رواية لقاء القدر الجزء الثاني من الفصل الأول إلى الفصل العاشر بقلم لمياء نبيه
رواية لقاء القدر الجزء الثاني من الفصل الأول إلى الفصل العاشر بقلم لمياء نبيه
دي قسميه جوازنا ودي امضتك
الاء بصدمه:دا اي وامتي انا مضيت
جون :مش مهم المهم أن النهارده فرحنا ويقرب من الاء
الاء :انت عاوز اي دنتا قد بابا الله يرحمه
جون بيقرب :الحي أبقي من الميت يا لولو
الاء بترجي :ارجوك سيبني انت بتعمل كدا لي
جون بيرفعها لي :ابوكي زمان اخد مامتك مني ولكن شوفي القدر جابك ليا ازاي
الاء :انت بتقول اي
جون :بقول أن محدش هيخدك مني ي الاء لتصرخ الاء ليترج فيلا جون معلن عن ضحيته
احد رجال جون كبير في السن :مش حرام اللي بيعمله دا ياشمع البت دي ابوها كان خيره علينا
شمع :احنا ملناش دعوه ولا تحب تتقتل يا فاطر
فاطر:علي اي انا مالي
ليطلع نور الصباح في قصر يزن الاسيوطي
حور :ماما مش عايزه اقدم طب
حور الام:وانا قولت طب يعني طب
يزن :مين مزعل حوري
حور تدخل في احضان والدها :بابا حبيبي يرضيك اروح طب وانا عاوزه ادخل فنون جميله مع رحمه
يزن :وانا علشان عارف ان حور هتبقي في طب احلا دكتوره بقولك ادخلي طب ويلا الفطار ورايا شركه
عدي :صباح الخير يا جماعه
حور :ياصباح الفل علي عدي قلب ماما
عدي: يماما انا دلوقتي بقيت معيد وبحضر دكتوراه ويتقالي قلب ماما
يلف يزن يده علي حور :عدي عنده حق المفروض مفيش غير يزن قلب حور ولا اي
حور بهمس :منتا عارف انك قلبي من زمان صح
يزن :انا بقول مرحش الشركه
عدي وحور :احم احم
حور تبعد عنه يزن بص لعدي:ولا من وأنت صغير بتبوظ اللحظات السعيده
لينزل أسر وتميم :صباح الخير يا جماعه
يزن :اهلا باللي مكسبني الصفقه
تميم بمزاج يمد أيده لأسر :اهلا يا وحش الصفقات
أسر بيسلم :اهلا بغول المعارك اتفضل افطر
يزن :أعدوا اخلصوا
وفي الخلفيه حور وحور الصغيره بيضحكوا وعدي راح قعد وحور وبدأ ياكلوا
تلفون تميم يرن يقف ويبص ليهم : هقوم البس علشان شغلي
يزن :تمام يا حبيبي وانت يا بشمهندس أسر يلا اجهز علشان الشركه انت والاستاذ عدي احنا في اجازه ولا اي يا عدي
عدي :للاسف الجامعه معندناش خاصيه اجازه بس هاجي لان مفيش محاضرات فهروح شويه وجاي وانتي يا حور هاتي اوراقك علشان تقدمي يلا في الجامعه
حور :يابابا انا عاوزه اقدم فنون جميله
عدي :لا ومن أمتي وانتي ليكي في الفنون جميله يافنانه حوش اللوحات اللي في كل حته بيضحك الجميع
حور :من النهارده ليا فيها وعلي فكره مش شرط الرسم المهم الاحساس
تميم :ومن ناحيه الاحساس متقولش علي حور محمد منير بيضحك الجميع مره آخره
أسر :يلا يا حور بطلي لماضه وهاتي ورقك و اديه لاخوكي
حور : مدام كده مش قدامي غير حل واحد
يزن :اللي هو
حور :هشوف رحمه
عدي :مين رحمه دي يا جماعه اللي طلعتلنا في البخت
حور :منتا لو معانا هتعرف امال انت كل يوم فين
عدي يقف :اظن انا قولتلك اللي عندي ها عاوز حاجه يابابا
يزن :لا ياحبيبي
عدي :ولا انتي يا ماما
حور :لا يا حبيبي
عدي :طب انا رايح الجامعه وهبقي اعدي علي الشركه
حور :تمام يا حبيبي يمشي عدي
تميم :هطلع البس انا ياجماعه علشان الشغل طلع تميم ولبس ونزل
تميم :انا ماشي يجماعه
حور :اوبا بقا علي الضبوطه القمر
تميم :بت اتلمي كدا ها يا حوري تأمري بحاجه
حور :ياحبيبي خلي بالك من نفسك انا بدأت اخاف عليك
تميم : متخافيش يا حور ها يا يزن باشا تأمر بحاجه
يزن :لا يا حبيبي خلي بالك من نفسك
يمشي تميم و ينظر يزن لأسر يشاور له فيقوم يزن وآسر
ويلبسوا ويجهزوا وينزلوا للأسفل
حور تودعهم وتنظر لحور وحور تنظر لها
حور الصغيره :بقولك اي يا جميل متيجي نعمل كيكه
حور :يلا ويرن فون حور الصغيره
حور :ماما هرد بس واجيلك
تدخل غرفتها
حور :الو يا حبيبه ...بابا مشي...انتي لسه عندك بتعملي اي..تقريبا بابا وعمو عز هيرفدوكي يلا اجري علي الشركه ...اه صحيح سامر عندك ...تتوتر حور لتكمل بسال عادي يا بوب ها ..طب سلام
يدخل يزن الشركه ومعه أسر يزن يظل شاب مهما يمر عليه السنين و آسر بجواره شامخ فهو ابن يزن الاسيوطي تنظر له جميع الفتيات فهو وأخواته يأخدوا جمال أبيهم وأمهم ولكل واحد جماله الخاص
يتوجه أسر مع أبيه ل مكتب عز ويبدأ يتحدثوا
تدخل حبيبه
أسر :حبيه اتأخرتي لي سبب يخليني مرفدكيش
حبيبه بتوتر : علشان علشان
أسر يضحك هو وعز ويزن
يزن : خلاص يااسر يلا يا بوب علي مكتبك
حبيه :ربنا يخليك يا عمو يزن لينظر يزن لها اقصد يا يزن باشا احسن من ناس هنا وتبص علي والدها عز وتخرج
عند مراد
حور تنزل وتحضن والدها :صباح الخير يابابا
مراد :صباح الخير يا قلب بابا
تروح لمامتها:صباح الخير يا ماما
نرمين :صباح النور علي قلب ماما اللي مزعلاها
حور تقعد علي يد الكرسي :لي ياماما مع اني عارفه السبب
نرمين :ايوا يا حبيبتي دي شغلانه رجاله وانا نفسي اشوفك عروسه
حور :يووه يماما وتقف طب بزمتك يابابا حور مراد الكناني تنفع ولا لا
مراد :تنفع لأي حاجه ياقلب بابا
حور :ايوا كدا يا مارو يا عسل
نرمين :ياحبيبتي يعني لما تخدي طلقه هتبسط
حور بضحك :هيبقي اسمك ام الشهيده البطل
نرمين :بنتك هتموتني يا مراد
مراد شاور لحور
حور :متخافيش ياقلب رورو من جوا انا هيبقي تمام ويلا ورايا شغل تأخد حور سيارتها وتبدأ تسوق في طريقها تلقي اشاره لتقف تفتح الاشاره ولكن العربيه اللي قدامها مش راضيه تتحرك تقوم بعمل تنبيه ولكن لا تتحرك ويقوم شخص بداخلها بإخراج يده بعلامه اصبري🤌
حور :مدام مبتجيش بالطيب تيجي بالعافيه تقوم حور بأصطدامها
لينزل منها تميم
تميم ينظر للعربيه :دا اي والله لاوريك بيخبط علي شباك العربيه لكن حور مبتردش يطلع مسدسه و يصوبه نحيه العربيه لتنزل حور
حور :انت غبي انت اي اللي كنت هتعمله دا
تميم :شوفي يا انتي انا عديت ليكي موضوع انك عملتي العربيه لأنك بنت ودا المتوقع من بنت بتسوق إنما انا تشتميني يبقي عاوزه تتربي
حور :اتربي وبنت بص يا عسل اللي تقدر تعمله اعمله
تميم بصلها بابتسامه :اهو كدا
حور بنفس الابتسامه :كدا
يقوم تميم ب اخذ طوبه ويلقيها علي زجاج عربيه حور لينكسر حور في صدمه يتركها تميم ويركب سيارته ويذهب و هو مبتسم
حور :هعمل اي دلوقتي تلقي فون من شغلها أنها اتأخرت يووه مش قدامي غير اني اودي العربيه و اركب تاكسي
عند الاء
تستيقظ لتشعر بألم وتحاول أن تنسي ما حدث في ليله امس وتدخل للحمام تأخد شاور لتريح جسدها المنهك وبعدها تاتي لها فكره بالهروب فترتدي وتنزل لاسفل و تأتي بتخرج من باب الفيلا لتجد الحراسه
شمع :مدام الاء ادخلي جوا
الاء :ارجوك سيبني أخرج
شمع :معندناش تعليمات بخروجك
الاء :انا بتوسل اليك سيبني
شمع :يا مدام حور مقدرش اسيبك
جون من بعيد :سيبها
تراه الاء لتتذكر ما حدث لتجري فيمسكها جون ويأخدها الي غرفه مره اخري
جون ينظر لها :اتغدي الاول وبعدين نشوف يلا قومي
الاء :ابعد عني
جون ينزلها بالقوه ل أسفل و يقعدها علي السفره
الاء :انتي عاوز اي متسبني
جون :مش هسيبك انا بحبك
الاء :بتحبني حرام عليك دمرتني
جون يقف :كدا يالولو تزعليني طب يلا
الاء :يلا فين
جون :اوضتنا
الاء :لا
جون يقرب ليها ويمسك شعرها بقوه:مفيش حاجه اسمها لا لما اقولك يلا تبقي يلا
الاء وقعت عنيها علي مسدس تاخده وتنظر لجون
#رايكم
2
لقاء القدر 2
- يالولو تزعليني طب يلا
الاء :يلا فين
جون :اوضتنا
الاء :لا
جون يقرب ليها ويمسك شعرها بقوه:مفيش حاجه اسمها لا لما اقولك يلا تبقي يلا الاء وقعت عنيها علي مسدس تاخده وتنظر لجون ليبعد جون عنها
جون :نزلي المسدس يا الاء
الاء:لا هقتلك حرام عليك انا معملتش فيك حاجه لي تعمل فيا كدا
جون يخرج هاتفه بدون أن تراه الاء ويرن ثم يكمل :نزلي المسدس ونتفاهم
الاء :لا لازم تموت وتشد الاء ثم تأتي لتضغط علي زر الامان إذا بشمع يأتي ويأخد منها المسدس
الاء تجري عندما تصل للباب يقوم جون بإطلاق طالقه علي الباب لتقف الاء علي الباب وتلتفت ثم تقع مغشي عليها ليجري عليها جون ويشاور بسمه بالخروج ويطلعها الي غرفه نومها ويضعها في السرير وينظر لها فيرمي بعصايته ويبدأ في فك ازرار قميصه
عند تميم
اللواء محمود :تميم المهمه دي لازم حد معاك علشان تقدروا ليها
تميم : يافندم انا ممكن اطلع المهمه ولوحدي عادي
اللواء محمود : مفيش نقاش يا تميم لازم حد معاك
تميم :يافندم لو حد معايا ف الرائد محمد انسب حد
محمود:بس انا اخترت كفاءه احسن
تميم :مين يافندم
محمود :ادخلي
لتدخل حور وينظر لها تميم ولتذهب حور للكرسي الخالي لتجد نفسها أمام تميم لتحدق به وهو الآخر
محمود :اقدملكم ياجماعه الرائد اول حور مراد وبص لتميم واللي هتبقي شريكتك في المهمه ياتميم
تميم :شريكتي دا مستحيل يافندم
حور :ايوا يافندم انا عمري ما اروح مهمه مع شخص زي دا
تميم :حوش انا اللي عاوز اروح مع كائن زيك
حور :كائن اي انت تطول تروح مع الرائد حور
تميم :وحده مبتعرفش تسوق مبالك لو راحت مهمه زي دي هتعمل اي دي هتكشفنا يافندم
حور :واحد مبيعرفش يسيطر علي غضبه و عامل فيها سيد باشا هيفشل المهمه
محمود بزعيق :سكوت اي يا بشوات بتتخانقوا انا قولت اللي عندي المهمه هتعمل الاسبوع الجاي وشكل الاطفال دا مش في المهمه فاهمين
تميم وحور :بس يافندم
محمود:كل واحد علي شغله يلا
يطلع حور وتميم وينظر محمود لهم هو و خيري (مساعد محمود )تفتكر هينجحوا سوا يا فندم
محمود :خدها مني كلمه هينجحوا و تقريبا هنحضر قراه فتحه قرايب
خيري يضحك
عند تميم يروح لحور
حور تنظر ليه باستغراب :اي جايبك هنا
تميم :بصي يا حور فكره اني اطلع معاك المهمه مستحيله
حور : اعتذر عنها ومتطلعش سهله اهي
تميم بعصبيه :انتي اللي هتعتذري فهمه انا مش هشيل عبئ واحده في مهمه خايف ليحصلها حاجه
حور تقف :محدش قالك شيل حاجه يا تميم اتفضل اطلع بره
ينظر لها تميم و يجز علي علي سنانه:هطلع وليكي حساب ويتركها
صافيه وهي صديقه حور في العمل :حد يزعل القمر دا منه
حور :قمر اي دا عايز القتل
صافيه :حور متعرفيني عليه
حور مسكت السكينه اللي علي مكتب صافيه :مهو انتي اللي مكانك المطبخ والجواز اي اللي انت عملاه في المكتب دا
صافيه :اي بأور البزنجان خيري لو جه وملقاش الغدي هنتشاكل تاني ومش هيشغلني
حور :طب يلا.انتي وخيري بتاعك
صافيه :ما تيجي تساعديني يكش تسعدي و تجوزي الحليوه دا
حور :تصدقي كنت هساعدك بس بعد الحليوه منش مساعداكي
في قصر يزن
حور :بس يارحمه ودا كل اللي حصل
رحمه :بس ياحور دا مقلكش بحبك حتي
حور :يمكن خايف وخصوصا أن هو صاحب اخواتي و ابن طنط وعد يعني يعتبر ابن خالتي
رحمه :انتي كدا بتجازفي
حور :ربنا يستر تخبط حور الام وتدخل
حور الام :اتفضلوا كيكه حور اللي عملاها
رحمه :اكيد بمساعده الشيف حور
حور الام تضحك :تسلميلي يا رحوم ها قررتوا اي
رحمه :ياطنط لي فنون جميله وحشه انا عوزاها
حور الام :علشان انتي هتبقم دكاتره زي القمر
رحمه:حاضر ياطنط اه صحيح حور بما أن عبد ميلادها بكره جبتالها اي
حور الام:دا سر
ولتخرج حور
في الشركه
أسر كان بيشتغل تدخل السكرتيره
سكرتيره بدلع :أسر مش هتفطر
أسر من غير النظر إليها : أسر بيه ولا مش هفطر اطلعي يا ساره
تنفخ السكرتيره وتطلع
ميسره:اي مش راضي
ساره 'بيتقل عادي
ميسره :انتي عارفه مين ممكن يجبهولك
ساره :مين
ميسره :حبيبه
ساره :بس احنا مبنطقش بعض هحاول
عند يزن
يزن :عز المندوب البريطاني قال جاي كمان يومين تفتكر هيوافقوا بشروطنا
عز :اه هيوافقوا اه صحيح حور عندها اي
يزن :عاوزها طب مع اخوها بس مش هترضي
عز :هخلي سامر يكلمها بكره في عيد ميلادها
يزن :يااه ياعز الواحد مش مصدق أن حور هيبقي عندها ١٨سنه العمر بيجري وكبرنا
عز : قول علي نفسك يا يزن
يزن :طب يلا نمشي
عز :يلا هجيب حبيبه معانا
عند الاء فتحت عينها واكتشفت اللي حصل
الاء قعدت وضمت رجليها وبدأت تعيط ولكن تذكرت زكريات وهي صغيره فتحت عينيها :يزن مصر
فتقوم وهي تشعر بالالم لتقوم بالاستحمام وترتدي وتبدأ في تحضير خطه لتفيذها في اليوم المقبل ثم تدخل الي غرفه في هذا البيت وتقفلها علي نفسها
في صباح يوم جديد
يحيا قصر يزن بوجود مناسبه ف صغيرتهم تتم اليوم ١٨ عام
حور الام :تميم روح أعظم صحابك انت وعدي واسر
تميم واسر وعدي :ماما احنا مش صغيرين
حور :يلا ياولد منك ليه
ينصرف الجميع
وعد :براحه علي العيال يا حور العيال كبروا
حور :ايوا كبرونا معاهم امال فين حبيبه
وعد :عند حور
حور :وسامر وعز
وعد :عز مع صحابه وسامر بيلبس
حور :طب يلا نكمل علشان نخلص الوقت بيجري
عند الاء
الاء :فاطر
فاطر :نعم يابنتي والله ما في أيدي حاجه
الاء :ممكن طلب
فاطر :افندم
الاء :هاتلي مخدر بسرعه لاني مش قادره انام وعندي وجع
فاطر :حاضر
بعد وقت جاب فاطر اللي طلبته الاء
الاء :شكرا ودخلت المطبخ وكدا يبقي نلعب سوا لحد اما اشوف هطلع من هنا ازاي
وبدأت في تحضير الطعام جون جه وقف استغرب
جون :اي اللي بيحصل
الاء قربت ليه ولفت دراعها حول رقبته:اصلي مش هلاقي حد يحبني زيك وبصراحه بقا دا الوضع انا خلاص بقيت مدام مروان اقصد جون يضحك جون
جون: وانتي مش هتلاقي حد يحبك زي واي الجمال واللبس دا كانت الاء ترتدي لبس قصير
الاء :مش انت جوزي حبيبي
جون يضحك:واي الدلع دا كله طب يلا اول ما يمسك ايديها تشعر حور برعشه ونفسها ينقطع فتبعد الاء يد جون عنها
جون :اي دا في اي
الاء :الغدي الاول مع أن الدنيا بدأت تليل وبعدين نشوف الباقي
جون :تمام يا لولو
الاء :حبيبي غرفت ليه الاء وجلسوا علي السفره
جون بدأ ياكل لكن لاحظ أن الاء مبتأكلش
جون:مبتاكليش لي ياحبيبتي
الاء :حبيت اني اتفرج عليك شكلك حلو وانا باكل غير كدا حسا اني دايخه ومش عاوزه اسم ريحه اكل
جون ابتسم :بجد
الاء :هكدب في العيا بس بتضحك لي
جون :هقولك بعدين بس يلا
الاء :يلا فين
جون :فوق
الاء :اه طبعا يلا وفي نفسها هو الدوا مشتغلش لي
طلعت الاوضه وقعدت علي السرير يبدأ جون بقلع القميص تبدأ الاء تشعر بالخوف وعندما يقترب منها يقع مغشي عليه تقوم الاء بتفتيش ملابسه حتي تلقي مفاتيح الخزنه والبيت تاخد جميع المفاتيح وتجيب صابونه محضراها وتطبع المفاتيح عليها وتدخل تضبط جون وتضع نفسها بجواره وتنام وتضبط المنبه علي الساعه ٦قبل ما جون يفوق لأن هو هيفوق علي الساعه ٧
أما في قصر اليزن
يزن :يلا يا حبيبه بابا نطفي الشمع
حور :بس عدي لسه مجاش هو وسامر
حور الام :يلا ياحوري الناس
تتمني حور امنيه وتطفئ الشمع رحمه بتبوسها وحور تحتضنها وتحضن باباها وماماتها وعز ووعد
رحمه بتبص في الساعه :حور انا لازم امشي
حور :خليكي
رحمه :معلش ياحبيبتي بتخرج رحمه وبتخبط في عدي لكن مبتلفش
عدي :شوف انتي ياانسه
سامر :ياعم سيبك احنا متأخرين وهتكلم
عند تميم
حبيبه بتبص لتميم ينتبه تميم لها
تميم :ها ياحبيبه في حاجه
حبيبه :اه لا اقصد خد الجاتوه بتاعك
تميم :ماشي ياستي شكرا
حبيبه :مش عاوز حاجه تاني
تميم :لا يابوب يلا امشي
حبيبه :حاضر
تشدها حور
حور :دي اللي بقولك اتقلي عليه
حبيبه بتمشي:شش بيقولي يابوب
حور :مجنونه والله تنتبه لصوت عدي تجري
عند حور الام مسكه ودن عدي
عدي :خلاص بقا ياماما سيبيني
حور :في اي ياجماعه
عدي :انتي يابنتي زعلانه اني اتأخرت
حور بتبص لسامر اللي بيضحك :اه
حور الام :مش هسيبك
عدي :انا اسف يا حور
حور الام :خلاص هسيبك
سامر :حور تعالي اقولك حاجه
يطلعوا الجنينه
سامر :عاوزه اقولك حاجه
حور :وانا كمان
سامر :منا عرفت
حور :بجد من مين
سامر :مش قايل
حور :رحمه قولتيله
سامر :رحمه اي
حور :طب انتي زعلان
سامر : شويه اصل مينفعش متقوليليش
حور :مقولكش خفت من رده فعلك
سامر :مكنتش هزعل وكنا هنفكر ينفع ولا لا
حور :اصل كنت مكسوفه
سامر :مكسوفه لي هيا عيب ياستي هعمل اني معرفتش ها قوليلي
حور : هقولك دقيقه اخدت تنهيده
سامر :ها هي مش عيب وفي سره (كل دا علشان تقولي عاوزه اخش فنون جميله )
حور :انا بحبك
يتبع
3
لقاءالقدر2
حور :انا بحبك ياسامر
سامر :وانا اكيد بحبك بس ها قولي يلا
حور بفرحه:بجد منا قولت اهو اي دا انت قولت انك كمان بتحبني
سامر :ايوا انتي و حبيبه عندي واحد ونفس الحب بس لي مق لتقاطعه حور
حور بصدمه :اخوات بتحبني زي حبيبه اختك
سامر :ايوا يابنتي في اي دموعك نازله لي وبيرفع ايديه مسكتهم حور ونزتهم
حور بزعيق : في اني بحبك ياسامر من واحنا اطفال لي تعمل كدا وتقولي اخوات
مسكها سامر من دراعها:عارفه لو مكنتش مربيكي علي ايدي كنت عملت تصرف تاني يزعلك انتي يا صغيره تحبي انا عمري ما اخون صحبي ولا عيلتي واشوف حريمهم
حور :سيب ايدي انت بتوجعني سامر ساب ايديها
وبصلها في عينيها بحده: حسك عينك اسمع الكلام دا تاني انتي فاهمه بلا حب بلا زفت وسابها ومشي
لتبدأحور بالبكاء وتجري الي غرفتها وتنهار هناك
عند تميم
تميم :لقيت الاكونت بتاعها اخيرا وريني بقا الاسترونج ومن دي وبدأ يقلب فيه لحد ما دخل عليه أسر
أسر :اوقف عندك اتمسكت متلبس ياعسل الاه اي الجامده دي
تميم قفل التاب :اي مين فين دي
أسر :افتح كدا اللاب توب يا عسل
تميم :في واحد يقول لأخوه الكبير ياعسل وجامده
أسر:وه دا وحش المعارك وقع
تميم :وقع اي يبني دي وحده زملتي في الشغل
أسر :وه وكنت بتأمن ليها الحساب ولا ايه ويغمز
يلتقط تميم مخده بجواره ويرميها علي اسر :قوم يالا من هنا
أسر علي الباب :عايشه حاله حب معاك وخداني يلتقط تميم مخده اخري ويرميها عليه ليجري اسرةويقفل الباب ويفتح تميم اللاب توب تاني :تصدق جامده بس لسانها عاوز قصه
عند يزن
حور الام :والله اليوم حلو بيكم يا وعد
وعد :اليوم حلو بالاهل واللمه ولا اي يااستاذ يزن
يزن :طبعا عز تعالي عاوزك نتمشي
عز راح معاه يتمشوا
يزن.:بص ياعز انت عارف ان العمر بيجري صح والولاد كبروا فنا ياعز مش هلاقي احسن من حبيبه لتميم ابني
عز :وانا مش هتلاقي احسن من تميم امنه علي حبيبه
يزن بابتسامه:يبقي نقول للي في البيت
عز :خليها بكره يكون كل واحد كلم اللي من نحيته
يزن :انا من ناحيتي مضمون شوف بس انت عروستنا
عز :حاضر يا كبير
ينتهي اليوم بسلاسه
عند عز
عز يجمع عائلته :النهارده جمعتكم علشان اقولكم حاجه مهمه
عز الصغير :في اي يابابا
عز :سامر انت مشغول في اي سامر
حبيبه تخبطه لينتبه لصوت أبيه
سامر :نعم يابابا
عز :في حاجه
سامر :لا الشغل بس واخد دماغي
وعد :عز حيرتني في اي
عز :يزن طلب مني ايد حبيبه
عز الصغير:وحور عارفه كدا عادي يااه اخدتي هتبقي ضره
بيضحك الجميع وعز الصغير مستغرب
عز :لا ياحبيب ابوك طلب أيديها لتميم
بص الجميع لبعض
عز بص لبنته:موافقه يابنتي
حبيبه :اللي تشوفه يابابا
وعد تحضنها:كبرتي ياحبيبتي
عز الكبير :سامر يابني
سامر يفوق من شروده :ايوا يابابا
عز :رن علي عمك يزن قوله أننا موافقين
يقوم سامر برن علي يزن وأخباره بالموافقه
عند حور كانت تبكي بقهره علي ماحدث فتجدظ هاتفها بيرن
حور :آلو
رحمه :ايوا صوتك ماله يابنتي
حور :مطلعش بيحبني يا رحمه قالي أني زي أخته
رحمه :اهدي ياحبيبتي ميستهلكش لازم نفوق لمستقبلنا
حور اخدت تنهيده :علشان كدا هنروح كليه الطب
رحمه بإستسلام:هنقدم بكره بس اهدي
حور تكلم رحمه حتي تهدأ وتنام
في الصباح
عند الاء
الاء :صباح الخير ياحبيبي الفطار
جون :انتي اكيد حصلك حاجه اي الفطار والهنا دا
الاء :الاه مش جوزي حبيبي
جون :طب هاتي بوسه
الاء : بليل الوقتي الفطار علشان شغلك
جون يفطر وبروح شغله تنده الاء علي فاطر
الاء :عمو فاطر ممكن طلب
فاطر : والله يابنتي انتي صعبانه عليا وعاوز اساعدك بس ما في اليد حيله دا ابوكي اللي كان بيشغلني
الاء :انا عاوزه تساعدني وتعملي نسخه من المفاتيح دي تقدر
فاطر :اوي اوي
ويأخد منها وبعد مده يجيب ليها تشكره الاء
الاء :بقولك ياعم فاطر انت مع بابا من زمان
فاطر :معاه من ايام ماكان في مصر
الاء:ايوه متعرفش انا ليا اي قرايب اي حاجه
فاطر :اه كان ابوكي دائما يحكيلي علي واحد اسمه يزن هناك واللي سمعته أنه راجل اعمال كبير في البلد
الاء بعد تفكير طويل :طب ياعم فاطر احجزيلي تذكره لمصر ممكن
فاطر :كان نفسي يابنتي بس ما جون بيه معيشني هنا مع مراتي باليوميه يعني مفيش
تأخذ الاء مفتاح وتفتح الخزنه وتطلع فلوس وتديهاله :شوف ياعم فاطر احجزيلي بدأ والباقي خده ليك وامشي من هنا ودا رقمي بس لازم طياره النهارده الفجر
فاطر :تمام يابنتي يمشي فاطر
تدخل الاء حجرتها و تجهز هدومها ثم تنزل للمطبخ وتبص للمخدر يلا اخر ليله ياحبيبي وتضحك
عند تميم
حور الام داخله الاوضه:صباح الخير ياقلب ماما يلا بابا عايزك يصلها تميم بإستغراب:حاضر نازل
علي السفره
يجلس الجميع الفطور
يزن بص لبنته:ها ياحبيب بابا قررتي اي
حور يزن :قررت زي ما قولت طب يابابا
عدي :شاطر ياحبيبتي اهدي دي اخدتي
يزن :كله خلص فطار عاوزكم في موضوع مهم
بص الجميع ليه
يزن:قررت أخطب النهارده تميم لحبيبه وهما وفقوا
حور الام:بجد مبروك بصت لتميم مبروك ياقلب ماما
أسر وعد وحور :مبروك يا تيموا تميم كان في صدمه
تميم :بس يابابا مينفعش
يزن :افندم هو اي اللي مينفعش
تميم :مينفعش يابابا
يزن :انا كلمتي تنزل ياتميم
أسر بص لتميم :في اي
تميم وقف :يعني مينفعش ياجماعه انا مش عاوز
يزن :هتخطبها
تميم :لا يابابا
ليأتي رساله علي هاتف تميم من محمود ب الذهاب ليهم علشان يتكلموا في المهمه
يزن 'لا يابابا انا يتقالي لا ياتميم
عدي :اهدي يابابا اكيد ليه سبب
حور الام:مش عاوز تخطب لي ياتميم
تميم :كدا
حور الام :مفيش حاجه اسمها كدا مش عاوز لي
تميم في سره يارب اي حجه اه صح :علشان بحب وحده زملتي ووعدها بالخطوبه دا حتي اسمها شبهك حور
#يتبع
4
لقاء القدر 2
حور الام :مش عاوز تخطب لي ياتميم
تميم :كدا
حور الام :مفيش حاجه اسمها كدا مش عاوز لي
تميم في سره يارب اي حجه اه صح :علشان بحب وحده زملتي ووعدها بالخطوبه دا حتي اسمها شبهك حور
يزن :لو كدا فعلا بيبقي تجبها نتعرف عليها النهارده
تميم بتوتر :اي ازاي اجبها
يزن بصله بحده:مش بتقول زميلتك في الشغل قولها عيلتي عزمينك علي العشا وقرب منه وشده من القميص ليه واقترب من أذنه وهمس :عارف لو كنت بتحور هقتلك ياتميم
تميم بلع ريقه :حاضر يابابا
بعد يزن :يبقي اتفقنا يلا علي شغلك
قربت حور الصغيره من أسر وعدي :انتم فاهمين حاجه
عدي :مش عارف حاسس ان اخوك بيحور
حور صغيره:وانا بردوا حسيت كدا من توتره
أسر :احب اقولكم لا لاني دخلت عليه وكان فاتح اكونت وحده
حور :اسكت اخوك بيفتح اي اكونت وحده يشوفها تعجبه
حور الام:بتهمسوا وتقولوا اي
يزن :وانتي يا حبيبه بابا يك قولتيلي هتروحي اي
حور الصغيره:طب يابابا ياحبيبي
يزن:عال ادي ورقك ل عدي
حور صغيره:بابا هو ممكن اروح مع رحمه علشاني يابابا
يزن :اه ممكن عادي
عدي :بابا انا لازم اروح الجامعه
يزن :تمام ياعدي
عدي :عاوزه حاجه ياماما
حور :تسلم ياحبيبي
ومشي عدي بص يزن لساعته يزن :هوف يلا يااسر الشركه
أسر :يلا يابابا
قرب يزن من حور و طبع بوسه علي جبينها:هتوحشيني يا حبيبتي
حور :وانت كمان ياحبيبي
مشي والبيت فضي عليها هيا وبنتها طلعت حور الصغيره اوضتها وراحت حور المطبخ
عند تميم
تميم في المكتب :يارب هعمل اي في المصيبه دي وملقتش غير أم لسان دي وفضل رايح جاي الباب يخبط
تميم :ادخل لتدخل حور مراد وهو يفضل رايح جاي
حور :مراد باشا وافق وخليني اجي المهمه
تميم بص وراه :حور حلو انك جيتي تشربي اي انتي لسه واقفه تعالي اقعدي هنا
قعدت حور وهي في صدمه من تصرف تميم معقوله دا تميم ولا هو اتخبط في عقله ليقعد قدامها
ها قولتيلي تشربي اي لمون شاي سخن ساقع اللي عوزاه انا بقول ليمون
حور بصتله باستغراب :انت كويس فيك حاجه
تميم :اه بخير وانتي اخبارك
حور :متاكد يعني أنك تمام
تميم :ايوا يا قمر تعرفي طول عمري بقول أن انتي لازم تكوني في منصب كويس
حور :هو في اي
تميم :كل خير باذن الله
حور فضلت مستغربه تميم بصلها:بصي بليل عاوزك في مهمه تكوني جاهزه مهمه جديده وخاطره الغلطه فيها بموتك
حور :انا قولت الحنيه دي قبل ما اموت طب التفاصيل
تميم :هقولهالك بليل المهم تلبسي لبس شيك بناتي
حور :تمام يااه اخيرا هنزل مهمات
تميم بإستغراب :انتي منزلتيش قبل كدا
حور :لا طبعا نزلت بترجع حور لورا بالذاكرة
فلاش باك
حور :يا فندم انا نفسي انزل مهمه واحده بس اثبت نفسي
محمود : يابنتي المطبخ عندك اثبتي اقولك خليكي كدا وشوفي فطاري أتأخر لي
حور :تمام يافندم
تنفخ حور حتي يوم تجد محمود يسير مع امراه في الممرات وبجانبها نساء كثيره ولكنها لاتعلم انها هيئه حقوق المرأه
حور :بقولك هي مين دي ياصافيه
صافيه :بيقولوا دي وحده من بتوع حقوق المرأة
حور :بقا كدا طيب بقولك الغدي جهزتيه لمحمود بيه
صافيه :طبعا دنا بطبخله جمب اكلي انا وخيري (خيري دا اللي هو مساعد محمود يبقي جوز صافيه )
حور : فلل وبصت لمحمود نبدا يا دود
عند محمود تدخل حور وهي تحمل صنيه الغداء
تبص ليه المراه وتدعي جودي بينما كان محمود وخيري في صدمه
حور :اي دا مكنتش اعرف انك عندك ضيوف تحب اغرفلهم طبق روخر الغدي الضبطات
طابخه لحضرتك بكل حب واه صحيح المخلل
نظر له المرأة تبع حقوق المرأه وتدعي جودي :محمود بيه ممكن اعرف اي دا
حور :دا الغدي زي مانتي شايفه ياحبيبتي ها يامحمود بيه تحب تشرب اي
محمود ينظر لخيري وينظر لحور ويذهب ليقف بجوارها:شوفي يا جودي هانم هنا كل الضابطات بيعتبروني في محل والدهم وكدا صح ياحور
حور :طبعا يافندم بصوت مهموس هتنزلني مهمات
محمود :دا في بعدك
حور:تحب يامحمود بيه المساچ دلوقتي
جودي:مسااااچ
محمود:تقصد معاد المساچ بتاعهم
حور :لا انا اق يقاطعها محمود :خلاص المهمه الجايه
حور :يس شكرا تصدقي احسن واحد في الاداره حضرتك بيحبنا كلنا
وتجري في سعاده
باك
تميم :اي يابنتي سرحتي في اي
حور :ها ولا حاجه قولتلي المهمه أمتي
تميم :النهارده بليل متنسيش لبس حلو وشيك
حور :تمام يافندم
تميم :عنوانك
حور:اه نسيت*******
تخرج حور مراد من المكتب وهي سعيده
عند يزن
يزن:عز تميم في ماموريه النهارده وهنيجي بكره لو نفع واللي في بالي طلع صح
عز :تمام
عند حور
دخلت عليها رحمه واخدتها في حضنها وبادلتها حور الصغيره نفس الحضن
رحمه :اهدي يا حبيبتي
حور ورحمه يبدأ في الكلام ف رحمه لحور الصغيره كالركن الهادي الذي يطبطب علي قلبها الصغير
عند الاء في المساء
جون :اكلك سحرني شبهك ياحبيبتي
الاء:تسلم ياحبيبي
جون :مش يلا
الاء بابتسامه:النهارده بريك اجازه بقي
جون :لا كدا ازعل
الاء :وانا ميرضنيش زعلك
يطلعوا الاء ويبدأ جون بتفكيك قميصه وعندما يلمس يد الاء تشعر الاء بجسمها يتنفض مش عارفه اي السبب و تتذكر اول ليله حتي تري جون بجوارها فاقد الوعي ترتدي ملابسه وتأخد حقيبتها وتررك ورقه لجون بجواره وتهرب بسيارته ويفتح الرجال مظنين أنه جون
في المساء
يقف تميم بسيارته أمام بيت حور مراد و تنزل حور يراها تميم ينبهر بجمالها تركب بجواره
تميم :يخربيتك مخبيه الحلاوه دي فين
حور :دي اقل حاجه عندي علفكره يلا
ينطلق تميم في الطريق
حور:اي هي تفاصيل المهمه
تميم :هتعرفيها لما نوصل اه صحيح اهم حاجه اي حاجه اقولها لك توفقي و اوعدك المهمه اللي انا رفضاك فيها هخدك معايا
حور :حاضر
تقف سياره تميم لينزل منها ويمسك يد حور تنظر له حور
تميم :دا جزء من المهمه
حور :تمام تنظر حور للفيلا تنبهر بجمالها الخارجي أشبه بقصر فخم
حور :انت ساكن هنا
تميم :ايوا وفي سره يارب استرها معايا جوا ومتفضحناش
تدخل حور وتميم ويقف الجميع ويزن ينظر لهم هو والجميع في صدمه
تميم يضع يده علي كتف حور مراد
تميم :اعرفكم ياجماعه حور حبيبتي وقريبا خطيبتي
حور مرادفي صدمه: حبيبتك
#رايكم
تفاعلو
5
لقاء القدر 2
تدخل حور وتميم ويقف الجميع ويزن ينظر لهم هو والجميع في صدمه
تميم يضع يده علي كتف حور مراد
تميم :اعرفكم ياجماعه حور حبيبتي وقريبا خطيبتي
حور مرادفي صدمه: حبيبتك
تميم بصوت خافت :المهمه يلا ويخدها ويقربوا لباباه اللي بيبصله بعدم ارتياح
تميم :دا بابا يا حبيبتي اللي حكيتلك عنه وبصلها
حور مراد :اااه ازيك يا فندم تميم ياما حكالي عنك
يزن بابتسامه:حكالك عني قالك اي بقا
تميم في نفسه :اتكشفنا وهتلبخ الدنيا
حور مراد :بطولاتك يافندم
يزن بضحكه :بطولاتي في اي
حور مراد تنظر لتميم تميم يتدخل :اي يابابا بطولاتك وانك حوت الشركات
يضحك يزن يزن يضع يده علي حور الام:اعرفك بقا دي حور مراتي وام العمالقه دول كلهم
تنظر لها حور مراد :والله بس ان جيت للحق ياعمو طنط قمر اهلا ياطنط
حور الام : اهلا ياحبيبتي
بدأ التعارف بينهم جميعا وحور تتلغبط وتميم يحاول يلحقها
حور الام:مش كفايه بقا ويلا علي العشا
حور الصغيره:اه ياماما يلا ياحور
حور مراد :يلا
جلسوا جميعا علي السفره
حور الام :خدي دي يا حور ياقمر
حور مراد :سوري ياطنط مبحبش اللحمه
نظر لها الجميع حتي تميم
حور مراد :في اي ياجماعه بتبصولي كدا لي
حور الصغيره:اصل تميم برضوا مبيحبش اللحمه
حور مراد :بيقلدني علي فكره
تميم كان نفسه يردها بس خاف لتدايق وتبوظ الدنيا
حور الصغيره :ايوا فعلا وضحكم
فضلوا يتكلموا لحد ما خلصوا اكل تميم قام يغسل يده فقامت حور مراد وراه علشان تفهم اللي بيحصل
حور مراد :تميم
تميم بلع ريقه:ايوا ياحبيبتي
حور :حبيبتك انا لو مفهمتش دلوقتي اي المهمه واي كل دا هنزعل
تميم :مشي الدنيا ولما نطلع هفهمك كل حاجه
حور :تمام ياتميم ومشت
راحت تقعد معاهم وبدأوا يتكلموا
حور الام :بس انتي طلعتي قمر خالص
حور مراد بصت ليزن:ياعموا شوفت قبل كدا قمر بيتكلم
يزن بضحك :لا
حور مراد :ازاي وهو جمبك
يضحك الجميع يأتي تميم
تميم :يلا ياحور
حور مراد :خلينا شويه هنا
تميم بضحكه:اي القعده عجبتك
حور الصغيره :سيبها شويه
تميم بإبتسامه :يلا ياحور
حور مراد تقف :كان يوم حلو اووي ياجماعه
أسر :ما تسيب انا اوصل القمر دي
تميم يشعر شعور غريب عندما يتغزل أسر بها:ليها اسم يا اسر
عدي :أسر مكذبش ياتيموا مهي قمر اهي
تميم يحاول أن يتمالك أعصابه :بابا لمهم احسن ما أعلمهم انا الادب
تميم :يلا وسحب حور مراد من ايديها
وطلعوا وركبها حور مستغرباه
تميم ركب ورجع السياره للوراء حتي خرج من بيته و صار في طريقه
تميم :انتي ازاي سيباهم يقولوا كدا
حور :المفروض كنت اعمل اي
تميم :مهو انتي السبب وجايه حلوه اوي ورقيقه
تضحك حور ينظر لها تميم
تميم :بتضحكي
حور :شكلك حلو وانت متعصب
تميم يضحك هو الآخر ويبدأوا يتكلموا قاطعته حور
حور : مقولتليش بردوا انا كنت هناك لي هي عيلتك مهمه
تميم :بصي ياستي عيلتي دي اكبر مهمه بابا كان عاوز يجوزني ل وحده وانا مش بشوفها غير اختي انا عارف انها بتحبني بس انا مش عارفه محركتش قلب تميم اتجها ف حاولت اهرب جيتي علي لساني اسمك فقولته و اتدبست هتساعديني صح
حور :منا ساعدتك خلاص
تميم ضحك :انتي فكراهم كدا خلاص دول حبوكي منك لله
حور :انا اصلا اتحب
تميم :يا شيخه
حور :اه والله بس انت عمرك ما حبيت حد
تميم :محدش يقدر يحرك قلب مراد
حور : هيتحرك في يوم خدها مني كلمه
تميم ضحك: ماشي يأم كلمه طب يلا انزلي وصلتي
حور نزلت
تميم :حور هاتي رقمك
حور :لي
تميم :مش عارف يمكن علشان المهمه
حور :حاضر وادته
وتميم فضل واقف باصص عليها
حور بضحكه:امشي يلا
تميم :ماشي سلام مشي تميم وحور فضلت وقفه لحد ما اختفي بسيارته وهيا بتبتسم ودخلت البيت وفضلت تفتكر اليوم وتضحك
عند يزن
يزن يذهب لأسر :متنساش بكره يا أسر تجيب العميل من المطار
آسر:حاضر يابابا ثم يذهب للنوم وينظر الي صورته مع الاء الصغيره ويقفلها وينام
عند الاء
ركبت الطياره وهي بتبتسم لأن في حياه جديده هتبدأ ليها الطياره بدأت تمشي وهي بتبص علي المكان :ياااه فضلت مستنيه اللحظه دي
في الصباح
يستيقظ جون ميلاقيش الاء بجواره يدور عليها وينتبه لوجود ورقه
جون اخدها وبدأ يقرأ:لما هتقرأ الورقه دي هكون انا في مصر سيبتلك امريكا كلها اه صحيح علشان تعرف انك غبي انت طول الايام والحب دا كان حلم كنت بديلك مخدر قبل اي حاجه في الاكل ياجوني يا حبيبي اه صحيح ماما اكيد سابتك وراحت لبابا علشان انت مجنون واهم ماتوا وانت خونت بابا صحبك لما عملت دا فيا انا بكرهك باي يا مروان
رمي جون الورقه ونزل تحت
جون بزعيق : شمع انت يابهيم يا زفت يجري شمع
شمع :نعم ياباشا
جون :باشا انت خليت فيها باشا هي ازاي هربت
شمع :هي مين
جون :البت
شمع :ازاي ياباشا محدش اتحرك امبارح بليل غيرك
جون:انا متحركتش ضحكت عليك يا مغفل يلا احجزلي اول طياره علي مصر وادي صورتها للرجاله اللي هناك
توصل الاء لمطار القاهره تجد أشخاص ينظروا لها ويبدأوا يقربوا ليها فتعلم الاء أنهم تبع جون فتجري فيجروا وراها تلقي شاب بينزل من سياره أمام المطار فتدخل فيها فينظر لها الشاب
الاء :ارجوك في ناس بتجري ورايا امشي
أسر :في اي
الاء :ارجوك سوق وانا هفهمك
يركب أسر ويجري بالعربيه فيقف الرجال مكانهم ويجروا مكالمه
جون :احفظوا رقم العربيه
احد رجال :تمام ياباشا معانا الرقم
عند الاء
أسر :ممكن اعرف في اي
الاء :هربت منهم في امريكا جم هنا
أسر :انا مش فاهم حاجه طب اوصلك فين
الاء :معرفش
أسر بص عليها حس بحاجه في قلبه :طب تمام بس تعرفي انتي شبه وحده قريبتنا الاء مردتش
أسر اتجه نحيه بيته ووقف
أسر :انزلي نزلت الاء
الاء : انا فين
أسر:تعالي متخافيش
دخلها البيت
أسر: خليكي هنا متتحركيش راح لمامته تشوفها حور الصغير تنزل ليها
حور الام :يعني اي يااسر تجبها
أسر :ماما انتي علمتيني اني مشوفش وحده محتاجه مساعده و اقف أتفرج و مسعدهاش
حور الام :تساعدها مش تجبها البيت
أسر :مش عارف ياماما اللي حصل هيا تحت ولازم اروح اجيب العميل والشركه يلا يا حوري
حور الام :طيب ياحبيبي روح وانا هبقي اتصرف
نزل أسر وبص لقي حور أخته وقفه معاها بص عليهم ومشي
حور الصغيره :تصدقي انتي شبه حد في صوره مع ماما
الاء :اه ما أسر قالي يخلق من الشبه اربعين يا
حور الصغيره : حور طب أسر عرفك ازاي
الاء :هحكيلك بس ممكن اقعد
حور الصغيره :طبعا تعالي وقعدتها
الاء :بصي ياستي ولسه هتحكي قاطعها نزول حور الام
حور الصغيره :ماما جت وقفت الاء وحور الصغيره وقربوا ليها
حور الام بصدمه :الاء
يتبع
6
لقاء القدر 2
وقفت الاء وحور الصغيره وقربوا لحور الام
حور الام بصدمه :الاء
الاء :هو حضرتك تعرفيني قبل كدا
حور الام : لا افتكرتك حد اعرفه انتي اسمك الاء
الاء :اه حضرتك اسمي انا قاطعتها حور الام بإدخالها في حضنها استغربت الاء وحور الصغيره ولكن شعرت الاء بشعور الدفئ كأنها كانت تحب هذا المكان من زمن أما حور الام فأحيا هذا الحضن احساس حضنها مع الاء صديقتها و طلعتها من حضنها واخدت تنظر إلي وجهها
حور الام:فطرتي
الاء :اه الحمد لله
حور الام :تفطري تاني
الاء باستغراب :حاضر
حور الام ذهبت الي المطبخ بينما نظرت الاء ل حور الصغيره بعدم فهم وهي الأخري جت حور الام ومعاه ساندوتشات تعالي ياقمر
الاء راحت وقعدت علي السفره وبدأت تأكل
حور الام بصت لحور الصغيره:هي قالت فطرت أمتي
حور الصغيره بصتلها :من يومين بس اي الحنان دا كله
حور الام:حسا انها الاء صحبتي اللي كانت غايبه حتي نفس طريقتها في الاكل وعملت ليها ساندوتش الاء كانت بتحبه وشكلها هيا كمان بتحبه بصي ياحور اديلها الاوضه اللي جمب اوضتك
حور الصغيره:حاضر ياماما
خلصت الاء الفطار وقامت لحور الام:شكرا جدا مع اني بجد كنت م جعانه بس بحب الساندوتش دا اوي
حور الام:طب يلا اطلعي اوضتك
الاء :اوضتي
حور الصغيره بأبتسامه:اااه
حضنت الاء حور الام وطلعت مع حور الصغيره
حور الصغيره :اسيبك بقا ترتاحي شويه
الاء :شكرا بجد ابتسمت حور وخرجت
تروح حور الصغيره غرفتها
عند تميم
حور مراد :يعني ياتميم احنا في العمليه دي هنمسك اكبر شبكه دع/اره في البلد صح
تميم :بالضبط واه صحيح اسمي تميم باشا
حور مراد تضحك فينظر لها تميم :ايه روحت فين
تميم :اول مره اعرف انك بتضحكي زي البنات
حور مراد :لي مش بنت
تميم :يعني
حور مراد :فلل نكمل كلامنا
تميم :زعلتي
حور مراد :لا مزعلتش
تميم قام :واضح اه صحيح كمان يومين عيد ميلادي لازم تيجي
حور مراد :هبقي افكر
تميم وهو عند الباب :هستناكي
حور مراد :مش جايه
يضحك تميم ويمشي تقعد حور علي المكتب وتذهب لعالم اخر يقطعها صافيه
صافيه :متفكريش ياحور المره دي سيبيها
حور مراد:افكر في اي
صافيه:ها علي صافي في اللي واخد عقلك
حور مراد:ركزي في الطبيخ ياصافي الكوسه دي متعملتش كويس
صافيه :حاضر
عند جون
جون :ازاي معرفتوش تمسكوها انا مشغل عندي بهايم حتي البهايم اذكي منكم
شمع:ياباشا الرجاله ملهاش ذنب عملوا اللي يقدروا عليه
جون :انت بالذات متكلمش انا مشغل عندي اغبيه هديك فرصه رقم العربيه دا تجبلي صاحبه يلا
شمع :تمام ياباشا ويجري من أمامه
في قصر اليوم
يتجمع الجميع علي السفره
حور الام:حور روحي نادي علي الضيفه
يزن:ضيفه مين عندنا حد
بص أسر لحور الام وحور باصتله
حور الصغيره :ايوا يابابا صحبت أسر
أسر بدأ يكح يديله تميم ماء ويضحك عدي
عدي :بابا هو انا عادي اجيب صحبتي
يزن بعصبية:حور حبيبتي ابنك ليه صحاب من أمتي بنات وجايبهم البيت
يبدأ أسر يكح تاني ويديله تميم ماء ويضحك هو وعدي يجي عدي يكلم يضع تميم يده علي فمه
يزن يحاول تماسك نفسه:حوش ايدك من علي اخوك وانتي يا حوري ياحبيبتي فهميني
حور الام:هقولك بس بعد العشا والله أسر بنفسه هيقولك صح يااسر
بص أسر لامه وبعدين بص لابوه:اه طبعا يابابا
حور الام:بس يلا ياحور صحيها لازم مأكلتش حاجه يابنتي
يزن :انا لازم افهم دلوقتي
أسر :هحكيلكم تكون حور راحت
تروح حور الصغيره تناديها تخبط وتفتح الباب تلقي الاء نائمه تقترب منها وبهدوء تصحيها لتستيقظ الاء بفزع
الاء :ابعد عني ابعد وتبدأ في البكاء تحتضنها حور الصغيره
حور :اهدي اهدي في اي
الاء تهدء:معلش كان كابوس
حور :طب يلا العشا ماما جت للغدي ليكي لكن لقتك نائمه
الاء:حاضر هلبس واجي
حور :هستناكي
الاء :هو الأوضه فيها حمام صح
حور :اه اهو هناك اهوه
الاء اخدت البس واخدت شاور سريع ولبست وراحت لحور
حور:انتي قمر كدا علطول
الاء:دانتي اللي عيونك حلوه
تنزل الاء وحور و تتجه ناحيه السفره
عدي :صحبتك قمر يا ولد يااسر
أسر :اسكت ياعدي
تميم :الواد مغلطش
أسر:تميم متردهاش
تميم يجز بأسنانه:عرفت انها بتدايق
أسر :اه
تجلس حور الصغيره
حور الام :دا عمك يزن ينظر يزن لحور وبعدها ينظر ل الاء
يزن بصدمه :الاء
الاء : ايوا انت تعرفني
يزن :ازاي بعد السنين دي عيشه
حور الام بصدمه وعيونها دموع:مهياش يا يزن بس تشبها
الاء مش فاهمه حاجه تنظر لأسر اللي كان سرحان فيها
الاء:انا مش فهمه حاجه
يزن :اعدي اتغدي وانا هفهمك
جلس الجميع علي الغدي ينظر أسر لها قلبه يرق ولكنه يمنعه فلا يريد قلبه أن يهتز سوا لحبيبه طفولته حتي يلقاها
انتهي الجميع من العشاء وذهب لغورفهم ليناموا
حاولت الاء أن تنام لكن لا تقدر نفس الكابوس كل مره يتكرر تحاول أن تنام مجرد أن تغمض عيناها تري جون تأخد تنهيده وتذهب لشرب الماء فتسير لتسمع صوت انين بكاء لتفتح باب الغرفه لتجدها حور الصغيره تقترب منها تجدها تبكي وهي تحمل هاتفها مفتوح علي صورتها مع شاب الاء تحتضنها
لتبكي حور أكثر فتخرجها من حضنها
الاء :محدش يستاهل دموعك دي صدقيني هاتي الفون دا
تعطيها حور الفون لها
الاء :بتحبيه
حور :محبتش قده
الاء :وهو
حور :لا محبنيش
الاء :يبقي نمسحها
حور :ارجوكي لا
الاء :لازم نمسحها
تنظر حور لها وتنظر للصوره وتقوم الاء بمسحها وتأخد الاء حور في حضنها مره اخري وتطبط عليها حتي تنام حور فتعدلها الاء وتتركها
في الصباح
شمع :عرفنا ياباشا هي فين
جون:فين
شمع :في قصر يزن الاسيوطي
جون :الاسم مش غريب عليا بس يلا حضر الرجاله
شمع :جهز ياباشا
جون :طب يلا
عند يزن
يتجمع الكل علي سفره الافطار
حور الصغيره بجانب الاء:شكرا
الاء:انا اللي مفروض اشكرك انك خلتيني احس ان عندي اخت صغيره
حور الصغيره :وانا كمان كان نفسي في اخت لازم اشكر أسر بجد
تضحك الفتاتان
عدي :ولعت ياعم أسر
أسر :اللهي تولع معاك ياعدي زي ماهي والعه معايا
يضحك تميم وعدي واسر
يبدأ الجميع بالفطار حتي يخبط الباب فيدخل جون ورجالته ليقف يزن وأولاده وتتخبئ الاء وراء حور الام
يزن :انت مين وازاي تهجم علينا كدا
جون :انا جون مارك واللي هناك دي مراتي
يتبع
7
لقاءالقدر2
يخبط الباب فيدخل جون ورجالته ليقف يزن وأولاده وتتخبئ الاء وراء حور الام
يزن :انت مين وازاي تهجم علينا كدا
جون :انا جون مارك واللي هناك دي مراتي
يزن:مراتك
جون : ايوه وبدأ جون يقرب من الاء
الاء:انا مش عوزاك ابعد عني أنا مش مراتك
جون:بس يابت
حور الصغيره تبص لأسر اللي بيتقدم ويمسك ايد جون ويأخد الاء وراه
أسر :طلما هيا جت هنا وهي عاوزه يبقا تمشي من هنا وهيا عاوزه صح يابابا ولا ايه
يزن بصله:طبعا يابني وبص لجون :وايه يضمن أنها مراتك
جون : انا هاخدها يعني هاخدها ومحدش يقدر يمنعني
يزن قرب منه ومسكه من ياقه القميص :لما تدخل بيت يزن الاسيوطي متقولش كدا علشان يزن ممكن يدفنك بعياله مكانك واه صح مش محتاج رجاله بس لو علي الرجاله مفيش اكتر منهم
جون :بمعني مش هاخد مراتي
يزن :تاخدها بس بحلين الاول انك تجيب قسيمه الجواز والتانيه أنها ترضي تيجي معاك دلوقتي
عدي يتقدم ناحيه ايوه :انا بقول نشوف التانيه الاء
الاء بخوف ولكن تمسك يديها حور الصغيره :نعم
تميم يتقدم هو الآخر:عاوزه تروحي معاه
الاء يقف بجانبها حور الام لتطمئنها أكثر :لا انا مش عوزاه
أسر يتقدم هو الآخر :اظن أن مش قدامك غير الحل الاول
يزن :دلوقتي اتفضل بره بيتي
جون ينظر ل الاء ثم يغادر
شمع:ياباشا احنا كان ممكن نقتلهم
جون:ثقتهم في كلام تقول انهم ممكن يقتلونا اطلب من السفاره تجيب قسيمه جوازي منها في اسرع وقت
شمع :تمام بليل تكون عندك
جون بص للبيت :يعني بليل هاجي هنا تاني
عند يزن
يزن :الاء أسر حور حبيبتي تفضلوا والباقي علي شغله وانتي يا حور روحي النهارده قدمي في الجامعه
حور الصغيره:تمام يابابا تنظر ل الاء وتصعد تجيب ورقها وتمشي وعدي ذهب للجامعه و تميم ذهب للشغل
والبيت فضي عليهم الاربعه
يزن :الاء انا من اول ما شوفتك و ليكي مكانه واظن احنا كمان
الاء:اه والله اعتبرتكم اهلي
يزن:تمام واهلك عاوزين يفهموا احنا اه وقفنا قصاده بس عاوزين نفهم
حور الام بحنان :متخافيش اتكلمي واحنا معاكي
الاء اخدت تنهيده :بعد موت بابا بتلت ايام جه مضاني علي ورق بخصوص الشغل وبعد ما عدي علي بابا اسبوع قالي اني مراته واني مضيت علي ورق واخدني بالقوه وبعدها حطتله مخدر في الاكل و عرفت اهرب واجي هنا علي مصر
حور الام:ياحبيبتي طب هو جه جمبك
بصلها يزن:اقصد متخافيش احنا هنبقي جمبك
أسر :دا معناه أنها مجوزاه يابابا
يزن:اه
أسر :طب هنعمل اي
يزن:مش عارف هنروح الشركه وهنفكر
أسر: طب يلا
يزن:يلا
ومشي الاثنين
حور الام:تعالي ياحبيبتي تكملي حكايتك
الاء :تعالي ياطنط
وذهب الاتنين الي غرافهم
في الجامعه
تذهب حور الصغيره و رحمه تقدم ورقها ويتم التقديم بنجاح وخاصه لما عرفوا ان حور بنت يزن الاسيوطي وأخوها عدي الاسيوطي مشوا الاثنين
حور:تصدقي انا فرحانه جدا
رحمه:عاوزه اتعرف عليها
حور :بس يابت دي ليا انا بس انا مصدقت بقا
رحمه:يااختي دحنا أصحاب
حور :صعبتي عليا حاضر هعرفك عليها
يضحك الفتاتان
في الشركه
كان يزن جالس يفكر حتي قطع تفكيره دخول
صديقه عز
عز:ها ياعم هنعمل اي في موضوع الاولاد
يزن نسي خالص موضوع تميم وحبيبه
يزن:بص ياعز احنا اصحاب يجي من 18سنه مش بس. صحاب فحنا اكتر من اخوات يعتبر انت ابوهم التاني وانت اللي مربيهم أنهم يعملوا اللي هنا شايفينه ف الولا طلع بيحب ياعز
عز بضحك :ياخساره تربيتي فيه وانت بتكلم كدا لي يابني باساس اني هزعل منك يايزن عيب دحنا أصحاب
اخد يزن صحبه في حضنه:شكرا انك صحبي يا عز
عز :حبيبي حبيبي
عند وعد
وعد :سامر ياحبيبي
سامر:ايوا ياماما
وعد :لسه مرحتش الجامعه
سامر:محبتش اروح النهارده في اي
وعد:بما انك متعين في الجامعه وكدا فمتشوف حد عاوزه افرح بيك
سامر بضيق :حاضر
وعد :في اي ياحبيبي
سامر :مفيش ياماما صدقيني ممكن كوبايه قهوه
وعد :اوي اوي
سامر :تسلمي
أمه مشت ففتح فونه علي صوره ليه مع سامر :سامحيني انتي لسه صغيره ومينفعش حتي لو كنت لا ياسامر دا اختك واخت صحبك اللي امنك علي بيته وانتبه أن حد موجود معاه بص ورا لاقاها حبيبه
حبيبه:طب لي
سامر :لي اي
حبيبه:انت بتعيط
سامر مسح دموعه :لا دي حاجه دخلت عيني اي دا انتي لسه مروحتش الشغل
حبيبه :اتأخرت وهروح اهو
سامر :تمام يلا
حبيبه مشت وطول الطريق بتفكر في اللي هيحصل
عند نرمين
مراد دخل علي نرمين:نرمين انهي جرافت قاطعه لما لقي نرمين مغمي عليها أخدها ورن علي بنته
عند تميم كان قاعد مع حور بيهزروا فونها رن
حور :دا بابا قولتك محدش يقدر يعيش من غيري
تميم بضحك:حصل هتقوليلي
حور بضحك:امال وفتحت الو يابابا وقفت ايه ماما طب انتم فين انا جايه حالا
تميم :في اي
حور :ماما في المستشفي وتمسي
تميم يأخذ فونه من علي المكتب ويلحقها بالسياره
في المستشفي
حور :الف سلامه عليكي ياماما كدا تقلينا عليكي
نرمين :الله يسلمك ياحبيبتي تبص لتميم
فتيم يبص لحور ويتكلم :انا تميم زميل حور في الشغل ولما عرفت جيت علطول
تبص نرمين لمراد ويبتسموا
مراد :اتشرف بمعرفتك يا استاذ تميم
تميم :استاذ اي دنتا حضرتك زي والدي
مراد :مش عارفه قلبي حاسس أنه عارفك
تميم :معتقدش لأن الكل يشهد بذاكرتي
حور :اتكلموا واتناقشوا وانا وجوعي نزعل
نرمين :انا نخرج أمتي
حور :لو تبغي هالحين ولا نخرج
نرمين :اه ياريت
خرجوا من المستشفي
تميم :طب استأذن انا بقي
مراد :ميحصلش لازم تتغدي معانا
تميم :خليها وقت تاني ويكون في ظروف احسن
حور ابتسمت وهو ابتسم
مراد:اااه لا دلوقتي انا قررت
تميم :خلاص تمام اتفضلوا وانا وراكم بالعربيه
مراد :انا هركب معاك علشان اكيد مش عارف البيت و حور ومامتها في عربيه
تميم :لا منا عرفه
مراد ونرمين بصوا لحور كمل مراد :منين بقا بصت حور لتميم :قولهم منين بقا
تميم : ااااه كنا هنطلع مهمه ورجعنا منها تعبانين فوصلتها
مراد : ما علينا يلا
عند نرمين
نرمين :بس الولا قمر كدا بيفكرني بباكي وهو قده
حور وهي سائقه:اه ياماما حلو
نرمين :انتم زمايل بس
حور :بإذن الله
نرمين :يابت
حور :ماما سيبيني اعرف اسوق تحبي اكتب عليه
نرمين :فكره بردوا وضحكت
وصلم ونزلوا واتغدوا
عند يزن
حور الام علي الغدي :وصلتم لحل
يزن بص لأسر وردوا مع بعض :لا
الاء :انا بفكر اروح وخلاص بلاش اعمالكم مشاكل
حور الصغيره بصتلها فكما يزن :بصي يابنتي انتي مدام جيتيلنا يبقي اعرفي انك هنا في حمايه
اه صحيح فين عدي
عدي :شكل الحلو مسك ميتغدي معاه
يزن ضحك:بطل تقول كدا اخوك بيدايق
أسر :كدا دا ماما عملا ليه الفراخ اللي بيحبها
خلصوا اكل وكل واحد قعد وتميم روح
في الليل
شمع:ادي القسيمه
جون :طب يلا
يسير جون برجالته حتي يصل الي بيت يزن الاسيوطي ويرن عليه تفتح حور الصغيره
حور الصغيره:هو انت
جون:فين يزن
تدخل حور ويقف جون ورجالته في الصاله
يذهب له يزن وجميع عائلته والاء كانت تقف بجانب حور الام وحور الصغيره
يزن :ايه جابك
جون :كنت قولت هتاخد مراتك بشرط تجيب القسيمه وادي القسيمه
يزن اخدها ومبصش فيها :بس مكملتش الجمله لو هيا موافقه انتي موافقه يابنتي
الاء بخوف :لاء
جون :يزن يااسيوطي ابعد عن وشي وهاخد مراتي
يزن مسكه من قميصه :انت عارف لما حد يكلم يزن بطريقه دي يبقي هنقرا عليه الفاتحه
تميم : بس الخميس بعيد
أسر :عادي نخده معانا لحد الخميس ونقرا عليه
جون شاور لشمع اللي شاور للرجاله فرفعوا الاسلحه علي يزن
حور الصغيره:ماما
يزن :حور اطلعي انتي والبنات فوق
جون :بقولك انا هاخد مراتي قوه مش قوه فسلمها ل هنصفيكم
يزن :انا عاوز تصفي تقاطعه الاء
الاء :انا هاجي بس ملكش دعوه بيهم
يزن بصلها جون :والله عاقله شكلها بتحبكم بصلها أسر وهي بصتله
الاء :بس هطلع اجيب هدومي
جون :انا عاوزك كدا
الاء:سامحوني انتم كنتم ونعم الأشخاص بس متستهلوش اللي ممكن يحصل
وراحت تمشي مع جون أسر :جون
جون بص لورا
أسر اخد الاء :انا مش ممكن اسيبك تاخد مراتي
يتبع
8
لقاء القدر2
أسر :جون
جون بص لورا
أسر اخد الاء :انا مش ممكن اسيبك تاخد مراتي
الجميع في صدمه الاء بصت ليه باستفهام:مراتك
جون :مراتك ازاي دي مراتي انا
أسر :اظن كلامي وصل اتفضل
جون :بقولك دي مراتي ويقرب يمسك الاء مسك أسر أيده
أسر :ايدك متقربش ليها وبعدها
جون:انت فاهم انت بتقول اي انا ممكن اسجنها
أسر :ولا تقدر والوقتي اقدر اقولك بره
جون شاور لشمع بدأ رجاله جون يقربوا
أسر :استني قبل ما حد يقرب تميم هات قوتك عدي ابعت للرجاله نعمل استعراض للباشا
جون :مش فاهم حاجه
أسر :عد كدا لحد عشره اقولك لا دلوقتي وصل رجاله يزن الاسيوطي كانوا أكثر بمراحل من رجاله جون أما تميم فوصل قوته من رجال الشرطه اتصدم جون لما شافهم
شمع قرب منه:باشا مش هنقدر
جون:بص يااسر كان ممكن اصفيك انت وعيلتك واخدها بس خلينا في القانون
يضحك أسر وهو بيبص لباباه وتميم وعدي :طيب هنشوف
جون :يلا و هنشوف
مشي جون برجالته فتسقط الاء مغشي عليها
حور الصغيره:الاء
يزن يحملها ويطلعها لغرفتها
أسر :بابا اجيب دكتور
يزن :مش دلوقتي بكره نخدها أما دلوقتي فهتفهني انت خطتك اي
أسر بعدم فهم:خطه اي
يزن :الكلام اللي حصل تحت
أسر بص للكل
تميم :متكلم هتعمل اي
أسر :اصل بصراحه معنديش خطه انا قولت كدا علشان الموقف وملقتش حاجه تتقال غير كدا
عدي :يعني احنا اتصرفنا وراك وانت مكنش عندك اي خطه
أسر :اه
يزن:انت فاهم انت عملت اي
اسر :يعني اسيبها كانت تروح معاه يابابا واحنا نقف نتفرج
يزن بإستهزاء:لا يااسر اتصرف من غير تفكير انت بتفكر منين
أسر :في اي
تميم :احنا مكناش هنسيبها حتي لو كانت راحت معاه كانا هنجبها امال انك تتصرف من غير تفكير دا غباء
أسر :اللي حصل
حور الام بزعيق :انتم هتتخانقوا يزن شوف الكلام دا بره حرام البت تعبانه
يزن:اسف يا حور وانتم يلا كل واحد علي اوضته وبكره هنشوف حل
مشي أسر وتميم وعدي بص يزن لحور الصغيره
يزن:وانتي كمان يلا روحي نامي
حور الصغيره:لا هفضل هنا وبصت لمامتها:ماما روحي وانا هفضل معاها
حور الام:طيب ياحبيبتي
عند عز
عز :بصي يا وعد كنت عاوز اقولك حاجه بس تتقبليها
وعد:في اي ياعز
عز :تميم
وعد:ماله
عز :مش هيخطب حبيبه خلاص
وعد:ايه مين قالك كدا
عز :كنت مع يزن النهارده الولا بيحب
وعد:ااه تصدق ياعز ممكن مديقه علشان حبيبه بس برضوا فرحانه أن تميم كبر وبقت بيحب
عز: كنت عارف انك مش هتزعلي قولي بقا لحبيبه
وعد:طب ما تقولها انت هيا بتحبك
عز :هتبقي منك احلا ويلا انا هنام
وعد :لا والله
عز بإبتسامه:اه والله
عند مراد
نرمين:هو الدكتور قالك اي يامراد
مراد حاول أنه يبتسم:قالي انك بقوه 70 حصان
نرمين :يا مراد قالك اي
حور :مقالك قاله انك بخير
نرمين :اهلا بالعروسه
حور بتفرك رأسها:عروسه ااه دحنا بدأنا
نرمين بتضحك وتبص لمراد:بس اي رأيك فيه يامراد
مراد بضحكه:مش بطال
حور بضحك :لا انتم هتعملوا الحلقه عليا تصبحوا علي خير
تروح غرفتها تلاقي تميم بيرن فترد
حور مراد :والله يعني بتشوف فيه رصيد ولا لا
تميم :اكدب عليكي يعني اهو يلا استنزف رصيد مش خساره فيكي
حور مراد:ياشيخ
تميم :انا عمري كدبت عليكي
حور مراد:كتير
تميم بضحك : امال في اي اه صحيح الجماعه عجبتهم
حور مراد بضحك:جدا جدا ..الاه صحيح الساعه كام
تميم :اتناشر الا دقيقه
حور :طيب
تميم :سكتي لي
حور :تميم
تميم :اي بتجربي الاسم
حور :كل سنه وانت طيب
تميم :اي
حور :بقولك كل سنه وانت طيب يا تميم وعقبال 100 سنه
تميم :حور انتي اول حد يقولي
حور :عارفه
تميم :طب تعرفي انك اوقات بتبقي زي القمر الهادي
حور ضحكت فكما تميم :بتبقي فعلا قمر ياحور
عند حور الصغيره كانت قعده جمب الاء لقت الاء فاقت
آلاء:اي حصل
حور الصغيره:حضرتك أغمي عليكي تحت واحنا طلعناكي فوق
الاء:اه طب ممكن مياه
حور الصغيره :اه اتفضلي
الاء بدأت تشرب وبعدين افتكرت اللي حصل
الاء:اخوكي المجنون اي اللي عمله دا
حور الصغيره:مش عارفه دا كانوا فكرين أن عنده خطه طلع بلح كان كل اللي عاوزه ينقذك وميسبكيش تروحي معاهم
الاء:اخوكي طيب اوي يا حور
حور الصغيره بصتلها :ها واي كمان
الاء :و غير أن چينتل مان و انتبهت بنظره حور انتي بتبصيلي كدا لي
حور الصغيره:علشان شكلك وقعتي
الاء:طب قومي يابت يالمضه روحي اوضتك
حور :منش قائمه ها
الاء:انتي حره وضحكت
حور صغيره :طبعا قاطعه كلامها صوت رساله دقيقه اشوف اي اللي اتبعت
الاء :في اوضتك بقا
حور : طيب وخرجت وراحت علي سريرها واستلقت وفتحت الفون لقت رسايل من رقم غريب
_حور وحشتيني بجد
_ممكن متعمليش بلوك
_صدقيني كل اللي طلبه اني اتكلم مش قادر بجد
_سعات الإنسان بيغلط ويقول حاجات مينفعش يقولها
قراتهم حور الصغيره وبعدها قفلت الفون ونامت
في الصباح
علي الفطار جلس الجميع كالعاده بالاضافه ل الاء
تميم : ياجماعه تطلع بكره المهمه كان المفروض النهارده بس انا اجلتها علشان النهارده وكدا
حور الام:اجلتها لي انتي هتخرج مع حور النهارده ولا اي
عدي :ايوا ياعم والعه
أسر :هتخرجوا فين
يزن:لازم نروح مكان حلو
تميم بضيق :انتم بجد كدا ولا بتهزروا
حور الصغيره:هو في اي ياتميم
تميم قام:مفيش انا ماشي
حور الام:تمام أبقي سلملي علي حور
بصت الاء ليهم:ياحرام مشي زعلان وضحكوا جميعا
عند تميم في المكتب
تميم :حور بصت حور ليه
حور :نعم ياتميم
تميم :تصدقي انتي الوحيده اللي افتكرني النهارده
حور :النهارده اي مش فهمه
تميم :بتهزري صح انتي لسه مكلماني امبارح
حور:معلش يا تميم لما بكلم بليل مبكنش فايقه فكرني
تميم: تمام أبقي اعرفي أن بكره مهمه وبعد اسبوعين المهمه الكبيره
حور :تمام عاوز حاجه تاني
تميم :لا شكرا
ومشي
صافيه:هو في اي
حور :مفيش ركزب في الملوخيه
صافيه :بكره تطبخي لقمر دا ونشوفك
حور ضحكت:ااه وبعدين بصت ليها انتي بتقولي اي ركزي
عدي الوقت وجه بليل
أسر رن علي تميم :الو انت فين يابني القمر بتاعك هنا مش هتيجي تمام يلا
تميم فضل ماشي طول الطريق بيدعي عليهم كلهم
ولما وصل لقي الفيلا ضلمه ولما دخل النور فتح مره واحده ابتسم لما لقا عيلته و عيله عز وصحابه موجودين
تميم بص لاسر:وعملنلي ناسين وبص لباباه
وكمل :من أمتي الحركات دي يايزن
يزن:والله دي فكره حور
تميم بص لمامته:مع انها حركه طفولي بس تمام مقبوله
يزن :مش دي
تميم بضحكه:انا قولت برضوا حركات الاطفال دي مش منك انت ياقمر منك انتي صح يا صغير
حور الصغيره بضحكه:مش مني انا كمان
تميم بضحكه:وه امال من مين
الاء:من اللي هناك دي وتشاور لتأتي حور مراد وهي حامله التورته وترتدي فستان يبصلها تميم وينبهر بجمالها
حور مراد تقف قدامه:كل سنه وانت طيب يا تميم
تميم يفضل باصص ليها
أسر :مش وقت تثبيت تميم يفوق علي صوت اخوه
تميم :وانتي طيبه ياجميله
حبيبه كانت وقفه وهتموت لأنها بتحب تميم من وهما اطفال معقوله يسيبها ويروح لدي انتبهت حور الصغيره اخدتها تقف معاهم حور الصغيره:متزعليش مفيش نصيب انتي جميله وربنا هيديكي الاحسن اكيد
حبيبه ابتسمت
حور مراد :يلا نقطع التورته
تميم :يلا
كان اليوم لطيف لحد ما عيون حور الصغيره وقعت مع عيون سامر اتذكرت اللي حصل وكانت عيونها بدأت في الدموع لكن لقت ايد حضنتها وكانت ايد الاء
الاء:متعيطيش اجمدي الاء عرفته بسبب الصوره عدي اليوم بلطف
في النهايه اليوم
تميم قرب من حور :شكرا جدا
حور :يلا لازم اروح
تميم :يلا اوصلك يقرب من يزن
تميم :بابا هوصل حور
يزن :متتاخرش وبص لأسر
أسر راح ليه
يزن:عملت اللي قولتلك عليه
اسر:ايوا يابابا وهيجي كمان شويه
يزن:عاال
عند تميم العربيه وقفت
تميم :شكرا تاني
حور :عفو علي اي
تميم :انتي هديه يا حور جتيلي
حور ضحكت :ممكن انزل
تميم :اه ممكن
حور :سلام هتوحشني اشوفك بكره
تميم :سلام وفضل واقف لحد ما تدخل ورن فون باباه بأنه عاوزه
عند يزن جمع أولاده
يزن:أسر روح نادي الاء
تميم :انا مش فاهم حاجه يابابا في اي ومين دا
عدي :اه يابابا عاوزين نفهم
يزن:أما الاء تيجي
جت الاء فعدي اتكلم :ادي الاء جت عاوزين نعرف احنا هنا لي وسايبين العيد ميلاد
يزن اخد تنهيده:هنكتب كتاب الاء علي اسر دلوقتي
يتبع
9
لقاء القدر 2
_احنا هنا لي وسايبين العيد ميلاد
يزن اخد تنهيده:هنكتب كتاب الاء علي اسر دلوقتي
الاء:حضرتك بتقول اي وكتب كتاب اي انا متجوزه
بصلها الماذون :مجوزه ازاي أسر راح وقف جمبها
يزن:تقصد أنها كانت مجوزه عرفي وحصل وزي ما فهمتك ولازم الميثاق بتاريخ قديم
المأذون بص ل الاء :نكتب يابنتي الاء بصت ل أسر
الاء:اه يا شيخنا
المأذون طلب من أسر و الاء يحط أيديهم سوا الاء اول ما ايد أسر جت علي ايديها انتفضت كان جسمها مش عاوز حد يقربله كل اللي موجود استغرب من سحبت ايد الاء
يزن: تميم أبقي انت الوكيل بتاعها
تميم :حاضر يابابا
حط أيديهم سوا وطلب بطاقه الاء اللي قالت إنها معاها الباسبور والبطاقه المصريه لسه هطلعها
المأذون :قول ورايا اني استخرت الله وزوجتك موكلتي الاء ع ليقاطعهم صوت حور الصغيره
حور الصغيره:ايه اللي بيحصل هنا
يزن :كملوا انتم وسحبها بره
بعد مده
يزن :فهمتي
حور الصغيره :لا
يزن :اهم حاجه انك متعرفش اي حاجه يا حور
حور الصغيره :حاضر
يزن جاي يدخل لقي الباب بيتفتح والمأذون طالع
في الحفله
سامر كان بيدرور علي حور الصغيره بعنيه لكن مش لقيها وبعدها بوقت شافهم كلهم جايين عليه تميم وعدي و حور الصغيره ويزن والدها
حور الصغيره اول ما شفته مشت وسابتهم واتجهت للجنينه وهو لحقها
سامر :حور
حور الصغيره وقفت
سامر : متزعليش مني من اخر مره كان اسلوبي قاسي معاكي
حور الصغيره :تمام دا اللي جاي تقوله تقدر تمشي
سامر :طب بصيلي متبنيش سد لسبب تافه بصتله حور الصغيره بصتله باستغراب: سبب تافه المشاعر بقا سبب تافه
سامر :مشاعرك غلط انتي لسه صغيره افهمي بقا
حور الصغيره:صغيره هو الحب بالصغير والكبير انت فاهم انت بتقول اي
سامر :حتي لو يمكن المشاعر مش بالصغير ولا الكبير بس المشاعر اوقات لتلقي غلط
حور الصغيره عينيها بدأت بالدموع ولكن حاولت تتمالك نفسها:سامر امشي من قدامي
سامر مشي وحاسس قلبه فيه نغزات مش عارف السبب بس مشي وراح وقف
الحفله خلصت وكل واحد راح غرفته ينام
حور الام :يزن
يزن:قلب يزن
حور الام :انت ازاي تجوز أسر ل الاء ومتقوليش
يزن:منك لله يا حور يابنتي وبص لحور الام كنت هقولك والله ياحبيبتي بس كان لازم يبقي فيه خطه وملقتش احسن من المناسبه دي وغير كدا هيا مسالت وقت
حور الام:تمام يا يزن بس ايه رايك في الحفله
يزن:كانت جميله بجد البت حور طلعت بتحب تميم بجد انا بقول نعمل حاجه رسمي
حور الام:وانا بقول كدا بردوا بس أمتي
يزن:خليها بعد بكره نروح نكلم أهلها
حور الام: ولي ميبقاش بكره
يزن:ابنك طالع مأموريه بكره ولا انتي ناسيه
حور. الام:اه صح طب يلا تصلح علي خير
يزن:تصبح على خير كنت عاوز اقولك
يلاقي حور الام نامت فينام
عند أسر كان مطلع صورته مع الاء الصغيره
أسر :انا مش عارف انتي فين حتي مش فاكر الاسم علشان ادور عليكي وعارفه اني غلط بس دا اللي قلبي قاله يارب تكوني قريبه
في الصباح
الجميع علي الافطار حور الصغيره:بابا هنزل اجيب لبس بكره مع رحمه والاء للجامعه علشان معتش غير اسبوع
يزن :تمام ياحبيبتي
ينتهي الجميع من الافطار وتميم يستأذن أنه يروح الشغل و يزن اخد أسر معاه الشغل ونفس الروتين
حور الصغيره :يلا يا الاء
الاء:مليش نفس أخرج والله روحي انتي وتعالي فرجيني
حور الصغيره:حاضر تمشي حور
يأتي شخص غريب فتذهب له حور الام ومعاها الاء
حور الام :افندم
_هو دا بيت يزن الاسيوطي صح
حور الام:ايوه هو
_طب عندنا محضر باسم الاء عمر الرفاعي وعندها محكمه يوم الثلاثاء الجاي
حور الام :اي محضر لي ومحكمه اي
_بتهمه تعدد الأزواج
بصت حور الام ل الاء ومضت علي استلامه
حور الام قربت منها :متخافيش يزن واسر هيصرفوا جلست الاء تبكي
أما عند تميم
تميم :حور
حور مراد :اهلا لاستاذ تميم
تميم :وحشتيني
حور مراد بابتسامه:بتقول اي
تميم :وحشتيني
حور مراد:طايب
تميم :طيب فلل ياحور متنسيش مهمه النهارده وخرج
حور ضحكت
يعدي اليوم بأحداث عاديه حتي المساء
عند تميم
تميم :حور جاهزه
حور :اه يبدأو يمشوا
عند يزن
قاعدين بيتعشوا حور الام قاعده جمب الاء
حور الام :احم يزن في حد جه النهارده
يزن:حد مين
حور الام:واحد من المحكمه واداني لورقه دي وبيقولي عند الاء قضيه اللي رافعه جون
وبصت ل الاء وحطت ايديها علي الاء لطمنها
يزن بصدمه :الاء عمر الرفاعي
حور الام :في اي منا شفت الاسم في اي يايزن
بص عدي لأسر بعدم فهم
يزن بصدمه :دي الاء بنت عمر و الاء يا حور
حور بصدمه :بنت الاء
يتبع
10
لقاء القدر2
يزن بصدمه :الاء عمر الرفاعي
حور الام :في اي منا شفت الاسم في اي يايزن
بص عدي لأسر بعدم فهم
يزن بصدمه :دي الاء بنت عمر و الاء يا حور
حور الام بتقرب من الاء وتضع يديها علي وجها برفق:كنت حسا نفس تصرفاتها في كل حاجه اكلتها افعلها حتي كلامها ووشها واخدتها في حضنها
الاء كانت مش فاهمه حاجه عندما خرجت من حضن حور الام بصتلها:انا مش فهمه حاجه ياطنط
حور الام: بلاش طنط دي قوليلي ياخالتوا أو اقولك قوليلي ياماما
ضحكت الاء :ماما
حور الام:ايوا ماما تعالي هفهمك بس بعد ما نخلص عشي ولا اي يا يزن
يزن :اه طبعا اقعدوا يلا نكمل عشا
كله جلس و ظل أسر ينظر ل الاء لا يصدق أنه وجد حب طفولته علم لماذا قلبه كان يدق عندما تكون بجواره
عند تميم
تميم :حور امشي براحه
حور مراد :حاضر
تميم :امشي من غير ما تعملي صوت دا مش جنينه ببتنا
فجأه يراهم أحد الأشخاص هيقولك بإطلاق نار ليطلق عليه تميم رصاصه في رأسه ليقع علي الارض
حور مراد تبصله:قتلته
تميم :في اي
حور مراد بصوت عالي :انت قاتل
تميم :يخربيتك هتفصحينا
ليجدوا نفسهم محاطين بااشحاص علي شكل دائره
حور مراد بتبلع ريقها وتبص لتيم وهو بيبص ليها:احنا هنموت
تميم :منه لله اللي شار عليكي بالشرطه
احد الرجال : نزلم سلاحكم وتعالوا معانا
تميم وحور نزلوا سلاحهم فاجتمع الرجاله وأخذ ثلاث اشخاص تميم وحور مراد اخدها شخصين
تميم :ممكن اعرف هنروح فين
احد الاشخاص :للكبير
تميم :ممكن البت دي متجيش معانا
حور مراد :ممكن دي متجيش معانا
تميم :معلش اصل مبحبكش تيجي تركبي معايا الفناجين
حور مراد:لا انا عاوزه اجي
تميم :سيبني عليها اجبها من شعرها دا ياعم
يضحك الرجاله يقوم تميم بإفلات نفسه ويبدأ يضربهم ضرب التلاته ليدور ليري حور فيجدها ضربت الشخصين ليبتسم ترفع حور مسدسها عليه فينظر تميم بصدمه هتخرج رصاصه منه ولكن تأتي في شخص كان معه سكينه وراء تميم مباشره
حور مراد :كدا نبقا تعادل قتلت واحد وانا واحد
يضحك تميم عليها حور مراد :يلا نهجم
تميم :يلا ليهجموا
عند مراد
مراد جالس ونرمين تذهب وتأتي
مراد :اهدي بقا زمنها جايه
نرمين:البت اتأخرت اوي بدأت اقلق عليها
مراد :نرمين دي بنت مراد اهدي بقا
نرمين :مش عارفه قلبي متوغوش عليها اوي
مراد :في اي يانرمين يعني هيا مش بنتي
نرمين :انت عندك برود يتصدر
مراد ضحك بيرن الجرس وتجري نرمين تفتح تجدها حور بنتها لتضمها
حور مراد:ماما هتخنقيني
نرمين خرجتها من حضنها :كنت هموت عليكي
حور مراد تقرب من والدها:متخافيش وتجلس علي يد كرسي اللذي يجلس عليه والدها:هي متعرفش اني بنت مراد ولا اي
يحضنها مراد :حبيبه قلب بابا الحمدلله انك بخير
يضحكوا جميعا
عند عز
عز :فين عز ياوعد
وعد:قال رايح يذاكر عند واحد صحبه
عز:يذاكر الدراسه كمان يومين يا وعد الولا راح فين
وعد بارتباك:يبقي راح ل يزن يقعد هناك
عز :رنيت عليه ومش هناك عارفه لينك فين ولا انزل اجيبه بمعرفتي
وعد :انزل هاته ياعز
عز :تمام ياوعد يمشي يزن تاخد وعد تلفونها
وعد :انت فين يازفت
عز :لي في حاجه
وعد :ابوك بيقول هيجيلك
عز :بتقولي اي
وعد:ابوك جاي انت فين
عز :انا في ماما اقفلي بابا جه
قفلت وعد :عز طب عليه طب الحق انام
عند حور الصغيره
فتحت فونها لقت رسايل من نفس الرقم الغريب
_الدراسه لسه ليها يومين يعني ياريت تروحي حصصك وتروحي هبقا فرحان لما اشوفك في الجامعه لاني هبقي حوليكي دايما الجامعه هتنور لانك هتبقي فيها يااجمل حور في حياتي
حور الصغيره قفلت الفون وراحت لمامتها لأن عندها الاء ولما راحت لقت هناك أسر وباباها
عند حور الام
حور الام:دا كل اللي حصل
الاء وقفت بصدمه وبصت ليها وليزن : يعني ماما ماتت هيا واخويا وبابا عمل كل دا
حور الام :ايوه يابنتي
يزن :لا ياحور الحكايه ناقصه وبص ل الاء امك كانت مع واحد في العربيه
الاء بعدم فهم:بمعني اي
يزن :امك خانت صحبي هي ماتت مره و صحبي اللي هو باباكي مات ميت مره لحد ما سافر وحرمني منه بسبب امك الاء عيونها بدأت تدمع أسر كان مش فاهم حاجه بس كل اللي عارفه أنه دي الاء حب طفولته
حور الام بزعيق :يزن متقولش كدا مخنتوش قربت من الاء :امك كانت بتحب ابوكي يابنتي وعمر اللي بيحب ما يخون ولا يعرف يشوف حد
يزن:الجذمه والساعه اللي لقاناها الاء تسيبنا وتروح تقابله ليكي تفسير بنتها لازم تعرف الحقيقه
حور الأم :ارجوك يزن كلمه كمان عليها وهنزعل واقترب من الاء ورفعت رأسها: والله يابنتي صدقيني امك عمرها ما كانت تقدر تخون ابوكي كان فيه واحد بيطارها علطول وامك حكاتلي بس انا نسيت اسمه كان هو كمان بيحبها بس
الاء بصت لحور الصغيره ولاسر ورجعت بصت ل حور الام واخدت نفس:تقصدي جون
أسر :جون مين اللي بيقول أنه جوزك
الاء:اه لانه يوم ما قالي أنه اجوزني واخدني بالعافيه وقفت قدام صوره شبهي في الشكل و قتها شدني وقالي أنها ماما وان هو كان بيحبها بس بابا خدها منه و هو اجوزني
يزن اخد تنهيد:امال ابوكي فين
الاء دموعها بدأت تنزل اكثر :بابا مات
يزن لم يقدر علي الوقوف :صح مات مات قبل ما احضنه قبل ما نكلم اخويا يموت وانا معرفش امك السبب في كل دا
الاء خرجت من الأوضه بتجري ل اوضتها
حو الصغيره :لي يا بابا لي تعمل كدا
يزن:كان لازم تعرف الحقيقه كلها
حور الام:بس هيا مخانتوش
يزن :بطلي تضحكي علي نفسك بقا كفايه وصمت يطلق العنان لدموعه تنظر حور الام ل حور بالخروج وتدور علي اسر لكن متلاقوش وتجلس بجوار يزن تطبطب عليه
حور الصغيره تصل لغرفه الاء لكن تجد أسر فتبتسم وتمشي
عند الاء
أسر :ارجوكي كفايه
الاء :انا مليش دخل في كل دا لي أنا دي تبقا امي لي ماما تخون بابا بالشكل دا بابا كان طيب جدآ و ميستهلش منها كل دا لي
أسر ياخد الاء في حضنه ويطبطب عليها لا يقدر أن يراها هكذا لكن يلاحظ أن جسم الاء يتنفض فيبعد عنها
أسر :مالك انا اسف بس
حور الام من وراءه:صدقيني يابنتي امك عمرها ما كانت خاينه امك اخر مره شافت جون كان طالبها وقالها عاوزك في حاجه ضروري واخدت فلوس وقتها انتي كنتي صغيره وسابتك ليا وراحت تقابله علشان يبعد عنها امك محبتش غير واحد بس وهو ابوكي دخلت الاء في حضن حور الام طبطبت عليها لحد ما هدئت تماما
حور الام :تعالي ياحبيبتي نامي
نامت الاء ونظر لها أسر سحبته حور الام وخرجوا للخارج الي غرفت أسر
حور الام نظرت ليه :لسه بتحبها
أسر :مين
حور الام :علي ماما دا من وانت قد كده وانا عرفتك انك بتحبها
أسر ينظر للاسف ترفع حور الام رأسه:اللي بيحب ميتكسفش الحب مش عيب يااسر ياحبيبي نسأل تاني بتحبها
أسر :ايوه بحبها
حور الام:بس انت بتحب الاء الطفله يا أسر
أسر :قلبي حب يميل للكبيره بس قلت لا علشان الصغيره ياماما
حور الام :وانتم صغيرين اخوك كان عاوز يلعب معاها وقتها اتشاكلتم يا أسر ولما كبرت جون جه يحدها طردته من هنا ومقدرتش تتحمل أنها تمشي مع انك عارف انهم مش نفس الشخص تفتكر ايه اللي حصل
أسر شاور علي قلبه:دا السبب في الاتنين كان حاسس ان اللي قدامه دي تقرب لقلبه ياماما
تميم من ورا:ياحبيب ماما ويقرب عليهم
تميم :انت بتحب يااسر
حور الام بضحك:انت ملكش دعوه
أسر :اه بحب
تميم :شوفتي هو اللي قال اهو بتحب مين بقا
أسر بضحك:بحب مراتي
تميم بص لحور الام وغمز ليه:وه انت اتجوزت
حور الام:منا عرفت ياتميم ويومها
تميم :والله كنت هقولك وانا اقدر اخبي علي قلبي بس بابا دا اللي قالي متقولش
ضحكوا جميعا
تميم :بعيد عن الضحك مدام بتحبها قولها
حور الام:مش دلوقتي يااسر متعملهاش
تميم :اه مش دلوقتي بس هيا تذكر حور مراد قمر يا أسر ضحكتها ولا خوفها
أسر :انت بتقول اي
حور الام تشاور ل أسر بالسكوت :ايوا ياقلب ماما و لا فستانها
تميم بسرحان:ايوه ازاي قدرت تخفي الجمال دا تحت البدله
أسر وحور الام:ضحكوا ينظر لهم تميم ويدرك ما حدث ليضحك
تنظر لهم حور الام:كبرتوا ياولاد وبقيتوا بتحبوا
أسر وتميم يحضنوا امهم ويبتسموا
عند جون
شمع :يافندم قضيه تعدد الزوجات طلعت صح
جون بصدمه:اي صح
شمع:ايوه و البت متجوزه الواد فعلا
جون:هيطلقها لانه اتجوزها بعد ما جت مصر ف ليطلقها ل الاتنين هيبقوا في السجن ويضحكوا
عند عز
تدخل حبيبه علي اخيها لتتفاجئ بمنظره
حبيبه :انت بتعمل اي
عز يقوم يقف ويحط ايديه علي فمها:اسكتي لحد يسمعك
حبيبه :ما يسمعوا علشان لازم يعرفوا أن ابنهم
يتبع
تكملة الروايه من هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا