رواية شهد الجزء الثاني البارت 5-6-7بقلم نورا
رواية شهد الجزء الثاني البارت 5-6-7بقلم نورا
5
عاد سلطان الى المنزل بوقت متأخر لتمثل شهد النوم بسرعه .تنهد بضيق وجلس بجانبها..ازاح خصلات شعرها عن وجهها..وتاملها بحب حرك يده بنعومه على وجنتيها وانتقل الى شفتيها ثم انحنان ليقبلها برفق..قبل متفرقه..
لتنهض الأخرى وتبتعد..
سلطان: مالك شفتي عفريت
شهد صمتت لتصدم برؤيت كفه ينزف دماً..
شهد بلحظه نست كل غضبها منه لتقول بخوف عليه: سسسلطان يدك مالها..
سلطان نظر الى يده :مفيش حاجه خفيفه
شهد : بس انت شكلك تعبان قوي..
سلطان مسح وجهه بتعب: انا كويس ياشهد متقلقيش…
شهد : كويس كيف ويدك تنزف انت تعاركت مع حد .
سلطان :مفيش تقدر تكملي نومتك..اني هروح اغسل يدي وخلاص.
شهد بقلق وضعت يدها على يدها تتحسس جراحه ..
شهد :ايه اللي عمل فيك اكده..
سلطان : اني كويس اهاه..متخفيش
شهد بدموع :لالا انتي مش كويس قوم هنروح المشفى..
سلطان : بتخافى عليا ياشهد…
شهد…
سلطان : اني عارف اني غلطت بس انتي كمان زودتيها معايا وانا متحملتش..انتي عارفة اني مبحبش ازعلك واصل..
شهد….
حاولت النهوض ليجلسها بجانبه : اني مقدر اللي انتي فيه ياشهد وحاسس باللي حساه بس انتي كمان قدري ظروفي..اني عشان سليم اضحي بروحي كمان..
شهد بدموع: بس كنت تقدر تعمل اي حاجة ومتتجوزهاش..اني مش قادره انسى شكلك و انت واخدها بحضنك ياسلطان..
سلطان : منتي عارفه والكل عارف اني مبحبهاش وولابطيقها وكل اللي عملته عشان سليم .. انسيها ومتخليهاش توصل للي هي عايزاه وتفرقنا ..
شهدببكاء وشهقات :انت ضربتني يا سلطان بدل متتاسف عاللي عملته..ضربتني..
سلطان بضيق :منتي عندتي معايا ووقفتي بوشي بقولك اقفي مبترديش عليا...بالوقت اللي اني اني كنت تعبان ومخنوق ومش طايق روحي..لا وتقوليلي مش طايقاك كلمتك دي وجعتني قوي..
شهد:....
سلطان امسك يدها : اني متعودتش حد ميسمعش كلمتي وانتي زودتيها قوي..وبتعندي معايا كمان
شهد….
سلطان : شهد
نظرت اليه بضيق..
سلطان تنهد بضيق : اني هخليكي تروحي بيت ابوكي مش انتي عايزة اكده.
بس تروحي تقعدي كمن يوم ترتاحي فيهم وهجيلك اخدك ولحد مااجي اخدك فكري كويس وبعدها ..لو عايزه تتطلقي .مش هجبرك تفضلى معايا.. بس اني مش شايف روحي عملت حاجه تستاهل كل ده...قومي نامي دلوقتي والصبح من النجمة هوديكي بيت ابوكي..
لم تستطيع قول شيء نهضت بضيق تشعر بالاختناق وغصة..اتجهت الى سريرها بصمت وحاولت النوم..
أما سلطان اتجه الى الشرفة يدخن بشراهه متجاهلا جراح يده ويفكر في شيء ماا…
*****
صباحا عند فايق وعيشه..في طريق العوده
عيشه : يعني اهلك مش هيخدوا على خاطرهم اني هعدي على اهلي الاول..
فايق : متشيليش هم مش بتقولي اهلك وحشوكي .
عيشه :ايوا ..
فايق :يبقى هخدك تقضي اليوم عندهم وبالليل هعدي عليكي ونروح بيتنا.
عيشه تشبثت بذراعه :ربنا يخليك ليا يارب وميحرمنيش منك..
فايق بحب :ويخليكي ليا…
وصلت عيشه منزل والدها وسط الترحيب والاحتفال بهما ..لكن مازالت والدت عيشه لاترغب بفايق زوجا لابنتها..استاذن فايق واتجه الى منزله..
اما عيشه جلست مع والدتها تسالها عن اخبارها ..
سعديه: مش كنتي صبرتي شويه اهاه بكري امه بتدورله على عروسه ..بس انتي بختك مايل..
عيشه بصدمه : بكري هيتحوز ليه وهدى عملت ايه..
سعديه بشماته :لا هدى حكايتها حكايه..اصلها سابت البيت عشان طلعت مبتخلفش..او الاصح عمتك كرشتها..
عيشه بضيق : انتي بتقولي ايه يمه وعمتي عملت مع هدى اكده ليه..
سعديه :عشان عايزه تشوف عيال لابنها وحيدها..يابت الهبله لو صبرتي شويه كنت جوزتهولك بدل فايق اللي فرحانه بيه ده..
عيشه :متقوليش عن فايق حاجه عفشه يمه ..فايق احسن حاجه حصلتلي بالدنيا ده كلاتها وان كان على بكري ربنا يوفقه ويرزقه باللي فيه الخير..
سعيديه :عبيطه يبت بطني اني عارفه انتي طالعه لمين هبله اكده..
عيشه نهضت بضيق :بطلي كلامك ده يمه والله لو مبطلتيش لاتصل على فايق وقوله يجي ياخدني..
سعديه :اتوكسي اقعد عشان يقول البت رامي روحها عليا..
عيشه :لا يمه فايق مش اكده..وبعدين اني مراته ارمي روحي عليه ليه
سعديه بغيظ :اقعدي يابت عبدالله اتكتمنا اهاه ..
****
سلطان: جاهزه ياشهد..
شهد اومات براسها اقترب منها سلطان بود وحب رفع وجهها ونظر الى عينيها
ليقول بهمس :.فكري كويس واعرفي اني مش عايز اخسرك ولا عايز اجبرك على حاجه..
شهد اومأت براسها بغصه اقترب وقبل شفتيها لتبتعد الاخرى..
سلطان جذبها اليه واحاط خصرها بحب:.اني عايز اشم ريحتك .. عايز اشبع منك ..مش هعمل حاجه ليعود ويقبلها بحب امسك خصلات شعرها واستنشقها بعمق ثم دفن وجهه بعنقهأ وتاه برائحتها حتى شعرت الاخرى بالضعف لتبتعد عنه قبل ان تستسلم له..
شهد بارتباك: مممشش ههنرووح..
سلطان حاول منع نفسه عنها مسح شعره ليقول: ايوه هنروح يلاا..نزل وهي تتبعه ودعت شهد الحجه نعمه التي اخبرتها بان تعود بسرعه وغادرت مع سلطان..
في السيارة..
كانا صامتان لم يتفوه احدهم بكلمة يسترقان النظر لبعضهما بين الخين والاخر .
ليعلن هاتفه عن وصول مكالمه..اجاب سلطان وكان بكري.
سلطان: ايوه يابكري..
بكري: هتسافر ميته ياسلطان..
سلطان :كمان ساعتين وهسافر متقلقش هوصل عالوقت..
زادت ضربات قلبها هل يعقل بانه سيسافر ولما لم يخبرها..
بكري: مش هتغير رايك وتسيبني اجي معاك..
سلطان نظر اليها وهو يرى الضيق واضح عليها ليقول لبكري :لا ياود عمي انت عارف لزمن اروح لوحدي..
بكري: براحتك طب هاجي اوصلك..
سلطان :لا مالوش لزوما هعدي البيت اخد هدمتين واروح متتعبش روحك..
بكري :بس ياسلطان..
سلطان :خلاص ياود عمي قولتلك مالوش لازمه..
بكري بقلة حيله :ماشي ترجع بالسلامه ..
سلطان :الله يسلمك..
اغلق الهاتف واوقف السياره امام منزل منصور وانتظرها تنزل لكنها لم تتحرك..
سلطان: مش هتنزلي ياشهد غيرتي رأيك..
شهد بتوتر: هتسافر ليه..
سلطان :شغل..
شهد :مقولتليش يعني..
سلطان :ليه وده يهمك بايه..
شهد بضيق من طريقته معها : لا ميهمنيش ..لتنزل لكنه امسك يدها لتنظر اليه
ليقول بهمس: هتوحشيني..
شهد ابعدت نظرها عنه بضيق ….
تنهد الاخر وابتعد عنها :وقال اشوفك على خير..
نزلت من السياره.ووقفت امام منزل والدها تراقبه وهو يبتعد بسيارته..
*****
عند بكري..
بكري :ماشي يمه هغير وانزل عشان نروح للجماعه..
هاله بسعاده :دنا نقتلك عروسه كيف القمر يابني والله اول ماهتشوفها هتحبها طوالي..
بكري ابتسم باختناق :ربنا يقدم اللي فيه الخير يام بكري..
صعد الى غرفته وهو يرى هدى بكل مكان بهذه الغرفه..
بدل ثيابه واراد النزول..
لتأتيه مكالمه من رقم غريب اجاب ليصدم مماسمعه..
بكري انتي بتق لي ايه هدى..
……
نزل الدرج بسرعه ليقول : لا لا اني مسافة السكه وجاي لكم ليغلق الهاتف ..وتوقفه والدته على فين يابني..
مش وقته يمه مستعجل ..
يابني الجماعه مستنيينا ..لكنه اكمل طريقه بسرعه ..على امل جديد برؤية حبيبته لكن...
يتبع….
رباب: يبقى انتي مش بتحبيه وعايزاه يزهق منك ومن دلعك عاد..
شهد : انتي بتقولي ايه..
رباب :اللي بيحب يسامح حتى لو ماقدرش ينسى سامحيه ومع الوقت هتنسي
شهد بغصه :انتي بتقولي اكده يارباب.
رباب باختناق :بصي اخوكي محدش ضربه على يده وقله يتجوز ..اتجوز من كيفه وخلف كمان بس مقدرتش ابعد عنه عشان بحبه .. بحبه ومش قادره على بعاده عني اني مقدرش اعيش حياتي بعيد عن همام.
شهد: هو انتي مش سامحتيه يارباب.
رباب :سامحته حاجه واني انسى حاجه تانيه اني مقدرتش انسى انه اتجوزز عليا ..بس سامحته عشان مش هقدر اتخيلي روحي مع حد غير همام ..اني من ساعت مافتحت عيني معرفتش غيره .
همام اول راجل بحياتي اول حد قلبي ماله او حد حبيته اني تخليت عن كل حاجه حتى عارضت ابوي واهلي واتجوزته مش هقدر اعيش من غيره مش قادره اتخيل روحي بحضن راجل تاني ..
شهد :انتي كاتمة كل ده بقلبك.. ..
رباب :مسحت دموعه لتكمل بغصه بلاش تعندي ياشهد وتخسري جوزك...وتخسري الراجل اللي حبك وحبيتيه..
كفايه جوزك شاري خاطرك ومش عايز يزعلك..كفايه عليه اكده كفايه عشانك يا شهد عشان بكره صدقيني هيتعب من قد مصبر..كل حاجه ليه حد.. حتى الصبر. ..اني بقولك سامحيه ومع الوقت هتنسي
شهد..
رباب اني هقوم اشوف العيال وانتي فكري كويس ومتخسريش جوزك…ومتزعليش من عمي منصور عشان عمل كل ده عشانك
******
في المشفى في احدى الغرف ..كانت هدى غارقه بالنوم تحت تأثير المهدئات
بكري جلس بجانبها على السرير بقلق يمسد شعرها بحنان انحنا وقبل جبينها وخديها واستنشق رائحتها التي اشتاق اليها..اغمض عينيه يتنعم بقربه من هدى التي اسرته.
وبداخله غصه عندما علم بأنها خسرت جنينها وتمر بأزمة نفسية بسبب ذلك ..فقد اتصلت به حنان واخبرته بكل شيء ..يشعر بالألم على زوجته وحبيبته كيف بوسعه مساعدتها والتخفيف عنها.
اخبرته الطبيبه أنه يجب الاعتناء بها جيدا فهي تمر بأزمة نفسيه سيئه جدا.
لذلك قرر ان يفعل شيء لها ينسيها كل مامرت به.
********
بعد شهران من غياب سلطان كانت شهد تتحرق شوق للقائه لكنها تكابر فهو لم يتصل بها ابدا ولم يعود من سفره المفاجأ بعد. كانت كل يوم تنتظر عوته تمسك هاتفها تنتظر اتصال منه لكنه لم يعود او يتصل ابدا لتشعر بالاختناق وظنت بانه نسيها.
همام: انت مش هتقول لشهد يابوي ..
منصور: لا يابني احنا نروح نتطمن على سلطان الاول وبعدها نقولها..
همام :بس يابوي دي مراته ولازمن تعرف..
منصور:يلااا ياهمام عايزين ننزل مصر ونشوف الراجل
همام : بس يابوي..
منصور بحده :مبسش ياهمام ويلاا بينا..
كانت شهد تستمع لما يقولونه لتسرع الى والدها بقلق وخوف سلطان حصله حاجه يابوي..
منصور..
شهد: همام قولي ياخوي سلطان كويس مفيهوش حاجه عفشه..
همام: متقلقيش ياشهد هو بخير بس اتعارك مع حد بمصر واتضرب بسكينه..
شهد ضربت على صدرها بهلع يامصيبتي طب طب هو هو كويس كويس ياهمام انطق ياخوي طمني..
منصور: كويس متخافيش يابتي احنا هنروح نشوفه يلا ياهمام
شهد :اني هجي معاكم..
منصور :تجي فين مش كنتي عايزه تتطلقي..
توقفت والدموع في عينيها فكلمة والدها اوقفتها شلتها هل حقا سيطلقها من سلطان
هل حقا لن يكون لها الحق برؤيته اللاطمئنان عليه.. وقلبها الان يتمزق خوفا على سلطان..
همام :يابوي دي خلافات بتحصل بين الراجل ومراته وبعدين مش وقت الكلام ده ..لينظر الى شهد يلاا ياشهد اجهزي بسرعه عشان منتتأخرش..
شهد نظرت الى والدها برجاء ..الذي يرى الخوف والدموع بعينيها ليقول بقلة حيله ماشي بس بسرعه..
اسرعت شهد لتجهز ..
همام :انت بتعمل فيها اكده ليه يابوي حرام والله
منصور :بلاش كتر كلام وخلينا نسبقها عالسياره.
همام :بضيق حاضر يابوي حاضر..
******
عند هدى وبكري
بكري استيقظ من النوم ووجدها غارقة بالنوم تنهد بتعب فهو حقا عاني كثيرا معها في الفتره الاخيره..قبل جبينها ونهض الى الحمام..
استيقظت الاخرى ولم تجده لقد اشتاقت لغرفتها كثيرا للمنزل حتى لهاله ..اليوم الاول لها في المنزل بعد عودتها فقد اخذها بكري في رحله علاج قامت بها مع بكري ..
خرج بكري ليجدها مستيقظه ابتسم بحب..
بكري : صباح الخير
هدى : صباح النور
بكري: يلاا اجهزي عشان ننزل.. امي مش عارفه انني رجعنا لسه.
هدى بقلق حاضر..
بكري جلس بجانبها وامسك يدها : مالك ياهدى في حاجه مضيقاكي..
هدى :لا ابدا..
قبل باطن كفها :اومال بتفكري بايه من ساعت ماعرفتي اننا راجعين البلد حالك اتقلب..
هدى: مفيش يابكري اني هجهز واحصك انزل انت..
بكري: لا ننزل مع بعض..امي هتتبسط قوي برجوعك ..انتي عارفه هي بتحبك قد ايه..
هدى بضيق :معلش يابكرى انزل واني هحصلك..
بكري :ماشي ياهدى بس متتأخريش..لينهض ثم يعود.للجلوس..
بكري: هدى..
هدى نظرت اليه…
بكري: انتي مش هتبعدي تاني مش اكده..
هدى…..
بكري: سكتي ليه..
هدى :مفيش يابكري بس اني مقدرش ابعد عنك صدقني الفتره اللي بعدتها عنك عدت كنها سنين متقلقش مش هقدر ابعد عنك تاني…
اقترب منها وقبله بحب وشوق ليعتليها ..همست له بببكري خليينا ننززلل.
بكري بنفس الهمس.مش دلوقتي ..وووو
*********
بعد فتره وصلت شهد مع عائلتها الى المشفى..
همام :انزل يابوي انت وشهد اني هركن العربيه واحصلكم..
اسرعت شهد مع والدها..الى سلطان ..اما همام تبعهما ليصطدم بشخص ما .
همام: متاخذنيش ليصدم باميره امامه..
همام بصدمه :اميره..
اميره ….
********
شهد اسرعت ودخلت الغرفة لتجد فتاه جميله تجلس بجانبه وتبكي..شعرت بالغيره وهي ترى تلك الفتاه تمسك بيده..
اسرعت اليه دون وعي لتهمس سلطان...سلطان انت كويس..
الفتاه: متخفيش كويس بس نايم عشان تاثير الدوى..
رمقتها شهد.بنظرات حاده وارادت التحدث ليقاطعهم دخول والدها.
منصور : عامل ايه دلوقتي يابتي..
الفتاه : كويس ياعمي متقلقش..
منصور نظر لابنته التي ترمق تلك الفتاه بنظرات غامضه ليقول محاولا طمئنتها :دي هنا اخت سلطان ياشهد..
شهد صدمت للحظه هي تعلم بان لديه اخت اسمها هنا لكنها تعلم بانها مهاجرة مع زوجها ببلاد الغرب ولم تاتي الى هنا ابدا..
هنا بابتسامه :انتي شهد مرات اخوي..
اومأ براسها بحرج .
هنا :والله عرف ينقي مشاء الله عليكي..
منصور :الحكيم قالك ايه يابتي ..
هنا: بيقول انها جت خفيفه الحمد لله..
منصور :طيب حصل ايه ومين اللي عمل اكده..
هنا نظرت الى الارض بحرج ..شعر بها منصور ليقول محاولا تدارك الامر: طيب اني هروح اشوف همام وراجع..
اومأت هنا براسها ونظرت الى شهد التي تبكي . لتقول: متخفيش هو كويس صديقيني
شهد لا تسمع اي شيء عينيها مثبتتا على سلطان كم اشتاقت اليه شعورها بانها ستخسرها جعل كل تلك الحواجز بينهما تنهار ..هي حقا تحبه ولن تتخلى عنه ابدا مهما حدث…
هنا : شهد شهد..
استيقظت شهد من شرودها ومسحت دموعها : متأخذنيش مكنتش سمعاكي…
هنا: اني هروح اقعد براا وانتي افضلي معاه هنيه..هو كمان نص ساعه ويفوق..ماشي..لتغادر .
شهد جلست بجانبه على السرير وووو…
يتبع...
جزء ثاني 7
اميره : همام انت رجعت من السفر مييتا.
همام : مالكيش صالح وانتي بتعملي هنيه ايه….
اميره : اني بشتغل هنيه ممرضه .
همام :اهاه ربنا معاكي .. ليكمل طريقه لكنه أوقفته همام انت مش عايز تكلمني اياك…
همام : مفيش بينا كلام يابت الناس ربنا يسهلك..
اميره :بس انت مش كنت سامحتني..
همام : احنا مفيش بينا كلام يابت الناس
اميره :بس ياهمام انت..
همام :اني ايه اني سامحتك عشان كنتي عيله يتيمه تشتغل مع امها بالمزرعه سامحتك عشان امك الغلبانه غير اكده مكنش هيكفيني روحك امشي بطريقك يابت الناس ومالكيش صالح بيا وانسيني خالص..
اميره بدموع : ياااااه لدرجادي بتكرهني ياهمام .
همام :وانتي اللي عملتيه بيا قليل اياك…..
ظلمتيني بحاجه عفشه مكنتش عارف اقول ايه ..وهما بيقولولي العيله الصغيره اللي بالاعبها وشايفها كيف اختى تتهمني بأني اعتديت عليها..انتي فضحتيني بالبلد كلاتها حتى ابويا شك بيا لو مكنتش ليلتها سهران مع صحابي وولاد البلد وبرووني وقالوا لاهل البلد اني كنت معاهم مكنش في حد هيصدقني..اني تغربت مشفتش ابني اول ماتخلق سبت مرتي وهي لسه عروسه وابني ربي واني بالغربه وكل ده بسببك ..وعايزاني لما اشوفك يبقى عادي ..لا اني لو اطول مالمحش ظلك كنت عملتها..
اميره :اني عملت اكده عشان بحبك..
همام : بعد كل اللي حصل انتي مش ندمانه .
اميره :ندمانه ندمانه وقولتلك قبل اكده اني ندمت والله كنت عيله وإيمان مرات ابوك هي اللي قالتلي اعمل اكده عشان تتجوزني..
همام : خلاص كفايه مش عايز اسمع حسك ليغادر نادت خلفه لكنه لم يجيبها واكمل طريقه ..
أما هي فقد عادت شرارة الحب تشتعل بصدرها مذ راته فها هو همام حب طفولتها حبها الوحيد.
*********
هاله : على فين يا بكري
بكري: هنزل مصر..
هاله :بالوقت المتأخر ده ..حصل حاجه..
بكري : سلطان تعب شويه وبالمستشفى يمه واني لازمن اروحله.
هاله بخوف :هو كويس يابني ..
بكري :ايوه يمه اني معرفتش الا من شويه..عوض بلغني ويقول انه بقى كويس..خدي بالك من روحك يمه ومن هدى قبل جبينه واخذ معطفه من يد هدى وقبل جبينها ايضا..
هدى : ربنا معاك
هاله :خد بالك من روحك يا بني واني هاخد هدى ونروح عند الحجه نعمه ..
بكري: ماشي يمه..وغادر ليترك هاله مع هدى..
هدى بحرج: اني هطلع اجهز..
هاله: استني يابتي..
هدى..
هاله اقتربت من هدى لتقول : اني عارفه انك واخده على خاطرك مني..
هدى :لا يمه متقوليش اكده ما عشت ولا كنت ..عشان ازعل منك..انتي امي اللي دارتني وخدتني بحضنها بالوقت اللي كنت لوحدي بيه ..اني مش هنسى فضلكم انتي وبكري عليا لحد ماموت
هاله :بعد الشر عنك يابتي اني مكنتش عايزاكي تبعدي وتهملينا اكده ..اني كنت بس لتبكي وتحتضنها هدى وتبكي ايضا..
هدى بشهقات :اني عارفه انك عايزه تشوفي عيال بكري ..واني معرفتش افرحك بعياله..عشان اكده مشيت وسبتكم ..مشيت عشان بكري يتجوز..اني لوفضلت هنيه وشفت بكري يتجوز قدام عيني مكنتش هتحمل يمه..والله مكنتش هتحمل..
هاله: اني والله بحبك يابتي بس كنت عايزه اشوف عيال بكري والله معرفتش انك هتمشي وتسيبينا اكده . بس ربنا ماردش يابتي.. ربنا يفرحني بولادكم يابتي..
هدى :يارب يمه يارب
********
كانت شهد تمسح شعره بحب..
فتح عينيه ليجدها أمامه ابتسم بتعب شهد ايه اللي جابك هنيه..
شهد :اكده ياسلطان تخضني عليك..
اعتدل سلطان بجلوسه على سريره : اني لو عارف اني هشوفك قريبه مني اكده كنت انطعنت من زمان..
شهد: متقولش اكده بعد الشر عليك..
سلطان :وحشتيني .
نظرت الى الارض بحرج..
سلطان: انتي عارفه اني تعبان قوي عشان اخف عايز منك حاجه..
شهد :عايز ايه ..
سلطان :قربي عشان اقولك .
اقتربت منه ليهمس لها عايز حتة من التوت البري..
ابتسمت بخجل لتبتعد وتقول : أما تخف..
سلطان امسك يدها ليقربها منه بتذمر وتعب : لا دلوقتي انت ممكن تغيري رأيك...بعدين
شهد بضحك : بس بقى ابوي هنيه ممكن يخش علينا ..
سلطان :ماليش دعوى تعالي هنيه انتي بتبعدي اكده ليه مش شايفاني تعبان ومش قادر..هي بوسه وحده.
اقتربت منه لتقبله قبلة سريعة يلاا بقى كفايه عليك اكده..
سلطان :والله انتى مفتريه يابت منصور.
دخل منصور ليقول: مين دي المفتريه بتي..
سلطان : احم..لا شهد دي ست البنات..
شهد بحرج:همام فين يابوي..
منصور :معارفش طلعت ادور عليه مشفتهوش..
دخلت هنا : عامل ايه دلوقتي ياسلطان ..
سلطان كويس الحمدلله..عوض فين..
هنا :معارفاش ..
سلطان :موبايلي فين..
هنا :معايا اهاه..
اتصل سلطان بعوض وابلغه بان ينهي اجرائات خروجه من المشفى بالرغم من اصرار الجميع على بقائه الا انه فعل مايريد وخرج من المشفى بعد أن فحصه الطبيب واخبرهم انها اصابه بسيطه….وبالفعل تم تخريجه من المشفى وعاد الى منزله بعد ان اخبر عوض بابلاغ بكري بانهم سيعودون مساءً
بعد مرور عشرة ايام..يعيش فيها الجميع بانسجام وتفاهم..
عيشه :فايق اصحى بقى كفايه نوم..
فايق بنوم: خمس دقايق وهقوم..
عيشه بتذمر :قوم بقى بقالي من الصبح بحاول اصحيك..
فايق جذبها اليه وضمها بشده : نامي ياعيشه نامي كفاياكي عاد ..
عيشه بضحك : والله عايزني انام اني كمان دي خالتي هتفرمني قوم بقى..حاولت النهوض لكنه منعها
فايق بحب :خليكي شويه اكده..
عيشه : فايق.
فايق : هممم.
عيشه :انت مش عايز عيال..
فايق ابعد خصلات شعرها بحب : متخديش على كلام امي ياعيشه..لما ربنا يريد هيكون فيه عيال..
عيشه: يعني انت مش عايز..
فايق: مفيش حد.يكره العيال بس لما ربنا يريد اكيد هيرزقنا..
عيشه بابتسامه شددت باحتضانه لتهمس بحب :اني حامل ..
نهض بسعاده :انتي بتتكلم جد..
عيشه بسعاده اكبر:ايوه..
فايق احتضنها بفرحه وخرج.يصيح: يمه يمه يابوي
.همام رباب..
عيشه :اسكت فضحتنا مش اكده..
فايق :لا أكده واكتر .واخيرا هبقى اب..
يتبع..
تكملة االرواية هناااااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا