القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية زواج قاصر كامله من الفصل الأول إلى الفصل العاشر بقلم اية عرفات


 رواية زواج قاصر كامله من الفصل الأول إلى الفصل العاشر بقلم اية عرفات 



رواية زواج قاصر كامله من الفصل الأول إلى الفصل العاشر بقلم اية عرفات 

في دوار كبير في ألصعيد كانت تعيش عائلة الحاج مختار 

في صباح يوم جديد طرق باب الدواى فتح البواب 

البواب يادي النور يادي الهنا منور الدنيا كلها يا باش مهندس احمد 

احمد: ازيك يا عم حسنين الحاج فين 

البواب: قاعد في البرانده اتفضل ده هيفرح اوي لما يشوفك 

احمد دخل باب الدوار واتجه نحو البرانده

مختار: انا مش مصدق عيني ابني فاكر أبوه وجاي يزورو 

احمد قبل ايد أبوه 

احمد :وحشتني اوي يا حاج سامحني والله الدنيا مشاغل 

مختار: الدنيا بردو الي نستك ابوك وأهلك وآله الحربوه الي متجوزه 

احمد :يا بوي كل ما اجي تفتح سيرة سهام مراتي انت مش هتنسي بقا الموضوع ده 

مختار :انا انسي اي حاجه معاد لوية دراعي ودي انت لويت دراعي وكسرت كلمة ابوك بسببه من 27سنه

احمد :يا بوي انت الي صممت واجبرتني أعمل كده 

مختار: كانت بدي اجوزك بنت عمتك بس انت لويت دراعي وهربت يوم الدخله وخليت منظري عار قدام أهل البلد كلهم وبعدت عني 10سنين بسبب مراتك

احمد: خلاص يا بوي انسي الكلام ده انا دلوقتي اولادي بقو اطول مني سامحني بقا كل ما اجيلك تفتحلي السيره دي 

مختار: وولدك سنهم قد اي دلوقتي

احمد :عندي ابني ادهم الكبير 25سنه وبنتي مي 23سنه ويوسف ابني 20سنه

مختار :وآله عال احفادي ومشفتهمش وآله مره 

احمد :مهو انت مش عايز مراتي تدخل الدوار هنا وهما لسه صغيرين مينفعش ييجو لوحدهم 

مختار: صغيرين وآله عال الواحد فيهم زي الشحط وتقولي صغيرين 

احمد: انا المرادي مش جيلك لوحدي 

مختار :امال جايب معاك اي الديب من ديلو 

احمد: ادخل يا يوسف 

يوسف شاب نحيف وشعره كبير وعيونه بني لبس تيشرت ازرق وبنطلون ابيض وشنط كتف 

يوسف: السلام عليكم 

الجد :مختار عليكم السلام مين ده 

احمد: يوسف ابني 

الجد :جيبلي شخشيخه وتقول عليه ابني 

يوسف: مين ده يا بابا 

احمد :ده جدك مختار سالم عليه وحب علي أيده 

يوسف: اسلم عليه تمام احب علي أيده ازي 

احمد زق يوسف علي جده 

يوسف: ازيك يا جدي 

الجد: ازيك يا ولدي عامل اي 

يوسف: تمام يا جدي والله 

الجد :وناوين تقعدو معايا كام يوم انشالله 

احمد :3ايام يا حاج باذن الله 

الجد: وآله عال كل سنتين تجيالي3ايام 

احمد: معلش يا بابا انشالله مش هغيب عنك تاني 

الجد: وباقي عيالك مجوش ليه وآله مش قد المقام 

احمد: لا والله يا بابا ادهم بيمر بمشاكل في حياته ومضغوط ومي مسافره بره مصر في بعثه 

الجد: بو بو بو بنتك مسافره بره مصر لوحده 

احمد :هي في أوربا ومعه أصحابه 

الجد :ومش مكسوف من نفسك 

احمد :يا بوي العيشه هنا غير العيشه في مصر وبنات هنا غير بنات مصر 

الجد :طبعا انت وتقولي علي بنات مصر منا شوفت عينة مراتك 

الجد: سكينه انتي يا بت 

سكينه اامرني يا حاج 

الجد: روحي ظبطي اوضه سيدك احمد لانه هينام فيه هو ووالده 

سكينه :حاضر يا حاج 

يوسف: طب هعمل مكالمه يا بابا لحد ما تبقي كل حاجه تمام 

احمد: ماشي يا ابني 

يوسف طلع في الجنينه يتفقد الزرع والمنظر الجميل مره واحده اتكعبل في رجل ووقع علي الارض بص لقي طفله بضفاير جميله جدا 

يوسف قام ونفض نفسه

يوسف: اي الغباء ده انتي يا بت انتي 

ساره :اه رجلي انت أعمي مبتشوفش 

يوسف :انتي الي غلطانه وكمان بتقوحي حد بيلعب في الأرض كده 

ساره: ايوه انا ولم نفسك بقا وشوف انت رايح فين 

يوسف :اي ده انتي لسانك طويل كمان 

ساره: لا وأيدي اطول 

يوسف: متورينا شطرتك 

ساره: ضربت يوسف بالبوكس في وشه وطلعت تجري 

يوسف: خدي يا بت هشوفك تاني والله ما انا سيبك 

يوسف دخل ألدوار واتجه لاوضته واتعمق في النوم 

الساعه دقت 8باليل 

احمد: يوسف اصحي يله 

يوسف :يا بابا سبني نايم انا تعبان 

احمد: يله علشان العشاء جاهز 

يوسف: اتعشي انت يا بابا وانا اول ما اقوم هتعشي 

احمد: مفيش هنا الكلام ده الساعه تيجي 8لزم الكل يبقا علي السفره والغائب بيتعملو حساب قوم خد دش وحصلني 

يوسف: حاضر يا بابا 

احمد طلع من الأوضه واتجه للسفره 

مختار: وآله عال انك فاكر عادتنا وتقاليدنا 

احمد :طبعا يا بابا غصب عني بعدكم عني انتي وحشتوني اوي وبدأ يسلم علي اخواته واولد اخواته

بعد دقائق نزل يوسف 

يوسف: اي يا جماعه انتم عاملين حفله وآله اي اي الناس دي كله 

الجد :العيب مش عندك يا ولدي العيب علي ابوك أنه معرفكش علي عمامك وولاد عمامك 

يوسف: بدأ يسلم علي كل الموجودين 

الجد :خلاص كفايه كلام اقعد جمب بت عمك اهنه 

يوسف: حاضر 

يوسف وهو بيقعد شاف البنت الي ضربته بالبوكس في وشه 

يوسف بصوت واطي 

يوسف :هو انتي يا بنت ال,,,,

ساره: لم نفسك لوله جدي قاعد كان زماني بديك في البوكس في وشك 

يوسف: بقا انتي يا بنت المفرقشه بنت عمي 

ساره :ضربته في رجله وهو قاعد 

الجد: احم احم الحمد لله خلص أكلك يا احمد وحصلني علي البرانده وبعد نص ساعه تيجي انت يا مصطفي ومعاك اخوك سليمان 

احمد :حاضر يا بابا 

بعد ما احمد خلص اكل 

احمد :دخل البرانده لابوه 

مختار: تعال يا ولدي اقعد جاري  اهنيه

احمد :حاضر يا بوي 

جهز :نفسك عندينا فرح بكره 

احمد: بجد فرح مين وليه محدش قالي 

مختار: لاني محدش لسه يعرف 

احمد: مش فاهم وفرح مين 

مختار: فرح ساره بنت اخوك سليمان 

احمد :ساره دي بنت اخويه الصغيره 

مختار :كانت صغيره دلوقتي بقت عروسه 

احمد: عروسة اي يا بابا دي سنه ميجبش 15سنه 

مختار: لا يا ولدي هي 16سنه 

احمد: مختلفناش يا بابا بس هي لسه صغيره 

مختار: انا الي احدد إذا كانت صغيره وآله لا وانا قولت عروسه تبقي عروسه 

احمد: والله يا بابا بدام انت موافق واخويه موافق خلاص علي بركة الله 

مختار: انت مش عاوز تعرف مين العريس 

احمد :اه صحيح مين 

مختار ابنك يوسف 

.............................

الي اللقاء في البارت الثاني 



زواج قاصر البارت التاني 

مختار: انت مش عاوز تعرف مين العريس 

احمد: اه صحيح مين و العريس 

مختار: ابنك يوسف 

احمد :يوسف مين ابني انا 

مختار: هو انت عندك ميت عيل اسمه يوسف 

احمد: لا يا بابا بس انا مصدوم يوسف مين ده لسه عيل 

مختار: ومالو بكره يبقا راجل اخواتك كانو اصغر منه واتجوز وخلفو كمان 

احمد: يا بابا الزمن غير الزمن انا ابني لسه في تانيه كليه

مختار: انا قولت كلمه والموضوع انتهي اخوك شويه وهيدخل تطلب ايد بنته منه

احمد :ولو معملتش كده يا بوي 

مختار: يبقا كسرت كلمتي ولويت دراعي زي ما عملت زمان بس المرادي قبل ما تمشي تستني تحضر جنازة ابوك لاني من النهارده هيكون ابوك مات من حياتك وانا هكون معنديش ولد اسمه احمد من الاول وورثك كله هوزع علي اخواتك 

احمد :يا بوي انت عارف اني وآله هممني ورث وآله غيره 

مختار: انتهي الكلام الفرح بكره عرف ابنك بطريقتك 

احمد :وأفرد موافقش 

مختار: من امته العيال بيمشو كلمهم علي الكبار 

احمد :طب بعد اذنك يا بوي هطلع ارتاح شويه 

مختار :مش قبل ما تقولي رايك علشان إبداء بالتحضيرات 

احمد :مفيش كلمه بعد كلمتك يا بوي 

مختار: هو ده ابني الي ربيته وكبرته 

وفجاء دخل سليمان ومصطفي اخوات احمد 

مختار: اخوك طلب مني ايد بتك ساره وانا وافقت 

سليمان: مش يابا الاول اجوز الكبيره وبعدين افكر في الصغيره 

مختار: بتك مريم غاويه علام ولسه نصيبه مجاش 

سليمان: بس البت صغيره يا بوي 

احمد :قولو يا سليمان قولو 

مختار بزعيق وصوت عالي 

مختار: جرالكم اي يا ولاد مختار الالفي من وقتيه بتكسرو كلام ابوكم أو بتقوحو

سليمان :انا اسف يا بوي الي انت شايفه صح اعمله 

احمد: حقك عليه يا بوي 

مختار انتي يا حرمه منك ليه زغرطو حدانا فرح بكره 

اشتعلت الزغريط والفرح في دوار الحاج مختار 

تاني يوم في الصباح استيقظ يوسف الساعه ٧ صباحا ونزل الي الجنينه 

طنط سكينه: ممكن مج كوفي ميكس وحاجه خفيفه أفطر بيه 

سكينه :عيني يبن الغالي 

يوسف اي حكاية النور الي عمال يتعلق والزغريط الي سمعه دي وهو بيكلم نفسه ساره جت من وره 

ساره ما كانت تقولي انك مجنون 

يوسف هو انتي ببنت المفرقشه وفضل يجري وره في الجنينه لحد ما مسكه وله دراعها 

يوسف: بقا انتي تضربيني علي خوانه اعمل فيكي اي اعلقك زي الفرخه الديخه دلوقتي 

ساره: سيب ايد يا باف انت 

يوسف شده من ايديه جامد

يوسف: اعتزري وانا هسيبك 

ساره: ده بعينك انت وأهلك كلهم 

يوسف :خلاص خليكي كده انا كده مبسوط 

ساره ضربته علي رجله لحد ما ساب ايديه وعضته من كتفه وجريت جابت كبايه ميه ودلقته في وشه 

ساره :ده الفرق بين ابن البندر وبنت الصعيد وسبيته وطلعت تجري 

يوسف: يابنت العضاضه هتروحي مني فين هتيجي في أيدي تاني 

يوسف قاعد بيسمع مزيكا 

احمد: يوسف يا ابني 

يوسف: اه يا بابا 

احمد: مبسوط هنا 

يوسف: يعني ماشي الحال 

احمد :احنا عندنا النهارده فرح 

يوسف: انا بقول اي كميه الزغريط والاند دي 

احمد :انت عارف انا بحبك قد اي يا يوسف 

يوسف: عارف طبعا يا بابا 

احمد :وعارف انك مش ابني انت صحبي وعوضتني مكان اخوك ادهم ربنا يشفيه 

يوسف: عارف يا بابا اي لازمة كل ده 

احمد :انا بطلب منك خدمة واتمني انك متكسرنيش وتصغرني

يوسف: انت لو طلبت عمري يا بابا انا مش هترداد لحظه 

احمد: انا عايزك تتجوز بنت عمك 

يوسف: انا اتجوز هههههههههههههههه

احمد: انا بتكلم بجد 

يوسف: اتجوز اي يا بابا انا لسه داخل الكليه ده انا حتي معرفش يعني اي جواز 

احمد: جدك طلب مني الطلب ده لو رفضته هيخليني احضر عزاء وهو عايش وانا كسرته مره مش عاوز اكسره تاني 

يوسف: يا بابا الجواز مش يومين ويله بيباي  الجواز عشره وافرض وافقت لزم اشوف الانسانه الي هتعشرني واتعرف عليه 

احمد: مفيش هنا الكلام ده يا بني عروستك متشوفهاش وآله تعرفه غير يوم الدخله 

يوسف: يسلام 

احمد: انا مش بغصب عليك ليك حق توافق وليك حق ترفض ولو رافضت انا هعيش هنا طول عمري تحت رجل ابويه اترجه أنه يسمحني 

يوسف: خلاص يا بابا انا موافق بس لو بعد الجواز مرتحتلهاش أو لو محبيتش وجوده انا هطلقه واعيش حياتي 

احمد: وهو كذلك 

يوسف: طب يله نسافر مصر نعرف ماما وادهم 

احمد :لا أصل النهارده الفرح 

يوسف :لا لا انتو بتهزرو يا جماعه 

احمد: احنا اتفقنا وواعدك يوم ما تقول لا مش عاوزه انا الي بيادي اخلص كل حاجه 

يوسف :تمام يا بابا وانا تحت امرك 

احمد :بدر ابنك عمك وأخو عرستك هيجهزك علي كل حاجه 

في اذان العصر دخلت زينب بنت مصطفي ابن الحاج مختار علي جده 

زينب: ازيك يا جدي 

الجد: اهلا يا بنتي في حاجه وآله اي 

زينب :يا جدي انت ليه اختارت ساره أنه تتجوز من ابن عمي يوسف انا اكبر منه ومن حقي اتجوز قبله 

الجد :ومريم بت عمك اكبر منكم انتو الاتنين انا اخترت ساره لاني ده نصيبه وقسمته ومتخفيش انا عينالك نصيبك بس لسه الوقت مجاش 

زينب: يا جدي بس 

الجد: جري اي يا بت روحي جهازي نفسك مع العروسه الفرح خالص 

يوسف جهز نفسه وكان مترداد جدا وكل ده ومكنش لسه شاف العروسه 

المأذون حضر وكتبوا الكتاب وفرحو وفي آخر اليوم الفرح خلص 

يوسف دخل الأوضه علي العروسه وهي كانت مديه ضهرو ومغطيه وشه 

يوسف: احم احم 

العروسه ،،،،،،،،،،،،،

يوسف: هتفضلي ساكته كتير اديني وشك انتي شكلك لسه صغيره 

العروسه ،،،،،،،،،،،،،،،

يوسف: يبنتي انتي طرشه وآله اي طب لو سمعاني لفي وشك علشان اعرف البني ادمه الي بقت مراتي 

العروسه لفت وشه واول ما شافت يوسف اتنفضتت من الكرسي وشدات الغطا الي علي وشه 

ساره :هو انت 

يوسف :هو انتي 

......................

الي اللقاء في البارت الثالث


زواج قاصر البارت الثالث

ساره :هو انت 

يوسف: هو انتي 

ساره: مش معقول علي اخر الزمن اتجوز نسناس 

يوسف: الجوازه دي لزم تنتهي ودلوقتي اهو انا هروح لجدي وهخليه يلغي كل حاجه 

ساره: وانا كمان هروح لجدي وهقوله زي ما جوزني يطلقني منك

الاتنين: اتجهو الي باب الغرفه سمعو صوت جدهم بيكح خلف الباب اترعبو الاتنين ورجعو لوره 

يوسف: انتي مش عاوزه تروحي لجدك يله روحي 

ساره :أنا مقولتش هروح الي عاوز يروح يروح هو 

وفجاه :باب الغرفه بيخبط 

ساره فتحت الباب 

ام ساره: اي يا عرايس انتم لسه واقفين 

ساره: يا ماما انا مش عاوزه اتجوز خديني يا ماما معاكي 

يوسف: هو انا ماسك فيكي مع السلامه 

إم ساره: اهدا يبني اي عروسه بتخاف في يوم زي ده 

يوسف :هي دي عروسه دي ده امبارح كانت قاعد بضفاير بتلعب في الأرض 

ساره :يعني انت الي عريس وانت شبه العصيه كده 

ام ساره: يله يا ولاد استهدوا بالله جدكم قاعد تحت مستني البشره الحلوه ومستني يطمن عليكي 

يوسف: ما يطمن اتزفتنا اتجوزنا عايز اي تاني 

ام ساره: كلك نظر يا عريس عايز يطمن علي أحفاده وبيقولك أول ما تخلص تجيب الملايه وتنزل تحت علشان يضربو نار 

يوسف: ملاية اي انا مش فاهم حاجه 

ام ساره: متكسفنيش بقا يا عريس يله اسيبكم انا تقلع لعروستك الفستان 

ام ساره خرجت من الغرفه 

يوسف: ملاية اي هما عايزين اي مني 

ساره :معرفش انا يعني اتجوزت قبل كده 

يوسف :يعني انا الي اتجوزت يا لميضه يا ام نص لسان 

شويه وسمع حد بينادي من البلكونه طلع ولقي أبوه 

احمد :اي يبني خلص كلهم قاعدين وانت لسه لبس متصغرنيش قدامهم 

يوسف: انا مش عارف اعمل اي 

احمد :هما تحت عاوزين الملايه أنجز واخلص

احمد مشي وسابو دخل من البلكونه لقي ساره بتحاول تفك سوستة الفستان مش عارفه احمد قرب منه وجه علشان يفك السوسته زقته وقع علي السرير 

يوسف: تصدقي انا غلطان 

ساره: ابعد عني يا واطي 

يوسف :بطلي طولت لسان بقا وخليني اشوف اي حكايه الملايه دي 

ساره: أنا بشوف في اي فرح عندنا بيجيبو ملايه عليه دم احمر ويلفو بيه البلد كله 

يوسف: اه بس انا بفهمت قصدهم اي 

ساره :قصدهم اي 

يوسف :دي حاجه متتشرحش دي حاجه بتتنفذ علطول 

ساره: مش فاهمه 

يوسف :انا مستحيل اعمل الي في دماغهم ده 

ساره :الي هو اي 

شويه وسمع صوت جده بينده خلص يا ولدي الناس مستنيه 

يوسف :انا لزم اشوف حل 

يوسف سحب السكينه من طبق الفاكهه 

ساره :هتعمل اي يا مجنون 

يوسف فرد رجله ورفع الجلبيه الي كان لبسه وعور نفسه من رجله وشد الملايه من السرير وبله من الدم الي في رجله

ساره: انت الي اي الي انت عملته ده 

يوسف: اسكتي انتي هتفضحيني 

ساره: استني هكتملك الجرح 

ساره جابت طرحه وربطته علي الجرح 

يوسف: الي حصل دلوقتي أوعي تجيبي سيره لحد بيه ولو حد خبط أوعي تفتحي وانتي لبسه الفستان مفهوم 

ساره :حاضر 

يوسف نزل لجده اول ما شافوا نازل ومعه الملايه ابتدأت الزغريط وضرب النار 

مختار :سبع زي جدك يا ولدي 

احمد حضن ابنه 

احمد :رفعت راسي ربنا يحميك 

مختار: اطلع اتعشي مع عروستك يا ولدي 

يوسف طلع الغرفه وخبط عليه 

ساره: مين 

يوسف: انا افتحي 

ساره: فتحت الباب 

يوسف: الحمد لله خلصنا انا جعان اوي 

ساره: الاكل عندك اهو اطفح 

يوسف :في واحده تقول لجوزها اطفح وانتي مش هتطفحي معايا 

ساره: لا شكرا 

يوسف بدأ ياكل وساره كانت بتحاول تفتح سوستة الفستان يوسف اول ما شافه قم من وره وقرب منه وحاول يفتحله السوسته ساره حاولت تبعد عنه وهو زقه بعنف ورجع شعره قدام وهمس في ودنه 

يوسف: هووووووس 

وبدأ يفتحله السوسته وهو بيفتحله كان بيمشي صبعه علي ضهره ساره زقتو وجريت علي الدولاب شدت حاجه من الدولاب تلبسه وجريت علي الحمام وقفلت الباب 

خلصت الشوار بتاعه وجت علشان تلبس اتفاجت اني الي جبتو من الدولاب قميص نوم امه كانت حطهواله الاول اتكسفت مبقيتش عارفه تعمل اي 

بعد شويه 

يوسف: اي هتموتي في الحمام اطلعي عايز اخد دش  

ساره: ممكن يا اسمك اي تنايلني عبايه من عندك 

يوسف: لا انا مش ساعدتك من شويه وانتي زقتيني 

ساره :امال انا هخرج كده 

يوسف :الي ختيه من الدولاب اطلعي بيه 

ساره :علشان خاطري 

يوسف: خاطرك اي هو انا طيقاك 

ساره لبست قميص النوم القصير وطلعت من الحمام وكانت مكسوفه اوي وطلعه تشد في القميص لمحه يوسف بشعره المبلل وجسمه المليان وأعضاء جسمه كله ظهره وهي كانت بصه للأرض

يوسف :اي ده 

ساره جريت علي الدولاب وفتحته وخدت من ترنج لانه ملقتش عبايه وجريت علي الحمام مسكه يوسف وزقه لحضنه 

يوسف: خليكي لبسه ده حلو عليكي اوي 

ساره بدأت تترعش 

يوسف: اهدي شال شعره من حاولين عينيه 

ساره لو سمحت سبني 

يوسف:  انتي كأنتي امبارح طفله لكن بعد ما شوفت الحاجات دي في واحده عروسه زيك تلعب في التراب 

ساره حاولت تفك نفسه منه 

يوسف: لو انت عاوزاني ابعد عنك انا هبعد بس عاوزه اعرفك اني دي فرصه حلو اخد كل حقي منك الي انتي عملتيها فيه بس انا مش هعمل كده علشان دي مش أخلاقي وفكه من حضنه 

يوسف: ادخلي غيري الي انت لبسه ده 

ساره جريت علي الحمام 

ساره: فضلت تبكي في الحمام 

يوسف :انا اي الي كانت هعمله ده انا اول مره احس نفسي ضعيف كده انا خلاص كانت دقائق وهستسلم الحمد لله لاني دي عمره ما هتكون شريكة حياتي الي انا عاوزه 

ساره خرجت من الحمام لبسه ترنج زيتي ولفه شعره بتوكه ورفعه لفوق 

ساره :متفتكرش اني انا هسكتلك علي الي انت عملته ده انا بقا هوريك النجوم في عز الضهر 

يوسف: هو انا لسه عملت حاجه هو انتي مش كانتي فرخه من شويه اي طلعلك ريش 

ساره :تحب تشوف 

يوسف :احب اوي وريني 

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

الي اللقاء في البارت الرابع


زواج قاصر البارت الرابع 

ساره: تحب اوريك 

يوسف: احب اوي وريني بس دقيقه واحده 

يوسف قلع البنطلون والتيشرت الي هو لبسه وفضل بالشورت والفلنه

يوسف: يله تعالي وريني الي عندك وانا هوريكي الي عندي 

 ساره انصدمت من المنظر وجريت علي السرير واتغطت بالحاف 

يوسف ابتسم ابتسامه خفيفه ودخل ياخد شاور 

ساره فضلت تفكر مع نفسه 

ساره: ازاي جسمه نحيف كده وعنده العضلات دي كله ده احسن من بتوع السيما 

يوسف طلع من الحمام 

يوسف: متخمديش ليه 

ساره: هنام اهو 

يوسف :جه ينام علي السرير ساره قامت وقفت علي السرير 

ساره: اي ده انت هتعمل اي 

يوسف :هنخمد في اليوم الي مش هتعدي ده

ساره :وانت بقا فاكر انك هتنام جمبي 

يوسف: والله انتي شايفه سرير تاني في الأوضه وانا منمتش عليه

ساره: الأرض موجوده نام علي الارض 

يوسف بضحكه خبيثه

يوسف: مش يوسف احمد مختار الالفي الي ينام علي الارض عايزه تتخمدي انتي علي الارض اتفضلي 

ساره :وانا بردو مش ساره سليمان مختار الالفي الي تنام علي الارض 

يوسف: انا عن نفسي هنام علي السرير انتي عايزه تنامي نامي مش عاوزه اتخمدي علي الارض 

يوسف قلع وفضل بالبوكسر 

ساره خبت وشه اي 

ساي :الي انت بتهببه ده 

يوسف: انا متعودتش انام غير كده 

ساره: انا مستحيل انام جمبك كده انا هرجع اوضتي انام فيه 

يوسف نام علي السرير 

يوسف:والله برحتك انا مش ماسك فيكي بس لو قبلتي جدك أو ابوكي استلمي الي هيجرالك خصوصا اننا لسه مطلعين الملايه 

ساره: طب انا هنام علي السرير وهحط مخده بينا وانت غطي نفسك 

يوسف: انا مبحبش انام ومخده جنبي بحب امدد علي السرير براحتي وبالنسبه لي اغطي نفسي برده انا مبحبش اتغطي وانا نايم اتخمدي بقا 

يوسف نام وقفل النور وساره نامت جمب منه علي طرف السرير وشويه والكلاب بدأت تهوهو

ساره اول ما سمعت صوت الكلاب اتفزعت من علي السرير واترمت في حضن يوسف كان فيه ضوه بسيط في الغرفه 

فضلت متبته في حضن يوسف ويوسف بيشم ريحه شعره الجميله وبدأ يحط أيده علي ضهره ويطبطب عليه ساره بعد دقائق بعدت عن حضن يوسف 

ساره: انا اسفه 

يوسف بصوت واطي  

يوسف علي اي بس بتخافي من الكلاب 

ساره :بخاف من اي صوت لما بكون نايمه بقوم مفزوعه واختي مريم كانت بطبطب عليه 

يوسف: اعتبريني اختك مريم في اي وقت 

ساره ابتسمت ابتسامه جميله 

يوسف :اي ده انتي بتضحكي زينه امال اي يا شيخه

ساره اتكسفت ورجعت دورت وشه ونامت 

يوسف: انا هنام وياريت متعملليش افلام 

ساره: اتخمد واسكت 

يوسف: يخربيت طولت لسانك 

ساره نامت ويوسف فضل يفكر في الحضن ويقول لنفسه انا اي الي بيحصلي لما بتقرب مني بحس اني ضعيف وعايز ،،،،،،،،لا لا يا يوسف دي لا شبهك وآله هتنفعك دي جوزه موقته 

تاني يوم الصبح الباب بيخبط ساره صحيت من النوم 

ساره: انت يا اسمك اي انت قوم الباب بيخبط 

يوسف: يوووه انا مبحبش حد يصحيني ميخبط وآله يولع الباب قومي افتحي 

ساره: افتح ازاي وانت مش لبس حاجه 

يوسف: لا لابس بوكسر قومي افتحي بقا وحلي عن دماغي 

ساره ضربته بالمخده وهو نايم وقامت وقفت وره الباب 

ساره: مين 

ام ساره: أنا يا بنتي افتحي 

ساره مكنش بايديه حاجه غير أنه تفتح

ام ساره :ومعه زينب بنت عم ساره صباحيه مباركه يا عروسه امال عريسك فين بصت علي السرير ورجعت وشه الناحيه التانيه

ام ساره :يوه يقطعني شكلي جتلكم بدري 

زينب: اي ده يا ساره جوزك جسمه وعضلاته حلوه اوي انا اول مره اشوف جسم بالحلاوه دي 

ساره حست بالغيره جريت علي الدولاب جابت ملايه وحطته علي يوسف وهو نايم 

زينب: انا اسفه بس انتي الي فتحتي 

ساره: أنا بحسب ماما لوحده طالما دخلتي ولمحتي المنظر ده مكنتيش تبصي 

ام ساره: خلاص يا ولاد  حصل خير ده فطارك يا حبيبتي افطرو وانزلو صبحو علي جدكم 

ساره: حاضر 

طلعو من الأوضه وقفلت الباب وراهم ورجعت علي السرير وكانت متعصبه وعماله تنفخ 

يوسف قام من النوم 

يوسف: يا فتاح يا عليم علي الصبح الناس كله بتبتسم علي الصبح وانتي ضربه بوز 

ساره قامت من علي السرير ودخلت الحمام شويه وخرجت 

ساره :ادخل اتزفت علشان ننزل تحت

يوسف قام وقف قدامه 

حبت تهرب منه زقه علي الحيطه وقفل عليه بدراعه 

يوسف: ممكن اسال سوال

ساره: ابعد عني 

يوسف: سوال واحد بس 

ساره :قول بسرعه وسبني 

يوسف: انتي ليه زعقتي لبنت عمك لما قالت عليه كده وجريتي غطتيني وانا نايم انتي غيرتي عليا 

ساره بتهته: غيرت عليك اي لا مغيرتش انا بس محبتهاش تشوف المنظر ده 

يوسف فك ايدو وزقه ودخل الحمام 

يوسف مع نفسه 

يوسف انا مالي بتغير وآله لا انا اي الي بيحصلي بس مش عارف 

ساره لبست إسدال تحفه وبدأت تصلي يوسف طلع من الحمام  لقه بتصلي لبس هدومه و استني لما خلصت صلي 

يوسف: رغم صغر سنك وانتي بتصلي 

ساره :انت كل شويه تقولي صغر سنك خالي بالك انا عندي ١٦سنه 

يوسف :لا تصدقي انتي عجوزه 

ساره: يله اطفح علشان ننزل 

يوسف :طب يله نطفح سوه 

ساره: لا اطفح لوحدك 

يوسف :انتي من امبارح مطفحتيش 

ساره :انت مالك يعم اطفح لوحدك واخلص 

يوسف بدأ ياكل وهي كانت جعانه وهتموت وتاكل ومكسوفه منه 

ساره جت عملت سندوتش ويوسف فضل يضحك 

يوسف :يبنتي اقعدي كلي وآله انتي مكسوفه 

ساره :أنا مبتكسفش ويوم ما اتكسف هتكسف منك انت 

يوسف: اه منا شايف 

ساره: طب والله لقعده وهفطر وبالعند فيك 

ساره قعدت وفطرت مع يوسف 

يوسف: بصي اي حد يسالك عن ليلة امبارح قوليله طول الليل سهرانين ومسبناش بعض 

ساره: ماشي بس ليه 

يوسف: اعملي الي بقولك عليه وبس وديما عامليني تحت قدامهم بحب واحترميني شويه 

خلصو فطار ونزلوا تحت وبداو يسلمو علي الكل وفجاه مريم دخلت عليهم 

الجد :حبيبة قلبي ونور عيني 

مريم: وحشتني اوي يا جدي بجد وحشتني 

الجد :بقا ابعتلك من يومين ومتجييش غير دلوقتي 

مريم :انت عارف يا جدي اني بدرس في الجامعه الامريكيه في مصر والمشوار بيبقي صعب عليه وكمان مبعرفش اخد اجازات علي العموم يا جدي ادي راسك أبوسه 

الجد :سلمي علي عمك  وجوز اختك 

مريم: جوز اختي مين انا ليا اخوات متجوزه 

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

الي اللقاء في البارت الخامس



زواج قاصر البارت الخامس

الجد :سلمي علي عمك وجوز اختك 

مريم: انا ليا اخت متجوزه 

الجد: هو انتي عندك غير اخت واحده 

مريم :قصدك ساره مش معقول 

الجد: ومش معقول ليه هي صغيره 

مريم :اه صغيره ازاي يا جدي تعمل حاجه زي دي دي جريمه 

الجد :جريمة اي يا مثقفه يا بتاعت الجامعات 

مريم :ده زواج قاصر اي زواج قبل سن ١٨يعتبر عرفي مش رسمي 

الجد :انا مبفهمش في الكلام ده الي حصل حصل ودخلتهم كانت امبارح يله قربي وباركلهم 

مريم :بس يا جدي 

الجد: يله قربي يا مريم من امته بترفضي كلام لجدك 

مريم قربت وسلمت عليهم وباركتلهم 

مريم :انا هطلع ارتاح يا جدي 

الجد: اطلعي يا حبيبة جدك 

مريم طلعت ارتاحت 

احمد: دي بنت اخويه سليمان يا بوي 

الجد :اه يا ولادي 

احمد: غريبه كبرت واتغيرت 

الجد: في الجامعه الامريكيه لزم تتغير 

احمد :انت مش بتحب تعليم البنات يا جدي ليه وافقت اني مريم تتعلم 

الجد: لاني مريم دي مش بنت ابني مريم دي بنتي الناس كلها في كفه ودي في الكفه التانيه 

احمد: لدرجادي يا بوي 

الجد: واكتر يا ولدي بعد ما امك ماتت مريم كان عنده ٧سنين مكنتش بتفارقني لحظه حتي لما انام تنام علي الارض جاري علشان لو احتاجت حاجه بقت معزته عندي بالدوار ده كله والناس الي فيه 

احمد :اه ربنا يحميه يا جدي انا همشي بقا يا بوي 

الجد :تمشي تروح فين انت لحقت قعدت 

احمد :هجيلك قريب اوي يا بوي بس علشان وريه شغل والشركه لوحده 

الجد :روح يا ولدي الله يعينك 

يوسف: انا هطلع أرتب هدومي واظبط حالي 

الجد: بت يا ساره 

ساره :نعم يا جدي 

الجد :اطلعي لمي هدومك علشان تروحي مع جوزك 

يوسف :تروح فين بس هي هتفضل هنا وانا كل فتره هاجي ابص عليه 

الجد: ليه ماجرها عاد دي مرتك مكان ما تكون هي رجليه علي رجلك 

احمد: طبعا يا بوي اطلع يا ساره جهازي هدومك ولمي حاجتك

يوسف :بس يا بابا 

احمد :بعد اذنك يا بوي تعال يا احمد عاوزاك  

احمد خد يوسف وطلعو الجنينه 

احمد :انت اي حكايتك تسيب مين هنا هي دي مش مراتك 

يوسف: انت عايزني أخدها معايا مصر وتعيش معايا هناك احنا متفقناش علي كده يا بابا 

احمد: امال انت عاوز مراتك تعيش فين 

يوسف: انت عارف يا بابا لو دخلنا بيه لماما هتعمل فينا اي 

احمد :ده الي خايف منه 

يوسف: ده مش بعيد تدبحني وتدبح حضرتك انا اسف يعني 

احمد: مش مستهله كل ده يعني 

يوسف: لا يا بابا مستهله اتجوز بدون علمه وفي السن ده وكمان واحده من الصعيد 

احمد :انت اطلع اجهز انت ومراتك وسيبالي امك عليه انا 

يوسف طلع الغرفه وكانت ساره بتجهز هدومها 

يوسف: اي ده امال فين الهدوم بتاعتي 

ساره: أنا طبقتهم ورستهم في الشنطه ولمتلك كل حاجتك وده الغيار الي هتلبسه 

يوسف: وفين الجزمه بتاعتي 

ساره: الجزمه جمب الكومدينو والشراب جمبها 

يوسف استغرب من معاملته ليه 

يوسف: انتي تعبانه 

ساره: بعد الشر عليا 

يوسف: امال اي المعامله دي 

ساره: اي يعني هو انا بشتمك 

يوسف: لا بس ماشي انا هدخل اغير هدومي عل ما تجهزي انتي 

ساره: تمام 

يوسف دخل الحمام وساره جهزت هدومه ولبست عبايه سمره وطرحه بيج 

يوسف خرج من الحمام 

ساره: أنا جهزت 

يوسف: هتنزلي مصر كده 

ساره :كده ازاي يعني 

يوسف: يعني باللبس ده 

ساره: امال عاوزاني اللبس اي 

يوسف: اول شوفي فستان عندك حلو ثانيا اخلعي الطرحه الي علي راسك دي وافردي شعرك ثالثا 

ساره :اي يعم انت عاوزاني اعمل كده وجدك يشوفني كده انت عاوزاني اضرب عيارين انا وانت 

يوسف: يعني هتنزلي مصر كده 

ساره :ايوه

يوسف: تمام براحتك يله علشان اتاخرنا 

يوسف وساره واحمد نزلو سلمو علي الكل وركبوا العربيه ومشيو بعد ٦ساعات وصلو قدام فله كبيره عريضه ساره مكنتش مصدقه الي هي كانت شايفه والعيشه الي في مصر 

يوسف :خلاص انزلي وصلنا 

احمد نزل من العربيه 

احمد: هات مراتك وتعال 

يوسف فتح الباب لساره انزلي 

ساره :نزلت ومشيت مع يوسف وقبل ما تخش الفيلا ماسكة في ايد يوسف وتبتت اوي 

يوسف واقف مكانه ورجع بص لوره 

ساره: انا خايفه 

يوسف :من اي احنا مش ببع علي فكره متخفيش انا جمبك 

ساره فكت ايديه من ايد يوسف وكملت  مشي 

دخلو الفيلا وكانت أم يوسف قاعده علي السفره هي وادهم 

احمد السلام عليكم 

ام يوسف: احمد حبيبي انت وحشتني اوي وجريت عليه وحضنته 

احمد: وانتي كمان وحشتيني اوي يا سهام 

سهام :يوسف حبيبي اخبارك اي انبسط في الرحله مع ابوك 

يوسف :انبسط اوي يا ماما 

سهام :مين دي يا احمد 

احمد :دي بنت اخويه

سهام: اه شرفتي يا حبيبتي وسلمت عليه 

سهام: هي جاي تقعد معانا يومين يعني 

احمد: لا دي هتقعد معانا علطول 

سهام :علطول ليه مش فاهمه 

يوسف: اصل اصل اصل 

سهام: في اي متنطق 

احمد :تعالي معايا علي المكتب عاوزك 

سهام: مش هتحرك قبل ما تقولو في اي بالظبط اي الي بيحصل 

احمد: شد سهام من أيديه ودخلو المكتب 

سهام: في اي بقا اديني دخلنا المكتب 

احمد: انا عايزك تهدي خالص وخدي اشربي ميه

سهام: حاضر هاديت وشربت مين دي بقا 

احمد :ساره تبقي مرات يوسف 

سهام: يوسف مين ابني انا 

احمد: ايوه ابنك 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

الي اللقاء في البارت السادس



زواج قاصر البارت السادس 

احمد: يوسف ابنك 

سهام: انت اكيد بتهزر

احمد :لا مبهزرش

سهام: انت ازاي تعمل حاجه زي دي يوسف مين ده الي يتجوز ده لسه بيدرس 

احمد :الي حصل يا سهام خلاص حصل انتي لزم ترضي بالامر الواقع 

سهام: تجوز ابني بدون علمي وكمان من واحده من الصعيد فلاحه وتقولي أمر واقع انت اكيد عملت موامره انت وابوك واجبرتو ابني علي الجوزه دي 

احمد :الزمي حدودك كل حاجه كانت بموافقة ابنك 

يوسف وساره واقفين بره 

ساره :مين الي قاعد علي السفره ه يا يوسف دخلنا واتكلمنا وهو قاعد بياكل من غير حتي ما يدي انتبه لينا 

يوسف: ده ادهم اخويه ده الوحيد الي تتجنبيه خالص في البيت ده كله 

ساره: اشمعنا 

يوسف :لانه مريض نفسي وحالته صعبه 

ساره :مجنون يعني 

يوسف: اسكتي

ادهم شاب وسيم وطويل عيونه خضره شعره طويل ولونه بني فاتح بشرته بيضه جسمه عريض وعنده عضلات بارزه من جسمه 

ادهم خلص اكل وقام من علي السفره وبيتجه للصالون 

يوسف :ادهم 

ادهم :واقف مكانه ومديهم ضهره

يوسف: احب اعرفك ساره مراتي 

ادهم: مبروك 

يوسف :مش هتسالني حصل ازاي 

ادهم :ألمهم أنه حصل مبروك

يوسف :هتفضل مدينه ضهرك 

ادهم :أنا مشغول بعد اذنكم 

ادهم سابهم ودخل الصالون يلعب بالجيتار 

ساره :أنا مش شايفه أنه مجنون 

يوسف: انا مقولتش مجنون في فرق بين المرض النفسي والجنون انتي غبيه هتفهمي ازاي

ساره :حوش الذكاء الي بينقط منك 

يوسف: يبت لمي نفسك هضربك 

ساره :لو راجل اعمله 

يوسف: طب تيجي نطلع اوضتنا وهنشوف إذا كانت راجل وآله لا

سهام طلعت بعصبيه وزعيق بره وكان يوسف وساره واقفين في صالة الفيلا

سهام :يوسف تعال هنا

يوسف :نعم يا ماما 

سهام :بصوت عالي مين غصبك علي الجوزه دي ابوك وآله جدك 

يوسف: يا ماما محدش غصبني علي الجوزه انا وافقت باردتي 

سهام ضربته يوسف بالقلم 

سهام: بقا عندك اراده انت من يومين الباص كان بيجي ياخدك الوقتي كبرت واتجوزت طب كانت قولي قدرني هو انا مش ربيتك وكبرتك وعلمتك وخليتك راجل 

يوسف: ساره اطلعي فوق 

ساره :طب اطلع انهي اوضه

يوسف: نينه ام عوض

ام عوض: نعم يا ابني 

يوسف: لو سمحتي طلعي ساره الأوضه بتاعتى 

سهام :استني هنا انتي راحه فين 

ساره :هطلع فوق 

سهام: انتي مش هتطلعي يوسف طلقه ورجعه مكان ما جبته دلوقتي حالا 

يوسف: كلامك معايا انا يا امي انا بحب ساره ومش هطلقه

سهام: لحقت تحبه انتي لسه شايفه اول امبارح لحقت تحبه انا بقولك طلقه

يوسف: حضرتك مسمعتيش عن الحب من اول نظره ساره اطلعي فوق 

ساره :طلعت مع ام عوض 

احمد:سهام كفاية فضايح لحد كده 

سهام :خربت مستقبل الواد وارتحت

يوسف: كفايه بقا انا عارف مصلحه نفسي 

سهام :راحت لادهم كان بيلعب بالجيتار وآله كانه شي يحدث 

سهام: ادهم واقف الجيتار انت راضي بالي بيحصل ده 

ادهم ،،،،،،،

سهام: بطل الزفت ده 

ادهم ،،،،،،،،

سهام :يعني الواد العاقل الي حيلتي مستقبلو يبوظ كده 

ادهم: واقف الجيتار وواقف قصاد امه فضل يبرق في عين امه ورزع الجيتار علي الارض 

سهام خافت ورجعت لوره وادهم فضل يبرق في عينيه 

ادهم: قولتلك ميت مره يا امي انا مش مجنون 

سهام: عارفه يبني انا اسفه 

ادهم خد امه في حضنه وقبلها من رأسه 

ادهم: أنا المرادي عديته لكن المره الجايه مش ضامن نفسي وزق امه من حضنه وطلع علي اوضته

احمد: يوسف اطلع لمراتك وانتي خلاص الموضوع انتهي وأرضي بالأمر الواقع 

يوسف طلع علي أوضته 

سهام: لو مستقبل ابنك حصله حاجه انا مش هسمحك 

سهام طلعت علي اوضته 

 يوسف وساره كانو راجعين من السفر تعبانين ونامو 

الساعه ١١صحيت ساره علي صوت صويت ورزع في الأوضه الي جمبه 

صحت يوسف بسرعه 

ساره يوسف يوسف اصحي في صوت رزع وصوت عالي في الأوضه الي جنبنا 

يوسف: يوووه بقا هي الساعه كام 

ساره: الساعه ١١

يوسف: متقلقيش كملي نوم 

ساره: مقلقش ازاي قوم فز شوف فيه اي 

يوسف: قام قعد علي السرير

يوسف:  يستي كل يوم جمعه في نفس المعاد ادهم يحصلو الحاله دي يفضل يكسر ويزعق لحد ما يهدي لوحده 

 ساره: طب اطلع هديها 

يوسف: الدكتور مانع اي حد يدخل عليه في الحاله دي ارتحتي بقا نامي واسكتي بقا 

ساره: طب هو هيهدا امته 

يوسف: متخفيش الدكتور شويه وهييجي بديلو مهدا ويهدا 

يوسف صحي وخرج وساره فضلت صحيه علي السرير

شويه والدكتور جه 

احمد :الحقني يا دكتور 

الدكتور دخل ومعه احمد ويوسف كتفو ادهم وادولو حقنة المنوم 

احمد: كده هينام يا دكتور 

الدكتور: ايوه ومش هيصحي علي الصبح 

احمد :وهنفضل علي الحاله دي يا دكتور ده كل يوم جمعه يحصل الموضوع ده 

الدكتور :مهو ابنك مش عاوز يسعدني ويقولي حصل اي في اليوم ده علشان يعمل كده كل يوم جمعه في نفس المعاد 

احمد :انا تعبت معه يا دكتور 

دكتور: ادهم لزم يخرج من الجو الي هو عايش فيه ده 

احمد :ازاي يا دكتور ده حتي مبيخرجش الشارع من اول ما خد كليه الهندسه وحصل موت ابنه وحصلوا كده 

دكتور: لزم حاجه تنسيه كل ده وكل الي حصل في اليوم الي وجعه اوي كده 

احمد :وحاجه اي دي يا دكتور الي هتنسيه

الدكتور :ادهم لزم يتجوز والنهارده قبل بكره لعله وعسي ينسي كل حاجه حصلتلو لما يتجوز ويخلف ويبدأ حياه جديده  

احمد :يتجوز ازاي يا دكتور ده مش ممكن ابدا

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

الي اللقاء في البارت السابع



زواج قاصر البارت السابع 

احمد :يتجوز ازاي يا دكتور ده مش ممكن ابدا 

الدكتور :مفيش حاجه مش ممكنه 

احمد :ده رافض فكره الزواج تمام 

الدكتور: العلاج الوحيد ليه أنه يخرج من الحياه الي هو عايش فيه ويدخل حياه جديده 

احمد :مفيش حل تاني يا دكتور 

الدكتور :ما هو مش عاوز يتكلم ويقول اي الي حصله خلاها بقا كده مفيش حل قدامي غير أنه يتجوز وبردو براحتكم بعد اذنكم 

يوسف وصل الدكتور لحد باب الفيلا 

احمد فضل يفكر في كلام الدكتور ودخل يرتاح في أوضته 

ساره كانت قاعده في الأوضه دخلت خدت شاور ولبست البورنس وطلعت مكنتش تعرف اني يوسف في الأوضه وكان قالع هدومه التيشيرت والفلنه لبس البنطلون بس

ساره اول ما شافته حبت تجري يوسف ماسكه من أيديه ولون ضرعها وقربه احضنه

وهمس في ودنه

 يوسف: انتي لبسه البورنس بتاعي ليه 

ساره: بشعره المبلل اي سيب أيدي 

يوسف :فضل يحرك صوابعه علي رقبتها 

يوسف :هو انتي ازاي كده 

ساره :كده ازاي يعني 

يوسف: انتي حلوه وآله انا الي مش شايف كويس 

ساره :انت الي مش شايف كويس وضربته علي رجله وزقته علي السرير وهو بيقع علي السرير شده معه اتخلع البورنس  من جسمه وبانت تفاصيل جسمه ووقعت علي يوسف وهي عاري 

يوسف مكنش مصدق الي شايفه وساره كانت مغمضه عينيه من الخجل والكسوف شال شعره من حاولين عينيه 

يوسف: كده احلي بجد شكرا انك خلتيني اشوف حاجات انا بجد كانت محتاج اشوفه 

ساره حاولت تقوم كتفها بدراعه وفضل يحسس علي جسمه 

ساره :بدموع بترجاك سيبني 

يوسف اول ما شاف دموعها فك دراعه من وسطها قامت وجريت علي الحمام 

يوسف: انا خلاص مش عارف اي الي بيحصلي انا مبقيتش قادر ابعد عنه لا يا يوسف أوعي تكون حبيته انا بس بوهم نفسي سمع صوته وهي عماله تبكي في الحمام فتح عليه باب الحمام شافه قاعده تحت الدش وعماله تبكي قرب منه وقومه من تحت الدش وخده في حضنه وهي منهاره من البكاء 

يوسف: انا اسف غصب عني 

ساره: انت عارف انت عملت اي 

يوسف: انتي مراتي يعني الي حصل ده كله مفيهوش حاجه غلط 

ساره :انت شوفت تفاصيل جسمي

يوسف: انتي عارفه يعني اي جواز يعني انا يحلالي اني اعمل معاكي علاقه كامله مش اشوف جسمك بس خلاص بقا اهدي وبدا يشم ريحه شعره ويحسس علي ضهره وهي في حضنه 

ساره :زقته وبعدت عن حضنه انت ازاي تدخل عليه الحمام وانا قالعه كده 

يوسف :انتي بس صعبتي عليا وانتي بتعيطي 

ساره :اطلع بره 

يوسف: طب اهدي 

ساره: بقولك اطلع 

يوسف طلع من الحمام لبس هدومه وشويه وساره خرجت لبسه ترنج تحفه 

يوسف: انا خارج هتعوزي حاجه 

ساره: خارج ازاي الساعه١بليل 

يوسف: انتي هتحققي معايا 

ساره :لا مش هحقق بس الوقت اتاخر وانا مش عارفه حاجه هنا استني معايا النهارده 

يوسف بانفعال وصوت عالي 

يوسف: انا مفيش حد بيقولي أخرج وآله مخرجش انا بخرج بمزاجي اتخمدي لحد ما ارجع 

ساره بنبرة حزن :حاضر 

يوسف: حاس أنه جه عليه جامد 

يوسف: انا اسف بس مخنوق شويه ده تليفوني التاني خليه معاكي لو حصل اي حاجه كلميني انا اخر رقم متسجل عندك 

ساره: ماشي 

يوسف: خرج من الفيلا وكان مضايق وبيسال نفسه انا اي الي بيحصلي ده هو انا فعلا حبيته وآله بكدب علي نفسي 

دقت الساعه ٤الفجر وساره صحيه مستنيه يوسف وغفلت ع الكنبه 

يوسف اول ما وصل وشافه نايمه فضل يتأمل فيه وهي نائمه الساعه جت ٦وهو بيتامل فيه ومخدش بالو من الوقت ساره قلات من النوم اول ما فتحت عنيه لقت يوسف قاعد علي الارض وبيتامل فيه وهي نايمه علي الكنبه

ساره: اي ده انت جيت امته 

يوسف: احم انا لسه جاي حالا حتي كانت هصحيكي

ساره :ياااااه انت بتعمل اي كل ده بره 

يوسف قام من علي الارض 

يوسف: مفيش كانت سهران مع صحابي انا هنام ومتصحنيش خالص سيبني اصحي براحتي 

ساره: انا اسفه بس انا غصب عني لما اتاخرت فتحت الكتاب بتاعك لقيتك كاتب جوه ورقه بمواعيد محاضراتك انت النهارده عندك محاضره الساعه ٩الصبح 

يوسف: بانفعال متدخليش في حياتي انتي فاهمه 

ساره :لا ليا ادخل في حياتي انت مش لسه قايل من كام ساعه اني مراتك 

يوسف: ايوه قولت ودلوقتي غيرت كلامي

ساره: انا مليش دعوه بكلامك وهتحضر المحاضره يعني هتحضره قوم خد شاور وانا هنزل احضرالك الفطار 

يوسف: بقولك سيبيني انام يامه والله ما هتعرفي هيحصلك اي 

ساره :وانا بقا هخده عند بعند وهتروح الكليه يعني هتروح 

يوسف: يووووه دخل ياخد شاور وهي نزلت تجهز الفطار ملقتش حد من الخدم صاحي دخلت علي المطبخ ملقتش حاجه تعمله عملت كبايه نسكافيه وجبتله قرص وطلعت علي الاوضه كان خلص الدش بتاعه وبيلبس هدومه 

يوسف: حد من الخدم صاحي 

ساره: لا الفيلا فاضيه من تحت 

يوسف: امال عرفتي ازاي اني ده فطاري كل يوم 

ساره :اي ده بجد انا لقيتني بعمل الحاجه دي ومعرفش ليه 

يوسف: اه تمام انتي في سنه كام يا ساره 

ساره: المفروض ادخل ثانوي بس الي يسمحه جدي قال كيفايكي لحد أكده 

يوسف: ليه يعني كانتي فاشله 

ساره :لا والله انا كانت بطلع الأولي علي دفعتي بس هو حكم بكده 

يوسف: نفسك تكملي تعليمك 

ساره: ده حلم حياتي 

يوسف: خلاص هفضي نفسي يوم وهروح اسحبالك ورقك من هناك وهقدمهولك في مدرسه هنا 

ساره :قامت تتنطط من الفرحه اي ده بجد 

يوسف: اه بجد

ساره :قامت باست يوسف من خده ويوسف كان فرحان اوي وعمال يحسس علي خده 

ساره انا اسفه 

يوسف: في واحده تتاسف لما تبوس جوزها 

ساره اتكسفت وبصت في الأرض بخجل 

فضلو يتكلمو شويه 

احمد وسهام في غرفتهم 

سهام: اي الي مصحيك بدري اوي كده 

احمد :انا منمتش اصلا 

سهام :بسبب كلام الدكتور 

احمد: ايوه 

سهام :وانت قلقان ليه انا هروح النادي النهارده وهجبالو عروسه إنما اي بنت ناس بصحيح 

احمد :يا دكتوره قبل ما تنقي واحده فكري وشوفي الي هتختاريه لابنك دي هتستحمله بالي هو فيه وتقدر تعالجه وآله هتزوده عليه وتخليه يتعقد اكتر 

سهام: انا ازاي مفكرتش في الحاله الي هو فيه 

احمد: انا بقا فكرت ولقيتله العروسه الي هتحبه وهتغيراله حياته وهتستحمله

سهام: مين 

احمد: مريم بنت اخويه سليمان اخت ساره مرات يوسف 

سهام الموضوع ده مش هيتم ولو علي جثتي 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

الي اللقاء في البارت الثامن


زواج قاصر البارت الثامن

سهام: لا ده مش معقول ابدا ده على جثتي

احمد :تقدري تقولي انت رافضه ليه

 سهام: مش رافضه ولا حاجه بس ازاي انت عايز تجوز ابني الثاني برده من واحده فلاحه وواحده صعيديه انت ايه عايز تموتني

احمد: الصعيديه اللي انتي بتقولي عليها دي هي اللي هتستحمل ابنك وهي اللي هتصونه وهي اللي هتحافظ عليها وهي اللي هتعرف تخرجه من الحاله اللي هو فيها وما تخافيش هي متعلمه تعليم عالي وفي الجامعه الامريكيه

سهام :لا انا مش موافقه خالص والكلام ده مش هيحصل ابدا

احمد: انا مش باخد اذنك انا بعرفك وخلاص

احمد ساب سهام وطلع من الغرفه قابل يوسف في  طرقه الفيلا

احمد :لا مش معقول يوسف رايح الكليه انا مش مصدق نفسي

يوسف :لا صدق يا بابا ساره اصرت اني انا اروح الكليه

احمد :والله بنت برافو عليها ده انا غلبت معاك بجد

يوسف: انت ليه صاحي بدري قوي كده يا بابا مش عوايدك انك تصحى بدري 

احمد: انا هلبس وهسافر البلد دلوقتي حالا

يوسف: البلد ودلوقتي اشمعنا يا بابا احنا لسه جايين امبارح

احمد :في موضوع لازم اسافر واخلصه حالا النهارده قبل بكره

يوسف: موضوع ايه يا بابا

احمد :موضوع جواز اخوك لازم اتجوز اخوك النهارده قبل بكره عشان يطلع من الحاله اللي هو فيها دي

يوسف: انت صدقت كلام الدكتور يا بابا

احمد :كلام الدكتور هو الصح انا زي ما فكرتش في الحاجه دي من زمان

يوسف: وانت هتجوزه مين بقى ان شاء الله

احمد: انا هجوزه بنت حماك

يوسف: قصدك مريم اخت ساره

احمد: ايوه هي بنت متعلمه ومثقفه ومحترمه

يوسف: وتفتكر اخويا ادهم هيوافق

احمد :انا هحطه قدام الامر الواقع انا هنزل البلد بالتوكيل الرسمي اللي هو عامله لي وهكتب عليها وهجيبها وهاجي

يوسف :طب استنى يا بابا هاجي معاك

احمد :لا خليك انت لسه عريس جديد انا هروح يوم وهرجع صد رد مش هغيب

احمد غير هدومه واتجه الى الصعيد

ساره :غيرت هدومها ونزلت قعدت في الصالون

سهام :كانت نازله على السلم جريت عليها ساره وقالت لها صباح الخير يا ماما

سهام :ماما مين دي انت اتهبلتي ولا ايه اول واخر مره اسمعك تقولي كلمه ماما دي

ساره :بخجل وطت راسها في الارض وقالت لها انا اسفه

سهام: مش على اخر الزمن واحده زيك تقول لي انا يا ماما انا اسمي سهام هانم وتقولي لي يا سهام هانم فاهمه ولا لا

ساره :بكسره نفس فاهمه فاهمه والله

سهام :وايه العبايه اللي انت لابساها دي وايه الشكل اللي انت ظاهره بيه دي انت دلوقتي حرم يوسف احمد مختار الالفي يعني انت واجهه مهمه للبلد يعني انتي حرم ابن اكبر راجل اعمال في مصر ما ينفعش تبقي بالمنظر ده

ساره: بدموع طب انا مش عارفه البس ايه واعمل ايه ممكن حضرتك تفهميني بالراحه

سهام: انا هبعت لك واحده تنقعك في ميه وصابون وتنظفك وتلبسك وتخليكي بمظهر احلى من ده ايه القرف ده

ساره: حاضر اللي انتي عايزاه يا هانم

ادهم :من فوق وبصوت عالي امي امي

سهام: نعم يا حبيبي

ادهم :انتي ازاي تكلمي مرات ابنك بالاسلوب ده هي دلوقتي ما بقتش غريبه هي دلوقتي بقت مرات ابنك يعني لازم اسلوبك يبقى احسن من ده مالها شكلها وماله مظهره 

سهام: خليك يا حبيبي في اللي انت فيه ما لكش دعوه بالكلام ده

ادهم بصوت عالي: ازاي ما ليش دعوه بالكلام ده وايه اللي انا فيه ما انا طبيعي اهو دلوقتي دي بقت مرات اخويا يعني احترامها من احترام اخويا واحترامي فتكلميها باسلوب احسن من كده لو سمحتي

سهام :هو انت بتعلي صوتك عليه عشان واحده زي دي

ادهم: سهام هانم حضرتك انا ما بعليش صوتي عليك انا بس بفهمك الوضع اللي هي فيه البنت ما غلطتش لما قالت لك يا ماما هي اعتبرتك مامتها ما ينفعش تكلميها بالاسلوب ده

سهام طلعت من الفيلا وراحت على شغلها وكانت معصبه جدا

ساره جريت على اوضتها وفضلت تبكي وفجاه يوسف دخل عليها ولقاها بتعيط جري عليه علي فرب منه

يوسف :ايه بتعيطي ليه

ساره: لا ما فيش حاجه حصلت انا بس البيت غريب عليا ومش عارفه اي حاجه فيه

يوسف: ما تكدبيش عليا حد زعلك او حد عمل لك حاجه ماما كلمتك طب ادهم اخويا عملك حاجه

ساره: لا لا لا ادم اخوك محترم جدا ما عمليش اي حاجه ومامتك كمان محترمه جدا ما عملتليش اي حاجه بالعكس انا حبيت مامتك جدا وهي حبتني جدا وكنا وقعدنا فضلنا نتكلم كثير قوي

يوسف: طب بصي في عيني كده

ساره :خلاص يا يوسف ما حصلش حاجه اجهز لك الغدا 

يوسف: انت هنا ملكه ما فيش حاجه اسمها جهاز لك الغداء في حاجه اسمها هخلي الشيف يجهز الغداء ويحطه علي السفره 

ساره: انا اسفه حاضر هخلي الشيف يحط الغداء على السفره

يوسف :ما تتعبيش نفسك انا قلت له وانا طالع يحط الغداء يلا هغير هدومي نتغدا سوء 

كلهم قاعدين على الغداء سهام وادهم ويوسف وساره

يوسف كان عمال يتكلم مع ساره ويضحكوا مع بعض

سهام: من امتى احنا بنتكلم على الاكل يا يوسف لو سمحت بص قدامك وكل

يوسف :ما فيش حاجه يا ماما لما نتكلم على الاكل الكلام على الاكل مش غلط 

سهام :هو انتم في ايه انتو الاتنين هو انتم الاثنين بقيتوا بتردوا عليا

يوسف: بنرد نقول ايه يا ماما ما فيش داعي لكل ده حاضر انتي مش عايزاني اتكلم علي الاكل انا مش هتكلم

سهام: ايوه ما تتكلمش ويا ريت تبص قدامك وتاكل وانتي كمان يا اسمك ايه  ما تتكلميش على الاكل خلي ابني يعرف ياكل

في الدوار عند الحاجه مختاره دخل احمد مختار ما كانش مصدق نفسه

مختار: ايه يا ولدي حنيت لينا ولا ايه

احمد: ازيك يا بوي

مختار: بخير يا ولدي خير نسيت حاجه ولا في ايه

احمد: لا ما نسيتش حاجه يا ابوي انا بس كنت جايه اتكلم معاك في موضوع

مختار :موضوع ايه يا ولدي خير قلقتني البنت ساره عملت معاكوا حاجه عفشه

احمد: لا يا بوي هي تربيتك عمرها ما هتعمل حاجه وحشه

مختار: امال ايه يا ولدي خير

احمد: انا جاي طالب ايد مريم بنت اخويا سليمان لابني الكبير ادهم

مختار: مريم بس يا ولدي مريم لسه بتكمل علام ومش في دماغها الجواز دلوقتي

احمد: مريم يا ابويا علمها في مصر وبدل ما بتروح تقعد في بيت الطلبه هناك وانت تمشي معاها غفير يحميها ويحرسها بدل كل ده تيجي معانا تيجي تتجوز ابني معانا وتكمل علامها زي ما هي عايزه انا ابني مهندس

مختار :ليه اخترت مريم بالذات يا ولدي وبدام كده ليه ابنك ما جاش يقعد معانا ويشوف عروسته ويكرر هو اذا كان موافق ولا لا ما جايز ما تعجبوش

احمد :انا ابني يا ابوي بيمر بظروف صعبه جدا محتاج واحده تبقى معايا وتسنده وتطلعوا من الحاله الي هو فيه

مختار :حاله ايه يا ولدي

احمد حكى لمختار كل حاجه 

مختار: يعني انتم ما تعرفوش الحاله اللي هو فيها دي وصل لها ازاي

احمد :لا والله يا ابوي والدكتور صمم ان هو يتجوز وانا ما لقيتش احسن من بنت اخويا تقف جنبي وتسندني نغيره من الحاله الي هو فيه 

مختار :انا مش هلاقي احسن  من ابن ابني يتجوز بنت ابني بس في الاول وفي الاخر انا هتكلم معاها واللي في الخير يقدمه ربنا

احمد :خلاص يا ابوي انا هطلع ارتاح وانت اتكلم معها

مختار: اطلع يا ولادي 

وبعد شويه دخلت مريم على جدها

مريم: عايز حاجه يا جدي انا باذن الله هتحرك بعد شويه عشان عندي محاضره الصبح

مختار: اقعدي يا بنتي انا عايزه اتكلم معاكي شويه في موضوع ضروري

مريم :خير يا جدي اتكلم انا سامعاك

مختار :عمك كان عندي ولسه طالب ايدك لابنه ادهم الكبير هو مهندس وعايشين في مصر وبدل المرمطه كل شويه هتعيشي معاهم هناك

مريم: هتجوز وابن عمي يا جدي انا مش في دماغي الجواز ولا في دماغي الموضوع ده خالص انا بتعلم ولسه قدامي كتير انا حتى عمري ما شفت ابن عمي ده في حياتي

مختار: هو طلب ايديك  مني وانا وافقت

مريم :يا جدي انت ما ينفعش تقرر بالنيابه عني اذا كنت  توافق اوترفض دي حياتي وانا حره فيها

مختار :انتي ازاي تتكلمي جدك بالطريقه دي انا اللي غلطان ابوك ياما قال لي لا يا ابوي علام البنت بيفتح عينيها وانا وقفت قدام الدنيا كلها قلت له بنتك هتتعلم يعني هتتعلم وفي الاخر تقولي لي دي حياتي وانا حره فيها

مريم :انا اسفه يا جدي ما كنتش اقصد

مختار :كلمه ورد غطاها يا توافقي على ابن عمك وتتجوزيه يا اما تسيبك من الكليه وهمنعك تروحيها وهتعيشي هنا زيك زي ولاد عمك زي اللي موجودين هنا وده اخر كلام عندي

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

الي اللقاء في البارت التاسع



زواج قاصر البارت التاسع

مريم كانت مصدومه في كلام جدها ومش عارفه تعمل ايه بعد ساعتين بعد ساعتين مريم راحت لجدها في البرنده

مريم :خلاص انا موافقه يا جدي شوف انت عايز ايه وانا هعمله

مختار: اوعي تفكري يا بنتي ان انا هرضالك انك تتاذي في حياتك ابن عمك هيصونك وهيحافظ عليكي

مريم بكثره نفس: خلاص يا جدي شوف انت هتعمل ايه وانا موجوده

مختار: كتب الكتاب هيكون النهارده وعمك هياخدك معاه وهو ماشي بالليل وهتروحي لعريسك هناك

مريم :ازاي يا جدي هروح اعيش مع واحد واتجوزه وانا ما شفتهوش

مختار: انت مش هتبقى غريبه هناك انت هتبقي وسط عمك وعيال عمك يعني مش هتبقى غريبه وانا هبقى مطمن عليك ولو في اي حاجه هترني عليا وانا هبعت لك غفير من الغفره هيجي ياخدك 

مريم بكثره نفس: خلاص يا جدي حاضر

شويه واحمد دخل عليهم

احمد: ازيك يا ابوي ازيك يا مريم يا بنت اخويا

مريم: كويسه يا عمي انت كويس

 احمد: اه انا كويس 

مختار: خلاص يا ولدي انا اتكلمت مع بنت اخوك وهي وافقت شوف انت عايز تكتب الكتاب ميته وانا موجود

 احمد: خلاص يا ابوي ابعت هات الماذون ونكتبه دلوقتي اهو لان انا مستعجل جدا 

مختار: وهو كذلك 

مختار: بعت جاب الماذون شويه والماذون جاء  كتب الكتاب وفي اخر اليوم 

مختار: خلي بالك من مريم يا ابني كليتها تروحها بانتظام اوعى تقصر معاها وكل يوم هكلمها ولو اشتكت لي من حاجه هقلب البلد عليها واطيه

 احمد :ما تخافش يا بوي مريم في عنينا يلا يا مريم عشان نمشي

 مريم: حاضر يا عمي هجهز هدومي وهاجي معاك 

احمد :بسرعه يا بنتي عشان ما نتاخرش لسه الطريق طويل

 مريم جهزت هدومها فضلت تبكي وهي بتجهز هدومها ونزلت سلمت  على اهل البيت كلهم وراحت لجدها جدها حضنه 

مختار: ما تبكيش يا بنتي انا بحبك وعايز مصلحتك خلي بالك من عمك ومن جوزك حافظي عليه خليكي  معاه علي المره قبل الحلوه

 مريم: حاضر يا جدي

 احمد ومريم ركبوا السياره وانطلقوا على مصر بعد مرور ست ساعات اول ما وصلوا الفيلا

 احمد: مريم انزلي 

مريم: هو انا هعيش هنا يا عمي

 احمد: ايوه يا بنتي ده بيتك الجديد

 مريم ما كانتش مصدقه نفسها بالمنظر وجمال وحلاوه الفيلا بدات تبص حوالين الفيلا وتلتفي يمين وشمال احمد يلا ندخل الفيلا يا بنتي مريم اول ما دخلت الفيلا كان ادهم بيلعب بالجيتار وساره ويوسف كانوا قاعدين في الصالون وسهام كانت في غرفتها

ساره اول ما شافت اختها جريت عليها وحضنتها 

ساره :ايه ده مريم هو انت عندنا مش معقول انت ازاي جيتي هنا 

مريم :انا جيت مع عمك يا ساره انتي كويسه يا حبيبتي

 ساره: انا كويسه قوي انت وحشتيني قوي هتقعدي معانا كم يوم

 مريم: انا قاعده معاكي على طول يا حبيبتي مش هسيبك وامشي

 ساره: بجد انا مش مصدقه نفسي هتقعدي معايا على طول ازاي

 احمد :ساره خلاص روحي اقعدي زي ما انتي كانتي قاعده

ساره: حاضر يا عمي

احمد :ادهم يا ادهم 

ادهم،،،،،،،

 احمد :رد عليا يا ابني 

ادهم،،،،،،،،،

 احمد: راح لادهم وشد الجيتار من ايده انتي ازي ما بتردش عليا

 ادهم: انا مش قلت الف مره لما بكون بلعب بالجيتار محدش ينادي عليا احمد :لما بكون بنادي عليك تسيب كل اللي في ايدك وترد عليا

 ادهم: حاضر نعم يا بابا 

احمد: تعاله معايا

 ادهم: انا مش فاضي

 احمد شده من ايده ووقفه قدام مريم ادهم اول ما شاف مريم مريم كانت ساعتها لابسه جيبه وبلوزه ومطلعه نص شعرها وحطه عينه في الأرض وكانت في قمة الجمال

 ادهم: مين دي يا بابا

 احمد: انا عامل لك مفاجاه حظر فزر مين دي

 ادهم :انا لا بحذر وآله بفذر حضرتك انا مش فاضي للكلام ده 

احمد: دي بقى يا عم تبقى مريم مراتك 

ادهم بصدمه: مريم مراتي ازاي ده حصل

 احمد: انا رحت البلد النهارده وبالتوكيل اللي انت عامله ليه كتبت عليها رسمي ودلوقتي بقت مراتك شرعا وقانونا

 ادهم :انت ازاي باي حق تعمل الخطوه زي دي من غير ما تعرفني

 احمد :بصفتي ابوك وخايف على مصلحتك 

ادهم:تقوم تجوزني من غير ما اعرف طب حتى كنت عرفني

 احمد: يعني انا لو كنت عرفتك ان في عروسه كنت انت هتوافق

 ادهم: اوافق أو ارفض دي حياتي وانا حره فيها 

خلاص اللي حصل حصل ودي دلوقتي بقت مراتك وانت لازم ترضى بالامر الواقع

 ادهم: بصوت عالي امي يا امي

 الام: نزلت جري نعم يا حبيبي ايه انت بتزعق ليه 

ادهم :تعالي 

ادهم بصوت عالي قوي :تعالي شوفي جايب لي واحده ويقول انها مراتي يعني انا عامل له توكيل يستغله ضدي

 سهام: هو انت برده عملت اللي في دماغك احمد اسكتي انتي انتي مش عارف مصلحه ابنك

 ادهم :بدا يتشنج ويصرخ واترمى في الارض وبدا التشنج بزيد

احمد :يوسف اجري كلم الدكتور

 مريم: ما بقتش عارفه ايه اللي بيحصل بقت واقفه ومصدومه نقلو ادهم  على غرفة الضيوف والدكتور جه واداله ومهدئ

 الدكتور انتي مراته

 مريم: ايوه

 الدكتور :طب خلي بالك منه والعلاج بانتظام ودلوقتي هو بقى مسؤوليتك

 مريم :انا مش فاهمه حاجه

الدكتور :هتفهمي كل حاجه بعدين اهم حاجه خلي بالك منه

 مريم :حاضر

ساره :تعالي يا مريم اخدك اوضه ادهم عشان ترتاحي

 ساره: خدت مريم وطلعتها على الاوضه ادهم ساره انا لحد كده مش هينفع اني انا ادخل انا هروح اشوف يوسف وهبقى ارجع لك تاني ادخلي انتي ورتبي هدومك وارتاحي شويه 

مريم :اول ما دخلت اوضت ادهم اتفاجات من بشعه المنظر كل حاجه في الاوضه لونها اسود ستائر لونها اسود والحيطان لونها اسود والاوضه لونها اسود والدولاب لونه اسود كل حاجه باللون الاسود حاسه انها دخلت قبر مش اوضة نوم 

مريم الرعب زاد عليها اكتر ما بقتش عارفه تعمل ايه مش فاهمه اي حاجه من اللي بيحصل حتى هدومه زي ما هي وفردت جسمها على السرير فجاه النوم غلبها ونامت 

ادهم صحي الفجر قام استغرب ان هو مش في اوضته خرج من الغرفه اللي كان فيها واتجه الى غرفه نومه فتح الباب وكانت مريم قافله النور ونايمه في الضلمه فتح النور بس على السرير شاف مريم نايمه على السرير

 ادهم :بصوت عالي انت يا زفته انت انت يا زفته 

مريم :نعم نعم

 ادهم: انتي ايه اللي سامح لك انك تخشي اوضتي انا مانع اي حد يدخل اوضتي انت ازاي دخلتي هنا

 مريم: بالراحه شويه يعني انت بتزعق ليه 

ادهم :انا اعمل اللي انا عايزه انت مين اللي سمح لك انك تدخلي هنا

 مريم :طب ممكن تسكت والصباح رباح لان الكل نايم

 ادهم النايم يصحى خرج بره وقف في وسط طرقه الفيلا وفضل يزعق اطلعي بره كلهم صحيه على صوت ادهم 

احمد: انت بتزعق ليه

 ادهم: انت مش جوزتني وارتحت خلي الزفت دي تطلع بره وتنام في اي اوضه تانيه هي ملهاش حق انها تتدخل في حياتي

 احمد: يا ادهم خلاص دي بقت مراتك لازم تنام في غرفتك وعلى سريرك كمان 

ادهم :مراتي بالنسبه لك انت لكن بالنسبه لي انا هي عمرها ما هتكون مراتي هي تطلع بره

 ادهم :خلاص انا مستعد انها ان انا زي ما جوزته ليك  هطلقها منك دلوقتي حالا بس ساعتها قسما بالله لاكون بحولك على المصحه النفسيه  هناك لان انا تعبت وقرفت خلاص منك يا اما ترضى بمريم انها تكون مراتك يا اما احوالك على المصحه النفسيه دلوقتي حالا قرر ورد عليا

مريم بصوت عالي

مريم انتم عمالين تبيعوا وتشتروا فيا ليه انا مش فاهمه حاجه حد يفهمني

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

الي اللقاء في البارت العاشر




زواج قاصر البارت العاشر 

مريم بصوت عالي ايه اللي بيحصل هنا ممكن تفهموني انا مش فاهمه حاجه

 احمد ما فيش حاجه يا بنت

 مريم بدام ادهم مش عايز يتجوزني ليه يا عم تحطني في الموقف الوحش ده ده انا بقول عنك انك في مقام ابويا ليه تحطني في الموقف البايخ ده

 احمد انا اسف يا بنتي انا اللي ما عرفتش اربيه انا هكلم المصحه دلوقتي حالا وتيجي تاخدك وتريحني من همك

 سهام انت اتجننت يا احمد انت ازاي تكلم ابني بالطريقه 

 احمد اسكتي انت ما تدخليش بيني وبين ابني

 مريم استنى يا عمي 

مريم بصت لادهم

 مريم ادهم انت عايز تطلقني

 صح ادهم ايوه لاني مش طايق ابص في وشك

 مريم تمام ولا انا كمان طايقه ابص في وشك بس احنا صعايده عارف يعني ايه صعايده يعني البنت لو راحت يوم الدخله مطلقه ده يدبحوها دبح كده فانا بطلب من وقتك شهرين ضيفوني في بيتكم الشهرين دول وبعد كده انا هروح لجدي وهخليه يطلقني منك ودخلت اوضتها وقفلت الباب في وشهم كلهم وهم واقفين بره 

احمد ارتحت كده انت كده مبسوط

 احمد اتجه لاوضته ودخل الأوضه 

سهام اهدى يا حبيبي كل اللي انت عايزه هيحصل بس ما تزعلش نفسك

 يوسف يلا يا ساره ندخل ننام يوسف خد ساره ودخلوا يناموا ادهم طلع قعد في الصالون وقعد يفكر في كلام مريم  وقال لنفسه هي عندها حق في كل كلمه هي قالتها انا زي ما فكرتش في حاجه زي دي على العموم انا هخليها على ذمتي شهرين اثنين بس وبعدين انا بنفسي هطلقها واوديها بلدها بس هي مش ذنبها حاجه في كل اللي انا عملته ابويا هو السبب وفضل يتكلم مع نفسه 

في الاوضه عند يوسف وساره

 ساره يوسف ممكن تفهمني حكايه اخوك بالظبط

 يوسف انا نفسي مش فاهم

 ساره ازاي انت مش فاهم يعني

 يوسف من ساعه موت ابنه وهو حصل له اللي حصل

 ساره هو كان متجوز قبل كده 

يوسف ايوه كان متجوز

 ساره امال فين مراته

 يوسف ما اعرفش مره واحده اختفت وبعديها بشهرين اكتشفنا موت ابنه من ساعتها هو على الحاله دي

ساره طب ابنه مات ازاي

 يوسف برده ما اعرفش بصي ما تسالنيش على اي حاجه تخص ادهم لاني انا بجد انا ما اعرفش اي حاجه حتى الدكتور بتاعه ما يعرفش اي حاجه ادهم رافض يتكلم ومن ساعتها هو على الحال ده ولما حد يجيب له سيره مراته يتجنن ويتعفرت بصي انسي الموضوع ما تشغليش بالك بيه 

ساره غريبه يلا ربنا يشفيه

 يوسف واحنا نفضل نتكلم على ادهم طول الليل 

ساره امال نتكلم على ايه 

يوسف لا ما نتكلمش اتخمدي احسن

 ساره ماشي واتخمد انت كمان ولا هتطلع تسهر زي عوايدك

 يوسف هو انا نمت بالنهار عشان اطلع اسهر الله يسامحك ما كنتش عايزه اروح الكليه

 ساره واديك رحت وعملت حاجه مفيده احسن من السهر طول الليل

 يوسف طب نامي 

ساره نامت ويوسف فضل قاعد على السرير حب يعمل خدعه في ساره ومره واحده مسك تليفونه وظبط المنبه على صوت الكلب وحطه على التسريحه وقام قلع هدومه كله وفضل بالبوكسر  ونام بعد خمس دقائق  المنبه ضرب على صوت الكلب مره واحده ساره اتفزعت من على السرير وقامت حضنت يوسف ايوه بقى يوسف عمال يحسس على شعرها بعد خمس دقائق وهي في حضنه عماله ترتعش بصت على تسريحه لقت التليفون هو اللي بيعمل الصوت ده عرفت ان هو اللي بيعمل كده عشان يحضنها راحت بعده عنه

 ساره انت اللي عملت كده

 يوسف انا عملت ايه انا ما بعرفش اقلد صوت الكلاب

 ساره يعني ده مش تليفونك اقوم اكسوره دلوقتي 

يوسف ماسك ايديها

 يوسف طب معلش حقك عليا

 ساره لا انا مش هسكت الا لما اعرف انت ليه عملت كده

 يوسف ما انتي مش هتفهمي حاجه اقول لك نامي نامي

 ساره بقول لك اتكلم انت ليه عملت كده 

يوسف قرب منها انا كنت عايزه احضنك 

ساره باستغراب بعدت عنه تحضني

 يوسف ايوه احضنك ساره اشمعنا

 يوسف مش عارف حسيت ان انا عايزه احضنك

 ساره بعد اذنك يا يوسف ما تكررهاش تاني 

يوسف حاضر اتخمدي بقى 

ساره اما اشوف حكايتك ايه

 ساره ويوسف نايمين ساره بدات تفكر ليه يوسف عمل كده هو ممكن يكون معجب بيا زي ما انا معجبه بيه لا لا هو اكيد مش معجب بيا ولا حاجه انا بيتهيالي بس اكيد هو في نيته حاجه وحشه على العموم انا لازم احافظ على نفسي على قد ما اقدر ساره راحت في النوم

ادهم دخل على مريم مريم كانت غيرت هدومها ولبست برموده وتيشرت بكت وفردت شعرها كانت قاعده على السرير وماسكه التابلت بتاعها

ادهم انا اسف على كل الكلام اللي قلته بره انا عارف ان انا جرحتك في يوم زي ده وانتي طبعا كان نفسك يكون احسن يوم في حياتك

 مريم لا عادي هو ما بقاش احسن يوم في حياتي ده بقى اسود يوم في حياتي 

ادهم بص لها باستغراب انت هتنامي فين

 مريم مكان ما انا قاعده على السرير ده وانت لو مش عاجبك انك تنام معايا في الاوضه روح شوف لك اي اوضه ثانيه

 ادهم انا ما اتعودتش انا في حته غير اوضتي

 مريم وانا ما عنديش مانع انك تنام معايا في الاوضه

 مريم نامت وغطت نفسها باللحاف وادهم جاب فرشه وفرشه على الارض وحط مخده ونام على الارض

 مريم قامت من على السرير

مريم انت ازاي هتنام على الارض تعالي نام علي السرير وانا هنام علي الارض

 ادهم لا خليكي زي ما انتي

 مريم انا ما عنديش مانع انك تنام  جنبي على السرير

 ادهم نامي يا مريم تصبحي على خير

 مريم فردت فرشه ونامت على الارض

 مريم انا ما بحبش ان انا اغير نظامك كل يوم بدام انت متعود تنام على السرير بتاعك اتفضل نام

ادهم قام من على الارض متجه ناحيه مريم وهي نايمه على الارض وشالها حطها على السرير مريم استغربت 

ادهم بصي انا ما بحبش حد يكسر كلامي بدام قلت لك نامي يبقا تنامي 

مريم حاضر

ادهم رجع تاني ينام على الارض 

مريم على العموم براحتك انا عملت اللي عليا

 ادهم نامي بقى وبطلي كلام

مريم حاضر مريم بدات تفكر ايه طبيعه الكائن اللي قدامها ده هل هو مريض ولا طبيعي شويه يقلب عليا ويغلط فيه وشويه بيبقى كويس وكلامه وكويس انا احترت بجد في طبيعه البني ادم اللي قدامي ده بدات تفكر لحد ما النوم غلبها ونامت 

ثاني يوم الصبح مريم اول ما صحيت من النوم بصت على الارض شافت ادهم لسه نايم فتحت شبابيك الغرفه ادهم قام بصوت عالي 

ادهم انتي يا زفته انتي اقفلي الشبابيك

 مريم اولا انا ما اسميش زفته انا اسمي مريم ثانيا انا ما عملتش حاجه غلط ايه يعني لما فتحت الشبابيك

  ادهم انا بقول لك اقفلي الشبابيك دي افهمي 

مريم انا مش هقفلهم دي اوضتي وانا حره فيها 

ادهم هههههههههههه انت نسيتي نفسك ولا ايه دي اوضتي انا وانتي ضيفه عندي

 مريم لا انت فاهم غلط انا ابقى مراتك ودي اوضتي تبقى بتاعتي وانا حره فيها واللي مش عاجبه يطلع من الاوضه مش كفايه انك انت كئيب مخلي كل حاجه سوداء في الاوضه

 ادهم انتي ما لكيش دعوه اخليها سوداء اخليها كحلي انتي مالك انتي ليكي تقعدي مكان ما احطك

 مريم ما هو انا مش كنبه او ريموت كنترول تتحكم في زي ما انت عايز انا ليا حق في البيت ده من هنا لحد ما نتطلق انا ابقى مراتك قدام الناس كلها 

ادهم انتي هتردي عليا كلمه بكلمه 

مريم بدام في حدود الادب يبقى انا كده ما غلطتش 

ادهم دخل الحمام ياخد شاور ومريم فتحت الشبابيك كلها وبدات تنظم في الاوضه 

ساره خبطت عليها

 مريم ساره حبيبتي تعالي ادخلي

 ساره لا لا لا انا ما ينفعش ادخل يوسف محرجني ان انا ادخل الاوضه دي انتي غيري هدومك وانزلي عشان الفطار جاهز 

مريم ادخلي تعالي

ساره ايه يا بنت السواد اللي انت عايشه فيه ده

 مريم اسمتي ونصيبي اتجوزت واحد كئيب ما بيحبش في حياته غير اللون الاسود

 فجاه ادهم خرج من الحمام

 ادهم انت ايه اللي دخلك هنا

 مريم انا اللي دخلتها  اختي وبتطمن عليه 

ادهمانا رافض اي حد يدخل 

مريم الكلام ده كان زمان دلوقتي بقا ليا في الوضع اكتر ما ليك 

 ادهم بلاش تتحديني 

مريم اعتبرها زي ما تعتبرها ومن النهارده انا مراتك لي حق ادخل ايا كان وفي اي وقت

 ادهم مسك نفسه وطلع بره ونزل لقاهم كلهم قاعدين علي الفطار  وساره ومريم نزلوا وقعدوا على السفره

احمد صباحيه مباركه يا عرسان

 ادهم صباحيه سوداء ان شاء الله 

مريم ومين سمعك 

احمد استهدوا بالله كده في ايه بس انتم اتخانقتوا تاني

 ادهم ونتخانق ليه انا رضيت بالامر الواقع بس مش عشان خايف من المصحه زي ما انت قلت لا عشان ما اكسرش ليك كلمه واصغرك قدام اهلك

 احمد ربنا يخليك ليا يا ابني 

سهام وبعدين بقى بطلوا كلام 

 احمد انا النهارده عمل ليكم مفاجاه 

ساره مفاجاه ايه يا عمي

 مريم ايه هي المفاجاه يا عمي

 احمد انا عامل لكم حفله النهارده كبيره في الفيلا عندي عشان خاطر العرسان ساره ويوسف وادهم ومريم حفله جوازهم عشان الناس كلها تعرف في مصر ان هم اتجوزوا 

سهام حفله جوازهم انت المفروض تعمل حفله واكستهم

 مريم ليه يا طنط بتقولي كده

سهام انا اقول اللي انا عايزاه في اي وقت تسمعو وتسكتم بلا قرف داهيه تاخدكم 

 مريم ما اسمحلكيش تغلطي فيه او في اختي ولادك لو لفو الدنيا كلها مش هيلاقي احسن مني انا واختي

 سهام ههههههههههه بجد ايوه صح معاكي حق 

احمد خلاص اسكتوا بقى وانتي يا سهام كلمه تانيه هقومك من على الاكل

 سهام انا زهقت وتعبت انا قايمه لوحدي

 احمد انا هبعت لكم الكوافير النهارده عشان يظبطكم وانت يا يوسف انت وادهم عايزكم تكونوا اشيك عرسان في الحفله تمام

 مريم وساره بنفس واحد حاضر يا عمي اللي انت عايزه

 بالليل في الحفله حصل شيء ما لم يحدث من قبل

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،


تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تعليقات

التنقل السريع