القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية صبا الفصل الخامس والسادس بقلم زهرة الربيع


 


رواية صبا الفصل الخامس والسادس بقلم زهرة الربيع


رواية صبا الفصل الخامس والسادس بقلم زهرة الربيع


الجزء الخامس

 يا بت هموت عليكي ارحميني بقى وفجأه هجم عليها وبقى يبو*سها بعن*ف وجنون ويقول..هديكي الي عيزاه ....هدفعلك قد ما انتي عايزه


صبا كانت بتقاومو بكل طاقتها بس قطع الفستان من فوق وبقى يبو*سها جامد وصبا قالت مبدهاش صرخت بكل قوتها وقالت الحقونيييييي


مازن حط ايده على بقها علشان متصرخش ولسه هيضربها دخل عزيز وشدو بكل قوتو ورزعو قلم قوي جدا جدا وقال..اطلع اوضتك..


مازن بلع ريقه برعب ولسه هيتكلم عزيز قال بغضب شديد..اطلع...اوضتككك


مازن طلع على اوضتو وصبا وقفت وهيه بترتعش وبتبكي جامد 


عزيز غمض عيونه بحزن وحرج شديد ومشى ايده على شعره من ورا و بصلها وقال...احم..انتي كويسه


بس صبا قالت..لا..لا مش مش كويسه مش كويسه..حرام عليكو بقى حراااام..انتو مش بشر مستحيل تكون بشر ..انتو وحوش حيونات حتى الحيونات عندها رحمه.. وبقت تبكي جامد


عزيز اتنرفز من كلامها قال ...بلاش الحركات دي واحده زيك اكيد مبسوطه بالي بيحصل ويمكن كنتي مدبراها مع اخوكي علشان تلمو البلد ويتجوزك 


صبا بصت له بزهول شديد ووقفت قدامو وبصتلو بدموع وغل شديد وقالت..صح...انت صح يا باشا وانا كمان الي جبتو على اوضتي دلوقتي وانا الي خليتو يتهجم عليا وقالت بزعيق وصراخ ..وانا الي قطعت هدومي كده انا


عزيز بلع ريقه بندم وكان عايز يعتذر  بس مش بيعرف يعتذر اصلا وقال اهدي انا مقصدش انا


بس صبا قاطعتو وقالت بغضب...  انا..مش هنسى .الي انت قولتو ..عمري كلو يا باشا...مش هنسى حسبي الله فيك وفيه..حسبي الله في كل ظالم


عزيز نزل راسو ولسه هيرد قالت بزعيق..اطلع بره..اطلع بررررررره

عزيز خرج ومشي وهو بيقول لنفسه..ايه الي قولتو ده ده انت شوفتو بعينك يا غبي ....واتحولت ملامحو لغضب رهيب وراح اوضه مازن


صبا اول ما خرج وقعت على الارض وبقت تبكي جامد وقالت بانهيار ودموع ..اااااه يا بابا  وحشتني

وحشتني وكسرتني اوي با بابا وبقت تبكي بكل قوتها


عند عزيز دفع باب اوضه اخوه ودخل زي الاعصار ومسكو من قميصو وقال بغضب...انت مستحيل تكون بني ادم.... معاها حق في كل كلمه قالتها عليك انت حيواااان..رحتلها تاني ليه..انا مش قولتلك ملكش دعوه بيها مبتفهمش


مازن كان خايف منو وقال بارتباك...انا..انا هفهمك..هيه..هيه نادتلي و


بس اتفاجأ بقلم قوي من عزيز وقعو على الارض وقال..متكدبش..قولتلك ميت مره متكدبش عليا انا بذات متبقاش كداب وغبي كمان


بقلمي...زهرة الربيع

مازن وقف بالعافيه وقال.طيب..طيب اهدى..اهدى ..انا فعلا روحتلها..بس اقسم بالله انا بكون..بكون رايح اتكلم معاها..بلاقي نفسي غصب عني عايزها اصلها حلوه قوي و


عزيز ضرب رجلو بقوه في السرير بعصبيه وقال 

بغضب...ااااااااه برضو هيجنني ويقولي حلوه..ما انا عارف انهاحلوه وهيه علشان حلوه تعتدي عليها عايز تجنني

مازن قعد على السرير ونزل راسو وقال بحرج..طيب اسف

عزيز بصلو بغضب وقال..لا اسف دي متقولهاش ليه انا هتجي معايا وتعتذر لها هيه تمام


مازن بصلو بزهول وقال...انت عايزني اعتذر من خدامه..

