القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية لقاء القدر الجزء الثاني من الفصل 21الي الفصل الأخير بقلم لمياء نبيه


رواية لقاء القدر الجزء الثاني من الفصل 21الي الفصل الأخير بقلم لمياء نبيه 


رواية لقاء القدر الجزء الثاني من الفصل 21الي الفصل الأخير بقلم لمياء نبيه 

21

لقاء القدر 2

اكيد فكرني مش عارفه اعتذر ازاي بس بجد كنت كل اما انزل بأخد ح\ظر 

فنا مش عارفه المشكله فين فنا هلخص اللي فات 

حبيبه وافقت وعلي الجواز من تميم والدنيا مشت تمام وتميم عمل كدا علشان أسر و يزن اتفق معاهم أن كتب كتاب أسر وتميم في يوم واحد و بعدها الاء جون خط-فها و لكن أسر رجعها وعرفت أن جون هو اللي ق/تل كلمتها وباباها وان كلمتها مخا/نتش عمرو والعائله كلها عرفت ويزن زعل علي أن طول المده دي فاكر أن الاء خا/نت صحبه  وعز عرف أن جميله مش مرتبطه وأنه فعلا بيحبها وسامر كان في حاله حرب مش عارف يعمل اي و نرمين ومراد خايفين من حور بنتهم وتميم اتفق مع حور أنه هيفضل مع حبيبه لكن مش هيقرب ليها  لحد يوم المهمه بعدها يجوزها وبسبب حبيبه

وجينا ليوم كتب الكتاب 

ويبدأ كتب الكتاب كلا من  حبيبه وتميم  و أسر والاء 

ليأتي صوت من بعيد :وقفوا الجواز دا لينظر الكل بصدمه ليجدوا  عز الصغير

أسر يقف :في اي الواد دا ماله شوفي اخوكي ياحبيبه

حبيبه :مش عارفه في اي ماله تميم روح شوفه 

تميم :حاضر 

عز مسك الميك :عارف انكم كلكم نفسكم تعرفوا اي اللي حصل

عز الاب :روح للـ كلب دا هاته

سامر يقرب من عز الصغير فينا ي عليه يزن :تعالى يا سامر

يروح سامر عند يزن 

عز:تقريبا كدا حاسس اني وبخت الدنيا بس كنت عاوزه اقول شكرا يمشي عز بالميكروفون ويقرب من تميم شكرا لاخويا وحبيبي وصحبي تميم اللي لما عرف اني مدمن مرحش قال لحد بالعكس كمل بإبتسامه خطفني من بيتي 

وعد بصت لعز :ابنك كان مدمن 

عز :استنى اما افهم بس 

كمل عز الصغير :خطفني ومن غير ما حد يعرف كان بيعالجني من الإدمان وبص لحبيبه اكيد بساعده اختي حبيبتي حبيبه ومنساش سامر اللي كان ليه فضل كبير ولا اي يادكتور وعدي طبعا اللي دايما كان بيوصي عليا  بصراحه كل دا مكنش هيتم غير بساعده حد وهو

ابتسمت جميله فاقترب منها عز ثم تخاطها اكيد عمو يزن اللي وفر المكان واللي كان طبعا بيضلل بابا كتير يضحك يزن ويخده في حضنه تمشي جميله  

عز الصغير شافها  :واه صح مكنتش هفطر عسل اسود ولا عمري هحبه ولا عمري هسمع ام كلثوم تقف جميله عند الباب وتبتسم وتدور لتجد عز يقترب منها و يكمل :ولا حد كل ساعتين يعيط ولا شخص يتحملني ولا يحكيلي حدوته ولا ينكد عليا  ولا يتقبلني بشكلي الباهت ويفضل جمبي ولا كل خميس 

أسر في الخلفيه :اخلص احنا بنام بدري ليضحك الجميع من في القاعه 

عز بص لجميله وابتسم :بحبك يا لقاء قدري 

جميله :بتقول اي 

عدي وسامر يقفوا خلفها :انتي لسه هتفكري 

جميله تضحك 

عز ينزل على احد ركبتيه ويفتح العلبه ليظر خاتمين  ويبتسم : تتجوزيني 

جميله :امبارح قولتلي عمري ما هحبك والنهارده بتقول بتحبنى كل دا علشان كنت السبب في علاجك 

عز :جميله لا انا بحبك بجد بحبك من اول ما شوفتك 

جميله افتكرت كلامه ليها؛ انا اسفه مش هقدر 

عدي بص لسامر وسامر بصله وتميم بص لحبيبه 

جميله تمشي عز مسكها من ايديها :انا قبل كدا سبتك تمشي من باب بس المرادي لاء اقترب وهمس في اذونيها : مش هتقدرى دي مش هنا انتي جميله العز ها قولتيلي هتبقي تيلا ولا ايلين 

تكمل بضحكه و بهمس :هي مين 

عز بإبتسامه:موضوع يطول شرحه بعد المؤذون 

جميله تنظر له بإستفهام: اشمعنا 

أسر :يجماعه عاوزين نخلص  ومال على حبيبه اخوكي دا الفرح يخلص و هزعله جامد علشان المحن دا فيه حاجه اسمها كافيه مش في فرح 

حبيبه تضحك ليراها تميم فيمسك يدها وينظر لها بحده 

وعد :شكل ابنك مش هيجبها لبر روح لم الليله 

عز بص لوعد ولابنه:عندك حق 

عز رأي عز الأكبر بيقترب :هقولها لآخر مره موافقه تتجوزيني 

تضحك جميله :موافقه ليضحك عز ويقف عز الأكبر ويبتسم 

يحملها عز ويلف بيها عز :خلاص يجماعه كملوا انتم الجوازه و حضن كفها و اتجه لـ وعد اللي كان ملامحها كلها استفهام 

ورجع ابيه عز لوعد أيضا ووقفوا جميعا ينظرون الي كتب الكتاب الي ان  نطق المؤذون جملته الشهيره بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 

لتذهب وعد لتحضن حبيبه فتنظر الاء لهما فتتجه حور لتحضنها 

حور الام :مبروك يابنتي شوفتك عروسه 

أسر :بالنسبه لأبنك 

تلتفت حور وتضع يدها على كتف الاء:شش انا ام العروسه دلوقتي 

أسر :عروسه عريس يبص لـ الاء انا عاوز الفرح يخلص مش كتبنا الكتاب نروح بقا 

يزن يقرب :الواد دا مش عارف طالع لمين 

أسر يخبطه في كتفه :ليك يابابا 

عدي يقترب منهم :متبقاش مدلوق اوي كدا 

يزن :مبروك ياحبايبي

الاء :مبروك ياعمو 

أسر :طب بص للي جاي

ليجد حور الصغيره و رحمه 

تميم يقترب منه ويهمس  :عدي شكلك واقع اوي

عدي :امشي امشي

رحمه تسلم على الاء :مبروك يا الاء 

الاء :الله يبارك فيكي عقبالك ياقمر 

رحمه تتجه ناحيه أسر لتسلم عليه فيقوم عدي بزقها ويسليم على أخيه وبدخل في حضنه :مبروك ياحبيب قلب اخوك 

أسر بهمس في اذن اخيه:يا شيخ كل دا علشان متسلمش عليا

عدي :اسكااات 

وبعد 

رحمه :عن اذنكم اروح اسلم على تميم وحبيبه 

أسر ينظر لعدي ويضحك الجميع ينظر لهم 

عدي :يلا ياجماعه كلنا صحيح نسلم 

حور الام :مبروح ياحبيبه 

حبيبه بفرحه:الله يبارك فيكي ياطنط 

يزن :مبروك ياحبيبي ويتجه ناحيه عز :العيال كبروا ياعز 

عز الأكبر :اه والله هنا دول اللي كنا بنجري وراهم 

حور الام :مبروك ياتيموا

تميم :الله يبارك فيكي ياماما ثم يدور بعينيه على حور مراد ولكن لن يجدها تلاحظه حبيبه 

حبيبه :في حاجه ياحبيبي 

تميم :لا ياحبيبه 

ابراهيم ينظر له سامر ويأتي ليسلم على العرسان ثم اتجه ناحيه سامر 

ابراهيم :عقبالك يا سامر 

يبتسم سامر :قريب ياحبيبي 

ينظر ابراهيم ليجد حور الصغيره واقفه مع رحمه 

فيقترب منهم 

ابراهيم :اخباركم 

حور الصغيره :تمام يا دكتور

ابراهيم ينظر لها ويبتسم لأنها كانت جميله ويتكلموا  يراه سامر فيتجه نحوهم ترى رحمه قدوم سامر فتغمز لحور 

بيقف سامر بجوار حور الصغيره 

سامر :نسيت اقولك يادكتور ابراهيم   فيلقط يد حور بتنظر له هيا ورحمه 

سامر بإبتسامه :انا وحور هنتخطب قريب  

ينظر حور ورحمه لبعض ثم تنطر حور الي سامر 

وإبراهيم ينطر بصدمه 

سامر :اي ياجماعه انا قولتلكم حد مات بقولكم هنتخطب 

ابراهيم بإبتسامه :مبروك يا سامر 

سامر :الله يبارك فيك يا حبيبي 

ابراهيم :طب استأذن انا 

وبمشي متجها ناحيه الباب 

حور الصغيره :انت اي اللي قولته دا انت فاهم انت قولت اي دا ممكـ يقطعها سامر بهمس في اذنيها 

سامر :بحبك يا خطيبه الروح  تبتسم حور  ويمشي 

تقرب منها رحمه :قالك اي الواد دا هو بت تهز حور 

حور الصغيره بإبتسامه :اي في اي 

رحمه :هو بقت اي وفي أي 

حور الصغيره :قالي بحبك 

رحمه بفرحه  :بتهزري صح

حور :لا قالها بجد 

رحمه تحضن حور :مبروك 

ابراهيم نظر لسامر :لي مقلتش انك بتحبها من الاول 

سامر :مش جايز لسه حبيبها 

ابراهيم :دنا صحبك من اول يوم جت فيه وانت معاها وبتراقبها من بعيد نظراتك كل حاجه فيك كانت غريبه بس انا كنت بكدب نفسي 

سامر:بمعني

ابراهيم :يعني كان باين عليك اوي 

يرى ابراهيم والدته تشاور له فيذهب لها 

ابراهيم :نعم ياماما 

والدته تشاور بعنيها ناحيه حور مراد ابراهيم يراها تخرج 

ابراهيم :تمام ياماما 

ليخرج ورائها حتى يلحقها 

ابراهيم :الجو مش لطيف 

حور مراد تنظر ورائها وتأخذ تنهيده :انت 

ابراهيم :لو مش هيضيقك ممكن نتمشي 

حور مراد :لا انا واقفه شويه وهدخل تاني 

ابراهيم :تمام يلا بينا يسحبها من ايديها ويتمشوا 

حور مراد تكسر الهدوء:انت مملتش

ابراهيم :مش فاهم 

حور مراد :مملتس من الرفض 

ابراهيم أدرك ما تريد الوصول ليه فأبتسم :مش لو كنت انا 

حور مراد بعدم فهم :ازاي يعني 

ابراهيم :يعني انا منكرش اني أعجبت بشخصيتك بس انا متقدمتش ولا مره كل اللي عملته ان ماما قالتلي عليكي قبل كدا فقولت انا معجب بشخصيتها لقتها اتقدمت قولت فرصه اعرفك بس وقتها وصلني رفضك فقولت خير

حور مراد تقاطعه:ابراهيم انت معجب بس

ابراهيم :حتى لو حبيتك الإنسان مينفعش يفرض نفسه على حد

وصلوا لحد الكبرى وقف ابراهيم واكمل

  ابراهيم :لو لسه بتسألي فعرفي ان الانسان لما بيحس ان الحاجه مش بتاعته ولا حباه لازم يسيبها ياحور

حور مراد تذكرت تميم :مش يمكن الحاجه دي حباه بس الظروف مش معاه

إبراهيم اخد تنهيده وبص للبحر :لو حباه مكنش وقتها هيبقى فيه حاجه اسمها ظروف 

حور بتنهيده وتنظر أيضا للبحر :عندك حق 

في القاعه 

حور الام تقف بجوار بنتها:مبروك ياحبيبتي 

عدي :سامر ياترى بتحبها ولا صالونات 

ينظر سامر ليها :شوفوا اللي تشوفه حوري يقرب منه عدي :ولا أتلم 

سامر:ياعم دي خطيبتي

عدي :مين قال لسه يابا

يزن :اهدوا بقا ولا انت رايك ايه ياعز

عز :انا رأي اني مش عارف حاجه دا  كل واحد من العيال طلع بيحب

حور الام :بأساس طالعين لمين 

عز ينظر لوعد يجدها تضحك 

يزن يميل الي حور :بجد ولادك دول كبرونا اوي 

حور الام:مبروك انت 

الـ دى جي :ياريت كل الكابل يتفضلوا يشاركوا العريس والعروسه في رقصه السلو 

سامر :تسمحيلي 

عدي:ولا أتلم كدا هو اي 

سامر ينظر ليزن ليشاور بالموافقه يأخذ حور ويطلع لسانه بيضحك الجميع 

يزن :صحبه الصون تسمحيلي برقصه 

حور الام تبتسم وتروح معاه 

وكذلك عز ووعد 

عدي لا يجد احد 

عدي :وانت يا حزين مين يرقص معاك ينظر بعينه ليجد رحمه واقفه لوحدها

يذهب لها عدي:تسمحيلي ارخم شويه 

رحمه :لا اتفضل امشي 

عدي :هحرمك من الامتحانات 

رحمه:خلاص رخم يضحك عدي 

أسر وهو بيرقص مع الاء:الاه عدي بقا لذوذ 

الاء:م فهمه 

أسر :بصي وراكي تنظر الاء خلفها وتضحك

سامر يلاحظ أيضا 

سامر بضحك :تقريبا عدي وقع

حور بخوف :عدي

سامر يضحك:اهدي اقصد وقع في حب رحمه ويشاور لها براسه ناحيه عدي بتضحك :كنت عارفه اصل معروف اكتر اتنين بيكرهوا بعض بيحبوا بعض 

سامر :بس انا حبيتك من غير ما اكرهك 

بتضحك حور 

عند حور مراد وإبراهيم 

فتنظر حور مراد الي الساعه :يالهوي لازم نمشي نلحق حتى نروح معاهم 

ابراهيم ضحك ومشوا لحد القاعه ودخلوا 

ابراهيم :شوفتي ياستي اهو وصلنا على اخر فقره ورقصه السلو 

نرمين بصت لبنتها لقتها مع ابراهيم 

نرمين :شوفي ياحبيبتي 

تنظر ام إبراهيم :والله ليقين على بعض اوي 

نرمين في سرها :ياريتك تفوقي يابنتي

ينظر ابراهيم ليجد سامر يرقص مع حبيبه 

ابراهيم غمز لحور:شكلهم بيكلموا علينا 

حور كانت عنيها على تميم اللي بيضحك وهو بيرقص مع حبيبه كأنهم وخدين بعض عن حب وعصبيتها تزداد مع كل رقصه وضحكه ليهم  

ابراهيم نادي عليها لحد ما فاقت :إبراهيم ترقص

ابراهيم باستغراب :نعم

حور شدته وإبراهيم كان مستغرب وبدأت ترقص سلو معاه

إبراهيم وهما بيرقصوا :هو في حاجه جتلك 

حور :ازاي

ابراهيم :اصل شدتيني علشان نرقص 

ترى تميم بيشيل حبيبه ويلف بيها هو وأخوه شال الاء ويصفق لهم الجميع 

حور تنظر لإبراهيم في عينيه :انت بتحبني صح

ابراهيم بأستغراب :لي السؤال دا 

حور مراد وهي تأمل ان يخبرها بحبه :بتحبنى اه ولا لا  

ابراهيم :اه 

حور مراد:تمام اوي يعني انت بتحبني وفي سرها والله ياتميم لنشوف مدام انت م بتيجي بالذوق اما نشوف هتختار مين 

لاتأخذ الميكرفون وتنظر لتميم اللي باصلها بإستغراب 

تميم :هتعمل اي المجنونه دي يقرب منه أسر 

حور تنظر لتميم :جماعه ممكن دقيقه علشان هقول حاجه مهمه ولازم دلوقتي 

نرمين تقف وتنظر لمراد  بقلق وهو الاخر 

حور مراد :الحاجه المهمه اللي عاوزه اقولها اني مهما كنت مديقه بس لازم افرح دلوقتي  وتنظر لتميم اللي يحرك راسه بالرفض 

حور مراد تأخذ تنهيده :اللي عاوزه اقوله اني 

يتبع


22

لقاء القدر 2

حور مراد :الحاجه المهمه اللي عاوزه اقولها اني مهما كنت مديقه بس لازم افرح دلوقتي  وتنظر لتميم اللي يحرك راسه بالرفض 

حور مراد تأخذ تنهيده :اللي عاوزه اقوله اني حبيت هي مش غريبه بس غريبه عن اللي حوليا اني احب والاغرب اني أعلن حبي قدامكم ل يغمض تميم عينه وتنظر نرمين لـ مراد بخوف عما ستقوله ابنتها 

حور مراد :الشخص دا ابراهيم 

ينصدم كل من تميم و نرمين ومراد وإبراهيم ووالدته 

حور الام:الحمد لله 

ابراهيم بصدمه ليجد حور مراد تقف أمامه :انت طلبت تتجوزني وانا موافقه 

ابراهيم بنفس الصدمه :قولتي اي 

حور مراد:قولت موافقه اني اتجوزك واني بحبك 

والده ابراهيم :مبروك يانرمين 

نرمين :الله يبارك فيكي 

مراد كان ينظر لابنته بإستغراب:اي اللي بيحصل دا غريب يا بنتي 

تسريع للأحداث الفرح ينتهي الفرح بصدمه تميم وعدم معرفه ماذا يفعل وهل يتقبل الوضع 

و ابراهيم و نرمين ووالدته فرحانين 

و بين دموع وعد لرحيل ابنتها  وفرحتها برأيتها عروسه و سامر اللي مش مصدق انه اتوافق عليه و انه هيبقى بعد كام يوم خطيب حور الصغيره  و حور الام و يزن  اللي فرحنين عل فرح  أولادهم فرحانين وعدي عمال يرخم على رحمه طول الفرح و

عدي اليوم وكله روح لبيته 

عند الاء واسر يقفا أمام بيت 

أسر :يلا يا لولو بابا اداني الشقه دي وقال اننا هنكون هنا في راحه 

الاء:غريبه ياآسر لان تميم عند عمو يزن 

أسر بضحك : بابا كان بيقول انه هيدي لتميم الشقه اللي في العماره وشوفي انا النهارده مش عاوز تحقيق انا طاير من الفرحه وياستي هنرجع بعد يومين  

الاء تضحك :طب حاسب لتقع ليقترب منها ويميل برأسه عليها ويهمس في اذنيها :منا وقعت خلاص بس في حبك 

الاء تبتسم :افتح الباب يلا 

يفتح أسر الباب وتدخل الاء لترى صوره  على الجدار كبيره لوالدها مع احد نسخه منها لتقف أمام الصوره وتنظر لـ أسر اللي بيضع يده على كتفها ثم يحضن كفها بيده ويبتسم :مامتك جميله و شبهك اوي 

الاء تبتسم 

أسر :ادخلي غيرلي وانا كمان 

ليدخل الاء لتجد ورقه لتبدأ ان تقرأ 

عند حور الام 

يزن :راحوا شقه عمر و الاء 

حور مراد بصدمه :اي انت بتهزر صح 

يزن يذهب للسرير ويستريح:لا ياحبيبتي مش بهزر  لازم يبدوأ من هناك 

حور الام :الشقه مش مترتبه 

يزن :وديت وحده تنضفها 

حور الام  :البت والولا لبسهم هنا 

يزن :أديت ليهم طقمين ها بقولك 

حور الام :ها 

يزن : وحشتيني لتضحك حور ألام وتجلس بجواره:والله انت رايق اه صحيح شوفت بنتك حور و سامر 

يزن يضحك :بنتك فكراني مش عارفه وهيا كان عنيها علطول باينين و سامر فعلا اد الثقه تصدقي جالي وكان متوتر وخايف الواد دا محترم يا حور و يستحق بنتك 

حور الام :العيال كبروا يا يزن كلهم هيروحوا معدا الولا عدي

يزن بضحك :اهو عدي  دا بيحب وكلها ايام وهو ورحمه هتلاقيهم قريب جايين ويقولولك نكتب الكتاب  

حور الام :مش قولتلك العيال كبرو 

يزن يضحك  :بس احنا لسه 

حور الام :تضحك 

عند نرمين 

نرمين :شوفت بنتك 

مراد :بنتك بتخطط لحاجه 

نرمين :ياخوفي لتكون لسه بتحبه 

مراد :مش عارف روحي اكلمي معاها وشوفيها 

تذهب نرمين 

حور مراد :كمان مبيردش تمام 

نرمين :مين مبيردش 

حور مراد بتوتر وتلف :ابـ  ابراهيم 

نرمين :تعالى ياحور نقعد نكلم 

عند تميم وحبيبه 

حبيبه قاعده وتميم دخل 

تميم ابتسم وبص ليها :ازيك 

حبيبه بتادله الابتسامه :بخير وانت 

تميم :ماشي الحال اتعشيتي 

حبيبه :مش جعانه 

تميم :ازاي قومي نتعشى انا جعان 

حبيبه :تمام 

قعدوا ليتعشوا 

تميم مسك فونه وجد مكالمات من حور مراد  

تميم بص لحبيبه :معلش هعمل مكالمه مهمه وانتي كملي اكل دخل الاوضه 

حبيبه :حاضر 

رن تميم على حور مراد مردتش رن اكتر  من أربع مرات لحد ما  حور ردت 

تميم :اي مبترديش لي 

حور مراد : قولت اسيبك مع الهانم 

تميم :حور بطلي الاستفزاز واي  الهبل  اللي انتي عملتيه دا بتحبي ابراهيم لاوبتتخطبي

حور مراد :خلاص هسيبك تجوز واقف اتفرج وياتري هي عارفه انك بتكلمني 

تميم بعصبيه :اي يا حور في اي انتي عارفه اني بحبك و مجوزها لحد ما اشوف حل وانتي عارفه اني مبحبهاش

حور مراد :تميم روح كمل ليلتك ياتميم و كل حاجه انتهت 

تميم :هو اي اللي كل حاجه انتهت هتخليني اجيلك والله 

حور مراد بضحك :ولا تعرف  اي هتسيبها علشاني 

تميم :حور هقبلك كمان خمس دقايق في ***

حور مراد :تمام 

تميم لبس تيشرت وبنطلون و خرج واتجه ناحيه الباب وهو بيلبس الكوتش 

حبيبه بصوت مهزوز :انت ماشي دلوقتي 

تميم :في شغل وهاجي كمان نص ساعه مش هتأخر 

حبيبه :هستناك 

مشي تميم من غير ما ينظر لحبيبه 

عند رحمه 

تلفونها يرن 

تفتح 

رحمه: الو  ايو انا رحمه... سيد مين ... لا الرقم غلط 

وتقفل 

فيرن مره اخرى 

رحمه :الو.. نعم.. والله منا سيد كشري ولا اعرف حد اسمه كدا... حصل خير 

وتقفل فيرن مره اخرى 

رحمه :الو... ايو انا سيد كشري افندم.. اه حضرتك سيد كشري.. نعم افندم... فاطمه مين.. يااستاذ الرقم دا مش تبع المسلسل خالص وقفلت 

عند حور الصغيره 

حور الصغيره ماشيه في البيت وبتضحك :كفايه يا سامر مش قادره... بس انت عملت كل دا امتى لتسمع صوت ضحك عدي فتذهب ليه ثانيه كدا يا سامر 

عدي  :الو.. الحاج عبد الغفور 

لتدخل حور الصغيره :عبد الغفور 

ليقفل عدي الخط 

حور الصغيره :بتعمل اي ومين عبد الغفور دا 

عدي  بضحك :بقول لواحد على مسلسل يتفرج عليه 

حور الصغيره بشك :بس صوت ضحكك جايب البيت كله 

عدي :وه هو حرام ابقى مبسوط ثانيه واحده مش المفروض تكوني نايمه اي مصحيكي 

حور بإرتباك :منا راحه انام اهو بس قولت اشرب وسمعت ضحكك 

عدي  :طب يلا تصبحي على خير تمشي حور وتدهب الي غرفتها 

حور الصغيره :الو 

سامر بضحك :حصل خير 

حور الصغيره :بتضحك طب تصبح على خير 

سامر :الاه استنى خدي هنا راحه فين 

حور الصغيره :هنام 

سامر :ااه طب قبل ما تنامي لازم احكيلك حدوته 

حور الصغيره :حدوته لي شايفني صغيره 

سامر :لا شايفك حبيبتي 

حور الصغيره تضحك :طب ياترى حدوته اي 

سامر :هنشوف ليها اسم بعدين 

حور الصغيره :طب يلا احكي 

سامر :شش يلا روحي نامي وانا هبدأ احكي 

تسير حور للسرير :ها احكي 

سامر يذهب ايضا ويستلقي :شوفي يا ستي كان يامكان 

عند جميله 

جميله :علفكره انت احرجتني 

عز بضحك :وانتي علفكره وقعتيني 

جميله :وقعتك 

عز :اه في حبك تنكري يا احسن طالبه ولا معيده بقولك صحيح تحبي اجيب الحاج والحاجة امتى 

جميله بضحك :هشوف لك معاد من خالتوا

عز :لي ومحدش من عندك فاضي 

جميله :اه عند حد مهم وخدهم 

عز الصغير :مش فاهم 

جميله :ربنا يرحمهم 

عز :يارب  طب بقولك اخويا وانا بكلمك سمعته وهو 

بيحكي حدوته للحته متيجي احكيلك

جميله :حته 

عز :خلاص حبيبته يلا كان يمكان... 

عند تميم 

وصل تميم ل حور مراد 

تميم :حور

لتلف له وتتجه نحوه 

حور مراد  :افندم 

تميم يمسك يدها :اي اللي قولتيه في الفون دا 

حور مراد :اي كذبت لتبعد يده وتبتعد خطوه 'اي دا انت سيبتها وجيت مش عيب كدا ياريس وياتري قولتلها اي 

تميم :حور لازم تفهميني اي اللي انتي عملتيه دا 

حور مراد :عملت اي ياتميم تحب افضل اتفرج عليكم وياتري تحب افكر هسمي ولادكم اي 

تميم  بنبره  :كفايه انا بحبك انتي 

حور مراد بنفس نبره الزعيق:واتجوزتها هيا تميم باباك كلم اللواء واجلها يعني هتتنفذ كمان شهرين تكون رجعتم من شهر العسل 

تميم بصدمه :اي اتأجلت 

حور مراد :ابعد عني ياتميم 

تميم مسك ايديها :بعد كل دا 

حور مراد :انت بقيت ليها 

تميم :بس قلبي ليكي 

حور مراد تبتسم :يعني هتبقى ليا 

تميم بإبتسامه :ومش هكون غير كد بس بشرط 

حور مراد :كمان بتشرط 

تميم. :اها لعبه بتاعت ابراهيم دي تنتهي النهارده 

حور مراد :طب بقولك حاجه احلا 

تميم :اللي هيا 

حور مراد :ان احنا الاتنين ننهيها في وقت واحد يعني انا أنهى حكايتي مع ابراهيم وفي نفس الوقت تنهي انت كمان حكايتك 

تميم بأبتسامه:موافق 

حور مراد :بحبك 

تميم :وانا كمان 

يرن تلفون حور 

حور مراد ترد على التلفون 

حور :لازم امشي دلوقتي 

تميم:طب اوصلك 

حور مراد :لا همشي انا 

تميم :هتوحشيني

حور مراد:اشوفك بعد بكره علشان مينفعش عريس ويجي 

ليضحك تميم ويسير حتى يصل إلى بيت ليدخل ليجد حبيبه علي الركنه نائمه ليأخذ تنهيده ويقترب 

وينزل لها :حبيبه حبيبه 

حبيبه بنعاس :لي

تميم :لي اي انتي بتحلم ويضحك ويحملها ويدخل بها إلى الداخل ويضهعا على السرير ويغطيها وينهض للقيام لتمسك حبيبه بيده 

تميم ينظر لها ولـ ملامحها ويضع يدها بجوارها و يدخل حمام ليغير ملابسه وينام في غرفه بجواره الجميع نائم في هدوء تام لتستيقظ حبيبه من احد الكوابيس ل تبحث عن تميم لا تجده فتنادي باسمه ليستيقظ تميم عندما يسمع اسمه 

تميم بصوت به نعاس :نعم انا هنا  لتجري ناحيته لتراه وتجري عليه لتلقي نفسه في حضنه و تبكي فيبدأ يطبطب عليها ليجدها نامت  لينظر لها ويشعر شعور غريب ليبتسم ليحملها ويضعها في الغرفه الثانيه ويأتي ليقوم لتمسك بيده فيأخد تنهيده وينام جمبها لتقوم حبيبه بوضع راسها على صدره يأتي تميم يرفع يده ليعدلها لكنه يرجع يده ويطبطب عليها وينام 

في الصباح 

يستيقظ تميم على صوت خبط ويبدأ يفوق ليجد حبيبه فينظر الي لامحها ثم يبدأ يصحيها 

تميم:حبيبه حبيبه تبدأ حبيبه بالصحيان 

تميم :انا هطلع اخد شور تكون انتي جهزتي

حبيبه :لي 

تميم يبتسم :علشان أهلنا مثلا بره يلا ياحبيبه 

حبيبه تجلس وتحرك يدها على وجهها :حاضر 

قام تميم و حبيبه بدأت تلبس 

عز ينظر لعز الكبير :اي يابابا هما هيفضلوا سيبنا كتير 

وعد تضحك :عرايس عقبالك 

عز الصغير  يسند ظهره على الباب :اهو دا الموضوع اللي كنت عاوزه اقولها ليكم انا عاوز اتجوز علطول 

سامر :دنا معملتهاش 

وعد بضحك :بعد اخوك سامر متستعجلش 

عز الصغير  :لا انا بقول عمو يزن بيحب يمشي بشويش 

سامر :اهي دي مشكلت عمي حبيبي الوحيده 

عز الصغير :الوقتي عمي حبيبي 

سامر :اومال 

وعد :خلاص استنا عارف اللي بيستعجل بيحصل فيه اي 

يضع عز ذراعه خلف ظهره على الباب ليسند عليه :بيحصل كل خير لتفتح حبيبه الباب ليقع عز 

بيضحك الجميع 

سامر وهو بيعدي :يارب يكون الخير واضح في وشك 

يجلس الجميع 

عند الاء واسر 

أسر:الفطار مخلصتهوش لي ياحبيبي 

الاء بأبتسامه  :لا شبعت بجد 

أسر :لا لا مبقاش انا اللي عامل الفطار و الاخر ميتكلش كله 

الاء :ياحبيبي تسلم وكل حاجه وتقف 

أسر :لا دا مش الشكر اللي  عاوزه

الاء :امال عاوز اي 

أسر يقف ويقرب منها الاء ترجع لورا :أسر ابعد 

أسر يقرب اكثر ويلتقطها بيده:يابنتي انتي مراتي 

الاء تضحك أسر :لا كدا نتهور ويقرب ليرن جرس الباب الاء بتبعده ويمشي :الباب وتضحك 

أسر :اي الناس اللي بتيجي في وقت غلط اي دا البت 

يجري يلحق الاء قبل ما تفتح ويسحبها 

الاء:اي 

أسر :البسي عبايه يلا 

الاء:وماله البيجامه 

أسر :بقولك مشي كدا على شعري 

الاء:لي 

أسر :مشي بس 

الاء تحرك يدها على شعر أسر 

أسر :فيه حاجه 

الاء:لا 

أسر :يعني مفيش قرون ولا حاجه اتأكد كدا

تضحك الاء أسر :بقولك ما تفكك وتيجي اكملك حدوته امبارح

الاء :أسر حبيبي روح شوف تقريبا دول عمو وطنط وانا هروح البي عبايه أو أي حاجه من اللبس اللي جوا 

أسر :تمام يا زوجتي العزيز.

تدخل ويفتح أسر الباب يجد اهله 

حور الام تأخذ ابنها في حضنها:مبروك ياحبيبي 

ثم يزن يبارك له و حور الصغيره ويأتي دور عدي :بقولك يا أسر الجواز حلو 

يزن :أتلم يالا

عدي :الاه بكره اجوز واعرف 

ليضحك الكل ويجلسوا تحرك حور الام عينيها لتتذكر ذكريات مع صديقتها بتسقط قطره دموع من عينيها يلاحظها يزن ليقوم بأحتضان كفيها لتبتسم 

عز :بس بردوا مقولتش يااسر الجواز حلو 

أسر :الاجابه دي عند بابا اه مجوز من زمان 

يزن :كدا بتحطني في وش المدفع 

حور الام بزعل مصطنع:تقصد اي يا يزن 

يزن :الاه مقصدش حد يقدر يقول حاجه وهو عايش مع ملاك 

حور الام تضحك 

عدي :يا يزون ياجامد 

ليضحك الجميع وتدخل الاء وهي ترتدي احد الدريسات 

لينظر لها الجميع 

الاء تقترب من حور الام وتسلم عليها فتأخذها حور في حضنها :الاء حبيبتي وتسقط دموعها فتستغرب الاء وتذهب لتسلم ل يزن ليضمها :مبروك ياحبيبه بابا شوفي القمر دا يبقى عندنا  وتكمل وتجلس بجوار حور الصغيره 

أسر ينظر لأمه باستغراب اللي كانت باصه ل الاء ودموعها تنزل :في اي ياماما 

الاء:مالك ياطنط 

حور الام :تعالى هنا ياحبيبتي لتجلس الاء بجوارها 

حور الام :انتي جيبتي منين الدريس دا 

الاء:بصراحه لقيته في الدلاب

حور الام :تعرفي انه كان بتاع مامتك 

تبتسم الاء:اه حسيت 

أسر يحاول يغير الموضوع :بقولكم يا جماعه انا بفكر انا ولولو نعيش هنا 

الاء تبص ليه فيغمز ليها 

حور الام :لا انتم النهارده بليل هتيجوا لينا البيت البيت  ساكت من غيركم 

عدي :كفايه انا يا كوكو ولو عاوزه بفكر اجوز 

ليضحك الكل

يزن يبص لحور الام ويشاور ليها تفهمه حور الام 

حور الام :طب يلا حبايب القعده معاكم ميشبعش منها والله بس عاوزين نمشي 

يزن يقوم :اه والله ولسه هنروح لتميم و بعدها نتغدى 

الاء:طب استنوا تتغدوا معانا يا عموا 

يزن :قولنا اي بابا بقا 

الاء:تمام يابابا ممكن تستنى تنغدي سوا 

يزن :مقدرش اتغدي غير من ايد حور أو في بيتنا 

الاء تضحك وتنظر لحور الصغيره وتأتي لها حور في حضنها :عمو ممكن تسيب حور معايا 

يزن :مش النهارده ياحبيبتي يوم تاني وانتم كدا كدا هترجعوا  يلا ياعدي 

أسر :والله يابابا كنتم خليكم تتغدوا معانا 

عدي :ايوا يابابا علشان نفسي اسأله اسئله كدا 

أسر :لا يابابا انا بقول ان عدي لازم يروح 

ليضحك ويودعوا بعض يزن :تعالى يااسر يذهب معه تحضن حور صغيره الاء:هتوحشيني

الاء :وانتي اكتر والله خلي بالك من نفسك ياعروسه 

حور الصغيره تضحك الاء:يهنيكي ياحبيبتي 

يمشي الجميع ويقفل أسر الباب 

الاء :طب انا هروح اعمل الغدي 

يسحبها أسر :غمضي عينك 

الاء:لي 

أسر :غمضي 

بتقفل الاء عنيها فيخرح أسر جواب 

أسر :فتحي 

الاء:اي دا 

أسر :افتحيه تأخذه الاء وتفتحه فتخرج تذكرتين 

الاء:بتهزر صح 

أسر :لا هنروح دبي 

الاء تضحك بفرحه ليحملها أسر 

الاء:اي 

أسر :كان فيه حدوته عاوزه تكمل 

عند تميم وحبيبه 

سامر :تميم 

تميم كان قاعد وماسك الفون 

سامر :تميم 

تميم :ايوا 

سامر :اي ياعم انت مش معانا ولا اي 

عز :تلاقيه بيشوف هيقضي هو وبيبوا شهر العسل فين 

تميم :اولا اسمها حبيبه يا عز تاني حاجه لا بشوف شغل 

سامر :ايوا ياعم بتغير 

تميم يضحك ويرجع يمسك الفون تاني 

يرن الجرس لتفتح حبيبه تجد اسره يزن 

حبيبه :ازيك ياطنط 

حور الام :ازيك ياحبيبتي

تميم يذهب ليجد عيلته تميم في سره :تعالوا انجدوني

يرحب حبيبه وتميم بأهلهم ودخلوا ليرحبوا ب عائله عز

ويجلسوا يبتسم سامر بحور الصغيره وهي الأخرى

عز الصغير يميل عليه :مش كدا روحلها لأنك شكلك واقع

سامر :تفتكر عادي

عز يضحك

يزن :موحشتكش الشغل يا عز

عز الكبير :اكيد وحشني اي رايك بكره 

يزن :وهو كذلك 

حور الام :بس اي الجمال دا يابوب 

حبيبه :أغلى طنط عندى 

حور الام :ماما بقا 

وعد :الاه لما هيا ماما انا اي 

حور الام :ماما اتنين وتضحك ليضحك الجميع 

سامر :بقولك ياعمي خطوبتي من حور امتى 

عدي :لما اجوز انا الأول 

سامر :وانا مالي بيك يااخي 

عدي :شوف يابابا انا بقول دا مينفعش 

سامر :شش متدخلش بيني وبين عمي حبيبي

يزن :ايوا يا سامر ياحبيبي 

سامر :عمي حبيبي 

يضحك الجميع يجلسوا في قعده لطيفه 

عند حور مراد 

قاعده بتكلم تميم لتسمع صوت مامتها تنادي ليها

_هكلم ماما وارجع ليك 

=متتاخريش 

  لتخرج لها  ولتفجأه بوجود ابراهيم ووالدته لتبلع ريقها وتنظر بإبتسامه ورأها صدمه وتنظر لإبراهيم بتسأل 

نرمين تضحك :روحي جهزي نفسك ياحور 

حور مراد بنفس الصدمه والابتسامه :حاضر 

وتذهب لغرفتها 

&تميم الحقني في مصيبه 

_اي حصل اي 

&ابراهيم ومامته برا 

_دا ازاي يعني أنهى المهزله دي

&طب بص رن كمان نص ساعه وبعدها تعالى قابلني  في نفس المكان 

_انتي بتهزري انا اعد مع عيلتي 

&تميم اللي بقوله سلام 

لتغير ملابسها وتخرج للخارج 

تجلس بجوار امها وابيها

مراد بأبتسامه  :بصي ياحور يابنتي بعمله امبارح دي انا قررت  وهما معايا خطوبتك انتي وإبراهيم بعد بكره وهتروحوا بكره تختاروا الشبكه اي رايك  

حور مراد :تمام يابابا اللي تشوفه 

مراد :يعني للدرجادي ابراهيم مسيطر 

ابراهيم يضحك هو ومراد  ثم ينظر لها ابراهيم 

و يبتسم ليها فتبتسم له وفي سرها تلعن ما تفعله 

عند تميم ينظر للساعه 

يزن :تميم عاوزك 

يقوم تميم مع يزن فينظر سامر لهم ويقوم ليقعد بجوار حوار فيشده عدي 

عدي :ولا رايح فين 

سامر :جمب خطبتي

عدي :اقعد جمب نسيبك لحد ما تبقا خطيبتك 

ليضحك الجميع

عند يزن

يزن :يعني اي

تميم :يعني مش هسافر ولا هروح مكان يابابا

يزن :انا قولت اللي عندي وهنروح ياتميم

تميم:بابا هو بالغصب

يزن :اه ياتميم في اي في احساس جويا انك مش مبسوط

تميم :لا يابابا فرحان وينظر لحبيبه  بس اقولك عندك حق

يزن :تمام ياحبيب بابا

يرجع تميم ليجلس هو وابيه

يزن :فيه مفأجاه يابوبه مع تميم ليكي

ينظر تميم لأبيه ثم يرجع لينظر ل حبيبه :اه هتفرحك ثم ينظر للساعه

ويقوم برن على حور وينظر ليهم معلش يجماعه مكالمه شغل ويدخل الغرفه

&ايوا ياحور يلا انا جاي اهوه علشان في حاجه مهمه

_وانا كمان

خرج تميم :معلش ياجماعه انا لازم اخرج

حور الام :هتسيب عروستك ورايح فين

تميم : جاي خمس دقايق بس ويخرج 

لتنطر حور الصغيره لـ حبيبه التي كانت تنظر له

ينزل تميم  وراح عند حور وبدأ يتكلموا

حور مراد :وحشتني

تميم :انتي أكتر كنت عاوزه تقوليلي اي 

حور مراد:انت بردوا كنت عاوز تقول حاجه 

تميم :مش مهمه اوي قولي انت يلا 

حور مراد:بصراحه كدا بابا حدد واكملت مسرعه بعد بكره خطوبتي على ابراهيم 

تميم : اي مش قولتلك أنهى المهزله دي

ازاي لازم تكملي فيها اي الحل 

حور مراد :مش عارفه بس هتصرف قول انت الحاجه مهمه 

تميم : مش مهمه خلينا في اللي بيحصل 

حور مراد :هتصرف بجد بس بشياكه ها قول بقا 

تميم :مفيش ياحور هسافر بكره الفجر احم شهر العسل بتاعي انا وحبيبه 

تقف حور مراد:ودي حاجه مش مهمه تحب بعد شهر العسل اجيب هدوم للبيبي وبتقولي مش مهم 

تميم :استنى هقولك 

حور مراد :وياتري هتقضوه فين في أمريكا ولا فرنسا 

تميم :لا دبي 

حور مراد تقترب منه وتشده من الياقه :انت حد زقك عليا 

تميم :اعمل اي يعني بابا اي تحبي اعمل اي يا حور 

حور :تمام انت روح وانا هتخطب ولما نرجع نبقا نشوف 

تميم :يعني اي 

حور مراد :يعني لو حضرتك حسيت من نحيتك غدر اعرف اني هتجوز فاهم 

تميم :تمام ياحور 

تسريع للأحداث يمر اليوم باكمله أسر و الاء يبدأوا يجهزوا شنطتهم و حبيبه تجهز أيضا للشنط وتميم قاعد بيكلم حور

حبيبه :تحب احط ليك هدوم صيفي

تميم وهو ينظر في الفون :حطي اللي انت شيفاه

ياحبيبه

حبيبه بخيبه امل :طيب يا تميم

يمر الوقت ويسافروا جميعا في الطياره

بتمر الايام ويزيد حب الاء وأسر في الخروجات ومواقفهم وحبهم لبعض اما حبيبه فكل اما تقرب لـ تميم يبعدها عنه جربت معاه كل التجارب غيرت شكلها ولبسها و تطبخله اكل اللي بيحبه بتحاول تحسن علاقتهم ومش عارفه في اي

وفي أحد الايام

تميم يجلس مع أسر

تميم :أسر انا بقيت متلغبط حاسس بمشاعر اتجاه حبيبه

اسر:تميم انت فاهم انت حكتلي اي ياريتك ما عملت كدا علشاني لو كنت قولتلي

تميم :كنت هتعمل اي يعني

أسر :كنت هتصرف ذنب حبيبه اي

تميم :عارف اني غلطان بس في الشهر دا بدأت احس بحاجات غريبه وهيا مش مقصره بس انا كدا بخون حور

أسر :ياتميم انت ممكن متكنش حبيت حور اصلا ويكون مجرد إعجاب لوحده مدتلكش وش وتكون بتحب حبيبه بس مكنتش عارف

تميم :لا انا متأكد اني بحب حور ويمكن مشاعر إعجاب لحبيبه

أسر :مفتكرش يا تميم حاول تدي لحبيبه فرصه

تميم :وحور

أسر :يادي حور تميم خليها تكمل حياتها انت كدا بتخرب حياه حبيبه و حور ليها حياه مع ابراهيم وهو بيحبها

تميم بنفاذ  صبر :تمام مدام دا اللي شايفه

تميم :يلا نروح

أسر :يلا متنساش لسه اسبوع ونرجع حاول مع حبيبه

تميم :حاضر يلا  تحركوا يدخل تميم البيت ليجد 

زينه على الأرض ونور خافت ناحيه طاوله في الصاله ليقترب ليجد كلمه H. B. Dوتأتي حبيبه وهي ترتدي فستان قصير وفرده شعرها  وتحمل تورته :كل سنه وانت طيب ياحبيبي

يأخد منها تميم التورته ويضعها على الطاوله ويدخلها في حضنه :ربنا يخليكي ليا شكرااا محدش افتكر عيد ميلادي غيرك

حبيبه تخرج من حضنه :طب يلا غير علشان نحتفل

تميم يلف يده حولها  :بس اي الجمال دا

حبيبه تبتسم تميم يشعر بشعور غريب اتجاه حبيبه اول مره يشعر به

تميم :نرقص

تضحك حبيبه :تعالى

ليقوم بتشغيل اغنيه

ويبدأ تميم يرقص ميعرفش كان ماله بس هو فرحان حاسس بأحساس غريب بس مريح اول مره يشوف حبيبه بالجمال دا وشعرها بيطير وفستانها وحبيبه كانت فرحانه  تميم فرحان  على فرحها 

يرن فون تميم

حبيبه :فونك بيرن

تميم :سبيه

حبيبه بإبتسامه :شوف مين

تميم :حاضر ويخرج فونه من جيبه ليجد أسر

تميم :شوفي ياستي اهو أسر

حبيبه بضحك :طب رد

تميم :الو

أسر :مش عارف اعتذر ازاي بس عيد ميلادك كان النهارده وعيله قالولي اعيد عليك بس انا نسيت

تميم :ياسيدي حصلخير كدا كدا دا عيد ميلادي اللي ماما بتحتفل بيه مش عارف لي

أسر بضحك :ياعم حد طايل يبقى بيحتفل مرتين بعيد ميلاده ها عملت اي مع حبيبه

تميم بص ليها:كلامك يمكن طلع صح يلا انا هقفل

أسر :سلام و لولو بتقولك كل سنه وانت طيب

تميم يغلق المكالمه ويأتي له رساله من حور يفتحها ليجد جمله ببعت مش بترد لي فيغلق الفون

تميم :نكمل رأس

حبيبه تقترب منه وتمسك الجرافيت و بتدلل :ممكن تغير علشان نقطع الجاتوه ليلف تميم يده :تأمري ياقمر

تضحك حبيبه ليدخل تميم يغير و يلبس قميص وبنطلون اسمر  ويرش برفان ويفتح بعض ازرار قميصه ويبص في المرايه ويغمز ويخرج

يرى حبيبه :ها هنقطع التورته

حبيبه :اه يلا

ينظر تميم ليها بإستغراب :مالك

حبيبه :مفيش يلا

يقوم بتقطيع التورته ويأخذ قطعه ويأكل حبيبه لتضحك

تميم :انتي اجمل وارق مخلوقه

حبيبه :بحبك

تميم بتردد ليغلق عينه :انا كمان ليفتح عينه

حبيبه :طب منا عارفه

تميم :عارفه منين دنا لسه عارف دلوقتي

حبيبه :مش فهماك

تميم : فكك بقا ويقرب مدام انتي طلعتي بتحبيني

حبيبه بإبتسامه:ايوه

تميم :وانا كمان اكتشفت اني  حبيتك

حبيبه بفرحه  :ايوه

تميم :تيجي احكيلك حكايه

حبيبه :حكايه اي 

تميم يضحك :تعالى هحكيلك جوه 

حبيبه بتضحك :حكايه اي بردوا 

تميم يلف يده على خصر حبيبه :حكايه واحد كدا معرفه 

حبيبه :تعرفه يعني 

تميم :ايوه عز المعرفه وانتي هتعرفيه 

حبيبه تضحك يرن فون تميم مره اخرى 

تميم :الاه اي الفون دا بقا 

حبيبه :أسر تاني 

تميم :هشوف دلوقتي ولا افكني تعالى افكني تضحك حبيبه :لا يمكن حاجه مهمه 

تميم :حاضر يسحب يده ويأخد الفون ليجد المتصل  حور مراد يبلع ريقه ويتوتر 

تميم :هرد واجيلك 

حبيبه :ماشي 

يدخل تميم :ايو ياحور.... بالغلط.. هستهبل في اي... 

حاضر ياحور لما اجي مصر... اه الاسبوع جاي ياحور... فكك من حبيبه.. اه صحيح في موضوع مهم عاوزك فيه.. لما اجي هقولك وقتها وفي سره  اتأكدت خلاص.. اكيد وحشني اشوفك .. وانا واخد تنهيده كمان بحبك يلا سلام اشوفك اول ما أنزل علشان الموضع المهم ليلف ليجد حبيبه خلفه و يملئ وجهها الدموع 

تميم :حبيبه هفهمك انت فاهمه غلط

حبيبه :طلقني 

يتبع

23

#لقاءالقدر2

حبيبه :طلقني

تميم اتصدم :اطلقك سحبها من ايديها :حبيبه قولي انك بتهزر

قامت حبيبه بنزع يده :طلقني وتركته وصارت لـ غرفتها ونزلت الشنطه وبدأت في تعبئه ملابسها تميم لـحقها :طب اسمعيني والله ما كان قصدي انا والله ب

تركت حبيبه الحقيبه ونظرت له و قاطعته  :متقولهاش اي فكرني مش عارفه كنت كل شويه اتغير في شكلي و اطبخ اللي بتحبه وانت ولا هنا دنتا خليت اكتر يوم البنت بتستناه وتفرح فيه لأسود يوم عندي سبتني وروحتلها 

ينظر لها تميم بصدمه

حبيبه:اي مستغرب لا ومش بس كدا دنتا حتى يوم ما اهلي وأهلك كانوا هنا روحت ليها للدرجادي محاولتش تحبني حتى حاولت اتغير وقولت هيتغير وحاولت لكن متغيرتش ولا حبتني حتي النهارده براڤوا عليك قدرت تحقق وتخليه يمحيك وتمسك بالحقيقه مره اخرى وتقوم بترتيب الهدوم في صدمه تميم وتقفل الحقيبه 

تميم :حبيبه استنى علشاني حتى طب هتروحي فين 

حبيبه تمسح دموعها وتسحب الشنطه :اي مكان المهم مشفكش

تميم يمسك يد حبيبه يوقفها :طب استني ونرجع سوا بكره 

حبيبه تنظر له وتسحب يده من علي  يدها وتسير وتغلق الباب وتخرج وهيا لا تعلم أين تذهب لتتحرك ثم تجد الاء ترن عليها 

الاء:ايوا ياحبيبتي.. انتي فين 

حبيبه :مش عارفه 

الاء :طب قولي اي مكان 

حبيبه :انا عند ***

يفوت عده دقائق وتأتي الاء مع سياره تاكسي وتخرج 

لتحضن حبيبه وتأخذها معها

عند تميم

أسر :يعني ينفع اللي عملته دا

تميم :مكنتش عارف ان دا هيحصل وغير كدا مخنتهاش

أسر :الوقتي الاء تهديها وهنلاقي حل 

تميم :ان شاء الله 

عند حبيبه والاد

الاء:اهدي ياحبيبه  

حبيبه :بعد كل اللي حكيته وتقولي اهدي 

الاء:صدقيني تميم محدش يقدر يجبره على حاجه انتي ناسيه صدقيني هو اتجوزك علشان بيحبك ومنحسبوش على ماضي ولازم تسمعي منه مدام قالك بحبك ياحبيبه يبقى بيحبك صدقيني لازم تسمعيه 

حبيبه تمسح دموعها:لا مش عاوزه اسمعه انا هطلق 

يدخل تميم يحاول أسر إيقافه  

تميم :عاوزه تطلقي

حبيبه :اه 

تميم :بشرط تقعدي معايا ونكمل سنه معجبكش تقدري تقولي ونطلق ولو حبيتي نفضل هكون فرحان جدا 

حبيبه :وفر على نفسك ياتميم انا معتش عاوزاك 

تميم :انا قولت اللي عندي ومستنيكي تحت 

وينزل تميم ويلحقه أسر 

تنظر الاء لحبيبه 

تميم جلس في السياره ومعه أسر 

أسر :عارف اللي جه يكحلها عماها اهو انت عملت كدا 

تميم :انت شايف كدا وانا شايف انه بدل ما يكحل أو يعمي حب شكل عيونه 

أسر :انت فاكرك باللى عملته دا هي هتيجي 

تميم :اه 

أسر :والله بجد انت عكيت 

تميم يرى حبيبه نازله ومعها حقيبتها:طب بص كدا ثم يخبط على فخذ اخيه يلا ياحبيب اخوك انزل 

ينزل أسر وتميم ويفتح لحبيبه الباب الامامي بتنظر له حبيبه وتضع حقيبتها وتتجه لتفتح الباب الخلفي وتجلس فيه ينظر لها تميم ثم يجلس ويسوق 

يصل إلى المنزل 

بتنزل حبيبه وتصعد الي البيت  ينظر تميم ويأخذ تنهيده وينزل ويطلع الشنطه ويصعد الي الشقه ليفتح الباب لتدخل حبيبه ويأتي تميم يدخل لتغلق الباب خلفه لينظر تميم وبصوت مهموس :ابتدينا 

يفوت عده وقت 

عند أسر والاء

أسر :تميم حبها بجد تميم مش بيخاف صدقيني

الاء:بس هو غلطان يااسر 

أسر :اه غلطان وغلطه كبير فعلا 

الاء:تفتكر هتسامحه 

أسر :مش عارف دي حاجه حسب هيا بقا 

الاء:عندك حق وتتوب تصبح على خير يااسر 

أسر :أصبح على خير استنى 

الاء:اي 

أسر :كنت عاوز احكي حكايه 

الاء:معلش بكره 

أسر :خليكي فاكره يلا تصبح على خير 

عند عز 

جميله :يعني اي 

عز :يعني اختي تيجي بس والولا اخويا يخطب واحنا بعده ياجميل 

جميله تضحك

عز :الوقت اتأخر ولازم تنامي 

جميله :اه فعلا يلا تصبح على خير 

عز :لا لا انا محكتش حدوته 

جميله :بلاش النهارده ورايا بكره تدريب 

عز :لا يلا كان يامكان ليدخل عليه سامر 

سامر:واما يحلي الكلام 

عز يتنفض :ايه دا سامر 

سامر :كنت عارف انك كدا 

عز :استر عليا يستر عليك ربنا 

سامر :ابدا 

ليدخل عز الكبير :في اي 

سامر يقف بجوار ابيه :مفيش حاجه يابابا دا عز كان بيحكي عز يلحقه :مشاكل الجامعه والدنيا 

سامر يضحك:اه هي فعلا مشكله بس حلوه 

عز :ولا ملكش دعوه بمشاكلي لهقول على مشاكلك 

سامر :ولا 

عز الكبير :ناموا يلا وانت يا سامر اي جايبة هنا يلا روح نام 

سامر :تمام تصبح على خير 

يذهب سامر ينظر عز الكبير ل عز الصغير :وانت بتحكي الحدوته خليك عاقل 

ليضحك ويمشي 

عز:فكك من اللي حصل وتعالى احكيلك 

جميله :تصبح على خير ياعز  

عز :وه لتقفل جميله ويشعر عز بالنوم 

عز :وانتي من اهلي 

عند عدي 

عدي :الو فاطمه كشري معايا 

رحمه :دكتور عدي ياريت تنام وترحمني يوم 

عدي بصدمه:اي دا انت عرفتي منين 

رحمه :مين رقمك هيكون منين ياريت تنام ياعبد الغفور 

عدي :يعني عارفه من زمان على كده 

رحمه بإبتسامه:مش لوحدك اللي بتعرف تشتغل الناس 

عدي :والله 

رحمه :والله نام 

عدي :طب تمام سلام 

رحمه تضحك وتقفل بيرن فونها مره اخرى 

عدي:الحاجه

رحمه بضحك :ايوه.... 

عند تميم 

تميم :مهو لازم تتعشي

حبيبه:مش عاوزه 

تميم :طب يلا ويسحبها ويتعشوا وبعد انتهاء العشا تميم :بصي كمان اسبوع هنرجع مصر لازم نمثل اننا اسعد زوجين 

حبيبه :تمام ياتميم وياتري هتسيبني بعد مهمه ولا هتكمل في التمثليه

تميم :والله دا قبل ما اعرف اني بحبك بس هنخلينا سوا سنه وانا هسبلك القرار 

حبيبه :تمام 

تمر الأيام وتميم بيحاول يقرب حبيبه منه و أسر غارق في بحور عشقه مع الاء و سامر وعز الحياه ماشيه عندهم بخير وحبهم بيزيد لـ جميله وحور 

اما حور مراد ف تبعت لتميم ولكنه مبيردش و اتخطبت لأبراهيم وبعتت لتميم اللي شافها و مردشذ ورنت ولكن مش بيرد اما عدي فهو مزال يشاكس رحمه وبيقربوا ومر الاسبوع و سافروا جميعا وركبوا سيارتهم 

في السياره في الطريق إلى بيت يزن 

تميم ينظر لحبيبه :فكيها ربنا يفكها عليك 

حبيبه :تحب ارقص

تميم :في بيتنا بإذن الله 

حبيبه :سم 

تميم بضحك :عسل عسل ليرن فونه :ايوا يا أسر.. طب ابعتلك حد... تمام 

حبيبه :في اي 

تميم :مش انتي مبتكلمنيش بس هقولك أسر عربيته اتعطلت بس هو عرف يصلحها فبيقول هيتأخر 

وصلوا تميم وحبيبه

 أمام بيت يزن 

تميم وحبيبه بينزلوا من عربيه يقرب منها تميم :حبيبه متنسيش اللي اتفقنا عليه

حبيبه :اكيد يمسك تميم يد حبيبه و يقف ليفتح الباب ليجد عائلته ترحب به وتأخد حور الام حبيبه وتميم  في احضانها 

حور الام :وحشتوني اوي ياولاد  

تميم وحبيبه :وانتي كمان ياماما 

ليسلموا علي يزن 

يزن :امال فين أسر 

تميم :عربيته اتأخرت 

ليكملوا تسليم علي عدي وحور الصغيره 

تميم :عدي هات الشنط من العربيه 

عدي:حاضر  

حور الصغيره تحضن حبيبه مره اخري :وحشتيني 

حبيبه :وانتي اكتر  

حور الام :احنا هتفضل واقفين يلا اطلعوا غيروا يكون الاكل جهز 

تميم :حاضر ياماما يأتي عدي ويقوم بصعود الحقيبه الي اعلي وينزل لـ أسفل ويرن هاتفه 

تنظر حور الصغيره الي ابيها وتضحك 

ليقرب تميم من حبيبه ويلتقط يدها  :يلا ياحبيبتي 

تبتسم حبيبه بإصطناع :يلا ياحبيبي تنظر لهم حور الام بغرابه ويصعدوا 

اول ما تميم يغلق الباب تسحب حبيبه يدها 

حبيبه :كدا حلو 

تميم ينظر لها : اه كدا فكرونا اسعد زوجين ما  اقولك منعتبر اللي فات غلطه ونبدأ من جديد حتي مش هتبقي بتمثيل 

حبيبه بتفتح الشنطه :اللي فات ياريته كان غلطه بيرن فون تميم ويكون المتصل حور مراد 

لتنظر له حبيبه: وياريته كان فات وخلص  لتأخد لها ملابس البيت وتدخل الحمام 

يرد تميم 

حور مراد :بقالي اسبوع برن ومش بترد لي وببعت بتعمل سين وخلاص في اي 

تميم :مفيش حاجه مكنتش فاضي

حور مراد :تمام لما نتقابل بقولك انا كلمت اللواء وقال إن المهمه الاسبوع الجاي بس لازم تعرف انها بقت اخطر لأنهم مسلحين بمعدات حديثه ومعاهم سلاح يكفي بلد بحالها 

تميم :علي الله وانا هنزل الشغل بكره عاوزه حاجه 

حور مراد :وحشتني عاوزه اشوفك 

تميم :تمام بكره في الشغل 

حور مراد بإستغراب :تمام ياتميم 

وتقفل حور مراد ويقوم تميم بتغير ملابسه لتخرج حبيبه تجد تميم يلعب في الجوال

حبيبه :انا نازله 

تميم :يلا سوا

ينزل تميم معها ليجلسوا جميعا علي السفره 

حور الام :يلا ياحبيبتي كلي

حبيبه :لا انا شبعت ياطنط تسلمي 

حور الام :شبعتي اي كملي أكلك

ليسمعوا صوت من بعيد 

_الاكل  واللمه الحلوين دول من غيرنا 

لينظروا جميعا ليجدوا أسر والاء

حور مراد تجري لتضم ابنها والاء 

أسر :ماما انا هموت من كتر الحضن 

تبعد حور الام :اه يابكاش

الاء :بس متزعلش طنط حبيبتي وحشاني اوي ياحور

حور الام :وانتم والله يلا اطلعوا غيروا وتعالوا كلوا ولا اقولكم تعالوا 

يقربوا من السفره ليسلم أسر والاء علي يزن وتدخل حور الصغيره في حضن أخيها و تأخد أيضا الاء 

حور الصغيره في حضن الاء بهمس :أما حصل حاجات كتير 

الاء :هنحكي كتير النهارده 

وتسلم الاء ايضا علي عدي 

أسر :بقولك يا عدي 

عدي :ايوا يا أسر

أسر :الشنطه 

عدي :ابقوا هاتلكم شيال شنط ويذهب ليغسل يده 

عدي :رايح اهو عدوا الجمايل علشان تردوها  ليضحك الجميع 

تنظر الاء لحبيبه وتجلس بجوارها 

الاء بصوت يسمعه حبيبه فقد :بقيتي بخير 

حبيبه:اه يلا كلي

في الجامعه 

يجلس سامر وإبراهيم 

سامر :وانت عامل اي مع حور 

ابراهيم :غريبه اوي مره الاقيها معايا حلوه وكل حاجه ومره أحسها أنها مخصوبه عليا وانت عامل اي 

سامر :لا ياسيدي احنا بقا ما صدقنا الواحد كان شايل حمل كبير تعرف كل اما اكون مدايق اشوفها احس أن خلاص اي طاقه سلبيه راحت مش بحسبها معاها بحس انها الخير بتاع الدنيا 

ابراهيم :ياسيدي ياسيدي طب هتتخطبوا أمتي 

سامر :لما اخواتها يرجعوا اي دا حبيبه قالت إنهم راجعين النهارده ليقوم 

ابراهيم :رايح فين 

سامر :هروح احدد معاد 

ابراهيم يضحك 

في بيت يزن في المساء 

يقوم الجميع بجلب الطعام و يجلس الجميع ويشاهدوا فيلم 

عدي يجلس بجوار حور :بت ياحور 

حور الصغيره :ايوا 

عدي:بصي كدا كلهم كابلز الا انا وانتي

حور الصغيره تضحك :بكره يبقا انت بس 

عدي :ما يمكن ابقا قابلك 

حور الصغيره :هيهي 

عدي باستغراب:هيهي

حور الصغيره:هتخطب اهو

عدي :العبره في اللي هيتجوز الاول 

تميم بهمس في اذن حبيبه:بحبك

حبيبه بصدمه تنظر للشاشه و بتوتر:ابعد ياتميم 

ليضحك تميم 

أسر :الفيلم حلو 

الاء:اوي اوي 

أسر :بس مش حلو زيك 

تضحك الاء 

يزن :حوري

حور الام:ها 

يزن :وه ها صحيح انا نسيت اقولك أن عز و الجماعه جاين النهارده 

تدور له حور الام وبصدمه :اي ومقولتليش

ليسمعوا جميع صوت جرس الباب 

حور الام تنظر ليزن يشاور يزن بأه 

حور الام:قوموا ضبطوا الدنيا عمكم عز ووعد علي الباب

ينظر الجميع بصدمه يزن :روحي افتحي وهنتصرف 

تذهب حور لتفتح الباب 

يزن :تميم حبيبه أسر والاء انتم اطلعوا غيروا بسرعه 

عدي :حلو يلا ياشباب نطلع نغير 

يزن :انا قولت عدي وعدي وحور هنظبط الدنيا دي في خمس دقائق وبعدين تطلعوا تلبسوا يلا 

عند تميم وحبيبه 

حبيبه :انا مش فهمه هو في اي

تميم بضحك:فيه أن عدي وحور اتدبسوا شكل بابا نسي يقول لماما أن اهلك جايين واحنا عكينا تحت وبس ومينفعش نقابل الضيوف بلبس البيت حتي لو هما اهلك وبقرب منها لانك بقيتي حرم تميم ولا اي 

حبيبه :مؤقت أو علي الورق ايهما ادق

تميم بيقرب :الورق بس 

حبيبه :ابعد ياتميم لتأخد ملابس وتجري تدخل الحمام تغير ملابسها ليضحك تميم 

عند حور الام

حور الام:وانتم اتغديتوا اي 

عز الصغير  :طنط هو مينفعش نكلم جوا 

يزن يقرب :لا ياحبيبي ينفع انتم عارفين حور بتحب تستقبل 

يزن يضم عز الكبير ويسلم علي وعد 

سامر:عمي حبيبي 

ليضحك يزن وعز ويدخلوا وينزل أسر والاء ويسلموا علي الجميع وتميم ينزل وفي يده حبيبه 

ويجلسوا جميعا ويبدأو في الكلام 

سامر يقاطع الكلام :بصراحه مش هلاقي وقت مناسب ياعمي اني اكلمكم وخصوصا اني بحسكم عيلتي فنا ياعمي بتمنى ان خطوبتي على الانسه حور تكون اخر الاسبوع 

ينظر يزن لحور الام اللي بتبتسم يزن :مش حاسس انه قريب 

سامر :والله ياعمي انا بصراحه نفسي يكون بكره 

ليضحك الجميع 

يزن :وانا موافق يلا نقرأ الفاتحه  ويقرأ جميعا الفاتحه لتحضن الاء وحبيبه حور الصغيره ويباركون لها وامها 

وايضا لسامر في النهايه تميم وقف 

تميم :كنت عاوز اقول حاجه انا كمان 

لينظر له الجميع لياخد تنهيده :بإذن الله اكبر مهمه هتتحفر في تاريخي هتبقى الاسبوع الجاي فـ حبيت اقولكم 

حور الام :وياتري الخطر قد أي 

تميم بضحك :قد انه يقدر يدمر  بلد مش ابنك بس

لتنظر حبيبه بخوف ل تميم هي والجميع 

حور الام:انت بتهزر 

تميم يرى نظرات الخوف :لا يجماعه اكير بهزر 

ليضحك 

سامر :طب مااقول حاجه انا 

أسر  :اعرف ان طلباتك كترت واحنا بنام بدري وانا بتخنق 

الاء:بس ليزعل

سامر :لا نسيبي يقول اللي عاوزه 

أسر :حبيب قلبي أحلي خطيب اختت 

ليضحك الجميع 

سامر :اي رايك ياعمي ان نكتب الكتاب بعد ما تميم يرجع بالسلامه 

حور الام:مش حاسس ان احنا كده مستعجلين 

سامر:بصراحه يجماعه هنعمل فتره خطوبه لي مهو الخطوبه دي للتعارف واحنا مع بعض واحنا صغيرين وغير كدا ان ناوي نكتب الكتاب وبدل الفرح نعمل عمره 

لينظر الجميع لبعض 

يزن بإبتسامه:شوف يا سامر انا ربنا مرزقنيش غير بحور يعني زي ما بيقولوا هي الحبيبه التانيه بعد حور طبعا ليضحك ويكمل وعمري ما احب انها تزعل وكل حاجه بعملها ليها بتفكير علشان كدا انا ويصمت قليلا ثم يكمل  موافق علشان تفكيرك واني عارف انا بسلمها لمين 

تميم وأسر وعدي ينظروا لبعض 

يزن بهمس لعدي : متبصوش لبعض 

تميم يشاور لأسر وعدي  :بقولك يا سامر تعالى معانا بره 

سامر :في اي 

عدي :ياعم هنشرب بيبس في البلكونه

سامر قام وقاموا وراه 

يزن بصوت مهوس في اذن حور :كلمي الشرطه أو الإسعاف 

عند سامر 

سامر :في اي بتبصولي كده لي 

تميم :انت دفنه فين 

أسر يقرب :أو حطه فين 

عدي :عامله عند مين 

ينظر له أسر وتميم 

عدي :فين يا حيوان انطق

سامر:اي انت بتكلموا عن أي 

ليضحك أسر 

أسر :بينكر 

تميم ينظر له :هتقول فين ولا هعرف بطريقتي 

عدي يقرب ليه :شكله مش هيقول انا بقول نقتله 

سامر يبلع ريقه :فهموني براحه 

جميعا يقربوا منه وفي صوت واحد :العمل اللي عامله لبابا مخليه يوافق على كل حاجه 

ينتهي اليوم ويصعد كل شخص على غرفته 

عند تميم 

حبيبه :انت كنت بتكلم جد تحت 

تميم يروح يجلس بجوارها على السرير :مش فاهم 

حبيبه :على المهمه 

تميم :كلام بيني وبينك اه بس متخافيش جوزك كفاءه 

حبيبه تضحك ولكن ترجع تاني :طب قوم 

تميم :شوفي دا سريري اصلا 

حبيبه :تمام اقوم انا 

تميم يسحبها :شوفي ازاي قموصه تعالى نامي وانا هفرد الكنبه وانام يلا تصبحي ع خير 

ينام تميم وحبيبه 

في الصباح يستيقظ الجميع وينزل الجميع الي أسفل ويبدأ الجميع  في الفطار ثم ينصرفوا على اشغالهم 

عند تميم 

حور وقفت قدام تميم 

حور مراد :ممكن اعرف حضرتك مبتردش لي

تميم :مببقاش فاضي 

حور مراد :بقا كده طب انا اتخطبت 

تميم بنفس البرود :مبروك

حور مراد :هو في اي مالك 

تميم :مفيش حاجه ياحور ممكن تروحي على شغلك علشان افوق لشغلي انا كمان لو سمحتي 

حور مراد بأستغراب :تمام ياتميم عن اذنك وتمشي 

سالم :كنت قاسي شويه مش كدا 

تميم :عندك حق 

يذهب تميم ليعتزر 

تميم :انا اسف لو كانت طريقتي مش لطيفه

حور مراد تقوم :وانا مش زعلانه منك ومتزعلش واه صح كلها ايام ونروح المهمه وانا اخلص من الخطوبه وانت تخلص من جوازتك صح ياحبيبي 

يسكت تميم 

تسريع للأحداث تمر الأيام بنفس الوضع حبيبه تميم بيحاول معاها يرجعها زي الاول و جميع المرتبطين حياتهم بخير و مستقره وعز فاتح باباه واتفقوا بعد خطوبه أسر يروحوا يقدموا ل جميله وحور مراد بتعامل ابراهيم بجفا ومستغربه من تغيير تميم  ويأتي يوم الخطوبه 

الجميع كان بيتجهز 

تميم :حبيبه فين الحزام 

حبيبه :هتلاقيه مكانه 

تميم :فين 

حبيبه تروح تجيبه من مكانه:اهو 

تميم :والله انتي خارقه 

تضحك حبيبه :طب يلا اطلع اكون جهزت 

تميم :مكفايه بقا دنا بحبك المعامله دي بتاعت اقسام  

حبيبه تشعر بتغير تميم :هفكر بس يلا برا يخرج تميم بيلف ظهره ليجد أسر 

تميم :حبيب قلبي هي طرداك

أسر :يعني التانيه اللي مدلعاك 

تميم :يلا الحال من بعضه يسيروا ليروا ابيهم 

أسر بضحك :مش دا الواد ابوك 

تميم بضحك  :هو تعالي

أسر :حبيب قلبي هي ممشياك 

يزن :نفس عجينه مراتتكم 

تميم :اهم الستات دول 

يزن :غرايب ياجدع  

ينزلوا يستنوهم ليجدوا عدي نازل 

تميم :قابلوا بقا 

عدي يضحك :ياعيني 

أسر :يارب يهديك اي بيضحك 

عدي :ولا حاجه بس حلو الطرد الجماعي ولا اي يايزون 

يزن يخلع احد فرده الجزمه يراه عدي فيجري :امال تعالى يلا 

عدي يروح لرحمه ويرن عليها:الو السواق تحت ممكن تتشرفي وتنزلي 

رحمه :استنى خمس دقايق 

عدي :عارفه لولا اختي مكنت عبرتك 

رحمه:طايب عارفه 

وتقفل عدي يضحك 

عند جميله 

عز:ياستي لازم تيجي

جميله :حاضر جايه

عز :طب اجيلك

جميله :لا ياعز 

عز :طب متتاخريش 

جميله :حاضر 

عند بيت اليزن يصل عائله عز 

ويدخل سامر وينزل جميع النساء العائله معدا حور الصغيره وكل منهم اميره لا نشبه لأنهم اميره حقا

يزن وهو ينظر ل حور الام :ولاد 

تميم وهو ينظر لحبيبه:دا قمر 

أسر وهو ينظر ل الاء :لا دا شمس 

كل منهم يستلم جميلته 

تميم :مقولتليش انك هتبقى حلوه كدا 

حبيبه :شكرا 

تميم ينظر بعدم رضا :العفو 

أسر :حبيبي قمر 

الاء:شكرا 

أسر :خدي حسنتك انا مبشحتش 

تضحك الاء

يزن يهمس لحور الام بكلمات لتضحك 

عند عدي يرن على رحمه 

رحمه :حاضر انا نزلت اهو

عدي :انجزي حور مستنياكي ومش راضيه تنـ

لتخرج رحمه 

عدي بصدمه من جمالها:جعفر 

رحمه تقرب :اي 

عدي :جعفر ياخربيتك

رحمه:جعفر انت اهبل.. اي دا مالك يلا حور يفوق عدي :اه حور يركب ويصلوا الي بيت يزن مكان الحفله ويطلع تدخل رحمه وتصعد لاعلي 

أسر :واد ياعدي 

عدي :شش اسكت 

عند رحمه وحور 

رحمه تدمع عينها عندما ترى حور :اي الجمال دا هتتحسدي يا حبيبتي 

حور الصغيره:حبيبتي وانتي قمر أوعى عدي يكون زعلك 

رحمه:هو يقدر وتضحك يلا علشان عريسك تحت على نار وأكيد لما يشوف البدر في كماله يقول نجوز بقا

لتضحك حور الصغيره وتحضن رحمه :بحبك اوي 

رحمه:وانا كمان يا حبيبتي يلا ليخرجوا الفتاتان لي يري سامر حبيبته وجمالها الساحر المضاف اليه بعض الميك اب البسيط وتبتسم ليأخذها سامر  ويغازلها ليحمر خديها وتأتي جميله ليأخذها عز ويعرفهاعلى اهله اللي كانوا فرحانين بالتعرف وتمر الحفله بفرحه بين الجميع  ويمر اليوم بسعاده وتمر الايام ويأتي يوم المهمه بليل يتأكد تميم ان حبيبه نايمه ويمشي ليوقفه صوت حبيبه  

حبيبه : خلي بالك من نفسك متخافش ربنا معاك 

تميم :انا مش خايف لان ربنا دايما معايا وموفقني بس عاوزك انتي كمان معايا 

حبيبه :تروح وترجع بالسلامه 

تميم :صدقيني عاوز نبدأ من الاول انا بحبك 

حبيبه:اما ترجع نبقا نشوف 

يقبل تميم جبينها :نامي يا حبيبه هتوحشيني

يمشي تميم ويأخد معه قلب حبيبه 

حبيبه وهي تنظر له من الشباك :يارب يرجع ليا بالسلامه وانا هتراضي 

عند تميم 

تميم يشاور لحور وباقي رجال  ليهجموا تميم أظهر براعته كلها حتى وصل لمخزن البودره فيبتسم وينظر لهم جميعا ليجدوا صوت إنذار ليجدوا انهم محاطون يبدأوا بالاشتباك ولكن عددهم يزداد يأتي شخص ليصيب حور ليندفع تميم أمامها وتأتي الرصاصه به 

يأتي له سالم ويحمله 

عند يزن 

تصحى حور الام مفزوعه :تميم 

يزن :في اي ياحبيبتي 

حور الام:تميم حصله حاجه 

يزن :تميم نايم جوه هو و مراته اهدي ونامي

حور الام :حاضر 

عند حبيبه 

حست بنغزه في قلبها:يارب سلمها يارب 

عند تميم 

سالم :حور كملي هجوم ويرن بجهازه محتاجين  قوات دعم و إسعاف بسرعه  

ويسند صاحبه 

سالم :متخافش هتبقى بخير 

تميم :كملوا يلا يا سالم روح ساعدها 

حور تتصاب هيا أيضا ويأتي الرجل الكبير يهرب يراه تميم ليضغط على نفسه ويقوم بجلب سلاحه ويضربه ليسقط على الأرض ويغمض عينه 

في احد المستشفيات 

يأتى العائلتان ليأتي تميم محمول على عربيه تتجه الي اوضه العمليات وتجري 

حور الام بصراخ :تميم فوق افتح عينك 

حبيبه بصدمه ما تراه:تميم.. تميم 

يزن يحاول تهدئه حور الام  واولاده والاء بتهدي حبيبه

وتخرج ورأه حور مراد تجري عليها نرمين ومراد وتدخل هيا ايضا الغرفه 

عند عز 

عز :قومي بسرعه 

وعد :في اي 

عز :تميم اتصاب أصابه خطيره وفي المستشفي

وعد:ياساتر يارب 

تبدأ وعد بالـ لبس يجري عز يفوق اولاد ليأتوا معه 

يبدأ سامر وعز باللبس ويجروا جميعا للمستشفى 

سامر يقف بجوار خطيبته:اهدي هيبقى بخير ياحبيبتي متخافيش حور الصغيره تبكي وهيا صامته 

وعد تجري على حور الام اللي كانت منهاره و عز يشاور لعز الصغير يروح لمراد 

تخرج احد الممرضات ليجري عليها الجميع 

الممرضه :محتاجين دم بسرعه ليهم وياريت والدهم يجي 

أسر :حاضر بابا ويااستاذ مراد 

ممرضه :حضرتك بتعمل اي

أسر :بنادي ابوهم 

ممرضه :تمام يبقا تنادي واحد بس

مراد :تقصدي اي 

ممرضه :هو اي اللي اقصد اي محناجين دم للاتنين الأخوات اللي جوه 

تفاعل و

رأيكم♥️

24

لقاء القدر2

تخرج احد الممرضات ليجري عليها الجميع 

الممرضه :محتاجين دم بسرعه ليهم وياريت والدهم يجي 

أسر :حاضر بابا ويااستاذ مراد 

ممرضه :حضرتك بتعمل اي

أسر :بنادي ابوهم 

ممرضه :تمام يبقا تنادي واحد بس

مراد :تقصدي اي 

ممرضه :هو اي اللي اقصد اي محتاجين دم للاتنين الأخوات اللي جوه الجميع ينظر بصدمه وتقع هذه الجمله على حور الام بمثابه أن حد يقوم بخنقها 

يزن ينظر لحور التي بدأ عليها الشعور بـ التوتر الممزوج بالخوف ثم ينظر لنرمين 

عز الكبير :انتم بتبصوا لبعض العيال جوه والأصابه يلا وانتي يا انسه خودي دم من مراد والد البنت اللي جوه ومن يزن علشان ابنه 

الممرضه جت تقاطعه ولكن عز نظر لها 

عز :يلا يامراد يذهب مراد 

يزن :يلا ياحور 

تنظر له حور الام وتمسح دموعها 

يزن :يلا علشان ممكن يكون الدم زي فصيله الأم 

تبدأ علامات الرعب بالظهور عليها يذهبوا أمام الجميع في حاله صدمه وينظروا اولاد يزن جميعهم لبعض و الاء وهي تضم حبيبه تنظر بغرابه تلحقهم نرمين 

يزن يجد نرمين أتت ينظر للمرضه 

يزن :قومي بعمل التحاليل للأمهات في البدايه ينظر له الاثنين في صدمه

الممرضه :تمام تأخذ عينه دم من حور ثم من نرمين 

يزن :يلا ياحور خدي نرمين و أخرجوا 

حور الام تنظر بخوف وتخرج و نرمين أيضا 

الممرضه :يلا ياأستاذ يزن 

يزن :الأول استاذ مراد وبعدها أنا 

تقوم بأخذ عينه من مراد ويخرج هو الآخر 

تنظر حور لمراد وهو خارج وتنتظر يزن حتى يخرج ليخرج أخيراً بعد مده كبيره يخرج الدكتور يذهب له الجميع 

الدكتور :حاله الشاب استقرت الحمد لله ولكن البنت ليه و هيفصلوا ٢٤ ساعه وبعدين هننقل الشاب غرفه عاديه والبنت تحت الملاحظه 

ليهدئ الجميع اسره يزن و عز 

حبيبه :طب نقدر ندخل نشوفه 

الدكتور :ممكن لما يفوق عن أذنكم 

يزن ينظر لأسر :أسر انت وعدي خد الحريم روحهم يلا و متخليش حد يجي غير اما ارن عليك 

حبيبه والاء: بس ياعموا 

يزن يقاطعهم:كله يروح وانا هفضل هنا مع حور والأستاذ مراد وحرمه

عز الأكبر :لو كدا هفضل معاكم انا وحور 

يزن :لا ياحبيبي تسلم روح ارتاح 

حبيبه :انا ياعموا مش عاوزه اسيب تميم 

يزن يقرب لها:ياحبيبه عمو روحي ارتاحي وصلي يلا يا أسر بعد مناهدات كثيره تم تنفيذ كلام يزن 

بعد مرور عده ساعات حور الام كانت مرعوبه هل سرها هينكشف بعد كل هذه السنوات هل سيأخذ مراد ابنها هل سيكرها يزن و تميم تساؤلات كثيره يقطع هذه التساؤلات صوت يزن 

يزن :حور انا عمري خوفتك 

حور الام :لا يا حبيبي دانت أماني 

يزن :طب انتي في حاجه مخبياها عليا 

حور الأم تقع هذه الجمله ك الصاعقه لتبلع ريقها:لا ياحبيبي هخبي عليك اي

يزن بأبتسامه :ربنا يخليكي ليا 

نرمين بهمس لمراد اللي كان ساند رأسه على الجدار :شوف رايقين واحنا هنموت على بنتنا طبعا مهو مش مهم عندهم غير ابنهم  ولكن تنظر لمراد لتجده في وداي آخر 

لتصمت تخرج ممرضه وتنادي على يزن 

يزن ينظر لحور الأم ويمشي 

وفي هذا الوقت يفوق تميم 

تلاحظ هذا احد الممرضين وتخرج لتنادي احد الدكاتره ليأتي ويفحصه  

تميم بصوت خافت :فين اهلي 

الدكتور :حمدلله على السلامه يابطل لا انت بطل فعلا قدرت تفوق في وقت قياسي  اهلك في الخارج

تميم يبتسم 

الدكتور :تقدري تنقليه لغرفه العاديه وحمد الله على السلامة مره تانيه 

يقوم الممرضين بإخراجه تجري عليه حور الام عند رأيته 

تميم :حبيبه واخواتي وبابا 

حور الام :حاضر وتدخل معه للغرفه 

يقوم مراد عندما يرى الطبيب :بنتي يادكتور 

دكتور :حالتها مش مستقره ادعوا ان الساعات دي تمر بخير 

نرمين تبكي ويضمها مراد 

حور الام تجلس بجوار تميم :حمدالله على السلامه يا حبيبي

تميم :هو الباقي فين 

حور الام :بابا الممرضه نادته و الباقي بابا قال إنهم يروحوا ويجوا بكره 

تميم :حبيبه جت 

حور الام تقترب بكرسي :ايوا ياقلب ماما جت ومكنتش عاوزه تروح ربنا يخليكم لبعض 

تميم :يارب 

يدخل يزن وعيونه يملأها الدموع 

تميم :بابا يهم ليعدل نفسه في الجلوس 

يزن :لا ارتاح ياحبيب بابا 

حور الام تنظر له وتقرب منه  :مالك 

يزن :مفيش يا حور ويبتعد حمد لله على السلامة ياحبيبي انا خارج الدكتور طلبنا ياحور برا  وانا رنيت على حبيبه وقولتلها انك فوقت زمان هي على وصول مع العيله 

تميم يبتسم :تمام يابابا

يخرج يزن ومعه حور لنذهب الي غرفه لتجد نرمين ويظهر عليها ملامح الخوف ومراد 

مراد :في اي يا يزن الموضوع المهم 

تنظر حور الأم الي يزن اللي خانته اخد الدموع وسقطت كانت تريد انت تكذب نفسها 

يزن:اتفضل الورق دا وهتفهم 

نرمين :ورق اي 

يزن :خد اقرأه 

حور الام :دا ورق اي يا يزن ولكن لا يجيب يزن ولا ينظر لها  يزن بصلي 

يزن لا يرد

يبدأ يقرأه مراد ليظهر عليه ملامح الصدمه :مستحيل 

يعني اي 

حور الام :يزن قولي في اي 

مراد :يعني طول العمر دا وانا ليا ابن 

نرمين :ابن 

تسمع هذه الجمله حورالام الجمله التي خافت ان تسمعها كل هذه السنين شعرت بشيء انفجر 

مراد يتجه لحور الأم :ابني مش مات مش المستشفى قالت كدا وانتي قولتي كدا طب ازاي ردي عليا 

نرمين كانت تريد أن تتكلم و لكن خافت ان يفضح يزن سرها هي أيضا فظلت صامته 

مراد :ردي عليا مش من ٣١سنه لما رحنا المستشفى قولتوا ابني مات 

حور الام كانت دموعها تنزل 

مراد يتجه ليزن :وانت ازاي قولت للكل ان دا ابنك ازاي انا مشكتش ازاي ابنكم يبقا في في سن بنتي وانا مشكش ازاي 

يزن يحاول ان يكون قوي  :وانا قولتلك اهو تميم دا ابنك يا مراد مش أبني 

حور الام تنظر له وتمسح دموعها وتقف :لا يا يزن دا ابنك انت انت اللي كبرته وربيته انت اللي  قالك بابا  اللي لما كان بيتعب يجيلك انت اللي سند عليه انت  ابوه يا يزن الاب اللي بيكبر ويعلم 

يزن :انا عمري ما كنت ابوه ياحور ازاي اكون ابوه وابوه اهوه  

مراد :كنتي السبب في حرماني من ابني كل السنين دي ياشيخه اي القسوه دي انتي مصنوعه من اي ازاي قدرتي تعملي كدا 

حور الام :ازاي والوقتي ابوه انت اول ما عرفت رمتني في الشارع بوست ايدك كتير وقولتلك اني بحبك و انك ابوه ولكن وقتها مصدقتش كنت كل مره اقولك انك والده وكنت بتصد فاكر لما وقعت بسببك وقتها انا حكيت للمرضه كل اللي حصلي وأنه  بسببك واتفقت معاها انها تقولك انه مات ولكنك بردوا انت مرتحتش ولا حنيت عليا  واتجوزت عليا صحبتي و  مش بس كده وشغلتني عندها خدامه لحد ما لقيت يزن طوق النجاه وسافرت وعملت عيله ورجعت وجاي دلوقتي وتقولي اني انا الاقاسيه ووحشه 

مراد : وقتها دورت كتير لما عرفت انك كنتي حامل في ابني وندمت وروحت ليزن ولكن هو رفض انا حاولت أصلح غلطي لكن انتي غلطي وغلطك كبير 

حور مراد :الحاجه الوحيده اللي غلطت فيها هو في حق ابني ويزن لكن اتجاهك انا مغلطش كنت عاوزني اقولك انا والبيبي بخير اللي انت شايف انه مش ابنك لكن يزن طول عمره كان بيعامل تميم على أنه ابنه 

مراد :انا ابني لازم يعرف ويعيش بقيه عمره معايا ومع اخته والست اللي مغلطتش اللي حبتني طول عمرها 

يزن ينظر له ويحاول اظهار جموده  :علشان كمان كل حاجه تكون على نور  فاكر قضيه القتل اللي حصلت من ٣١سنه اللي اتقتل فيها شخص 

نرمين تشاور بالرفض برأسها 

ينظر لها يزن : نرمين اللي قتلته 

تحب اقولك حور حملت ازاي ولا نرمين تحكيلك  ثم يرجع إلى الوراء ليجلس على الكرسي ليسند رأسه بيده و ليتذكر كل ذكرياته مع تميم وحور وعائلته 

مراد ينظر لنرمين :قتل وحمل اي 

حور الام :حملت انتي السبب طب ازاي 

تبكي نرمين مراد يقرب لها ومسكها من معصم يدها :قولي انه بيضحك عليا  قولي انك الوحيده اللي حبتيني و أنها الوحيد اللي احتىمت ثقتي فيها لكن لا ترد عليه نرمين حتى انتي يانرمين وانا اللي فاكرك انك بتحبيني طلعتي انك طول  عمرك بتخدعيني لا ومش بس كده وقاتله  وياتري حور تبقى بنتي ولا لم يكمل حتى تصرخ نرمين : انا عمري ما خدعتك انا كنت دايما بحبك حبيتك قبلها بكتير لكن اخترتها هيا وهيا كانت عارفه بحبي  انا مكنتش صحبه وحشه انا قولتلها اني بحبك قولتلها متوافقش لكن هيا قالت إنها مجبره كان فيه مليون طريقه ترفض ولكن هيا كانت بتتحج ان أهلها جبرنها حاولت كتير افرقكم معرفتش لحد ما في يوم 

فلاش باك للماضي 

نرمين :انا مش عارفه هعمل اي انا تعبت وهو ولا بيحس انا عملت كل اللي اقدر عليه 

محسن :واللي يحلهالك 

نرمين :انا اديله اللي هو عاوزه 

محسن :أرنب تنظر له نرمين بغرابه يعني  مليون جنيه 

نرمين :موافقه 

محسن :وهو كذلك انتي قولتي ان صحبتك قالتلك انهم مقربوش لبعض صح 

نرمين :ايوه 

محسن :حلها نقربهم

نرمين :مش فهمه اقولك نبعدهم تقول نقربهم 

محسن :يعني هتعزميهم عندك و هتحطي لهم الحبايه دي في العصير اقولك روحي انتي عندهم وحطي لهم الحبايه دي في عصير واقعدي والحبايه هتشتغل والصبح هاجي انتي تلبسي صحبتك البس وانا هلبس الراجل وهنضبط الدنيا وانتي قولتي انه بينام في اوضه تانيه نخده ننيمه هناك وهما هيصحوا مش فاكرين حاجه وتحمل وطبعا هيطلقها لانه مقربلهاش 

نرمين :ياولا ياجامد متأكد هتحمل 

محسن :لا دي مش حاجه بإيدينا بس احتمال كبير اه 

باك

وعملنا كل اللي اتفقنا عليه وحصل زي ما خططنا 

حور الام :يعني انتب كنتي سبب ف اني اسافر  واني اخفي حملي تعرفي انا فكرت كام مره انبت نفسي كام مره عارف احساس خوفي ان حد يعرف أن  تميم مش ابن يزن لي تعيشيني دا كله 

مراد بصدمه من كل هذا وعقله لا يستوعب  :طب والقتل ازاي 

نرمين :رجع طلب فلوس لما عرف اننا اتجوزنا ولما رفضت  رن عليك سعتها خفت واضطريت اني اقتله

مراد :قتلتيه انتي ازاي جالك قلب تعملي كل دا ازاي تقدر تبصي في وشي كل يوم وانا كنت بشكيلك من اللي حصل واني مكنتش قادر ازاي تقولي نفس طب  ازاي كنتي بتقدري تشوفي حور وانتي عارفه اللي عملتيه فيها ازاي كنت بتقدر تصلي وتصومي وانتي قاتله مكنتيش خايفه لي 

عند تميم

كان يجلس وحوله الجميع 

حبيبه :حمدالله على السلامه 

تميم :الله يسلمك ياحبيبتي 

عدي :حتى وانت تعبان روميو 

تميم:ملكش دعوه. 

عز الصغير :جامده دي 

تميم :عز باشا مضبط الدنيا 

عز صغير ينظر لسامر أخيه :حدوته

تميم :مش فاهم 

حور الصغيره :ولا حاجه الفهم غلط عليك 

يضحك الجميع 

سامر :روق بسرعه احنا اتفقنا انك ترجع من العمليه نتجوز 

تميم :حقا ياحبيبه 

حبيبه بضحك:حصل اتفقنا 

تميم :فلل نروق واشهد على عقد جوازكم كمان ي

سامر :لا تخرج بس من المستشفي

عز الاب :مالك يالا مستعجل كدا لي

سامر :الاه مش دا اخويا 

أسر بصوت مسموع وعالي  :الواد دا عدي نفسه يشوف البلكونه دي تاني وينظر للجميع 

تميم :انا بقول كدا بردوا يا آسر 

عز الأصغر :ان لن اسمح. 

عدي :يا راجل 

عز الأصغر :بهزر ممكن اسمح عادي 

يضحك الجميع 

الممرضه تأتي بالطعام :المفروض تاكل دلوقتي 

حبيبه :هاتي الأكل

شدت العربيه 

عز الأكبر: يلا كله يطلع برا علشان يتغدي

حور الصغيره :طب بابا فين هو وماما 

تميم :مع الدكتور ويمكن راحوا يتغدوا 

حور :طب تمام 

سامر ينظر لـ اخته حور الصغيرن :انا برضوا جعان 

عدي :جعان امك تأكلك يا عسل

سامر :طب لي الغلط ما خطيبتي حبيبتي 

أسر :شش ح اي تميم أي رأيك نخلص الخطوبه 

سامر :اي هتجوزوني 

أسر :لا هنفشكل 

ليضحك الجميع 

عز الكبير :يلا والباقي هنروح نأكل في مطعم قريب ومنها ارن اشوف يزن فين 

عز الصغير :طب حلو والله يلا 

يخرج الجميع ويتبقي حبيبه لتهمس الاء:ربنا معاكي تضحك حبيبه 

تميم ينظر لها وهي تنظر له لترفع الغطاء عن الطعام 

تميم : فراخ 

حبيبه :معلش هتاكل برضوا 

تميم :مدام من ايدك اكل التراب 

حبيبه :طب يلا تبدأ حبيبه تأكله 

تميم :حبيبه مش عاوز كفايه 

حبيبه :اخر معلقه يلا يأكلها تميم 

حبيبه :بالهنا والشفاء ياحبيبي 

تميم :حبيبك بجد 

حبيبه تنظر للجهه الأخرى 

تميم بإبتسامه خفيفه : طب بصي هنا دنا النظره في عينك بالدنيا 

حبيبه تبتسم تميم :بصيلي للدرجادي اي دا اااه 

تنظر له حبيبه بخضه :مالك 

تميم :مش عارف في وجع صعب 

حبيبه :فين طب اجيب الدكتور 

تميم :لا أصل الدكتور مش هيعرف اااه

حبيبه :مالك طب اهدي قولي مالك 

تميم بإبتسامه:حبك وجعني تخبطه حور على كتفه ليتألم تميم حبيبه :انا اسفه 

تميم :انا اللي اسف سامحيني علشان خاطر صوفي ومروان 

حبيبه :من دول 

تميم :أولادنا بقولك ويقرب لها تميم 

حبيبه تضحك :تميم ارتاح انتا تعبان واحنا في مستشفى 

تميم :الطلقه في كتفي 

حبيبه :ارتاح يا تميم 

تميم :مسمحاني 

حبيبه :افكر 

تميم :بحبك اووي بجد و مروان بحبك 

حبيبه :وانا كمان 

تميم :اخيرا هاتي حضن بقا 

حبيبه :بس بقا عيب

تميم يضحك :نروح بتنا بس

عند حور ويزن 

يزن :عاوزه اي ياحور 

حور الام :كلمني انا حور حبيبتك 

يزن :حبيبتي خلتني اتحط في موقف محسدش عليه

حور الام :سامحني انت مش بس حبيبي وابو عيالي انت بابا بنتك غلطت يا يزن زعقلها حاول تعقبها

يزن :تتوقعي اقدر اعاقبها 

حور الام تشعر بالدوار :يزن تمسك يده وتسقط ليقوم يزن ويحملها ويرى مراد يقرب

يزن :هاتوا دكتوره 

حبيبه :مش دا صوت اونكل يزن 

تميم :اونكل 

حبيبه :بس بقا بجد 

تميم :اه تقريبا 

تأتي احد الدكاتره وتكشف عليها 

مراد :هي بخير 

ينظر يزن بحده وتنظر نرمين أيضا بغيظ وزعل 

الممرضه :عاوزين الدوا دا 

مراد :هاتي 

يزن يحاول يسيطر على غضبه ويقرب من الممرضه ويأخذ الورقه ويسحب مراد 

يزن :بص انا ممكن استحمل اي حاجه الا حور دي مراتي وحبيبتي 

مراد :بس دي ام ابني

يزن :دا لو حب انه يبقى ابنك دا أبني وإياك تحاول تقرب لعائلتي اللي بنتها من اول مراتي لحد اخر حد في عائلتي  ويتركه 

مراد :هنشوف يلف ليري نرمين ينظر لها ويدخل لحور 

نرمين يسقط دموعها مره اخرى 

عند تميم 

عدي :شوفت كلنا سيبناك وجينا 

تميم :مكنتش تيجي 

يدخل الجميع 

حور الصغيره:هي ماما وبابا مجوش 

حبيبه :كنا سامعين صوت عمو يزن بره زمانه جاي مع طنط حور 

حور الصغيره :تمام 

بعد فتره تستيقظ حور الام 

حور الام :يزن 

يزن بجمود :نعم 

مراد :انا هروح اشوف ابني 

حور الام تنظر ل يزن لا يجيب

حور الام :طب استني اما يروق واوعدك اني هقوله 

مراد :لا دلوقتي انا مش هعيش كمان ثانيه وابني مش جمبي

يخرج مراد لتلحقه نرمين و حور الام تنظر ليزن ثم تلحق مراد هي و يزن 

ويدخل مراد وتليه نرمين  ليتفاجئ بوجود الجميع يقرب من تميم 

مراد :انت بقيت كويس

تميم :الحمد لله 

تدخل حور الام مع يزن لتفأجي بوجود الجميع أيضا 

حور الصغيره :ماما 

تضمها حور الام 

حور الصغير :وحشتوني اوي انتي وبابا كنتم فين 

حور الأم :وانتي اكتر 

أسر :اي يا يزون ما صدقت الجو خلي

يزن :بس يلا 

عز الأكبر يقترب :مالك 

يزن :مفيش حاجه 

وعد تقترب هيا أيضا من حور الصغيره :مالك يا حور 

حور :هقولك برا  استنى أو تنظر لمراد هتعرفي دلوقتي 

مراد :متأكد انك بخير يا أبني 

تميم أبتسم :ابنك مقبوله ايوا بخير ياعمو

مراد :لا بابا 

تميم يضحك :لو يزون يرضيها فنا تمام 

مراد بإبتسامه :لكن يزن  بصراحه مش ابـ يقاطعه دخول 

الممرضه للغرفه :حضرتكم المريضه اللي جت مع تميم 

نرمين :بنتي مالها 

مراد :ايوا بنتي في اي 

الممرضه :للأسف يا فندم


الاخيره جزء اول

لقاءالقدر 2

حضرتكم المريضه اللي جت مع تميم 

نرمين :بنتي مالها 

مراد :ايوا بنتي في اي 

الممرضه :للأسف يا فندم المريضه قلبها نبضه بيقل 

الجميع ينظر بصدمه ويخرجوا ليذهبوا لتلك الفتاه  يبقا يزن في الغرفه  وينظر لتميم 

عند حور مراد كانت متوصله بأجهزه و الدكاتره حوليها و الجميع بخارج الغرفه 

وعد :في اي يابنتي مالك انتي ويزن 

حور الام :مش عارفه هبدأ منين بس محدش هينقذني غيرك  هحكيلك 

الاء :هو احنا جرينا ليه كلنا مع الناس دول ياآسر 

أسر :مش عارف والله بس احنا لقينا بيجروا قولنا نجري 

الاء تحاول أن تمسك ضحكتها وتنظر حولها لتجد حبيبه :طب انا هروح لحبيبه 

وتذهب لحبيبه 

الاء :بيقتي بخير 

حبيبه :ايوا الحمد لله أنه طمنا عليه 

الاء :الحمد لله طب اي 

حبيبه تبصلها:اي

الاء :يا شيخه بقولك طب اييي

حبيبه :اه فهمتك ايوه هفضل 

الاء تبتسم و تحضنها :ايوه كدا 

حبيبه :شوفي كدا حور 

كانت حور الصغيره واقفه مع سامر 

الاء :يا خبر لو أسر أو عدي شفوها 

حبيبه :ياجماعه دي البت خطيبته 

الاء  بضحك:هما ما صدقوا يتقمصوا الدور 

عند حور الصغيره 

حور :مش فهمه 

سامر :مش احنا دلوقتي اطمنا علي تميم وأنه بقا بخير

حور :ايوه 

سامر :خلاص يبقا لما يروق اسبوع ولا نخليها ثلاث  ايام 

حور تضحك :منا باجي هنا ومش بفهم علي اي 

سامر :فرحنا 

حور تضحك ولكن سرعان ما تغلق فمها 

سامر :في اي 

عدي يجي من وراه : وأي كمان 

ليضحك الاء وحبيبه 

سامر :شوف انت بتيجي متسرع ومش بتبقا فاهم 

عدي :ياشيخ يا آسر 

سامر :وه في اي 

أسر :اي ياحبيب اخوك 

عدي :انا شوفت الواد دا مع البت اختنا وكان بيقلها فرح 

اسر:ولا انت بتغفلنا 

نرمين كانت تنظر للجميع 

نرمين :ياااه الدنيا دي غريبه كنت عاوز اعمل عيله علي حساب حد وحاولت و اذيت و حاربت بس نسيت أنها دنيا و الوقتي انا اللي في حاجه أن حد ينقذ عيلتي و اللي اذيتها عيلتها حاوليها ياريتني ما نسيت أنها دنيا 

الممرضه تخرج مره اخري :الحاله استقرت الحمد لله 

مراد :الحمد لله 

الجميع :الحمد لله 

تأتي وعد وحور الام عز ينظر لهم بغرابه من منظرهم

يمر الوقت ويخرج يزن 

يزن :حور

تنظر له حور الام والصغيره 

يزن ينظر لحور الام:تميم عاوزاك

تنظر حور الام لوعد وتنظر ليزن وتذهب 

عند حور الام 

حور الام تجلس بجوار تميم :مالك ياحبيبي

تميم :مفيش حاجه ياماما بس تعبت شويه وقولت لبابا يناديكي 

حور الام :اه يلا شد حيلك علشان تروح معايا ومع بابا وأخواتك 

تميم :اه والله البيت وحشتي بس بابا هيجي معانا 

حور الام :طبعا ياحبيبي 

تميم :اه والله البيت وحشني بس بابا هيجي معانا

حور الآم بضحك : طبعا ياحبيبي ميجيش لي مش بيته 

تميم :اه 

حور الأم بضحك :لا دحنا ننادي يزن يشوف الكلام دا 

تميم :بس مفروض تنادي عمو مراد ولا اقول بابا مراد 

حور الأم تنظر بصدمه لابنها

تميم :اي ياماما

حور الأم :اصل ي

يقاطعها تميم وهي تسقط منه أحد دموعه :لي طول السنين دي مخلياني اعيش في وهم أن يزن هو بابا  لي طول السنين دي مخبيه حقيقتي يا ماما مفكرتيش فيا 

حور الأم وتبدأ أن تتجمع أنفاسها  :أنا عملت دا كله عشانك كنت عاوزني أقولك اي تميم ياحبيبي الراجل اللي كبرك وحبك و عاملك انك أبنه  مش باباك و باباك مش مصدق ماما ولا راضي يعترف بيك كنت عاوزني أقولك اي 

تميم شاف أمه بتعيط ضمها ليه بيده اليمني :متعيطيش مكنش قصدي أنا عارف انك استحملتي كتير علشاني

حور الأم :صدقني يا ابني كله علشانك والله مش عاوزاك تكون زعلان مني كان نفسي اعملك عيله تعيش معاها ومتبعدش عني 

مراد دخل لقي تميم حاضن حور الأم قرب منه ليحضنه:تميم أنا هو ابوك يابني

تميم نظر لوالدته:افندم بابا منين ليقف مراد لا يخطوا خطوه

مراد :هو اي انت ابني والتحليل اهوه منا كنت متجوز حور وانت قاطعه تميم في دخول يزن 

وشاور بيده:دا بابا اللي تعب في تربيتي اللي كبرني و لما كنت اتعب كان بيجري بيا للدكتور دا اللي قولتله يابابا ودخلني كليه عمري  لتدمع عيون يزن بابا اللي اخترلي عروستي وخلاني اتجوز اجمل انسانه بابا اللي عمره ما قصر في حقي 

مراد :بس ياتميم أنا ابوك الحقيقي مش دا 

تميم ينظر ليزن ولأمه بحب : الأب اللي ربي وكبر وادي حب مش اللي خلف يزن يبتسم 

مراد :حور ضحكت عليك صح طول عمرها بتعرف تخدع الناس و ليقاطعه يزن 

يزن :قولتلك لآخر مره أنا مبحبش الظلم علشان كدا قولتلك لكن مبحبش حد يغلط في مراتي فاهم 

مراد :انتم مش بشر ولعبتم في دماغ ابني 

تميم :ابنك ينظر حوله محدش ضحك يعني انت عمرك ما اعترفت أن ماما ليك ابن منها انت كنت السبب في أنها تسافر تنظر حور ليزن وتبتسم له  ويكمل تميم انت عمرك كله كنت ظالم لماما وتقول لعبوا في دماغي اتفضل اطلع بره 

مراد :بس يابني 

تميم :متقولش يابني يلا مش عاوز اشوفك واوعدك أنا بابا كان دائما يقولي لو ليك علاقه مع اي حد متقطعهاش علشان كدا هبقي اودك يا استاذ مراد يخرج مراد وهو مكسور مئه قطعه تراه نرمين لتقف بجواره 

عند حور وتميم 

تميم ابتسم  :بابا ولا معتش عاوزها

يزن يجري عليه ويحضنه هو وحور في مشهد عائلي مؤثر 

تميم :اوعدوني أن السر دا هيفضل للأبد ومحدش يعرفه 

حور الأم:اوعدك

تميم ينظر ليزن:اوعدني يابابا 

يزن :اوعدك ياحبيب بابا 

يدخل أسر وعدي 

أسر :اي دا خيانه 

عدي :يا حول الله ازاي دا 

حور الصغيره تدخل :لا لا ميصحش

تأتي إلاء وحبيبه علي الصوت لتدخل تجد لا يوجد شئ يستحق كل هذا

الاء :في اي 

أسر :خيانه حضن عائلي من غيرنا 

تضحك الاء 

عدي :يلا ينضم للحضن عدي وأسر وحور الصغيره 

يزن ينظر لحبيبه و الاء 

يزن :مجتوش لي يلا 

لتنضم إليهم في هذا الحضن

تفوق حور مراد 

ممرضه تخرج:المريضه اللي جوا فاقت 

ليدخل مراد ونرمين 

مراد :الحمد لله انك فوقتي ياحبيبتي 

حور :حبيبي يابا 

نرمين :انتي بقيتي بخير 

حور مراد :ايوا بخير هو احم تميم كويس 

مراد بابتسامه:ايوا كويس بس اشمعنا بتسألي علي تميم الدم بيحن صح 

نرمين تنظر له والدموع تملئ أعينها هي وحور تنظر له بإستغراب:مش فهمه 

مراد بفرحه :مش تميم طلع اخوكي 

نرمين نظرت بصدمه عن ما قاله مراد فهذا لا وقته ولا مكانه 

حور بصدمه :اي اخويا دا 

مراد :هحكيلك أنا كنت متجوز ام تميم قبل مامتك وبس هي حملت في تميم وسافرت وانا افتكرت أنها  نزلته واتطلقت لكن وهما بيشوفوا الدم الحقيقه طلعت طلع ليكي اخ هيحميكي 

حور كانت مصدومه :اه يابابا تمام ممكن تسيبوني لوحدي 

نرمين :خلينا معاكي يابنتي 

حور الصغيره :لا يا ماما معلش عاوزه ارتاح شويه 

نرمين :علي راحتك ياحبيبتي 

خرجوا لتسقط دموع حور مراد :ازاي ها ازاي واشمعنا أنا يارب لي اللي احبه يطلع اخويا معقوله كان كل المشاعر دي لأخويا ازاي أنا

أنا حبيته وكنت ببني معاه بيتي  يبدأ اصوات عياطها يزيد يدخل ابراهيم 

ابراهيم يجري عليها :مالك في اي دكتور بسرعه 

حور مراد :مفيش وتتدخل في حضنه ينصدم ابراهيم ولكن يبدأ يطبطب عليها 

ابراهيم :اهدي ياحبيبتي 

حور مراد تستمر في البكاء حتي يغمي عليهاوإبراهيم يشعر بثقل يخرجها من حضنه ليجدها مغمي عليها 

ابراهيم :حور فوقي حور يادكتور ليأتي الدكتور ويخرج ابراهيم في حاله صدمه 

الدكتور طلع :للاسف الحاله دخلت في غيبوبه 

يقع الكلام كاالسهام علي نرمين ومراد وإبراهيم 

ولكن نرمين لا تستحمل فتقع مغشي عليها 

مراد :نرمين يحملها ويدخلها غرفه والدكتور يجي ويسحب منها عينه 

بعد مرور ساعات 

الدكتور :استاذ مراد يذهب له مراد 

الدكتور :مدام نرمين هتفوق كمان شويه بس 

مراد :في اي 

الدكتور : عندها ورم خطير في الدم  بينتشر في الجسم بسرعه جدا ومفيش في أيدينا حاجه 

مراد بصدمه:يعني اي كل حاجه ولها علاج 

الدكتور :هي في مرحله متأخره 

مراد بصدمه :يعني اي خلاص كدا 

دكتور :ربنا معاكم 

ويمشي الدكتور 

الممرضه:ياعيني يادكتور الاسره دي مسكينه

الدكتور :فعلا أنا معرفتش أقوله أن 

مر اسبوع في المستشفي

حبيبه :مين هينور بيته النهارده

تميم يقرب ويهمس في أذنيها ببعض الكلمات  

حبيبه بصوت عالي :ياقليل الأدب 

ينظر له الجميع 

سامر وعز الصغير :في اي يلا بتقول لأختي اي 

تميم :مراتي ها ياسامر مش خطيبتي وافوق بس وهنشوف حوار ولا 

حور الأم :خلص يلا 

يذهبوا جميعا من المستشفي يقف و يلقي تميم نظره علي مراد وهو خارج يلاحظها حور الأم ويزن 

ثم يلتفت لهم 

تميم :يلا يابابا ويمشي

في البيت 

يدخل تميم ليلقي بلونات متعلقه 

وتمشي حبيبه من جواره وتدخل تجيب تورته 

حبيبه :نورت بيتك ياحبيبي 

يفرح تميم وينظر لهم جميعا 

في المستشفي

الدكتور :ازاي وضع المريضه اللي جوا بيسوء 

الممرضه :مش عارفه 

ابراهيم :لو سمحتم ممكن ادخل ليها 

الدكتور :مطولش هناك 

ذهب ابراهيم وجلس بجوارها وابتسم 

ابراهيم :تعرفي انك وحشتيني وحشتيني اوي كمان وحشتني ضحكتك حتي شكلك وانتي مش طيقاني تصدقي حاولت أن أهرب كتير بس في الاخر انتي حصرتيني دايما اخر مره أتقدمت كان من سنتين و رفضتيني من بعدها محاولتش وبعد سنتين تطلعي تقولي انك بتحبيني أنا عارف عملتيها علشان تغيظي تميم بس انا كنت فرحان حتي لو مشاعر مزيفه بس كنت أتمنا اني أشوفها حسيت أننا بدأنا نقرب وحشتيني اوي 

ويجي يقوم يمشي ولكن يوقفه ان حور مسكه في يده يبتسم ويزيل يدها ليجد بدأت تفتح عينيها 

حور بصوت ضعيف :بابا 

ابراهيم يوطي :حاضر ويجري ليأتي الدكاتره و مراد ونرمين 

الدكتور :اللي حصل معجزه والحاله استقرت. 

يبتسموا جميعا 

نرمين ومراد : الحمد لله

مراد :حمد الله على السلامه يا حبيبه بابا 

ابراهيم : حمد الله علي سلامتك ياحور

حور تبتسم له:الله يسلمك 

مراد يلاحظ النظرات هو ونرمين 

مراد :بقولك يانرمين كنت محتاج اشتري حاجه من قدام المستشفي تعالي معايا 

نرمين :اه تعالي يذهبوا ينظر ابراهيم للباب الذي غلق

حور مراد :ابراهيم 

ابراهيم :ايوا ياحور 

حور مراد :مش أنا حلمت بيك 

ابراهيم :لا والله 

حور مراد :اه والله 

ابراهيم :مش يمكن ميكونش حلم 

حور مراد تضحك له ولاول مره تشعر بشعور ناحيه ابراهيم 

عند يزن كان جالس ومع عائلته وعائله عز 

عز :يزن احنا هنقرر امتي فرح الاولاد 

يزن :يوم الخميس كويس 

عز :اه جدا

سامر :ياعمي زي ما اتفقنا أنا عاوز كتب كتاب وبدل الفرحه هنعمل عمره 

يزن ينظر لابنته 

حور الصغيره:موافقه 

لتعلن عائله يزن فرحتها  وكانت رحمه تقف بجانب حور سعيده لتجد عدي يقرب لها  

عدي :ممكن ياحور اخد رحمه كلمه بس

حور الصغيره :كلمه اي 

عدي :شش يابت تعالي يارحمه

اخدها بره في الجنينه ثم وقفا

عدي :مبروك

تضحك رحمه:مكنت تقولي هناك في اي 

عدي :لا كنت عاوز اقولك اني بحبك

رحمه بصدمه:افندم

عدي :تتجوزيني 

تأتي حور الصغيره مع الاء وحبيبه وجميله جميعهم في صوت واحد:اه موافقه

لتنظر رحمه وتضحك 

عدي :ها موافقه

رحمه :ايوه بس بشرط 

عدي : اي ياعم 

رحمه:أنا وجميله في نفس اليوم 

ليأتي عز الصغير :وانا موافق

ليضحك الجميع 

تميم يأتي :دا تجمع عائلي دا 

حبيبه :عدي اتقدم لرحمه ياحبيبي

عدي :مبتعرفش تسكت تهائي.

يضحك الجميع 

تميم بهمس :كنتي قولتي حبيبي متيجي اقولك كلمه سر 

حبيبه :اي 

تميم :لا فوق 

لتضحك حبيبه 

الاء :وبما أن الكل هنا فنا عاوزه اقول حاجه بس الاول فين أسر 

تميم :جوا 

الاء :خلاص تعالوا جوا دخلو جميعا 

حبيبه :ياجماعه 

لينظر عائله يزن بأجمعها وعائله عز 

يزن :في اي يابنتي 

حبيبه :الاء كانت عاوزه تقول حاجه 

حور الأم :يارب خير يضحك يزن ويميل عليها:الخير كله انك موجوده تضحك حور الأم 

الاء تسحب أسر ويقف بجوارها وتمسك يده 

الاء:احم حبيت اقول قدامكم أن في أقل من سنه وتضع يد أسر علي بطنها هينضم فرد جديد لعائله يزن 

أسر بصدمه ممزوجه بفرح:لا متقوليش

الاء:اااه

يحملها أسر ويقف الجميع بالفرحه ويحضنوا الاء وأسر 

تميم :عقبالنا

حبيبه تضحك :ماشي 

بعد مرور عده ايام 

كانت حور مراد وعائلتها ومعها ابراهيم خارجه من المستشفي

ووصلوا للبيت ونزلت من العربيه 

ابراهيم :طب أنا ماشي بقا ياجماعه

حور مراد :خليك 

ابراهيم :معلش هاجي بليل 

حور مراد : تمام تدخل حور غرفتها وتسريح علي سريرها 

نرمين :خمس دقائق والأكل هيكون عندك 

مراد :وانا 

نرمين بضحك :حاضر 

حور مراد تخرج الفون وتفتح شات ابراهيم وترسل رساله 

ثم تغمض أعينها وتبدأ بالعد بصوت خافت  3 2 1 0 يرن هاتفها 

مراد :فونك بيرن 

حور مراد :منا عارفه 

مراد :طب ردي 

حور مراد :لا مش ليها لازمه 

مراد :تمام 

يمر دقائق حتي يرن جرس الباب لتضحك حور 

مراد يذهب ليفتح ويكون الرد ابراهيم 

مراد :خير يابني 

ابراهيم : ياعمو أنا عاوزه احدد ميعاد للفرح 

مراد يضحك :مش المفروض دا في حضور والدتك ابراهيم :بليل وهنكون عندك سلام يخرج ابراهيم 

في احد الكافيهات يجلس ابراهيم ومعه سامر

سامر :عقبالك يا ابراهيم كتب كتابي يوم الخميس 

ابراهيم :مبروك ياحبيبي وانا بردوا هحدد جوازي النهارده 

سامر :خلينا في نفس اليوم اي رأيك

إبراهيم:يارب ابوها يوافق والفرح امتي

سامر : مفيش فرح هنروح عمره 

ابراهيم :والله فكره حلوه ليضحك الشبان 

في الليل عند حور 

ابراهيم :بص ياعمي أنا بعتبرك في مثابه والدي فنا جبت والدتي وجت اقولك اني عاوز كتب الكتاب يوم الخميس 

مراد :مش حاسس أنه بدري شويه

ابراهيم :مش بدري ولا حاجه بس يقاطعه مراد :وانا موافق 

ابراهيم يبتسم :طب ياعمي أنا بطلب منك تاني ممكن نلغي الفرح ونعمل عمره 

مراد :بس دي بنتي الوحيده ياابراهيم

نرمين :ايوا انا بحلم باليوم اللي أشوفها لبسه فيه فستان 

ابراهيم :مهيا هتلبس الفستان يوم كتب الكتاب في حضور الاقربون من النحيتين 

حور مراد :أنا موافقه 

مراد ينظر لابنته :مش هيبقى فيه فرح ياحور 

حور مراد :اه منا عرفت 

مراد:يعني هيبقي سكيتي

حور مراد :الأهم انكم معايا

تشعر نرمين بوجع في رأسها فتضع يدها علي رأسها يراها مراد 

مراد بهمس :انتي بخير 

نرمين :اه بخير 

مراد :مبروك ياولاد

يمتلئ اليوم بالفرح 

في بيت اليزن

عدي :بقولك يا رحمه 

رحمه  :ايوا 

عدي :خدي معاااااد يلا 

رحمه تضحك :حاضر 

أما حور 

سامر :أنا مش مصدق كلها كام يوم وتبقي حرمي 

حور الصغيره :وانا برضوا فرحانه 

سامر :بقولك اول ما نكتب الكتاب نخدم ونتفسح وبعدين نروح بتنا

حور الصغيره :تعالي عيش معانا هنا 

سامر يضحك:لا انتي تيجي تعيشي معايا 

عز وهو ماسك الفون يدخل :اه هنا البيت كبير ويسيع من الحبايب الف 

سامر :طب لما تحوش الفون من علي ودنك تبقا تكلم 

عز :تمام علي اتفاق 

ليضحك عز وسامر

عز يغادر الغرفه

عز :شوفتي اخويا بيموت فيا

جميله :وانت مالك بيه 

عز :واضح أن الدنيا كلها بتحبني 

تميم في غرفته 

تميم :بيقولك مره واحد حب وحدها 

حبيبه:قالها عمري وماسيبك

تميم :لفت الايام وحبها وقالها انتي احلي نصيبي

لتضحك حبيبه 

تميم :أنا كنت كملت الحكايه 

حبيبه :ايوه ونام 

تميم :طب هقولك 

حبيبه :لا 

تميم :لا هقول 

عند أسر 

أسر  بفرحه:يعني أنا كمان تسع شهور هيبقي اب 

الاء بضحك:تمانيه 

أسر :أنا عاوزك تجيبي دول ويشاور بيده علي ست ارقام 

الاء:لي أرنبه 

أسر:احلي ارنبه بقولك 

الاء:لا أنا حامل 

ليشد أسر الصينيه 

أسر :طب خلي بالك من الواد 

الاء تضحك

أسر :انا نازل ياسعاد 

الاء:سعاد مين 

أسر :انك احلي سعاد 

في اليوم الذي يليله

ينزل جميع ابطالنا علي العمل 

عند تميم 

تميم :صباح الخير ياجماعه 

الجميع :صباح النور 

حور مراد تدخل هي أيضاً:صباح الخير 

الجميع بما فيهم تميم :صباح النور 

حور مراد :جماعه بإذن الله كتابي يوم الخميس والكل معزوم عليه 

يهنئها الجميع تقرب من تميم 

حور مراد :هتيجي 

تميم :مبروك ياحور بس مش هعرف لانه نفس كتب كتاب اختي

حور مراد:منا بردوا اختك ولا اي يا تميم 

ينظر تميم لها ليرا في عين حور مراد الدموع 

تميم :حاضر ياحبيبتي مبروك يا اجمل حور بس رويند تو علشان حور الصغيره متزعلش امسحي دموعك بقا 

تضحك حور مراد:الله يبارك فيك يحضنها تميم :كنت عارف ان الحب دا حب غريب دانتي دمي بس تقيل شويه

لتضحك حور الصغيره ولكن تلاحظ نظرات الجميع 

تميم :اختي ياجدعان 

ينظر الجميع بإستغراب قم يلهو لشغله 

تميم :يلا علي شغلك 

حور مراد :تمام 

يتبع


الاخيره جزء2

لقاء القدر2

يرجع تميم علي الشغل ليتذكر حبيبه يفتح تلفونه ويبعت ليها رساله 

حبيبه :يلا يا حور انتي والاء وياطنط حور يلا لتستقبل رساله علي فونها لتفتح 

وتجده تميم _وحشتيني لتبتسم 

=انتي لسه ماشي من ساعتين اي 

_والله مش بعيد عني ولا لا 

تبتسم مره اخري

=أنا هروح دلوقتي اجيب فستان لكتب كتاب حور 

_متتأخريش ولا اقولك البسي اي حاجه من اللي عندك 

=لا بجد يعني كلهم يبقوا حلوين وانا لا يرضيك 

_يعني هتبقي حلوه لمين مهو ليا وانتي علطول حلوه وغير كدا بتبقي قمر والناس اي ياست حبيبه تميم 

=والله طب سلام علشان همشي

_سلام بحبك 

تبتسم حبيبه وتغلق الهاتف وتنظر حولها لتجد الاء و حور 

الاء :ياسيد ياسيدي

حور :ماشي يلا بس ماما خلصت 

حور الأم :ايوه يلا يابنات

يذهبوا جميعا 

في الجامعه 

سامر :اهلا ياعريس

ابراهيم :اي المحاضرات دي 

سامر :معلش ها عملت اي 

ابراهيم :هتبقي في نفس اليوم يا حبيبي

سامر :اوبا حلو كدا 

ابراهيم :في دكتور محترم 

سامر :الايام الجايه لا كلها راحه ولا احترام 

ابراهيم :ورايا محاضرات و أخلاقي

سامر :مااشي

عند الفتيات 

يقفا امام أحد محلات في صدمه 

حور الصغيره:شيفا اللي انا شيفاه

حبيبه :ايوه 

الاء:أنا مينفعنيش

لتأتي أحد فتايات المحل

_تحبي نوع معين 

حبيبه:كلموا

حور الصغيره :محد يرد تراهم حور الأم لتضحك عليهم تنظر للبائعه :هاتيلهم اربعه 

ينظروا جميعا 

حبيبه:لا يا ماما انتي فهمتي غلط

حور الأم:ياشيخه

الاء :اه والله ياطنط 

حبيبه :فعلا 

حور الأم:هنفتح في البيت كباريه النجوم 

ليضحك الجميع 

حبيبه:بس هيا قالت 4صح 

حور الصغيره:ايوا 

الاء:ايوا ليزون ليضحكوا جميعا 

حور الأم:طب ياحلوه منك لها 

جبتوا الفساتين خلاص والبدل يضحكوا جميعا

الاء:ايوه 

روحوا جميعا في المساء 

تميم يذهب ليفتح الدولاب ليجد بدله رقص ليضحك 

تميم :بوبه

حبيبه :ايوا 

تميم :لقيت حاجه تقريبا مش بتاعتنا 

حبيبه :فين وتأتي ليمسك تميم ببدله الرقص

تميم :بقولك 

حبيبه:عاااا لا 

تميم :دحنا الليله للصبح ويجيب اغاني لتدخل حبيبه وتخرج ترتديها ويبدأو في ليلتهم

عند يزن 

يزن :ياحور 

حور الأم :عجبتني بجد 

يزن :بتفكرينا بشبابنا

حور الام:تقصد أننا كبرنا 

يزن :انتي مبتكبريش بقولك سامعه الاغاني 

حور الأم :ايوا 

يزن :خديها اشاره

حور الأم: بكره نسهر 

يزن :كدا تمام ياحور 

حور الأم تضحك :لسه بتحبني 

يزن :طب دا سؤال كل يوم بسأل نفسي ازاي حبك بيكبر ومش بلاقي اجابه 

حور الأم :وانا مهما كنت لفيت مكنتش هلاقي راجل حنين عارفني يشاركني حزني قبل فرحي ببساطه يحبني يايزن 

يزن :شوف بتموت وتقلبها كأبه بقولك هيه

حور الأم:تومام

عند أسر 

أسر :قولت لا 

الاء :يعني جيباها علشان افرحك 

أسر يحضن يديها بكفيه :أنا بفرح لما بشوفك يا الاء وغير كدا هيبقي فيه فرحه اكتر من إن كلها  شهور وينور بيتنا الخير كله 

الاء:اول ما أولد بس

يضحك أسر علي كلامها:حاضر بحبك 

يمر الايام والايام 

ويأتي يوم كتب الكتاب 

العائله تتجمع 

عند تميم 

حبيبه :ها اي رأيك

تميم :أنا طول عمري مش بحب الافراح

حبيبه :اومال اي 

تميم :بحبك انتي فحنا نخلينا سوا 

يسمع صوت من الخلف يزن :يلا ياتميم استعجل شويه 

لتضحك حبيبه:عمو دا قلبي انا جهزت ونازل 

تميم :يلا 

أسر :يالاء بقالي وقت بقولك حلو 

الاء:أنا حسا لا 

أسر:خلاص منش رايح وادينا قاعدين 

الاء :خلاص انا حلوه يلا 

نزلوا ونزلت حور الصغيره مع رحمه وكانت أشبه بملاك يرتدي اللون الأبيض

وانبهر سامر بجمالها 

جلسوا جميعا وقال المؤزون جملته الشهيره بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

وبدأ الجميع بالتهنئة نظر تميم في ساعته 

تميم يهم بالذهاب لتذهب ورأه حبيبه 

حبيبه :رايح فين 

تميم :لحور مراد فرحها 

حبيبه :تمام أنا جايه معاك 

تميم :بس

حبيبه :أنا جايه 

تميم :يارب سلمها 

يذهبوا للفرح ويدخلوا كانت حور أيضا مثل الملائكه وتجلس بجوار ابراهيم وهي فرحانه

تميم يقف بجوار مراد :مبروك 

مراد ينظر بالقرب منه ليجد تميم ليحتضنه:كنت عارف انك مش هتسيب يوم زي دا 

يضحك تميم :قولتلك اني تربيه يزن الاسيوطي ها يابابا 

حبيبه راحت تسلم علي حور :مبروك

حور مراد تأخدها في حضنها:الله يبارك فيكي يابوبه فرحت انك جيتي 

حبيبه :حبيبتي 

حور مراد :صدقيني أنا مش اللي فكراها تميم اخويا بجد وعمره ما هيبقي غير كدا 

حبيبه بإستغراب :اكيد وانا أختك واي حاجه عاوزاها قوليلي  

تميم راح يبارك ليها :مبروك يا حور 

وراح لابراهيم :وانتي خلي بالك منها فاهم 

ابراهيم بضحك:داانت اللي توصيلها عليا

مراد كان واقف مع نرمين اللي الوجع اشتد عليها ملاحظ مراد ليذهب ويقوم بعمل هاتف 

مراد :الو يادكتور ...بقولك الوجع بيشتد عليها ...يعني اي مفيش حاجه...ودا ازاي ..كلها اسابيع انت بتقول 

دا فرح بنتنا النهارده انت دكتور يأتي ليكمل ليجد يد وضعت علي كتفه ليلف ليجدها نرمين 

مراد :دا 

نرمين تبتسم :اقفل معاه يامراد 

ليقفل مراد الخط 

نرمين تبدأ دموعها تملئ عينيها :انت عارف لو حتي هموت فنا فرحانه أن هموت وانا مراتك هموت وانا عندي احلي بنت 

مراد يضمها ويطبطب عليها

نرمين :أنت يمكن عمرك ما حبتني بس انا حبيتك 

مراد :والله حبيتك دحناعشره

نرمين تمسح دموعها :طب يلا دا فرح بنتنا 

مراد :يلا 

تميم ينظر لحبيبه :يلا 

حبيبه :يلا 

يركبوا السياره حبيبه :بقولك اقف هنا عند عربيه الكبده دي 

يضحك تميم :هنروح مطعم 

حبيبه :يلا ياتميم 

ينزلوا وياكلوا تبدأ حبيبه تشعر بغثيان 

تميم :مالك 

حبيبه :مفيش عمو كمان طبق 

تميم :حرام عليكي دا خامس طبق

حبيبه :فدايا حبيبي لم تقدر حبيبه وبدأت بالغثيان

تميم :ياخرابي اهدي وطبطب عليها لازم نروح لدكتور 

حبيبه:لا مش لازم  يمكن تقلت في الاكل بس

تميم :لا يلا 

يركبوا العربيه ويروحوا 

يبدأ الدكتور ويكشف عليها وسحب عينه دم 

الدكتور :اعملي تحليل شوفي العينه دي 

ممرضه:حاضر 

تقوم حبيبه وتجلس بجوار تميم 

تمر مده ويرن فون تميم لتأتي الممرضه بالتحاليل 

يمسكها الدكتور 

تميم :ها يادكتور يرن فونه مره اخري عن اذنكم 

يطلع في الخارج 

تميم :الو يابابا ..ايوا ..مهو بصراحه روحت كتب كتاب حور مراد ..افتكرتك هتدايق.دلوقتي احنا عند الدكتور ..مفيش هيبقي احكيلك سلام بقي

يجي يدخل ليجد حبيبه تخرج وعينيها مدمعه

تميم :في اي

حبيبه :مفيش قالي بس أنه عكعكه في الأكل ومعدتي اتأذت 

تميم :تمام يلا يخرجوا ويذهبوا للمنزل ليجدوا حور الأم بتعيط 

حبيبه:هو في اي طنط بتعيط لي

تميم :لا دي ماما في العادي

يقربوا منها يزن قاعد بيهديها

حبيبه:في اي ياطنط

حور الأم:حور سابتني ومشت 

حبيبه:محنا معاكي اهو ياطنط 

يبدأوا يرضوها ويعدي اليوم 

بعد مرور عده ايام 

الجميع من عائله يزن وعز ومراد  واقف قدام الطياره يودعوا حور الصغيره وسامر و ابراهيم وحور مراد 

حور الصغيره تحضنهم جميعا

وتصل ل آلاء

حور الصغيره :خلي بالك من البيبي

آلاء:متفكريش اخوكي دا ناقص يجبلي كرسي يقعدني تقوليش في التامن لتضحك هي وحور الصغيره

عند نرمين

حوى مراد :خلي بالك من ماما يابابا 

مراد :حاضر توصلي وتيجي بالسلامه

حور مراد تحضن امها وأبوها

وتقلع الطائره

في المساء 

حبيبه :تميم 

تميم :ايوا يا بوبه

حبيبه :جبتلك هديه 

تميم :اي دا هو النهارده اي

حبيبه :مش حاجه بس حبيت افجأك 

تميم :ماشي ياستي يفتحها ليجدها لبس لبيبي وصونار  ينظر لها بصدمه ممزوجه بفرح لا ليحتضنها

تميم :بصي احنا نخلي بابا يجيب بيت اكبر من دا ونجيب بنات واولاد ولا اقولك احنا هندخله مدرسه حلوه ومريحه

تقاطعه حبيبه بفرح 

حبيبه :حيلك حيلك اي كل دا 

تميم يحملها ويلف بيها ثم ينزل لاسفل ليملأ العالم بسعاده 

يزن :إذن هنشتري فيلا اكبر من دي لتسريع عائله اليزن 

يضحكوا جميعا

حور الأم:ونجيب عز وعائلته يعيشوا معانا 

يزن :وانا موافق بس حد يقولهم 

حبيبه:أنا هقولهم

تميم :شش تقولي اي انتي هترتاحي يضحك الجميع  

بعد مرور أيام 

نرمين اشتد عليها المرض ومراد كان بجوارها 

نرمين :مراد 

مراد يجري عليها:نعم 

نرمين :الدنيا دي طلعت صغيره اوي وتحب الإنسان الطماع اللي ميحسبش وياريت الإنسان عارف ان في الاخر هيحاسب بس حسابه هيبقي كبير علي قد ما أخذ عارف وتبلع ريقها ودموعها تتساقد لو رجع بيا الزمن مكنتش هعمل حاجات كتير اوي بس كنت هختارك عارف يا مراد لتأخد نفس أنا ذنبي الوحيد اني حبيتك والدنيا شافتي طماعه في حبك فإداتلي خيارات كتير كتير قوي كمان في كل مره كنت بختار مكنتش اعرف ان يوم ما الدنيا هتحب تأخد الحساب هتأخده بس هتديني خيارات تاني علشان حسابي يكبر تاني ياريتني كنت عارفه ان آخرها كدا مكنتش هأخد ولا احاسب بس انا حبيتك يامراد والحب ملوش علاج 

مراد بدموع :وانا كمان حبيتك داانتي مراتي وام بنتي اللي مليش غيرها دحنا عشره اكتر من ٣٤سنه يا نرمين شيلاني وعمرك مااشتكيتي 

نرمين :لو الدنيا كلها اشتكت منك فنا اديلك عمري ولا كنت هشتكي يا مراد دنتا حبيبي وحبيب أيامي تفتكر ربنا هيسمحني علي حبك ولتضحك رنلي علي حور الاسيوطي

يرن مراد عليها 

حور :يزن دا مراد بيرن فيديوا يزن :غريبه ردي شوفي في اي 

لترد حور لتجد نرمين لتدمع علي حال صديقتها

نرمين :ازيك ياحور يارب تكوني بخير  شوفتي صحبتك من غير الباروكه شوفتي ربنا بيعاقب ازاي سامحيني ياحور علي كل اللي عملته فيكي

حور الأم بدموع :أنا مسمحاكي من زمان مالك مقولتيش ليا ليه

نرمين :كنت هقولك اي صدقيني ياحور انا حبيتك بجد بس حبي لمراد كان اقوي انتي كنتي اكتر من اخت بس الدنيا لمعت في عيني ياحور 

حور الأم قاطعتها ودموعها تنزل :أنا بردوا بحبك وحتي قساوتي في كلامي كان من ورا قلبي انتي كنتي عيلتي الأخوات ياما بيعملوا في بعض لتبتسم لها نرمين  :كان نفسي احضنك اوي يا حور ريحتك وحشتني و حضنك بنتي حور حنينه شبهك ياحور حبيبها واعتبريها  بنتك وخلي بالك من مراد ومتقوليش ليها حاجه خليها تفضل حباني وقوليلها علي أيامنا الحلوه النقيه زيك ياحور 

حور الأم يغطي وجهها الدموع ويزن أيضا كان يقف بجانبها 

نرمين:حور ابقي لميهم وتعالي ياحور وافتكريلي الحلو اللي عشناه زروني ومتمشوش علطول ياحور يلا سلام 

حور :استني ليغلق الخط 

ليحضن يزن حور وهي تبكي 

عند مراد

نرمين :هتوحشني يا حبيب العمر وصديق الروح وقول لبنتي انها احلا حاجه حصلتلي من بعد ما اتجوزتك حتي لو هيا كانت من الاول اتفاق ممكن اطلب طلب 

مراد يمسح دموعه ويهز رأسه بالموافقة

نرمين تنضم لصدره وتلف يديها ليربط مراد يديه حولها وفجأه يشعر مراد بنزول يد نرمين وثقل جسمها ليعلم أنه انتها

مراد ببكاء وزعيق :لا يانرمين لااااا

عند حور 

حبيبه:مالها ياعموا

حور كانت بالاسفل والجميع حولها وتبكي وهي في حضن يزن 

يزن :نرمين رنت عليها وكانت حالتها سيئه 

أسر :متخافيش ياماما هي بس كانت تعبانه 

عدي :ايوا ياماما اهدي بس

الاء :حور قمر وهتهدي اهي 

تميم :ياماما يعني قولي نهديك ازاي 

يزن فون يزن يقوم ويرجعه وشه حاشب

تميم :في اي يابابا 

يزن :نرمين البقاء لله تعالي يااسر انت وعدي وتميم معايا نروح لمراد 

عند حور وإبراهيم

ابراهيم :يا حول الله يارب إن لله وإن إليه راجعون.

حور مراد  :في اي 

ابراهيم :اعرفي ياحور أننا كلنا لله وأننا بنسلم بعص

حور مراد :ايوه 

ابراهيم :طنط نرمين ادتلك عمرها 

حور مراد :ماما انت بتهزر صح قول 

ابراهيم يأخدها في حضنه 

عند عز 

عز :ياعز رن علي اختك قولها يابني تروح لحور مراد مهما الاتنين في مكه 

عز الصغير:حاضر يابابا 

بعد مرور أسبوع 

تميم نظر لمراد: بابا انت لازم تيجي معايا 

مراد :اه بابا قولت بابا 

تميم :اي مش انت بابا بردوا ولا اي 

مراد :اكيد يابني يحتضنه تميم 

تميم :يلا يابابا 

مراد :بس يابنـ

يزن :يلا يامراد اسمع كلام ابنك أنا جبت بيت كبير يلمنا كلنا 

حور الأم جنب حور مراد :أنا ماما يابنتي أمك كانت اختي بس الزمن فرقنا بس انا هنا مكانها وانا عارفه ان محدش هيأخد مكانها 

حور مراد : ربنا يخليكي ياطنط 

حور الأم تأخذ حور مراد في حضنها :ماما ياحبيبتي 

بعد مرور سبع سنوات 

حور الأم جالسه ليأتي إليها أحد الأطفال يحبو لتحملها

حور الأم :اي دا حبيب تيته اهو 

رحمه :خد هنا يا صقر

حور الأم :براحه علي حبيب نينه 

عدي :بقولها كدا ياست الكل 

وتأتي لها أحد الفتيات الصغيره يليها ولد

_تيته قولي لـ يزن يسكت 

حور الأم 

_يزن متديقش لين بنت عمك 

أسر :شوفي ماما بتحب لين ازاي 

تميم :ما ابنك بيدايق بنتي لي والله ما مجوزها لي

حبيبه وهي حامل :متديقش يزن حبيب حبيبه دا 

تميم :لا كدا أولع في الولا وأبوه 

حور الصغيره تدخل ومعها حور مراد   :السلام عليكم ياجماعه 

حور الأم :الاه امال فين حبايب نينه وانتي يا حور كمان فين عيالك

حور مراد :في الحضانه مع ولاد حور وسامر وإبراهيم راحوا يجبوهم

يأتي عز وعائلته 

وعد :وحشني يا جماعه 

حور الأم :لو كنا وحشنكم كنتم سمعتوا الكلام وجيتوا عشتوا معانا 

وعد :كنت عاوزه بس هتقولي اي

عز الكبير :الاه ما البيت جمب البيت اهو ياست حور 

حور الأم :بشوف أنا حور بنتي امتي ولا جميله وعز ولا سامر ولا ولا الأكبر احفادي منهم الاه مش من حقي

عز الصغير :احنا كل يوم عندك 

عز الكبير :امال فين يزن

حور الأم :خرج مع مراد وجاين اهو 

يأتي سامر وإبراهيم ومعهم أولادهم 

حور الأم:حبايبي يجري عليها الصغار 

ويأتي بعده يزن و مراد 

مراد :الاه دا الحبيب مجمعين لتجري عليه صغيره 

مراد يوطي ليها:الاه نرمين حبيبه جدو 

نرمين :جدو معز زعقلي مش عاوزني العب مع سير

مراد ينظر ل سير :لي ياسير

سير :علشان قولتلها متلعبيش مع حد غيري وبردوا بتلعب و بيديقني

ابراهيم :دي قصه جديده دي ولا ايه 

يزن :ياخرابي لتكون روايه مش قصه

حور الأم :طب يلا ياجماعه مدام مجمعين نروح نزور نرمين 

يذهبوا جميعا ويقفوا أمام القبر ويقراوا الفاتحه وبعد الانتهاء يجلسوا بعض من الوقت  

يزن :يلا كله علي البيت عندي هنقعد وفيه فيلم جديد نتفرج عليه

الجميع :يلا 

يذهبوا جميعا يركبوا السيارات ويهموا بالذهاب  ويبدوأ يجهزوا المكان ويأتوا بأكل خفيف يأكلوه 

حور الأم تنظر للجميع تبتسم عندما تجد اولادها مع زوجاتهم وتنظر يمين لتجد مراد ويجلس بجواره نرمين بنت حور ابنته و لين بنت تميم وحبيبه  و تجد عز الكبير وفي حضنه وعد و حور مراد وبجوارها ابراهيم 

عز وجميله اللي معاهم وعد الصغيره اللي جميله بتغير أنها واخده قلب عز و حور بنتها وسامر اللي مقعدين معاهم عهد وساعي  وباقي الأولاد اللي جالسين سويا ويزن حبيبها وحبيب أيامها لتدخل في احضانه كأن القدر جمعهم كلهم كعائله كحب واحد لقاء القدر بينهم كان غريب لكنه  لطيف الجميع ينتشر بينهم الحب 

لتصرخ حبيبه 

الجميع يقوم 

عز الصغير :في اي 

حبيبه :هيكون اي 

تميم :العربيات بسرعه 

حبيبه :الحقوني 

يحمل تميم حبيبه و يركبها العربيه ويجروا الجميع إلي المستشفي يقفوا جميعا أمام الباب ليسمعوا صراخ طفل 

تضحك حور الأم وتنظر ليزن :عيلتنا كبرت بواحد جديد يا يزن 

يزن يضحك :عندك حق يا أجمل لقاء القدر 

يدخلوا جميعا 

يزن :حبيت اقول بمناسبه السعيده دي انكم اجمل  حاجه حصلتلي انتم عيلتي الكبيره 

مراد :عندك حق يااخويا انتم أجمل لقاء للقدر مين كان يصدق أننا كلنا نبقا عيله وحده أن القدر ممكن يجمعنا 

تميم يذهب ليقف بجوار حبيبه :القدر غريب يجمعنا بناس حلوه اوي 

أسر ينظر ل آلاء : ممكن يخليني نقابل ناس كنا فاكرين أننا مش هنقابلهم تاني

عز لجميله:ناس غيرونا بجد وخلونا حاجه كويسه 

سامر لحور الصغيره:القدر قربنا بقلوب حبنا 

مراد:وبعد بردوا بينا ناس كتير 

عدي لرحمه:بس القدر لقاءنا في صدفه غريبه نقابلهم 

ابراهيم لحور مراد :القدر بيلعب لعبته وفي الاخر هيخليك تقابل اللي مكتوبلك 

حور الأم:يعني كلنا متفقين أن لولا لقاء القدر مكناش بقينا عيله وتنظر ليهم انتم احسن لقاء قدر حصل

ليضحكوا جميعا 

النهايه

بقلم لمياء نبيه 





تعليقات

التنقل السريع