القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عصابة مجانبن الحب كامله البارت 1-2-3-4-5بقلم نور محمد

 



رواية عصابة مجانبن الحب كامله البارت 1-2-3-4-5بقلم نور محمد 





(1)


استيقظت صباحا لتجد حركتها مكبله بين زراعيه القويه نظرت لملامحه الرجوليه التي تعشقها عن قرب وهي تلمس وجهه ثم قبلته برقه على شفتيه ليفتح عينيه لها ببتسامه 


: صباح العسل ياشمسي 

شمس بعدت بسرعه بعد ما اخدت بالها انها في حضنه وهو عاري الصد'ر: حازم انت بتعمل ايه هنا في اوضتي 

حازم ببسمه:  مفيش رجعت متأخر باليل والدنيا برد مو"ت ومفيش غير حضنك بس بيدفيني ياشمسي 

شمس: حازم بطل قله اد"ب بقى واخرج بره قبل ما مرات عمي تصحى 

حازم بخبث: حاضر بس تعالي اقولك كلمه سر الاول واخرج 

شمس ببرائه: كلمه سر ايه؟! 

حازم بخبث: قربي بس وانا اقولك في ودنك  علشان محدش تاني يسمع 

قربت شمس بعفويه حتي شعرت بانفاسه الساخنه على خدها ليستغل حازم الفرصه وقبلها بسرعه في شفا"يفها وبعد وهو بيضحك بصوت عالي عليها 

: احلا صباح في الدنيا من شفا"يف شمسي 

اتكسفت شمس اوي ووشها بقى احمر منه: انت قليل اد"ب وكذاب كمان اطلع بره 

حازم بمشاغبه: معليش ياقلبي المره الجايه هسيبك تبو"سيني وانا صاحي 

شمس بخجل: انا هقوم احضر الفطار لمرات عمي 

حازم: ماشي ياو'حش مصيرك تقع تحت ايديا برضو 

شمس ببسمه: قليل الاد"ب ومش متربي كمان

حازم بغمزه: بس بحبك يامزه 

************

على الفطار .... بقلمي نور محمد

كان حازم قاعد على السفره وجنبه مامته حنان وشمس بتحط الاكل وهو مركز نظره معاها اوي 

حنان: حازم خف على البت شويه 

حازم وليسا مركز مع شمس بس: ها بتقولي حاجه ياماما 

حنان بضيق: بقول خف نظرك عن البت شويه دي بقت في نص هدوومها منك 

حازم سرح في خياله المريض(في سره): عقبال ماتبقى منغ"ير اصلا يارب 

وكمل بصوت: مراتي ياماما وعاوز اكلها بعنيا 

حنان بضيق: مراتك على الورق ياحازم ليسا الفرح بعد شهر اهدي شويه على البت 

حازم وليسا بيبص عليها بتركيز: طب مترحمي  حالتي ونعمل الفرح بكره علشان انا على اخري وممكن اتهو"ر 

حطت شمس الاكل وقعدت جنب حازم على الجهه التانيه 

فهمست حنان:اتلم مش قدام البت كده وبعدين الصبر حلو يابني برضو 

حازم بحده:الصبر خلص عندي ياحجه انا كاتب الكتاب من ست شهور كفايه كده بقي عاوز اد"خل 

شمس بقت حرفيا في نص هدوومها لما سمعته وبقى وشها زي الطماطم من الكسوف 

حنان بأمر:والله ياحازم لو ماتلميت عن كلامك ده قدامها لأجل الفرح لست شهور كمان ها ايه رئيك 

حازم بصدمه:ست شهور كمان وعلى ايه انا اخطفها وند"خل عادي  ما هي مراتي برضو 

شمس كانت بتاكل فشرقت في الاكل وفضل تكح جامد فاخد حازم كبايه ميه بسرعه وشربها 

حازم بهدووء:اهدي ياشمسي مش كده انا بهزر.. وغمز ليهاوكمل.. بس لو الحجه اصرت مضمنش نفسي وممكن اعملها 

برقت شمس فيه وهو ضحك جامد عليها وكملو اكل فقرب حازم ومسك ايدها من تحت السفره فتخضت شمس منه هو ابتسم 

حنان:واخبار الشغل ايه ياحازم

حازم وهو بيبص على شمس الي بتشد ايدها منه بكسوف بس هو احكم ايده عليها 

:الشغل كبر وإحلو اوي اوي يا ماما ونفسي اوي ابو"سه 

حنان بسخريه:الشغل برضو 

حازم بضحك:لا مراتي 

حنان اخدت بالها من شمس الي اتبدل شكلها وقالت:روحي يابنتي اعملي شاي علشان نحبس بيه 

حازم سمعها فساب ايد شمس وهي جرت على المطبخ وقلبها بيدق جامد ونفسها عالي 

قام حازم: انا هروح الشغل بقى ياماما عاوزه حاجه 

حنان: طب والشاي 

حازم: لا اشربه تحت في الشغل..ومشى باتجاه الباب

حنان بضيق: حازم الباب من هناك ياحبيبي ده باب المطبخ 

حازم باحراج: احم معليش ماخدت بالي سلام عليكم 

حنان ببسمه:وعليكم السلام 


خرجت شمس بعد ما مشى حازم وقالت:هو خرج يامرات عمي 

حنان بحنيه:ايوه ياحبيبتي تعالي هنا 

قربت شمس وقعدت جنبها:نعم يامرات عمي

حنان:انتي متأكده ياحبيبتي انك بحبي حازم وعاوزاه 

احمر وش شمس وقالت:ايوه بحبه يامرات عمي واوي كمان انا عارفه انه قليل اد"ب اوي بس بيحبني وبيخاف عليا 

حنان بضحك:ومش شاف بربع جنيه ربايه كمان يابنتي زي ابوه بس مدام انتي بتحبيه ابقى انا كده اطمنت عليكي معاه 

شمس بصت عليها  ببسمه وكسوف ومردتش 

***********بقلمي نور محمد

وفي الليل رجع حازم متأخر زي عادته لانه شغال في ورشه نجاره بتاعته وبيسهر لوقت طويل هناك دخل لقى النور شغال 

حازم:شمس انتي ليسا صاحيه لغايه دلوقتي 

قامت شمس:ايوه كونت مستنيه ترجع اسخن ليك الاكل جعان 

حازم ببسمه:ياريت لاني ميت من الجوع كمان هي ماما ليسه صاحيه 

شمس اتجهت للمطبخ: لا اخدت  الدواء ونامت خمس دقايق بس والاكل يكون جاهر 

دخلت المطبخ تسخن الاكل وفجأه حست انه قرب وحضنها من الخلف فتخضت منه شمس 

شمس بخضه:حازم انت بتعمل ايه ابعد 

دفن حازم رأسه في رقبتها اكتر بستمتاع:مش قادر ابعد تاني ياشمسي 

اتوترت شمس منه اول ما حست انه قرب شفا"يفه من رقبتها الناعمه والبيضه وهو بيبو"سها بهدووء ازاب اعصابها كلها 

شمس بتوتر:حازم ابعد فرحنا بعد شهر بس  

حازم وليسه بيبو"سها في رقبتها بعمق وتلذ'ذ وهو مغيب خالص:ودلوقتي من شهر مش هتفرق حاجه ياشمسي ووو


رأيكم اكمل...



2


صحيت شمس زي العاده لقت حازم حاضنها بتملك وهو عاري الصد'ر لان دي عادته بينام كده افتكرت الي حصل فانفجرت في العياط 


صحي حازم مفزوع منها: مالك ياشمسي بتعيطي ليه كده 


شمس بدموع: هو حصل ايه امبارح  ياحازم 


ابتسم حازم براحه وقال: محصلش حاجه ياقلبي نومت في حضنك بس 


شمس بدموع: انت مش بتكذب عليا صح


قرب حازم وحضنها: لا والله مش بكذب انا صحيح بحبك ونفسي فيكي اوي بس مستحيل اقرب منك كده في الوقت ده ياشمسي 


ابتسمت شمس: وانا كمان بحبك اوى 


حازم بغمزه: طب ايه مفيش بو"سه حتي لحبيبك الغلبان 


زقته شمس بكسوف: لا ياقليل الاد"ب ابعد كده


قرب تاني منها وبقي نفسهم واحد وقال: انا قليل الاد"ب اه بس ابعد لا ده مستحيل ابعد عن شمسي وهاتي بو"سه بقى متبقيش رخمه 


ضحكت شمس: ده بعينك انا هخرج احضر الفطار علشان مرات عمي 


حازم بحزن مصتنع: لو طلعتي قبل البو"سه هزعل منك اوي 


شمس بهزار: ازعل انا مش قليله الاد"ب زيك 

خرجت شمس وهي بتضحك وسبته وهو بيبص عليها بغيظ 


ابتسم حازم بغيظ وتحدي: تمام ياشمس انا هعرف ازاي اخدها منك وبرضاكي كمان 


******************


على الفطار كان حازم بيقاوم انه يبصش على   شمس قدامه علشان خطته تنجح 


خلصت شمس وقعدت جنبه زي عادتها وهي مستغربه انه بياكل بهدووء وحتي مش بيبص عليها وده دايقها اوي لانها بتحب نظرته وكلامه عليها حتي لو بتتكسف منه لانها بتحبه اوي


حنان باستغراب: انت كويس ياحازم يابني مالك ساكت كده ليه 


حازم ببرود: كويس ياماما بس بفكر في الشغل بس 


حنان بصدمه: بتفكر في الشغل وده من امتي ده


حازم وهو بيبص على شمس بغيظ: من النهاردا ياماما لان في ناس مش بيهمها زعلي هنا 


بصت عليه حنان بزهول لانه اول مره يتكلم على شمس قدامها باطريقه دي وشمس بصت عليه بحزن لانها عرفت انه زعل منها بجد 


قام حازم: عند ازنك ياماما انا عندي شغل مهم سلام 


خرج بدون حتي مايبص عليها وهي دموعها نزلت على معاملته دي لانها بتعشق نظرته وكلامه عنها وتجاهله ده بيجرحها اوي قربت منها حنان بتسائل


حنان بتسائل:هو حازم ماله ياشمس ده عمره ماعمل كده 


شمس بدموع: هو زعل مني يامرات عمي اوي وانا السبب 


حنان:طيب اهدي وهو ينسي لانه بيحبك اوي اهدي 


اترمت شمس في حضنها وفضلت تعيط:انا مش بحب معاملته دي معايا يامرات عمي انا بحب يفضل يظهر حبه ليا بأي طريقه انا موافقه بس تجاهله ده بيجرح اوي اوي 


اخدت حنان تهدي فيها وتقول:اهدي يابنتي هو مستحيل يتجاهلك لانه بيحبك اوي واكيد مش هيقدر يقاوم كتير صدقيني 


************


في الليل رجع حازم وكان تعبان اوي من الشغل 


حازم ببرود:السلام عليكم 


ردت حنان وشمس:وعليكم السلام


قامت شمس بسرعه:احمي ليك اكل اكيد جعا..


قاطعها بجمود:لا مش جعان انا تعبان وهنام علطول تصبحو على خير 


دخل اوضته ببرود ولمعت الدموع في عيون شمس 


فقالت حنان:ادخلي يابنتي وراه وصالحيه باين عليه زعلان اوي 


مسحت دموعها بسرعه:حاضر يامرات عمي عن اذنك


حنان:ازنك معاكي ياحبيبتي 


دخلت شمس بس مش لقته في الاوضه عرفه انه في الحمام بياخد شور فقعدت تستناه يخرج وبعد خمس دقايق خرج حازم بالبنطال بس وهو بينشف رأسه بافوطه 


وبص عليها بتجاهل:نعم عاوزه ايه؟!


قربت شمس والدموع في عنيها:انا اسفه سامحني 


ابتسم حازم بنتصار بس تصنع الجهل:اسفه ليه انتي غلطي في ايه 


قربت اكتر حتي بقت في مواجهته وهو ركز اوي معاها وقالت:اسفه اني زعلتك مني مش كان قصدي 


قرب حازم بوجهه منها بخبث:تمام طيب صلحي غلطتك وانا اسامحك 


بلعت شمس ريقها:يعني مفيش حل تاني 


قرب حازم اكتر لشفايفها بخبث:لا عاوز البو"سه بتاع الصبح وانا اسامحك ياشمسي 


قربت منه بتردد ووشها بقى احمر من الكسوف وقبلته برقه وسرعه في شفا"يفه وبعدت تاني 


شمس بكسوف:ها صافي يالبن دلوقتي 


ضحك حازم وقرب تاني منها:لا ليسه مش كده البو"سه 


شمس بتزمر:يعني ازاي بقى ماحلو كده 


هز رأسه بخبث وقرب من شفا"يفها وبا"سها قبله طويله وعميقه تاه قلبها فيها وحازم كمان كان مستمتع اوي بالحظه دي ونفسه تفضل العمر كله كده بس فجأه اتفتح الباب ودخلت 


حنان بقلق:انتي اتأخرتي كده ليه ياشمس..بصت على شكلهم كده وكملت بصدمه..انتو بتعملو ايه؟؟ يا....


رأيكم نكمل او لا



3


اتخضت شمس من صوت مرات عمها وبعدت عنه بسرعه وكسوف 


حازم بضيق: في ايه ياماما قطعتي اللحظه الي همو"ت عليها 


قربت منه حنان بغضب: نعم ياروح امك انا مش قولت تلم نفسك ياحازم والا لا 


بص حازم على شمس وحالتها وهي بقت زي الفراوله من الكسوف فقرب منها قدام مامته وبا"سها في خدها فبرقت شمس بصدمه منه 


بعد حازم وهو بيضحك عليها: بزمتك ياماما حد يشوف الفراوله دي ميدقش منها  دانا اتشل لو مش عملت كده 


حنان هتفرقع من قله ادب حازم الي بتفكرها بنفس طريقه بباه زمان: لا صحيح هذا الشبل من زاك الاسد السا*فل 


اعتدل حازم بفخر: وافتخر ياماما ده قله الاد"ب في عيلتنا بالوراثه والا ايه ياشمسي.. وغمز لها 


فمسكت حنان ايد شمس بقله حيله: من النهاردا لو لقيتك قريب منها تاني ياحازم الفرح هيأجل شهرين كمان علشان تعرف تلم نفسك كويس 


حازم بضيق: وعلى ايه شهرين كمان انا اخطفها وند"خل عادي ياست الكل 


خرجت حنان وهي بتبص عليه بضيق فضحك حازم عليها 


حازم بهزار: الظاهر الحج وحشك ياجميل 


ابتسمت حنان على مناكشه ابنها لانه بتفكرها بأبوه اوي نفس الصفات وحدة


***************

وفي غرفه شمس 


قعدت حنان وقدامها شمس وهي متوتره اوي منها 

شمس بتوتر: يامرات عمي انا بس 


قاطعتها حنان: انا عارفه انك بتحبيه اوي وهو كمان وده زوجك ومش حرام بس يابنتي حازم ده زي ابوه ديل كل'ب عمره مابيتعدل والازم تاخدي بالك اكتر منه 


هزت شمس رأسها بهدووء: حاضر يامرات عمي حعمل كده 


***************

وفي اليوم التاني على الفطار 


حنان: حازم ابن خالك ادهم انهاردا جاي من السفر وعوزاك تجيبه  من المطار لهنا يابني 


حازم بفرحه: ادهومي رجع اشطا دي هتولع نا"ر 


شمس: بجد يامرات عمي ادهم  اخيرا رجع


حازم بغيره: ومالك بتقولي كده وانتي فرحانه اوي 


شمس بتوتر: لا ابدا بس يعني اصل وحشني شويه كده 


قام حازم بغضب وغيره: نعم ياحلوه وحشك مش كده طب والله مانا جايبه من المطار 


ضحكت حنان: اهدي ياعم الغيور انت تجيبه يسكن في شقتك فوق لغايه جوازك يتم وبعدها ياجي عندي هنا يسكن 


قعد حازم بضيق: انا قولت مش هجيب حد خلي حد تاني يجيبه غيري انا 


ابتسمت شمس على غيرة حازم الواضحه اوي وقربت منه وهمست: مالك ياحبيبي غيران كده ليه انا قولت كده لانه زي اخويا ور"ضعين سوى 


فرح بسرعه حازم زي الاطفال: تمام ياماما هروح اجيبه فورا عاوزين حاجه اجبها في الطريق 


ضحكت شمس وحنان عليه  : لا عاوزين سلامتك ياحبيبي


خرج حازم فقربت حنان من شمس وقالت: انتي قولتي ليه ايه ياشمس 


ابتسمت شمس: مفيش يامرات عمي انا اقوم اعمل الغداء قبل ما ادهم يوصل 


**************


وفي الليل 


وصل حازم هو وادهم للبيت ودخل شنطته


حازم:اتفضل ياادهم البيت بيتك 


ادهم:تسلم ياغالي 


حنان:حمدله على سلامتك يابني 


ادهم:الله يسلمك ياعمتي عامله ايه وصحتك تمام 


حنان:تمام يابني الحمد لله وانت 


:انا فل الفل ياقلبي


حازم بغيظ:ايه ياعم ادهم اهدى شويه علينا 


ادهم بضحك:ايه بتغير على اهل بيتك مني انا ياحزومي 


حازم بحده:اكيد مش راجل والازم اغير على اهل بيتي حتي على امي 


ادهم بدعم:لا عندك حق ياحازم فين شمس مش شايفها ليه 


خرجت شمس من المطبخ على صوته وبصت عليه بس لقت نظرات حازم الغاضبه المصوبه عليها لانها  كانت طالعه بالبجامه بيتي رقيقه وجميله اوي عليها فجرت على اوضتها تغير بسرعه 


ادهم بتعجب:هي شمس جرت كده ليه ياحازم؟!!


حازم بغيره:علشان خايفه مني 


ادهم بعدم فهم:وتخاف منك ليه هتعضها مثلا 


حازم بحده:لا كونت هضربك انت قدامها


بلع ادهم ريقه:وتضربني ليه؟!!


حازم بغيره:علشان اي حد هيبص على مرات حازم البحيري بنظره واحده بس  اطلع عنيه  من مكانها 


ادهم بصدمه:مراتك!! وده من امتي؟ واحتي مش تقولي ليه؟!!


حنان بسرعه علشان تداري الامر:معليش ياابني هو اجه الموضوع بسرعه كده وده كتب كتاب ليسه الفرح بعد شهر كمان 


خرجت شمس بعد مالبست عبايه سوداء:السلام عليكم يادهم عامل ايه 


ادهم بضيق:كويس ياشمس عن ازنكم انا تعبان اقدر انام فين 


حنان:بس يابني احنا حضرنا الغشاء اتعشى الاول حتي 


ادهم:معليش ياعمتي مره تاني انا تعبان اوي وعاوز انام بس 


حازم:تمام تعال اخدك شقتي فوق ترتاح فيها 


اخد ادهم شنطته:تمام 


*************


طلع ادهم مع حازم شقته الي فوق ودخل غرفه النوم وقعد بتعب فقرب منه حازم 


حازم باسف:انا اسف انت مدايق بسببي صح 


ادهم:ايوه مدايق منك لانك خبيت عليا امر مهم زي ده 


حازم:صدقني ياادهم غصب عني كونت مشغول اوي والموضوع اجه فجأه كده كمان


ادهم:حازم انت عارف اني بغزك  زي اخويا واكتر وكمان شمس زي اختي وانا كان نفسي افرح معاكم 


حازم بهزار:خلاص ياعم ده كتب كتاب بس يعني ليسا الفرح الكبير ابقى نس"كر سوى ها ايه رئيك


ادهم بضحك:طول عمرك سا*فل وقليل أد"ب زي اخوك تلميذي


حازم:دي جنيات يابني في العيله كلها 


ادهم بضحك:عندك حق والله..استني كده ايه الصوت ده؟ 


حازم ببسمه:دي بنت الجيران بتغني بس ايه مزه طحن 


قام ادهم بسرعه وهو بيستمع لصوتها بستمتاع  وفتح شباك البلكونه لقاها في البلاكونه الي جنبه لان 


البلاكونه الشقه بتاعتها قربيه اوي من شقته

ادهم باعجاب وتصفير:يامسا الشطه على الإشطه 


حازم بضحك:خف شويه ياحلو ده ابوها ظابط 


كمل ادهم بمشاغبه:يامسا الاناناس على اجمل الناس ايه ياجميل متعبرنا بمسا حتي 


:مين بيكلمك ياحبيبه 


قفل ادهم الشباك بخوف بسرعه:يالهووي طلع ابوها وشافني 


حازم بضحك:اشرب يامعلم ده ابوها شراني اوي وهيعلقك على باب البيت بتاعه 


بلع ادهم ريقه بخوف بس تظاهر بالقوه:احم والا يهز فيا شعره انت متعرفش مين هو ادهم السنغاري 


حازم:ياسيدي على الجمدان تمام اسيبك ترتاح بقي تصبح على خير


تسطح ادهم على السرير:وانت من اهله ياحزومي


حازم بغيظ:ياض بلاش حزومي دي البت شمس عمرها ماقالتها يافقر 


ادهم بضحك:علشان انت حزومي بتاعي انا بس 


حازم اخد المخده من جنبه ونزل ضرب فيه:ماهو من قر امثالك الفرح كمان الشهر الجاي ومش قادر اد*خل دلوقتي يابن ال***


****************


وبعدها رجع حازم البيت لقى النور مش شغال عرف


انهم نامو فتسحب بهدووء ودخل اوضتها 

قرب لقها نايمه زي الملايكه مقدرش


يمنع نفسه قرب وبا"سها في شفا"يفها بحنيه 

وهمس قدام شفا"يفها بصوت حنين: وحشتني ياشمسي عارف انك ليسه صاحيه ياقلبي 


فتحت شمس عنيها بكسوف: احم انا بس كونت.. 


قاطعها حازم: عارف انك قلقانه على ادهم هو كويس اوي بس كان زعلان لاني خبيت عليه جوازنا بس 


شمس براحه: طيب الحمد لله انا هنام بقى علشان تعبانه اوي 


ابتسم حازم بخبث: تنامي ايه ياشمسي انا بقولك وحشتيني مفيش نوم 


بعدت شمس بتوتر: ابعد ياحازم مرات عمي تصحي وو


حط حازم ايده على بوقها بهدووء وقال: هششش انا بس عاوز منك ال.... ووو 


رأيكم...

والله العيله دي كلها ماشافت بربع  جنيه رباله 😂😁



4


في صباح اليوم التالي صحيت شمس وهي بتبص على


ملامحه البريئه وهو نايم عكس شخصيته الو"قحه وهو صاحي بصت على الساعه واتخضت


شمس بخضه: يالهوي ابعد ياحازم الساعه بقت عشره زمان مرات عمي صحيت 


حازم بنوم وهي ليسه في حضنه : سبيني والنبي ياشمس عاوز انام ليسه 


فضلت تهز فيه شمس بخوف: فوق بقى ياحازم مرات عمي لو شافتك هنا تبقى مصيبه 


بعدحازم عنها بنوم وهو بيفرك عنيه: طيب ماتشوف ياشمس هي انتي مش مراتي وده حقي انام في حضنك 


شمس بتوتر: ايوه بس يعني 


قرب منها حازم وشدها من وسطها بجرائه: بس ايه انا اقدر دلوقتي اخد كل حقوقي منك وتبقي مراتي اسما وفعلا ياشمس بس انا عاوز اللحظه دي تبقى اجمل لحظه في حياتي علشان كده صابر.. بس انا همو"ت عليكي والله 


ضربته شمس بكسوف وهي بتبعد عنه: امتي بقى تبطل قله اد"بك دي  معايا 


ضحك حازم بسخريه: دي قله الاد"ب إتعملت مخصوص علشان الوقت ده ياقلبي  


شمس برقت فيه من وقا"حته  قدامها وكانت خلاص هتقوم من جنبه بس هو


سبقها وشدها لحضنه تاني:ايه ياحلوه عاوزه تبعدي عني كده قبل بو"سه الصبح والا ايه 


شمس اتكسفت اوي وهي بتحاول تبعد بس هو


شد عليها جامد علشان متبعدش عنه:متحاوليش تبعدي قبلها انا بقولك اهو 


شمس بخجل:تمام طيب ابعد شويه كده الاول 


بعد شويه وهو مستني تقرب هي منه بس فجأه لقاها جرت منه لخارج الغرفه بكسوف


حازم بغيظ:اه يابت النصابه فلتت مني 


طلع وراها وهو بيتوعد ليها بس فجأه سمع صوت عالي من شقته فوق فطلع جري يشوف في ايه 


******************* 


حازم طلع بسرعه على شقته لقي الظابط حسام ماسك في ادهم قدام الشقه بغضب 


:انت كونت بتعا"كس بنتي انا امبارح مش كده ياض 


ادهم ببرود:وايه يعني هي المعا"كسه بقت حرام الايام دي والا ايه 


حسام بعصبيه:ايوه ياروح امك انت متعرفش دي تبقى بنت مين هنا الا ايه 


ادهم بضيق:طب ابعد ايدك دي علشان انا مش بيهمني ظابط او كبير وممكن اتغابى عليك 


جرى حازم يلحق الموضوع بسرعه:اهدي ياحسام باشا ده عيل وميقصدش حاجه سيبه معليش 


ادهم بغضب:عيل مين ده ياحازم تحب تشوف انا راجل ازاي ممممم 


حازم حط ايده على بوق ادهم بسرعه وقال:اسكت الله يخرب بيتك هنبات في السجن النهاردا


شد حسام على ادهم اكتر:شايف ياحازم قله اد"به ازاي انا اعرف اربي الاشكال دي كويس عندي في القسم


بعد ادهم ايد حازم عنه بعصبيه:تربي مين ياعم انت انا لو مديت ايدي عليك مش هيخيط فيك الدكتور غر"زه


حسام جاب اخره منه ومسك فونه يطلب البوكس بتاعه بس جري عليه حازم بسرعه 


حازم بقلق:معليش ياحسام باشا امسحها فيا انا ده يتيم ومش ليه حد يسئل عنه معليش سامحه المره دي بس 


تهند حسام بضيق:ماشي علشان خاطرك انت بس ياحازم علشان افضالك عليا كتير بس لو غلط تاني نص غلطه اعلمه الاد"ب عندي في القسم 


سمعه ادهم وزاد جنانه اكتر:طب على فكره بقى بنتك مزه طحن وعاوز اكل....ممم 


كتم حازم بوقه بسرعه وسحبه بعيد 


حسام بعدم فهم:هو قال ايه؟؟


تنفس حازم براحه:مش قال حاجه اتفضل انت ياحسام باشا


مشي حسام وحازم سحب ادهم لداخل الشقه تاني


ادهم بضيق:سكتني ليه طب والله لا عا"كس بنته وقدامه كمان يجيب اخره معايا ابو كرش ده 


حازم بضحك:اتهد بقى يخرب بيتك ضاعه عليا بو"سه الصبح بسببك 


ادهم :طب انا جعان دلوقتي وعاوز قهوه علشان عكر عليا الصبح ابو كرش 


حازم:تمام تعال ننزل تحت في الورشه ونفطر هناك سوى 


****************


تحت في ورشه النجاره بتاعه حازم 


حازم:ممكن تهدى بقى دنا مكلف فطار ملوكي اهو 


ادهم بسخريه:لا عندك حق الفول والطعميه والبيض اكل ملوكي عندنا هنا 


حازم حط لقمه في بقه:إحمد ربك غيرك مش لاقي حتي دول 


ادهم:الحمد لله ياعم طب اطلب قهوه بقى علشان بحبها..وفجأه لقاها عدت قدامه فكمل.. وبحب الغزال الشارد ده كمان  


التفت حازم في اتجاه ادهم لقاه بيبص على بنت حسام:إتهد بقى مش كفايه الي حصل الصبح مع ابوها 


قام ادهم بسرعه:لا ليسه انا هروح اشوف الغزال عن قرب شويه وراجع 


حازم بخوف عليه:يابني تعال هنا متضيعش نفسك وا..اهو مشي زي المجنون عيل سا*فل صحيح مش زيي محترم 


*****************


عند محل الهدووم كانت واقفه تشتري 


:ممكن كلمه ياقمر 


بصت عليه:افندم مين حضرتك 


:محسوبك ادهم السنغاري محطم قلوب الفتيات بس وقع في غرام مهره صوتها كروان


ردت عليه بردح :نعم ياخويا امشي ياض من هنا احسن اسمعك شريط بودعك اخر وداع


رد ادهم بمشاغبه:اموت في عشقك ياجميل زي العسل على قلبي 


ابتسمت وقالت:باين عليك قليل الاد"ب وانا بابا ظابط وبيحب ظبط امثالك على وحده ونص 


كمل ادهم بغمزه:امو"وت في هواك بس تحن ياملاك 


برقت فيه بصدمه فقال:ايه ياجميل ده القلب داب من صوتك ال..


فجأه سكت لما لقاها مبرقه فيه اوي 


فقال بقلق: مالك في ايه مبرقه فيا كده ليه؟!! 


نطقت بصدمه:بابا!!


ضحك ادهم بخوف:اوعي تقولي ورايا زي الافلام كده.

هزت رأسها فلتفت خلفه وبلع ريقه بخوف وقال 


:حسام حبيب قلبي وحمايا المستقبلي بالحضن يا.. ووو


يتبع..


ادهم السنغاري بيمسي عليكم وبيقول:متقطعوش الجوابات اخوكم هيشرف السجن ياولاد😢😢




5


عند حازم كان في ورشته شغال بقلق


حازم بقلق: هو ليه اتأخر كده بس يارب استرها 


وفجأه حضر الصبي الشغال معاه: اللحق يامعلم حازم ابن خالك الجديد ده مسكه الظابط حسام واخده في البوكس بتاعه 


حازم بخوف: انا قلبي كان حاسس انه مش يرتاح غير في السجن النهاردا تعالي يابني نلحقه بسرعه 


الصبي: تمام ياله 


******************


وفي نفس الوقت ادهم كان في 


الزنزانه قدام حسام بيحاول يقنعه انه يسيبه يخرج 


ادهم بخوف: خلاص بقى ياحسام باشا ميبقاش قلبك اسود لحظه شيطا*ن وعدت 


ضحك حسام:دلوقتي بقت لحظه شيطا*ن وعدت ولااا 


انت مكانك الاصلي هنا بين المجر'مين ياصا"يع 


ادهم بضيق:كبير وليك احترامك وكمان حمايا المستقبلي ومش


حرد عليك خلاص والنبي توبه  طلعني بقي 


حسام بحده:مفيش خروج قبل ما تتعلم الاد"ب الاول


ادهم بستعطاف:عندك حق ياباشا انا اهلي ما"توا وانا صغير ومفيش


حد رباني بعدهم خرجني بقى ينوبك ثواب في يتيم زيي 


حسام قلبه مال لانه كمان يتيم وكان هيطلعه بس حضر حازم وخرب كل حاجه


حازم بضيق من ادهم:مش قولتلك تلم نفسك من البت بقى


رايح تعا"كسها زي ماقولت وقدام ابوها كمان دا انت قادر يابني والله 


حسام سمعه والغضب سيطر عليه وادهم صرخ في حازم بعصبيه 


ادهم بعصبيه:الله يخرب بيتك ياجدع ده كان خلاص 


يطلعني من هنا بس باين بعد الكلام ده هترحل على المحكمه عدل 


حازم اخد باله انه خرب كل حاجه بغبائه فقال:انا مش كونت اقصد بنت


حسام باشا  اسمع بس ياباشا اقولك على ال...


***************


في الليل 


رجع ادهم مع حازم للبيت بعد ماقعد 


يقنع حسام لساعه كامله علشان يسيب ادهم 


حازم:خلاص بقى قولك مش كان قصدي 


ادهم بضيق:ياعم ابعد ده انا كونت هضيع بسببك 


حازم بغيظ:بسببي انا بقى والا بسبب قله اد"بك انت


ادهم باصرار:طب والله لاروح اخطبها منه واجوزها كمان انا 


عجبتني ودخلت دماغي اوي ايه رئيك بقى


حازم بسخريه:ابقى قابلني بقى لو وافق 


ادهم بتحدي:لو مش وافق انا اخطفها ونجوز برضو مش مشكله 


خرجت حنان:في ايه ياولاد مالكم كده


حازم:مفيش ياماما هي شمس فين 


حنان:في اوضتها كانت تعبانه  ودخلت ترتاح 


حازم بقلق:تعبانه ليه  انا اشوفها بسرعه عن ازنكم


جري حازم على اوضه شمس فقال ادهم بقلق على شمس: هي تعبانه اوي يعني ياعمتي 


حنان:متقلقش يابني شويه تعب عادي بس 


ادهم براحه:تمام انا اطلع ارتاح بقى عاوزه حاجه 


حنان:طيب اتعشى معنا قبل ماتطلع


ادهم وهو بيحط ايده على قفاه :لا شكرا انا اكلت كتير النهاردا ياعمتي والله عن ازنك 


حنان: ازنك معاك ياحبيبي  


************


خرج ادهم وطلع فوق بس وقف فجأه 


على صوت خناق على السلم قدام الشقه 


حبيبه بغضب:ابعد ياتامر خلاص احنا فركشنا من شهرين


مش عاوزه اشوف وشك تاني بقى 


وقف تامر قدامها:وانا مش موافق على الكلام ده قولتلك


لحظه ضعف مني بس وهي الي لز"قت فيا بقصد والله 


حبيبه ببرود:وانا مش يخصني الكلام ده قصتنا خلصت


وخلاص ابعد بقى عاوزه اعدي 


زقته حبيبه بغيظ بس هو مسك ايدها بغضب 


تامر :وانا لما اكلمك تقفي كده زي الشاطره وتسمعي وإلا...


فجأه لقى ادهم مسك ايده بقوه نفس الايد الي ماسك بيها ايد  حبيبه 


ادهم بحده:وألا ايه ياحلو ايدك الجميله دي 


عنها احسن تخدها وانت ماشي مكسو"ره 


بعد تامر ايده عنها وبص على ادهم بغضب 


تامر:وانت مين اصلا علشان تدخل كده بيني وبينها


ادهم بضيق:مش يخصك ابقى مين وامشي


من قدامي احسن اتغابي عليك انا غضبي وحش 


ضحك تامر:لا فعلا خوف منك ابعد يابابا عن


الامور مش تخصك احسن تتعور جامد ياشبح


ادهم فقد حرفيا اعصابه كلها فمسك فيه وضربه


بلكمه قويه وقعته على الارض وشفته نز"فت 


ادهم بسخريه:اوبس معليش تعيش وتاخد غيرها يا


صغنن اصل امثالك مش تتحمل حتي بوكس مني 


قام تامر بغضب وتقدم على ادهم فجرت عليه


حبيبه علشان توقفه لانها خايفه على ادهم يتأزي في


الاخر بسببها بس تامر كان متعصب اوي فزقها بدون


قصد وكانت هتقع من اعلى السلم لولا ايد


ادهم لحقتها في اخر لحظه بس للاسف فقد هو توازنه ووقع


مكانها ورأسه اتخبطت في الحيطه جامد ونز"فت اوي 


بصت عليه حبيبه برعب وجرت عليه وهي بتعيط 

:ادددددهم 


***************


عند حازم دخل غرفه شمس بخوف وقرب لقاها


نايمه ابتسم على شكلها الملائكي الي بيعشقه قعد جنبها وقرب من


شفا"يفها وبا"سها بحنيه وبعد وهو بيمسح على شعرها الطويل الناعم بالون سواد الليل 


حازم بحب:شمسي قومي عاوزك 


فتحت شمس عنيها بكسوف لانه عارف من 


الاول انها صاحيه وبتمثل عليه بس 


اتعدلت شمس بكسوف:نعم 


اخدها حازم بسرعه في حضنه وقال:انتي كويسه مش كده 


ابتسمت شمس:ايوه كويسه متقلقش شويه تعب من شغل البيت بس 


كمل حازم وهو بيضمها اكتر:وانا مش نبهت عليكي قبل كده انك


تاخدي بالك اكتر من نفسك ولو على شغل البيت ارجع انا واساعدك 


شمس بضحك:وانت تعرف تعمل كده ازاي و


بعدين انت راجل ومش يصح تعمل كده 


بعد حازم عنها وهو بيبص في عنيها الزيتوني الي بيعشقهم بتركيز:لا يصح ياقلبي مش عيب اني


اساعد مراتي في البيت او ده يقل من رجولتي بل العكس بيزيد من حبنا لبعض اكتر 


ابتسمت شمس وقربت با"سته برقه في شفا"يفه بسرعه:انا بحبك اوي ياحازم 


قرب حازم بدوره منها وبا"سها في شفا"يفها وقال بخبث:وانا بعشق شمسي وشفا"يفها كمان 


ضربته شمس بكسوف:بطل بقى قله اد"بك دي شويه 


ضحك حازم:مقدرش ياقلبي دي بتمشي في دمي باوراثه.. وكمل بخبث..وبعدين


انا عاوزك قويه كده علشان هنتعب بعد شهر اوي مع بعض 


شمس بقى وشها زي الفروله من الكسوف وقربت


حضنته علشان تداري كسوفها منه فضحك حازم عليها وبادلها الحضن هو كمان 


فجأه سمع صوت جرس الباب فبعد شمس عنه بخوف 


شمس:في ايه مين بيرن الجرس في الوقت ده 


شدها حازم تاني لحضنه وقال:متقلقيش اكيد ادهم عاوز حاجه كده من ماما وو


قاطعه صوت جرس الباب اقوي ففزعت منه شمس 


شمس بخوف:اخرج والنبي ياحازم شوفه عاوز ايه انا قلبي مش مطمن 


قام حازم:حاضر اشوفه ومش اتأخر عليكي 


خرج حازم وفتح الباب كان متوقع يكون ادهم بس 


انصدم لما لقى حبيبه على الباب وعيونها غرقانه دموع وجسمها


بيترعش من الخوف وايدها عليها د"م 


حازم بقلق:مالك ياحبيبه حصل ايه وايه الد"م 


ده ادهم كويس مش كده 


اول ماشاف حازم حالتها قدامه قلبه حس 


ان ادهم مش كويس علشان كده سئل عليه 


نطقت حبيبه بخوف وشفاه

مرتعشه:ادهم..فوق..السلم..رأسه..بتنز"ف اوي 


حازم سمع من هنا وقلبه وقع من هنا محسش بنفسه 


غير وهو بيجرى زي المجنون على فوق ووو


يتبع..


الظاهر هنخسر ادهم السنغاري ياشباب🥺😥


تكملة الرواية هنااااااااااا

تعليقات

التنقل السريع