسعادة: فوريرة. 

وبعد نف ساعة. 

نفس: انا جيت 

مازن: ما لسة بدري 

نفس: خلاص بقي يا مازن مكانتش نص ساعة يعني 

مازن: طب يلا 

ونزلو راحو المعرض 

نفس بأنبهار: واو يا مازن المكان هنا تحفة 

مازن: طيب يلا ندخل 

وعدي ساعة وهو مروحش

نفس: مازن هو مش المفروض نروح عشان الضيوف اللي جايين دول 

مازن: بصراحة مش عايز اروح 

نفس: ولا انا، 

مازن: ليه

نفس: انا معرفهمش واكيد بقي هيفضلو يسألو عليا وانا مين والحجات دي 

مازن: وهما اصلا فضوليين جدا 

نفس: واضح انك مش بتحبهم، طب ما تيجي نزوغ 

مازن: نزوغ!  فين 

نفس: تعالي بس نروح ناكل عشان هبطانة اوي

مازن: يبت انتي مش لسة واكلة اول ما جينا 

نفس بضيق مصتنع: جرا اي يا مازن انت بتعد عليا 

مازن بضحك: خلاص يستي تاكلي ايه

نفس: طبق كشري محترم من عند الكورنيش 

مازن: يلا 

وطلعو 

______♡علي الكونيش 

نفس: بس اي رايك فالاكل 

مازن: اه بأمارة الطبق اللي مكملتيهوش ده 

نفس: ما انت اللي حسدتني يا مازن 

مازن: حاولت اعمل حاجة صح، وبعدين انتي عرفتي منين الكشري ده 

نفس ببراءة مصطنعة: اصل ف مرة كنا جعانين انا و وئام، ف وئام طلبت منه 

مازن: يا بريئة 

نفس وهي بتشد كم مازن: مازن روح هاتلنا حلبسة  وذرة من الست اللي قاعدة هناك دي 

مازن بصلها وابتسم: محاضر 

وراح للست 

مازن: معلش يا امي عايز اتنين حلبسة واتنين ذرة 

الست: من عنيا،  ليك انت وحبيبتك مش كده 

مازن بص ل نفس وابتسم: حاجة زي كده

الست ابتسمت عليه: اتفضل، ربنا يجعلكو من نصيب بعض  يا ابني 

مازن: يارب، كده حسابك كام يا امي

الست: كده******

مازن طلع فلوس بزيادة: اتفضلي يا امي 

الست: بس كده كتير اوي يا ابني 

مازن بأبتسامة: اعتبريني ابنك يا امي 

وراح لنفس

مازن:خدي يا ست نفس الحلبسة والذرة 

نفس بفضول: الست كانت بتقولك ايه 

مازن بمكر: كانت بتدعيلي ان اللي بحبها تبقي من نصيبي 

نفس اضايقت بس حاولت متبينش: الله الله يا عم مازن بتحب من ورايا 

مازن حس بيها: انا واقع فيها من لما شوفتها 

نفس حبت تغير الموضوع: طب كل يلا الذرة هتبرد

مازن: يلا 

وقعدو علي الكورنيش يتكلمو ويضحكو، مازن لمح ولد صغير بيبيع ورد فقام

نفس: رايح فين يا مازن

مازن: خليكي هروح اجيب حاجة 

وراح للولد

مازن: كنت عايز كام وردة كده يكونو حلوين زيك كده 

الولد ابتسم: لحبيبتك ولا مامتك

مازن: لا لحبيبتي و لماما

الولد نقالو ورد احمر وابيض: اتفضل ياعمو 

مازن ادالو الفلوس وراح لنفس  

نفس: امم طب الورد ده وشاورت علي باقة منهم جايبه الورد ده لطنط عشان تصالحها بيه طب والتاني 

مازن: جايبه لحبيبتي 

نفس اضايقت: طب يلا نروح عشان زمان طنط زعلت 

مازن: يلا 

_____♡في العربية وكانت الساعة 11

نفس بحزن: انا هطلع عقبال ما انت تركن 

مازن: استني يا نفس 

نفس: نعم يا مازن

مازن بخبث: مش عايزة تعرفي مين حبيبتي 

نفس بضيق: ياتري مين 

مازن مد ايده للكرسي اللي ورا وجاب باقة الورد الحمراء واداها لنفس 

مازن: خودي 

نفس بأستغراب: منا شوفتها يا مازن. 

مازن: انا قولت هدي لمين الورد ده؟ 

نفس: انت عايز توصل لأيه يامازن 

مازن: قولي بس 

نفس: هتديه لحبيبتك 

مازن بأبتسامة: انا اديتهولها خلاص، وماسكاه دلوقتي 

نفس بعدم فهم: بس مفيش حد غ....... وسكتت وهو بتستوعب وقالت والحوف مش طالعة

، يعني انا..  انا.. 

مازن قاطعها بضحكة خفيفة: انا بحبك يا نفس 

نفس:........... 

مازن بضيق:......... 

استووووب 

نفس هتقول اي لمازن تخليه يضايق


رواية نَفَسي ♡ 

♡part 4♡

نفس: مش هينفع يا مازن انا اسفة 

مازن بضيق: ليه يا نفس 

نفس بحزن: حابة اخلي السبب لنفسي بعد اذنك 

وطلعت وسابته 

مازن ضرب الدريكسيون بغضب وطلع وراها 

نفس اول ما دخلت البيت دخلت الاوضة علطول وقفلت علي نفسها 

مازن راح علي اوضة نفس بس فاطمة وقفته وقالت بغضب: اقدر اعرف كنت فين انت والسنيورة ومجيتش العزومة مع اني مأكده عليك 

مازن: معلش يا ماما طولت في الشغل النهاردة ومعرفتش اجي 

فاطمة بشك: انت وشك مقلوب ليه؟ 

مازن: مفيش يا ماما كام مشكلة بس بحاول احلهم 

بعد اذنك هدخل انام، تصبحي علي خير 

فاطمة بأستغراب: وانت من اهلو 

__________♡ويعدي اسبوع ونفس بتحاول تتجاهل مازن بقدر الامكان 


فاطمة: بقولك يا وئام هتيجي معانا 

وئام: رايحين فين

فاطمة: عند صافي 

وئام: ونفس هتقعد لوحدها

فاطمة بضيق: ما تقعد لوحدها هي صغيرة 

وئام بأستغراب: ماما هو انتي ليه مش طايقة نفس من ساعة ماجت 

فاطمة: عشان مازن من ساعة ما جت وهو مهتم بيها وهو عارفة انو في الاول وفي الاخر هيتجوز شهد 

وئام: ماما انتي عارفه ان مازن مش بيحب شهد ولا بيطيقها اصلا، ومتنسيش ان نفس فاقدة الذاكرة يعني ملهاش حد غيرنا ولا هيبقي ليها ذنب لو مازن حبها 

فاطمة: طب يلا 

ورنت علي مازن 

فاطمة: انت فين يا مازن 

مازن: انا مش هعرف اجي النهاردة يا ماما 

فاطمة بغضب: مش كل مرة يا مازن هتطنش عشان تقعد مع نفس

مازن: ماما انا عندي مشاكل في الشغل وهرجع متأخر يعني مش هشوف نفس اصلا 

فاطمة: ماشي يا مازن لما اشوف اخرتها معاك اي 

مازن: طب سلام دلوقتي عشان في ايديك حجات

فاطمة: سلام 

ومشيو هي وادهم و وئام  ونفس فضلت في البيت لوحدها 


بعد 3ساعات  نفس كانت قاعدة في الصالة ومازن جه، واول ما خدت بالها قامت عشان تدخل جوا بس وقفها صوته المرهق 


مازن: استني يا نفس 

نفس وقفت وضهرها لمازن  بس فضلت ساكته  ف مازن قرب منها خطوة 

مازن: لحد امتي يا نفس هتتهربي مني 

نفس بتوتر: انا مش بتهرب منك انا داخلة انام 

مازن: ده كله ليه يا نفس جاوبيني، متخليش دماغي تودي وتجيب 

نفس: سكتت 

مازن:افهم من سكوتك ده ايه يا نفس 

نفس سابته ودخلت الاوضة وقفلت علي نفسها وهي بتفتكر    

flash 

مازن: انا نفسي افهم انتي لي رافضة نفس 

فاطمة: عشان عايزاك تجرب تشوف حياتك مع شهد 

مازن: مش عايز اجرب، في دي بالذات انا هتدبس مش هجرب 

فاطمة: انت كنت موافق قبل كده، ايه اللي غير رأيك 

مازن بتوتر: فوقت قبل ما اخسر نفسي وحياتي 

 فاطمة : بس خليك فاكر اني مش موافقة انها تكون مراتك ولا هرضي حتي 

مازن: ليه يا ماما انتي شوفتي منها حاجة وحشة

فاطمة:لا بس منعرفش عنها اي حاجة، انا مش هرضي انك تتجوز واحدة لا نعرف اصلها ولا فصلها 

مازن بغضب: انا نازل 

وطلع 

back 

نفس في نفسها:عشان انا مرضاش انك تتجوز واحدة متعرفش عنها حاجة 

____________♡وبعد مرور اسبوعين 

الباب كان بيخبط 

وئام: افتحي يا نفس معلش عشان مش فاضية

نفس راحت تفتح وقالت بأستغراب: مين حضرتك

صافي: انا اللي المفروض اسأل مش ده بيت فاطمة 

نفس: ايوة اقولها مين 

صافي زقتها ودخلت 

صافي: يا فاطمة 

فاطمة: اي يا صافي  وراحت تسلم عليها 

عاملة اي 

صافي: انا كويسة، اخيرا سمعتي كلامي يفاطمة وجبتي خدامة. قالت كده ومازن داخل

مازن:هي مين دي اللي خدامة 

صافي شاورت علي نفس :دي 

مازن: نفس مش خدامة ولا عمرها هتكون خدامة، نفس زيها زينا فالبيت ده ونا مسمحلكيش انك تهينيها او تقللي منها  

صافي بغيظ:  مكنتش اعرف يا مازن، اول مرة اشوفها 

مازن بص علي نفس لقاها دخلت اوضتها ف دخل اوضته

صافي: ماله ده ومين نفس دي

فاطمة: ادخلي بس وهقولك 

وحكيتلها 

صافي:غريبة بصراحة 

فاطمة:ولا غريبة ولا حاجة،المهم كلمتي احمد وقولتيلو يجيب شهد ويجي 

صافي:ايوة 

 

وبعد نص ساعة كان احمد وشهد وادهم في البيت 

  مازن: نادي نفس معلش يا وئام 

وئام: حاضر.    ودخلت تناديها  

وبعد شوية طلعت هي ونفس  

نفس سلمت عليهم كلهم بس لاحظت ان احمد بيبص عليها كتير 

احمد: هي مين نفس دي يا ادهم 

ادهم حكالو باختصال 

احمد: طب وده كلو ملقيتش اهلها يا مازن 

*مازن ميعرفش احمد اسمه احمد اي لان علاقته بالعيلة دي سطحية جدا فبقي مش مهتم يعرف حاجة عنهم وادهم كان مسافر فمكانش مركز برضو في الاسم*

مازن: لا معرفناش حاجة ولله ياعمي

صافي اتلكمت: بس فيها شبه غريب بينها وبينك يا احمد، وشهد برضو شبها 

مازن بص عليهم بتركيز وشاف فعلا شبه ميتلاحظش غير وهما جمب بعض 

 

احمد بشرود: اه شوية  وكمل بتساؤل: انتي  اسمك نفس اي 

نفس اتكلمت: اسمي نفس احمد رياض الحسيني يا عمو 

الكل سكت بصدمة 

صافي: ايييييه

نفس: في يا يا جماعة انتو تعرفوه 

شهد بصدمة: يعني انا ليا اخوات، ازاي وليه مكنتش اعرفها؟ 

نفس سكتت واحمد اتكلم: انتي عندك كام سنة يا نفس 

نفس: عندي 25 سنة 

احمد فهم ان هو لما طلق ماجدة والدة نفس كانت حامل فيها

 احمد راح يحضنها 

نفس بعدت عنه وقالت بصوت عالي: هو في اي، وحضرتك مين عشان تيجي تحضني بالطريقة دي 

احمد عيونه لمعت بالدموع: انا ابوكي يا نفس 

صافي زعقت: مش ممكن تكون نصابة ودي كلها تمثيلية 

مازن: وهي لو تمثيلية كانت هتظهر قدامي انا ليه مش انتو 

وئام: احنا نعمل DNA لو طلع.positive يبقي فعلا نفس اخت شهد ولو طلع.negative يبقي تشابه اسماء 

صافي: فعلا 

نفس: انا موافقة 

مازن من جواه خاف من فكرة انها مش هتكون معاه تاني 

وادهم ومازن ونفس واحمد راحو المستشفي يعملو التحليل  وصافي وفاطمة ووئام وشهد قعدو فالبيت 

فاطمة كانت بتكلم صافي بصوت واطي 

: لو نفس طلعت بنت احمد يبقي كده دي حاجة كويسة وفي صالحنا 

صافي بأستغراب: في صالحنا ازاي يعني 

فاطمة: نفس لو بنت احمد بجد، اكيد هو مش هيسيبها هنا وهياخدها عنده او يدور علي مامتها فكده هتبعد عن مازن وينساها ويخطب شهد 

صافي: عندك حق، بس لو احمد خلاها هنا 

فاطمة: ما انتي ساعتها تقولي لأحمد وتخليه ياخدها معاكو، 

صافي: تمام 

وده كله و وئام كانت سامعة 

_________♡بعد 3ساعات نتيجة التحليل ظهرت وطلعت.negative 

 اووووووو خد الصدمة بقي 😂😂


رواية نَفَسي ♡

♡part 5♡ 

بعتذر جدا عن التأخير ♡♡

بعد 3ساعات نتيجة التحليل ظهرت وطلعت negative  

ادهم: كده يا جماعة نفس هتفضل معانا 

فاطمة: بس ازاي ده نفس الاسم بالكامل 

وئام: عادي يا ماما بتحصل 

مازن جواه مش مصدق انه مجرد تشابه اسماء 

احمد: طيب يا جماعة هنمشي احنا 

ادهم وصلهم للباب 

________♡في البلكونة 

وئام: بجد مبسوطة انك هتفضلي معانا 

نفس سكتت بسرحان 

وئام: مالك يا نفس مضايقة ليه 

نفس: واي اللي هيخليني اتبسط، اني لحد دلوقتي مليش اهل، وحتة الامل الوحيد انتهي، 

وئام: اوعي تزعلي يا نفس لعل في ذلك خير 

نفس: ونعم بالله 

وئام: بقولك اي تيجينعمل اندومي 

نفس: يسلام ولما اخوكي يقفشنا ويطردنا 

وئام: هنعمله وناكله في الاوضة يلا بس 

نفس بضحك: يلا 

_____♡في اوضة مازن، قاعد علي السرير بيفكر 

مازن في نفسه: ازاي عيلة نفس اسمها هو هو اسم عيلة شهد ومش اخوات، مش غريبة دي 


بس. ال DNA قال مش بنتهم 

نهي الجدال اللي بينه وبين نفسه 

انا لازم اعرف مامتها فين 


_______♡تاني يوم الصبح  مازن بيكلم ياسين في الفون 

مازن: انت في القاهرة يا ياسين 

ياسين: اه لسة مفيش مهمات دوقتي

مازن: طب عايزك في المعرض  

ياسين بهزار: انا اكتشفت اني عندي مهمة دلوقتي حالا 

مازن: انجز يالا عايزك بجد 

ياسين: اشطا 

بعض نص ساعة 

ياسين: اي ياعم مازن، اية الموضوع 

 مازن: نفس 

ياسين: مالها، كمل بغمز اي وافقت عليك

مازن: ياعم اقعد، لا وافقت ولا حاجة

ياسين: امال 

مازن قاله علي حوار التحليل 

مازن: بس انا مش داخل عليا حوار انهم نفس الاسم بالضبط بس مش بنته 

ياسين: هو بصراحة غريب جدا، ناوي علي ايه 

مازن: مش انت جبتلي عنوان نفس القديم 

ياسين: مظبوط

مازن: احنا اول حاحة هنعملها هنروح علي العنوان القديم 

ياسين: وبعد ما نروح 

مازن: تعالي بس واما نروح هنشوف هنعمل اي 

وراحو علي العنوان القديم وسألوا لو حد يعرف مامت نفس او نفس  فقدو الامل

وكان فضلهم بيت واحد بس 

مازن: نخبط ولا هيطلع زي الاول 

ياسين: تعالي نسأل مش هنخسر حاجة 

طق طق طق 

الست فتحت وبصت باستغراب: مين حضراتكو 

مازن كان هيرد بس ياسين بصله واتكلم هو: انا الرائد ياسين محمود  

الست:اتفضلو 

مازن: احنا بس حابين نسألك عن ناس كانت ساكنة هنا 

الست اسمها ناهد: قول يا استاذ

ياسين: انتي تعرفي واحدة اسمها نفس كانت ساكنه هنا

ناهد قالت بتفكير: نفس، نفس،  اهه انا معرفش نفس شخصيا بس اعرف مامتها، ليه هما عملو حاجة 

مازن بسرعة: ايوة احنا عايزين مامتها، وحكالها القصة بأختصار شديد بس مقالش حكاية التحليل 

ناهد: انا كنت بتواصل مع ماجدة مامتها لحد فترة قريبة 

ياسين: يعني حضرتك تعرفي عنوانها الجديد 

ناهد: ايوة 

مازن: طب ممكن تقوليه بسرعة 

ناهد:هي ساكنه في *************

مازن وياسين بصو لبعض، عشان المكان قريب من بيت مازن 

ياسين: طيب شكرا لحضرتك 

ناهد: لا العفو علي ايه 

ونزلو بسرعة وراحو علي العنوان 

 

ورنو الجرس 

وفتحت شابة وقالت: نعم حضرتك 

ياسين ومازن احبطو ان ممكن يكون العنوان غلط 

مازن: دي شقة مدام ماجدة 

البنت: ايوة حضرتك اقولها مين 

ياسين: قوليلها ناس عايزنها في حاجة تبع بنتها 

البنت دخلت 

البنت: مدام ماجدة في ناس بتسأل علي حضرتك بيقولو يعرفو حاجة عن بنت حضرتك 

ماجدة بلهفة: دخليهم بسرعة 

البنت طلعت وقالتلهم: اتفضو مدام ماجدة في انتظاركم 

ودخلو 

مازن وياسين سلمو عليها 

وقعدو 

ماجدة بلهفة: انتو تعرفو فين بنتي، هي كويسة، حصلها حاجة

مازن: اهدي  حضرتك هي بخير وحكالها اللي حصل بس كنا عايزين نسألك كام سؤال بس 

ماجدة: اتفضلو 

مازن: هي نفس بنت حضرتك بجد ولا لا ، او بنت احمد الحسيني بيلوجيا؟ ، الاجابة هتهمنا جدا

ماجدة بحزن وهي بتفتكر: نفس بنتي اللي انا مخلفتهاش 

مازن بصلها بستفسار 

ماجدة: هقولكم 

انا كنت حامل بعد ما احمد طلقني 

flash 

ماجدة وهي علي وش ولادة: طب انا هسجل بنتي ازاي  ،انا هرن علي اكرم(اكرم اخو احمد وماجدة كانو بيعزو وبيحترمو بعض زي الاخوات واكرم كان اصغر من ماجدة ) 

ماجدة: ازيك يا اكرم  

اكرم: انا الحمد الله يا ماجدة انتي عاملة اي 

ماجدة: الحمدالله، انا كنت قاصداك في خدمة 

اكرم: اتفضلي 

ماجدة: انا بعد ما احمد طلقني تعبت وعملت تحليل وطلعت حامل بس محبيتش اقول لحد  ودلوقتي انا قربت اولد ولازم اسجلها ومش عايزة احمد يعرف 

اكرم: متخافيش يا ماجدة انا هجيبلك الحجات الازمة وهنقول ان احمد مسافر وهسجل انا بأسمه ، بس ليه مش عايزاه يعرف 

ماجدة: يعرف بأي حق بعد ما رماني وطلقني واتجوز بنت الزوات مع ان انا اللي ضحيت بدهبي وورثي وكنت معاه من الصفر وعلي الحلوة والمرة، يعرف ليه 

اكرم بحرج: معلش يا ماجدة حقك عليا انا 

ماجدة: انا مش عايزة منه حق 

اكرم: انتي هتولدي امتي 

ماجدة: الاسبوع الجاي 

___بعد اسبوع كانت ماجدة ولدت من ساعتين  

اكرم: فين البنوتة 

الممرضة: للاسف كان لازم حد واحد اللي يعيش الاتنين مكانوش هيعيشو الاتنين بسبب ان مدام ماجدة جالها فيروس حمل فاحنا اضطرينا نضحي بحد  

اكرم بخوف: مين 

الممرضة باسف: للاسف احنا ضحينا بالبنت عشان حالتها مكانتش مستقرة، البقاء لله 

اكرم بحزن: ونعمة بالله، طب ماجدة كويسة 

الممرضة: ايوة وهتفوق كمان نص ساعة 

__♡بعد نص ساعة وماجدة بتفوق 

ماجدة: بنتي، بنتي فين 

اكرم: اهدي يا ماجدة انتي لسة تعبانة 

ماجدة: طب هاتلي بنتي عايزة اشوفها 

اكرم: انتي اكيد مؤمنة بقضاء ربنا يا ماجدة صح

ماجدة: اكيد، متخوفنيش يا اكرم فين بنتي 

اكرم بأسف: كان لازم حد فيكو يعيش، ف اختاروكي انتي 

ماجدة بصريخ: مختاروش بنتي ليه، كنت اموت وبنتي تعيش 

اكرم: اهدي يا ماجدة، البنت حتي لو كنا اختارناها هي مكانتش هتعيش لان حالتها مكانتش مستقرة 

____♡بعد مرور شهر ماجدة حالتها النفسية ساءت جدا وخست بسبب انها مش هتاكل وعايشة علي المحاليل

 اكرم: برضو يا ماجدة، هتفضلي عاملة في نفسك كده 

ماجدة: كانت هتبقي سندي وونيستي فالدنيا 

اكرم: قدر الله وما شاء فعل، هي عند اللي احسن مني ومنك، طب انا عندي فكرة 

ماجدة: ايه

اكرم: ايه رأيك نتبني بنت من الميتم ونكتبها باسمك.انتي واحمد 

ماجدة بفرحة؛ بجد ينفع نعمل كده 

اكرم: اي نعم هو في حرمانية بس احنا هنكتبها علي اسمنا ونتكفل بيها بس 

ماجدة: مش مهم المهم انها تبقي معايا 

اكرم: حابة نروح امتي 

ماجدة: دلوقتي 

اكرم: ماشي قومي البسي 

___♡بعد  ساعة في الميتم 

 اكرم: ها يا ماجدة 

ماجدة: لسة مش عا.....  سكتت لما عينها وقعت علي بنت في منتهي الجمال والبراءة 

ماجدة وهي بتمسك البنت:  اللهم بارك، انا قلبي اتفتح للبنت دي، دي اللي هتبناها

اكرم: هي فعلا اية في الجمال 

وعملو الاجراءات بتاعت التبني 

اكرم: ها هتسميها ايه

ماجدة: هسميها نفس

اكرم باستغراب: نفس، شمعني الاسم ده

ماجدة وهي باصة في عيونها: لان هي النفس اللي  دخل ملي حياتي 

اكرم: تتربي. في عزك يماجدة، يلا عايزة مني حاجة 

ماجدة: لا كتر خيرك يا اكرم 

ومشي 

back 

ومن ساعتها وانا معتبراها بنتي 

مازن: يعني حضرتك متعرفيش مين اهلها 

ماجدة: لا 

ماجدة: طب انا عايزة اشوفها، انا من ساعة ما مشيت وانا حياتي بقت فاضية هتوهالي ارجوكو

ياسين: طيب حضرتك تقدري تيجي معانا تشوفيها بس مش متكلميهاش او تفكريها بأي حاجة عشان متتعبش 

ماجدة بحزن علي نفسها: انا من بعد اليوم اللي نفس اختفت فيه تعبت وجالي شلل نصفي، يادوب اعرف اتكلم بس 

مازن بحزن عليها: الف سلامة علي حضرتك، وانا في اقرب فرصة هجيبهالك 

ماجدة: رينا يكرمك يا ابني 

ياسين ومازن قامو: طيب نستأذن احنا 

ماجدة: ماشي يحبيبي ربنا معاكو 

ونزلو 

ياسين بص لمازن:  هتقول لنفس اللي احنا عرفناه 

مازن: لا طبعا مش دلوقتي خالص 

ياسين: طب وهتعمل معاها اي 

مازن: هفضل احاول معاها لحد ما ترضي 

ياسين: طيب انا هروح بقي عشان عندي شغل بكرة 

مازن: ماشي، معلش. لففتك معايا 

ياسين بهزار: دا احنا ركبنا فدا مازن ونفس يا عم

مازن بهزار: طب علي كده بقي تعال... 

ياسين: ولله ما انت مكملها انا ماشي، انسي انك كنت تعرف حد اسمه ياسين 

مازن بضحك: واطي 

ياسين: تسلم يلا سلام 

مازن: سلام  

ومشيو

____♡مازن روح البيت وهو ناوي يعمل حاجة 

شاف نفس قاعدة علي الكنبة اللي جنب اوضته فاستغل كده

مازن: معلش يا فطوم عايزك ثانية 

فاطمة راحتله: نعم ياسي مازن 

مازن اتكلم بصوت عالي: انا ناوي افرحك 

فاطمة : هتفرحني ازاي 

مازن: انا هتجوز شهد 

فاطمة بفرحة: اخيرا عقلت يا بني 

نفس سمعته بصدمة وطلعت برا البيت جري 

*نفس لما بتقعد في البيت بتقعد بحجاب وواسع عشان ادهم ومازن مش من محارمها:*

مازن طلع لقي باب الشقة مفتوح


نفس بتمشي بعياط ومرة واحدة 

حاسبيييييي

 استوب 

عوضتكم ببارت كبير ومليان احداث 

ومعلش هنزل بليل بعد كده لاني في دراسة 

اكتبولي توقعاتكو مين اللي هيلحق نفس  

وليه مازن قال انو هيتجوز شهد  

يتبع 

تكملة الروايه من هنااااااا 



تعليقات

التنقل السريع