رواية ساحره القلوب البارت 11-12-13-14-15الاخير بقلم اياد حلمي
رواية ساحره القلوب البارت 11-12-13-14-15الاخير بقلم اياد حلمي
11
رحيل بصدمه:مستحيل رؤوف مع هاجر مستحيل.... مستحيل
يصعق رؤوف اول ما شاف رحيل امامه تراه في الوضع المخجل ده...
هو ع'اري بين احضان هاجر في احدي غرف الخدم الخارجه...
كان وضع صعب جيدا....
يسحب رؤوف الشرشاف حتي يستر نفسه..... ويجري وري رحيل... التي جريت باكيه منهاره تشعر بلقرف مما رأت.....
جريت علي غرفتها واقفلت الباب...
وذهبت لي الحمام وتقيأت كل ما في جوفها وظلت تصرخ بقه'ر ومرار..... ليه يا رؤوف ليييه الخ'يانه ليه... وبعد صرخات تخلع قلب الوحش.....
تستجمع رحيل قوتها وتثور لي كرامتها وتجري بعاصفه من الغ'ضب تفرغ كل اشيائها... وقامت بتعبئتها في الحقائب وفتحت الباب وخرجت وجدت رؤوف يركع لها متوسلها الا تتركه وانه نادم علي كل ما فعله.... لدرجه انه قد ارتمي علي قدمها يقبلها....
رؤوف بتوسل ودموع:سمحيني يا رحيل انا بحبك والله دي لحظه ضعف انا.....
تنظر اليه رحيل بحديه وقرف...
وتسحب قدمها منه وتبعده
بكل سخط واحتق'ار....
رحيل بشمئزاز:انا بحتقر'ك وبقرف منك انتوا الا تنين حلال في بعض انت من اللحظه دي خارج حياتي وهخلعك يا رؤوف ومن نهارده لو ظهرت في حياتي هتشوف وش عمرك في حياتك ممتتخيله...
رؤوف بتوسل اكتر:انا قابل لي عقاب بس ارجوكي بلاش تتطلوبي الطلاق ومش هسمحلك انك تخروجي من هنا.....
ويجذبها من خصرها بقوه...
فتصرخ رحيل سبيني احسنلك انا بكره"ك ومستحيل اعيش معاك وفضلت تفرفص منه وتركل بقدمها في الهواء لي درجه ان الجميع استيقظ مفزوع من نومه... وخرجوا من غرف النوم واجتمعوا علي صوت صريخ رؤوف...
فوجده غارق في دم'ه...
ورحيل تبصق عليه.....
فما حدث ان رحيل سحبت الفاز وضرب'ت بيه راسه رؤوف حتي يتركها.....
عارف:فيه ايه يا رحيل وايه الا حصل وليه رؤوف عريان كده.....
رحيل بسخريه:الاستاذ قفشته مع السف'له هاجر في وضع مخل في غرفه الخدم الا في الجنينه....
يصدم عارف:ايه مستحيل
ترد عليه هاجر بكل وقاحه:كادب يا جدي.... محصلش....
تقف رحيل امامها وتنظر اليها بحده واحتق'ار:انا مشوفتش افج"ر من كده وتصفع'ها رحيل بقوه تجعل هاجر تسقط ارضا
وتصرخ بكل قوتها الاو'ساخ دول انا معاي لهم فديوا اتفرجوا....
جاني اول ما قفشتهم وهما في المكتب... النهارده الصبح.....
جدي عارف انا بسحب وعدي لك وهنسحب من حياه الحق"ير ده بس والمصحف لو مطلقنيش انا هفضحه وهخلعو....
سلام يا وكر الشي'طان....
وخرجت رحيل وتركت حر'ب مشتعله ورئها واول ما خرجت وجدت شاهر في انتظارها...
رؤوف:انا مستحيل اطلقها يا جدي انا بحبها....
عارف بغض'ب:انت اسف"ل انسان انا شوفته في حياتي بقي ؤاط"ي تمشي مع بنت عمك الا هي عرضك بدل ما تحميها انت الا تعمل وكمان انت لسه عريس..
جديد انت لازم تطلق رحيل....
يصرخ رؤوف في وجه جده بغضب:انا مستحيل اطلقها انا بعشقها هي حياتي ورحي....
يص'فعه جده بقوه وتلك اول مره يض'ربه جده في حياتي
رؤوف بدموع:برده مش هطلقها وهدور عليها....
طبع هاجر استغلت الفوضي دي وهربت..... شادي عارف بما حدث واشتبك مع رؤوف وكاده ان يقت'له لولا ان جده حبسه.... في مزراعه الخيول.....
مرت الايام ورؤوف بيدور علي رحيل زي المجنون عشان رحيل اصلا مروحتش لي بيت صابر عشان تتقي شر"فايزه وفاتن.....
لحد ما في يوم رؤوف جاله اعلان من المحكمه بقضيه خلع....
جن جنانه.... وخرج من مكتبه وجري علي الكليه لانه كان معين محقيق خاص يبحث عن رحيل وقد ابلغه انها الان في الكليه.....
يصل رؤوف لي الكليه واول ما راي رحيل ....
يغني رؤوف متوسل رحيل ان ترجع اليه ولا تهجره
كنت فاكر نفسي امير بين احضانك كنت فاكر نفسي ونيس وانا معاكي بس نسيت نفسي في بعدك ارجعي يا رحيل عمري ولا تهربي....
تبكي رحيل لكنها تصمم علي المضي في قضيه الخلع...
بسبب خيانه رؤوف لها....
رحيل بتحدي وتصمم:انا مستحيل ارجع لك حتي لو موت قدامي
رؤوف:لو ده الا هيرجعك انا موافق
واخرج رؤوف المسدس وصوبه علي قلبه....
تقف رحيل امام رؤوف وتنظر اليه بحده وسخريه....
رحيل:هو انت فاكرني هتاثر بتمثيله دي فوق يا رؤوف انت خارج حياتي عارف ليه عشان انت كسرت الثقه والامان الا كانت بينا كسرت احساسي بيك كنت انت حصني واماني من الدنيا كنت فرحي وابتسامتي.... انتهينا يا رؤوف..... يمسك رؤوف يدها ويثبتها علي قلبه.....
رؤوف بدموع:لو ده تمن وقفه عن النبض رجوعك انا موافق واطلق الرصاص لكن قبل ان يضغط الزناد يظهر شاهر ويبعد يده عن موضع قبله فتصيب الرصاصه ....فتصرخ رحيل.....
يتبع
ماذا تتوقعوا
رحيل:مستحيل افضل معاك ثانيه واحد ابعد عني يا رؤوف احسن ما اصوت والم عليك الدنيا كلها...
يقرب رؤوف منها ويبتسم بسخريه
رؤوف:انا قربت صوتي بقي...
وقرب منها اوي اوي لدرجه انهما التصقا ببعضهما وصارت انفاسهم واحده....
تتوتر رحيل وبنبره كلها اثاره:ابعد عني كده عيب......
رؤوف بمك'ر:بس انتي صوت عينك بتقولي قرب اكتر... ولا نسيتي انك لسه مراتي وانا عارفك
كويس..... همس لها والله ما خنتك انتي فاهمه غلط....
تتنرفز رحيل وتدفعه وتستغل اصابته..... فيصرخ رؤوف بالم....
رحيل:انا مش غبيه ولا عيله صغيره ابعد عني احسن لك....
يبتسم رؤوف ويقرب منها اكتر ويجذبها من خصرها مقربها اليه
ده اقتباس من الجديد....
#ساحره_القلوب
#ساحره_القلوب
واصبت الرص'اصه كتف رؤوف.... وفي ثانيه يسقط رؤوف فاقد الوعي والكل كان متجمع يشاهد ما يحصل ولم يحاول احد ان يتتدخل بل وقفوا يشاهدوا وعندما انطلق الرصا'ص جري الجميع لكن رحيل ظلت واقف مكانها في حاله من الصدمه والزهول....
وكان سامر قد وصل لي الكليه لانه قد علم بنزول رؤوف وقد نزل وارئه.... ينزل سامر من السياره وهو مفزوع ويصرخ فين الاسعاف حد يطلب الاسعاف... وجري علي رؤوف
سامر:رؤوف انت كويس رد عليه....
التعب متمالك من رؤوف نتيجه ال'نزيف.. لكن عيونه مثبته علي رحيل المصدومه....
شاهر:انا طلبت الاسعاف وجات...
نقل رؤوف لي المستشفي وكانت معه رحيل التي لا تدري ماذا يحدوث.... وشاهر لم يفارقها....
بعد ساعات اطمئنت رحيل علي رؤوف لكنها لم تدخل لي رايته بل اطمئنت من الطبيب.... وغادرت المستشفي في حاله سيئه....
وعلي شاطئ النيل تجلس رحيل وتبكي في صمت.... والم.... لم تنطق بكلمه واحده.... ويجلس بجانبها شاهر... الحزين لي رؤيتها تبكي... فيحاول ان يوسيها....
شاهر: ما خلص بقي يا رحيل هو بقي كويس.... وبعدين ليه هتخليني اندم علي انقاذه....
تلتفت اليه رحيل وتبتسم بحزن والدموع تسيل من عينها....
رحيل:انا مش عارفه ازاي اشكرك من ساعه محاوله شادي القذره وانت في داهري سند زي ما كنت خرجت من بيت رؤوف وانا مش عارفه اروح فين ....؟
لقيتك قدامي نجده... فجبتليي شقه اقعد فيها لوحدي ومعاي كمان شغاله تاخد بالها مني...
ووفرتلي وظيفه في الجريده ببعت لها المقالات عن طريق النت....
وكمان كنت بتنقلي كل المحاضرات واخدت ليه اجازه مريضه... مفيش كلمه شكرا توفيك حق....انااااا
يبتسم شاهر بحب:اششش انا مش عوزه اسمع كلمه واحده.... انتي امانه في رقبتي وهفضل جانبك لحد ما تحقيقي كل احلامك وتبقي قويه..... اعتبرني ظلك او حارسك الشخصي.....
رحيل ببسمه:لا انت اخوي وصديقي.....
كلامها وجع قلب شاهر لكنه لم يظهر لها وابتسم حتي يخفي المه وحزنه.....
شاهر:الكلام خدنا ماتيجي ناكل لقمه انا ميت من الجوع....
رحيل:وانا كمان يلا بينا....
#ساحره_القلوب
يصرخ رؤوف بوجع وانين وبكاء قا'تل لا يا رحيل مش هطلق انتي مرات فاهمه يعني ايه وهتفضلي
محبوسه هنا لحد ما ترجعلي تاني وتصدقني اني عمري ما خون'يتك
قالها وهو يجذبها من خصرها ومقربها اليه بقوه ورحيل تحاول الافلات منه لكن بلا اي جدوي....
وفضلت تصرخ بغض"ب وهي تضرب"ه في صدره وتردد
سبني يا رؤوف انت كداب وانا مستحيل اسمحك او ارجع لك تاني.... وهوافق علي خطوبه شاهر..... اول ما قالت هذا جن جنان رؤوف..... وقام برميها علي السرير واصبح فوقها وثبت يدها بقوه وعينها محمره من الغيره والغ"ضب..... وضل يصرخ ....
بغض"ب
لا يا رحيل مش هيبقي لي غيري انتي الا اجبرتيني علي كده..... فمز"ق فستانها وقام بفرض سيطرته عليها وهي تصرخ وتحاول الافلات منه وهو يقبله"ا بكل غض'ب وجنون عاشق وهي تبكي وتبكي الي ان...... فقدت الوعي تمام وصار الدما'ء يغرق السرير....
ويتبع
#ساحرة_القلوب #اياد_حلمي الفصل ١٢
وبعد ما رؤوف دخل المستشفي واستقرت حالته ..... يمر اسبوع... ويخرج من المستشفي اسبوع حصل فيه الكثيرا من الاحداث....
سامر راح خطب فاتن وطبع الحزن كان رفيق سمر التي تعشقه بجنون لكن ما العمل..... وقلبه اختار فاتن.... اما هاجر دي بقي حكايتها حكايه...... فبعد فضحيتها مع رؤوف ومعرفه شادي لي الحكايه وكان هيقت'لها.... بس جده منعه وحبسه في المزراعه.... تحت رقابه مشدده وهاجر اصبحت اسيره غرفتها لا تغادرها ابدا خصوصا بعد ما تعتدي عليها ابوها بضر"ب المبرح وكانت هتم"وت فيها لولا سامر هو الا خلصها من تحت ايده....اما رحيل فكل يوم كانت بتروح المستشفي وتطمن علي رؤوف وتدخله وهو نايم وتقعد جانبه وتبكي علي حال حبيبها وكانت تتمني ان تسامحه..... لكن كرامتها اكبر من كل مشاعر الحب.... وطبع من يدعمها ويقف في ظهرها شاهر.... رغم ان قربه منها يمز'ق قلبه لكن عهده لها اقوي من وجعه وحزنه....... لحد ما في قبل....... رحيل زي العاده تتسحب لي داخل غرفه رؤوف عشان تطمن عليه وتقعد معاه شويه .... وطبع شاهر واقف علي الباب في الانتظار...... دخلت رحيل لي رؤوف وجلست بجانبه علي طرف السرير ومسكت يده في حب واشتياق جارف..... فأحس بيها رؤوف علي غير العاده لانه لم يأخذ المسكن او المنوم زي كل يوم عشان هو عرف بأمر زيارتها فقرر ان يستغل الفرصه حتي يرجعها اليه......من جديد لانه يم'وت كل ثانيه وهي بعيده عن حضنه.....
تمسك رحيل يده بكل حب ودموعها تتساقط علي يده وتهمس اليه بشوق كبير.. ...... جعل قلب رؤوف يبكي ويتمني ان يأخذها في حضنه لي الابدا ...... خصوصا اول ما يدها لمست يده وكأن صواعق الكون صعقته.....
رحيل:اه لو تعرف يا حبيبي انا بتعذب ازاي وانا بعيد عنك..... نفسي انام في حضنك نفسي اعيش معاك عمري كله بس انت السبب في وجعنا وبعيدنا ليه ليه..... وانهارت في البكاء وهي تضع راسها علي صدره.... ويدها تضمه بقوه .......
وقتها لم يتحمل رؤوف اكثر من هذا وفتح عينها ورفع يده ووضعها حول خصرها وضمها اليه بقوه ورقه وحنين....... وجذبها اليه ورفع كل جسدها اليه وضمها بقوه وحنين وحب واشتياق.... وبكي ....وبكي...... لم تشعر رحيل بنفسها الا وهي تضمه اكثر اليها وتقرب نفسها اليه وتبكي....
فرح رؤوف بلا كاد ان يعتصرها من حبه وسعادته لي استجبتها اليه وشعوره بحبها ومدي شوقها ولهفتها لي حضنه....
رؤوف:ياه انتي وحشتيني اوي اوي اوي يا رحيلي يا حبي..... انتي الا في قلبي انتي عمري وفرحي من غيرك انا ضايع مش عايش عرفت اني قلبي عمره مت دق الا ليكي انتي وبس.....
كل هذا ورحيل لا تعي شئ ومستسلمه لي ضعفها وشوقها لي لمسته وضمه.....
رحيل:انا كمان كنت ميته من غير حضنك وكنت بدعي القوه وانا بموت من غيرك..... لمستك بتحي قلبي.......
فتخرج من حضنه وتنظر في عيناه بكل حب ولهفه وكل ذره من جسدها ترتجف حتي شفايفها ترتعش شوقا لي حبه وهو ايضا ذمئان لي كي يتذوق في عبيرها...ويرتوي من نهر حبها.....
ظلت عينها تراقب شفاتيفها الحمراء المرتعيشه ولم يشعر بي نفسه الا هو مقربها اليه وشفايفه تداعب شفاتها برقه وشوق اول ما لمسها ارتعشت بين يدها وذابت مثل الايس كريم.... وهو كأنه صحراء جرداء ارتوت من الغيث واول ما وجد منها استجابه تعمق اكثر في قبلته لها بشغ'ف وحب كبير دام الوقت لي دقايق......
نسياه فيهما كل الكون وغاصا في بحر حبهما.......
لكن فجأه يدق الباب وكأنه انذار استدعي رحيل لي تعي اين هي الان....... اول ما ادركت رحيل ما حدث تنفست الصعداء وتمالكت نفسها..... وتدفع رؤوف...... وجرت من امامه....... وفتحت الباب فوجدت شاهر واقف في انتظارها..
وصعق عندما رائها بتلك الحاله من الارتباك والفوضي.....
وشفاتها حمراء..... ووجها محمره.... من الخجل والغض"ب.....
شاهر بشك:مالك ايه الا حصل جوه......؟
خصوصا اول ما لاحظ دموعها....
تنظر اليه رحيل وتبكي وتتحدث بصوت مخنوق بلبكاء
رحيل:مش وقته يا شاهر انا عوزه امشي منها ارجوك بسرعه....
شاهر بيضق:هو الحيو'ان ده صحي وعملك حاجه......؟
قبل ان ترد تجد رؤوف واقف علي الباب وعينها كلها شرار وغض'ب وغيره ليس لها حدود......
رؤوف:انت بتعمل ايه هنا مش قولتك ميت مره اياك تقرب من مراتي......؟ قال كده وجذب رحيل من خصرها وقربها اليه.... وكأنه يعلن انها ملكه هو وبس.....
يجن شاهر اول ما يد رؤوف لمست خصرها وانقض عليه...... بجنون ومسك في خناقه.... وهو يصرخ اياك تلمسها تاني.... دي حبيبتي انا...... وانت متستحقهاش.....
يضحك رؤوف ساخرا:دي مراتي انا ملكي انا بجسمها وقلبها كل ذره فيها بتنطق باسمي.... بترتعش من لمستي......فوق بقي من وهم انها بتحبك.......
الكلام ده جنن رحيل وجعلها تتأخذ قرارها......
لكن الشجار كان قوي بين شاهر ورؤوف....... وما انهي الموقف وصول سامر الذي تدخل وابعدهم عن بعد.....
سامر بحزم:ايه لعب العيال ده مش عيب عليكم
رؤوف بتحدي:هو الا فاكر انها ملكه رحيل دي ملكي انا.....
كلامه ذاد من غض'ب رحيل.... وقبل ان ينطق شاهر ردت رحيل
فوقفت امام رؤوف ونظرت في عينها بتحدي وغرور.....
رحيل:لا يا استاذ رؤوف يا خاي'ن
انا عمري ما هكون ملكك انا بكرهك ...
يبتسم رؤوف بسخريه وينحني لها ويهمس بجانب اذنها....
رؤوف:بس الا حصل من شويه ده مش بيقول كده.... وضحك بسخريه....
تتنرفز رحيل وتتضايق من نفسها انها ضعفت ادامه بطريقه المهينه دي....... فلم تجد حل غير الهرب من عيون ونظراته فجرت من المستشفي كلها وشاهر لحقها لكن قبل ان يمشي رمق رؤوف بتحدي وتحذير......
يصرخ رؤوف بغيره وغض'ب:ليه كده يا رحيل تبعدي عني وتخالي الحقي'ر ده يقرب منك بس والله مش هسمح بكده وانتي ليه..... حتي لو كان غصب عنك.....
سامر:مش كده يا ابن عمي لازم تهدي عشان تفكر صح وبعدين الا شافته رحيل منك مش شويه ده انت خون"تها ....
يصرخ رؤوف بندم وغضب:ولله ما حصل انا مقدرتش المس هاجر هي حاوله في اول مره وفشلت فعلا انا عملت كل الخطوات الاوله بس في اخر لحظه كنت برجع اول ما اتخيل رحيل.... وفي تاني مره كان نفس النظام...... انا منكرش اني ضعفت ادام هاجر بس والله ما كملت...... ليه محدش مصدقني قال كده وانهار علي الكرسي ووضع راسه بين كفاه..... وبكي....
رؤوف:انا تعبت من بعدها انا بموت من غيرها هي الحياه والامل والفرح هي نبض قلبي.....اعمل ايه بس عشان تسمحني.....
يقرب منه سامر ويضمه اليه ويطبطب عليه بحب وحنان
سامر :انا مصدقك يا صاحبي عيونك صوتك وحالتك بتقول انك بتحبها وعمرك ما خ'نتها الصبر ولازم تحاول وتحاول لي حد ما تنجح......
في نفس الوقت وصلت رحيل لي بيتها..... وهي في قمه الحزن والوجع والضعف
يمسك شاهر يدها ويتحدث بحب
شاهر:رحيل بصي ليه هو انتي ليه مديره وشك انا محتاجلك انا....
تقاطعه رحيل بحزم:مش وقته يا شاهر انا عوزه انام تصبح علي خير وتسحب يدها وتدخل وتقفل الباب...
يتنهد شاهر بحزن ووجع علي حالها :انا في دهرك وعمري ما هتخلي عنك لحد اخر نفس في حياتي...... وسابها وماشي.....
اما في الداخل....
تنهار رحيل في البكاء وتجلس علي الارض وتسند علي الباب وتصرخ من الوجع لييييه يا رؤوف توجع قلبي كده وكل ما اقول اني نسيتك
تظهر في حياتي وحبك يكبر كل يوم عن التاني..... بس والله وحق كل بدمعه ولحظه الم لازم اربيك ومستحيل ارجع تاني لك ومش هنسي انك خو'نتيني....ومسحت دموعها وقررت انها هتوجعه زي ما موجعها..... وكملت....
انا هخلعك وادفعك التمن غالي....
وبعد فتره خرج رؤوف من المستشفي وكل يوم يروح لي رحيل الجامعه حتي يعتذر منها وتسمحه لكن لا يجد منها الا الجفاء
والرفض..... لحد ما في يوم.....
كان رؤوف واقف امام الجامعه زي العاده وساند علي عربيته وبيلعب في التلفيون في انتظار خروج رحيل لكن المفاجأه ما حدث.....
شاف رحيل خرجه من الجامعه وبتبص نحيته بتحدي زي ما تكون مدبره لي حاجه......
رحيل:يا جماعه انا حبه اقول ان قضيه الخلع بتاعتي قربت علي النهايه وعشان كده انا وافقت علي خطوبه شاهر عشان هو بيحبني اوي ومخلص...... قالت كده وعيونها علي رؤوف وبتضحك بش'ر عشان شافت الغض'ب الناري
علي وجه رؤوف وعيون اتحولت.... من اللون الازراق لي الاسوظ من شده العصبيه والغض'ب...... بس الغريب انه ركب عربيته وانطلق زي المجنون......
ده حيره رحيل ......
ورحيل رجعه لي بيتها....لقيت حد خدرها ومحستيش بنفسها الا وهي في بيت غريب ومنعزل ومفهويش غير رؤوف....الا قاعد علي كرسي وبيبتسم بسخريه
رؤوف:مساء الخير يا عروسه....
تقترب منه رحيل بغض'ب وجذبته من ياقه قميصه وقالت
رحيل:انت فاكر كده انك هتمنعني
من الطلاق او اني انخطب لي شاهر بتحلم يا رؤوف.... ومش هفضل علي ذمتك دقيقه واحده يا خاي'ن..... ورغم انك بطريقه حقير''ه لغيت قضيه الخلع بس برده هطلقني يا رؤوف غصب عنك
يصرخ رؤوف بوجع وانين وبكاء قا'تل لا يا رحيل مش هطلق انتي مرات فاهمه يعني ايه وهتفضلي
محبوسه هنا لحد ما ترجعلي تاني وتصدقني اني عمري ما خون'يتك
قالها وهو يجذبها من خصرها ومقربها اليه بقوه ورحيل تحاول الافلات منه لكن بلا اي جدوي....
وفضلت تصرخ بغض"ب وهي تضرب"ه في صدره وتردد
سبني يا رؤوف انت كداب وانا مستحيل اسمحك او ارجع لك تاني.... وهوافق علي خطوبه شاهر..... اول ما قالت هذا جن جنان رؤوف..... وقام برميها علي السرير واصبح فوقها وثبت يدها بقوه وعينها محمره من الغيره والغ"ضب..... وضل يصرخ ....
بغض"ب
لا يا رحيل مش هيبقي لي غيري انتي الا اجبرتيني علي كده..... فمز"ق فستانها وقام بفرض سيطرته عليها وهي تصرخ وتحاول الافلات منه وهو يقبله"ا بكل غض'ب وجنون عاشق وهي تبكي وتبكي الي ان...... فقدت الوعي تمام وصار الدما'ء يغرق السرير....
يفيق رؤوف من تخيله اول ما سمع انين رحيل ويصرخ لا لا مستحيل اعمل كده مهم حصل... ويقترب منها في حب رحيل انا بحبك سمحيني.....
تفتح رحيل عينها بتعب من تاثير المخدر
رحيل:اه انا فين.....؟
واول ما تستعيد توازنها تدفع رؤوف انت خطفتني... ليه.... وفجاه يشعر بتعب فتجري عليه
رحيل بغضه وقلق وتضمه مالك يا رؤوف
يتنهد رؤوف بحزن:انا عندي الورم الخبيث في دماغي... وايامي في الدنيا معدوده
تصرخ رحيل:مستحيل....
#ساحرة_القلوب ما قبل الاخير١٣
الصدمه كانت قويه علي رحيل اقصي من يوم رايتها لي خيا'نه رؤوف...... فهي لا تصدق ما تسمعه...... فتضم رؤوف الذي انهار بين احضانها باكيه بوجع ومرار والم يبكي ويبكي ويبكي ويتشبث فيها وكأنها امه...... ويهمس بصوت باكي حزين.....
رؤوف:ياه حضنك لهفتك كل حاجه فيكي وحشتني اوي اوي انا دلوقتي بس اقدر اقول اني عايش انا من غيرك بموت يا رحيل انا عارف اني مريض من قبل حتي ما افكر في الانتحار والله ماخن"تك..... انااااا....
تقاطعه قبله من رحيل قبله تحمل الحب والاشتياق والوجع والاحتياج اليه بشده استمرت في تقبيله بشغف عالي وحب جارف رؤوف لا يصدق ما يحدث معه.... بأن رحيل هي من تتوهج هكذا بحبه وتطلب المزيد والمزيد.... ضمها رؤوف بقوه وتعمق في تقيبلها بشغف جامح ..... وحب كبير هز كل كيانهم وحدث ما تمناه رؤوف انها اصبحت زوجته حقا....
في مكان اخر......
يخرج سامر من بيت فاتن وهو غير مصدق انه تجرأ وفعل ما فعله.....
وظل يقود سيارته يبحث عن سمر بتوتر وقلق قا"تل وهو يهبد علي عجله القياده..... ويصرخ ويبكي غبي غبييي انا ازاي اجرح سمر كده وكل ما يتذكر ما حدث يجن....
قبل ساعه....في منزل فاتن.....
يدق باب المنزل.... فتجري سمر تفتح الباب.... وهي خارجه من الحمام متسربعه...
سمر:يوه يا فاتن انتي رجعتي تاني
ما انا قولتك تأخدي المفتاح....
ما انتي عارفه ان ماما وبابا في السوبر ماركت وانا هاخد حمام..... عجبك كده اديني هاخد برد... وهو انتي ساكته ليه......
ظلت سمر تثرثر وهي تجفف شعرها بلمنشفه وموليه ظهرها لي الباب....وهي غير منتبه لي من يقف علي الباب متجمد من شكل سمر المث"ير وهي في البجامه التي عباره عن شورت قصير جيدا وتشيرت يصل لي نصف البطن.... وبحملات وقطرات المياه تتساقط علي جسدها بشكل مثي"ر....
جعل سامر يقفد السيطره علي نفسه..... تمام..... وبدون مقدمات هجم علي سمر التي صدمت اول ما رأته وهي بتلك الحاله..... حاولت ان تدافع عن نفسها.... لكن بلا جدوي.... فقد ضعفت ما اول قبله من سامر وعندما شعر باستجابه منها جن اكثر وتوهج في رغب"ته لي الحصول عليها.....
وحدث ما حدث.... اول ما ادركت سمر نفسها وما فقدته انهارت في الصروخ بشكل هستري وجرت في الشارع وهي بتلك الملابس وسامر لحقها..... لكانها اختفت.....
نعود لي الحاضر....
سامر ببكاء:انا ازاي اعمل كده ازايييي اه يا سمر انا كنت غبي انا بحبك انتي وبس سمررررر........
فضل يدور عليها......
في المزراعه يتسلل شادي حتي يهرب من سجنه ويصل لي هاجر حتي ينت"قم منها ويأخذ بحق شرفه التي لوثته...... نجح شادي في الهروب من المزراعه..... واخذ سياره من سيارات الحرس وانطلق لي قصر العائله.....
في القصر.....
يدخل حيدر هو غاض"ب يشعر بي القرف من هاجر وينظر لها باحتقار......
حيدر:يلا قومي نروح عندك الدكتوره عشان نأخد عينه من الحمل ونعرف.... مين ابوه شادي ولا رؤوف.....
هاجر بندم وخجل:جدي والله ده بن شادي انا محصلش اي حاجه بيني وبين رؤوف هو رفض يلمسني علي اخر لحظه..... قالي انه بيحب رحيل.... وتوسلت لي جدها.... انا خايفه من بابا وشادي احسن يقتلون"ني.....
حيدر بشفقه علي حالها ما تخفيش انا هحميكي بس برده لازم..... نروح لي الدكتوره وناخد العينه ونعمل تحاليل الحمض النووي....
تمسح هاجر دموعها حاضر ياجدي وفعلا لبسوا راحوا لي الدكتور في نفس الوقت كان شادي وصل وشافهم طلعين فمشب ورهم بسياره وهو يزفر بغ"ضب ق*اتل.... ووصلوا لي المستشفي واخذو العينه وخرجوا بعد ما تأكد الجد ولو لي نسبه ٦٠ في الميه لان هاجر حامل في٤شهور والا حصل من شهرين ونص.....
هاجر:صدقني يا جدي والله هو ابن شادي......
لكن فجأه تهجم شادي علي هاجر ويطعنها في بطنه'ا وهو يصرخ خاي"ينه واطي"ه.......
فتسقط هاجر غارقه في دم"ها.....
يتبع
#ساحرة_القلوب ١٤ الاخير ١
هاجر:صدقني يا جدي والله هو ابن شادي......
لكن فجأه تهجم شادي علي هاجر ويطعنها في بطنه'ا وهو يصرخ خاي"ينه واطي"ه.......
فتسقط هاجر غارقه في دم"ها.....
يصعق حيدر من مشهد الذي يراه حفيدته واقعه علي الارض غارقه في دمائ"ها..... تلتقت انفاسها الاخير وشادي يضحك بفرحه غريب وكأنه حقق انجاز.... وفي ثواني انقلبت الدنيا وجاء امن المستشفي..... وطاقم الممرضين واطباء الطوارئ كل هذا وشادي كان مصمم ان ينهي حياتها.... فقد كان علي وشك ان يتهجم عليها مره اخري...... لكن هناك من لحقه.... وكان رؤوف..... هو من تصدي اليه وامسك يده بقوه وغضب...... نار"ي...... ولكم"ه بقوه... اوقعه ارضا..... وبعدها رجال الامن قبضوا عليه وحبسوه لي حين قدوم البوليس وشادي يصرخ بعلو صوته خيا"نننننه واط'يه سبوني اخلص عليها.... سبونيييي وفضل يردد هذا وهو يرد قت"ل رؤوف اما خارج المستشفي..... كاد رؤوف ان يقع.... لولا ان رحيل قد لحقته وسندته.....
رحيل بدموع:رؤوف انت كويس رؤوف ارجوك خاليك قوي.....
عشان خاطري.... بلاش تجهد نفسك وقاوم عشان خاطري....
ينظر لها رؤوف بحب حنان ويبتسم بسعاده ورضا لانه رأي نظر الحب واللهفه والخوف في عيون من عشقها...... وبعدها يفقد الوعي فتصرخ رحيل بوجع..... وبدموع
رحيل:يا ناس حد يلحقني.... وفعلا يخرج الممرض والطبيب بترور... وينقلوا عليه رؤوف.... ومعه رحيل تمسك يده وتبكي....
اما حيدر فقد كان معا هاجر يقف امام غرفه العمليات ينتظر اي خبر.... والقلق يعتصر قلبه ويدعي ربه ان يناجيها...
حيدر بحزن:يا رب ايه الا بيحصل في عيلتي يارب الستر والنجاه من المكتب..... رحمتك يارب... طبع لا حد يعلم ما جري لي رؤوف......
وحيدر اول ما شاف حال رؤوف.... وهو داخل لي غرفه العمليات.... وهو لا يعلم ما السبب وراي حاله رحيل التي تقول بانه امر خطير...
يقترب حيدر من رحيل حتي يفهم.... ما حدث......
حيدر:هو رؤوف ماله يا رحيل...؟
رحيل ببكاء هستري: رؤوف عند ورم في المخ.....وفي مرحله الاخيره...... واحنا كنا جاين هنا عشان اقنعه انه يعمل العمليه...
نزل هذا الخبر علي حيدر بصاعقه وحزن كبير.... وظل يردد لا اله الا الله لا حول ولا بقوه الابلله الرحمه يا الله.....
اما عند سامر فقد كان حاله صعب اوي فقد عثر علي سمر وهي في حاله سيئه وتبكي بهستريه.....
وكانت تقف علي حافه سور الكورنيش تريد ان تنتحر....
سامر بدموع وندم وتوسل:سمر ارجوكي بلاش تعملي كده في نفسك عشان خاطري.... انا بحبك اوي يا سمر والا حصل ده اكبر دليل اننا بنحب بعض اوي.... ياريتي تقبلي تتجوزني.....
تلتفت اليه سمر وهي تنظر اليه باحتقار وتصرخ فيه بوجع والم
سمر:انا بكر"هك وبك"ره قلبي عشان حبك حبك كان سبب تعاستي والمي وحزني ودموعي ... وبسببك خسرتي اغلي حاجه عندي
بسببك انا عصيت ربي....
نزل هذا الكلام علي سامر مثل الخ"ناجر تنغرس في قلبه.... فانهار علي الارض وجثي علي ركبته....
وبكي بندم....
سامر:انا عارف اني جرحتك بس انا كنت مغيب موهوم بحبي لي فاتن طيب عشان خاطر ربنا متخسريش دينك ونفسك واخرتك عشان واحد حق"ير زي....
اتجوزني وبعدين نطلق.. بلاش تعصي ربك.....
تفكر سمر في كلامه وتقتنع اصل الانسان ام يكون في حاله غض"ب
مبيفكرش وبيخسر حاجات كتير وبعدها بيندم بس بعد فوات الاوان....تنزل سمر من علي السور
وهي محطمه تمامه وحزينه.....
سمر ببرود:انا موافقه بس تختفي من حياتي بعدها .....
هز سامر راسه بلموافقه وصعودا لي السياره.....
اما في المستشفي....
خرجت هاجر وتم انقاذها هي وطفلها.....
هاجر بندم:ارجوكي سمحني يا رحيل انا عذبتك كتير بس والله العظيم رؤوف بيحبك اوي وملمسنيش رفضني في اخر لحظه رغم كل محاولاتي لي اغرائه.....
ارجوكي سمحيني انا دفعت تمن استهتاري وشر"ي غالي اوي...
نفسي ابدا حياه جديده معا ابني...
تبتسم رحيل:انا مسماحكي ..... وجميل ان الانسان يحس بغلطه ويعترف بيه ويحاول يصلحه.....
يبقي احنا لازم نسامح....
هاجر:شكرا لكي انتي فعلا ملاك زي ما قال رؤوف... ربنا يشفيه.... هو يستاهلك كان في ايدي وانا ضيعته مني......
كلام هاجر اسعد قلب رحيل ان رؤوف حبيبها مخلص لها..... زي ما كان قلبها ديمن بيقولها بس هي كانت بتكدبه......
رؤوف خرج من العمليات ودخل في حاله غيبوبه ورحيل عندها امل انه في يوم من الايام هيفوق.... رغم ان الدكاتره قالوا عكس كده
ومرت الايام..... وشهور والحال اتبدل كل الازرع ش"ر حصده مرار
وكل الازرع حب وخير وصبر علي الابتلاء.....حصده سعاده وحب ولا قلبه انك"سر من حب كان سبب عذابه بس ايمانه بلله انه هيعوضه حصد حب وسعاده......
سمر اتجوزت سامر واطلقت منه بعد سنه..... بيحاول فيها سامر انه يرجعها اليه بس فشل واستسلم اخيرا انه خسارها..... وطبع سمر بعد التجربه دي بقيت اقوي وصلبه.....و دخلت كليه سياسيه واقتصاد... وطلعت الوليه علي دفعتها وانتقلت لي السنه الثانيه ....واشتغلت في شركه ضخمه...... وفي بودار حب في حياتها..... اما فاتن اتجوزت واحد مطلع عينها وكل يوم بيضرب"ها....
وشايفه معا ه العذاب......
اما امها اطلقت من ابوها بعد ما فاض بيه من شر"ها..... وسافرت البلد عند اخوها وعاشت هناك...
هاجر بعد ما ولدت وجابت ولد وسميته رؤوف واتغيرت بجد وبقيت انسانه محترمه....ونجحه في شغلها اصلها اشتغلت مع سامر في شركته لي الدعايه والاعلام التي انشأها ونجح فيها بعد طلقه من سمر ..... وقرر انه يقفل قلبه ومستحيل يحب تاني ويكتفي بشغله وبس لكن القدر كان ليه ترتيب تاني فقد نشأت بودار اعجاب بيه وبين هاجر خصوصا انه يعتبر رؤوف الصغير ابنه ويعشقه جيدا حتي يعوضه عن اخيه الذي مات وهويهرب من البوليس...... واصبح ذاك الطفل يتيم......
اما عن كارمن ويوسف اخيرا اتجوزا بعد عذاب يوسف فضل يزن ويقنعها... انه بيحبها وعمره ما هيتخلي عنها واخيرا وفقت بس كل يوم في نقار العاشقين خصوصا بعد ما بقيت حامل وعلي وش ولاده.......
في المستشفي.....
رحيل:ازيك يا حبيبي عامل ايه النهارده......تعرف شمس بنتك بقي عندها دلوقتي سنه تعرف هي خطوه اول خطواتها النهارده وبتضحك ان مصورها من اول مااتولدت لي حد دلوقتي......
رؤوف انا عندي امل انك تفوق.... وارتمت في حضنه حبيبي رؤوف انت وحشتني اوي ارجع لي بقي..... وبكت بوجع.... لي تتوقف عن البكاء اول ما تشعر بيد طالمه كانت تواسيها..... فتبكي اكتر....
شاهر بحزن:كفايه بقي يا رحيل بقالك سنتين وانتي بتعياطي....
كفايه يا حبيبتي....انااااا
لي تصرخ فيه رحيل بوجع لا انا مش حبيبه حد غير رؤوف..... انت سامع......
كلامها وجع قلبه لا يرحيل انا بحبك وانتي حبيبتي من زمن... فوقي بقي رؤوف ميت وهوفي غيبوبه من ٢سنه فوقي...بقي انا الا
فاضل لكي......
قبل ان ترد رحيل عليه بغض"ب جامح.... يصفر جهاز من الاجهزه ويضيئ لون اخضر وو
يتبع
#ساحرة_القلوب ١٥ الخاتمه
كلامها وجع قلبه .....فرد بعصبيه شاهر:لا يرحيل انا بحبك وانتي حبيبتي من زمن... فوقي بقي رؤوف ميت وهوفي غيبوبه من سنتين فوقي...بقي انا الا
فاضل لكي......
قبل ان ترد رحيل عليه بغض"ب جامح.... يصفر جهاز من الاجهزه ويضيئ لون اخضر فتلتفت رحيل لي رؤوف لي يفرح قلبها وتجري عليه تحضنه وهي تبكي وتردد الحمد لله ربنا نصف قلبي بعد عذاب الحمد لله..... ام شاهر واقف مصدوم مش مصدق الا شيفاه عيونه.... ومش عارف يفرح ولا يبكي... وهمس بدون وعي.....
شاهر:معقول حد يرجع من الموت رؤوف فاق من الغيبوبه وعيونه كانت بدور علي رحيل وهمس باسمها......
يفتح رؤوف عينها وينظر لي رحيل بفرحه وانفاسه تتعاليه وهو يحاول ان ينطق باول حرف من اسمها ر...رر
تفرح رحيل وتضع يدها علي فمه وهي تقول بصوت يرقص بسعاده الدنيا
رحيل:خلص يا عمري انا عارفه انت عوز تقول ايه رحيل ايواه انا رحيل مراتك حبيبتك ومفيش غير كده وعمره ده ما هيتغير ابدا.....
تلفت رحيل لي شاهر وهي في قمه سعادتها...... وقفت امامه تقفز من السعاده عيونها بتلمع بلحياه الا رجعت برجوع رؤوف.....
رحيل: مش قولتك رؤوف هيرجع يا شاهر اخيرا حبي وايماني في الله رجع رؤوف ليه انا سعيده اوي انا هروح اجيب الدكتور.....
شاهر:لا خليكي انتي جانبه وانا هروح اطلبه.... واجيبه معاي واطلب العيله كلها والاصحاب
عشان افرحهم.... وابتسم لي رحيل رغم ما يحدوث لي قلبه الذي يتألم لي رؤيه نظره الحب في عين محبوبته لي غيره.... لكن من يحب حقا يفرح لي فرح حبيبه ويسانده حتي النهايه......
تبتسم اليه رحيل وتنظره اليه بامتنان....
رحيل:شكرا علي كل حاجه عملتها ليه انت فعلا سندي في كل حياتي....
شاهر:مفيش شكرا بينا يلا روحي لي رؤوف هو محتجلك....
وتمر ساعه والكل كان عند رؤوف والسعاده تغمر القلوب.....
سامر:اخيرا فوقت يا صاحبي ده انا كنت فقد الامل بس حب رحيل تحدي كل التوقعات دي سوت الهوايل في غيابك ووقفت الشركه علي رجلها وابقت اقوي من الاول....
تلمع عيون رؤوف بلحب والسعاده وهو ينظر لي رحيل.....
يتنهد يوسف:يا بختك ياعم رؤوف الحب ولع في الدر....مش ناس لها القرف والنكد....
تنظر اليه رحيل وهي تشير اليه بيدها بمعني الله اكبر في عينك يا يوسف.....
تذهب اليه كارمن وهي متنرفزه وتمسك في خناقه...وهي بطنها منتفخه علي الاخر...
كارمن:بقي انا نكد وقرف اتشهد علي نفسك... نهارك مش فايت....
يوسف بيصرخ من الوجع حد يلحقني يا ناس روحي هتطلع ....
يضحك سامر عليهم ويقول والمصحف دول مسخره....
وفجأه تختفي بسمته اول ما ينفتح الباب وتدخل سمر وهي مسك افي ايدين شريف استاذها في الكليه وصاحب الشركه التي تعمل بيها......
ينظر اليها سامر بغضب اول ما شافها كده... تتجاهلوا سمر وتبتسم لي رحيل وتضمها ...
سمر:مبروك يا حبيبتي رجوع رؤوف لكي.....
وقبل ان ترد رحيل تصرخ كارمن ...وهي تمسك بطنها.....
كارمن:اااااا الحقوني بولد ومسكت في رقبه يوسف وفضلت تخنق فيه...... ويوسف يصرخ روحي هتطلع كارمن انت السبب وزنك اني اتجوزك ادي اخرتها منك لله اهههههه ودخلت غرفه العمليات...
وبعد فتره خرجت الدكتوره وهي بتبشرهم انها كويسه وجابت بنوته حلوه.....
حيدر:الحمد لله ربنا جبر بي خاطري في عليتي والدكتور طمني علي رؤوف وقال انه كويس ومع العلاج الطبعيي والتمارين هيرجع لي حياته زي الاول
هاجر:الحمد لله انه بخير يا جدي انا بجد مبسوطه اوي انه رجع لينا ونفسي رؤوف ابني يبقي زيه.... يارب.......
تأتي شمس بنت رؤوف ورحيل وهي تزحف وتحاول ان تمسك برؤوف حتي تضربه.....
فيضحك حيدر ويروح عندهم ويلعب معاهم.....
سامر:ايه يا جدي شكلك مبسوط اوي..... طيب ام اجاي العب معاكم...
حيدر:تعالي يا حبيبي هو انت هتفضل كده من غير جواز كتير الا فات مات.....وانا ملاحظ استلطاف بينك وبين هاجر.....
سامر:يا جدو يا شقي...
حيدر:من غير متغير الموضوع ها ايه رايك تتجوزها.....
سامر:اممم وانا موافق هاجر انسانه جميله ومحترمه وكفايه انها ام رؤوف....
حيدر بفرحه:مبروك يا حبيبي... احنا نعمل الفرح بعد ما رؤوف يشد حاليه......
ومرت السنين.... والكل كان سعيد...سمر اتجوزت شريف وخلفت منه تؤأم ماجد وشهد....والحب والاحترام بقي عنوان حياتهم....
هاجر اتجوزت سامر بعد قصه حب تعجب منها الجميع من جنان سامر الا اتضح انه بيحبها اوي.... بيغير عليها حتي من نفسه.....
كارمن ويوسف حبهم بيزيد كل يوم عن التاني بس لسه بتنتخانقوا زي القط والفار والكل بيضحك عليهم خصوصا ان يوسف بيعشق بنته فرحه وكارمن بتغير منها....وهما الليل في اجتماع العيله الا الجد حيدر بينظمه كل جمعه وطبع صابر معاهم....
يتسحب رؤوف لي داخل غرفه رحيل ويختبئ وري الستاره....
تخرج رحيل من الحمام....
وهي مش لبس غير الملابس الداخليه.... وبتنشف شعرها اول ما رؤوف شافها كده جن وخرج من وري الستاره وجذبها من خصرها وهي بتصرخ ....
رحيل:ايه قله الادب دي ميت مره قولتك بلاش العمايله دي....
يبتسم رؤوف بمك"ر:طيب انا هوريكي قله الادب اسكتي اصل انا ساف"ل ووضعها علي السرير وبقي فوقها وقبلها بجنون وحب....
انا بحبك اوي اوي اوي يا ساحره القلوب.....
رحيل:وانت كل حياتي واملي بحبك بقيت مذيعه مشهوره اوي....
حبك كان نبع فرحي وقوتك رغم كل الا مريت بيه......
يقطعهم دخول سمر....
سمر بخجل:انا اسفه بس تعالوا وشوف ايه الا حصل......
رؤوف بيضيق:هو الواحد ميعرفش يحب شويه....
رحيل بفضول مش وقته يلا نشوف ايه الكارثه الا بتك عمليتها المره دي
رؤوف:البت شمس دي كارثه كل يوم في مصيبه.... يارب دي لسه عمرها ١١سنه..
تلبس رحيل وتخرج لي تراي ما فاق الحدود.....واثار الدهشه....
شمس ورؤوف وفرحه وماجد وشهد.... العصابه كلهم متجمعين..... وهما مكتفين شاهر علي كرسي وفي مأذون وحيدر وصابر وقفين جانب الماذون وفيه بنت حلوه اوي.....شقراء وعيونها ساحره....تقريبا عمرها ٢٤سنه....ومسكه في رقبه شاهر الابيصرح بيقول مستحيل اتجوزك...انتي هبله.....
شمس:لا ياعمو شاهر هتجوزها غصب عنك ديانا بتعشقك وانت مش حاسس حرام عليك....
رؤوف بهيام:كل الا تقول عليه شمس لازم يحصل....
فرحه بغيره:طبع ما انت هيامن في ساحرة القلوب....
شهد:لا بقي انا مش هسمحلك تغلطي في البص بتاعنا....
ماجد:ايواه وبعدين يا فرحه انتي خطبيتي انا ملكيش دعوه بي رؤوف.....
الكل واقف متجمده ومصدوم من الابيحصل......
يصرخ شاهر:يا ناس الحقوني البت نزله فيه بوس....
ديانا:هتوافق اني اتجوزك ولا...
يستسلم شاهر:لازم اوافق مش هخلص منك ده انتي لاصقه فيه من ٤سنين....موافق....
ديانا بسعاده:يلا يا شخينا اكتب الكتاب.....
وتم الزواج وتعالت الزرغيط....
وهمست رحيل لي رؤوف بحبك انا حامل...... وهاجر همست لي سامر انا حامل.......
يحمل سامر هاجر ويجري بيها لي غرفته وهو يصرخ بحبكككك
طبع الا سابقهم رؤوف......
يضعها رحيل علي السرير ويقبلها بحب.....بحبك يا ساحرتي..... ومن هنا كانت البدايه.....
تم بحمد الله......انا عارف اني محدش بيدعمني بس اكيد مع الوقت هتحبوا روايات....انا عارف انها مش زي غيرها مختلفه بس فيها معاني وحكم واهم حاجه انها تحترم المراه وعقولكم والي اللقاء
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا