القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية هوس اربعيني الفصل 16_17_18_19_20بقلم بقلم نوره



رواية هوس اربعيني الفصل 16_17_18_19_20بقلم بقلم نوره


16

شعر عمر بخوفها وارتباكها لياخذ نفسا عميقا محاولا ان يهدئ اقترب منها ..

عمر بهدوء طلاق ايه اللي بتتكلمي عليه ومالك وشك عامل كده ليه..

شروق بشهقات طلقني ياعمر ارجوك طلقني وريحني.وريح نفسك.

امسك يدها محاولا ان لا ينفعل وهو يغلي من الداخل يريد معرفة اين كانت..

مشى بها الى الاريكه وجلسا معا..

عمر اهدي كده و اتكلمي بالراحه وبلاش عياط..لو في حاجه صارحيني بيها وصدقيني مش هتندمي.

شروق ...

عمر تنهد بضيق طيب تقدري تقوليلي كنتي فين..

شروق كنت..

عمر بلاش كدب وتقول عند رحاب عشان عديت عليها عشان اروحك مكنتيش هناك..

شروق..

عمر متخفيش اتكلمي وكل حاجه وليها حل.

شروق بغصه انت كدبت عليا ليه ياعمر ليه تعمل كده..

عمر اناااا كدبت عليكي بأيه ..

شروق انت شاركت عمي عشان يوافق على جوزنا .... ليه تعمل كده انت بكده اشترتني ياعمر حسستني اني رخيصه اوووي..

عمر اشتريتك ايه الهبل ده..اخر مره اسمعك تقولي كده انتي غاليه وغاليه اوووي وفلوس الدنيا كلها متساويش ظفرك.

شروق زت شهقاتها وهي ترى تمسكه بها لتقول بشهقات لو ليا خاطر عندك طلقني..

عمر متجنننيش وتنطقى الكلمه دي تاني..

شروق زادت شهقاتها..

نهض عمر وجلس امامها رفع وجهها ليجد وجنتيها غارقه بالدموعه مسح دموعها ليقول هو ده اللي مزعلك..ياستي انا مرميتش فلوس بالأرض دي شراكه يعني هربح منها.كمان وهستفيد منها انتي متعرفيش بالتجاره...

شروق ليزداد بكائها ..

عمر بقلق متقلقنيش عليكي في حاجها تانيه...اتكلمي متخفيش هنحل كل حاجه مع بعض..عمك زعلك بحاجه ..عملك حاجه..

شروق هزت راسها بالنفي...

عمر اومال مالك..

ابعدت نظرها عنه بحرج مما طلبه عمها منها..

لكنه ادار وجهها اليه..

عمر بصيلي واتكلمي ايه اللي مزعلك والله لو مس شعره منك لاطين عيشته..

شروق عمي عايزك تدفع الضرايب اللي متراكمه على الشركه من زمان لوحدك..

صدم عمر من هذا العم المستغل لم يكفيه انه اخذ اموالها لكنه الان يستغل زواجها اسوء استغلال..لتقطع شروده شروق..

شروق طلقني ياعمر انت مش مجبر تتحمل عمي ..طلقني وريحني عشان انا مش عارفه ابص فعنيك تاني..

نهض عمر قومي اغسلي وشك وانزلي شوفي مريم بتسأل عليك واسيل وتمارا معاها من الصبح..

شروق عشان خاطري انت مش..

ليقاطعها بابتسامه وهو يحتضن وجنتيها اعملي زي مابقولك يلااا.... ومتشيليش هم حاجه وعمك و ابنه لو كلموكي تاني مترديش ..وانا هتصرف ماشي..

شروق بس انت مش مجبر تتحمل كل ده..

عمر انا جوزك ومجبر بكل حاجه تخصك يلااا بقى انزلي شوفي مريم..

لتذهب الى الحمام لكنه اوقفها عمر شروووق..

توقفت شروق ونظرت اليه ..

عمر انت كنتي طول الوقت مع عمك..

شروق لا تمشيت شويه عشان كنت مخنوقه اوووي..

عمر سلامتك بس المره الجايه تلفونك ميتقفلش ولو كلمتك تردي بسرعه بلاش تقلقيني عليكي تاني..ماشي..

ابتسمت له شروق بامتنان وهزت رأسها ..


*********

صباحا في المشغل الذي تعمل به رحاب..

رئيس رحاب بالعمل دي اخر فرصه اديهالك لو اتكررت غلطتك واتأخرتي عالشغل تاني مالكيش شغل هنا..

رحاب متشكره.يافندم واوعدك انها هتكون اخر مره.

رائيسها بتحذير لازم تكون اخر مره..ودلوقتي خدي عدت القياس والسواق مستنيكي بالسياره برااا هيوديكي بيت زبونه من الزباين عشان تاخدي القيسات هي طلباكي بالاسم .

رحاب بس انا مش متعوده اروح على بيوت الزباين

المدير لا مهو حضرتك مش هتتشرطي اشكري ربنا اني قبلت ارجعك للشغل تاني..يلااا روحي شوفي شغلك.

رحاب بضيق حاضر بعد اذنك..لتغادر وهو تتمتت يارب يارب اتجوز بقى وارتاح من المرمطيه دي...لتشرد وعيناها تلمعان ويكون جوزي زين..يارب عشان هو زي القمر وخطف قلبي من ساعت ماشفته..لتسمع صوت مديرها يستعجلها لتسرع وتاخذ عدت القياس وتصعد السياره بسرعه..

تحرك السائق دون التفوه بكلمه ..

رحاب هو المكان بعيد عن هنا..

السائق....

رحاب ياعمنا انا بكلمك..

السائق...

شعرت رحاب بالخوف..لتبدأ بالصراخ هو. انت هتوديني فين..امسكت هاتفها وارادت الاتصال باي احد ليساعدها لكن السياره توقفت فجأه والتفت اليها السائق..

رحاب بصدمه انت ..

زين بابتسامهه مفاجأه جميله مش كده..

رحاب بقلق انت جايبني هنا ليه ....

زين باستفزاز خاطفك..

رحاب لااا انت متعرفنيش انا مجنونه وممكن اعملك فضيحه لو مروحتنيش دلوقتي..

زين بضحك هو انت مش هتسكتي انا مصدقت وبقينا لوحدنا. عشان نتكلم ..

رحاب نتكلم بأيه ....

نزل عمر من السياره وكان في منطقه خاليه محاطه بالاشجار..

نزلت رحاب معه بانفعال انت جايبني هنا ليه عايز مني ايه..

زين عايز اتجوزك..

صدمت الاخرى واتسعت عينيها ...لتقول بارتباك وعدم تصديق ايه الجنان ده روحني لو سمحت..

زين مش اعرف رأيك الاول..

رحاب رايي بأيه ودي طريقه مناسبه تتكلم فيها بالحجات دي..

زين اومال عايزاني اكلمك ازاي او فين ..

رحاب ......

زين هااا ايه رأيك..

رحاب اشمعنى انا مهو في بنات كتير..

زين مش عارف احتمال تكوني عجباني .

رحاب بسخريه لا والله وانت عاوز تتجوزني عشان الاحتمال ده انت اهبل ياعم يلاا امشي روحني..

امسك يدها ليوقفها ..

زين انا بعرض عليكي الجواز عشان شايفك مناسبه تكوني ام لعياالي..وليكي عليا وعد مش هتشوفي يوم وحش معايا..

رحاب دون تفكير وهي تنظر الى عينيها والحب.

زين الحب ...الحب يجي بعد الجواز مش كانوا اهلينا زمان بيقولوا كده..

رحاب..

زين انا شاريكي يابنت الناس وعايزك وجاهز لكل طلباتك فكري وردي عليا وانا هستناكي..

رحاب بضياع وهي مازالت تحت الصدمه ممكن تروحني دلوقتي .. 

زين اروحك ايه احنا هنفطر وبعد كده هتعدي تاخدي قياسات الفستان بتاع خالتي ..عشان المدير بتاعك..

رحاب مش عايزه افطر ياريت توديني ناخد القياسات وتروحني..

زين مهو مش بمزاجك انا لسه مش فطران..

رحاب وانا اعملك ايه..

زين تؤؤ عيب كده ميصحش تتكلمي مع جوزك كده..

نظرت اليه بصدمه انت قررت خلا..

ليقاطعها وهو يجذبها من يدها ويفتح باب السياره لتدخل انتي لسه هتتتصدمي يلاا عشان انا هموت مالجوع..


********

كانت شروق تلف شال احمر على عينيها وتلعب مع مريم واسيل وتمارا...

حتى دخل عمر ليشير لهن بأن يصمتن..

حملت اسيل مريم وغادرن المكان بعد ان اشارت لهن تمارا بذلك..

شروق مريومه حبيبت ماما صوتها مش سامعاه ليه..انتي فين ياحبيبتي..

حتى باغتها عمر واحاط خصرها لتشهق الاخرى.

نزع عمر ذلك الشال عن عينيها..ليبتسم ايه الجمال ده كلووو انتي تحلوي كل يوم اكتر..

شروق عععمرر ههما فيين..

عمر هما يعرفوا الاصول وسابونا برحتنا..

شروق بحرج انت ...انا هروح اش..

لكنه اوقفها تروحي فين انتي مش ملاحظه اننا لوحدنا ..ومن ساعه اتفقنا مااجتمعناش سوى .

شرووق ااننتت عاارفف يعنيي..اني يعني

عمر عارف عارف بس بوسه صغيره مش هتأثر مش كده..

نظرت الى الارض لكنه امسك ذقنها وهم بتقبلها حتى اقتحمت خلوتهما ندى..

ندى الاكل جاهز..

عمر بضيق ايه قلة الذوق دي مفيش باب يتخبط عليه..

شروق عمررر

انسحبت ندى بضيق من احراجه لها...

شروق خلينا ننزل

عمر بضيق ماشي ياشروق ماشي .

شروق بضحك ايه ده انت بقيت بتتقمص بسرعه..

عمر بضحك من عاشر القوم..صار منهم

شروق بدلال اخص عليك انا بتقمص بسرعه .

عمر بتوهان تصدقي اخص عليا بجد..

شروق يالااا بينا هنتأخر عليهم..


عمر منتأخر شويه هما هيطيروا..

شروق يلااا ياعمرر.


*********

على مائده الغداء..

عمر انا سجلت مريم بحضانه قريبه من البيت عشان يهتمو بيها وبتعليمها هناك..

الحج حسن زين ماعملت يابني..

نجيه هي ناقصه مصاريف فاضيه..

تمارا ماما.

عمر بتجاهل حسام انا هاخد المكتب اللي جمب مكتبك..عشان بالفتره اللي هكون بيها بالبلد اشتغل معاك.

حسام هقولهم يجهزوهولك..

عمر احم وكمان ياحسام عايزك تأمن شغل كويس لشروق عشان تبتدي بيه. 

حسام ان شاء الله بس شروق مفيش عندها شهاده هتشتغل ايه..

عمر ايه حاجه لينظر الى شروق بابتسامه اساسا شروق ذكيه وشاطره وهتتعلم الشغل بسرعه .

حسام بمكر طب انت كده كده هتحتاج مساعده ليه متكونش مساعدتك الخاصه..

عمر بحماس دي راحت من باللي تصدق فكره ليبعث له قبله في الهواء حبيبي ياخويا..

حسام بابتسامه ايه خدمه...

كانت شروق سعيده جدا بانها ستبدأ عمل جديد..ولكن هناك من اشتعلت الغيره بداخله..


********

في اليوم التالي 

كانت شروق متحمسه للعمل الجديد استلمت مكانها في المكتب وعمر بدا منشغل جدا..

دخل زين ليجد عمر منهمك بالعمل..

عمر اهلاا ايه الغيبه دي ياعم كنت فين..

زين هو انا مفيش ورايا غيرك مشاغل يابني..

عمر طيب ياعم المشغول افتكرتني بالوقت ده ليه..

زين عشان في حاجه عاوز اقولهالك..

عمر حاجه ايه قلقتني..

زين متقلقش حاجه كويسه..انت رد على موبايلك.عمال يرن من الصبح..

عمر.بملل دي اسيل اكيد عايزه ترغي..

زين ياعم.ممكن تكون عايزه حاجه مهمه..

عمر هبقى اشوفها بالبيت ..

ليعلن هاتف زين عن اتصال اجاب..بسرعه وكانت اسيل تستنجد به..

نهض برعب ..

عمر في ايه مالك.

زين بخوف اسيل . اسيل انتي معايا ردي عليا ..

عمر اسيل مالها

زين مش وقته يلااا بينا..

اسرع عمر بقلق..

شروق في ايه..

لكنهما لم يجيباها ووووو

يتبع..


17

كانت اسيل في مكان مهجور ثيابها مقطعه وجسدها مليئ بالك*دمات...والدم*اء تغطي جس*دها

تسمر عمر من هذا المنظر اخته الصغيره مغمى عليها.وبهذا الحال ..

اسرع زين اليها يحاول ايقاضها دون جدوى..لاحظ صدمت صديقه ليسرع اليه ..

زين عمر عمر اصحى  ..

ليستفيق عمر على نفسه..

زين ساعدني خلينا ننقلها المستشفى ..يلااا بسرعه ياعمر البنت هتموت... وبالفعل قامو بنقلها الى المستشفى..

في المستشفى..

خرج الطبيب بعد ان قام بالإسعافات لها..

اسرع اليه عمر بقلق طمني يادكتور...

الطبيب  دي محاولة اغت*صاب وتع*نيف والبنت تعرضت لصدمه نفسيه ومضنش هتعديها بسهوله..

عمر بتوتر وارتباك يعععني ههيي كوييسه يعني يعني..

الطبيب بتفهم فاهمك يابيه متقلقش البنت كويسه..هو انا معرفش ايه اللي حصل بالضبط وايه اللي انقذها بالوقت المناسب..

عمر الحمدلله الحمدلله يارب ..

تنهد. زين براحه وربت على كتف صديقه الحمدلله ده من فضل ربنا..

الطبيب بعد اذنكم هروح ابلغ البوليس ..عشان دي محاولة اغت*صاب..

عمر بغضب تبلغ مين اكيد انت بتستهبل.

الطبيب احترم نفسك يااستاذ ده شغلني وانا مش هتحمل المسؤوليه..

امسكه عمر من تلابيب قميصه وانا قلت البوليس مش هيتدخل بالحكايه دي واختى هتتنقل من المستشفى دي حالا..

زين اهدي ياعمر ارجوك بلاش مشاكل..

عمر دفع الطبيب بحد مشاكل ايه يازين مش سامع عايز يعمل ايه..

زين اهدى ياعمر اهدى وانا هتصرف..

عمر ادار وجههه وجلس على الكرسي بغضب اما زين..

وضع يده على كتف الطبيب ومشى معه معلش يادكتور عمر بيه  منفعل شويه...ليبتعدا .وهو يحدث الطبيب...

عاد بعد قليل ليخبره بان كل شيء على مايرام..وقد عقد اتفاق مع الطبيب لكي لايخبر البوليس  ..وبالفعل تم حجز ثلاث تذاكر للسفر الى الخارج للعلاج


*****

الحمد لله ♡


رحاب بسعاده بقلك اتقدملي ياشرووق وعايز يقابل ماما اما مش مصدقه.انه هيتحوزني وهبقى مراته انا حاسه اني بحلم..

شروق ربنا يسعدك ياحبييتي..انتي قلتي لخالتي  

رحاب بصراحه لا لسه ..انا عايزه اتقل عليه شويه ..عايزاه يتمرمط  لحد.مااوافق..

شروق بضحك يتمرمط ده ايه  و الناس كلها عارفين انك معجبه بيه..

رحاب بحرج هو انا مفضوحه لدرجادي .

شرووق  بضحك اوووي اووووي..

رحاب بس بقى ده بدل متديني ثقه بنفسي وتقوليلي اعمل ايه..

شروق هقولك كلمتين بس فكري كويس قبل ماتخطي اي خطوه..وبلاش تمشي ورى قلبك.

رحاب انتي بتخوفيني كده ليه..

شروق بغصه مش بخوفك بس شوفي حالي لما مشيت ورى قلبي..

رحاب بحزن على صديقتها ادهم ده واحده سافل ومايستاهلش ظفرك ..ومش كل الرجاله زيه ياشروق..


ليعلن هاتفها عن اتصال..

شروق ايووا..

.......

لتغلق الهاتف وتشعر بقبضه في قلبها..

رحاب في ايه ياشروق وشك اصفر كده ليه..

شروق...

رحاب شروق متقلقنيش اتكلمي..

شروق......

رحاب في ايه مالك بتترعشي كده ليه..

شروق ادهم رجع وعايز يشوفني..

رحاب ايه...


*******

استغفر الله ♡

مساءً عاد عمر الى المنزل منهك والهم واضح على ملامحه..اتجه الى غرفة جده 

عمر قبل رأسه مساء الخير ازيك ياحج..

الحج حسن الحمدلله يابني .... مالك شكلك تعبان


عمر كويس الحمدلله بس جاي ابلغك ان اسيل طلبت تروح رحله مع صحابها وانا وافقت.

الحج حسن مش قلنا بلاش خروج كتير يابني انا خايف عليها هي لسه صغيرها ومتعرفش حاجه..

عمر بغصه معلش ياحج هي اتحايلت عليا وانا وافقت..

الحج حسن ماشي يابني اللي انت شايفه..

عمر وانا هسافر النهارده ضروري..

الحج حسن تسافر تسافر ليه ياعمر دنتا حتى مكملتش شهرين مع مراتك هتسيبها وتسافر..

عمر هعوضها لما ارجع بس السفريه دي ضروري ياحج.


الحج حسن ماشي يابني  ربنا معاك ..

عمر بعد اذنك يا حج..هطلع ارتاح شويه قبل معاد الطياره.

صعد الدرج بخطوات ثقيله ..ودخل الغرف واستلقى على السرير بتعب..وانهاك وضع يده على عينيه ولم يلحظ وجود شروق التى رأته منذ ان دخل

اقتربت منه بقلق انت كويس

عمر......

شروق اعملك اكل او حاجه تشربها ..

عمر....

شروق بقلق عمر انت زعلان مني انا عملت حاجه..

عمر......

شروق لو في حاجه مضايقك اتكلم انا بسمعك..

عمر ....

شروق على فكره الكلام بيريحك والله..

عمر...

شروق بحرج طيب مش هزعج اكتر هسيبك ترتاح..ليمسك يدها..

عمر ممكن اخدك في حضني..

شروق احتضنته وضع رأسه على صدرها واغمض عينيه وكأنه طفل صغير يختبئ بحضن والدته.

شروق في ايه ياعمر اول مره اشوفك كده..

عمر شدد باحتضانها افضلي كده انا محتاجلك..

رفعت يدها وبدأت تمسد شعره بهدوء..وهي تشعر بالقلق

ليدفن رأسه بصدرها واغمض عينيه يخفي ضعفه..

شروق مش عارفه ايه اللي مزعلك كده..بس صدقني هيعدي..الوحش والكويس هيعدي..مش لازم تزعل روحك مفيش حاجه تستاهل مدام انت بخير كل حاجه هتتصلح. 

خرج من احضانها ونظر اليها بس في حجات بتوجع اوووي  والواحد ميعرفش يقوم بعدها..

شروق كلنا موجعين لو هنوقف عند كل وجع  مش هنكمل ياعمر  بس في نعمه اسمها النسيان...وربنا ميظلمش حد ابدا .. 

بس يمكن ينبهنا على اننا لازم نصلح من نفسنا...

عمر تفتكر كده..

شروق مش بفتكر صلح علاقتك بربنا ياعمر وهتشوف ده هيرتاح  ازاي وهي تشير الى قلبه..

امسك عمر يدها التي على قلبه ليثبتها  انت بتقولي كلام اكبر من عمرك..

شروق العمر مجرد رقم مش هيعلمنا حاجه احنا بنتعلم من الزمن هو اللي يعلمنا ..

قوم ياعمر جدد نفسك خد شور بميه بارده وهتصحصح انا بعمل كده لما ببقى زعلانه وربنا يفرج همك هقوم اعملك حاجه تشربها..

لكن عمر جذبها اليه واخذها بأحضانه مرة اخرى ممكن تفضلي كده شويه كمان..مش عايز اشرب حاجه قربك بيريحني..


كانت شروق تريد اخباره بعودة ادهم لكن حالته السيئه منعتها.من ذلك لتقرر الصمت حتى تحل مشاكله..وقررت التعامل مع عمر بنفسها..


********

لا اله الا الله♡

في اليوم التالي 

وصل عمر وزين واسيل التي لم تتفوه بكلمه وحالتها النفسيه سيئه جدا بالرغم من محاولات عمر وزين لجعلها تتحدث الا انها ماتزال صامته ملامحه شاحبه وشفتيها متيبسه..عيناها ذابله ليست كما يعهدها الجميع مليئة بالحياة بدأت تنام معظم وقتها ...عرضوها على اطباء نفسيين لكنها لم تتفوه بكلمة واحده حتى شعرا عمر وزين باليأس من حالتها..

لينهض زين من مكانه ونظر الى عمر .

زين انت عايزها تخف وتتكلم..مش كده

عمر ياريت يازين عشان انا تعبت خلاص .

زين يبقى متتدخلش ما بينا مهما حصل..انا مش هسيبها كده هتضييع مننا

عمر هتعمل ايه.

زين مش شغلك ليكمل حديثه بتحذير بس متتدخلش..

ليسرع اليها وكانت نائمه لينزع الغطاء عنها ويجذب يدها بعنف لتنهض بصدمه ..

زين..


******

استغفر الله♡

اما عند شروق في احد الكافيهات

ذهبت شروق لتقابل ادهم بكل قوتها وثقتها التي حاولت كسبها وقد.قررت ان توجهه دون خوف منه..

فور رؤيته احست بمشاعر متضاربه انه حبيبها وزوجه الذي لطالما انتظرته لكنه فور سماعها لكلماته صدمت..


ادهم بسخريه اهلاااا اهلاااا بأم بنتي ..ومرات عمر علام  طب دي عملتيها ازاي..عمر علام بذاته يتجوزك..

شروق....

ادهم.

يتبع..


18

الحمد لله

زين كفايه دلع وقومي خلاص بقى كفايه لحد كده.

اسيل..

زين انتي عمرك ماكنتي جبانه عجبك حالك ده ..عجيك حالنا انا وعمر وخوفنا عليكي.

اسيل..

زين اسيل كفايه بقى كفايه انتي كده بتضييعي روحك.احمدي ربنا محدش عرف يعملك حاجه وحشه..

امتلأت عيناها بالدموع..ونظرت الى الارض بوهن

امسك ذقنها بع*نف بصي هنا لحد امتى هتفضلي كده ايه الانانيه اللي انتي فيها دي من امتى وانتي كده..

زادت شهقاتها.

وتراجعت الى الوراء..

عمر زين ارجوك كفايه سيبها..

زين متتدخلش ياعمر هي مش حاسه بينا مش حاسه بخوفنا عليها فاكره نفسها الوحيد اللي بتعاني..

ليقترب منها ويمسك كتفيها بصيلي هنا عايزه توصلي لحد فيني بااللي بتعمليه بروحك ده..لحد.ماتموتي بقهرك واللي عمل فيكي كده عايش حياته ومبسوط.ة

اسيل.ابتعدت عنه وجلست على. الارض باستسلام لتصرخ.كفايه سبني مش قادره سبوني فحالي..

عمر ابعده عنها وجلس بجانبها على الارض بقلق ابعد.خصلات شعرها بحنان واحتضنها خلاص ياحبيبتي خلاص متخفيش انا هنا جمبك..ومش هسيبك

زين بق*سوه ياريت تقدر ده وتشوفه هي مش حاسه بحد فينا مكنتش فاكر انها بالانانييه دي.

وضعت يديها على. اذنيها لتصرخ كفايه كفايه حرام عليك كفايه مش عايزه اسمع حاجه تاني ..

عمر اششش ياحبيبتي اهدي كفايه يازين ارجوك كفايه..

غادر زين غرفة المستشفى وهو يتنهد باريحيه لاول مره يسمع صوتها منذ تلك الحادثه..ليخرج سيجارة ويبدأ بالتدخين وهو يفكر فيما سيفعله معها..

عمر اهدى ياحبيبتي وتعالي اطلعي على سريرك وانا هنده للدكتور يجي..

اسيل دموعها الساخنه تحرق وجنتيها. ..

مسح عمر دموعها ليقول بحنان دموعك دي غاليه ياحبيبتي انا مستعد احرق الدنيا دي كلها ومشوفش دمعه من عنيكي...لترتمي بين احضانه وشهقاتها تعلو حتى غفت..


*********

استغفر الله

شروق عايز مني ايه..

ادهم مستعجله كده ليه ...هو حبيبك وابو بنتك مش وحشك..

نهضت شروق بغضب وارادت المغادره لكنه امسك يدها ليقول وحشتيني..

شعرت بقبضه بصدرها وتوالت ذكرياتها القديمه مع هذا الشخص..

ادهم انا اسف على الوجع الي عشتيه بسببي..

شروق نفضت يده عنها بقوه لتقول اسف ..اسف على ايه بالضبط ياادهم لتكمل بغصه على الاحلام اللي عيشتهالي وانا لسه عندي 17 سنه واللي على فراقي لاهلي اللي ماتوا وهما خايفيين عليا  لتقول بسخريه وغصه لااا اكيد اسف على انك هجرتني وانا لسه عروسه والا على انك اتجوزت عليا وبعدها طلقتني ..والا تكونش اسف على بنتك اللي اتولدت من غير اب خلفتها وانا لوحدي ممعيش الا ابوك الراجل الكبير اللي ميعرفش  يهتم بحاجه بس عملي اللي يقدر عليه الناس والجيران وقفت جمبي لحد ماخلفت..انا بنت اكبر رجل اعمال بسكندريه بقت الناس تتصدق عليا بالطبطبه ..لاا مش بس كده انت يااخي محاولتش ولا مره تسأل بنتي عامله ايه. انت عارف انا كنت بموت كم مره وهي بتسألنا ماما انا ليه معنديش بابا..عارف كان بيحصلي..ايه..

باب الشقه بيشهد اني كنت بستنى طول الليل على امل انك ترجع...بس كل يوم بنام معيطه. عارف شعور الوحده ياادهم عارف الكسره اللي كسرتهالي دي ..مش ممكن انساها ابدا .

ادهم شروق انا..

شروق انت ايه...انت واحد اناني متخلف مبيفكرش الا بنفسه وبس ميعرفش هو عايز ايه لما عرفت اني استقريت مع حد يقدرنا ويهتم بيا عايز ترجع بس لا ياادهم دي اخر مره تطلع فوشي والا أقسم بالله هندمك ياادهم وهتشوف وش عمرك ماشفته انا مش بتاعت زمان اللي يتضحك عليها بكلمه حلوه..

ادهم شروق انا لسه بحبك والله ودي كانت غلطه..

شروق مش غلطه غلطات ياادهم ..وعايزاك تفهم حاجه انا بحب جوزي ومش ممكن افكر بحد تاني غيره  عشان كده ابعد.عن طريقي احسنلك..

لتمشي خطوتين حتى تسمرت مكانها عندما سمعته يقول وانا مش هسيب بنتي تعيش مع جوز ام..

شرووق....

ادهم...


*******

لا اله الا الله

حسام مساء الخير .

تمارا مساء النور رجعت بدري من الشغل..

جلس حسام بجانبها بتعب اه النهارده مفيش شغل كتير..

تمارا.. 

حسام قاعده لوحدك بالجنينه  بتعملي ايه..

تمارا بابتسامه وهي تنظر للاشجار والورود حولها مفيش..

حسام عمتي فين..

تمارا هي وجدي جوى.. لتبتسم وندى طلعت اوضتها.لو هتطلع هتحصلها قبل ماتنام

حسام لاا عايز اتكلم معاكي شويه..

تمارا نتكلم بايه..

حسام احنا صحاب مش كده..

تمارا هزت راسها.

حسام طب ازاي تخبي عليا انك بتحبي عمر...

نهضت تمارا بصدمه لتقول حب انا وعمر ايه الهبل ده..

حسام انا بصراحه..

تمارا انت ايه عمال تجيلك تهيأت .... انا مش هتحمل الكلام معاك بعد اذنك..

حسام استني ياتمارا انا اسف..تمارا

لكنها لم تستمع له لتسرع الى غرفتها..

حسام يؤنب انا ازاي اسألها سؤال زي ده انا فعلا عبيط والله عندها حق ليبعثر شعره بضيق ويصعد الى غرفته


******

لا حول ولا قوة الا بالله

عمر متشكر يازين لولاك مكنتش نطقت..

زين متشكر على ايه اسيل دي اختي الصغيره وانا اللي مربيها وانت بالغربه...

عمر ربت على كتفه وهو يبتسم معرفش كنت هعمل ايه لو مكنتش معايا..

زين وضع يده على يد صديقه وبادله الابتسام حتى وصلت لعمر رسائل الى هاتفه..

لتتغير ملامحه بلحظه..

زين في ايه ياعمر مالك..

عمر..

زين اقترب منه ونظر الى الصور ليصدم..ووو


******

الحمد لله

تمارا حرام عليكي ياماما انا بنتك..

نجيه  في ايه ... انا عملت ايه..

تمارا قلتلك مليون مره عمر زي اخويا ومش بفكره فيه وانتي عماله تقولي للي رايح والجاي اني بحبه حرام كده والله حرام..

نجيه انا شايفه حب عمر بعنيكي بس انتي بتكابري.

انتي مبتشوفيش ياماما الا اللي انتي عايزاه عمر لو اخر حد بالدنيا دي مش هتجوزه عشان ترتاحي..

نجيه انتي بتكابري على روحك..انا امك وحاسه انك بتحبيه بامارت لما عرفتي اننا هنجي نحظر الفرح فضلتي تبكي طول الليل..

تمارا لو كنتي حاسه بيا كنت عرفتي انا كنت ببكي ليه بس حضرتك لاااا تقرري وخلاص تقتنعي بقراراك وناسيه اني زفته بني ادمه وليا مشاعر واحاسيس ..

نجيه بنت انتي بتكلميني كده ازاي..

تمارا انا مش هفضل هنا يوم تاني ومن بكرى هرجع البيت وشغلي وحضرتك افضلي هنا لوحدك عشام انا زهقت خلاص.

نجيه بنت تعالي هنا هتروحي فين..

تمارا لم تجبها وغادرت وهي تشعر بالاختناق..لتذهب الى غرفة مريم وتنام بجانبها


******

استغفر الله

في الصباح..

زين يلاا بقى بلاش كسل ..

اسيل نظرت اليه باستغراب..

زين بتبصيلي كده ليه..يلاا هنخرج..

اسيل بتعب مش عايزه ..عاوزه انام..

زين تنامي ماشي ماشي نامي يااسيل نامي ليحضر كوب ماء يسكبه عليها بضحك هااا نمتي كويس..

شهقت الاخرى بفزع لم تتوقع منه فعل ذلك..

زين يلااا بقى لحسن يمين بالله هخده انزلك بالحمام وافتح الميه عليكي..

اسيل بتذمر عايز ايه..

زين عايزك تجهزي عشان هنخرج..

اسيل مش عايزه قلتلك تعبانه..

حملها زين واتجه الى الحمام ليفتح الماء عليه...ليقول بضحك عشان تسمعي الكلام تاني..

اسيل ليه كده انا تعبانه..

ليخرج من الحمام هجهزلك هدوم وانزل اطلب اكل وارجع القيكي جهزه..

اسيل بصراخ ابيه عمر ياابيه ..

زين ابيه عمر مش هنا ووفري صريخك ده لبعدين هنحتاجه..

لتنظر اليه باستغراب ..

ليغادر وهو يقول خمس دقايق مش هتأخر..


*****

استغفر الله

رحاب ممسكه هاتفها هو متصلش ليه..معقول يكون حصل معاه حاجه لا لا بعد الشر عليه يارب يكون بخير ايه الافكار دي يابنت هو بس عايز يديني وقتي عشان افكر..

لتعود وتتساءل بس بقاله اسبوعين مكلمنيش وحتى مشفتهوش.وحشني اوووي..هو يعني ممكن يكون اسلوبي معاه كان وحش اخر مره..وزعله.

لا لا مش ممكن احنا لما سبنا بعض اتفقنا انه يديلي وقت افكر..لتنفخ بضيق يارب يارب يكون بخير..


*****

الحمد لله

استيقظت شروق من نومها لتجد عمر يجلس على الاريكه مقابل لها وفي عينيه غضب شديد..وواضح جدا بأنه لم ينم طوال الليل

شروق عمر رجعت امتى حمدالله عالسلامه..

عمر بسخريه نومسيتك كحلي ياست هانم شكلك امبارح طولتي بالسهره اوووووي..مع سي ادهم..

شروق...

عمر ....

يتبع....


19


شروق عمرر انا والله كنت هه…


عمر بانفعال بلا عمر بلا زفت كنتي بتعملي مع ال*** ده ايه. ليخرج الصور التي وصلته.


شروق بتوتر كنت هقولك والله بس بس..


عمر بس ايه …بس ايه يا شروق عايزه افهم بتعملي ايه معاه… كان ماسك ايدك ليه وازاي تخليه  يقرب منك.اساسا.


شروق انت بتشك فيا ياعمر..


عمر لو عندي شك واحد بالميه فيكي مكنتيش بقيتي مراتي وعلى اسمي.ولا كنت بتكلم معاكي بالهداوه دي.


شروق والله كنت هقولك ورفضت اقابله  بس لما جيت اقولك انت كنت بحاله وحشه اووي ومحبتش ازودها عليك..


عمر بانفعال لاأ  زوديها …زوديها بس متخبيش حاجه تاني فاهمه ..


شروق بندم انا اسفه  بس انت اتحملت كتير اووي بسببي..


عمر كان عايز منك ايه..


شروق بارتباك مفيش بيسأل عن موت عم محمود..


عمر بتحذير شروووق لو عرفت ان في حاجه مخبياها عليا صدقيني مش هيحصل خير..


شروق ده اللي حصل صدقني بيسأل عن عم محمود ومات ازاي..وبس ..


عمروال**** كان ماسك.ايدك ليه..


شروق بارتباك هو هو ككانن عايز يييقابل مريم واانا رفضت..وولمما جيت امشي مسك ايدي يترجاني عشان يشوفها.


عمر بشك بس كده..


شروق اه اه بس كده …بعد اذنك.هروح اغسل وشي..


عمر استنى ..


تسمرت مكانها لتسمعه يقول وانتي وافقتي يشوف مريم. 


شروق بتوتر اكيد لااا طبعا بعد اذنك


عمر شروق انا متاكد انك مستحيل تسامحيه بعد اللي عمله معاكي مش كده..


شروق مش هسامحه ياعمر لو فضل يعتذر العمر كله ..لتسرع الى الحمام والاخر تنهد براحه و بدأ يفكر بشيء ما..


***********

استغفر الله

عند.زين واسيل..


في المستشفى لاول مره تقف امام المرأه من ذلك اليوم.


اخذت تنظر لنفسها حتى سمعت صوت زين


زين زي القمر. 


اسيل  … بدأت تسرح شعرها..


زين لو هفضل استنى لحد.متخلصي مش هنخرج النهارده..ليبدأ هو بتسريح شعرها ..


اسيل انا بعرف اعمله لوحدي..


زين عارف بس هنتاخر ..لينهي تسريح شعرها ويرفعه كذيل حصان..كده بقيتي قمرايه..


اسيل… 


زين يلااا بقى نفطر عشان نخرج..


اسيل ماليش نفس..


زين جذبها من يديها واجلسها اما الطعام النهارده هتنفذي اوامري بس..


اسيل والله ماليش ليقطع حديثها عندما وضع الطعام بفمها نظرت اليه وقد اتسعت عينيها لتجده يبتسم .


زين بابتسامه يلااا هناكل وننزل..


وبالفعل بعد دقائق اخذها الى الملاهي..


اسيل انت جايبني هنا ليه..


زين عشان هنلعب..


اسيل ايه..


حذبها زين من يدها وواجلسها بجانبه وربط لها الحزام جيدا..


اسيل انا بخاف من الللعبه دي ياابيه والنبي نزلني…


زين بغمزه مش قلتلك وفري صريخك لبعدين واهو جا بعدين لتحاول النزول لكن اللعبه بدأت بالدوران لتبدأ بالصراخ وزين يمسك يدها ويصرخ معها وهو مبتسم..


********


خرجت شروق من الحمام وهي تجفف شعرها لتقف امام المرأه تتساقط حبات الماء من شعرها على وجنتيها..مما زاد جاذبيتها وجمالها


لينبهر عمر بمظهرها هكذا ولم يستطيع منع نفسه من الاقتراب منها…


عمر ازاح شعرها المبلول على كتفها الايمن وبدأ بتقبيل كتيفها الايسر..ليهمس لها وحشتيني.


 لاول مره لم تحاول ابعاده بل اغمضت عينيها مستسلمة للمساته..مماجعله يتجرأ اكثر واكثر ليدفن وجهه بعنقها ..هامسا ريحتك وحشتني..ليديرها اليه ويبدأ بتقبيلها ويديه تتجول بمنحنيات جسدها …


شروق ععممر …


عمر ااششششش  ليقبلها قبلة عميقه اذابتها حتى استسلمت له وبدأت تبادله القبله شعر بالسعاده عندما لاحظ تجاوبها معه ليحملها وووووووو..


************


اسيل وهي تضع يدها على قلبها بخوف ايه اللي عملته..


زين مغامره جميله مش كده..


اسيل وهي تنظر الى حماسه باستغراب..لكنها ايضا تشعر بالارتياح فهذه هي الصراخات المكتومه بداخلها طوال هذا الوقت قد خرجت منها بفضله. 


زين بتبصيلي كده ليه….ايه رأيك نجربها تاني..


اسيل بسرعه لا لا مش عايزه..


زين بضحك ماشي برحتك تعالي هنلعب غيرها. .


قضت اسيل وقت جميل مع زين حتى ان الابتسامه بدأت تظهر عليها


*********


كان يلعب بخصلات شعرها وهو ينظر اليها وقد غفت بين احضانه لاول مره منذ زواجهما..كانت لحظات لاتنسى بالنسبه له..ابتسم لينحني ويقبل جانب شفتيها لينتبه للباب قد فتح ليبتعد بحرج وكانت مريم..


مريم ماما .


عمر اشششش..


مريم  عمر انت رجعت..


عمر نهض وغطي شروق وهو يينظر اليها ويبتسم ليتجه الى مريم ويحملها ايووا رجعت وحشتيني اوووي. يامريومه.


مريم وانت كمان وحشتني اووويي.هي ماما هتصحى امتى..


عمر وهو ينظر الى شروق بحب ماما تعبانه ومش هتصحى دلوقتي عايزه ايه.ياحبيبتي..


عايزه اروح الروضه ومحدش عملي شعري..وتمارا سافرت مالصبح..


عمر سافرت..


مريم ايوووا هو مين هيعملي شعري..


عمر بس كده  من عنيا انا هعملهولك ليجلسها امام المرأة وبدأ يسرح شعرها حتى انتهى ..بااااسسس كده خلصنا…


كانت شروق تراقب عمر وهو يهتم بطفلتها  لينظر اليها عمر ويجدها قد استيقظت ليغمزها  ويقبلها على الهواء دون ان تشعر مريم..لتحمر وجنتيها خجل…


عمر صباح الورد. 


شروق صباح النور..


عمر بغمزه زي منتي متتحركيش هودي مريم عند السواق وراجع..


شروق بس هو…


 ليحمل مريم متجاهلا كلماتها ويقترب من شروق..


عمر يلااا يامريومه بوسي ماما قبل ماننزل..


لتقبل شروق  مريم والاخر يستنشق رائحة شعرها لتشعر بالارتباك..


عمر مش هتأخر..متتحركيش ثواني بس..


********


على الشاطئ كانت تجلس اسيل مع زين


زين كان يوم جميل اوووي..


اسيل ابتسمت….


زين اسيل..


نظرت اليه اسيل ..


زين مش عايزه تتكلمي..باللي حصل معاكي..


اسيل بدأت ملامحه تتغير الى الضيق..والخوف والارتباك..


زين احنا لما نتكلم هنننسى ولما نننسى نرتاح..


اسيل……


******


في صباح اليوم التالي كان عمرغارق بالنوم ليستيقظ متأخراً.


لكنه لم يجد شروق بجانبه ابتسم وهي يتذكر ليلته معها ليببعثر شعره وينهض ليبحث عنها…لكنه لم يجدها ليذهب الى غرفة مريم ليصدم بانها خاليه من كل شيء..من ثيابها والعابها..


ليعود.الى غرفته وفتح الخزانه ولم يجد اشياء شروق ايضا كأنها لم تكن هنا وكأن وجودها بجانبه كان حلم جميل وانتيهى…بدأ بمهاتفتها لكنها لاتجيبه ..ليجد ورقة كتب عليها سطران مضمونها.


((شكرا على كل حاجه عملتها ليا ولمريم و ياريت ورقة طلاقي توصلني عشان حكايتنا لحد هنا وخلصت وانا قررت ارجع لأدهم ))


ليسحق الورقه بقبضته ويضرب الكرسي بقدمه هادرا ليه ليه كده ليه..


يتبع…


20


في الشاطئ


اسيل بخوف ضمت ركبتيها الى صدرها وبدأت تحرك كفيها على ذراعيها لتقول غي اليوم ده خلصت محاضراتي بدر وقلت ارجع البيت اول مافتحت العربيه محسيتش الا بحد زقني جوى العربيه  لتقول بشهقاتي ملحقتش اعمل حاجه صرخت استنجدت باي حد مفيش فايده..لتنهمر دموعها ..


زين تعرفي حد فيهم.


اسيل  لا كانوا تلاته مغطيين وشوششهم…. ودوني مكان مهجور حاولت اهرب  اصرخ اسمع صوتي لأي حد لحد ماهجموا عليا ..ووووو لتدفن وجهها بذراعيها ويزداد بكائها وهي تحاول كبت شهقاتها


اقترب منها زين وجذبها اليه اهدي ياحبيبتي الحمد لله انتي بخير.


اسيل ..


زين طيب  ازاي عرفتي تتصلي بينا..


اسيل بشهقات معرفش منين طلع عليهم اتنين شباب وهما اول ماشافوهم هربوا..


زين انتي تعرفيهم.الشباب دول...


اسيل  كنت تعبانه ووشي كله دم وانا وانا بحاول لتبكي بحرقه..


زين طيب خلاص ياحبيبتي الحمدلله انها جت على كده وربنا لحقك باخر لحظه..


اسيل مككنتش حاسه بحاجه لحد ما سمعت الشباب بيتكلموا..


الاول هنعمل ايه بالبنت دلوقتي..


الثاني نوديها المستشفى .. اكيد مش هنسيبها كده..هتموت..


الاول مستشفى ايه انت عاوز تودينا بستين داهيه..


الثاني يعني نسيبها تموت احسن..


الاول مش عارف …احنا انقفذناها ومالناش دعوه يلاا خلينا نمشي من هنا ممكن يبلونا فيها.


الثاني مش هسيبها تموت دي بني ادمه وباين انها بنت الناس..


اسيل بعدها حاولت اتكلم معرفش صوتي طلع ازاي ..ونطقت..


موبايلي ..موبايلي…كان موبايلي مرمي بعيد.عني  عالارض..


واحد منهم فتحه بسرعه..وطلع نمرت ابيه عمر لما شاف اخر مكالماتي معاه..حاول يتصل عليه كتير مردش..


وبعد كده قالي واحد منهم عمر ده مش بيرد في حد اسمه ابيه زين اتصل بيه شاورتله بنفوخي اه واتصل بيك ولما سمعت صوتك معرفتش اقول الا لحقني وبعد كده اغمى عليا ومعرفش حصل ايه..


زين يعني هما اللي  بعتوا العنوان من موبايلك.


اسيل ….


لينظر اليها ويجدها شارده وترتجف.. شعر بالضيق من نفسه لانه جعلها تتذكر كل ذلك ..ليبتسم عارفه نفسي بأيه..


نظرت اليه اسيل وهي تمسح.دموعها ..


زين ايس كريم على فريز زي اللي بتحبيه ايه. رأيك.


نهض زين  تصدقي انا غبي واسالك.كمان اكيد موافقه وجذبها معه يلااا بسرعه عشان نجيبه…


لتبتسم اسيل وهي تعلم بانه يفعل كل ذلك لينسيها ماحدث..


******


طرق الباب بجنون ليصدم بادهم يفتحه..


عمر بانفعال انت بتعمل ايه هنا..


ادهم ده بيتي انت اللي بتعمل ايه هنا ..


ليمسكه عمر من تلاتبيب قميصه بيت مين يا**** ده بيت عم محمود واتنازل عنه لشروق..


ادهم بصدمه ابه..


ليدفعه عمر ويقول بسخريه اسيبك تستوعب اللي سمعته…


عمر شروق ياشروق اطلعي انا هنااا..


ادهم هي مش هنا..


عمر ابعد عن طريقي يا****شروووق ياشروووق …. مريم..


ادهم قلتلك مش هنا ليكمل بخبث  رفضت تقعد معايا بنفس البيت وهي لسه مراتك..عشان مش هنعرف ناخد راحتنا. 


نظر اليه عمر بحده ليجذبه من قميصه وانت بتعمل ايه هنااا هاااا.


ادهم سيبني انت اتجننت ..


عمر..اسيبك ..اه ماشي هسيبك بس مش قبل ماارميك برااا البيت ده زي ال*****


ليجذبه ويخرجه من العماره كامله ويدفعه خارجا


عمر حسك عينيك اشوفك تهوب نحيت البيت ده او شرووق او حتى مريم..


ادهم باستفزاز بس شروق بتحبني ومش هتسبني عشانك..


لينفعل عمر ويبدأ بضربه حتى نزف انفه وشفتيه ..


ليجتمع الناس ويفرقوا بينهم..


عمر اخر مره تجيب سيرتها على  لسانك القذر..


ادهم مسح الدماء بكمه ليقول بتهديد ماشي  اقسم بالله لاندمك على كل اللي عملته ..


عمر اعلى ما بخيلك اركبه..


ليلتفت ويجد شروق تنظر اليه بصدمه بعد.عودتها هي ورحاب من المشغل لانها ارادت ان تعود للعمل وفور رؤيتها له حاولت التهرب منه لكنه لحق بها ..


عمر استني شروووق بقلك استني..ليمسك يدها واوقفها..


شروق عايز ايه..


عمر يااه لدرجادي مش طايقه تشوفيني..


شؤوق عايز ايه ياعمر انا عندي شغل..


جذبها عمر من يديه شروق سبني ياعمر هتوديني فين.سيبني.ليفتح باب السياره ويدخلها ويقول بتهديد جربي تنزلي ياشروق. هتشوفي الجنان اللي عمرك بحياتك ماشفتيه..ليصعد بجانبها ويقود السياره حتى وصل لمكان هادء..


شروق ايه اللي بتعمله ده ياعمر انت عايز مني ايه…


عمر عايز افهم عاوز اعرف ايه االلي غيرك ناحيتي..امبارح كنا حاجه والنهارده حاجه.تانيه خالص ايه اللي اتغير بين يوم وليله ايه...


شروق انا بحب ادهم وعايزه ارجعله..


عمر ايه بتبحبيه ..


شروق اه بحبه ..


عمر بصيلي هنا بصيلي وقولي انك بتحبي..


نظرت الى عينيه لتقول بحبه بحبه ياعمر وعاوزه ارجعله..


عمر كدابه انتي كدابه ياشروق..


شروق نزلت من السياره وهمت بالمغادره لكنه تبعها وامسك يدها ليوقفها استنى هنا انا مخلصتش كلامي..


شروق بس انا خلصت اللي عندي وياريت بقى تستعجل بورقت الطلاق..


عمر لاااا …..لاااا طلاق انا مش هطلق..ممكن لو حد تاني غير الزفت ده هصدقك وهتقبل الفكره بس انتي عايزه ترجعي لده لا ياشروق انا لايمكن اقبل بده..


شروق وانت مين عشان تقبل او ترفض..


عمى انا لحد دلوقتي جوزك...


شروق وانا مش معترفه بالزواج ده ..


عمر بانفعال واللي حصل امبارح ده ايه.


شؤوق..


عمر امسك كتفيها ليقول اتكلمي اللي حصل امبارح ايه..


شروق كنت عايزه ارد جمايلك  االلي عملتها معايا..


نظر اليها بصدمه لتتهرب بعينيها منه.


عمر يعني االلي حصل مبارح كنتي بتجبري نفسك عليه..لما كنتي بين اديا كنتي بتمثلي انك مبسوطه ..لما بوسنا بعض لما حضنا بعضا لما لمتنا فرشه وحده كل ده عشان تردي الجميل..


شروق ..


عمر لدرجادي شايفه نفسك رخيصه..لدرجادي تعرفي تكدبي 


نظرت اليه بصدمه..


عمر كنت مخدوع فيكي ياشروق مخدوع فيكي اوووي..


همت بالمغادره لكنه منعها على فين


شروق …


عمر انتي لسه مراتي فاهمه وهترجعي معايا البيت..


شروق ايه اللي بت..


ليقاطعها بجذبها الى  السياره .ليدخلها مسمعش صوتك عشان متشوفيش جناني …ليقود السياره وينطلق بها…


عمر مريم فين..


شروق وقد شعرت بالخوف من حالته ععند خالتي سلوى مامت رحاب..


عمر ….


ليسمع صوت هاتفها..


نظرت من المتصل لتتغير ملامح وجهها فور رؤيتها لاسم ادهم لاحظ عمر ارتباكها و خطف الهاتف منها واوقف السياره..


ليجيب عليه وفتح مكبر الصوت..


ادهم …


ليصدم عمر


يتبع …

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

اللي عاوز البارت الجديد يعمل انضمام من هناااااا 

اكتب ف بحث جوجل مدونة قصر الروايات 

الرواية كامله من البدايه من هنااااااا 


تعليقات

التنقل السريع