القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشق الليل كامله من الفصل 21 الي الفصل الاخير بقلم هدير ممدوح

 

رواية عشق الليل كامله من الفصل 21 الي الفصل الاخير بقلم هدير ممدوح 





رواية عشق الليل كامله من الفصل 21 الي الفصل الاخير بقلم هدير ممدوح 


قام ليل بإلقاء الظرف بوجه عشق

عشق باستغراب اي ده

ليل شوفي ياهانم

تقوم عشق بامساك الظرف وتفتحه

وتتفاجئ بهذه الصور

عشق ليل صدقني انا مستحيل اعمل مدة

انا مستحيل اخونك

ليل فهمتي ياهانم ليه كنت متعصب لخروجك من البيت

نظرت عشق له باستغراب كيف ذلك فهو متعصب فقط من خروجها

وليس من هذه الصور فمن يراها لايتحمل ان يعيش مع زوجته لدقيقة فقط فكيف ذلك

عشق  ببكاء انا مش فاهمة حاجة

امسكها ليل من كتفيها.

ليل عشق انا واثق فيكي اكتر من روحي انتي احسن حاجة حصلتلي انا مستحيل اشك فيكي

انتي عشقي ياعشق

انتي عشق الليل فاهمة

عشق ببلاهه برضه مش فاهمة

ليل بإبتسامة انا هفهمك ع كل حاجة

فاكرة الرسالة اللي جاتلي ووريتها ليكي

عشق اه

ليل انا وقتها قلتلك اني هشوف الخط ده متسجل بمين

وانا معايا صاحبي وقالتله يعرف الرقم ده تبع مين

وهوشاف ولقي الرقم متسجل بشخص اسمه جمال

المهم انا معرفش حد بالاسم ده

فانا طلبت من صاحبي ان يراقب مكالماته

وفعلا راقب مكالماته ولقيته انا اكتر اتصالات له من سامر المهدي وهوكمان

عشق اللي كان ف الحفلة

ليل اه

وخليته كمان يراقب سامروعرفت انه هوالمدبر لا ده كله

عشق بس هو جاب مينين صور ليا

ليل بمساعدة امنة

عشق امنة مراتك

ليل اه طبعا هي بتكرهك ومعروفه ليه

عشق بس انا معملتلهاش حاجة واحشة

ليل الغيرة متنسيش انها ضرتك ليكي مش سليفتك

عشق فهمت

ليل ودلوقتي اسمعيني كويس انا لازم اسافر لندن عشان شغل مهم جدا ولازم انا اكون موجود وانا مش هطمن وانا سيبك هنا لان امنة مش هتسيبك في حالك

عشان كدة احنا لازم نعمل الحيلة دي

وقص عليها الذي سوف يفعلانه+

عشق ﻷ ازاي بتقول كدة

ليل ياحبيبتي افهمي انا لازم بكرة الصبح اسافر

ومش هبقي مطمن عليكي

وهو اسبوع واحد وهرجعك تاني

بعد إلحاح من ليل وافقت عشق

عشق ليل طيب ممكن متكونش امنة مشتركة معاه

ليل لا هي وفي حد إتصل واكد ليا كدة


الحلقه22

وافقت عشق علي خطة ليل

عشق اوكي

ولكن قبل خروجهم

عشق بغضب خفيف

ليل أنت ليه رميت الظرف في وشي مع انك عارف

كل خاجة

ليل بإبتسامة حبيت اعمل شوية اكشن وتشويق

( احم اخم دي انا )

اي رأيك فيا انفع ممثل كبير مش كدة

عشق حرام عليك يامفتري وقعت قلبي

ليل يانهار ابيض ده منظر اتنين هيطلقوا

عشق اعمل اي يعني ألطم

ليل ياريت

عشق طاب امشي قدامي كدة

ليل طيب ياختي متزقيش كدة ماشي اهه

نزل عشق وليل الي الاسفل

ليل بصراخ كي يسمعه الجميع

انتي بتخونيني ياهانم

انا مش عايزك في بيتي دقيقة واحدة

وع اثر صوت ليل نزل الجميع الي الاسفل

ماعدا فاطمة (لانها ف المستشفي)


فهذا الوقت كانت امنة تتحدث مع سامر في الهاتف

امنة اقفل دلوقتي اظهر ان الخطة نجحت

قفلت امنة الهاتف ونزلت الي الاسفل

عشق بتمثيل ليل صدقني انا مستحيل اعمل كدة

ليل انتي واحدة زبالة ولت تستهلي حبي ليكي

ايوة انا حبيتك جدا واتعلقت بيكي

وخلاص مش عايزك اطلعي من بيتي مش عايز اشوف وشك

الحج عبدالراضي اي اللي بيحصل اهنة حد يفهمنا

عشق ببكاء صدقني انا معملتش حاجة

الصور دي كلها كدب انا مستحيل اعمل كدة.

ليل الصور كدب والمكالمات برضة كدب

اطلعي من وشي يلا من هنا

ولكن صدم ليل من بكاء عشق الكثير

وقال في نفسه لماذا تبكي فهذة حيله لحميتها وابعادها عن امنة ف لماذا هذا البكاء

ولكنة اقنع نفسه بإنها تمثل عليه لا اكثر

ثم قام بسحبها من يدها ورميها خارج المنزل تألمت عشق كثيرا من الم يدها ولكن كان وجع قلبها اكثر فماذا اذا كان هذا كله حقيقي وليست حيله وان ليل لا يعلم شي من مخطط سامر هل هذا ما كان سيحدث

ف لهذا السبب كانت تبكي عشق

فرحت عشق كثيرا عندما قال ليل

استني عندك

ولكن صدمت عندما قال انتي طالق

وهذا هو كان مخطط ليل وعشق

قالت عشق قبل خروجها من المنزل

عشق صدقني ياليل هتندم وانا اللي بقولك دلوقتي انا مستحيل ارجعلك

وارتاح ليل كثرا لانه سيطمئن علي عشق في منزل جدها

ذهبت عشقالي منزل عبد الجليل

في منزل عبدالجليل كان يجلس الجميع يتبادلون الحديث

ولكن صمت كلهم عندما قالت صفاؤ والدة عشق

صفاء عشق بنتي

ف كانت عشق مازالت تبكي


الحلقه23

امسكت صفاء عشق من كتفيها

صفاء بنتي في ايه انتي بتعيطي ليه

زينة زوجة عم عشق+

اتلقيها عاملة عملة منيلة

لم يعطيها احد انتباه ( احسن )


محمد والد عشق احكي يابنتي في حاجة


عشق ليل طلقني

زينة يامري حاية مطلقة

ثم قامت بسحبها من يد والدتها

زينة.احكي بامقصوفة الرقبة اكيد انتي اللي غلطانة

قولي عملتي ايية هاقولي

عبد الجليل بحدة زينة انا بنت والدي ما هتغلطش

ودلوقتي ياعشق

يابنتي روحي ارتاحي

يلا ياصفاء روحي مع بتك خليها ترتاح

والصبح تحكيلنا اي اللي حصل

نظرت زينة بحقد الي عشق

وذهبت الي غرفتها


اما عند عشق قامت والدتها بتدثيرها جيدا ثم قبلتها من جيبنها

صفاء هسيبك دلوقتي ترتاحي بس بكرة هتحكيلي كي حاجة

يلا تصبحي ع خير

عشق وانتي من اهله ياماما

قامت عشق بعد ذهاب والدتها وتذكرا ان هذا ايضا جزء من خطتهم ان تقول لهم هذا

ثم توجهت عشق الي حمام عرفتها حتي تأخد شاور ينعش جيدها

في غرفة زينة

قامت بمهاتفة امنة

زينة فولي اي اللي حصل لعشج

قصت امنة عليها ماحدث من خطة ليل لاأكثر

ولم تقل لها شئ من ماخطتهم هي وسامر

امنة فهمتب

زينة ايوة فهمت

يعني هي خانتة

امنة بظبط اكدة

ويلا دلوك ع روح اقفل عشان انام

زينة ماشي

اما عند عشق بعد خروجها من الحمام

سمعت صوت هاتفها يعلن عن اتصال

قامت بالرد فورا

فكان هذا معشوقها

ليل حبيبتي عاملة اي

ولكن لم يسمع الا صوت بكاؤها

ليل عشق انتي بتعيطي ليه دلوقتي ممكن افهم

هشق تخيلت للحظه ان لو ده كله كان حقيفة اي اللي هيحصل

كنت هتسبني صح

ليل شوفتي فبل كدة روح بتفارق جسم

عشق ﻷ

ليل وانتي روحي

انا بعشقك بوثق فيكي اكتر من نفسي ومستحيل اشك فيكي

عشق ليل انا بحبك اوي

ليل وانا بعشقك ياعشق الليل

اما ياسمين

قامت بمهاتفة سامر

ياسمين اظن اكدة ان مخططك نجح فين حقي انا عايز كل الفلوس اللي وعدتني بيها

سامر وانا مستحيل مدقيش حقك تعالي ع فيلتي وخديهم

ياسمين كيف يعني اجي ع فيلتك

سامر بخبث عندك حل تاني

ياسمين طيب باليل هاجي

هاخد فلوسي وامشي ع طول

سامر وانا ف انتظارك

**مازالت ياسمين تشعر بالطمع ولكن مهلا هذا ليس طمعا

لماذا لنسميه طموح اكيد لا احد يتمني ان يكون خادم لبشر

ويوجود الكثير من مثل امنة يهنون الخدم

ف الانسان بشر مهما كانت مهنته

سواء فقير اوغنيا

ان هذا ليس طمع ولا حب للمال

دعنا نقول ان هذا من قسوة قلوب البشر

ولكن ربنا بالتأكبد سيعلمنا درسا لا ننساه

في الكثير من ياسمين يخترون الطريق الاسهل

وينسون ان هناك رب العالمين يراهم

*****


ذهبت ياسمين الي بيت سامر بعد هروبها من بيت عبدالراضي


اطرقت عدة مرات ع اباب فيلته حتي فتح

وكان يبدوعليه انه ثمل

ياسمين عايزة فلوسب

سامر طاب اتفضلي

ياسمبن ﻷ انا هستني هنا

قام سامر الي سحبها داخل الفيلا

ياسمين اوعي اكدة خاليني امشي

سامر وهو دخول الحمام زي خروجه

قم حاول سامر

ان يعتدي علي ياسمين وهي تصرخ

ثم وجدت بجانبها سكين ع طبق الفاكهة قامت بمسكة

وطعنت به سامر

سامر اااااااه يابنت ****

هربت ياسمين الي منزل عبد الراضي

وجمدت ربها ان لاحد لحظ غيابها

وذهبت الي عرفتها المتخصصة لها

وصارت تشكر ربها انها مازالت كما هي

ف المال ليس كل شء بالحياه

عند ليل هاتفه احمد صديقة بإن جميع شركات سامر المهدي افلست

وقمت بضمها الي شركات الصياد


وتمر ايام الاسبوع سريعا

والليل مازال يزيد اشتياقه الي عشق

ولكنه سعد كثيرا لانه غدا واخيرا سيراها

ولكن قاطعه من تفكيره رنين هاتفه

فقد كان جده

عبد الراضي تعالي يابني بسرعة

ليل في حاجة ياجدي قلقتني

عبد الراضي هقولك ياولدي انا عارف انك راجل ومش هتضعف

ليل قول ياجدي

عبد الراضي بصراحة ........


وووووو


الحلقه 24   25   26

قال عبد الراضي بصراحة اكدة ياولدي

ليل في ايه ياجدي قلقتني

عبدالراضي البقاء لله ياولدي

ليل عشق عشق حصلها حاجة

عبد الراضي لا يابني مرتك فاطمة اتوفت انهاردة

ليل فاطمة وجلس ع كرسيه بتنهد

ثم قام باتصال وحجز تذكرة+

اما عند عشق وقد علمت بوفاة فاطمة

عشق لجدها

جدي ممكن تجيب رهف هنا

عبد الجليل حاضر يابتي

وقام عبد الجليل بمهاتفة عبدالراضي

عبدالجليل البقاء لله ياحج عبدالراضي

عبدال اضي الدوام لله ياحج عبدالجليل

عبدالجليل انا كنت ع قول انكم تبعتوا رهف اهنة (هنا) الحد ماجنازة تخلص

عبدالراضي ياريت والله ياحج انا كنت شايل هم طفلة الصغيرة دي

عبدالجليل طيب ياحج عشق ع تقول ابعتها مع السواق

عبدالراضي هبعتها دلوقتي

ويمر بعض الوقت ويأتي ليل اخيرا ويذهب الي المستشفي ليري زوجته لاخر مرة

فأنها تظل لها مكانة في قلبه مهما حدث ف نعم حزن عليها حزنا شديدا ف مهما كان هي زوجته وام ابنته

ثم يبدا بإجراءات الدفن

وتشيع الحنازة

في العزاء يجلس الجميع ليل وعبدالراضي ووالده

اما في منزل عشق الحج عبدالجليل

عبدالجليل

يلا عاد اتأخرنا

ثم نزل الجميع

زينة .عشق انتي لابسة ورايحة فين

عشق اكيد رايحة معاكم انا لازم اقف جنب ليل

زينة ليل ايه عاد انتي مش ع تقولي اطلقتوا

عشق بس اناهروح معاكم

زينة ماتقول حاجة ياحج

عبدالجليل كلام زينة صوح يابتي

مينفعش بعد الطلاق تروحي هناك تاني

عشق ازاي يعني قول حاجة يابابا

محمد اسمعي الكلام يابنتي وروحي ع اوضتك دلوقتي ورهف جاية

ذهبت عشق الي غرفتها

ثم امسكت هاتفها وقامت بالاتصال علي ليل

وكان رقمه مغلق

اماعند الجميع فكان قد وصلوا وذهبوا الي العزاء

وذهبت النساء عند النساء

وقاموا بالتعزيه

والان قد مر ثلاث ايام لم يحدث فيهم ليل عشق

وكانت عشق مشتاقة كثيرا لي ليل

وليل لم يكن اقل حزنا منها كانت يتذكر ايامه مع فاطمة

وكان الجميع حزين عليها فأنها كانت مثال جبد للزوجة الصالحة وطيبة القلب وفتاة مسالمة

قاطع تفكيره جده

عبد الراضي ليل ياولدي المرحومة كانت سايبة الرسالة دي

وقالت اني لازم اديها ليل خد يابني شوف فيها اي

ليل ماشي ياجدي

عبد الراضي طيب ياولدي هسيبك انا وهدلي(هنزل) تحت

ليل ماشي ياجدي

قفل ليل باب الغرفة والتي هي غرفة فاطمة

وقام بفتح تلك الرسالة

وكان مضمونها كالاتي.1

كيف حالك دلوق ياليل انا عارفة دلوقتي انك بتقرا

الرسالة دي وانا بأيد ربنا

كان نفسي اقولك حاجة انا بحبك ياليل

ايوة بحبك اكتر من روحي

وانا اللي حطيت المنوم ف عصير عشق


الحلقه25

وانا اللي حطيت المنوم في عصير عشق

ايوة انا اللي حطيته

كانت الغيرة ع تقتل فيا وانا بشوف نظرتك ليها

انت حبيتها اكتر مني

لدرجة انك مكنتش بتيجي تشوفني ف الفترة الأخيرة

بس انا مسمحاك

وهرجع اقولك بحبك

وعايزة اطلب منك طلب

بنتي رهف امانة عندك

انا عرفت من ماما نادية ان عشق هي اللي بتهتم بيها

وانا واثقة انها بتحبها

وانا عايزاك انت تكون معاها ماتخليهاش انها اتحس

انها يتيمة

واخرحاجة هقولهالك

بحبببببببببببببك

*******


اتم ليل قراءة هذة الرسالة

وقد امتلئت عينيه بالدموع

لقد احس بالذنب اتجهاها لانة لم يزورها

ولم يعطها اهتماما ولقد سمحها عندما وضعت المنوم بالعصير لانها لاتلام ع ذلك

بعدقليل من الوقت ذهب ليل ليأخذ شاور ينعش جسده

وبعد خروجه قام بالوضوء ليشكي همه الي ربه

اما عند بطلتنا عشق كانت جالسة فكيف يأتيها النوم وعشقيها ليس بجانبها


كانت تكتب في دفترها

فهي عندما تحزن تكتب

وقدكتبت

هل نساني ونسي حبي تركني وحيدة في بحر ذكرياتي اعاني مع ألمي ونسي قلبا مشتاق لسماع صوته

ويقولون ان الفراق يزيد المحبة ولكنه ليس الا عذاب

لقلب متيم لحبه

(احم احم انا اللي كتباها حلوة )10


ثم وضعت القلم بداخل دفترها

ثم اتجهت عشق لهاتفها وحاولت مهاتفة ليل

ولكنه كانا تليفونه مغلق

حاولت أكثر من مرة ولكن يعطيها ذلك الرد


اما عند امنة

كانت تتحدث مع سامر


لم يقل لها سامر شئ عن ياسمين

امنة كنت فين مختفي انت

سامر جوزك ياهانم وقع كل شركاتي

اللي هنا واللي ف لندن

امنة طيب وانا اعمل ايه

انا بس خايفة ليكون عرف اني مشتركة معاه

سامر ﻷ متخفيش انا مقولتش عليكي

لاني بنسباله هبقي ميت دلوقتي

وانا هندمه ع اللي عمله

اظبط اموري الاول

وهشوف هعمل معاه ايه

امنة اوعك تأذية

سامر سلام يابطة سامر المهدي مات دلوقتي

وقفل

امنة ماله ده اتجن اياك في واحد عاقل يقول ع روحه مات انا مش فاهمة حاجة يلا هروح انام

اما عند باسمين ولقد مر ذلك الوقت علي حادثة سامر المهدي التي طعنته فيه

ولكن مازالت قلقه

وتفكر هل مات ام عائش

وماذا سيحدث

ويمر اليل يريعا ويأتي يوما اخر

ونذهب فيه عند عائلة عبدالجليل

يجلس الجميع ع سفرة الطعام

زينة امال وين بيتك ياخيتي صفاء

في أوضتها هي ورهف

زينة لستها نايمة لدلوق ( لدلوقتي )

صفاء ايوة

عبدالجليل كغاية حديت وكلوا

زينة ماشي ياحج

وبعد الافطار يجلس الجميع وكانت عشق نزلت هي ورهف

ثم اتي اتصال من الحج عبدالراضي

عبدالراضي السلام عليكم

عبد الجليل وعليكم السلام ياحج كفيكم وكيف الجميع عندك

عبدالراضي بخير كنت ع قول كفايها رهف عندكم انا هبعت السواق يجي يخدها

عبدالجليل وها ياحج رهف بنتنا برضه

وكيف حفيدي وعشق ع تعتبرها بتها

عبدالراضي مهلش ياحج بس ابوها اشتقلها

عبدالجليل ماشي ياحج اللي تشوفه وسلملي ع ليل

عبدالراضي ماشي تسلم ياخوي

وبعدما انتهت المكالمة

قالت زينة فيه حاجة يابا الحج

عبدالحليل ابوة هيعبتوا السواق اهنة ياخد رهف

زينة. اي زين بكفايها قعدت اربع ايام

( ده ع اساس انها قاعدة فوق راسك في ناس كتير كدة مش بيحبو حد حتي لوكان طفل)


وده طبعا منتشر الان

عبدالجليل عيب عليكي يابتي كلام اي ده اللي ع تقوليه

الدنيا خربت يعني ده حتي الناس لبعضيها

زينة دايما حرجني اكدة يابا الحج

محمد كفاية كدة

عشق بنتي روحي جهزي رهف

عشق حاضر يابابا


وقامت عشق بتجهيز رهف

وودعتها

ثم جلست وحاولت مهاتفة ليل وهذة المرة لم يكن معلق

عند ليل كان جالس عندما اتاه اتصال وعلم انه من عشق ولكنة لن يرد مازال يحمل نفسه ذنب ترك فاطمة وحيدة تصارع مع مرضها وفكر الابتعاد عن عشق لفترة ليس بطويلة

ولكن قلبه مشتاقا لها مشتاق ليسمع صوتها

فماذا يفعل

اما عند رهف والسائق رأي في طريق عودته بها ولكنه مازال قريب من منزل الحج عبد الجليل

رأي ان كوتش السارة نائم

لذلك قرر العودة بها

السائق

السلام عليكم

عبد الجليل في حاجة ياولدي

السائق بصراحة ياحج كوتش العربية متعطل

فخلي هنا رهف لحد ماشوف هعمل ايه

وانا هتصل بالحج عبد الراضي واقوله

عبد الجلبل ماشي ياولدي

وذهب السائق وقد اخبر عبد الراضي ووافق عبد الراضي ان تجلس بعض الايام هناك

في غرفة عشق كانت عشق جالسة تبكي

ع فراقها لي ليل ولماذا لم يأتي لقد عدي احد عشر يوما فماذا ينتظر

ثم وجدت من يقتحم الغرفة ولم تكن هذه الا رهف الصغيرة

رهف عثق هثق انا جيت تاني

امسحت عشق دموعها سريعا وقامت بأحتضان رهف

وقالت

انتي جيتي الوحدك ياحبيبتي

رهف عمو ثواق جبني عثان العربية خيبت

بث انتي ليه بتبكي ياعثق

( رهف عمو السواق جبني عشان العربية خربت

بس انتي ليه بتبكي )

ندهت رهف عشق انا جيت تانى

مسحت عشق دموعها سريعا 

وقامت باحتضان رهف وقالت

انتى جيتي الوحدك ياحبيبتى هو

رهف عمو ثواق جبني عثان العربية خيبت 

بت انتي ليه بتبكى ياعثق 

( رهف عمو السواق جبني عشان العربية خربت 

بس انتي ليه بتبك ) 

عشق لأ ياحبيبى انا مش ببكى 

رهف انتي كذابة ياعثق انا ثمعتك وانتى بتقولى 

واحثتيني ياليل نفثي ارجعلك وقولتى كلام تانى كتير

رهف . ( انتي كذابة ياعشق وانا سمعتك وانتي 

بتقولى واحشتينى ياليل نفسى ارجعلك وقولتى كلام 

كسر) 

عند هذه النقطة لم تستطع عشق التماسك وانفجرت باكية 

رهف انا هضرب بابا لم ايوح ( اروح )عثان متعيطيث 

تاني عشان متعيطيش تاني 

ابتسمت عشق على كلام هذه الصغيرة 

وتمر الايام سريعا

الحلقه26

وتمر الايام سريعا

ولقد مر ثمانية ايام اخري

علي بعاد ليل وعشق

ولكن لم ينقص عشقهم بل كل شخص يزداد شوقه للاخر+


والان في منزل عبدالراضي

كان ليل يتصفح الانترنت

وراي الخبر المنتشر موت رجل الأعمال

سامر المهدي ضد مجهول حيث كان مطعون في بطنه ولكن قيد ضد مجهول

صدم ليل كثيرا من هذا الخبر

وكان لايعلم انه يورده شعورا انه مازال علي قيد الحياة

ثم قاطعه رنين هاتفه كان يعتقد أن هذا الشخص ليس الا وهو عشق ولكن عندما نظر الي هاتفه رأي احمد

احمد شوفت خبر وفاة سامر المهدي

ليل شوفت

احمد ايه مفربتش ترجع لشغلك

ليل انا عارف اني سايب الحمل كله عليك

احمد بمقاطعة اي ياصاحبي متفولش كدة انا بس كنت عايز اطلعك من اللي انت فيه

ليل تشكر ياصاحبي

ثم اغلق هاتفه

ونزل الي الاسفل

ليل جدي مش كفاية علي رهف كل ده

نبعت السواق انهاردة يجيبها

مصطفي والد ليل وعشق مش كفاية كدة ولا انت ايه رايك

عبدالراضي عين العقل ياولدي

انت هتروح دلوقتي اتجيب بتك ومرتك

وقف ليل وقال انا طالع دلوقتي وهقول للسواق يجيب رهف

عبدالراضي مش عارف الواد ده طالع لمين والله

مصطفي كيف معرفش يابوي دة نسخة عنك بالظبط

عبدالراضي روح انت كمان ياولدي شوف اللي وراك

مصطفي ماشي تشكر يابوي

وغادر

اما في منزل عبدالجليل كانت تجلس عشق بغرفتها كالعادة هي ورهف الصغيرة

اما ف الاسفل كان يجلس الجميع

ثم يسمعون صوت طرق ع الباب

وتذهب الخادمة لفتح الباب

وكان هذا الا السائق

اخبرهم انه جاء ليأخذ رهف

قامت عشق بتجهيز رهف

واخذها السائق ورحل ويمر بعض الوقت وتوصل رهف الي منزل ابيها

دخلت الصغيرة رهف تركض الي البيت وتقول

بابا بابا انا جيت

كان ليا قد رجع الي البيت

وقام بأحتضانها وسلم عليها الجميع

ثم اخذها الي غرفتة وبدل ملابسها

ليل رهف حبيبتي عشق كويسة

رهف ﻷ يابابا ماما عشق بتبكي كل يوم عليك وهي عايزة تيجي هنا

دخلت نادية في ذلك الوقت وقالت

يابني انت بتعذب روحك وبتعذبها

كفاية بعاد روح رجع مرتك ياولدي

رهف ايوة يابابا انا كمان عايزة ماما عشق

ليل انتي بتقوليلها ياماما

رهف ايوة عشان انا بحبها وانت قولتلي ان ماما فاطمة راحت عند ربنا يعني معنديش ماما

بس انا بحب عشق وهقولها ياماما

ليل لولدته امي انا رايح الاوضة تاني خلي بالك من رهف

ناديه في عيني ياولدي

وذهب ليل الي غرفتة هو وعشق

وكان يفكر بحديث والدته وزكرياته مع عشق

ثم ذهب في ثبات عميق

في صباح اليوم التالي

عبدالراضي رايح فين ياولدي

ليل هروح ارجع مرتي ياجدي

عبدالراضي

ماشي ياغالي ربنا معاك

وذهب ليل الي بيت عبدالجليل ووووووووو




الحلقه 27  28   29   30  الاخيرة

عبدالراضي رايح فين ياولدي

ليل رايح اجيب مرتي ياجدي

عبدالراضي ربنا معاك يا غالي+

اما عند عشق كانت بالاسفل مع والداتها وزوجة عمها

زينة شكلك مطولة عندينا ياعشق

لم ترد عليها عشق

وكانت تمسك بيدها كوب من القهوة وهاتفها

زينة ف سرها عاملة نفسك مسمعنيش قبر يلمك

زينة وقد علت صوتها

شكلك جوزك ارتاح منك حتي مسألش عليكي ولا مرة


عشق ماما انا رايحة اوضتي ارتاح شوية

صفاء خديني معاكي يابنتي عشان راسي مصدعة

عشق تعالي ياماما

زينة وها شوفوا البت وامها يعملوا كيف عاد داكم طواعين

ذهبت عشق الي غرفتها

وفد ادمعنت عنيها من كلام زينة

ثم امسكت هاتفها

واستمعت الي هذة الاغنية

** **ليك واحشة ياحبيبي تعالي

دانا حالتي في بعادك حالة

في القلب اشواق متشالة

وحنين يكفي الكون ويفيض

لبلاد حبيبي ماتخدوني

تعبانة من دمع عيوني

لومهما في غرموا لاموني

انا هعمل ايه قلبي ومايريد

************


ثم سمعت صوت سيارة واقفت

نظرت الي الاسفل وقد رأته نعم هو حبيبها ليل

كانت ستنزل للاسفل ولكن قررت الانتظار قريبا

اما ف الاسفل جاء ليل وقد اخبرت الخادمة عبد الجليل

بأن ينزل الي الاسفل لاجل ليل

عبد الجليل بعد نزوله

اهلا اهلا ياولدي كيفك ثم سلم عليه وجلسا

ليل انا جاي ارجع عشق مراتي

عبد الجليل والله يابني انا معنديش مانع

وانامتأكد ان اللي حصل كان مجرد سوء تفاهم

ليل فعلا وانا غلطان جدا عشان كدة جي ارجع عشق

عبد الجليل ماشي ياولدي ثم بعت الي صفاء وقد علمت بالامر وذهبت لتقول لعشق

صفاء .عشق يابنتي ليل تحت وهو جي

عشان يرجعك انهارة قولتي ايه يابنتي

عشق ماما انا مش واحدة رخيصة عشان

ارجعله بسهولة دي وانا نازلة ارد عليه يلا ياماما

صفاء يلا يابنتي ربنا يهديكي

في الاسفل نزلت عشق ورات ليل ورأها ليل ايضا

اخذوا بعض الدقائق ينظرون إلى بعض

ثم قالت عشق

عشق انا مش هرجع معاك

ليل ايه

عشق زي مسمعت انا مستحيل ارجع معاك

انامش لعبة ف ايديك ترميني وقت ماتحب وترجعني

وقت ماتحب

ليل اي اللي بتقوليه ده ياعشق

عشق اي اللي بقوله وكمان بتسأل انت قلت اسبوع

ودلوقتي عدي اكتر من 3 اسابيع

كنت فين فيهم

كانت صفاء وعبد الجليل يجلسون لايفهمون شيئا عن اي اسابيع بيحكوا

ليل انا اسف ياعشق انا كان فكري مشتت وموت فاطمة جه ف وقت غلط انا اسف

عشق وهي تكتف يدها امام صدرها

وتقول

وانا كمان اسفة مش هرجع معاك ثم ركضت الي عرفتها

وصلت الي غرفتها ثم انفجرت باكية

وقالت

اااااااه ياليل انت جرحتني اوي

انا دلوقتي هسيبك تتعذي زي عشان متبقاش تعمل كدة تاني

رحل ليل وذهب الي بيته

وركض الي غرفته دون قول شئ

ووجد هاتفه يرن وكان احمد صديقه

ليل الو

احمد اي يعم فينك ليل انت فيك حاجة ياصاحبي

ليل عشق مش راضيت ترجع معايا

احمد ليه

قص ليل عليه كل خطته مع عشق وانه قال لها انه سيرجعها بعد اسبوع

احمد بصراحة هي عندها حق لانك جيت ع كرمتها

ف اكيد مش هترجع بالسهولة دي

ليل طاب اعمل ايه

احمد هقولك ياكبير وقص عليه مايجب ان يفعله

ليل اي تافهة دي يابني هعمل كدة زي المراهق

احمد اه ياعم لازم تعمل كدة

وبقولك اناهاجي عندك بكرة في شوية ملفات محتاجة امضتك

ليل تشرف ياتافه

احمد ماشي يعم

بس نفذ انت بس

ثم نظر احمد الي هاتفه ورأي انه قد اغلقه في وجهه

احمد يابن الايه

حوالي الساعة الثالثة فجرا

في غرفة عشق

احست ان هناك شيئاً عند البلكونة يتحرك

ثم ذهبت لتري ماذا يوجد

لتنصدم عندما تري ...... .

الحلقه28

احست عشق بشئ عند الشرفة

وذهبت لتري

ولقد وجدت لوح من الخشب مزين ومكتوب عليه

اسف

سامحيني ياعشق الليل

بعشقك

ثم امسكته عشق وعندما حاءت ان تدلف الي الداخل

وجدت من يقبض علي يدها

مقولتيش سامحتيني

عشق ﻷ مش مسمحاك يااستاذ ليل

قام ليل بسحبها حتي تصير داخل احضانة

ومن ثم اخرج ليل ورقة مطوية واعطها لها

عشق اي دي

ليل افتحيها

قامت عشق بفتحها

وكانت هذة رسالة فاطمة

ليل انا كان تفكيري مشتت وكنت حاسس بالذنب

هشق بمقاطعة وانا ذنبي اي انام كل ليلة ودموعي ع خدي تقدرتقولي

لو سمحت ياليل امشي دلوقتي

ليل هسيبك تفكري كويس بس متخليش عنادك يسيطر عليكي

وغادر ليل

ابتسمت عشق وفرحت كثيرا فانها اكيد سامحته

ولكنه لن ترجع اليه بكل سهولة

وصل ليل الي غرفتة هو وعشق

وقال

اظهر إنها مش هتقبل ترجع بسهولة عشان كدة

لازم افكر اعمل حاجة

في صباح اليوم التالي

في منزل ليل هاتف اخته قمر

وقص عليها مالازم ان تعمله لمخططه لرجوع عشق

ثم بعد قليل سمع صوت طرق ع الباب

وكان هذا صديقه احمد

احمد اي يامعلم مالك تنحت ليه كدة

ليل ﻷ اتفضل يااحمد انت جيت امتي

احمد جيت من شوية

بس بقولك مين البت اللي قدمتلي العصير دي

ليل كانت صغيرة في العمر

احمد اه

ليل دي ياسمين بس انت بتسأل ليه

احمد اي لا ولا حاجة ياعم

بس قولي انت اي اخبارك قربت ترجع عشق ولا اي

ليل متقولش عشق كدة

احمد خلاص ياغم متتحمقش كدة

ليل هقولك انا هعمل ايه وقص عليه الذي سيفعله

اما عند عشق كانت بغرفتها

قم جاءت اليها الخادمة

لتقول عشق هانم .المدام قمر تحت

عشق قمر اخت ليل

الخادمة ايوة ياستي

عشق تمام حايه انا دلوقتي

الخادمة ماشي ياستي

بعد قليل نزلت عشق الي الاسفل ورحبت بقمر

قمر عاملة ايه ياخيتي زينة

عشق اه الحمدلله

وانتي عامله ايه واخبار النونو ايه

قمر انا كنت جيالك عشان اكدة انا فيا ولد وبت وعايزاكي تيجي معاي نجيب هدوم ليهم

اي رايك

عشق الف مبروك ربنا يخليهم

بس انا مقدرش. ...

قمر من غير بس انتي لزمن (لازم)تيجي معاي

ولا انتي مبتعتبرنيش اختك

عشق ﻷ طبعا تنتي زي اختي وربنا يعلم

وعشان كدة هروح معاكي بس هروح اجهز روحي واجي

قمر ماشي ياخيتي وانا هستناكي اهنة (هنا )

عشق تمام خاليكي قاعدة مع ماما وانا مش هطول

ذهبت عشق الي غرفتها

ونزلت بعد قليل من الوقت

عشق ماما هي قمر راحت فين

صفاء جالها تليفون من جوزها واطرت تمشي

عشق يعني اجلت المشوار

صفاء ﻷ يابنتي هي سابتلك السواق برة

عشق ماشي ياماما همشي انا عايزة حاجة

صفاء ﻷ يابنتي عايزة سلامتك

وذهبت عشق مع السائق

ولانها لاتعلم طريق منزل قمر لم تستغرب

ولكنها

استغربت كثيرا عند ما قال

السائق وصلنا ياهانم

عشق وصلنا ازاي

السائق المدام قمر قالتلي اجيبك المطعم دة وهي هتستناكي هناك

عشق ماشي شكرا

السائق العفو ياهانم

دخلت عشق الي داخل المطعم وجدته مزين بطريقة جميلة جدا

والوردمنشورا بالارض كان جميلا جدا ولكن لفت انتبهاها ظرف ع الارضية اخذته وفتحته

رأت مكتوب

سامحيني ياعشق الليل

عندهاعلمت ان هذا من تخطيط ليل

وجاءت لكي ترحل امسكها ليل من يدها وسحبها لترتطم بصدره العريض ثم نزل عليهم

ورودا حمرا كان المنظر جميلا بالفعل

ثم اخرج ليل من جيبه ورقتين واعطاهم لها

وكانوا تذاكر لسفر

ليل دول تذكرتين لوقبلتيهم يبقي انتي اخترتي نرجع

لولأ يبقى انتي اللي اخترتي البعاد فولتي ايه

عشق امسكت بالورقتين وقالت

انا مسمحاك وبحبك

حملها ليل ولف بها وسط ضحكها ونزول الورد عليهم

عشق استني هشوف هنروح فين

انزلها ليل

وقال تركيا

عشق اي

تركيا

ليل انا عرفت من ماما صفاء انك نفسك تروحي هناك

قامت عشق بأحتضانة

عشق انا بحبك

موت

ثم تناولون الطعام سريعا وذهبوا الي البيت+

شوية كدة وهكمل

الحلقه29

عبد الرضي .. قولنا يا ولدي ع الخبريه بتاعتك

وقف ليل وذهب عند عشق وامسك يدها

ليل .. عشق حامل

عبد الرضي .. حامل الف مبروك يابتي ويا و

والدي .. يتربي في عزك

عشق ليل .. الله يبارك فيك يا جدي

ذهبت لها ناديه واحتضنتها .. الف مبروك واخيرا هشوف ولد بتي

عشق .. الله يبارك فيكي يا ماما

أمسك ليل يد ولدته وقبلها ربنا يخليكي لبنا يا

أمي

ناديه .. ويخليك لمرتك وعيالك

رهف الصغيره .. عشق أنتي في بطنك نونه

عشق .. اه يا حبيبتي

حملها ليل .. بس انتي قلبي وفرحتي الكبيره

قامت رهف بتقبيله من خده .. وانت كمان يا

بابا ... ابتسم الجميع ع الطفله

أمنه بغيظ .. مبروك يا خيتي

عشق .. شكرا الله يبارك فيكي

عبد الرضي. طب با ولدي روح خد مرتك ترتاح

دلوقتي

ليل .. ماشي يا جدي

أمنه سريعا شكلك ناسي يا ليل أنك متجوز واحده تانيه ولا ايه عاد

ليل لا يا أمنه مانسيتش

أمنه اذا كده يبقي هتبات الليله عندي

عبد الرحمن .. امنه عندها حق يا ولدي وصل

عشق اوضتها وروح بات الليله عند امنه

ليل .. ماشي يا جدي

ابتسمت امنه بانتصار وقالت ولسه يا حلوه

عند ليل وعشق ..

عشق وقد امتلئت عينها بالدموع

ليل .. انتي زعلانه

عشق .. لا انا مش زعلانه لاني لو انا مكانها كنت عملت كده

ليل .. ماشي يا قلبي بكره هنروح لدكتور اللي هايبقي متابعها ماشي

عشق .. ماشي

وذهب ليل وبات هذه الليله عند امنه

ولكن في منتصف الليل

قام ليل من جانب امنه وتسحب خارج غرفتها ولكن كانت امنه فايقه

امنه بقي هتعمل فيا اكدا يا ولد عمي والله اخليك تندم

عند ليل .. ذهب الي غرفة عشق

لم يجدها ولكنه سمع صوت علم انها في الحمام بعد قليل خرجت عشق من الحمام وقالت

ليل وانتي صاحيه ليه لحد دلوقتي

عشق مش جيلي نوم

ليل طاب تعالي كده

وحملها الي السرير

واخدها باحضانه سرعان ما غرقوا في سبات عميق

ولكن حوالي الساعه السادسه

ذهب ليل اعلي غرفة امنه

كي تفيق وتجده بجانبها ولا تحزن ومر بعض ساعات

وفاق الجميع ثم تناولوا الطعام وذهب ليل الي شغله الذي اهمله في الفتره الاخيره

فاقت عشق ونزلت الي الاسفل

عشق ماما .. هو ليل فين ؟

ناديه بحنيه هو راح شغله يا بتي بس يلا تعالي افطري انتي عشان اللي في بطنك

عشق ماشي يا ماما .. قامت عشق تناولت الطعام وذهبت لتشاهد التلفاز هي ورهف

راتهم امنه واتغاظت من حب هذه الصغيره لعشق

اما عشق كانت تفكر هل نسي ليل موعد الطبيبه او ماذا

رهف ماما عشق انا رايحه اثرب ( اشرب )

وجايه

عشق استني يا حبيبتي انا هروح اجيبلك

رهف ببراءه ماثي ( ماشي )

استغلت امنه ذهاب عشق وجلست بجانب الصغيره

امنه رهف اكيد بتي انتي عارفه ان عشق هتجيب ولد

رهف اه عارفه

امنه بس انا زعلانه عليكي جوي

رهف ببراءه ليه

امنه عشان الكل اهنه هيحب عشق والولد وانتي لا

رهف انتي كدابه كلهم بيحبوني

امنه لا دلوقتي عشق تجيب نونه جديد والكل هيحبوه .... وعشق دلوقتي تكرهك

ثم قاطعتهم مجيئ عشق

عشق اتفضلي يا حبيبتي الميه اهي

رهف وقد ازاحت يد عشق وتكسر الكوب هنا وقد جاء ليل

ليل رهف اي اللي عملتيه ده

رهف انا مش عايزه نونه جديد انا مش بحبه

ليل بعصبيه ايه اللي بتقوليه ده

عشق . اهدي يا ليل

عشق طاب انتي كده مش بتحبي النونه

رهف عشان انتي هتحبيه اكتر مني انتي وباب وهتكرهوني انا

ليل مين قالك الكلام ده

كانت امنه واقفه فرحه كثيرا

ولكن توترت عندما سال ليل الطفله

رهف وهي تشاور علي امنه خالتوا امنه هي اللي قالتلي

ليل بعصبيه وامسك ذراع امنه وقام بلويه خلف ظهرها

ليل انا سكتلك كتير بس انتي مبتفهميش بالذوق

وصفعها ع وجهها+

عشق ليل كفاية كدة رهف خايفة

نظر ليل الي صغيرته وقال لامنة

اطلعي ع أوضتك يلاااااا

ذهبت امنة الي غرفتها وقد زاد كرهها لعشق اكثر

ليل رهف حبيبتي مش انتي بتحبي ماما عشق وبابا

رهف اه

ليل / وبرضه عشق وليل بيحبوكي وبعدين مين الكبير انتي ولا نونو

رهف انا

عشق يبقي انتي الكبيرة واخنا بنحبك انتي لأنك جيتي الاول فهمتي

رهف ببراءة آة

ليل يلا بقي ياقمرات احهزوا عشان نروح للدكتور

         (تسريع ف الاحداث )


تزوج اخمد من ياسمين

وقد حمدت ربها ﻷنه عوضها بزوجها احمد


وقد قررت أن تنسي كل شيء حدث معها

اما قمر اخت ليل قد ولدت وانجبت طفلين مالك ومليكة

اما عشق قد علمت بأنها حامل بتؤم ولد وفتاة

وهي الان ف شهرها الخامس

اما امنة  يزداد كرهها لعشق

والان وقد نر شهرين ايضا لن يحدث شيئاً جديد

غير هرمونات الحمل لدي عشق التي تجنن ليل وقد تقوم في منتصف الليل وتطلب منه ان يحلب لها طعام

وووووو

استو

الفصل 30 ماقبل والأخير.+

بسم الله الرحمن الرحيم

وهقد مر شهرين

واصبحت عشق ف شهرها السابع

والكل يزداد اهتماما بها

في حوالي الساعة الثانية عشر

ينم ليل وعشق

افاقت عشق وهي تشعر بالجوع

عشق ليل ليل

ليل اي ياعشق نامي

عشق انا جعانة عايزة اكل

ليل ماشي ياحبيبتي روحي هاتي اكل من تحت

عشق ياليل انا تعبانة قوم انت هاتلي

ليل ياحبيبتي ماانتي كلتي قبل ماتنامي

عشق اديك قولت قبل مانام

دلوقتي انا صحيت

وعايزة اكل

ليل قايم اهو قايم عشان عارف مفيش فايدة

عشق تشكر ياخوي

ليل ف سره داكي خوتة تخوتك ياشيخة

ذهب ليل واحضر طعام لها

ثم تناولته عشق وذهبت الي النوم سريعا


ليل انا خايف اتاكل وانا نايم جمبها

اهو يلا توكلنا علي الله

في الصباح1

فاقت عشق وكان ليل قد فاق

عشق ليل انت صحيت امتي

ليل صاحي من نص ساعة تقريبا

عشق طاب مصحتنيش ليه مش يمكن جعانة

ليل انا شهر كمان وهعلن افلاسي

عشق وانا ذنبي ايه يعني

ماولادك هما اللي بياكلوا

ليل وهو انا قلت حاجة انا نازل لشغلي لحسن اموت

نزلت عشق الي الاسفل

وقد جاءت والدتها لها

وكان قد رحل ليل الي شركته

صفاء عاملة اي ياحبيبتي والكتاكيت اللي ف بطنك عاملين ايه

عشق كويسة ياماما بس هما تعبني شوية

صفاء استحملي يابنتي

عشق مستحمله والله لولا كدة كنت طلعتهم رميتهم وخلصت

صفاء وهي تضحك كله بيقول كدة لكن الضنا غالي وميهونش عليكي .

عشق فعلا ياماما كله يهون فترة وهتعدي

ثم قالت عشق للخدامة سعاد

لوسمحتي ياطنط سعاد هاتي كوباية عصير وقطعتين كيكة

سعاد حاضر ياست هانم

صفاء في ايه ياعشق

عشق ايه ياماما خضتني

صفاء اي يابنتي دي رابع كوباية عصير هتشربيها والكيكة برضه اي

دة انتي حتي معزمتيش عليها

عشق باحراج ها معلش ياماما استني هخليها اتجبلك

صفاء ﻷ يابنتي انا ماشية بس انتي خفي شوية عشق حاضر ياماما سلام

في غرفة

امنة وجدت هاتفها يرن برقم غريب

امسكته وقامت بالرد

امنة الو مين

الشخص تؤتؤ معقول نسيتي بالسرعة دي

امنة سامر ازاي مش انت مت

سامر ههههههه ﻷ ياحلوة انا مامتش اسمعي بقي كويس جوزك المصون خسرني شركتي

بس الغبي مايعرفش اني معايا شركة

بس مش بااسمي

المهم ياحلوة عايزين ننهي اللي بدأنا

وانا عرفت ان عشق حامل

امنة ايوة صوح

سامر يبقي ده هدفنا

امنة تقصد ايه عاد

سامر اسمعي كويس .........

امنة خلاص فهمت هعمل اكدة وربنا يستر

ولكن قد سمعها شخص ولكن

ولكن لن يفهم بالظبط المكالمة

جاء ثاني يوم وهو موعد رجوع ليل

هاتف ليل عشق واخبرها بأن تجهز حتي يذهبوا للمتابعة لدي الطبيبة

لانهم سيرحلون ع طول

قد جهزت عشق نفسها وكانت نازلة الي الاسفل

عندما هاتفها ليل وقال لها انه قرب ع الوصول الي البيت

كانت عشق نازلة وكان الجميع بغرفهم

عشق وهي نازلة من علي درجات السلم

لم تستطع التماسك بسبب الشئ الذي اسفلها

عشق اااااااااااااااه

صرخت عشق عندما وقعت من ع درجات السلم

فذلك الوقت

دخل ليل ورأها

ليل عشششششق

ونزل الجميع ايضا ع اثر الصوت كانت

عشق مستلقيه ع اخر درجات السلم والدماء منتشر حولها

حملها ليل وذهب الي المستشفي

وصل سريعا ليل

ليل ترولي يابهايم ياللي هنا

احضرله ممرض واحدة

ثم ادخلوها الي غرفة العمليات

انتظر بعد الدقائق وهويري الممرضين يسرعون بأكياس من الدماء

ليل وهو يمسك بيد الممرضة

ليل هي كويسة وليه الدم ده

الممرضه لوسمحت سبني دلوقتي المريضة نزفت ومحتاجة دم

وذهبت الممرضه سريعا

وقد حضر عبدالراضي ومصطفي ونادية

عبدالراضي اي ياولدي

ليل مش عارف مش عارف

مصطفي اهدي يابني

عبدالراضي خير ان شاء الله

مر ساعتين

واخيرا قد اطفئت المبه الحمراء الذي تتدل ع الانتهاء

ثم رأي الطبيبة وهي تخرج

ليل حصل اي

عبدالراضي طمنينا يابتي

الطبيبة للاسف ........

وووووووو

استوب

الاخير ج2

بسم الله الرحمن الرحيم

وقفنا عندما خرجت الطبيبة

عبدالراضي طمنينا يابتي

الطبيية للاسف

المدام كانت حامل بتؤم

واحنا قدرنا ننقذ طفل والتاني توفي

والطفل دلوقتي هينتقل للحضانة

ليل بالهفة وعشق

الطبيبة المدام بخير بس هتفضل تحت الملاحظة

اربعة وعشرين ساعة وبعدها ننقلها اوضة عادية

ليل عايز اشوفها

الطبيبة مش هينفع اول ماننقلها اوضة عادية

تقدر تشوفها

عن اذنكم

عبدالراضي يلا يابني تعالي شوف ولدك اللي توفي عشان الدفنة.

ليل مش هيدفن غير لم تفوق عشق وتشوفه

عبدالراضي طاب تعالي نشوفهم

ليل يلا

ذهب الجميع ولقد علم ان نوع الطفل الذي توفي فتاة

والذي ف الحضانة ولد

ومر اليوم سريعا

وقد نقلت عشق الي غرفة عادية

دخل ليل اولا لها وقد رأت الطفلة التي توفي

وانهارت واعطاها الطبيب حقنة مهدئة

وتم دفن الطفلة

ومر اسبوعا ايضا والان موعد العودة الي البيت مع الطفل الجديد

فرحت عشق كثيرا علي هذا الطفل الذي يشبهها ولكن بعيون ابيه

دخل البيت والكل فرح ورحب بهذا المولود

وجاء ايضا عائلة والد عشق

ليل بما ان الكل ما تجمع هنا

عايزين بقي نعرف ياعشق انتي وقعتي ازاي

عشق حاضر

انا كنت نازلة ومبصتيش اي اللي تحتي

بس فجأة مقد رتش اتماسك ووقعت

ليل واي الخاجة اللي كانت ع سلم

عشق بلي

امنة سريعا ايوة انا شوفت رهف وهي بتلعب بي. ...ااااااااااه

لم تكمل جملتها ف لقد تلقت صفعة من ليل

عبد الراضي بحدة ايه اللي عملته ده ياولد

وهنا جاءت سعدية والدة امنة

سعديه وه انت كيف تمد ايدك علي بيتي دي مرتك وبت عمك

ليل قصدك طلقتي ايوة انا جبت وراق طلاق ووقعت عليهم فاضل هي

لاني مستحيل اخليها ع ذمتي بعد ماقتلت بنتي

عبدالراضي ايه اللي ع تقوله ده ياولدي

ليل سعاد ياسعاد تعالي هنا

سعاد ايوة

ليل احكي ليهم

سعاد حاضر

انا اول ماجيت وانا براقب الست امنة وسمعتها وهي بتحكي مع شخص بس مفهمتش كويس

وبعيديها شوفتها وهي ع تاخد البلي من اوضة رهف الصغيرة وحطته ع سلم وشوفت ازاي وقعت الست عشق .

ليل سمعته دة كمان المدام مش لوحدها بتكلم الاستاذ سامر المهدي

اللي قالوا عليه مات بس هو غبي جدا لاني بعت شخص يراقبه وجاب رقم تليفونه كمان

والخطه المتفقين عليهم متسجلة وهو دلوقتي اتحبس ف السجن

اكراما لعمي انا مش هحبسك بس انتي طالق

ومش عايز اشوف وشك تاني

وغصبها بان تمضي ع الاوراق

وذهبت مع والداتها

في منزل امنه


سعديه مقلتيش ليه ع الحيلة دي

وهنا جاء اخوا امنة اسمعي كويس ياامنة اول ماتخلص عدتك هجوزك

امنة انت بتقول ايه انا مش هتجوز تاني

ياسر. بحدة تتجوزي كفايه عاميلك الكحلة اللي عملتيها

انهارت امنة من البكاء

اما عند عشق وليل

ليل كان يلاعب طفله

عشق ليل احنا مسمناش الولد لحد دلوقتي

ليل مين قال كدة انا سميته اسر

عشق بجد حلو جدا الاسم ده

ثم ادمعت عينيها

وضع ليل الطفل ع سريره

ليل عشق انسي وكغاية معانا رهف واسر

وبعديها ياستي هنعوضها

تعالي طدة بقي

وحملها وذهبوا الي عالمهم الخاص

وتمر الايام سريعا

وقد تزوجت امنة من شخص يبلغ من العمر الاربعون عاما ومتزوج اثنتان

في منزل امنة الجديد

ضرتها يلا ياحلوة قومي وضبي البيت وحضري الاكل

امنة ومتقوميش ليه انتي

الضرة التانية وه انتي كمان ع تردي شكلك متربتيش زين

وقد انهالوا عليها بالضرب وبعد ذلك

قامت بالعمل كله

(* ماكان من الاول بدال العلقة السخنة دي *)


والان تمر الايام وعشق وليل سعداء مع طفلهم ورهف

ولم يفرقوا بينهم

وامنة وسامر قد اخذوا جزاتهم

والان وقد مرت ثلاث سنوات

ورهف تبلغ 6 سنوات

واسر 3واولاد قمر ثلاث

والان وقد انجبت عشق طفلان

ايلا واياد يبلغون شهر فقط

ومازال سامر ف السجن

وامنة تعامل معاملة الخدم

اما ياسمين معها طفلان هما جاسر وايتن

*******************************


البعض منا يختار الطريق الاسهل مثل ياسمين

والبعض الاخر يختار طريق الانتقام مثل سامر

والبعض الاخر يختار الكره والحقد مثل امنة

ولايرضون بما كتب الله لنا

وهذا كله من اجل المال

ولكنهم يحب ان يعلموا انهم كما اتوا الي هذه الدنيا سيرحلون

فعشها بحلوها ومرها

وارضي بما كتب الله لك


تمت بحمد الله


بحب اشكر كل شخص دعمني وعلق ولوتعليق بسيط بشكركم

من كل قلبي كلامكم بيفرحني جدا


دمتم بخبر



تعليقات

التنقل السريع