رواية مجنونة اليزن كامله من الفصل الأول إلى الفصل العاشر بقلم ميرو محمد
رواية مجنونة اليزن كامله من الفصل الأول إلى الفصل العاشر
هي : عاااااا انا اتاخرت ياولاد كل.ب مش تصحوني المدير هيرفدني منكم لله 😫😫
امها : انتي الذي الجمو.سه نومك تقيل .
هي : حرام عليكي ياماما كنتي ارمي عليا جردل مياه .
امها : ياختي عشان تصوتلي عصبح .
هي : اصوت عليكي احسن ميصوت عليا المدير الشبه هيركوله عاااااااا .
امها : اسكتي يابنت المجنو.نه ويلا الحقي اجهزي ونزلي .
هي : هو انا ليسه هجهز ونعمه لروح كده .
امها بصدمه : هتروحي بلترنج يابت .
هي : اروح بلترنج والحق اروح قبلو بدل ميقلع شعر.ي ويمسح بيا ارضية الشركه .
رفعت شعرها ولبست كوتشي ومشيت بلترنج فعلا 😂
بس مين مزه مزه حتي لو راحت منكوشه تعالو بقا اقولكم مين هي المجنو.نه دي 😂😂😂😂.
(فرح وحيدة امها بس مجنونه اوي وبتخاف من المدير اوي الهو البطل بتاع الروايه ياجماعه مزه عندها 23 سنه بصو بقا مزه في الجمال عيون خضرا بشرا شقرة وخدود حمرا شعر اصفر وجسم انوثي حاجه كده زي الاميره في الجمال ملكة جمال بس يخساره مجنو.نه اوي في طريقتها )
نروح بقا لقصر عائلة الفيشاوي ......
يقوم البطل بتجهيز نفسه حتي يذهب الي الشركه يلبس بدله فاخمه جدا مركه عامليه وجزمه وساعه ويظبط شعره ويرش برفان رجولي خاص تحفه .
( يزن الفيشاوي رجل اعمال وبزنس مان كبير يجذب جميع الفتيات والنساء بجماله ولاكن هو لايهمو غير شغله عصبي جدا بس مز جدا جدا 😂😂 حاجه كده زي القمر شركته اكبر شركة إستراد وتصدير عالميه ومعروف جدا في كل مكان ويلقب بحوت السوق . يزن عيونو خضرا دقنه لونها بني كده شعره بني انف حاد جسم رياضي جدا بصو راجل كامل جدا وعنده 27 سنه )
يخرج من غرفته وينزل الي اسفل فتكون اخته تجلس تفطر حتي تذهب الي جامعتها .
يزن : صباح الخير ياحبيبتي .
ندي اخت يزن : صباح الخير ياابيه . تعالي اقعد افطر .
يزن : لاء انا همشي عشان متاخرش .
ندي : ياسلام يزن الفيشاوي يقدر يتأخر علي مواعيدو دا لايمكن يحصل ابدا
يزن بضحك : ههههههه يبكاشه . طب انتي خلصتي اخدك في طريقي .
ندي بقلق : ها لاء ياابيه امشي انتي انا ليسه مخلصتش وكمان عشان متتاخرش .
يزن : ماشي ياحبيبتي خلي بالك من نفسك. ولو في حاجه رني عليا .
ندي بابتسامه : حاضر ياابيه . وذهب يزن واتجه الي الشركه .
ندي بارتياح : هوووف الحمدلله انه ميشي لما ارن علي فهد اشوفو فين .
ندي : ايوه يافهد انت فين . طب يلا متتاخرش عشان متاخرتش . دنا كنت هروح فيها يزن كان عاوز يوصلني .
فهد : طب وعملتي ايه .
ندي : ههه متقلقش اتصرفت . يلا تعالي وهحكيلك في الطريق .
فهد : حاضر ياحبيبتي انا جاي .
تعالو بقا اقولكم حكاية فهد وندي ...
( ندي تبقا اخت يزن الوحيده ودلوعة يزن . يزن بيحبها اوي وبيعتبرها بنته . هي في اخر سنه من كلية هندسه بنوته رقيقه وجميله اكيد ماهي اخت يزن . المهم فهد بقا صديق يزن وبيحبو بعض اوي يعني من الاخر بيكمل يزن في كل شيء القوه والعصبيه والاسم كمان يزن يلقب بلحوت وفهد يلقب بلفهد والاتنين قوه جامده جدا في السوق . المهم فهد بيحب ندي اوي بس خايف يقول ليزن احسن يفكر انه بص لااهل بيته وكده وان اخت صاحبو مينفعش يبصلها المهم فهد منتظر الوقت المناسب هو وندي ويقولو ليزن تكون ندي خلصت جامعه تعالو بقا نشوف هيحصل ايه )
وصلت فرح الي الشركه وهي تجري مثل المجنو.نه 😂😂
فرح : وسعو وسعو عاااا يارب ميكون وصل قبلي . راحت الأسانسير اتاخر عليه . طلعت تجري علي السلم الي اعلي .
وصلت لدور العاشر وهي ميته ومش قادره تاخد النفس .
اول موصلت قالت : منك للكلت درا.ع جوزها ياظالم يلي في بالي .( ايو ايو هو يزن تقصد 😂😂😂)
صاحبتها هبه اول ماشفتها اتصدمت من شكل فرح ولبسها : ايه دا مالك يافرح وايه الانتي لابسه دا .
فرح وهي مش قادره تاخد نفسها 😂: سيبك مني انا استاذ يزن وصل ولا لاء .
هبه : يابنتي خدي نفسك الاول . ولاء ياستي اطمني ليسه مجاش .
فرح : اللهي ميلحق يجي ويقفلو الطريق عنه الظالم الجبروت المفتري الينش..... ولم تكمل حتي قطعها صوت من الخلف .
يزن : وايه كمان يااستاذه فرح .
فرح 😲😲😲😲
البارت الاول
ياترا يزن هيعمل ايه مع فرح هنعرف البارت الجاي .
2
فرح بصدمه : ياحزني هو البيكلم صح .
هبه بضحك علي شكل فرح : احم صباح الخير يامستر يزن .
يزن بغضب من فرح : صباح الخير ياهبه اتفضلي علي شغلك .
هبه : حاضر يافندم .
فرح : خدي يابت متسبنيش مع لوحدي دا ممكن يكلني .
ذهبت هبه وهي تضحك علي فرح .
يزن بعصبيه : قوليلي بقا يااستاذه فرح كنتي بتقولي ايه تاني كده .
فرح وهي خايفه من يزن : بص ياسطا .
يزن بغضب : ياسطا انتي فاكرا نفسك فين .
فرح برعب : حقك عليا ياباشا . نظر لها يزن بغضب . اقصد يااستاذ يزن دا انا كنت بكلم عن عم عبده بتاع الشاي ليسه لحد دلوقتي مجاش .
يزن : وانتي بتدعي علي الراجل ليه .
فرح : اصل انا عاوزا شاي 😫😫
يزن بضحك علي منظر فرح : اسكتي وبتدين ايه الانتي لابسه دا .
فرح : دا ترينج منا بصراحه خوفت اتاخر .
يزن بضحكه جميله : هو انا بخوف اوي كده .
فرح : احم عاوز الصراحه .
يزن بهتمام : ايوه قولي .
فرح : انت بترعبني مش بس بتخوفني 😫😫😫.
يزن : بس بس انتي ايه ياشيخه مفيش غير العياط . يلا انجزي خلينا نشوف الشغل وجهزي ورق الاجتماع يلا وبسرعه مش عاوز ولا غلطه .
فرح : حاضر يااستاذ يزن . ذهب يزن الي مكتبه وفرح الي مكتبها وهي تقول .
فرح : الحمدلله دا لو عرف ان الكلام كان عليه كان ممكن يكلني ويشرب القهوه بتاعتو بعدي . بس ونبي عسل بردو هيحححح 🤗🤗.
وصلت ندي وفهد الي الجامعه .
نزلت ندي من عربية فهد وقالت : متتاخرش عليا عشان تروحني .
ابتسم فهد وقال : حاضر يافندم اي اؤمر تاني .
ضحكت ندي وذهبت الي داخل الجامعه . وذهب فهد الي الشركه ……
في بيت فرح …..
هو بيت بسيط جدا بس مليء بلسعاده وضحك فرح فيه وحنان امها رقيه . وابو فرح متوفي وحكاية فرح هي .
بنوته جميله ابوها متوفي وامها عايشه وهي وحيدة امها طبعا فرح بتشتغل عشان تصرف علي البيت وكانت في مشاكل لفرح وامها من اهل ابوها وام فرح اخدت فرح وهربت بيها وربت فرح ولحد دلوقتي محدش يعرف مكانهم .
ام فرح رقيه بتروق الشقه وبتقول : اعمل ايه في المعف.نه بنت المعف.نه ال مخليه اوضتها زي الزريبه دي .
جارتها ام محمود : يام فرح يام فرح . خرجت ام فرح من البلكون وقالت : ايوه يام محمود في ايه .
ام محمود : احنا جاين نشرب معاكي الشاي ياختي انا وابو محمود .
رقيه : تشرفي ياختي في اي وقت .
ام محمود : انشله يخليكي ياختي . انا هدخل بقا اشوف الاكل علي البتجاز .
رقيه : اتفضلي ياحبيبتي . ودخلت رقيه تكمل ترويق في الشقه . وتقول : ياختي لما ارن علي البيت تيجي بدري يمكن جاين يطلبو ايدها للواد محمود اهو يرحمها من المرمتا ال هي فيها دي .
وفعلا رفعت التلفون وبترن علي فرح ….
فرح في الاجتماع مع يزن .
فرح عامله تقفل التلفون . : يالهوي ياماما افهمي بقا اني مش فاضيه .
يزن : تمام ياهيام هانم دي شروط العقد اتفضلي شوفيها . هاتي يافرح الورق .
كانت فرح مشغوله في التلفون بتكتب رساله لاامها انها مش فاضيه .
يزن بعصبيه : فرح فرررح .
فرح بخضه : ايوه ايوه يااستاذ يزن .
يزن وهو يبص ليها قوي انها تسيب التلفون من ايدها : هاتي الوورق يافرح .
فرح بخوف : حاضر حاضر اتفضل .
اخذ يزن الورق واعطا لهيام .
هيام بسهوكه : ايه يايزن انت كلك ثقه انا همضي من غير مشوف حاجه .
يزن : تمام شكرا علي ثقتك دي .
هيام : لاء شكرا بس متنفعش وراحت غمزه ليزن .
كانت فرح متابعه الحوار وهي عامله كده🙄🙄🙄😳😕
يزن وهو يبص علي شكل فرح ال ملامحها اتغيرت من الكلام وقال : اومال ايه بقا ياهيام هانم .
هيام : لاء لاء يايزن من غير هانم . احنا نتعشا سوا .
يزن : لاء انا عندي اقتراح احسن احنا نعمل حفله صغيره في المطعم بمناسبة العقد بنا .
هيام : اوكي معنديش مانع .
يزن : خلاص اتفقنا . فرح تجهزي كل حاجه .
كانت فرح متنحه في هيام 🙄🙄.
يزن وهو يضحك علي شكل فرح : فرح فرح .
فرح بقرف : نعم ايه .
يزن : تجهزي كل حاجه للحفله فاهمه .
فرح : حاضر يافندم في حاجه تاني .
يزن بستغراب من طريقة كلام فرح : لاء مفيش .
فرح : تمام عن ازنكم .
يزن بعصبيه : استني عندك عاوزاك .
هيام : طيب يايزن انا همشي انا اشوفك بكرا في الحفله .
يزن : تمام ياهيام اتفضلي .
وقفت هيام لذهاب ولاكن مش قبل متسلم علي يزن وطبعت بوسه علي خده . ثم ذهبت .
وكانت فرح واقفه مضيقه من طريقتهم كده امامها ..
يزن : في ايه بقا يااستاذه فرح .
فرح بضيق : مفيش حاجه يااستاذ يزن ممكن اخرج .
يزن : مالك يافرح اول مره اشوفك كده مالك .
فرح : مفيش ممكن اخرج اكلم ولدتي . وخرجت دون ان تسمع ليزن اي كلام .
استغرب يزن . ودخل عليه فهد .
فهد : مالك يابني واقف كده ليه .
يزن : مفيش وبعدين انت اتاخرت ليه كده .
فهد : ياعم غصب عني الجو زحمه اوي .
يزن طب تعالي يلا عشان اقول حصل ايه في الاجتماع . وجلسو يتحدثون …..
فرح دموعها نزلت وهي لم تعرف لماذا هذه الدموع . ولاكن قطعها اتصال امها تاني . بس ردت المره دي . مسحت دموعها وخدت نفس وفتحت التلفون .
فرح : ايوه ياماما .
رقيه : ايه يابت مش بتردي ليه .
فرح : معلش ياماما كنت في اجتماع مع استاذ يزن .
رقيه بقلق : انتي مال صوتك يافرح .
فرح : مفيش ياماما بس انا تعبت انهارده في الشغل . انتي كنتي بترني ليه .
رقيه : ايوه كنت عاوزا اقولك متتاخريش انهارده عشان جيلنا ضيوف .
فرح بستغراب : ضيوف مين ياماما .
رقيه : ام محمود وجوزها .
فرح : وهما دول ضيوف ياماما محسساني ان مرلين مرلو جايه عندنا هي وجوزها وبعدين اعملها ايه متيجي .
رقيه : يابت جز.مه يمكن جاين يخطبوكي لمحمود ابنهم .
فرح بعصبيه : ايوه محمود مسالك بوليه . هي ناقصه ياماما .
رقيه : هي كلمه واحده تيجي بدري فاهمه سلام .
فرح بنرفزه: ياماما . وقفلت السكه رقيه .
فرح : هوووووف انا كنت ناقصه . بس لو مروحتش بدري دي ممكن تقطع ابو ورده عليا . اعمل ايه ربنا يستر .
وراحت فرح علي مكتب يزن ……
يتبع …
3
يزن: بس ياسيدي المهم تتبابع مع فرح عشان شكلها هبله ومش هتعرف تعمل حاجه .
فهد : والله ياعم دي غلبانه وشاطره وشكلها بتخاف منك اوي 😂
يزن : هي من جهت انها بتخاف مني فاهي فعلا بتخاف مني ههههههه.
فهد : والله ياعم حرام عليك البتعملو فيها دا .
وتخبط فرح علي الباب وتدخل وهي خايفه تقول ليزن انها تروح بدري .
يزن بستغراب: في ايه يافرح .
فرح بقلق : احم ايوه حضرتك انا ك.ن.ت كنت عاوزا .
فهد بضحك علي خوف فرح : احم اكلمي يافرح متخفيش عاوزا ايه .
فرح : بصراحه كده انا عاوزا اروح احسن لو مروحتش ابو ورده هيكون في انتظاري 😫😫😫
يزن وفهد هيموتو من الضحك :😂😂😂😂😂😂😂 ابو ورده مين .
فرح : اصلكم متعرفوش ابو ورده شبشب رقيه بيو.جع اوي عااااااا 😫😫😫😫.
يزن بعصبيه : بس بس ياخربيتك . امشي الله يخربيتك انتي واابو ورده ياشيخه .
فهد بضحك :😂😂😂😂😂 الله يكون في عونك يايزن باشا .
يزن : اهو عشان تصدقني .
فرح : طب اروح ولا ايه .
يزن : روحي واعملي حسابك انك هتحضري الحفله معانا بكرا .
فرح بصدمه 😮😮😮: حفله
يزن 🤨🤨: ايوه ويلا اتفضلي احسن والله ممكن مخلكيش تروحي .
فرح 😳: لاء لاء ياسطا انا مشيت خلاص .
يزن : ياسطا الله يخربيت تعلميك ياشيخه وربنا انا شكلي هرفدك قريب .
فرح : لاء ونبي 😫😫😫😫.
يزن بغض.ب من عياط وصوت فرح : امشيييييي امشييييي . طلعت فرح تجري من المكتب . وفهد ميت من الضحك خالص .
يزن : هوووف ايه دا لاء لاء مش طبيعيه خالص وربنا .
فهد بضحك : 😂😂😂 دي هطيرلك برج من دماغك يايزن .
يزن : ياشيخ دي فظيعه ..............
#بقلمي_ميرو_محمد
خرجت فرح من المكتب وهي بكلم نفسها . شافتها هبه زميلتها وفرح بتعبرها اختها الكبيره لان هبه اكبر من فرح .
هبه بضحك : في ايه يافرح انتي بكلمي نفسك .
فرح : الحقني ياهبه انا مش عارفه اعمل ايه .
هبه بقلق : في ايه يافرح قلقتيني .
فرح : انتي تعرفي ان الشركه عامله حفله بكرا .
هبه : ايوه مالها .
فرح : استاذ يزن عاوزني اروح الحلفه عاااا 😫😫😫.
هبه بضحك : بس بس وفيها ايه 😂.
فرح : ماانا معنديش لبس اروح بيه وانا اصلا مكنتش هروح عشان كده .
هبه : بس كده وعامله تكلمي نفسك وعامله كده في نفسك عشان اللبس .
فرح : اومال ايه ياختي هي دي حاجه عاديه .
هبه : بصي ياستي انتي تيجلي بليل وانا هتصرف .
فرح : هتعملي ايه .
هبه : لما تيجي .
فرح : طيب ماشي انا همشي دلوقتي عشان ماما وبعدين هكلمك وهبقا اقولك هاجي امتي .
هبه : قشطا .....
وذهبت فرح الي البيت ....
في الحاره . وصلت فرح الي البيت واثناء صعودها الي اعلي لشقتهم سمعت حد بيقولها .
بسس بسس . نظرت خلفها وهي تعرف مين صاحب الصوت .
فرح 🤨: بسس ايه انت بتندها لقطه .
محمود : اومال هقول ايه .
فرح بضيق : متقولش وسبني اطلع .
محمود : احم انتي عارفه ان امي وابويا جاين انهارده ليكي .
فرح بعصبيه : ايوه عارفه واسمع بقا يادكتور المسالك البوليه انت . طلعني من دماغك لزعلك .
محمود : بس انا بحبك يافرح .
فرح : هووووووووف . وصعدت الي اعلي ودخلت الشقه .
فرح.بخضه : عااااااااااا .
رقيه ام فرح : يالهوووووي في ايه يابنت كل.ب
فرح : ايه الانتي عامله في الشقه دا .
رقيه : بروق ياختي ويلا اجدعني كده وغيري هدومك وتعالي معايا .
فرح : لا مع نفسك انا هدخل انام .
رقيه بعصبيه : والله يافرح لو مدخلتي دلوقتي غيرتي هدومك في دقيقتين وجيتي لكون مقط.عه الشبشب علي دما.غك.
فرح 😫: لاء كله الي ابو ورده امري لله . ودخلت فرح غيرت هدومها وخرجت وكان منظرها يضحك اوي 😂😂.
كانت لابسه جلبيه وربطها من عند وسطها ورفعه شعرها ولابسه طرحه صغيره وخدودها حمرا ولابسه شبشب بيتي . ومسكت المقشه وبداءت تكنس وتروق وكانت بتغني .
فرح : انا عندي فرشه اروبه ليها شعر صغنون ومعاها امبوبه بطلع معجون اخد من دا علي دا والمع اسناني الصف التحتاني من فوقو لتحتي والصف الفوق من تحتي لفوقي وبكده لا بتتلوث اسناني ولا تسوس وتلالي ابتساماتي وضحك كركركررر .
رقيه : صبرني يارب مش هتكبري ابدا .
فرح : لاء مش هكبر ولو في حاجه في دماغك ياماما مش هتحصل .
رقيه : حاجة ايه يابت .
فرح : ان اجوز دكتور مسالك بوليه .
قلعت رقيه الشبشب وطلعت تجري ورا فرح 😂😂
#بقلمي_ميرو_محمد
عدا اليوم وجيه الليل . .
خبط باب شقة رقيه .
فتحت رقيه وكانت ام محمود وجوزها ومحمود كمان .
رقيه : اهلا وسهلا ياختي اتفضلو .
ام محمود : ياحبيبتي ياام فرح اتفضلي . كانت ام محمود جايبه علبة شوكلاته .
رقيه : وتعبين نفسكم ليه بس اتفضلو .
ودخلو كلهم الي غرفة الجلوس .
رقيه : عامل ايه يادكتور محمود .
محمود : الحمد لله ياطنط .
ام محمود: اومال فين فرح ياختي .
رقيه : هندهلها حالا ياختي . وخرجت رقيه وذهبت الي غرفة فرح . كانت فرح تلعب في التلفون .
رقيه : يخربيت ابوكي انتي ليسه مجهزتيش يابت .
فرح : ياست هما مش جاين يشربو معاكي انتي .
رقيه : لاء ومعاكي انتي كمان .
فرح : لاء ماانا مش بحب الشاي 😂😂😂.
رقيه بعصبيه : فرررح قومي ومتخلنيش اتعصب عليكي .
قامت فرح بسرعه ولبست بنطلون وتشرت وعملت شعرها ديل حصان .
رقيه : انتي هتخرجي كده .
فرح : لو مش عجبك هقعد ومش هخرج . وجريت قعدت علي السرير .😂😂😂
رقيه : اصوووت منك ياشيخه عجبني عجبني غوري اطلعي هما هيقولو عليا انا المعفنه .
فرح : يارب ياشيخه يقولو معفنه ويمشو .
رقيه : والله يافرح لو قليتي بأدابك لكون مخل.صه عليكي .
فرح : اريح ياشيخه .
ودخلت فرح وامها .
سلمت فرح علي الكل وجلست علي الكرسي .
ابو محمود : بصي بقا ياست ام فرح احنا عاوزين فرح لمحمود ابني .
فرح قامت وقفت : نعممممم ياخويااا . 😂😂😂😂😂
رقيه شدتها وقعدتها تاني . واتصدم الكل من رد فعل فرح 😳😳😳😳.
ام محمود لوت بؤها وقالت : ايه ياحبيبتي انتي مش موافقه .
كانت فرح هترد بس رقيه اكلمت قبلها : لاء ياختي احنا نطول موافقه طبعا .
والصدمه نزلت علي فرح 😳😳😳😮😮😮😮...
ياترا هيحصل ايه هنعرف البارت الجاي عاوزا تفاعل جامد
4
فرح بصدمه قامت وقفت وجريت علي غرفتها بدموع .
رقيه بغضب: احم لمؤاخذه دقيقه وجايه .
دخلت رقيه غرفة فرح وقالت : في ايه يافرح .
فرح بعصبيه: اناااا مش هجوزو فاهمه مشششش هجوزو
رقيه بعصبيه : اخرسي يابت ماله محمود اهو هيشيل عنك القر.ف الانتي فيه .
فرح بدموع: ياماما انا حبه كده انتي ايه المزعلك .
رقيه بحزن : يابنتي انا مش هعيشلك كتير .وافقي يافرح عشان خاطري خليني اطمن عليكي يابنتي .
فرح بصت في الارض بحزن وقالت : حاضر ياماما .
رقيه بفرحه : ياقلب ماما تعالي بقا عيب نسيب الناس كده .
خرجت فرح بحزن مع رقيه الي الخارج ..
رقيه : احنا اسفين ياجماعه .
محمود : لاء لاء ياطنط المهم ان ميكونش في مشكله .
رقيه : لاء يابني بس فرح كانت قلقانه انك تخليها تسيب الشغل.
محمود نظر الي فرح وقال : لاء طبعا ال هي عاوزا .
فرح نظرت اليه والدموع في عينها ولاكن دون كلام .
رقيه : خلاص يابني احنا موافقين وان شاء الله الشبكه امتي .
ابو محمود : اخر الاسبوع ان شاء الله .
رقيه : علي خيرت الله .
عدا اليوم وذهب عائلة ام محمود ودخلت فرح غرفتها دون كلام ونامت علي سريرها والدموع تنهمر علي خدها حتي راحت في النوم .
جاء صباح اليوم الجديد ويحمل الكثير والكثير …….
قامت فرح من النوم ودخلت الحمام وخرجت لبست تشرت اسود وبنطلون اسود وكوتشي ابيض وفردت شعرها وكان باين عليها الحزن والارهاق جدا . خرجت فرح من غرفتها كانت رقيه تجهز الفطار دخلت فرح المطبخ عندها .
فرح : صباح الخير ياماما .
رقيه : صباح الخير ياحبيبتي .مالك .
فرح بحزن : مفيش حاجه انا ماشيه .
رقيه : بت انا مش متعوده علي وشك دا اتعدلي ماله محمود ولو علي انه دكتور مسالك بوليه ياستي ابقي خلي يغسل ايدو اول ميدخل البيت .
فرح بعصبيه : هوووووف انا ماشيه . وذهبت فرح مسرعه خارج المنزل .
رقيه : مالها دي ……..
في قصر عائلة الفيشاوي….
تقوم ندي علي تلفونها وهو بيرن .
ندي : الو صباح الخير ياحبيبي .
فهد : صباح العسل ياقلب حبيبك . عامله ايه .
ندي بحب : الحمد الله انت ايه اخبارك واخبارك مع يزن .
فهد : اخوكي دا صعب اوي . واه صح انتي هتيجي الحفله ولا لاء .
ندي : هقول ليزن واشوف هيوافق ولا لاء .
فهد : تمام طب قومي الحقي قبل ميمشي .
ندي : ايوه صح طب باي انت دلوقتي .
قفلت التلفون وطلعت تجري الي الخارج . دخلت غرفة يزن مكنش موجود فيها طلعت تجري ونزلت الي اسفل . كان يزن يشرب القهوه بتاعتو .
ندي : ابيه صباح الخير .
يزن بابتسامه : صباح الخير ياحبيبتي .
ندي : احم هو انت رايح الشركه .
يزن : ايوه محتاجه حاجه .
ندي : احم لاء بس اصل انا شوفت اعلان لحفله انت عاملها .
يزن : ايوه صح دي هتكون بليل .
ندي : هو ممكن اروح معاك بدل الزهق دا .
يزن بتفكير : بس انا خايف عليكي هيكون في صحافه كتير ورجال اعمال ودوشه .
ندي بزعل : خلاص ياابيه الانت شايفو .
يزن : خلاص ياحبيبتي هاخدك معايا اساعه خمسه تكوني جاهزا علي مرجع من الشركه .
ندي بفرحه : اكيد طبعا تسلملي وطبعت بوسه علي خد يزن وصعدت الي اعلي .
ابتسم يزن علي اخته وقام خرج برا القصر وركب عربيته وطبعا الحرس بتوعو وعربيات كتير واتجه الي الشركه …..
وصلت فرح الي الشركه وهي حزينه . دخلت الشركه وصعدت الي اعلي وجلست علي المكتب وهي سرحانه.
جاءت اليها هبه وقالت : فرح فرح .
فرح بخضه : هبه ايه معلش كنت سرحانه شويه .
هبه : مالك يابنتي ومجتيش ليه زي متفقنا .
فرح بحزن : معلش ياهبه غصب عني .
هبه بستغراب: مالك يافرح فيكي ايه شكله في حاجه مزعلاكي .
بداءت الدموع تنزل من عين فرح . وقالت : هحكيلك .. وبداءت تحكي فرح لهبه الحصل كله .
فرح : بس ياستي .
هبه بزعل : مش عارفه اقولك ايه يافرح بس اكيد لو خير هيفضل وان شاء الله لو ش.ر يبعدو عنك ياحبيبتي .
فرح بدموع : يارب ياهبه .
هبه : خلاص بقا اهدي كده وخلينا نشوف المزه بتاعتنا هتلبس ايه في الحفله .
فرح : والله انا نسيتها .
هبه : لاء ياختي متنسيش وامسحي دموعك دي زمان استاذ يزن علي وصول .
وليسه فرح هتكلم كان يزن واقف امامهم .
يزن : صباح الخير .
قامت فرح وهبه وقفو وقالو : صباح الخير يافندم .
يزن بستغراب : مالك يافرح في حد مزعلك .
فرح : لاء يافندم مفيش حاجه .
يزن : ازاي مفيش وانتي وشك احمر من العياط . في ايه ياهبه .
هبه : احم مفيش يافندم شوية مشاكل في البيت .
يزن : تمام هدخل وابقي هاتي قهوتي وتعالي يافرح علي مكتبي .
فرح : حاضر يافندم .
ذهبت هبه مسرعه الي الشغل ويزن ذهب الي مكتبه وفرح ذهبت تعمل القهوه .
بعد وقت قصير دخلت فرح مكتب يزن وحطت القهوه علي المكتب وقالت : اي حاجه تاني يافندم .
نظر يزن اليه وقال : ايوه اضحكي انا مش متعود علي هدوءك دا يافرح .
فرح ابتسمت وقالت : حاضر يافندم .
يزن : ايوه كده يلا اتفضلي علي شغلك .
ليسه هتمشي فرح ودخلت هيام .
هيام : يزن وحشتيني . وذهبت اليه وطبعت بوسه في خدودو .
نظرت فرح اليهم . ثم نظرت الي يزن من فوق لتحت وخرجت وظل يزن ينظر اليها .
يزن : اتفضلي ياهيام هانم .
هيام : يوه يايزن مش قولنا بلاش هانم دي .
يزن : تمام تشربي ايه .
هيام : عصير ليمون.
يزن : داس علي زورو وقال : فرح هاتي عصير ليمون .
يزن : ها في حاجه ولا ايه عشان تيجي علي الشركه .
قامت هيام وجلست فوق المكتب امام يزن ومسكت القرفطه بتاعت البدله وقالت : انت مش عاوزني اجي ولا ايه يايزن .
واثناء هذا الكلام كانت دخلت فرح ومعاها كوب العصير . وكانت واقفه مصدومه . نظر اليه يزن وقال : احم اتفضلي العصير ياهيام هانم واقعدي علي الكرسي . قامت هيام واخذت كوب العصير من فرح .
فرح بحزن واستحقار : احم حضرتك محتاج حاجه تاني يافندم .
يزن : لاء شكرا يافرح اتفضلي . ذهبت فرح وراحت تفتح باب المكتب للخروج ولاكن وقفت تاني ورجعت ليزن . نظر يزن وقالها : في ايه يافرح عاوزا تقولي حاجه.
فرح : ايوه ممكن اخد هبه ساعه هنروح مشوار ونيجي .
يزن : تمام بس متتاخريش عن كده عشان الشغل وتجهزات الحفله .
فرح : تمام . وخرجت فرح الي الخارج وراحت مكتب هبه .
فرح : بخخخخخ .
هبه : يخربيتك خضتيني . جايه ليه .
فرح : قومي يلا عشان نروح نشتري الفستان .
هبه : واستاذ يزن .
فرح : قولتلو يلا بقا عشان منتاخرش .
هبه : يلا . وذهبت هبه وفرح الي المول مسرعين حتي لا يتاخرو علي معاد الحفله .
هبه : واو حلو اوي الفستان دا يافرح روحي جربي .
فرح : يالهوي دا غالي اوي .
هبه : جربي وملكيش دعوه يلا بقا .
ذهبت فرح ولبست الفستان . وخرجت لهبه .
فرح : ايه رائيك .
هبه بصدمه 😳😳😳: دا تحفه تحفه تحفه عليكي ينهار حلويات .
فرح : بجد حلو .
هبه : يابنتي انتي مش شايفه نفسك .
فرح : بس غالي اوي .
هبه : سبيها عليا بس اهم حاجه ناخد الفستان دا الهتلبسييييي………..
ياترا هيحصل ايه في الحفله هنعرف البارت الجاي. ……
يتبع …
5
فرح : مش عارفه اقولك ايه ياهبه بجد .
هبه : يابنتي انتي اختي . ويلا بقا عشان استاذ يزن هيقتل.نا علي التأخير دا . اسرعت فرح وهبه الي الشركه .
صعدت فرح الي اعلي هي وهبه ودخلو جلسو علي مكتب فرح . وكانت هيام ويزن خرجين من المكتب .
قامت وقفت فرح وهبه .
يزن بستغراب: انتي رجعتي يافرح .
فرح وهي تنظر لهيام : ايوه رجعت يافندم 😏
يزن 🤨 : اومال مجتيش ليه وعرفتيني .
فرح 🙄: منا قولت يمكن مش فاضي . وبصت علي هيام تاني .
هيام : لاء يايزن انت لازم يكون في تصرف تاني للموظفين العندك عشان انت شكلك مدلعهم .
يزن : لاء انا اناس الشغاله عندي كويسين جدا .
هيام : ازاي بقا مالبتاعه دي دخلت وخرجت وانت متعرفش اهو .
فرح :😮😮 بتاعه انا بتاعه .
هبه : اهدي يافرح . لاء احنا استأذنا من استاذ يزن واحنا عارفين شغلنا كويس مش محتجين اي حد يقولنا عليه .
هيام : لاء وكمان بتردو انا لما هبداء هنا يايزن لازم يكون في ظبط عن كده .
يزن : اظن مش وقته الكلام دا يلا عشان تجهزو للحفله .
فرح بعند : انا مش جايه .
يزن بغضب : نعم ياختي .
هبه مسكت ايد فرح وقالت : احم لاء يافندم هتيجي .
فرح : لاء مش هاجي نروح ليه عشان نتهزق .
يزن وعيونو احمرت من شدة الغضب: اساعه خمسه يافرح لو مكنتيش في الحفله هيكون ليا تصرف تاني . وذهب يزن مسرعا الي الخارج .
نظرت لهم هيام من فوق لتحت وقالت بها.يم .
فرح : بنت السلعوه سبيني اجبها من شعرها العرسه دي .
هبه بضحك : وهو انا كنت مسكاكي يابنتي .
فرح : هوووووف بقا . انتي ليه وافقتي نروح .
هبه : عشان تتحدي هيام وتعرفيها اننا مش اي حد
فرح بتفكير : ازاي .
هبه : يابنتي انتي مش حاسه بنفسك وبجمالك دا لاء وكمان لما تلبسي الفستان هتكوني عامله ازاي .
فرح : اومال انا مش بشوف نفسي حلوه ليه .
هبه : صبرني يارب . يلا يلا نروح عندك نجهز ونعرف طنط علي الحلفه .
فرح : يلا …. وذهلت هبه وفرح الي بيت فرح ……..
وصل يزن الي القصر ….
صعد يزن الي غرفت اخته . وكانت ندي تكلم في التلفون . ودخل يزن عليها فجاءه فغلقت الهاتف علي طول .
يزن بستغراب وشك : كنتي بكلمي مين .
ندي بخوف : دا دا دي ريماس صاحبتي .
يزن : تمام يلا قومي اجهزي علي ملبس عشان نمشي .
ندي بفرحه : ثواني وهكون جهزا .
خرج يزن الي غرفته المميزه جدا والتي لايسمح لاحد ان يدخلها . وبداءت ندي تجهز للحفله وكمان يزن دخل يأخذ دوش مريح وبعد وقت قصير خرج يزن ولبس بدله تحفه تحفه بدله سودا كرفته سودا جزمه سودا وساعه فخمه ورش برفان خاص للمناسبات وسرح شعره وكانت دقنه خفيفه كده ووشه بيلمع فكان حاجه كده توقف القلب من جمالو 😋🤭
خرج يزن وكانت ندي جهزت هي كمان وكانت عسوله خالص فستان اسود قصير ولبسه جزمه كعب وعامله شعرفها بلح كده طبعا انتو عارفين شكل الشعر بقا 😂 المهم كانت جميله .
ندي : ايه رائيك ياابيه .
يزن : جميله ياحبيبتي يلا عشان منتأخرش.
ندي : ماشي ومسك يزن يد ندي ونزلو علي السلالم واخذها وخرج الي عربيته وكانت في حرس كتير اوي .
ندي ركبت ومعاها يزن . تحركت العربيات الي الحفله .
ندي : ابيه ليه مزود الحرس كده .
يزن : انهارده في حفله كبيره . واعد”ائي كلهم هيكونو هناك . وانتي معايا فخايف عليكي .
ندي بهزار : متخفش اخوك راجل .
ضحك يزن وقال : ماشي يابكاشه . استني لما ارن علي فهد اشوفو فين .
ارتبكت ندي عند سمع اسم فهد وابتسمت ونظرت من الشباك .
يزن : ايوه يافهد انت فين .
فهد : انا خارج اهو بركب العربيه .
يزن : تمام لازم نوصل سوا عشان الصحافه .
فهد : متقلقش ياكبير هكون هناك قبلك كمان .
يزن بضحك : ماشي ياحبيبي توصل بسلامه . واغلقو التلفونات . وانطلقت السيارات الي هذا الحفل الضخم ….
في شقة فرح ….
فرح : ونبي ياماما وافقي .
رقيه : قولت لاء يعني لاء يافرح .
هبه : يطنط والله مهنتاخر .
رقيه : يابنتي انا خايفه علي فرح الحفله دي اكيد فيها صحافه طلاما كبيره كده .
هبه : وفيها ايه ياطنط .
رقيه : فرح لو اتصورت في الحفله دي وحد شافها من اعمامها هتحصل مشاكل كتير .
فرح : لاء منا لازم اعرف في ايه بقا . انتي من زمان مش عاوزا تقوليلي ليه ختيني وانا صغيره وهربنا بعيد عنهم .
هبه بستغراب : هربتو .
رقيه : بقولك ايه يابت مفيش حفله ولا زفت خلص الكلام .
فرح بدموع : ياماما عشان خاطري شغلي ممكن امشي منه كده والله متهاخر وياستي مش هخلي حد يصورني وهبعد عن الكل بس المدير يعرف ان روحت وبعدها هاجي .
هبه : ايوه والله ياطنط وانا معاها اهو .
رقيه بتفكير : طيب بس هي ساعه بس .
فرح وهبه بفرحه : موافقين طبعا . وطلعو يجرو علي الاوضه يجهزو . وكانو بيلبسو زي المجانين 😂😂 فرح لبست الجزمه الاول وبعدها الفستان من لغبطتهم . بس بعد مخلصو وفرح بتحط اللمسات النهائية .
هبه كانت متنحه في فرح وجمالها .
خلصت ف ح وقامت وقفت ونظرت الي هبه وقالت : ها ايه رائيك .
هبه 😮😮😮😮😲😲😲: ايه يابنتي دا دا انتي عامله زي الاميره البتنور من شدة جمالها .
فرح : بجد .
هبه : طب اخرجي وشوفي في حد هيعرفك كده .
فرح : ربنا يستر . يلا عشان منتاخرش .
خرجت هبه ووراها فرح وهي تمسك فستانها الطويل وخرجو عند رقيه .
رقيه اول ماشافت فرح 😯😯😳 مين المزه دي .
فرح: بجد حلوه ياماما .
رقيه : حلوه بس ربنا يستر عليكي من العين ياقلب ماما .
هبه : يلا بقا احنا اتأخرنا اوي .
خرجت هبه وفرح ونزلو الي اسفل وكانت عربية الشركه منتظراهم في الاسفل . ركبو العربيه وكانت جميع الحاره تنظر الي فرح بنبهر من جمالها .
فرح بعد مركبت العربيه هي وهبه : هما بيبصو ليه كده .
هبه : اصل عروسة المولد معاهم في الحاره وهما ميعرفوش .
فرح : ههههه بس ياختي خلاص في ايه .
هبه : يابت ارتقي بقا تبقي بجمال دا ولسانك عاوز قط”عو
فرح : ياختي اتنيلي .
هبه : ربنا يستر من طول لسانك دا . وذهبت العربيه الي الحفله …….
وصل يزن هو وفهد في نفس الوقت ونزلو من العربيات وحوليهم الحرس والصحافه وناس كتير وزحمه جدا .
دخلو الي الداخل بلعافيه .
فهد : ياستر انا معرفش ان هيكون في ناس كده .
يزن : عشان كده مكنتش عاوز اجيب ندي .
نظر فهد الي ندي بأعجاب وحب اليها .
زدي : احم يلا ندخل عشان حاسه ان مصدعه جدا .
يزن بقلق : نروح ياحبيبتي .
فهد بقلق هو الاخر : او نجيب دكتور .
ندي : ههههه في ايه انت وهو بقول صداع مش همو.ت يعني .
يزن بغضب : نددددي .
ندي بخوف : انا انا اسفه ياابيه .
فهد : اهدي يايزن ندي خافت .
يزن : استغفر الله يلا ندخل . ودخلو التلاته الي الحفله .
وكانت خيام في الداخل منتظرا يزن هي والجميع معادا فرح ليسه موصلتش .
دخل يزن هو وفهد وبداءو يسلمو علي الجميع .
وهيام راحت تسلم علي يزن وبداءت تبوسه وندي وفهد واقفين مستغربين جدا ليه يزن ساكت ان في واحده تقرب منه وكمان تبوسو وهي بشكل دا .
فكانت هيام تلبس فستان عر”يان جدا وقصير جدا جدا .
ظلت الحفله ويزن ينظر حوله لماذا فرح لما تأتي هل فعلا هتفز كلامها وتمشه عليه ومش هتيجي ظلت هذه الافكار تجيلو حتي دخلت هذه الاميره الي الحفله وكان جميع من في الحفله ينظر لها بنبهر من جمالها وأكنها بتنور من شدت جمالها وخدودها الحمرا من شدة الخجل …….
ياترا هيحصل ايه في الحفله ورقيه مخبيه ايه عن فرح وايه حكاية اعمامها دي هنعرف البارت الجاي الجاي .
6
فرح بستغراب: هو في ايه هما بيبصو ليا كده ليه .
هبه صديقة فرح : اصل في حوريه او اميره كده دخلت الحفله .
فرح : حوريه وكمان اميره ليه يابنتي يعني .
هبه : يابنتي انتي مش عارفه قيمة نفسك ولا جمالك .
فرح : طب يلا ياختي يلا نشوف استاذ يزن فين احسن ينفخني علي التأخير دا .
هبه : ماشي يلا .
ولاكن هم لم يأخذو بالهم من هذه الاعيون المنبهرا من جمال فرح نعم هو يزن كان ينظر هو الاخر الي هذه الجميله .
يزن وهو سرحان في جمال فرح وهي بتقرب عليه وشعر٨ا الطاير في الهوا وخدودها الفراولة من شدت الاحمرار وعيونها البتلمع . ظل يقول هي ازاي كده . وازاي جميله كده مش معقول يكون الجمال دا كله عندي . ولاكن فاق علي كلمة فرح .
فرح بستغراب : استاذ يزن يافندم .
يزن واخذ بالو : ها نعم .
فرح : بقول لحضرتك معلش اني اتاخرت . اتفضل ورق الاتفاق اهو .
ندي اخت يزن : ايه دا مين الجميله دي ياابيه .
يزن وهو ينظر الي فرح : احم دي فرح السكرتيره الخاصه بتاعتي .
ندي : دي جميله خالص . لاء ليك حق تحب الشغل .
فرح بكسوف : احم شكرا لحضرتك .
هيام : احنا مش هنخلص بقا يايزن خلينا نمضي العقد .
يزن : ايوه يلا نقعد عشان نبداء .
فهد : يلا . عشان الصحافه يصورو كام صوره ويعلنوها . عشان الكل يعرف مين هو يزن الفيشاوي.
فرح بتوتر وقلق : صحافه .
يزن نظر اليها : ايوه ويلا اقعدي .
فرح : ها لاء لاء.
يزن بستغراب : لاء ايه .
فرح : اصل اصل .
هبه : اصل هي كانت دايخه يافندك واحنا جاين وهي كانت عاوزا تدخل الحمام . بس لقينا نفسنا اتأخرنا فجينا علي هنا علي طول .
فرح : ايوه ايوه صح انا عاوزا ادخل الحمام .
هبه : خلاص روحي وانا هكمل مكانك يافرح .
يزن : لو تعبانه نطلب الدكتور .
فرح : لاء لاء انا هدخل الحمام وهكون كويسه .
هيام : خلينا نخلص من الفيلم دا بقا .
فرح بحزن : تمام عن ازنكم . ذهبت فرح الي الداخل وجريت علي حمام . وكان يزن ينظر لها حتي اختفت من امامه .
فهد : يلا نبداء .
وفعلا بداؤ يكتبو العقود وسط الصحافه والحشد الكبير من رجال الأعمال والناس المهمه في الدوله . والضحك والهزار .
اول مافرح دخلت ظلت تبكي كثيرا علي حالها وكانت منهاره جدا جدا وان الحياه صعبه جدا عليها وان هي مش عارفه تعيش حياتها . ظلت تبكي وتدعي ربها ان يعدي ال هي فيه دا بقا ……
خلص يزن من التعاقد وسلم علي هيام وبداءت التهاني
هيام وهي تبوس يزن : مبروك علينا يايزن .
يزن : شكرا ياهيام هانم .
هيام : مخلاص بقا يايزن وبعدين بمناسبة الحصل يلا نرقص سوا .
ندي : هوووف دا كده كتير بجد . هي فرح فين ياهبه .
يزن بستغراب وقلق : ايوه صح فين فرح ياهبه .
هبه بقلق : مش عارفه من لما دخلت الحمام مرجعتش .
ندي : لتكون حصلها حاجه .
هيام : ميحصلها احنا مالنا يلا يايزن نرقص .
يزن لم يهتم لكلام هيام لانه فعلا قلق علي فرح : روحي شوفيها ياهبه .
هبه : حاضر يافندم .
ندي : استني ياهبه انا هاجي معاكي .
ذهبت هبه وندي الي الداخل عند فرح .
فهد : ربنا يستر ميكنش في حاجه .
يزن ظل واقف وهو قلقان .
وهيام مكزتش طيقه نفسها .
وصلت هبه وندي الي الحمام ودخلو وخبطو علي باب الحمام .
ردت فرح من خلف الباب : ايوه مين .
هبه : ايه يافرح مالك . وبعدين انتي كل دا في الحمام .
ندي : لو تعبانه نطلب دكتور .
فتحت فرح الباب وكانت فعلا منهاره وعيونها حمرا من شدت البكاء .
ندي وهبه بزهول : ايه دا في ايه .
فرح : مفيش انا كويسه .
ندي : كويسه ازاي انتي مش شايفه شكلك .
فرح : لاء بجد كويسه هو عشان تعبانه بس وطول النهار وانا في الشغل .
هبه فهمت فرح فقالت : طب ظبطي نفسك ويلا عشان استاذ يزن قلقان احسن يكون حصلك حاجه .
فرح بحزن : حاضر .
ظبطت فرح نفسها . وخرجو البنات الي الخارج .
يزن بقلق : هما اتاخرو ليه كده .
فهد : مش عارف .
هيام : وانت مهتم بيها كده ليه .
يزن : …. ليسه هيرد علي هيام . كانو وصلو عندهم .
يزن : اهم وصلو . ولاكن وقف مصدوم من شكل فرح .
فهد : ايه دا مالك يافرح .
فرح بابتسامه : مفيش يااستاذ فهد .
فهد : ازاي يابنتي . انتي مش شايفه نفسك وعيونك الحمرا دي . انتي كنتي معيطه .
فرح : لاء دا بس شوية ارهاق .
كان يقف يزن يستمع الي الكلام بهدوء وهو يعلم بوجود شئ ولاكن ماذا هو . اكيد اكيد هيعرف .
هيام : انت يايزن عندك دراما كتير في شغلك ومع الموظفين عندك .
ندي بغيظ : وحضرتك كنتي تعرفي المواظفين منين .
هيام : العينه اهي وشورت علي فرح .
كانت فرح تنظر الي يد هيام التي تشاور بيها علي فرح .
ولاكن دون رد ولا اي رد فعل . فستغرب يزن جدا . لان فرح مش من عاداتها السكوت دا خالص ولا انها تسكت علي حد يغلط فيها .
هيام : يلا بقا يايزن نرقص . وشدت هيام يد يزن وذهبت بيه الي ساحت الرقص .
وكانت فرح تنظر لهم بحزن . وتفكير . وان ليه هي كده مضيقه . انتي بتفكري في ايه يافرح انتي فين وهو فين .
وكذلك يزن يفكر في فرح وهو يرقص مع هيام . وان في حاجه كبيره في فرح مغيرها كده . بس هي ايه مين زعلها كده مييين وانا مش هخلي يعي”ش لحظه .
بس انا ليه مهتم كده بزعلها .
ولاكن فاق من سرحانه علي هذا الشاب الذي يطلب من فرح الرقص معه .
الشاب : ممكن ترقصي معايا ياقمر .
ظلت تنظر فرح لهذا الشاب الذي يمد يده اليها ويطلب الرقص معاها .
وكان ينتظر يزن رد فرح .
فرح : لاء معلش انا تعبانه .
امسك الشاب يد فرح وقال : تعالي بس وانتي هتروقي .
وقد اسودت اعيون هذا اليزن من شدت الغضب والغيره التي تأكله من الداخل .
يزن بغضب الجحيم : فرررررررررح ……..
يتبع …
7
فرح : سيب ايدي انت مجنون ولا ايه .
الشاب : طب قومي معايا انتي مش عارفه انتي بكلمي مين .
يزن من الخلف بغضب : لاء عارفه هي بكلم مين يابن عمي
فرح : ابن عمك .
يزن نظر الي فرح ووقف امامها ثم اعطاها ظهرو ووقفت فرح خلف يزن ونظر يزن الي ابن عمه .
يزن : اليخصني عينك مجيش عليه ياماجد فاهم .
ماجد بابتسامة خبث : ههه تخصك . حلو الكلام . بس هي عجبتني .
يزن بغضب الجحيم: ماااااااجد كلمه كمان وهخليك تندم علي كل حرف هيطلع منك
فهد : اهدو ياجماعه مش كده . وانت ياماجد امشي دلوقتي الناس بتتفرج علينا .
ماجد : همشي بس الحلوه دخلت دماغي ومش هسبها . ونظر ماجد الي فرح وابتسم ثم ذهب .
كانت فرح تقف برعب وخوف من هذا الماجد .
ثم نظر اليها يزن وقال : متخفيش انا جنبك .
ندي بابتسامه: اقعدي يافرح واهدي ابيه جنبك اهو . ثم نظرت لفهد وغمزت له .
فهم فهد ان ندي حاسه ان يزن معجب بفرح .
هبه في اذن فرح : انا قلقانه الصحافه صورت الحصل يافرح .
فرح بفزع : انتي بتقولي ايه . وقامت وقفت .
استغرب يزن وفهد وندي وكمان هيام المش طايقه نفسها خالص .
يزن : في ايه .
فرح بقلق : ها انا انا عاوزا اروح .
يزن : ليه في ايه انتي مالك كده مش علي بعضك .
فرح : ها اصل اصل انا اتاخرت علي ماما .
هيام بتريقه : هههه ياحرام هو مامتك وبابكي ليسه فاكرين انك طفله. ولا يمكن مش واثقين فيكي . او لاء ممكن ميكونوش واثقين في تربيتهم ليكي . ويكون ابوكي مش عارف انك مش متربيه اصلا ونسي يربيكي .
*اووووبااااااا تستاهلي الهيحصل فيكي والله ياهيام . انتو عارفين ان ابو فرح ميت ياجماعه . وهي مش بتحب سيرتو تيجي اصلا عشان فرح بتفتكرو وتفضل تعيط . ويسلام بقا لما تسمع كلام زي دا . يبقا كده فرح هطلع الجبروت العندها والزهق كله في هيام . جالك الموت ياترك الصلاه 😂😳*
كانت فرح تقف وتسمع هذا الكلام دون رد ولا كن اكنه حاجه بتخنق فيها ومش عارفه تطلع اي حرف .
قام يزن وقف وقال : هياااااام اخررررسي . ايه البتقولي دا .
هيام : اسكت يايزن انت متعرفش الاشكال دي . بيفضلو يتمسكنو لحد ميتمكنو .
يزن بصوت عالي جدا : هياااااااام .
قام الجميع وقف بتوتر من غضب اليزن .
ندي : انتي في حاجه في دماغك ياهيام ولا ايه ازاي تكلمي كده عن فرح .
فرح كانت في عالم تاني عالم اسود وكانت في كلمات تتردد في اذنها . معقول معقول اكون انا اكون في سبب لأهانت بابا من واحده زي دي . لاء لاء انا السبب ياريتني سمعت كلامك ياماما . العالم دا وحش فعلا وحش اوي اوي اسفه يابابا اسفه جدا . كله بسببي بسببي بسببي بسببي .
وفجاءه ويزن بيهزق هيام . وقعت فرح في الارض اغشي عليه من كثرة الزعل والضغط عليها .
هبه بصويت : فرررررررررح .
نظر يزن الي هذه المسكين المرميه في الارض وقال : دكتووووووور بسررررعه .
رفعها يزن علي دراعه وجري بيه الي داخل الفندق وفهد جري بسرعه يجيب دكتور وندي وهبه بزعل وحزن علي فرح . راحو معاها وهيام وقفه خايفه من رد فعل يزن ليها .
نيمها يزن علي السرير وهبه قلعتها الجزمه وندا بتدلك في ايدها ويزن واقف ينظر لملمحها البريئه الجميله ويقول لنفسو . معقول انا مالي كده مشدود ليكي . دي اول مره بنت تلفت نظري كده او احس بلشعور دا .
افاق بعد وقت قصير علي صوت فهد وهو بيقول ادخل يادكتور .
يزن بغيره : مجبتش دكتوره ليه يافهد .
فهد بستغراب: مش مهم يايزن المهم نشوف مالها .
يزن : تمام اتفضل شوف مالها يادكتور .
بداء الدكتور يكشف علي فرح . وبعد وقت قصير اعطها الدكتور حقنه وخلص .
يزن : ها مالها .
الدكتور : عندها ضغط وحالتها النفسيه وحشه . ياريت ترتاح شويه وحولو متزعلوهاش احسن ضغطتها يرتفع وساعتها هتدخل في مشاكل .
يزن : تمام شكرا لحضرتك . وصلو يافهد .
خرج فهد مع الدكتور . وظلو بجنبها لحد مفاقت .
فرح : اه اه اه يادماغي انا فين .
قام يزن وقف وقال : انتي كويسه .
فرح نظرت وقالت : ايوه الحمدلله .
هبه : يالهوي امك بتتصل يافرح .
فرح : هي اساعه كام .
هبه : اساعه واحده .
فرح بخوف : يالهوي انا لازم اروح زمان ماما قلبت الدنيا عليا .
يزن : اهدي اهدي انا هوصلك .
فرح : لاء انا هروح لوحدي .
يزن 🤨: قولت هوصلك .
هبه بقلق : طب اعمل ايه دي عامله ترن .
فرح : ردي عليه ياهبه وقولي ليها اننا جاين في الطريق .
هبه بخوف : حاضر . وردت هبه والكل سكت .
هبه : احم الو ايوه ياطنط .
رقيه : فرح فرح فين .
هبه : احنا جاين في الطريق .
رقيه : لاء انتو خليكم انا جايه عندكم قربت خلاص ادخل عندكم . وقفلت السكه .
فرح : ها قالتلك ايه .
هبه بقلق : قالت انها قربت توصل عندنا واننا نستنها هنا .
فرح بخوف : ياربي ربنا يستر علي الهيحصل فيا .
يزن بتكبر : متقلقيش انا لما تيجي هكلمها . قومي جهزي نفسك ويلا ننزل تحت .
خرج يزن من الغرفه وانتظر امام الباب . حتي خرجو بعد وقت قصير . ونزلو جميعا الي اسفل .
وكان الكل منتظر رقيه تيجي.
بعد وقت قصير وصلت رقيه الي الفندق والكل كان منتظرها .
اول مدخلت فرح 😲😲😲😲😲😲 وهبه كمان 😲😲😲😲😲
فرح : مين قالها تجيب دكتور مسالك بوليه هنا .
هبه : يانهار اسود شكلها امك مش هتسكت يافرح .
رقيه بعصبيه : ايه التاخير دا ياهانم .
فرح بخوف : ماما انا ..
رقيه ضر^بت فرح بلقلم .
الكل بصدمه وفرح دموعها نزلت .
رقيه : انتي فاكرا ان خلاص ابوكي مات مش هعرف اربيكي وهدوري علي حل شعرك .
محمود : ايوه ياطنط وكمان مينفعش بنت محترامه تقعد كل دا برا ياست هانم .
فهد : وانت مين انت .
محمود : انا خطيب الهانم
يزن بصدمه 🙄🙄وشعور غريب .
رقيه : مفيش شغل تاني والشارع مش هتشوفي تاني يافرح لحد متجوزي محمود .
فرح بدموع : حرام عليكي انا مش عاوزا اجوزو ليه ياماما كل دا في ايه وايه الانتي خايفه منه عليا .
رقيه : لما نروح بتنا قدامي .
فرح : مش همشي معاكي .
رقيه مسكت ايد فرح وبداءت تشدها : بلا يابنت بقولك .
فرح بعصبيه : لاء مش هروح بقولك مش هروح انا عاوزا اعرف في ايه .
رقيه : يلا يابنت .
ظل هذا الشجار رقيه تشد فرح وفرح مش عاوزا تمشي معاها
يزن بعصبي وغضب جامد اووووي : بسسسسسسسسسسسس
وفجاءه ……….
ياترا حصل ايه ويزن هيعمل ايه في رقيه وهل هيكون في رد فعل وايه السر ورا كل دا من رقيه وفرح ايه حكايتها وهل فعلا هتجوز فرح محمود ويزن هيسبها وهيام هيحصل فيها ايه من يزن وندي وفهد هيكون مصيرهم ايه مع بعض .
هنعرف البارت الجاي لو كان في تفاعل .
8
يزن بغضب وعصبيه : بسسسسسس فرح مش هتمشيى.
مجهول : ومين انت عشان تكلم .
نظر الجميع الي صاحب الصوت .
رقيه بصدمه : جابر .
فرح بستغراب : جابر مين انتي تعرفي .
جابر عم فرح : ايوه تعرفني يابنت الغالي .
رقيه : كداب انت كنت بتكره محمد وعمرك محبيتو وانت السبب في موتو .
جابر : اخرسي ياوش المصايب . انتي السبب . وكملت لما خدتي بنت ولدي ومشيتي .
فرح بزهول : يعني انت .
جابر : ايوه انا جدك يابت الغالي .
فرح بقلق : وانت كنت فين كل دا ليسه فاكر ان ليك حفيده تسال عنها .
جابر : كله من امك هي الخدتك ومشيت بيكي من غير مااعرف .
رقيه بدموع : يعني كنت عاوزني اقعد لما ابنك الهو المفروض عمها يقتل^ها .
جابر : وانتي كنتي فاكرا ان مقدرش احميكم .
رقيه : انا سمعت بنفسي الكلام كنت المفروض اعمل ايه .
جابر : ودا يديكي الحق تاخديها وتمشي .
رقيه : مكنش قدامي حل تاني.
فرح بزهول والجميع كمان ويزن الواقف يسمع الكلام في صمت وفي تفكير
فرح : انا مش فاهمه حاجه .
جابر : يلا بينا وبعدين هفهمك يابنتي .
رقيه بفزع : يلا فين احنا مش هنرجع الصعيد
جابر : لاء هنرجع دا مكان ابني ومن حق بنته من بعده .
يلا وبعدين نكلم مينفعش الكلام هنا .
اخذ جابر رقيه ومسك ايد فرح وليسه هيخرجو .
يزن : علي فين كده ياحج واخد مراتي علي فين .
وقفت فرح وجابر ورقيه بزهول وصدمه وندي وفهد وهيام
وكمان محمود والجميع مصدومين جدا .
جابر : بتقول ايه .
يزن : بقولك واخد مراتي ورايح بيها علي فين .
فرح : انت بتقول ايه مين دي المرتك .
يزن : انتي . اه اصل انا نسيت اقولك .
فلاش باك….
فاكرا يوم لما قولتك علي الحفله وانك المسؤله .
يومها انتي وقعتي علي ورقه انك استلمتي شيك بفلوس
للحفله ويومها انا فهمتك ان لازم تمضي عشان الفلوس
هتكون مسؤليتك وانتي يومها شجاعه مضيتي من غير
متبصي حتي في الورقه .
باك …….
فرح : لاء لاء انت اكيد مش انسان . ليه ليه عملت كده .
جابر : وايه يثبت كلامك دا .
خرج يزن ورقه واعطها لجابر .
يزن : اهو الإثبات . وشد الورقه من يد جابر وكانت رقيه
وفرح وهبه وجابر ومحمود وندي وفهد وهيام مصدومين .
فرح : بس دا جواز باطل .
يزن : بلعكس انتي دلوقتي مراتي شرعا وقانوني.
فرح : بس انا مش موافقه .
يزن : مش بمزاجك ياحرم يزن الفيشاوي.
جابر : هتندم علي عملتك دي .
يزن : منتظر منك رد فعلك . وسد بقا لو عملت حاجه . يلا
يافهد جهز العربيات عشان اخد مراتي ونروح .
فرح : انا مش مراتك ومش هروح معاك مكان.
يزن ببرود : سمعت يافهد قولتلك ايه .
فهد : بس يايزن مينفعش.
يزن : القولتو يتعمل يافهد من غير حرف زياده .
ذهب فهد مسرعا لتجهز العربيات .
محمود : لاء بقا اومال انا ايه .
يزن بضحكه : انت تروح تشوف شغلك يادكتور اتفضل .
وملمحكش جنب فرح فاهم 🤨.
اول مسمع محمود كلام يزن طلع يجري الي الخارج .
رقيه : انا مش هسيبك انا هبلغ عنك .
يزن : الانتي عاوزا اعملي ياحماتي 😎.
هيام : ملقتش غير الجر^بوعه دي تجوزها .
ليسه فرح هتكلم قطعها يزن .
يزن بعصبيه: كلمه كمان وهتندمي ندم عمرك ياهيام.
وانا مش ناسي الانتي قولتي من شويه حسابك معايا بعدين .
ومن دلوقتي فرح هانم تبقا حرم يزن الفيشاوي. اي غلطه
هتكون موجها ليا وساعتها محدش يلومني من رد فعلي .
ندي : مبروك ياابيه . ثم ذهبت لفرح وقالت . مبروح يافوفو احلي حاجه هتكوني معايا .
فرح : ياختي اتلهي انتي فرحانه علي ايه اخوكي معندوش نخوه ابدا .
يزن : فرح لمي لسانك وارتقي شويا .
فرح : الم لساني انت ليسه شوفت حاجه . دا انت جبتو لنفسك .
دخل فهد وقال : العربيات جهزا يايزن والحرس كمان .
فرح بخوف : لاء انا مش عاوزا اروح معاك انا هروح مع ماما .
يزن بعصبيه : فرح قدامي من غير كلام .
فرح : لاء مش هتحرك معاك في مكان انت فاهم .
يزن : يعني كده ماشي . وذهب الي فرح ورفع فرح علي زراعه .
الكل مصدوم من عمايل يزن وجنونه دا .
فرح بتصوت : نزلني بقولك نزلني ياحيوا^ن نزلني انا بكرهك يامجنون انت .
ركبها في العربيه والكل جري وراهم الي الخارج .
رقيه بدموع : ياحبيبتي يابنتي .
جابر : والله مهسيبك . متخفيش يافرح هاجي واخدك منه .
يزن حط النظاره 😎 وقال : ابقا وريني هتعمل ايه .
وذهب بلعربيات والحرس وندي وفهد مشو مع وهبه ظلت مع
رقيه تواسيها وهيام ركبت عربيتها ومشيت وهي تتوعد لفرح .
يتبع..
9
ظلت فرح تصرخ طول الطريق ويزن متعصب جدا ان ازاي كانت هتضيع منه نعم فاهو كان يكابر في حبه لفرح ولاكن .
اخذ هذه الخطوه في انه يخلي فرح تمضي عقد الجواز دون علمها وكان مستني وقت مناسب حتي يخبرها بهذا الموضوع ولاكن لما يخبرها حتي تقع في حبه .
فرح : انت يامجنون انا عاوزا اروح بيتي .
يزن : ما هو دا بيتك 🤨
فرح : انت مجنون بيت مين ياجدع انت كان يوم اسود لما شوفتك عااااااا ياماما .
فرمل يزن العربيه جامد وقال بعصبيه : اقسم بالله لو سمعت نفسك لحد منوصل لكون راميكي هنا لكلا.ب السكك .
فرح بخوف سكتت .وندي بتوسيها وان هي عارفه اخوها لو اتعصب ممكن يعمل ايه .
بعد وقت طويل وصلو علي القصر بتاع يزن .
يزن نزل والحرس كمان وراح فتح لفرح الباب وقالها : انزلي .
فرح بتمرد : مش هنزل وخلي عندك د.م وروحني عند ماما هو بلعافيه مش هعيش معاك .
يزن 🤨 : يعني كده ماشي . وشد فرح من دراعها ونزلها من العربيه ورفعها علي كتفه ودخل بيه الي الداخل وندي ورا وفهد امن الدنيا خوفا ان عم فرح يعمل حاجه وظل فهد مع الحرس ولم يروح حتي ياامن علي صديق عمره وحبيبت قلبه ندي
في بيت فرح …..
رقيه بدموع : ياترا بنتي عامله ايه دلوقتي .
جابر بعصبيه : كله من عميلك يارقيه لما اخدتي البنت وهربتي .
رقيه: ويارتني بعدت عن الدنيا كلها وهي معايا .
جابر : مش وقته الكلام المهم انا هروح لحد الحكومه لما نشوف هنعمل ايه وذهب جابر هو والرجاله الي القسم نعم فاهو صعيدي ود.مه حامي لم يتحمل الي الصباح .
وظلت رقيه تبكي وهي قليلة الحيله ولاكن كل تفكرها فرح عامله ايه دلوقتي.
في قصر اليزن ….
يزن : خديها ياندي وعرفيها اوضتها .
ندي : حاضر ياابيه تعالي يافرح.
فرح بخوف : لاء لاء انا هنام مع ندي في اوضتها .
يزن بعصبيه : مينفعش طبعا انتي ليكي اوضه .
ندي : انهارده بس ياابيه معلش لحد متتعود ونبي .
يزن : تمام انهارده بس .
وذهبت ندي هي وفرح الي اعلي .
وصعد يزن هو الاخر الي غرفته حتي يبدل ملابسه وينزل الي فهد حتي يطمن علي الاوضاع .
في غرفت ندي ..
ندي : خلاص بقا ممكن تهدي يافرح .
فرح : يعني بزمتك اخوكي دا انسان زينا .
ندي : هههههه والله ابيه طيب وعلي فكره شكله بيحبك .
فرح : نعم نعم حبيتو عقر.به ابن .. ال قوليلي صح امه اسمها ايه .
ندي بحزن سكتت .
فرح بستغراب : في ايه .
ندي : اصل ماما اتوفت من واحنا صغيرن .
فرح بحزن : ياحبيبتي ربنا يرحمها متزعليش .
ندي : يارب ومن يومها انا مليش غير ابيه .
فرح : وانا كمان مليش غير ماما وبداءت تعيط .
ندي اخدتها في حضنها وجلسو يتحدثون وفرح حطت راسها علي رجل ندي وظلو يتحدثون في طفولتهم والايام مرت بيهم ازاي …..
في الاسفل يزن وفهد .
فهد : تفتكر هيعمل حاجه .
يزن : اكيد فرح بنسبه لي الكرت الذهبي عشان الورث .
فهد : ازاي يعني .
يزن : يعني جد فرح كتب كل الاملاك باسم فرح عشان كده جابر بيعمل الشويتين دول .
فهد : يعني ممكن يعمل اي حاجه عشان يخدها .
يزن بعصبيه وغضب : دا بروحو يافهد فرح مراتي دلوقتي وال يبص بس ليها يبقا الله يرحمه .
فهد : انت بتحبها بجد يايزن .
يزن : مش عارف غيرتني يافهد ازاي اقع كده بسهوله معرفش بس فيها حاجه شدتني .
فهد حب يشوف رد فعل يزن قال : بس بصراحه هي حلوه اوي وعيونها جميله اوي .
يزن بغيره : فهددددددددددد
سمعت فرح وندي صوت يزن طلعو من الاوضه يجرو يشوفو في ايه .
يزن : فرح لاء اوعي تبص ليها اي بص او اي حد تاني هيكون ساعتها حياته بين ايدي .
فهد : يعني بتحبها .
يزن : ايوه بحبها بحبها واوي كمان وال هيبص ليها هيكون نهايتو .
فرح بصدمه من كلام يزن وندي كمان كانت فرحانه ان اخيرا اخوها بداء يحب ويشوف حياته .
ندي : شوفتي اهو بيحبك .
فرح بفرحه وبداريها : احم ايه الكلام دا هو المخلوق دا بيحب دا كلام .
ندي : لاء بيحبك وهتشوفي .
فرح : اتنيلي وسكتي ونبي .
سمع صوتهم يزن وفهد نظرو الي اعلي .
ولاكن يزن غضب جدا وعيونه احمرت : فررررررررح اي الانتي لابسه دا .
فرح بصدمه وانها نسيت انها لابسه شورت وتشرت بحملات وفردا شعرها .
يزن طلع جري علي السلم وفهد بااحراج خرج الي الخارج بسرعه
فرح بخوف فضلت ترجع لورا وهي خايفه من شكل يزن يزن يقرب وهي تبعد لحد موصلت الي السلم بضهرها وفجاءه ……
يتبع..
10
فضلت فرح ترجع بضهرها ويزن يقرب يقرب وفرح تبعد وترجع لحد مافرح بقت علي حرف السلم .
فرح : عاااااا مسكها يزن بسرعه واترمت فرح في حض.ن يزن بخوف .
ندي بقلق : فرح انتي كويسه .
بعدت فرح عن يزن ووشها احمر : احم ا. ايوه .
يزن ورجع تاني لطبعيتو وقلب وشه تاني : انتي ازاي تخرجي كده من الاوضه انتي نسيتي ان هنا في حرس وخدم وكمان فهد .
فرح : اولا انا معرفش ان فهد موجود ثانيا انا خرجت لما لقيت في صوت عالي .
يزن بعصبيه : هقولك كلمتين وحطيهم في دماغك يافرح عشان مقلبش علي الوش التاني . لو الدنيا اتهد.ت هنا اوعي تخرجي كده تاني فاهمه .
فرح ببرود : خلصت . عن ازنك يلا ياندي ندخل . وذهبت فرح الي الغرفه هي وندي ويزن واقف مكانه وهو هيفرقع من برود فرح 😂😂.
ندي : يخربيتك ياشيخه انا مش عارفه ابيه ازاي سكت كده .
فرح بضحك : هو ليسه شاف حاجه يابنتي انا كده عرفت هو ايه البيضيقو .
ندي : شكلك مش هجبيها لبر يافرح .
فرح : اصبري وهتشوفي .
وصل جابر هو وابنه الي القسم .
جابر : ايوه يابيه بنت اخويا اتخطفت .
الظابط : ومين الخطفها .
عبد الله ابن جابر : يزن الفيشاوي يابيه.
الظابط قام وقف بزهول : بتقول مين .
جابر : يزن الفيشاوي ياسعت البيه خطف بنت اخويا .
الظابط : انت مش عارف ياجدع انت انت بتكلم عن مين .
جابر : عارف يابيه بس المفروض مهما كان مين انتو لازم تساعدونا .
الظابط بتفكير : انا هروح عند يزن بيه وافهم منه الحصل وانتو هتيجو معانا .
جابر : ماشي يابيه .
وفعلا خرج الظابط ومع جابر وابنه والعساكر وذهبو الي قصر يزن الفيشاوي….
في القصر ….
فرح وندي يجلسون في البلكونه …
فرح : اووف انا جعانه اوي .
ندي : طب استني هخليهم يجهزو الاكل .
فرح : لاء ياستي انا بحب في الوقت دا اعمل اكل بنفسي واكل .
ندي بخوف : يالهوي ابيه مانع الكلام دا والخدم هما البيعملو .
فرح : ملكيش دعوه انتي بس وقومي معايا .
ندي بقلق : طب لو عرف .
فرح : متقلقيش ياستي احنا هننزل من غير صوت ونعمل بسرعه ونطلع ولو عرف هقول انا العملت كده .
ندي : طب يلا وربنا يستر بقا .
فرح : يلا وقامت وقفت .
ندي نظرت اليها وقالت : انتي هتنزلي تاني كده .
فرح بستغراب: كده ازاي .
ندي : يابنتي بلشورت مش ابيه قالك متخرجيش من الاوضه كده .
فرح : هههههه دي اقل حاجه بعد كده يلا بس الاول نعمل الاكل .
ندي : ياخوفي منك يلا بينا .
وفعلا خرجو ونزلو الي اسفل . وكان يزن يجلس في الجنينه هو وفهد يشتغلون .
فهد : كفايا يايزن انا تعبت .
يزن : طيب ناخد استراحه شويه .
فهد : ياريت يااخي .
يزن : ماشي ياعم . قولي بقا مفيش حد في دماغك كده ولا كده .
فهد بقلق : احم حد ايه .
يزن : يعني انا دلوقتي اجوزت وفاضل انت مش ناوي بقا تجوز ياعم .
فهد بتفكير : هو في والله يايزن بس .
يزن بستغراب : بس ايه يابني قول مين دي وانا اروح معاك فورا نخطبها ليك .
فهد : هي بكون يايزن ……. وليسه هيكمل وسمعو صوت
صريخ جامد من جوه القصر طلع يزن وفهد والحرس يجرو الي الداخل ……
يتبع..
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا