القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية شهد الجزء الثاني البارت 12-13بقلم نورا

 


اللهم صل على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم💚


رواية شهد الجزء الثاني البارت 12-13بقلم نورا





صباح الخير 💙

شهد السلطان جزء ثاني  12 و13


مر شهر على ابطالنا..


فايق بعد ان أخبره همام بكل شيء وسمع مكالمات همام واميره التي تثبت بأن والدته مذنبه ..رفض أن يغادر همام فهو يعلم كم عانا همام من الغربه طوال تلك السنوات ... لذلك اخذ زوجته وقرر أن يستقر بالقاهرة بالرغممن رجاء والدته له...وبالرغم من محاولات همام الكثيرة لكي يبقى لكنه لم يستطيع البقاء والنظر لوجه اخيه فهو يشعر بالذنب…


اما همام ورباب فعلاقتهما أصبحت هادئه ومستقره مليئة الحب والتفاهم  ..وهمام تحدث مع اميره وحذرها من الاقتراب منه ومن زوجته واطفاله بعد ان اخبرته ايمان بكل أفعالها ..بالرغم من حب اميره له اكنها لم تستطيع البقاء لجانبه اكثر فهي كلما اقتربت كنه كرهها اكثر....


بكري يحاول قدر المستطاع إسعاد هدى والاهتمام بها  ويعتني بها كأنها طفلته الصغيرة خاصة مع المضاعفات التي تحدث بسبب الحمل …


سلطان اقنع سهام بأنه سيدع سليم يقضى معها يومين بالاسبوع لتتقبل ذلك بصعوبة مع إصرار عائلته على ذلك ..


♡اما هو وشهد منسجمين معا لا يعكر حياتهما سوى سفر سلطان المفاجئ في بعض الاحيان  .. ولكنه بالرغم من سفره لم يدع لها الفرصة لتشتكي من غيابه فهو على تواصل معها على الهاتف دائما..حتى عاد ذات يوم في منتصف الليل لتستقبله بسعاده.


شهد احتضنته بادلها الحضن  وهو يشدد عليها لتقول له بعتاب : اتاخرت اكده ليه  ..بقالك عشر تيام بحالهم مسافر ..


سلطان : لحقت اوحشك..


شهد :اني بس يعني خفت عليك…


سلطان :متخفيش اني بخير اهاه..


شهد :هروح احضرلك الوكل..


لكنه جذبها من يدها ليهمس :مش عايز وكل عايزك انتي ..اصلك وحشاني قوي..


شهد إحاطة عنقه  لتقول بحب : وانت واحشني اكتر


سلطان بغمزه :متيجي نشوف مين اللي وحش التاني اكتر وووو


*******


صباحا في منزل سلطان


طرقت الخادمة  باب غرفة سلطان بسرعه وخوف لينتفض من نومه فزعا هو وشهد ..لتخبره بأن هنا مختفيه من الصباح الباكر وابنتها معها..


سلطان حاول الاتصال بها كثيرا لكن هاتفها كان مرميا على سريرها ليزيد قلقه عليها..


وشهد تراقب ملامحه الغاضبة حاولت التحدث معه لينهرها هادرا : اطلعي اوضتك دلوقتي..


شهد :بس ياسلطان..


سلطان بغضب : بقولك اطلعي….


اسرعت الى غرفتها بضيق وهي تراقبه من النافذة ثائرا كالبركان.. ليخرج من المنزل وهو يجري اتصالاته..


اتصل بالمصحة التي يتعالج بها زوج هنا ..ليعلم بأن زوجها قد هرب أمس ….


كان يبحث عنها بقلق اتصل بجميع رجاله واخبرهم ان يبحثو عن زوجها وكل  ما يدور بمخيلته بانه سيخسر اخته كما خسر عائلته من قبل..مشاعر الألم التي عااناا منها قديما عادت اليه..شعر بقلبه يعتصر على أخته وابنتها هل سيؤذيهم سامح…


ضرب مقود السيارة وهو يتخيل ما الذي سيفعله سامح بأخته وهو بهذا الحال…


اما عند هنا كانت مع زوجها بشقة تحاول مجاراته وهو يتكلم بتوتر وغضب ويجوب الغرفه بغضب  ..


سامح :عايزه تسيبيني ياهنا ..اتخاليتي عني .اني اللي حبيتك وحطيتك في عنيا طول السنين دي..


هنا انا ببكاء : انا عمري ماتخليت عنك يا سامح اني عايزاك تخف وتبقى كويس عشان انا بحبك..


سامح :بتحبيني وترميني وسط النار..


هنا وضعت صغيرتها النائمه على السرير لتقترب منه ببكاء: سامح حبيبي انا مش برميك وسط النار اني عايزك تخف عشانك وعشاني وعشان بتك. 


سامح : انا كويس.


هنا :كويس كيف بالهباب اللي بتشربه ده..


سامح بحده :قولتلك هبطل هبطل بس انتي متسيبنيش..


هنا :عمري ما هسيبك  بس انت لازم ترجع المصحه لازم تخف 


سامح ويداه ترتعشان: اني خفيت وبقيت كويس بس انتي ارجعي معايا بيتك..


هنا :والله هرجع والله مش هسيبك بس انت لازم ترجع عشان تخف هما ست شهور وتخف وترجع زي الاول واحسن..


سامح يووووه اقولتتلك خفيت ومفياش حاجه..


هنا مسكت يده التي ترتجف وقبلتها : اني عارفه انك خفيت بس لازم تتعالج وتخف كويس عشان اني مش عايزه اخسرك  اني وبنتك محتاجينك ..محتاجين تبقى بظهرنا وجنبنا..


سامح رفع يده ومسح دموعها بغصه : اني جمبك ياهنا ومش هسيبك ..


ارتمت بين احضانه وتشبثت به ببكاء :يبقى هتروح تكمل علاجك  وترجعلنا بسرعه اني وحشني سامح جوزي اللي حبيته..


سامح…


ابتعدت عنه ومسحت دموعها بابتسامه باهته لتنظر اليه بامل: عشان خاطري وخاطر بتك  احنا عايزينك جنبنا دايما وانت بالهباب اللي بتاخده ده بتضيعنا وتضيع رحك..


سامح….


هنااحتضنت وجهه :عشان خاطري…


سامح :هتفضلي جنبي.ومش هتسيبيني.


هنا :طول العمر 


سامح :واخوكي اللي عايز يبعدك عني..


هنا :سلطان عايزك تخف وعمره ما يبعدني عنك..


سمح :بس هو مش بيخليكي تجي تشوفيني..


هنا :هجيلك كل يوم لو عايز بس انت خف بسرعة..


جذبها الى احضانه لينعم بقربها الذي حرم منه طوال تلك المدة :ماشي يا هنا عشانك هعمل كل حاجه..


******


اما سلطان كان يبحث عنها بكل مكان حتى اتصلت به لتخبره بمكانها اسرع اليها كالمجنون وفور فتحها للباب احتضنها بخوف :انتي بخير جرالك حاجه وبتك فين..


ليرى سامح يقف امام باب الغرفه اسرع اليه وأراد ضربه انت عملتلها ايه يا****لتقف بوجهه: لا ياخوي لا ..سامح خرج يطمن علينا وهيرجع عشان يكمل علاجه..


سلطان بغضب :انت بتخرفي بتقولي ايه...لينظر الى اخته التي تنظر اليه برجاء عشان خاطري ..


مسح وجهه بضيق : ماشي ياهنا ماشي هشوف اخرتها معاكي ..


مر اليوم بسلام عاد سامح الى المصح لكنه هذه المره اوصلته هنا وابنته واعطته دفعه ايجابيه لكي يكمل العلاج بسرعه ويستعيد عافيته..


سلطان لم يعلق ابدا على ماحدث لكنه اطمئن لان اخته عادت معه وهي بخير ..عادا الى المنزل وبعد ان اطمئن الجميع على هنا وانها بخير ذهبت لغرفتها لكي ترتاح هي وصغيرتها بعد يوم شاق ومتعب ولكن اصبح لديها أمل بان زوجها سيصبح بخير قريبا..


شهد صعدت غرفتها ولم تتكلم مع سلطان الذي فهم انها غاضبه منه ليتبعها ويحاول اصلاح الامر..


سلطان بابتسامه : انتي مخصماني .


شهد …..


سلطان : طب اعمل ايه عشان اصالحك اعمل ايه تعمل ايه يا سلطان ليمسك يدها ..


لتبعتد بضيق : اوعى اكده ومتكلمنيش تاني .


سلطان :لا والله عشان ايه كل ده..


شهد بدموع : قولتلك متكلمنيش ياسلطان اني بجد مقهور منك..


سلطان : مقهور مني ياشهد اني عملتلك ايه..


شهد :بتزعقلي كل شويه وتهزقني قدام الخلق واني المفروض اسكت ومتكلمش ولما تجي المفروض اخدك بالاحضان ومتعصبش عادي..


سلطان :شهد يا


قاطعته شهد  بشهقات : شهد شهد شهد انت ليه ما بتحسش بي..انت بتبعدني عنك   ليه هااا ..ليه ..


سلطان احتضن وجهها ومسح دموعها :  اني معايزش اشغلك بالمشاكل…


شهد ابتعدت عنه لتتكلم ببكاء :لا انت عايز تبعدني عنك .. عايزني ابقى  غريبه عنك معرفش حاجه تخصك ..انت بتخبي عني حاجات كتير وانا مراتك المفروض اعرف كل حاجه عنك…


سلطان بتعب شهد حبيبتي اني مش حمل مناهده وقلتلك بلاش تسالي باللي ميخصناش..


شهد :ميخصناش كيف وانت كل الوقت مشغول معاهم..هو اللي يخصك مش بيخصني ..


سلطان تنهد بتعب :عايزه تعرفي ايه ياشهد..


شهد :ايه حكاية هنا ومين اللي خدها من السرايا وكيف رجعتها..


يتبع….


شهد السلطان جزء ثاني  13


سلطان  :دي حكاية هنا ارتحتي دلوقتي..


شهد : ياحبيبتي ياهنا ربنا يريح قلبك …


سلطان :اني قولتلك الحكايه ياشهد بس اقسم بالله لو سمعت ان حد عرفها غيرك لاكون مزعلك ..


شهد بضيق: انت فاكرني ايه معرفش اكتم حاجه ..لا اطمن مش هقول لحد..


سلطان نهض بضيق: ماشي ياشهد..


لتمسك يده: انت زعلات مني.


سلطان ابعد يدها :مش زعلان همليني عايز انزل اشوف شغلي..


شهد امسكت يده مرة اخر:لا والله مش هتنزل وانت زعلان اكده..


سلطان ابعد يدها : قولتلك مش زعلان.


شهد اسرعت ووقفت امامه :طب عينك فب عيني اكده انت اكيد مش زعلان..


سلطان تنهد بضيق:  شهد اني عايزك متدخليش باللي مالناش فيه...حكاية هنا تخصها وحدها واني حكتلك غصب عني عشان شايفك مكبرة الحكايه قوي و.ومش عايز ازعلك..


شهد…


سلطان :بس ياشهد لو سألتيني عن حاجه تاني انا هزعل قوي..


شهد :بس ياسلطان اني مراتك..


سلطان بحده :مراتي تتدخلي بحياتي اني وبس ...


شهد: انت زعلت بجد اني والله مقصد..


سلطان :خلاص يا شهد خلاص بس اني بنبهك بس..ليمشي الى الباب


شهد : هتروح فين طيب..


سلطان ولم ينظر اليها: هنزل الشغل..


شهد :بس انت لسه مفطرتش..


سلطان :دلوقتي افتكرتي..


شهداسرعت اليه ارادت ايقافه :سلطان..


لكنه قال: همليني اشوف شغلي ياشهد ليغادر ويتركه تلوم نفسها لانها اغضبته  وتدخلت بأشياء لا تعنيها...لكنها ايضا تريد ان تشاركه حياتها كلها بالسراء والضراء…


*******


بكري والله تعبتيني معاكي ياهدى هو الحمل يبقى اكده..


هدى بقولك اطلع يا بكر والله مش قادره ريحتك بتخلي نفسي بتغمى عليا..


بكر بضيق: ماشي ياهدي ماشي سايبلك البيت باللي فيه..


هدى بضيق من نفسها والله مش بايدي يابكر بس مش ...لتذهب إلى الحمام و تستفرغ..


الآخر لحق بها لتوقفه والدته هاله..


هاله :يابني همالها


بكرب بقلق عليه :  هي كويسه..


هاله: كويسه يابني ده بس من الحمل 


بكر بضيق :يمه دي بتقول مش طايقه ريحتي يعني ايه..


هاله :يبني دي بتتوحم عادي كلها كم يوم وتبقى كويسه..


بكر بضيق :بس.يمه


هاله :يبني روح شوف شغلك واستهدى بالله ..


بكر :لا اله الا الله


هاله :روح يابكر ولما هي تهدى هبقى اكلمك.


بكر :بس اشوفها واطمن عليها الاول..


هاله :يابني دامك هنيه هتفضل نفسها تغم عليها..


بكر بضيق :اي الكلام ده يمه..


هاله :روح يابني ربنا يهديك ..


بكر :ماشي يمه ماشي هروح..


****


ايمان :احب على يدك ياهمام رجع فايق البيت ..والله اني ندمت على كل حاجه..


همام بضيق :حاولت ارجعه بس هو مرضيش يامرات ابوي 


ايمان برجاء:  كلمه تاني اني محلتيش غيره وهو مش راضي يسامحني ولا يسمعني .


رباب: كلمه ياهمام حاول معاه تاني..


همام: مانا على يدك يارباب حاولت هو اني راضى اخوي يطلع من البيت اكده بس هو عنيد..هعملوا  ايه..


ايمان ببكاء :اني والله ندمت على كل حاجه والله مش هعمل حاجه واصل تزعلكم بس رجعلي ابني رجعهولى بحضني وحيات عيالك..


رباب :همام انت ليه متخدش شهد وتنزل مصر ترجعوه هو اكيد مش هيكسر بخاطرها…


همام :ماشي هشوف هعمل ايه..


ايمان :ربنا يسترك ياهمام رجعلي ابني..


همام نهض من مكانه: ربنا يقدم اللي فيه الخير.


لتحاول رباب تهدئتها..التى تعاني منذ غياب ابنها الوحيد عنها..


******


اما فايق يعيش في شقه بسيطه هو وعيشه سعيدا جدا بحياتهما ولا ينغص عليها شيء ابدا ..ابتعدا عن كل شيء يعكر صفو حياتهما ..


فايق يده تحسنت جدا واصبحت طبيعيه وعيشه تتعب احيانا بسبب الحمل لكنه دائما يقف بجانبها ويسندها بحب..


فايق وهو يضع يده على بطنها يتحسسها:.ايمتا هيشرف الدنيا..


عيشه :قصدك هتشرف الدنيا..


فايق :اي ده انت عايزه بت..


عيشه :ايوا


فايق بمزاح :بس اني عايز واد..


عيشه :بضيق :ولو طلعت بت..


فايق بضحك قبل باطن كفها :مالك ياحبيبتي بهزر معاكي  كل اللي يجيبه ربنا كويس. 


عيشه بضيق : بس انت قولت عايز واد..وقولتها من قلبك..


فايق بضحك :ايه هو احنا تعلمنا نكد والا ايه..


عيشه :اني نكديه ..


جذبها الى احضانه بابتسامه : لا متخديش على كلامي اني اللي بنكد..


عيشه ابتعدت عنه :انت بتاخدني على قد عقلي  ماشي لتحاول النهوض لكنه منعها ..بابتسامه حتى وانتي متعصبه زي القمر..


عيشه دفنت وجهها بصدره :بطل بقى كلامك ده..


فايق : بطلي تحلوي انتي واني هبطل كلامي..الا بصحيح اني مقولتلكيش.


رفعت رأسها ونظرت اليه :ايه..


بهمس انتي وحشاني ليقبلها وووووو


******


عاد سلطان الى المنزل متأخر بعد ان تأكد بان الجميع نائم..


صعد الى غرفته ليجد شهد بانتظاره اتجه الى الخزانه بصمت اخرج ثيابه واراد الذهاب الى الحمام لتقف بوجهه: على فكره اني حامل..و الزعل مش كويس للحامل..


سلطان : واني زعلتك بايه..


شهد باختناق: بطريقتك دي بتزعلنا..


سلطان :هو اني جيت جمبك..


شهد :اني زعلانه عشان انت مخصمني..


حاول تجاهلها ودخول الحمام وهو بداخله سعيد لانها تحاول ارضائه لتقف بوجهه : طب يرضيك ابنك يتنكد عليه اكده..


سلطان :هو اني عملتلك حاجه ..


امسكت يده : ايواا عملتلي..


نظر اليه سلطان..


لتكمل حديثها وهي تتحسس وجهه :بالتكشيره دي تبقى زعلان مني..واني مقدرش على زعلك ياسلطان انت روحي ..


سلطان: اني مش زعلان ياشهد.


شهد :مش زعلان  كيف. انت مرجعتش الا اخر الليل ولما رجعت حتى مكلفتش خاطرك تسلم عليا طب انشاالله اموت لو ..


وضع يده على شفتيه :لا ياشهد لا متدعيش على روحك..


شهد : يعين انت مش زعلان مني..


سلطان :ولا اقدر ازعل منك بس اني واخد على خاطري شويه..


شهد :والله مش هسال عن حاجه تاني بس انتي متكشرش أكده طب اقولك سر.


سلطان :بابتسامه ايه..


شهد : انت وحش قوي وانت مكشر اكده..


سلطان بضحك : لا والله..


شهد :اه والله عشان اكده متكشرش تاني..


جذبها اليه بتملك : حاضر اوامر تانيه ..


شهد بحب :مش عايزه حاجه مالدنيا كلها الا انك تبقى مبسوط..


سلطان :واني االلي يخليني مبسوط الا انك تفضلي جنبي دايما..


شهد :واني عمري ما هبعد عنك يا سلطان حتى لو انت قولتلي ابعدي..


سلطان : اني اقدر ابعدك عني هو في حد يبعد عن روحه 


شهد :بجد يا سلطان انت بتحبني


سلطان :احبك ده ايه انت النفس اللي باخده ياشهد من غيرك ما يبقاش لازمة للدنيا بعنيا..


احاطه عنقه واني بموت فيك ياقلب شهد..


لا اني مش حمل الدلع ده كله ليقبلها قبلة طويله وووو


******


في اليوم التالي..


استيقظت شهد لتجده يراقبها بحب..


ابتسمت :صباح الخير..


سلطان قبل انفها صباح الورد لينتقل الى وجنتيها صباح الفل .ووجنتها الاخر صباح العسل اللي بشهده. لينتقل الى شفتيها هامسا صباح التوت البري ليقبلها والاخر تبادله بسعاده فها هي تنعم بالهدوء بعد وقت طويل من المعاناة.…


******


بعد مرور يومان..


شهد بضيق :هتسافر تاني ياسلطان..


سلطان قبل جبينها :معلش شغل ياشهد انتي خودي بالك من روحك ماشي..


شهد :خدني معاك ياسلطان..


سلطان :مينفعش عشان هفضل مشغول طول الوقت..


شهد :عشان خاطري والله مش هعطلك ابدا والله ياسلطان ومش هتحس بوجودي..


بضحك احاط وجهها مش هحس بوجدك كيف ..هو اني هقدر اشتغل وانتي جنبي مش هقدر اركز باي حاجه غيرك..


شهد بخجل: طب هترجع امتى..


قبلها بحب  يومين اكده وارجع منتي عارفه مش هقدر على بعدك…


احتضنته واني معدتش قادره على بعدك ياسلطان متتأخرش وحاول ترجع بسرعه عشان خاطري..


ان شاء الله..

يتبع….

تكملة الرواية هنااااااااااا

اللي عاوز البارت الجديد يعمل انضمام من هناااااااا
الرواية كامله من البدايه من هنااااااااااا

الجزءالاول كامل من هنااااااااااااا

تعليقات

التنقل السريع