عزيو قال بسخريه  ..ايوه هتعتذر من الخدامه ...الحلوه..الي هتموت عليها وكمل بغضب وحزم وقال... مدام عجباك اوي كده تبقى تستاهل اعتذار...هتعتذر و انتهى


مازن عارف عزيز لما يكون الموضوع غير قابل للنقاش ضرب على الارض بغيظ وقال...اووووف..يلا بينا


عزيز اخد مازن وراحو لصبا وخبطو على الباب

صبا قالت بخوف..مين

عزيز قال ..احم..ده انا عزيز


صبا قالت ببكا من غير ما تفتح..انا مش عايزه اتكلم مع حد امشي من هنا

عزيز قال..احم..افتحي انا جايب مازن يعتذرلك..ويوعدك انو مش هيكررها


صبا اتنرفزت لما سمعت اسم مازن وراحت فتحت وقالت بغضب نعم..

عزيز بص لمازن وقال يلا 

مازن اتنهد وقال بضيق..انا. ورفع عيونه ليها وكان شكلها قمر شعرها الطويل نازل على اكتافها ولافه طرحتها على اكتافها علشان الفستان مقطوع وخدودها حمر من اثار الدموع و شكلها يجنن


مازن اتلخبط وقال..تنا...انا ...يالهووووي...اووووف

صبا بصتلهم بغضب وعزيز داس على رجلو وقال بغضب..كنت عايز تعتذر مش كده


مازن اتألم لما داس على رجلو وقال ااااااه...وحاول يهدى علشان خايف من عزيز وقال..اه كنت عايز اعتذر احم مش هتتكرر

عزيز قال اهو اعتذرلك ومش هيكررها تمام مرضيه


صبا ضحكت ضحكه تجنن  وقالت لا والله اعتذرلي طب متقولش لحد ليحسدو ولا حاجه..وبصت لهم بغضب وقالت..خد اخوك وروحو من وشي السعادي


عزيز اتنهد وقال..عايزه ايه مش اعتذراك اهو


صبا قالت..امم طب لو مشيت ان ده اعتذار فين اعتذارك انت

عزيز اتسعت عنيه بشده وقال..ثانيه واحده الي فهمتو صح... انتي عيزاني انا اعتذرلك 


صبا كتفت اديها وقالت..بالظبط يا تعتذر عن الي قولتو ياتاخد اخوك وتمشو

عزيز قال بغضب..يلا بينا يا مازن احنا غلطنا اننا بنكلم اشكال زي دي

مازن ضحك وقال وهو بيبصلها بوقاحه.ليه بس هو فيه  الاشكال احلى من دي..بقولك يا عزيز ماتطلع انت وانا هصالحها واجي وراك متقلقش


عزيز شدو وقال بغيظ..يلا يا مازن 


مازن مرضيش يمشي وقال استني بس ..بقولك ايه يا عروسه بعت حد يجبلك فستان وشويه حجات..علشان تلبسيهم في خطوبتنا بالليل


صبا قالت بضيق..مش عايزه منك حاجه..انا عندي فساتين

مازن قال بابتسامتو المستفزه..لا مهمو فساتينك مش هتنفع انتي هتبقى خطيبه ابن عيله الالفي وبعدين يا ستي اعتبريه بدال الفستان الي قطعتو وحط ايده على فستانها

صبا زقت ايده بقرف وقالت..امشي من هنا 


مازن قال قاصد يغيظها ..يلا يا عزيز يلا ياعم انت معاك حق احنا غلطانين الي بنتكلم مع خدامه على العموم نكمل كلامنا بعد الخطوبه... وغمز لها بوقاحه


عزيز اتنرفز من تصرفاتو وزقو وقال يلا بينا يلا


بس اتفاجأ بصبا قالت بسخريه..وايه بقى الي هيفرق بعد الخطوبه علشان نتكلم.... بعد ما اتخطب لابن عيله الالفي مش هبقى خدامه ..ولا هبقى خدامه بالنوتيلا


عزيز ضحك بخفه على كلامها وفضل مكانو بس مازن قرب خطوه وقال..لا مهو انتي في الحالتين نوتيلا بس لو تحني وتدوقيني


صبا اتنرفزت وقالت بغضب..واطي 

مازن ابتسم وقال بوقاحه..هموت واوطى كمان وكمان....واشوف الي تحت الفستان


صبا شهقت بصدمه من كلامو وعزيز كتم ضحكتو بالعافيه وشدو من قفاه ومشي بيه قبل ما ينطق حرف تاني


صبا قفلت الباب بغضب وقالت..بعصبيه..ربنا ياخدك ..ربنا يا خدكو انتو لاتنين


مازن كان ميت ضحك وعزيز قعد يضحك كمان وقال بيأس منو..ياريت ما كنت اخدتك تعتذر ولا تنيل ايه الي كنت بتقولو ده هو انت امتى هتعقل


مازن كان بيضحك جامد وقال..شوفتها

شوفت جمالها..تسحر..يخربيت كده ..شوفت علشان تصدقني تبههر قول عجبتك مش كده حلوه ها ايه رأيك


عزيز قال..طبب طيب حلوه كفايه زن


مازن قال بزهول... حلوه..بس

عزيز قال وهو بيبعد نظراتو..احم..المهم خلينا في الجد مش عايز ولا غلطه بالليل جايه ناس مهمه تمام


مازن هز راسو وقال ...تمام

عزيز قال بنرفزه..مش تقولي تمام وارجع الاقيك عاكك الدنيا زي من شويه


مازن قال..لا والله اوعدك... هروح اجهز انا انهارده لازم اطلع احلى من اي يوم مش عايز الناس تقول الخدامه احلى منو

مازن مشي وعزيز قال ...يخربيت تفاهتك ...وافتكر صبا وقد ايه جمالها ملفت وفيه شيى يخطف القلب والاجمل كلامها وشخصيتها فضل يمر قدامو ملامحها في الاسطبل وقربها منو بس استغرب نفسو انها جات على بالو اصلا نفض اي افكار من دماغو  وهو مستغرب من نفسو وراح يشوف الترتيبات


باليل كان المكان بقى جميل جدا والزينه والمشروبات وكل شيئ يليق بخطوبه ابن الألفي عزيز لبس بدلتو زي العاده كامله وحط العبايه على اكتافو بطريقه بتخليه قمه في الناقه وطلع علشان يستقبل الحضور


اول ما خرج من الاوضه كانت سمر جهزت ونازله 

عزيز اول ماشافها بص على دراعها اامتجبس وقال بسخريه..الف سلامه  يا مرات العم ولسه هينزل


سمر قالت..الله يسلمك ...ومقبوله منك يا عزيز


عزيز بصلها وابتسم بسخريه وقال..اي خدمه 

....يا .....مرات ...عمي.... واه على فكره عزيز طالعه حلوه من بقك كرريها علشان متنسهاش وبلاش يازيزو دي علشان بتدايقني وبتطلع زي السم


سمر قالت... تمام يا عزيز براحتك بس على فكره انا راضيه باي حاجه منك براحتك يا عزيز


عزيز نزل وهو بيقول..طب كويس انك راضبه بقى علشان الواحد ميضمنش المره الي جايه ايه الي ممكن يتكسر

بقلمي..زهرة الربيع


عزيز نزل وسمر قالت بغضب مكبوت..ماشي يا عزيز اصبر عليها

عند صبا كانت لبست فستانها وعملت شعرها مرفوع ومطبوق بعد ما احتارو فيه من كتر ما طويل بس في الاخر طلع بطريقه تجنن كلها كانت تحفه تستحق التأمل مش ناقصها غير الابتسامه 


ولسه هتطلع وهيه متضايقه ومخنوقه..اتفاجأت بمازن جاي يا خدها بطله جميله وبدله شيك بس صبا مكانتش بصالو اصلا ... بس هو انبهر بجمالها وقال..ايه ده يخربيت جمال امك

صبا بصتلو بنظرات  ترعب وقالت انت جاي ليه


مازن كان  مش شايل عنيه من عليها... وقال..الناس تحت مستنيانا يا عروستي جيت اخدك


صبا تجاهلتو تماما ومشيت ناحيه باب السرايا 

مازن كان بيناديلها عايزها تطلع معاه وهيه رافضه وماشيه بس طلع قدامها عزيز


صبا وقفت مكانها وعزيز فضل باصص لها ومركذ في كل تفاصيلها وانبهر جدا بيها  وقال بصوت حاول يبينو طبيعي..احم..على فين


صبا قالت بضيق..طالعه عايزه اخلص من الليله المقرفه دي

عزيز اتنهد وقال..اليله المقرفه دي مش هتخلص الا لو سمعتي الكلام اطلعي مع خطيبك ميصحش الناس مستنياكم

صبا قالت..مش هخرج معاه لو اتطبقت السما على الارض كل الي ليكم عندي اني اعصر على نفسي مزرعه ليمون واخليه يلبسني الخاتم اكتر من كده متحلموش


عزيز ابتسم وقال..هتخرجي ايدك في ايده وهتتصورو وترقصو وتتكلمو كويس وتضحكو في وش بعض زي اي اتنين مفيش ما بنهم اي مشاكل الصحافه وللاعلام بره وانا مش ناقص مشاكل


صبا قالت بضيق..والله الي عندي قولتو


عزيز اتضايق وقال بزعيق..مش بمزاجك تمام اسمعي الكلام احسنلك 

سيد وناهد كانو بيتحايلو عليها ومازن جيه وقف معاهم وهيه رافضه وقالت بزعيق..لو فضلتو تقنعوني لصبح مش هيحصل تمام


عزيز اتنرفز وقال..يعني ايه الكلام ده اقول انا للناس ايه بقى

انور دخل وكان جاهز ولابس وشكلو يجنن قال..قولهم من اسره محافظه ومتقبلش اي تلامس قبل كتب الكتاب اكيد مش محتاج الي يديك افكار يا عزيز بيه..وصبا هتخرج معايا انا وبص لمازن بنظرات مرعبه وقال..وياريت نعدي الليله على خير احسن لينا..ولكم


عزيز حس بنبرات تهديد وكان في قمة غضبو بس مكانش قدامو غير فكرتو خصوصا انها مقنعه بنسبالو  وناس كتير بتعملها قال..طيب..يلا خد اختك واخرجوو وانا ومازن هنخرج معاكم ...مرتاحين كده


انور بص لصبا ومد ايده بابتسامه جميله وهيه مسكت ايده وباس جبينها وقال..تجنني قمر زي اخوكي


صبا ضحكت وبقت اجمل واجمل مازن بصلها باعجااب شديد 

انور شد صبا هيخرج بس شاف ان مازن عينه على صبا مش شايلها فبصلو بغضب مرعب ونظرات هتحرقو مكانو مازن رجع خطوه ومسك ايد عزيز وقال بهمس..شايف بيبصلي ازاي تحس انو هياكلني


عزيز كان واصل لاخره اصلا ومتعصب قال ..لا ملوش حق..وحيات ابوك ما  ناقصك السعادي يلا 


وطلعو هما الاربعه وسط تصقيف الحضور وابتدت المباركات والتهاني  وكان كل شئ مثالي قدام الناس 


لحد ما جيه شاب جميل بطله جذابه وقال...بااااس وقف الزفت ده يا ابني..ماشاء الله بتخطبو لخطيبتي من غير ما حد يعزمني وووووو


الجزء السادس

 خطيبتي بتتخطب من غير ما حد يعزمني طب ده ينفع طب حتى ابارك لها وقرب حض*نها فجأه من غير مقدمات تحت زهول الجميع 


انور اتقدم عليه هو وعزيز ومازن وانور شدو وضربو بوكس قوي ومسكو جامد وقال انت ايه الي جابك هنا..وليك عين تيجي ورانا بعد الي عملتو 


بس صبا جريت عليه وقالت بخوف ودموع ..اهدى اهدى يا انور سيبو وانبي

عزيز المنظر بنسبالو كان كارثه والصحافه بتصور شد صبا عليه وقال بهمس غاضب..اخرسي بقى


واتقدم على انور بعدو عن الشاب وقال..كفايه سيبو واضح انو سكران ومش حاسس بيعمل ايه وبص لشب بتحذير

الشاب فضل يزعق وقال بغضب..انا مش سكران البنت دي خطيبتي وبنحب بعض ومش همشي


كان فيه واحد من الغفر واقف بعيد وماسك بندقيه غريبه عزيز شاورلو بدماغو من غير ما حد يا خد بالو فشد اجزاء سلاحو


انور بيزعق مع الشاب وبيزقو ويقول... غور من هنا بقولك و 

بس اتفاجأو بالشاب وقع مغمى عليه والكل مستغرب ايه حصلو عزيز قال ..مش قولتلكم سكران اهو مقدرش يكمل انا هاخدو على السرايا يريح ونعرف مالو لما يفوق الناس صدقت نوعا ما ان ده واحد سكران ومش عارف بيقول ايه


اما انور وصبا كانو مستغربين جدا ايه الي حصلو وعزيز شال الشاب ودخلو اوضه ورماه بغضب وراح ناحيه رقبتو وشال ابره منها دي ابره مخدره رماها الجارد الي شاورلو 

عزيز سابو في الاوضه ورتب هدومو وطلع وقفل عليه الباب وكمل الحفله معاهم على ااساس واحد سكران اقتحم الحفله 


وعزيز طلع على الحصان ورقص باحتراف وضرب نار والناس كانت بتصفق ومبسوطين حتى صبا كانت للحظه بقت تبصلو باعجاب وعزيز جات عينه عليها وشافها بتبصلو فهدى الحصان شويه


صبا اول ما خدت بالها انو شافها بعدت بنظرها عنو بكسوف ..وجات اسيل وقالت..احم اذيك انا اسيل..انا اخت مازن ..مبروك


صبا اتنهدت بضيف وقالت... الله يبارك فيكي


اسيل قالت بحرج..انا والله مكسوفه من الي سمعتو ومكنتش قادره اقابلك من الصبح وحتى كنت مش هطلع الحفله بس عزيز اصر


صبا ابتسمت بحزن وقالت ..وانتي ذمبك ايه بس 


اسيل اتنهدت وقالت..متزعليش نفسك ربنا ديما بيشوف الاحسن لينا وبيشوف الي احنا مستحيل نشوفه


صبا قتلت...ونعم بالله ...هو..انا كنت عايزه اسألك سؤال


اسيل قالت ..اتفضلي

صبا قالت باستفهام..هيه مين البنت الصغيره الي ركبت مع عزيز على الحصان  


اسيل قالت..اه دي توته..تمار بنتو

صبا اتسعت عنيها بدهشه وقالت بنتو بنت مين..عزيز ..هو متجوز


اسيل قالت بارتباك  ...ها ..لا مراتو..احم مراتو الله يرحمها اتوفت عن اذنك انا جايه تاني


اسيل مشيت ووقفت جمب مازن وقالت..وانت مش هتطلع على الحصان يا عريس

مازن ضحك وقال... لا ياختي ..انا من يومين جربت بس كنت هكسر رجلي عيزاني ارقص عليه كمان لا لا الحجات دي لها ناسها


اسيل شافت انور بيدي صبا ميه وكانت بتبصلو باعجاب شديد وقالت..مازن..هو مين ده الي مع صبا


مازن قال...اعوز بالله ليه السيره دي..ده انور اخوها ملكيش دعوه بيه خالص ده واد مستفز


اسيل قالت ..اه طيب انا عمري ما شوفتو هو قاعد دلوقتي في السرايا


مازن قال..انتي واخوكي هتجننوني ..ماطبيعي متشفهمش انتو عمركم ما انزلتو عند الخدم  ولما انا كنت اروح كنتو تتريقو عليا وبعدين ده اصلا بيفضل ليل نهار في الاسطبل ..خلاص اقعدي ساكته شوفي سيره غير الولد ده انا بكرهو قوي وبخاف منو كمان شوفي بيبصلي ازاي


اسيل ضحكت وقالت..لا الصراحه غلطان ملوش حق ابدا


عزيز نزل واجتمعت الناس لما مازن راح يلبس صبا الشبكه  

صبا كانت مخنوقه عكس مازن الي كان في قمه السعاده وبيبصلها بابتسامه مستفزه ولبسها الخاتم وقرب يحضنها بس بعدت خطوه وحضنت انور وقالها بحزن..مبروك

مازن اتضايق واتكسف بس عزيز شاورلو بمعني يهدي وقضيت الحفله الي كانت عبأ على صبا بينما مازن قضاها وسط صحابو وصحباتوورقص وهزار واول ما الناس مشيت دخلو كلهم السرايا وعزيز رما العبايه بغضب على الارض وقلع الكرفته ورماها والجاكت وقال بغضب وزعيق شديد...مين الي جوه ده


بقلمي..زهرة الربيع

سيد قال برعب .والله يا باشا ما اعرف انا..


بس قاطعو انور وقال..ده ادم خطيب صبا قصدي كان خطيبها من سنه وقبل ما نيجي هنا فركشو..بس انت بتزعق لبه مش فاهم


عزيز قرب عليه بغضب وقال...مش فاهم انا بزعق ليه...خليتو منظرنا زباله وتقولي بتزعق ليه الناس تقول ايه دلوقتي و


بس قطع كلامو لما صبا ضحكت جامد وقالت..لا والله..خلى منظركم زباله ده على اساس ان الناس مش عارفه الخطوبه دي اتعملت ليه اولا الناس فاهمه وجايه نفاق والسلام ..ثانيا انتو  كده كده شكلكم زباله


مازن قال.. بغضب ما تحترمي نفسك يا بت انتي وعزيز اتنرفز وقرب منها وقال بفحيح مرعب..لسانك طويل..خدتي وش جامد الظاهر انتي لحد دلوقتي مش عارفه انا اقدر اعمل ايه


صبا قالت بغضب...عارفه.... وقلعت الخاتم من ايدها ورمتو في وشو وقالت..ادي اخرك..ده الي تقدر تعملو لاكن تقف مع المظلوم او تقول كلمه حق صعبه علي امثالك الي بيحافظ على النفوذ مستحيا يحافظ على القيم

ومشيت بغضب من قدامو وراحت ناحيه اوضه الشب المحبوس لما سمعت صوتو وقالت..تعالى افتحلو


عزيز اتنهد بضيق وراح فتح لانو مش قادر يتكلم اكتر وكلامها بيأثر فيه وبيحسسو انو ظالم جدا راح فتح والشاب طلع لبره وقال بزعيق...انتو ازاي تحبسوني كده و

صبا قالت بغضب..بصلي هنا ...تاخد بعضك وتمشي مش من السرايا من البلد كلها سامعني يا ادم..انا وانت خلاص مبقتش فيه بنا حاجه..علاقتنا خلصت من اول ما فلوس بابا خلصت ولانسيت


ادم بصلها بدموع وقال..تمام منستش..وانا غلطت بس مش لدرجه انك تتخطبي فورا كده وتنسي الي بنا  انا لسه بحبك وانتي كمان بتحبيني ومسك ايدها وقال ارجوكي يا صبا 


عزيز كان باصص على ايده الي ماسك ايده بيها وعايز يبعدو عنها وفي قمه غضبو بس قبل ما يعمل حاجه صبا دفعت ايده وانور اتقدم عليه وقال..امشي من هنا يا ادم ده لو حابب تطلع على رجليك 


ادم اتنهد وخاف وقال..تمام..همشي بس لسه هنتكلم يا صبا ومشي وسابها باصه على طيفه بدموع


انور حضنها وقال..انتي تمام...

صبا هزت راسها وابتسمت بالعافيه وقالت..دخلني اوضتي

انور اخدها على اوضتها ومازن قال...طب تمام هروح انام بقى تعبت


عزيز بصلو بغيظ وقال..انت عايز تشلني يا مازن..يعني كل ده حصل قدامك معملتش ولا اي موقف..ازاي قادر تكون هادي وانت شايفو بيتصرف كده ايه البرود ده


مازن قال بلامبالاه.. وانا مالي واحده و الX بتاعها ادخل ليه  وبعدين انا والبنت مفيش بنا حاجه علشان اغير وكده انا هتجوزها اسبوع انبسط وانت تكون كسبت الانتخابات وخلاص


عزيز مسك دماغو بصداع وقال..امشي يا مازن من قدامي اقولك همشي انا وطلع على اوضتو  وهو هيموت من الغضب


مازن قال باستغراب..بالزمه مالو ده زعلان ليه

اسيل بصتلو بيأس ولسه هتطلع انور خرج من عند اختو وطلع من السرايا بحزن مازن اول ما شافة خاف وطلع اوضتو بس اسيل بصت شمال ويمن مشافتش حد فطلعت وراه وفضلت ماشيه وراه لحد ما وصلت الاسطبل الي بينام فيه


انور اول ما وصل فتح القميص وقلعو ورماه بغضب وضيق كل ما يفتكر اختو والي حصلها وهو مش قادر يساعدها يبقى هيتجنن 


اسيل اول ما دخلت الاسطبل قالت بتوتر .احم مساء الخير 


انور اتخض ووقف و بصلها بزهول لانو كان شافها في الحفله وعرف انها اخت عزيز فاستغرب وقال بقلق..خير فيه حاجه..


اسيل ضحكت وقالت...اهدى انا جايه اتكلم معاك عادي

انور اتفاجأ وبصلها باستغراب شديد وفضل ساكت


اسيل قالت وهيه بارتباك..مش هتقولي اتفضلي 

انور مسك قميصو لبسو وقال ..احم....طلعا ..اكيد.

.اتفضلي مكانك اصلا

اسيل دخلت وانور بصلها من فوق لتحت وابتسم وكان بيفكر في شئ خطير


في السرايا كان عزيز رايح جاي بيفكر في صبا والشاب الي جيه على الحفل وبيدور في دماغو لما حضنها ولما مسك ايدها وحاسس بغضب رهيب من قربو منها والغضب الاكبر كان من نفسو ومن الافكار الغريبه الي بتجيلو اتنهد بضيق شديد وحس انو محتاج يتكلم معاها ويسألها عن الشاب ده مع انو مش عارف السبب بس طلع بسرعه ناحيه اوضتها


صبا كانت هتنام وحست بعطش طلعت تشرب وراحت ناحيه المطبح وقبل ما توصل قابلت عزيز...كانت هتتجاهلو وتمشي من غير ماتكلمو بس عزيز وقف قدامها

صبا قالت..احم..ابعد لو سمحت

عزيز قال بدون مقدمات..مين الشاب الي جيه على الحفله فعلا كنتو مخطوبين.... وسبتو بعض ليه


صبا بصتلو باستغراب وقالت..هو انا المفروض ارد عليك يعني وكانت هتمشب بس عزيز مسك ايدها وقال بغضب..اكيد هتجاوبيني انتي بقيتي من عيلتنا ولازم تتعاملي على الاساس ده


صبا ابتسمت بضيق وقالت..تمام...ده اسمه وادم..كان خطيي سبنا بعض ليه واي تفاصيل بنا دي حاحه متخصكش لا انت ولا عيلتك ولا حتى اخوك التافهه ومشيت ناحيه المطبخ


عزيز فضل ماشي وراها وقال..انتي مش واخده بالك من الفضايح الي حصلت


صبا كانت مش بتبصلو ولا حتى وقفت وقالت وهيه مكمله... ولله انا ميهمنيش..انا مغلطتش في حاجه ولا المفروض اتكسف من حاجه

عزيز مشي بسرعه ومسك ايدها بغضب وقال..لما اكلمك تقفي تكلميني..انا عمر ما حد كلمني كده..ولا حد قدر يتجاهلني بالطريقه دي فاهمه


صبا زقت ايده وقالت بعصبيه..انت عايز ايه..متطلعش جناني عليك سبني في حالي ومشيت ودخلت المطبخ


عزيز راح وراها وقال...انتي ليه مش عايزه تقوليلي سبتو بعض ليه..ايه لسه بتحبيه


صبا فتحت التلاحه وطلعت ميه وقالت..سواء بحبو اولا حاجه متخصكش ولا يحقلك انت ولا اي حد يسألني ومش مضطره ارد عليك


عزيز اتنهد وقال..لما تعطشي  تبعتي حد من الخدم يجبلك ميه انتي معدتيش خدامه دلوقتي انتي خطيبه  مازن الالفي يعني كل حاجه تجيلك وانتي قاعده مكانك


صبا ضحكت جامد وقالت..انت بجد مش طبيعي..وكملت بغضب مرعب وقالت..انا اتخطبت لاخوك علشان سمعتي وسمعت عمي واخويا وسط الناس لانهم بعد ما شافوني في الوضع القذر الي اخوك حطني فيه محدش مصدق ان انور لحقني قبل ما يأذيني فبلاش تتعامل معايا على اني خلاص بقيت جزء من عيلتكم لاني ميشرفنيش


ولسه هتخرج عزيز شدها من ايدها وزقها على الحيط وحاوطها باديه وقال وهو مركذ في عيونها...انا مش عارف ليه بسكتلك..صدقيني لو اي حد بيكلمني كده مكانش طلع عليه نهار ابدا


صبا قالت بضيق..ابعد خليني امشي

عزيز حب يضايقها قال...انتي الي بتحطي نفسك في المواقف دي ايه الي يخليكي تدخلي المطبخ مع شاب في نص الليل كمان ايه يوديكي اسطبل الخيول لوحدك الي يشوفك يقول انك اتعمدتي تجرجريه


بقلمي..زهرة الربيع

صبا اتحولت ملامحها لغضب رهيب وقالت...وانت..كمان جرجرتك علشان تيجي ورايا من اوضتي لهنا وتف معايا بالشكل ده


عزيز حس بحرج وخد بالو من تصرفاتو وبعد شويه وقال..انا ..انا بس كنت عايزك تجاوبيني على اسألتي والسؤال الاهم بنسبالي ليه بتعاملييني على اني اسؤ من مازن زي ما اكون انا الي عملت معاكي كده


صبا بصتلو بغل وحقد وقالت ..عارف ليه لانك اوسخ منو هو واضح ان ده طبعو طايش ومش مساؤل لاكن ..ازاي انت تسمح لنفسك تخطبني لاخوك بدال ما تعاقبو ازاي وتقول لاخويا ان اكبر عقاب لاخوك انو يتجوزني ..لو كانت اختك في نفس الموفف كان هيكون ده تصرفك برضو... انت اسؤ من اخوك بمراحل وعلشان تعرف انك ظالم انا مكنتش في الاسطبل علشان اجرجرو زي ما انت قولت انا كنت هناك لاني بشتغل علشان انور اضطر يا خد ورديتين وكنت بساعدو مكنتش اعرف اني هقابل شخص حقير زي اخوك كل همو بنبسط على حساب الناس ..مكنش قدامي حل تاني  كان لازم اشتغل ..انا في طب..عارف يعني ايه مصاريف الطب يا عزيز بيه


عزيز اتفاجأ بشده وقال..انا مكنتش اعرف انك بتدرسي وخصوصا طب.. بس انتي بتظلمي مازن بكلامك هو صحيح ضعف قدامك بس دي مش اخلاقو انا عارفو كويس ده تربيتي و...


عزيز لسه هيكمل كدب بس سمعو صوت غريب 

عزيز قال ايه الصوت ده 

صبا قالت بقلق .ده جاي من المخزن ومشيو يشوفو  مصدر الصوت بس كانت الصدمه والمصيبه الصوت الي سمعوه وكان للاسف مازن ومعاه بنت وبتقول بمياعه...كفايه يا مازن بيه حد يشوفنا


صبا وعزيز بصو لبعض بزهول  وعزيز قال بغضب

.ايه الي بيحصل هنا


صبا  كتفت اديها وقالت بسخريه...ابدا تربيتك معاه واحده جوه وووووو

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع