رواية بكامل قواي العقليه لمار ودياب من البارت29العاشر بقلم اميره اسامه
رواية بكامل قواي العقليه لمار ودياب من البارت29العاشر بقلم اميره اسامه
البارت_29
عدي حوالي 3 ايام علي وجود كارمن وسط عيله انس اللي بسرعه حست كارمن بالامان والحب والدفا معاهم عرفتها ياسمين علي ريناد اللي كانت متأثره بحكايتها جدا وبسرعه ال3 بنات قربو من بعض كأنهم بقالهم زمن يعرفو بعض...والد انس ووالدته كانو طول الوقت بيتكلمو مع كارمن ويضحكو ويهزرو عشان يشيلو منها الخوف والرهبه اللي كانت حاسه بيهم اول ما وصلت كانو ماليين فراغها ووحدتها عوضوها في ايام بسيطه عن حب وحنيه افتقدتهم سنين.... كارمن عرفت والدتها باللي حصل وانها اتجوزت انس...فرحت والدتها عشان اطمنت عليها رغم وجعها انها مش معاها...وعدتها كارمن انها قريب هتشوفها وان يوم فرحها هي اللي هتكون معاها.....
اما انس. فا بعد ما رجع عالقسم.وقت ما ساب كارمن وسط عيلته ..حقق مع الراجل العربي..بعد ما كمل ضرب فيه....وعرف ان ابوها السبب في كل ده..نزلت حمله مكثفه تجيبه فضلو يدورو طول ال3 ايام عليه في كل مكان لاكن مكنش ليه اي أثر حتي البيت مكنش بيرجع وهو انس كانو متابعين مع والدتها .لاكن كأنه فص ملح وداب...
اما بالنسبه للجهاز....كانو متابعين كل اخبار الرجاله وطمنين عليهم انهم في امان...وصل التلاته المحتجزين...ووصل عز الدين واتحط في سجن مشدد لحين التعافي التام...لانه كان واخد رصاصتين....اما عن مايا فاتكدو من برائتها ووطنيتها وقدر رامي يحقق اول هدف انه يثبت برائتها وقدرو يعرفو بلاوي كتير من خلال السي دي.. كانت مايا حفظاها وكانت مسجله صوت وصوره كل حاجه رامي قالها وبتثبت صحه كلامه..... وتم تبليغ اهلها بوفاتها اللي حزنو من قلبهم ان بنتهم كانت طول الوقت في خطر ومخبيه عليهم اما بالنسبه لموقفهم من رامي كان صعب لانهم شايفين ان هو السبب في كل ده...
........
انس....بقي كل ده يحصلك يا صاحبي وانا معرفش ولا حتي معاك.
دياب...بصوت مجهد...ده انت تحمد ربنا انك مكنتش معايا وإلا كان زمانك ميت كفايه انا... المهم مين قالك سياده اللواء
انس....اه لما اتصلت بحاتم باشا وسألته عليك عشان فجأه لقيت تليفونك اتقفل حكالي كل حاجه ..كنت فاكره بيضحك عليا وانك فيك حاجه بس الحمد لله انك بخير..
دياب...الحمد لله عدت علي خير...
فضل انس يحكيله عن اللي حصل الكام يوم اللي فاتو وعن جوازه بكارمن. وكان واضح علي صوته وهو بيحكي انه مبسوط...
فرح دياب عشان فرحه صاحبه واتمني من جواه انه هو كمان يحقق حلمه مع لمار...
انس...راجع امته..
دياب....احنا ساعتين تلاته كده وراجعين ان شاء الله..
انس...هجيلك
دياب...لا تجيلي ايه...انا اصلا راجع عالموقع تاني بتاع التدريب.
انس...طب ليه
دياب...انا اللي طلبت من حاتم باشا كده....لان حاليا لمار مفيش مكان تروحه غير انها ترجع السجن لحد ما نشوف هيحصل ايه.
انس....هي لسه متكلمتش يادياب.
دياب...للاسف لا...انت عامل ايه مع والدتها.
انس...والدتها اتحسنت كتير لدرجه اني حاسس اني لما بروحلها بتكون مبسوطه وكأنها مستنياني...عشان احكيلها عن لمار عن كارمن اتكلم معاها...الست دي بتصعب عليا بجد.
دياب...طب ايه اخبار مسعد
انس.تحت المراقبه متخافش بس الاتصال بينه هو وحنان مقطوع من اسبوع لاكن الاتنين تحت المراقبه متقلقش..
دياب...طيب اسمعني عايزك تجيبه عالمكان اللي قولتلك عليه..
انس...ايه انفذ خلاص..
دياب...اه مفيش وقت يا انس..احنا الصبح يطلع هنكون في مصر ولو حاتم باشا وافق ان لمار تأعد يومين تلاته عشاني فا ده جدعنه منه لاكن هي لازم ترجع السجن ...وبعدها خلاص مش هيبقي في وقت وانا لايمكن اسيبها تروح مني....
انس....تمام بقولك ايه...انا عايز اسالك سؤال صحيح...
دياب قول....
انس....انا لما بعت ليك صوره مسعد اول مره وانت وريتها للمار قالت متعرفهوش....والمره اللي بعدها لما جبت صورته من الواتس وبعتهالك قالت انه مسعد...
دياب.....اه صح....تصدق مجاش في بالي خالص 🤨..
انس....انا استغربت انها عدت عليك انت مش بيفوتك الهوا.
دياب...تمام هعرف منها الحكايه دي..
انس...تمام
دياب....ومبروك يا عريس..
انس...الله يبارك فيك يا صاحبي عقبال نا افرح بيك انت ولمار...
دياب...يارب.
انس....ابقي عرفها بقي عشان تتبسط وتطمن اكتر علي كارمن...
دياب....ماشي ياعم يلا روح بقي انت...وانا اول ما اوصل هعرفك عشان اشوفك وحشتني.
انس....وانت اكتر والله بقول ايه انت قولتلهم عندك انك جاي...
دياب...لا لا انا مش هعرفهم يومين تلاته كده لسه شكلي متدمر خالص بس تروح الكدمات والزرقان ده عشان ميقلقوش عليا.
انس...بضحك واضح انك اتطحنت..
دياب.....انا مستقبلي ضاع يا انس..
انس.....الللله بقيت سوسن ولا ايه.
دياب...اظبط يلا سوسن في عينك...احنا رجاله اوي ...انا اه اتطحنت بس موتهم يعني ميغركش الاجسام اللي طلعتلي دي..
انس....ماشي ياعم ظبطنا خلاص.
دياب...يلا اشوفك علي خير
انس....سلام يا صاحبي...
....................
خرج دياب من الاوضه بتاعته...راح علي اوضه لمار...
قامت لمار تفتح الباب
لمار...انت كويس.
دياب...اه الحمد لله ما انا واقف ادامك اهو مالك قلقتي ليه.
لمار....بحسبك تعبان.
دياب ..لا ياحبيبي انا بخير.
لمار ...طيب تعالي ادخل ارتاح.
دخل دياب اعد عالكنبه....ايه جاهزه.
سرحت لمار بحزن.....اه جاهزه..
دياب...بابتسامه ومالك بتردي كده ليه..مصر وحشتكيش بعد كل البهدله اللي حصلتلنا دي ..مش عايزه ترجعي
لمار.....اكيد وحشتني....بس لو عالبهدله مش فارقه كتير خدت عليها....بس لو عالرجوع....هتصدقني لو قولتلك رغم اني كنت شاكه اني ممكن ارجع بس كنت من جوايا حاسه انها هتعدي علي خير وهرجع ...بس معملتش حساب اللحظه دي....
ومتخيلتش ابدا...اني ممكن اكون مضايقه او خايفه .
دياب.....ليه بتقولي كده.
لمار.....نزلت دموعها ....الفتره اللي اعدتها معاك.....يمكن تكون اكتر فتره حلوه عدت في حياتي بعد قضيتي...
عارف لما تكون حياتك عاديه مفيهاش اي توتر ولا خوف ولا خطر ....ويجي يوم واحد يقلب حياتك ويدمرها ومتبقاش شايف اي لون فالدنيا غير اللون الاسود....وبعد فتره يجي يوم تاني...يغير حياتك ويقلبها من تاني. تدخل في حياه تانيه خالص بعيده كل البعد عن حياتك الاولي وشخصيتك وتبتدي الدنيا تلون ادامك رغم الصعب اللي بتمر بيه فالحياه دي إلا ان كنت شيفاها ملونه....
في حياه يا دياب بنعيشها هاديه طول عمرنا....لاكن وقت قلبتها بتكره حياتك كلها حتي الحلو اللي عيشته فيها
وحياه تانيه بتكون كلها مخاطر وقلق وخوف لاكن بتحب كل لحظه فيها...
دي كانت حياتي معاك يادياب...
رغم اني عشت معاك فتره كلها خطر وخوف وتوتر إلا اني حبيت كل لحظه فيها انت ظهرت في اسوء فتره في حياتي .....لاكن قدرت تخليني انسي كل صعب فيها..
دياب.....وايه اللي مانعك انك تكملي فيها .
لمار.....انا عايزه اقولك انك كسبت التحدي يادياب....وقدرت تخليني احبك واتعلق بيك....بس لحد الوقت انا مش قادره اتكلم....قولتلك بلاش تعلقني وتعلق نفسك...عشان اللحظه دي..
دياب...هتصدقيني لو قولتلك ان لو كنت سمعت الكلام ده منك من فتره كان زماني شايط وبغلي وعايز اكسر دماغك دي عشان تنطقي...بس يمكن الوقت مش فارق معايا عارفه ليه.
لمار...ليه .
دياب...عشان انا قولتهالك وهقولهالك قبل كده....الموت مش هياخدك مني..مش هسمح بده...ولو انتي مش حابه تتكلمي مش هجبرك وهحترم رأيك....لاكن انا لاخر نفس فيا هحارب عشان اجيب برائتك...من غير نا اخليكي تتعرضي لموقف انتي خايفه منه....لاكن اني اسيبك ده استحاله...
وفضل دياب يحكيلها عن اللي حصل مع كارمن وانس....فرحت لمار بجواز كارمن..واطمنت اكتر عليها...
لمار....انت عارف يمكن ده اكتر خبر فرحني....عشان كلرمن تفوق وتعيش بقي كفايه وجع اوي لحد كده...عالاقل تلاقي حد يعوضها ...واكون مطمنه عليها.....حتي امي بسؤالكم عليها ديما....وبمرواح انس ليها. ده مريحني اوي ومطمني ان لو جرالي حاجه انتو مش هتسبوها ولا تنسوها ابدا....
دياب....طيب وانا يالمار....اطمنتي علي كارمن...وعلي امك....طب وانا فين...
لمار.....انت عارف اني عمري ما قصدت اوجعك وعارف كمان اني بتمني اعيش عمري كله معاك...
دياب...هتعيشي معايا وفحضني وهخبيكي جوه قلبي كمان. بلاش عياط وعايزك تنسي اننا راجعين اصلا... وبعدين لسه اصلا بدري...احنا لسه هنروح عالموقع عشان اختلي بيكي😉😉
لمار....بضحك...قليل الادب.
دياب...بحبك.😍
لمار...وانا بحبك.
دياب...صحيح انا عايز اسألك سؤال.
لمار...قول
دياب....لما وريتك صوره مسعد اول مره وقولتلك انه كان بيحاول يقتل مامتك...واتخانفت انا وانتي...قولتي انك متعرفيهوش.....ولما وريتهولك وقولتلك ان ده واحد ليه قضيه مع انس وحبيت اعرف هو ايه ظروفه او تعرفيه ولا لا...قولتي انه مسعد...مش غريبه.دي.
لمار....لا مش غريبه...يمكن انا اللي المفروض اسال السؤال ده....؟؟
دياب...مش فاهم..
لمار...هفهمك....لما وريتهالي اول مره... اولا انا كنت بشبه عليه مكنتش متأكده ان هو...بس فنفس الوقت سكت لسبب واحد انت وقتها لما ورتني الصوره قولتلي ان الكلام اللي جيرانك بيقولوه شكله صح....طبعا انا كان لازم اقول معرفهوش لان لو كنت قولتلك انه مسعد كنت هتسأل مسعد مين..ولو كنت حكيتلك اني مكنتش برتاخله وانه كان هيعتدي عليا لما النور قطع فالمنطقه....مكنتش هتصدقني....
خوفت اتكلم انت اصلا كنت وقتها شابط ولو كنت حلفت بايه مكنش الكلام هيغير حاجه...ولما ورتهالي تاني مره....كانت صورته واضحه...ولقيت نفسي بقول اسمه تلقائي ومقدرتش ارجع في كلامي...بس وقتها مدخلش عليا حوار انس والقضيه ده..وكملت بضحك.كنت واثقه انك لسه شاكك فيا عادي حقك. بس وقتها كان لازم اقولك حكايتي معاه عشان اعرفك اد ايه بكرهه واعرفك ان لو في دماغك شك من ناحيتي ليه يبعد...وكنت منتظره نفس سؤالك ده ...لما انتي تعرفيه ليه مقولتيش اول مره انك تعرفيه ساعتها كنت هفهمك نفس السبب اللي خلاني مقولتش اول مره.....وبعد كده انا اللي كنت حابه اسالك بس بصراحه رجعت في كلامي خوفت يكون تحليلي للسؤال صح وانك فعلا شاكك فيا....
دياب....يااااه اد كده انا وجعتك وقتها.
لمار....ولا وجعتني ولا حاجه زي ماقولتلك حقك بس لو كنت سألت وسمعتها منك كنت هتوجع..
دياب...عموما والله العظيم ده اللي حصل فعلا وانس ليه قضيه مع الشاب ده...يعني مكنتش حابب اسال تاني..انا واثق فيكي يا لمار والله ماشكيت فيكي حتي اول مره سالتك كنت بحاول استفزك عشان تتكلمي مش قله ثقه صدقيني.
لمار...بابتسامه....وانا مصدقاك.
دياب....طب ايه اجهزي يلا قربنا نمشي وبعدين اول ما نوصل انا عاملك مفجأه.
لمار....ايه😳
دياب...قولت مفجأه.
لمار...والنبي.
دياب...بضحك...عيله اوي...ماشي ياستي...انا هجبلك احلي اكله شاورما مش كان نفسك فيها.
لمار...بضحك...انت لسه فاكر.
دياب...طبعا ياقلبي..انا اقدر انسي...
لمار...بحبك..😍😍
دياب...وانا بعشقك ياهبله...
....................................
وصل انس الڤيلا....كانو كلهم اعدين وبيحضرو العشا مع بعض.
انس.....مسااء الفل
رحمه....مساء النور يا حبيبي.
ابتسمت كارمن من بعيد...وبعدت وشها...هي في وجوده بتكون محرجه جدااا..من اهله وهو بيتعمد انه يضايقها خصوصا بعد ما والدته قررت تخلي كارمن تنام في اوضه لوحدها عشان يوم ما يكونو مع بعض يكون في شوق ولهفه بينهم وعشان انس يفضل متجنن عليها وتفضل غاليه عنده رحبت كارمن بالفكره وافقت علي طول وحست ان رحمه بتتكلم صح وانها فعلا اعتبرتها زي بنتها اما انس كان شايط وعامل زي العيل الصغير .ومضايق من موافقتها فقرر انه يرخم عليها ويحرجها....
قرب انس... وباسها من خدها...عامله ايه.
كارمن...😳😳😳الحمد لله.
رحمه....احنا قولنا ايه يا انس .
انس...الله بسلم عليها.
رحمه...انت عارف لو جيت جمبها تاني هعمل فيك ايه....لما تعملها اخلي فرح وتجبلها احلي شبكه وكل حقوقها تاخدها وتتعب فيها ابقي اعمل اللي انت عايزه
كارمن ...ضحكت كارمن هي وياسمين.
ياسمين...ياعيني يا انس....مامتك بقت حما عليك..
انس...بس يابت انتي😡😡وبعدين هو انا قولت لا يا ست الكل.
رحمه....لا مقولتش بس اتفقنا لما كل حاجه تستقر
انس...دي بوسه عالخد يعني
رحمه...ولا فالايد 🤨
انس...اضحكي اضحكي ...مبسوطه ها.
ياسين...جاي من ورا بتتخانقو ليه
انس....مفيش ياحاج مش تيجي تشوف مراتك اللس وافقه زي الشاويش بيني وبين كارمن...
رحمه...انا شاويش يا قليل الادب.
انس...والله الشاويش قلبه طيب عنك.
فضلت..كارمن وياسمين وياسين يضحكو عليه هو ووالدته والجو كان جميل بينهم...
كلو وخلصو اكل وفضلو مكملين الاعده مع بعض....
رن موبايل كارمن وهما اعدين...كانت والدتها سكتت شويه باستغراب وقفلت صوت الموبايل.
انس...مين بيكلمك.
كارمن...دي ماما.
انس...طيب ماتردي عليها.
كارمن....لما اطلع بقي وبعدين انا كلمتها من حوالي ساعتين.
انس...طيب ردي لا يكون في حاجه..
رحمه...ردي يا كارمن لا يكون عايزه تقولك حاجه..
قفل التليفون....مسكت كارمن قلبها وكأنها حست بقبضه جامده.
انس....انتي كويسه ..
كارمن...هزت راسها
انس...طيب يلاكلميها اطمني عليها.
رن موبايلها تاني...بصتله كارمن بخوف...
انس...ردي يلا
كارمن...بارتباك...الووووو.
مني.....ابوكي اتضرب بسكينه ياكارمن وفالمستشفي وطالب يشوفك..
كارمن..😳😳😳😳😳بدموع بتقولي ايه ياماما..
مني...انا فالمستشفي معاه تعاليه ياكارمن...
وقع التليفون من ايد كارمن ودموعها بتجري من غير كلام.
انس...في ايه ياكارمن.
ياسين..مالك يابنتي.
رحمه...والدتك بخير...
ياسمين...كوكي مالك بتعيطي ليه.
كارمن.....وديني المستشفي يا انس....ابويا بيموت.
انس...😳😳ايه.
كارمن...مفيش وقت وديني بسرعه.
انس....حاضر حاضر... يلا قومي
ياسين...انا جاي معاكم يا ابني.
رحمه...قوم يلا انا كمان جايه معاكم.
انس...طب يلا بسرعه..
خرج انس بسرعه هو وكارمن....وراح وراهم ياسين ورحمه حتي ياسمين مرضيتش تسبهم ...
اثناء الطريق كارمن كانت شارده فالطريق ودموعها نازله ومش عارفه بتعيط ليه...
انس....كارمن حبيبتي انتي متأكده انك عايزه تروحي
كارمن.....😢ايوه..
وصل انس...واهله ادام المستشفي...سأله علي مكانه وطلعو جري
كارمن لمحت امها واخواتها من بعيد....جريت عليهم...فضلو يحضنو فيها ويعيطو
مني.... وحشتيني يا كارمن..
كارمن...بدموع انتو اللي وحشتوني اوي...
انس....مساء الخير...
مني...مساء النور.
انس....ده والدي ووالدتي واختي.
سلمت عليهم مني ورحبت بيهم .
مني....كارمن...ادخلي لابوكي سال عليكي كتير ادخليليه ياكارمن..وقفت كارمن تبصلها وتبص لانس...
انس...ادخلي ياكارمن متخافيش ...
جهزتها الممرضه وعقمتها عشان كان في غرفه العنايه المركزه....
انس.....هو ايه اللي حصل.....
مني.....واحد كلمني هنا من المستشفي لما سعيد فاق...قالهم رقمي واتصلو عليا...
هو هنا من 3 ايام تقريبا كده من اليوم اللي خطف فيه كارمن...
والمحضر مكتوب فيه انه كلن بيلعب قمار عالفلوس اللي خدها من العريس وخسر واتخانق خو وواحد صاحبه وضربه بالسكينه...الطعنه كانت قويه واخترقت الطحال والدكتور بيقول انه نسبه شفاه ضعيفه...
انس.....هو عايز كارمن ليه..
مني...مش عارفه انا مرضتش اشيل ذنبه قولت اعرفها وهي حره توافق او ترفض...
انس...ربنا يستر..
.........دخلت كارمن مع الممرضه بعد ما جهزتها سابتها الممرضه وخرجت..
كانت بتقدم خطوه وتأخر خطوه...
وقفت ادام السرير وهي دموعها مش قادره تقف....
وقفت ادامه من غير ولا كلمه...
سعيد....كارمن....انتي هنا ..انتي وافقتي تيجي بجد....كنت حاسس انك مش هتيجي يا بنتي....نزلت دموعه...بس معرفش انك قلبك طيب اوي كده...
سامحيني يابنتي انا خلاص بموت. انا حاسس ان النهايه قربت انا طلبت اشوفك عشان اقولك سامحيني واترجاكي تسامحيني عشان ربنا يخفف حسابي....
كارمن...بدموع....متتكلمش عشان متتعبش...متخا
سعيد...معقول خايفه عليا ياكارمن
كارمن..انت ابويا..
سعيد...سامحيني يابنتي انا أذيتك كتير ومشوفتيش معايا يوم عدل...ظلمتك كتير عارف انه صعب تسامحيني بس انا املي في قلبك كبير....
كارمن....انت عارف طول الطريق وانا جايه بحاول افتكر اي لحظه حلوه معاك...بحاول افتكر يوم اعدنا نضحك مع بعض نهزر اكتشفت اننا ملناش مع بعض اي ذكري حلوه دورت في تليفوني علي صوره بتجمعني بيك ملاقتش انا مشوفتش معاك يوم حلو. فعلا بس صدقني عنري ما اتمنيت اشوفك كده... عمري ماتمنتلك الموت...دعيتلك كتير وانا بصلي... طول الوقت كنت بتمني يكون ليا سند عمري ماشوفتك سندي....اتمنيت كتيير اوي احضنك كان نفسي اجرب حضنك كان نفسي لما اكون عندي مشكله اجري عليك...كان نفسي الاقي ايدك هي اللي بتطبطب عليا مش ايد حد تاني...اتمنيت حجات كتير اوي.....
انا المفروض اكرهك...بس مش عارفه
لما سمعت انك فالمستشفي...طول الطريق بدعي في سري انك تكون بخير وانك تقوملي بالسلامه....انا اكتشفت اني بحبك وبخاف عليك رغم انك اكتر حد أذاني فالدنيا.
سعيد...بدموع....احضنيني ياكارمن وقولي انك مسمحاني قبل ما اموت يا بنتي.
اترمت كارمن في حضنه وهي بتعيط....اااااااه حضنك اتأخر اوي استنيته كتير ....فضل سعيد يبوس في دماغها وايدها....
كارمن....انت هتبقي كويس انا عارفه ربنا اكيد عمل كده عشان ترجع للاحسن وتعوضنا وتاخدنا في حضنك من تاني.
سعيد....بتعب...فات الاوان يا كارمن يارتني فوقت من زمان....سامحيني يابنتي شيطان كان راكبني ...شيطان ضيعني وضعيكم من ايدي....لو اعرف ان حضنك في الحب والامان ده كله مكنتش عمري أذيتك....رغم اللي عملته ده لسه بتحبيني......الدنيا دي درس يا كارمن يا نخرج من الدرس فاهمين. وننجح يانخرج مش فاهمين اي حاجه وبنلطش...ويوم الامتحان....ميبقاش حيلتنا غير الدموع والندم عالوقت اللي ضاع من غير ما نفهم الدرس صح👌
كارمن....بلاش الكلام ده ارجوك انا مصدقت انك رجعت.
سعيد...قولي انك مسمحاني ياكارمن...خليني اموت مرتاح شويه.
كارمن...مسمحاك يا بابا والله مسمحاك....
سعيد....نزلت دموعه....براحه سامحني يارب....الحمد لله....وقفل عينه....وانتظم الخط /\^/\^ـــــــــــــــ💔💔
كارمن..🥺🥺🥺😳😳 بابا بابا رد عليا بابا انت كويس ..ارجوك قوم. متعملش كده انا مصدقت اجرب حضنك لاول مره في حياتي متحرمنيش منه ارجوك قوم...حرام عليك انا مصدقت الاقي السند والامان اللي فضلت ادور عليه طول عمري طب ارجع بس اتكام معايا شويه كمان حرام عليك يوم ما الاقيك.تروح مني..انا ملحقتش اشبع منك....حرام عليك....متوجعش قلبي...انا قولتلك مسمحاك ...قووووووم قووووووم..
دخل الدكاتره بسرعه...وخرجوها....خدها انس في حضنه. وانهارت كارمن
تكملة الرواية هنااااااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا