القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية اخو جوزك من الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر 6_7_8_9_10بقلم كيان



رواية اخو جوزك من الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر 6_7_8_9_10بقلم كيان 


رواية اخو جوزك من الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر 6_7_8_9_10بقلم كيان 


6


محمود: عمي انا طالب ايد يارا بنت اخوك

يارا كانت قاعده تاكل شرقت جامد وفضلت تكح 

يارا بتوتر: ا... انا هقوم اتاخرت علي الكليه 

محمود قام: تمام وانا كمان... بعد اذنك يا عمي ممكن اوصلها... يعنى وكنت حابب اتكلم معاها 

هشام بهدوء: مفيش مانع

يارا اتوترت وطلعت مع محمود الي فاتحلها باب العربيه

: اتفضلي 

يارا ركبت وهي ماسكه في الشنطه كأنه درع حمايه ليها

محمود لف وركب وبدئا يسوق

محمود: عامله ايه 

يارا: الحمدلله بخير 

محمود: عارف انك اتصدمتي من الي قلته بس انا قضيت عمري كله في الصعيد ومحبش جو التعارف ولمحن دا عجبتيني يبقا ادخل البيت من بابه... وبصراحه انا اول مرا شفتك شدتيني اوي.. واول ما عرفت انك بنت عم ادم قرارت اني مش لازم اتاخر اكتر من، كدا... عارف ان من حقك تتعرفي عليا اكتر ود هيحصل في فترة خطوبه ان شاءلله لو وفقتي 

يارا بتوتر:وصلنا 

محمود وقف: هعتبر انك محتاحه شويه وقت تفكري 

يارا فتحت الباب ونزلت محمود استنا لما دخلت ودخل وراها علشان الطلاب... يارا قعدت في بنش ورا لوحدها.. واحد من الشباب قام وقعد جنبها 

محمود بضيق: ياااارا تعالي اقعدي قدام.

يارا قامت بكسوف من المدرج الي كله بص عليها وقعدت قدام 

ومحمود بدئ شرح 

.... 

ادم دخل لاوضه بتاعته كانت ياسمين واقفه علي السرير وتغريد بتلبسها هدومها علشان الحضانه 

ادم ابتسم بسخريه علي تغريد الي مش واخده رحتها و واقفه بحجابها كامل ادم حب يثبتلها انها بقيت مراته او يضيقها 

دخل وق*لع هدومه 

ادم: تغريد جهزيلي هدومي لحد ماخد دش 

تغريد بتوتر وهي بتحاول متبصش عليه

: حاضر... ادم دخل ياخد دش شويه وطلع وهو لابس بنطلون وصدره عار*ي 

قرب من الهدوم الي جنب تغريد علي السرير ولبس التيشيرت 

ادم: امم تغريد افردي التيشرت من ورا علشان مش طايل 

تغريد بصت عليه بتوتر وقربت وفعلا التيشيرت كان متلكلك وحاولت تفرده من غير ماتلمسه

وادم كان بيرجع لورا علشان يقرب منها بالعنادتغريد شدت التيشرت وبعدت بسرعه ادم كمل باقي هدومه

ادم: جاهزه يا ياسمين

ياسمين مسكت ايد ادم: ايوه يا عمو 

ادم مسك ايد ياسمين وهو طالع

: لو رجعت لقيتك زي ما انتي كدا هعمل الي معملتوش امبارح.. وطلع تغريد حتط ايدها علي راسها بعد ما فهمت انه علي لبسها وتنهدت وهي نازله قابلت هشام قاعد قدام التلفزيون 

هشام: تعالي يا تغريد يا بنتي 

تغريد قربت وقعدت حنبه

: نعم يا عمي 

هشام: اخبارك مع جوزك اي

تغريد بتوتر: كويس 

هشام اتنهد: خدي بالك من جوزك يا تغريد يا بنتي 

....

عند ادم قاعد علي المكتب وقدامه السكرتيره 

السكرتيره بدلع

: ودي اخر لأوراق يا ادم بيه

ادم بجديه: تمام وريني كدا اخر البنود... السكرتيره قلبت الورق قدامه وهي بتحاول تقرب منه ووو.... يتبع


7


ادم اضايق من حركات السكرتيره

ادم رجع براسه لوراء

: عزه اطلعي 

عزه: نعم يا فندم

ادم بضيق: بقولك اطلعي 

عزه بتوتر: ه.. هو انا عملت حاجه ضيقتك 

ادم: اظن انتي عارف بتعملي اي... عزه مش عايز اطول في الكلام وتفضلي علي شغلك وبلاش الحركات دي

عزه بتوتر: ح.. حاضر

... بعد وقت ادم كان خلص شغل ورجع البيت بس لاول  عدا علي حضانة ياسمين يخدها معاه.. 

ادم دخل وى البيت كان هادي بص لاخدامه

: امال فين تغريد هانم 

الخدامه: فوق في اوضتكم يا بيه

 ادم طلع علي فوق بهدوء فتح الباب ودخل اتصدم من تغريد الي كانت واقفه بتغير ل ياسمين هدومها ولابسه بجامه بيتي و فارده شعرها الي اول مره يشوفه 

ادم فاق ودخل تغريد حست بيه وعدلة وشها بكسوف 

: جهزتلك هدومك علي الكنبه اهم

ادم هز راسه بهدوء وبدا يقلع هدومه شويه ودخل ياخد دش 

تغريد رجعت بصت لياسمين الي كانت بتحكيلها علي يومها في الحضانه 

تغريد: هااا يا ستي وبعدين 

ياسمين: ماما هو انتي ليه مكسوفه من عمو ادم مش هو بقا جوزك

تغريد: حبيبي مش قلنا عيب نتدخل في حاجات الكبار 

ادم طلع من الحمام وهو بينشف شعره 

: ماما مبقتش تتكسف يا ياسمين يا حبيبتي

ياسمين ببراء: عمو انتو هتجبولي اخ تاني زي ما قلي جدو هشام 

تغريد بتوتر وحده: يااااسمين

ادم: ايوه يا حبييتي قريب كمان 

ياسمين بفرحه: هييييي شكرا يا عمو 

ادم بص لتغريد: يلا علشان ناكل 

ادم شال يا سمين ونزل بيها قابل محمود الي وصل يارا بعد اصرار ان الوقت اتاخر وصلها 

ادم: ابن حلال تعاله اتعشاء

محمود: معلش وقت تاني علشان مش فاضي.. وكمان عايز اقعد معاك شويه

ادم: هستناك بكره في المكتب

محمود: تمام...

يارا دخلت ورمت نفسها علي السرير وهي بتفكر.. ابتسمت غصب عنها كل ما تفتكر شكل محمود وشياكاها... وبعدين افتكرت بضيق لما طلب منها تقعد قدام قدام الطلاب 

تغريد: يا سيدي يا سيدي 

يارا: خضتيني 

تغريد ابتسمت بخب*ث: بتفكري في مين

يارا بتوتر: مفيش حد

تغريد: عليا 

يارا: ايوه يا ستي الي في بالك

تغريد: طاب اي الراجل مستني ردنا 

يارا: امم لسه هفكر 

تغريد: ماشي يعم بس يلا لاكل هيبرد

يارا: ماشي هغير وجايه... الكل متجمع علي السفره اتعشو 

ادم: اعمليلي قهوه وهتهلي فوق 

تغريد اتوترت: ماشي 

تغريد عملت القهوه وطلعت ووو... يتبع


8


تغريد طلعت بالقهوه وخبط علي الباب ولما سمعت صوته بيسمحلي بدخول دخلت 

ادم بسخريه: دي مش اوضت اخو جوزك ادم علشان تخبطي قبل ما تدخلي دي اوضت جوزك فاهمه 

تغريد بهدوء: فاهمه.. القهوه 

ادم شاور علي الطرابيزه الي جنبه 

: حطيها هنا 

تغريد قربت تحط القهوه وحتطها ولسه هتلف وتتمشي ادم مسكها من ايدها ولفه ليه بسرعه تغريد شهقت بخضه وهي بتحط ايدها علي صدره 

ادم: اي مكنتيش متعوده علي الحركات دي مع جلال

تغريد بتحاول تبعد

: اا... ادم.. اب.. عد... تغريد سكتت لما لاحظت حاجه علي رقبت ادم.. تغريد بتركيز 

: اي دا.. ادم حط ايده مكان ما بتبص وطلع علامه حمره في ايده 

: معرفش جه منين

تغريد بدموع: يعنى اي متعرفش جه منين يا استاذ ادم روج وعلي رقبتك هيكون جه منين 

ادم افتكر قرب عزه منه وعرف ان الروج دا بتاعها 

: دا تقريباً السكرتيره بلغلط 

تغريد: ولله السكرتيره بلغلط... تغريد سحبت ايدها بضيق... ماشي

... ومشيت ادم اتجه للمرايه وهو بيشتم بضيق  و يشيل الروج

عند يارا

يارا: يا حبييتي اهدي مش كدا

تغريد في حضن يارا بتعيط

: بقولك بيخو*ني شفت الروج علي رقبته واضح زي الشمس

يارا تمتم بيخو*نك!!!! وكملت بصوت عالي

: اسمعيه اكيد عنده عذره وبعدين مش هو دا ادم ااي عمي قلك خدي بالك من جوزك وانتي تنشطي 

تغريد بعدت عن حضنها

: عارفه اني كنت مقصره معاه وبتكسف منه بس مش لدرجت يبص برا في اليومين دول

يارا: اهدي وان شاءلله خير امسحي دموعك وانا هنزل اعملك عصير لمون 

تغريد مسحت دموعها و يارا طلعت قبل متقفل الباب وراها ظهر قدامها ادم 

ادم: تغريد فين

يارا: منهاره من العياط جوه

ادم: تمام روحي انتي.... ادم  فتح الباب بهدوء ودخل كانت تغريد واقفه في نص تلاوضه بغضب 

: بيخوني انا

ادم بهدوء: والله ما خنتك

تغريد لفت بخضه  

: ا.. انا.. اتشجعت وكملت... امال اي الروج الي علي رقبتك 

ادم: اول حاجه انتي عارفه اني مش مطر اكدب عليكي ولابخونك هقول بخونك و، محدش هيغلطني علشان انتي مقصره فعلاَ.. اتنهد وكمل.. قلتلك ان الروج دا جه بلغلط

تغريد: ازي؟ 

ادم: السكرتيره النهارده كانت بتعمل حركات غريبه  وبتقرب مني وطبعا انتي عارفه حركات الستات 

تغريد: وطبعا انت كنت مبسوط

ادم: تغريد مش ناقصه جنان ويلا علشان ترجعي اوضتنا... انزل اعمل مكالمه واطلع الاقيكي فيها... ومشي

تحت يارا كانت واقفه بتعمل العصير والتلفون رن برقم غريب 

يارا ردت بستغراب

:مين

محمود: اممم معجب

يارا: استظرف مش عايزه هتقول مين ولا اقفل 

محمود: اهدي يا ستي مش كدا.. وخطيبك معاكي

يارا فضلت مستغربه شويه لحد ما فهمت وابتسمت بخجل

يارا: وخطيبي عايز اي 

محمود: يتكلم معاكي شويه 

يارا: اااه وماله

محمود: بتعملي اي

يارا: عصير لتغريد

محمود: ونبي اختك دي جدعه اوي 

يارا شالت الكوبايه وطلعت بعد م فهمت ان تغريد الي عتط الرقم ل محمود 

: وجدعه ليه بقا ان شاءلله 

محمود: يعنى انتي مش عارفه الي فيها

يارا ضحكت بنعومه 

محمود: لا انا كدا اضعف 

يارا ابتسمت بخجل ودخلت الاوضه ملقتش تغريد خدت العصير وطلعت البلكونه تكمل كلامها مع محمود

عند تغريد

ياسمين:حلو اوي يا ماما 

تغريد:بجد يعنى هيعجب عمو ادم 

ياسمين:طبعا...تغريد ابتسمت وهي بتمشط شعرها لورا بعد م لبست قمي*ص نوم محترم هي بس عايزه تبقا حلوه في عنين.. ادم وفي نفس الوقت خلت ياسمين موجودة معاهم علشان تتحامه فيها  ادم خلص المكالمه وطلع فتح الباب ودخل 

وتنح شويه في تغريد الي واقفه 

تغريد بتوتر: يلا يا ياسمين ننام ادم فاق ودخل ياخد دش.. شويه وطلع وكانت ياسمين نامت وتغريد بتمثل انه نامت ادم قرب من الجه الي نايمه عليها تغريد وووو... يتبع


9


ادم: انا عارف انك مش نايمه علي فكره 

تغريد غمضت عنيها بقوه

ادم: تغريد 

تغريد فتحت بتوتر وتعدلت في قعدتها 

: نعم

ادم بص علي لبسها: اي دا

تغريد: علشان متقلش اني مقصره وتعملها حجه

ادم: مقصره ولا بنغير

تغريد بضيق: معرفش 

ادم بخب"ث: متعرفيش اممم طاب انا كنت ناوي انقل ياسمين اوضتها التانيه علشان بضيقني في النوم وكدا

تغريد مسكت في ياسمين الي نايمه

: لا طبعاً ياسمين مش هتبعد عني

ادم ابتسم بسخريه

: انا مستحيل ابعد بنتك عنك وبعدين  متعمليش حاجه مش قدها

وقف يغير هدومه وبكل هدوء راح نام من الجه التانيه لسرير واخد ياسمين في حضنه

عدا شهر علي الموضوع دا 

محمود مكنش بيسيب يارا ابدا بيوصلها ويجيبها كل يوم ومكالمات لحد نص الليل اما ادم كان بارد جدا مع تغريد ومش بيتكلم مع تغريد خالص وبيعملها بجفا 

تغريد رجعت من الكليه اخر اليوم بعد م استغربت ليه محمود مرحش الكليه و قالت انه لما تروح هترن عليه تشوفه بس اتصدمت من محمود الي قاعد مع عمه هشام 

هشام: تعالي يا يارا يابنتي 

يارا قربت بتوتر وقعدت جنبهم 

هشام: محمود يا بنتي جاي يشوف رادك علي كلامه

يارا بتوتر: ا.. انا.. انا يعنى ك.. كنت

تغريد كانت واقفه ومبتسمه

: هي موافقه يا عمي 

محمود: محتاج اسمعها منها 

يارا بصوت واطي: موافقه 

هنا تغريد زغرطة بفرحه

تغريد: الف مبروك يا عمري

محمود ابتسم: بص انا مش ناوي اعمل خطوبه والجو دا يعنى احنا كدا اتعرفنا وكله تمام ان شاءلله بعد شهر لما تاخد لاجازه هنعمل الفرح 

يارا بصدمه: بس كدا قريب اوي مش هلحق اعمل حاجه 

محمود: ملكيش دعوه يا ستي انتي بي اي حاجه قولي موافقه بس 

يارا اتنهدت: موافقه 

محمود: طاب سلام انا يا عمي دلوقتي علشان الحق بقا 

هشام ابتسم: ربنا معاك يا ابني

 ادم قابل محمود وهو جاي من برا و محمود كان طالع 

ادم: اي دا محمود... خير في اي

محمود: كنت جاي اشوف رد الي مشحتاتاني وراها... ادم ابتسم 

: وكان اي ردها 

محمود: الفرح الشهر الجاي ان شاءلله 

ادم: طاب يا سيدي الف مبروك وربنا يتمم بخير 

محمود: حبيبي يا صحبي 

ادم: خليك قاعد اتعشا معانا

محمود: لا معلش يا صحبي يوم تاني مش فاضي

ادم: تمام ماشي سلام 

محمود مشي وا ادم طلع علي فوق يغير هدومه 

ادم دخل وقلع هدوم الشغل وطلع هدوم مريحه وراح يدخل الحمام لقيه مقفول من جوه 

ادم ابتسم بسخريه لما عرف ان تغريد جوه.... هنا تغريد فتحت وهي لافه فوطه علي جس"مها 

تغريد بخضه: ادم

ادم بسخريه: هاااا لدرجه مش واثقه فيا بتففلي الباب علي نفسك 

تغريد: ا.. ادم.. انا.. يعنى 

ادم بغض*ب: ليه مصره تحسسيني انك مغصوبه عليا بتكر*هيني لدرجه.. ليه بتعملي كدا.. مبتديش لعلاقتنا فرصه ليه مصره تدمر"يها 

تغريد بدمو*ع: مين قال الي مش عايزة اديها فرصه... انا علطول بحاول بس انت الي مش شايف... لما شفت الروج علي رقبتك طبيعي ازعل وضايق و موضوع اقفل الباب علي نفسي انا طول عمري بقفل علي نفسي حتا لما كنت مع جلال من يوم مو*ت ابويا وانا بطلت احس بلامان 

ادم صعب عليه شكلها وقرب يخدها في حضنه 

: خلاص اهدي متزعليش مني 

تغريد بدموع: انا بحاول ولله بالله عليك انت كمان يا ادم علشان خاطري وخاطر ياسمين 

ادم بعد وشه عن حضنها

: اه انا اتجوزتك علشان بابا طلب مني ويمكن كان في مشاعر نحيتك و اول م صحابي طلب ايدك انا غرت ب.. بس.. اتنهد وكمل

: وفقتي تنجوزيني ليه يا تغريد.... بتبع


10والاخير

ادم: تغريد وفقتي تتجوزيني ليه

تغريد بتوتر: ا.. انا يعنى.. اتنهدت وكملت... الصراحه انا كنت بحبك حتا قبل متجوز جلال 

ادم بصلها بصدمه... تغريد بسرعه

: بس والله اول ما بقيت علي اسم جلال حولت انساك ب.. بس مقدرتش والله 

ادم: من امتا الكلام دا   

تغريد: ي... يعني.. من زمان.. زمان اوي.. من لما كنا عيال بس انت مكنتش واخد بالك

ادم ابتسم جوه ان هي بتحبه

تغريد استغربت سكوته 

تغريد بتوتر: ا... ادم

ادم فاق.. واتنهد: عارفه يا تغريد بعد موت جلال الله يرحمه بسنه تقريباً بابا قالي اني لازم اتجوزك.. قومت وزعقت فيه وقلتله انا اتجوز تغريد مرات اخويا مستحيل.. كنت شايفك محرمه عليا واختي... الصراحه بعد كلام بابا بدئت اركز معاكي شكلك الي جذبني تصرفاتك كل حاجه فيكي.. بس كنت بفوق نفسي واقول اي الهبل دا.. يوم ما جه ابن ** يطلب ايدك اتجننت ومبقتش شايف قدامي سعتها عرفت اني بحبك بس بكابر وفضلت مكابر لما شفت الرفض في عنيكي

تغريد بسرعه: ابدا والله مكنش رفض انا كنت خايفه.. بس انا والله بحبك

ادم ابتسم بهدؤء قبل ما يميل يبو*سها

: وانا بحبك.... 

عدا شهر 

ادم واقف قدام المرايه بيظبط نفسه 

تغريد بضيق: مش كفايه. 

ادم: اممم لسه استني هسرح شعري

تغريد ببعض الغيره

: دا انت لو فرحك مش هتعمل كل دا

ادم لف ليها بعد ما فيهم انها غيرانه 

ادم بخبث: متخفيش مش هشقط

تغريد قربت منه ومسكته من الجاكت بتاع البدله ونزلته لمستوها وهمست

: وحده بس تبصلك وانا اكلها بسناني

ادم باسها علي خدها بهدوء

: وانا ميهمنيش ان حد يبصلي غيرك 

تفريد بعدت: يلا هنتاخر.. ادم ابتسم واخدها ومشي علي فرح محمود ويارا 

الي كان في اكبر القاعات و تغريد الي فضلت مع يارا اليوم كله بس رجعت البيت علشان تلبس وراحت القاعه تاني مع ادم

... نزلة من علي السلم وفستانها الابيض المتفوش وراها.. هشام سلمها لمحمود

هشام: خد بالك منها

محمود مسك ايدها وهو بيبوسها

: في عنيا... يارا ابتسمت بخجل و تغريد الي عيونها دمعت من الفرحه  محمود خدها وراحو يرقصو  

محمود: قلتلك قبل كدا اني بحبك

يارا ابتسمت بخجل: لا

محمود شالها ولف بيها: طاب بحبك.... بعد يوم طويل من الرقص والفرحه ادم وتغريد رجعو البيت ادم كان في الحمام بيغير وتغريد قاعده علي السرير تفكر هتفاجو ازي انها حامل... تغريد مكنتش حاسه بادم الي طلع وكل الي بيتردد علي لسانها... انا حامل.. 

ادم: تغريد

تغريد بخضه: انا حامل

ادم بصلها بصدمه وقعد جنبها

: قلتي اي

تغريد بتوتر: انا حامل

ادم بفرحه: بجد ا.. انا مش مصدق نفسي ي.. يعنى.. هبقا اب

تغريد بحب حتط ايدها علي ايد ادم

: ايوه وهتبقا اجمل اب 

ادم شالها بفرحه: بحبك بحبك... تمت بحمدلله 

ℳ𝒶𝓃𝒶𝓇 𝒽𝓂𝒶𝓂

الرواية كامله من البدايه من هنااااااا 



تعليقات

التنقل السريع