القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية لقاء القدر الجزء الأول من الفصل السادس إلى الفصل العاشر بقلم لمياء نبيه كامله


رواية لقاء القدر الجزء الأول من الفصل السادس إلى الفصل العاشر بقلم لمياء نبيه كامله 



رواية لقاء القدر الجزء الأول من الفصل السادس إلى الفصل العاشر بقلم لمياء نبيه كامله 


6


نرمين :انت اي اللي جايبك هنا

=عاوز فلوس

_تمن اي

=تمن أن موريش الفديوا دا لمراد

مسكت نرمين الفديوا

_انت انسان حقير

بضحك=عزيزتي كلنا حقراء

عند حور

_الاء تعالي اقعدي معايا في البيت شويه

=يلا

روحوا من المطعم لبيت حور

حور: تعرفي ياالاء مع أن انا معرفكيش بس استريحت ليكي

الاء:وانا كمان هو انتي مكنش عندك أصحاب

احور:كان عندي واحده

الاء:أمال مرحتيش ليها لي

حور ابتسمت :اصلها اتجوزت جوزي

الاء بصدمه :بتكلمي بجد

حور :اه والله

الاء :وعملتي اي احكيلي

حور :سامحتها

الاء :انتي اكيد فيكي حاجه

حور بضحك :لا مفياش حاجه بس هعمل اي يعني مش قدامي غير اني أشيل منها أو اسامحها

الاء:انتي طيبه ياحور

حور :وانتي جميله يالاء


 عند مراد

مراد:وانا مش هطلق يايزن

يزن بابتسامه بارده :هتطلقها يامراد

مراد:يزن خليك انسان لو لمره متسمحش لخلافتنا تخليك بالحقاره دي

يزن :وانا مش انسان وطلقها

مراد :انت اكيد مش بتفهم انا مش هطلق

يزن :هتطلقها

مراد:لو مطلقطش هتعمل اي

يزن :يااه تخيل كدا خبر عريض

مراد قاطعه :هتكتب خلافات زوجيه بين راجل وزوجته وهيا عاوزه تتطلق

ضحك يزن وبص لمراد :لا مش جذاب في صفحه الاولي خبر هام رجل الأعمال الشاب مراد الكناني تتطالب امرأته بخلعه بمساعده المحامي ورجل الأعمال ومنافس زوجها يزن الاسيوطي تصدق جامد

مراد:انت انسان حقير

يزن ببرود:مقدر حالتك دلوقتي بس مكنتش اتوقع انك تقتل ابنك

مراد:مقتلتهوش اعرف انه ابني واقتله ازاي

يزن وهو بيقوم وابتسامه: هستناك تفكر يامراد في كلامي

ومشي

يزن في العربيه :الو ياحور ..لا هخليه يطلقك اسهل …حلو صح ..كمان اسبوع وتلاقيني عندك

قفل وبص للفيلا :اللعب بدأت ياكناني وبص لفونه واحلوت


عند عز ووعد

عز :وعد

وعد :نعم يافندم

عز :متيجي اعزمك علي غدي

وعد :النهارده مينفعش

عز :لي

وعد :أصله معاد نانيٍ

عز:وانتي عرفتي منين

وعد:عرفت اي معاد صافيه وكدا

عز :اه

وعد :اصل انا وني انتبهت أنها بتكلم عز وبتاخد وتدي معاه

عز:انتي واي

وعد بتوتر :هاااا

عز :تصدقي انك حلوه وانتي متوتره

وعد : منا عارف

عز :ربع ثقتك في نفسك

وعد :اصل يا بن تلفونها رن دقيقه ردت الو …بتقول اي …طب انا جايه حالا

عز:في اي يابنتي

وعد :اسفه يافندم لازم امشي وطلعت تجري


عز جري وراها وقفت تاكسي عز فضل ماشي بالعربيه ورا التاكسي مش عارف هو بيعمل اي ولي اصلا بس اللي عارفه أن إحساسه بيقوله كدا لحد ما وصل لمستشفي هيا نزلت ودخلت وهو معرفش يعمل حاجه فرجع

عند نرمين

نرمين :لازم يموت علشان محدش يعرف والسر يموت معاه بصت لمراد اللي نايم جمبها وعلشان تفصل هنا مش هقدر ابعد عنك وعلشان دا يتربي بينا أنا بحبك ونامت

عند حور وقفت قدام المرايا وحوطت بايديها علي بطنها اللي ظهرت وابتسمت :حفظت عليك لانك ملكش ذنب ماما بتحبك اووي ايوا خبت علي بابا ايوا مراد باباك ومردتش تقوله انك لسه موجود ياحبيب ماما

راحت علي السرير ورجعت رأسها لورا

دكتوره :ربنا نجاكي انتي والبيبي

حور :دكتوره ممكن طلب

دكتوره :اتفضلي

حور :ممكن تطلعي بره تقولي أن البيبي مات

دكتوره :بس دا مينفعش انا ليا ضمير مهني

حور :ارجوكي يادكتوره انا بكلمك كانسانه انا حرفيا حياتي عذاب ارجوكي

دكتوره :حاضر

رفعت راسها

حور :ماما استحملت كتير ياحبيبي علشانك بس مقدرتش عارف ماما بتحبك قد اي مستنياك بفارغ الصبر ونامت حور


 عند عز

عز :انا لازم اروح صح ولا استني شويه ..طب هروح بصفتي مين

فونه رن

صوت خليع :عزي مش هتيجي

عز :اقفلي دلوقتي ومعتيش ترني هنا تاني

قفلت

عز:هتعمل اي ياعز..ارن عليها مفيش حل غير كدا

الرقم الذي طلبته مغلق أو غير متاح

عز:يوووه روح نام ياعز في اي مكنتش موظفه عندك

دخل عز ينام ولكن معرفش فتح النور

عز:في اي بقا ..مالك ..طب هتروح تقولهم اي ..انا مدير بنتكم وجاي اشوف فيه اي ..نام ياعز ربنا يهديك قام عز ولبس واتجه نحو المستشفي دخل لقي وعد بتعيط ومامتها في ناحيه وبتعيط بدون تردد قرب

عز :وعد

بصت وعد ليه ومسحت دموعها :استاذ عز

عز :في اي واي اللي حصل وخلاكي تجري

وعد بدأت بالعييط مره اخري : اخويا بيلعب راحت عربيه خبطاه وجرت

عز طبطب عليها:هيبقي بخير ان شاء الله

وعد بدموع :اخويا في العمليات ولسه مطلعش منها

عز:باباكي فين

وعد :بابا في الاردن هعمل اي ياعز

عز مسح دموعها: متعيطيش انا معاكي ومش هيحصله حاجه

عز مكنش عارف هو فيه اي كل اما هيا بتعيط كأن حد جاب سكينه ودخلها في قلبه فضل معاها

عند يزن بدأ يجهز اوراق طلاق حور من مراد وخلصها ومضي لحور

يزن :اه اللعب لسه مبدأش بس بدأنا نسخن

نام الجميع في الصباح ذهب يزن لمراد

يزن:مراد بيه يلا امضي

مسك مراد الورق ولقي أمضت حور

فمضي اخد يزن الورق وهو حاسس بانتصار وقدمه في المحكمه وخد نسخه يديها لحور وتم الطلاق بنجاح

ورن علي أحد متابعينه يحجز ليه اول طياره لأمريكا واجري مكالمه اخري

_تمام يابني نفذ

عند مراد

تلفونه بيرن من رقم غريب

_الو استاذ مراد معايا

=ايوا معاك انت مين

_مش مهم لما تيجي تشوفني عندي فديوا لازم تشوفه مهم بخوصك انت والبيت عندك بس هات 200الف

=البيت و200الف انت هتنصب بطل يابني هزاركم دا

_مش مدام حور كانت حامل

 حور وفديوا دقيقه انت مين

_انا بقا أما تيجي بس هات 200الف

=حاضر العنوان

_عارفه شارع ***العماره المهجوره اللي هناك

=تمام قفل معاه لف لقي نرمين داخله

نرمين :مراد

مراد وهو واقف قدام الدولاب :نعم يانرمين

نرمين:انت بتلبس ورايح فين

مراد :الشركه مرحتهاش من زمان وزمان عز قالب الدنيا

نرمين :طب يامراد لما تيجي اعرف انه فيه دكتوره

مراد :تمام يانرمين

راح مراد هناك

مراد:هاا في حد هنا

_تعالي انا هنا


يتبع..

6

مراد:في حد هنا 

_تعالي انا هنا 

قرب مراد الي الشخص 

مراد: اقدر اعرف فديوا اي وعرفت حمل حور منين 

ضحك:اقولك سر حور حامل منك يامراد بس انت اكيد مش فاكر أو بمعني اصح مش عارف ازاي وامتي 

مراد:منا جاي علشان اعرف صح 

_اه صح بس قبل دا كله اشوف الفلوس جبتها 

مراد :اه طبعا بس الفلوس تحت في العربيه 

_يبقي تنزل تجيبها وبسرعه 

مراد نزل وهو تحت سمع صوت ضرب نار طلع فوق وهو خايف 

شاف الشخص مرمي قدامه ومفيش حد 

_ م مر 

وطي عليه مراد:هرن بالاسعاف

_اسمع مني مفيش وقت حور وبدأ يضغط علي نفسه وانت كنتم مع بعض في حفله شاورتلي عليك بدأ ياخد نفسه بصعوبه 

_هي مين اعرفها 

=اه هي بتك وقطع النفس 

مراد:مين ارجوك رد مراد معرفش يعمل اي غير أنه رن علي نرمين 

مراد :نرمين تعالي بسرعه انا في ***

وصلت نرمين له 

نرمين :مراد اي دا انت قتلته

مراد :مقتلتوش صدقيني انا جيت اشوفه 

نرمين :لازم نمشي من هنا 

مراد :طب هنسيبه 

نرمين : مراد لازم نمشي 

اخدت نرمين مراد ورجعوا البيت 

مراد بيعرق جامد :نرمين انا خايف 

نرمين حضنته :متخافش ياحبيبي طول منا معاك مش هخلي حد يأذيك ولا يبعدك عني 

عند وعد وعز

دكتوره:هو بخير ونقلناه حجره عاديه تقدروا تشوفوه

دخلم كلهم

وعد جرت عليه وحضنته هي ومامته تبكي 

عز:هو خلاص بقا ياطنط بخير

مامت وعد:شكرا يابني 

عز:العفو ياطنط 

وعد :انا خوفت عليك اووي ياخالد 

خالد:وعد قولتلك انا راجل ميتخافش عليا وبص لعز انت اكيد عز المتسلط 

مامت حور :خالد عيب 

بص عز لوعد:ايوا انا انت تعرفني 

خالد :اه وعد بتكلم عنك 

عز :طب حلو بتكلم تقول اي 

وعد بصت لخالد وبايديها عملت حركه هقتلك بص لها عز عملت أنها بتنش الناموس 

وعد:الناموس كتير هنا يامستر عز صح 

عز:ها ياخالد بتقول اي 

خالد:انك متسلط ومغرور وبتاع حريم ومتعجره واي تاني ياماما 

مامت حور : وبتسرق الفطار 

وعد في سرها :حتي انتي ياماما دنا ليلتي سودا 

وعد :انا لازم اروح اجيب ميا 

وطلعت تجري من الاوضه 

عز :عن اذنكم فوني نسيته في العربيه 

وطلع وراها ودور عليها لاقاها في حجره فيها كولدير وبتشرب

عز بشرار :وعد 

وعد :اهرب ازاي دلوقتي 

عز وقف قدامها :انا بسرق الفطار 

وعد بدأت ترجع لورا:دي ماما انت عارف من الخضه اكيد متقصدش 

عز وهو بيقرب:انا متسلط ومتعجرف

وعد بلعت ريقها وبترجع :اخويا ولسه طالع من حدثه هتاخد بكلامه دا حتي تبقي عيبه

عز بيقرب حتي التصقت وعد في الجدار:انا مغرور وبتاع بنات 

وعد :اه لا انت بتاع حريم

عز :طب ووعد 

وعد بتوتر :مالها 

بيقرب عز 

_حضرتك احنا مستشفي محترمه 

وعد بعدت عز :والله حضرتك فهمنا غلط .

_فهمكوا غلط فهميني الصح

عز مسك ايد وعد :افهمك انا اللي بتكلمها دي مرات عز الدين قاسم اللي هو انا 

وعد فضلت ساكته 

_اسف حضرتك بس مكنتش اعرف 

عز:يلا امشي 

وعد:انت ازاي تقول اني مراتك 

عز :باساس انتي لاقيه حد يعبرك بس اي رأيك لما قولت انك مراتي حلوه صح 

وعد:لا وحشه اوي يع 

عز:يع بت انتي تطولي تبقي مرات عز الدين 

وعد:ومطولش لي بلص بقا ياعز تحل ولم تكمل جملتهارفعها عز لمستواه من القميص اللي لبساه :عز حاف كدا 

وعد :لا بجبنه هاهاها نزلني والنبي

عز نزلها:عسل بسم الله مشاء الله 

وعد:مش محتاجه رايك يا عز بجبنه ومشت راحه غرفه اخوها 

عز ابتسم لطيفها وفاق علي رنه فونه

عز :تمام انا جاي واتجه ناحيه غرفه اخو وعد 

عز : جماعه مضطر اسيبكم علشان الشغل 

وعد :مستر عز ممكن اخد النهارده اجازه

عز :طبعا ياوعد ابتسمت وعد له بس هيتخصم منك يوم ومشي عز اتجه نحو عربيته وبدأ يعد تنازلي ٥٤٣٢١ 

وعد :مستر عز انا جايه الشغل وربنا علي المفتري

عز :انا مفتري طب مخص وقبل ما يكمل جمله 

وعد:هو اي دعوه اقصد حد جه في بالي 

عز:طب اركبي

وعد:لا حضرتك روح وانا هركب تاكس 

عز :اركبي ياوعد 

وعد:لا شكرا 

عز :وعد لو مركبتي قيل ما يكمل دخلت وعد العربيه 

عز دخل وساق العربيه ومشي 

في احد شوارع امريكا 

الاء:ايوا يامستر يزن ..اه هتجه للسوبر ماركت اشتري لحور طلبات ..اه طبعا يافندم وصلت إمام السوبر ماركت ليظهر امامها ثلاثه شباب مستر يزن هكلمك بعدين علشان داخله السوبر ماركت 

الاء:جون ابعد عن طريقي 

جون :حبيبتي لماذا لم نكمل علاقتنا اود جواب الان

الاء:جون افهم انا مصريه يعني مليش في علاقات اللي بتحصل في امريكا وغير كدا انا مسلمه فاهم 

جوني :الاء انا محترم دينك لكن انتي مش محترمه حريتي والدين ممكن نخرجه بره حياتنا في سبيل حبنا 

الاء:افهم مينفعش ابعد عني وجايه تدخل جون شاور للرجاله يمسكوها ودخل للسياره 

يخرج أحد الشباب من السوبر ماركت

ويشوف المنظر يجري يضربهم لكنهم بيتركوا الاء ويمسكوه 

_انا كان مالي ما قالولي ملكش دعوه اضرب انا استاهل يقوم بضربه أحد أصدقاء جون 

الاء كانت هتمشي في نفسها:اي الوطينه دي وكمان هو دافع عني تركت حقيبتها وراحت لأصدقاء جون وجون يتفرج من السياره لانه يعلم أن الاء في النهايه ستركب بجواره ابتسم 

الاء:انت ياشخص تضرب ضعيف وهجمت عليهم ضربتهم كان ينظر لها الشخص بانبهار وتأتي الشرطه وتأخدهم جميعا أما جون فعندما رأي سياره الشرطي جري مسرعا 

عند عز ووعد 

يدخل عز وهو مشيل وعد شنطته 

عز :ورايا علي المكتب 

وعد:انا مش شغ

عز قطعها :هااا 

وعد :اتفضل ياعز بيه وعد في سرها ربنا علي المفتري اشوفك شيلي شنطتي 

عز:وانتي بتدعي عليا وطي صوتك اكتر من كده 

دخلوا المكتب 

عز :فطاري يلا 

وعد :دا عندها بقا 

عز:خصم خمس ايام 

وعد:اقصد يعني عندها مبتعمليش فطار لي 

ضحك عز وحاول يداري ضحكته :طب يلا 

عند الاء 

الاء :شكرا يااستاذ 

عمر :اسمي عمر بس انا اللي مفروض اشكرك علي اللي عملتيه بس سؤال 

الاء:عارفه لي مضربتهمش من الاول وياسيدي علشان كان معايا شنطه ومش بعرف اضرب بيها

دخل ضابط وبدأ يحقق واستاذنت ترن مكالمه ورنت علي يزن 

الاء :مستر يزن الحقني انا محبوسه 

يزن :لي في اي 

الاء :مستر يزن مش وقته اتصرف

ارجوك

يزن :حاضر انتي في قسم اي 

الاء:قسم ***

وقفلت وعدّي وقت وجه مكالمه للضابط وطلعوا الاء وعمر و صحاب جون الاء كانت ماشيه 

عمر :استاذه الاء 

الاء :نعم 

عمر :خلي بالك من نفسك 

الاء ضحكت:انت اللي مفروض تخلي بالك من نفسك عدي من جمبه صحاب جون و نظروا لعمر

عمر :عندك حق 

عند نرمين 

مراد بارتجاف:نرمين انا مقتلتوش صدقيني 

نرمين :مصدقاك ياحبيبي بس اهدي ونام 

عند حور

لقت الاء اتاخرت

حور:أيعقل نست أو روحت طب هعمل اي دلوقتي انت جعان دلوقتي ياحبيبي ماما هتنزل تجيب اكل نزلت وسألت الناس 

وهي بتعدي الشارع تظهر عربيه ويطلع منها رجاله ويخدوها


 يتبع


الاء:مستر يزن في مصيبه

يزن :في اي 

الاء :حور جيت ملقتهاش في البيت وفي حد رن وطلع سيفار اللي خطفها

يزن بعصبيه :احجزيلي اول طياره حالا ل أمريكا اخلصي

الاء بخوف :حاضر تم الحجز كمان ساعتين 

يزن قفل في وشها وراح المطار وفتح فونه وعمل مكالمه 

_كنت عارف انك هترن وق

قاطعه يزن =سيفار انا جاي ليكم بس لو حد مس شعره منها صدقني مفيش رأس هتبقي علي جسد لاي شخص وقفل يزن الخط 

عند حور 

سيفار بص لحور :انتي بقا مراته 

حور :هو انت مش فاهم دا ابن عمي والله وكنا مقاطعينه وياريتني كملت ومكلمتوش كانت معرفه هباب

سيفار ضحك ونظر لها:انتي فكرتيني مغفل صح انتي تعيشي  في منزله 

حور :طب وحياه الضفيره اللي حضرتك عملها معرف أنه بيته 

سيفار :اصمتي 

حور :حاضر بس متتعصبش اقولك اعرف واحده فضلت تعصب في نفسها لحد ما عرق فرقع 

سيفار بعصبيه اكبر :لو لم تصمتي سأضعك مع الفئران 

حور سكتت 

عند وعد وعز 

وعد :يامستر عز العشا ادنت وانت لسه مقعدني في الشركه دنتا عملت خطط لسنتين قدام 

عز:بس ولا خطه عجبتني نعمل واحده جديده 

وعد :حرام عليك اخويا في المستشفي 

عز:خالودي 

وعد: بدلعه بس تعرف حضرتك والله بيحبك وبيقول عليك احسن كلام 

عز :هتقوليلي ولا مامتك بص لوعد انا حرامي فطار ياوعد

وعد :تقصد انك اللي بتحاسب علي الفطار ما كله من خير حضرتك بس اخويا والحادثه اللي حصلت أثرت  عليه

عز :تصدقي انا علشان طيب 

وعد :جدا يامستر عز 

بصلها عز بحده 

وعد:احم كمل كلامك 

عز:علشان طيب وقلبي كبير وكده هسيبك ونروح لاخوكي في المستشفي 

وعد:تقصد هسيبك وتروحي 

عز بابتسامه :تؤتؤ نروح انا وانتي عندك مانع 

وعد تضع يدها علي رأسها:طبعا يامستر تنور 

عز:اي هتعقبي 

وعد:وحضرتك موجود 

عز:وعد 

وعد:الواحد ميعرفش يكلم مع مديره كلمتين 

عز ضحك ونزلوا وراحوا المستشفي 

دخلوا حجره 

عز:خالد بيه 

خالد :بتاع الحريم جه يماما

عز بص لوعد 

ام وعد:عيب ياخالد تقول كدا علي 

عز:عز ياطنط 

ام وعد بضحك:تصدق بتاع الحريم احلي 

وعد في سرها :امي دي لو حد دفعلها فلوس تعمل فيا كدا وتخليني اترفد مش هتعملها بالجوده دي 

عزبضحك مصطنع :اه جميل ياطنط 

وعد :مستر عز هو حض قاطعتها ام وعد 

ام وعد بضحك:مستر اي هو استاذ 

خالد بضحك :استاذ في الحريم 

ضحكوا بص عز لهم في سره :قلش رخيص 

وعد منا قلت امي دي مدفوع لها فلوس محدش صدقني 

عند نرمين 

نرمين :مراد انت بقيت بخير 

مراد:ايوا يانرمين شكرا 

نرمين :علي اي ياحبيبي 

مراد:علي وقفتك جمبي 

نرمين :لا ياحبيبي دا وجبي حتي لو انت مقصر 

مراد:سامحيني يا نرمين وسابها وراح ركب العربيه وراح لعز لكن مفيش رد  رن عليه 

مراد:انت فين يازفت انا قدام بيتك

عز:ايوا ياتغريد وبص لوعد 

مراد: تغريد مين يازفت وكمان مش عارف صوتي انا مراد 

عز:حد يقدر ينسي صوتك ياقمر

مراد:في اي يابني بص انا مخنوق جاي ولا امشي

عز :جاي اهو متمشيش

ومشي كانت تتابع وعد الحوار وهي تشعر باحتراق بصت علي الكرسي اللي كان عز قاعد عليه لقت مفتاح العربيه اخدته وجرت 

خالد :ماما انتي  مش حسا بحاجه غريبه 

ام وعد:بص ياحبيب ماما  بصراحه لا 

خالد :بس تصدقي ممكن  بس عز وتغريد هتأثر

ام وعد:بتاع حريم اووي وضحكوا 

عند عز وهو واقف عند العربيه

وعد:مستر عز 

عز بيدور ليها :كنت عارف انك هتيجي 

وعد:يعني حضرتك عامله قصد 

عز بيقرب ليها:لي متقوليش اني بختبرك

وعد بترجع :بتختبرني في اي 

عزبيقرب :اظن انك عارفه 

وعد بترجع :عز متقربش

عز:هقرب هتعملي اي 

وعد بترجع ولم تنتبه أنها وصلت للحائط :هصرخ 

عز قرب ليها :طب صرخي 

_يااستاذ عيب كدا 

عز  بص لمصدر الصوت هو ووعد 

وعد:مهو حضرتك لتاني مره لو حلفت ليك أن انت فاهم غلط 

بص عز للدكتور بحده 

الدكتور قاطعها:انا عارف انكم متجوزين يااستاذ عز بس دي تاني مره وفي نفس الوضع

لف عز ايديه حول وعد:ودي مرات عز الدين يعني لما تشوفها تمشي مش تقف تكلم 

الدكتور:انا اسف ومشي 

وعد :انت ازاي يبنادم تعمل كدا 

عز :كنا بنقول اي وبيقرب وعد بتضربه قلم

ووبترمي مفتاح العربيه في وشه  

وعد:لو كنت فاكر اني جايه علشان غيرانه أو بحبك فنتا غلطان سلام 

عز كان هيكلم لكن ملقاش وعد قدامه وفونه رن فركب وانطلق لمراد 

عند يزن نزل من الطياره لقي الاء في وشه 

الاء:مستر يزن هنعمل اي 

يزن بعصبيه :انا اللي هعمل مش انتي 

الاء بخوف :اتفضل يافندم العربيه 

يزن :انا رايح البيت الرجاله يجولي هناك فورا خمس دقائق لو ملقتهمش هقتلك

الاء بخوف من منظر يزن :حاضر

يزن ركب واتجه نحو بيته ورن علي سيفار 

سيفار :هاي يزن مستنيك في مكانا القديم 

يزن:ملكش دعوه بحور دا حساب بيني وبينك 

سيفار ضحك:متخفش مش زوقي ملبسها لبس غريب يازين ياخد اتنين تلاته معاها 

يزن :ملكش دعوه بيها ياسيفار وقفل 

يزن: سيفار لعب في عداده معايا واخد مسدسه نزل لقي الرجاله 

عند حور 

حور :انا جعانه 

سيفار سكران وينظر لحور :تاخدي كاس 

حور: مبشربش وقولت جعانه مش عطشانه

سيفار قعد جمبها ورجع شعرها لورا :تصدقي انك حلوه 

حور :ابعد عني انت متعرفش انا مين 

سيفار :استايلك غريب بس عجباني 

حور :يارب انجدني 

سيفار قاعد جنبها وبدأ يشرب تاني 

عند مراد

عز قاعد بيفكر في وعد واللي حصل 

ومراد بيفكر في حور وبيفكر في اللي حصله  ونرمين كل واحد منهم في وادي بعيد 

مراد بشرود :انا اعمل اي ياعز 

عز بشرود :وانا اعمل اي يامراد

مراد فاق من شروده :تعمل اي في اي 

عز في عالم وعد:قطه حلوه بس شرسه تقدر تخربش في اي وقت 

مراد بابتسامه :شكلك وقعت يا عز 

عز فاق :وقعت في اي 

مراد بابتسامه اكبر :لا انت احكيلي 

عز :مش عارف مع اني اعرف حريم بعدد شعر رأسي غير أنها مختلفه تماما تحسها بتنتقم ليهم كمل بأبتسامه 

 تضحك وتزعل تقرب وتبعد طفله ووحده كبيره 

مراد :دا انت واقع 

ابتسم عز :لا انا اقع الخوط يقع بس هيا اللي غريبه 

مراد:واضح فعلا انك موقعتش 

عز :احكيلي يا مراد

مراد بدأ يحكي ليه اللي حصل 

عز :نرمين بتحبك مع اني اه مش بطيقها وبحسها مش سالكه بس اللي عملته فعلا يبين أنها بتحبك 

مراد :يعني اعمل اي 

عز :حاول تنسي حور وأبدا مع نرمين يامراد مش عارف بقول كدا لي بس دا الصح 

عند يزن 

يزن :يعني اي محدش جوه 

احدرجاله يزن:يعني محدش جوه يا يزن بيه 

يزن رن علي سيفار مبيردش 

رن تاني 

يزن:هيا فين 

سيفار بيبص لحور :شكلي هغير زوقي يايزن

يزن:اياك دنتا تبقا موتك علي ايدي 

سيفار :لو عرفت بقا اقولك خد كلمها 

حور:يزن الحقني دا سكران 

يزن :اهدي ياحور انا جاي مش هخلي حد يأذيكي 

حور :انا خايفه يايزن مش بس عليا علي 

يزن :علي اي 

حور :الحقني يايزن شد سيفار الفون 

سيفار :باي يزن ورايا ليله وقفل 

يزن:سيفااااار  رزع الفون علي الارض 

احد رجال يزن :هنعمل اي ياباشا 

يزن:كله علي العربيات يلا 

جري يزن علي العربيه وافتكر الساعه اللي أداها لحور 

يزن :جهاز التتبع ومشي والرجال اتبعته 

سيفار بيبص لحور 

سيفار :انا بقول كفايه ونبدأ ليلتنا 

حور بخوف :يارب انت الناجي 

لقاء القدر


8

سيفار بيبص لحور 

سيفار :انا بقول كفايه ونبدأ ليلتنا 

حور بخوف :يارب انت الناجي 

سيفار بدأ يقرب ورجع شعر حور لورا

سمع صوت ضرب نار ولكنه لايهتم ويضم حور وحور تحاول أن تبعد ولكن لا مفر ينكسر الباب ليظهر يزن ورجالته 

يزن والدم يغطي قميصه وينظر بعصبيه وعروقه تظهر :حووور ليهجم علي سيفار كالاسد الذي يهجم علي فريسته لم يصمد سيفار. امامه وفقد وعيه ولكنه اسمتر في ضربه 

حتي جاء رجاله يزن ابعدوه عن سيفار

احد رجاله:يزن بيه اهدي 

يزن :خدو الكلب دا المخزن هناك نربيه شويه دا لو لسه عايش 

يزن بيدور بعينيه علي حور وجري عليها 

يزن :حور انتي بخير 

حور بخوف :ابعد عني 

يزن :اهدي ياحور متخافيش يلا نمشي 

حور بتبص علي الدم اللي علي قميصه :لا مش عاوزه اجي 

يزن شالها ودخلها العربيه ورن علي الاء 

يزن :انتي يابنتي اوصل البيت اللي حور فيه الاقيكي هناك وهتيلي لبس من شقتي اخلصي وقفل 

بص علي حور اللي لسه خايفه فانطلق بالعربيه ووصل للبيت لقي الاء فشاور انها تطلع وشال حور للبيت ودخلها الاوضه وحطها علي السرير وطلع ل الاء

الاء بتبص لحور :يزن بيه هي ملها

يزن :ادخلي غيري ليها هدومها و هديها وانا هغير اه صحيح فين اللبس 

الاء:اهو يافندم 

يزن باستغراب :امال انتي مخفتيش لي من منظر الدم 

الاء بابتسامه :مستر يزن حضرتك مبلغتش الشرطه واخدت الرجاله اكيد مش هتروحوا تلعبوا صلح اكيد هيبقي فيه دم 

يزن :ادخلي يلا شوفي حور وانا هغير و انزل اتمشي تحت 

دخلت الاء لحور 

الاء :حور ياحبيبتي مالك 

حور مبتردش الاء فهمتها وقامت حضنا حور 

الاء:عيطي ياحور قامت حور بالانفجار في البكاء عدي وقت ولاتزال حور بكاءها وشهقاته العاليه 

الاء :اهدي ياحور 

حور بشهقات :ابني انا كنت هضيعه 

الاء بصدمه وطلعت حور من حضنها:ابنك 

حور بشهقات والدموع تملأ وجهها :ايوا كانوا اكيد هيموتونا مش لازم حياتي بس هوا و يزن والدم 

الاء بعدم فهم وأدخلت حور في حضنها مره اخري :انتي بخير اهو ياحبيبتي و مستر يزن عمل كدا علشان ينقذك وانقذك اهو ياحور 

حور بدأت تهدأ وأدركت ما قالته ل الاء 

حور:الاء اوعديني أن محدش يعرف 

الاء :يعرف اي 

حور :اني حامل 

الاء بدأت تجمع الخيوط بصدمه :اااه انتي حامل من مستر يزن علشان كدا جابك هنا ومش عاوزه تقوليله لي 

حور قاطعتها:باااس هحكيلك 

حكت حور كل الحكايه ل الاء 

الاء :طب هتعملي اي انتي بتلبسي لبس واسع بس لو حد قاعد معاكي هيلاحظ وانتي كمان ٣شهور وهتبدأي مش عارفه تتحركي وبعدها هتولدي هتخبي ازاي ياحور

حور :معرفش ياالاء مكنش قدامي حل غير كدا ومفكرتش في كل دا 

الاء:طب لو مستر يزن عرف 

حور :انتي مش هتقوليله صح

الاء: اه مش هقوله بس حور انتي مش مخبيه عروسه دا طفل وولاده 

حور :ساعتها هبقي اتصرف 

الاء :حور قومي غيري 

حور :الاء انا وثقت فيكي 

الاء:متخافيش وربنا يعديها علي خير 

حور راحت تغير والاء بتفكر 

حور خلصت وطلعت 

الاء:اقفي كدا وقفت حور 

حور :في اي 

الاء :جسمي كدا الاديناء عليكي 

حور عملت كدا 

الاء شافت أن الحمل فعلا ظاهر عند حور 

الاء :شكلنا داخلين علي ايام زي الفل 

تعالي ياحور ارتاحي 

حور :بس انا جعانه 

الاء بابتسامه:تقصدي احنا 

ضحكت حور 

عند يزن وهو يسير مع صديقه 

يزن:ها وانت من وقتها مقبلتهاش ياعمر 

عمر :لا يايزن ودا اللي قتلني انا عمري ما دخلت لحد في مشكله زي ما قولتلي بس دي شوفتها مش عارف بصراحه اي اللي حصل واخدت علقه وبعدها لقتها بتضرب ورحنا القسم بس طلعونا بتهيألي اخوها حد مهم هنا بس هموت واشوفها تاني 

يزن بابتسامه:شكلها خطفته 

عمر :هو اي 

يزن بضحك :قلبك 

عمر :وانت عامل اي 

يزن:دا النهارده حصل حاجات وبدأ يحكيله 

عمر :يزن انت حبتها 

يزن :حبتها اي يابني دا بنت عمي وغير كدا اللي مرت بيه صعب فقدان ابنها وكدا 

عمر :لو زي ما بتقول ومجرد كدا مكنتش تجري عليها ومكنتش تحبس سيفار عندك في المخزن انت بتحبها بس بتقاوح 

يزن :حتي لو بحبها اعتقد مش هترضي تتجوز تاني 

عمر:يزن ياحبيبي مش كل اللي بيطلعوا من علاقه فاشله مبيدخلوش في علاقه بس لازم لما يدخلوا في علاقه تبقي ناجحه علشان ميحسوش بالندم 

يزن :بس دي خسرت ابنها 

عمر :يمكن علاقتها خسرت حاجه غاليه بس ممكن تتعوض 

يزن :يعني اعمل اي 

عمر :قولها واتقدم لها 

يزن:عارف ياعمر انك الركن اللطيف هنا يعني بس ليه م عاوز حد هنا يعرف أننا صحاب 

عمر :والله يايزن بيه انا مش عاوز اتقتل 

يزن بإبتسامه:هو انا اي حد يقرب عليا يبقي في خطر 

عمر :انت الخطر يلا نرجع علشان احنا طولنا 

يزن :يلا 

وصل يزن البيت ودخل يشوف حور لقي حور نائمه وجمبها الاء وفيه اكل علي السرير شال الاكل داخله المطبخ وراح نام في اوضه الاطفال 

في صباح يوم جديد 

عز في الشركه اتجه لنيهال 

نيهال:مستر عز 

عز :وعد فين 

نيهال بتوتر :وعد تعبانه 

عز :تعبانه عندها اي 

نيهال:سخنه 

عز عرف أن نيهال بتحور:سخنه من اي 

نيهال:من البرد 

عز :انا اكره حاجه عندي الإنسان الكداب وعد فين يانيهال 

نيهال: بصراحه معدتش جايه يامستر عز 

عز بعصبية:وهي الحلوه مش عارفه أن فيه بند في العقد لو سابت الشغل قبل سنتين من التعاقد تدفع 3مليون 

نيهال بصدمه :هو حضرتك حطيت البند دا أمتي 

عز :اخلصي يانيهال رني عليها ولما تيجي دخليها المكتب ودخل عز المكتب 

نيهال:اكيد هرن عليها ياحبيبتي ياوعد 

رنت نيهال عليها 

عند مراد ونرمين 

نرمين :رايح فين ياحبيبي 

مراد :هروح الشركه من زمان مرحتهاش 

نرمين :تمام اجهزلك الفطار 

مراد :هفطر هناك ومشي للشركه 

مراد :نيهال عز جوه 

سمع صوت زعيق جاي من جوه 

نيهال:ايوه يامراد بيه 

مراد:هو في اي 

نيهال:مصارعه 

مراد:بتقولي اي 

نيهال:مش عارفه يافندم 

دخل مراد 

عند عز 

وعد:انت بنأدم استغلالي

عز:احترمي نفسك ياوعد 

وعد :انا اللي احترم نفسي انت اكيد مش طبيعي

عز :مهو فعلا اللي يشغل وحده زيك يبقي مش طبيعي 

وعد:انت اي 

عز :عز الدين 

وعد :طز تقولش قمر الدين 

عز:لسانك دا عاوز قصه 

وعد:يبقي ترفدني 

عز :منش هرفدك يا وعد 

مراد واقف بيسمع الحوار وبيضحك 

وعد :طب باحترام اهو استاذ عز ارفدني

عز :لا ياوعد مش هرفدك 

وعد بتقرب عليه وهيا ماسكه قلم

وعد :لم مرفدتنيش هقتلك

عز:واهون عليكي 

مراد بضحك :خلاص يجماعه معتش قادر 

عز:مراد 

وعد :انت مين 

عز :اسكتي دا مستر مراد رئيس مجلس الاداره 

وعد: استاذ مراد ممكن ترفدني

مراد:والله المشاكل دي مع الاستاذ عز يلا علي شغلكم ولعلي اشوف الهيصه دي هنا تاني وسابهم وخرج

وعد:كل دا بسببك انت

عز:مش انا اللي كنت نافخ عضلاتي وجاي اتخانق

وعد:مش انا اللي بكتب شروط في العقد محصلتش قبل كدا 

عز :بجرب فيكي 

وعد: عز 

عز :وعد 

رن التلفون الارضي تبع الشركه 

مراد:لو سمعت صوتكم تاني هوريكوا وش مش هيعجبكم يلا كل واحد علي شغله 

عز ووعد:حاضر 

كل واحد راح شغله 

عند يزن

في شركته واستدعي الاء

الاء :نعم يامستر 

يزن:اقعدي يالاء بما انك بنت ف ازاي اخلي حد يحبني يعني انتي فهماني صح

الاء قاطعته : فهمتك يامستر بس هتسمعني للاخر

يزن : اه يا الاء اتكلمي 

الاء: الأمان لأن الأمان مفتاح اي علاقة في الدنيا شعور انك مطمئن مش قلقان من تغيير مفاجئ أنك تبقي عارف أن في شخص فـ حياتك هيفضل موجود وأنه جمبك وقت ماتحتاجه هتلاقيه جنبك سند و أمان ليك وأنت فـ أسوء حالاتك وأنك وقت ماتختلف معاه وهتتكلم وأنت عارف أنه مش هيفهمك غلط وإن مهما وصل الخلاف بينكم تبقي عارف أنه مش هيجرحك بكلامه لأن فـ الآخر دا مجرد خلاف وهيروح لحاله إنما انتوا مكملين إنك متحسش إن علاقتكم ببعض علي كف عفريت لأ دا أنت تبقي متأكد أن لو الدنيا كلها اتجمعت علي أنكم متكملوش انتوا تكملوا غصب عن أي حد إنك تكون قاعد ومطمن وعارف أنه هيدافع عنك لو وسط مليون وأحد غلطوا فـ حقك هو نظره عين منه وكأنه بيقولك أنا هنا أنا موجود عشانك أنا فاهمك صح والأهم من كل دا أنا مش ممكن اخذلك 

الأمان أن الشخص دا يطمنك بوجوده⁦ 

يزن ابتسم من كلامها 

الاء :بس انت عاوز تعرف الكلام دا لي

يزن :بما أنك أقرب حد ليا وبعتبرك زي أختي انا بحب 

الاء :بجد والله 

يزن :اه والله 

الاء :اصل يزن الأسيوطي ويحب تيجي ازاي 

يزن :اهو ياستي وحبيت 

الاء :مين بقا سعيده الحظ 

يزن :حور 

الاء بصدمه :حور 

يزن :اه وعاوز اتقرب منها واتجوزها 

الاء :تجوزها كمان 

يزن :اه يابنتي فيه اي 

الاء :لا مفيش 

طلعت الاء من المكتب 

الاء :دي مصيبه حور ويزن 

جه وقت الانصراف الاء مشت في الطريق خبطت في عمر 

الاء :انا اسفه 

عمر ابتسم :هو انتي 

الاء:اهلا 

عمر :ممكن اعزمك علي قهوه 

الاء راحوا كافيه وشربوا قهوه وفضلوا يكلموا ومشوا 

وصل عمر للبيت رن علي يزن :يزوني 

يزن :مدام يزوني يبقي فيه حاجه 

عمر :شوفتها تاني واتكلمنا واخدت رقمها انا عاوز اتجوزها 

يزن بضحك:في اي ياعمر اهدي كدا ياحبيبي

عمر :يزن بص انا مصري واعرف في الأصول مش انا اللي امشي مع واحده فنا هتجوزها 

يزن ضحك :حاضر ياحبيبي بس اجيلك ونشوف هنعمل اي 

عمر :حبيبي وقفل 

في الليل 

يزن :ياعمر اهدي ياحبيبي 

عمر :هديت ها هنكلم أهلها أمتي 

يزن :هي مين 

عمر :البت يابني 

يزن بضحك :يعني حرام عليك واحده لسه عرفها بقالك اسبوع وفجأه حبيتها وفجأة هتجوزها مش بالسرعه دي 

عمر :يزن انا قررت 

يزن:طب اسمها اي حتي اشوفها

عمر :اسمها الاء عمران

يزن :الاء دقيقه بس هي دي 

وفتح لصوره ليهم 

عمر مسح يزن من ياقه القميص :انا هقتلك تيجي علي مرات أخوك 

يزن:هو اي دي الاء الاسيستنت بتاعتي ومرات اخويا اي يخربيتك 

عمر :مش فاهم 

يزن :الاء زي أختي دي اللي بحتاجها لأي حاجه

عمر :يعني هتجوزهالي ولا لا 

يزن :اشوفها الاول 

عمر :مبحبش قدك بقولك قوم دلوقتي نروح نتقدم ليها

يزن :انت عبيط 

عمر :حبيبي هقوم اجهز 

بصله يزن :البت دي سحراله ولا اي

عدي وقت وعمر لبس

يزن:اي دا 

عمر : مفيش وقت قوم يالا وشده للعربيه وراح اشتري ورد وشوكلاته

يزن مش فاهم حاجه بس شايف صحبه مبسوط ودي حاجه مفرحاه 

يزن :انا حاسس اني ناسي حاجه 

عمر :الدبل بس مش لازم 

يزن :إسكات ركز في الطريق دا بيقول دبل ااه افتكرت ارن علي الاء 

يزن رن عليها وقالها تبقي في بيتها 

وصلوا هناك 

يزن بيخبط فتحت الاء 

يزن:انا حاسس انك هتقولي دا عبيط أو متخلف بس انا جاي اخطبك 

الاء بصدمه:يزن انت زي اخويا

يزن :مش ليا 

الاء:امال لمين

ليظهر عمر من خلف يزن 

يزن:للعبيط دا 

الاء ابتسمت لعمر وفضلوا واقفين بيبصوا لبعض 

يزن :ادخل انا علشان رجلي بس

دخل قعد 

عمر :تتجوزيني 

الاء:هااا

عمر :تتجوزيني

الاء ضحكت 

يزن:اتفضلوا هتفضلوا واقفين علي الباب 

الاء:اه اتفضل 

فضلوا قاعدين ويزن كان بيمثل دور الأب لعمر ول الاء عمر ما يملكه مرات اب في مصر وأخواته والاء لا تملك أحد سوي يزن صديق واخ 

مضي الوقت واتفقوا 

عمر : انا بقول خير البر عاجله الجواز كمان شهر 

يزن :انا اللي اقول هنا اقل حاجه سنه ياعمر 

الاء :انا رأي كدا بردوا شهر اي احنا لسه منعرفش بعض 

عمر :خلاص الخطوبه كمان شهر 

يزن :تمام والاء هتقعد مع حور ويلا كل واحد علي بيته وانتي يالاء تجهزي شنطتك بكره تروحي ليها 

بعد مرور 3شهور 

حور قربت من يزن وبدأت تحبه وعمر والاء اتخطبوا وعز و وعد خناقتهم مش بتخلص وعملوا معاهده وبقوا تقريبا صحاب ونرمين بتحاول تقرب لمراد بس مراد لسه بيحب حور والاء بدأت تخاف علي حور لأنها في الشهر السادس وخايفه ليزن يعرف وحور عاوزه تقول ليزن لأنها حسه بالأمان معاه 

يزن :حور انا لازم اسافر مصر ورايا شغل هناك

حور :تروح وتيجي بالسلامه 

يزن :هقعد 6شهور 

حور :تمام يزن انا عاوزه اقولك علي حاجه 

يزن : انا اللي عاوزه اقولك حور انا بحبك تتجوزيني 

يتبع


9

حور :يزن انا عاوزه اقولك علي حاجه 

يزن : انا اللي عاوزه اقولك حور انا بحبك تتجوزيني 

ابتسمت حور مفرحتش كدا من وقت كبير بس تذكرت :يزن انا عاوزه اقولك اني 

قاطعها يزن : مش عاوز اعرف اي حاجه غير انك موافقه و لا لا

حور ابتسمت :اه موافقه بس انا 

قبل ما تكمل يزن  شالها ولف بيها 

حور :نزلني بس 

يزن نزلها:لازم نجوز كمان يومين لان هسافر اخر الاسبوع 

حور :طب قبل الجواز لازم تعرف اني

يزن :حور اي حاجه عاوزه تقوليها اجليها علشاني ويلا 

حور :حاضر يلا فين 

يزن:هتعرفي اركبي يلا 

في العربيه 

حور بتبص ليزن وفي نفسها:لازم تقولي ليه مدام بيحبك و اكيد هيتقبل ابنك حور لازم تقوليله كدا انتي بتخدعيه 

مش يمكن لو قولتي يكرهك و يرجعك تاني لمراد بس هوا بيحبك 

الحب مش كافي اكيد هيقولي لي مقولتش من الاول هعمل اي يارب انا هقوله وربنا معايا فاقت من شرودها علي صوت يزن 

يزن :وصلنا ياحوري 

حور ابتسمت : حوري 

يزن :اها حوريتي وصلنا نزل وفتح العربيه لحور 

يزن طلع قماشه وغمض بيها عين حور 

حور:يزن 

يزن:عيونه هاتي ايدك و امشي معايا 

حور :حاضر  

لحد ما وقفم و شال القماشه 

بصت حور ليزن كان المكان مليان شموع وورد على الأرض وقدامهم طاوله وكرسيان 

يزن :تعالي 

وشد الكرسي ليها وقعدوا ونزل اكل و مشروب جه عازف الكمان بدأ يعزف كان الجو جميل وهادئ

حور بصت ليزن :يزن ممكن أسألك سؤال بس تجاوبني بصراحه 

يزن :اكيد هتسأليني حبيت ازاي وامتي 

حور :بصراحه اه 

بص يزن لحور وابتسم  :حور تعرفي اني انا  بحبك من و احنا صغيرين وطول عمري كنت أتمني دايما انك تبقي ليا و مهمنيش خلافات العيله ولما اتقدمت زمان و  أترفضت علشان مكنتش حاجه و كنت لسه في بدايه حياتي بعدت وقولت لازم اشتغل و بدأت قعدت خمس سنين شغل وجبتها من تحت خالص بس كنتي في بالي دايما كنت اقول لازم اعمل اي حاجه علشان يبقي معايا فلوس  لحد ما بقيت يزن الاسيوطي رجعت لقيت مكتوب كتابك علي مراد الكناني رجعت هنا تاني واستغلت اكتر واكتر لحد ما وصلتني مكالمه منك  وقولتي انك عاوزه تسيبي مراد صدقيني كنت حاسس انك اخيرا هتبقي ليا  افتكرتك اتغيرتي لكن لقيتك زي ماانتي ملامحك الهاديه اللي قادره تحيني من جديد طيبه قلبك اللي قادره تحتوي اي حد وانك حوري ابتسمت حور لكلامه اللي خطفها  نسيت اقولك حاجه مهمه ضحكتك اللي بتقدر تخطفني 

حور :يعني  انت بتحبني بجد 

يزن :انا مش بحبك لأن دي  كلمه قليله انا في الهيام ياحور 

حور:يعني لو عرفت اي حاجه مش هتبعد 

يزن :انا محكوم عليا بالقرب حد يشوف عنيكي ويبعد 

حور :يزن في حاجه لازم تعرفها ممكن تغير قرارك 

يزن:قرار اي 

حور: إنك تجوزني 

يزن :عارفه يا حور لو الدنيا قالتلي عنك ألف حاجه تخليني اسيبك ومتجوزكش فيه حاجه واحده هتخليني متمسك 

حور :اللي هيا 

يزن :عنيكي ياحور 

حور :يزن مهو انت لازم تعرف 

يزن :اعرف اي

حور في توتر:تعرف اني لسه تلفون يزن يرن 

يزن : انك لسه اي بتحبي مراد 

حور :لا يا يزن اني لسه يقطعها فون يزن اللي بيرن 

حور :رد يايزن

يزن رد :ايوا يابني ...بتقول اي هرب ازاي ..منا مشغل معايا ستات مش رجاله 

حور :في اي 

يزن :سيفار ياحور هرب من المخزن يلا لازم اوصلك البيت 

وصلوا البيت سابها مع الاء 

الاء :كنتي فين ياقمر وجايه فرحانه كدا 

حور :كنت مع يزن بنتمشي وطلب انه يتجوزني 

الاء:طب قولتي له إنك حامل 

حور :خايفه من رده فعله وبعدين قولت هقوله و توكلت علي الله لسه هقوله الفون رن 

الاء :هتقوليله صح 

حور :مش عارفه 

الاء :انا خايفه عليكي ياحور 

حور :ربنا معانا صحيح سيفار هرب 

الاء :هرب 

عند مراد ونرمين 

مراد :ها يدكتوره 

دكتور:بخير اووي احنا في الشهر الخامس وهما بخير 

مراد بابتسامه وبص لنرمين :الحمد لله 

نرمين :يعني ممكن اعرف جنس البيبي أمتي 

مراد :مش مهم الجنس المهم أنه يكون بخير 

الدكتوره:أنه اي بقولك هما يعني حضرتك الجنينين

مراد بابتسامته:اي دا انتي مش قصدك علي نرمين والبيبي 

الدكتور :لا اقصد الجنينين حضرتك مكنتش تعرف ولا اي 

مراد :لا يادكتوره بس شكرا وبص لنرمين شكرا يانرمين واخدها وروحوا ورن علي عز 

عز في بيته مع أحد السيدات 

صفاء:وحشتني اوي ياعز وبتحضنه 

عز :وانتي كمان

صفاء: حساك متغير منتش عز اللي اعرفه 

عز :متغير في اي 

صفاء:مش عارفه بس من ساعت منتا شغلت البت دي في الشركه معانا  وانت متغير كنت بتكلمني علطول دنتا لسه مكلمني النهارده من تلت شهور كله بسببها صح 

عز :تقصدي مين 

صفاء :الحربايه وعد 

عز بعصبية :اصفاء مسمحش تقولي عليها حاجه

صفاء:و كمان مدايق علشانها كمان 

عز :صفاء متجبيش سيرتها وخلينا في ليلتنا 

صفاء :عز انت بتحبها 

عز:اي الجنان اللي انتي بتقوليه دا 

صفاء :رد ياعز 

عز :لا مش بحبها وخلينا في ليلتنا بقا 

صفاء : امال لي بحسك ميال معاها 

عز :يووه صفاء انا جايبك علشان تفرحيني مش تنكدي عليا 

صفاء قامت :عز انت اي انا ماشيه

عز بيبصلها :في داهيه ومشت قام عز 

وبدأ يلبس و راح أحد الملاهي لينسي كلام صفاء 

عند حور والاء

الباب خبط فتحوا لقوه يزن وعمر 

عمر ابتسم لما شاف الاء 

يزن :ادخل ياعم الحبيب

دخلوا وجايبين معاهم شيخ وشريف احد رجاله زين  ودخلوا في الصالون 

حور :وه عمر هيعملها ولا اي 

الاء :مش عارفه ياحور 

حور :وه يا حور يمكن يزن قال لعمر أننا هتجوز كمان يومين 

الاء قطعطها:كمان اي انتي مقولتليش 

حور :نسيت المهم قال يجوزك النهارده

الاء:حور فكك مني بس انتي تعملي اي لما تجوزي يزن ويعرف 

حور :مش عارفه منا هقوله 

الاء :أمتي 

حور اخدت تنهيده :دلوقتي 

الاء :مينفعش دلوقتي انتي ناسيه أن يزن انتي قولتي أن سيفار هرب يعني مش وقته 

حور :خلاص انا هيبقي اتصرف وانتي هتعملي اي في اللي جاي يتجوزك دلوقتي 

الاء :دقيقه وراحت شاورت لعمر وجه 

الاء:عمر 

عمر :قلبه وعمره

الاء :مش كنا متفقين أن بعد سنه 

عمر بعدم فهم :اي ياحبيبي اللي بعد سنه 

الاء :جوازنا 

عمر :ايوا يالولتي 

الاء :امال دا لمين 

يزن قرب ليهم  :مش ليكم يا حبايب بص لحور دا لينا ويلا ياحور تمضي 

الاء وحور بصدمه :لينا وتمضي 

لقاء القدر

يتبع


10

يزن :دا لينا ياحور تمضي 

الاء وحور بصدمه :لينا وتمضي

يزن : اصل هتجوز انا وحور وبعدها تنزلوا مصر 

الاء وحور بنفس الصدمه:ننزل مصر 

يزن:اها مصر سيفار هرب ولازم انا وحور نتجوز ياشريف هات لحور تمضي 

شريف :اتفضل ياباشا 

يزن :امضي ياحور 

حور :مهو قبل ما امضي لازم تعرف حاجه مهمه 

يزن :مفيش حاجه مهمه عندي غير سلامتك 

الاء :مستر يزن لازم تعرف 

يزن بص ل الاء فسكتت 

حور بصت ل الاء والاء بصت ليها ومضت وشريف دخل هو وعمر يمضوا شهود يزن شالها ولف بيها 

يزن :كان نفسي نعمل فرح يليق بحوري بس الظروف انا حجزت ليكم طياره 

الاء:تقصد لينا انت وحور علشان شغلك 

يزن :لا ليكم انتي وحور الاء انتي هتبقي انا هناك 

عمر بص ل الاء :انا هروح معاهم 

يزن :لا انت هتبقي معايا هنا 

عمر :يزن انا مليش في الاكشن 

ضحك يزن :ليك في الرومانسي بس 

حور :وماله الرومانسي 

يزن ابتسم ليها :هو فيه اجمد من الرومانسي 

حور ابتسمت :ياشيخ 

يزن :اه والله هو انا ليا غيره 

الاء وعمر :احم 

يزن :انتم لسه هنا 

الاء :لا هناك 

ضحك عمر :حلوه 

يزن :يعني المفروض يبقي عندكم من الاحمر دا عرفينه اسمه دم واحد و يبص لحور و يغمز و قمره و مصدق يجوزها قاعدين ليه 

عمر :انا بقول كدا بردوا يلا بينا يا الاء 

الاء : هو اي اللي يلا بينا انت مصدقت وانت يامستر يزن أنا عاوزه أفهم أنا حسا اني في دوامه 

يزن :بصي ياستي سيفار هرب و بعت الرساله دي 

أخدت الاء الفون وحور راحت تشوف (يزن الاسيوطي أو ما أقوله صديقي القديم إذا ظننت أنك تستطيع أن تأسر سيفار فإنك مخطأ انا من سيمسك بك و سأخد هذه الجميله تذكر كلماتي جيدا 

الاء اخدت تنهيده :كمل يامستر يزن 

يزن :لما قرأت الرساله بعت الرجاله يدوروا عليه و روحت لعمر وحكيت له والآخر توصلنا أن مينفعش حور تفضل هنا وأنها في مصر هتكون في أمان ولازم حد معاها وانا لو روحت سيفار هيلحقنا فلازم افضل هنا لحد ما امسكه حتي لو حاول ينزل مصر همسكه وهو في المطار بس قابلتني مشكله

الاء :طبعا انك مفروض تنزل مصر لمده ٦شهور علشان شغلك اللي هناك صح 

يزن :اه و حد يأخد باله من حور 

الاء :تمام انا كدا فهمت 

يزن :يلا قوموا جهزوا شنطكم 

الاء و حور :تمام 

ودخلوا 

يزن :عمر روح نام علشان الساعه 7تيجي معايا نوصلهم لل مطار 

عمر :حاضر 

مشي عمر ويزن دخل لحور 

يزن :حوري 

حور :ايوا يايزن 

يزن :تحبي اساعدك 

حور :لا يا يزن 

يزن :شكلك في حاجه 

حور:لا

يزن شد منها اللبس اللي في ايديها ورفع وشها ليه :انا متأكد أن فيه حاجه 

حور :اه 

يزن :اقدر اعرف اي هيا 

حور : انت اي علاقتك بسيفار يا يزن ولي يخطفني

يزن مسك ايديها وقعدها علي السرير وقعد بجوارها 

يزن :بصي ياستي لما أترفضت سافرت امريكا علشان اشتغل كنت مش عارفه اي حاجه وقدمت في أحد فروع الشركه اللي في ولايه كاليفورنيا اللي هيا ملكي دلوقتي كنت لسه موظف صغير وكان سيفار زميلي اتعرفت عليه واتصاحبنا و عرض عليا شغل و هعمل فلوس في وقت قليل وعلشان كنت اوصلك قبلت بيه 

حور : و الشغل اللي هوا 

يزن :سلاح 

حور بصدمه :انت يا يزن 

يزن :اسمعيني ياحور للأخر بعدها فضلت اشتغل لحد ما اشتريت الشركه اللي انا فيها وكمان فرع في نيويورك بعدها جيت اتقدم ليكي تاني لقيت اتكتب كتابك علي الكناني اللي هو منافس شركتي في مصر بس عرفت أن ربنا بيعاقبني بس وقفت شغل و بدأت اشتغل وعلي نفسي لحد ما عملت فروع في كل مكان بالحلال صدقيني ياحور 

حور :طب واي يخلي سيفار يعمل كدا 

يزن :سيفار لما قولتله اني هسيب الشغل اتعصب وفصل يحاول ولكني رفضت 

حور :يزن وبس 

يزن :مراته كانت عاوزه تعمل معايا علاقه وانا رفضت بس وهيا كانت بعته ليا رساله ووقعت في أيده وافتكر اني خونته بس والله ما حصل 

حور:وانا اي يخليني اصدق 

يزن :انا لو كنت عاوز اكدب أو اخبي مكنتش قولتلك أو كنت قولت اي حاجه ومحكتش ليكي بس لا صدقيني انا مهما عدي سنين قلبي منبضش غير ليكي ولا حتي فكر يخون صدقيني ياحور انا بحبك و اللي خلاني اعمل كدا كنت عاوز اجيب فلوس علشان اهلك الله يرحمهم يوفقوا ولما لقيتك اتجوزتي عرفت ان ربنا عاقبني عقاب مقدرش استحمله 

حور دخلت في حضن يزن وهو بدلها الحضن ولكن بحضن اكبر كأنه كان فاقد جزء الذي يجعله يعيش وحصل عليه وهي شعرت بالأمان في هذا المكان يزن اخد نفس عميق في حضن حور 

يزن :حوري انا بحبك 

حور :وانا كمان يا يزن

عدي وقت و حور في حضن يزن حتي نامت 

يزن :حور بص عليها لقاها نامت شالها وفردها علي السرير ونام بجوارها لتدفن حور رأسها في صدر يزن لتنام في أمان و يزن ينام أيضا وفي حضنه حور ليعلن إنتصاره 

في الساعه الخامسه صباحا 

تدخل الاء حجره حور لتيقظها فتجد حور نائمه في احضان يزن فتبتسم وتخرج وتغلق الباب 

الاء :قد منا فرحانه ليكم قد منا خايفه من اللي ممكن يحصل وتخبطت علي الباب 

يزن يستيقظ علي صوت الخبط :ايوا 

الاء :مستر يزن حضرتك هنا 

يزن :ايوا في اي. 

الاء :الطياره 

يزن :الساعه كام 

الاء :خامسه 

يزن :تمام حضري الفطار وانا هصحي حور وجاي 

الاء :تمام 

يزن بنظر لحور وملامحها فتخبط الاء تاني 

يزن: ازعاج والله

الاء :مستر يزن اعمل حسابك في الفطار 

يزن :ايوا وعمر 

تستيقظ حور وتنظر الي يزن 

حور :صباح الخير 

يزن :انتي الخير اللي في حياتي 

حور :الساعه كام 

يزن :5 ونص 

حور :اي دا لسه ساعه ونص 

يزن :في اي 

حور :الشنطه عاوزه اضبطها 

يزن :نضبطها سوا 

حور :يلا 

بدأوا في تجهيز الشنط سوا والفطار خلص وعمر جه و فطروا كلهم سوا وراحوا للمطار 

يزن :خلي بالك من نفسك ياحور هتوحشيني 

حور :وانت كمان هتوحشني يايزن وتدخل في حضن يزن

عمر :الاء خلي بالك من نفسك و جو أخرج بليل واتمشي مش في مصر 

الاء :حاضر ياعمر 

عمر :معتش هشوفك غير بعد سته شهور 

الاء :هنكلم كل يوم 

عمر :ما تجيبي حضن زي الناس اللي هناك دي 

الاء :عمر 

عمر : بهزر اي علطول قفوشه كدا في سره كلها سنه يا الاء

ركبوا الطياره 

عمر : هتوحشني اووي 

يزن :وانا كمان 

عمر :اي دا الساعه بقت ٨واحنا واقفين نفس الوقفه 

يزن :الشركه 

عمر :طب سلام 

يزن :يلا ياعمر علشان هتشتغل معايا

عند عز في الشركه 

مراد :يابني مش هتبطل اللي بتعمله دا 

عز :بعمل اي 

مراد:كل يوم مع وحده انت عاوز تثبت اي انت مكنتش كدا 

عز :مكنتش كدا ازاي 

مراد:يعني مكنتش كل يوم مع واحده 

عاوز تثبت اي يا عز الدين 

عز :اثبت اي يعني

الباب خبط 

عز :ادخل 

تدخل وعد 

وعد :الملفات اللي حضرتك طلبتها وانتهت لوجود مراد. اهلا مستر مراد 

مراد :اهلا ياوعد 

وعد :حضرتك شكلك لطيف النهارده 

مراد :بجد تسلمي مش احلي منك 

عز :اظن أن دي تبعي في الشغل وانا مش بحب الهزار معلش يامراد وانتي ياوعد أبقي استلطفي فيا اقصد بعدين 

وعد :تمام يا مستر عز 

عز ابتسم :فين الفطار 

وعد : منش كفتريا اللي عاوزه اقدر تروح تجيبه 

عز :وعد خصم

قاطعته وعد :الفطار اهو وطلعت سندوتشين 

عز ابتسم :تمام اتفضلي علي مكتبك 

وعد :تمام خرجت وعد 

مراد بص لعز وعز بصله باستغراب

عز :في اي يامراد 

مراد :انت بتحبها

عز :يوووه لا يامراد عز الدين مبيحبش ولا ليه في الحب 

مراد :عز انت صاحبي بقالك اكتر من 15سنه وانت بقولك انت بتحبها يلا انا رايح اشوف شغلي مشي مراد 

عز وقف قدام الشباك 

عز :انت بجد بتحبها ولا اي ياعز 

بعد مرور شهرين 

الاء :حسبي ياحور حور أدت ليها العصير تسلمي 

حور :حبيبي 

الاء :هو انتي حاليا في الكام 

حور :أواخر التامن 

الاء: اه ربنا معاكي وبتقلب في الفيس ايه دا يزن نزل خبر جوازكم والصحافه والدنيا مقلوبه 

حور :والله بجد 

الاء :اه حتي شوفي 

حور بتقرأ:جواز رجل الأعمال يزن الاسيوطي من بنت عمه حور الاسيوطي وصرح بأنه يقوم ليله الزفاف فور رجوعهم من باريس حلوه تصدقي واي الصوره دي صورتي وانا في أولي جامعه منك لله يايزن 

الاء بضحك :بس حلوه اه صحيح دا يزن بعتلي بيقولي ممكن ميعرفش يجي كمان اربع شهور 

حور :يبقي حلو اكون عرفت افكر هنعمل اي 

حور تشعر بألم ولكنها لم تهتم 

عند مراد 

نرمين :مراد شوف السوشيال مقلوبه عن أي 

مراد بدأ يقرأ بص لنرمين :حور اتجوزت يزن 

نرمين :وراحوا يقضوا هآني مول في 

باريس 

مراد :انا متأكد أن فيه حاجه غلط 

نرمين بعصبيه:حاجه غلط مراد انت لسه بتحبها 

مراد: اهدي يا نرمين 

نرمين :انا استحملت كتير يامراد 

مراد :انا اسفه يانرمين قلوبنا مش ملكنا 

نرمين بدموع :عندك حق لو كانت ملكنا عمري مكنت هخليه يحب حد زيك 

مراد دخل نرمين في حضنه لتهدأ

عند حور 

رجع الألم مره اخري ولكن صعب 

حور :الاااااااااء ااااااااااااه

الاء جري:في اي 

حور :انا بولد ياغبيه 

الاء:ناااعم دا وقته 

لقاء القدر

يتبع

تكملة الروايه من هنااااااا 

تعليقات

التنقل السريع