رواية اكرمني الله بعد صبر الفصل الرابع والخامس والسادس بقلم نوران احمد
صحيت علي صوت الباب وحد قرب يكسروا لبست اسدال وصحيت محمد وقومت فتحت الباب لقيت بسمة وامها وحماتي
لقيت محمد جاي من ورايا وبيقول بغضب مين اللي كان بيخبط كده
حماتي قالت بنت خالتك هي اللي بتخبط في حاجه
روحت انا قولت والله في حاجه اسمها زوق وبعدين هو في حد بيرزع الباب كده والساعه 8الصبح
بسمة قالت بدلع ينفع كده يمحمد اي اللي مراتك بتقوله ده
ميصحش برضو يبني دحنا كنا جايين عشان عاوزاك في حاجه
احنا هنفضل واقفين ع الباب ولا اي ي حبيبي
حماتي زقتني وهي بتخش كنت هقع علي الارض لقيت محمد سندني
دخلت اختها وراها وبعدين لقيت بسمة جاية تمسك ايد محمد جوزي روحت مسكت دراعها لويته ورا ظهرها وقلت تؤ تؤ مش كده عيب ي بسومة تمسكي حاجه مش من حقك
بعدين زقتها ومسكت ايد جوزها ودخلت
خير يخالتي حاجة اي اللي عاوزاني فيها
كنت عاوزاك تودي بسمة الشقة بتاعتنا تجيب هدوم ليها عشان احنا قاعدين اسبوع
ماشي بس متاخد من ففاطمة ما يعتبر نفس المقاس
لا بنتي مبتحبش تلبس مكان حد
ماشي انا نازل دلوقتي كنت رايح مشوار اجهزي يبسمة ونادي عليا
حاضر يمحمد تسلملي
ابتسم محمد بذوق ونزلوا
انا اول مانزلوا قولت انا كنت ساكته لحد مانزلوا انما تروح معاها البيت لوحدوكوا مش هيحصل
اتكلم بزعيق ودي كانت اول مره يتكلم فيها بزعيق معايا
هو انت في اي مفكرة ان الناس كلها كده اتهدي شويه دي بنت خالتي يعني اختي
اتكلمت بسخرية ودموع لكن هي مش بتعتبرك كده وانا وانت عارفين وبعدين اول مره تعلي صوتك عليا يمحمد
بقولك قولتلك اختي واعلي صوتي عليكي عشان تحترمي نفسك
تمام يمحمد انا رايحه عند بابا عشان مش مستريحة في البيت وبعدين انا محترمه وجايه من بيت ابويا محترمة مش محتاجه حد يعرفني انا محترمه ولا لا
قالي في ستين داهيه يختي
تشكّر
لميت هدومي بس مش كلها يعني ونزلت روحت عند ابويا
.....................
شكل العمل عمل عمايلوا يبت يبسمة
اه والله يماما
بت اوعي تقولي لخالتك علي العمل او تقعي بلسانك
عيب عليكي هو انا تلميذة
تربيتي بصحيح
ابقي ادلعي يبت شويه قدامه
من عنيا
................
ازيك يبابا عامل ايه
الحمدلله يحبيبتي ده كلو مشفكيش يمنه
معلش يبابا انا جايه اقعد معاكوا اسبوع اهو
غريبة يعني مش من عوايدك يحبيبتي تيجي وتباتي وكمان اسبوع
لاء يبابا عادي وبعدين محمد عندو شغل كل يوم. ومبيبقاش فاضي فقولتله هروح اقعد عند بابا شوية
ماشي يحبيبتي تنوري خشي استريحي في اوضتك امك بتصلي وهتجيلك
ماشي يحبيبي
دخلت مكنتش عاوزه اكدب علي بابا لكن ماما لما جيت اتجوز قالتلي بيتك اي حاجة تحصل فيه مبينك انت وجوزك
متجيش تحكيلنا الا لو في حاجه كبيرة بعد الشر بس انا مخنوقه وعاوزة اتكلم فقررت اني هحكي لماما لاني وحيدة ابويا وامي ومعنديش اخت اتكلم معاها
لقيت الباب خبط ودخلت ماما
منه حبيبتي وحشتيني
وانت كمان يماما وحشتيني قولت اجي اقعد معاكوا
اه ابوكي حكالي بس انا مش مصدقة
بصي يما..
قطعتني في الكلام وقالت بهدوء بصي يحبيبتي الحاجة اللي هتحكيها كبيرة ولا تافهه ومينفعش تتحكي
يماما انا عاوزة اتكلم مع حد كتمت في نفسي لحد متعبت بتكلم بعياط.
اخدتني في حضنها وطبطت عليا وقالتلي قولي يحبيبتي احكي وانا مش هحكي لابوكي لو كان انت مش عاوزه
يماما........ حكتلها كل حاجه حصلت من معاملة حماتها وجوزها اللي اتغير
بصي يمنه حماتك انا محبتهاش ومرتحتلهاش ولا هي ولا اختها وجوزك يمكن زهق ان انت بتغيري عليه اوفر
يماما مش بغير يماما لكن كل حاجه حصلت زهقتني في عيشتي
قعدت اتكلم مع ماما كتير لحد منمت
عدة اسبوع ورا اسبوع وهو معبرنيش خالص دوخت امبارح واغمي عليا بابا جبلي الدكتور وقال لازم ارتاح واكل عشان البيبي اتصدمت لما قال بيبي عيطت لاني كان نفسي يبقي معايا واحنا بنسمع الخبر ده نمت وصحيت تاني يوم وعزمت علي نفسي اني اروحلو واقوله الخبر ده
وصلت خبطت محدش فتح روحت فتحت بالمفتاح لقيت!
#يتبع
لايك وكومنت وياريت اللي بيكتبوا تم يقولولي رايهم
صلوا علي رسول الله
#بارت5 من #اكرمني_الله_بعد_صبر
لقيت بسمة جايه تفتح الباب روحت قولت انت بتعملي ايه في بيتي
بصتلي بشماته وضحك بيتك! ده بيت جوزي وليا فيه زيك
اتصدمت ناديت علي محمد
محمد محححمد
في اي يبسمة مين اللي بيزعق كده
تعالي يمحمد اللي اسمها مراتك دي
منة
اي مكنتش متوقع اني هاجي وشوف الهبل ده
عملتها يمحمد بعد 3سنين حب وانا اللي جايه اقولك اني حاملل
اييي حاملل
اه حامللل امك عملت اللي في دماغها وجوزتك طلقنييي بقي
مش هطلقك
طلقها يمحمد مش نافصين قرف
سكت
روحت قولتله لو مطلقتنيش انا هخلي بابا يخليني اتطلق منك
وريني كده انت وابوكي
بصتله بقرف واحتكار ونزلت ع السلم وقولت عملتيها يحماتي وجوزتيه والله لوريكوا
نزلت جري بعدي الطريق عربية خبطتني وفاطمة اخت محمد كانت جايه ورايا شافتني وقفت تاكسي وركبتني وانا مغمي عليا رنت ع امها وقالتلها راحت امها قالتلها سيبيها يكشي ترتاح منها راحت زعقتلها وقالت انت وابنك مش بنآدمين
وقفلت ورنت علي ام منة وقلتلها انهم وصلوا قدام مستشفى ****
ام منة صوتت وصحت ابو منة وجريوا ع المستشفى كانت فاطمة ومنة وصلوا المستشفى
جابوا ترولي وحطوها وجريوا بيها ع العمليات
فاطمة وقفت ادام باب العمليات وبتدعيلها
امها وابوها جم هما عارفين ان فاطمة ملهاش دعوة باي حاجه وانها بتعامل ببنتهم حلو
اي اللي حصل يفاطمة
يطنط انا كنت بجهز عشان رايحه الجامعه لقيت منه بتزعق عرفت انهاا عرفت انن
ان اي
ان محمد اتجوز البت بسمة
يمصيبتي اخوكي عملها
والله يطنط قعدت ارن عليها لكن تلفونها كان يمقفول يمبتردش عشان اخليها تيجي تمنع القرف ده
طب بصي يفاطمة يبنتي بلغي اخوكي ان انا مش هسكت ولو بنتي عاوزة تتطلق من الكل*ب اخوكي ده هطلقها
فاطمة بكسوف واحراج حاضر يعمو
الدكتور طلع وقال مقدرناش نوقف النزيف لان الخبطه كانت جامده وفقدنا الطفل
بنتي كويسه يدكتور
اه الحمدلله لكن هي نايمه دلوقتي علشان البنج نص ساعة وهتفوق
شكرا يدكتور
طب انا هستأذن انا عن اذنكم انا اسفة بالنيابة عن اخويا واللي عمله
شكرا يفاطمة يبنتي لولاقيكي مكناش عرفنا حاجه
معلشي يبنتي بقي عطلاناكي عن جامعتك
لا عادي متقوليش كده منة اختي ويعلم ربنا معزتها في قلبي عامله ازاي سلام عليكم
وعليكم السلام
مشيت بسمة واول ماروحت قالت بصوت عالي فين سبع البرمبة ابنك يشوف اي اللي جرا لمراته
في اي يبت مالك واتكلمي عدل عن اخوكي الكبير
الاستاذ ابنك مراته عملت حادثة وفقدت ابنها اللي لسه متولدش
يلهوي هي كانت حامل
اه شوفي انت وابنك اخرتكوا
سمع محمد انه فقد ابنه زعل جدا
............................
عند منة ابتدت تفوق من البنج حطت ايدها علي. بطنها
امها الف سلامة عليكي ينن عين امك
ابني يماما
تعيشي وتفتكري يحبيبتي
عيطتت كتير اوى وبعدين مسحت دموعها وقالت ربناا اكيد مكنش عاوز حاجه تربتني بالكائن ده انا عاوزه اتطلق يبابا
حاضر يحبيبتي
............................
بعد 5شهور
منة اتطلقت وشهور العدة خلصت
ريم اخت محمد اتطلقت عشان مبتخلفش
فاطمة اتخطبت
محمد طلق بسمة وعرف انها كانت عملاله عمل وبسمة عملت حادثة وماتت
محمد زعلان اوي ومكتئب ومبيكلمش امه
......................
نبدء بقي في حياة منة اللي هتتغير
بدءت شغل واشتغلت في شركه كبيرة للاستيراد والتصدير مترجمة لانها خريجة السن الماني
اتعرفت علي زمايلها وانهاردة في طرد الماني هيوصل للمدير
المدير(احمد) انهارده يأستاذة منة في طرد جاي عاوزك تترجميه
حاضر احمد باشا الطرد هيوصل امتي
النهارده الساعه 3وقدامك لحد الساعة 10تترجميه
نعععممم هو انا هحلق اترجم طرد الماني في 7ساعات بس دا محتاجله يومين
انا قولت كلمه وتتنفذ ومشي وسابها وقالو اسلوبك يتغير
يشيخ اتنيل كتك نيلة زهقت من ام الشغلانه دي منا كنت قاعدة لازم اقول لبابا انا لازم اشتغل بشهادتي
اخرسي سامعك
سلامو قولو من رب الرحيم
الطرد جه وقعدت تترجم
#يتبع
نكمل البارت الجاي
لايك وكومنت وياريت اللي بيكتبوا تم يقولولي رايهم في الرواية ولو في حاجة كتباها مش مفهومة قولولي
صلوا علي شفيعكم يوم القيامة
#بارت6 من #اكرمني_الله_بعد_صبر
الطرد وصل ومنة عمالة تترجم لحد ماتعبت وكانت الساعة 9مامتها رنت الو يماما
اي يمنة مجتيش ليه كان المفروض تيجي 7
معلش يماما عندي طرد لازم اترجمه النهارده
طب يحبيبتي ربنا معاكي وانا هخلي بابا يجي ياخدك بالعربية لما تخلصي
لا يماما انا هطلب اوبر
لا انا هخلي بابا يجي ياخدك
تمام يماما سلام عشان اخلص
سلام
الساعة 11منة خلصت االترجمة بتاعت الطرد وراحت لاحمد تدهولوه كان الموظفين كلهم مشيواا رنت ع باباها انه يجي
خبطت علي باب المكتب بتاع احمد سمعت امره ليها بالدخول
اتفضل يفندم الطرد اهو انا هروح بقي عشان عاوزه اتخمد
ماشي يمنة استني اوصلك متمشيش لوحدك دلوقتي
لا شكرا بابايا جاي ياخدني وفي حاجه عاوزاها من حضرتك
تمام انا هعتذرله وقال بتستغراب حاجة اي
ياريت والنبي اجي بكره 10مش 7
احنا هنهزر ولا اي ده شغلك مطلبتش حاجه زيادة منك
والنبي والنبي
خلاص خلاص دانتي زنانه. تعالي الساعة 9
تسلم يريس
سلااام بقي عشان بابا بيرن زمانوا جيه
طب تمام
نزلت لقت باباها مستنيها بره العربية
بابا حبيبي وحشتيني
وانت كمان يحبيبتي
السلام عليكم ورحمةالله انا احمد مدير منة انا. بعتذر عن التأخير
ولا يهمك يبني
عن اذنك احنا بقي
اتفضلوا
مشيوا ومنة نامت في العربيه
باباها صحاها وطلعوا الشقه وناموا
تاني يوم صحيت علي صوت المنبه قامت صلت الصبح ولبست هدومها وقامت صبحت علي مامتها وباباها
صباح الفل علي اجمل اب وام
صباح النور يحبيبتي ربنا يسعدك كده واشوفك فرحانه علطول
اقعدي افطري
اخدت خيار وقالت دانا يدوب الحق الاوبر مستني تحت من بدري علشان متاخرش سلاااامو
ربناا يسعدك يبنتي
نزلت ركبت اوبر ومشيت وصلت الشركة
ركبت الاسانسير
خبطت علي مكتب احمد ودخلت لقت احمد قاعد وبيتكلم في الفون وقفت وهو شاورلها تقعد
اثناء ما بيتكلم بتدخل بنوته جميلة صغيرة وبتقول بابيييي
بيقفل المكالمة وبيحضنها حبيبت بابي جيتوا امتي
لثه دايين انا وانكل مثطفي(للسه جايين انا وانكل مصطفي )
يحيااتييي اي القمر ده بنت حضرتك دي ياستاذ احمد
اه ليه مش باين
لا مش باين صراحة هي عسولة وكيوتة انما حضرتك بارد وهمجي وبتتعصب بسرعه وو
اطلعي برة دا كلوا فيا اومال بتشتغلي عندي ليه
اكل العيش مره ياستاذ احمد
ههه انت عثوله اوي انا حبتها اوي يبابي
والنبي انت اللي عثولة ي عثل انت
اي دا انت بتتريقي عليا
انا يختي مشوفتش جمال زي ده فا تلاقيني بقلدك
صحيح اومال فين مصطفي
استخبيت وجريت منو يبابي لسه هتكمل كلامها لقت الباب بيتفتح وبيقول بلهث احمد مشوفتش ساندرا
انا اهو يعمو ببراءة
وحياة ابوكي اه يبنت
مصطفي
خلاص يعم مكلمتش
جيتوا امتي
هستأذن انا ياستاذ احمد
اده سوري نسيت اعرفكو مصطفي اخويا وساندرا بنتي ودي منه مترجمة الشركة
اتشرفت
انا اكتر
عن اذنكم
اتفضلي
مشيت منه وتلاقي واحدة شبه خلت السنان بتسال علي مصطفي شاورولها علي مكتب احمد دخلت من غير متخبط والسكرتيرة مكنتش برة فمنه جريت وراها دخلت وقالت ازيك ياحمد ازيك ي صاصا وحشتني
انا لا صاصا ولا وحشتك انا خاطب وبحب خطبتني ابعدي عن اهلي بقي
لا لا سيبك من البت خطيبتك انا بحبك اكتر منها
كل ده ومنه بتضحك لان البنت شكلها بايخ اوي وساندرا بتضحك وشويه ولقوا حد بيقول
حلوة اوي ياستاذ مصطفي
والله لا استني افهمي
تمام
اتصدمت منه وقالت مش معقول هي.................!
#يتبع
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
تابعونا على قناة التليجرام ليصلكم تكملة الروايه من هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا