القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ساحره القلوب البارت 1-2-3-4-5بقلم اياد حلمي

 رواية ساحره القلوب البارت 1-2-3-4-5بقلم اياد حلمي






رواية ساحره القلوب البارت 1-2-3-4-5بقلم اياد حلمي 

بابا انا نجحت وطلعت الاول علي الجمهوريه ...

بصلها صابر والدموع في عينها

صابر:مبروك يا رحيل.... بس قالها بصوت حزين....

قربت منه رحيل وقعدت جنبه وبحزن ...

رحيل:مالك يا بابا انت بتعيط ليه....

يبصلها ابوها ويزيد في العياط ويحضنها اوي وهو بهمس سمحيني يا بنتي مش بايدي....

رحيل بقلق:الله مالك يا بابا حصل ايه....؟

ترد عليها فايزه.... مرات صابر

فايزه بمك''ر:  بابا ايه هو انتي لسه عايشه دور بنته ده احنا لقينك في الشارع وانتي عمرك ١٠سنين وصرفنا عليكي دم قلبنا بس هو السبب يامه قولته يمريكي في اي ملجأ بس هو قال لا دي بنتي...

مش الا صرفته ده كان بناتنا اولي بيه ده انت عندك بنتين محتجين تقولهم دهب عشان يجوزوا ويتجهزوا ويتعلموا....

رحيل بدموع من كلام فايزه:طيب ايه الا حصل....؟

فايزه:انتي مش هتدخلي كليه الاعلام عشان هتتجوزي ...رؤوف بيه شاب زي الورد مش عارفه ليه عوزك انتي...

رحيل بعياط هستري:لا مستحيل ده يحصل ورحلت تمسك في ايد ابوها بابا قول ده مش صح ارجوك 

بابا...انت وعدتني اني اكمل تعلمي وابقي مذيعه ... بابا ده حلمي...

تشدها فايزه بكل غ'ل وحق'د من شعرها وتجرها في الارض...

تصرخ رحيل بابا الحقني..

لكن صابر مش قادر يتحرك....

فايزه فضلت تض'رب فيها 

انتي هتتجوزي عشان تسددي ديون ابوكي...  خلص جه وقت انك تسدي تمن تربيتك....

رحيل فضلت تعيط وتصرخ وفايزه مش رحمها ونزله فيها ض'رب بكل حق'د عشان هي اجمل واذكي ومؤدبه عن بناتها وكل الناس بتحبها.....

فاتن وسمر كانوا وافقين يتفرجوا علي رحيل وهي بتعيط فاتن كانت شمات'نه فيها وفرحانه اصلها بتكر'ها اوي اما سمر كانت متعاطفه معها اصلها صاحبتها لكن متقدرش تدافع عنها اصلها ضعيفه الشخصيه وجبانه.. 

صابر متحملش صراخ واستنجاد

رحيل فانفعال وقام زق فايزه بقوه وقعها علي الارض وحضن رحيل وهو بيقول حرام عليكي.....

تتغا'ظ  فايزه من جوزها وتمسك برطمان العسل وتحدفه علي رحيل بس يجي في ظهر  رؤوف الا حمي رحيل.... من الحدفه....

ويلتفت بكل عيون مشت'عله بلغض'ب النا'ري لي فايزه


وبصوت جوهري غاض'ب

رؤوف:انتي نهارك مش فايت.. 


ترتعب فايزه في مكانها....

رؤوف بحب:انتي كويسه يا رحيل...

تهز رحيل راسها بمعني اه لكن كل جسدها بيرتجف من الخوف والرعب وجن جنان رؤوف اول ما شاف اثار الض'رب الا علي ايدها وجروح وخرابيش في وشها واثار صوابع معلمه علي خدها وشعرها المتقط'عه....

يصرخ في فايزه انتي النهارده يومك مش فايت وقام وقف وهو بيزفر زي الثور وببسمه ش'ر قلع حزمه ولسه هينزل علي فايزه بيه يحصل....




يتبع

الابطال

رؤوف صاحب قنوات فضائيه وشركه برمجه وسيم وقاسي ومعروف عنه انه مش بيرحم حد عمره ٢٧سنه

رحيل فتاه طيبه وجميله وذكيه وعندها سريعه الباديه وحلمها تبقي مذيعه مشهوره عندها ١٨سنه...

سامر صاحب رؤوف وشريكه وابن عمه قوي ووسيم لكنه طيب ومحبوب وسط الناس نفس عمر رؤوف الباقي هنعرف مع الاحداث

يا تري فيه قبول


#ساحره_القلوب

الفصل الثاني

رؤوف لسه هينزل بحزام علي فايزه بغض'ب وقوه... يحصل الا اثار اعجاب وعجب الجميع....

الضرب'ه نزلت علي رحيل الا جريت علي فايزه وحضنتها واخدت الضرب'ه مكانها.... اول ما رؤوف شاف انه ضر'ب رحيل صعق وتنح مش مصدق ان رحيل فدت فايزه بنفسها.....

صابر عيط من فرحته بكرم اخلاق وطيبه رحيل اما فاتن فش'ر والح'قد بقي بيول'ع فيها

وبيطل من عينها الا بتتمني موت رحيل.... بتعيط سمر وتجرت علي رحيل بخوف وحب وحضنتها....

اما فايزه متنحه ومش مصدقه الا عملته رحيل.....

تعيط رحيل   من الال'م والو'جع  الا مالي جسمها ومش قادره تحركه.....

رحيل:اه حسبي يا سمر مش قادره والله اي جمسي بيوجعني....


سمر بحنيه:طيب ممكني تحاولي تقومي معاي نروح الحمام ترشي ميه وتغيري....

تحاول رحيل انها تقوم بس متقدرش وتعياط و تتوجع وتصرخ با'لم: اه لا مش قادره والله اتحرك اه وفضلت تعيط وتتوجع بجد منظرها يقط'ع القلب...

يتعص'ب رؤوف اول ما سمع اها'ت ووجع رحيل الا وج'ع قلبه وحسه انه نفسه يشيل عنها كلمه اه...

وميقدرش يسيطر علي غض'به


وخاصتا كل ما يسمع الم'ها واه'اتها

يتجنن ويلتقت لي فايزه الا مش قادره تقف علي رجلها من خوفها ورعبها من رؤوف.... اول ما تشوف نظراته الحا'رقه بلهي'ب الغض'ب والش'ر

فيتجري تستخبي وري رحيل الا مش قادره تتحرك....

يجري ورها رؤوف ولسه ه'يشدها من شعرها تصرخ رحيل بتوسل

وبعياط

رحيل:ارجوك بلاش تضر'بها انا مسمحها ارجوك.... سبيها في حالها عشان خاطري....

يضعف رؤوف قدام نظراتها البريئه الا كلها رحمه وحب وحزن ....

يسكت رؤوف والتعجب مرسوم علي وشه وبيقول في نفسه

رؤوف:بقي معقول في حد ملاك كده رغم انها بتأذ'يها وبتعذ'ب فيها

هي الا تحميها وتتشفع لها... عجيبه


يفيق رؤوف من سرحانه علي صوت .... وجع رحيل

رؤوف:احنا لازم نروح المستشفي

يلا بينا ولسه هيشيل رحيل تنكسف منه وتسند علي سمر...


رحيل بخجل :لا ميصحش حضرتك ممكن تبعد شويه وانا مش هروح المستشفي...

يتعص'ب رؤوف ويضيق عينه...

رؤوف بتصمم: لا هتروحي  وهتسمعي الكلام انا محدش يعرضني او يعصي ليه امر انت سامعه ويلا علي المستشفي بلاش شغل عيال.... يلا اقدامي....


فايزه وفاتن الحق'د بياك'ل فيهم....

وعيونهم هتاك'ل رحيل.....

تعناد رحيل وتصمم متروحش المستشفي 

رحيل بعند: لا مش ريحه والا انت عوزه اعمله....

رؤوف بضي'ق:لا بقي انتي زويتيها 

وراحل عشان يشيلها.... فتتوجع رحيل اي نزلني... رؤوف لا مش هنزلك وانتي هتبقي مراتي ولسه هيتحرك تنده رحيل لي صابر

رحيل:بابا متزعلش انا هريجع تاني... وانتي يا سمر تعالي معاي


سمر:من عيوني... وراحت معها

ورؤوف شايل رحيل وخرج من الباب يلقي في وشه اخته كارمن نزل من العربيه ومضيق'ه

كارمن:ايه يا رؤوف بقي كل ده تأخير ده انا مليت من القعده في العربيه بس تاخد بالها من رحيل....


و تتخض يانهار اسود ايه ده يا رؤوف انت ضر'بتها عشان توافق عليك.... حرام عليك يا قلبي ....


يبصلها رؤوف بغض'ب. ويجز علي سنانه.... :ايه الكلام ده هو انا من امتي بضر'ب ستات...

كارمن بخوف:طيب خلص ايه الاحصل....؟

تصرخ رحيل من الوجع اه فيجروا كلهم علي العربيه وينطلقوا بسرعه علي  المستشفي .....

واول ما يوصلوا يشيل رؤوف رحيل الا بت'نزاع وفقدت وعيها....

القلق بيعتصر قلب رؤوف والقلق...

وبعد شويه يخرج الدكتور ويطمنهم انها بخير بس هتفضل في المستشفي كم يوم عشان الجروح الا في جسمها...

رؤوف يطمن بس الغض'ب مسيطر عليه عشان الا حصل لي رحيل 

وانه مش قادر ياخد حقها من فايزه عشان هو وعدها انه مش هيمسها باي اذ'ي..   


سمر:رحيل انتي كويسه يا قلبي

تبتسم رحيل با'لم: اه كويسه متخفيش يا قلبي.... وبطلي عياط


تمسح سمر دموعها :طيب مش هعيط بس تصدقي ان رؤوف ده كويس اوي وطيب شوفتي هو دافع عنك ازاي....

رحيل:ايواه طيب بس قل'يل الاد'ب اوي شوفتي ازاي صمم انه يشليني ده عيب.... وتنكسف رحيل اول ما تفتكر كده....

تضحك سمر وبخب'ث:بس عيونك كانت بتقول انك كنتي مبسوطه...

اوي.....

تغض'ب رحيل غض'ب مصطنع:لا طبع انتي بتقولي ايه...


في اللحظه دي يدخل رؤوف وهو مبتسم... ويقعد جنبها علي السرير


ويمسك ايدها.....

تتنر'فز رحيل وتحاول تسحب ايدها منه... بس هو كان مسكها جامد... وهي اصلا ضعفانه....

رحيل:اي سيب ايدي ايه الجراءه دي ازاي تمسك ايدي وتقعد جنبي قوم....

رؤوف بمك'ر:طبع ما انتي وخده مسكن ومش حسه بحاجه..... بس طيب وقرب منها وهمس لها علي فكره انا مش ق'ليل الا'دب ولعلمك انتي مش النوع الا بحبه وغمز لها....

ترفع رحيل حجيبها وبضي'ق: ولا انت كمان ... وطلعت لسانها.....

تتنح😮 سمر:وايه قالك ايه.....؟


تدخل الممرضه وكانت حلوه اوي... ولبسه قصير.....

يبتسم رؤوف بمك'ر ويحاول ين'رفز رحيل....

فيقرب من الممرضه ويبصلها باعجاب :هو القمر بيطلع امتي...

تضحك الممرضه...

تبصله رحيل بقله اهتام😒....

الممرضه: لوسمحتي ممكن اقيس الضغط....

رحيل بغ'يظ:اتفضلي...

وبعد ما قاست الضغط خرجت الممرضه....

رؤوف مبسوط ان رحيل متغا'ظه


تدخل كارمن بعد ما خرجت الممرضه وتبصلها من فوق لي تحت وتعيب عليها....

فتضحك رحيل وسمر...

فيسرح في ضحكتها رؤوف....

فتروح عنده كارمن وتهمس ليه بخب'ث بما احنا قولنا بنحب قولت لا انا هجوزها عشان انتق'م من هاجر.... اول ما قالت اسم هاجر تختفي بسمه رؤوف والغض'ب والوجع يظهر في عيونه... وعلي وشه.....

تتعجب رحيل وسمر.....

رؤوف يستأذن عشان يمشي وماشي......

رحيل بفضول: يا كارمن حصل ايه غيره كده....

كارمن بضي'ق:كله من تحت راسها المايعه دي الا اسمها هاجر بنت عمه....

تنزعج رحيل:يعني بيحب....

تاخد بالها كارمن من الا قالته وتحاول تلصح الموقف: لا متاخديش في بالك المهم انك تبقي كويسه وتخفي بسرعه رؤوف محتاج لي حنيتك وطيبتك هي الا هتشفي جروحه رؤوف انسان طيب اوي.... بس هي الا خليته زي ما انتي شايفه كده ... .

اسيبك انا واروح اشوف هو راح فين.....؟

رحيل بفضول:يا تري ايه الحكايه ...؟ وايه الا مستنيني معاك يا رؤوف... .؟


وتمر ايام تواجد رحيل في المستشفي.... ويجي يوم خروجها.....

رحيل بضي'ق: بقي كده انا يلطعني كل ده ومايجيش ياخدني طيب ولا يهمني انا هخرج لي وحدي.....

واخدت شنطه هدومها وخرجت....

وهي علي باب المستشفي....

وواقفه مستنيه تاكسي...


تلقي شاب واقف ورها وبيبتسم بش'ر

هو الجميل خارج بدري ليه....

تترتجف رحيل اول ما تسمع الصوت ده وتقع منها الشنطه... 

رحيل :مستحيل شاهر..... لا لا


يضحك شاهر لا هو بشحمه ولحمه ويش'دها من  ايدها هو انتي فاكره نفسك خلصتي مني.... ها بتحلمي...

تصرخ رحيل وتحاول تفلت ايدها منه:سبني..  بقولك...

شاهر:انا مستحيل اسيبك انتي بتاعتي انا. .... ولسه هيدخلها العربيه....

يلقي الا مسكه من ايده.... و

يتبع



#ساحره_القلوب

الثالث

شاهر بيدخل رحيل لي جوه العربيه غصب عنها وهي فضلت تصر'خ وتقاومه بكل قوتها..... لكن شاهر كان اقوي منها ولسه هيدخلها العربيه.... ورحيل بتعيط وبترتجف من الخ'وف  والرع'ب...

رحيل:ارجوك ارحمني ابعد عني انا بك'رهك ابعد عني بقي.....

يضحك شاهر بش'ر

شاهر:مش فرقه معاي تكر'هي تحبي كله واحد المهم انك تكوني ليه.... وهتكوني.... تصر'خ حنين بمرا'ر لا مش هكون ده علي جث'تي.... وخلص كلها شويه وهيدخلها جوه العربيه بس في شخص بيشده ويبعده عن  رحيل

ومن قوه الدفع'ه وقع شاهر في الارض.... ووقف اقدامه... وهو بيبصله بغض'ب جامح...

ورحيل وقفه وراه بتعيط... وبترتجف... .

شاهر: انت مين... انت عارف انا مين ده انا هدف'نك النهارده....

ويقوم  ويجري نحوه لكنه يصطدم بي رؤوف الا مش طاي'ق نفسه....

وهج'م عليه ونزل فيه ضر'ب وهو بيصرخ بغض'ب ناري انت ازاي يا كل'ب تقرب من خطيبتي ده انا هقت'لك... وفعلا من كتر الض'رب شاهر وشه بقي كله د'م وجروح...

لولا انا رحيل صر'خت بتوسل خلص بقي كفايه ده هيموت في ايدك.... بس رؤوف مش سامعها وغ'ضبه مسيطر عليه...

فتجري علي سامر ابن عمه وهو الا لحقها قبل وصول رؤوف.... 

رحيل:ارجوك الحقه ده هيموت في ايده حرام يروح في داهيه  عشان انسان قذ'ر زي ده ارجوك....

يستجيب لها سامر ويروح يبعد رؤوف عن شاهر الا خلص بيطلع في الروح.... والناس اتلمت... وامن المستشفي طلع علي صوت الخنا'ق والصويت.... والدنيا انقلبت....


دخل شاهر الطورائ وبعد ساعه خرج وهو وشه ملفوف بشاش... وايده متجبسه.... وعيون بطق شرا'ر الغض'ب والتهديد لي رؤوف وسامر وبعدين يبص لي رحيل بنظرات مشت'عله بله'يب الانت'قام والتوعد ترتعش رحيل وتعيط وتختبئ وري رؤوف الا ثار من الغض'ب اول ما شاف رعب رحيل ولسه هيروح يمسك في شاهر  لكن رحيل تمسك ايده وتعيط بلاش وسامر يمنعه...

سامر:اعقل بقي وبطل تهورك ده خلينا نلم الحكايه بدل ما تبقي فضايح... يلا .... وماشي رؤوف وهو بيبصله بتوعد وغض'ب...


ومشوا ...... بعد ما قفلوا محضر البوليس وصفوا المشكله....

شاهر:والله يا رحيل لا تكوني ملكي باي طريقه شريعي ولا عرفي.....


رحيل بعيط:انا عوزه اروح ارجوك 

انا عوزه بابا..... انا خايفه اوي من شاهر ده انسان ق'ذر وحقي'ر ويامه اذاني....

يقرب منها رؤوف ويطبطب علي ايدها بحب

رؤوف:اسمعي طول ما انا عايش محديش في الدنيا يقدر يبصبلك بطرف عينه احنا لازم نكتب الكتاب دلوقتي.....

تبصله رحيل والدموع في عينها وبشهقه وصدمه:ايه لا مستحيل طبع ده يحصل انتوا كلكم عوزين تتجوزني غصب عني ابعدوا عني بقي وطلعت تجري.....

يغض'ب رؤوف ويجري ورها وهو بينده عليها بصوت جوهري غاض'ب ....

رؤوف:رحيييل استني عندك رحيل

هو ينده باسمها وهي تلتفت اليه وبتجري مرعوبه وبتعيط داخل المول التجاري والناس كلها اتفرجت..... ورحيل بتجري تنصطدم بي بنت... فتقع في الارض هي والبنت ....

فتنزعج البنت وتبصلها باحت'قار وقر'ف وتقوم البنت وبغض'ب وعجرفه تقف امام رحيل الا قعده علي الارض بتعيط وحطه وشه بين ايدها....

البنت بغرو'ر وبتهزق رحيل: انتي عاميه ولا حما'ره مش تشوفي قدامك غبا'ء

رحيل متردتش عليها وده ول'ع فيها اكتر وخلها تزيد من الشت'يمه

في رحيل المسكينه الا بتعيط بقه'ر

البنت:انتي يا زفت'ه ردي عليه

انتي ايه مش بتحسي وراحت شد'ها من شعرها فتصرخ رحيل

اي وساعتها رحيل تتعص'ب وتقوم 

زقه ايدها ووقف امامه...

رحيل:انتي ازاي تتجرأي تلمسي شعري انتي فاكره نفسك مين...

تبصلها البنت بتعالي واحتق'ار وترد بغر'ور

البنت: انا ستك وتاج راسك يا زبا'له انتي حتت خدامه... وابتسمت بسخريه بصي علي منظرك وحده شحاته...


تتضيق رحيل عينها وبكل ثقه ترد عليها بقل'م قوي نزل علي وش البنت..... الا اتصطدمت من الا عملته رحيل.... تقرب منهارحيل

وتهمس لها بكل ثقه وقوه كلنا واحد بس الاخلاق هي الا بتميزنا عن بعض واظاهر انك عديمه الاخلاق..... تتجنن البنت من رحيل 

الا سبيتها ومشت الغ'ل بياكل فيها


طبع الكل كان بيتفرج وصور الاحصل....

يبتسم رؤوف بسعاده علي قوه رحيل... خصوصا ان البنت دي هي هاجر بنت عمه.... وسبب وجعه وعذا'به وده هنعرفه من الاحداث


هاجر بغ'ل تروح وراي رحيل عشان تشد'ها من شعرها لكن رؤوف يمسك ايدها ويبصلها بغض'ب 

رؤوف:عندك دي خطيبتي....

تلتفت رحيل وتزهل اول ما تسمع 

هاجر بزهول: ايه هو انت خطبت...

يبتسم رؤوف بمك'ر ويروح يجذب رحيل من خصرها ويبوس'ها في خدها

رؤوف:احب اقدملك رحيل خطبيتي وحبيبتي...

رحيل:اقدملك هاجر بنت عمي...

وما ذاد الموقف سخو'نه ظهور شادي.... اخو سامر وخطيب هاجر....

شادي:انا تعبت بقي من الشيل يا هاجر هو انتي هتشتري المول كله ليه محسساني انك العروسه الوحيده... دا لم كلامه وانصدم اول ما شاف رؤوف الكياس والشنط الا شايلها وقعت منه

شادي بصدمه:رؤوف....

يتبع



#ساحره_القلوب

الفصل الرابع

شادي بصدمه: رؤوف  مستحيل مش انت كنت مسافر لي لندن عشان صفقه مهمه...

ينظر اليه رؤوف بحد'ه ورغب'ه في ضرب'ه حتي المو'ت... مما جعل شادي يتعرق ويتوتر من نظراته....

يجذب رؤوف رحيل اليه  الا في حاله من الصدمه والخجل... ثما ينظر لي رحيل ويبتسم بمكر.... 

رؤوف: اصل الا انا مقدرتش ابعد عن قمري عشان كده اجلت السفر لي بعد فرحنا عشان اخدها معاي ويبقي شغل وشهر عسل ومش هنرجع غير اما قطتي تبقي حامل...


تنظر اليه رحيل بغض'ب ووجهها يحمر من الخجل والكسوف...

فيبتسم شادي عندما تقع  عينه عليها وتلمع باعجاب....

اما هاجر الغير'ه والحق'د بيطقه من عينها ومرسومين علي وجهها

وتنظر لي رحيل بغ'ل نار'ي....


يبتسم رؤوف بنصره وينظر لي هاجر بتحدي وتوعد..... بمعني لسه هتشوفي كتير...

تلاحظ رحيل النظرات المتبدله بين رؤوف وهاجر وتشعر بغير'ه والضيق فيتجهم وجهها وتنظر بحده لي رؤوف .....

رحيل:مش كفايه بقي يلا تروحني عشان زمان بابا قلقان عليه....

لكنها تحدثت بدلع واتعلقت في ايد رؤوف وهي تنظر بغ'يظ لي هاجر وكانها تعلن بانه ملكي انا.....

رؤوف ببسمه: لا يا حبي لازم نختار فستان عشان كتب كتابنا بليل بعد صلاه العشاء....

تنصدم رحيل لكن سرعان ما تخفي هذا وتمثيل الفرحه والحب....

رحيل بفرح تمثيلي: اخيرا يا حبي هبنقا لي بعض....


ينظر شادي باعجاب وسحر لي رحيل ويبتسم تدير رحيل وجهها وبكل ضي'ق تقول

رحيل:اف الدنيا حر اوي هنا يا رؤوف يلا نشوف الفستان مفيش وقت... عشان لسه في كوافير وحاجات كتير.....

قبل ان يرد رؤوف يسبقه شادي

شادي:هو انتي محتاجه ده انتي قمر يا بخيتك يا عم رؤوف....

كان رد رؤوف لكمه لي شادي....

وتحذير اليه اياك تفكرها هاجر دي رحيل رمز الاخلاق والطاهره....

والذكاء...... ويبصق عليه... ويسحب رحيل ويمشوا.....


تمشي رحيل وهي تنظر لي رؤوف بحب واعجاب وفرحه ان في حد بيدافع عنها بقوه..... وشايفها باحلي صوره.....

هاجر بسخريه:قوم يا سبع انا فعلا غلطانه اني سيبت رؤوف الرجل واخد عيل بس ملحوقه.... اما البتاعه دي هتشوف الوي'ل مني وهي بكده دخلت حر'ب معاي وتمن القلم ده واخدها لي رؤوف غالي اوي سحبت شادي ومشوا لكن شادي عقله طار من ساعه اما شاف جمال رحيل....

شادي في نفسه: يا لاهوااي بقي القمر الملاك دي هتكون من نصيب رؤوف وانا اخد هاجر لا والله ما هي معديه من تحت ايدي...


يدخل رؤوف متجر لي الملابس ويقف امام فستان دهبي طويل ولهو اكمام طويله....

رؤوف:لو سمحتي يا انسه انا عوز الفستان ده.....

الفتاه:تحت امرك اتفضل....

رحيل بزعل طفولي:ايه ده...

رؤوف:بسخريه محشي....

رحيل بعند:بيخه.... انا مستحيل اجوزك انا مش جاريه عندك....

يبتسم رؤوف بمك'ر: بس من شويه كنتي طايره من الفرحه ودايب فيه ده انا صدقتك


تتوتر رحيل خصوصا اول ما رؤوف قرب منها فترتبك

رحيل:اناااا مكنش قصدي انا كنت بغي'ظ بنت عمك البتاعه الملاصقه المغروره دي.....بس مش اكتر


وعقدت يدها في بعض يتبسم رؤوف ويقرب منها اكثر واكثر وهي بترجع لحد ما حصرها داخل غرفه تبديل الملابس

رحيل بحذر:ابعد كده ميصحش

هصرخ والله

يبتسم رؤوف بمك''ر ويقرب اكتر لحد ما التصقوا ببعض ها صرخي بقي...

تبلع رحيل ريقها بصعوبه وبتوتر وخوف طيب حضرتك عوز ايه

رؤوف:تلبسي الفستان ده عشان كتب الكتاب....

تدفعه رحيل وتجري خارج غرفه التبديل...

فيمسكها رؤوف ويقربها اليه فتصطدم رحيل في صدره.....

وتنظر اليه مطولا وهو ينظر اليها

وقلبه يخفق بقوه.....

رحيل:انا موافقه بس بشرط ادخل الكليه ومتمنعنيش اتعلم..... وتدعمني وانا عارفه انك عوز تتجوزني عشان تغي'ظ وتنتق'م من هاجر وانا بقي موافقه لكن جوزانا ده تمثليه انت فاهمني...

رؤوف باعجاب :موافق يلا...نمشي

بس قيسي الفستان

رحيل بعند:لا مش هقيسه هلبسه زي ما هو.....


ويوصلوا البيت فتتفاجئ رحيل بلي انوار والموسيقي الا من اول الشارع لي اخره وبيتها متالق زي النجمه.... تبتسم رحيل وتجري علي باباها وترتمي في حضنه

صابر:حبيبتي انا اسف مقدرتش اجليك المستشفي عشان....

تخرج رحيل من حضنه وتبتسم ببراءه وصفاء ...

رحيل:خلص يا بابا الا فات مات...

وبعدين انت ابو العروسه يلا بقي اجهز عشان نكتب الكتاب وانا هطلع اجهز وقبلته من خده وجرت علي اوضتها....

فايزه بش'ر: افرحي شويه ده انتي هتشوفي ايام سوده....

فاتن بغ'ل وحق'د: يا ماما احنا هنسكت لي الشحاته دي تفرح كده وتنفذ حالمها لا يا ماما ده انا امو'ت نفسي. . .

فايزه:لا يا حبيبتي ده انا مدبره لها مصيبه هتمنع الجوازه دي.....

فاتن بفرحه ابل'يس:بجد يا ماما . .

فايزه بح'قد: كلها دقايق وهتشوفي...

لبست رحيل الفستان الا راسم جسمها وفردت شعرها كانت زي البدر في سماه.....

رؤوف تنح اول ما شافها وانبهر....

واو انتي بدر منور....

صابر بدموع يحضنها مبروك يا رحيل يا قمر....

سمر:مش كفايه عياط بقي ونكتب الكتاب ونفرح تلحقها كارمن والله عندك حق.....

وبدأو في كتب الكتاب وعيون رؤوف متثبته علي رحيل الا بتعض علي شفايفها من كتر الكسوف من نظرات رؤوف الا بتلتهمها باعجاب....

وقبل ان يقول الماذون بارك الله عليكم يحصل .....

يتبع

الفصل الخامس

وقبل ان يقول المأذون بارك الله عليكما يحصل الا ازهل الجميع يدخل عارف جد رؤوف والغض'ب مسيطر عليه في صوته وكلامه ونظرات عيونه..... 

عارف:الجوازه مستحيل تيتم.... وقف كل حاجه يا شيخنا....

بدأت الجميع يتهامسوا هو فيه ايه عشان الجوازه تقف...

وناس تانيا تقول يكنش شافوا او عارفوا حاجه عن العروسه....

ينظر عارف لي فاتن ويفتكر انها العروسه فينظر لها باحتقار ويروح نحيتها.... ويمسكها من ايدها ويهز فيها .....

عارف بغض'ب ناري:اياك فاكره نفسك يا زبا'له انك هتتجوزي رؤوف النصوري... ده بعيد عنك....

يجري رؤوف ويمسك يد جده هو بيقول....

رؤوف:جدي دي مش هي.....

يا جدييييي

بس عارف مش سمعه وكل تفكيره انه يهزق في فاتن علي اساس انها رحيل....

والزهول والصدمه مرسومين علي وش رحيل وسمر وفتحين فمهم علي مصرعيه ومبرقين😮

وفايزه هتلو'ع في نفسها من كتر الغ'ل وحرق د'م بيتها.....فاتن

عارف:انتي فاكره ان دموع التماسيح دي هتعدي عليه ولا خبثك يا وا'طيه ده هيخيل عليه لا فوقي يا حش'ره.....

رؤوف:يا جدي بصلي شويه....

يلتفت عارف لي رؤوف وهو عصبي وفاضل شويه وينف'جر زي البركان... من الغ'ضب وشه كان احمر.... وعيونه بطق شرار....

ويمسك رؤوف من ايده ويشده ليه ويزعق له.....

عارف:بقي يا شملول عاوز تتجوز  الرخ'يصه دي شكلها كانت رقصه وعرفه قبلك ميه.....

هو يقول كده وفاتن تبكي ومش عارفه ترد من الصدمه.... ولا عارفه تتمالك نفسها... .... وارتمت في حضن امها الا بتنه'ش رحيل بعينها الحاقد'ه الغلو'يه.... وتقول في نفسها  والله لا ادفعك التمن غالي يا تربيه الشوارع.....

يضحك رؤوف ومش عارف يتكلم...

رؤوف:يا جدي اسمعني بس عشان افهمك يا جدييي.....

عارف منفعل علي الاخر.... ومش سامع حد وفجأه الضغط يعالي عنده ويحس بدوخه.... ويقع علي الكرسي .....

تجري عليه   رحيل بقلق وتفك الكرافته واول زرار من القميص 

رحيل:حد يجيب كوبايه من العصير الا هناك ده تجري سمر و روؤف وينولوا ها الكوبايه..... تشربه رحيل شويه عشان هو كان واعي هو بس كان دايخ شويه.....

وفضلت تمروح ليه... وتكلمه لحد ما عارف استعاد صحيته.... واول ما بصلها ابتسم ببشاشه.....

عارف:انتي مين مشاء الله هو انتي

انسانه زينا....

تبتسم رحيل بخجل :شكرا لي حضرتك والحمد لله انك بخير....

هو حضرتك بتاخد برشام لي الضغط ونسيت تاخدها ممكن تاخدها ....

عارف ببسمه: ايه والله يا بنتي نسيتها هي في جيب الجاكت مدي ايدك وطلعيه اصلي مش قادر...

تمد رحيل يدها وتأخد البرشام وطلع وحده وتعطيها لي عارف وتنوله مياه.....

بعد شويه يتحسن حال عارف ويقف امام رحيل وهو ينظر لها بكل حب وحنان..... ويلتفت لي رؤوف  ويانيب فيه...... ورؤوف يضحك.....

عارف:شوف الملاك ده هي دي العروسه الا زام تتجوزها مش دي... ويشير لي فاتن باحتق'ار 

يضحك رؤوف:ما هي دي رحيل يا جدي عروستي..... وراح عندها وجذبها من خصرها.... رايك ايه يا جدي......

يصعق الجد: ايواه كده صح وانا موافق....مبروك يا بنتي ....

وتدخل هاجر ومعها شادي....

واول ما تدخل تنظر لي رؤوف بتحدي ولي رحيل باحت'قار وتوعد......  وبدلع تجري علي جدها.... وتمسك في ايده....

هاجر:جدي هي دي البت الا شتمني وضربتني بلقم وهي دي الوا'طيه الا عوزه تخطف رؤوف....

يتنرفز رؤوف ولسه هيرد....

يلحق عارف:عيب كده يا هاجر تغلطي في مراتي رؤوف وحفيدتي الجديده......

عيب كده هو انا ربيتك علي كده يا عين جده يلا بقي رحبي بيها... تبتسم رحيل وتنظر لها بنصره..... 

وتمسك  في ايد رؤوف ....

رحيل:اخيرا يا قلبي هنجوز ونبقي في بيت واحد..... بعشقك..

الكلام ده ول'ع نار الغيره والحق'د في عيون هاجر...

يلاحظ رؤوف الغيره الغيظ في عيونها ووشها احمر من كتر الغيظ

فيبتسم بمك'ر ويقرب من رحيل ويبو'سها في خدها فتحمر رحيل خجلا وتجري في خضن سمر....

هاجر بتجز علي اسنانها بغل وتتوعد لي رحيل... وتقول في نفسها.... والله لا ادفعك التمن غالي وهتطلق منه بي فضيحه.....

عارف بفرحه:يلا يا شيخنا اكتب الكتاب وانا وكيل العريس وعلي فكره يا رؤوف فرحك انت ورحيل مع هاجر وشادي....

يدخل سامر ومعه كارمن....

ويباركوا لي رحيل ويتم كتب الكتاب..... وتتعالي الموسيقي...

والزرغيط... رحيل فرحانه بجد...

مش تمثيل وشادي هياكلها بعيونه 

شادي لي نفسه:واو ايه الجمال ده انا مستحيل اسيبها تكون من نصيبك يا رؤوف دي جميله وبريئه اوي بس حلو اوي انها هتعيش معنا في بيت واحد .... وابتسم بمك'ر...


تضايق رحيل من نظرات شادي....

لها بس متقولش  لي رؤوف عشان عارفها متهور وعصبي....


سمر مرتبكه ومتوتره علي الاخر....

من نظرات سامر لها خصوصا بعد ما وقعت العصير علي الكاجت وهو قلعه وهي اخدته عشان تنظفه....

يجلس سامر في غرفه نوم رحيل وسمر يننظر وصول الكاجت...

تنظفه سمر ووجها زي الورد من الخجل.... وتنتهي من تنظيفه وتدخل لي الغرفه وهي موطيه وشي لي الارض ويدها ترتعش 

سمر بتوتر:اتفضل وبجد انا اسفه

يبتسم سامر: متتاسفيش واخد منها الكاجت وعيونه بتلمع باعجاب

فتملس يده ايد سمر وهو بياخد الكاجت فترتعش سمر وتسحب نفسها وتجري بس تقابل فاتن في وشها.....

فاتن:كنتي فين بابا بيدور عليكي...

قبل ان ترد سمر يخرج سامر وهو يرتدي الجاكت...

فاتن:بقي انتي يا هبله تعملي كده صبرك اما قولت لي ماما....

سمر ببكاء:والله انتي فاهمه غلط ده...

فاتن:اخرسي يا قليله الادب

تبكي سمر وتجري...

سامر بغض'ب: علي فكره انتي فاهمه غلط وعيب كده وشرح لها الا حصل....

فاتن بدلع:طيب خلص انا هصدقك عشان انت طيب وملكش في الكدب وغمزت ليه ومشت....

سامر في نفسه:يا لاهوااااي فاتن دي حكايه وجريئه وجميله....


يمر اليوم ويأتي يوم جديد....

رحيل:يعني ايه يا رؤوف هتسافر والفرح وتجيهزاته.....

رؤوف:ده شغل مهم وبعدين هو انتي ما مصدقتي دي صفقه جوزاه مش حقيقي سلام بقي عشان انا 

داخل علي المطار....

وانهي المكالمه تبكي رحيل بحزن...


في غرفتها.....وبتكلم نفسها

رحيل :بقي كده يا رؤوف تسافر وتسبني لوحدي..... انت وحشتني اوي اوي اوي.... بس انا زعلانه منك ومش هكلمك تاني ... مخصماك... كانت مسكه صورته وتنظر لها وفضلت تكلم معها...

وكان في حد بيتحسب ورها وهي مش وخد بالها ..... وفضل يقرب ويقرب منها لحد ما بقي وريها فتشعر رحيل بانفاسه تلمس شعرها فتلتفت وفجأه ترتعب رحيل اول ما تلقي شاهر هو الا ورها فترجع لي الخلف وبتوتر وخوف انت عوز مني ايه...

يبتسم شاهر بش'ر:عوزك  انتي هو عشان اتجوزتي يبقي خلصتي مني بتحلمي انا هخليكي تبوسي جزمتي عشان ارضي اتجوزك تعالي هنا وشها من ايدها ورمها علي السرير وبقي ف'وقها  وو

يضحك ده انا همتعك رحيل بتقاومه وبتصرخ وشاهر بدأ ينزع عنها الملابس وفجأه

يتبع

تكملة الرواية هنااااااااااا

تابعونا علي قناة التليحرام من هنااااااااااا
ليصلكم اشعار بالنشر
الرواية كامله من البداية من هناااااااااااا

تعليقات

التنقل السريع