القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية هوس اربعيني الفصل 31_32_33_34بقلم بقلم نوره


رواية هوس اربعيني الفصل 31_32_33_34بقلم بقلم نوره

31


تمارا وانا بحبك ياعمر انت اخويا الكبير..


عمر عشان كده حابب اتكلم معاكي بحاجه مهمه..


تمارا حاجة ايه..


عمر في حد من صحابي شافك في الفرح وحابب يتقدملك..


تمارا لا.


عمر لا ليه..


تمارا بارتباك عشان عشان مش عايزه اتجوز


عمر  الراجل ده مبيترفضش..الا لو في حد بحياتك


تمار بحرج انت شكلك مصدق كلام امي..عشان كده عايزني اتجوز..وترتاح..


عمر كلام ايه..


تمارا اني بحبك وكنت عايزاك..


عمر بابتسامه لاطبعا ..لينظر حوله ولاحظ شروق التي تحاول الاختباء ليبتسم بهدوء..ويكمل حديثه..انا عارف انك مش ممكن تحبيني زي الحب اللي عمتي فاكراه.انتي شايفاني زي اخوكي الكبير .


تمارا براحه طب الحمد لله ..يبقى كلامك ده والعريس اللي جايبهولي مالهمش داعي..


عمر بس انتي مش هتفضلي كده دايما..ومصيرك تتجوزي ..وانا شايف ان صاحبي ده مناسب ليكي جدا..


تمارا انا مرتاحه كده ومش عايزه ارتبط دلوقتي....


عمر بس امك مش مرتاحه..وشايله همك


تمار بضيق امي عايزه تجوزني وخلاص  مبتفكرش بيا وانا حاسه بأيه..او عايزه ايه


عمر وانتي عايزه ايه وحاسه بأيه..


تمارا ……


على فكره انتي مش هتعرفي تخبي عليا..


نظرت اليه باستغراب..


عمر عنيكي فضحاكي..


تمارا مش فاهمه..


عمر حسام.


تمارا…بتوتر حححسام ماله..


عمر على فكره مش عبيط انا علشان ماشوفش حبك ليه..


تمارا حب ايه يا عمر حسام زي اخويا..


عمر هتستني لحد امتى ..


تمارا بعد اذنك انا هتأخر..


عمر تمارااا..


وقفت دون النظر اليه ليمشي نحوها. بخطوات هادئه اقترب منها وهمس لها اظن دلوقتي حسام محتاجلك اكتر من اي وقت تاني  ولو اتخليتي عنه هتخسريه تاني..


تمارا بغصه هو انا امتى كسبته عشان اخسره..


عمر حسام  بالوقت ده تايه عايز اللي يرشده..


تمارا كفايه انت جمبه..


عمر انا مش كفايه هو عايز حد.يحبه حد يحتويه ..حد يكون معاها بالوقت الصعب ده .


تمارا هيعديه ويرجع مراته ويرجع زي الاول..


عمر حسام عمره ماهيرجع ندا..


كلماته اثلجت صدرها لكنها لم تكن واثقة منها..


عمر على فكره بجد في حد  عايز يتقدملك بس انا عارف جوابك سلف..


تمارا بضحكه ساخره  لدرجادي فاهم دماغي..


عمر لدرجادي شايف صدق مشاعرك لحسام..


تمارا شكل الكل شايف وملاحظ الا هو وامي..


عمر عشان محاولتيش تظهري الحب ده دايما خايفه ومداريه حبك..بس لحد امتى هتفضلي كده..


تمارا بعد اذنك ياعمر..


عمر فكري دي فرصتكم الوحيدة عشان تداوو جروح بعض.


تمارا بعد اذنك ..


عمر مكنتش فاكرك ضعيفه للدرجادي متعرفيش تدافعي عن حقك..


تمارا من امتى بقى ليا حق بحسام ..


عمر من ساعة مافاق لنفسه وساب العقربه مراته..على كلن انا هستنى رجوعك قريب جدا متخيبيش ضني لازم تحاربي عشان مكانك لو مكنش لاحظك زمان عشان انتي محاولتيش اتمنى المره دي متضيعييش  فرصتكم الوحيده..…


مشت وهي تستمع لكلماته وأصبحت مشتته جدا.


***********◇◇◇◇◇◇◇***********


رحاب بدموع انت ازاي كده ازاي جايبها معانا شهر العسل..بتروحلها وانا نايمه والا ايه  انطق اتكلم ليه ليه تعمل كده اتجوزتني ليه ان كنت بتحبها ..


زين هي مين دي. ايه العبط ده..


رحاب بقهر شفتكم بعيني  وهي حضناك لتخرج هاتفها والصور دي ..الصور دي يعني ايه .... بتحبها يازين بتحبها ..ربنا مش هيسامحك على كسرت قلبي وانا مش هسامحك يازين مش هسامحك..


نظر الى الهاتف بصدمه ليجد.صور قديمه له مع سهى. 


زين دي حاجات قديمه قبل حتى ما عرفك انتي مكبره الحكايه ..


رحاب مكبره الحكايه واللي واخداك بالحضن من شويه مين مش هي يا اخي انا مشفتش بوسختك بحياتي..


صفعها لترتمي أرضا ندم بعد رؤية دموعها لكنه تكلم بحده لسانك ميطولش ومتنسيش اني جوزك..


رحاب ربنا ينتقم منك  مش هسامحك..والله ماهسامحك


زين انحنى ليقف مقابلا لها تكلم بهدوء محاولا احتوء الموقف قلتلك دي حكاية قديمه .


زادت شهقاتها ليجذبها اليه أراد احتضانها انا اسف بس ..

حاولت. منعه بعنف لكنه كان الاقوى ليشدد باحتضانها والاخرى تبكى بقهر..


جبتها معانا هنا ليه مش قادر على بعدها..


طب طب اتجوزتني ليه…انا ذنبي ايه


زين اخرجها من احضانه ونظر داخل عينيها المليئتين بالدموع احتضن وجنتيها مسح دموعها بود تفتكري راجل زيي يعمل الحركة القذرة  دي..


رحاب بشهقاته كانت كانت حضناك .. صصصووركم صوووركم مع بعض انت انت بتحبها مش كده..


زين كنت …كنت بحبها ..


رحاب اتجوزتني ليه. … ليه ..كسرتني يازين ..كسرت فرحتي.


زين اسمعيني الاول


ببكاء مرير مش عايزه اسمع واديني عند امي..


زين بهدوء هتسيبيني لوحدي..هتسيبي جوزك..واحنا لسه بشهر العسل


رحاب هي هتعوضك..


زين عمرها ماهتبقى زيك..الللي يخون مره يخون الف وانا مش ممكن ارجعلها ابدا عشان كده اديني فرصه اوضحلك وبلاش تحكمي من نفسك زي عوايدك..


وكأن كلماته لها اعطتها القليل من الامل مسحت دموعها واستكانت..


زين بابتسامه ومراواغه والله زي القمر ايه الجمال ده..


رحاب بجمود سمعاك….


زين ….


      *********◇◇◇◇◇**********


شروق جلست بجانبه وهي تقضم اظافرها بغيظ اما عمر مشغول بهاتفه..


شروق اعملك حاجه تشربها ..


عمر مش عايز ياحبيبتي ..واكمل عمله


شروق نهضت بغيظ طب هتتغدى ايه النهارده..


عمر ايه حاجه..


شروق ايه رأيك نخرج نتمشي


عمر اخلص شغل بس..


شروق طب متجي نشوف فلم. .


اغلق عمر الهاتف ...ونظر اليها بريبة مالك ياحبيبتي..


شروق ….


عمر جذبها من ذراعها واجلسها في حجره حبيبتي مالها..


شروق انا مش عيله علشان تقعدني  كده..


ابعد خصلات شعرها ووانتي معايا هتفضلي اجمل طفله بالدنيا..


شروقق….


عمر دفن وجهه بعنقها واستنشق عبيرها وهو يسمعها اجمل كلمات الغزل ذابت بين يديه حتى تذكرت تمارا لتبتعد. 


عمر بضيق في ايه بس.هو انتي غاويه الفصلان.


شروق انت متغير اوووي ياعمر انت زهقت مني. 


عمر متغير وزهقت ده ايه ده..


شروق بدموع انا حاسه بكده..


عمر حاسه ..حاسه ازاي …طب اهدي وبلاش عياط واتكلمي بالراحة في ايه..عشان افهم


شروق انت انت بتحب تمارا مش كده انفجر ضاحكا وهي تنظر إليه بغيظ نهض من مكانه واحاط خصرها ..انا بحب اه بحب شروق هي الوحيد اللى ملكت قلبي..


شروق ايوواا ايوووا كل بعقلي خلاوه..


عمر النهارده قالبه معاكي نكد والا ايه..


شروق خدتها واتكلمتوا بايه..هتتجوزها ياعمر ..


عمر بصدمه جواز ايه انا بيكي مش خلصان عايزاني اجيب الثانيه..


شروق عمر انا سمعتك جبت سيرت الجواز معاها..


عمر طب سمعتيني ازاي وانت طول الوقت واقفه قدام الشباك بتبصي من بعيد 


بحرج انا انا…هو  انت كنت كنت تش


زين كنت بشوفك ايوووا فعقلي كده وقوليي مين اللي قالك الكلام ده..


شروق بتوتر محدش…لتكمل حديثها انت بتتهرب من سؤالي..


عمر سؤال ايه بس ..تمارا زي اختى..ولا ممكن افكر بيها كده..وبعدين انا خلاص اكتفيت بيك ياقمر عن كل الستات اللي بالدنيا دي..بس اه انا دلوقتي فهمت ..


شروق فهمت ايه..


عمر هي نعمه مفيش غيرها هي اللي موصلالك الكلام ده..


شروق متهربش ياعمر ومتحطش البنت فذمتك..


عمر بسخريه ياسلام ليقلد كلامها بسخريه متحطش البنت فذمتك.....

طب عيني فعينك كده مش نعمه هي اللي قالتلك الكلام ده..


شروق بتهرب يوووووه ياعمر ..


عمر ماشي ماشي .  حسابها معايا..


شروق يعني بجد اتكلمت معاها عالجواز..


عمر ايوووا فيها ايه..


شروق نهضت بانفعال فيها اني مش هقعدلك فيها ياعمر..


امسك يدها اتهدي يابنت المجنونه..


شروق بغصه ودموع اووعي ياعمر سبني وروح اتجوز براحتك


عمر بضحك اتهدي هو انتي سبتيني اكمل كلامي ..


شروق…


عمر في واحد صاحبي اتقدملها وانا كنت بسألها..وهي رفضت ادي الحكايه ياستي


شعرت بالارتياح والخجل لتقول بحرج  انا هروح اشوف مريم.


عمر بسرعه استني هنااا على فين..


شروق ..


أحاط خصرها بتملك دي بداية الحب والا ايه..


شروق حب ايه .


كانت انفاسه تلفح عنقها وتصيبها بقشعريرة ليقول الغيره مش بداية الحب..زي مابيقولو


شروق بتوهان بداية الغرق.


عمر وهو يديرها لتتقابل عيناهما الغرق ..انا اللي غرقت من ساعت ما حبيتك..لينحني ويقبلها ويذهبان لعالمهما الخاص ..


        *******◇◇◇◇◇********


زين هي دي الحكايه كلها ..


رحاب….


زين انتي مش مصدقه ..طب هلف وادور ليه مهي قدامي متجوزتهاش ليه…اخترتك انتي عشان اعجبت بيكي..


رحاب بس محبتنيش زيها..


زين الحب هيجي مع الوقت اهم حاجه التفاهم مابينا.


رحاب لسه بتحبها..


زين الجرح اللي سببتهولي مخلاش مكان لمشاعر ليها جوايا..


رحاب دموعها نزلت بصمت..


زين مش مصدقاني.


رحاب مصدقاك ..


زين جذبها اليه اسف عارف اني وجعتك بالوقت اللي لازم اخليكي مبسوطه فيه ليبتعد عنها وينظر اليها بحماس بس ملحوقه اوعدك اننا هنعيش اجمل ايام حياتنا هنا..


هزت رأسها بايجاب وهي تشعر بالتيه. 


زين اقترب منها تصدقي باللله وحشتيني…


ابتعدت عنه بهدوء اسفه يازين مش هعرف اعمل كده..


زين ..


رحاب…


     *********◇◇◇◇◇◇**********


بعد مرور شهر 


اقتحمت شروق منزل المزرعه بعد اتصال أتاها لتصدم ب عمر ومعه فتاه في السرير..وووووووو


  ********◇◇◇◇◇*********


زين بضيق من بعدها عنه لحد امتى هنفضل كده..


رحاب هنرجع النهارده مش كده..


زين بسخريه انا بتكلم بايه وانتي بأيه.


رحاب وهي تجول الغرفه وتجمع اشيائها مش لازم ننسى حاجه ..اناحضرتلك الشنطه بتاعتك..وحطتلك كل حاجه فضل ب... ليقاطعها ممسكا يدها وجذبها وهو يحيط خصرها اليه لحد امتى هتفضل تبعدي..


رحاب بارتباك زين ارجوك..


زين ارجوكي انتي كفايه بقى احنا بقالنا شهر هنا وانت كل يوم بتبعدي اكتر..


رحاب بدموع وهي تحاول ابعاده سبني يازين..


زين انحنى ليقبلها لتدير وجهها عنه وتبدا بالبكاء..


زين افلتها لدرجادي مش طايقاني..


جلست على السرير وبدأت بالبكاء..


ضرب زين الطاوله التي امامه بقدمه بعصبيه  وبحده دي مبقتش عيشه ايه هو نكد وخلاص انا ماشي وهجي لما تتزفتي تجهزي وغادر 


اما الاخرى ففتحت هاتفها..ووووو


يتبع…….




هوس اربعيني 32


نهضت من نومها بفزع  وهي تحمد الله بأنه كابوس نظرت بجانبها لتجده غارق بالنوم  احتضنته بتملك ووضعت رأسها على صدره.


فتح عينيه وابتسم  .


عمر بنعاس انتي كويسه..


شروق هزت رأسها بحرج ..ليشدد.باحتضانها ويعودا للنوم…


     *******◇◇◇◇◇◇********


في اليوم التالي في منزل رحاب..


شروق غلط يا رحاب غلط اللي عملتيه..


رحاب بدموع عايزاني اعمل ايه وهي معانا في شهر العسل..


شروق يابنتي الراجاله مابتحبش النكد وانتي من اول اسبوع منكده عليه .. كده هتطفشيه..…وبعدين انت بكده هتوصليها لمبتغاها وهي عايزه تفرقكم...ومدام الراجل كان واضح معاكي عايزه ايه تاني..


رحاب..


شروق عايزه الحق هو مالوش ذنب باللي حصل. 


رحاب بصدمه مالوش ذنب هو مكلمنيش عنها وعرفني عليها على أساس أنها صاحبته.


شروق عايزاه يقولك ايه وانتي عروسه و لابسه فستان الفرح..اكيد كان عايز الموقف يعدي..


رحاب…


شروق رحاب إنتي كده بتزهقيه وتخليه يروحلها يدور ع الحضن اللي يحتويه ويخرجه من النكد اللي انتي معيشاه فيه..


رحاب هو ممكن يروحلها..


شروق والله لو عملها محدش يلومه بعد اللي عملتيه فيه..في وحده تنكد على جوزها في شهر العسل زيك ده الوقت اللي الناس تنسى مشاكله عشان يتبسطوا بس انتي عملتي ايه نكدتي عالراجل


رحاب كنتي عايزاني اعمل ايه..


شروق مش اعتذر واعترف لك وفهمك انها كانت ..ماضي وخلاص


هزت راسها بايجاب..


شروق يبقى ليه النكد ده..


رحاب عشان  كان بيحبها..


شروق انتي قلتيها كان طب مايحباها ولا يكرهها وانتي مالك..انتي ليكي بالحاضر وبس..


رحاب بغصه كنت عايزاه يحبني..


شروق بهدوء وتفهم وانت فكره كده هيحبك ..انتي كده هتبعديه عنك اكتر وهينفر منك..


رحاب طب اعمل ايه ..اعمل ايه..انا مش عايزه اخسره فكرة ان وحده دايره عليه وممكن يضعف ويروحلها  مجنناني ياشروق..هموت من القهر ومحدش حاسس بيا


شروق ياعبيطه هو اختارك انتي عشان تشيلي اسمه وتبقى مراته…فاهمه ..


رحاب طب طب اعمل ايه دلوقتي ..امسكت يد شروق قوليلي  هو مش طايقني. اتخنقنا وطول الطريق مكلمنيش.ومكشر ومتعصب.


شروق ما عنده حق الصراحه تستاهلي ضرب الجزم ..


رحاب انتي هتزودي نار..


شروق ادعي ربنا  لما يهدى يحاول يصالحك ..وانتي متعنديش معاه ماشي..


رحاب ولو محصلش وصالحني. 


شروق لا انا متاكده هيحاول يصلح العلاقه بينكم بس انتي اسمعي كلام ماشي واعملي اللي هقولك عليه..


رحاب انا من ايدك دي لايدك دي ....


شروق بصي انتي هتعملي ….********


رحاب بحرج لا طبعا..مستحيل..انا بتكسف…


شروق….


       ********◇◇◇◇◇********


عمر يااخي هتخسر ايه لو قلتلها بحبك وريحت دماغك من النكد وعشت يومين حلوين..


زين عايزنى اكدب 


عمر تكدب تصدق بالله ساعات بشوفك غبي اوووي يابني دي مش مراتك..المفروض تحسسها بحبك هي اكيد مش هتحس بالامان معاك وانتي جاي تقولها بوشها الحب هيجي بعدين انت عبيط ..


زين بضيق عمر..


عمر …عمر ايه بقى انت فقعت مرارتى ..ربنا يعينها بنت الناس عليكي..


زين  انا بشتكي لك عشان تزودها عليا..


عمر يازين الست محتاجه الطبطبه الكلمه الحلوه الحنان وهتبقى زي الخاتم فصباعك غير كده هتشوف من النكد ده كتيرر.


زين يعني اعمل ايه يعني..


عمر سمعها كلام حلو اكدب ياخي متعرفش تكدب..


زين ياعمر منا قلتلها انتي تعجبيني..


عمر ضحك عمر ساخر ... اسكت اسكت والله عصبتني بزياده ..طب بذمتك في حد يقول لمراته وهما بشهر العسل تعحبيني ايه البرووود اللي انت فيه ده..هي صحبتك بالكليه وعايز تعلقها ..


زين عايزني اقولها ايه يعني مش فاهم..


عمر لااا منا خلاص جبت اخري معاك مش هفضل اعيد وازيد يازين ركز يابني ركز شويه..


زين نفخ بضيق خلاص  خلاص فهمتك انا هتصرف..


عمر بضحك ياخوفي ..تصدق بالله. مش مرتاحلك..


زين بضحك خلاص يابني هتشوف بكرى هعمل ايه وهصالحها ازاي.


عمر ربنا يستر..


        ********◇◇◇◇◇*******


كان حسام غارق في العمل في الشركه يحاول نسيان معانته حتى سمع طرقات على الباب..


حسام اتفضل..


دخلت تمارا بابتسامه مشرقه ..ازيك..


حسام تمارا اهلا نورت الشركه..


تمارا اابتسامه منوره بصحابها..


حسام لاحظ الاشراقه بوجهها واللمعه في عينيها..عمتى عامله ايه..


تمارا الحمدلله تسلم عليكي..


حسام الله يسلمها.... تحبي تشربي حاجه..


تمارا متشكره بس انا مستعجله جيالك بشغل..


حسام باستغراب شغل….


تمارا بمزاح ايووا منفعش يعني .


حسام لا طبعا تنفعي جدا هااا بقى اي الشغل ده..


تمارا نقلت شغلي هنا وهنستقر انا وماما ..


حسام بابتسامه طب كويس مش ده اللي كنا عايزينه من زمان.


تمارا طب استنى بس اقولك..عايزاك في اي.  


حسام هااا ياستى عايزاني في اي.


تمارا عايزا اشتغل دوام مسائي في الشركه هناا.


حسام هناا.


تمارا هزت راسها بحماس..


حسام بحرج والله مش عارف اقولك ايه بس مينفعش.


تمارا…..


حسام…..


      ********◇◇◇◇◇◇********


صعد عمر سيارته واتجه الى المنزل لياتيه اتصال من رقم غريب..


عمر الووواا مين.


المتصل حضرتك عمر علام..


عمر ايووااا اتفضل


المتصل حضرتك احنا مستشفى ال***** مدام حضرتك عملت حدثه ووضعها صعب..


اوقف السياره برعب ووووووو


يتبع……



33


كانت تقف أمام النافذ تنتظر عودته بلهف حتى رأته ينزل من سيارته امام منزلهم ..


اسرعت رحاب الى الحمام بتردد اخذت حماما سريعا ولفة جسدها بالمنشفه وحاولت قدر المستطاع اظهار مفاتنها كما اخبرتها شروق…


سمعته يفتح باب الغرفة ويدخل اخذت انفاسها وبتردد فتحت الباب وخرجت ولم تشعره بأنها تعلم بوجوده..


فتح فاهه من الجمال المهلك الذي امامه ..


ندمت لوهلة على مافعلته التفتت اليه لتشهق وتقول بكذب.وتوتر.انت انت جيت  انا انا  ..لتهم بالعوده الى الحمام لكنه امسكها بسرعه واحاط خصرها


زين بتوهان على فين…


رحاب بتوتر وهي تلعن شروق بداخلها مممكن تبعد..


زين ابعد ده ايه حد يعرف يبعد عن الجمال ظه كل . .اي الجمال ده..مخبيه ده فين


رحاب اشتعلت وجنتيها حمرة..


زين ابعد.خصلات شعرها برقه وهمس وحشتيني..


رحاب…..


زين متزعليش مني .


رحاب حاولت ابعاده بحرج .. لكنه منعها هامسا..متبعديش عني عشان مش هتحمل البعد اكتر....لياخذها ويغرقان بعالمهما الخاص …


   *********◇◇◇◇◇◇********


في اليوم التالي


فتحت عينيها بوهن لتجده ممسك يديها واضعا جبهته عليها لتهمس له بصوت متقطع عمر..


رفع  عيناه كانتا كتلتا دم ..عمر بقلق انتي كويسه..


نزلت دموعها الساخنة ابني ابني مات يا عمر لتتعالى صرخاتها


احتضنها محاولا تهدئتها وقلبه يكاد يفطر على طفل الذي خسره قبل أن يراه .


عمر بغصه  الحمدلله انتي كويسه وربنا هيعوضنا..ياحبيبتي المهم انتي بخير…


شروق بشهقات كنت حابه اشيله اخده بحضني  اشم ريحته..


عمر بابتسامه حانيه شدي حيلك انتي بس وقومي بالسلامه وهنخلف بدل العيل اتنين..


دفنت وجهها بأحضانه ليشدد باحتضانها ..ربنا هيعوضنا ياحبيبتي صدقيني..


لتقتحم رحاب الغرفة وهي تبكي..


نهض عمر بحرج لتجلس رحاب بشهقات اي اللي حصلك امبارح كنتي عندي ..


شروق بتعب اهدي انا كويسه ..متعيطيش..


زين بلاش تتعبيها هي بقت كويسه..


رحاب متصلتش بينا امبارح ليه محدش بلغني.ليه...وانت كنت فين..


كان عمر يشعر بالاختناق ولم يحتمل كلمات رحاب ولومها ليغادر الغرفه..وتبعه زين ليقول بلوم ينفع الكلام دع تزوديها عليه كده..هو ناقص..


ليسرع خلف عمر..


زين عمر عمر استنى هفضل اركض وراك..


وقف عمر باختناق عايز ايه .


زين وصلت لحاجه مين السبب في الحادثه .


عمر بضياع مش عارف يازين مش عارف..


زين مش ممكن يكون ادهم..


عمر لا مستحيل.


زين مستحيل ليه كل شيء وارد..


عمر عشان ادهم بالسجن…


زين ….


     


       *********◇◇◇◇◇◇◇*********


تمارا مينفعش ليه..


حسام بصراحه مفيش شواغر بالشركه ..بس انا ممكن اوصي عليك بشركة من الشركات اللي اعرفها..


تمارا بحرج لا مالوش لازم متشكره..بعد اذنك


حسام تمارا انا اسف بس عاوزك تشتغلي بمنصب يليق بيكي.


ابتسمت بحرج مفيش مشكله..


حسام بابتسامه طب مينفعش اعزمك عشان نتغدى..عشان انتي وحشاني من بقالنا زمان اوووي  ما تكلمناش…


ابتسمت بتكلف..


حسام ثواني بس اعمل مكالمه مهمه ونمشي..استنيني اتفضل ..


تمارا هزت رأسها  بأيجاب


      ********◇◇◇◇◇◇********


تميم اسيل..


اسيل باستغراب تميم اتفضل افندم.


تميم انا اسف عشان كنت بضيقك دايما ..


اسيل ولا يهمك ده بقى من الماضي..


تميم بصراحه حابب اتكلم معاكي بحاجه خاصه..ومحرج منك.


اسيل خاصة ..


تميم ايوا..


اسيل في اي ياتميم .


تميم انا انا بحبك وعايز اتقدملك 


اسيل بضيق انا مبفكرش بالجواز دلوقتي..


تميم مفيش مشكله انا ممكن استنى نعمل خطوبه لحد مانقرر موعد الجواز وانا مستعد استناكي..


اسيل. بس..


تميم برجاء  فكري  برحتك وانا مش مستعجل ..بس صدقيني مش هتلاقي حد يحبك زيي


اسيل…


       *******◇◇◇◇◇*******


مرت عشرة ايام عمر  يهتم  بشروق واعتنى بها ..كما اخبروه الاطباء بانها بعد ان خسرت طفلها بحاجه للاحتواء والاهتمام لذلك امضى كل وقته يعتني بها حتى تحسنت..


اما الثنائي زين ورحاب فيعيشان اجمل الايام من سعاده  وتفاهم..


واسيل حيرى  بالارتباط او الرفض..


تمارا تحاول التقرب من حسام ومساندته…


وحسام سعيد بهذا الاهتمام …


……


في منزل عمر علام..


كانت شروق بين احضانه وهو شارد الذهن  يحرك يده على شعرها الحريري..


شروق بتفكر في اي.


عمر….


شروق نهضت من بين احضانه لينتبه عليها..مالك ياعمر بقالك يومين مش على بعضك..


جذبها بابتسامه مفيش ياحبيبتي بس افكر بالشغل..


شروق والشغل هياخدك مني كده دايما..


عمر وهو يعتليها مفيش حاجه تقدر تبعدني عنك انت جوى قلبي ليدفن وجهها بعنقها..


ضحكت بدلع حتى قاطعهم رنين هاتفه..


شروق عمر موبايلك..


عمر سيبك.منهم. 


شروق طب رد ممكن يكون في حاجه مهمه. 


عمر بضيق ابتعد عنها انا عارفك غاويه فصلان لينظر الى هاتفه ويغادر الغرفه الى الشرفه..دارت مهاتفة طويله بينه وبين المتصل..تغييرت ملامح وجهه.اغلق الهاتف..وعاد الى غرفته


شروق مالك يا عمر وشك.مش عاجبني..


عمر بضيق مفيش بس مضطر امشي..


شروق بتذمر تمشي تروح فين..


عمر معلش يا حبيبتي شغل مهم اووووي


شروق بضيق  ماشي ياعمر برحتك..


ضم  عمر ذراعيه الى صدره طب مدام زعلتي مش نازل وقعاد معاكي اهو..


شروق بابتسامه لا خلاص روح شوف شغلك..


عمر متاكده.


هزت راسها بابتسامه ..


عمر مش هتنكدي علي جابوني  لما ارجع. 


لتضربه على كتفه اخص عليك انا نكديه..


عمر بضحك لا انا …


شروق طب يلاا روح شغلك ومتتاخرش..


حاضر يافندم اوامر تانيه..


شروق اه خد بالك من نفسك..


طبع قبله سريعه بجانب شفتيها وهمس لها بحبك


اشتعل وجنتيها خجل وهي تنظر اليه بعينان لامعتان ف اهتمامه بها طوال هذه المده كان كفليا لتتأكد  كم يحبها بل يعشقها ..


           


      ********◇◇◇◇◇◇◇**********


وقف عمر امام باب احد المنازل..


طرق الباب لتفتح له ندى..

ندى بدلال اهلا ياعمر وحشتك مش كده


امسك شعرها بعنف وجذبها الى الداخل


لتصرخ بألم اه سبني  اتجننت


عمر بتحذر والشرر يتطاير من عينيه كل حاجه هسامح فيها الا شروق ..شروق خط احمر .


ليشعر بضربة قوية باغتته من الخلف وسقط مغشي عليه..


بعد مده فتح عينيه بتعب على صوتها الناعم..


ندى عمر ..حبيبي.عمر اصحى ياحبيبي


صدم بها قميص نوم يظهر جميع مفاتنها ..وهو شبه عاري..


نهض بفزع ليشعر بألم في رأسه..


ندى على مهلك ياروحي..دفعها بقوة لتسقط ارضا اخذ قميصه من الارض وارتداه بعشوائيه ..ليقول مهدد حسابك معايا بعدين...


هم بالمغادره..لتتتبعه الاخر..فتح الباب ليصدم بشروق وووووو


يتبع.....


هوس اربعيني 34

عمر شروق ..

نزلت شروق الدرج بسرعه دموعها حجبت الرؤية عنها مشاعر مختلطه هاجمتها وهي تتذكر مظهرهما وهما شبه عاريينن..تبعها الآخر محاولا ايقافها..

نزلت الشارع اوقفت سيارة. وصعدت بسرعه ..

شغل سيارته ولحق بها …ضرب المقود بيده بعنف ليه ليه  حصل كده ليه ...

وصل عمر مع وصولها ليجدها تضع اشيائها بالحقيبه دموعها تنهمر بغزاره…

عمر بتعملي ايه..

شروق…

عمر مش زي مانتي فاكرة..صدقيني

تجاهلته وهي تضع اشيائها بسرعه ..

امسك يدها ليديرها اليه بعنف وتوتر وخوف من صمتها انا بكلمك..

نفضت يده بعنف ونظرت اليها بدموع وشهقات تتعالى..

شروق عايز ايه..انا الغلطانه انا عشان وثقت بيك كلكم شبه بعض انت وادهم كلكم..

لتردف بقهر بس تصدق ادهم احسن منك أقلها كان واضح من الاول معيشنيش بالوهم لما خلاص بطل يحبني مشي وسابني .

عمر شروق ..

شروق ليه دنتا من شويه كنت بحضني هنت عليك للدرجادي من اول ما اتصلت بيك راحتلها جري ترتمي بحضنها..

دفع الكرسي بقدمه بانفعال وثوران قلتلك كدب كدب محصلش  افهمي انا بحبك انتي..بحبك والله العظيم بحبك..

شرق بغصه بلاش كدب بلاش خلاص كفايه اللي يبحب مش ممكن يبص لواحده تانيه…وانت كنت بحضنها ..

ادهم  عنده حق انت بتاع ستات ومش هتتغير حتى مرات اخوك مسلمتش منك..حسام حسام اتصل بيا وبلغني ان ندي عايزه تخرب مابينا بس الظاهر انه هو كمان مخدوع فيك..

عمر اخذ انفسها بسرعه انت مش عارفه اللي حصل متحكميش من غير ما تعرفي الحقيقه متضيعيش حياتنا بالوهم.اللي في دماغك..

شروق بدموع وقهر وهم….وهم ايه بص في المراية وبص لروحك ..الروج بتاعها لسة معلم على شفايفك ورقبتك وخارجلي وانت نص عريان ايه اللي عايزني افهموا صح..ايه ياعمر ايه لتجهش بالبكاء..

وضع يده على شفتيه ..بصدمه..

عمر اقترب منها بهدوء دي عايزه تخرب علينا حياتنا متوصلهاش اللي هي عايزاه..

شروق ياريتني اعرف اصدقك تاني.  .. مش هكدب عنيا ورقتي توصلني ياعمر ومش عايزه اشوف وشك تاني..لتنهض 

وهمت بالمغادرة ليمسك.يدها متعمليش فينا كده..عشان لعبه وسخه منها  ..

نفضت يدها بعنف انت اللي عملت كده مش انا … بمشيك بالحرام انت وجعتني اووووي مش هعرف اسامحك تاني واعيش معاك مش هعرف..…

عمر بغصه انتي اللي بتوجعيني بشكك وعدم ثقتك بيا متخليناش نخسر  متوصلهاش اللي هي عايزاه..

شروق روحلها ياعمر روحلها دلوقتي بقيت حر لتغادر امسك يدها باصرار عايزه تمشي برحتك بس هوصلك..

ابتسمت بسخريها لا كتر خيرك انا مش عيله..

لكنه حمل حقيبتها ومشى امامها قائلا هوصلك ياشروق ومش بمزاجك.. لتتبعه وهي تراقب المنزل…

بعد فترة  اوصلها عمر الى المنزل ..

مريم مش هتطلع ياعمر..

عمر معلش ياحبيبتي عندي شغل اخلصه وابقى اجيلكم. 

شروق بحده امشي يامريم..

لكنه اوقفها جلس ليصبح مقابلا لها مسح شعرها بحب. 

عمر حبيبتي خدي بالك من نفسك ومتتعبيش ماما ..

هزت مريم راسها بابتسامه.ليحتضنها 

جذبت ابنتها وهمت بالصعود الى شقتها لكنه امسك يدها ..

عمر نعمه خذي مريم واطلعي عايز شروق بكلمتين..

شروق وانا مش عايزه اتكلم بح…. اوقفها صراخه بانفعال ارعبها وارعب نعمه ومريم انتي تسكتي..

اطلعي يانعمه وخدي مريم معاكي..

صعدت نعمه بسرعه ومعها مريم..

عمر اركبي بدل الفضايح..

شروق الفضايح انت اللي عملتها..

زفر بضيق اطلعي هما كلمتين ومش هتشوفي وشي تاني..

شعرت باختناق من كلمته هذه ..

لتشعر بيديه تجذبها وتصعدها السياره جلست ومازالت تحت تاثير كلماته..

ذهب وجلس بجانبها مكان السائق..

امسك المقود بيديه الاثنتين..

شروق…

عمر….

حل الصمت لدقائق لم يتفوه احداهما باي كلمه..

حتى سمعت صوته نطق اخيرا..كنت فاكر ان مابينا ثقه نعرف نتجاوز فيها كل الازمات اللي هنواجهها بس واضح اني كنت بوهم..

شروق….

عمر لو بصيتي لعلاقتنا من الاول لحد دلوقتي هتعرفي مين فينا اللي يستاهل الثقه…

شروق..

عمر نظر أمامه دون النظر اليها..

وإنتي مراتي قلتي انك بتحبي راجل تاني..بس انا كنت واثق فيكي و ان في حاجه جبراكي على ده..

لما اتخليتي عني وقررتي تخبي عني حملك ..ورجعنا تاني ..محاولتش حتى اني اعاتبك او ابينلك اني متعصب منك..

كنتي تقابليني بجفى واقابلك بالحب.

كنتي تصديني واخدك بالحضن..

انا بحبك اه..وبعشقك بس مش للدرجادي مش لدرجه تشكي اني ممكن اعمل علاقه مع مرات اخويا …دي مش هعرف اعديهالك..ولا هارف استوعب شكك بيا..

انا ممكن اكون بتاع ستات اه..وعندي علاقات كتيرر.اوووي كنت صريخ معاكي من الاول ومخبيتش عليكي مش هجي دلوقتي اخبي..

لو فكرتي ثواني بس هتتاكدي اني مش هسيب ستات الدنيا دي كلها وابص لمرات اخويا .. دي محدش يعملها الا لو كان ابن*****

شروق..

من ساعت ماحبيتك وانا تبت لربنا وندمت على كل علاقه حرام عملتها ووعدت نفسي هعيش ليكي ولعيالنا ولمريم اللي اعتبرتها بنتي. .

بس واضح ان ربنا بيعاقبنى بيكي عالنسين الكتيره اللي عشتها بالحرام.. 

شروق..

عمر انا هسافر ياشروق ومش هتشوفيني تاني..بعدي عنك بيوجعني بس ده اختيارك..وطلاق مش هطلق اظن من حقي انك تفضلي على ذمتي ..ليبتسم بغصه حتى لو بالاسم.

نزلت دموعها بغزاره..

والاخر شعر بالاختناق ليقول بهدوء وجفاء انزلي واعرفي اني دايما فظهرك..

نزلت دون كلام واسرعت في لتدخل شقتها.ودموعها تنهمرى وبقلبها غصبه الفراق والبعد.

اما الاخر بقي يراقبها باختناق 

وضع رأسه عى مقود السياره بضياع اشتعل الغضب بداخله واتجه إلى شقة ندى لكنه لم يجدها … حتى انها لم تعود الى منزل عائلتها….


     *******◇◇◇◇◇◇********

كان يقف أمام النافذة بضيق هاتفه يرن وهو يفصله شعر بها تتسلل من الخلف وتحتضنه وضعت رأسها على ظهره مالك..

امسك يدها وادارها اليه وضع يده على كتفها يجذبها اليه ليهمس مفيش..

رحاب مين اللي بيتصل بيك كتيرر اوووي ومبتردش ليه..

زين مش حد مهم.

رحاب بضيق ممكن تقولي مين..

زين مش هتزعلي..

رحاب سهى..

زين هز رأسه بايجاب

رحاب دي وحده و…..قاطعها رنين هاتفه..

خطفت رحاب الهاتف منه..

زين رحاب مترديش..

رحاب سبهالي دي وحده عايزه تتربي ..فتحت الهاتف. 

سهى بلهفه زين مبتردش ليه بقالي كتير بكلمك 

رحاب تصدقي انت وحده قليلة الادب و معندكيش دم راجل متجوز وبيحب مراته انت عايزه منه ايه.

سهى هو بي..

رحاب اخر مره تتصلي عالنمرة دي والا والله لاندمك ع الساعه اللي اتصلتي  بيها .

وأغلقت الهاتف ..

كان زين يراقبها بصدمه..

رحاب بحرج من نظراته كان لازمها الحركه دي..

زين بسخريه لاا بس ايي انتي  طلعتي جامده اوووي.

رحاب بفخر انت لسه شفت حاجه دنا هبهرك

انحنى ليحملها بسرعه ..

رحاب بخجل نزلني يازين نزلني انت بتعمل ايه.

زين تؤ انا عايزك تبهرني بس بحاجات تانيه ليأخذها الى عالمهم الخاص..


      ******◇◇◇◇◇◇*******

اسيل بحزن لكي تنسى زين انا موفقه عالخطوبه شوف الوقت اللي يناسبكم عشان تزورونا ..

تميم بسعاده من دلوقتي لو حابه..

اسيل بابتسامه اديني يومين كده ابلغ جدي واخواتي وان شاء الله خير..

تميم انا مبسوط جدا شكرا ليكي واوعدك انك مش هتندمي..

هزت راسها بابتسامه وهي ترى حماسه..


*******؟◇◇◇◇◇◇◇◇*****؟

في منزل عمر علام في الجنينة..

حسام ممكن اسألك سؤال وتجاوبيني بصراحه..

تمارا وانا امتى كنت بلف وادور.معاك.

حسام مش عايزك تزعلي..

تمارا في ايه ياحسام وازعل ليه..

حسام هو انتي بجد بتحبي عمر..

ابتسمت بيأس منه ..وانت شايف ايه..

حسام بتيه مش عارف ..

تمارا تصدق انا مستغربه من حاجه..

حسام نظر اليها باهتمام..

تمارا اكتر اتنين المفروض يعرفوني كويس اوووي ويحسو بيا .مش عارفيني ولا حاسين بيا..

حسام تقصدي مين ..

ارتسمت ابتسامة حزينة على شفتيها متشيلش في بالك..

حسام انا اسف لو كان سؤالي ضايقك مكنتش اقصد..

تمارا تنهدت فاكر لما بابا اتوفى كنا انا واخويا صغييرين اوووي جدي جابنا وعشنا معاكم هنا. كنت انت اقرب حد ليا عارف عني كل حاجه عكس عمر وزين وباسم اخويا…

حسام بابتسامه كنا نهرب ونروح المزرعه نجري بين الشجر وهما يفضلووا  يدوروا علينا … كان عمر هو الوحيد اللي يعرف مكانا ويقفشنا…كانت ايام جميله

تمارا ياريتنا ماكبرناش ولا بقينا كده..

حسام  اسف يا تمارا الدنيا خدتني منك ومكنتش جمبك زي زمان..

تمارا بابتسامه بس انت كنت جمبي دايما..

نظر اليها باستغراب

تمارا متبصليش كده في ناس متفرقناش وتفضل معانا حتى لو بعيده عننا..

حسام تمارا انا..

تمارا بابتسامه وهي توليها ظهرها قائلة تصدق انا جعانه اوووي مش يلا بينا ناكل..

ابتسم حسام وتبعها وهو يفكر بكلامها..


         *******◇◇◇◇◇********

بعد مرور شهر سافر عمر وقطعت اخباره ..

تمت خطوبة اسيل وتميم 

زين ورحاب يعيشان اجمل ايامهما.

شروق عادت للعمل لكنها قررت فعل شيء ماااا..

كانت تجلس في شقتها حتى سمعت طرقات عنيقه على الباب فزعت هي وابنتها..

لتنهض نعمه وتسأل مين..

اتاها صوت صدمها ودب الرعب بداخلها ووووووو


    *******◇◇◇◇◇**********

قررت تمارا زيارت حسام في مكتبه ولم تجد المساعده ..ابتسمت وفتحت باب المكتب

لتصدم بالسكرتيره تحيط عنقه وتحلس على قدميه ووووو


يتبع…..

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

اللي عاوز البارت الجديد يعمل انضمام من هناااااا 

اكتب ف بحث جوجل مدونة قصر الروايات 

الرواية كامله من البدايه من هنااااااا 



تعليقات

التنقل السريع