رواية انتقام صفيه البارت الاول والثاني والثالث بقلم امل شعبان
رواية انتقام صفيه البارت الاول والثاني والثالث بقلم امل شعبان
ريم فتاه تبلغ من العمر 19 سنه بدات قصتها لما سافرت من القاهره الى الصعيد ليه تزور جدتها المريضه ولكن لا تعرف ان ذهابها الى الصعيد سيفتح لها عالم اخر لتكتشف ان حياتها كلها كانت كذبه
الفصل الاول
بدات قصتي منذ ما قررت امي ان تسافر الى الصعيد
لان تيته كانت مريضه وطلبا انها تشوف ماما
سلمى يلا يا ريم حضري هدومك عشان هتسافري معايا
نعم اسافر على الصعيد لا يا ماما انتي عارفاني ان انا مش بحب الجو الصعيد سافر انتي يا ماما وانا هقعد هنا
سلمى هو ايه اللي اسافر واسيبك مش ممكن اسيبك واسافر وتقعدي لوحدك هنا خلاص يلا حضري هدومك
لا يا ماما مش هسافر وانا هرن على صاحبتي هند تيجي تقعد معايا
سلمى انا قلت مش هتقعدي لوحدك يا ريم يلا خلصي حضري هدومك
يا ماما مش عاوزه اسافر
سلمى يعني انا ما لياش كلمه عليك يا ريم من ساعه ما ابوك مات وانتي ما بتسمعيش كلامي فضلت تعيط
خلاص يا ماما هسافر معاكي بطل عياط
قامت سلمى ومسحت دموعها طيب يلا حضري هدومك يا ريم
حضرت هدومي وركبنا العربيه كنت واخده معايا شويه تسال عشان اتسلى بيهم عشان محسش بالملل وحطيت الهاند فري وشغلت ميوزك والعربيه اتحركت
ومر ساعتين واحنا في الطريق مره واحده سمعنا صوت حاجه فرقعت انا غصب عني من الخضه صرخت السواق بصلي وضحك وقاللي اهدي يا انسه ده الكاوتش العربيه
الركاب نزلوا
بالقلم امل شعبان
ونزلت انا وماما عقبال ما يخلصوا تصليح العربيه كان الوقت متاخر كانت الساعه 2:30 كنا واقفين في حته كلها طريق زراعي كان المنظر يخوف بصيت لماما وقلتلها ما انا كنت قاعده في البيت معززه مكرمه لازم البهدله دي يا ماما
سلمى خلاص يا ريم العربيه هتتصلح وهنمشي احنا قربنا نوصل اصلا
طلعت الهاند فري شغلت ميوزيك وسندت على ماما وسرحت في النوم رايت امامي سيده ترتدي ملحفه سوداء اللون تقترب مني ما كنتش شايفه وشها لانه كان متغطي بالملحفه وانا رحت عليها وبقولها هو انتي بتعملي ايه هنا يا طنط ما ردتش عليا قلت اقرب منها تاني يمكن مش سمعانه وانا بقترب رايت قدميها ملفوفه للخلف حسيت بخوف ازاي كده ببص على الست لقيتها شالت الملحفه وكان شعرها مجعد وطويل وكان في خصل بيضاء كان وشها محروق
وعينيها حمراء انا ما لقيتش نفس غير عماله اصوت بحاول اجري لقيت جسمي اكنه متكتف الست بتقترب مني وانا عماله اصوت انتي مين عاوزه ايه مني وانا بحاول اتحرك ومش قادره عشان اجري وفاجاه لقيتها اقتربت مني جدا حسيت كاني قلبي سيتوقف عمال اصوت عشان حد يسمعني كانت المنطقه مقطوعه ما فيهاش غير اشجار وكان في منزل كبير جدا مهجور واقتربت مني جدا لدرجه انفاسنا اختلطت ببعض وقالتلي بنبره غريبه جدا امشييي احسست كاني روحي اتسحبت من مكانها
وانا عمله بصرخ لقيت ماما بتصحيني في ايه يا ريم مالك
بقلم امل شعبان
احنا لازم نمشي من هنا يا ماما هي قالتلي امشي
سلمى اهدي بس فرجت علينا الناس ايه اللي انتي بتقوليه ده يا ريم
ماما ست شكلها وحش جدا قالتلي امشي كان شكلها يخوف يا ماما انا عمال اعيط واخذ نفسي بالعافيه
سلمى عجبه الفضايح اللي انتي بتعمليها دي يا ريم وست ايه اللي انتي بتقول عليها دي
لسه بتكلم لقيت الراجل صاحب السواق قطعني وقاللي انتي شفتيها ماما اتدخلت وقالتله انا مش فاهمه حاجه في ايه
لسه الراجل راح يتكلم
لقيت السواق بينده على الراجل خد يا مخبول ايه اللي انت بتعمله هنا
يلا يا ست هانم العربيه اتصلحت ركبنا العربيه وانا عمال اعيط يا ماما خلينا نروح
سلمي خلاص يا ريم فرجت علينا الناس واحنا قربنا نوصل اصلا
قعدت وانا عمال افكر يا ترى يكون ده حلم اوكابوس وانا اللي مكبره الموضوع
نزل كل الركاب ما فاضلش غيرنا كنا داخلين خلاص على بيت تيتا
ببص من الشباك لقيت زي بيت كبير جدا مهجور تصميم عامل زي الفيلا كان حواليه زي اشجار كان شكله يخوف جدا وانا عماله اقول في بالي دي سفريه زفت
بركز على البيت جدا رايت السيد الذي رايت في الحلم حسيت كاني جسمي اتكهرب بصوت عالي يا ماما اهي السته اهي
سلمى فين دي يا ريم
ببص على الست ما لقيتهاش موجوده كانت هنا يا ماما انتي عارفاني مش بكذب يا ماما والله كنت واقفه هنا
عمال اكلم في ماما وهي مش مركزه معايا تركيزها كله على البيت يا ماما يا ماما
سلمى هو لسه البيت موجود هنا
بتقولي ايه يا ماما استغربت من ماما وملامح وشها سالتها هو انتي تعرفي بيت مين ده يا ماما
سلمى وهعرفه منين يا ري السواق قطع كلام ماما قاللها هو انتم اول مره تيجوا هنا ولا ايه يا ست هانم
ريم لا يا عمو لينا فتره ما بنجيش هنا يعني انا تاني مره ليا اجي البلد دي مره وانا عندي خمس سنين يعني ليا 14 سنه ما جيتش البلد صح يا ماما
ببص على ماما لقيتها مش مركزه معايا خالص تعبير وشها غريب وعماله تفرق بايديها
سالتها هو انتي كويسه يا ماما يا ماما لقيتها انتبهتلي
سلمى ايوه يا ريم
بقلم امل شعبان
انتي سرحانه في ايه يا ماما مالك انتي كويسه
سلمى ايوه كويس يا بنتي ما فيش حاجه
السواق ادينا داخلين على البيت يا ست هانم
بصيت من الشباك لقيت البيت كبير جدا وجميل وحوالي ورود والزرع واشجار نزلنا من العربيه خبطنا على الباب
يا ترى هيحصل ايه لريم ومين الست اللي هي
الفصل التاني بقلم امل شعبان
وقفنا عند ريم لما نزلت هي ومامتها من العربيه
خبطت على الباب فتحتلي سيده جميله كانت لابسه عبايه زرقاء اللون عليها ورود ولابسه طرحه سوداء اللون خدتني بالاحضان والبوس
انتي ريم بسم الله ما شاء الله كبرت وبقيت عروسه
سلمى ايوه يا ست ادي ريم اللي كنت عمالين تقوله هاتيها معاكي
حنان ليكي حق يا سلمى تخبي مننا القمر ده
سلمى يا بنت لسانك لسه طويل زي ما هو يا حنان ليكي وحشه عامله ايه واولادك عاملين ايه
حنان الحمد لله بخير كلهم كويسين يلا خشوا يا مرات عم سلمى وريم وصلوا
يادي النور يادي النور ازيك يا سلمى هي دي ريم بقى كبرت يا ريم بقيت عروسه
ريم حسيت كلامها من تحت النفس بتبصلي من فوق لتحت بطريقه غريبه
سلمى اه كبرت عامله ايه يا فوزيه
فوزيه بخير يا سلمى بصه بصه خبيثه من تحت لتح
سلمى امال فين ماما وبقيت العيله
حنان نايمه على السرير يا حبه كبدي مش قادره تتحرك هتفرح قوي لما تعرف انك جيتي
سلمى فضلت تعيط دخلت غرفه مامتها شافت مامتها نايمه على السرير كان يبدو عليها علامات المرض
خدت مامتها بالحضن سامحيني يا ماما انا عارفه ان كل ده بسببي عارفه انا مقصره في حقك
ناديه بصيتلها وهي بتاخد انفاسها مصعوبه ما تقوليش كده يا سلمى انتي ملكيش ذنب يا بنتي
بقلم امل شعبان
سلمى ريم جبتها لك معايا يا ماما عشان تشوفيها كبرت وبقيت عروسه
ناديه بتجيبيها ليه يا بنتي انتي عارفه انه غلط تيجي هنا
سلمى يا ماما مره على الموضوع ده 14 سنه وانتي هتخف وهتقوم لنا بالسلامه وهنرجع تاني القاهره
ناديه شكلها ما فيهاش قومه يا سلمى الدور جاي عليا
قطعتها سلمى بالكلام بعد الشر عليك يا ماما ليه بتقولي كده
بقلم امل شعبان
نرجع لحنان صحي يا ريم هي القاهره حلوه زي ما بيقولوا
ريم ايوه يا خالتو حنان القاهره كبيره جدا وجميله
ابقي تعالي يا خالتو حنان اقعدي معانا
حنان يا مري اسافر القاهره ده سيد جوزي كان يموتني
ليه يعني يا خالتو حنان انتي مش هتقعدي عند حد غريب انتي هتقعدي عند اختك هي ماما مش زي اختك
حنان يعلم ربنا اني سلمى زي اختي واكثر
فوزيه اه صحيح يا ريم ما فكرتيش تزوري اهل ابوكي
اهل بابا متوفيين ما عندوش غير اخت عايشه في السعوديه
حنان ما تاخديش في بالك يا ريم مراه عمي دايما كده بتحب تهزر
اه عندك حق يا خالتو حنان اخش عند ماما سلم على تيتا
مشيت انا مستغربه من كلام فوزيه ليه بتكلمني من تحت لتحت كده
خبط على الباب ماما قالتلي خشي دخلت الاوضه حسيت كاني شيء قبض صدري حاسه كاني خايفه مش عارفه من ايه
كانت تيته نايمه على السرير وماما قاعده جنبيها
سلمى بصي يا ماما ريم كبرت وبقيت عروسه ازاي
ناديه ازيك يا ريم
الحمد لله يا تيته ماما دايما كانت بتحكيلي عنك
كنت اشعر اكني في نفس شخص رابع معانا في الاوضه ولكن
لم ارى احد غير ماما وتيته وانا
كنا حد همس في اذن نبره صوت غريبه جدا نفس الصوت بتقول سانتقم بصيت في الغرفه يمين ويسار
سلمى في ايه يا ريم مالك يا حبيبتي بتترعش ليه كده انتي كويسه يا حبيبتي
اه يا ماما بس حسيت تعبانه شويه يمكن من السفر
سلمى يا حنان
دخلت حنان ايوه يا سلمى
سلمى خدي ريم طلعيها فوق في اوضتها وانا هقعد شويه مع ماما روحي مع خالتك حنان يا ريم
حنان ده انا مختاره لك احلى اوضه في البيت تبيتي فيها انتي وسلمى وفي كم غيار تغير هدومك منه للصبح
بقلم امل شعبان
شكرا يا خالتي حنان
دخلت غيرت هدومي نمت على السرير انا عماله اتقلب يمين وشمال عاوزه انا مش عارفه تفكير كله في الست دي وايه حكايتها
الله يسامحك يا ماما لازم تخليني اسافر معاكي
وفاجاه لقيت الشباك اتفتح والستائر طارت صرخت بصوت واطي يا نهار ابيض اخرتك يا ريم هتتعفرتي هنا دي سفريه زفت قمت من على السرير عشان اقفل الشباك ببص من الشباك شفت الست واقفه تحت ما لقيتش نفسي غير وانا عماله اصرخ يا ماما بقفل الشباك بسرعه وانا برجف من الخوف لقيت الشباك اتفتح اوي وقعت على الارض على ظهري ببص لقيتها داخله من الشباك قم تجريت على الباب عمال افتح في الباب مش راضي يتفتح الاوكره اتخلعت في ايد
بقلم امل شعبان
وانا عماله اصرخ واخبط على الباب اوي عشان حد يسمعني
غمضه عيني لان شكلها يخوف جدا بعد كده حسيت اكني ايد اتحطت على كتفي حاسه قلبي سيتوقف وانا عماله اصرخ بصوت عالي
سمعت صوت ماما بره في ايه يا ريم
مش عارفه افتح الباب يا ماما الست مواقفه ورا
بقلم امل شعبان
ايه اللي هيحصل لريم ومين الست دي اصلا وعاوزه ايه من ريم
#انتقام صفيه بقلم امل شعبان)
(#الفصل التالت)
سلمى واقفه بره الاوضه وعماله تزق على الباب وتصرخ ما تخافيش يا ريم
محمود اخو سلمى صحي على الصويت اوعى كده يا سلمى ضربا الباب بيكتفوا اوي كسر الباب
دخلوا شافوا ريم وقع على الارض وعامله ازاي وضعيه الجنين وعماله تعيط
سلمى خدت ريم في حضنها يا ريم يا ريم قومي يا حبيبتي ده انا ماما
ايه اللي جرى لك يا بنتي يا ريم يا ريم
بقلم امل شعبان
ريم حاسه بحاله ظهور سامعه اصوات ناس حواليها مش مركزه مين اللي بيتكلم
بقيت استوعب حبه ركزت على صوت ماما هي عماله تعيط وتنادي باسمي
سمعت صوت راجل بيقول لي انتي كويسه يا ريم
بدات اركز بالناس اللي حواليا عدلت نفسي وقعدت
لقيت ماما قاعده جنبي وخالتي حنان وطنط فوزيه
كان في اتنين رجاله واقفين
سلمى الحمد لله انتي كويسه يا ريم احكي لي ايه اللي جرىلك يا بنتي
حنان اللي خلاك تصرخي كده يا ريم شفت حاجه خوفتك
بصيت لخالتي وهزيت براسي رفعت ايدي وشاورت على الشباك
سلمى ماله الشباك يا ريم
الست شفتها تاني يا ماما كانت داخله من الشباك ولمستني انا خايفه اوي يا ماما شكلها بشعه جدا
خلينا نرجع على بيتنا
حنان اوصفيلي شكلها كده الست دي يا ريم
لابسه ملحفه سوده طويله شعرها طويل في خصل بيضاء وشها محروق عينيها حمراءاوي
فوزيه يا مراري اتفتحت علينا البيبان من تاني يمر يا مري
حنان يا محمود خد مرات عمي ونزلها وانت انزل معا يا مصطفى
ما تاخديش على كلامها يا ريم وانتي يا سلمى خدي ريم في حضنك وناموا
بقلم امل شعبان
بس ما فيش حد جاوبني لسه مين الست دي
حنان الصباح رباح يا ريم وبكره نتكلم يلا تصبح على خير
سلمى وانتي بخير يا حنان
انا خايفه يا ماما
سلمى هتخاف وانا جنبك يا ريم تعالي يلا اخدك في حضني واقرا لك قران
حضنت ماما وسرحت في النوم
صحيت على صوت زعيق جاي من بره بصيت من الشباك لقيت شاب طويل القامه قمحاوي اللون وسيم يبلغ من العمر 28 سنه
بيضرب راجل كبير في السن الرجل كان يرتدي ملابس قديمه كان لديه لحيه طويله شكله عامل ازاي بتوع الشوارع
زق الراجل وقعوا على الارض
ده متخلف ولا ايه نزلت اجري على تحت فتحت الباب وخرجت بصوت عالي انتي يا حيوان انت ازاي تضرب راجل كبير في السن كده
بصلي وبصوت عالي انتي ازاي تكلميني كده
اتخضيت من صوت بس ما بينتش اللي انا خايفه وقلتله اكلمك زي ما انا عاوزك
لقيته جاي عليه وبنبره صوت خشنه انتي مش عارفه بتكلمي مين
رديت علي بصوت عالي اه عارفه بكلم مين بكلم واحد حيوان عديم الانسانيه بتستقوي على راجل ضعيف زقيتو بايديا على صدره واجريت على الراجل اللي وقع على الارض انت كويس يا عمو قومته من على الارض
الشاب ماشي يا رفعت يا مجنون
بصيتله بصه قرف ما شفتش بني ادم احقر منك
بصلي وضحك ضحكه مستفزه كان هاين عليه امسك حاجه اخبطها في وشك
رفعت بصله هو بيقولي بصوت مكسور سيرد الحق لاصحابه حتى لو بعد حين وان الله يمهل ولا يهمل
بص اللي وضحك ومشي
بقلم امل شعبان
سمعت صوت خالتي حنان بتنادي عليا
ايوه يا خالتي حنان ماشيه وبصيت للشاب بالقرف
الشاب لقيته شدني من ايدي ويبص في عينيا وقاللي انتي من عيله وهدان
لسه كنت رايحه اشتمه لقيت خالتي حنان قطعتني
يا ريم في حاجه ولا ايه
مالك ماسك ايديها ليه كده يا فارس
فارس اول مره اعرف ان الحريم عندكم ليهم صوت بيردوا على اسيادهم
ريم اسياد مين يا جربوع انت لا ده انا مش برد بس ده انا هديك فوق دماغك
حنان ايه اللي انتي بتقوليه ده يا ريم خشي جوه سلمى بتنده عليك
حقك عليا يا فارس دي يا عيله صغيره ما تعرفش ايه اللي بتقوله
خدت ريم و دخلت جوه
حنان بنرفزه ما لقياش غير ده وتتعاركي معاه ياريم
ريم مين ده اصلا انتي والله يا خالتي ما كنتيش اتدخلت كنت اعطيته بالشبشب على دماغه
حنان يا مري تضربي بالشبشب بقولك ايه يا بنت اختي ده من عيله الدهشوري عيله مفتريه ما يعرفش ربنا ابعديني عن المشاكل
ريم ايه بشور ودهشوري ده يا خالتي سيبك من كل ده احكي لي يلا عن الست اللي انا شفتها امبارح
حنان اتوترت حاولي تتهرب من الكلام يوه يا ريم
نسيت اعمل الفطار جريه حنان على المطبخ
بقلم امل شعبان
نروح بقى لعيله الدهشوري
دخل فارس بيتهم اكبر بيت في البلد
والبيت من جوه كان مليان بالاساسات الفخمه
كان في سفره كبيره كان يجلسون علي الافراد العيله
فارس ايه ده بتفطروا من غيري
اخته دعاء كنت فين يا فارس من الصبح كده بتتسرمح
قطعتها بالكلام مامتها عزيزه خلاص يا دعاء لسانك عامل زي المبرد تعال يا حبيب امك اقعد كل
فارس بس ايد مامته قاعد ياكل اه صح عارفين شفت مين النهارده
رد عليه بابا محمد شفت مين يعني
فارس سلمى اللي هي كانت مرات عمي اكرم الله يرحمه السابقه
بقلم امل شعبان
محمد مالها وايه اللي فكرك بيها دلوقتي وهي عايشه في مصر لها اكثر من 14 سنه
دعاء انتوا هاتتوها عن اخوي فارس يا ابوي وضحكه ضحكه خبيثه من تحت لتحت
عزيزه خلاص يا دعاء مالك عماله تلبعي في اخوك من تحت لتحت ليه كده
دعاء هو انا حرام اهزر مع اخوي
محمد خلاص يا عزيز اخوات مع بعض ما تكبريش الموضوع كمل يا فارس
اهو سلمى دي معها حته دين بنت شفتها النهارده بس عليها لسان عاوز قطعه
عزيزه استنى سلمى معاها بنت ازاي سلمى عاقم وما بتخلفش يا مرار لا تكون بنت قطعها صوت زعيق اوي انا قلت محدش يجيب سيره الموضوع ده تاني بايدي خبط الاكل وقعه من على السفره
عزيزه والله ما كنت اقصد يا عم هارون حقق عليا
فارس خلاص يا جدو هو في ايه لكل ده
هارون بص العزيزه ولمحمد وش عليه علامه الغضب بعد كده مشي
محمد لازم تتسحبي من لسانك وتفتح الموضوع
عزيزه يا مرارا لا تكون هي فعلا بنتها
محمد بصوت عالي اكتم على الموضوع يا عزيزه ولا عاوزه ابويا يطردنا بره البيت
فارس هو في ايه يا بابا مين الست دي
بقلم امل شعبان
محمد ما فيش حاجه يا فارس خد اختك واطلع فوق
نرجع بقى الريم
لفيت على كل العيله مفيش حد راضي يقول لي حاجه عمالين يتهربوا مني
اه صحيح افتكرت الراجل اللي كان قاعد جنب السواق هو كان عارف مين الست دي طب هوصله ازاي افتكرت رقم السواق على تليفون ماما
فجاه
بقلم امل شعبان
سمعت صوت صويت جاي من تحت نزلت اجري على تحت شفت فوزيه عمال تصوت وتلطم على وشها وتقول ناديه مات وخالتي حنان عماله تصوت وتلطم على وشها
ماما منهاره من العياط
ما عرفتش اعمل ايه لقيت نفسي قعدت على السلم
متوتره ورجل الشمال بتترعش حطيت ضوافر ايدي في بوقي عماله اقرقط فيهم
خالي مصطفى زعق بصوت عالي وقال بطلوا صويت
وبصوت عالي يا محمود كلم الراجل عشان هننصب الصوان عشان عند اذان المغرب هندفنها
محمود حاضر يا اخويا
فوزيه تعالي يا سلمى عشان نغسل امك
سلمى مش هقدر اشوفها كده يا فوزيه رحت وسبتني ليه ياماااااةةةة
فوزيه تعالي يا حنان
حنان انا مش قادره اتلم على اعصابي راحت وخدت روحي معاه ااةةة اهقوم اغسل وشي يا امراه عم جايه وراكي
ريم خليك انتي يا خالتي حنان انا هساعد عمتي فوزيه
دخلت مع فوزيه اول ما دخلت الاوضه حسيت كاني قلبي اتقبض
بقلم امل شعبان
فوزيه هات الكفن يا ريم
كفنه تيته وخلصنا خالتي فوزيه دخلت تغسل ايديها
قالتلي لم بقيه القماش اللي زايد من الكفن
بوطي باخد القماش برفع راسي لفوق لقيت الست وقفه قدامي وقع القماش من ايدي وانا بحاول اصرخ مش قادره كان صوتي راح لقيت نفسي اترفعت واتلزقت في الحيطه الست قربت مني املا حاول اصرخ او اتكلم صوتي مش طالع قربت مني اوي
فضلت تبصلي وانا في سري بقول نهايتك يا ريم
رفعت ايديها فضلت تمشيها على وشي حسيت كان الدنيا بتلف بيا
تكملة الرواية هنااااااااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا