القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية شهد الجزء الثاني البارت 8-9بقلم نورا

 

رواية شهد الجزء الثاني البارت 8-9بقلم نورا




رواية شهد الجزء الثاني البارت 8-9بقلم نورا


سهام: اني عارفه انك بتكرهيني ..لكي حق مش بلومك ..انتي من ساعت ماجيتي البيت ده واني معكننه عليكي سامحيني ياشهد ..


بقلم نوره عبد الرحمن

شهد : اني عمري مكرهتك بس انتي اللي تجبريني اكرهك ياسهام انتي اللي عملتيه فيا مش قليل..


سهام بندم :عارفه وماليش وش اطلب منك تسامحيني بس انت طلعتي احسن مني..وخدتي بالك من ابني..


شهد :سليم مالوش دعوى بخلافتنا .


سهام بحرج :اني  لما اتصلت فيكي وقولتلك ان سلطان اجوز عشان هما هددوني بابني اتصلوا بيا وهددوني عشان اكده بلغتك طلعوا عايزين يخرجوكي من المكان اللي خفيكي فيه سلطان..


شهد بضيق :الحمد لله محصلش حاجه وسلطان لحقنا انا وسليم..


سهام :يعني انتي مش زعلانه..


شهد : اني مش ملاك عشان اقولك خلاص مش زعلانه..


سهام :يعني مش هتسامحيني..


شهد وهي ترى الندم بعيني سهام : مع الوقت هننسى ياسهام وانتي تفضلي ام سليم ..وسليم ابننا .


سهام :ربنا يجبر بخاطرك.


*******


عيشه بحرج: اني اسفه يافايق والله معرفش امي قالت اكده ليه..


فايق ….بقلم نوره عبد الرحمن


عيشه امسكت يده : فايق انت مخصمني .


فايق : همليني ياعيشه دلوقتي عشان مخنوق شويه..


عيشه :لا مش ههملك يافايق انت زعلان مني مش اكده متخدنيش بكلام امي ..


فايق :يمكن امك معاه حق..


عيشه :معاها حق كيف انت خفيت وبقيت كيف الحصان..بس امي طبعها اكده..متخدش على كلامها..


فايق :اني مش عارف هي مش طيقاني اكده ليه..


عيشه :قولتلك سيبك من كلامها..


فايق بضيق :دي بتعايرني عشان يدي لسه ماخفتش كويس..

بقلم نوره عبد الرحمن

عيشه رفعت يده وقبلتها بحب : لا انت خفيت ويدك بقت كويسه انت عارفه لمسه حنينه بيدك دي تنسيني الدنيا باللي فيها.وتخليني اسعد بت بالدنيا.


فايق نظر اليها لترتمي بين احضانه لتقول بغصه : فايق اني مقدرش اشوفك زعلان أكده ..ويدك خفت انت تقدر تحركها وتشتغل بيها...والرجفة دي الحكيم قالك هتروح مع العلاج..سيبك من امي ومن كلامها..ولو عايز مش هروح لاهلي تاني المهم متزعلش مني. 


فايق اخرجها من احضانه واحتضن وجهها بكفيه : اني مقدرش ازعل منك ياعيشه انتي حياتي كلها..بس امك بكلامها بتوجعني قوي..

بقلم نوره عبد الرحمن

عيشه :خلاص احنا مش هنروحلها تاني


فايق :لا ياعيشه اني مقدرش امنعك من امك..


عيشه :يعني انت مش زعلان مني…


فايق :هو في حد يزعل من روحه..لتحتضنه بشده..


فايق همس لها بحب : اني بحبك قوي..


ابتعدت عنه  ..


فايق ايه بتبعدي أكده ليه ليجذبها اليه ووووو


******


عبر الهاتف 


ايمان : يعني كيف يااميره


اميره : كيف ماسمعتي ياايمان يا اما والله العظيم لانزل البلد وافضحك قدام عم منصور وابنك واخليهم يرموكي رميت الكلاب..


ايمان بخوف : بس همام بيحب مرته ومش هيصدق حاجه عفشه عنيها..


اميره: انت تقدري تخليه يصدق اللي انتي عايزه اني خبراكي زين……


اني عايزاه يرميها ويطلقها عشان بس اقدر ادخل حياته من تاني..


ايمان: بس..

بقلم نوره عبد الرحمن

اميره بتهديد :مابسش معاكي شهر بحاله أن ما نفذتيش صدقيني كل بلاويكي زمان هقولها لجوزك وابنك وإن كان همام سكت زمان عشان ابوه واخوه اني مفيش حاجه تقدر تسكتني انتي فاهمه..


ايمان…..


اميره :متقوليش لنفسك دي عيله متعرفش تعمل حاجه لا  اني كبرت والدنيا علمتني حاجات كتير عشان اكده اسمعي الكلام واخزي شيطاني..


ايمان ……


*********


شهد بقلق: اتاخرت اكده ايه..كنت فين كل ده.


سلطان :  لحقت اوحشك..بقلم نوره عبد الرحمن


شهد : انشغل فكري عليك بقالك كتير خارج مالبيت..


سلطان قبل جبينها :معلش شغل ..


شهد :شغل ايه..


وضع يده على كتفها وصعد متجها الى غرفتهما: هنبدا نتدخل بالشغل كمان..


شهد : لا مبتدخلش بس ..


سلطان بتعب :بس ايه ياشهد ربنا يرضى عليكي اني فارط من تعبي و عايز ارتاح شويه..


ليقول وهو امام باب غرفته :هما الحجه وهنا  فين..


شهد :استنوك  معايا كتير واما اتأخرت راحوا ناموا..


تنهد بتعب: طب ياشهد خشي الاوضه ..واوعي تنامي لحد.مارجع..


شهد :هتروح فين..


سلطان : اعدي على هنا...  دقيقه وراجعلك..


شهد :اجي معاك


سلطان :لا عايزها بحاجه مابينا..


شهد :حاجه ايه


سلطان :مش ملاحظه انك بتسألي كتير ياشهد...يلاا ادخلي استني..


دخلت شهد غرفتها بضيق


اما الاخر اتجه الى غرفة اخته استئذن ودخل..


سلطان :كنت عارف انك مش نايمه..


هنا كانت تحمل طفلتها ذات السنه تحاول جعلها تنام : اهلا ياخويا ازيك ..


سلطان : الحمد لله .انتي عامله ايه .


هنا :الحمد لله..


حمل سلطان الصغيره :حبيبت خالها مغلباكي مش اكده..بقلم نوره عبد الرحمن


هنا : دي هي اللي مالي عليا الدنيا ياسلطان ربنا يرزقكم انت وشهد..


سلطان :يارب..ليكمل حديثه اني رحت اطمنت على جوزك هما بدأ يدوه العلاج وان شاء الله خير.


هنا لدموع : يارب ياسلطان عشان لوجراله حاجه البت هتتيتم وميبقاش ليها حد..


سلطان : متقوليش اكده اني روحت فين..بعدين ان شاء الله ابوها هيخف ويبقى كويس .


هنا :يارب..


سلطان :بس اني زعلان منك كان المفروض تبلغني اول ماتعرفي انه مدمن مش بعد فوات الاون..


هنا بدموع: متلومنيش ياسلطان انا كان عندي امل انه يبطلل الهباب ده..بعدين انت هتفضل شايل حملنا لحد ميتا.

بقلم نوره عبد الرحمن

سلطان :انا اخوكي لومشلتش همك مين هيشيله..


هنا :ربنا يخليك لينا ياسلطان ويفرحك قادر ياكريم..


سلطان قبل الصغيره واعطاها لامها : طب اني هروح ارتاح عشان تعبت النهارده قوي..


هنا :ربنا معاك ياخوي..


********


عند بكري وهدى..


كانت تضع رأسها على صدره تفكر بشيء ما ..وهو شارد الذهن..ويلعب بخصلت شعرها


هدى : بكري ..


بكري: هممم


هدى : تفتكر هنخلف ..


بكري اعتدل وامسك يدها  : ان شاء الله هتبقى احسن ام بالدنيا..بعدين الدكتوره قالت بعد العلاج اللي عملناه الفتره اللي فاتت تقدري تخلفي بس يلزمك فتره كمان.. ..


هدى : اني خايفه يابكري ..


بكري ابعد شعرها عن وجهها بحنان: خايفه من ايه..


هدى :خايفه اني مش هقدر افرحك بالعيل االي انت عايزه..


بكري :ماتخفيش بعدين قدامنا العمر بحاله والطب كل يوم ييطور وان شاء الله هنخلف بدل العيال اتنين وتلاته..انتي بس قولي يارب


هدى :يارب..


بكري شرد بها لثواني ليقول بحب : هو انتي عملتي فيا اكده كيف


هدى :عملت ايه..


بكري :سرقتي قلبي من ساعت ماشفتك.


هدى نظرت الى الارض بحرج ليقترب منها هامسا بصيلي هقولك حاجه..


رفعت نظرها اليها ليقبلها بحب وووووو


*********


عند شهد 


سلطان رفع حاجبه باستنكار عندما وجدها نائمه وقد اطفئت نور الغرفه اشعل الضوء واقترب منها..


سلطان :شهد..


شهد…..بقلم نوره عبد الرحمن


سلطان : شهد مابترديش ليه..بعدين امتى لحقتي تنامي اني سايبك من شويه..


شهد….


سلطان اقترب منها ليصدم ب……


يتبع..


ما لحقت اعمل مراجعه للحلقه اذا في اخطاء بعتذر 

بحبكم 💙

9


سلطان صدم عندما وجدها تبكي : شهد انتي بتبكي ليه..


شهد …


جلس بجانبها وتكلم بقلق: مبترديش ليه..


شهد…


سلطان : حد مزعلك بحاجة.


شهد …


سلطان قومي كلميني مش هتفضلي اكده.


اعتدلت بجلستها ومسحت دموعها لتقول بشهقات: انت مبتحبنيش ياسلطان.


سلطان: انتي بتخرفي بتقولي ايه.. ربنا يهديكي


شهد :ايوه انت بتبعدني عنك .


سلطان : ابعدك عني كيف.


 شهد : دلوقتي لما كنت عايز تروح عند هنا مرضيتش تاخدني معاك عشان متتكلمش قدامي كني وحده غريبه


سلطان تنهد بضيق : انتي زعلتي عشان اكده..


شهد :لا مش بس اكده  كل اما بسألك عن حاجه  بتقولي متشغلش بالك..متشغليش بالك لتكمل بدموع: اومال بشغل بالي بمين مش انت جوزي مش المفروض اعرف عنك كل كبيرة وصغيرة..


سلطان بضيق : اني روحت اتكلمت مع هنا بحاجة تخصها ..وحدها   ماليش الحق اتكلم بيها لاي حد...اني مش عايز اختي تتحرج لما بتكلم قدام  حد حتى لو كنتي انتي..


شهد :وتتحرج ليه ومن ايه..


سلطان بضيق: يووووووه خلاص دي مبقتش عيشه انا هلاقيها منين والا منين ..من غالب والا سلوى ولالا سهام ..ولا اهلي ولاها وانتي كمان جاي تتدلع وتنكدي علي اخر الليل خلاص انا زهقت كفايه بقى كفايه ..


ليخرج الى الشرفه بغضب اخرج علبه السجائر وبدأ يدخن ..


اما الاخرى فقد تناثرت دموعها وشعرت بتعبه وقهرن ولكنها ايضا تريد ان تشاركه همومه ومشاكله…


استلقت على سريرها وحاولت النوم لكنها لم تستطيع تنهدت ولحقت به...كان يراقب النجوم وسواد الليل الحالك قطع شروده شهد وهي تضع يدها على يده نظر اليها بعتاب ثم تنهد ونظر الى السماء..


شهد.انا اسفه والله مكانش قصدي ازعلك..


تنهد بضيق وجذبها اليه وهو يضع يدها على كتفها يجذبها اليه اكثر.:.انا مش زعلان منك ياشهد اساسا مقدرش ازعل منك..


شهد. :انا والله كنت عايزاك تحكيلي عن مشاكلك عايزه نتشارك كل حاجه مع بعض ..


سلطان اطفئ سيجارته وقال :شهد انت كل حياتي ..واني بقولك على كل حاجه تخصنا انما امور عيلتي  واي حد يخصني ماليش الحق اتكلم بيه..عشان دي حياتهم هما ..مش حياتنا..


شهد….


 سلطان : طب اني في مره سألتك عن اهلك همام فايق وحياتهم..


شهد: لا


سلطان :عارفه مبسالش ليه..عشان ماليش فيهم ..اني ليا فيكي انتي وبس الناس الباقيه ميهمونيش ..


شهد : اني بتضايق وانت بتبعدني اكده..


سلطان :اني مش ببعدك اني بخلي لكل حد خصوصيته....طب ينفع تقوليلي حاجه بينا واروح اقولها لهنا اوالحجه .


شهد: تؤ..


سلطان : اومال ليه معكننا على روحك وعليا بأخر الليل اكده..


شهد :طب مينن اللي طعنك بمصر اظن  دي حاجه تخصني مش اكده..


تنهد بضيق ليقول: ياشهد انتي تشغلي روحك بدي ليه..


شهد بغصه :عشان خايفه..


سلطان :خايفه خايفه من ايه..


شهد :خايفه لا يجرالك حاجه تاني واللي ضربك بالسكين يرجع يعملها تانيه..


قبل كفها متخفيش ياقلب سلطان اني بخير وهكون بخير دي كانت خناقه مع واحد مدمن بالشارع ودلوقتي هو بيتعالج ..ماشي ياروحي..


شهد :واتخنقتوا ليه..


سلطان: لا اكده كتير انتي جايه تصالحيني والا تعملي تحقيق معايا..


شهد بابتسامه: لا جايه اصلحك..


جذبها اليه اكثر واخذها الى الغرفه ليهمس لها طب وريني هتصالحيني كيف..


شهد :سلط..لكنه باغتها بقبلة عميقه ليحملها ووووووو


********


همام مالك قاعد.لوحدك ليه..


فايق بضيق : قلقت شويه ومقدرتش انام ..طلعت اشم شوية هوى..


همام : اتخانقت مع مراتك..


فايق :لا …


همام :اومال مالك ..


فايق :مخنوق ياخوي مخنوق قوي..


همام :مخنوق من ايه يا فايق مالك احكيلي يااخوي.


فايق بضيق :انهارده لما خدت عيشه عند اهلها..امها سمعتنا كلام يفور الدم.


همام :كلام ايه ..


فايق باختناق :بتقولي كيف قدرت اسوق العربيه بيدي دي..


همام :ويدك مالها ياخوي مهي اهاه بقت كويسه..


فايق :لا ياهمام هي لسه فيها رعشه..


همام :رعشة ايه اني بشفوك بتسوق العربيه وبتشتغل بيدك عادي واذا كان عالرعشه هتروح مع العلاج ياخوي..


فايق :كلامها ضيق خلقي بعد ماكنت مبسوط باني هبقى اب 


همام :الولية دي اني مش قادر اهضمهما من ساعه ماشافتها..بحسها عقربه اكده..بس انت متشغلش بالك بيها يافايق المهم انت ومراتك مرتاحين..


فايق :مرتاحين بس امها مش عارف مش بتحبني ليه..


همام :ومالك بيها ياخوي تحبك تكرهك المهم مراتك..وهمل الباقي..


فايق : اني خايف تاثر على عيشه..


همام :بس اني شايف مراتك عاقله وبتحبك..وباينها طيبه قوي..


فايق :تفتكر امها مش هتقدر تغيرها عليا..


همام :لا ياخوي دامك صاينها وبتحبها وهي بتحبك محدش يقدر يتدخل مابينكم..ويلاا قوم روح عند مرتك ونام ومتفكرش بحاجه..


فايق..


همام :قوم يا فايق قوم ياخوي 


نهض فايق بضيق اتجه الى غرفته وكانت عيشه غارقة بالنوم احتضنها بتملك لتستيقظ بنعاس تهمهم بنعاس: مالك يافايق..


فايق بهمس: عايز اخدك بحضني ياعيشه..


استدارت اليه ليأخذها بحضنه وينعم بقربها منه.هامسا: اني بحبك قوي..


لتهمس الاخرى بابتسامه وحب: واني بعشقك..


رفع ذقنها اليه ليقول: انتي اول مره تقوليها..


عيشه :عشان كنت عايزه اقولهالك واني متاكده منه ..


فايق :ودلوقتي انتي متاكده..


عيشه :مكنتش قولتها لو مكنتش متاكده..منيها..


ليعتليها ويقول واني بموت فيكي ياقلب فايق..


عيشه :طب اوعى خليني اكمل نومتي..


فايق بهمس: لا تكملي ايه بعد الكلام ده ليقترب منها وووو و


**********


شهد :سلطان..


سلطان :عيون سلطان..


شهد :عايزه اقولك حاجه بس متتعصبش..


اعتدل بجلسته ونظر اليها: اتعصب ليه


شهد بتوتر :النهارده  الصبح سهام جت هنيه..


سلطان مسح وجهه بضيق: ودخلتيها السرايا مش اكده..


شهد: والله ياسلطان صعبت عليا وجت اعتذرت وطلبت السماح..


سلطان :اني قولت الست دي متعتبش السرايا مش اكده..


امسكت يده برجاء: عشان خاطري متزعلش مني والله صعبت عليا وهي اساسا مطولتش والله اعتذرت ومشيت..


تنهد بضيق: مش زعلان منك بس خايف عليكي ياشهد


شهد:متخفش هي والله باين عليها ندمانه قوي علي عملته..


سلطان...


شهد:سلطان....


رفع نظره ليجد ابتسامتها الرقيقه وتنظر اليه برجاء ابتسم لرؤيت ابتسامتها لتقول: مش زعلانن مني مش اكده.


سلطا بابتسامه :وانا اقدر .....اعملي اللي يريحك..


شهد : ربنا يخليك ليا..


سلطان :لا  مينفعش اكده ..


شهد :قصدك ايه..


سلطان بغمزه :اقصد نعيد اللي عملناه قبل شوي..


شهد :سلطان هو انت م..


اما سلطان لم يستمع لها ..اعتلاها ووووو


********


في صباح اليوم التالي استيقظ سلطان ولم يجد شهد  بجانبه..


نهض واغتسل ونزل ليجدها تلعب مع سليم والجده نعمه وهنا يجلسان معهما…


سلطان: سبتيني نايم لحد دلوقتي ليه..


شهد : شفتك تعبان مهنش عليا اصحيك. هقوم احضرلك الفطار..


سلطان : لا خليكي انتي هقول لام مسعود تحضرلي الوكل..


شهد :لا اني هحضرهولك  ثواني ويكون الوكل جاهز..


سليم :طب تعالى ياسلطان كمل لعب معايا..


سلطان :عايزني اغلبك..


سليم بضحك :عاوز تاخد حقك شهد .عشان غلبتها..


سلطان بضحك : ايوه..


نعمه بابتسامه ربنا يفرحني بعيالك واشيلهم قبل ماموت قادر ياكريم 


سلطان ربنا يديك الصحه وطولت العمر ياحجه متقوليش اكده..


*****


في السياره في طريقهم الى منزل والد رباب..


رباب ببكاء : اني خايفه على ابوي ياهمام .


همام :متخفيش انشاءالله يقوم بالسلامه


رباب :يارب ياهمام امي بتقول انه تعبان قوي يارب يقوم بخير وسلامه ويسامحني يارب .


همام :هيسامحك يارباب وانشاء الله يقوم بخير ..ليجذبها اليه وهو يقود السياره يربت على كتفها هامسا لها:متوجعيش قلبي عاد ..وكفاياكي عياط ..انتي خابره مبحبش اشوف دموعك. 


رباب مسحت دموعها وزادت شهقاتها ليقاطعهم صوت هاتفه..


اجاب همام لياتيه صوت والده القلق والخائف ليصدم به يقول….

يتبع...

تكملة الرواية هنااااااااااا

اللي عاوز البارت الجديد يعمل انضمام من هناااااااا
الرواية كامله من البدايه من هنااااااااااا

الجزءالاول كامل من هنااااااااااااا

تعليقات

التنقل السريع