القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية لقاء القدر الجزء الأول من الفصل الأول إلى الفصل الخامس بقلم لمياء نبيه كامله



رواية لقاء القدر الجزء الأول من الفصل الأول إلى الفصل الخامس بقلم لمياء نبيه كامله 


رواية لقاء القدر الجزء الأول من الفصل الأول إلى الفصل الخامس بقلم لمياء نبيه كامله 


_احنا كدا خلاص 

=ايوا ياحور كل واحد هيروح في حاله 

اخدت تنهيده وبصيت لعيونه _هتطلقني يامراد 

=اتفقنا ياحور 

_طيب يامراد هروح اجهز شنطتي دخلت الاوضه وقفلت الباب وبدأت قوتي تنهار ودموعي تنزل وبعد فتره سمعت صوت الباب معناه أنه نزل الشركه مسحت دموعي اللي غطت وشي وطلعت اجهز الغدي وجبت البانيه والمكرونه 

بدأت افتكر اول اكله لينا 

_ها يحور انا هاكل من بره علطول 

=انا مالي مش انت اللي مشيت الطباخ

_علشان متجوز حتي لو اتفاق بس شايله أسمي علي الورق غير كد يرضيكي انا مراد الكناني يجيلي تسمم بسبب اكل بره 

=اه يرضيني 

_طب يلا هبدأ أعلمك الاكل مدام ميرضكيش 

=مر مكملتش غير ولقيته شدني علي المطبخ وجاب مكرونه 

_بصي اول حاجه مكرونه وبدأ يعلمني وعمل صوص و خلص المكرونه 

_فهمتي بقا شوفتي سهله ازاي 

=حلو اطبخ بقا لينا السهل دي علطول 

_انا مراد الكناني صاحب شرك

=شش بطل غرور اكيد م هناكل المكرونه بس 

_ايوا هنعمل اي 

=ممكن بانيه بصيت ليه لقيته مبتسم ولا انت ليك رأي تاني 

_انا بقول كدا شوفي عندنا بانيه اهو هتعرفي تعمليه 

=طبعا جبته من الفريزر وبصيت ليه 

مراد

_نعم 

=انا نسيت بيتعمل ازاي 

لقيته ضحك وبصلي_نسيتي ولا متعرفيش 

_بصراحه معرفش 

=اي دا تعالي اخده مني وجاب زيت وحطه في الطاسه واخده وبدأ يقليه 

وطلعه وبدأ يعبي المكرونه في أطباق واتغدينا 

ابتسمت علي ذكري من وسط ذكريات كتير معاه وبدأت اعمل اخر غدي لينا 

وجهزته وهو جه وقعد علي السفره حطيت ليه الغدي علي السفره وجيت ادخل الاوضه سمعت صوته 

_حور 

=نعم 

_تعالي اتغدي معايا 

=مش جعانه 

لقيته قام وشدني 

_بس انا جعان ومش هعرف اكل غير بيكي دا اخر يوم لينا 

ابتسمت وبدأت اكل معاه 

وفجاه حسيت بوجع في معدتي وحسييت بدوخه وغثيان وجريت ع الحمام 

ومن كتر التعب مقدرتش اقف وفضلت قاعده علي الارض في الحمام لقيته جاي جري وقومني _مالك ياحور 

=بخير يامراد بس يمكن علشان البهارات ومعدتي تعبانه 

_نروح لدكتور 

=لا يامراد 

ضحك _ما يمكن حامل 

ضحكت=يا شيخ 

_يلاقومي اوديكي الاوضه 

لقيته طبطب عليا وغسلي وشي ولم شعري وقومني ورحنا اوضه وراح عمل يانسون وجه وشربهولي


_عارفه ياحور لولا أننا عايشين شبه الاخوات من ساعت مااحنا مجوزين لكنت قولت حامل 

=يالهوي علي الافلام اللي هتاكل دماغك 

ضحكنا واليوم كمل وهو فضل قاعد جمبي صحيت الصبح ببص لقيته رايح عليه نومه فضلت بصه ليه معقوله دا اخر يوم معقوله بعد كدا مش هعمل غدا ومش هيحصل زعيق مش هشوفك في الشقه بتزعق علي فرده الشراب مش هشمع انا مراد الكناني مش هشوف الحرس وهما ماشين وراك لقيته بدأ يصحي عملت نفسي نايمه _حور انتي نايمه ..اي السؤال الغبي دا ماهيا نايمه أما أقوم اعمل الفطار وقام بدأت اعمل اني لسه صاحيه وفضلت قاعده شويه علي السرير حسا بدوخه لقيته جاي وجايب الفطار 

_ادي الفطار اهو صحيت قبلك وداو البرد جمبك وانا لما هاجي هجيب المؤذون 

=تمام 

في احدي شركات كناني 

_عز انا هطلقها النهارده 

=مراد انت حبتها

_لا ياعز احبها اي

=مراد انا صحبك من ٢٥سنه وبقولك انك حبتها 

_ايوا حبتها يا عز بس الوقت عدي 

=مراد انت بتوثق في كلامي صح

_ايوا نوعا ما 

=روح قولها انك بتحبها الفرصه بتيجي مره واحده ياصحبي داانت لقيت اللي غيرك بيدور عليه في سنين هضيعه متبقاش غبي يامراد 

اخد تنهيده:انا اعمل اي 

=روح قولها مش هسيبك انا بحبك 

_ما يمكن هيا عاوزه تمشي 

=بص انا في رأي معتقدش يلا روح وانا همشي الشركه

_تمام ياصحبي وحضنه 

مشي من الشركه وركب عربيته وراح محل شوكولاته وجاب شوكولاته اللي بتحبها وراح جاب ورد ووصل الشقه وفتح ملقهاش في الصاله ولا في المطبخ دخل الاوضه لقاها واقعه علي الارض

_حور اشتالها وحطها على السرير ورن علي عز يجيب دكتوره وبعد مده بسيطه جت وكشفت عليها

_ها يدكتوره هيا مالها

=هيا بخير الحمد لله بص كل من مراد وعز لبعض وابتسموا 

_الحمدلله يارب شكرا يا دكتوره

=علي اي يااستاذ مراد بس لازم تخدوا بالكم منها وخصوصا في وقت زي دا

مراد بعدم فهم -مش فاهم يدكتوره

بصت الدكتوره بابتسامه:اي دا انت متعرفش مبروك المدام حامل في شهر الاول بص عز بصدمه لمراد 

اختفت ابتسامت مراد _حامل 

# رايكم



2


مبروك المدام حامل في شهر الاول بص عز بصدمه لمراد 

اختفت ابتسامت مراد _حامل 

عز:طب يادكتوره اتفضلي وصل عز الدكتوره ورجع شد مراد اللي كان واقف مصدوم ينظر لحور

_مراد انت مش كنت بتقول انك وحور زي الاخوات امال ازاي حامل 

=انا مقربتش ليها ياعز 

_مراد بتهزر صح ما يمكن انتم مع بعض بقالكم سنه 

=لا ياعز انت عارفني بس والله ما مخلي تقوم ليهاقيامه 

_مراد اهدي كدا انت عارف حور 

سمعوا صوت 

مراد يامراد 

_فاقت يامراد ول مكملش كلامه و مراد جري ليها فجري عليه 

_حور 

عز :مراد اهدي وقرب منه ومسك أيده تعالي بس نتكلم 

مراد وبدأ وشه يحمر وهو ينظر لحور وعروقه تظهر 

_عز اطلع برا دلوقتي 

عز :بس يامراد 

_عز بقولك امشي روح الشركه يلا مشي عز بص لحور اللي خافت لما شافته بالمنظر دا 

بلعت ريقها=في اي يا مراد 

_سؤال واحد بس 

بخوف=اللي هوا

_انا قربتلك

ابتسمت= هو كل الزعيق داوالعصبيه دي علشان تسأل السؤال دا بس لا ياسيدي 

_يعني مقربتش ليكي 

=وهو انت تقدر اصلا وضحكت 

بصلها وضحك _عندك حق انا مقدرش رفع أيده وضرب حور قلم صوته يخلي الزجاج يتفتت

_بس غيري يقدر صح 

بصت ليه حور بصدمه 

=انت بتضربني واي اللي بتقوله دا 

_بقول انك حامل 

حور بصدمه اكبر =حامل مين اللي قال الكلام الفارغ دا

شدها من شعرها _ الدكتوره اللي كشفت عليكي لما لقيتك واقعه شدها لحد باب الفيلا الخارجي _اطلعي بره ومعتش عاوز اشوف وشك هنا وورقتك عند بيت أهلك وقفل الباب في وشها حور قعدت تعيط قدام الباب أما مراد فدخل جوا ولاول مره تسقط دموع مراد الكناني ويطلق لها عنان دخل الاوضه ريحتها حواليه طلع البلكونه وبدأ يفتكر 

_مراد منتش شايف أن البلكونه شكلها كئيب مش فرفوش 

=تحبي اجيب الخليل كوميدي يفرفشها 

_لي منتا موجود اهو 

=عسل سبحان الله لو منك تلاته البلد كانت بقت ملزقه

_هنضحك اهو سيبك بس يعني عاوزين ركنه وزرع بص انا هضبطها وهيا مساحتها كبيره وانت مقفل جزء منها شوف انا هع انت بتبصلي كدا لي 

=شكلك حلو وانتي بتخططي انا هبعتلك سعيد تقوليه علي الطلبات ولو في حاجه عاوزه تشتريها خدي ام حسن 

_فلل يامراد 

بدأ دموعه تنزل مره اخري 

_لي ياحور دانا حبيتك تعملي فيا انا كده لي بدأ الدنيا تمطر ولكن دموعه كانت اقوي من المطر تذكر أن مشفش حور ماشيه معقوله هيا قدام الباب والجو برد مسح دموعه وراح يفتح الباب لقاها بتعيط وضما رجليها 

_حور 

=مراد صدقني ان

قاطعها _شش مش عاوز اسمع صوتك ادخلي جوا علشان المطر واتجه ناحيه سيارته لقي الحراس بيجهزوا شاور أنه م عاوزهم

=رايح فين في الجو دا 

بصلها

_قولتلك مسمعش صوتك ادخلي 

وركب عربيته دخلت حور الفيلا 

_دا حصل ازاي وامتي يارب راحت اتوضت وصلت ورنت علي نرمين 

بدموع _نر نرمين

_اي اللي فكرك ترني عليا منتي مرنتيش من ساعت مكنتم هنا 

_نرمين انا حامل 

=كنت عارفه واي رده فعل مراد 

استغربت _عارفه منين 

=هاا منتي ومراد مجوزين بقالكم سنه لازم تكوني حامل 

_نرمين ماانتي عارف اني ومراد بنتعامل اخوات وانا قيلالك قبل كدا 

=نسيت ما علينا شوفي هتمسك في اي احكي 

أما مراد فذهب لعز صديقه

_ طردتها

=عز اعمل اي دي خانتني 

_مراد انت عارف حور وما يمكن التشخيص غلط 

=عز انت بتضحك عليا ولا علي نفسك 

_مراد بق

قاطعه 

=نام ياعز ومتقولش حاجه 

عز نام ولكن مراد مكنش عارف ينام 

الصبح جه علي الجميع ومراد رجع الفيلا وصعد علي السلم متجها لحجرته 

_مراد 

كمل مراد وموقفش 

لحقته حور _انت لازم تسمعني انا عاوزه اروح لدكتور تاني يمكن اتشخص غلط 

اخد مراد تنهيده=ولو ملقنهوش اتشخص غلط 

_يبقي ليك الحق تعمل اللي انت عاوزه 

=معتش اشوف وشك 

_للدرجادي 

=يلا روحي البسي 

حور لبست ومراد بدأ يغير ويلبس 

ورن علي عز 

عز:استني انا هاجي 

مراد :تمام 

جهزوا ونزلوا 

_احنا مستنين مين 

=عز 

وصل عز واتجهوا الي المستشفي قام عز من جمب مراد 

عدي وقت ولاحظ مراد غياب عز مراد:عز راح فين 

عز :عارف متقدرش تقعد من غيري 

مراد: طبعا يلا شوف فين الدكتوره 

عز:الغرفه اللي علي يمين ويامراد وعلشان نكون متأكدين اكتر نعمل تحاليل 

مراد :طب يلا ياحور نعمل التحاليل وبعدها للدكتوره 

عز :في حاجه علي شعرك يامراد 

مراد:في اي 

عز :دقيقه قرب منه خلاص راحت 

دخلت حور عملت التحاليل وبدات تعيط وبعدها دخلت للدكتوره مع مراد 

مراد :ها يادكتوره مالها تعبانه صح و لم يكمل حتي قاطعته الدكتوره 

الدكتوره :تعبانه اي مبروك المدام حامل 

وقف مراد :حامل قرب من حور اللي ملامحها قربت تختفي من العياط والخوف طلعتي حامل حس بدوار ووقع 

فاق لقي نفسه في حجرته جمبه حور وعز 

حور :مراد انت بخير 

مراد :انتي حامل ولا انا كنت في كابوس 

نزلت دموع حور 

مراد :يعني حامل عز أبعدها عني

عز:اهدي يامراد أما نشوف نتيجه التحاليل 

مراد :التحاليل هتكدب كل دول وتصدق التحاليل 

عز :حور ممكن تخرجي بره 

خرجت حور 

مراد : انا لي بيتعمل فيا كدا 

عز :يمكن التشخيص غلط والتحاليل هتثبت 

مراد :هنشوف يا عز 

عز :مين الرقم اللي كان بيرن دا امبارح والنهارده

مراد: نرمين 

عز باستغراب:بنت خالتك 

مراد :مهيا صحبه حور

عز باستغراب اكتر: صاحبتها 

مراد:ايوا ياعز قاطعه عز

عز:وكانت عاوزه منك اي مش دي بردوا كانت بت قاطعه

مراد:اكيد كانت عاوزه تكلمها 

عز :يمكن اه صح التحاليل هتطلع كمان ٣ ايام 

مراد:يارب يطلع مفيش أو يطلع كل دا كابوس 

عز: يا رب ياحبيبي وانا همشي ولو احتاجت اي حاجه رن 

مراد ابتسم:طيب يا عز

عز مشي وركب عربيته ونظر الي الفيلا 

عز:في حاجه مش مفهومه بكره هعرف الحقيقه 

موعد التحاليل ومراد مسك التحليل

مراد :حووور 

حور جرت صعدت لغرفه مراد :في اي لقت ورقه التحاليل مراد تنيها وعنيه تطلق الشرار مسكها من شعرها 

مراد:حامل ياحور من مين 

لقاء  القدر 

يتبع


3

حور :في اي لقت ورقه التحاليل مراد تنيها وعنيه تطلق الشرار مسكها من شعرها 

مراد:حامل ياحور من مين 

حور :والله ما حصل حاجه بس اكيد منك 

شدها من شعرها اكتر 

مراد:وكمان عاوز تلبسهولي 

حور بعيط :مراد انت عارفني اكيد حصل حاجه 

مراد شدها بره :اطلعي بره بيتي 

مسكت رجله :والنبي يامراد انت كدا 

بتحكم عليا بالجحيم 

مراد رفعها إليه :شوفتي السلم اللي وراكي دا انزليه ومعتش اشوف وشك هنا تاني 

حور :مراد صدقني اكيد دا ابنك انا مخونتكش

مراد :ابني دانتي بجحه اوي وانا غلطان. اني مرمتكيش بره من اول ما عرفت انك حامل انتي زباله انتي

حور :مراد ارجوك كفايه 

مراد :ادخلي لمي هدومك ومشوفش وشك تاني و فضل واقف أما 

حور دخلت وبدأت الدنيا تدور بيها بذكريتها وتدور بتفكيرها لمن تكون هذه الروح الذي تحملها خلصت لم هدومها وخرجت من الأوضه وقبل ماتنزل بصت لمراد 

حور :مراد صدقني هتعرف اني مخونتكش واكيد دا ابنك مراد انا بحبك صدقني عمري ما اعمل حاجه زي دي 

مراد :بتحبيني اه حور انتي طالق 

حور :ط اي 

مراد :انتي طالق ياحور ومعتش عاوز اشوف وشك روحي شوفي اب الطفل 

حور :مراد لاخر مره بقولك انا مخونتكش واكيد انت أبوه ويمكن خدرتني أو عملت اي حاجه ضربها مراد قلم وجه يقرب عليها فرجعت حور للوراء ولم تنتبه أنها علي حافت السلم وسقطت 

مراد بصريخ :حور مبقاش رد ونظر لاسفل دا دم حمل حور وجري علي مستشفي واخدها الدكتور بعد مرور وقت جه عز 

عز :في اي يامراد 

مراد حكي اللي حصل 

عز :لي مشكتش أن دا ابنك فعلا. 

مراد :عز انا واحده عايش معاها زي الاخوات هتحمل مني ازاي بالبلتوث 

عز يحاول كتم ضحكته:هي دلوقتي قالوا اي 

مراد :مش عارف بس هيا طلعت من العمليات ودخلت الأوضه العاديه وكل أما اسال دكتور مبيردش 

بعدها دكتور طلع من عند حور مراد جري عليه :هي مالها يادكتور 

دكتور نظر ليه :للاسف معرفناش ننقذ الطفل يااستاذ مراد 

مراد:طب وهيا 

دكتور :هيا بخير تقدر تروح تشوفها 

دخل مراد علي حور أول ما بصت ليه دمعت 

حور :قتلت ابني يامراد انت قاتل وبدأت في البكاء مراد كان عاوز يضمها الي صدره ولكن لم يقدر ترك الغرفه وجلس في الخارج 

عز:سمحها يامراد 

مراد بص لعز نظره اخرسته 

عز:مراد استاذنك ورايا مشوار مهم

مراد :هتتاخر 

عز :مش عارف سلام 

قام عز وبقي مراد رأسه يدور بأفكار 

ممكن يكون ابنك فعلا زي ما كانت حور وعز بيقولوا بس ازاي يمكن لما كنت بتسقر بس حور كانت بتقفل الباب يبقي مستحيل لي ياحور تعملي فيا كده وتذكر عندما أخبرته حور بحبها قولتي كلمه كنت مستنيها بس بعد اي ياحور وفجاه يرن تلفونه ليقف عن شروده وينظر ليه نرمين بترن لي دي وقفل ورجع رأسه إلي الوراء ولكن جاءت في باله خطه واخد تلفونه ورن علي نرمين أما عند حور حطت يدها علي بطنها وسقطت دموعها 

مراد:دكتور هي ممكن تخرج أمته 

دكتور :كمان ٣ايام 

مراد :تمام 

لقي عز جاي 

مراد :كنت فين 

عز :بعمل مشوار بس خاب بس اي حصل 

مراد :عوزك في حاجه وبص لغرفه حور وابتسم

عز :مش مطمن لبصتك دي يامراد 

مراد:تعالي بس 

عز :علي فين 

مراد:هقولك في الطريق بس الاول هدخل لحور 

دخل مراد لحور ودخل عز 

مراد :حور 

حور بصت ليه :نعم 

مراد :انا هردك ليا 

حور :بس انت طلقتني

مراد :وانا قولت هردك 

عز واقف بعيد مش فاهم حاجه وبعدين خرج مراد و شد عز اللي كان مصدوم ومش فاهم حاجه 

عز :انا عاوز افهم دلوقتي اي اللي بتقوله واي اللي انت هتعمله انا مش مطمن م قطع كلامه رن فون مراد بص عز للفون بعد مراد يرد 

عز :نرمين 

عدي وقت وعز مستغرب وحاسس باضطراب مراد خلص مكالمه 

مراد :متسألش علي حاجه تعالي

عز:مش مطمن ليك يابن الكناني شد مراد عز للعربيه 

بعد مرور أربع أيام 

في المستشفي 

عز :يلا ياحور هروحك مراد اللي بعتني 

حور :يلا 

ركبت حور ووصلها للفيلا دخلت الفيلا وفضلت مستنيه مراد 

عربيه مراد دخله الفيلا اخيرا 

مراد :حور ياحور 

نزلت حور 

حور :اسمعني يامراد 

مراد :اسمعيني انتي ادخلي 

دخلت نرمين نظرت حور بعد فهم عن مجئ صديقتها : اعرفك ياحور نرمين مراتي 

لقاء القدر

يتبع

4

حور بعدم فهم عن مجئ صديقتها

مراد : اعرفك ياحور نرمين مراتي

حور :مراتك ازاي مراد انت اكيد بتهزر صح

مراد ابتسم : دي قسيمه جوازنا

حور : اتجوزتها وهيا دي صحبتي

واتجهت لنرمين

حور : صحبتي اللي قبل ما اعمل اي حاجه اقولها او لما يحصلي حاجه اجري عليها اللي عمري ما رفضت ليها طلب اللي دايما معتبراها اختي قبل ما تكون صحبتي تعمل فيا كدا لي

نرمين :حور ا

قاطعتها حور:شش هتقولي اي جرت حور علي غرفتها

ابتسم مراد ثم طلع الي غرفته فلحقته نرمين

نرمين بدلع وهي تضم مراد:مرادي انا مش مصدقه نفسي أننا بجد اتجوزنا عارف انا قد اي بح

مراد بعدها عنه :نرمين معلش انا مرهق شويه محتاج كوبايه قهوه

نرمين :كوبايه قهوه بس عيوني هروح اعملك

فكر مراد :وتروحي لي بص لنرمين أنها تيجي في حضنه

مراد:يااا حووور


حور جت وحاولت تتمالك اعصابها :نعم يامراد

مراد: اعمليلي قهوه وشوفي نرمين عاوزه اي

حور :كنت الجاريه اللي اشتريتها

مراد ابتسم وبص لنرمين :عاوزه حاجه ياروحي

نرمين :لا ياحبيبي هعوز اي غير انك معايا

مراد باس جبينها :ربنا يخليكي

حور كملت ببرود:كنت بتنادي لي يامراد

مراد: ما قولنا قهوه يلا ياحور

حور :وانا قولت انا مش خدامه

مراد بعد نرمين عن حضنه وبص لحور :لا من النهارده هتشتغلي هنا زيك زي ام حسن كدا ويمكن ام حسن كرمها عنك

حور حاولت تتماسك اكتر:ولو مرضتش

مراد :هترضي علشان مش قدامك حل غير دا

حور :لا فيه اني اسيبهالك لان عندي أهل

مراد :بتهيألي أهلك لما يعرفوا أن بنتهم كانت حامل مش من جوزها وان جوزها مقربش ليها هيكون ليهم رأي تاني

حور :انت بتهددني

مراد :اعتبريها تهديد أو اني بفهمك يلا روحي اعملي القهوه

كانت تراقب الموقف نرمين بفرحه فهي مازالت لا تصدق فهي تظن أنها تحلم

حور راحت تعمل القهوه وبعدها اخدتها ادتهاله ودخلت لغرفتها انهارت عدي اليوم ومراد يعطي أوامر لحور ونرمين تحاول أن تقترب منه وفي صباح جديد


عز قبل ما يروح للشركه راح يشتري قهوه

_واحد قهوه لو سمحت …شكرا وجه مكالمه من الشغل رد وهو ماشي خبط في واحده ماسكه قهوه فوقعت القهوه علي قميص عز

عز من غير ما يبص ليها_مش تفتحي يا بنتي

=انا بردوا اللي افتح ولا انت اللي ماشي تحب في الفون

وهو يحاول تنظيف القميص_وانتي مالك امشي احب ولا اكره انا عاوز تعويض عن القميص

=تعويض اي طب وانا عاوزه تعويض علي القهوه

_قهوه اي يامعفنه انتي عارفه القميص دا بكام

=هيكون بكام يعني

رفع عز عيونه _كام اي

=كام القميص

_قميص اي ..اه القميص طب والقهوه اللي ادلقت بردوا لازم اجيبلك قهوه غيرها

بصت باستغراب =سبحان مغير الاحوال

_في اي تعالي

=اجي فين انت عبيط

_اه عبيط هعديها لازم اجبلك قهوه

أخدها عز وجاب ليها قهوه

فضلوا ساكتين هو باصص ليها لحد ماالقهوه جت

_القهوه

=شكر 


بصت في الساعه لقتها واقفه يا

_عز وانتي

= طب شوف كدا الساعه كام

_الساعه9

=اي دا سلام

_سلام اي استني جري عز يلحقها

_ياانسه استني وقفت فكمل عز دا الكارت بتاعي لو احتاجتي اي حاجه انا موجود وغمز

=ااه مش تقول كدا من الاول

_بصراحه خوفت لتديقي

ضحكت=ادايق

_اه شوفتي بقا وضحك

=ياحبيبي وادته قلم ودا علشان تبقا تحترم نفسك ياكتكوت ومشت

_اي دا انا اضربت دنا بص ملقهاش لقي مكالمه من الشغل رد

عند مراد

نرمين :لي ياحبيبي منمتش هنا ونايم علي الكرسي

مراد :نرمين اكيد شيفاني بقرأ كتاب

نفخت نرمين

نرمين :طب انا جعانه

مراد نزل الكتاب وبصلها: اللي جعان بياكل يانرمين مش بيكلم

نرمين :مش هتنادي حور ياحبيبي تجيب لنا الفطار

بصلها بحده :وحور كانت شغاله عندك يانرمين انزلي هاتي لنفسك اخلصي

نرمين :تمام يامراد


نزلت نرمين وقابلت حور في المطبخ

حور بصت ليها وكملت تحضر لنفسها الفطار ونرمين عملت ساندوتش بصت لحور

نرمين :حور

حور لم تعطي لها أي انتباه

نرمين :ياحور بصي لازم تسمعيني

حور :اسمعك هتقولي اي هتقولي معلش اصل مراد ضربني علي ايدي وقال اتجوزيني وبدأت عيونها بالدموع ولا مراد كان بيتمايع معايا ورغمني اني اعمل كدا ولا مراد اللي اجبرك تخوني صحبتك ولا هتقولي اي

نرمين :ياحو

قاطعتها حور :مش عاوزه اسمع دنا كنت بحكيلك دانا كنت فكراكي صحبتي لا مش صحبتي كنت فكراكي اختي ياخساره يانرمين مش عاوزه اسمعك ولا حتي اشوفك وطلعت حور اوضتها ونرمين كمان طلعت علي غرفت مراد

عند عز في الشركه

عز :ناديه الموظفين الجداد جم

ناديه:ايوا يافندم

عز :اعملي اجتماع معاهم يلا

ناديه :حاضر يافندم

في الاجتماع

دخل عز الاجتماع و كل البنات الجداد كانوا منجذبين له الا واحده

_اعرفكم بنفسي انا عز الدين نائب رئيس مجلس الأداره للشركه واتشرف بمعرفتكم

بدأ كل واحد يعرف بنفسه حتي وصل إلي فتاه

_وعد


=بتهيألي شوفتك قبل كدا

بتوتر _مفتكرش يافندم اااه اااه يمكن يوم التقديم او لما جيت الشركه قبل كدا لناديه

=ما علينا نكمل كل واحد عرف نفسه من شباب أو بنات وبدأ عز يشرح الشغل

في الخارج عند ناديه

وعد :بت ياناديه كنت هموت الحقيني بالفطار

ناديه :اهو ياستي الفطار اي حصل بقا

وعد :فكره الشاب اللي ضربته بالقلم

ناديه :اللي كان اسمه عز

وعد :طلع نفس عز بتاع الشركه

ناديه بضحك:متخافيش مش هيفتكرك

وعد:بقولك ضربته بالقلم دا شبه عليا وانا في الاجتماع

ناديه :يمكن بس علشان انتي اول واحده تضربيه بس اي رأيك حلو

وعد :يابت امال لو مكنتيش حامل كنتي قولتي اي

ناديه :احمد ربنا أن محمد لحقني منه لكنت ضحيه من ضحيااه ضحكوا


عند عز في المكتب

عز :البت دي انا فاكر اني شوفتها قبل كدا بس فين مش فاكر رن علي ناديه

عز:ابعتي وعد علي مكتبي وهاتي ٢ عصير

ناديه :تمام يافندم

بصت ناديه لوعد اللي قاعده بتفطر

وعد :والنبي يابت ياناديه اي حاجه اشرب بس

ناديه :مهو انتي هتشربي جوه

وعد :جوه فين

ناديه :استاذ عز طلبك

وعد :هيرفدني انا عارفه حظي

ناديه :لا مفتكرش أصله طلب اتنين عصير

وعد:شكله عاوز قلم تاني

ناديه :لا اجمدي كده قلم تاني اي دنا كمان اطرد فيها يرضيكي اطرد بلاش انا يرضيكي بودي ابني مجبلوش بلايستيشن الجديد ولا يرضيكي

وعد قاطعتها: خلاص امال لو مكانش محمد بيشتغل بره كنتي قولتي اي

ناديه بضحك :طب يلا ادخلي لعزي

وعد :داخله خدي ساندوتش دا ولا اقولك هاتيه

دخل

عز:متاكده اني مشفتكش قبل كده

وعد :لا يافندم

عز :متاكده

وعد:اه والله يافندم

عز :طب وانتي خارجه قولي لناديه تجبلي قهوه

وعد:منتا لسه شارب الصبح ق اااااا

عز :افتكرتك ااا اي علقتي انا تضربيني بالقلم

وعد:هو كان قلم دنا كنت بضرب الناموسه اللي كانت علي خدك يافندم وجرت من المكتب

عدي شهرين والوضع كما هو مراد بيحاول ينتقم من حور وعز ووعد في مشاغبات دايما ونرمين بتحاول تتقرب من مراد

نرمين راحت لحور :حور انا حامل

حور :حامل

نرمين :لو فعلا ياحور كان لسه عندك قلب امشي انا عاوزه ابني يتربي بين اتنين بيحبوا بعض مش أبوه مع اتنين

حور :حاضر

نرمين :حبيبتي

لاحظت نرمين لبس حور الواسع

نرمين :حور لي دايما لابسه واسع وفضفاض

حور :اااه كدا برتاح فيه

نرمين :حاضر


نرمين راحت لمراد

نرمين :مراد عندي مفاجاه

مراد :اللي هيا

نرمين شالت ايديه وحطتها علي بطنها :كمان شهور وهيبقي عندنا بيبي

مراد :اي ازاي

نرمين :هو اي اللي ازاي انت ناسي

مراد افتكر لما كان راجع وهو شارب وصحي من النوم لقي نرمين جمبه

مراد:اه مبروك ياحبيبتي

حور جهزت شنطتها وراحت لمحامي ترفع دعوه خلع لمراد وحجزت طياره علي أمريكا وروحت ضبط المنبه علي صلاه الفجر وصلت ثم اتجهت الي المطار

أما عند عز

_الو يااستاذ عز حضرتك في تحاليل بأسم مدام حور

عز=ازاي نسيت حاجه زي دي والله ياوعد لموريكي انتي تنسيني كمان مشاكل صحبي

_افندم

=اقدر اجي أستلمهم أمتي

_بكره

=تمام


في الصباح

حور في طياره وضعت يديها علي بطنها وابتسمت أما عند مراد

مراد صحي علي رساله من حور علي الفون

مراد :نرمين دا صوت اي

نرمين :فونك يامراد

مراد فتحه :دا حور بتبعتلي رساله وهيا في الاوضه اللي في اخر الممر

_يامراد انت يابني

مراد نزل

مراد :ايوا ياعز

عز :قولتلك قبل كدا ياعز وانت اللي مسمعتش كلامي

مراد:قولت اي

عز: حمل حور منك يامراد

مراد:انت بتقول اي انا ملمستهاش

عز :ادي التحاليل اللي تثبت كلامي

بص مراد فيها

مراد :يعني اي انا قتلت ابني ياحوور

نرمين :حور سافرت يامراد


يتبع..


5

عز: حمل حور منك يامراد 

مراد:انت بتقول اي انا ملمستهاش 

عز :ادي التحاليل اللي تثبت كلامي 

بص مراد فيها 

مراد :يعني اي انا قتلت ابني ياحوور

نرمين :حور سافرت يامراد 

مراد :بتهزري صح حور متقدرش تسيبني 

عز :فضلت ماشي ورا دماغك والشيطان يامراد لحد ما خسرتها 

نرمين :وهو كان يعمل اي هو اتحط في موقف اي حد مكانه كان لازم يعمل كدا 

عز:انتي ازاي كدا مش دي صاحبتك 

نرمين :عمرها ماكانت صحبتي وغير كدا مش اللي بتتهمه دا صحبك 

عز :صحبي غلط وخسر وحده نظيفه 

نرمين :انت ازاي تكلمني كدا 

مراد:كفاااايه وطلع اوضه حور 

مراد وهو واقف قدام صورتها:انا عارف اني غلطت في حقك وظلمتك بس كنت تعقبيني اي عقاب غير انك تسيبيني بدأت دموعه بالسقوط تذكر موقف سقوطها من علي الدرج انا قتلت ابني قتلت حبل الصله اللي بنا لي موثقتش فيكي 

لي حتي محاولتش أوثق فيكي انا مش هفضل قاعد انا لازم الاقيكي

تلفوني هو فين جري علي اوضته واخد تلفونه وطلع جري علي اوضه حور كان هيرن بس شاف رسالتها 

بدأ يقرأها (مراد اول حاجه متحاولش ترن واقرا الرساله للاخر في بدايه جوزنا كنت عارف انك مجبر عليه من باباك الله يرحمه زي ما بابا جبرك عليا المواقف والذكريات بنا كتير حبيتك غضب عني اه والله لقتني بحبك في يوم وليله صحيت سمعت اني حامل عارفه انك شايف نفسك الطرف المظلوم بس انت عارف انا كان ممكن اقولك نحلل تحليل نسب واللي متأكده أنه انت أبوه اصل يامراد بس انت مدتليش فرصه كان كل شويه اهانه وضرب انا عمري ما غلط وانا قبل الجواز هغلط بعده داحتي تبقئ عيبه بس انت عارف الظاهر كدا مش مكتوب لنا حاجه تجمعنا اه صح نرمين بتحبك ومن زمان وانا عارفه لأنها كانت باينه اوي بس عمري ما توقعت منها كدا قولها اني مسمحاها ومسمحاك انت كمان وخلي بالك منها هيا حامل دلوقتي لو بنت سميها حور بس متكرهاش زي ماانت كرهني كدا حبها يامراد الحب اللي انت محبتهوليش وبكره تعرف اني كنت حامل منك ربك مش بيخلي حد مظلوم للأخر وانت بتقرأ الرساله دي هكون في الطياره متحاولش توصلي لاني هبدا حياه جديده سلام حور )

مراد كان بيقراها دخلت نرمين عليه 

نرمين :معلش ياحبيبي انا معاك وجمبك

مراد:انا لازم اجبها لازم أقولها اني عرفت انها مخنتنيش واني بحبها 

نرمين بضيق:بس هيا يامراد معدتش عوزاك سيبها تبدأ حياه جديده 

مراد:ازاي انا اذيتها 

نرمين :منا كمان اذيتها بس هيا سامحتني وهيا مسمحاك

مراد بدموع :بس انا بحبها يانرمين 

نرمين بتحضنه وتشعر بانتصار :انساها ياحبيبي 

في امريكا 

ابتسمت حور وهي نازله من سلم الطياره 

الاء: حضرتك مدام حور 

حور :انتي تبع الاستاذ يزن 

الاء:اه اتفضلي معايا

مشت حور مع الاء اللي وصلتها اللي شقه في أحد العماير 

الاء :يارب الشقه تعجبك هسيبك اكون وقت الغدي جه 

في الشركه 

وعد :فين الفطار يانيهال 

نيهال :اهو ياختي صحبيه بخساره

وعد :انا بخساره مش هرد عليكي 

نيهال :احسن 

عند عز 

عز :نهال ابعتيلي وعد علي المكتب 

نهال. :حاضر يامستر عز بصت لوعد 

نهال:مستر عز طالبك ياوعد

وعد :طب اكمل فطاري هناك 

دخلت وعد لقت عز جاي عليها 

عز :اي دا 

وعد :اي في اي 

عز قرب منها ومسك ايديها اللي كانت مسكه ساندوتش :فلافل سخنه في الشركه وف مكتبي 

وعد :هو في اي مهو فطار ومبلحقش افطر 

عز : في حاجه اسمها كافتريا أو في البيت 

وعد:والله ما بتحلي الفلافل غير في الشركه تاخد تدوق 

عز :انا عز الجار قبل ما يكمل الكلمه وضعت وعد الساندوتش في فمه 

عز اكل بص لوعد: تصدقي حلو 

وعد:منا عارفه 

عز:حسابك في الفطار ليا المره الجايه 

وعد :اوكي نقول لنيهال بقا 

عز:هي نهال اللي فاتحه كفتريا 

وعد :لا دنا هفهمك بقا 

عند حور 

حور :المطعم دا جامد ياالاء 

الاء :ملك لمستر يزن  اه صحيح انت تعرفي منين استاذ يزن اصل مش غريبه محامي بتاعك وكمان يجيبك هنا ويهتم بيكي كدا 

حور :يزن مش بس محامي هو ابن عمي بس فهماني اهلنا مقطعين بعض بس لما احتجته لقيته 

الاء:مستر يزن جدع وابن بلد بس فهمتني الشغل علطول وهو هنا من اشهر المحامين بس لما جت ليه مكالمه منك نزل مصر 

حور :غريبه مع أن يزن مقاليش أنه كان هنا لما كلمته قال إنه في مصر 

الاء :لا هو كان هنا وسافر مصر في طيارته 

حور :يزن دا غريب بشكل 

الاء :طب يلا ناكل ونكمل كلامنا بعدين 

عند مراد 

يدخل يزن وفي الخارج حرسه  :مراد الجارحي هنا 

مراد:افندم مين. .... يزن اي اللي فكرك بيا 

يزن :حور يامراد 

مراد:حور 

يزن :رافعه عليك قضيه خلع 

مراد :حور تعمل كدا

يزن :قولت احلها كدا بيني وبينك وتخليك تطلقها اصل شكل مراد الجارحي لما مراته تعمل خلع وحش 

مراد:جه اليوم اللي تكلم فيه يايزن 

يزن:جه اليوم اللي اقدر اوريك اللي عملته فيا

عند نرمين 

_انت اي اللي جايبك هنا 

=عاوز فلوس

_تمن اي 

=تمن أن موريش الفديوا دا لمراد 

مسكت نرمين الفديوا 

_انت انسان حقير 

بضحك=عزيزتي كلنا حقراء

عند حور 

_الاء تعالي اقعدي معايا شويه 

=يلا

روحوا من المطعم لبيت حور 

حور: تعرفي ياالاء مع أن انا معرفكيش بس استريحت ليكي 

الاء:وانا كمان هو انتي مكنش عندك أصحاب 

احور:كان عندي واحده 

الاء:أمال مرحتيش ليها لي 

حور ابتسمت :اصلها اتجوزت جوزي

الاء بصدمه :بتكلمي بجد 

حور :اه والله 

الاء :وعملتي اي احكيلي 

حور :سامحتها 

الاء :انتي اكيد فيكي حاجه 

حور بضحك :لا مفياش حاجه بس هعمل اي يعني مش قدامي غير اني أشيل منها أو اسامحها 

الاء:انتي طيبه ياحور 

حور :وانتي جميله يالاء

عند مراد 

مراد:وانا مش هطلق يايزن 

يزن بابتسامه بارده :هتطلقها يامراد 

مراد:يزن خليك انسان لو لمره متسمحش لخلافتنا تأثر 

يزن :وانا مش انسان وطلقها 

مراد :انت اكيد مش بتفهم انا مش هطلق

يزن :هتطلقها 

مراد:لو مطلقطش هتعمل اي 

يزن :يااه تخيل كدا خبر عريض 

مراد قاطعه :هتكتب خلافات زوجيه بين راجل وزوجته وهيا عاوزه تتطلق 

ضحك يزن وبص لمراد :لا مش جذاب في صفحه الاولي خبر هام رجل الأعمال الشاب مراد الكناني تتطالب امرأته بخلعه بمساعده المحامي ورجل الأعمال ومنافس زوجها يزن الاسيوطي تصدق جامد 

مراد:انت انسان حقير

يزن ببرود:مقدر حالتك دلوقتي بس مكنتش اتوقع انك تقتل ابنك 

مراد:مقتلتهوش اعرف انه ابني واقتله ازاي 

يزن وهو بيقوم وابتسامه: هستناك تفكر يامراد في كلامي 

ومشي 

يزن في العربيه :الو ياحور ..لا هخليه يطلقك اسهل ...حلو صح ..كمان اسبوع وتلاقيني عندك 

قفل وبص للفيلا :اللعب بدأت ياكناني وبص لفونه واحلوت

عند عز ووعد 

عز :وعد 

وعد :نعم يافندم 

عز :متيجي اعزمك علي غدي 

وعد :النهارده مينفعش 

عز :لي 

وعد :أصله معاد صافيه 

عز:وانتي عرفتي منين 

وعد:عرفت اي معاد صافيه وكدا 

عز :اه 

وعد :اصل انا وني انتبهت أنها بتكلم عز وبتاخد وتدي معاه 

عز:انتي واي 

وعد بتوتر :هاااا 

عز :تصدقي انك حلوه وانتي متوتره 

وعد : منا عارف 

عز :ربع ثقتك في نفسك 

وعد :اصل يا تلفونها رن دقيقه ردت الو ...بتقول اي ...طب انا جايه حالا

عز:في اي يابنتي 

وعد :اسفه يافندم وطلعت تجري 

عز جري وراها وقفت تاكسي عز فضل ماشي بالعربيه ورا التاكسي مش عارف هو بيعمل اي ولي اصلا بس اللي عارفه أن إحساسه بيقوله كدا لحد ما وصل لمستشفي هيا نزلت وهو معرفش يعمل حاجه فرجع

عند نرمين 

نرمين :لازم يموت علشان محدش يعرف والسر يموت معاه بصت لمراد اللي نايم جمبها وعلشان تفصل هنا مش هقدر ابعد عنك وعلشان دا بتربي بينا ونامت 

عند حور وقفت قدام المرايا وحوطت بايديها علي بطنها اللي ظهرت وابتسمت :حفظت عليك لانك ملكش ذنب ماما بتحبك اووي ايوا خبت علي بابا ايوا مراد باباك ومردتش تقوله 

راحت علي السرير ورجعت رأسها لورا 

دكتوره :ربنا نجاكي انتي والبيبي

حور :دكتوره ممكن طلب 

دكتوره :اتفضلي 

حور :ممكن تطلعي بره تقولي أن البيبي مات 

دكتوره :بس دا مينفعش انا ليا ضمير مهني 

حور :ارجوكي يادكتوره انا بكلمك كانسانه انا حرفيا حياتي عذاب ارجوكي 

دكتوره :حاضر 

رفعت راسها 

حور :ماما استحملت كتير ياحبيبي علشانك بس مقدرتش عارف ماما بتحبك قد اي مستنياك ونامت حور 

عند عز

عز :انا لازم اروح صح ..لا استني شويه ..طب هروح بصفتي مين 

فونه رن 

صوت خليع :عزي مش هتيجي 

عز :اقفلي دلوقتي اخلص 

قفلت 

عز:هتعمل اي ياعز..ارن عليها مفيش حل غير كدا 

الرقم الذي طلبته مغلق أو غير متاح 

عز:يوووه روح نام ياعز في اي مكنتش موظفه عندك 

دخل عز ينام ولكن معرفش فتح النور 

عز:في اي بقا ..مالك ..طب هتروح تقولهم اي ..نام ياعز ربنا يهديك قام عز ولبس واتجه نحو المستشفي دخل لقي وعد بتعيط ومامتها في ناحيه وبتعيط بدون تردد قرب 

عز :وعد 

بصت وعد ليه ومسحت دموعها :استاذ عز 

عز :في اي واي اللي حصل وخلاكي تجري 

وعد بدأت بالعييط مره اخري : اخويا بيلعب راحت عربيه خبطاه وجرت 

عز طبطب عليها:هيبقي بخير ان شاء الله 

وعد بدموع :اخويا في العمليات ولسه مطلعش منها 

عز:باباكي فين 

وعد :بابا في الاردن هعمل اي ياعز 

عز مسح دموعها: متعيطيش انا معاكي 

عز مكنش عارف هو فيه اي كل اما هيا بتعيط كان حد جاب سكينه ودخلها في قلبه وفضل معاها 

عند يزن بدأ يجهز اوراق طلاق حور من مراد وخلصها ومضي لحور 

يزن :اه اللعب لسه مبدأش بس بدأنا نسخن 

نام الجميع في الصباح ذهب يزن لمراد 

يزن:مراد بيه يلا امضي 

مسك مراد الورق ولقي أمضت حور 

فمضي اخد يزن الورق وهو حاسس بانتصار وقدمه في المحكمه وخد نسخه يديها لحور وتم الطلاق بنجاح 

ورن علي أحد متابعينه يحجز ليه اول طياره لأمريكا واجري مكالمه 

_تمام يابني نفذ 

عند مراد 

تلفونه بيرن من رقم غريب 

_الو استاذ مراد معايا 

=ايوا معاك مين 

_مش مهم لما تيجي تشوفني عندي فديوا لازم تشوفه مهم بخوصك انت والبيت عندك بس هات 200الف 

=البيت و200الف انت هتنصب بطل يابني هزاركم دا 

_مش مدام حور كانت حامل 

=حور وفديوا دقيقه انت مين 

_انا بقا أما تيجي بس هات 200الف

=حاضر العنوان 

_عارفه شارع ***العماره المهجوره اللي هناك 

=تمام قفل معاه 

نرمين :مراد 

مراد وهو يلبس:نعم يانرمين

نرمين:انت بتلبس ورايح فين 

مراد :الشركه مرحتهاش من زمان وزمان عز قالب الدنيا 

نرمين :طب يامراد لما تيجي اعرف انه فيه دكتوره 

مراد :تمام يانرمين 

راح مراد هناك

مراد:هاا في حد هنا 

_تعالي انا هنا 

لقاء القدر 

يتبع

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تعليقات

التنقل السريع