القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية هوس اربعيني الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر 6_7_8_9_10بقلم بقلم نوره




رواية هوس اربعيني الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر 6_7_8_9_10بقلم بقلم نوره



6

بحث عنها في الحمام ولم يجدها خرج مسرعا واخذ هاتفه اراد الاتصال بها ليلاحظ باب الشرفة مفتوحا قليلا تنهد براحه واتجه الى الشرفه ووجدها تجلس على الكرسي وقد غفت نسمات الهواء العليله ازاحة حجابها لتتطاير خصلت من شعرها تتنقل على وجنتيها وشفتيها المتكرزه وانفها  ..تمد ساقيها على طاولة صغيرة امامها وقد ارتفع فستانها الازرق قليلا ليكشفه عن جمال ساقيها ليبتلع لعابه بذهوله من منظرها الذي لا يقاوم تحرك شفتيها وقد انزعجت من نسمات الهواء وخصلت شعرها التي تداعب وجهها ليستفيق على نفسه مع حركة يدها تعلن انزعاجها من شعرها المتطاير لتزيحها عن وجهها اسرع الاخر الى الحمام غسل وجهه بسرعه يحاول السيطره على نفسه ويلومها ..

عمر :ايه ياعمر مالك انت شفت ستات كتيرر اوووي مش هتيجي عالبنت دي اهدى ياعمر اهدى ...

بقي للحظات يحاول كبت تلك المشاعر التي اجتاحته...ليذهب اليها ويناديها دون ان يقترب منها..

عمر شرووق ..

شروق....

عمر شروووووق ياشرووووق فوقي انتي نايمه هنا ليه.

شروق تململت بضيق من صوته

ليتنهد الاخر ويقترب منها  يحاول عدم النظر اليها  حاول ايقاضها دون جدوى ليقترب منها ويغطي ساقيها ويحملها واتجه بها الى السرير ووضعها بجانب مريم حاول الابتعاد ولم يستطيع رائحتها تجذبه اليها اكثر اقترب منها اكثر اغمض عينيه واراد الاستسلام لمشاعره و تقبيلها لكنه تذكر غضبها صباحا ليبتعد عنها بضيق وهو ياخذ أنفاسه بصعوبه. ليستلقي على الاريكه يحاول النوم وصورتها لاتفارقه..


أتى الصباح ليستيقظ على صوت مريم المتذمر 

مريم يلااا بقى ياماما انا عاوزه اكل ..

شروق استنى ياحبيبتي هيصحى عمو عمر ونفطر كلنا مع بعض..

مريم بطفوله مهو بقاله كتيرر نايم اموت مالجوع يعني.

شروق بضحك حاضر ياستي استنى شويه وهصحيه..

ليستيقظ عمر بضحك وهو يفرك عينيه لا مينفعش نسيب اميرتنا تجوع 

شروق بحرج اسفه هي متعوده تفطر بدري مع عم محمود .

مريم صحيح ياماما هو جدو فين وليه مجاش معانا

شروق ..

عمر نهض ليحملها جدو محمود طلب نخرج عشان نتبسط..

مريم وليه مجاش معانا يعني عشان يتبسط.هو كمان. 

شروق كفايه اساله عالصبح خلي عمو يرتاح..

عمر وهو ينزلها ويربت على شعرها جدو عنده شغل عشان كده مجاش معانا ويلاا بقى مش قلتي عاوزه تاكلي هخش اخد شور القيكي جاهزه عشان نفطر براا

شروق مش هنفطر هنا..

عمر لا هنفطر براا احنا مش جايين هنا عشان نتحبس هنخرج نتفسح لينظر الى مريم ايه رأيك يامريومه..

مريم بطفوله المهم افطر..ليضحك الاثنان عليها..

خرجوا وتناولوا الافطار في الخارج وتجولوا قليلا لياخذهم عمر الى مدينة الملاهي..

بدأت مريم باللعب وعمر يراقبها بابتسامه ..

شرووق احم..عمر..

نظر اليها عمر باستفهام..

شروق هو هو انا انا..

عمر مش قولنا بلاش نتكلم بالتنقيط قولي اللي عايزاه من غير مقدمات..

شروق هو انا امبارح وصلت السرير ازاي..

شعر عمر بالارتباك عندما تذكر امس ليقول بتوتر اه امبارح اصل اصل..

نظرت اليه بعينيها البندقيه ليشعر بالارتباك اكثر..لينقذه صوت مريم ماما تعالي نزليني ..لتسرع الى طفلتها..

مسح عمر وجهه بضيق ليقول مؤنبا نفسه مالك ياعمر ايه اللي بيحصل معاك..دي وحده من مليون بنت بتعرفهم انت ولا مره حصل معاك كده.

لتعود شروق اليه بابتسامة معلش مريم بقى عايزه تلعب لعبه تانيه..

ابتسم عمر وهز راسه لها.

لتنظر اليه شروق لتقول بحرج احم  انا امبارح معرفتش انام  وخرجت اقعد بالشرفه شويه ووالظاهر اني نمت من غير  ماحس..

عمر اه شفتك نايمه ليكمل بضحك يخفي فيه توتره اصل نومك تقيل اوووي حاولت اصحيكي معرفتش..

شروق بحرج  عشان تعبانه من السفر والله..

عمر بابتسامه اه باين دنا فضلت ساعه انده عليكي لا حياة لمن تنادي..

شروق هو انت بتتريق ..

عمر بضحك انتي رايك ايه اكيد بتتريق طبعا

شروق ياسلام..

عمر يبااااي خلاص متتقمصيش بسرعه انا اسف ياستي..كنتي نايمه حاولت اصحيكي معرفتش فرحت شاليك ووديتك عالسرير..

شروق بصدمه ايه..

عمر ايه الللي هو ايه ده اللي حصل..

شرووق انت انت ازاي تعمل كده..

عمر ازاي ايه منتي كنتي زي القتيل يابنتي حاولت اصحيكي معرفتش فقمت وشلتك .. اسيبك  نايمه براا يعني

شرووق بس بس..

عمر بس ايه  متنسيش اني جوزك واللي حصل ده عادي حتى لو جوازنا بشروط و بلاش تخافي مني عشان انا مش ممكن اضرك بحاجه ماشي..وانتي وبنتك امانه برقبتي لحد ماموت..

شروق بحرج مكنش قصدي والله بس..

عمر خلاص بلاش نتكلم بالحجات دي احنا جينا هنا عشان نعرف بعض اكتر ونفهم بعض ونتعود على بعض عشان المركب تمشي بينا ماشي

اومأت برأسها بهدوء

مرت الايام بسرعه وانتهى الشهر وها هم يجهزون للعوده الى المنزل بعد ان اتفقا على شكل علاقتهما كيف تكون امام الناس مريم احبت عمر كثيرا وتعلقت به وهو كذلك وشروق شعرت بالامان قليلا معه حتى اليوم الاخير في الغردقه.

كان عمر ينتظر شروق ومريم حتى ينزلا ليقضيا اخر يوم في الغردقه ..ليشعر بأحد يحتضنه دون سابق انذار ابتعد ليصدم بانها احدى عشيقاته السابقات ..

رهام وحشتني اووووووي اووووي ياعمر .

عمر ابعدها بضيق انتي بتعملي ايه هنا..

لتقوم بتقبيل شفتيه بوقاحه امام الجميع وتضع رأسها على صدره بسعاده وعتاب بالذمه ينفع اقولك وحشتني وتقول بتعملي ايه هنا..

صدم عمر عندما رأى شروق تنظر اليهما بصدمه لتلتقي عيناهما لثواني قبل انت تتحرك شروق بعيدا ممسكة يدا ابنتها ...

عمر شروق استنى ..

لكنها لم تجبه..

رهام في ايه ياعمر .

عمر بانفعال في انك وحده مبتحسيش مش نهينا كل حاجه زمان بتعملي حركاتك القذره دي ليه..

رهام بضيق الحق عليا يعني عشان وحشني..

اغمض عينيه بضيق ليرفع اصبعه السبابه محذرا اياها رهام حكايتنا انتهت من زمان ومكنش بينا حاجه وانا كنت صريح معاكي بلاش تطلعي جناني عليك عشان افسم بالله هنسى العشره وتشوفي مني حاجه عمرك بحياتك مشفتيها ليدفعها واراد المغادرة لكنها اوقفته رهام استنى ياعمر انا..

عمر انتي تنسي عمر خالص فاهمه قلتهالك قبل كده وهكررهالك تاني عمر. انسيه خالص وبلاش تشوفي بوشي التاني عشان مش هيعجبك واقسم بالله مش هرحمك ليدفعها ويسرع الى غرفته..

وقف قليلا امام باب الغرفة قبل ان يدخل تنهد وهو يستعد ليواجه شروق وانتقاداتها ليفتح الباب ويدخل وجدها ترتب ثيابها بهدوء ومريم تلعب بجانبها..

عمر شروق انا..

شروق وضبتلك حاجتك كلها ..

عمر اللي حصل

شروق احنا هنخرج والا لا النهارده..

عمر ممكن تسمعيني 

شروق انا بقول نخرج براا نتغدا احسن..

ليمسك يدها بانفعال ممكن تهدي شويه عايز اتكلم..

نظرت اليها وعيناها امتلأت بالدموع التي تحاول منعها ليتنهد الاخر انا اسف بس..

شروق بانفعال بس ايه.ياعمر بس ايه....

عمر ...

يتبع....




7

عمر انا اسف بس..

لتجيبه بانفعال بس ايه ياعمر ..بس ايه..انا عايزه افهم ايه اللي شفته من شويه ده.

عمر حقك عليا متزعليش اساسا دي حكايه قديمه ومعرفش اي اللي خلاها تعمل كده..

شروق حكايه قديمه  والبنت بتبوسك بتبوسك بوسط الناس ومش مكسوفه من نفسها انا اول مره اشوف وحده قلية الربايه كده.الروايه بقلم نوره عبد الرحمن

عمر في ايه مالك .. محصلش حاجه لكل ده..

شروق محصلش حاجه انت شايف ان محصلش حاجه

عمر....

شروق ابعدت خصلات شعرها عن وجهها بانزعاج لتقول بضيق محاولة ان تخفي غضبها احنا مش هنرجع والا ايه

عمر هنرجع  وانت زعلانه كده.

ضمت ذراعيها الى صدرها لتقول انا مش زعلانه ..

عمر بابتسامه لاوالله وانا هصدق كده.

شروق يوووه ياعمر انا مبهزرش..

عمر ولا انا على فكره بس انا مش فاهم انتي زعلانه كده ليه...ممكن تكوني بتغيير مثلا ..

شروق ضحكت بسخريه اناااااا اغيير لا طبعا.

عمر بضيق ومالك بتقوليها كده..

شرووق  انت شايف سؤالك طبيعي..

عمر وانتي شايفه زعلك ده طبيعي..

شرووق انا انا ..

عمر ايوااا انت انت ايه..

شروق : مش هممني انت بتعمل ايه انا اتعصبت عشان شكلي قدام الناس و كلهم عارفين اني مراتك وحضرتك مش محترم ده و. و. و.  و وبنتي بنتي شافت البنت دي وهي بتبوسك..انا هقولها ايه دلوقتي..

عمر بضيق وهو ينظر الى مريم التي كانت مندمجه باللعب اظن انا مقللتش منك او من احترامك قدام حد رهام هي اللي فاجاتني بحركتها دي وانا اتكلمت معاها  وعرفتها غلطها..وما ظنش اللي حصل يستاهل كل اللي بتعمليه ده.

شروق مش مستاهل لا والله.بقلم نوره عبد الرحمن

نفخ الاخر بضيق ليقول بصي يابنت الناس احنا بقالنا شهر بحاله هنا وانا ملتزم معاكي ومحترم وجودك معايا.. مخرجتش او سبتك لوحدك انتي وبنتك  بالرغم من ان ده عكس طبعي تماما ..

شروق مش فاهمه

عمر هكون صريح معاكي عشان ميحصلش مشاكل بالمستقبل ..

شروق...

عمر انا راجل علاقاتي كتييره وكتيييرررره اوووي واكيد ده مش هيفرق معاكي  عشان جوازنا ..احنا الاتنين عارفين ظروفه .

انما البوسه اللي شفتيها دي اقل حاجه ممكن تحصل بيني وبين اي بنت تانيه انا على علاقه بيها..

فتحت عينيها على مصرعيهما بصدمه مما تسمعه لتقول يعني انت انت ..

عمر ببرود : ايواااا انا بتاع نسوان لو  حابه تقوليها ومكسوفه ..و اظن ده مش  هيفرق معاكي بحاجه مش كده .

شروق جلست على الاريكه بصدمه..

ليكمل حديثه كنت صريح معاكي من الاول ومش هجي دلوقتي اكدب عليكي دي حياتي ومش هتتغيير عشان حد .

انا وانتي قدمنا تنازلات عشان الدنيا تمشي ونكمل الناقص اللي عندنا انما انا مش بحاجه ست بحياتي بس محتاجك واجه اجتماعيه وانتي عارفه ده كويس..وانتي كمان اتجوزتيني عشان بنتك وعشان عايزه حد يحميكي وانا هفضل سندك وظهرك ومش هيمح لحد ياذيكي انتي او بنتك لحد اخر يوم في عمري اظن ده الحق الوحيد اللي ليكي عندي  ...

.و انتي زي منا ملاحظ مش بحاجه راجل بحياتك..و مكرسه حياتك كلها لبنتك اظن كده احنا متفقين تمام كده.

واه انا اسف عاللي حصل من شويه واوعدك مش هيتكرر قدامك تاني عشان انا بحترم كونك على اسمي ومظهرك قدام الناس بيهمني جدا عشان كرامتك من كرامتي .. بعد اذنك لينسحب بهدوء واراد المغادرة لتمسك مريم بثيابه وتنظر اليه بدموع وتقول بشهقات متزعلش من ماما عشان زعقتلك  واتخانقتو وتسيبنا زي بابا عشان خاطري ياعمر انا بحبك اوووي متسبناش....

شعرت شروق بغصه بصدرها لتنزل دموعها دون ان تشعر ليجلس عمر بهدوء وابتسامه  مسح شعرها بود ياحبيبتي احنا متخنقناش احنا كنا بنتكلم بس ..

مريم بطفوله امال انت رايح فين وسايبنا هاااا هتروح عند البنت التانيه اللي كانت حاضناك..

عمر بضيق وقلة حيله مش هروح حته بس عايزك تجهزي انتي وماما  عشان ننزل نتغدا مش اتفقنا ننزل نتغدا والا ايه..بقلم نوره عبد الرحمن

مريم بسعاده انا جاهزه لتسرع الى شروق التي سرعان مامسحت دموعها واخفت حزنها بابتسامه لتقول مريم وانت جاهزه ياماما مش كده..

نظرت شروق الى عمر الذي اشار لها براسه لتقول بابتسامه خلفها حزن كبير ايوا ياحبيبتي جاهزه..لتمسك يدها مريم وتسحبها نحو عمر وتمسك يد الاخر وتقول يلااا عشان انا هموت ماالجوع..


مر الوقت سريعا وقضوا اليوم بهدوء دون مشاحنات والان هم في طريق العوده عمر يقود السيارة بهدوء تجلس بجانبه شرووق اما مريم فقد غفت وغرقت بالنوم من شده التعب فقد قضت اليوم كله باللعب..

كان عمر يقود بهدوء دون الالتفات الى شروق ولم يحاول التحدث اليها ابدا..شارد الذهن في هذا الوضع  وظروف الحياة التى اجبر عليها يشعر بالضيق والاختناق مما يحدث فهو لم يتوقع ان يلتزم مع احد هكذا ولا ان يتحمل مسؤليه امرأة وطفلتها تنهد بتعب حتى سمع صوتها الهادئ 

شروق انا اسفه..

نظر اليها عمر ببرود محصلش حاجه

لتكمل بارتباك وشكرا ليك عشان اللي عملته مع مريم

عمر ده واجبي ومريم زي بنتي .

شروق بحرج انا بس الموقف صدمني يعني  مش متعوده اشوف حجات زي دي بس ده اللي خلاني اتعصب ..

عمر انا كمان اسف عشان اللي حصل..

وصدقيني مكنتش متوقع اني اشوف رهام هناك..

شروق متعتذرش انا اللي غلطت ومكنش لازم اعمل كده.

عمر ....

شروق بس هو انت مش شايف ان اللي بتعمله ده حرام يعني يعني. ده زنا .

عمر بضيق ربنا يتوب علينا وانا مبحبش اتكلم بالحجات دي ممكن عشان دي حجات بيني وبين ربي..

شروق انا اسف..

عمر بلاش كل شويه اسفه اسفه ماشي..

اومأت الاخرى برأسها..ليقول بهدوء انا مضطر اسافر عشر ايام على بلاد براا.

شروق امتى ..

عمر هنوصل البيت اريح يوم واسافر..

شروق ترجع بالسلامه..

عمر الله يسلمك..انتي مش محتاجه حاجه مش كده..

شروق لا الحمدلله بس  كنت عايزه ارجع انزل الشغل .

عمر الشغل ليه ..بقلم نوره عبد الرحمن

شروق ليه ايه ده شغلي..

عمر بس انتي مراتي ومش هتحتاجي الشغل خالص..

شروق معلش انا مش هعرف اسيب شغلي لو سمحت

عمر بضيق ماشي بس انتي شايفه شغلك بمعمل الخياطه يناسب مكنتك دلوقتي..

شروق بضيق وماله معمل الخياطه..

عمر مالوش مش قصدي على فكره بس انتي مرات عمر علام صاحب اكبر شركات بالبلد ترضيها عليا الناس تقول مراته تشتغل خياطه..

شروق وماله الخياطه..

عمر هو انتي هتمسكيلي بالكلمه خلاص يابنتي ..

شروق....

عمر هو انت مجال دراستك ايه..

لتقول بغصه انا مكملتش علامي..

عمر بصدمه ازاي ...ازاي مكملتيش علامك وانتي بنت رجل اعمال كبير..

شروق بغصه انا اتجوزت بالغصب عن اهلي وانا لسه بثانيه ثانوي وبعدها خلفت بنتي واتلهيت بتربيتها وبابا وماما اتوفوا ومعرفتش اكمل علامي

وعمي كان عاوز يجوزني ويخلص منب.. عشان كده فضلت مع عمي محمود اللي عوضني عن بابا وماما الله يرحمهم ..والحمدلله اتعلمت الخياطه من رحاب صاحبتي وعرفت اشتغل واربي بنتي ..

عمر لاحول ولا قوة الا بالله...ربنا يعين الناس بس برضو ميصحش تشتغلي بالمعمل..

شروق مش فاهمه..

عمر انتي تفضلي بالبيت العشر ايام دي لحد.ماارجع من السفر عشان هشوفلك شغل بالشركه عندنا..

شروق بس مينفعش..

عمر اصصصههه مفيش اعترض على حاجه انا بقولها ليكمل بضحك متنسيش اني الراجل هنا.وكلمتي هي اللي هتمشي .والا شايفاني مش راجل..

لتبتسم الاخر..

عمر هرجع مالسفر وان شاء الله هشوفلك شغلانه محترمه ..

شروق متشكره..

عمر قولنا ايه شكرا واسفه دي مش عايز اسمعها تاني ماشي..

اومأت برأسها ليقول لها مش سامعك ..ماشي..

شروق ماشي...

ليركز عمر على القياده وهو يفكر بكم الخسائر التي حدثت لهذه الفتاه بسبب جده...

اما شروق فقد شردت بهذه الحياة والى اين ستذهب بها ...حتى غفت هي الاخرى..

وصلواا القصر مع بزوغ الشمس ليقول بارتياح واخيرا وصلنا لينظر اليها ويجدها غارقة بالنوم..

تنهد بضيق ليقول بتعب  ياربي دي نامت هصحيها ازاي دي  وهتزعل لو شلتها ..

ليتهند ويحمل مريم ليصعد بها الى غرفتها ووضعها على سريرها وغطاها جيدا ليعود الى شروق حاول ايقاظها مرارا ولم يستطيع ليبتسم بمكر ويقول بصوت مرتفع الحقيي ياشروووووق حريق حريق...

لتنهض الاخر بفزع حريق فين مين  مريم  

ليضحك بكل صوته على مظهرها هموت والله شكلك يفطس ضحك..

لتظر اليه بصدمه و غيض انت بتضحك عليا..عملت كده ليه حرام عليك

عمر وهو يحاول عدم الضحك عايزاني اعمل ايه وانتي نومك اعوذ بالله مش هتصحي بسهوله..

شروق بتعب هو في حد بيصحي حد كده.

والله الطريقة الوحيده اللي ماشيه معاكي وهتصحيكي ولو شلتك وطلعتك هتزعل فقلت اتصرف واصحيكي كده ليكمل بضحك بس ايه والله شكلك كان مسخره..لتضرب كتفه بغيظ بس بقى كفايه تريقه لتنظر الى ابنتها ولم تجدها لتقول بقلق مريم مريم فين.

عمر اهدي مريم طلعتها اوضتها..ويلاا بينا احنا كمان نطلع عشان نلحق نرتاح شويه عشان هموت مالتعب وعايز انام..ليصعدنا غرفتهما وسط سخريه عمر منها وابتسامتها غير ملاحظين تلك العيون الحاسده التي تراقبهما ..

فور دخولهم الغرفه استلقى عمر على السرير بثيابه وغرق بالنوم بسرعه ..

اما شروق فكذلك نامت على الاريكه بعد ان اطمىنت على مريم لياتي الصباح ويستيقض

عمر على رنين هاتفه..

حمل هاتفه بتعب وتململ ليجيب على المتصل لينهض بفزع وصدمه فور معرفته بي...


يتبع.....


8

اسرع عمر ليغتسل بعد ان ابلغوه بحدوث مشاكل في عمله بألمانيا وقرر السفر فوراً...

خرج يجفف شعره بسرعه متناسيا وجود شروق لتصدم الاخرى برؤيته عاري الصدر يغطي جسده السفلي فقط ..

أدارت وجههها عنه بحرج .

عمر اسف افتكرتك لسه نايمه ... 

شروق بارتباك انا هروح اشوف مريم وانت خود راحتك ..

عمر وهو ياخذ ثيابه من الخزانه لا خليكي هغيير بالحمام وننزل مع بعض ..

شرووق بس ..

ليتجه الى الحمام ويتكلم بجديه قلت خليكي هنا عايزك بكلمتين ..

ليدخل الى الحمام غير منتظر ردها.

شعرت الاخرى لاول مره بجديته في الحديث لتجلس وتنتظره..

لم يمضي الكثير من الوقت حتى خرج عمر من الحمام .

وقد ظهر عليه الضيق ليتجه الى المرأة ويرتدي الساعه ويتحدث معها بهدوء..

اجهزي بسرعه عشان هننزل نسلم على جدي والعيله عشان انا مضطر امشي دلوقتي..

شروق بتوتر  هو في حاجه حصلت شكلك متعصب.

عمر تنهد بضيق ليقول بهدوء و قد جلس على السرير حصل شوية مشاكل بالشغل برر ومضطر اسافر عشان اصلح الوضع هناك..

شروق ربنا معاك ..

عمر  في حاجه عايز ألفت نظرك ليها

شروق حاجة ايه..

عمر حسام اخويا..

شروق ماله..

عمر حسام اخويا الصغير هو هادي جدا ومش بتاع مشاكل وكل حياته مكرسها لشغله وبيته..

شروق طيب انت بتقولي الكلام ده ليه..

عمر عشان مراته بتاعت مشاكل واحتمال تضايقك او تحرجك  مش عايزك تحتكي بيها ابدا ولا تتعاطي معاها..فاهمه..

شروق ليه وهي هتعوز مني ايه..

عمر يعني هتكون عايزه ايه ياشروق متفهمي بقولك الست بتاعت مشاكل ومتسيبش حد بحاله فهمتي..

شروق...

عمر حبيت انبهك ان حسام مش بس اخويا الصغير هو اخويا الوحيد وزي ابني فهماني ..

شروق متقلقش اخر حاجه افكر فيها اني اعملك مشاكل مع عيلتك..

عمر وده العشم يابنت الاصول ..لينهض ويقول جاهزه عشان ننزل ..

شرووق جاهزه.....

عمر يلاا بنا ننزل..

شرووق استنى ياعمر ممكن اطلب منك طلب..

وقف عمر ونظر اليها ..

شروق بحرج عايزه اروح انا ومريم اطمن على عم محمود عشان وحشني اووي..

عمر وده طلب يتطلب اكيد الوقت اللي حابه تزوريه بيا تروحيله ..وانا هبلغ السواق يوديكي هناك امتى ماحبيتي..

شروق متشكره ..

عمر قولنا ايه بلاش متشكره تاني.

شرووق انا اسفه..

عمر بابتسامه وهو مختنق الظاهر انك هتتعبيني لحد متتعودي عليا مش اتفقنا بلاش اسفه وشكرا ..

شروق اومأت برأسها..

عمر يلاا خلينا ننزل دلوقتي..

شرووق ممكن اعدي على مريم اشوفها الاول..

عمر تنهد ماشي هنعدي عليها الاول..

لتبتسم الاخرى..

عمر على فكره ضحكتك حلو اووي..

شروق وقد احمرت وجنتيها وشعرت بالارتباك.. احنا مش هننزل

عمر بابتسامه  ماشي ياام مريم ...


******

زين في طريقه الى منزل عمر علام

اعلن هاتفه عن اتصال..

اوقف السياره وتنهد بضيق ثم أجاب.

زين الووو.

.......

زين صمت للحظه وهو يستمع لأنفاس المتصل ليقول بهدوء مين معايا..

.........

زين هتفضلي ساكته كتييرر.

..........

زين بتتصلي ليه دلوقتي.

.........

زين ماشي براحتك مترديش ليغلق الهاتف  ويرميه بجانبه ..

ليضرب المقود بيده وهو يقول بغصه وغضب راجعه ليه دلوقتي عايزه مني ايه يارب ..يارب معدش فيا حيل يارب....


******

الحج حسن الف حمدالله بالسلامه .

عمر الله يسلمك ياحج..

دخل حسام بابتسامه وهو يعدل نظارته الطبيه حمد الله عالسلامه ياعرسان..

عمر الله يسلمك..

الحج حسن هااا اتبسطتوا .

عمر اه الحمدلله اتبسطنا اوووي..

الحج حسن وانتي يابنتي مسمعتش صوتك عامله ايه وعمر عامل معكي .

شروق بابتسامه الحمدلله ياحج بنعمه من ربنا..

الحج حسن الحمدلله ربنا يديم النعم يابنتي..

لتسرع اسيل الى عمر وتعانقه ابيه عمر وحشني اوووووي اوووووووي الف حمد الله بالسلامه.

عمر الله يسلمك ياحبيبتي وانتي وحشاني اووووي.

اسيل وهي تتلفت هي مريومه فين..

شرووق لسه نايمه..

اسيل  دي وحشاني اوووي .

ابتسمت شرووق بسعاده لان ابنتها تلاقى ترحيبنا من اسيل .

جلس الجميع على مائدة الطعام ليحضر زين ويرحب بعمر وشروق..

زين والله كان قلب حاسس انك راجع النهارده وحشني ياصاحبي..

عمر وانت اكتر ..

ليهمس له زين ياعموررهه تلاقيك حتى مالحقتش تفكر بحد وغرقان بالعسل..

عمر بنفس الهمس  وبغمزه اللهي يتعمي قلبك وتتجوز انت كمان عشان تغرق بالعسل يابن عمتى.

زين لاااا انا مش بتاع جواز..

عمر بهمس وضحك  مش بتاع جواز ولا بتاع عك ولا صحوبيه اومال بتاع ايه انا بدأت اشك فيك يازينووو .

زين بضحك ايه خايف على روحك مني...

عمر بمزاح متفكرش فيا حتى ..

زين يابني اتلهي ده وانت عارف اللي فيها..

عمر بجديه ياعم اللي فيها انك مكبرها بزياده الدنيا مليانه بس انت فتح عنييك الجميله دي وهتلاقي ست ستها..

زين بضيق بلاشش السيره دي عشان تخنقني...لينظر الى اسيل ويلاحظ فستانها القصير..

ليقول زين اي ده يااسيل..

اسيل في ايه ياابيه..

زين بحده انا كم مره قلتلك بلااش اللبس ده انت مبقتيش صغيره .

اسيل بس يابيه..

زين مبسش تطلعي دلوقتي تغييره..

اسيل بضيق مش هغييره وانت مالك انا عاجبني لبسي..

زين وهو يضرب الطاولة بيده بغضب اقسم بالله لو مغيرتش لاكون مزعلك ومفيش خروج للكليه النهارده..

لتنظر الى جدها وتقول بتذمر عجبك كلامه ياجدوو.

الحج حسن اسمعي الكلام يااسيل.

اسيل بس ياجدوو..

الحج حسن اسمعى كلام ابن عمتك.

لتنظر الى عمر وحسام بضيق ..

حسام تجاهلها بابتسامه ليقول اهو جااا اللي هيضبطك..

اسيل بتذمر ايه يابيه انت بتقول ايه .

عمر انا من رأي زين انت كبرتي خلاص واللبس ده مش مناسب ليكي..وكنت هتكلم بالحكايه دي قبل مازين يتكلم.

اسيل يا اببيه انت كمان.

زين مش هنبطل رغيي بقى ونخش نغيير..

لتنهض بتذمر ماشي دلوقتي كلكم بقيتوا ضدي ماشي..

ليبتسم الجميع عليها..وقد غادرت بغيظ

عمر انا مضطر اسافر النهارده ياحج..

لياتيهم صوت ندى ايه لحقت تزهق ياعريس..وهي تجلس بجانب حسام..

الحج حسن بتجاهل احنا مالحقناش نشوفك يابني عشان ترجع تسافر من تاني..

عمر انت عارف الشركه بتاعتي انا تعبت لحد ماوصلتها للمكان ده وامبارح بلغوني بمشاكل حصلت هناك..

ندى وهي تنظر لشروق الظاهر في حد قدمه شرر علينا..

ليلكزها حسام لكي تسكت لكنها نظرت اليه بغيظ..

عمر بتجاهل كنت حابب اخد شرووق معايا بس هي رفضت ..مش هوصيكم عيلها..

الحج حسن في عنيا يابني بس الناس هتجي تبارك مش هتأجل سفرك شويه كمان..

عمر  انت عارف انا تعبت قد ايه لحد ماوصلت الشركه للمرحله دي..

الحج.حسن  ربنا معاك يابني وينصرك ويحلها من عنده..

لينهض عمر ويقبل رأس جده  وقام  وودع الجميع.

واقترب من شروق وقام بتقبيل جبهتها لتشعر الاخرى بالارتباك ..

عمر خدي بالك من نفسك ومن مريم ولو احتاجتي حاجه كلميني ..وانا ان شاء الله مش هتأخر..

شروق بتوتر من نظرات الجميع لها لتقول بهمس وهي محرجه ربنا معاك وترجع بالسلامه.

لتخرج اسيل ايه ياابيه انت بجد هتسافر انا ملحقتش اشوفك..

عمر قبل جبينها معلش ياحبيبتي ان شاء الله مش هتأخر..خدي بالك من نفسك واسمعي الكلام..

لتنظر الى زين وتقول بغيظ كده كويس ياابيه..

زين هو مش كويس اوووي  وضيق بس ماشي مش هعلق عليه دلوقتي..

اسيل بغيظ ياسلام..

عمر بضحك يلاا ياعم كفايه عشان متزعلش اسيل اكتر من كده ..

زين ماشي يلاا بينا


ليغادر عمر وزين ولكن اوقفه صوت شروق تناديه..

شرووق استنى يا عمر .

توقف عمر وانظار الجميع توجهت اليها 

لتقترب منه بارتباك عايزه اكلمك ثواني بس لوحدنا..ممكن

عمر اه ممكن اطلعي وانا هحصلك..

صعدت شروق الى غرفتها ليتبعها بعد ان اخبر زين بانه سيتبعه..

خرج زين ينتظره بالخارج وصعد عمر خلف شرووق.

التقى زين بالعم محمود بالخارج وسلم عليه وكانت معه رحاب التي تنظر الى زين باعجاب شديد لا يخفى على احد..

رحاب ازيك يازين بيه..

زين وقد نسي اسمها الحمد لله و انت عامله ايه..

رحاب وهي تنظر اليها بتمعن الحمدلله بقيت كويسه دلوقتي..

زين بحرج من نظراتها طب استاذن انا..

رحاب بتسرع ليه بس ..احم انا اسفه مكنش قصدي..

الحج محمود بابتسامه  وحرج يلاا يابنتي هنتاخر..


رحاب وهي تمشي مع العم محمود وتلتفت لتراقب زين ماشي ياعمي بعد اذنك يازين باشا...

زين بضحك لنفسه البنت دي عبيطه والا ايه...ربنا يثبت علينا العقل يارب..

دخل الحج محمود ليسمع صراخ عمر الغاضب من غرفته هو وشروق وانا قلتلك لأ يعني لأ ياشروق ايه انت مش بتفهمي..

شروق ...


يتبع..... 



9


شروق ليه بس انا حابه افضل عند عم محمود لحد مترجع.

نفخ عمر بضيق ليقول بهدوء انت شايفه انك تباتي ببيت طليقك دي حاجه طبيعيه..

شروق ده بيت عم محمود ياعمر وادهم مش هنا ومش هيرجع تاني. 

ضم قبضته بغضب وحاول ان يهدئ ليقول من بين أسنانه وانا قلتلك لا ياشروق مفيش مبيت برااا بيتك تمام كده ..سلام دلوقتي..

لتمسك ذراعه محاولة التحدث عمر والنبي انا مش مرتاحه هنا وانت هتسافر وتسيبنا لوحدنا .

لكنه أمسك يدها وضغط عليها ليقول هسافر وانت تروحي تباتي بررا بيتك شايفه ده طبيعي يابنت الاصول .

شرووق...

ليقول عمر وهو ينظر داخل عينها بحده ارعبتها انا هتغاضي عن طلبك ده وهنساه كأنوا ماكان. .. ماشي ..

شروق بخوف من نظرته انا بس كنت..

عمر لاحظ ارتباكها وخوفها ليترك يدها بهدوء وحاول ان يتمالك نفسه ليتكم بهدوء لكي لايخيفها اكثر : زي ماقلتلك بالوقت اللي تحبي تزوريه هيوديك السواق هناك انما مبيت مفيش براا بيتك ماشي...

هزت رأسها بهدوء..

عمر انا همشي عايزه حاجه تانيه..

لتهز رأسها بالنفي..

عمر طيب تعالي انزلي معايا وافردي وشك عشان صوتنا طلع ومش عايز العيله تفتكر اننا اتخانقنا.

تتبعته ..لكنه اوقفها ليقول هتنزلي كده..

شروق كده ازاي ..

عمر وانت مكشره كده..

شروق مش مكشره..

عمر بابتسامه لا والله..

شروق انت هتتاخر خلينا ننزل..

عمر لا مش ..لتقاطعه اسيل تطرق الباب وتبلغهم بان العم محمود ورحاب وصلوا لتتسع ابتسامتها وتحاول النزول بسرعه لكنه امسك يدها بابتسامه وهو يقول لاسيل انزلي انتي ياحبيبتي واحنا هنحصلك 

اسيل ماشي يا ابيه بس متتاخروش لتنزل الاخرى

شروق مالك ماسكني كده ليه..

عمر لما سمعتي بعمك وصاحبتك الابتسامه بانت هو في كده افترى يابنتي .. 

شروق انا ...  انا بس..

عمر ماشي ياشروق بس مش لازم تشكريني الاول..

شروق اشكرك على ايه..

عمر عشان عم محموده هنا..

شرووق مش فاهمه .

عمر انا اتصلت بيه وبعتله السواق يجيبه..

شروق بجد .

عمر ايواا بجد .

شروق طيب لو اذا كان كده ممكن افهم ليه معترض على مبيتي عنده. 

عمر بتكشيره دي حاجه ودي حاجه تانيه متنسيش انك مرات عمر علام ومبيتك هناك ده هيأثر على شكلي وسمعتي واحنا اتفقنا واضح هتحافظي على مظهري دايما مش كده..

شرووق..

عمر يلاا بينا اكيد عم محمود وحشك..ليتقدم خطوتين خارج الغرفه حتى سمع صوتها متشكره ياعمر وانا اسفه مكنش قصدي ..

ابتسم الاخر بجانب شفتيه وهو يوليها ظهره ليقول يلااا بينا عشان ننزل.. ومتخفيش من حد مادام جدي هنا محدش هيعرف يزعلك ..انا فاهم انتي عايزه تروحي هناك ليه عشان كده بقولك متقلقيش...

شروق..

عمر يلاا بينا

ليمشي وهي تتبعه حتى وصلا الى الدرج ليضع يدها خلف كتفيها ويجذبها اليه لتتسع عيناها بصدمه وتنظر اليه..

نظر الى عينيها ليبتسم واقترب منها وهمس لها افردي وشك واحنا نازلين متنسيش اننا عرسان جداد بنظرهم وصوتنا كان طالع من شويه..

نظرت اليه باستغراب لتقول حاضر بس ممكن تشيل ايدك..

عمر اكيد.....لأ .

لينزل الدرج وهو يضع يده على كتفها ويهمس لها وهي تحاول ان ترسم ابتسامه على شفتيها وتشعر بالحرج الشديد والحرج...لتسرع الى رحاب بابتسامه وحشتيني اووووي يارحاب.. 

رحاب مهو باين عشان كده نستي صحبتك مش بتتصلي بيا ليه..

شروق شعرت بالارتياح لانها ابتعدت عنه..انت اللي المفروض تتصلي 

رحاب ياسلام..

عم محمود براحه وهو يرى ابتسامتها حمد الله بالسلامه ياعرسان.

عمر الله يسلمك .

شروق وهي تقبل يده الله يسلمك ياعمي عامل ايه وصحتك عامله ايه.وحشني اووووي والله

عم محمود بقيت كويس لما شفتك..هي مريم فين.

شروق لسه نايمه هطلع دلوقتي اصحيهالك..

محمود لا سبيها نايمه هشوفها بعدين..

عمر وهو ينظر الى الساعه طيب ياجماعه انا مضطر امش دلوقتي مبسوط اوووي اني شفتك ياعم محمود بعد اذنكم ..

العم محمود ربنا معاك يابني..

وغادر عمر على استعجال...والعم محمود قضى اليوم معهم بسعاده وودعهم مساءً بعد ان شعر بالتعب


********


وصل عمر المانيا واتجه الى مكتبه لتتبعه مساعدته..

عمر اي الاخبار.

المساعده نجوى سالم بيه عاوز يلغي ترخيص الشركه وادانا مهله اسبوعين بس عشان ندفع المبلغ المطلوب واحنا دلوقتي مفيش سيوله تحت ادينا فلوسنا كلها مشغلينها بالمشاريع..

عمر وهو يحرك اصابعه على الطاوله ويفكر ليقول حددتي موعد معها ..

مساعدة عمر لا يا بيه.

عمر لا.. ليه مش قلتلك تحددي موعد انت مبتفهميش والا ايه..

نجوى اسفه ياعمر بيه بس سالم بيه مسافر دلوقتي وساب مراته مكانه لحد مايرجع..

عمر مراته هو اتجوز..وامتى الكلام ده..

نجوى اتجوز من فتره ..

عمر طيب حددي موعد معاها..

حاضر ياعمر بيه بعد اذنك..

عمر استني حاولي يكون القاء باسرع وقت..

نجوى حاضر يابيه..

لتخرج ويتنهد عمر بضيق ايه المشاكل اللي بتتحدف عليا دي هو انا ناقص يارب..

لم تمضي بضع دقائق حتى عادت مساعدته لتبلغه بأنها اخذت موعدا مع زوجة سالم وهي بانتظاره. .

عمر باستغراب بالسرعه دي ازاي..

نجوى معرفش والله بس هي بلغتني انها هتستناك بمكتب سالم بيه..

عمر بتفاجأ دلوقتي 

نجوى ايواا يابيه..

مسح وجهه بضيق فهو تعب من السفر ليقول ماشي يانجوى هروحلها دلوقتي...

لياخذ اشيائه ويغادر..


********

رحاب ياشيخه حرام عليكي نفسك ..ادي لنفسك وللراجل فرصه..

شروق انتي عارفن اني عايشه لبنتي وبس ومش بفكر باي حد تاني..

رحاب شبابك وجمالك ده مش هيدوم وبنتك مصيرها بكرى تكبر وتتجوز وتتلهي بجوزها وعيالها وتفضلي انتي لوحدك مفيش حد يونسك..

شرووق يووووه خلاص بقى مش عايزه اسمع كلامك ده تاني..

رحاب خلاص اتكتمت اهوو لتكشر الاخرى بوجهها ..

لتقول رحاب بابتسامه هو الشب الحلو ... كان بيعمل عندكم ايه..

لتضحك الاخر على صديقتها تصدقي انتي. رايقه اوووي

رحاب يابنتي اما مش بهزر بتكلم بجد ده زين باشا شاغل كل تفكير من ساعت ماشفته.

شروق ربنا يكملك بعقلك يارحاب..

رحاب وليه ان شاء الله شايفاني محنونه..

شروق هزت راسها من صديقتها بيأس لتقول الاخرى هااا عرفتيلي ايه عنه..

شرووق ولا حاجه بس هو لسه مش متجوز ارتاحتي كده.

رحاب بسعاده بجد ربنا يطمنك ياحبيبتي ..

شروق هو انت بجد.متحمسه اووي كده ليه مع انك مشفتيهوش الا مرتين..

يابنتي ده خطف قلبي من ساعت ماشفته ..ادعيلي انت بس انه يكون من نصيبي ..

شروووقق..

رحاب بقولك ادعيلي ايه مش بتدعيلي ليه

شروق بضحك يارب يارب اهديها وعقلها يارب..

رحاب بضيق ياسلام .


*******

السكرتيره اتفضل الست هانم بانتظارك..

اومأ عمر برأسه واتجه الى المكتب ودخل ليصدم بوجود لوله تجلس بمكتب المدير لتنهض مسرعة بابتسامه عمر وحشتني..

عمر لوله انتي بتعملي ايه هنااا.

ليلى ده مكتب سالم جوزي لتقترب وارادت احتضانه لكنه ابعدها بهدوء ليقول مبروك اتجوزتي..

ليلى اي ياعمر ايه المقابله الناشفه دي

عمر ببرود عايزاني اعملك ايه يعني..

احتضنت وجنتيه بكفيها لتقول عمر بص فعنيا انا لوله حبيبتك.

ازاح يديها بملل ليقول اظن دي حكايه راحت لحالها ودولقتي انت ست متجوزه وعيب اوووي اللي بتعمليه ده..

لوله ياعمر انا بحبك..

عمر انت عارفه كويس اني مش بتاع حب ولا جواز وانا كنت صريح معاكي من الاول..

لوله وانا مش عايزه حاجه الا انك تفضل جمبي ياعمر عشان خاطر..

عمر للاسف معدش ينفع ..خلينا نتكلم بالشغل..

لوله : لا ياعمر ينفع عشان خاطري لحقت تنسى اللي مابينا..

عمر :بصي يابنت الناس احنا مفيش بينا حاجه وانت دلوقتي ست متجوزه وانا ماليش في الخيانه  عشان بقرف من الست الخاينه.. انا همشي واما يرجع جوزك نبقى نتكلم..

لوله بحده : بترفضني ياعمر..

عمر عايزاني ابقى قذر واعمل علاقه معاكي وانت متجوزه لا يالوله انا مش هجي على راجل تاني واستغفله يارب تكوني فهمتي.

لوله برجاء هسيبه بس انت ترجعلي..

عمر :يووووه قلتلك خلاص احنا انتهينا حكايتنا خلصت خلاص  .ليمشي حتى وصل الباب ليسمع صوتها تهدده

كده ياعمر ماشي والله هندمك..

ابتسم بجانب شفتيه ليقول ببرود وريني هتعملي ايه ...ليغادر ويتركها بغيظها..


*******

مساء في بيت عمر علام.

شروق الوو ايوا يا رحاب طمنيني على عم محمود..

رحاب كويس  الحمدلله.

شروق الحمدلله بس شكله كان تعبان لما مشي من هنا..

رحاب متقلقيش عليه مهو بلغك ان عمر جايبله شغاله وممرضه عشان يهتموا بيه انت اهتمي بنفسك وببنتك..

شروق تصدقي ان عمر كل يوم  يكبر بعيني اكتر مش عارفه اجازيه ازاي  بعد ماعرفت باللي عمله مع عمي محمود.

رحاب هو انتي مكنتيش تعرفي .

شروق :لا والله مقالش انه جايبله ممرضه وشغاله..

رحاب طيب واديكي عرفتي ان شاء الله تعقلي بقى وتدي نفسك وللراجل فرصه ..

شروق هنرجع تاني يارحاب للكلام اللي مالوش لازم..

رحاب ماشي ياختي خلاص مش هتكلم تاني..عايزه حاجه تانيه 

لا بس ابقي طمنيني على عم محمود وانا بكرى هكون عندكم ان شاء الله

رحاب ماشي سلام.

شؤوق سلام .

لتغلق شروق الهاتف وتستلقي بجانب ابنتها وتراقبها بحب .


******* 

ندى خلاص ياحسام عمر اتجوز وهيرجع يستلم الشركان وانت هتبقى عالرف..

حسام بضيق ايه الكلام ده..

ندى مش عمر الكبير مخلاص هو اتجوز وهيستقر هنا..

حسام عمر مالوش بشغلنا هنا هو ليه شغله براا متقلقيش انت..

ندى مقلقش ازاي وانت عارف ان جدك يفضله عليك وممكن يكتبله كل حاجه باسمه ويسيبك انت اللي قضيت عمرك كله تتعب وتكبر الشغل وبالاخر هيجي عمر وياخد كل حاجه..

يوووووه مقلتلك خلاص كفايه.

انت بس بو تسمعني..

مش عايز اسمع انا هغور واسيبلك الاوضه باللي فيها..

ليغادر غبر مبالي لنداء الاخرى..


*****

زين الوووو

......

زين ايواا ياعمر في ايه..

.....

زين طيب ياعمر ماشي انا هتصرف هو بانهي مستشفى..

.....

زين طيب اقفل انت وانا هبقى اطمنك عليه..

......

زين هترجع بكرى ..ماشي هغير وانزل حالا. 

لم تمضي لحظات حتى كان زين يتجه الى المستشفى التي نقل اليها العم محمود بعد ان تعب بشده...

ليصل زين ويجد رحاب ترتدي بيجامة زرقاء بلون السماء وتغطي شعرها بحجاب ابيض مبعثر و ظهر عليها القلق والخوف..ليتقدم نحوها..

صباح الخير..

رحاب بدموع اهلا يازين باشا شروق فين..

زين لا منا متصلتش بيها عشان عمر قالي الوقت متاخر مش عايز يقلقها..

رحاب.بس هي هتزعل اووي لو مبلغتهاش وانا عماله اتصل بيها مش بترد..

زين معلش هجبها الصبح هو عم محمود عامل ايه..

رحاب بغصه معرفش لسه الدكاتره مخرجوش ومحدش راضي يطمني..

زين هو ايه اللي حصل.

رحاب انا كنت نايمه لما صحتني مامتي وشفت سياره الاسعاف ..حطيت على شعري وجيت بسرعه معاهم معرفش ايه اللي حصل..

زين اهدي ان شاء الله هيبقى بخير..

رحاب يارب يارب يقوم بالسلام..

زين وهو ينظر اليها بانبهار حتى لاحظت نظراته لتقول بارتباك احم انا نزلت بسرعه يعني مالحقتش ..اغير ونزلت بالبيجامه ..

زين .....نهض بحرج هروح اشوف الدكتور..

وبعد لحظات عاد زين وبيده كوبين من القهوه ليجد شاب يحاول التقرب منها وقد ظهر عليها الضيق ليتقدم نحوهم وووووو


*******

في شقة عمر علام في المانيا..

لوله بابتسامه وهي تحيط عنقه بذراعيها انا كنت متاكده اني هوحشك ومش ههون عليك..

عمر تصدقي انك بجد وحشتيني ليقترب منها واراد تقبيلها لكن.....


يتبع....

10


أدارت رحاب وجهها لتجد زين يتقدم نحوها اسرعت اليه بارتباك واضح اتأخرت كده ليه..

ليرفع كوب القهوه قائلا بهدوء جبتلك دي..لينظر الى ذاك الشاب الذي نظر اليه بتوتر ليقول له زين : في حاجه يااخ..

الشاب بسرعه لا حضرتك  مفيش بعد اذنك..ليغادر بسرعه.

تنفست رحاب الصعداء .

زين اتفضلي ..

رحاب متشكره يازين بيه..

زين انا برأيي اروحك البيت مينفعش تفضلي هنا بالشكل ده.

رحاب افندم..

زين وانتي بالبس ده  ياانسه اكيد هيضايقوكي كتير لما يشوفوكي كده...ليشير الى لباسها الضيق .

لتقول بحرج وخجل احم  انا نزلت بسرعه قلتل لحضرتك ومحلقتش اغير..

زين  ماعلينا المهم يلاا بينا عشان اروحك ترتاحي والصبح ابقى تعالي..

رحاب لا طبعا مش هسيب عم محمود لوحده..

عمك محمود بالعنايه والدكتور صاحبي بلغني انه مش هيصحى دلوقتي يلااا بينا..

رحاب بس ما..

ليقاطعها بحده طفيفه واضح ان عجبك نظرات الناس ليكي وانت بالشكل ده..

رحاب انت انت ازاي تكلمني بالطريقه دي هااا ازاي.

زين اللهم طولك ياروحي بصي انا مش رايق هتروحي والا اسيببك لوحدك اصلا انا من باب الذوق عايز اروحك..

رحاب لا والله.كتر خيرك.

زين برحتك بقى انا هروح..ليمشي خطوتين ..حتى سمع صوتها وهي تجري خلفه بسرعه وخوف استناني انت مصدقت ..

زين ابتسم وهو يوليها ظهره واكمل طريقه حتى توقف في الكراج  لثواني والاخرى تنظر يمينا ويسارا دون ان تلاحظ توقفه حتى  اصطدمت به كان طويل القامه وهي تصل لكتفيه استدار لينظر اليها نظرت الى عينيه بتوتر وشردت بهما لثواني..لتلاحظ نظراته لها...

و شعرت بالقلق من نظراته لتقول بارتباك مالك في ايه..

خلع الاخر معطفه وتقدم نحوها..

لتبعتد عنه بخوف حتى التصقت بسيارته اغمضت عينيها  وقالت بخوف انت بتعكل ايه هااا ... هصرخ والله هصرخ والم عليك الناس..عايز مني  ايه هااا متفكرش حتى تقرب مني او تلمسني حتى

تعالت ضحكات زين لتفتح احدى عينيها وتراه يستند الى سيارته ويضحك..

لتعتدل بوقفتها  بحرج وتنظر اليه باستغراب رحاب بتضحك على ايه..

زين وهو يحاول تمالك نفسه وعدم الضحك مفيش..

رحاب بحرج احم انا هروح..

زين استنى هناا هوصلك

رحاب ....

زين بابتسامه مش خايفه اقرب منك..او اللمسك.

رحاب بحرج انت انت اللي خوفتني بطريقتك واسلوبك كنت عايزني اعمل ايه اما بشوفك قلعت الجاكيت وقربت مني هااا هااا..

زين على فكره انا قلعت الجاكيت عشان اديهولك اتفضلي..

امسكت الجاكيت لتقول وده هعمل فيه ايه يعني..

زين تستري فيه نفسك بدل ما الرايح والجاي عمال يبصبص عليكي..واحنا هنروح على المنطقم اللي فيها بيتكم وانا عارف عوايد الناس هناك..

ابتسمت رحاب بسعاده لتقول لنفسها والله شكله وقع في حبك يابنت يارحاب وبدا يغير عليكي..

زين ايه رحتي فين..الروايه بقلم نوره عبد الرحمن

رحاب هااا لا هنا هنا  معاك .

زين طيب يلاا بينا عشان تلحقى ترتاحي قبل الفجر ..بكرى يومنا طويل..


********

ابتعد عنها عمر ليقول هو سالم بيه هيرجع امتى ..

لوله متقلقش مش راجع الاسبوع ده.

عمر بجد..

لوله ايواا ياروحي انا فاضيه ليك  وقتي كله ملكك ياعمر انا بحبك اوووي..

عمر اتجوزتيه ليه ان كنتي مبتحبيهوش..

لوله عشان عارفه ان سالم هو الوحيد اللي يعرف يلوووي دراعك  بشغلك وعارفه انت بتحب شغلك قد ايه..

ابتعد عنها بضيق وزعل مصطنع بقى كده عايزه تلووي ذراعي يالوله..

اقتربت منه لتيحط عنقه  بذراعيها وتقول بهمس عشان فكرة انك سبتني ياعمر دمرتني معرفتش اعمل ايه عشان نرجع تاني وانت قفلت كل الابواب بوشي مفضلش الا سالم الللي هيوصلني ليك..متزعلش مني .

عمر بس ده جوزك وانتي كده بتخونيه..الروايه بقلم نوره عبد الرحمن

لوله انا مبحبوش ياعمر ولا عمري هحبه انا بحبك انت متسيبنيش ارجوك .

عمر بس هو جوزك ..

لوله وانت حبيبي..

ابتعد عنها بهدوء ترتسم على شفتيه ابتسامه خبيثة  لتتبعه الاخرى وتحتضنه انا بحبك اوووي ياعمر مش هعرف احب حد غيرك..

وانا مبحبش حد يالوله والحب ده مالوش مكان بحياتي وانتي كنتي فتره حلوه بحياتي وعدت بلاش تخليها فتره وحشه وخلينا فاكرين لبعض الحلو بس .

لوله بصدمه وكلامك من شويه..

عمر تقدري تتفضلي دلوقتي عشان خلصنا خلاص..

لوله يعني ايه..

عمر ببرود اطلعي براا.

لوله عمر انت بتقول ايه..

ليجذبها من ذراعها وسط صدمتها ويدفعها خارج الشقه هي واشيائها واغلق باب شقته واستلقي على الاريكه بارتياح ولم يأبه لطرقات الاخرى  وصرخاتها المجنونه.

..وقال بتنهيده واخيرا خلصت من ام المشكله دي ..

لينظر الى الساعه ويحدث نفسه اتاخرت اوووي دلوقتي جدي هيزعل وهتاخر عالطياره كمان .. 

غادرت لوله بصدمتها وهي تتوعد لعمر بتدميره وتدمير عمله حتى وصلها اشعار على هاتفها من عمر..لتفتحه بسرعه

كان تسجل لحديثهما  في الشقه صوت وصوره وارسل لها رساله محتواها .الروايه بقلم نوره عبد الرحمن

((بحياتي كلها  مافكرتش اعمل كده مع وحده من اللي عرفتهم . انت اول وحده عشان اسلوبك كان زباله معايا ومش عارفه انت بتلعبي مع مين ..انا دلوقتي مش بهددك انا بديك تحذير لاول واخر مره.. معاكي يومين بس تصلحي كل حاجه عملتيه من غير ماتحمليني اي خسائر.. والا التسجيل ده هيوصل لجوزك وهيعرف حقيقتك وانتي عارفه كويس مكانة جوزك وانه مش هيسكت .

يارب تكوني فمهتي ومن غير سلام ))

لتصرخ بهستريا وهي ترمي هاتفها على الارض...


********

استيقظت شروق باكرا وكانت قد نامت في غرفة مريم كانت مريم غارقة في النوم ..

لتنهض شروق بهدوء  وتذهب الى غرفتها لتحضر ثيابا لها لتغتسل لكنها لاحظت تلك الحقيبه الصفراء التي اخبرها عنها عمر سابقا ..

تملكلها الفضول لتعرف مالذي تحتويه تلك الحقيبة أنزلتها وصدمت بقمصان نوما من كل الالوان والتصاميم المختلفه..

لتلاحظ بدلة رقص جديده باللون الذهبي  اخرجتها وابتسمت..

لتقول يخربيتك باين انك بجد خاربها ..لتقول بانبهارر الله دي جميله اوووي اول مره اشوف بدلة رقصه حلوه كده.

لتحملها وتسرع الى المرأة لم تتمالك نفسها حتى ارتديتها ووقفت امام المرأة لتقول بسعاده وهي تدور حول نفسها دي جميله اوووي ولونها تحفه نثرت شعرها الكستنائي ووضعت القليل من احمر الشفاه .. لتسرع الى هاتفها وتجد مهاتفات كثيره من رحاب لكنها تجاهلتها ظنا منها بانها تريد التحدث فقط ..الروايه بقلم نوره عبد الرحمن

لتشغل بعض الاغاني وترقص وهي تحمل هاتفها تمايلات بخصرها وهي تتذكر طفولتها  .. ارتسمت ابتتسامه على شفتيها حتى شعرت بيدين تحيط خصرها وتجذبها وووووو


يتبع.....

تكملة الروايه من هنااااااا 


تعليقات

التنقل السريع