رواية جبروت أنثى وسطوة رجل من الفصل46 الي الفصل 50 بقلم الاء الرحمن
رواية جبروت أنثى وسطوة رجل من الفصل46 الي الفصل 50 بقلم الاء الرحمن
46
عند نور
فاقت جسمها كله كان بيوجعها بصت حواليها وحمدت ربها انه ادهم مش موجود تحاملت على نفسها وبدلت هدومها وراحت للمشفى
ودخلت للطوارئ اثبتت واقعة ضرب وتعنيف حامل
وبعتت صور الاشعة والتحاليل للمحامي والمشفى بلغت عن حادثة اعتداء
اسد :تمام يا مدام نور كل حاجة هتم بالسر واوعدك انه جوزك ادهم العمري هيبات في السجن النهاردة
نور قفلت معاه :خلصت يا ادهم خلصت حكايتنا ما بقاش فيه نور وادهم فيه نور وحطت ايدها على بطنها نور وابنها وبس
نور شغلت عربيتها وراحت للمشفى عند خالتها
..................................
عند ادهم
الحرس بتوع القصر كلموه وقالوله انه نور خرجت ضربلها كتير ما ردتش توقع انها هتروح للمشفى او الشركة ضرب على الشركة ما كانتش موجودة راح للمشفى
ادهم بنفسه : يا ترى بتفكري بأيه يا نور ايه الي في دماغك سكونك ده مخوفني وكأنه بيقولي انه وراكي مصيبة جاية جاية
ad
لكن انا انا الي غبي انا غيرتي هي الي بتعمل فينا كده من لما اتجوزنا وغيرتي بتخنقها
لكن هي هي الي بتعندني وشورها من دماغها مش معترفة بجوازنا ودايما بحس بشفقتها عليا الحب المفروض يقوينا مش يضعفنا كده هي ضامنة دايما انه انا بحبها وهستحمل منها اي حاجة لكن لا لا يا نور انا ادهم العمري كرامتي عندي بالعالم كله
وساق العربية بسرعه كبيرة
نور وصلت المشفى كان داني ومالك ومنال ونبيل وسامي قدام غرفة مروى
نور ببرود :ازاي خالتوا دلوقت يا ماما
منال بدموع :تعبانة تعبانة وحالتها مش مبشرة خالص والعملية لازم بكرة لانهم بيدوا داني ابر لازم ياخدها على شان ما يضعفش والحالة ما تتدهورش في العملية
نور قربت من داني الي بيبصلها بملامح جافة :ازيك يا داني عامل ايه
داني بقلق عليها غير ظاهر :انا كويس انتي الي عاملة ايه والغبي ادهم عملك حاجة
نور قربت منه بهمس :عايزك لوحدنا يا داني بس من غير ما حد ياخد باله
داني اومألها بدماغه
نور بصت لخالتها من بعيد وقربت على جدها :هتقوم يا جدي ان شاء الله هتقوم وتخف وتبقى كويسة
سامي :يا رب يا رب ادعولها يا نور
نور :يا رب يا جدو
لسه هتمشي نبيل قرب منها :حصل ايه بينك وبين ادعم امبارح
ad
نور بصتله من فوق لتحت :اوعى تقول انك خايف عليا لا ازعل انت فاكر اصلا لو ليك عيال وبصت لوالدتها لا وماما رايحة تجيبلك عيل جديد هه انت ابعد ما تكون اب الاب مش كده هو الي بيحمي وبيحافظ على ولاده وبياخد باله منهم انت بتشوفني بتسحل قدامك وما بتتكلمش ماما اتضلمت وما اتكلمتش سيرين ضاعت قدامك وما اتكلمتش نادر ربنا اعلم هو فين وانت ولا انت هنا جت ماما وضلمت مراتك سناء وما اتكلمتش شوفت ندى بتتضلم من فريدة وادم وبرضه ما اتكلمتش انت ليه اناني كده هاه ليه وبتهديد اوعى تعنل فيها خايف عليا او انك وتيجي تسأل عني دلوقت وبصتله بتهديد الي هعمله من هنا زجي من دماغي لوحدي ومحدش له دعوة بيا واوعى تقول انك ابويا لما تعرف معنى الكلمة دي ابقى قولها يا نبيل العمري وسابته ونزلت
وداني حصلها
نبيل على ايده بغضب واتجنن ازاي تكلمه كده ومنال بتبصله بعدم ثقة
في جنينة المشفى
داني :في ايه مالك ايه الي مخليكي متعصبة كده
نور بصتله :انا رفعت قضيت اعتداء وضرب على ادهم يا داني
داني :مش فاهم ازاي
نور عيطت وحطت ايديها على وشها وانهارت من العياط قدامه
داني بقلق :في ايه مالك ما تتكلمي
نور بدموع :ادهم ضربني امبارح واعتدى عليا وانا رحت الصبح واثبت واقعة الاعتداء ده وقدمت فيه بلاغ للشرطة
داني بجنان :انتي اتجننتي ده جوزك اول كلمة هيقولوها جوزك واخد حقه الشرعي وتاني حاجة سمعت العيلة امك وخالتك ما فكرتيش بكل ده
ad
نور بجنان :ادهم مرض مرض يا داني مرض وبدموع سرطان وعايزة اتعالج منه ارجوك ساعدني انا تعبت تعبت منه ما بقت قادرة استحمل اسلوبه وغيرته الي تقتل دي ومسكت ايده ارجوك ساعدني ساعدني يا داني اخلص منه انا عارف انك بتحبني من زمان وصديقي ودلوقت اقرب انسان ليا لما بقيت عمي ساعدني يا داني ساعدني اخلص منه انا تعبت
هنا كان ادهم قدامهم وبيزقف
ادهم وهو بيجز على سنانه :ده ايه جو العشق الممنوع ده وبص لنور بغضب ميت مره قولتلك ابعدي عنه وبصراخ انتي ما بتسمعيش الكلام ليه ليه عايزة تعانديني وبس ليه هاه ليه
نور وقفت بغضب ولسه هتتكلم
داني مسك ايدها وهمسلها :اخدي الشرطة وراه
الشرطي :ادهم العمري
ادهم لفله :في حاجة
الشرطي :مطلوب القبض عليك
ادهم بصله بقرف :امشي من هنا وشوف جي لمين يله
الشرطي مسك ايده بغضب :الي قدامك ملازم اول مش بيشحد منك فاهم
ادهم بغضب :سيب ايدي انت بتهبب ايه ابعد عني يله
الشرطة مسكوه
ونور بتبصله ببرود
وادهم شك بأمرها
ad
ادهم :هو في ايه
نور سابته وطلعت وداني حصلها والشرطة خدت ادهم بالغصب على القسم وهو مش فاهم حاجة ولما وصل عرف انه نور رفعت عليه قضيت اعتداء واثبتت ده في المحضر
..................................................
عند مازن
كان في الشركة هو وادم
ادم :انا بضرب لادهم ما بيردش وبضرب لنور ما بتردش مش عارف حاسس انه فيه حاجة حصلت
مازن :عادي يمكن بالمشفى
ادم بقلق :لا انا كلمت عمي مالك وقلي انه ما جاش للمشفى ونور خرجت
هنا ضربله رقم ارضي غريب
ادم :الووو
ادهم :ادم انا ادهم
ادم بقلق: انت كويس بضربلك ما بتردش ونور شرحك وايه الرقم الي ضاربلي منه ده
ادهم بغضب مكتوم :ادم ركز معايا نور مقدمة بلاغ ضدي بضرب واعتداء اتصرف جيب محاميين الشركة انا بقسم ....
ادم بغضب :ايه الي انت بتقوله ده بتهزر صح مستحيل
ادهم بغضب :مش وقت صدمة دلوقت شوفوا الزفتة دي فين تيجي تتنازل عن البلاغ
ادم :طيب طيب اقفل انت وانا هتصرف
ad
مازن بعدم فهم :في ايه
ادم خد مفاتيحه :نور مقدمة بلاغ ضد ادهم وحاجزينه في القسم
مازن :بلاغ ايه
ادم :مش وقته تعالا نروحله دلوقت وهفهمك في السكة
وفعلا خدوا اتنين من المحاميين وراحوله اول ما شافوه جريوا عليه والمحاميين دخلوا للضابط
ادهم كان قاعد وغضب العالم كله بعنيه
ادم :ايه الي حصل
ادهم بغضب مكتوم :اتاخنقنا امبارح وحصل الي حصل وما توقعت ابدا تعمل كده
مازن :اكيد دي اتجننت ازاي تجيها الجرأة تعمل كده دي الصحافة لو عرفت هتبقى فضيحة
بعد مدة خرج المحامي والكل بيبصله بغضب
المحامي :للاسف زوجة حضرتك مثبته بالتقارير حادثة الاعتداء والضرب الي حصلة وانت عارف القانون مع الست دلوقت لازم زوجة حضرتك تتنازل عن المحضر الي هي مقدماه
ادم خبط الكرسي برجله :ايه الي بتقوله ده
الكل كان بيضربلها ما بتردش
ادم كلم جده ونبيل وخبرهم بلي حصل
سامي بغضب لمنال :بنتك فين
منال باستغراب :ليه ما اعرفش ما شوفتهاس من لمى كانت هنا
هنا جت نور وداني
ad
نور من شكلهم عرفت انهم عرفوا
سامي قرب منها وضربها بالألم :ايه الي انتي مهبباه ده في واحدة محترمة تقدم محضر في جوزها وبغضب وهو بينهج دلوقت دلوقت تروحي تتنازلي عن المحضر لا اقسم بالله هطربق الدنيا كلها فوق دماغك
نور بصتله بغضب : اوعى اوعى يا سامي العمري تمد ايدك عليا مرة تانية لانه كل الي بيحصل دلوقت وزمان بسببك انت وبس تنازل مش هتنازل ابدا غير لو حفيدك طلقني ووصله الكلام ده
مالك بغضب :نور احترمي نفسك واتكلمي عدل فاهمه ودلوقت تروحي تعملي تنازل عنه
نور بصتلهم بغضب :مش هتنازل عن حقي غير لو ادهم طلقني وسابني في حالي واعلى ما في خيلكم اركبوه
وسابتهم ومشيت
منال بدموع ندهت عليها :نور نور
نور رجعت وقربت منها :كان لازم نفضل بعاد عنهم يا ماما البعد عنهم سعادة وراحة
انا هروح الڤيلا ومش هرجع للقصر ده تاني فاهمه ومش هعمل خاطر لحد غير لنفسي وبصتلهم كلهم ادهم يطلقني هتنازل عن المحضر وطلاق مفيش رجعة فيه عند القاضي مش بس يقول انتي طالق ده شرطي لو هتنازل
كامل كلم ادم وقله الي حصل
ادم بغضب :بنت ال ....
ادهم شد على ايده بغضب :قول ايه الي حصل بالحرف
ادم اتنفس بغضب :نور بتقول لو هتتنازل لازم تطلقها ومش بس كلمة وتخرج منك لا تطلقها عند القاضي على شان ما تقدرش ترجعلك خالص
ادهم عينيه كانت بتطلع جحيم
ad
الشرطي :لو سمحت من غير شوشرة معايا على الحجز
ادهم مشي معاهم
ادم :ادهم هنعمل ايه
ادهم مشي من غير ولا كلمة
مازن بغضب :لو مكانه اطلقها وما اسألش فيها ايه القرف ده ما تزعلش مني ده مش حب ده بيدوس على كرامته على شان وحده ما تستاهلش
سيرين ضربتله كنسلها
.....................................................
عدا اسبوع وادهم في السجن والكل بيقنع نور تتنازل وهي على موقفها
ومروى عملت العملية وداني تبرعلها بكليته
في السجن
دخل الشرطي على ادهم
ادهم العمري عندك زيارة
ادهم مشي وراه بكل برود واتصدم لما شاف نور وشد على ايده بغضب
قعد قدامها :انجزي
نور ببرود :بص يا ادهم من الاخر كده تنازل مش هتنازل لو كل العالم وقفت في وشي غير لما تطلقني طلاق رسمي والكرة في ملعبك
ادهم وقف وبصلها بغصب مكتوم : يبقى خليني في السجن ومش هطلقك ايه هتسجن شهر شهرين سنة مصيري هخرج وبصلها بنضرة خوفتها نوعا ما لكن لما اخرج يا نور هه هتشوفي دنيا غير الدنيا دي خالص وسابها ودخل تاني للزنزانة
نور وقفت يبقى مفيش قدامي حل تاني يا ادهم انت الي اخترت
يتبع
47
نور ببرود :بص يا ادهم من الاخر كده تنازل مش هتنازل لو كل العالم وقفت في وشي غير لما تطلقني طلاق رسمي والكرة في ملعبك
ادهم وقف وبصلها بغصب مكتوم : يبقى خليني في السجن ومش هطلقك ايه هتسجن شهر شهرين سنة مصيري هخرج وبصلها بنضرة خوفتها نوعا ما لكن لما اخرج يا نور هه هتشوفي دنيا غير الدنيا دي خالص وسابها ودخل تاني للزنزانة
نور وقفت يبقى مفيش قدامي حل تاني يا ادهم انت الي اخترت
ومشيت وراحت للمحامي
اسد :اهلا مدام نور اتفضلي
نور قعدت :بص يا اسد انا اخترتك من بين كل محاميين مصر لاني سمعت انك شاطر قوي
انا من شوية كنت عند ادهم وساومته اني هطلعه من السجن بشرط واحد انه يطلقني
اسد بجدية :واكيد رفض
نور :بالزبط ومش بس كده شفت بعنيه نضرة عمري ما هنساها نضرة بتقولي انه مش فارق معاه السجن
وبصت لاسد عايزة اخلص من حكاية الطلاق قبل ما يحاول يخرج من السجن
ad
اسد :طيب بس لازم تعرفي حاجة الاول انا قدمة قضية الخلع النهاردة للضرر طبعا الي وقع عليكي من ادهم لكن عرفت حاجة من زميل قلقتني شوية
نور :في ايه
اسد :جدك سامي العمري وادم اخوه ومازن كانوا عند القاضي الي ماسك قضيتكم في بيته
نور بسخرية :تقصد تقول انهم اكيد رشوه وفي الحالة دي حقي هيروح
اسد هز دماغه بلأ :سجن ادهم مفروغ منه بسبب الي عمله فيكي لانه لا يمكن يطلع لو متنازلتيش لكن هيخففوله الحكم من سنة لسة شهور
لكن الي خايف منه يرفض قضية الخلع
نور :اعمل الي عليك وسيب الباقي على ربنا حضرتك وسابته ومشيت
............................................
عند ادم
فاق ولسه هيخرج
ندى بنفاذ صبر :بتعاملني كده ليه يا ادم
ادم قرب منها :انا اسف يا ندى اعذريني اليومين دول على ما اشوف هعمل ايه بقضية ادهم
ندى:حاضر حاضر يا ادم
ادم باس دماغها :ارجوكي حاولي تتكلمي مع نور تتنازل عن القضية يا ندى
ندى بغيظ :ده ضربها وهي حامل ما يستهلهاش ولا يستاهل تفضل معاه ثانية حتى وحده بتقوله مش عايزاك ما يسيبها في حالها يا ادم خليه يطلقها ويرتاحوا الاتنين ده الحل الوحيد
ادم زفر بغضب :ده الي المفروض يحصل لكن يعمل ايه لقلبه الجزمة الي مش قابل يخرجها منه
ادهم بيحبها لا من يوم ولا اتنين دي حب سنين يا ندى عاش حياته كلها على انه لما يشوف نور هتكون حبيبته وملكه شاف وحده قوتها فايصة شايفة الناس وراها ومش سايفة حد بالصدارة غيرها وبس
ad
عجبها حب ادهم ليها قالت تجرب الحب الي الناس كلها بتقولها عليه جربته وادت لادهم فرصة لكن ادهم استغل الفرصة دي وفرض سيطرته جامد ونور طبعا ما تستحملش ده وابتدت المشاكل بينهم وكلمتين في البيت الواحد ما يصحش هي مكبره دماغها وهو برضه وده الي وصلهم لحيطة سد
ندى بدفاع :نور حاولت تنقذ علاقتهم بكل الطرق لكن هو همجي ومتملك
ادم رفع حاجبه :مش ده الي كتتي عايزاني اعاملك زيه
ندى هربت من عينيه :انا انا كنت اقصد فصله حياته الخاصة عن والدته
ادم قرب منها وقرصها على خدها :اهدي اهدي بهزر
ندى 😏
ادم :اشوفك المساء ان شاء الله وارجوكي ارجوكي حاولي تتكلمي مع نور
ندى :حاضر والله هحاول وهلبس دلوقت واروحلهم
ادم :تعالي اوصلك قبل ما اروح الشركة
ندى :قشطة
...................................................
عند مازن
جاله مكالمة وخرج من البيت بسرعة من غير ما يصحي سيرين حتى وراح للشقة الي عازل فيها نادر
خبط بسرعة ودخل
مازن بخوف :في ايه نادر فيه حاجة ماله
الدكتور :منهار وبيصرخ ومش قابل ياخد الادوية
مازن زفر بارتياح :فكرت حصله حاجة ربنا يسامحك مش تقول انها بسيطة انا هدخله
ad
الدكتور :ما تدخلش لمدمن بالحالة دي ده ممكن يعملك حاجة ويأذيك
مازن :ما تخافش انا هعرف اتصرف معاه وبص للرجالة خليكوا هنا لو احتجتلكم
احمد :تمام يا مازن بيه ولا يهمك انا هنا
مازن ربت على ظهره ودخل على نادر الي اول ما شافه هجم عليه وكأنه وحش
مازن مسكه جامد واتصدم من شكله عامل ازاي وشه شاحب وهزلان قووي وتحت عينيه اسود
مازن بغضب :اهدى هاه اهدى لا هديك العلقة التمام يا نادر واعرفك يعني ايه علاج فاهم انا لسه لحد دلوقت بعاملك بما يرضي الله وعلى شان اختك لكن اقسم بالله لو ما عقلت كده واهديت واتعالجت بالحسنى لارميك بأي مشفى بيعالج وشوف بقى صدمات الكهرباء الي هتاخدها وتجننك
نادر وهو بينهج جامد وكأنه بيجري :انا مش عايز اتعالج انا مش عايز اتعالج سيبني يا اخي سبني انت من بقيت عيلتي هااه وبصراخ اذا كان عيلتي نفسها مش سائلة عني مين انت حتى تجي تاخد بالك مني وبصراخ سبني سبني في حالي انا مش عايز حد سبني امشي
مازن ضربه بالألم بغضب :بص يله هتتعالج بكيفك بقى غصب عنك هتتعالج وخروج من هنا مفيش غير لما تخف وعيلتك انا مفهمهم اني مسفرك بره يعني محدش هيدور عليك هنا خالص فاهم فاهدى وكده وساعد نفسك على شان تتعالج وتخف بسرعة
وسابه ومشي وقفل الباب وراه ونادر بيصرخ جاامد
......................................................
عند نور
عدت على خالتها كان سامي ومالك في نفس الاوضة الي فيها داني وخالتها
سامي بصلها بغضب
مالك مسك ايده :اهدى يا والدي اهدى انا هتكلم معاها النهاردة
ad
نور قربت من خالتها :ازيك يا حبيبتي
مروى اومأتلها بدماغها
نور باستها على دماغها وقربت من داني عامل ايه يا وحش
داني ابتسم بتعب :وحش مين قولي ارنب اه ياني يما بقيت بكلية وحدة يا بت
نور :ههههه انت قدها يا عمي اهو تتهد شوية
سامي مقدرش يستحمل برودها : انتي بتهزري لا انتي بتغيضيني بقى
نور لفتله ببرود :عايز ايه في ايه
سامي بغضب :انتي هتروحي تتنازلي عن ادهم ورجلك فوق رقبتك فاهمة
نور وقفت قدامه :وريني ده هيحصل ازاي بقى
مالك بغضب :نور احترمي نفسك واعرفي انتي بتتكلمي مع مين فاهمة
نور بصت لخالتها :انا هحترم مرض خالتي ومش هرد عليكم خالص وبصت لسامي انا شرطي سهل خالص خلي حفيدك يطلقني وانا هتنازل على طول
مالك مسك دراعها :خافي من ادهم يا نور ادهم مش فارق معاه السجن خالص الي فارق معاه انك تبقي على ذمته فاهمه يعني لو هيتسجن سنة هيخرج وهتفضلي مراته برضه وساعتها ربنا وحدة يعلم هيعمل ايه وتفكيره هيبقى فين
نور ما تنكرش انها حاسة برهبة من كلام مالك وده الي بتفكر فيه لكن هي مش عايزاه ومش عارفة تخلص منه ازاي
نور سابتهم ومشيت ودمعة نزلت مش عارفة تعمل ايه
ad
داني حس فيها وحس هيا بتفكر ازاي
داني :ما تخليه يطلقها ويسيبها في حالها
مالك ضحك بسخرية:لو تعرف ادهم العمري استنى نور العمري تبقى على ذمته ومراته وحبيبته مش هتقول كده ادهم بيعشقها بيموت على التراب الي بتمشي عليه لكن مع الي حصل واصراره على عدم الطلاق انا نفسي مش عارف هو بيفكر بأيه
داني اتصدم وشرد في حب ادهم ليها
.........................................................
عند ادهم
كان متجنن وبيتوعد لنور جته زيارة من مازن
ادهم دخل وقعد
مازن :عامل ايه يا صاحبي
ادهم رجع بضهره لورى. :زي الزفت هكون عامل ازاي
مازن :مش عارف اقولك ايه بس انا لو اتحطيت مكانك
ادهم كمل عنه :هتطلقها عارف
مازن بجنان :طيب ما تطلقها انت من امتى كده ادهم انا مش مصدق انك موافق تتحبس واهم حاجة ما تطلقهاش
ادهم وهو غضبان من روحه.:مش قادر يا مازن مش قادر اطلقها فكرة اني لو طلقتها ممكن تكون لغيري وابني يتربى مع غيري الفكرة دي هتموتني بتقتلني من جوى
مازن بصدمة :هي حامل
ad
ادهم اتنهد :ايوه حامل انا عارف نور يا نازن حافظها جدا لو طلقتها هتروح تنزل الولد على شان ما تربطش نفسها فيا وتتجوز غيري بسرعة على شان تضمن اننا ما نرجعش من تاني
مازن بغضب :يا راجل يلعن ابو ده حب يا راجل سيبها واجيبلك سيد سيدها تتجوزك وتتمنى اشارة من صباع رجلك ايه ده
ادهم بغضب :مازن انا مقدر انك خايف عليا لكن اهدى كده وما تشدس على روحك قوي كده
وبص هتعمل ايه
مازن :ايه
ادهم :هتروح للمشفى الي نور جابت منها التحاليل وتدي مبلغ للمرضة وتخليها تزور كل التقارير عن السستم والنظام بتاعهم والنهاردة تقدم طعن بالتقارير هيبعته ايميل لنفس المشفى مش هيلاقوا اي تقارير تديني لا بالعكس هتكون نور زورت بالاتفاق مع المشفى تقارير رسمية
مازن 😳: ايه الشيطان الي قدامي ده وبكده نور هتبقى مكانك وهي الي هتبقى بحاجتك مش كده وترجع معاك ساعتها وتبقى تحت طوعك
ادهم :مع اني ما اضنش نور تبقى في حياتها تحت طوعي بس اهو حاجة ممكن تزبط وممكن لأ
مازن : ده انت تخطيت ابعد من خيالي طب ليه ما عملتش كده من الاول وخرجت من زمان
ادهم :كنت عايزها تجيب اخرها يمكن تحن من تاني وتدي حبنا فرصة لما تلاقيني بفضل السجن على اني اسيبها واطلقها
مازن :دماغ يا ابن اللذينة
مازن خرج من عنده وعمل الي قاله عليه بالزبط
..........................................................
ad
عند نور
روحت البيت كانت تعبانة جدا كانت ندى عندهم
منال بلهفة
نور انتي كويسة اتاخرتي ليه
ندى سلمت عليها وحست انه فيها حاجة
نور :كويسة كويسة ما تقلقوش
ندى :نور شفتي ادهم النهاردة روحتيله
نور 🤨:انجزي يا ندى عايزه ايه
ندى :نور والله ادهم بيحبك اديه فرصة يصلح من نفسه يعني مين ممكن يستحمل قرف السجن لكن اهم حاجة مراته تبقى على ذمته
نور بغضب :اقفلي الحوار ده يا ندى انا مش ناقصة سيرة ادهم محدش يجيبهالي في البيت ده خالص
منال برقت لندى
منال :خلاص يا حبيبتي اطلعي ارتاحي انتي بس
نور :ماما انا عايزة سمك
منال وندى :نعععم
نور :ايه عايزة سمك نفسي ريحاله
منال 😂😂😂😂😂😂
نور :هعيط والله عايزة سمك انا شامة ريحته بأنفي دلوقت كدلو ما كلتش سمك هيحصلي حاجة
ندى :ههههه انا اعرف مطعم سمك تحفة هوصي منه دلوقت ونتغدى سوى ونشوف ابن ادهم باشا هيتوحم على ايه تاني
قعدوا كتير مع بعض وحاولوا يخرجوا نور من الجو الي هيا فيه
لكن فجاءة سمعوا خبط جامد على الباب
فتحت ندى كان البوليس
نور وقفت ومنال زيها
الشرطي :نور العمري هنا
ندى بخوف :لا ايوه هو في ايه
الشرطي :نور العمري متهمة بتزوير اوراق مقدمة للقضاة وحبس زوجها بغير وجه حق
نور بغضب :ومين الي قال كده
جه ادهم من وراهم :انا يا حبيبتي
نور بصتله بخوف خوف ضهر في عينيه واتمسكت بوالدتها جامد
يتبع
48
قعدوا كتير مع بعض وحاولوا يخرجوا نور من الجو الي هيا فيه
لكن فجاءة سمعوا خبط جامد على الباب
فتحت ندى كان البوليس
نور وقفت ومنال زيها
الشرطي :نور العمري هنا
ندى بخوف :لا ايوه هو في ايه
الشرطي :نور العمري متهمة بتزوير اوراق مقدمة للقضاة وحبس زوجها بغير وجه حق
نور بغضب :ومين الي قال كده
جه ادهم من وراهم :انا يا حبيبتي
نور بصتله بخوف خوف ضهر في عينيه واتمسكت بوالدتها جامد
نور كانت بترجع لورى ودموعها اتحجرت في عينيها بخوف وبتهز دماغها بلأ ومش مصدقة بجد انه خرج وقدامها دلوقت لا ومشكك في التقارير وللحظة هي هتبقى مكانه
ad
الشرطي : لو سمحتي تمشي معانا من غير شوشرة
ندى بغضب :تمشي معاكوا فين انت اتجننت
دخل ادهم وقرب منها وهي بتبعد ومتمسكه بمنال
ادهم بص في عينيها وحك دقنه : خايفة هه صح خايفة تؤ تؤ تؤ نور العمري الي سجنت ادهم العمري اسبوع بحاله الي عمره ما حد قدر يوقف في وشه خايفة لا تيجي ازاي دي عايزك تبقي اقوى من كده يا يا مراتي
نور بتوتر ضهر عليها :ع عا عيز عايز ايه يا ادهم
هنا دخل الشرطي وزق ندى ومسك نور من دراعها ولسه هيشدها
ادهم بصله بجنان ازاي ايده تيجي عليها وقبل حتى ما يشدها كان البوكس معلم في وشه
نور رجعت لورى بخوف
ادهم بغضب ضربه جامد :ازاي يا زبالة تمد ايدك عليها دي مراتي يا كلب
هنا تدخلوا باقي الافراد وبعدوا ادهم عنه بالعافية
النقيب قرب من ادهم :عايز ايه دلوقت ناخدها ولا ايه
ادهم بص لنور وهو متعصب وشاف الخوف الي في عينيها واتنهد وكلمه بهمس:امشي يا ياسين وانهي كل حاجة من عندك
وبص للعسكري خلال ثواني ما المحش ام وشك قدامي
خرجوا بسرعة
منال قربت من ادهم:عايز هاه عايز جاي ليه مش قدرت تخرج روحك سيب بنتي بقى بحالها وابعد عنها
ad
ادهم وهو بينهج بغضب بص لنور :انا اقدر دلوقت اخليهم يرجعوا وياخدوكي مكاني وعيشي ساعتها اسبوع بحالها مع شمامين وقتالين قتلة زي ما عملتي معايا ادهم بصراخ وغضب انتي متخيلة انا كنت هعمل ايه كنت هسجنك لكن ما قدرتش ما قدرتش لما شفت حد بس قرب منك كان نفسي اقتله ادبحه ادفنه وقتي لو سابوني عليه وخبط على قلبه اعمل ايه فيه ده الي ما عندوش كرامة لحبك اعمل ايه كل ما اكون عايز ابقى وحش معاكي هو بيضعفلك لما ابقى عايز اءذيكي هو بيشفعلك
ندى دموعها نزلت من كلامه وبنفسها يااه هو في حب كده
نور قعدت على الارض وعيطت جامد
منال :اهدي يا حبيبتي انتي حامل وده خطر عليكي دلوقت والي عايزاه هيحصل ومحدش هيجبرك على حاجة
ادهم كان بيبصلها بألم داخلي للدرجادي كارهاه وكارها العيشة معاه
ادهم :لو سمحتوا سيبونا لوحدنا
منال :مش هسيبك معاها مش هسيبك معاها ابدا انت لعنة ولازم بنتي تخلص منك
ندى مسكت ايد والدتها وفي قلبها حزن عليهم لاتنين:سيبيهم يا ماما شوية سيبيهم
منال :بس
ندى :شدتها معاها واخدتها
ادهم قرب من نور وقعد قدامها واتنهد : ما تعيطيش
نور بصتله بدموع مقهورة وادهم متجنن من الدموع دي كلها الي بالنسبالة ملهاش سبب
ad
ادهم :عايزة ايه وانا هعمله
نور بصتله بكسرة ودموع :عايزة ارجع زي ما كنت بالاول عايزة ابقى نور الي مفيش حاجة كانت بتكسرها عايزة ابقى نور الحرة الي عمرها ما حاجة هزتها عايزة اعيش بسلام
ادهم جز على سنانه بغضب :وانتي فاكرة ده هيحصل لو بعدتي عني
نور بصراخ وانهيار :ايوه ايوه ايوه هيحصل لو بعدت عنك
انت لاغيني لاغي كياني كل حاجة انت كل كلمة لازم تكون عنك كل حركة بعملها لازم تكون بسببك كل ضحكة لازم تكون ليك انا تعبت تعبت منك ومن غيرتك ومن تملكك الزيادة ده
ادهم العمري انا بقولهالك من كل قلبي انا مش عايزاك مش عايزاك سبني في حالي بقى
ادهم شدها من شعرها بغضب وبص في عينيها :عايزاني ابعد حاضر هبعد يا نور هبعد
وسابها ومشي ورزع الباب وراه
جت ندى
تعرفي يا نور هقولك كلمة انا عارف انها هتزعلك لكن هقولها الي يلاقي حد يحبه الحب ده كله ويسيبه ده يبقى غبي ادهم بيحبك بجنون والقضية مش قضية غيرة وتملك زي ما انتي بتقولي لأ القضية قضية انه نور العمري عايزة تبقى البوص في كل حاجة زي ما مانت زمان مش عايزة حد يتحكم فيها ولا يقولها اعملي ايه وما تعمليش ايه القضية قضية انك عمرك ما حبيتي ادهم يا نور انتي حبيتي حب ادهم ليكي وبس ما انصحكيش يا نور تبعدي عن ادهم لانك مش هتلاقي حد يحبك ويخاف عليكي زيه ده ما قدرش يأذيكي والعكسري بيلمسك اتجنن عليه وكان هيقتله لمجرد انه بس لمس دراعك بالمقابل انتي سجنتيه وما سألتيش حتى هو عامل ايه في السجن وبرصه نسي مل حاجة واعترف بحبه ليكي قدامنا كلنا راجعي نفسك يا نور وعيدي حساباتك
ندى سابتها وخرجت كان ادم بينتظرها بره ونور جريت على اوضتها ومنال حزينة على وضعها جدا
ad
ندى خرجت وركبت في العربية من سكات
ادم :ندى انتي كويسة
ندى بصتله والدموع في عينيها
ادم بلهفة :فيكي ايه موجوعة
ندى اترمت في حضنه وعيطت
ادم :حبيبتي في ايه طمنيني
ندى وهي بتشهق من البكااء :هو ليه دايما الي بيحبوا بعض ما بيفهموش بعض وبصتله بدموع انا ادهم صعب عليا اوي النهاردة يا ادم
ادم :ادهم مين وايه الي خلاكي تروحيله انتي اتجننتي
ندى بدموع :ادهم خرج وكان هنا من شوية مع البوليس وكان مقدم شكوى بنور انها مزورة اوراق المشفى لكن حصل حاجة اقسم بالله صعب عليا
ادم بصدمة :ازاي وامتى كملي حصل ايه
ندى قصت عليه كل الي حصل
ادم :نور هتخسر نفسها وادهم مش هيفضل مستحمل كده كتير ادهم بيحبها حب انا عمري ما شفته قبل كده اديني راجل واحد يستحمل انه مراته تسجنه ويفضل متمسك فيها كده
ندى :يا رب يهديهم لاتنين يا رب
ادم مسك ايدها وباسها :اهدي انتي وخدي بالك من الي ببطنك وانسي اي حاجة تانية بصي بقى انا مليش نفس اروح القصر ايه رائيك نروح نتعشى في اي حته كده وبعدين اخدك ونقعد في اي منتجع يومين حلوين
ندى بفرحة :بجد
ادم بابتسامة :ايوه بجد وبما انك بتقولي ادهم خرج يبقى كالعادة هيمسك الشركة وينحت الصخر ومش هينام على شان يحاول ينسى اختك
ad
ندى :هههه ده من مصلحتنا ده
ادم قرصها من خدها وبعت مسج لادهم (حمدالله على السلامة يا ادهم ندى خبرتني بلي حصل حاول تهدى وطنش على قد ما تقدر بقولك ندى تعبانة ونفسيتها زي الزفت من ام القصر الخنيق الي احنا فيه هاخدها يومين لاي مكان خد بالك كن الشركة ومحدش يصربلي لاني مش هرد سلام )
ادهم بص للمسج بغيظ وبعتله (واطي يا اخويا)
ادم (من بعض ما عندكم )
وقفل فونه وخد ندى وحلف لينسيها كل الايام الي ادايقوا فيها
........................................................
عند ادهم
حاول يتماسك ويطنشويسيبها تبعد زي ما هي عايزة وراح لجده المشفى
سامي اول ما شافه فرح جدا وخده بالحضن وكامل ونبيل زيه لكن داني كان مصدوم ازاي خرج
مالك بفرحة :حمدالله على السلامة يا كينج
ادهم :الله يسلمك
وبص لمروى الي بتبصله ببرود :حمد الله على السلامة
مروة التزمت الصمت
ادهم بص لداني بمشاعر باردة :سلامتك
داني 🤨: الله يسلمك لكن ما تقولنا خرجت ازاي.
ادهم حط ايديه في جيبه :اصل نور مراتي اتنازلت عن القضية
ad
داني بسخرية : نور مستحيل تعمل كده وباستفزاز اصلك ما تعرفش هي بتكرهك ازاي ونفسها بس تخلص منك
ادهم بص لجده :هحترم جدي ومش هرد عليك
ادهم لجده :هاه هي طنط مروى هتخرج امتى
سامي :بكرة ان شاء الله هما بقوا كويسين
ادهم : تمام هخليهم يضيفوا اوضة زيادة على شان عمي داني وبصله بسخرية
مروى اتكلمت بتعب :انا وداني هنروح الڤيلا عند منال
ادهم شد على ايده بغضب وداني كاتم ضحكته
ادهم قرب من جده لو الزفت ابنك الي اسمه داني قرب من بيت نور اقسم بالله لاخليه يوحشك وهو في القبر تلاقي طريقة وتخليهم في القصر
ادهم مشي وسابهم وسامي بص لمروى
انتي مراتي ومكانك في بيتي وبص لداني كفاية الايام الي اتحرمت منك فيها سيبني اشبع منك شوية قبل ما اموت
مالك :بعيد الشر عنك يا والدي وبص لداني
ارجوك يا داني لفترة بس انا كمان عايز اعرفك واقرب منك
مروى دمعتها نزلت وبصت لداني الي كانت بتترجاه في عينيها
داني اتنهد :تمام لكن هو اسبوع بس على ما تخف امي وهاخدها وامشي
مالك مجراتا اله :تمام كل حاجة بوقتها حلوة
ad
..................................................
عند ادهم
روح البيت كان مازن وسيرين بانتظاره
مازن حضنه :كفاره يا صاحبي
ادهم :شكرا يا مازن
سيرين وسناء :حمدالله على السلامة يا ادهم
ادهم اومألهم بدماغه كان تعبان
مازن خده على جنب :عملت ايه
ادهم اتنهد :مقدرتش أئذيها يا مازن عايزني اسجنها ده العسكري قرب منها بس نار ولعت بيا ورحت ما اقضي عليه قلت لياسين ياخدهم ويمشي
مازن بصدمة :بجد
ادهم زفر بغضب : انا تعبان يا مازن تعبان تعبت من عنادها الدايم واسترجالها الزايد راسين في البيت ما يمشيش يا صاحبي هسيبها لفترة وهعيش حياتي وهشوف الحياة من غير عواطف هتبقى عاملة ازاي
مازن بفرحة :هو ده الصح سيبها يا ادهم سيلها وانت تلاقي ميت وحدة هيترموا عند رجليك. وشوف ساعتها هتجري وراك ازاي
هنا نزلت الممرضة
ادهم بيه والدتك عايزاك
ادهم ما كانش قادر يبص في وشها لكنها امه في الاول والاخر
ادهم طلعلها ووقف قدامها ببرود
فريدة بدموع ولهفة ام عاجزة :قرب مني عايزة اشمك وحشتني انا اسفة اسفة انا بمرضي ده عرفت انه مفيش كبير غير ربنا وربنا ردلي كل حاجة عملتها سامحني يا ادهم سامحني وبقهر انا عرفت انا ضلمتكم معايا قد ايه
ad
ادهم بسخرية :احب اريحك اكتر انا ونور سبنا بعض حب عمري ضاع مني بسبب مخططاتك الدنيئه استفدتي ايه هاه خدتي ايه من كل الي عملتيه وليه ليه تعملي كده اهو افترقت انا ومراتي وابني هيتربى بعيد عني بسببك
فريدة بصدمة :هي حامل وبدموع ابوس ايدك سامحني سامحني لو عايزني اروحلها وابوس رجلها على شان ترجعلك هعمل كده ارجوك يا بني ارجوك
ادهم اتنهد :انا مسامحك لانك امي والبر واجب ليكي لكن ما تطلبيش مني حاجات انا مش هقدر اعملهالك في حاجة جوايا اتكسرت ومش هترجع تاني وسابها ومشي
دخلت عليها رانيا مرات كامل ومعاها الاكل
رانيا بابتسامة :انا جبتلك الاكل يا فريدة قالولي الخدم انك ما كلتيش حاجة من يومين
فريدة كانت مصدومة منها
رانيا :بصي يا فريدة يمكن تكوني مصدومة مني لكن انا كده ما بعرفش اكره بعرف احب وبس وانا بحبك لانك مرات كامل ولو عوزتي حاجة هتلاقيني بخدمتك وقالت للمرضة تساعدها تاكل ومشيت
فريدة بدموع :يا رب يا رب اشفيني وانا هصلح كل حاجة عملتها يا رب يا رب رجعلي ولادي انا عملت كل حاجة من حبي فيهم ما كنتش عايزة حد ياخدهم مني يا رب سامحني واغفرلي يا رب
..........................................................
عدا شهر
خرجت فيه مروى وداني وعاشوا بالقصر تحت اهتمام الجنيع وصمت مروى
ونور رجعت لشغلها ولحياتها ومبسوطة جدا بالوضع ده ورفعت قضية طلاق على ادهم
وادهم بعد عن طريقها خالص وعاش مع نفسه وفحت روحه بالشغل
نادر كان بيتحسن وتقريبا اتعالج من الادمان
ad
ندى وادم بعيدين كل البعد عن المشاكل
مازن وسيرين لا تخلو حياتهم من العراك الدائم بسبب برود مازن المعتاد
في الشركة
مازن :ادهم المفروض نروح لشركة نور النهاردة لازم توقيعك لفض الشراكة
ادهم ببرود :هعملك توكيل مش عايز اشوفها خالص
مازن 🤨:بتتكلم جد
ادهم :ايووه
مازن :طيب والمحكمة هتروحلها النهاردة ما انت هتشوفها هناك
ادهم :هروح دلوقت لكن المحامي قلي انها موكلة اسد بكل حاجة اكيد مش هتكون
مازن بصدمة :طب انت بجد هتطلقها
ادهم سابه ومشي راح المحكمة
في المحكمة
حضر المحاميين وفعلا كانت نور مش موجودة ودخلوا الجلسة
ولسه هيبتدوا دخلت نور بكل برود
ادهم ما بصلهاش خالص والتزم الصمت
القاضي ابتدا الجلسة وسأل نور
نور العمري موافقة على الطلاق من ادهم العمري بكل ارادتك وبدون ضغوطات من اي حد
نور من غير تردد :ايوه موافقة
القاضي :ادهم العمري موافق على طلاق نور العمري ومن غير اي ضغوطات من اي حد
يتبع
49
المحكمة
حضر المحاميين وفعلا كانت نور مش موجودة ودخلوا الجلسة
ولسه هيبتدوا دخلت نور بكل برود
ادهم ما بصلهاش خالص والتزم الصمت
القاضي ابتدا الجلسة وسأل نور
نور العمري موافقة على الطلاق من ادهم العمري بكل ارادتك وبدون ضغوطات من اي حد
نور من غير تردد :ايوه موافقة
القاضي :ادهم العمري موافق على طلاق نور العمري ومن غير اي ضغوطات من اي حد
ادهم بجمود وهو باص للقاضي بدون اي نظرة لنور : لا يا حضرة القاضي
نور بصتله بصدمة واستغراب وعدم فهم
ادهم كمل بنفس الجمود :انا احب زوجتي احبها جدا وليس لدي اي نية لتطليقها
القاضي : لكن في الاوراق الطلاق موجود بالتراضي
ad
ادهم :يكتبوا الي يكتبوه حضرة القاضي انا مفيش عندي نية اني اطلقها خالص
نور كانت بتبصله بصدمة ولسانها متربط معرفتش تعمل ايه بصت لاسد عشان يتصرف
اسد :لكن حضرتك
القاضي بص لادهم وجموده : ايه بالنسبه للتهم الي موجهالك بأنك بتضرب زوجتك ولاغي كيانها وغير معترف بذاتها
ادهم ببرود :حضرتك فين الورق الي يثبت اني بضربها
القاضي بص لاسد
اسد بغيظ :الورق اختفى الصبح
ادهم : ولو على اني بلغي كيانها ادهم مسك ورق من قدامه حضرتك مراتي عندها شركة وبتشتغل وعندها بيتها وحاليا عايشة فيه وبتخرج وبتيجي زي ما هي عايزة فين الكيان الملغي بالكلام ده
القاضي :نور العمري انتي بتشتغلي
نور توترت :ايوه حضرتك
القاضي : ايه الكيان الي بتتكلمي عليه
نور بصت لاسد ينقذها
ادهم ضحك بسخرية :انا اقولك يا سيادة القاضي الغاء الكيان الي بتقول عليه لما اقولها كلمة بتضرها واقولها ما تعملهاش وتعملها بالعند فيا
الغاء الكيان عند نور العمري غيرتي عليها من واحد انا متأكد انه عينه منها وهي شافت ايه الي حصل بسببه
الغاء الكيان الي بتقول عنه خوفي عليها من اي حاجة ممكن تضرها
ad
لو الي بقوله ده الغاء كيان يبقى فعلا انا بلغي كيانها
القاضي سكر الملف : تقفل قضية الطلاق برفض القضية واعطاء فرصة للطرفين بالاتفاق
ادهم استأذن ومشي من غير ما يبصلها ونور حصلته وهي متعصبة
ادهم طنشها وشغل عربيته ومشي
نور بغضب :عايز ايه ده انا مش فاهمة حاجة
اسد من وراها :عايز يسيبك على راحتك لكن وانتي على ذمته
نور بغضب :والحل
اسد :للاسف لو التقارير لسه معانا هنعرف نتصرف لكن غير كده مفيش حل غير انكم تتفقوا على الطلاق
نور بغيظ :ااه يا ربي هخلص منه امتى بس
.................................................
عند ادهم رجع الشركة
مازن :حصل ايه اتطلقتوا
ادهم بص للورق الي قدامة :لا
مازن :ازاي حصل ايه
ادهم بصله وشبك ايديه :يهمك في ايه تعرف
مازن بغيظ : ادهم ما تستهبلش انت عارف انه امرك يهمني اكتر من نفسي
ad
ادهم : ما حصلش حاجة قلي موافق قلتله لا وبس
مازن :يا سلام بس كده
ادهم :ايوه بس كده
مازن :وانت هتفضل كده بعيد عنها وسايبها
ادهم :هي عايزة كده وانا بلبي رغبتها
مازن :ايه رائيك النهادة في سهرة لوز الوز في شقتي الي في التجمع
ادهم :بتهزر صح سيرين عايشة فيها
مازن :لا سيرين رجعت للڤيلا في بيت العيلة
ادهم :اها
مازن :ايه ازبط قعدة حلوة نهيص فيها
ادهم 🤨 :ومراتك
مازن :يوووه هتقطمني دلوقت اسهر لوحدي فكك من دور الشرف والمخلص الي عايشة ده شوف نفسك يا كينج وسيبك منها وهي هتجري وراك وقول مازن ما بيفهمش لو ما جريتش وراك هي لما تصدرلها عدم الاهتمام رد على اخوك تكسب
ادهم ببرود طنش كلامه:هشوف هعمل ايه ولو فضيت هعدي عليك
.................................................
عند نور روحت البيت وهي متجننة واول ما شافوها منال :طمنيني حصل ايه
ad
نور بجنان :ما قبلش يطلق انا مش فاهمة هو عايز ايه
نبيل :اهدي كده وقولي ايه الي حصل
نور قصت عليهم الي حصل
ندى بنفسها :جدع يا ادهم والله ما تستاهل الرزلة دي
نبيل :طيب وانتي ايه الي مدايقك راجل وشاري مراته ومتمسك فيها وعلى فكرة ادهم انا معاشرة وعارفة هو عايزك تجيبي اخرك
نور بجنان :ما تجننونيش لو ما كنتوش على كل المشاكل الي حصلت بينا من ضرب لشتيمة لتملك لاتهامي بالخيانة وميت حاجة وحاجة وبصت لندى مش عايز اشوف في عينيكي النظرة دي
انتي الي كنتي عايشة معايا وشايفة كل الي عمله معايا من اول يوم كنا متفقين نعيش في بيت لوحدنا وبعدين اخلف بالموضوع
عايز يلغي كلمتي ومش عايزني اتكلم مع اي حد خالص ولو ضحكت قدام حد بيتجنن
كان هيقعدني من الشركة لمجرد اني بتناقش معاه
طلقني من غير اي سبب
ضربني
واغتصبني
وكان هياخد شركتي الي تعبت فيها
عايز يبعدني عن كل الي بحبهم واولهم خالتوا مروى
لو عايزة اقعد يومين عند ماما ممنوع
ممنوع اتأخر بره البيت وهو عارف ومتأكد انه احيانا كتير شغلي بيكون بالليل
وبصتلها ودمعة نزلت منها الي حصلي من ادهم مش قليل بيحبني اه لكن بيهتم فيا لا اهم حاجة عنده انه كلمته تمشي ما بيعرفش يحتويني خالص
ليه انا الي دايما لازم امشي المركب ليه انا الي لازم اداريه واحاول ارضيه
هو هو الي لازم يعرف يحتويني هو مش طفل مش طفل يا ماما عايزني دايما جنبه وبدموع
احنا القوارير مش هما احنا الي لازم تخافوا علينا لا نتكسر مش انتوا
منال بدموع عليها :اهدي يا حبيبتي اهدي ندى ما تقصدش
ad
نور بدموع :لا تقصد يا ماما تقصد من لما ادهم عمل موقف العسكري وغيرته عليا وهي بتبصلي بنظرات لوم
لا يا ندى لا لو انتي موافقة تفضلي زي ما انتي وادم يجي عليكي كتير قوي وتستحملي وتقولي عشان الي ببطني انا بقولك انا لا انا كنت لوحدي طول عمري وعرفت ابني نفسي من اللا شيء وانا الي صرفت عليكي وكبرتك وعلمتك لو ناسية افكركك
مش هستنى راجل يجي عليا دلوقت ويضربني وبالاخر يعمل كم حركة تبينلي انه بيحبني انا عارفة ومتأكدة انه بيحبني لا بيعشقني لكن مجنون ادهم مجنون لما بيغير ما بيشوفش حاجة قدامة يعني مستعد يقتل قتيل ويجي يقولك بسبب الغيرة وبصت لوالدها لو عايزني في يوم ابقى بكفني قدامكم هرجع لادهم وهيكون سبب الوفاة ادهم العمرة قتل مراته بسبب الغيرة
انا اقدر اربي ابني لوحدي ومن غير مساعدة من حد وهو الي هيبقى سندي بعد ربنا
ندى :نور انا والله ما اقصد كل الي فهمتيه
نور سابتهم وطلعت وقفلت الباب عليها عيطت جامد
نور حطت ايدها على بطنها بدموع :هاخد بالي منك ومش هسمح لحد يقرب منك وده وعد مني ليك هنسند بعض وهربيك واكبرك واعلمك احسن تعليم
نور مسحت دموعها وخدت شاور
وفرشت سجادة الصلاة وبكت بين ايدين ربنا
تحت عند منال
نبيل : البنت دي قوتها دي هتجيبها الارض في الاخر لازم ترجع لادهم بكيفها او غصب عنها
منال بسخرية :ايه عايزها هبلة زيي
نبيل رفع حاجبه :ما تتكلمي عدل
ad
منال بنظرة خذلان :طول عمرك كده يا نبيل وهقولها والي يحصل يحصل طول عمرك جبان وعمرك ما وقفت في وش حد على شاني اتهموني بشرفي وما رفعتش صوتك حتى وكنت متأكد انه فريدة الي عملت فيا كده وبرضه سكت
من زمان وانت مش مسؤول عن حاجة وانا معدية المركب بعدت عنك وكبرت بناتي وربتهم ما يكونوش زيي يا نبيل وبدموع ولما شوفتك من جديد ما قدرتش ابعد عنك كنت عايزك جنبي في اخر ايامي عايزة حبيبي الي عمري ما نسيته لثانية لكن انت انت ما تغيرتش دايما بترمي كل حاجة على الغير ومش متحمل مسؤولية حد اهم حاجة نفسك وبس يا نبيل انا تعبت تعبت بجد
ندى :ماما بلاش تتعصبي انتي حامل
نبيل بغضب :بعد كل الي عملته على شانك بتقولي انتي كده ده انا خسرت عيلتي كلها على شان بس اتجوزك
منال زقته بغضب :روح روح ارجع لبيتك انا مش عايزاك هنا روح من بيتي
ندى :اهدي يا حبيبتي ارجوكي بابا روح دلوقت وهي لما تروق ارجعلها
نبيل :ماشي ماشي يا منال
نبيل سابها وراح القصر
..................................................
في القصر
سامي قرب من مروى الي يدوب بتتكلم من لما خرجت
سامي مسح على شعرها بحنية :وحشني صوتك يا مروى وحشني اسمعك وانتي بتخانقي وبتصرخي وبتضحكي
مروى بصتله والدمعة في عينيها
سامي قربها من وحضنها وهي استكانت في حضنه :كل حاجة هتعدي هتعدي ووعيالنا شوية سوية هينسوا كل الي حصل وداني اهو ابتدا ياخد على الوضع
ad
مروى :انا عايزة ابعد عن هنا
سامي بعد عنها بغضب وبصلها بحزم :نجوم السماء اقربلك مش بعد مل الي حصل ده تقوليلي ابعد انا لو هعيش يومين كمان هايز اعيشهك معاكي انتي وبس كفاية يا مروى بعد السنين دي استاهل انك تسامحيني انا والله استغفرت وتوبت ارحميني بقى
هنا دخل داني وقرب منها بابتسامة
ست الكل عاملة
مروى ابتسمتله
داني حس انه في حاجة
بص لسامي :في ايه
سامي سابهم ومشي متعصب
مروى مسكت ايده :انت عارف اني بحبك قوي مش كده
داني باس دماغها : عارف يا امي عاف وانا بتأسف لو اتعصبت عليكي في يوم انا لما تعبتي عرفت يعني ايه اني ممكن اخسرك لو للحظة
مروى بدموع :عايزك تعيش معايا هنا وتتجوز هنا
داني :بس
مروى حطت ايدها على بوقه :ما بسش عايزك تتجوز واشوف ولادك قبل ما اموت
مروى بتردد اوعى تكون لسه بتفكر بنور
داني بغضب :انتي بتقولي ايه يا ماما نور اه كنت بحبها لكن والله عمري ما خونتها ولا أذيتها ولما عرفت انها متحرمة عليا مش عارف وكأنه ربنا شال كل حاجة حلوة ليها بقلبي وكأني عمري ما حبيتها
انا دلوقت بحبها وبخاف عليها اه بس مش حب حبيب
حب صديق حب عم لبنت اخوه وبس
ad
مروى :ربنا يكملك بعقلك يا حبيبي لكن الي يقولك انه شافلك عروس جميلة وبنت ناس
داني :ايه هتشتغلي ليا خطابة يا مارو ولا ايه
مروى :انت ابن قلبي يله
دخل مالك :وانا ابن ايه ابن البطة السوداء
مروى ابتسمت
داني بمرح :ههه قديمك قديمك يا حبيبي
مروى :انت حتة وداني الحتة التانية مفيش واحد بيزيد عن التاني ولا حتة صغيرة
مالك باس دماغها :ربنا يخليكي لينا وبهمس لكن ايه الج طالع متعصب من عندك في ايه ولا باين جه يقولك تلبسيله شفتيشي ما قبلتيش
مروى😳:بس اخرس يا ولد
داني :ههههههه ولا يمكن كان هياخد بوسه والحجة اتحججت بتعبها حجج النسوان انت عارفها
مروى خبطتهم بالوسادة : امشي يله امشي منك ليه مش عايزة اشوف حد فيكم هنا امشوا
داني ومالك خرجوا وهما بيضحكوا
كان ادهم وقف ببرود :مساء الخير
داني باستفزاز : مالك انا هروح اطمن على خالتي واحشاني قوي
ادهم شد على ايده بغضب
مالك اتجنن من داني :مساء النور يا ادهم عامل ايه
ad
ادهم :كويس هاخد شاور وهرجع اخرج عندي معاد مع واحد صاحبي
وبص لداني بسخرية سلملي على الي واحشاك يا يا عمي وسابه ومشي
مالك بص لداني :انت ليه بتكرهه
داني :ما بكرهوش لكن بحب استفزه
مالك🤨
...................................................
عند نبيل
طلع لسناء اوضتها وهي استغربت
سناء ببرود :في ايه داخل هنا ليه
نبيل :ايه هاخد معاد على شان ادخل لأوضتي ولا ايه
سناء :ما بقتش اوضتك يا نبيل اخرج بره ولو انا كنت لسه على ذمتك يبقى على شان العيال
نبيل مسك دراعها بغضب :ايه القطعة بقت بتخربش ولا ايه
سناء بغضب :سيب دراعي
نبيل :ولو ما سبتش
سناء :هصوت والم عليك كل الي بالقصر حاي هنا ليه هاه جاي ليه ولا اتخانقت مع ست الحسن والجمال جيت تقضي وقت عند الهبلة سناء
انا بكرهك بكرهك يا نبيل وبكره اليوم الي اتجوزتك فيه
جت منال نسيت نفسك ونسيت عيالك وبدموع نادر من شهر ونص مش في البيت عارف يعني ايه شهر ونص
نبيل بغضب :ما قالولك انه مسافر في شغل
سناء :هههههههه شغل شغل ايه يا ابو شغل الي يخليه ما يطمنش عليا ده ما كانش بيعرف ينام قبل ما يجي يبوس دماغي ازاي بقى اختفى كده من غير اي سابق انذار
وزقته بغضب ودموع ابنك بيتعالج من الادمان يا نبيل ابنك هرب للادمان مننا اختار حد يهتم فيه وملقاش غير المخدرات
نبيل بغضب :ايه الي بتقوليه انتي مستحيل امتى وفين
سناء وهي بتعيط قصت عليه كل الي حصل
نبيل سابهم وراح لمازن بيته الي في التجمع
.........................
عند ادهم
خد شاور وبدل هدومه ونزل راح لمازن كان مزبط قعدة حلوة وفيها بنات
ووحده منهم ادهم كان عاجبها من زمان
قربت منه : تعرف انا نفسي من زمان اعرفك واقرب منك كنت حلم بعيد عني وحطت ايدها على كتفه بدلع
ادهم شرب كاس وزق ايدها عنه بغضب :ولسه بعيد
مازن كان بيرقص مع وحده وادهم متجنن مش عايز يكون هنا
وقف هيمشي فتح الباب لقى بوشه نبيل
نبيل زقه ودخل واتصدم منهم بنات وشرب ورقص وحاجات تقرف
يتبع
50
عند ادهم
خد شاور وبدل هدومه ونزل راح لمازن كان مزبط قعدة حلوة وفيها بنات
ووحده منهم ادهم كان عاجبها من زمان
قربت منه : تعرف انا نفسي من زمان اعرفك واقرب منك كنت حلم بعيد عني وحطت ايدها على كتفه بدلع
ادهم شرب كاس وزق ايدها عنه بغضب :ولسه بعيد
مازن كان بيرقص مع وحده وادهم متجنن مش عايز يكون هنا
وقف هيمشي فتح الباب لقى بوشه نبيل
نبيل زقه ودخل واتصدم منهم بنات وشرب ورقص وحاجات تقرف
نبيل بغضب :بقى انتوا يا كلاب الي مأمنكم على بناتي بتخونوهم يا وسخين وبص لادهم وانت انت العامل العاشق الولهان انت تعمل كده لا ده انا لازم اسقفلك على تمثيلك الرائع انك الحبيب المخلص الي ما بيخونش
مازن ما عرفش يقول ايه
نبيل مسك الفون :انا هضرب لمراتتكم بقى واخليهم يجوا يشوفوا حبكم الكبير ليهم
ad
نبيل كان هيضرب
ادهم خد منه الفون
نبيل بغضب :هات الفون
ادهم :انا كنت جايله زيارة لا خيانه ولا حاجة وبعدين بالنسبالي بنتك في بيتك خيانة ايه الي بتتكلم عنها
ومازن دي اول مرة يعملها اصلا
مازن :اه والله يا عمي
وحده قربت عليه :ايه يا حبيبي مش يالله
مازن بهمس :استني يخرب بيتك مش شايفة المصيبة الي قدامنا دي
هنا كان الباب بيتفتح ومازن عينيه بترقب على الباب
ادهم بص للباب : اللللللعب كملت كده خيانة مع مرتبة الشرف
سيرين كانت مصدومة من الي شايفاه وحده قريبة من مازن لدرجة الهلاك وشرب وحاجات مقرفة
مازن زق البنت عنه :سيرين انا
سيرين بدموع :انت ايه انا سامعاك قولي انه ادهم الي كان بيعمل كده وانا هصدقك قلي انك ما خنتنيش وبصراخ اتكلم انا سامعك
نبيل قرب منها وخدها بحضنه : ما تعيطيش يا حبيبتي ما يستاهلش دمعة وحدة تنزل منك عليه لاتنين خاينين
مازن كان متربط مش عارف يقول ايه
ادهم قرب منه بهمس بغضب مكتوم : ناقص انا مشاكل مع نور تلعب انت واتدبس انا
ad
مازن قرب من سيرين :سيرين انا اسف والله نزوة وعمرها ما هتتكرر
سيرين بعدت عن والدها ومسحت دموعها وبصت للبنت الي جنبه :دي الي بعتني على شانها دي الي كنت بتذلني دايما على شانها دي الي عيشتني خدامة عندك على شانها وبدموع ليه ليه ده انا حبيتك حبيتك واديتك كل حاجة كل حاجة
وبصت لادهم :انت يا ادهم انت تخون نور ده احنا كنا بناخدك مثال للراجل المخلص الي ما بيخونش
وبغضب لكن انا مش هخلي اختي على عماها هقولها هقولها كل الي شفته
ادهم شد على ايده بغضب وبص لمازن بغضب اكبر : قولي الي تقوليه ما بقتش تفرق
وسابهم ولسه هينزل
نبيل مسك دراعه بغضب :هتطلق نور وغصب عنك فاهم
ادهم بغضب مكتوم :ايدك عني يا عمي ما تخلينيش انسى انك عمي اصلا
نبيل بغضب ضربه بالألم :لو نسيت افكرك انا احترم نفسك ولو كامل معرفش يربي انا بعرف اربي كويس قوي
سيرين كانت مصدومة جدا وباصة لمازن بقهر وألم وجرح
مازن اتجنن من نظراتها لكن مفيش مبرر يقوله
سيرين مسحت دموعها :اخويا فين
مازن بص لنبيل
سيرين بتماسك :بابا عرف عن نادر اخويا فين
مازن بص للبنات :اخرجوا بره
ad
البنت قربت منه بدلع :حاضر يا بيبي لكن لازم اشوفك قريب
سيرين شدت على ايدها بغضب مكتوم
البنات خرجوا وادهم مش فاهم نادر ماله
ادهم بص لمازن :هو نادر فين
مازن اتنهد وقص عليهم كل الي حصل
نبيل بغضب :وليه مقولتليش كنت هعرف اتصرف معاه
مازن بسخرية :يا عمي مهو كان قدامك وانت ما تعرفش عنه حاجة ما تصرفتش ليه وقتها
سيرين بغضب :هو فين دلوقت
مازن :في شقتي التانية
سيرين بصدمة :ليه هو فيه ليك شقة تانية لا ده انت نزواتك كتير قوي
مازن اتنهد : خدتها على شان مازن وبس
نبيل :يالله نروحله دلوقت
مازن قام :تمام
سيرين بتماسك :استنى يا مازن
مازن وكانه عارف هتقول :مش هطلق طلاق مش هطلق يا سيرين عايزة تضربي تصرخي تروحي ترتاحي يومين عند ابوكي روحي لكن طلاق مش هطلق
ad
نبيل قرب منه ومسكه من قميصه :هتطلق يا مازن ورجلك فوق رقبتك وبص لادهم وانت هتطلق نور انتوا فعلا ما تستاهلوش حد زيهم يكون معاكم
نبيل حضن سيرين من كتفها ونزلها معاه وهي بتعيط
ادهم بغضب :عجبك الي حصل
مازن بنرفزة :يا ادهم ما انا معاك لسه انت نور ما شافتش حاجة لكن انا اوووف بس اوووف
ادهم مسح على شعره بغضب :لو وقفت على عمي عادي كنت اقدر اسكته لكن لسان الستات وهريهم ايه الي هيسكته اكيد هتروح تقولها دلوقت ومين ما اقنع نور اني ما قربتش على حد فيهم
مازن :وانت يهمك فيه ما انتوا كل واحد في حتة
ادهم بغضب :يالله يا مازن يالله عمي تحت بيستنانا نشوف الزفت ده والمصيبة الي فيه
مازن :على فكرة هو اتعالج ودلوقت صحته تمام وهو الي مش عايز يرجع للقصر
مازن نزل مع ادهم ونبيل كان مع سيرين بيحاول يهديها
مازن لعن نفسه على الي عمله ومشي قدامهم وهما حصلوه
طلعوا لفوق مازن خبط على الباب
فتح نادر وبأيده فنجان قهوة
اول ما شاف مازن ابتسم لكن لما شاف ادهم وابوه واخته اتبدل مزاجة
نادر :في ايه
ad
نبيل زق مازن ودخل
مسك نادر من قميصه بغضب :مخدرات يله مخدرات
ابن العمري بيشرب مخدرات
نادر زقه عنه بغضب :ايووه مخدرات دي الحاجة الوحيدة الي كنت اقدر انسى مصايبك فيها واحد اناني وما بيهموش حاجة غير النسوان وبس ناسي لو ليه عيال اصلا عايزني اعمل ايه وانا شايف امي بتموت قدامي وانا ولا قادر اعملها حاجة عايزني اعمل ايه وانا شايف اختي حامل من غير جواز وابويا ولا هو هنا
سيرين اتصدمت انه يعرف ومازن بصله بصدمة اكبر
نبيل بغضب :انت بتهبب ايه مين الي حامل من غير جواز
ادهم وهو بيجز على سنانه :اختصر يا نادر كفاية كده
نادر :لا لا مش كفاية خليه يعرف انه لو في حد اتظلم فينا هو احنا مش هو هو دمرنا يا ادهم دمرنا
نبيل وقف قدام سيرين :انتي بجد كنتي حامل قبل ما تتجوزي وبص لمازن وازاي اتجوزتي
سيرين انهارت من العياط
مازن ببرود :ما تبصش كده هي كانت حامل مني
نبيل بتوهان : مستحيل لا مستحيل انتوا بتقولوا ايه ازاي كده
سيرين جريت تعيط ما عرفتش هتروح فين هي عايزة تمشي وخلاص
مازن حصلها بسررعة
ونبيل بص لنادر بغضب :انت هتروح معايا دلوقت ومش هسيبك تاني
ad
نادر بقوة :وانا مش عايزكم تاني ولا عايز اقرب منكم عايز ابعد عنكم وعن حياة الفجور والطغيان الي عايشنها عايز ابني واسس حياتي لوحدي وبصله بقهر مازن قالك انه نادر سافر ما فكرتش حتى تسأل عليا ولا تيجي تشوفني
ادهم مسك ايد نبيل :اهدى يا عمي وسيبه يهدا ويراجع نفسه وهو هيرجع احسن من الاول انا متأكد
....................... ....................
عند مازن
جري ورى سيرين
لحد ما مسك ايدها
مازن :سيرين
سيرين لفتله وضربته بالألم
ومازن شد على ايده بغضب
سيرين :اقسم بالله يا مازن زي ما دخلتك جوى قلبي لانزعك منه وارميه لكلاب السكك تاكله على شان ما يفكرش يحبك مرة تانية انا بكرهك بكرهك يا مازن
مازن مسك دراعها بغضب :انا بتضربيني بالألم يا بنت العمري بصي بقى اقسم بالله لو ما رجعتي البيت من هنا لبكرة اقسم بالله هطلقك يا سيري ولو حفيتي ورايا عمري ما هرجعلك تاني
سيرين ضحكت باستفزاز :وانا مش هرجع يا مازن ومش عايزك وبقيت اقرف منك وطلقني سلام يا طليقي واوعى تنسى تطلقني هزعل منك جامد او هفتكر انك متمسك فيا لا سمح الله
وتفت في وشه ومشيت
مازن بصلها بتوعد
ad
سيرين مسحت دمعه نزلت منها وما عرفتش هتروح فين
قررت تروح لنور مش طايقة القصر
..؟.................................؟..
عند نور
بدلت هدومها وكانت قاعدة مع والدتها
ضرب الجرس دخلت سيرين ودموعها على خدها
نور بقلق :في ايه مالك بتعيطي ليه
سيرين بدموع :انا بكرهه بكرهه يا نوور بكره كل الرجالة
نور ادخلي ارتاحي واتكلمي
سيرين بعد ما هديت :روحتله الشقة يا نور لقيته هو وادهم في الشقة
نور :طيب وايه يعمي ما طول عمره مع ادهم
سيرين بدموع :لقيتهم مع نسوان يا نور وبيشربوا
اهئ اهئ
منال فتحت عينيها بصدمة
نور بعدم فهم :مين الي مع نسوان مازن صح
سيرين :لاتنين يا نور لاتنين ادهم سقط من نظري ده انا كنت باخده مثال للاخلاص
نور بغضب :انتي بتتكلمي جد يا سيرين ادهم كان بيخوني
سيرين اتصدمت من هجومها :ايووه انا شفته بعيوني
ad
نور بصت لمنال :ده الي بتقوليلي اديه فرصة اهو ده الي قاعد مش سائل عني وبيخوني بيخوني انا يا مااما
سيرين ندمت انها قالت
نور سابتهم وطلعت فوق متجننة
.........................................
عدا اسبوعين على الاحداث الي حصلت
نور ما اتصرفتش نهائي ولا بينت لادهم غيرتها
وسيرين بدأت تشتغل مع نور
ونادر عاش لوحده وسناء جت تعيش معاه وسابت القصر وطلبت الطلاق
ومنال لسه متخانقه مع نبيل ومش طايقاه
وادم وندى بيحاولوا يطنشوا كل حاجة وبيجهزوا لابنهم الي جاي في السكة
وسامي ومروى العلاقة ما بينهم اتحسنت
ومروى بتحاول تقنع داني بالجواز وهو مش مقتنع
داني :خلاص يا امي مش عايز دلوقت وسابها وخرج
مروى ضربت على نةر وهي متجننة
نور :اهلا يا خالتوا ازيك عاملة ايه
مروى بغيظ :الزفت الي اسمه داني مش عايز يتجوز وبعدين اتصرفي يا نور محدش هيقدر يقنعه غيرك
نور :ههههه اهدي كده يا خالتوا وسيبيه يعيش حياتوا ملحق عالجواز والهم
مروى بغيظ :بت بقولك ايه هتقنعيه مفيش غيرك بييمع كلامها
نور :ههههههه طيب خلاص ما تقلقيش
نور قفلت معاها وكلمت داني :مالك يله مجنن خالتي ليه
داني بغيظ :مش عايز اتجوز يا جماعة في ايه لا ومين مايا ده انا وهي اما بنشوف بعض بنقطع بعض عايزني اتجوزها
نور :هههههه طيب عايز اشوفك الاقيك فين وحشتني
داني :قشطة يا عم هلاقيكي في كافيه ........
نور :خلاص تمام نص ساعة وهكون هناك
سيرين دخلت عليها:انا اتفحت النهاردة عايزة اروح
نور :بقولك ما تكلمي مايا تيجي معانا نروح اي كافيه نسهر
سيرين :ايووه بقى ويالله بقى قشطة يا عم
فعلا كلموا مايا
واتفقوا يتلاقوا بالمطعم
كانوا البنات قاعدين وبيضحكوا جه داني واتصدم ولعن نور بنفسه
ولسه هيخرج
نور عرفتله :داني ازيك وجريت حضنته
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
اكتب ف بحث جوجل مدونة قصر الروايات
اللي عاوز البارت الجديد يعمل انضمام من هناااااا علشان
الرواية كامله من البدايه من هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا