القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية بكامل قواي العقليه لمار ودياب من البارت الاول الي البارت العاشر بقلم اميره اسامه

 

رواية بكامل قواي العقليه لمار ودياب من البارت الاول الي البارت العاشر بقلم اميره اسامه 





رواية بكامل قواي العقليه لمار ودياب من البارت الاول الي البارت العاشر بقلم اميره اسامه 


حركه غريبه ضجه قلق توتر حاله من الفوضي والرعب..

صريخ صداه يسمعه كل من مر من هذا الحي...

الكل بيجري الكل بيصرخ الكل مصدوم...😳

الشرطه محاوطه الشارع كله والكل واقف  وملمومين...

ادام بيت وبيشاورو عليه...ولاكن رجال الشرطه مانعاهم من الدخول....

اما داخل البيت.. القديم المكون من 3 ادوار تحديدا في شقه بطلتنا... لمار...

لمار....سنها 18 سنه..عيونها متكحله رموشها طويله تفتن اي حد يبصلها. شعرها اسود طويل... بشرتها خمريه تشبه الهنود الي حد كبير ليها طابع حسن..طولها مناسب جسمها يشبه عارضات الازياء.....

في  سنه اولي جامعه بتدرس هندسه....


الشقه...مليانه برجال المباحث...

مشهد. صعب علي اي حد ان يتخيله....صدمه حقيقيه....

رجال الشرطه واقفين يرفعو البصمات...

لمار اعده في ركن عالارض. شكلها مبهدل شعرها نازل علي وشها بأهمال.. مفيش اي رد فعل ولا كلام منها مفيش غير صدمه ظاهره علي ملامحها وفاقده النطق.....

........

الظابط....رايح جاي فالشقه....وسط باقي رجال الشرطه..

اثناء رفع البصمات...

 دخل المقدم أنس.الجوهري...

انس... سنه 30سنه طويل جسمه رياضي شعره اسود ناعم.. ليه دقن خفيفه... ظابط في المباحث برتبه مقدم من اكفأ الظباط في الاسكندريه من عيله كبيره.. مرح بيحب الضحك لاكن في شغله صارم ومبيعرفش اي حد...عايش مع والده ووالدته ليه اخت اسمها ياسمين عندها 22 ....وصاحب وصديق عمر بطلنا دياب الدالي...

....... 

الظابط...مين حضرتك..

رفع انس ادامه الشاره التعريفيه الخاصه بيه من غير ما يتكلم وعينه بتمشي ببطئ في كل انحاء الشقه..

الظابط....يا خبر اهلا انس باشا اسف جدا..انا اول مره اشوف جنابك وبعدين انا عارف ان دياب باشا هو اللي كان جاي عشان يتابع بنفسه الحادثه دي

انس ....متجاهل كلامه وترحيبه....مفيش حاجه...وبعدين انا فعلا جاي بدل دياب عشان هو مشغول شويه وفعلا انا مش هتابع القضيه دي دياب اللي هيتابعها بس ايه الحكايه بالظبط ومين اللي مقتول ده ومين اللي قتله..

الظابط....وهو بيتكلم بصوت واطي... جنابك انا لسه معنديش معلومات اوي كل اللي عرفته من الجيران.. ان ده اسمه خالد البنهاوي...عنده 50 سنه.. 

عنده مكتبه صغيره شغال فيها هنا علي اول الشارع

ساكن فالبيت هو ومراته وبنته اللي اعده ادام جنابك دي..ومراته زي ما حضرتك شايف.. قعيده اعده علي كرسي متحرك..الكل بيقول في حقه كلام حلو جدا انه طيب ومحترم وفي حاله يعني ملوش في اي حاجه..طول عمرهم ملهمش صوت بس فجأه الدنيا اتقلبت عندهم انهرده وصوت بنته كان جايب لاخر القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  الشارع علي بال ما الجيران كسرو الباب دخلو شافو المنظر ده زي ما ساعدتك شايف... الاب مقتول الاب.. مبتعملش حاجه غير بتعيط وبتحرك عنيها... والبنت عندها انهيار تام..ومبتنطقش فاقده النطق من الصدمه..

انس....لما الجيران دخلو ملحقوش القاتل ولا شافوه....وبعدين انتو ليه رابطين البنت كده...

الظابط....لما الجيران دخلو كانت البنت في حاله ذعر وهياج غير طبيعيه.. ومكنش حد قادر يقرب منها... اكتفو بقفل الباب لحد ما الشرطه تيجي..واحنا سيطرنا عليها..

انس....طيب والقاتل.

الظابط...للاسف يا انس باشا... البنت هي القاتل!!!

انس...نعمممممم.هي القاتل ازاي.

الظابط...لما الجيران دخلو عليها. كانت ماسكه سكينه وغرقانه دم زي ما حضرتك شايف. وبتصرخ وبتقول انا اللي قتلته انا اللي قتلته..ولحد ما وصلنا وربطناها وهديت بالمنظر ده مكنش في جمله بتقولها غير انا اللي قتلته وطبعا السكينه عليها بصماتها.

انس...بنت تقتل ابوها وبعدين دي منظرها ميعرفش يقتل فرخه حتي.

الظابط...هو فعلا في حاجه غريبه فالموضوع..

انس...طيب مقدرتش تعرف طبيعه العلاقه بينهم كانت ايه...يعني يمكن نعرف الدافع للقتل

الظابط...البنت زي ما حضرتك شايف كده مبتنطقش حالتها النفسيه وحشه جدااا..

بس ليها بنت صاحبتها... بتقول ان استحاله لمار تعمل كده خصوصا ان علاقتها بباها كويسه جدا...

وطبعا في كلام من الجيران كل واحد بكلمه..

يعني الاب دخل لقاها مع واحد فالشقه مستغله مرض والدتها وانها مش هتقدر تتحرك.. وناس بيقولو..انها عايزه تتجوز واحد وهو مش موافق عليه

وناس تانيه تقول انه جايبلها عريس وهي رفضاه فا حصل بينهم كلام وشد وجزب انتهي بقتل الاب..وناس تقول انه اتخانق مع والدتها فا هي ادخلت تدافع عنها

وناس تانيه تقول نفس كلام صاحبتها يعني مفيش حاجه ملموسه.

انس....طيب ما يمكن الام اللي عملت كده وهي بتحاول تقول كده عشان متبهدلش والدتها..

الظابط...بس والدتها زي ما حضرتك شايف اعده علي كرسي متحرك...

انس...وايه اللي يمنع هي هتقتله برجليها.

الظابط...انس باشا الام... عندها شلل رباعي وجلطه عالمخ فقدتها النطق يعني الام مفيهاش حاجه بتتحرك غير عينها ولمار اللي كانت متوليه مسؤوليتها ده علي حد قول صاحبتها..

انس.....تمام... خلص رفع البصمات.. وتجيبها وتجيب صحبتها وتجيب اي حد عنده معلومه من الجيران واي حد كان علي صله بيهم..قويه..

الظابط....تمام ياباشا.


تكملةالرواية  من هنا ⬇️🔽⬇️🔽


https://pub546.ayam.news/168489



..............

كمل الظابط رفع البصمات...

وسابه انس ونزل راح عالقسم. عشان يقابل دياب...

دياب الدالي.. 31 سنه من اكبر عائلات اسكندريه عيله الدالي. تمتلك مجموعه شركات استيراد وتصدير بيديرها والده عاصم الدالي وعمه عادل الدالي والده امنيه حياته يستقيل ويشتغل معاه لان هو يعتبر الوريث الوحيد ليه لكن دياب رافض تماما لانه بيحب شغله جدا وكان حلم حياته انه يدخل كليه الشرطه ويكمل فيها وفعلا كمل كده وبقي من اكفأ ظباط المباحث في مصر كلها ومعروف عنه انه مفيش قضيه تقدر تخرج من تحت ايده غير لما بيعرف عنها الصغيره قبل الكبيره دياب بيساعد والده وعمه ديما فالشغل لاكن مش بصفه مستمره بيحاول يرضيهم بس.

دياب عايش في ڤيلا كبيره مع والده ووالدته واخته الصغيره وعمه ومرات عمه وبنت عمه..

والده عاصم الدالي 54 سنه رجل اعمال ليه اسمه طيب وحنون وبيحب عيلته جداااا

والدته نوال السن 50 سنه ام حنونه وقلبها كبير كل همها فالحياه تشوف ولادها بخير وتطمن علي دياب بتحب جوزها جدا..

اخته الصغيره...ريناد 22 سنه صاحبه ياسمين اخت انس جدااااا اتخرجو من تجاره انجلش ونزلو تدريب مع والدها فالشركه صحاب جدا من وهما اطفال...جميله وهاديه بتحب اخوها جدااا

عمه...عادل الدالي 53 سنه اصغر من عاصم اخوه بسنه واحده...هو كمان طيب جدا وحنين متجوز وعنده بنت.

مراته... اسمها حنان عندها 49 سنه رمز الشر والحقد كانت نفسها تجيب ولد عشان تستولي علي كل حاجه بس ربنا رزقها ببنت تشبه امها فالطباع علمتها الانانيه وحب النفس والحقد بتحب والدها جدا بس ديما امها مسيطره علي دماغها فامعندهاش وقت تعبرله عن حبها او تحسسه بحبها ليه ....هي وريناد ملهمش علاقه ببعض خالص..ريناد ديما بتنفر منها عشان طباعهم مش واحده لاكن بتترعب من دياب... هي ووالدتها دياب بالنسبالهم البعبع اللي بيطلعلهم من كل مخبأ...

بعد وقت بسيط وصل انس القسم..

خبط..علي مكتب دياب...ودخل...

انس....مساء الفل علي البرنس الكبير 

دياب....ابتدينا..

انس...ده بدل ما تشكرني بقيت بشتغل لنفسي وليك كمان.

دياب...مكنش مشوار روحته وخليتك تروح تشوف البلاغ اللي جه بدالي..وبعدين ما تظبط يالا ما انا طول عمري شايلك في كل حاجه...

انس...بس بس خلاص ياعم دخلنا في شغل المعايره.

دياب...لا يا خويا ولا معايره ولا ولا حاجه انا بفكرك بس عشان ماتعيش الدور

انس...ماشي ياعم..يخربيت اللي يزعلك..

دياب..خلينا فالمهم.. ايه حوار البلاغ بتاع القتل ده بلاغ كاذب ولا قتل بجد...

انس....متفكرنيش ياعم ده انت داخل علي ليله سوده

دياب...متحسن ملافظك يا زفت الملافظ سعد وبعدين ماهي علي طول سوده انت محسسني ليه انك شغال في سنتر تجميل ده قسم يا حيلتها...

انس...اسمع مني بس.

دياب...طب ارغي ايه الحكايه...

انس....بص يا سيدي...

راجل عنده 50 سنه عايش مع مراته وبنته عنده مكتبه صغيره فالشارع اللي ساكن فيه...كله بيشكر فيه وطيبته واحترامه...وحبه لمراته وبنته.... بس المفجأه ايه بقي. بنته اللي قتلته.

دياب...نعممم

انس...اهو هو ده كان شكلي بالظبط لما عرفت

دياب... وايه سبب القتل.

انس...والله في حوارات كتير الظابط قالهالي من الحكايات اللي بتتحكي فالشارع من جيرانهم...

دياب...طب والبنت قالت ايه.

انس...البنت صعبانه عليا اوي مبتنطقش رافضه الكلام عندها انهيار عصبي ..وعلي ما اظن انها هتحتاج تروح مستشفي .

دياب...انت بتاكل من الكلام ده ولا ايه دي هتعمل فيها مجنونه كمان لو طالت عشان تخرج منها..

انس...ياشيخ اتقي الله انت لو شوفتها مش هتقول كده.

دياب...بشوفش وحش..

انس....وحش وحش ايه بس... دي البت تحل من علي حبل المشنقه...شعر اسود  القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو رموش طويله عيون متكحله ولا الجسم.

دياب...ما تحترم نفس اهلك يالا وبعدين انت رايح تشوف شغلك ولا رايح تعاكس...

انس...صراحه رايح اعاكس...عشان ده مش شغلي ده شغلك انت،😁

دياب....صح انا راجل مش تمام عشان اعتمدت عليك.

وبعدين.. نصيحه ياصاحبي .متتغرش بالشكل ...فالاخر كلهم زي بعض.زباله...

انس...انت ديما تحكم عالبنات كده.  مش لما تشوفها..

دياب...اولا انا بشتغل هنا بعقلي مش بقلبي يعني في شغلي انا بلغي العواطف دي خالص خصوصا مع الاشكال اللي زي دي..

دي واحده قاتله ابوها وانت جاي تكلمني عن ملاك بجناحات... وبعدين انا مبحكمش علي ستات ولا زفت هما حقيقي كلهم شبه بعض...

انس...مش ناوي تحن يا صاحبي.

دياب... خد تنهيده طويله. لا يا صاحبي مش ناوي. عشان زي ما قولتلك كلهم زي بعض مفيش بينهم اختلاف...

اللي خاينه واللي ماديه واللي انانيه واللي بتحب المظاهر والشمال...بزمتك فين الميزه اللي فيهم

انس...مش عشان تجربه حب فاشله يا دياب توقف حياتك..

دياب...مين اللي قالك اني وقفت حياتي بالعكس 

مليكه يمكن كانت تجربه حب فاشله..اه حبتها اوي وكنت نستعد اعمل اي حاجه عشانها وفالاخر طلعت زباله وسابتني وراحت لواحد تاني عشان بس عرفت انه معاه الجنسيه يعني كانت خاينه بتكلمه وهي بتكلمني سابتني عشان بس تجري ورا جنسيه....

كنت بحبها من وانا لسه عيل في اعدادي... لحد ما دخلت الجامعه واتخرجت يعني عشت معاها سنين وادتها كل ذره حب في قلبي..وفالاخر طلعت خاينه بتجري ورا المظاهر..

بس انت عارف مليكه ليها جميل في رقبتي لو شوفتها لازم اشكرها عليه...

أنس..جميل جميل ايه 

دياب ...ابوه جميل لولاها مكنش زماني الوقت فالوضع اللي انا فيه الوقت..

انا بقيت من اكبر ظباط المباحث في اسكندريه...ويمكن اكون اصغر ظابط مباحث برتبه عقيد خد الشهره الكبيره دي.بعدخروجها من حياتي انا اهتميت بشغلي ومبقاش في اي حاجه في حياتي غير شغلي وبس

انس...بمرح عشان بحاول بغير الموضوع وميضايقهوش...وانا ايه هوا..😒

دياب...انت عارف غلاوتك عندي ياصاحبي ومش محتاج اقولك انت ايه عندي.

أنس...عارف يا صاحبي من غير ما تقول انا بس بنكشك..

بس عشان خاطري بردو يا دياب حاول تعيش حياتك صدقني مش كل البنات زي بعض.

دياب...خليها علي الله يا انس..وبعدين اتشطر علي نفسك بدل ما انت اعد تنصحني كده حسستني انك متجوز وفاتح بيت ما انت حالك من حالي

انس...لا انا غيرك انا فاتح قلبي بس لسه ملاقتش بنت الحلال وحقيقي الشغل واخد وقتي لاكن اول ما تيجي اللي هتدخل قلبي هتجوزها علي طول..

دياب.. ماشي ياسيدي...

فاللحظه..دي وصل رجال الشرطه...ومعاهم لمار وبعض الشهود... وبلغو دياب 

دياب...لانس. يلا اتكل علي الله خليني اشوف شغلي.

انس...ماشي انا كمان هروح اشوف اللي ورايا...انت مروح

دياب...لا انا سهران

انس...تمام انا كمان عندي انهرده نبطشيه وسهران معاك..

دياب تمام....

خرج انس علي مكتبه...

قام دياب...قلع الچاكت بتاعه رفع اكمام القميص..

شال مسدسه من جمبه وحطه عالمكتب....

ولف اعد علي حرف مكتبه وسند رجله علي كرسي...

وأمر العسكري يدخل لمار..😳

ثواني وخبط...الباب.  وفتح العسكري..

وماسك في ايده لمار 

كانت منزله وشها للارض. شعرها علي وشها منظرها مبهدل هدومها غرقانه دم  ايدها مربوطه ورا ضهرها ماشيه مع العسكري وكأنها مغيبه وفاقده كل حواسها مش النطق بس....

العسكري....المتهمه يا دياب باشا..

دياب...شاورله بعينه انه يسيبها ويخرج

خرج العسكري...وقفل الباب...

فضل... دياب باصصلها كتير من غير كلام...وهي عينها عالارض زي ما دخلت...

فضل دياب ينفخ دخان سيجارته وعينه عليها...واخيرا.  حط السيجاره فالطفايه بعد ما خلصت...

وقام وقف.. خد خطوه ناحيتها وهي ولا كأنها في دنيا تانيه 

فضل دياب يلف حواليها ويبصلها من فوق لتحت..

مستغرب انها مدتش اي رد فعل ولا حتي عينها بترمش.

دياب قطع صمت دام دقايق....

دياب... اسمك ايه...

لمار.......................🤐

دياب..ايه نسيتي اسمك..طب بلاش اسمك..عندك كام سنه...

لمار......................🤐

دياب....اممممم تمام طيب قتلتي أبوكي ليه؟؟

لمار...فاللحظه دي عينها بقت تتحرك بسرعه يمين وشمال..

وفضلت ساكته لاكن ملامحها كانت مخيفه 

دياب....انتي لازم تتكلمي انتي المفروض بكره هيتحددلك جلسه لازم تتكلمي عشان موقفك فالقضيه يتحسن لو مش انتي اللي عملتيها اتكلمي بلاش تشيلي شيله مش شيلتك خصوصا ان دي مش اي شيله دي شيله توصلك لحبل المشنقه.

لمار......................🤐

دياب...تمام. براحتك عموما انا موجود معاكي لحد الصبح 

حبيتي تتكلمي انا موجود...حبيتي تتكلمي لما ارجع بليل بردو انا موجود بس اعملي حسابك انك مش هتخرجي من هنا غير لما تتكلمي...

لمار كانت واقفه لابسه بنطلون رياضي اسود.وتيشيرت بنص كم ابيض..ومبهدل شويه والجو تلج كانت واقفه ادام دياب بتتنفض من السقعه بس مبتتكلمش...

بصلها دياب بشفقه وللحظه حس بكلام أنس ان شكلها يحزن...

دياب بصوت عالي ياعسكري..

فتح الباب العسكري..تمام يا فندم..

دياب... تاخدها عالحجز...تحت اديها واديها بطانيه

العسكري...تحت امرك يا دياب باشا...ودخليي الناس اللي بره.

العسكري...تمام يا افندم...

خدها العسكري ونزل تحت الزنزانه واداها بطانيه... راحت لمار اعدت في ركن وضمت رجلها علي صدرها وباصه عالارض عنيها مبرقه بزهول ملمستش البطانيه...وفضلت سيباها وهي في دنيا تانيه وكأنها لسه مفاقتش من صدمتها....

..........................

طلع العسكري...ودخل اول حد من جيرانها كانت ست ساكنه معاهم فالبيت ..ليها ابن كانت عايزه تطلب ايدها ليه لاكن لمار رفضت ومن يومها وهي حطاها في دماغها

دياب... افتح المحضر..

الست...اسمك...سوسن محمد ابراهيم.

دياب..سنك

سوسن...52 سنه

دياب...تعرفي ايه عن اللي حصل.

سوسن...ابدا ياحضرت الظابط عالساعه. 5 بعد العصر كده ابتدا صوت لمار يعلي وبقي في حركه مش مظبوطه وكأن في خناقه بينها وبين الحاج خالد...

وبعدين الصوت سكت شويه... وشويه تاني وابتدا الصوت يعلي اكتر وبقي في صريخ جامد وحركه جامده كأن حد بيجري وصوت تكسير وتخبيط...وفجأه الصريخ بتاعها بقي عاللي جدا نزلنا بسرعه ونزل باقي الجيران وناس طلعت من الشارع عالصوت الرجاله  القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو بتوع الحته فضلو يكسرو فالباب لحد ما اتكسر... دخلنا لقينا الحاج خالد واقع عالارض وهي بتصرخ وتقول قتلته انا اللي قتلته واللي كان بيحاول يدخل تقرب منه السكينه ومش مبطله صريخ كأنها اتجننت قفلنا الباب وفضلو الرجاله بره الشقه لحد ما البوليس جه...بس ده كل اللي حصل

دياب...انتو متعودين تسمعو صوتهم...

سوسن...الشهاده لله يا باشا..مكنش ليهم صوت بس الكام يوم اللي فاتو كان علي طول الحاج خالد مكشر وزعلان 

دياب...تعرفي ايه عن المجني عليه.او العيله دي عموما

سوسن...ابدا يا باشا كل خير الحاج خالد راجل طيب ومحترم طول عمره في حاله. ولسانه حلو مع الناس كلها.

عنده مكتبه صغيره علي اول الشارع بيسترزق منها..

دياب....مكتبه بيبيع فيها كتب 

سوسن...لا يا باشا ده بيبيع فيها كشاكيل كراريس اقلام عنده مكنه تصوير مع شويه حجات حلوه للعيال الصغيره 

دياب...تمام كملي

سوسن... بس من المكتبه للبيت ومن البيت للمكتبه..

يعني راجل في حاله ومش بتاع مشاكل والناس كلها تعرفه وبتحبه...انا حتي كنت طالبه لمار لابني الصيف اللي فات هو رحب وكان موافق بس البت رفضت هي متكبره وتنكه وطالعه فيها وعايشه عيشه مش بتاعتها..ويعني واضح كده انها كانت يعني استغفر الله

دياب...يعني ايه..

سوسن.. يعني كانت بتمشي مع شباب تكلم ده وتسيب ده. والبت اكمنها حلوه فا كانت شايفه نفسها ده مفيش واد فالحته إلا لما كنت بشوفها بعيني واقفه معاه انا ابني ربنا نجده منها...

دياب...أممممم طيب ووالدتها...

سوسن...الست ناريمان.. ست طيبه وفي حالها وصاحبه مرض مابتقومش من عالكرسي المتحرك...

هي كانت كويسه لحد من اربع شهور او يعني من بعد ما طلبت ابني لبنتهم كانت صحتها كويسه.. بس فجأه وقعت منهم جريو بيها عالمستشفي قالو حصلها جلطه جامده خلتها مبقتش تتحرك ولا تتكلم والدكتور قال انها حاله نفسيه وممكن مع الوقت تخف منها

وناس بتقول ان اللي حصلها ده بسبب بنتها.. متعرفش بقي شافت عليها حاجه ولا ايه.. الست من حزنها طبت ساكته ومبقتش لا تتكلم ولا تتحرك...

والبت مهمله فيها وسيباها علي طول عند صحبتها وكأنها مصدقت خلصت منها وطبعا ابوها طول النهار في المكتبه مش شايف حاجه وهي دايره تلف ملهاش حاكم...

دياب.... طيب ومتعرفيش ليه قتلته.

سوسن...الحقيقه يا باشا الكدب خيبه...بس في ناس بيقولو انهم شافه واحد نازل يجري بسرعه من البيت واول مره يشوفوه. فالحته وبعدها بعشر دقايق ابتدا الصوت يعلي والصريخ يعلي وبعدها دخلنا لقينا الراجل مقتول...

بيقولو شافها في وضع استغفر الله وامها نايمه مش داريانه بالدنيا

وابوها كان في المكتبه مستغفله الكل بس ربنا فضحها وابوها طلع شاف المنظر مستحملش فضل يضرب فيها البت جريت جابت سكينه وقتلته..

دياب... عندك معلومات تانيه تحبي تضيفيها..

سوسن...لا يا باشا.

دياب... تمام اتفضلي انتي الوقت ولو احتجناكي تاني هنبعتلك.

سوسن... تحت امرك يا باشا بعد اذنك....

خرجت. سوسن...ونادي دياب عالعسكري يدخل حد تاني...

دخل ابنها. 

دياب...اسمك.

علي....محمد احمد عبد الرحيم..

دياب...سنك. كام سنه..

علي...23 سنه

دياب...تعرف ايه عن لمار..

علي...انا كنت متقدملها ياباشا..بس هي يعني موافقتش..

عشان.يعني معايا دبلوم وهي شايفه نفسها شويه...

وصراحه احسن انها جت من عندها 

دياب..اشمعني.

علي...يعني ياباشا..البت دي بيتقال عليها كلام مش ولا بد..

دياب...طيب علاقتها بأبوها...

علي...عادي يعني زي اي اب وبنته بس من بعد ما امها تعبت وهما علي طول خناق وصوت عالي.

دياب...تمام عندك حاجه حابب تضيفها.

علي...لا ياباشا.. بس يعني عم خالد كان راجل طيب وميستاهلش كده لازم تاخدو حقه..

دياب...طيب اتفضل انت الوقت..

خرج علي.

ودخل امام المسجد بتاع الحته...

دياب...اسمك...

الشيخ محمد سلامه امام مسجد في الشارع اللي حصلت في الحادثه...

دياب...سنك

الشيخ... 55 سنه

دياب....تعرف ايه عن المجني عليه.

الشيخ...والله راجل في حاله وطيب وملوش لسان وحش علي حد.

دياب...طيب وبنته..

الشيخ...ديما كنت المحها واقفه معاه فالمكتبه بيضحكو يهزرو يعني زي اي اب وبنته. كان بيحبها جدا حتي البنت واضح علبها ان علاقتها بيه كانت طيبه.

دياب... يعني عمرهم ما حصل بينهم مشاكل

الشيخ... الشهاده لله ياابني. انا مش عايش معاهم انا بس بقولك علي اللي اعرفه او اللي كان ظاهر انما حياتهم هما ليهم باب بيتقفل عليهم فالاخر وطبيعي اي بيت مابيخلاش من المشاكل...

دياب...عندك اي معلومه تحب تضيفها

الشيخ...لا يا ابني انا قولت اللي اعرفه واللي هتحاسب عليه ادام ربنا.

دياب... تمام اتفضل انت ولو احتجناك هنبعتلك.

الشيخ... شكرا يا ابني السلام عليكم.

دياب...عليكم السلام....

خرج الشيخ.....

وطلب دياب من العسكري يدخل حد تاني...

دخلت. واحده جارتهم بس فالبيت اللي قدامهم اسمها فتحيه و معاها بنتها اسمها سميه....

دياب....بعظ ما سئل عالاسم والسن وكام معلومه عن لمار..

دياب...طيب سلوكها.

سميه...الحقيقه ياباشا معروف عنها ان سلوكها استغفر الله مش اد كده انا كنت مصاحبه كارمن بس بعدت عنها بسبب البت دي.سميه بتغيير جدا من لمار لانها احلي منها 

دياب...اممم مظبوط الكلام ده يا ياست فتحيه...

فتحيه...مظبوط يا بيه... دي بت بنت حرام ده كفايه انها قتلت ابوها..وكل الناس بيقولو سلوكها زفت يعني مش احنا بس.

سميه...ايوه يا باشا فعلا... وبعدين ده شباب الحته شافو ياباشا الواد اللي كان عندها فالشقه نازل يجري 

دياب اعد مربع ايده وباصصلهم حاسس انهم مش سالكين وده طبعا لانه ليه نظره فالناس

دياب...تمام في اي معلومه تحبو تضيفوها

فتحيه.وبنتها.لا.

خرجو ودخل والد كارمن صاحبت لمار...راجل مبهدل في نفسه باين عليه شربه للمخدرات وبابن من سلوكه انه مش تمام

دياب... الاسم

سعيد عبد الحميد

دياب...السن

سعيد....48سنه

دياب... تعرف ايه عن المجني عليه..

سعيد... هو جارنا من سنين وبنته صاحبت بنتي

دياب...علاقتك بيهم

سعيد...فالحقيقه انا مكنتش بحب يبقالي علاقه بيهم وطلبت من بنتي كتير انها تقطع علاقتها بلمار بس بنتي بقي مكنتش بتسمع كلامي.. وكان ديما خالد يعصي بنتي عليا.

دياب...ازاي..

سعيد...كنت جايبلها عريس راجل خليجي محترم هيستتها ويصرف علبها ويشيل حملها من عليا وافضي لاخواتها الصغيريين بس ملا دماغ البت وخلاها رفض ويوم ما جبت الراجل عشان يقرا فتحتها ويلبسها الشبكه هربت وراحتلهم ووقفلي وقاللي مش هدهالك وانا مكنتش هعمل فيها حاجه وحشه انا كل اللي كنت عايزه استرها..وطبعا العريس لما البت هربت مشي..

متعرفش بقي اضايق لما بنتي جالها راجل غني وطمع فيه لبنته... 

وكان ماللي دماغ بنتي وهو بنته ديما بالمذاكره والدراسه والتعليم...وزي ما جنابك شايف الحال عالاد وانا في رقبتي 3 بنات وامهم مش بنت واحده وجنابك عارف المعيشه والمصاريف ... البت بقت باصه فالعالي زي بنته ومبقاش يعجبها اي حد والتعليم القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  بوظ دماغها المفروض انها راحت معاهم قدمت من ورايا عالجامعه مع اني كنت ناوي انها تخلص الثانوي وتأعد تاخد بالها من امها واخواتها وتنزل تشتغل وتساعدني فالمصاريف... بس ملو دماغها وخلو البت عاصتني وتروح تقدم...دخلت هندسه زي لمار..انا مبوديهاش بس سعات البت تنزل من ورايا تروح الجامعه

دياب... طيب وقدمت ازاي انا عارف ان الهندسه دي مصاريفها كتير.

سعيد....البت بنته ساعدتها وادتها فلوس. خلتها دفعت.

دياب... طيب ولمار جابت فلوس منين. لما ابوها عنده مكتبه صغيره يادوب بتجيب مصاريفها.

سعيد...متعرفش بقي يا بيه... زي ما قولت لجنابك البت مبتعجبنيش وشكل كده مشيها بطال امال انا كنت عايز ابعد بنتي عنها ليه

دياب... طيب ولمار تعرف ايه عنها.

سعيد...صراحه ربنا انا كان نفسي تبعد عن بنتي باي طريقه... هي وابوها طيرو العريس وخلوها تعصاني وتكمل تعليمها...دايما ماليين دماغها لحد ما البت كرهتني... وبقت تمشي كلامها..وانا زي ما جنابك شايف راجل غلبان وفحالي وخايف علي بنتي..واللي قولته اهو حصل البت طلع مشيها بطال وفالاخر قتلت ابوها...

دياب...عندك معلومات تانيه تحب تضيفها.

سعيد..لا ياباشا..

دياب... تمام اتفضل انت الوقت....

خرج.  سعيد... وبعدها بشويه دخلت مراته...

دياب....اتفضلي....الاسم..

مني احمد مصطفي.

دياب...السن...

مني...45 سنه

دياب... ايه اللي تعرفيه عن لمار ووالدها..

مني...بعيون لامعه من الدموع...كل خير حضرتك... انا جارتهم ولمار صاحبت بنتي كارمن

الاستاذ خالد راجل محترم وفي حاله وطيب.. ووقف مع بنتي كتير وكان ديما ينصفها ويجيب حقها من اب ظالم 

دياب... بس جوزك بيقول انه كان بيخليها تعصاه وبيملي دماغها من ناحيته.

مني....لما يصمم ان بنتي تكمل تعليمها يبقي وحش...

لما يقف معاها وهي عيله عندها 18 سنه وابوها جايبلها راجل خليجي يتجوزها اكبر منه هوشخصيا عنده 60 سنه 

كان عايز ياخدها معاه ويسافر بيها.. متجوز غيرها 3 وهي الرابعه عيله زي دي ازاي تتجوز واحد عنده 60 سنه.  ازاي تروح بلد غير بلدها طب لو عملها حاجه مين يبقي معاها... والستات اللي متجوزهم هيعملو معاها ايه...

ابوها ده راجل ظالم منه لله كل همه الفلوس اللي كان هياخدها من وراه جوازتها وياريته عايز الفلوس عشان حاجه ده عايز يصرفهم عالزفت اللي بيشربه...

دياب.... طيب لمار تعرفي ايه عن سلوكها..

مني....محترمه وجميله وزي الفل...وبتمني اشوف بناتي زيها..متفوقه في دراستها جد مكنش ليها غير ابوها وامها وكارمن بنتي...ودراستها غير كده عمري ماسمعت عنها حاجه وحشه..

دياب....عندك معلومات تانبه تحبي تضيفيها.

مني...لا حضرتك..

دياب...اتفضلي....


خرجت...مني.  وطلب دياب قهوه...عشان يفوق شويه.. كان حاسس ان دماغه مشوشه... ولحد الوقت مفيش اي خيط قادر يمسكه... لاول مره يحس انه متعاطف مع متهمه كل الادلهه ضدها...ومعترفه كمان بنفسها انها هي اللي قتلت والدها...

خبط الباب...

دياب...ادخل...

دخل انس....ايه خلصت تحقيق ولا ايه..

دياب...لا لسه...بس قولت افصل شويه بقهوه حاسس ان دماغي ادكده..

انس...طب ايه الاخبار..

دياب...منطقتش ولا قالت حرف...وطبعا لحد الوقت مش قادر اوصل لحاجه من شهاده الناس اللي في دايرتها...

ناس معاها وناس عليها.بس اللي عليها اكتر..

خبط الباب... تاني...كان العسكري....ومعاه كارمن...

دياب...اخرج وسبها....

خرج...العسكري....وساب.. كارمن..

.صاحبت لمار... عندها 18 سنه نفس سن  لمار بتدرس زيها هندسه... صاحبت عمرها واختها وكل حاجه ليها...طولها قريب من طول لمار جسمها رفيع بس مرسوم عيونها بلون العسل. شعرها قصير لحد كتفها.  ناعم جدا مايل للبني بشرتها خمريه ماشيه جدا مع لون عينها وشعرها...جدعه صاحبه بجد بتحب لمار من قلبها...

دخلت كارمن ودموعها مش بتقف

دياب....اتفضلي 

اعدت كارمن...

دياب....اسمك...

كارمن سعيد عبد الحميد.

دياب...سنك

كارمن...18سنه..

دياب...بتدرسي يا كارمن.

كارمن...ايوه انا في اولي هندسه.

دياب...جميل...انا عرفت انك اقرب حد لي لمار يعني اكيد عارفه عنها كل حاجه خصوصا انك ديما معاها وكمان

وكمان في  علاقه طيبه بينك وبين اهلها. يعني تقدري تفيدي صاحبتك ولو عندك معلومه تساعديها بيها قوليها...

دياب...اخر مره شوفتي فيها لمار امته...

كارمن...وهي بتعيط...انهرده الصبح...كان عندنا محاضرتين واحده الساعه 9 وواحده الساعه 11..وخلصنا علي 1 رجعنا بسرعه... قبل ما بابا يصحي..

دياب...مش فاهم.

كارمن....بابا مش عايزني اكمل تعليمي...ورافض اني انزل الجامعه....بس امبارح رجع متأخر جدا وكان يعني .

دياب...اتكلمي متخافيش...

كارمن... يعني اصله كان شارب 

دياب...كملي..

كارمن...بس هفاهو لما بيجي بالمنظر ده بيفضل نايم لحد العشا فا ماما قالتلي روحي الجامعه بسرعه قبل ما يصحي... وفعلا روحنا مع بعض.. وخلصنا ورجعنا...كانت الساعه حوالي 4.او 4 وربع...

روحت بسرعه شيلت الورق خبيته..ومفيش نص ساعه سمعت صريخ..جامد فالشارع والكل بيقول... عمو خالد اتقتل..

انا جريت... زي المجنونه...عالشارع....لقيت الناس ملمومه كلها...

طلعت.. بسرعه.. وقبل ما ادخل لقيت الشباب والرجاله الموجوده كلهم قافلين الباب مش راضيين يدخلو حد بيقولو لمار اللي قتلته وان حالتها وحشه وماسكه السكينه لاي حد يقرب... فضلت اصرخ عالسلم عشان يدخلوني مرضيوش ابدا...وبعدها البوليس جه ...

ده كل اللي اعرفها يومها.

دياب...يعني محدش كان عند لمار فالشقه ووالدها سافها بالصدفه..

كارمن.... بانهيار ودموع...كدب كدب...والله العظيم كدب..لمار انضف منهم واحسن واحده فالشارع كله...كلهم بيغيرو منها عشان هي احلي منها...وفضلت تعيط.

انس.....اهدي واشربي ميه...

مسكت...كارمن الميه شربت ورجعتها..

دياب...كملي..

كارمن... حضرتك يعني لو هي معاها واحد فالشقه هيبقي امته بس وهي اخر وقت كان معايا وبعدين عمو خالد كلمها واحنا راجعين يطمن عليها وكان عادي جدا وضحكت وهزرت معاه وقفلت 

دياب... طيب ايه اللي طلعه فالوقت ده بالذات مش هو بيشتغل فالمكتبه.

كارمن...هو عالعصر بيقفل الباب الازاز بتاع المكتبه ويطلع يتغدا وينزل تاني يكمل شغل فا ده كان معاد طلوعه وبعدين احنا رجعنا كنا هنعدي عليه لقيناه قافل المكتبه...عرفنا انه طلع...

روحت وسبتها يعني هو كان فوق مطلعش صدفه وشافها زي ما الناس بتقول..

دياب...جميل.. طيب علاقته بيها ايه...

كارمن...عمو خالد انسان طيب ومحترم وجميل جدا..انا كتير اتمنيت انه يكون ابويا وقف جمبي كتير ساعدني كتير..ديما كان بيحميني من ابويا ...

دياب...بس ابوكي ليه رأي تاني.

كارمن...بابا...ده خساره فيه كلمه بابا اصلا..

بابا كان عايز يجوزني من شهرين لواحد اد جدي اكبر من بابا نفسه بس عشان خليجي ومعاه فلوس وكان هيبعني ليه ويقبض تمني خصوصا ان الراجل قاله مش عايز حتي هدوم ليها شاف ان الجوازه بالنسباله مش هتكلفه بالعكس ده هيقبض كمان تمني...

دياب...طيب وفلوس الدراسه والدتك قالت ان لمار اللي ساعدتك.

كارمن.. ايوه عمو خالد شايل للمار فلوس باسمها... وهي سحبتلي جزء منها بموافقه عمو خالد عشان اقدم معاها ومسبش دراستي...

دياب...طيب علاقه لمار بوالدها ايه.

كارمن... علاقه جميله كلها حب وضحك وهزار عمو خالد كان هو وكارمن صحاب لدرجه محدش يتوقعها اللي بينهم كان جميل جدا...ومدلعها بس بأدب بيحبها بيخاف عليها ديما ينصحني انا وهي...

دياب...طيب تفتكري لمار عملت كده ليه...خصوصا انها معترفه..

كارمن...بدموع...مستحييييل مستحيييل في حاجه غلط 

لو قولتولي اي اشاعه ممكن اصدقها إلا دي... انا اقرب واحده للعيله دي اقرب من اي حد لو حضرتك عايز تصدق فا مينفعش تصدق غيري انا...

ارجوك...اعتبرها اختك اعتبرها حد منك حاول تعرف الحقيقه لمار مقتلتش والله ما قتلت..ارجوك اقف معاها لمار ملهاش حد غير والدتها... والدتها... بعد اللي حصل وقعت مننا نقلناها المستشفي...هي ملهاش غير لمار وعمو خالد والاتنين راحو منها في لحظه...

ارجوك...ساعدها صدقني في حاجه غلط..

دياب...واعترافها...

كارمن...والله اعتراف غلط طيب خلوني اعد معاها خلوني اكلمها صدقوني لمار هتحكيلي 

دياب...بس هي رافضه الكلام.

كارمن...انا هخليها تتكلم مش هسيبها غير لما اعرف منها...

مينفعش نسيبها كده...

محدش يعرف الحقيقه غيرها..

دياب....ووالدتها كمان انتي ناسيه انها كانت معاهم

كارمن...لا مش ناسيه بس والدتها الوقت تعبانه وحتي لو مش تعبانه هي اصلا مش بتتكلم ولا بتتحرك...

دياب...بس للاسف هي الوحيده اللي تعرف الحقيقه كامله

كارمن...ارجوك... متسبهاش صدقني لمار مستحيل تعمل كده خليني اشوفها من فضلك..

دياب... خد نفس طويل.  

هخليكي تشوفيها...واتمني انها تتكلم قبل ما يتحددلها جلسه للنطق بالحكم.

كارمن...هس ممكن تتسجن.

دياب...بابتسامه سخريه.....قصدك تتعدم...ده قتل عمد..

كارمن... تتعدم😳😳😳😳😳😳😳

اتمني البدايه تكون عجبتكم..القصه  دة هتكون روعه جدا

استنوني لسه اللي جاي احلي بكتتتتتير

اميره اسامه



البارت الثاني


كارمن...هي ممكن تتسجن.

دياب...بابتسامه سخريه.....قصدك تتعدم...ده قتل عمد..

كارمن... تتعدم😳😳😳😳

انس....بعد سكوت دام طول شهاده كارمن...امال انتي فاكره ايه...دي قضيه قتل ومش قضيه عاديه دي بنت قاتله ابوها...

كارمن....والله ما قتلته اكيد في حاجه غلط.  يمكن حد تاني قتله وهددها مثلا...او يمكن........وسكتت كارمن ثواني بزهول ودموعها نازله. فضلت تهز دماغها شمال ويمين بنفي...لا لا استحاله..

دياب...بانتباه... هو في ايه ايه اللي مستحيل..

سكتت...كارمن وهي بصاله..

دياب....اتكلمي ياكارمن يمكن تقولي حاجه تفيدها  لو لمار تهمك اوي كده زي ماهو واضح حاولي تقولي كل اللي عندك.

كارمن...انا معنديش حاجه والله بس يعني تخيلت سبب ممكن يخليها تكون عملت كده...انا مش لاقيه غيره للاسف مع انه مستحيل.

دياب...ايه هو مفيش حاجه اسمها مستحيل.يمكن سببك يكون صح..

كارمن....يعني ممكن يكون يعني حاول انه يعتدي عليها...

دياب....جايز جدااااا بس هو انتي شاكه في سلوكه او يعني شوفتي منه حاجه...

كارمن...بدموع.  لا خالص والله عمو خالد حد محترم جدا بس غصب عني اصلي مش لاقيه سبب سامحني ياعمو خالد...انا والله طول حياتي معاهم مشوفتش منه غير كل خير انا مهما حكيت القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  لحضرتك عن الراجل ده مش هوفيه حقه... دي لمار كانت روحه وهو بالنسبه للمار كان كل حاجه... كانت ديما تقولي كان نفسي في اخ او اخت بس بابا عوضني كانت بتقولي بابا مش مجرد اب بالنسبالي بابا ده كل حاجه ليا فالدنيا هو وماما... هما كانو عيله جميله بجد... استحاله يكون عمل كده انا عارفه بس مش لاقيه سبب يخليها تعمل كده ده لو هي اللي عملت كده اصلا...

دياب...يبقي حاولي تقنعيها تتكلم عشان السكوت مش هيفيدها خصوصا ان الادله كلها ضددها بصماتها عالسكينه..اعترافها شهاده الشهود اللي شافوها..

مفيش حاجه مش ضدها...وبعدين لازم تقومولها محامي.ويكون شاطر كمان..القضيه مش سهله.

كارمن... بس انا معرفش حد 

انس...متقلقيش المحكمه لو مفيش حد معاها هتجبلها محامي...بس لازم الاول هي تتكلم لان للاسف موقفها ضعيف...وللاسف هي عدت 18 يعني لو قبل كده كان كبيرها كام سنه سجن فالاحداث لكن هي ادام القانون بلغت والأسف هتتحاسب...

كارمن...طيب ممكن اشوفها لو سمحت..

دياب... نادي عالعسكري.

العسكري...تمام يا افندم...

دياب....انزل هات المتهمه من الزنزانه.

العسكري وهو بيأدي التحيه العسكريه...تمام يا افندم...

دياب..... انا هجبها هديكي وقتك تتكلمي معاها ولو ان ده ممنوع.. بس هخليكي تأعدي معاها وياريت تحاولي تخليها تتكلم وحتي لو هي اللي عملت كده. حاولي تعرفي منها السبب لان اكيد في سبب..ويمكن ده يخفف عنها العقوبه..

كارمن...حاضر ان شاء الله هتتكلم...

ثواني...وخبط العسكري ودخل وفأيده لمار... كأنها انسان آلي بتتحرك مع اي حد من غير ما تنطق...

العسكري...تمام يا افندم المتهمه..

شاورله دياب..وخرج العسكري..

جريت عليها كارمن...خدتها في حضنها وهي منهاره...

تابع دياب وانس تصرف لمار... كانت عامله زي الاموات مبتديش اي رد فعل...

حتي بعد ما حضنتها كارمن...مبدلتهاش الحضن وقفت ثابته وسرحانه في دنيا تاني...

قام دياب..وقف... هو وانس...

دياب...لكارمن...هسيبك معاها شويه... عشان تكونو براحتكم.

هزت كارمن راسها ...شكرا لحضرتك..

دياب...العفو..

خرج دياب مع انس...عشان يسيبوها براحتها يمكن تتكلم...

راح دياب علي مكتب انس..

انس...ايه رأيك...لسه عند كلامك.شايفك يعني متعاطف معاها...

دياب... لا عند كلامي يمكن اكون متعاطف بس بنسبه بسيطه... شغلنا يا انس مش هكلمك عليه انت عارفه كويس بيمر علينا اشكال كتير وبيمر علينا قضايا غريبه لايمكن عقل يستوعبها.  وبنتعاطف معاها بس بعد التحقيقات بنتفاجئ بالحقيقه...

يعني باختصار مش كل اللي قلبك يتعاطف معاه تصدقه لان القلب بطبيعته مابيخونش يا انس... ديما شايف نص الحقيقه..

انس... بس مينفعش نلغيه ياصاحبي.

دياب...مين قال نلغيه بس فالقضايا اللي من النوع ده لازم

نحكم عقلنا شويه.. ومنمشيش ورا احساسنا وعواطفنا.. احنا هنا عشان نعرف الحقيقه يا انس...ايآ كانت ايه هي..وطبعا لو طلعت بريئه ساعتها يبقي احساسنا كان صح وهنقدر نساعدها لاكن لو طلعت مزنبه يبقي لازم تتحاسب..وساعتها هنبقي صح ومشاعرنا مضحكتش علينا.

انس....بتعلم منك ديما ياصاحبي.

دياب...كلنا بنتعلم من بعض يا انس.

انس...بس حسيت انك متعاطف معاها.وكلام صاحبتها هزك.

دياب...مش هنكر ده خصوصا انها قضيه معقده بالنسبالي.

صاحبتها بتشكر فالاب والبنت لدرجه انها شكت في سلوكه لانها مش لاقيه سبب.

انس...طيب مش يمكن ده يكون سبب. خصوصا يعني ان مراته اعده علي كرسي متحرك وكده..شيطان يعني

دياب...جايز جدااا الشيطان يعمل اوسخ من كده.. بس حاسس ان الحوار اكبر من كده... ياريتها تتكلم...لان للاسف موقفها ضعيف...ومفيش  حد عنده الحقيقه كامله غيرها هي وابوها وامها...

ابوها مات... وهي رافضه تتكلم...وامها زي مانت شايف.

انس...بقولك ايه...بعيدآ غن المحاضره اللي انت لسه مديهاني عن العواطف دي بس برده البنت صعبانه عليا.

دياب...بردو مفيش فايده...عموما هنشوف..

.................

كارمن...خدت لمار واعدت بيها عالكنبه...وهي لسه علي حالتها باصه في الفراغ...

كارمن...دموعها نازله وحزينه علي حال صحبتها وحاسه انها في حلم ازاي كانو مع بعض من كام ساعه كانت بتضحك وتهزر وكلها حيويه.  وفجأه تنطفي بالمنظر وكل الموارث دي تتحط فوق راسها... 

كارمن... لمار.. لمار حبيبتي ردي عليا طمنيني عليكي...

لمار..........🤐

كارمن...ردي عليا ارجوكي. انتي علب طول بتتكلمي مينفعش تيجي الوقت وتسكتي..لمار... لازم تتكلمي ياحبيبتي قولي انك معملتيش كده قولي مين اللي عملها وحتي لو انتي لازم تقولي عملتي كده ليه لان اكيد في سبب قوي يخليكي تعملي كده..

لمار عشان خاطري بلاش الاستسلام ده انا عمري ما شوفتك بالحاله دي ابدا... ارجوكي يا لمار متستسلميش 

ارجوكي اتكلمي انتي عارفه ايه اللي مستنيكي الاعدام يالمار...طيب قوليلي هتسيبي امك لمين انتي عارفه انها محتجاكي اكتر من اي حد فالدنيا طيب هتسبيني انا لمين يا لمار انا مليش غيرك...انتي القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  صحبتي واختي وامي وكل حاجه ليا فالدنيا لمار انا بقوي بيكي. وانتي بسهوله عايزه تسبيني طب هتسبيني لمين..لمار عشان خاطري قولي اي حاجه قولي عملتي كده ليه...انا مش قادره اصلا استوعب انك تكوني عملتي كده....عمو خالد ده كان روحك..وانتي روحه طيب قوليلي حصل ايه فالنص ساعه اللي سبتك فيها يخليكي تعملي كده...قوليلي ايه السبب اللي ممكن يوصلك لكده لمار.  انا مش قادره انطقها بس صدقيني معنديش بديل...عمو خالد حاول يقرب منك .حاول يعتدي عليكي...كارمن وهي دموعها نازله وسرحانه في وش لمار

اللي مفيش فيه اي رد فعل..

كارمن...انا مش لاقيه اي حاجه اقولها او تيجي في بالي غير دي... يعني يمكن عشان طنط ناريمان تعبانه بقالها فتره الشيطان ضحك عليه...وكملت بعياط انا اسفه انا عارفه انه استحاله يعمل كده بس غصب عني دماغي واقفه مش لاقيه اي حاجه غير دي مش لاقيه حد اتكلم معاه غيرك...بس لو ده صح لازم تتكلمي يالمار لازم صدقيني هيبقي دفاع عن النفس وهتخرجي منها..ارجوكي يالمار قولي اي حاجه...ولو خايفه علي زعل طنط ناريمان هي كده كده كانت معاكي واكيد شافت كل حاجه حصلت وصدقيني هتموتيها بايدك لو متكلمتيش...هي محتجاكي اوي...وانا محتجاكي اوي..متضيعيش نفسك ومستقبلك وتدمري حياتك فكري عشان خاطري مهما كان السبب اللي مخليكي ساكته..لازم تتكلمي مينفعش تسكتي..

لمار.............

كارمن...بانهيار... وهي بتهزها بقوه عشان تتكلم. اتكلمي قولي اي حاجه..

خبط الباب..فاللحظه دي ودخل دياب وانس...

حست... كارمن ان خلاص مفيش امل... بقت تصرخ بانهيار  وتهز لمار اتكلمي قولي حاجه ارجوكي وفضلت تضرب فيها علي وشها... عشان تخليها تفوق من الصدمه اللي هي فيها...لاكن لمار كانت واقفه ثابته ومفيش اي رد فعل. مفيش غير جسمها اللي بيتحرك من ضرب 

اول ما دياب وانس شافوها... جريو عليها مسكوها بسرعه.

كارمن...سيبوني لمار لازم تتكلم لازم تقول اللي حصل مش هسيبها تروح مني...لازم تقول السبب مينفعش تموتي وتسبيني ارجوكي قولي اي حاجه...

دياب...يا عسكريييي

دخل العسكري بسرعه...

دياب...خدها نزلها الحجز...

كارمن ماسكه في ايدها وبتصرخ...لا متنزلوهاش ارجوكم متخدوهاش ارجوكم لمار بريئه لمار مقتلتش.

لمار ارجوكي اتكلمي متسبينيش.

شدها انس بالعافيه..وخدها العسكري وخرج بيها..

كارمن اعدت عالكرسي وهي منهاره...حرام عليكم متخدوهاش لمار بريئه والله...

دياب...اهدي شويه

كارمن...اهدي ايه.  لمار رافضه تتكلم لمار بتضيع نفسها..ومفيش وقت 

انس...هتتكلم اكيد متقلقيش يمكن هي لسه الصدمه مأثره عليها هي لازم تفوق من صدمتها دي.

كارمن...طيب ازاي ازاي.

دياب...كارمن... صدقيني لو لمار بريئه انا بنفسي هقف معاها وهتطلع منها..الوقت انتي لازم تمشي...اهلك بره..مستنينك والوقت اتأخر

كارمن...امشي واسيبها لمين لمار ملهاش غيري انا ومامتها.ومامتها مرميه فالمستشفي..

مقدرش اسيبها ووطيت علي ايد دياب..ابوس ايدك نزلني معاها لحد الصبح بس وانا هحاول اخليها تتكلم.

دياب...مينفعش يا كارمن ده ممنوع كويس اني سبتك الوقت ده معاها...

كارمن...ارجوك.

انس....مش هينفع طبعا انتي الوقت روحي واي وقت توصلي لاي حاجه تعالي فورا قوليلنا..

دياب...يلا يا كارمن...ومتقلقيش زي ماقولتلك لو فعلا لمار بريئه مش هسيبها...

كارمن...مسحت دموعها براحه... ومشيت ناحيه الباب بحزن وخيبه امل وكسره...

فتحت الباب...ورجعت تاني لدياب..

كارمن...بدموع...ممكن اطلب من حضرتك طلب.

دياب طبعا....

كارمن...لما رجعت انا ولمار الصبح مكنتش كلت اي حاجه وكانت راجعه عشان تتغدا فالبيت...وملحقتش 

لمار لحد الوقت مكلتش..وللاسف انا لو خرجت الوقت ادام بابا مش هيرضي يخليني اجبلها اكل وهياخدني بالعافيه ونروح...ممكن بعد اذنك تجبلها اكل عشان متتعبش...وحاجه تلبسها الجو برد اوي عليها..انا ممكن انا اجبلها لبس من عندي او من شقتها

ابتسم...انس ودياب.  

دياب...هز دماغه...حاضر يا كارمن.. هنزلها اكل..وهجبلها لبس عشان مينفعش تروحي الشقه لسه المباحث شغاله هناك.

كارمن...بحزن...شكرا لحضرتك

دياب...العفو ياكارمن...

خرجت كارمن وهي حزن الدنيا علي كتافها.

انس...واضح انهم صحاب اوي.

دياب...يمكن تكون كارمن اللي مخلياني اصدق انها بريئه فعلا ...شكلها بتحبها جدا وتعرف عنها كتير.

انس....بقولك ايه...انا رايح...عالمكتب بتاعي.

دياب....تمام...ابعتلي العسكري...عشان يجيب اكل للبنت اللي تحت دي.

ابتسم..انس... ماشي ياعم

خرج وبعتله العسكري.....وطلب دياب منه يجيب اكل للمار...

وقت بسيط..ورجع العسكري...بالاكل...

دياب....تنزل توديلها الاكل ده تحت..ومش عايز حد من المحبوسيين معاها دول يضايقها او يتعرضلها...بلغ العساكر تحت يخلوبالهم.....

العسكري.....تمام يا افندم..

نزل العسكري... تحت.. ودخلها الاكل.. 

العسكري....دياب باشا باعتلك الاكل ده كلي يلا.

لمار...............

العسكري....انتي سمعاني.

لمار............

العسكري....عموما الاكل اهو وخرج وسابها.....

فضلت لمار...اعده مش دريانه بحد ولا حاسه بأي حد من اللي حواليها..واعدين يتكلمو ويهمسو عليها....

سرحت لمار....بتفكيرها....

فلاش...باك....

ناريمان....لمار.  لمار انتي يابنتي..ايه انتي من اهل الكهف..

لمار...بنوم..في ايه يا ماما عايزه..انام شويه..

ناريمان...يابنتي الساعه 8 انهرده اول يوم ليكي فالجامعه

لمار...وهي بتقوم بفزع..ايه 8 يا خبر ابيض وسيباني نايمه يا ماما.

ناريمان...يابت انتي اتهبلتي امال انا بعمل ايه الوقت...عوض عليا عوض الصابرين يارب...انا راحه احضر الفطار علي بال ما تجهزي 

لمار....كارمن متكلمتش...

ناريمان لا متكلمتش خلصي وكلميها يلا..

قامت جريت..خدت شاور بسرعه ولبست سرحت شعرها حطت ميكب خفيف...يادوب يظهر جمال ملامحها..

وخرجت.عالمطبخ..وقفت مرقباهم من ورا الباب

خالد....اساعدك في حاجه ياحبيبتي..

ناريمان...تسلم ايدك انا خلصت خلاص هفضي الشاي..

خالد....طيب اودي معاكي ايه.

ناريمان...بصاله ولا اي حاجه يا سيدي شكرا لخدماتك جاي تساعدني بعد ما خلصت الفطار.

خالد...مش كنت بغير هدومي وبصلي.. ومسك ايدها. ربنا يديكي الصحه ويخليكي لينا ياحبيبتي...

لمار...وهي حاطه ايدها في وسطها..الله الله يا سي بابا ده ايه الدلع ده كله ان شاء الله حضرتك ناسي اني لسه منزلتش ولا ايه...

خالد...بحب صباح الفل علي احلي بشمهندسه فالدنيا..

لمار....لا والله اضحك عليا ياسي بابا بكلمتين وبتدين بشمهندسه ايه  القصه هتكمل ف  قصص وروايات مع روميو بس انا لسه اول يوم ليا انهرده فالجامعه.

خالد....وهتبقي احلي واكبر واشهر مهندسه ان شاء الله.وبعدين مالك زعلانه ليه اهم كلمتين بنطيب بيهم هاطرها وغمزلها بضحك.

ناريمان...لا والله بقي كده كلمتين يعني بتضحك عليا بيهم.

لمار...وهي بتغيظها كفايه عليكي كلمتين ياست ماما...ده كويس اوي اني سمحتله يقولك كلمتين...مفيش حد بيتعاكس فالبيت ده غيري انا.

ناريمان...عجبك كده يا سي خالد..والله بحس البت دي درتي مش بنتي..

لمار....لو عاجبك يا ست ماما بابا خط احمر 

ناريمان بغيظ...شايف.

خالد...بضحك...هتعملي عقلك بعقلها 

لمار...قصدك ايه🤨

خالد...انا اقدر..انتي روحي..وبعدين تعالي هنا ايه القمر ده...

لمار...ايه رأيك فالطقم الجديد.

خالد...سيبك من الطقم الوقت... اوعي حد يضايقك ولا يعاكسك...لو حد بس فكر يضايقك تيجي تقوليلي علي طول...وانا اجي اقفل الجامعه دي خالص..

لمار...بصحك...لا وعلي ايه قلبك ابيض يا حاج..يلا بقي نفطر بسرعه... كلمت كارمن وزمانها جايه...

خبط الباب فاللحظه دي....

لمار...فتحت ...اهو جبنا في سيره القط جه ينط...

كارمن...صباح الفل عليكم..

ناريمان...صباح الخير يا كوكي..ابه الحلاوه دي

لمار...والله يا ست ماما هي كوكي وايه الحلاوه دي وانا لمار وان حتب ما قولتيلي شكلك حلو😔

ناربمان...يابت انتي مش هتبطلي...تغيري علب ابوكي مني..وتغيري عليا من كارمن ارحميني بقي.

لمار...انا قولت محدش يتعاكس فالبيت ده غيري😒

ناريمان...حاضر ياست لولي حلو كده.

لمار....كده قمر😍

كارمن...لا بقول ايه انا مفطرتش يادوب لبست واتسحبت خرجت بسرعه ملحقتش افطر.

خالد...اهي المفجوعه مش هترحمكم.

كارمن...بقي كده يالودي... انا مفجوعه.

لمار...لودي مين يابت ده لودي بتاعي.

ناريمان...ياخرااااابي مش هنخلص..

خالد...اتلمي انتي وهي عالصبح بدل ما تاكلنا..

ضحكت لمار وكارمن وناريمان..وراحو فطرو مع بعض.. في جو كله ضحك وهزار...

لمار...الحمد لله يلا يا كوكي.

كارمن.....يلا يا لولي...

ناريمان...خلو بالكم من بعض... واوعو حد يضايقكم 

لمار...حاضر يا ماما لا إله إلا الله.

ناريمان...محمد رسول الله..

راحت..لمار علي ودن خالد...تنزل بسرعه ورانا مش عايزه شقاوه يالودي... احسن انت عارف زعلي وحش.

خالد...بضحك...هتلاقيني في ديلك علي طول..

لمار...باااااااي.

خالد...سلام يا حبيبتي خلو بالكم من نفسكم...

باااااااك...

اتنفضت جسم لمار... اول ما افتكرت ودمعه نزلت من عينها...وفاقت من ذكرياتها علي صوت بنتين جمبها..باين عليهم من شكلهم انهم مشبوهيين

واحده من البنات....اسمك ايه يابت.

لمار....ضمت رجلها لصدرها اكتر....وفضلت زي ما هي مبتردش.

البنت...التانيه...دي باينها.. كده يا سوسو مبتسمعش.

البنت..لو مبتسمعش اسمعها..انطقي يابت اسمك ايه.

وجايه في ايه... شكلك جايه كده اداب الحال من بعضه يعني...

البنت...التانيه... بس بقولك ايه ياسوسو البت دي شكلها جامده...بتشتغلي مع مين يابت... ايه رأيك تشتغلي معانا الشغل معانا هيعجبك اوي..

وواحده منهم...مش مظبوطه..مدت ايدها علي جسم لمار.

ماتقومي ياحلوه كده وفكي..

لمار...بكل قوتها...نطرت..ايدها..من علي جسمها وهي مبرقه وبتاخد نفسها بسرعه...

البنت... ايه ده انتي بتزقي ايدي... هتعملي عليا شريفه يابت ولا ايه.. ما قولنا الحال من بعضه..اللي دور وراكي يلاقيكي مقضياها مع كل رجاله مصر...

البنت...التانيه....وشكلها مقضياها مع دياب باشا..كمان مشوفتيش يابت الاهتمام بيها بطانيه واكل.  ده احنا محدش عبرنا..

البنت...صح ياسوسو مش بقولك شكلها مش سهله ومدوراها مع رجاله مصر كلها

فاللحظه دي لمار... مقدرتش تستحمل اكتر من كده

ومحستش بنفسها.. غير وهي بتمسك كوبايه من جمبها وضربت بنت القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  فيهم علي رسها.. ومسكت التانيه بأيدها انقضت عليها فضلت تضرب فيها شدتها البنت من التيشرت اللي لبساه قطعتهولها لبس لمار الداخلي اتكشف ومحستش بنفسها غير وهي ماسكه رقبتها تخنقها...

فضلو باقي البنات فالزنزانه يصوتو بصوت عاللي ويخبطو عالباب

صوتهم وصل لدياب وانس في مكاتبهم نزلو جري علي الزنزانه تحت وفاللحظه دي جريوا العساكر ع

فتحو باب الزنزانه بسرعه. فضلو يشدو في لمار اللي رغم صغر جسمها لاكن مكنش حد قادر عليها لدرجه البنت وشها ازرق وكانت خلاص بتلفظ انفاسها الاخيره والتانيه واقعه سايحه في دمها..

شدوها من عليها بالعافيه..

وبصوت يرعب..... دياب... ايه اللي بيحصل هنا بالظبط.

البنات...الحقنا ياباشا..البت هتموتنا.

لمار...واقفه في ايد العساكر  شعرها متبهدل. هدومها مقطعه علي جسمها خرابيش من تشابكها مع البنات.. بصالهم بصه ترعب نفسها بتاخده بشكل يخوف...وكأنها اتحولت لوحش..

دياب.... للعساكر... هاتولي التلاته دول ورايا بسرعه.

ومشي هو وانس  وطلع وراه العساكر. معاهم لمار والبنتين..

دياب...ايه اللي حصل.

البنت...اللي اتعورت ماسكه راسها اللي بتنزف..

ابدا ياباشا والله احنا لقيناها اعده ساكته قولنا نكلمها ونعرف حكايتها بدل ماهي اعده ساكته كده...وعينك ما تشوف إلا النور يا باشا... ضربتني بالكوبايه فتحت راسي.. ومسكتها من رقبتها تخنقها كانت هتموتها حتي شوف يا باشا صوابعها باينه علي رقبتها...

دياب....وايه اللي عمل فيها وفي هدومها كده هي بردو 

البنت...ياباشا احنا كنا بندافع عن نفسنا...

دياب...ياعسكريييييي

العسكري....تمام يا افندم.

خد البنتين دول علي تحت والبت اللي سايحه في دمها دي اعملو معاها اللازم...

البنت...بعد اذنك يا باشا انا عايزه افتح محضر واثبت حاله...

انس...بصوت يخوف محضر ايه واثبات حاله ايه ياروح يلا يابت غوري..

البنت برعب مشي هي وصحبتها مع العساكر من سكات..

انس....انا بره يا دياب.

دياب...اقفل وراك...

خرج..انس وقفل الباب....

قام دياب وقف.. قلع الچاكت ورفع كمام القميص..

وقرب منها... لمار عينها عليه... حاسه بتوتر..

مسك دياب الچاكت... وحطه عليها... جسمها اتنفض.

بعد عنها دياب وراح اعد علي حرف المكتب.. ولع سيجاره وخد منها نفس..

دياب.... ايه لسه بردو مش عايزه تتكلمي..طيب مش عايزه تقولي قتلتي ابوكي ليه..تمام... قوليلي بقي عملتي فيهم كده ليه.. ايه فوقتي خلاص وبقيتي تضربي وبصوت عاللي يرعب... عملالي فيها بلطجيه....

اتنفض جسم لمار من صوته..

دياب... يابنتي انطقي قولي اي حاجه...

لمار..............

دياب... تمام براحتك خليكي ساكته...عموما انا مفتحتش للبت محضر لان مش مستاهله محضر خالص كده او كده انتي هتتعدمي...يعني المحضر مش هيفيدها بحاجه...انتي كده كده ميته.

حست..لمار ان قلبها اتقبض غمضت عينها بوجع..

دياب...انا ممكن الوقت انزلك تحت بس معرفش ممكن يعملو فيكي ايه اكيد هيتفقو عليكي...ولو ضربتيهم مره فا هما المرادي القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  مش هيسمو عليكي...وصراحه انا مش خايف عليكي انا خايف عليهم هما.لان اللي تقتل مره اكيد عندها استعداد تقتل التانيه وانتي كنت هتموتي البنتين ولولا العساكر دخلو في اخر لحظه كان زمانك مموتاهم...

يعني انتي خطر عليهم..عسكرييييييي

العسكري....تمام يا افندم..

دياب...خد البت دي من هنا نزلها زنزانه لوحدها. لحد ماتتعرض عالنيابه

العسكري...تمام يا افندم...

دياب...استني...

وقف العسكري بيها...

دياب...بكره الصبح هتروحي النيابه عشان يتحقق معاكي لو ناويه تسكتي كتير يبقي مبروك عليكي الاعدام...

دياب...اتحرك يا عسكري...

خرج العسكري بيها... ونزلها الزنزانه لوحدها...

انكمشت لمار في ركن فالزنزانه وفضلت تعيط بوجع وحسره... وانتبهت لقت نفسها لابسه الجاكت بتاع بدله دياب. قفلته عليها من شدت البرد اللي حاسه بيه وسندت راسها عالارض بتعب...ونامت كأنها بقالها زمن منامتش.

اما عند دياب..

انس...تفتكر ضربتهم ليه...

دياب...اكيد هنا اللي نكشوها انت مش عارفهم دول زباله..

انس.. بس صراحه طلعت جامده وعلمت عليهم..

دياب... لا والله مبسوط منها اوي ياريتك تنزلها تنكشها عشان تفتح دماغك خلينا نخلص

انس...بس البت هتروح ازاي الصبح بلبسها ده وتقول عذبناها فالقسم دي شكلها مجنونه وهربانه منها .

دياب... انا ادتها الچاكت بتاعي.

انس....نعمممم چاكت ايه يا حنين.

دياب...ماتظبط يالا لبسها اتقطع والجو تلج وميتهيأليش هنلحق نجبلها حاجه تلبسها..

انس... مش بقولك حنين وشكلها كده صعبت عليك.

دياب... عيبك انك زبالع ودماغك حادفه شمال يا ابني الجنس ده انا استحاله اقرب منه ولو هقرب مش علي اخر الزمن هبص لواحده مجرمه وقاتله ابوها ...بس كمان انا بني ادم وعندي قلب حرام يعني انت مش شايف الجو عامل ازاي 

انس... ماشي يا حنين..

دياب... بردو..

انس...اه بردو... بقولك ايه انا خارج  اجيب سجاير وحاجه ناكلها انا واقع من الجوع  وافك كده شويه معنديش شغل.. وهحاول اشوفلها اي مكان فاتح اجبلها منه لبس.

دياب... مكان فاتح ايه يا ابني الساعه 3 ده الفجر قرب يأذن.... 

انس...يا ابني متفقرش هلاقي ان شاء الله وبعدين عشان الچاكت بتاعك ده ايه هتوديها المحكمه بلبسك😏😏

دياب... غور يلا من ادامي 

عدي حوالي ساعه ونص.. رجع انس بعد الفجر...

دياب... كل ده.

انس... ما كله بسببك بدور للبت علي حاجه تلبسها عشان تاخد الچاكت بتاعك انا الحق عليا..

دياب...ولقيت يا خويا ولا راجع زي ماجيت.

انس...بابتسامه عيب عليك ده انا انس بردو...بس معرفش بقي هيجي مقاسها ولا لا.. وطلعله اللبس.

دياب...بيتهيألب كويسيين...بقولك ايه نادي عالعسكري.. ينزهملها ويجبلي الچاكت.

دياب ...بسرعه ولا اقولك.. استني هنزل انا.

انس...مش مطمنلك مش بقولك شكلك حبيت الموضوع.

دياب... انا مش هرد عليك عشان لو رديت مش هتلاقي في وشك مكان سليم... انا نازل عشان اكيد هي نايمه ولو العسكري دخل صوته هيتنبح عشان تديله الچاكت مش هترد علبه ومش بعيد تقتله 

انس...بضحك...تصدق عندك حق... دي خطيره عالبلد..

دياب... هات اللبس ده....

خد دياب اللبس..ونزل تحت العسكري فتحله. الزنزانه... بص دياب لقاها راحه في دنيا تانيه... وضامه رجليها...لحد صدرها وحضناهم بأيدها..  وشكلها زي الاطفال..

خرج دياب.. نادي العسكري.. وطلب منه يجيب بطانيه تانيه... جابها بسرعه العسكري وادهالو...

راح عليها دياب... وهزها براحه في كتفها..نايمه ولا حاسه.

دياب... اصحي يا انسه لمار.. اصحي..

اتنفضت لمار.. ورجعت لورا بسرعه 

دياب... قام وقف.. اهدي اهدي متخافيش..

لمار...بصاله ومبرقه عنيها وبتاخد نفسها بسرعه.

دياب... متخافيش انا جايبلك اللبس ده... عشان مش هينفع تروحي النيابه بلبسك ده...وكمان الجو برد جدا 

خدي افرشي الباطنيه دي الارض سقعه عليكي..

دياب... انا هطلع.. لما تغيري لبسك... ابعتيلي الچاكت مع العسكري..

ولف.. وشه وخرج...وقفل العسكري وراه الباب....

مسكت... لمار شنطه الهدوم...وقامت تغير..

كان فيها بنطلون... چينس وتيشيرت بكم تقيل وسويت شيرت تقيل اوي.. لبست وخلصت حست بالدفا اللي كانت مفتقداه...

خبطت براحه عالباب... فتحلها العسكري.. مدتله ايدها بالچاكت...خده منها العسكري... وقفل..

وراح يطلعه لدياب..

راحت لمار فرشت البطانيه. نصين نص نامت عليه ونص اتغطت بيه....ورجعت نامت تاني

طلع العسكري واداله الچاكت

وخرج.

مسك دياب الچاكت.وبحركه غير إراديه قربه من وشه...وشمه..

ثواني... ورفع عينه بانتباه.وساب الچاكت من ايده...

مر الوقت بسرعه... وجريت الساعات...وجه وقت ترحيلها للنيابه .وصلت لمار وحاولت النيابه تسمع منها كانت رافضه الكلام... وبعد الاطلاع علي المحضر وسماع شهادت الشهود مره تانيه اتقرر حبس لمار 14 يوم علي ذمه التحقيق... رجعت تاني للقسم...

وعدت الايام ببطئ يوم ورا يوم...والدتها فالمستشفي وكارمن ووالدتها بيروحولها يزوروها ودياب بيحاول يخليها تتكلم وهي رافضه الكلام خالص...واخيرا... النيابه حددت معاد لاول جلسه ليها فالمحكمه....

انس....دخل لدياب..

ايه بايت هنا ولا ايه مش مروح.

دياب... انت ناسي اني رايح عالمحكمه.

انس...وده ليه.

دياب.. بتريقه اعتبره فضول 

انس...طب بقولك ايه انا جاي معاك.

دياب... فضول برده.

انس... صراحه اه..

دياب طب يلا بينا..

نزل دياب وانس...

فتح العسكري...الباب... كانت  لمار نايمه...وباين علي وشها انها بتحلم..

العسكري... هزها بقوه عشان تصحي

فتحت لمار عينها بفزع.

العسكري... يلا قومي عشان تروحي المحكمه

قامت لمار براحه.ومشيت معاه

دياب.. كان واقف بره هو وانس...

خرج العساكر..باقي المحجوزيين عشان عندهم جلسه..

دياب...بص للمار...مش عايزه تقولي اي حاجه قبل ما تروحي المحكمه.

لمار..نزلت عينها فالارض.  وسكتت.

دياب... زي ما تحبي

حط العسكري في ايدها الكلبش هي وبنت تانيه... وابتدو يتحركو علي العربيه...

وثواني...واتحركت العربيه

ووصلت..المحكمه...

ابتدا القاضي يمسك قضيه قضيه.بالدور.. اللي يتأجل واللي ينطق فيها بالحكم..

وجه وقت قضيه... لمار...

القاضي... للمار... معاكي محامي يالمار..

لمار.............

القاضي... طيب تحبي اجبلك محامي 

لمار.............

القاضي.... طيب تحبي تقولي اي حاجه قبل ما اسمع الشهود

لمار............

هزت كارمن دماغها بوجع 

ابتدا.القاضي.. يسمع شهاده كل الشهود من جيرانها واهل الحته وابتدت لمار. تسمع كل كلمه قالوها لدياب وقت المحضر.. حست انها في زهول.. مسكت القضبان بأيدها.وعلب وشها ابتسامه حزن تموت من اللي بتسمعه ابتدت تكلم  القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو نفسها اد كده الناس وحشه... اد كده كانو بيمثلو حبهم..اد كده مفيش امان الناس مبتصدق حد يقع عشان تنهش في لحمه وعرضه..ازاي بيقولو عني كده شافو مني ايه عشان الكرهه ده كله...

بقت باصه عليهم بتوهان وصدمه ووجع ازاي قادرين يحلفو قسم ربنا وبيتكلمو في سمعتها وعرضها وبيقولو عليها حاجه مش فيها.

بقت. واقفه تسمع كل كلمه. منهم وهي بتفتكر.ذكريتها 

فلاش...باك.

لمار... يلا سلام يا ماما..

سوسن..اذيك يالمار

لمار.. الحمد لله يا طنط سوسن اخبار حضرتك ايه

سوسن...بخير يا حبيبتي ماما عامله ايه كنت هعدي اشوفها واشرب معاها الشاي

لمار...بخير الحمد لله.. طبعا تنوري ادخليلها هي جوه.

سوسن.. ماشي يا حبيبتي.

لمار.. وهي بتنزل سلام ياطنط..

نزلت لمار... صباح الفل يا عم صبحي ياسكر.

صبحي..صباح العسل علي احلي بنت فالحته.

لمار... صباح الخير ياطنط فتحيه..

فتحيه... صباح الفل يا لمار عامله ايه وماما عامله ايه.

لمار.. بخير الحمد لله واقفه كده ليه عايزه حاجه.

فتحيه... واقفه مستنيه اي عيل يعدي يروح يجبلي عيش. البت سميه لسه نايمه

لمار... طيب انا هجبلك اطلعي ولما اجبلك هحطهولك فالسبت.

فتحيه...انشالله يخليكي.

لمار... يلا مش هتأخر عليكي...

فتحيه.. ماشي ياحبيبتي..

بااااااااااك

وجه وقت شهاده كارمن...ابتدت كارمن تتكلم ودموعها نازله مش بتقف صعبان عليها وقفه لمار بالمنظر ده...

فضلت كارمن تحكي كل حاجه حصلت فاليوم ده وترد علي كل سؤال يسأله القاضي...

كانت منهاره 

ابتسمت..لمار بحب لكارمن.. وهي شيفاها اكتر واحده بتدافع عنها باستماته...

القاضي.... بعد الاستماع  الي شهادت الشهود..

تم تأجيل النطق بالحكم الي الاسبوع القادم الموافق الخميس السابع من شهر يناير 1/7 .

القاضي.... لاخر مره يا انسه لمار... تحبي تقولي حاجه 

كارمن.. بتهزلها راسها عشان تنطق او تقول اي حاجه...

القاضي... لو عندك اعتراض علي كلام اي شاهد من الشهود تقدري تدافعي بيها عن نفسك...او لو عايزه تقولي حاجه قوليها

واخيرا.... نطقت لمار...

عندي...

اصوات همسات عاليه فالمحكمه كارمن مبتسمه انها اخيرا نطقت وهتقول حاجه... انس بص لدياب..


لمار.... لو كان عندي احتمال بسيط حتي ولو واحد فالميه اني ادافع عن نفسي واتكلم قبل ما اسمع شهاده جيراني واهل حتتي واللي كنت بعتبرهم اهلي. .فانا بعد ما سمعتهم بينهشو في لحمي وعرضي وسمعتي...فالاحتمال راح..

لمار.... سياده القاضي.... انا لمار خالد البنهاوي.

قتلت ابويا خالد البنهاوي.

          وانا بكامل قواي العقليه...

دياب وانس وجميع اللي فالقاعه....😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳

كارمن..لااااااااااا.😭😭😭😭💔💔💔



#البارت_الثالث 


صدمه اصابت الجميع في قاعه المحكمه...بعد اعتراف لمار الصريح...بق.تل والدها..

وقف جميع من فالمحكمه بعضهم خرج وبعضهم واقف مصدوم.. زي انس ودياب..

انهارت كارمن.. وجريت علي لمار 

مسكت فالقبضان اللي فاصل بينهم...ليه عملتي كده يالمار ليه ضيعتي نفسك حرام عليكي...ليه دمرتي نفسك وامك ودمرتيني حرام عليكي... انا مليش غيرك..

ساكته ليه قولي السبب انتي مستحيل تعملي كده بتداري علي مين وبتشيلي ذنب مين..المكان ده مش ليكي يا لمار..

واقفه لمار بصالها ومبتسمه بحزن وكأنها خلاص رفعت رايه الاستسلام واستسلمت للموت ودفن السر معاها...

حط لمار ايدها علي ايد كارمن..قبل ما العسكري يشدها..

لمار... اسفه ياكارمن... غصب عني..صدقيني غصب عني 

كارمن...مفيش حاجه اسمها غصب عنك وكملت بصريخ..انتي لازم تتكلمي مينفعش تكون دي النهايه ارجوكي اتكلمي..لمار انتي لو موتي انا هموت من غيرك..انا بستقوي بيكي مينفعش تسبيني .

لمار...خلاص يالمار.. مبقاش ينفع صدقيني..في حجات بتحصل بتتفرض عليكي ومبيبقاش ادامك اي اختيار 

سامحيني يا كارمن.. بحبك اوي... ارجوكي خلي بالك من امي..ارجوكي متسبيهاش.. هي اكيد هتحتاجك معاها الفتره الجايه..

كارمم...انا مش هسيبك وهقوملك محامي..

لمار...ملوش لزوم ياكارمن...صدقيني مفيش حاجه هتتغير.

العسكري..وهو بيشدها..يلا يلا خلاص.

لمار...وهي ماسكه ايد كارمن وبتكلمها بسرعه.

لمار...كارمن. امي يا كارمن ارجوكي متسبيهاش ارجوكي يا كارمن دي القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  مبقاش ليها حد غيرك. اوعي ياكارمن تسيبي دراستك اوعي ياكارمن تضيعي حلمنا...كملي ياكارمن عشاني. حققي حلمي فيكي ...ونزلت دمعه من عيونها..وفلتت من ايد كارمن...واختفت من ادامها..

وقعت كارمن عالارض وهي منهاره.

كارمن...يارب صحيني من الكابوس ده. يارب اقف معاها انت اكتر حد عارف انها لايمكن تعمل كده...ارجوك يارب لمار متستاهلش كده....

ولقت ابد بتطبطب علي كتفها...رفعت وشها لقت دياب وانس..

كارمن.... وهي باصه لدياب وانس... لمار بريئه والله العظيم بريئه..

دياب...قومي ياكارمن... متقلقيش لسه في وقت .

كارمن...وقت ازاي والجلسه اتحددت وهيتنطق الحكم عليها.

انس...حتي لو اتنطق حكم مبيتنفذش علي طول وان شاء الله نجبلها محامي... ويقدم طعن او يطلب تأجيل..متقلقيش الايام لسه ادامنا واكيد في حاجه هتتغير.

كارمن...لمار عنيده وادام مصممه علي موقفها يبقي في حاجه اكبر بكتير من اللي احنا لنفكر فيها.

دياب...بس لسه في امل. ممكن تديني رقمك يا كارمن عشان لو احتاجتك.

كارمن...طبعا...كتبتله رقمها وشكرته و

خرجت ادامهم ..بحزن...كان والدها مستنيها بره المحكمه.

خرج وراها دياب وانس وشايفين كل حاجه من بعيد ومراقبين سعيد..

سعيد واقف من بعيد فضلت كارمن تقرب لحد ما وصلتله.

سعيد...انتي يومك اسود...ادي اللي خدناه من صحبتك وابوها...دخلنا اقسام ومحاكم من ورا راسهم...اسمعي يابت انتي دي اخر مره هتدخلي في حاجه زي دي...ومن هنا ورايح لا في اقسام ولا محاكم.

كارمن...بكرهه انا مش هسيب لمار حتي لو هتموتني.

سعيد....يبقي هموتك ان شاء الله مش كفايه انك بتكدبي كلامي يابنت الكلب.. وبتدافعي عنها وهي قاتله ابوها..وجايه تفضحيني وبتقولي اني عايز اجوزك واحد كبير.

كارمن... القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو مش دي الحقيقه ان استحاله تكون اب انا بكرهك ياريتني انا اللي موتك بأيدي ياريتني كنت مكان لمار والله ما كنت هتردد ثانيه..

سعيد...وهو ماسكها من شعرها بعنف...وحيات امك لاهربيكي من تاني وهحبسك فالبيت وماهتشوفي نور ابدا...والاسبوع ده انا هجوزك بايدي تاني ...الراجل لسه عايزك وانا مصدقت خلصت من البت وابوها ومفيش حاجه هتنجدك من ايدي المرادي...

كارمن...بدموع...اااااه سيبني سيبني..

فاللحظه دي... جري عليها انس من غير تردد ولا حتي سبب مفهوم غير انها صعبت عليه 

جري انس ووراه دياب...

مسك انس ايد سعيد...انت ايه اللي بتعمله ده نزل ايدك يا راجل انت.

سعيد...الله في ايه يا سعاده الباشا بنتي وبأدبها.

انس...قسما بالله لو مديت ايدك عليها لا كون حابسك..

سعيد...ياباشا انا انا قاطعه دياب..

دياب...انت ايه. انت كداب صح وشكل كده كلام بنتك صح وانك شكلك كده شهدت زور .

سعيد...انا لا يا باشا ابدا...انا بس بهددها عشان مترفعش صوتها عليا..

انس...اسمع ياراجل انت لو مديت ايدك تاني عليها انا هشوف شغلي معاك ويكون في علمك اليومين الجايين عندنا شغل كتير فالشارع لو لمحتك او لو عرفت انك جيت جمبها صدقني مش هسمي عليك وهعملك قضيه تعاطي مش هخليك تشوف النور تاني.انت سامع

سعيد...لا لا ياباشا مش هعملها حاجه

دياب يلا اتكل من هنا واعمل حسابك اي وقت هحتاج بنتك تجيلي فورا ولو منعتها هعملك قضيه تضليل للقانون.

سعيد...لا ياباشا مش همنعها خلاص احنا تحت امرك

انس...يلا امشي من هنا وحسك عينك تمد ايدك عليها او تمنعها من دراستها...

سعيد...ياباشا دراست ايه انا راجل علي باب الله واللي كانو بيصرفو عليها خلاص راحو.

انس...اظن كلامي مفهوم وبدل القرف اللي انت بتشربه ده اصرف علي عيالك وإلا قسما بالله ما حد هيدخلك السجن غيري....وبص لكارمن.. ده المارت بتاعي ياكارمن خليه معاكي...لو احتاجتي اي حاجه كلميني واي حاجه عند دراستك الراجل ده يأثر فيها انا متكفل بيها..

كارمن...بابتسامه شكر....شكرا لحضرتك

انس...بابتسامه...العفو.

سعيد...شكرا ياباشا ربنا يخليك لينا.

انس...بقرف. يلا اتكل علي الله

مشي سعيد ومعاه كارمن...

دياب...باصصله ورافع حاجبه.

انس...ايه بتبصلي كده ليه.

دياب...انا لا ابدا.بس شايفك كده يعني بتصطاد فالميه العكره

انس...انا والله ابدا بس البت صعبانه عليا..وابوها ده زباله خساره فيه بدل ما يفرح ببنته عايز يبيعها.

دياب...معاك الراجل زباله والبت خساره فيه بس بردو مش مطمنلك.

انس...انت علي طول دماغك شمال كده هو مينفعش بغني نعمل حاجه كويسه.إلا لو في سبب.

دياب...ماشي يا صاحبي هصدقك بس بمزاجي..واكيد طبعا ينفع نعمل حاجه كويسه من غير سبب..

انس...وهو مرتبك..طب يلا يلا يا خويا عالبيت. ولا مش ناوي تروح.

دياب...لا انا مروح فاصل عالاخر ومحتاج انام...شويه عشان ارجع بليل القسم.

انس...انا كمان عايز انام...هروح واشوفك بليل...

دياب...تمام...يلا سلام.

انس...سلام ياصاحبي...

..............

وصلت لمار تاني عالقسم...ودخلت الزنزانه.من تاني...اعدت عالارض..وهي حاسه بحمل من الجبال علي كتافها.فضلت تعيط..بوجع...وسرحت بتفكيرها....

فلاش باك...

خالد....الجميل اعد مكشر كده ليه..

لمار...مفيش يابابا..

خالد وهو بيقلدها..مفيش يابابا..بقي بالزمه ده منظر مفيش...مالك يالولي مين مزعلك.

لمار...مفيش حد مزعلني..بس خايفه اوي يابابا.النتيجه هتطلع بكره وخايف اجيب مجموع قليل.

بابا... انتي مش ذاكرتي وعملتي اللي عليكي يا حبيبتي.

لمار...ايوه والله يابابا.

بابا...خلاص يبقي الباقي ده بتاع ربنا وبعدين يعني انا شايف انك مكنتيش مأثره كنتي مموته نفسك فالمذاكره وان شاء الله ربنا هيديكي علي اد تعبك..

خرجت ناريمان..بالشاي...قولها والنبي احسن دي من الصبح عالحال القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  ده ولا راضيه تاكل ولا تشرب وراعبه نفسها.

خالد...ليه بس كده ياحبيبتي صدقيني انتي عملتي كل اللي تقدري عليه خلي الباقي بقي علي ربنا.

لمار...خايفه مجبش مجموع يدخلني هندسه.وخايفه مقدرش افرحك انت وماما.

خالد...انا يا ستي هفرح بأي حاجه هتجيبيها انا مش عابز من الدنيا دي غير اني اشوفك مبسوطه وبس انما تكتئبي بسبب مذاكره لا وبعدين انا واثق انك هتجيبي مجموع عالي وربنا مش هيضيع تعبك وسهرك انتي وكارمن كمان.

لمار...بابتسامه يارب يابابا ربنا يخليك ليا.

خالد...ويخليكي ليا يا حبيبتي...

في صباح يوم جديد صحيت لمار وهي مرعوبه لبست واتوضت وصلت ودعت ربنا يحقق حلمها...ونزلت راحت عالمدرسه تعرف النتيجه بتاعتها...

وعدي وقت رجعت لمار عالضهر..

لمار... بصوت عاللي يا اهل الدار... انتو فين يا اهل الدار..اين انتم..

خالد..وهو خارج من اوضته وناريمان من المطبخ.

ناريمان..ايه الفرح اللي انتي عملاه ده وايه صوتك العالي ده.

خالد. طمنيني يا لولي عملتي ايه.

لمار...وهي بتتنطط نجحت يا بابا نجحت...جبت 5' 96

خالد وناريمان بفرحه وهما بيحضنوها...مبروووك يالولي مبروك يا حبيبتي.

ناريمان...وكارمن عملت ايه...

لمار...جابت 96

خالد الف مبروك يا حبيبتي الف مبروك ربنا يارب يحقق حلمكم مش قولتلك يالولي ان مستحيل ربنا يضيع تعبك.

لمار...انا بحبك اوي يا لودي.

خالد...وانا بحبك يا روح قلب لودي..وبالمناسبه دي بقي..وبما اني خدت انهرده راحه من الشغل... هنزل بعد شويه اجبلكم شويه حلويات تستاهل بوئكم.وابقي قولي لكارمن تيجي عشان نحتفل بيها هي كمان.

لمار...ياحبيبي يابابا ربنا ما يحرمني منك يا احلي اب فالدنيا.

خالد...ولا يحرمني منك يا احلي بنوته فالدنيا.

ناريمان...والله وانا ايه بقي هوا واقف وسطكم.

لمار...ده انتي روحي كفايه دعاكي ليا

خالد..وهو بيبوس ايديها انتي ست الكل احنا نقدر نستغني عنك.

لمار..🤨🤨مضطره انسحب واروح اغير هدومي بدل ما ازعل واجيب ناس تزعل...

خالد.  ضحك بصوت عالي.

ناريمان...غياره اوي..

بااااااك...

مسحت لنار دموعها ورفعت وشها في شباك الزنزانه وبصت للسما...يارب...

.................

وصل دياب الڤيلا...

كان الكل متجمع علي السفره بيفطرو...

والده ووالدته واخته وعمه ومرات عمه وبنت عمه

دياب... صباح الخير

الجميع.صباح الخير

نوال والدته...صباح الخير ياحبيبي ايه اللي اخرك كده 

دياب...وهو بيأعد بتعب عالسفره كنت فالمحكمه.

عاصم والده....ده عشان القضيه بتاعت البنت اللي قتلت ابوها.

دياب.... ايوه يا بابا

ريناد....حصل ايه صحيح خدت حكم.

دياب... لا طبعا انهرده كانت اول جلسه بس المفروض الاسبوع الجاي.. النطق بالحكم.

عادل عمه... طيب وفعلا هي اللي قتلت.

دياب..والله ياعمي للاسف هي في اخر الجلسه اعترفت وقالت انها قتلته. بس مش عارف حاسس ان في سر هي مخبياه.

حنان مرات عمه.. حاطه كيلو مكياچ علي وشها وبتحاول تبين سنها اصغر بطريقه مقرفه من لبسها ومكياچها.

حنان....سر ايه دي تستحق الاعدام..

بصلها دياب باشمئزاز من غير ما يتكلم

ريهام بنت عمه...فعلا يامامي عندك حق دي تستحق القتل ازاي في بنت تقتل باباها.

ريناد...متحكميش علي حد يا ريهام انتي معشتيش ظروفه

ريهام...وظروف ايه دي ان شاء الله اللي تخلي بنت تقتل بباها.

حنان...صحيح ياريناد.. ظروف ايه دي... يعني مهما اتحطيتي في ظروف وحشه ممكن يجي عليكي يوم وتقتلي بباكي.

ريناد...بصت لعاصم بحب...استحاله طبعا ربنا يخليه ليا.

بصلها عاصم بابتسامه حب.

ريناد. بس مقصدش كده وبعدين انا شايفه ان اكيد في سبب قوي القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  ممكن يكون خلاها تعمل كده خصوصا ان هي عارفه ان هيتحكم عليها بالاعدام ومع ذلك مش راضيه تتكلم وتقول سبب قتلها ليه..ولا ايه يادياب.

دياب...صح ياحبيبتي...وبعدين من كلام صحبتها واضح انها كانت هي وبباها في علاقه بينهم طيبه...يعني اكيد اللي مانعها من انها تقول الحقيقه سبب كبير 

حنان...ولا سبب كبير ولا حاجه... هي اكيد مش كويسه وبباها شاف عليها حاجه فقتلته..

دياب....باصصلها بقرف.

عادل...بلاش تشيلي ذنب حد.... ربنا اعلي. واعلم بيها..

دياب...قام وقف... انا طالع اوضتي عشان انام شويه..

عاصم....مش هتفطر ياحبيبي 

دياب... وهو باصص علي حنان وريهام بقرف....مليش نفس

ريناد...ديبو انت هتنام علي طول.

دياب بابتسامه للقب اخته ليه...لا ياحبيبتي لسه هطلع اخد شاور الاول

ريناد...طيب هفطر واطلعلك قبل ما تنام

دياب...ماشي ياحبيبتي 

بعد اذنكم...

طلع دياب... وريهام عينها عليه..بحب... ريهام بتحب دياب بتحاول تلفت نظره بلبسها ومكياچها بس هو مش شايفها غير بنت عمه وزي ريناد .. بيخاول يتجاهلها ويتجاهل تصرفاتها وديما يصدها...ريهام بتترعب منه يمكن اكتر من والدها بكتير عشان عارفه ان ليه وش تاني لو ظهر ممكن يقتلها فيها...واكتر حد مدخل في دماغها الفكره هي والدتها عشان دياب الوريث الوحيد للعيله وشايفه ان عاصم وعادل لو ماتو هو هياخد كل حاجه ونصيب بنتها ونصيبها مش هيجي حاجه من اللي دياب هياخده... فاعشان كده بتحاول بكل الطرق ان ريهام تتجوز دياب لاكن كل مره محاولتها تبوء بالفشل...

قام عادل وعاصم راحو عالشركه...

حنان.... انا هقوم بقي ياروحي عايزه حاجه.

ريهام...رايحه فين يامامي.

حنان...ورايا كام مشوار كده ياحبيبتي...وهقابل اصحابي واحتمال نتغدا سوا..وهنتفق علي سهره بكره..

ريهام...سهره ايه.

حنان...انتي ناسيه ان بكره رأس السنه

ريهام...ايوه صح.. انا كمان شويه وخارجه عشان هقابل الشله ونتفق علي مكان نسهر فيه بكره..

حنان....انتي يابت هتفضلي عبيطه لحد امته.

ريهام...ليه يامامي بس.

حنان...شله ايه وزفت ايه ده بدل ما تحاولي تقنعي البني ادم اللي فوق ده وتخرجي تسهري انتي وهو .

ريهام.... اقنع مين دياب هو حضرتك مش شايفه بيتعامل معايا ازاي ده ولا شايفني اصلا

حنان...ماهو من خيبتك مش عارفه توقعيه 

ريهام...طيب اعمل ايه بس يامامي. 

حنان...افضلي قولي اعمل ايه بس يامامي لغايه ما تيجي واحده تاخده منك وتاخد معاه كل حاجه ونطلع احنا بشويه فتافيت..

ريهام...بحزن متقوليش كده يامامي.

حنان...متقوليش كده يامامي اهو ده اللي انتي فالحه فيه.. احنا نخلص من الحفله ونخطط ازاي توقعيه انتي فاهمه.

وركزي شويه وسيبك من الشله اللي مش هتنفعك بحاجه.

ريهام...ماشي يامامي.

حنان...وهي بتبوسها افردي وشك ده ياروح مامي ومبقاش حنان المصري ان مجوزتهولك 

ريهام...بابتسامه يارب يامامي بس مش كنا عملنا هنا حفله فالڤيلا 

حنان...حفله وهنا دونت ميكس خالص ياريري العالم اللي احنا عايشين معاهم دول عالم مبتحبش تفرح ولا بيحبو الحفلات القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  سيبك منهم احنا نخرج ونتبسط ونشوف الدنيا.

ريهام...علي رأيك يا مامي ابقي عرفيني هتسهري فين يمكن اجيلك انا والشله ونحتفل كلنا.

حنان...ماشي ياروحي يلا باي

ريهام...باي...

..........اما في اوضه دياب.

دخل دياب خد شاور وهو دماغه شغاله ومش فاصله من التفكير دخل خد شاور دافي ونزل راسه تحت الميه عشان يهدي نفسه شويه... فضل تحت الميه شويه وهو سرحان...

بعد مده بسيطه... خرج لافف فوطه علي وسطه..طلع  لبسه ولبس وراح عالسرير سند راسه بتعب..

الباب... خبط..

دياب...ادخل

فتحت ريناد الباب...اوعي تكون نمت ياديبو.

دياب.... لو كنتي اتأخرتي دقيقتين كمان كنت هتيجي تلاقيني نايم..

ريناد..طيب كويس اني لحقتك.

دياب...انتي لابسه كده ورايحه فين..

ريناد...انا رايحه اقابل يا سمين.. عشان كنا هنشتري شويه حجات ونتغدي مع بعض يعني بمناسبه رأس السنه وكده

دياب..والله بمناسبه رأس السنه هتخرجي الوقت.

ريناد..وهي بتاعد جمبه... بسسس حلو كده خلاص يبقي نخرج بليل انت عندك حق.

دياب...عشان اقطع رقبتك دي.

ريناد...اهدي كده ياديبو انا بهزر والله انت عارف اني مليش فالسهر ولا انا ولا ياسمين..

دياب...ايوه كده اظبطي.

ريناد...بتقلب بشرعه انت ياديبو الواحد ميعرفش يهزر معاك ابدا.

دياب... بابتسامه كنتي عايزه ايه.شكلك كده عايزه فلوس.

ريناد...بضحك هو انا سمعتي بقت زفت كده عندك.

دياب... طبعا امال ايه هعدي عليك قبل ما تنام اكيد وراها حاجه.

ريناد...بضحك طب تصدق زعلت وظلمتني علي فكره

دياب... ماشي ياستي هصدقك قولي بقي كنتي عايزه ايه عايز انام عندي نبطشيه بليل يا مفتريه..

ريناد....كنت جايه اطمن عليك

دياب...اشمعني

ريناد...حساك متغير وفي حاجه مضيقاك.

دياب...مين قال كده انا زي الفل

ريناد بيتهيألك.. وبجد شكلك مضايق

دياب...ابدا والله يا حبيبتي كل الحكايه ان القضيه شغلاني مش اكتر..والقضيه التانيه اللي كنت ماسكها معقده شويه

ريناد...يعني ايه معقده.

دياب... كلام كبير ياقلبي مش هتفهميه

ريناد...ليه مفهمش😔

دياب..بابتسامه لا مقصدش بس يعني وش ودوشه كده مش هتفهميها

ريناد...لا هفهم.

دياب..امري لله..قضيه البنت اللي عرفنا انها جاسوسه..للاسف بعد ما اتصابت ماتت من اربع ايام وللاسف هي الوحيده اللي كانت هتوصلنا للناس اللي وراها.

ريناد...طيب مش انت. عارفين مين وراها

دياب..عارفين طبعا بس بما انها كانت اعده فالبلد كنا قادرين نراقب القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  كل حاجه هي بتعملها مقابلاتها مكالمتها سفريتها تعاملاتها طبعا بعد ما ماتت مش بعيد يجندو حد تاني وطبعا عشان نعرف مين هو هناخد وقت طويل والوقت ده هتكون ميت مصيبه حصلت فالبلد.

ريناد...امممم فهمت.طيب الناس اللي كانت بتتعامل معاهم اكيد زمانهم جابو حد بيتهيألي الناس دي مبتصبرش خصوصا لو كان في عمليه في دماغهم

دياب...اكيد بس هما لسه ميعرفوش انها ماتت هي بالنسبالهم مختفيه مظهرتش من اخر عمليه اتصابت فيها فا هما عارفين انها هتظهر وللاسف احنا مش عارفين نعمل ايه والدنيا مقلوبه.

ريناد....خير ان شاء الله طيب والقضيه بتاعت البنت انا ليه حاسه انها شغلاك اكتر

دياب... لا خالص مش حكايه اكتر بس هي قضيه غريبه شويه.. اول مره احس اني متعاطف مع حد وانا فالعادي مبتعاطفش فالشغل.

ريناد...يمكن عشان هي بريئه.

دياب...مش عارف بس للاسف كل القضيه ضدها ولما الجيران فتحو الشقه عليها ملاقوش حد غيرها وطبعا والدتها ست قعيده عندها شلل راعي يعني مبتتحركش غير بيهم ولا حتي بتتكلم..

يعني مفيش غيرها..

ريناد...طيب وفين مامتها.

دياب... بعد ما خدوها عالقسم الست مستحملتش وقعت منهم نقلوها عالمستشفي.

ريناد...طيب فين اهلها ليه محدش فيهم قال اي حاجه عنهم 

دياب... ده اللي مستغربه مفيش حد من اهل الاب ولا الام..كل الشهود كانو جيران ناس من اهل المنطقه بس.

ريناد...يبقي حل اللغز ده عند مامتها.

دياب... هو فعلا عند مامتها بس للاسف خطوه مفيهاش امل خصوصا ان زي ماقولتلك هي لا بتتحرك ولا بتتكلم

ريناد...بس بردو ميمنعش انكم تحاولو.. 

دياب...هيحصل اكيد.

ريناد...ليك حق انا مليش دعوه بالحكايه ودماغي لفت واضايقت عشان البنت دي اوي.

دياب... المهم انتي ماشيه امته.

ريناد...انا هنزل خلاص هكلم ياسمين اعرفها اني نازله عشان تنزل.

دياب...ماشي ياستي اتفضلي ومدلها ايده بظرف في فلوس

ريناد...ايه ده.

دياب... ده عصير

ريناد...مش بهزر انا معايا فلوس بابا اداني يا ديبو

دياب...عارف ياحبيبتي بس انا مليش دعوه ببابا ده مني انا

ريناد...لا والله مش عايزه انا فعلا معايا فلوس كتير مش محتاجه وبعدين انت عايز يعني تثبتلي اني جيالك عشان الفلوس.

دياب... بضحك يعني دي اول مره انتي سمعتك سبقاكي..يلا خدي الفلوس

ريناد...بابتسامه ربنا يخليك ليا ياديبو وقربت منه حضنته

دياب وهو بيطبطب علي ضهرها ويخليكي ليا ياقلب ديبو.متتأخريش واوعي حد يضايقكم.

ريناد...حاضر متقلقش يلا باي.

دياب... باي ياحبيبي..

بتفتح الباب لقت في وشها ريهام كانت لسه هتخبط 

ريهام....لابسه بنطلون بلون الجلد هيتفرتك علي جسمها... ولابسه تيشرت بكم مبين صدرها ورابطه علي وسطها چاكت ..

ريهام...ايه ده انتي هنا يا ريناد.

ريناد...بقرف..ايوه في حاجه ياريهام..

ريهام...ابدا...كنت جايه اتكلم مع دياب في حاجه.

ريناد...بس هو هينام.

ريهام...عارفه مش هعطله كلمتين بسرعه وهسيره ينام ولا هو ممنوع..

كان دياب سامع كل ده رفع وشه بقرف للسقف وهو بينفخ..وقام وقف قرب من الباب.. 

دياب... ايوه ياريهام.

ريهام... ممكن اتكلم معاك كلمتين بسرعه

ريناد بصت لدياب وهي رافعه حاجبها بغيره علي اخوها.

دياب... مينفعش لما اصحي.

ريهام... لا مينفعش مش هعطلك والله..

ريناد....انا ماشيه.

دياب ماشي ياحبيبتي 

ريهام... انا هقولك كلمتين بسرعه عشان انا كمان خارجه.

دياب وهو بيبصلها من فوق لتحت... نعم خارجه خارجه امته

ريهام...خارجه حالا.

دياب...انتي خارجه بمنظرك ده.

ريهام..منظري ماله شكلي مش حلو

دياب بغضب... زفت طبعا انتي ناويه كنتي تخرجي بلبسك ده ولا ايه.

ريهام..بخوف في ايه يادياب هو انا اول مره اخرج بالطقم ده ولا ايه.

دياب... فالحقيقه انا اللي اول مره اشوفك بالطقم ده ولو كنت شوفتك بيه قبل كده كنت كسرت دماغك دي.

ريهام...حست بفرحه فكرته بيغير عليها بالرغم من انها كانت خايفه منه...

دياب... الطقم ده يتغير وحالا ده لو عايزه تخرجي اصلا..

ريهام...بش انا كده هتأخر..

دياب... عادي ولو مروحتيش لبستي غيره مش هتخرجي اصلا..

ريهام... اوووف حاضر ما البس طرحه بالمره.

دياب... انا مقولتش تلبسي طرحه ما ياسمين مش محجبه ومليش ان اقول لحد فيكم يتحجب بس اظن انتي بتشوفي لبسها شكله عامل ازاي...

ريهام... حاضر يادياب هغير بعد اذنك. ولفت وشها عشان تمشي من ادامه.

دياب... استني عندك.

ريهام... بصتله بخوف نعم

دياب... اظن انك جيتي وقولتي عايزاني.

ريهام... اه نسيت .. كنت يعني هقولك نخرج نسهر ومحتفل برأس السنه انا وانت.

دياب... ومن امته وانا بحتفل برأس السنه ولا من امته وانا بخرج معاكي.

ريهام...ومتخرجش معايا ليه.

دياب... ريهام انا مش فاضي للعب العيال ده.. اخفي من وشي عشان مزعلكيش تروحي تغير هدومك دي بسرعه.

ريهام... بحزن من طريقته... حاضر...مشيت من ادامه بسرعه قبل ما يوقفها تاني...

قفل دياب الباب... وراح اخيرا عالسرير عشان ينام...

...........

عدت الساعات بسرعه صحي دياب من النوم وابتدا يجهز عشان يروح علي شغله.

حتي انس صحي من نومه لبس وجهز ونزل تحت كانت والدته حضرتك السفره 

انس... صباح الفل يا لولا.

ليلي والدته... قصدك مساء النور يا قلب لولا.

انس... بزمتك هتفرق ما يومي كله لغبطه يالولا الصبح زي الليل المهم اني نمت وصحيت

ليلي... ماشي يا ابو لسان طويل نمت كويس.

انس... اه كنت تعبان جدا والله انا لسه محتاج انام.

ليلي... ربنا بديك الصحه يا حبيبي.

انس... ياسو لسه مرجعتش.

ليلي...لا كلمتها من شويه قالت انهم خلصو وراجعين

انس...والحاج احمد الجوهري فين

ليلي... لسه راجع بياخد شاور ونازل.

انس...طب ايه انا واقع من الجوع...

ليلي... ثواني ياحبيبي والاكل يكون جاهز.

انس... ماشي ياست الكل...

بعد شويه نزل والده اعدو يضحكو ويهزرو شويه.مع بعض.. انس ديما بيغير الجو العام للبيت من ضحكه وهزاره كلو مع بعض... واستأذن اخيرا منهم وراح علي شغله....

...........

وصل انس ودياب القسم..اعدو مع بعض شويه...وراح انس علي مكتبه...

فضل دياب مشغول دماغه مش مبطله تفكير في لمار.

واخيرا قرر يبعتلها العسكري ويجبها...

دياب... عسكري...

فتح الباب ... العسكري.. تمام يا افندم.

دياب... خليهم يعملولي القهوه بتاعتي وهاتلي المتهمه من تحت.

العسكري... تمام يا افندم

................

عند لمار... كانت اعده من ساعت ما رجعت من المحكمه شويه تنام وتحلم حلم وحش وتقوم مفزوعه شويه وتاعد.. كان اليوم القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  طويل عليها لدرجه تقتل....وطول الوقت ذكرياتها بتهاجم عقلها ومش مبطله تفكير حاسه بصداع رهيب وبالم في راسها فظيع حاسه بهبوط مش بتاكل كويس خالص يادوب كل ما تحس انها مش قادره تستحمل تاكل حاجه بسيطه...

وفجأه... هاجمتها ذكري ...ليله رأس السنه...

فلاش..بااااك.

ناريمان...... افتحي الباب يا لمار..

لمار...وهي متشعلقه علي سلم خشب بتعلق بلالين... تعالي ياماما انتي انا فوق السلم.

ناريمان...صبرني يارب..

خرجت ناريمان تفتح...

خالد...ساعه عشان تفتحو امسكي دراعي وجعني.

ناريمان...ايه ده كل اللي انت جايبه ده...

لمار... من فوق السلم...كل سنه وانت طيب يالودي

خالد...باستغراب.. بتعملي ايه عندك يا اخرت صبري.

لمار... بعلق بلالين عشان راس السنه..

خالد...وهي رأس السنه بيتعلقلها بلالين... هي مش كان المفروض شجره...

ناريمان...انت كمان بتصححلها المعلومه...ده بدل ما تقولها حرام...الاحتفال اصلا.

خالد...ياستي ايه اللي حرمه بس احنا بنحتفل بسنه جديده...عادي يعني سيبي البنت تفرح.

ناريمان... بس ده عيد المسيحين مش عيدنا.

لمار.... ياستي مسيحين ومسلمين ايه ما احنا كلنا واحد واخوات عادي يعني..بنفرح بنفرح مفيهاش حاجه دي سنه جديده يعني نستقبلها كده بزينه ونبقي مبسوطين.

بلاش شغل الفتنه الطائفيه ولا والله ابلغ عنك يا ست ماما.

ناريمان.. وهي بترفع ايدها باستسلام لا فتنه طائفيه ايه انا قولت حاجه نحتفل ياست لمار منحتفلش ليه.

لمار...ايوه كده فكيها يا نونو..

خالد...اما انا بقي جبتلك شويه حجات تعالي يالولي اتفرجي..

نزلت لمار بسرعه... وريني يالودي..

خالد...دي ياستي تورتايه... والاكياس دي شويه فاكهه وخدي الكيس ده في شويه لب وتسالي لزوم السهره..

لمار...انا من غيرك صدقني معرفش كنت هعيش ازاي حبيبي يا لودي...وحضنته...

خالد...ربنا يخليكي ليا...اه صحيح استني كنت هنسي..خدي جبتلك التوكه بتاعت بابا نويل دي عشان تلبسيها مع الترنج اللي جبتيه..وتبقي بابا نويل بحق وحقيقي..

لمار.. خدت التوكه وفضلت تتنطتت زي الاطفال 

لمار...يعيش لودي يعيش لودي يعيش لودي..

بااااااااااك.

مسحت لمار دموعها...لما

سمعت صوت الباب بتاع الزنزانه بيتفتح..

العسكري...قومي معايا دياب باشا عايزك في مكتبه...

قامت لمار معاه...وطلعت علي مكتب دياب...

خبط العسكري...

ظياب ادخل...

فتح العسكري... المتهمه يا دياب باشا.

دياب... سيبها واخرج واقفل الباب.

العسكري...تمام يا افندم...

وقفت. لمار باصه فالارض من غير ولا كلمه

دياب..اعدي يالمار.

راحت لمار ادامه عالكرسي مشيت براحه واعدت كان باين علي عنيها ووشها الاحمر انها معيطه

دياب...تحبي تشربي حاجه.

لمار..........

دياب...ايه هترجعي تسكتي تاني...بقالي اسبوعين بحاول اكلمك ومبترديش لحد ما فقدت الامل انك مش بتسمعي مع اني عارف انك بتسمعي بس اقنعت نفسي بكده لحد ما سمعت صوتك انهرده...واتأكدت انك بتسمعي وبتتكلمي كمان...واتأكدت كمان انك جريئه 

بصتله لمار...باستفهام..

دياب..مستغربه اني شايفك جريئه...طب حطي نفسك مكاني واحده عارفه انها هيتحكم عليها بالاعدام ومع ذلك اعترفت فالمحكمه بكل جرأه وقالت انها قتلت وانها عاقله وبتنفي اي كلام ممكن يشكك في سلامت قواكي العقليه وواقفه مش خايفه من الموت...تبقي جريئه ولا لا...

لمار....سعات الموتوبيبقي راحه..وامان وسعات الموت اللي الناس بتخاف منه بيبقي احن من الحياه اللي احنا عايشنها

دياب...مستغرب طريقتها ونضجها فالكلام مستغرب انها اتكلمت معاه القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  اخيرا مرضيش يعلق عشان تفضل تتكلم...

دياب...يمكن الحياه تكون قاسيه....بس مش كل ما هنتحط في موقف صعب نستسلم ونهرب للموت..ونظهر ادام الناس بصوره وحشه...هي مش بتاعتنا...

ونبعد ليه عن ناس بنحبهم

لمار..... ولما ظهرت بصوره حلوه تفتكر عجب الناس... بالعكس... ده قالو عني اللي مش فيا يبقي ناس مين اللي افكر اعمل حسابهم وناس مين اللي افكر اقرب منهم

دياب...خلي الناس كلها وحشه بس اكيد فيهم حد بيحبك زي صحبتك والدتك...

لمار...بسخريه...يااااااه اد كده الدنيا الناس اللي فيها بقو يتعدو.

دياب...انا لو هخسر كل الناس وشايف ان كلهم بيكرهوني وواحد بس فيهم بيحبني هفضل متمسك بيه...بس انتي كده بتستسلمي....لازم تتكلمي يالمار لو حقيقي انتي مقتلتيش والدك..

لمار....صدقني مش كل حاجه بتتقال......يمكن الفضفضه بتريح يمكن الكلام مع شخص بتحبه بيحسن من حالتك النفسيه...يمكن لو ليك حد في حياتك غالي عندك تقدر تقوله اسرارك وانت متطمن...صدقني يمكن يكون عندي الشخص ده كارمن صحبتي بس اوقات بتحس ان في اسرار مينفعش تتقال.وعشان ترتاح من حمل السر ده لازم تموت ويموت السر معاك..

دياب....انتي متأكده انك عندك 18 سنه..

لمار......بابتسامه حزينه احيانا لما بتشيل شيله صعبه عليك الشيله بتكبر سنك يمكن تبان صغير بس كلامك بيبقي سابق سنك بسنين وجع وسنين تعب وسنين الم وسنين كسره وسنين غدر وسنين خذلان ووسنين خيبه امل تخيل بقي لما تجمع كل دول السنين دي  وتحطهم علي واحده عندها 18 سنه....

دياب....لمار ليه مصممه تظهري مذنبه..

لمار....عشان.انا فعلا مذنبه. وصدقني انا قتلت ابويا بايدي...ولو رجع بيا الزمن هقتله تاني وتالت ورابع...

ياريت..تقتنع بده عشان صدقني معنديش كلام غيره 

ممكن انزل بقي

دياب...حس بحزن غريب و لاول مره يبقي بيحاول يقنع المتهم انه يبرأ نفسه ...

دياب...ماشي بس ياريت تفكري في والدتك...

دياب نادي عالعسكري دخل العسكري وخد لمار نزلها 

وعدت الايام بسرعه وجه يوم المحاكمه.....

الكل اعد متوتر وقلقان كارمن اعده بتموت بالبطئ دموعها مبتوقفش....

محكمه...كلمه القاضي...

القاضي....بعد الاطلاع علي القضيه والاوراق والمستندات واعتراف المتهمه وأطمئنت المحكمه لشهادت الشهود...

وثبوت تهمه القتل العمد علي المتهمه لمار خالد البنهاوي... التي قامت بقتل والدها بطعنه بالسمين بدون رحمه وبدون إدلاء سبب وبأعترافها وتأكيدها  ...لذلك حكمت المحكمه حضوريا علي المتهمه لمار خالد البنهاوي

بتحويل اوراقها إلي فضيله مفتي الديار المصريه...

رفعت الجلسه...

انهارت كارمن...وبمجرد ما سمعت وقعت وسط القاعه اغم عليها....مسكتها والدتها وهي بتعيط علي لمار وعلي خاله بنتها ...دياب وانس واقفين بزهول كانو عندهم امل انها تقول اي حاجه جديده فالقضيه حتي لو تخفف الحكم عنها لاكن هي فصلت متمسكه بكلامها..

ابتسمت لمار بوجع... حست ان نهايتها خلاص بتتكتب..

رجعت...تاني عالقسم عشان تترحل من هناك...علي السجن لحد معاد تنفيذ الحكم....

رجع دياب وانس عالقسم من تاني بعد ما انس ساعد كارمن انها تفوق 

دياب كان ساكت وحاسس ان في حاجه وجعاه مش قادر يتكلم ولا يقولها حاجه شايفها مستسلمه ورافضه تعترف نهائي ..خلص دياب كل حاجه...فالقسم 

كانت لمار القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  واقفه ادامه ساكته نهائي وعلي وشها ملامح ممزوجه بين الحزن والرضا لقرارها 

دياب... لمار.قبل ما تمشي عايز اقولك حاجه... يمكن تكوني كتبتي نهايتك بايدك وكنتي سعيده بده بس احب اقولك مش كل النهايات نقدر نكتبها بادينا اوقات كتير القدر بيكون ليه رأي تاني...

لمار....يمكن.  بس خلاص نهايتي كتبتها ومبقاش في قدر يوقفها..

دياب...بيتهيألك..القدر بيحصل في ثانيه.

لمار. ارجوك ليا طلب عندك...

دياب...اتفضلي ابقي اطمن علي امي... وقولها اني بحبها اوي... وان عملت كل ده عشانها هي بس.

دياب...حاضر بس صدقيني لو كل الناس قربو من والدتك وسألو علبها وخلو بالهم منها ومسابوهاش لحظه هي مش عايزه غيرك...فكري يالمار.

لمار....انا مفكره كويس وهي اكتر حد عارف ان اللي بعمله ده صح...ياريت تقول لكارمن تسامحني وقولها اني بحبها اوي...

خبط...الباب فاللحظه دي...كان انس واللواء حاتم زهران....اللي شغال علي قضيه البنت الجاسوسه.. جاي لدياب وانس بخصوص القضيه..

دياب قام وقف وآدي التحيه العسكريه...اهلا يا سياده اللواء اتفضل

اتفضل يا افندم 

دياب...عسكريييييي.

العسكري...تمام يا افندم...

دياب....وصلها لعربيه الترحيلات

خدها العسكري...وخرج..

وقف اللواء باصص عليها من غير ولا كلمه باستغراب.وفجأه بص لدياب.....😳😳😳😳😳

استوب

اميره اسامه


#البارت_الرابع 


... خبط...الباب فاللحظه دي...كان انس واللواء حاتم زهران....اللي شغال علي قضيه البنت الجاسوسه.. دياب قام وقف وآدي التحيه العسكريه... اتفضل يا افندم دياب...عسكريييييي. العسكري...تمام يا افندم... دياب....وصلها لعربيه الترحيلات خدها العسكري...وخرج.. وقف اللواء باصص عليها من غير ولا كلمه باستغراب.وفجأه بص لدياب.....😳😳😳😳😳 دياب...في حاجه ياسياده اللواء. حاتم...مين البنت دي يادياب. دياب... دي متهمه ياسياده اللواء حاتم....اسمها ايه ومتهمه في ايه انس...هو حضرتك تعرفها يا افندم حاتم...لا معرفهاش انس...دي اسمها لمار متهمه في قضيه قتل حاتم...قتل انس...ايوه حضرتك مسمعتش عن الحادثه اللي حصلت من مده بسيطه بتاعت البنت اللي قتلت ابوها. حاتم...نعم قتلت ابوها طيب وايه سبب انهم يتهموها في والدها انس...والله يا افندم لحد الوقت هي رافضه تقول السبب وكمان معترفه انها قتلت. حاتم...باستغراب يعني هي قتلته فعلا. دياب...للاسف هي بتقول كده وجيرانها واهل المكان كله شاهد علي كده وهي حتي محاولتش تهرب او تكدب.هي فضلت موجوده لحد ما اتقبض عليها واعترفت. حاتم...ياساتر يارب مع ان شكلها ميدلش انها ممكن تقتل ابدا وكمان سنها واضح انه صغير.. دياب...عندها 18 سنه. حاتم...سرح شويه.. دياب....صحيح يا افندم ايه اخبار القضيه بتاعت مايا الحاوي جديد حاتم..... دياب... حاتم باشا.. حاتم...هاااا بتقول حاجه يا دياب... دياب... بسأل حضرتك عن قضيه مايا الحاوي في اخبار فيها المخابرات هتكمل ولا مفيش امل كده خلاص حاتم...مفيش حاجه اسمها القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  مفيش امل العمليه دي لازم تتم. ورجع سرح. انس...حضرتك كويس حاتم..بصلهم ثواني.... حاتم ...دياب... انا كنت جايلك انهرده عشان اشوفك قدرت توصل لحاجه في قصه قتلها ولا لا عشان المخابرات تقدر تكمل لازم نعرف مين قتلها وقتلها ليه المفروض ان مايا كانت المخابرات الاسرائيليه ((( الموساد))) مجندنها مايا تعتبر يا دياب اصغر جاسوسه مصريه عمرها 25 سنه المخابرات الاسرائيليه كانت بتثق فيها جدا ماياكانت بتدرس في فرنسا وكانت عايشه هناك فتره وكانت بتروح وتيجي علي اهلها مايا كان ليها افكار متطرفه ورغم صغر سنها كانت ديما معترضه علي سياسه البلد ولما سافرت مايا اتعرفت علي بنت يهوديه بقو صحاب جدا وابتدت مايا تتكلم معاها انها معرضه علي الحروب وبتأيد فكره السلام...استغلت البنت اليهوديه ده قربت من مايا اكتر بقو صحاب جدا بقو يخرجو ديما مجموعه شباب كان اغلبهم يهود كانو بيعملو حفلات وسهرات في بيت البنت اليهوديه واتعمدو انهم يوروها فديوهات وافلام تسجيله تبين اد ايه ان الاسرائيلين مش وحوش ومعلومات عن اسرائيل تبين ادايه ان سرائيل دوله متقدمه وعلي درجه عاليه من التحضره ومبتدعوش للعنف زي ما بيبن. الاعلام..لحد ما مايا قدرت تصور لنفسها ان اسرائيل دوله قويه يمكن اقوي من كل العرب وقررت انها تخدم اسرائيل وللاسف اتجندت مايا في فرنسا ورفض مايا انها تاخد اي مقابل خدمتها لاسرائيل مايا قبل ما تسافر كان متقدملها شاب  القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو مقدم فالصاعقه المصريه مكنتش بتحبه خالص رغم ان اهلها كانو شايفين انه شاب مناسب جدا مستواه كويس رتبه عاليه ..كان بيحب مايا جدا..لاكن هي رفضت بس بعد ما اتجندت لاسرائيل قررت انها توافق عشان تقدر تاخد منهم معلومات وتمدهم بيها......فا عشان مايا تتقتل يبقي في حاجه حصلت منعرفهاش خصوصا ان مايا مساعدتهمش عشان مقابل مادي ده حبآ فيهم ...وطبعا وللاسف عشان نوقعهم كان لازم يكون عن طريق مايا.. خصوصا اننا عرفنا ان المخابرات الاسرائيليه بتحاول توصلها ده معناه انهم معرفوش ان مايا اتقتلت وده في حد ذاته كويس جدا وبردو معناه ان اللي قتل مايا مقالش حاجه بردو اهلها لحد الوقت ميعرفوش انها اتقتلت فاكرين انها في فرنسا حتي خطيبها ميعرفش انس...طيب ما يمكن يا افندم اللي قتلها ده مكنش ليه علاقه بشغلها مع الموساد يمكن خطيبها واختلفو مثلا في اي حاجه فقتلها او يمكن اي سبب شخصي... حاتم...ده احتمال كبير جدا يا انس..خصوصا ان مايا بالنسبالهم كانت حاجه كبيره جدا ومش سهل ان حد يقتلها ويسمو عليه ده كان اتصفي منهم في ثواني... وبعدين لو قولنا ان مثلا ممكن يكون حصل بينهم اختلاف في اي حاجه وقررو انهم يقتلوها بمساعدت الشخص المجهول اللي قتلها ده مكنوش الوقت هيبقو بيحاولو يعرفو هي فين او ليه مختفيه..هما مش ساكتين وبيحاولو يوصلو لاي اخبار توصلهم بيها... دياب... مايه اتقتلت برصاصه في دماغها بمسافه متر يعني اللي قتلها اكيد قاصد واكيد كان في مشاده بينهم واللي قدرت اوصله ان الرصاصه اللي اتضربت بيها من سلاح ميري ده معناه ان الشخص ده والختم اللي موجود ده يخص القوات المسلحه.. حاتم....يعني اللي قتلها ده رتبه في القوات المسلحه. دياب..مظبوط يا افندم يعني الشخص اما كان علي علاقه خاصه بيها او حب انه يخلص منها ويكون هو بدالها او الدراع اليمين ليهم انس...طيب ما يمكن يكون خطيبها يا افندم عرف مثلا حقيقتها فقتلها حاتم...مظنش لاننا عرفنا بردو ان خطيبها بيحاول يوصلها ومش عارف احنا لازم نعرف مين ده.في اسرع وقت دياب..انا مش ساكت يا افندم وقريب جدا هجيبه  القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو وهنعرف هو مين وايه علاقته بمايا وعمل كده ليه. حاتم...بس مفيش وقت يا دياب... مايا مختفيه بقالها 10 ايام وده قالقهم جدا وهما مش ساكتين وانا واثق ان اللي قتلها ده كان لدافع شخصي والدليل ان لحد الوقت موصلهمش خبر موتها لازم نتحرك قبل ما اهلها يبتدو يقلقو اكتر ويحاولو يتواصلو مع اي حد تعرفه في فرنسا وساعتها الخبر هيوصلهم انها مش موجوده في مصر او حصلها حاجه عشان كده لازم مايا ترجع وبسرعه. انس ودياب بصولو باستغراب... دياب...ودي نعملها ازاي يا افندم ما حضرتك عارف ان مايا ماتت.. حاتم....عارف بس ممكن ممكن ترجع. دياب...مش فاهم يا افندم... حاتم...دياب. انت شوفت مايا؟؟؟ دياب...يعني ايه شوفتها. حاتم...يعني المفروض انك بما انك ظابط فالمباحث الجنائيه فا انت ماسك قضيه قتل مايا عايز اعرف بقي انت شوفتها.. دياب... ايوه شوفتها مره يا افندم فالمشرحه... حاتم...يعني عارف شكلها كويس دياب...يعني مش اوي او ممكن اه.. حاتم...يا عارف يا مش عارف. دياب...فاكر شكلها يا افندم بس الحقيقه بردو انا مش فاهم سؤال حضرتك ده ليه. حاتم...دياب... انت لما شوفت مايا كانت فالمشرحه وكان بقالها يومين مقتوله طبعا كان لونها متغير مزرقه والرصاصه اللي وخداها مغيره ملامحها فأكيد مخدتش بالك من ملامحها اوي... بسانا عايز اوريك صوره ليها وقولي اول ما تشوفها اول انطباع خدته ... دياب..باستغراب لكلامه اللي مش فاهمه..تمام يا افندم. طلع حاتم صوره من موبايله ومد ايده لدياب بالموبايل... دياب...وانس اول ما شافوها ...😳😳😳😳😳😳وفنفس واحد...لماااار... ابتسم حاتم....عرفتو انا اول ما دخلت كنت سرحان ليه.. انس...دي نسخه منها.. دياب...حضرتك تقصد... حاتم...قاطعه..ايوه يادياب...اقصد اننا نحط لمار مكان مايا دياب...بس يا افندم في اسباب كتير تمنع ده حاتم...زي ايه. دياب...اول حاجه لمار انهرده اتحكم عليها بالاعدام... حاتم...بس دي مش مشكله... اكيد ليها حل خصوصا لو اتعرف اننا محتاجنها في مهمه اكبر من قضيه قتل مهمه تخص مصر وامن البلد اكيد الحكم هيقف. دياب...حتي لو مظنش هي هتوافق حاتم ..هو في حد يرفض انه يخدم بلده انس...حضرتك مخدتش بالك هي متعمه في ايه دي متهمه في قضيه قتل ومش قتل حد غريب ده والدها تفتكر اللي تعمل كده توافق انها تخدم البلد. دياب...وبعدين يا افندم لمار مستسلمه للموت بطريقه حضرتك لايمكن تتخيلها دي كأنها كانت مستنيه القاضي ينطقها والدتهاملهاش غيرها ست قعيده لا بتتحرك ولا بتنطق.. ومع ذلك مرضيتش تعترف ولا تقول سبب قتلها لوالدها...يعني مفتكرش انها هتوافق حاتم...سيبوها عليا انا هتوافق ولازم توافق دياب...هنجبرها يا افندم.. حاتم...لو اضطريت اني اجبرها هعمل كده دياب...انا مقدر اللي حضرتك عايزه بس لو فرضنا اننا اجبرناها تفتكر واحده بينها وبين الموت ايام هتكون باقيه علي حاجه.. حاتم...انتو بتصعبوها ليه. دياب... بالعكس يا افندم احنا مش بنصعبها ولا حاجه.احنا بنتكلم بصوت عالي... الشخص اللي بيتجبر علي حاجه بيكون ليه نقطه ضعف ندخله منها. فا بيوافق. لاكن دي واحده موافقه انها تموت خصوصا اني عندي احساس كبير انها بريئه موافقه انها تموت عشان تخبي سر كبير يعني خلاص مش باقيه علي حاجه. حاتم...خلوني اشوفها وعايزكم تقنعوها معايا... دياب...تمام تمام يا افندم هنحاول.. حاتم...هتحاولو وهتخلوها توافق وعايزك يادياب.. تكون معايا فالقضيه دي. دياب....وانا هعمل ايه فالقضيه يا افندم المفروض ان ده شغل المخابرات.. حاتم...عارف يا دياب القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  بس المخابرات شغلها هيكون داخلي وخارجي...مباشره مع القضيه... لاكن..انت ناسي انك ظابط مباحث وظابط شاطر جدا وليك اسمك... وبعدين انت كنت جزء من قضيه مايا دياب...كنت جزء بس جزء جنائي في شبهه جنائيه. حاتم...تمام... يعني ليك علاقه...وبما ان في حد قتل مايا وانت بتحاول تعرفه...فا اكيد لما مايا ترجع الشخص ده هيحاول يقتلها تاني وساعتها هيكون دورك في انك تكشفه فهمت. دياب...فهمت يا افندم طيب انا ايه اللي مطلوب مني. حاتم...حجات كتير بس الاول لمار توافق بعدها هقولك كل حاجه دياب...تمام يا افندم..هتقابلها امته.. حاتم...بكره الصبح مفيش وقت نضيعه يا دياب.. دياب... تمام يا افندم.. انس...طيب يا افندم... بخوص الحكم حاتم...هيتنفذ لازم الكل يقتنع انه اتنفذ وان لمار دورها خلص فالدنيا انس...طيب والدتها واهلها و. قاطعه..حاتم...كلهم لازم يعرفو ان الحكم اتنفذ يا انس.. هي كده او كده كانت ميته وكانت هتتعدم... بيتهيألي ظابط شاطر ذيك مينفعش يسأل سؤال زي ده.. اكيد يعني مش هنقولهم ان الحكم مش هيتنفذ واننا هنستخدمها في قضيه تانيه... انس...تمام يا افندم... حاتم...بكره بأذن الله معادنا دياب... تمام يا افندم.. حاتم...وكمان عايز حد فيكم يروح المنطقه بتاعت البنت دي عشان يعرف الاخبار ويشوف الناس بتقول ايه وعايز اعرف اكبر قدر من المعلومات عنها لازم نكون عارفين كل حاجه عنها قبل ما نتعامل معاها مباشرة... دياب... ممكن نبعت حد يسأل حاتم...لا حد فيكم يروح وتحاولو تعرفو من حد كان قريب منهم اي معلومات دقيقه عنها. انس...مفيش غير صحبتها... دي اكتر حد كان واقف معاها الباقي اللي بيشكر واللي بيزم. حاتم....انا عايز اعرف كمان اللي بيزم اكتر من اللي بيشكر. دي معلومات هتقدر تفيدنا جدا. انس...تمام يا افندم انا ممكن انا اتولي المسؤوليه دي. حاتم...تمام...يبقي بكره تروح وتعرف... ومعادنا بكره بليل دياب...بليل ليه حاتم...عشان مش عايزين نلفت النظر لاي حد. يا دياب. دياب...تمام يا افندم حاتم...مش هوصيكم ان القضيه دي سريه مفيش مخلوق غيرنا يكون عارفها تمام. دياب وانس...تمام يا افندم.. حاتم انا همشي الوقت...ومعادنا بكره هكلمكم وابلغكم بالوقت وقام وقف ودعوه ومشي حاتم... وخلص اليوم بسرعه روحو يرتاحو شويه وعلي الضهر قام انس لبس.. ونزل راح... علي المكان اللي كانت لمار بتسكن فيه.. وصل انس المنطقه واول ما دخل عالشارع... اتفاجئ بالمنظر اللي شايفه 😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳

اميره اسامه


#البارت_الخامس


صحي انس من النوم. خد شاور ولبس ونزل راح علي المكان اللي كانت لمار بتسكن فيه.. ومعاه عربيه البوكس

وصل انس المنطقه واول ما دخل عالشارع... اتفاجئ بالمنظر اللي شايفه😳😳😳

وكان المشهد كالتالي... زحمه في قلب الشارع وناس ملمومه وبنت واقعه فالارض شعرها متبهدل وواضح انها مضروبه..قرب انس اكتر عشان يشوف مين اللي عامل فيها كده...واتفاجئ من اللي شافه..

كارمن...بصوت عاللي اي حد هيجيب سيره لمار بكلمه تاني مش هيكفيني فيه موته.. وديني اللي بس هيحاول يقول كلمه في حق لمار ما هرحمه وهعمل فيه زي ما عملت فالزباله دي وشاورت علي سميه..


فتحيه...سيبي البت يا مفتريه انا هوديكي في داهيه وهروح اعملك محضر تعدي علي بنتي والناس كلها هتشهد...ولازم ادخلك السجن واخليكي تحصلي صحبتك.

( ملحوظه ياجماعه ال يظهرو المنشور ده يتفاعل لانى 

الجروب مقيد ومفيش منشورات بتوصل للاعضاء

وال متابع قصه فى الجروب يدخل الجروب يبحث عنها

وهيلاقيها نزلت يتفاعل عليها لانى مفيش اشعار هيوصلكم

الفتره دى ياريت تدخلو الجروب تدورو على الفصول الجديد من باقى القصص ال متابعينها ورجاء التفاعل علشان القيد يتلغى وشكرا)

كارمن....روحي اعملي محضر بس قبل ما تعملي محضر ربي بنتك اللي بتتكلم علي ستها.. لمار اللي ضفرها برقبتك انتي وبنتك لمار اللي مكنش في بيت فالحته مبيتمناش بنته تكون زيها...تيجي بنتك الزباله دي تقول عليها بتاعت شباب 


فتحيه...بتدافعي عنها دي قتلت ابوها.

واحده من الجيران... صحيح واحده قاتله ابوها وكل الناس بتتكلم عليها انتي بتدافعي عنها ليه

 اميره اسامه

شاب..من الحته... ماهي صحبتها بقي والطيور علي اشكالها تقع..

هجمت عليه كارمن.. واديته بالقلم... فعلا يازباله الطيور علي اشكالها تقع وانا ولمار شبه بعض والحمد لله اني شبهها مطلعتش شبه حد فيكم..

الولد...انتي بتضربيني يا بنت الكلب...ولسه هيمد ايده عليها...

جه سعيد والدها من وراها..

مسكها من شعرها... انتي بتعملي ايه يابت هنا انتي عامله فيها بلطجيه..انا لازم  اربيكي بتتخانقي مع اهل حتتك.

فتحيه...تعالي شوف بنتك يا سي سعيد بنتك اللي متربتش بتمد ايدها علي بنتي وعلي شباب المنطقه وعشان مين عشان واحده فاجره وقتالت قتله..

الشاب....بنتك مدت ايدها عليا يا عم سعيد وانا عايز حقي.

سعيد ...انا هجبلك حقك وهربيها 

كارمن....لمار مش فاجره ولا قتالت قتله لمار اشرف منكم كلكم لمار اللي عمرها مارفعت صوتها علي حد فيكم اللي عمرها مزعلت حد فيكم بكلمه..اللي كانت لما تشوفكم تبتسم في وشكم بحب...بدل ما تقفو جمبها كلكم تقفو ضدها عملت فيكم ايه دي لو كانت فاجره زي ما بتقولو كانت صعبت عليكم ومكنتوش ودتوها بأيدكم لحبل المشنقه طب بلاش هي امها عملت فيكم ايه أذيتكم في ايه... مصعبش عليكم رقدتها وحرقه قلبها علي بنتها يا ظلمه..مفكرتوش لما تعرف ان بنتها الوحيده هتتعدم هيحصل فيها ايه مش كفايه انها خسرت جوزها كمان عايزين تخلوها تخسر بنتها...

سوسن...جارتهم...يعني هي خسرت جوزها بسبب مين ماهو بسبب بنتها انا لو مكانها مبصش في وش بنتي واعمل فرح لما تتعدم وبعدين هو احنا اللي كنا حكمنا عليها بالاعدام يا ست كارمن...المحكمه اللي حكمت وهي اعترفت دي مش بس تستاهل الاعدام دي تستاهل الحرق الفاجره اللي بتجيب رجاله عندها فالشقه ولما ابوها عرف وقفشها قتلته...

كارمن اخرسي... دي اشرف منك ومن اي حد جاب في سيريتها ونهش في عرضها..

ابن..سوسن...اشرف من مين يابنت الكلب انتي اتجننتي ولا ايه..ماتشوف بنتك ياراجل انت بدل ما اقتلهالك وسط الشارع.

كارمن...تقتل مين ياواطي. مش لمار دي اللي كنت متقدملها الوقت بقت وحشه ولا عشان رفضتك ومستنضفتكش بتنتقم منها...

ابن سوسن...لا ده انتي عايزه تتربي

سعيد...وهو ماسكها من شعرها عجبك الفضايح اللي عملهالنا يا بنت الكلب ادي اخرت صحوبيتك للفاجره دي جبتلنا الكلام من الناس..

سعيد...حقكم عليا انا هربيها 

كارمن... تربي مين.. ده بدل ما توقفهم عند حدهم وتدافع عنها.

سعيد...ادافع عن مين... دي فاجره.

كارمن...بصوت عالي... متقولش عليها كده.

سعيد ..مسك شعرها بقوه  صرخت كارمن من الوجع انتي بتعلي صوتك عليا يا بنت الكلب... انتي عايزه تتربي..

ورفع ايده... عشان يضربها...

ولكن...فجأه.. سمع الجميع صوت طلقه فالجو..فزعت الجميع...وخصوصا سعيد اللي اول ما شاف انس اترعب.وساب بسرعه شعر كارمن

انس...بصوت عالي ايه اللي بيحصل هنا بالظبط...

فتحيه...الحقنا ياباشا...البت المفتريه دي ضربت بنتي سميه...وطايحه القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  فالشارع كله وبتدافع عن صحبتها الفاجره قتالت القتله....شايف ياباشا فتحت دماغ بنتي ازاي...

كارمن....الفاجر اللي بجد هو اللي بينهش فالعرض وبيشهد بالباطل انا بدافع عنها وهفضل ادافع عنها لاخر نفس في عمري ..

انس....مش عايز صوت ويلا من هنا ملمومين كده ليه كل واحد فيكم علي مكانه. بدل ما اخدكم عالبوكس ابتدو الناس يمشو واللمه تخف شويه...سعيد حب يعمل عبيط..

مسك بنته في ايده... ولف ضهره عشان يمشي.

انس...بصوت قوي استني ياراجل انت هنا علي فين.

سعيد...بخوف... ياباشا مش انت قولت يلا من هنا ..

قرب انس منه...لا انا جاي عشانك انت وبنتك..

سعيد...خير ياباشا...تاني.

انس...فين البيت بتاعكم.

سعيد...من هنا يا باشا.

انس...طيب ادامي علي جوه..

دخل سعيد البيت ووراه كارمن....

كان مراته مني...فالمطبخ..

والبنتين اخوات كارمن التوأم اعدين بيذاكرو...چنا وريتال...عمرهم 11 سنه..

البيت كان بسيط جدا والاساس اللي فيه متهالك او يكاد يكون معدوم.. الشيشه محطوطه علي جنب وسجاير والبيت ريحته تخنق من كميه الدخان اللي بتتشري فيه..

سعيد...اتفضل اتفضل ياباشا نورت...

دخل انس جوه الشقه... شاف البنتين ابتسملهم..خرجت مني من المطبخ...

اهلا بحضرتك اتفضل..

انس...اهلا بيكي...معلش هتعب حضرتك ممكن بس تاخدي البنات الاوضه جوه...

مني... حاضر...تعالي يا چنا تعالي ياريتال..

خدتهم مني ودخلت بيهم الاوضه

واول ما سمع انس الباب بيتقفل..

مسك سعيد من رقبته...بعنف.

سعيد...اه اه.

انس...هو انا مش قولتلك متمدش ايدك عليها تاني...واقف في وسط الشارع تمد ايدك علي بنتك ياراجل ياناقص بدل ما انت تحميها واقف تبهدلها فالشارع مخلي اللي يسوا واللي ميسواش يتفرج عليها..

كارمن جريت عليه بخوف مسكت ايده.تشدها..

كارمن...والدموع في عينها.. بلاش والنبي ياحضرت الظابط سيبه انا خلاص مسمحاه..

انس...مسمحاه بعد اللي عمله فيكي..

كارمن...ايوه مسمحاه والنبي خلاص عشان اخواتي الصغيرين ميخافوش ارجوك هما ملهمش ذنب..

سعيد...يا باشا انا كنت اعد فالبيت وسمعت صوت فالشارع خرجت لقيتها بتضرب البت ولمه الناس عليها كان لازم أدبها واربيها...وبعدين هي اللي فرجت الناس علينا. وفضحتنا

انس...انت كمان بتقاوح..

كارمن...ارجوك يا..قاطعها انس.

انس...بصوت عالي اسكتي انتي

رجعت كارمن خطوه لورا بخوف.

انس...اسمع ياراجل انت قسما بالله اخر انذار ليك انا مش عايز أذيك عشان بناتك..هما اللي هيتأذو لما ابوهم يبقي سواء انت عارف اني بكلمه واحده اوديك ورا الشمس وعارف كمان ان عندك غلطات بالكوم تدخل السجن متطلعش منه بس ولادك ملهمش ذنب انت اه زي قلتك بس للاسف وجودك مهما كان مهم وياريت مقدر النعمه اللي في ايدك واللي غيرك بيتمناها...قسما بالله لو متعدلت لاهنفذ كلامي..

وسابه من ايده..فضلت سعيد يكح..

انس...مفهوووووم.

سعيد..لسه بيكح وبيهزله دماغه..

انس....تعالي معايا يا انسه كارمن 

كارمن اجي مع حضرتك فين 

انس...عالقسم.

سعيد...ليه ياباشا .

انس...هاخد منها كلمتين بخوص القضيه

سعيد..هي مش خلاص البت اتحكم عليها بالاعدام وخلصنا عايزين ايه تاني ياباشا.

انس...اديك بتقول اهو اتحكم عليها بس لسه متنفذش ومن هنا لحد ما يتنفذ اي وقت هنحتاج اي حد بخصوص القضيه هنبعتله...ولا عند جنابك اعتراض.

سعيد...انا لا يا باشا معنديش بس يعني انا هاجي معاكم.

انس....لا مش عايزك بس لو تحب تيجي القسم تنور.

سعيد...بخوف لا لا خدوها ياباشا خدوها.

انس...في سره راجل واطي

يلا ادامي ياكارمن.

كارمن...حاضر..

خرج...انس ومعاه كارمن.

اما سعيد....انتي ياوليه ياللي جوه.

مني..بخوف...ايوه ايوه.

سعيد...روحي ولعيلي فحمايتين بسرعه

مني...حاضر 

كارمن.... راحت ادامه عالبوكس..

انس...استني هنا انتي راحه فين.

مارمن...هركب.

انس...ليه انتي مقبوض عليكي ولا حاجه.

كارمن...طيب اعمل ايه.

انس...اتفضلي اركبي هنا.

راحت كارمن ركبت...جنبه...ركب انس العربيه... وطلع بالعربيه ووراه البوكس.وخرجو من الشارع...

ثواني... وانس مسك التليفون 

انس....ايوه يا ابني...امشو انتو 

قفل انس التليفون...وخد طريق تاني بعيد عن البوكس..وفضل طول الطريق ساكت وعلي وشه ملامح الغضب من سعيد...اما كارمن فكانت هي كمان ساكته لاكن متوتره اعده تدعك ايدها الاتنين في بعض. 

عدي حوالي نص ساعه وهما فالطريق..

كارمن...حست ان الطريق طول واصلا القسم مش بعيد عن شارعهم.اخيرا اتكلمت...هو احنا ليه موصلناش القسم كل ده...

انس...وهو باصص عالطريق.. وو

 وبكده هتبتدي الروايه 😉😉😉😉😉

اميره اسامه



#تكمله_البارت_الخامس 


باقى البارت الخامس🥰تفاعلو واعملو مشاركة 

انس...وهو باصص عالطريق.. مين قال اننا رايحين القسم..

كارمن...بتوتر...انال احنا رايحين فين مش حصرتك قولت لبابا اننا رايحين القسم..

انس... كمل وهو ساكت شويه...واخيرا ركن عربيته في مكان هادي شويه علي جنب...وبصلها...

كارمن...كان واضح عليها التوتر..وكان كل اللي في بالها انه عامل كده عشان ضربت سميه والشاب اللي فالشارع..

انس....اولا القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو  انتي مش متهمه عشان تروحي القسم خصوصا ان لمار خلاص مبقتش فالقسم فا مش حلوه انك كل شويه تروحي وتيجي عالقسم في سنك ده.  ثانيا انا محتاج اتكلم معاكي بخصوص لمار فعلا بس ابوكي انا مش محتاجه فاقولتله اني رايح عالقسم عشان عارف انه هيخاف ومش هيجي معاكي...فهمتي..

هزت كارمن راسها...

انس....قبل ما نتكلم عن لمار...انتي ايه حكايتك .

كارمن....حكايتي ازاي..

انس...عملتلي فيها فتوه واقفه تتخانقي فالشارع وتمدي ايدك عالناس..

كارمن...ايوع بس هما اللي..

قاطعها انس...اللي ايه... عاجبك شكلك وانتي واقفه تتخانقي فرقتي ايه عنهم.

كارمن...فرقت عنهم اني بدافع عن صحبتي.

انس...تدافعي عنها تقومي تقفي تتخانقي في وسط الشارع... وتمدي ايدك علي شاب.. وياريته شاب هيعديهالك انما ده بلطجي..هتتبسطي لما هو كمان يمد ايده عليكي .

كارمن...حضرتك كنت عايزني اعمل ايه وانا سمعاهم بيتكلمو عن لمار وبيجيبو في سيرتها.. وبيسبو في عرضها انا مقدرش اسمع كده عنها واسكت.

انس..حب يستفزها عشان يشوف هتعمل ايه..

انس...انتي ليه مكبره الحكايه مش يمكن عندهم حق..

كارمن...برقت عنيها وهي مدمعه واتكلمت بعصبيه انت ازاي تقول عنها كده...انت تعرف ايه عن لمار عشان تقول عنها كده...وبعدين لما انت شايف انها ممكن تكون زي مابيقولو جايبني معاك هنا ليه...ماهي خلاص اتحكم عليها بالاعدام وريحتكم..عايز تعرف عنها ايه..

انس...بصوت مرتفع اتكلمي بصوت واطي.

لمار...انا اسفه انا هريح حضرتك خالص ومش هتكلم اصلا وفتحت العربيه وقبل ما تنزل مسكها من ايدها جامد رجعها...وقفل الباب...

انس....انا مش جايبك هنا عشان تسبيني وتنزلي...انتي فاهمه يابت انتي..

لمار...لا مش فاهمه انا فاهمه حاجه واحده وبس انك جبتني هنا عشان تكلمني عن لمار واللي عندي مش عاجبك...لو عايز تسمع اي كلام وحش عنها روح خد اي حد من الزباله اللي شهدوا ضدها او اللي قالو كلام يساعد المحكمه في حكمها...لاكن انا لا انا معنديش غير اللي قولته فا مظنش هنفعك يا حضرت الظابط...

انس...ومين قالك اني عايزك تتكلمي عنها وحش او اني حتي عايز حد يقول عليها حاجه وحشه..انا عايز الحقيقه.وعلي فكره لمار لو انتي واخده بالك اتحكم عليها بالاعدام وهي معترفه بالقتل...يعني الموضوع خلصان..

لمار...بدموع ولما هو خلصان حضرتك جاي ليه...

انس...عشانك....

كارمن....عشاني!!

انس...ايوه...عشان اصرارك علي برائتها او اصرارك انها متعملش كده مخليني حاسس ان هي مظلومه ودي اول مره تحصل..

لمار...بدموع. وصوت مخنوق.  عشان هي فعلا مظلومه وبريئه صدقني لمار لا يمكن تعمل كده لمار في سر مخبياه السر ده لو اتعرف لمار هتخرج منها..

انس...طب وانتي تفتكري ان ممكن يكون في سر يخلي واحده تسكت وهي محكوم عليها بالاعدام..يعني لو كان الموضوع خلص علي حبس هنقول عادي هتسكت وشويه وهتخرج بس دي جريمه قتل يعني هي واثقه انها مش هتخرج منها

كارمن...معرفش معرفش صدقني انا لو اعرفه هروح اقوله واحاول ابرئها..

انس...طيب مش غريبه ان كل الناس دي تشهد ضدها ومحدش فيهم يحاول يبرئها..غيرك انتي ووالدتك.انتو الاتنين تقريبا اللي اتكلمتو في حقها كويس...

كارمن ...عشان هي دي الحقيقه...

انس... مش يمكن تموني انتي غلطانه واتخدعتي فيها وانتي اللي شيفاها ملاك بجناحات..اصل صعب كل الناس دي تشهد زور مع بعض..

كارمن ...عشان هي ملاك فعلا انا استحاله اتخدع في لمار انا ولمار صحاب من واحنا اطفال..كل حاجه بنعملها مع بعض نخرج ناكل نجيب لبس نروح مدرسه نروح دروس حتي فالجامعه متفرقناش.. انا كنت بأعد في بيتهم اكتر مابعد في بيتنا...

والناس اللي بتتكلم عنهم دول...يمكن يكون فعلا غريب اتفاقهم علي لمار...

بس دول فيهم اللي حبها ومطلهاش... وهو وامه من وقتها حطينها في دماغهم

وفيهم اللي بتغير منها عشان لمار احسن منها واخلي منها زي سميه وامها اللي بتكرهها عشان حاطه في دماغها انها موقفه حال بنتها... وفيهم اللي بتغير علي جوزها منها واللي جوزها يشهد عادي  القصه هتكمل ف  قصص وروايات مع روميو ضدها خوف من مراته وفيهم اللي شايف انه بسببها هي وابوها ضاعت عليه صفقت العمر زي بابا اللي كان عايز يخلص مني لمجرد انه يقبض تمني من واحد اد جدي ويرميني في بلد تانيه وميعرفش عني حاجه...واللي شايف انها هي وابوها كانو بيقووني وبيحرضوني عليه عشان اتعلم..ومضيعش مستقبلي وهو كان شايف ان التعليم ملوش لازمه ومصاريف عالفاضي وكان شايف ان نزولي الشغل مصلحه ليه.

عرفت ..الفرق بيني وبينهم ايه...الناس دي متعرفش اللي انا اعرفه عن لمار محدش فيهم عارف حاجه.. صدقني لمار مظلومه واتظلمت اكتر لما كل دول شهدو ضدها لمار اتكسرت يوم ما سمعت شهادتهم في المحكمه..انا الوحيده اللي حسيت بيها وكنت عارفه هي حاسه بأيه وقتها...لمار لو كانت ممكن تتراجع عن اللي في دماغها ده فا بعد سماعها ليهم هي قررت تخلص من حياتها وقررت تبعد عن الناس والدنيا اللي احنا فيها دي...حطت ايدها علي وشها وفضلت كارمن تعيط.وهي منهاره

انس....فضل باصصلها وحاسس انه مصدقها جدا كان حاسس بحزن غريب علي كارمن وهي بتعيط بالشكل ده...

انس...كارمن...اهدي من فضلك.. مد ايده. شال ايدها من علي وشها براحه...بلاش تعيطي من فضلك.

كارمن...انا مليش غيرها لمار لو ماتت صدقني انا هتكسر بجد يمكن ماما واخواتي معايا بس لمار بالنسبالي كانت الدنيا واللي فيها هي تعرف كل تفصيله في حياتي..لمار مش مجرد صاحبه لمار اكتر من اختي بكتير مش كلام صدقني انا قلبي واجعني اوي لمار لو راحت انا همشي من البلد دي كلها هسيب كل حاجه وهمشي انا مش هيبقي ليا غيرها مش هقدر اعد في مكان هي مش فيه..

مش هقدر استحمل ظلم بابا ليا واهانته مش هقدر استني لما يجبلي عريس تاني ويصمم يجوزهولي ويقبض تمني طب مين هيقفلي مين هيحميني منه واللي كانو بيقفو معايا راحو...هتقف امي اللي متقدرش ترفع عينها في ابويا ولا اخواتي الصغيرين ...اللي بيترعبو منه

انا مليش حد انت فاهم مليش حد...

بدون اي مقدمات ولا سابق انذار شدها انس في حضنه...والغريب انها منطقش ولا اعترضت لاكن.  انهارت وبسسسس.

انس...انا معاكي يا كارمن معاكي ومش هسيبك وده وعد مني..محدش هيقدر يجي جمبك. ولا حتي ابوكي.  هتكملي تعليمك هتعيشي عيشه تستحقيها هحميكي منه ومن اي حد يحاول يتعرضلك.. مش هسيبك ياكارمن...صدقيني...وسكت وفضل واخدها في حضنه حاسس انه مضايق عشانها بطريقه غريبه حاسس انه يعرفها وانها تهمه ويهمه زعلها حاسس انها تخصه احساس ملغبط من اول مره شافها احساس بالغضب بيتملكه لما شاف ابوها مرتين بيتعرضلها...

فضلت كارمن تعيط. وفضلت في حضنه مده محدش فيهم حس هي اد ايه.. ثواني دقايق اكتر...

فاقت كارمن اخيرا..حست بصدمه من وجودها في حضنه... سحبت نفسها بهدوء وهي بتمسح دموعها لاكن حاولت متجبش عينها في عينه حاسه باحراج......

انس.....بابتسامه احسن الوقت.

كارمن...عينها بعيد عن عينه وشها احمر من العياط والاحراج...هزت راسها بهدوء..

انس...كارمن بصيلي.

رفعت كارمن عينها باحراج..

انس...رقمي معاكي صح.

كارمن.. ايوه.

انس...طيب رقمي عايزك تحفظيه زي اسمك بالظبط...عشان لو الكارت ضاع وفي وقت حسيتي انك محتجاني تقدري تتصلي عليا...

كارمن...حاضر..

انس...مش عايزك تعيطي ولا عايزك تخافي انا هفضل جمبك ولمار متقلقيش عليها لسه في امل متقلقيش.

كارمن...يارب..

انس... ممكن طلب.

كارمن...اتفضل

انس...ممكن ابقي اتصل من وقت للتاني اطمن عليكي..لو ده مش هيسببلك قلق.

كارمن...هزتله راسها بابتسامه بسيطه...ممكن..

انس...تمام...انا هوصلك الوقت... ولو ابوكي سألك قوليلو كنا فالقسم وكنت باخد منك كلمتين مفهوم.

كارمن...حاضر.

انس...ولو اتعرضلك كلمين 

كارمن...حاضر. بس انا كنت هروح لمامت لمار فالمستشفي انا لو روحت بابا استحاله يوافق اني اروحلها وعشان استناه يخرج او ينام هتكون الزياره خلصت..

انس...خلاص انا هوصلك لحد عندها بس هسيبك وهمشي عشان عندي شغل متتاخريش عشان ميعملكيش حاجه... ولو ينفع يعني ابقي طمنيني عليكي اول ما توصلي حتي لو برساله...

كارمن...بابتسامه...حاضر شكرا لحضرتك بجد...انت طيب اوي..

انس....انتي اللي طيبه اوي ياكارمن ويابخت لمار بيكي بجد...بس بلاش حضرتك دي احنا مش فالقسم الوقت انا انس وبس..

ابتسمت كارمن بهدوء من غير رد.

انس...كارمن ياريت متقوليش لمامت لمار علي موضوع الحكم ده عشان حالتها متسؤش اكتر...

كارمن...اكيد مش هقول بس يارب محدش من الحته يروح ويقولها.

انس...حاولو تمنعو عنها اي زياره من اي حد غريب 

كارمن...هخاول ويارب اقدر ...

انس...ان شاء الله خير..

دور انس العربيه ووصلها  علي اول باب المستشفي وسابها ومشي.

كارمن...علي اد الوجع اللي كانت حاسه بيه لاكن كانت حاسه براحه من وجود انس جمبها ودعمه ليها وحمايته ليها من ابوها وكأن ربنا حطه في طريقها عشان يعوضها عن غياب لمار....

اما انس فا كان جواه حاجه مخلياه مبسوط مش عارف ايه هي بس حاسس ان كارمن مأثره عليه جدا وجواه جزء انساني ناحيتها مش قادر يفسر ايه هو....يمكن سنها الصغير  فكره بياسمين  القصه هتكمل ف قصص وروايات مع روميو اخته يمكن حس بالشفقه ناحيتها عشان حياتها مع والدها صعبه يمكن اعجاب بجدعنتها مع لمار وحبها ليها يمكن عشان حاسس انها محتاجه حد يقف جمبها فالموقف بتاع لمار...مكنش قادر يفسر تعاطفه معاها

دور انس عربيته وراح علي دياب عشان يروحو يقابلو اللواء ويروحو للمار...

...........

طلعت كارمن...الدور اللي فيه ناريمان مامت لمار... وقفت ادام الاوضه ثواني تحاول تلم نفسها فضلت تاخد نفس وتخرجه..واخيرا رسمت ابتسامه مصطنعه علي وشها عشان متحسسهاش بحاجه....دخلت الاوضه عليها..كانت الاوضه فيها اربع سراير..وفي ناس بتزور المرضي...

اما ناريمان... فكانت لوحدها فالاوضه..باصه عالشباك ورافعه عينها للسما...وكأنها بتشكي لربنا...علامات قهر وحزن علي وشها...لايمكن تتوصف بكلمات...

دخلت كارمن...براحه...صباح الفل علي القمر بتاعنا...وراحت باستها من راسها ومن ايدها..

كارمن...وحشتيني يانونه يا جميله..

ناريمان عينها علي كارمن..ومن اول ما سمعت صوتها وشافتها وعينها اتملت دموع...وكأنها خدت نفسها لما شافت كارمن اللي بتفكرها ببنتها...

ونزلت دموعها بغزاره...

كارمن...لا لا العيون الجميله دي متعيطش ابدا مالك بس يانونه.

انا عارفه انك عايزه تسأليني علي حجات كتير اوي متستغربيش انا بحس بيكي زي لمار بالظبط ما انتي امي انا كمان وليا فيكي زيها بالظبط...

كارمن...انا بقي جايه ارغي معاكي شويه...اسمعي ياستي...

انا بقي هربت من البيت..وكملت بابتسامه جميله اه والله زي مابقولك كده اصل انتي عارفه بابا لو شافني او لو عرف اني خارجه مش هيخرجني.. قولت اجي اشوفك واطمن عليكي ونرغي شويه...

وسكتت شويه وبصتلها... عارفه انك عايزه تسأليني عن لمار...

نزلت دمعه من عين ناريمان بمجرد ما سمعت اسمها كأنها بتقولها ايوه 

كارمن...هي كويسه متخافيش عليها لمار قويه...عارفه انك نفسك تشوفيها بس هي غصب عنها 

يمكن موقفها ضعيف بس هي مستسلمه..خالص يانونه...ونزلت دموع كارمن اللي كانت بتحارب عشان متنزلش...

كارمن...انا قلبي واجعني عليها.. لمار مش راضيه تتكلم خالص وده اللي مخلي موقفها ضعيف قومي بقي يانونه والنبي قاومي عشان لمار.. قومي واحكي اللي حصل انا وانتي اكتر حد عارف ان لمار لايمكن تعمل كده ولو عملت كده فا اكيد في سبب قوي لمار مش عايزه تقول حاجه انتي متخيله يانونه ان حتي انا لمار مش راضيه تحكيلي انا عمري ماخبيت عنها اي حاجه حتي هي عمرها ما خبت عني اي حاجه بس هي خبت هتحاسب انا وهي بعدين عشان خبت عليا بس خلينا فالوقت..محدش يعرف اي حاجه غيرك انتي وهي وعمو خالد عمو خالد خلاص راح وهي رافضه تتكلم مفيش غيرك انتي يانونه..انتي الامل الوحيد في إنقاذ لمار... قومي بقي والنبي او حتي اتكلمي متفضليش ساكته.. قولي اي حاجه لمار محتجاكي اوي... لمار كله سابها واتخلي عنها كل اهل الحته موقفوش جمبها كلهم قالو انها قتلت وقالو عليها كلام كتير مفيش غيري انا وماما بس اللي وقفنا معاها بس للاسف محدش هياخد بكلامنا لاننا معندناش سبب ولا نعرف السر اللي هي مخبياه مفيش غيرك يانونه...

دموع ناريمان مكنتش بتقف...

كارمن...انا اسفه مكنش لازم اقولك حاجه تضايقك او تتعبك بس غصب عني انا تعبانه اوي حاسه اني متكتفه مش قادره انقذ لمار وده مموتني مش قادره اتكلم مع حد ومصدقت جتلك عشان اتكلم معاكي شويه يمكن ارتاح..

مسخت كارمن دموعها ومسحت دموع ناريمان..

متعيطيش خلاص صدقيني انا حاسه ان ربنا هيقف معاها ربنا احن عليها مننا كلنا واكيد ربنا ميرضاش بالظلم...

انا هروح الوقت عشان بابا ميعملش حاجه لماما واخواتي بس هرجعلك تاني..

قامت...كارمن باستها وضمتها في حضنها..وودعتها ومشيت...وهي دموعها مش بتقف...حتي ناريمان.. كانت تبان هاديه ونايمه يمكن مفيش غير دموعها بس اللي نازله... لاكن من جواها كانت بتتقطع وبتدبح بسكينه بارده... نفسها تصرخ باعلي صوت عشان تدافع عن بنتها لاكن مكنتش قادره....مفيش اصعب من انك يكون في ايدك تنقذ حيات حد غالي عليك لاكن احساسك بالعجز وانك متكتف مقيدينك احساس يموت بالبطئ..

..............

اما عند لمار... كانت اعده فالزنزانه وخلاص لبست ملابس الاعدام ومستعده في اي وقت لتفيذ الحكم...كل ماكانت تسمع خطوات تقرب كانت بتنهار من الداخل والرعب اللي كانت بتحس بيه يكفي العالم...كانت بترتاح اول ما الخطوات تبعد عنها...

وقت ما كان يتفتح الباب عشان يدوها الاكل... كانت بتموت...وتفكر انهم جايين ياخدوها...

مكنتش دموعها بتخلص..ومن وقت ما جت وهي ولا نامت ولا دموعها وقفت وكل اللي كان بيطاردها شبح الذكريات.

فلاش بااااااك...

خالد....نونه فين لمار. مش عامله دوشه يعني ولا فتحتلي الباب

ناريمان..في اوضتها دي تعبانه اوي.

خالد...بقلق تعبانه ملها..

ناريمان...عندها برد وبتكح جامد...وحرارتها عاليه.

خالد...ومقولتليش ليه. وجري علي اوضتها..

خالد...لولي لولي حبيبتي مالك.

لمار...بتعب...بابا حبيبي وحشتني...متقربش احسن تتعدي.

خالد...مالك يا روحي انا سايبك الصبح كويسه..

لمار...اظاهر خدت برد.

خالد...برد في عز الصيف..

لمار... مش عارفه بقي.

حط خالد ..ايده علي راسها...ياخبر انتي مولعه.  انا هجبلك الدكتور حالا.

لمار...لا يابابا ملوش لزوم ده شويه برد.

هالد...شويه برد ايه بس بقولك انتي مولعه...

سابها خالد ونزل جابلها دكتور كشف عليها وقال انه دور برد شديد وكتبلها علاج وطلب منهم يعملولها كمدات 

مشي الدكتور..

جابت ناريمان مايه بتلج...عشان تعملها كمدات..

خالد...هاتي عنك انا هعملها.

ناريمان... قوم انت ارتاح شويه ولنا هعملها..

خالد...لا روحي انتي حضريلها العشا وانا هفضل جمبها ..

ناريمان...ماشي..

فضل خالد جمبها يعملها كمدات.. وشويه واكلها هو وناريمان ...فضل خالد طول الليل رايح جاي عليها عشان يطمن عليها...ويعملها في كمدات..

خالد...يارب يشفيكي ياحبيبتي ويطمني عليكي..

ناريمان...انت لسه صاحي ياخالد.

خالد... قلقان عليها احسن تتعب ولا حرارتها تعلي..

ناريمان...ربنا يخليك ليها 

خالد...ويخليكي لينا يا حبيبتي.

لمار...بصوت ناعس وتعبان... انا صاحيه علي فكره..

خالد...وناريمان بضحك..

خالد...شوفي البت حتي وهي تعبانه راميه ودنها علينا 

ناريمان...دي غياره مفرقت الجماعات.

خالد... ربنا يخليكو ليا انتو الاتنين...

بااااااااااك...

نزلت دموع لمار... بوجع وحرقه... يارررررب يارررررب .مليش غيرك يارب 

حست لمار... برجلين بتقرب علي الزنزانه قلبها اتقبض وحست ان خلاص كل حاجه بتخلص خصوصا لما اتفتح الباب وشافت العسكري والمرادي مفيش في ايده اكل....عرفت ساعتها ان خلاص الوقت جه

العسكري....قومي معايا في زياره ليكي..

حط لمار ايدها علب قلبها عشان تحاول تهديه من ضرباته القويه اللي كانت علي وشك ان قلبها يخرج من مكانه...

قامت لمار... وهي رجلها مش شيلاها من الخوف... ومشيت مع العسكري...

 طلعت لمار معاه وكل تفكيرها ياتري مين جايلها عشان يزورها اكيد مش كارمن عشان عارفه انه صعب جدااا ابوها يخرجها...كانت الساعه 8 مساءآ وقفها العسكري ادام المكتب...وخبط ...

العسكري....تمام يا افندم 

دخلت لمار...وكانت عندها فضول تعرف مين اللي جاي يزورها...

اتفاجئت من وجود دياب وانس ومعاهم واحد كان مجهول بالنسبالها ...اللواء حاتم...

حست لمار انهم جايين بخصوص الحكم وفقدت الامل ورجعت حست بخوف وعقلها صورلها ان خلاص الحكم هيتنفذ..

دياب....اذيك يالمار..

لمار....بارتباك واضح عليها....الحمد لله 

وبرعشه اصابت جسمها بالكامل....خلاص الحكم هيتنفذ..

حاتم...تعالي يالمار...متخافيش مفيش حكم احنا جينلك بخصوص حاجه تانيه ..

دياب...تعالي اعدي لمار اهدي متخافيش..

لمار...هديت شويه ولاكن رجع الخوف دب قلبها... مره تانيه...ماما ماما حصلها حاجه..

انس...تعالي لمار مامتك بخير.

حاتم...تعالي يابنتي اعدي... 

راحت لمار...بخطوات بطيئه.  اعدت ادامهم...

حاتم...اعرفك بنفسي انا اللواء حاتم زهران...شوفتك امبارح وانتي خارجه من مكتب دياب عشان تترحلي بس واضح انك مخدتيش بالك مني...

دياب...لمار... سياده اللواء.. عايزك في موضوع مهم. ياريت تسمعيه وتحاولي توافقي..

لمار...بقلق...ممكن تقولو في ايه.

حاتم...انا جاي اعمل معاكي اتفاق يمكن لو اتغاونتي معانا... نقدر نقف معاكي وعالاقل نخفف عنك الحكم.

لمار...انا اللي عندي قولته ومش هغير كلامي...

حاتم...اللي يشوفك وانتي جايه وخايفه من الموت ميشوفكيش وانتي لسه مصممه علي كلامك واضح انك عنيده..ومع ذلك السبب اللي جايلك عشانه مش هو انك تتكلمي ده سبب تاني خالص...

اسمعي يالمار.....

 وبكده هتبتدي الروايه 😉

اميره اسامه



#البارت_السادس....


دياب...لمار.سياده اللواء.. عايزك في موضوع مهم. ياريت تسمعيه وتحاولي توافقي..

لمار...بقلق...ممكن تقولو في ايه.

حاتم...انا جاي اعمل معاكي اتفاق يمكن لو اتغاونتي معانا... نقدر نقف معاكي وعالاقل نخفف عنك الحكم.

لمار...انا اللي عندي قولته ومش هغير كلامي...

حاتم...اللي يشوفك وانتي جايه وخايفه من الموت ميشوفكيش وانتي لسه مصممه علي كلامك واضح انك عنيده..ومع ذلك السبب اللي جايلك عشانه مش هو انك تتكلمي ده سبب تاني خالص...

اسمعي يالمار..... انا جايلك انهرده ومش قضيتي القضيه بتاعتك خالص انا جايلك في حاجه اكبر من كده بكتير بس قبل ما اقولك اي حاجه عندي ليكي سؤال هيترتب عليه اللي هقوله...

لمار....سؤال ايه..

حاتم....انتي بتحبي مصر

لمار...في حد ميحبش بلده..

حاتم...يعني بتحبيها.

لمار...اكيد طبعا..

حاتم...طيب لو طلبت منك خدمه تقدري تقدميها لبلدك...توافقي

لمار....ابتسمت. خدمه اقدمها لبلدي...خدمه ايه اللي اقدمها وانا فاضلي ايام بسيطه. وابعد عنها خالص 

حاتم...لا ماهو لو انتي وافقتي انسي تنفيذ الحكم ده خالص....بصي يالمار...

انا عارف انك متهمه في قضيه قتل والدك وده باعترافك والمحكمه اصدرت حكم اعدامك يعني الموضوع خلاص واظن انك مصممه علي رأيك فا بيتهيألي مفيهاش حاجه انك تخدمي بلدك وصدقيني يالمار لو المهمه تمت من غير اي خساير هنصعد القضيه بتاعتك وهنخفف عنك الحكم...حتي لو انتي مش حابه تقولي السبب هيتخفف عنك الحكم بردو عشان تعاونك معانا..قبل ما اقولك اي حاجه احب الاول اسمع ردك موافقه ولا لا...

سكتت..لمار وفضلت تبصلهم ....موافقه.

حاتم...حتي لو قولتلك ان اللي انتي داخله علبه صعب وانك هتتعاملي بطريقه مباشره مع الكيان الصهيوني...

ابتسمت لمار بسخريه...تفتكر حضرتك ايه اسوء حاجه ممكن تحصل...

حاتم...انك تموتي مثلا.

لمار...بابتسامه وتفتكر حضرتك واحده فاصل بينها وبين الموت ايام ممكن تخاف انا كده كده ميته 

حاتم....بصي لمار..مصر بتتعرض لخطه كبيره للاسف.. وفي قضيه ماسكنها القضيه دي كلها كان مفتاح اللغز بتاعها عند بنت جاسوسه تقريبا هي كانت السبب في كل ده..البنت دي اسمها مايا الحاوي...عندها 25 سنه مصريه درست في فرنسا وعاشت فتره حوالي 9 سنين هناك... البنت دي ليها ميول غريبه وافكار اغرب اتعرفت مايا علي بنت من اصول يهوديه... والبنت دي عرفتها علي صحابها وفمره عزمتها انها تروح بيتها اللي كانت ديما بتعمل في سهرات وتجمعات. وهنا كانت نقطه البدايه.. مايا يومها قالت رأيها بكل صراحه انها بتكره الحروب وبتكره العنف ونفسها ان السلام يكون موجود في كل العالم...استغلت البنت النقطه دي وللاسف البنت دي والدها كان رتبه في الموساد... ومن هنا ابتدو اللعب في دماغ مايا اكتر.. ابتدو يفرج ها علي افلام تسجيليه تبين اد ايه اسرائيل دوله ديمقراطيه مبتدعوش للعنف ابتدو يفرجوها علي افلام من صنعهم تبين اد ايه ان اسرائيل هي دوله مقهوره طبعا مايا ابتدت تصدق وتنبهر من اللي كانت بتشوفه ومن هنا اعلنت مايا خدمتها لدوله اسرائيل مش كده وبس مايا كانت شايفه ان اسرائيل دوله قويه وانها اقوي من كل الدول العربيه اللي شافت من وجهه نظره‍ا ان العرب هما اللي ظالمين وهما اللي اظهروا اسرائيل بالصوره البشعه دي...والحقيقه هما عندهم طريقه مقنعه جدا خصوصا للناس اللي زي مايا اللي من الاساس عندهم فكر متطرف.. وللاسف الموساد جند مايا لحسابهم .ورفضت مايا انها تاخد اي فلوس مقابل خدمتها ليهم علي اعتبار انها بتعمل الصح...مايا كانت بتروح وتيجي علي البلد كتير اتقدملها شاب ظابط في الصاعقه المصريه كان بيحبها جدا لاكن مايا مكنتش بتحبه ابدا مش كده وبس كانت بتتكلم معاه بطريقه وحشه كانت بتكرهه خصوصا لما لقت في قبول وموافقه من اهلها اللي كانو شايفين انه عريس مناسب رتبه مشرفه. مستواه المادي كان ممتاز يعني باختصار مكنش فيه عيب..طبعا هي رفضت كتير لاكن من بعد ما اتجندت للموساد قررت ترتبط بيه وتاخد منه معلومات بطريقه غير مباشره تمد بيها اسرائيل وفعلا ارتبطت بيه مايا وكانت بتاخد منه معلومات كتير طبعا الظابط مكنش يعرف اي حاجه يعني مكنش معاها هي كانت بتستغله...لحد من حوالي اسبوعين او اقل.  مايا كانت في مصر واتقتلت في ظروف غامضه محدش يعرفها طبعا رجالتنا في فرنسا وفي اسرائيل كانو متابعين كل خطواتها وتحركاتها وقدرو يعرفو ان اسرائيل كانت محتاجه من مايا معلومات معينه عن الجيش المصري تمدهم بيها ونزلت مايا عشان السبب ده مبرره نزولها انها جايه في زياره لاهلها وخطيبها... وزي ماقولتلك للاسف اتقتلت طبعا جثه مايا لما اتشرحت دياب قدر يوصل ان الطلق اللي مايا خدته كان من سلاح ميري يعني في رتبه مجهوله هي اللي قتلتها طبعا مش خطيبها ..وطبعا عرفنا ان اهلها اصلا ملحقوش يشوفوها ولا يعرفو انها نولت لان مايا كانت نازله مفاجأه يعني اهلها وخطيبها عارفين انها في فرنسا... ورجالتنا قدرو يعرفو ان الموساد قالبين عليها الدنيا لانها بالنسبالهم كارت ربحان هيتجننو طبعا ويعرفو هي فين وايه سبب اختفائها ولحد اللحظه اللي بكلمك فيها هما ميعرفوش انها ماتت وطبعا لو اللي قتلها ده كان معاهم كان بلغهم لاكن لحد الوقت موصلهمش خبر موتها يعني اللي قتل مايا مقتلهاش عشان شغلها مع اسرائيل ولا حتي علي حد علمي انه يعرف طبيعه شغلها يمكن يكون سبب شخصي سبب تاني احنا منعرفهوش بس الاكيد ان الشخص اللي قتلها ده ولا معاهم ولا يعرف ان مايا معاهم...

لمار...يعني حضرتك عايزني اعرف ولا ايه انا مش فاهمه..

حاتم...هفهمك ...لمار انا امبارح لما شوفتك وانتي بتترحلي من مكتب دياب انا اتصعقت من الشبه اللي بينك وبين مايا...انتي وهي تقريبا لو توأم مش هتكونو بالشبه ده...ومن هنا جاتني الفكره اننا نحطك مكان مايا....عشان نقدر نكمل المهمه بس المرادي هيكون في فرق كبير مايا كانت شغاله معاهم ضد مصر...لاكن انتي هتكوني معاهم لكن مع مصر يعني باختصار انتي هتسمعي منهم بس هتنفذي بطريقتنا فاهمه حاجه يالمار...

لمار...حست ان دمغها هنجت وانها مش فاهمه ...انا يمكن اكون فهمت حجات كتير بس بردو مش قادره اجمع...يعني انا هكون بدالها..

حاتم...ايوه يالمار... 

لمار...طيب المفروض اني مختفيه ازاي هظهر ولما هظهر هقول كنت فين.

حاتم...دي بتاعتنا احنا كل حاجه هتفهميها في وقتها بس المهم الاول خروجك من هنا..

لمار...طيب انا لما هخرج ازاي هتقابل معاهم..

حاتم...لمار انتي هتخرجي من هنا وانتي مايا الحاوي يعني تنسي لمار دي خالص..باختصار كل حاجه مايا كانت بتعملها انتي هتعمليها.وطبعا انتي هتسافري مكان مايا...

لمار...بخوف ظاهر علي ملامحها اسافر بس. انا

حاتم...متخافيش يالمار احنا هنأمنك لدرجه انتي مش هتتخيليها.. رجالتنا هتكون معاكي خطوه بخطوه وهنعرفك تعملي ايه وتتعاملي ازاي...ودياب من اللحظه دي انتي مسؤوليته في كل حاجه وهيكون ديما معاكي..

لمار...بس معني كلام حضرتك اني هسافر يعني المفروض اني اكون عارفه لغه البلد اللي هروحها..وانا مش بعرف فرنساوي..

حاتم...اللغه دي مش مشكله خالص... بس انا عايز اقولك حاجه انتي مش هتتعلمي فرنساوي وبس انتي هتتعلمي انجليزي وعبري كمان...لان مايا كانت بتتقن ال3 لغات دول...ودي كمان هتكون مسؤوليه دياب....دياب. يمكن تكون دي مش شغلته دياب ظابط فالبحث الجنائي بس بما انه كان ماسك الجزء اللي يخص قتل مايا فالازم يكون معاكي لان اللي قتلها اكيد هيحاول يظهر لما يعرف انك مموتيش ووقتها لازم في اسرع وقت نعرفه وإلا ممكن يبوظ كل حاجه لان اللي قتلها صربها طلقه في دماغها يعني واثق انها ماتت فا معني ظهورها من تاني يعني في حاجه غلط واي شوشره من ناحيته هتبوظ اللي احنا عايزين نوصله وساعتها ممكن يكون في شك.  وهتكوني في خطر...وطبعا قررنا نستغل دياب بسبب اللغه وبما انه دارس 6 لغات فا اكيد دياب هيفيدك جدا في ده...

لمار.....والمفروض اني اتعلم كل اللغات دي امته 

حاتم...للاسف يالمار مفيش وقت خالص 

المفروض ان مايا ترجعلهم كمان شهر...وطبعا هي الوقت مختفيه وبيحاولو يوصلولها ومش عارفين..عشان كده مايا لازم تظهر ويقدرو يتواصلو معاها يعني انتي لازم تخرجي وتعرفيهم انك بخير وموجوده وان سبب اختفائك هتقولي انه حادثه حصلت من بعد نزولك من المطار وان حصلك فقدان مؤقت فالذاكره 

لمار...وهما هيصدقو هو الفقدان المؤقت ده بيرجع بالسرعه دي.

حاتم....اتمني انهم يصدقو وطبعا ده هيتوقف عليكي انتي وعلي قدره اقناعك ليهم...وطبعا مايا مختفيه من اسبوعين هنحتاج اسبوعين زيهم دياب هيعمل اقصي مافي جهده عشان يعلمك حجات كتير فيهم يعني ساعتها هتكون مايا مختفيه بقالها شهر وطبعا الفقدان فالذاكره المؤقت ممكن ياخد ايام اسبوع اتنين يعني مبيطولش..

لمار...طيب ونضمن منين انهم هيصدقو بردو..

حاتم...هيصدقو لما تقوليلهم جزء من المعلومات اللي هما عايزنها...

لمار...بزهول يعني انا هقولهم حاجه عن مصر.

حاتم...بالظبط بس بالطريقه اللي احنا عايزنها توصلهم متقلقيش...

لمار...طيب انا اسفه بس بعني ممكن سؤال..

حاتم ...اتفضلي...

لمار...حضرتك بتقول ان المفروض اظهر او اتواصل معاهم بعد اسبوعين..صح

حاتم...صح لان مفيش وقت...بس انتي هتتواصلي معاهم لاكن سفرك لسه شويه عليه

لمار...تمام...بس في نقطه انا مش قادره استوعبها.

حاتم...ايه هي اسئلب في اي حاجه تيجي في بالك.

لمار...يعني اسف بس حضرتك فاكر ان في اسبوعين بس...اقدر اتعلم فيهم انجليزي وفرنساوي وعبري كمان طب ازاي...ده استحاله ده انا لو باخد كورسات مكثفه في احسن مكان في مصر او حتي في البلاد دي نفسها مش هقدر ..

حاتم....عارف انه صعب بس واثق انك هتقدري عالاقل تعرفي جزء كبير تقدري من خلاله لما تتواصلي معاهم تعرفي تتعاملي وتتكلمي..

كمان انتي هتتعلمي حجات كتير مهمه غير اللغات... زي طريقه الكلام الاسلوب اللبس المشي الاكل..الدفاع عن النفس ودي من اهم حاجه وهتفبدك انتي شخصيا كل حاجه تتخيليها..

لمار...بيتهيألي ممكن دول يبقو اسهل لاكن اللغه دي بالنسبالي مش قادره استوعب اني في اسبوعين اقدر اتعلم كل ده.

حاتم...بيتهيألك ان الحجات دي اصعب من اللغه...ممكن تمري بحجات صعبه...وصدقيني اللغه هتتعلميها...

لمار...طيب وده انا هبدأه امته... وفين هنا.

حاتم...لا طبعا..انتي من بكره الصبح هتكوني بره السجن يا لمار... وهتروحي في مكان خاص بينا هيكون معاكي دياب هيساعدك في كل حاجه...مش هيسيبك لحظه ومش هتطلعي من المكان ده غير وانتي مايا الحناوي اصغر جاسوسه مصريه....وطبعا هيكون في فريق كامل تحت ايد دياب لو احتاج اي حاجه هيقدرو يوفروهالك يادياب.. وفي فريق من المخابرات هيكون معاكي يالمار هيمدك بكل المعلومات اللي تفيدك حتي المكان اللي كانت مايا بتسكن فيه هتعرفيه وهتعرفي كل شوارع فرنسا من قبل ما حتي تروحي هتعرفي صحابها اساميهم اسامي اهلهم كل تفصيله متخافيش هتكون معاكي..

طبعا يادياب... انت انهرده تبلغ اهلك انك عندك مهمه خاصه وانك هتغيب فتره ...ومن بكره الصبح هتكون فالمكان بتاعنا انت ولمار....

لمار...طيب ممكن سؤال..

حاتم...طبعا..

لمار....انا بالنسبه لقضيتي وبالنسبه للحكم اللي كمان كام يوم هيكون ايه موقفي ادام الناس وامي وصحبتي هيعرفو اني فين بالظبط.

حاتم....كل حاجه هتمشي طبيعي يا لمار...انتي كده كده بالنسبالهم ميته...يعني تنفيذ الحكم امر واجب..

لمار...بس انا امي متعرفش لحد الوقت اني محكوم عليا بالاعدام امي فالمستفشي ولو عرفت هتموت .

حاتم...يبقي الافضل انها متعرفش الوقت خالص بس الكل لازم يعرف ان الحكم اتنفذ...

لمار....امته...

حاتم....الحكم هيتنفذ فيكي بعد بكره يالمار... وطبعا كل تفاصيل خروجك من هنا هتتم في سريه تامه ودي امور احنا هنقدر نخلصها بسهوله....وبما ان علي حد علمي ان انتي مكنش ليكي غير والدتك ووالدك  يعني والدك مات ووالدتك تعبانه وللاسف قعيده يعني مفيش حد يستلم جثتك.. فالحكم هيتنفذ من غير ما نبلغ حد .

لمار ..بس كارمن  بتسأل عليا.

حاتم...كارمن دي اختك

لمار...وهي دموعها نازله دي اكتر من اختي. كارمن صحبتي واختي وكل حاجه ليا

حاتم...عادي الحكم اتنفذ وبما ان مفيش حد من الاهل يستلموكي فا احنا اتولينا الامر والموضوع خلص وانتي اتدفنتي  وبما انها صحبتك فا بالنسبالنا هي مش من اهلك مهما كان قربكم من بعض فا هي مش هتتبلغ بحاجه زي دي 

لمار...دموعها خانتها ونزلت...طيب لو سألت علي مكان المدفن.بتاعي.

حاتم...هنقول اي مكان كل ده حجات بسيطه...المهم اننا متفقين.

مسحت لمار دموعها بوجع....

دياب وانس... كان قلبهم بيتقطع عليها..دياب...مش قادر يعرف السبب.

اما انس... فا عشان احساسه انها فعلا بريئه وده رأيه من اول يوم شافها...وثانيا عشان كارمن اللي حالها ميختلفش عن حال لمار....

لمار....موافقه...بس انا كان ليا طلب.

حاتم...اتفضلي...

لمار...هو انا ينفع اشوف امي وكارمن..

يعني اكيد لما الشغل اللي بينا يخلص اكيد مش هنرجع نقول تاني للناس اني كنت عايشه يعني اكيد الحكم هيتنفذ علي طول كلن نفسي بس اودعهم قبل ما يعرفو الخبر عشان مش هتيجي فرصه تاني اودعهم..

حاتم...لمار انا مقدر اللي انتي فيه بس صدقيني صعب...اولا والدتك مش هتقدر تجيلك عشان ظروفها فا ده معناه انك انتي اللي هتروحيلها....وده صعب جدا...

ثانيا مفيش وقت انتي لازم تخرجي من هنا بكره الصبح. 

لمار....طيب ولا حتي ينفع اكتب حاجه للمار توصلوهالها..مش عايزه الخبر يوجعهم عايزه لما تعرف الخبر اكون جمبها حتي لو مجرد كلام علي ورق

حاتم....بطيبه...اكيد اكتبي اللي انتي

عيزاه يالمار...وعايزك تجمدي وتحاولي تفكري فالاحسن بلاش تفكري فالحكم مش يمكن ترجعي تاني للحياه وبحكم اخف.

لمار...صدقني انا مش خايفه من الموت انا بس واجعني اوي انهم 

 يتوجعو عشاني انا كنت كل حاجه لامي ولكارمن....

حاتم....وان شاء الله هتفضلي كل حاجه ليهم... الوقت احنا هنمشي ونسيبك ترتاحي..وبكره الصبح هتخرجي من هنا...واكتبي اللي انتي عيزاه وبكره سلميه لدياب او لانس يوصلوه لصحبتك.

لمار...شكرا لحضرتك.

حاتم...العفو انا اللي بشكرك...انك وافقتي تخدمي بلدك

قامت لمار وقفت بعد ما دياب اداها ورقه وقلم عشان تكتب اللي هي عيزاه وخدها تاني العسكري...

ونزلها ومشي دياب وانس واللواء..

خرجو من السجن عشان يركبو ويمشو..

حاتم...دياب مش هوصيك العمليه دي سريه يعني مفيش مخلوق من اهلك يعرف حاجه...

دياب...تمام يا افندم متقلقش.

حاتم...وانا وانت هنكون علي اتصال ديما...وبكره انا معاك عشان اعرفك المطلوب منك بالظبط...

دياب...تمام ياافندم

حاتم...اشوفكم علي خير سلام.

مشي حاتم ومشي وراه دياب وانس وكل واحد فيهم مخنوق جدا ومش حابب يتكلم..الموقف كان صعب والكلام كان يوجع...

وصل دياب البيت كان الكل موجود معادا مرات عمه وبنت عمه اللي اتعودو عالسهر والخروج كانو  اعدين بيتعشو اعد معاهم دياب وبلغهم انه مسافر .اتقبلو الموضوع بس والدته كانت مضايقه هي واخته...

واستأذن منهم بعد العشاء يطلع يحضر شنطته وينام شويه....

طلع دياب...خد شاور وخرج وابتدا يحضر شنطته وهو شارد ...

خلص دياب...الشنطه سابها وراح عالسرير يرتاح شويه..

وفضل طول الليل بيحاول ينام مكنش عارف...

اما انس فا كان حاله ميختلفش عنه كان اعد مضايق جدا...وحاسس بخنفه وحاسس بقلق علي كارمن عشان مطمنتوش عليها ميعرفش ايه اللي حصلها ولا يمكن يكون ابوها عمل فيها ايه.. كان مستغرب شعور القلق بس هو ترجمه لحجات كتير...فضل سهران ومش عارف ينام...

اما لمار.... فكانت مش مبطله عياط...كانت منهاره حرفيا حاسه انها تايهه بتتخبط شمال ويمين...كل ما تخرج من حاجه تدخل في حاجه اكبر منها بكتير  فجأه اتحولت حياتها رأسا علي عقب حكايات كتير تفاصيل اكتر صراعات وجع حجات كتير كانت اكبر منها بسنين مكنتش قادره تسكت حاسه بصراع جواها حاسه انها في كابوس مش قادره تصحي منه....

عدت الساعات بسرعه...وطلع النهار...

مكنش في حد فيهم نام....

نزل دياب بشنطته بعد ما جهز 

ودع والده ووالدته اللي فضل توصيه علي نفسه كتير وانه يكلمها كل لما يكون فاضي دخل دياب باس ريناد وهي نايمه ونزل. ركب عربيته بعد ما ودعهم ومشي...

وصل دياب وانس واللوا حاتم اللي هلص كل الاجراءات. عشان تطلع لمار في سريه تامه....

ودقايق كانت لمار معاهم بره السجن...واول ما خرجت وشافت الشمس حست بفرحه مختلطه بوجع...وفضلت تاخد نفسها وكأنها بقالها زمن جوه السجن...ورغم انها كانت مستسلمه للموت إلا أن احساس لبس الاعدام  مرعب ...

حاتم....دياب تاخد لمار وتطلع علي طول علي هناك...بليل هكون عندك.

دياب تمام يا افندم..

لمار...طيب ممكن الورقه دي تديها لكارمن...

حاتم...خدها منها...تمام انس الورقه دي توصلها باي طريقه لصحبتها.

انس...تمام يا افندم متقلقش.

لمار...لانس... بعد اذن حضرتك لو فتحت الورقه وهي معاك ياريت متسبهاش لوحدها..ارجوك.

انس...اطمني مش هسيبها...

حاتم...يلا يادياب اتحرك.

مشي..دياب...ووصل بيها...لمكان بعيد عن الناس والزحمه مكان في الصحرا مكان سري كان عباره عن مبني من دورين وليه ساحه واسعه بيتم التدريب فيها...

دخل دياب... المكان كان فاضي خالص...ومتجهز ليهم بس..عشان تتم كل حاجه بسريه..

دخل دياب حط شنطته في اوضه..خاصه ليه هو...

ودخل لمار. اوضه جمبه..

دياب... تقدري تدخلي ترتاحي... شويه..

وتغيري انهرده مفيش شغل هنبتدي من بكره الصبح .

لمار...تمام...انا جاهزه اي وقت ..

دياب...ادخلي غيري وارتاحي شويه

لمار...بس انا يعني مش معايا غير اللي انا لبساه بس.

دياب...لا متقلقيش... سياده اللواء مجهز كل حاجه من امبارح هتلاقي جوه هدوم وحجات كتير اكيد هتحتاجيها...شويه وهجهز غدا عشان ناكل.

لمار...تمام...بعد اذن حضرتك.

دياب...اتفضلي..

دخلت لمار... ودخل دياب

عدت الساعات بسرعه..

وجالهم بليل اللواء.اعد شويه مع دياب يعرفه هيعمل ايه وايه المطلوب منه ورجع اعد شويه مع لمار اتكلم معاها وبلغها ان بكره المفروض الحكم هيتنفذ فيها....

حزنت لمار...واستأذنت منهم ودخلت اوضتها ...

بعد وقت بسيط...مشي اللواء. فضل دياب رايح جاي وباصص علي اوضتها بزعل واخر ما استسلم... راح علي اوضته نام كان حاسس بتعب .....

في صباح يوم جديد مؤلم.....

صحي... انس  ونزل من الڤيلا ومعاه الورقه بتاعت كارمن...

خرج ركب عربيته واتصل بكارمن..

كارمن...الوووو.

انس...انسه كارمن..

كارمن...ايوه انا يا حضرت الظابط..

ابتسم انس..بحزن. مش قولنا بلاش حضرت الظابط دي ...

كارمن...بابتسامه بسيطه معلش اصلي مش متعوده...خير في حاجه.

انس...فالحقيقه انا كنت يعني محتاج اقابلك ضروري.

كارمن...ليه في ملام حابب تعرفه بخصوص لمار...

انس...لا بس لمار بعتالك ورقه بخط اديها.

كارمن...بفرحه...بجد بجد والنبي.

طيب اجي لحضرتك عالقسم.

انس...لا اجهزي..وانا هقفلك علي اول الشارع بتاعكم وهعدي عليكي ادهالك.

كارمن...طيب طيب بسرعه والنبي انا هلبس بسرعه..

انس...تمام وانا في طريقي ليكي...اول ما اوصل هكلمك

قفل معاها انس...وراح بسرعه علي الشارع بتاعها...

جهزت كارمن بسرعه ولحسن حظها ابوها كان نايم زي القتيل مش دريان بحاجه...خرجت براحه بعد ما بلغت والدتها..

طلعت علي اول الشارع...فضلت واقفه شويه..

وصل انس...واول ما شافته راحت جري ركبت ..

انس...انتي واقفه من امته.

كارمن...من نص ساعه تقريبا

انس...مش قولتلك لما اقرب هكلمك تخرجي

كارمن...ماعرفتش استني...فين الورقه..

انس...حاضر هديهالك بس لما نطلع من هنا.

كارمن...هو انا هروح مع حضرتك في مكان.

انس...وظاهر علي ملامحه الحزن

اه...

كارمن..فين..

انس..الوقت هتعرفي...

ودور العربيه وطلع...وطول الطريق ساكت...كارمن كانت ملاحظه سكوته.  بس محبتش تسأل...

كارمن...حضرتك كويس 

انس...الحمد لله ياكارمن...

كارمن...طيب هو احنا رايحين فين.

انس...هتعرفي احنا قربنا خلاص....افتحي الدرج بتاع التابلوه اللي قدامك ده....خدي الورقه اللي فيه واقريها...دي رساله من لمار ليكي...

حست كارمن بقبضه في قلبها غريبه....

كارمن.....هي كويسه صح...

انس...اه تمام.

وقف انس بالعربيه وكل ده كارمن بصاله وخايفه تفتح الدرج تاخد الرساله اللي كانت هتتجن وتقراها...ومكنتش مركزه فالمكان اللي وقف فيه انس...

انس...ايه مالك هتفضلي سرحانه مش كنتي عايزه تقرأي الرساله..خديها يلا.

بصت كارمن عالدرج...ومدت ايدها..فتحته..

شافت الورقه...خدتها براحها وقلبها بيدق بسرعه.....وفتحت الورقه.وابتدت تقرا الكلام.......💔💔💔

اميره اسامه



#البارت_السابع

..

في صباح يوم جديد مؤلم.....

صحي... انس  ونزل من الڤيلا ومعاه الورقه بتاعت كارمن...

خرج ركب عربيته واتصل بكارمن..

كارمن...الوووو.

انس...انسه كارمن..

كارمن...ايوه انا يا حضرت الظابط..

ابتسم انس..بحزن. مش قولنا بلاش حضرت الظابط دي ...

كارمن...بابتسامه بسيطه معلش اصلي مش متعوده...خير في حاجه.

انس...فالحقيقه انا كنت يعني محتاج اقابلك ضروري.

كارمن...ليه في ملام حابب تعرفه بخصوص لمار...

انس...لا بس لمار بعتالك ورقه بخط اديها.

كارمن...بفرحه...بجد بجد والنبي.

طيب اجي لحضرتك عالقسم.

انس...لا اجهزي..وانا هقفلك علي اول الشارع بتاعكم وهعدي عليكي ادهالك.

كارمن...طيب طيب بسرعه والنبي انا هلبس بسرعه..

انس...تمام وانا في طريقي ليكي...اول ما اوصل هكلمك

قفل معاها انس...وراح بسرعه علي الشارع بتاعها...

جهزت كارمن بسرعه ولحسن حظها ابوها كان نايم زي القتيل مش دريان بحاجه...خرجت براحه بعد ما بلغت والدتها..

طلعت علي اول الشارع...فضلت واقفه شويه..

وصل انس...واول ما شافته راحت جري ركبت ..

انس...انتي واقفه من امته.

كارمن...من نص ساعه تقريبا

انس...مش قولتلك لما اقرب هكلمك تخرجي

كارمن...ماعرفتش استني...فين الورقه..

انس...حاضر هديهالك بس لما نطلع من هنا.

كارمن...هو انا هروح مع حضرتك في مكان.

انس...وظاهر علي ملامحه الحزن

اه...

كارمن..فين..

انس..الوقت هتعرفي...

ودور العربيه وطلع...وطول الطريق ساكت...كارمن كانت ملاحظه سكوته.  بس محبتش تسأل...

كارمن...حضرتك كويس 

انس...الحمد لله ياكارمن...

كارمن...طيب هو احنا رايحين فين.

انس...هتعرفي احنا قربنا خلاص....افتحي الدرج بتاع التابلوه اللي قدامك ده....خدي الورقه اللي فيه واقريها...دي رساله من لمار ليكي...

حست كارمن بقبضه في قلبها غريبه....

كارمن.....هي كويسه صح...

انس...اه تمام.

وقف انس بالعربيه وكل ده كارمن بصاله وخايفه تفتح الدرج تاخد الرساله اللي كانت هتتجن وتقراها...ومكنتش مركزه فالمكان اللي وقف فيه انس...

انس...ايه مالك هتفضلي سرحانه مش كنتي عايزه تقرأي الرساله..خديها يلا.

بصت كارمن عالدرج...ومدت ايدها..فتحته..

شافت الورقه...خدتها براحها وقلبها بيدق بسرعه.....وفتحت الورقه.وابتدت تقرا الكلام....

وبمجرد ماشافت خط لمار وقبل ما تقرأ دموعها نزلت...

الرساله💔💔💔

كوكي حبيبتي وحشتيني الدنيا من غيرك وحشه اوي يمكن احساسي في بعدي عنك انتي وماما اسوء كتير من حكم الاعدام....عارفه انك زعلانه مني عشان مقولتش الحقيقه.. بس صدقيني غصب عني..ساعات بنضطر نضحي بنفسنا عشان حد غالي عندنا يمكن لو مكنتش اتحطيط فالموقف ده كان حكمي علي الموقف هيكون مختلف ان مينفعش اضيع نفسي ولازم اتكلم... بس صدقيني

اللي جوه الموقف غير اللي براه.. الدنيا قاسيه اوي يا كارمن يمكن عمري ما تخيلت انها تكون قاسيه بالشكل ده...

انا مش خايفه من الموت ياكوكي ولا زعلانه بس موجوعه اوي اني مش هشوفك انتي وماما تاني...

كوكي...ليا عندك كذا طلب...

اولهم...ماما ...ماما ياكارمن...خلي بالك منها عشان خاطري..متسبيهاش هي ملهاش حد غيرك عارفه ان ممكن يكون صعب بالنسبالك عشان ظروفك بس متسبيهاش ارجوكي...اكرميها يا كارمن.  لحد ما تقابل وجه كريم وتوصليهالي بأيدك لقبرها..هي محتجالك الوقت اوي 

تاني طلب... اوعي تضعفي ياكارمن اجمدي عشان خاطري. عارفه انه 

هيكون صعب عليكي بس حاولي انتي قويه وهتقدري كملي تعليم يا كارمن متسبيش دراستك مهما حصل حققي حلمنا ذاكري وانجحي عشاني وعشانك صدقيني نجاحك هو نجاحي تحقيق حلمك هو تحقيق حلمي....اوعي تضعفي يا كارمن كل ما تحسي انك هتضعفي افتكريني وارجعي اقفي علي رجلك من تاني...اوعي تتجوزي اي عريس ابوكي يجبهولك اتجوزي اللي تحبيه ياكارمن اوعي توافقي انه يبيعك..تاني...

كوكي..انا هكون جمبك ديما و حاسه بيكي...وقت ماتحسي انك مخنوقه والدنيا ضاقت بيكي...روحي المكان بتاعنا عالبحر اعدي عالصخره بتاعتنا وصدقيني انا وقتها هكون معاكي...وقت ما اوحشك روحي هتلاقيني مستنياكي...

ادعيلي كتير كل ما اجي في بالك...

هتوحشيني اوي يااحلي اخت فالدنيا 

فراقك هيوجعني زي ما فراقي هيوجعك...

كارمن كانت بتقرا ودموعها مش بتقف

لاكن فجأه كارمن اتصعقت لما قرأت اخر جمله...وكأن الدنيا اسودت في لحظه وحل عليها الليل وتجمع الدموع في عينها كان زي الضباب..اللي مانع الرؤيه عنها....حست بقبضه في قلبها وكأن في حد اخترق بأيده. جسمها وعصر بأيده قلبها😳😳😳🥺🥺

كوكي يوم مارسالتي هتوصلك وتقرأيها هكون مش موجوده في الدنيا خلاص  هكون في مكان بعيد...مكان مفيش منه رجوع ...سامحيني لو سبتك بدون سابق إنذار لو عليا مكنتش احب اسيبك ابدا...فالنهايه....لو رجع بيا الزمن عمري ما هختار اخت و صاحبه غيرك يا احلي حاجه حصلت في دنيتي.اشوفك فالجنه يا احلي كوكي...

سلام...يا اوفي البشر. بحبك🤚🏼💔💔

نزلت كارمن الرساله من ايدها...وهي مش مستوعبه اللي قريته بتحاول تكدب اللي فهمته دموعها بتنزل بغزاره من غير صوت وكأنها شلال...

انس...باصص عليها... بوجع قلقان من سكوتها...

انس....كارمن انتي كويسه.

كارمن باصه ادامها دموعها نازله ماسكه الرساله بأيدها...

انس...كارمن..ردي عليا قولي اي حاجه... عيطي صرخي اعملي اي حاجه بس متسكتيش كده..

فتحت كارمن باب العربيه...ونزلت...نزل وراها اني وهو مراقب تصرفاتها..

فضلت كارمن تاخد نفسها بسرعه وكأنها بتتخنق...وفجأة شافت المكان اللي هي فيه...كان المقابر.

انس...مدلها ايده كارمن...تعالي شوفيها..

بصتله كارمن...وكأنها طفله فقدت امها وحاسه بالضياع مسك انس ايدها ومشي بيها.... لحد ما دخل بيها ادام مدفن مكتوب عليه اسمها....

انس.....الحكم اتنفذ امبارح..وللاسف مفيش حد ليها من اهلها يستلمها غير والدتها ووالدتها حالتها متسمحش...وعشان ملهاش حد قريب الشرطه اتكفلت بكل الاجراءات واتدفنت...مرضتش اقولك بليل ومرضتش ابلغك بالتليفون والحقيقه دي كانت وصيه لمار... اني اوصلك الرساله بايدي وافضل معاكي واجيبك هنا عندها......

كارمن.... بصتله ودموعها نازله....انا بحلم مش كده...قولي اني بحلم...وانا هصدقك..عي طول عشان لو قولت ان دي حقيقه استحاله اصدقك واستحاله دي تكون نهايه لمار....

انس..قرب منها كارمن اهدي من فضلك .ادعيلها يا كارمن هي محتاجه دعاكي ليها...

مسكته...كارمن من ايده...انت بتقول ايه...انت عايزني اصدق وكملت بانهيار انت كداب بابا كداب كل اللي شهدو ضدها كدابين كلكم كدابين محدش  وقف معاها لمار مماتتش انت فاهم.لمار عايشه...

انس...ادعيلها ياكارمن هي طلبت انك تدعيلها..

كارمن بابتسامه قهر وسخريه وسط دموعها  ادعيلها ؟؟ انا اللي ادعيلها؟؟؟لو حد فينا محتاج الدعاء يبقي انا....انا اللي محتجاها تدعيلي...وبصت عالمدفن..

انا يالمار اللي محتاجه الدعاء مش انتي.. سبتيني يالمار انتي عمرك ما سبتيني...انتي طول عمرك معايا هونت عليكي عملتي كده ليييييه  مصعبتش عليكي طب كنتي شيلي حبك من قلبي قبل ماتقرري تسبيني...كنتي موتيني قبل ماتموتي عشان افضل معاكي....

عملتي فيا كده ليييييه...وفقدت كارمن السيطره علي نفسها فاللحظه دي...وابتدت تصرخ بأسمها...

حاول انس... يمسكها ويسيطر عليها لاكن هي كانت في حاله انهيار تام 

لمااااااااااااار لماااااااااااار  لمااااااااااار لا يالماااار ...متسبنيييييييش ارجوكي يالماااااااار. ارجعيليييييييي لمااااااااااااااااااااااااااار....

انس....كارمن.   بسسسس كارمن اهدي.

وبيحاول يسيطر عليها قربها من حضنه 

كارمن....وابتدت تفقد وعيها وكلامها يخرج بالعافيه

لمااار ر ر ا ا رجو ك رجعهال ل لي.  وغمضت كارمن عنيها باستسلام..ووقعت بين ايدين انس فاقده الوعي

شالها انس بين ايده... وراح بيها علي العربيه....بسرعه....

دور العربيه...ومشي بسرعه...وبعد مده بسيطه وصل انس ادام عماره كبيره شكلها شيك...كان ليه فيها شقه خاصه بيه...جري عليها فتح الباب وشالها بين ايده... ودخل بيها عالعماره بسرعه واول ما شافه البواب جري طلبله الاسنسير...

طلع بيه فوق  فتحله الشقه...دخلها انس بسرعه علي اوضته...

انس للبواب.... اطلع بسرعه نادي.... علي دكتور سعد بسرعه.

البواب...حاضر ياباشا. هوا...

جري البواب بسرعه ينادي عالدكتور.

نيمها انس عدل....وقلعها الشوز وغطاها..

البواب.رجع علي طول...تعالي يادكتور اتفضل..

الدكتور...السلام عليكم..

انس...عليكم السلام...اتفضل يادكتور من هنا...دخله الاوضه.  

دخل الدكتور... خير يا انس باشا.

انس...مفيش بس يعني سمعت خبر وحش..فضلت تصرخ وتعيط بهستيريا ووقعت من طولها...

الدكتور...بتاعني من اي مرض.

انس...مش عارف يادكتور بس تقريبا لا.

هي معرفه بس من بعيد يعني معرفش عنها حاجه.

الدكتور...خيؤ ان شاء الله..وابتدا الدكتور يكشف عليها 

خلص الدكتور...انس خير يادكتور.

الدكتور...انهيار عصبي حاد...مقدرتش تستحمل الخبر وكمان سنها صغير...انا ادتها حقنه مهدئه هتفضل نايمه شويه...هكتبلك علي مهدأ وياريت لما تصحي حاول متفكرهاش باي حاجه..ولا تضغط عليها.

انس...بس ده خبر وفاه يعني هترجع تفتكر تاني..

الدمتور...اكيد هتفتكر بس حاول تخرجها من الحاله دي لان غلط عليها جدااا...كان ممكن يجرالها حاجه بس ربنا ستر..

انس..الحمد لله طيب محتاجه تروح المستشفي..

الدكتور...لو حالتها فضلت كده لازم مستشفي...

انس...ربنا يستر..

الدكتور...عموما انا موجود اي وقت لو حصل حاجه ابعتلي هكون عندك علي طول.

انس...شكرا يادكتور سعد تعبتك معايا واسف اني ازعجتك من بدري كده 

الدكتور...متقولش كده تحت امرك الف سلامه ربنا يطمنك عليها.

انس...يارب.

اداله الدكتور الروشته ووصله انس...ورجع تاني... كانت كارمن نايمه مش دريانه باي حاجه...وكأنها جسد من غير روح.....

................

اما عند لمار... فاصحيت من بدري او تقريبا منامتش ومن يوم ما اتحبست وهي نومها مقطع دقايق وتصحي من كتر الكوابيس اللي كانت بتشوفها....

صحيت لمار... خدت شاور ولبست.  حطت شال علي كتفها...وخرجت من الاوضه...كان الجو هادي ودياب باين انه نايم... راحت وقفت تبص من ورا السور علي الفراغ كان حواليها صحرا من كل مكان الدنيا هاديه...واقفه لفه الشال علبها الجو كان برد جداااا شعرها طاير... دموعها نازله بوجع...قلقانه علي كارمن لما تعرف انها ماتت..

وفجأه شبح ذكرايتها ظهر....

فلاش بااااااك....

كارمن... طيب انتي تفتكري ان عمو خالد هيوافق.

 لمار... مش عارفه يا كوكي بس هحاول.

كارمن...حاولي بس انا واثقه انه مش هيوافق.

لمار...ياساتر... قبله تفاؤول اصلا انا بكلمك ليه يلا يابت اقفلي انا هروح اقوله..

كارمن...الحق عليا بعرفك اللي هيحصل

لمار...ماشي يا اختي يلا اتكلي علي الله هروح اقوله واشوف هيقولي ايه

كارمن...كلميني تاني 

لمار...حاضر..يلا باي.

كارمن...باي..

قفلت كارمن وطلعت بره فالصاله كانت والدتها ووالدها اعدين بيتفرجو علي مسرحيه...

خالد...تعالي يالولي اتفرجي معانا علي المسرحيه... بنادي عليكي انا وماما فكرتك نمني.

كارمن ...لا ده انا كنت بكلم كارمن.

خالد...طيب تعالي اعدي معانا..

راحت لمار اعدت...وفضلت تتحرك كتير وهي اعده وتدعك ايدها في بعض بتوتر...وكل شويه تبصله وتبعد عينها.

لمار...بابا..

خالد...وهو بياكل لب...هااا

لمار...اااا انا..

خالد...بصلها في ايه مالك بتقطعي ليه شكلك عايزه تقولي حاجه..

لمار...بصراحه اه وخايفة ترفض..

خالد وهو بيتعدل وبيبصلها...انا قولت ارتباكك وفركك ده وراه حاجه في ايه يا اخرت صبري.

لمار...لا بلاش توترني اسمعني الاول

خالد...ماشي ياستي قولي عايزه ايه

لمار...وهي بتبصه وبتبص لوالدتها..

خالد...يابت قولي في ايه... مالك زي ما تكوني عامله عامله كده.

لمار...بابا انا عايزه اشتغل.🙄

خالد...نعم تشتغلي تشتغلي ابه ان شاء الله في سنك ده وتشتغلي ايه...وبعدين انتي ناقصك حاجه ولا انا مقصر معاكي في حاجه.

لمار...لا والله العظيم حضرتك مش مخليني عايزه حاجه

خالد...امال ايه..

لمار...يابابا عايزه احس اني بعمل حاجه وبعدين عايزه اخف عنك شويه واساعدك...

خالد...بعصبيه هو انا اشتكتلك ولا انتي شيفاني خلاص عجزت ومش قادر اصرف عليكي انتي وامك.

لمار...والله يابابا مش قصدي...

خالد...لمار.  الكلام فالموضوع ده مرفوض

لمار...يابابا امال انا بتعلم ليه 

خالد...اولا انتي لسه بتدرسي لما تبقي تخلصي دراستك ابقي اشتغلي لاكن طول ما انتي بتدرسي وسنك صغير انسي الموضوع ده  فاهمه..

لمار...طيب حتي اقف معاك فالمكتبه واساعدك..

خالد...لمار متعصبنيش..مكتبه ايه اللي تقفي فيها انا كنت بعلمك وبكبرك عشان تشتغلي في مكتبه فالاخر..وبعدين انا مطلبتش منك مساعده لما ابقي اقولك ساعديني وامدلك ايدي... ابقي انزلي اشتغلي ..وقام وقف بغضب... تصبحو علي خير.

ناريمان...استني بس يا خالد ...تعالي طيب حتي اتفرج.

خالد...مش عايز..

ودخل وقفل وراه باب الاوضه بغضب.

اضايقت لمار عشان زعل واتجمعت دموعها في عنيها.

ناريمان...يعني كان لازم سيره الشغل دي يالمار.

لمار...ياماما انا مقصدش ازعله بس بردو انا عايزه اساعده واخف عنه الحمل شويه...

ناريمان...انتي عارفه يالولي انه هيرفض انتي فتحتي معاه الموضوع ده قبل كده بهزار وبردو ساعتها قلب وزعل وراجعه تاني تفتحيه..

لمار...والله مكنش قصدي..

ناريمان...طيب خلاص متعيطيش وروحي يلا راضيه بكلمتين..

لمار...حاضر...

راحت لمار خبطت عالباب... وفتحت كان اعد والدها علي حرف السرير وشكله مضايق..

راحت لمار اعدت جمبه...مبصلهاش 

لمار...علي فكره بقي يالودي انت بقيت قماص اوي..

بصلها وبعد عينه عنها..

لمار...والله يابابا مقصدش ازعلك انا عايزه بس اريحك.

خالد...شكرا لخدماتك ياستي انا مش عايز ارتاح.وبعدين مكتبه ايه اللي تقفي فيها انا بعلمك ومدخلك كليه هندسه عشان فالاهر تقفي في مكتبه في مكان شعبي ومليانه شباب. صيع عايزه اللي رايح واللي جاي يعاكس فيكي ويضايقك..

لمار...قول كده بقي ياس لودي.   الموضوع موضوع غيره.

خالد...وهو غلط اغير علي بنتي.

لمار. لا مش غلط..فك بقي خلاص متزعلش..خلاص ياسيدي مش عايزه اشتغل بس متبقاش تقول تعبان

خالد...لا مش هقول ملكيش انتي دعوه انا مش عايز منك غير انك تذاكري كويس وبس...

لمار..حاضر يالودي...خلاص صافيه لبن.

بصلها خالد وهو لسه مكشر..

لمار...فك بقي الله.والله اخاصمك. انا عارفه اللي قلبك كده المسرحيات القديمه اللي بتتفرج عليها هي اللي مخلياك بتتخانق مع دبان وشك

خالد...ابتسم...بحب. وضربها علي دماغها... ايش فهمك انتي هو في زي مسرحيات زمان

لمار...طيب هات حضن بقي

خالد...خدها في حضنه...

لمار...يلا تعالي بقي اتفرج..

خالد...عقابا ليكي هتاعدي  تتفرجي علي المسرحيات القديمه اللي بتتريقي عليها دي

لمار...انا اللي جبته لنفسي ..امري لله يلا بينا...

بااااااااك.

دياب...لمار.  لمار.  لمار......

لمار..انتبهت علي صوت دياب وخرجت من شرودها وهي بتمسح دموعها بسرعه.

لمار...هاااا اسفه كنت سرحانه..ومسحت دموعها بسرعه..

انس...انتي كويسه؟؟

لمار...اه اه تمام.

انس...انتي صاحيه من امته.

لمار...انا منمتش 

انس...طيب مش قولنا ترتاحي عشان تقدري تبدأي 

لمار...اسفه بس مجاليش نوم...عموما متقلقش هقدر اعمل اي حاجه حضرتك عايزها

انس...طيب كلتي حاجه.

لمار...لا مش عايزه 

انس...مفيش حاجه اسمها مش عايزه... امبارح بردو مرضتيش تاكلي..انتي تقريبا من ساعت ما جينا امبارح مكلتيش وانتي داخله علي تمارين كتير..وفي حجات محتاجه منك تركيز مينفعش من غير اكل..انا هحضر الفطار...وبعدها نبتدي 

هزت لمار راسها بحزن..

مشي دياب... حضر الفطار ليها. وعمل لنفسه قهوه...ونادي عليها...

راحت لمار  اعدت جمبه من غير كلام.

دياب...يلا كلي..

لمار...شايفه ادامها الفطار ليها بس وهو ليه قهوه.

لمار...احممم حضرتك مش هتفطر

دياب...لا انا مبفطرش

سرحت... لمار..تاني...

فلاش باااك.

صباح الخير يا نونه

ناريمان...صباح الفل يالولي..يلا اغسلي وشك. علي محضرلك فطارك..

لمار..ايه ده انتي مش هتفطري معايا انتي وبابا 

ناريمان...صحي النوم...انا فطرت انا وبابا ونزل كمان المكتبه.

لمار ...بزعل ايه ده يعني هفطر لوحدي

ناريمان...اه عشان تفضلي نايمه واصحي فيكي ومترضيش تصحي.

لمار...خلاص متعملليش فطار.مش عايزه

ناريمان...ليه 

لمار...حضرتك عارفه اني مبعرفش اكل لوحدي.

ناريمان...هتنولي من غير ماتاكلي حاجه

لمار...وهي داخله الحمام...مش عايزه 

بااااااك..

دياب....لمااااار...

لمار....ايوه.

دياب...انتي هتفضلي تسرحي كده كتير بكلمك ومش بتردي...

لمار...اسفه.

دياب...طيب يلا افطري عشان نلحق اليوم من اوله.

لمار...ممكن نقوم الوقت انا مش عايزه افطر...

دياب...اظن اني قولتلك مش هينفع صح..

لمار... بحزن بس انا مش بعرف اكل لوحدي...

دياب.. ليه ان شاء الله

لمار...كملت وهي سرحانه بحزن انا طول عمري باكل مع بابا وماما 

دياب....بعصبيه... ابوكي انتي قتلتيه  وامك... رقدت خالص بسببك.. وانتي بقيتي لوحدك انا مش فاضي للدلع ده..اخلصي افطري... وتعالي ورايا...

خد دياب قهوته والسجاير بتاعته وراح وقف بعيد عنها...

اما لمار... فانول الكلام عليها زي الرصاص حست بوجع وحشت ان في حاجه واقفه في حلقها من الوجع..مسكت الميه وفضلت تشرب عشان تهدي الوجع اللي حست بيه..

نزلت دموعها بوجع...خدت ساندوتش وكلت منه براحه ودموعها مش راضيه تقف. كانت عامله زي الاطفال..

اما دياب... فا كان مراقبها من بعيد وفضل يأنب نفسه علي الجمله اللي قالهالها واللي مكنش عارف هو قالها ليه عشان يضايقها ولا عشان يحاول تخليها تتكلم...فضل واقف يتابعها من بعيد وحس بالشفقه والحزن علي شكلها ....

ثواني وخلصت لمار... وقامت راحتله...

لمار....انا جاهزه..

دياب... تمام... تعالي ورايا هنبدأ اول حاجه شويه تمارين ومبادئ الدفاع عن النفس..

هزت لمار راسها..وراحت وراه..

...............

اما في منزل دياب...تحديدا في غرفه عمه...كان اليوم ده اجازه رسميه للشركه

كان رايح جاي فالاوضه بغضب...

وفجأه اتفتح الباب...

حنان... بلا مبالاه.. مساء الخير

عادل...لسه بدري ياهانم..

حنان...في ايه ياعادل مالك بتتكلم كده ليه..

عادل... مضايقه اوي من طريقتي ومش مضايقه من تصرفاتك انتي وبنتك المحترمه..

حنان...في ايه حصل ايه لكل ده...

هادل...في اني زهقت وجبت اخري كل يوم خروج وكل يوم سهر...واليوم اللي متخرجيش تسهري فيه... اصحي من سبعه الصبح  ملاقيكيش  والوقت راجعه عالعصر.. مشوفتيش اتصلت بيكي كام مره.

حنان...مخدتش بالي التليفون سايلنت وبعدين...انا كنت بشوف الارض الجديده اللي هشتريها وهعمل عليها الچيم والبيوتي سنتر ما انت عارف.

عادل...انا مبقتش عارف حاجه...انا تقريبا مبقاش ليه لازمه ولا في حياتك ولا في حيات بنتك...

حنان...انت مكبر الموضوع كده ليه وبعدين انت ولا عاجبك اسهر ولا عاجبك ارجع علي العصر... انت عايز تتخانق وخلاص..مالك مبقتش طايق نفسك كده علي طول ساكت ومكشر ولو اتكلمت تتخانق معايا انا او ريناد..

عادل ..انا جبت اخري ياحنان ولو في حاجه مسكتاني علي كل اللي بتعمليه فاهو ريناد كفايه البنت بسببك بعيده عني...مش ناقصه ادمر حياتها اكتر ماهي مدمره..

حنان...انت عايز تجيب اي حاجه فيا وخلاص...لو ريناد بعيده عنك فا ده بسببك مش بسببس علي طول بتتخانق معاها وبتعلق علي تصرفاتها ناسي انها لسه سنها صغير ...وبعدين مالك كده مبقتش طايقلي كلمه..وكل شويه تهددني وتقولي مستحملك بس عشان ريناد...ماتفوق ياعادل انت مش عارف انتي بتتكلم معايا ازاي ولا ايه...

عموما انا مش فاضيه لشغل العيال ده انا يادوب اخد شاور وانزل عشان عندي معاد مهم..

عادل....عندك حق انا اصلا بضيع وقت معاكي عالفاضي مفيش فايده..بس صدقيني الغلطه مش غلطتك.  الغلطه غلطتي من البدايه ومش هقدر اتكلم ولا اعترض عشان عارف ان اللي بيحصلي ده عقاب من ربنا علي ذنب عملته زمان وانا استاهل العقاب ..

حنان...هنرجع تاني ياعادل للموضوع ده... ايه مش قادر تنسي 

عادل...ولا انسي ولا افتكر انا سايبلك الڤيلا كلها وخارج...

خرج...عادل ورزع الباب...وراه بغضب...

حنان...وبعدين معاك ياعادل...كل ما اندم عاللي عملته زمان كلامك يخليني ارجع وابقي مبسوطه من اللي عملته....بس عادي...هو الموضوع خلص من زمان...وريني بقي ممكن يكون في ايه في ايدك تقدر تعمله...وضحكت بشر وخدت هدومها ودخلت عالحمام...

......نزل عادل بغضب مكنش شايف ادامه خد عربيته ومشي..

عاصم... صباح النور يا حبيبتي.

نوال...صباح الخير يا حبيبي..

عاصم...ايه الصوت العالي ده..هو ده عادل

نوال...اه تقريبا كده هو وحنان كانو بيشدو مع بعض..

عاصم...مش هنخلص بقي من الحوار ده..

نوال...ربنا يهديهم.

عاصم...عادل صعبان عليا اوي...ديما حزين وديما شايل الهم..مش عارفه لحد امته هيفضل كده..

نوال...صراحه حنان مزوداها اوي وهو ليه حق..دي تقريبا مبتأعدش فالبيت... ولا هي ولا ريهام...

عاصم...ربنا يكون في عونه دي لو مراتي كنت طلقتها.

نوال...حرام ياعاصم انت ناسي ان بينهم بنت ولسه صغيره..ريهام 

...طايشه ومحتاجه اب يكون معاها..متقولش كده ادامه عشان ميحطهاش في دماغه اكتر

عاصم...يعني انا هقوله كده برده...انا بتكلم معاكي

عاصم....هو راح فين

نوال...معرفش لما خرج متعصب مرضتش اكلمه...

عاصم...ربنا يريح بالك ياعادل...

نوال...يارب...

عاصم...فين  ريناد.

نوال...كانت معايا من شويه طلعت اوضتها. تكلم ياسمين...

عاصم...طيب اعمليلي فنجان قهوه وتعالي ناعد بره شويه..

نوال...ماشي ياحبيبي روح وهاجي وراك...اقفل بس الچاكت الجو بره برد.

عاصم...بحب...حاضر ياروحي..

............     

اما عند...لمار.. ودياب...

دياب....لا كده غلط...اعملي الحركه صح عشان انتي متتأذيش..

دياب...يلا 1 2 3

ضربت لمار بايدها...جامد وعملت الحركه صح..

دياب...تمام...بصي بقي هعلمك حركه جديده فالدفاع عن النفس...

اهم حاجه تكوني عارفه ان الخصم اللي ادامك.  عنده نقط ضعف.. وفي 3 حركات ممكن يخلوكي بسهوله تشلي حركه اللي ادامك او تعطليه عشان يكون عندك فرصه تهربي..وهما

العين...ومنطقه الركبه... وتحت الحزام..

العين... بتقدري تتحكمي فالخصم عن طريق ايدك... وبصوابعك الكبار دول بتحطيها بالطريقه دي. وتضغطي بأقوي حاجه عندك ولازم متاخديش فيها اكتر من 20 ثانيه لان لو هو اتحكم فيكي قبل ما تتمكني من غرز صوابعك كل حاجه هتبوظ وطبعا الحركه دي مميته يعني بعدها تقدري تهربي بسهوله لانك باختصار هتكوني بوظتي عينه والالم اللي هيكون حاسس بيه مش هيخليه يلحقك ولا حتي يشوفك...

اما تاني...حركه. وتالت حركه... تقدري تختاري منهم يعني لو الخصم... ماسكك 

موجهه مثلا علي دماغك مسدس او سكينه وضهرك ليه بالشكل ده..

ومسك لمار... وقفها ادامه وضهرها لصدره ومكنش فاصل بينهم اي حاجه..

حست لمار بالاحراج والتوتر الشديد...

دياب... عشان تقدري تهربي من الوضع ده...ادامك اختياريين اولهم...

انك ترفعي رجلك دي كده..

ووطي دياب رفع كعب رجلها...وحطه علي ركبته..

وتضربي بكل قوتك علي الركبه وتكسريها...وبسرعه جدا تلفي..ولفها ليه ووشها بقي في وشه..

دياب...تستغلي الوجع والالم اللي سببتهوله وترفعي رجلك وتتني ركبتك بالشكل ده.

دياب... كان بيمسك رجلها وجسمها وهي مغيبه مش قادره تتكلم وحاسه بالاحراج ووشها احمر من الخجل..

دياب... وبكل قوتك تضربيه بركبتك تحت الحزام..

فهمت لمار اللي يقصده... نزلت عينها للارض وبايده رجعت شعرها ورا ودنها..

دياب.. باصصلها وشايف توترها واحراجها...بس مكمل عادي عشان متتحرجش..

دياب... فهمتي حاجه..

لمار...وهي باصه للارض هزت دماغها...

دياب... تمام...الوقت.. كل الحركات اللي قولتهالك من شويه والتلاته اللي زودناهم هنعملهم مع بعض...بس بشرط كل الحركات دي تتعمل في اقل من دقيقه. تقدري.

لمار... باحراج هحاول

دياب..  تمام..

ابتدا معاها دياب... بضربها لكمه.. اتفادتها لمار... 

وفضل يسسدلها ضربات اغلبها لكمات وهي تتفاداها علي اد ما تقدر وطبعا نظرا لضخامت جسم دياب وضعف جسم لمار بالنسباله كان الموضوع صعب خصوصا انها لسه بتتعلم...

وجت عند حركه العين...

دياب... لا غلط... اولا انتي بتعمليها بايدك الاتنين مش بايد واحده بس مؤقتا سيبك من الحركه دي الوقت هنتدرب عليها لوحدها.علي تمثال عشان تقدري تتحكي فالعين كويس.

لمار...حاضر..

دياب... الوقت هنعيد كل ده تاني بس ياريت زي ما قولتلك اولا تتعمل في اقل من دقيقه ثانيا 

ثانيا انتي ممكن تكوني فاهمه الحركه وبتعمليها صح.. بس انتي عايزه تقنعيني ان لو اتعرضتي للموقف ده بجد هتعمليها بالشكل ده.

لمار...مش فاهمه 

دياب... يعني ايدك دي انتي بتضربي طفل انا بس عايز افهمك حاجه يمكن تكوني شيفاني كبير بالنسبالك او ضخم بس احب اقولك انك ممكن تتعرضي للموقف ده مع واحد اضخم من كده وساعتها كل الضربات دي مش هتفيدك لانك باختصار مش هتاخدي في ايده ثواني.

لمار... بس يعني حضرتك الوقت مش خصم او عدو.

دياب... وانا عايزك تشوفيني خصم وعدو عشان اتأكد انك فالامان نشفي ايدك دي شويه واضربي بكل قوتك

افتكري ديما ان الشخص اللي ادامك ده... لا يموتك يا تموتيه..  مفهووووم.

لمار...حاضر...

دياب...ابتدا يضرب من تاني... ويسسدلها لكمات ولمار تتفادها وتردهاله... لكن دياب مكنش راضي بردو عن ادائها فا حب يستفزها اكتر عشان تضرب 

دياب.. وهو بيضرب... ايه ده اخرك 

 لمار بقت تضرب اجمد شويه.

دياب. انا شايف ان حاتم باشا بيضيع وقته معاكي..

لمار..بتضرب اكتر...

دياب... اللي يشوفك يقول عليكي جامده بس انتي ضعيفه..

لمار...حست بالاستفزاز منه...بقت تضرب اكتر...

دياب...ايه مش واكله كويس ولا ايه...

نسيت..انك مبتعرفيش تاكلي غير مع بابا وماما... دياب حس انها ابتدت تتعصب والغضب يعميها وايدها ورجلها ابتدو يجمدو كان بيتفادي ضرباتها علي اد ما تقدر عشان متأذيهوش خصوصا انها وصلت لمرحله خلاص مش شايفه ادامها...

فاللحظه دي...لمار..الغضب كان عاميها..

دياب...فين بابا اللي قتلتيه يجي يشوفك وانتي مش قادره حتي تاخدي نفسك ...

ولف دياب ضهرها ليه..اما لمار كانت في دنيا تانيه ومفيش في دماغها غير ملامه وغير الحادثه ووصلت لمرحله

اللاوعي وبكل قوتها لمار.... ضربته في ركبته...وفأقل من ثانيه كانت لفت ورفعت ركبتها وبكل قوتها وبكل الغضب اللي جواها... صرخت.  وضربته تحت الحزام...

وقعت دياب.. بركبته وهو ساند عالارض وبيتألم..

وبعدت لمار..  خطوات لورا... وهي بتاخد نفسها بسرعه رهيبه والمكان كان عباره عن صوت هوا. شديد مع صوت نفس لمار... وبصاله بغضب.. ومش في وعيها وتحت تأثير الغضب ...

دياب...بيحاولويقوم وهو بيتألم

فاقت.... اخيرا وهي شايفاه بيتألم.. مكنتش عارفه تقولو ايه وكانت خايفه منه..

لمار... ااانت كوييس اانا اسف... حضرتك اللي استفزتني...

دياب... قام وهو بيبصلها وعلامات الالم ظاهره علي وشه...

دياب... محصلش حاجه انا تمام... وعارف اني استفزيتك بس كان لازم اشوف اخرك .

لمار...يعني كويس ولا وحش.

دياب... كويس جدااا 

يلا التمرين اللي بعده

.....................اما عند انس وكارمن...

فضل انس طول الوقت اعد جمبها بيراقبها.. الوقت بقي 9 بليل ولسه مصحيتش

كارمن... اتقلبت فالسرير... فتحت عينها ببطئ وهي ماسكه دماغها...ومش فاكره حاجه..

فتحت عينها وبصت باستغراب للمكان ابتدت تشوفه بشكل اوضح...قامت بسرعه وهي ماسكه دماغها...وانتبهت للصوت. 

انس... براحه انتي كويسه.

كارمن....انت هنا ازاي انا فين ايه اللي جابني هنا

...انااااا وابتدت تفتكر كل اللي حصل.

انس... متخافيش ياكارمن...انتي تعبتي واغم عليكي انا جبتك هنا عندي وجبتلك الدكتور انا مكنتش عارف اتصرف بس انتي هتبقي كويسه...طمنيني عليكي حاسه بايه.

كارمن. كانت بتسمعه لاكن كل حاجه حصلت الصبح بترجع لذاكرتها براحه وافتكرت كل حاجه ثواني وعينها اتجمعت فيها الدموع...ونزلت براحه علي خدها....لمااار....لمااار ماتت بجد..

قام انس...اعد جمبها عالسري...

دياب...كارمن من فضلك اهدي شويه حاولي تدعيلها هي حاسه بيكي الوقت 

كارمن....لماار ماتت ماتت خلاص... 

انا قلبي واجعني اوي..

انس....عارف وحاسس بيكي ومقدر موقفك وانا لو مكانك صدقيني هبقي زيك انا كمان مقدرش اتخيل ده يحصل لدياب...بس صدقيني ده مكتوب مش كده مينفعش نعترض علي حاجه ربنا كاتبها مفيش حاجه في ايدنا غير اننا ندعي..

كارمن.... انا مبقاش في ايدي حاجه خالص انا انتهيت عارف يعني ايه انتهيت مبقاش في حاجه في ايدي خلاص... كل حاجه اتهدت من اول ما لمار اتقبض عليها وانا اتهديت معاها وكملت بموتها اللي كمل عليا 

انس...انتي اقوي من كده يا كارمن وبعدين لمار موصياكي انك تكملي عشانها...

كارمن...عمرك شوفت حد عايش من غير قلب ...لمار خدت قلبي قولي هكمل ازاي...وانا من غير قلب...لمار وصتني بحجات هي عارفه اني عمري ماهعملها غير وهي معايا قولي الوقت هعملها ازاي وهي مش معايا....لمار سابتني في الدنيا لوحدي كانت هي السند والحب والروح...هي راحت وخدت كل ده معاها والاهم في كل اللي خدته ده كان السند اللي مكنش موجود غير بيها..

انس...كارمن... اعتبريني حد قريب منك او حاولي تعتبريني زي لمار او حتي مش لازم زيها اعتبريني صاحب جديد في حياتك تتكلمي معاه تفضفضي تعيطي تصرخي تتحامي فيه ويكون واقف في ضهرك...صدقيني هكون ديما معاكي....

كارمن.... انا بموت من غيرها انا جوايا حاجه بتوجعني اوي....

قرب منها انس...وخدها في حضنه...

انس....عيطي ياكارمن...عيطي خرجي كل اللي جواكي وواجعك...

فضلت كارمن تعيط بصوت عاللي وهي منهاره..

وهو يضمها ليه اكتر....

لحد ما فات وقت وهديت كارمن شويه...وخرجت من حضنه...

شكرا..ليك بجد شكرا علي كل حاجه عملتها وشكرا علي وقفتك جمبي...شكرا عشان دافعت عني مرتين ادام بابا...انا لازم امشي الوقت متأخر وانا مرجعتش من ساعت ما نزلت معاك...اكيد قلقانين عليا...واكيد بابا مش هيسكت..

انس...متقلقيش.. انا بعت حد يشوف الشارع اخباره ايه خصوصا بعد ما اتعرف الخبر هناك...ومتقلقيش والدتك خرج من البيت واكيد هيرجع الصبح زي ما بيرجع...

كارمن.... وقفت... اشوف وشك بخير.

انس....انا هشوفك ياكارمن...

كارمن...اللي كنت بشوفك عشانها راحت خلاص بلاش ادخلك في حياتي اكتر من كده بلاش ادخلك في مشاكلي...

انس...وانا موافق علي فكره احنا اتفقنا نكون صحاب... ويمكن لمار كانت السبب في اني اشوفك بس بردو هي وصتني عليكي هكلمك ديما وهسأل عليكي وانتي كلميني حتي لو كل شويه واي وقت تحتاجي اي حاجه كلميني...واوعي تترددي...ماشي ياكارمن..

كارمن...بابتسامه حزينه...حاضر...

انس...امسكي ياكارمن... ده العلاج اللي الدكتور كتبهولك...خديه بانتظام ...وانا هسأل عليكي واي وقت متعرفيش تردي ابعتيلي رساله اتفقنا.

كارمن...حاضر...

انس...يلا عشان اوصلك.

كارمن...لا خليك متتعبش نفسك... انا هروح لوحدي..

انس...الساعه قربت من 10 مينفعش اسيبك خصوصا وانتي فالحاله دي...يلا تعالي هنزلك قبل الشارع بتاعك متقلقيش.

كارمن...حاضر.....

نزل انس...وكارمن...مع بعض ركبو العربيه...كارمن طول الطريق سانده راسها عالشباك...وهي سرحان فالطريق...ودموعها نازله.....

اما انس..كان كل شويه يبصلها وحزين عشانها....وكأنها اتبدلت ومش هي اللي كانت واقفه بتتخانق عشان لمار فالشارع...اتحولت لطفله ضعيفه تايهه وسط الدنيا لوحدها....

بعد وقت بسيط...وصل انس 

كارمن ..تعبتك معايا شكرا.

انس...تعبك راحه وقولنا مفيش بينا شكرا احنا بقينا صحاب صح.

كارمن....وهي بتهز راسها صح..

انس...يلا انزلي وادخلي البيت علي طول...عشان متتأخريش..

كارمن....حاضر سلام وفتحت الباب ونزلت...مشيت ادام انس... بحزن وضعف وفي ايدها رساله لمار... وشنطه الدوا..

فضل انس...واقفلها... لحد ما اختفت من ادامه..

خبطت كارمن  علي الشقه...

مني...افتحي الباب بسرعه يا چنا يمكن تمون اختك..

جريت...فتحت چنا اختها...هي ماما..

جريت..عليها مني...

كارمن.. كنتي فين انتي كويسه..

كارمن...جريت عليها واترمت في حضنها...

لمار ماتت ياماما خلاص ..

فضلت تغيط هي ومني اللي عرفت الخبر زيها زي باقي الشارع...خدتها مني نيمتها عالسرير وفضلت اعده جمبها... تقرالها قرأن لحد ما نامت وهي حاضنه رساله لمار...

...........اما عند...دياب ولمار

دياب....كده احنا خلصنا تمارين انهرده مفضلش غير اخر تمرين...

... هتلفي التراك ده 10 مرات وهشغلك الستوب ووتش تخلصي العشر مرات في 3 دقايق..

لمار...وهي بتبرق... 3 دقايق استحاله طبعا....انا اصلا مش سريعه...وبعدين انا انا تعبت اوي

دياب... تمام يبقي اخرج روك ونعرف اذا كنتي سريعه ولا لا...

لمار... باستفهام... روك مين.

راح دياب علي اوضه صغيره خرج ومعاااه كلب ضخم انيابه ظاهره بشكل يخوف....

دياب.....بابتسامه مستفزه... روك ده.... صاحبي...وعايزه اقولك انه بيعرف يلف التراك ده 10 مرات بالظبط في دقيقه ونص...😉😉👌

لماااااااار...😳😳😳😳😳😳😳😳




#البارت_الثامن.


...........اما عند...دياب ولمار

دياب....كده احنا خلصنا تمارين انهرده مفضلش غير اخر تمرين...

... هتلفي التراك ده 10 مرات وهشغلك الستوب ووتش تخلصي العشر مرات في 3 دقايق..

لمار...وهي بتبرق... 3 دقايق استحاله طبعا....انا اصلا مش سريعه...وبعدين انا انا تعبت اوي

دياب... تمام يبقي اخرج روك ونعرف اذا كنتي سريعه ولا لا...

لمار... باستفهام... روك مين.

راح دياب علي اوضه صغيره خرج ومعاااه كلب ضخم انيابه ظاهره بشكل يخوف....

دياب.....بابتسامه مستفزه... روك ده.... صاحبي...وعايز اقولك انه بيعرف يلف التراك ده 10 مرات بالظبط في دقيقه ونص...😉😉👌

لماااااااار...😳😳😳😳

دياب مش بس كده.  روك مكالش بقاله يومين.

لمااار.😳😳😳

دياب...ومش بس كده... روك متصنف انه اقوي كلب بوليسي ومعاه شهادات كتير وعنده ميزه بقي انه يقدر يفرتك العضم في وقت اقل من اللف 10 مرات فالتراك يعني حوالي دقيقه تقريبا او 50 ثانيه. ويكون فرتك جسم بني ادم كامل

ايه رأيك...تحبي تتسابقي انتي وروك  مع بعض ونشوف مين اسرع ولا بهدوء كده تقومي توريني شطارتك...

لمار....انت بتهرج طبعا صح😳

دياب.....احنا مش بنهزر هنا علي فكره...

لمار....ولما احنا مش بنهزر ازاي عايزني اجري مع كلب...انا استحاله اصلا الف التراك ده كله حتي مره واحده...في 3 دقايق حضرتك عايزني الفه 10 مرات .انا بجد تعبانه مش هقدر.

دياب...واضح انك بتحبي تناهدي كتير وانا مش فاضي لسه ورانا شغل...

لمار...شغل ايه تاني مش قولت ان ده اخر تمرين.

دياب...اه اخر تمرين... بس عندك اول كورس لغه حضرتك ولا نسيتي ان المفروض جنابك تتعلمي 3 لغات..

لمار...طيب احنا ممكن نأجل التمرين ده لبكره... لاني بجد تعبت جدا ونكمل اي حاجه تانيه حضرتك عايزها بس والنبي بلاش الكلب....انا اصلا بخاف من الحيوانات وخصوصا الكلاب.

دياب...واضح انك بتضيعي وقتك معايا عالفاضي.... دياب كان ماسك الكلب من السلسه وكان بيهوهو جامد علي لمار اللي واقفه بعيد مستخبيه...وطي عالكلب عشان يشيل من عليه السلسه...

لمار...خلاص خلاص هجري متفكهوش.

دياب...ايوه كده.

لمار...طيب ممكن تدخله لو سمحت

دياب...لا🤨

لمار...ارجوك طول ماانا شيفاه هبقي متوتره وصدقني مش هقدر...

دياب...قولت لا....هتروحي تقفي عند العلامه اللي هناك دي. واول ما تسمعي الصفاره تبتدي..

لمار...بخوف حاضر.  ومشيت براحه علي العلامه..

دياب...اسمعي..

لمار...بصتله نعم..

دياب... لو ال10 لفات معملتيهمش في 3 دقايق او اقل. هتعديهم من تاني تاني.. 

لمار...ايه.😳🥺

دياب...امال انتي فاكره ايه مش بس كده لو عدتي من تاني مش هتعديها لوحدك😉👌فاهمه طبعا...

لمار...لا لا هعملها ..

دياب...تمام...جاهزه...

لمار...خدت نفس طويل وخرجته براحه. جاهزه....وكملت بسرعه قبل ما يصفر ..لحظه

دياب...نعم..

لمار....ممكن اسال حضرتك سؤال..

دياب...يارب نخلص اتفضلي..

لمار...هو يعني حضرتك قبل كده جربت تسابقه..

دياب...طبعا جربت...

لمار...وسبقت.

دياب...باستفزاز...لا طبعا 

لماار😳😳😳وعايزني انا اسبقه.

دياب...جاهزه.

لمار....بزهول اه اه جاهزه...

دياب....مسك الصفاره وصفر....

اول ما لمار سمعت جريت بأقصي سرعه عندها ..

كان الكلب في ايد دياب شايف لمار وهي بتجري وبيهوهو جامد...لمار كانت مركزه معاه جدا وطول ماهي بتجري بتبص عليه...كانت مرهقه جدا وتعبانه بقالها فتره مبتنمش..ولا بتاكل كويس دماغها مبتبطلش تفكير عياط مستمر صداع مستمر مكانتش قادره بمعني الكلمه...لفت لمار.  التراك.  خمس مرات دياب باصص في الستوب ووتش كانت 1:57 ...

فضلت لمار تجري... ووصلت لسابع مره كانت خلاص مش قادره حاسه ان هيغم عليها من التعب...سرعتها ابتدت تقل وفصلت خالص...اتحاملت علي نفسها اكتر...وفضلت تجري لحد ما اخيرا وصلت لاخر لفه.....

وبعد اخر لفه صفر دياب عشان تقف....

اول ما دياب صفر وقعت فالارض علي ركبها وهي بتكح وتاخد نفسها بصعوبه..

دياب....ربط الكلب في عمود حديد جمبه وراح للمار...

لمار....عرفت صح..

دياب بابتسامه سخريه.  عرفتي اوي حتي بصي ووراها الستوب ووتش كانت 5:44 

لماار...😳😳😳😳

دياب...تقريبا 3 دقايق زياده يعني لفتيها في حوالي 6 دقايق يعني مش بس اكتر من روك بحاجه بسيطه ولا حتي 3 دقايق لا ده انتي زياده 3 دقايق كمان.  براڤو بجد.

لمار...انا قولتلك اني مش سريعه واني مش قادره وتعبانه وطلبت من حضرتك نأجلها لبكره بس حضرتك مش موافق وانا مش قادره...ومش فاهمه مال الجري بالمهمه الانا هعملها.

دياب.... يعني انتي لو حصل لا قدر الله انك مثلا اتكشفتي واضطريتي انك تشتبكي مع حد هتضربيه وتفضلي واقفه...

لمار...لا اكيد هجري بس مش هسابق ولا هجري تراك اد ده 10 مرات

دياب....ادعي بس ميحصلش كده لان ممكن اصلا تجري اكتر من كده بمراحل

اللي هيتشابك معاكي مش هيسمي عليكي الحركات اللي علمتهالك دي تساعدك انت تنقذي نفسك مؤقتا وتقدري تهربي بسرعه قبل ما يفوق لان الحركات دي تشل حركته لاكن متموتهوش يعني هيجيبك هيجيبك ولو انتي مش سريعه واتمسكتي ياريتها تيجي علي موتك العذاب اللي هتشوفيه علي ايدهم  ساعتها هيخليكي تتمني ان ياريت كانت فضلت علي روك ...انتي واضح انك مش مقدره هتتعاملي مع مين...انتي هتتعاملي مع الموساد دي الكلمه لوحدها ترعب 

لمار......هو حضرتك بتخوفني ليه..

دياب...عشان لازم تخافي عشان تقدري تعمليها..يلا قومي.

لمار...اقوم فين.

دياب...تقومي تجري 

استني....راح دياب جاب...چاكت واقي عشان متتأزيش .

دياب...امسكي البسي ده...

لمار...ايه ده...

دياب...ده عشان يحميكي لو الكلب هجم عليكي...

لمار.😳

دياب...او لو خبط فيكي جامد. ووقعك ميحصلكيش حاجه....

لمار...هو المفروض انك كده بتطمني.

دياب...اخلصي..

لمار...طيب حاضر..

مسكت لمار الچاكت. ولبسته...

لمار...الچاكت تقيل جدا....انا استحاله اعرف اجري....انا هقلعه.

دياب...لا مش هينفع من غيره هتتأذي..

لمار...قلعته...لا انا هتأذي لو فضلت لبساه...

دياب...انتي حره...انا حذرتك...بصي بقي انت هتقفي وانا هصفر...اول ما تسمعي...الصفاره هتجري....واول ما تلوصلي نص التراك هسيب روك يعني هديكي مساحه تجري 

لمار...طيب ممكن اخر طلب.

دياب...اتفضلي.

لمار...اديني اخر فرصه صدقني هعملها بس نعيد تاني من غير الكلب..

دياب...اسف كان ادامك فرصه وانتي مستغلتيهاش...وكمل بنبره صوت عاليه وانا مبقولش حاجه وبرجع فيها...فايلا ومتضيعيييييش وقت بدل قسما بالله هسيبه عليكي حالا.😡

لمار...الدموع اتجمعت في عينها.  وراحت وقفت علي العلامه...

دياب...متأكده انك مش عايزه الچاكت.

لمار...لا.😔

دياب....طيب ارفعي شعرك عشان لو مسك شعرك مش هيسيبه..

لمار....التوكه وقعت واحنا بنتمرن مش لقياها..راح دياب عندها ولف ضهرها ليه.  ومسك شعرها لفهولها علي شكل كحكه لفوق وقلع من ايده العراقه بتاعته...

دياب...هي مش توكه بس هتوفي بالغرض وخلاص..

لمار بصتله وكأنها بتترجاه.....انا خايفه بلاش ارجوك صدقني مش هقدر 

سبها دياب وهي بتتكلم واتحاهل كلامها ورجائها ليه وراح وقف مكانه...وفك الكلب....من العمود.

لمار...مرضيتش تبص وراها من الخوف...

فاللحظه دي دياب من غير ماتاخد بالها ركب للكلب ماسك...عشان يحميها...

وشال السلسه ومسكه من الطوق.. الكلب كان بيحارب عشان يفلت من ايد دياب ويجري علي لمار....

دياب...جاهزه...

لمار....هزت دماغها بي لا....

دياب....اذا كان كده تمام...وصفر دياب فاللحظه دي....وبمجرد ما لمار سمعت الصفاره طارت وكأن التعب اللي كانت حاسه بيه كله راح....وصلت لمار لنص التراك من اول لفه لقت دياب مسابش الكلب...فكرت انها صعبت عليه وانه هيسيبها تجرب  مره كمان من غير الكلب.. كملت باقصي سرعه...عشان تلف بسرعه وميسبش الكلب....

دياب....بصوت عالي....طبعا مستغربه اني مسبتش الكلب لحد الوقت صح.

لمار...سمعاه وبتجري باقصي سرعه ولفت اول مره خلاص وداخله عالتانيه..

دياب...انا هتفق معاكي اتفاق لو وافقتي...مش هسيب الكلب لو موافقتيش هسيبه...تمام...

لمار...بصوت عالي....انا موافقه علي اي حاجه بس ارجوك متسبهوش...

كل ده ولمار بتجري مبتوقفش..

دياب...هسألك شويه أسئله وتردي عليا وبعدها هدخل الكلب بس بشرط... تجاوبي بسرعه من غير تفكير السؤال اللي هياخد منك تفكير اكتر من ثانيتين هسيب روك هو يتصرف..

لمار.....اسأل....

الاسئله..

دياب...لونك المفضل.

لمار...الابيض...

دياب...ليل ولا نهار..

لمار....ليل.

دياب..بحر..ولا بر.

لمار...بحر...

دياب...شمس ولا قمر..

لمار....قمر.

دياب..بلد نفسك تزوريها...

لمار...فرنسا..

دياب...راضيه عن نفسك.

لمار...جداااا.

دياب....ايه هو حلمك.

لمار...مبقاش عندي حلم....

دياب...عملتي ايه وندمتي عليه.

لمار....عمري ماندمت علي حاجه عملتها...

دياب...والدتك ولا والدك...

لمار... والدتي

دياب... حاجه نفسك فيها اوي

لمار...اشوف ماما وكارمن

دياب...كان بيسأل الاسئله بسرعه كبيره ولمار كانت بتجاوب عليه. بسرعه من غير تفكير عشان ميسبش الكلب... 

وصلت لمار للفه التامنه وداخله عالتاسعه وكان الوقت قياسي 1:38

دياب....قتلتي ابوكي ليه..

لمار...سكتت وفضلت مكمله جري مبتقفش لاكن ملامحها اتحولت عيونها كان فيها نظره غضب لما افتكرت السبب وفضلت تجري ولا كأنها سامعه ولا حاسه بأي حاجه حواليها...

دياب....لاخر مره قتلتي ابوكي ليه...

لمار...........

فاللحظه دي....دياب...بأعلي صوته...

روووووك كاااااااتش وساب روك من ايده....واول ما سابه جري الكلب بسرعه ترعب..وبملامح تخوف 

دياب...وقف يراقب بعيون زي الصقر شايف لمار بتجري بسرعه جنونيه..والكلب وراها...خلصت لمار عدد اللفات المطلوبه في دقيقه 50 ثانيه ولسه مكمله جري..

شايفن الكلب وراها....دموعها بتنزل من عينها تطير فالهوا....وكل اللي في بالها شبح ذكراتها...

فلاش...باك....

لمار....ايه الانا سمعته ده... الانا سمعته ده بجد....انت بتقول اييييييه بتقول اييييه انت اكيد بتكدب....ثواني واتحولت حياتها لكارثه..

لمار...بصريخ...وانهيار انت لازم تموووووت وضربته اول طعنه لازم تموووووت وضربته تاني طعنه لازم تمووووووووت...

باااااك....

فالوقت ده لمار رجلها خانتها ووقعت ومن سرعتها الجنونيه اللي كانت بتجري بيها اول ما وقعت فضلت تلف عالارض ونامت علي ضهرها وايدها مفروده جمبها... وفضلت باصه للسما ودموعها نازله وخلاص مستسلمه للكلب..

اول ما دياب شافها بتقع فاللحظه دي جري بأقصي سرعه عنده وهو بينادي علي رووك عشان يلفت انتباهه...ولحسن حظ لمار انها وقعت بعد ما عدت المكان اللي دياب واقف بيه بخطوات.  وقبل وصول الكلب وصل ليها دياب.... وفأقل من ثانيه تفصل بين لمار والكلب كان دياب فوق لمار حاضنها ومخبيها كلها بجسمه😉😍

مسكت لمار فيه بكل قوتها....واول ما روك وصل كان بيحاول يمسك لمار لاكن دياب كان اسرع منه ومسكه من الطوق بسرعه وقام بعد بيه ربطه فالعمود ومع محاولات الكلب الفاشله في انه يفلت منه..

فضلت لمار نايمه عالارض...تتنفس بسرعه رهيبه...كأنها كانت في سباق مع الزمن مش مع كلب....

رجعلها دياب بسرعه اعد علي ركبته 

دياب...انتي كويسه..

لمار....بتاخد نفسها بصعوبه..خدت وقت اد ايه.....

دياب....ابتسم...12 لفه في دقيقتين و20 ثانيه...

لمار...ابتسمت وحاسه انها انتصرت..

مدلها دياب ايده...عشان يقومها مسكت لمار في ايده قام دياب بيها براحه...لمار مكنتش قادره تقف

دياب...حاسه بحاجه 

لمار.....لا انا كويسه..

دياب....طيب تعالي نطلع عشان تاخدي شاور وترتاحي وهحضرلك العشا اكيد جوعتي وبعدين نكمل..

لمار....حاضر..

مشيت...لمار اول خطوه حست بوجع رجلها من الوقعه..ااااه

دياب...في ايه.

لمار....رجلي واجعاني اوي تقريبا من الوقعه...

وطي دياب علي رجلها يشوفها..رجعت لمار خطوه لورا وهي بتتألم...

دياب...متخافيش...انا هشوف رجلك بس..

قرب منها دياب تاني...وشال الكوتشي اللي كانت لبساه...ومسك مشط رجلها. اتألمت لمار جامد

دياب....رجليكي ورمت تعالي نطلع وعلي بال ما تاخدي حمام وتغيري هجبلك كريمات ليها والفهالك برباط عشان تقدري تقفي عليها.

لمار...ماشي..

مسك دياب الكوتشي في ايده..وقام وقف وقرب منها..وبسرعه كان شالها بين ايده..

شهقت لمار من الخضه. حضرتك بتعمل ايه...

دياب...بعمل ايه شايلك..ومشي دياب بيها وهي بتتكلم

لمار...باحراج جامد من فضلك نزلني.

دياب...رجليكي وارمه ومش هينفع تدوسي عليها عشان متتعبيهاش اكتر لازم تريحيها عشان نقدر نكمل تمارين الايام اللي جايه..

لمار....انا هقدر امشي عليها من فضلك نزلني...

وقف دياب...ونزلها من ايده...تمام انا غلطان...اتفضلي امشي واطلعي يلا..

اتحرك دياب كام خطوه ادامها..

حاولت لمار تاخد اول خطوه اتألمت جامد بس مبينتش ولسه بتاخد تاني خطوه داست علي حجر صغير..

لماااار...ااااه.

دياب وقف وبصلها وهو رافع حاجبه ما قولنا كده مسمعتيش الكلام...وراح عليه وشالها مره تانيه...ولكن المرادي لمار معترضتش...مسكت في رقبته باحراج...

كانت نفسها الارض تتشق وتبلعها. 

شعرها كان اتفك تاني..من كتر الجري... ومن شدت الهوا كان بيطير علي وش دياب اللي كان عرقان جدا من التمارين...ووقف شعرها علي وشها بسبب حبات العرق...

دياب... شيلي شعرك من حلو وشي..

لمار...🙄🙄مدت ايدها براحه وشالت شعرها بايده من وشه....دياب بمجرد مالمست وشه بايدها كان في حته تانيه...اما لمار فا كان فاضلها ثواني ويغم عليها من شدت احراجها.. بصلها دياب بعيونه اللي تموت🙈عشان يوترها اكتر ما هي متوتره... نزلت لمار عنيها بسرعه عنها واستقرت عند رقبته دياب مكنش علي بعضه من نفسها اللي بيضرب في رقبته...حاول يطلع بسرعه.عشان يخلص من الموقف..واخيرا طلع دياب بيها اوضتها...حطها براحه عالسرير.

ووطي بيها عالسرير وكان قريب منها لدرجه خلت دياب اقسم انه سامع دقات قلبها

دياب... حاول تاخدي شاور وتغيري هدومك بسرعه عشان انتي عرقانه جدا والجو بره برد عشان متتعبيش انا كمان هروح اخد شاور وهخلص العشا وهنادي عليكي.

هزت لمار راسها وهي باصه فالارض..

دياب...محتاجه اساعدك في اي حاجه..

رفعت لمار...عينها ليه وهي مبرقه.....تساعدني في ايه.

دياب...وهو بيغمزلها 😉اكيد مقصدش الشاور..

لمار😳😳😳😳برقت من جرأته.

ابتسم دياب علي شكلها مبرقه وفاتحه بوئها....خرج وسبها.  علي حالتها وهو مبتسم وقفل وراه..

لمار....حطت ايدها علي قلبها....قليل الادب..ثواني ولاول مره يظهر علي وشها شبح ابتسامه...

حاولت تتسند براحه وقامت طلعت ترنج ودخلت تاخد شاور وحطت رجلها تحت الميه الدافيه عشان تخفف الالم اللي هي حاسه بيه...

اما عند دياب... فا دخل اعد علي كنبه صغيره في الاوضه وولع سيجاره... وسرح مع نفسه في حوار داخلي...

ايه انت مالك عامل كده ليه ايه اللي حصلك..

دياب مش عارف..

هو ايه اللي مش عارف... اول مره اشوفك كده

دياب... مش عارف بجد كل ما اكون قريب منها بحس احاسيس غريبه...

وانت شايف ان ده ينفع.

دياب ...وايه يمنع.

انت ناسي انها قاتله ومحكوم عليها بالاعدام 

دياب... بس عندي احساس انها بريئه

ومن امته وانت بتمشي اصلا ورا احساسك.

دياب....عارف انك هتستغربني بس حقيقي حاسس ان في حاجه...

ايه عايز تقنعني انك حبتها مثلا بس لو هتقول كده مش هصدقك... انت لحقت.

دياب...انت عندك حق اكيد محبتهاش ولو قولت كده من حقك متصدقش... بس كمان انا لما بكون جمبها بكون مرتاح وبحس اني مش علي بعضي... خطفتني.

خطفتك مره واحده وايه كمان

دياب....مش عارف بس عايز اكون معاها

انت شكلك اتجننت انت كده او كده حكايتك معاها هتخلص بعد المهمه وانت هترجع لحياتك وهب هترجع لحبل المشنقه اللي مستنيها..

دياب...بس هي بريئه انا واثق .

حتي لو ...بردو حبل المشنقه مستنيها 

انت ناسي انها قاتله ومعترفه بنفسها وكمان هي مصممه متتكلمش دي واحده مستسلمه لفكره الموت خلاص.

دياب...مش يمكن عشان مفيش حد في حياتها يخليها تتمسك بالدنيا...انا خاسس لو قربت منها وخلتها تثق فيا وتحبني هتغير رأيها وتتكلم.

لا ياشيخ... انت شكلك بتحلم تقرب منها وتثق فيك وتحبك مره واحده...وبعدين انت ناسي ان امها وصاحبتها اللي اقرب ليها منك مخلوهاش تغير رأيها هتغير رأيها عشانك.

دياب...وايه يمنع يمكن لما تلاقي حد جمبها ودخل قلبها تحاول تغير رأيها .

وانت ايه عرفك ان مكنش في حد في حياتها مش يمكن كانت بتحب...ولو فعلا كانت بتحب... بردو هي مغيرتش رأيها. ومرحبه بالموت..

دياب...مظنش في حد في حياتها...انا لازم اقف معاها واساعدها حاسس انها صعبانه عليا وقلبي واجعني عليها من غير سبب احساسي بيها انها مني..

اااه يعني انت واقف معاها شفقه...

دياب.... مش بالظبط. بس كمان يمكن في سبب مش عارف لو قولتهولك هتفهمني ولا لا...

قول ياسيدي وهحاول افهمك.

دياب.  لما بكون معاها بحس ان عنيها بتقول كلام كتير...وبحس ان قلبها بيصرخ من جوه وبيقولي ساعدني خليك جمبي متسبنيش.. حاسس انها محتجاني وانها شايله حاجه اكبر منها بكتير  ومحتاجه حد يشيلها معاها

لا ده انت بقيت شاعر شكلك وقعت ومحدش سمي عليك..... وحتي لو اللي بتقوله ده صح تفتكر انها هتخليك تشيل معاها اللي هي شيلاه

دياب...مش عارف بس انا هحاول...

ماشي...وهستناك تقولي قريب عملت ايه..

هز دياب دماغه شمال ويمين وساب السيجاره فالطفايه وقام خد ترنج ودخل ياخد شاور....

خرجت لمار... بتعب وهي بتتسند.  وحاسه انها مش قادره تقف علي رجلها والوجع بيزيد...

راحت اعدت علي طرف السرير ورفعت رجلها براحه...لقتها ورمت وازرقت..

لماار...اااه يارب هو انا ناقصه 

سرحت شعرها  ورفعته بتوكه لفوق كان شكلها يجنن

وعدي حوالي نص ساعه... لقت الباب بيخبط...

لمار....ايوه...

دياب... العشا جاهز... لو خلصتي يلا تعالي

لمار...حاضر جايه..

قامت لمار براحه وهي بتتنطتت مش قادره تدوس برجلها فالارض... فتحت الباب وخرجت براحه... لقيت دياب فاتح باب الاوضه وسايبه..

خبطت..عالباب...

دياب... كان واقف بيجهز العشا...ادخل..

لمار.. مشيت براحه لجوه الاوضه..

دياب شافها اتسمر في مكانه مش جمالها...😳😳

دياب.... ااا اساعدك.

لمار...شكرا...

دياب... اعدي ارتاحي... انا مرضتش اخرج الاكل بره الجو برد عليكي.

لمار...تمام شكرا تعبو حضرتك معايا

دياب...رجلك عامله ايه 

لمار... هو حضرتك معاك اي مسكن.

دياب... اه المكان هنا تقريبا مجهز بكل حاجه كريمات شاش قطن بيتادين مسكنات...كل حاجه الاسعافات الاوليه موجوده هنا..انا مجهزلك رباط الضغط والكريم...عشان اربطلك رجلك...ولما تاكلي هديكي مسكن...الوقت ارفعي رجلك.

لمااار...نعممم🙄

دياب... ايه عشان احطلك الكريم والرباط..

لمار...احمم.انا بعرف...

دياب... تمام اتفضلب واداها الكريم والرباط...

حطت لمار الكريم...ومكنتش قادره تدعكه من الوجع...

دياب... مسك رجلها براحه تحت زهول لمار من المواقف اللي اعده تحصل بينهم وسكتت

فضل دياب يمشي المريم علي مشط رجلها ويدعكه بطريقه معينه زي المساچ عشان عروق رجلها تفك... وبحركه سريعه ومن غير ما لمار تاخد بالها سابها مركزه في احراجها ومره واحده شد مشط رجلها لادام عشان العروق ترجع لطبيعتها..

صرخت لمار...

دياب...اسف بس الوقعه كانت جامده والعروق حصلها زي تشمج ولازم رجلك كانت تتسحب كده عشان مهما حطيتي في كريم مكنتش هتفك .شويه وهتحسي الوجع ابتدا يخف من غير مسكن..

لمار...بس دي بتوجعني اكتر.

دياب...معلش عشان لسه مرجعهالك اطبيعتها الوقت تبقي احسن...ولفلها رباط براحه علي رجلها...

دياب... كده خلاص يلا عشان تاكلي بقي...

لمار... طيب و...سكتت لمار كانت هتسأله هياكل ولا لا لاكن افتكرت الكلام اللي قاله عالفطار. محبتش انا يضايقها تاني بكلامه ففضلت السكوت.

دياب...طيب وايه؟؟؟

لمار...مفيش..قربت لمار من الاكل كانت حاسه بجوع فظيع بعد اليوم الشاق ده..

لاكن اتفجأت بدياب اللي اعد معاها وابتدا ياكل وهو مش باصصلها وكان حاسس باللي بيدور في دماغها..

خدت لمار نفس ومعلقتش وكلت هي وهو في صمت.....

بعد مده بسيطه خلصو اكل...قام دياب يشيل الاكل

لمار...مسكت الاطباق عشان تساعده..مسك دياب ايدها...انتي بتعملي ايه.

لمار بتوتر...هساعد حضرتك.

دياب...لا خليكي مرتاحه عشان رجلك انا هشيل كل حاجه وهرجعلك عشان نبتدي مع بعض حاجه جديده..كمل دياب تحت نظرات لمار ليه.  شيفاه بيرجع كل حاجه مكانها وحريص انه يرتب وينضف..

لمحها دياب...وبصلها مالك بصالي كده ليه.

لمار...هااا لا مفيش بس يعني.

دياب...في ايه.

لمار...اصلي اول مره اشوف راجل يعني منظم وكده.

دياب...اااه انا بحب النظام يمكن شغلي السبب ويمكن عشان جه عليا وقت كنت باعد كتير لوحدي وانا مبعرفش اعد في مكان مش نضيف ومش منظم..

لمار....ابتسمتله وسكتت..

دياب...ايه والدك مكنش منظم.

اختفت الابتسامه من ملامح لمار بعد ذكره لوالدها.. وحس دياب بتغيرها المفاجئ

لمار....لاكن لمار حبت متلفتش نظره وكملت ...عادي يعني ولا منظم ولا مش منظم...

دياب...اه نص نص يعني

لمار...يعني.

دياب...طيب ووالدتك.

لمار...ابتسمت. بحزن...ماما كانت منظمه جدا وكانت ديما تتخانق معايا لو لقت حاجه مش في مكانها...يمكن انا كنت مش منظمه و فوضاويه

بس بعد تعب ماما بقيت انا اللي بعمل كل حاجه... وابتديت اعمل كل حاجه كانت بتعملها وحسيت وقتها انها كان عندها حق وان النظام احلي بكتير وكملت بابتسامه حزينه وشرود...كانت شايله عني حجات كتير..اوي

دياب...ربنا يخليهالك...

لمار...ابتسمت بسخريه... يخليهالي!!

دياب...حب يغير الموضوع تحبي تشربي حاجه..

لمار....لا شكرا..

دياب... طيب يلا نبتدي...

فتح دياب اللاب توب... بصي احنا هنأجل اللغه دي لحد بكره عشان انتي شكلك تعبانه ومش هتقدري تستوعبي بس انهرده هعرفك حجات كتير عن مايا.  والناس اللي بتتعامل معاهم..وكل حاجه شخصيه عنها....

لمار...حاضر.

دياب... بصي ياستي جاب صورت مايا وابتدي يوريها صور ليها عشان تشوف طريقه لبسها وشكلها...فديوهات ليها وهي بتمشي عشان يوريها طريقت مشيتها...طريقت كلامها ضحكتها طريقت اكلها...

وفضل يشرح حجات كتير اوي ويعرفها بصحابها المقربين واساميهم وهي مركزه معاه.

دياب... تقريبا انتي كده عرفتي جزء كبير عن حياه مايا في حاجه صعبه..

لمار...مفيش حاجه صعبه بس في حجات ميتهيأليش هعرف اعملها.

دياب...زي ايه..

لمار...يعني اول حاجه... اني امشي بكعب عالي..

دياب...وده في ايه صعب تقريبا كل البنات بتلبس هيلز يعني مش قضيه..

لمار...بس انا عمري ما لبسته والمره الوحيده اللي حاولت البسه  كان بتاع ماما وكنت بحاول اقلدها والبسه وده كان من خمس سنين تقريبا..كنت في اعدادي.

دياب... غريبه

لمار...غريبه اني مبلبسش كعب.

دياب...يعني اصل البنات اعرف انهم بيحبو الحجات دي اوي.

لمار ..انا محبتش لبسه خالص متعب وانا خدت عالكوتشي والحجات السبور السريعه.

دياب...اهاااا راجل يعني.

حست لمار...بالاهانه...هو عشان اكون بنت لازم البس هيلز..

دياب...بابتسامه شماته... والله ده اللي اعرفه وإلا هتفرقي عني ايه...

مش شايفه اللي ادامك دي وشاور علي صورت مايا...ست بجد 

حست لمار... انها عايزه تكسر اللاب توب.

لمار...وشايفه كمان اللبس اللي هي مش لبساه... بس عموما مش هستغرب ماانت راجل ودي اهم حاجه بتلفت نظركم..

دياب...كمل بضحك وهو بيستفزها... طبيعي امال هيلفت نظري ترنج رياضي وكوتشي فلات ولبس كاچوال ..اكيد الست ليها طريقه مختلفه عن الراجل وإلا بقي ارتبط بواحد صاحبي....

لمار...يعني انت المنظر ده يعجبك وتوافق عليه.

دياب...مالها ماهي قمر اهي بعيدا يعني عن انها جاسوسه مكنتش سبتها ..اصلها ست بجد...مش دكر..

لمار...دكر......وكملت بغضب.  هو لسه في حاجه تانيه ولا اروح انام.

دياب...المفروض يعني انك كنتي تقومي تجربي تقلديها وتبقي بنت بجد بس مش هينفع عشان رجلك ..

لمار..تقصد ايه.انا هلبس زيها..

دياب...والله ده المفروض عشان انتي المفروض هتطلعي من هنا نايا مش لمار زي ما سياده اللواء قال...

لمار....بس  بس..

دياب... مفيش بس انتي هتعملي كل حاجه كانت بتعملها..

لمار... بس انت بتقول انها بتشرب خمره يعني انا المفروض اعمل كده😳

دياب...المفروض...

لمار...استحاله لايمكن... وبعدين دي حاضنه ولاد. ووو لا استحاله اعمل كده

دياب... تجاهل كلامها عشان هو كمان الفكره ضايقته...

فضل دياب... يشرح حجات كتير ويوريها حجات كتير...وبص عليها عشان يسألها فاهمه ولا لا...لقي لمار في سابع نومه....

دياب...بصلها وهي سانده راسها للكنبه..زي الاطفال.

لمااار....لمااار

لمار....وهي مغمضه عنيها .اممم

قفل دياب اللاب توب....وقام وقف...وشالها براحه...ومشي بيها علي اوضتها وهي مش دريانه من كتر التعب...

راح حطها عالسرير براحه.. قلعها الكوتشي وغطاها كويس...وراح قفل الشباك....

ووقف يبص عليها شويه....

وبعدها قفل الباب وراح علي الاوضه بتاعته... فضل اعد يفكر فيها شويه... واخيرا هو كمان نام بتعب...

........

اما  عند انس.... كان متصعب ومش طبيعي علي غير عادته ومن وقت ما وصل كارمن وهو اعد في مكتبه عشان كان عنده نبطشيه بليل وسهران وكل تفكيره كان في كارمن كان عايز يطمن عليها بس عارف انها اكيد نامت...فضل يمسك الموبايل ويسيبه كءا مره واخيرا قرر انه يسيبها ويكلمها الصبح...عشان ميعملهاش مشكله...

...........

في صباح يوم جديد... صحي دياب وحضر الفطار وراح خبط علي لمار...مكنتش بترد....

قلق...خبط كذا مره وفالاخر فتح...كانت نايمه كأنها منامتش بقالها سنين..

دياب...راح عندها هزها...براحه...لمار لمار. لماااار..

قامت لمار مفزوعه واول ما شافته بعدتوفي اخر السرير..

دياب..في ايه اهدي اهدي انا بخبط بقالي كتير وقلقت لما مردتيش عشان كده دخلت...اسف.

لمار...وهي بتاخد نفسها.  مفيش حاجه انا بس كنت تعبانه ومش عارفه نمت ازاي كل ده..

دياب...تمام يلا قومي اغسلي وشك وتعالي عشان تفطري.. ونبتدي

لمار...حاضر...

........

اما عند كارمن فا كانت صاحيه من اكتر من ساعه ومن ساعت ما صحيت وهي اعده عالسرير ضامه رجلها وحضناها بايدها ودموعها مش بتقف...

مني...ادعيلها يا كارمن...هي محتاجه الدعا..

سعيد...وهو بياكل بطريقه بشعه...

انتي هتفضلي عملالنا المندبه دي يابت انتي.  ما خلاص ما راحت زي اللي راحو جتها الهم هي وابوها...

بصتله كارمن بقرف من وسط دموعها.

سعيد...شوف بنت الكلب بتبصلي ازاي...

رن تليفون كارمن....فاللحظه دي...

مسكته اختها ريتال...

ريتال...كارمن مكتوب... انس باشا...

كارمن😳😳😳

سعيد... انتي بتملمي الجدع ده ده انتي نهار ابوكي اسود...ملاقتيش غير الظابط..اللي عايز يوديني في داهيه وحاططني في دماغه .ردي...عليه وتقوليله ميتصلش تاني وكلميه بطريقه وحشه عشان ميتصلش تاني..خلاص القضيه خلصت وإلا هقتلك فيها ردي.....

كارمن...بخوف...حاضر...

انس...الووووو

............

اميره اسامه



#البارت_التاسع..

........

اما عند كارمن فا كانت صاحيه من اكتر من ساعه ومن ساعت ما صحيت وهي اعده عالسرير ضامه رجلها وحضناها بايدها ودموعها مش بتقف...

مني...ادعيلها يا كارمن...هي محتاجه الدعا.

سعيد...وهو بياكل بطريقه بشعه...

انتي هتفضلي عملالنا المندبه دي يابت انتي.  ما خلاص ما راحت زي اللي راحو جتها الهم هي وابوها...

بصتله كارمن بقرف من وسط دموعها.

سعيد...شوف بنت الكلب بتبصلي ازاي...

رن تليفون كارمن....فاللحظه دي...

مسكته اختها ريتال...

ريتال...كارمن مكتوب... انس باشا...

كارمن😳😳😳

سعيد... انتي بتكلمي الجدع ده ده انتي نهار ابوكي اسود...ملاقتيش غير الظابط..اللي عايز يوديني في داهيه وحاططني في دماغه .ردي...عليه وتقوليله ميتصلش تاني وكلميه بطريقه وحشه عشان ميتصلش تاني..خلاص القضيه خلصت وإلا هقتلك فيها ردي.....

كارمن...بخوف...حاضر...

انس...الووووو

كارمن ...ا ا الوو

انس...ازيك يا كارمن...

كارمن...اه اهلا..

استغرب انس من طريقتها بس قال يمكن عشان اللي حصل.

انس...عامله ايه الوقت.

كارمن...بأقتضاب...بخير.

انس...خدتي العلاج.

كارمن...ايوه.

انس..حس انس بالاحراج وانها بترد علي اد الكلام طيب كويس يا كارمن انا بكلمك عشان اطمن عليكي واضح انك مش عارفه تتكلمي هبقي اطمن عليكي وقت تاني..

كارمن...لا..اااقصد مفيش داعي يا حضرت الظابط... انا كويسه. وخلاص ملوش لزوم حضرتك تتصل بيا تاني اللي كنت بتتصل بيا عشانها راحت والقضيه اتقفلت ياريت متتصلش بيا تاني...

انس...اتصدم من طريقتها وكرامته وجعته رغم انه حس ان في حاجه غريبه...

انس...انا اسف لو ازعجتك انا بس حبيت اطمن عليكي عشان الحاله اللي كنتي فيها..وعشان متحسيش انك لوحدك عموما انا مش هتصل تاني. بس انا لسه عند كلامي اي وقت تحتاجيني هتلاقيني... رقمي معاكي...

كارمن....بحزن بتحاول متبينهوش... شكرا .

انس....سلام.

كارمن .سلام.

قفلت كارمن ودموعها نزلت بوجع...

سعيد...انتي بتعيطي ليه يابت انتي في بينك وبين الظابط ده حاجه...

كارمن...انت مضايق عشان لسه في حد فقلبه رحمه...

سعيد...رحمه مين انتي يابت مفكره نفسك مين انتي عنده ولا تسوي...ده تلاقيه لقاكي فرصه ولقطه بالنسباله يسلي نفسه بيها شويه وبعد كده يرميها

هو اللي زي الظابط..ده يبص لواحده زيك..ولا حتي يستنضفها...

كارمن...وهي دموعها نازله عندك حق اللي زيه ميبصش للي زيي ولا يستتنضفها...عارف ليه؟؟؟

عشان...اللي زيه يوم ما يناسب ويحط ايده في ايد اب لازم الاب ده يكون يشرف وانت متشرفش...انا بكرهك..

سعيد...بغضب. انتي بتكلميني انا كده يابنت الكلب مستعريه مني وقام سعيد زي الوحش بالحزام عليها عشان يضربها

فضلت والدتها نايمه فوقيها عشان تاخد بدالها الضرب شدها من فوقيها وفضل يضرب بالحزام علي جسم كارمن....بغل.

تحت صريخ كارمن ووالدتها واخواتها اللي واقفين مرعوبين...وبيحاولو مع والدتهم يبعدو ابوها عنها..

فضل سعيد يضرب فيها وهو تحت تأثير المخدرات لحد ما جسمها جاب دم..من كل حته...

واخيرا سابها لما حس انه تعب من ضربه فيها...

سعيد...كل يوم من ده يابنت الكلب لحد ما تتربي من هنا ورايح البت دي متخرجش من البيت تتحبس زي الكلبه. 

مفيش تعليم خلاص... وانا كلمت الراجل اللي كان متقدملها من اسبوعين... وهو نزل مصر وبعد بكره هيجي يكتب عليها...ويخلص ورقها وتغور معاه..

كارمن...بصريخ...علي جثتي 

سعيد....يبقي هتموتي في ايدي 

كارمن...موتني بس بردو مش هتجوز انا بكرهك بكرهك...

سعيد...الغضب عماه تاني... ومسك الحزام وفضل يضرب فيها بكل قوته لحد ما خلاص كان هيغم عليها...

بعد عنها سعيد وخو بينهج...

ووجه كلامه لمراته... البت دي تتحبس ومن هنا لحد ما الراجل يجي وياخدها ملمحهاش بره البيت تتساب زي الكلبه كده ..

مني...حاضر حاضر بس سيبها هتموت في ايدك 

سعيد...انا هدخل انام شويه طيرت الحجرين من دماغي بنت الكلب ..اصحي الاقي الاكل خلصان...عشان اكل واخرج...جتكم الهم كلكم..اوعي من وشي...وزقها بعيد..

راحت مني علي كارمن هي واخواتها...وفضلت وخداهم في حضنها وتعيط..

مني...كارمن قومي يابنتي قولتلك مترديش عليه ده ظالم ميعرفش ربنا...

مني...اعدو جمبها ياولاد انا هعمل الاكل ورجعالك تاني ياحبيبتي عشان يصحي ياكل ويخرج ويبعد عننا...

راحت مني تعمل الاكل بسرعه عشان ميصحاش يطين عيشتهم..

فضلو اخواتها اعدين جمبهم...وهما بيعيطو علي منظرها...

حاولت كارمن تقوم بتعب والم...اعدت عالسرير واخواتها جمها ماسكين ايدها

كارمن...لاخواتها متخافوش...اوعو تعيطو..انا كويسه..

ريتال...كارمن انتي هتتجوزي..

كارمن...بدموع مستحيل...

چنا...طيب اهربي ياكارمن..

كارمن...اروح فين بس اللي كنت بهرب عليها راحت خلاص

ريتال روحي اي مكان بس امشي انا سمعت بابا وهو بيتكلم فالتليفون امبارح وبيتفق مع الراجل عشان يجي ياخدك وتسافري وكمان قاله انه هيشوفو انهرده...عشان ياخد منه فلوس بس معرفتش اقولك عشان انتي جيتي نمتي وكنتي تعبانه ...

چنا امشي يا كارمن بابا المراد هيجوزك بجد ومحدش هينقذك ..

كارمن...واسيبكم لمين.

چنا...ملكيش دعوه بينا بس كلمينا فالتليفون ...

كارمن...مش هقدر اسيبكم يا چنا بابا مش هيسكت وهيعذبكم معاهوعشان حاولتو تهربوني...

چنا... ما انتي لو اعدتي بردو هتسبينا وهيجوزك وتسافري 

كارمن.... عندك حق بس اروح فين احنا ملناش حد

ريتال...مش عارفه بس امشي وخلاص واكيد ربنا هيساعدك...

كارمن خدتهم في حضنها جامد وفضلت تعيط وهما يعيطو معاها....

چنا...احنا هنساعدك تهربي..

كارمن...خلاص يا چنا مبقاش ينفع هروب بابا المرادي هيكون مخلي باله اوي واكيد اليومين دول هيفضل قريب من البيت عشان يضمن اني مهربش..

ريتال...طيب انا عندي فكره...

كارمن بصتلها..فكره ايه..

ريتال... انتي تضحكي علي بابا وتقوليلو انك خلاص موافقه عالعريس عشان يطمن ويقدر يخرج وانتي تعرفي تهربي...

كارمن...مش هيصدقني.

چنا.. ريتال عندها حق وهيصدقك وانتي لا م تقنعيه يطريقه كويسه ووقتها لما يخرج احنا هنهربك....

كارمن...دموعها نازله وهي باصه لاخواتها ومستغربه الطريقه اللي بيتكلمو بيها...وكأنهم كبار..مش اطفال...ربنا يسامحه. كبركم قبل الاوان وكبرنا كلنا معاه...بس انا خايفه عليكم.

ريتال...متخافيش ياكارمن ..

كارمن....يارب....

............

بعد ما انس قفل معاها... كان ملامح الصدمه باينه عليه...مستغرب طريقه كلامها جدا كان عنده احساس كبير ان في حاجه جبرتها تقول كده بس طريقه كلامها الثابته والعاديه كانت بتكدب احساسه...كان انس حاسس بخنقه غريبه ومكنش عارف هو ليه مضايق اصلا وحب يقنع نفسه انه كان واقف معاها عشان ظروفها وحاسس انها محتاجه دعم ومساعده خصوصا من ابوها الظالم...لاكن الشعور اللي كان جواه من خنقه وضيقه كان عكس كده...كان حاسس بالغربه وكان محتاج دياب فالوقت ده حتي لو مكنش هيقوله حاجه بس كان وجوده معاه لوحده هيفرق

دور انس عربيته بعد ما خلص شغله وطلع علي الڤيلا...

وبعد وقت بسبط...وصل انس الڤيلا ودخل...

صباح الخير يا امي

 رحمه.... صباح الفل يا حضرت الظابط..

مفيش صباح الخير يا ياسو😒

انس بابتسامه...صباح الفل يا ياسو.

رحمه...مالك يا انس انت كويس...

انس...انا بخير يا امي مفيش حاجه...محتاج انام بس..حاسس اني مرهق شويه.

رحمه...طيب استني حضرتك حاجه بسيطه تاكلها لحد معاد الغدا 

انس...لا يا امي مليش نفس انا بس محتاج انام ومحدش يصحيني عالغدا لما اصحي هبقي اكل اي حاجه.

ياسمين...ايه ده مش هتتغدا معانا

انس...معلش ياحبيبتي انا فعلا مرهق جدا ومحتاج انام وبكره اجازه فا عايز انام شويه..

ياسمين...انت متأكد انك كويس .

انس...الحمد لله يلا هطلع انام بقي.

رحمه...ماشي ياحبيبي.

.....

ياسمين...هو ماله انس.. يا ماما..

رحمه...مش عارفه يا حبيبتي...بس تقريبا كده مضايق عشان دياب.

ياسمين..ماله دياب.

رحمه...يعني عشان مسافر انتي عارفه انس ودياب مش بيفترقو ابدا ومرات قليله جدا لما بيفترقو عشان كده انس بيحس بغربه...

ياسمين...يمكن بس انا حساه في حاجه تانيه..

رحمه...يمكن في حاجه حصلت فالشغل..سيبيه علي راحته متضايقيهوش..

ياسمين...طيب يلا بقي نشوف الغدا قبل نا ريناد تيجي...

رحمه...عارفه لو مجتش بعد كل الاكل اللي عملاهولها ده بعد الغدا هقطعك وهقطعها..

ياسمين...بضحك...لا متخافيش جايه..

رحمه...طيب يلا ادامي...

.........

اما..عند...ناريمان...فالمستشفي..

كانت اعده مفتحه عنيها وباصه فالشباك...واتفجأت...بفتحيه وسوسن جيرانها جايين يزوروها....

سوسن...اذيك...يا ست ناريمان عامله ايه..

فتحيه...

عامله ايه ياست ناريمان...

ولله عايزين نيجي نزورك من فتره يس انتي عارفه بقي الدنيا تلاهي والواحد مبيفضاش..

سوسن...اه والله كل يوم نتفق اننا نجيلك..بس تحصل حاجه تخلينا منجيش ونأجلها لتاني يوم...وبردو منعرفش نيجي انهرده بقي قولنا لازم نجيلك...

فتحيه...قلبي عندك ياحبيبتي شدي حيلك كده وقوميلنا بالسلامه...

سوسن...عيني عليكي الراجل وبنتها بردو صعبه..

ناريمان...😳😳

فتحيه...اسكتي ياسوسن هي في ايه ولا في ايه...مش كفايه ياختي اللي هي فيه رقدتها والراجل اللي راح هي كانت ناقصه اللي حصل لبنتها....

ناريمان...عنيها بقت رايحه جايه..بتحاول تخرج صوتها بتحاول تحرك جسمها لاكن كانت مش قادره حاسه انها مشلوله ومتكتفه في صوت جواها بيصرخ لاكن مكتوم..

سوسن...عندك حق يا فتحيه كفايه وجعها علي جوزها هيبقي جوزها وبنتها...

فاللحظه دي...الضغط بتاعها ابتدا يوطي وضربات قلبها تزيد من شدت انفعالها المكتوم.وكأن نفسها بيروح ابتدا الجهاز اللي متوصل بيها...يعمل صوت إنذار...

في ثواني جم اتنين من الممرضين ودكتور..

الدكتور...في ايه. ايه اللي حصل دي كانت كويسه.

فتحيه...معرفش ياباشا.. ده فجأه كده سمعنا الصوت ده

سوسن...اي يادكتور محصلش حاجه احنا يادوب لسه بنطمن عليها لقينها تعبت 

الدكتور....اخرجو بره ...

خرجت فتحيه وسوسن...من الاوضه ومن المستشفي كلها بسرعه...

عملها الدكتور اسعافات سريعه لحد ما نفسها انتظم وضغطها اتظبط.. واداها حقنه مهدئه...ونامت

الدكتور....محدش يزورها امنعو اي زيارات عنها الاتنين دول شكلهم مش مريح وغالبا قالولها كلام وصلها للمرحله دي.

الممرضه... هما اول مره يزوروها فعلا وغالبا محدش اصلا زار الست دي غير بنت صغيره بس واضح انها بتحبها لان ولا مره حصلها كده لما جت زارتها..

الدكتور...عموما تمنعو مؤقتا اي زيارات واي حد يحب يزورها تعرفوني...

الممرضه...حاضر يادكتور

.................

اما عند دياب...ولمار...

دياب...كده احنا خلصنا اول حاجه في اللغه...وانتي كويسه جدا فالانجلش مكنتش فاكرك هتقدري تستوعبي ده بسرعه..

لما...انا بحب الانجلش جدا...الفرنساوي. درسته بس سنه واحده بس في ثانوي وكان مجرد ماده في سنه وبس..

دياب...تمام ان شاء الله هتلاقي الموضوع سهل...امسكي السيديهات دي...طول ما انتي اعده فاضيه تحطي السماعات دي في ودنك وتشغلبهم لازم تسمعي النطق كتير عشان تنطقي صح..حاضر...

دياب...الوقت يلا عشان نكمل تمرين...

رجلك عامله ايه انهرده..

لمار...احسن شويه ...بس لسه فيها وجع...مش هقدر اجري عليها..

دياب...لا متقلقيش مفيش جري انهرده..

لمار...امال تمرين ايه اللي هنعمله...

دياب...قومي شيلي السيديهات واربطي شعرك كويس وانزليلي تحت وانتي تعرفي...

لمار...بصتله بقلق...طيب...

نزل دياب...وساب لمار..قامت لمت السيديهات ودخلتهم اوضتها...وربطت شعرها...وراحت عالسلم...نزلت براحه..

واول مانزلت تنحت...مكانتش فاهمه في ايه بس واضح ان في حاجه مش مطمناها...قربت لمار منه.

لمار...وقفت ادامه ساكته وبتحاول تفهم في ايه

دياب...جاهزه..؟؟

لمار...لايه..

دياب...ايه هو انتي مبتشوفيش ولا ايه 

اضايقت لمار من اسلوبه الجاف..بس محبتش تعلق عليه.

لمار...لا شايفه بس مش فاهمه...

دياب...مش فاهمه ااااه..طيب بصي ياستي...المبني اللي ادامك ده دورين...

عن طريق الحبل ده هتتسلقيه في دقيقه.

لمار...حبل ايه.. هو حضرتك عايزني امسك الحبل واطلع بيه...

دياب...اااايوه الحمد لله ابتدينا نفهم..

لمار...طيب ما اطلع من عالسلم..

دياب...لا والله علي اساس ان السلم ده حاجه صعبه...

لمار...بس انا مش هعرف اعمل كده...

دياب...تمام يبقي نجيب روك هو يتصرف فالمشكله دي .

لمار...مسكت ايده.  لا لا بلاش هحاول.

بصلها دياب وبص لايده وهي مسكاها عشان يوترها

انتبهت...لمار وسحبت ايدها بسرعه حطتها ورا ضهرها

دياب...تمام... تعالي معايا...

راح بيها دياب ادام الحبل... ومسك حبل تاني وقرب منها اوي..

لمار...بصتله ورجعت بطريقه عفويه لورا 

دياب...قربي هنا عشان اربطلك حزام الامان..

لمار...بارتباك..حاضر..

قرب منها دياب..وفضل يربط الحبل حوالين وسطها...وهي محرجه....

دياب...كده تمام..هتمسكي الحبل من العقد اللي فيه...وتعمليها في دقيقه. ولو اقل هيكون افضل..

لمار...اقل..؟؟

دياب...اه اقل مالك مستغربه ليه...دول دورين .

لمار...هو ليه حضرتك محسسني اني طول النهار كنت بطلع علي العماير والبيوت...

دياب ..اخلصي..

لمار..😒طيب..

مسكت..لمار الحبل من العقده وابتدت تطلع واحده واحده فالاول كانت خايفه جدا والحبل رايح جاي.بعد كده ركزت وفضلت تطلع لحد ما وصلت للنهايه...

دياب....انزلي..تاني..

ابتدت لمار تنزل لاكن الموضوع كان اصعب كان قلبها بيدق جامد ورغم انها مربوطه كويس لاكن كانت مرعوبه...

وصلت لاول دور.  ووقفت..

دياب...كمليييي.

لمار...مش قادره ايدي وجعتني..

دياب...بقولك كملي يلا..

لمار...حاضر حاضر...

ونزلت لمار. اخيرا ووصلت للارض..

دياب...مش بطال دقيقه و23 ثانيه...

لمار...ابتسمت بجد🙂

دياب...باحباط...مالك مبسوطه كده دول دورين امال لو طلعتي 10 هتعمليي  ايه يلا التمرين اللي بعده..

لمار...في سرها ياساتر😒

خدها دياب... وراح بيها ادام تمثال محطوط ادامها...

لمار...هنعمل ايه..

دياب...هعرفك ازاي تمسكي السلاح.. وازاي تنشني..

لمار...طيب..

دياب...امسكي السلاح...

مسك لمار المسدس...بطريقه عشوائيه..

دياب...المسدس مبيتمسكش كده...امسكيه صح..

لمار... امال انا مسكاه ازاي

دياب وقف ورا ضهرها ولف ايده عليها كأنه حاضنها  وحط ايده علي ايدها ومسك السلاح معاها..

فاللحظه دي لمار جسمها خشب..وفضلت باصه ادامها وهي مبرقه وجسمها متلج..

دياب حاسس بلغبطتها وتخشب جسمها ونفسها اللي بتاخده بسرعه...وكان مبسوط انه بيوترها.وكأن عجبته التسليه ..

دياب...بصي بقي اولا كده..في كذا حاجه لازم تعرفيها قبل ما تمسكي السلاح...

اولا تقف وتفردي ضهرك..تاني حاجه...جسمك اللي متخشب ده تفكيه شويه متنشفيش نفسك..حاولي تسيبي نفسك

وتمسكي السلاح وتصوبيه بطول دراعك كده . وتركزي عالهدف اللي هتضربيه..وقبل ما تضربي تاخدي نفس طويل وتضربي...وداس دياب عالزناد.. جت في منتصف راس التمثال..

سابها دياب...وبصلها فهمتي حاجه.

فضلت لمار تهز دماغها بسرعه..

دياب...وريني بقي كده المرادي لوحدك...

لمار...حاضر...

دياب..متنسيش اللي قولته...تفردي ضهرك..تسيبي نفسك ومتخشبيش نفسك.. ترفعي السلاح وتمديه بطول دراعك تركزي عالهدف وتاخدي نفس طويل وتضربي..تمام.

لمار...تمام...

وقف دياب يراقبها

لمار...عملت اللي قاله بس مكنتش مركزه وكانت لسه تحت تأثير وقفته ومرتبكه ومحرجه..

وفجأه داست عالزناد...والطلقه جت فالهوا..

دياب...انتي مش مركزه ركزي كويس..

وقفت لمار تحاول تاني..

دياب...خلي تفكيرك فالهدف اللي ادامك طول ما تفكيرك مشتت عمرك ما هتجبيها صح...والطلقات هتخرج من سلاحك فالهوا...

حاولت تاني لمار وبرده طارت الطلقه فالهوا...

راح تاني دياب وراها ووقف زي ما كان واقف وراها..

رجفه سارت في جسدها. بمجرد ما لامس جسمها تاني..

دياب... افردي ضهرك...سيبي جسمك شويه...ارفعي ايدك...ركزي فالهدف خدي نفس طويل وداس عالزناد. واضربييي.

دياب...ايه صعبه.  تاني مره الهدف يجي ولا تكوني مبتعرفيش تضربي غير وحد واقف وراكي..😉

لمار...برقت عنيها من جرأته ومكنتش طيقاه ومش راضيه ترد وبتحاول تتلاشاه...

دياب...يلا جربي تاني..

وقفت لمار وابتدت تعمل كل اللي قال عليه...وفاللحظه دي دياب حب. يستفزها..عشان تجيبها

دياب...متصعبيش الموضوع علي نفسك خصوصا يعني انك متعوده علي مسكت السلاح ولا ايه...

بصتله لمار وهي مصوبه السلاح علي التمثال بغضب.

دياب...ايه مش مسكتي سلاح...وقتلتي تبقي متعوده..

بصت لمار تاني عالتمثال بغضب....وحست انها مش سامعه دياب خلاص وركزت وداست عالزان بغضب...واخيرا صابت الهدف..

بصتله لمار...وحطت ادامه المسدس...

لمار....انا موجوده معاك هنا عشان مهمه معينه ياريت حضرتك تحاول متستفزنيش اكتر من كده من يوم ما جيت وانت بتحاول تستفزني..وانا بسكت عشان مش حابه اني ادخل معاك في جدال ارجوك خليك في شغلك وانا اللي عليا اني انفذ كل حاجه  مطلوبه مني اكتر من كده مش هسمحلك.

دياب...بمشاكسه...ايه هتقتليني. شكل كده مسكت السكينه جت علي هواكي.

لمار....صدقني لو حاولت تضايقني ممكن اعملها خصوصا اني بحاول اتحكم في غضبي علي اد ما اقدر...واللي يقتل مره يقتل التانيه..

دياب...فضل يقرب منها...وهي واقفه ثابته رغم خوفها منه..

وقف دياب ادامها...وابتسم ابتسامه مستفزه وهو باصص في عنيها...كده انتي بتهدديني مثلا..

لمار...بعدت عينها عنه...انا انا مش بهددك انا بنفذ علي طول..

دياب...حلو اوي دور القطه اللي بتخربش ده...بس مش لايق عليكي شكلك ميديش كده خالص..

لمار...يبقي. حضرتك مش بتشوف كويس اللي ادامك دي قتلت قبل كده...يمكن مكنتش عايزه اعمل كده بس عملتها واللي يعملها مره يعملها تانيي...بحركه سريحه لفها دياب ليه وخلي ضهرها في صدره ومسك ايدها تناها ..

دياب...بيعجبني اوي اسلوب التهديد ده بس صدقيني مش لايق عليكي انا شايفك غير كده خالص...بس عشان نكون متفقين بعد كده لما تحبي تتكلمي معايا متنسيش نفسك..وصوتك يوطي عشان احنا هنا لوحدنا خافي مني بقي عشان انتي ربنا رزقك بواحد بيقلب في ثانيه وربنا يكفيكي شر قلبتي مفهوم.

لمار.......

دياب ...بصوت رعبها مفهووووووم.

هزت لمار راسها من خوفها..

سابها دياب....

يلا عالتمرين اللي بعده...

مشيت وراه لمار من غير ولا كلمه....

وأتأكد دياب من احساسه اكتر انها بريئه وان حقيقي القتل مش لايق عليها... وخوفها منه ومن صوته وتحوله عليها اكدله احساسه...

كمل معاها دياب التمارين...

مابين عقله وبين الزحف من تحت سلك شائك... وتسلق الحواجز القليه الارتفاع حتي السواقه علمها مبادئها وده لان لمار ذكيه جدا..وبتستوعب بسرعه ورغم انبهاره بيها وبسرعه استيعابها إلا انه مكنش بيبنلها ده...وديما هي حاسه بالاحباط....

جريت الساعات اكتر...

صحي...سعيد علي العشا...وخرج عالصاله

سعيد...انتي ياوليه....

مني...ايوه.

سعيد...الاكل خلص...

مني...اه خلص خلاص...

سعيد...طيب امشي يلا هاتي الاكل عشان خارج.

مني...حاضر..

اعد..سعيد..عالكنبه.  كانت كارمن اعده واخواتها اعدين جمب بعض..

بصلها سعيد...بسخريه... لسه عايشه انا قولت بعد العلقه اللي كلتيها دي هلاقيكي ميته...

كارمن...لسه ليا عمر.

سعيد....لسه ليكي عمر😏

كارمن....انا موافقه يابابا...

سعيد...موافقه علي ايه😳

كارمن...عالعريس 

سعيد...بفرحه انتي بتتكلمي جد ولا بتقولي كده عشان تثبتيني 

كارمن...لا متقلقش يابابا المرادي انا موافقه ..خلاص لمار مبقتش موجوده ومفيش جامعه...هرفض ليه عشان اعد وتفضل تضرب فيا لحد ما اموت...انا موافقه عالاقل الفلوس اللي هيدهالك تنفع اخواتي...وتقدر تصرف عليهم.

سعيد...بفرحه كبيره ايوه كده ربنا يكملك بعقلك...وكمل بتمثيل يعني انا يابت بضربك ليه مش عشان مصلحتك...العريس هيعيشك عيشه متحلميش بيها وهيبقي عندك خدم وهتبقي برنسيسه واحنا ينوبنا من الحب جانب..

كارمن كانت قرفانه منه بس بتحاول تداري..

سعيد...بس ايه اللي غير رأيك كده..

ريتال. انا وچنا يابابا فضلنا نقولها تتجوز وتسافر وتيجي تزورنا.

سعيد...جدعه يابت ياريتال بنت ابوكي بصحيح..

جابت مني الاكل وفضل سعيد ياكل بطريقه مقرفه...وقام لبس..وخرج لمني..

سعيد...بنتك وافقت عالعريس 

مني...ايه🥺🥺🥺

سعيددد...هو ايه اللي ايه بقولك وافقت جدعه حسبتها صح...اسمعي...الراجل جاي بعد بكره وهياخدها معاهوبعد كتب المتبا هيأعدو في فندق لحد ما يخلص ورقها ويسافر بيها...

بكره هبعتلكم البت صفاء الكوافيره تشوف كل حاجه بتتعمل للعروسه وتعملهالها وتقفي علي ايدها عشان متكروتهاش الراجل هيدفع...

لمار🥺🥺🥺😡

سعيد...عايزها عروسه بجد.

مني.بقله حيله...حاضر..

سعيد...يلا انا خارج...

خرج سعيد....واول ما خرج نزلت دموع كارمن اللي كانت حبساها ...

مني....انتي صحيح وافقتي...

ريتال...احنا قولناهلها تعمل كده عشان نهربها ياماما..

مني...انتي فعلا لازم تمشي بس هتروحي فين...

كارمن...مش عارفه مش عارفه ياماما..

چنا تروح اي مكان بس متأعدش هنا..واحنا هنطمن عليها بالتليفون.

كارمن...بس انا خايفه عاللي هيعمله معاكم.

مني...متشيليش هم ديتها علقه وشويه وهيهدا ويسكت..

كارمن...ربنا يستر طيب همشي امته..

مني...تمشي بكره هو بيقول هيبعت البت بكره...هقوله خليها علي بليل عشان يكون هو خرج وعشان يعني ناخد راحتنا... وتمشي انتي بسرعه لازم يكون بليل عشان الصبح محدش يلمحك..وعشان نضمن انه بره..

كارمن...ماشي..

مني...سامحيني يابنتي.

كارمن...علي ايه ياماما..

مني...علي اختياري اللي انتو الوقت بتدفعه تمنه كان لازم اختار صح اختار اب لولادي اللي هيجو ويتظلمو انا ظلمتكم اكتر ما ظلمت نفسي وبقيت ضعيفه وقليله الحيله...ومش قادره اعملكم حاجه...

كارمن...انا مش زعلانه منك...ومسمحاكي.....

مني...طيب قومي تعالي معايا...

كارمن علي فين..

مني...هطلعلك شنطه صغيره حطي فيهم كام غيار ليكي اكيد هتحتاجيهم.

قامت...معاها كارمن... وحطت كام غيار هي ومني بمساعدت اخواتها ..

مني...وهي دموعها نازله...امسكي المصحف ده يا كارمن..هلي معاكي ديما عشان يحميكي..وربنا يحفظك..

كارمن...حضنتها وهي دموعها نازله...ربنا يخليكي ليا...

مني...استني. في حاجه كمان...خدي دول..

كارمن.. ايه دول😳

مني...دول 400 جنيه... كنت كل شويه اخد حاجه من غير ما يعرف مش بسرق والله يابنتي بس كنت اقول عشان لو حصل لواحده فيكم حاجه يبقي في فلوس. بدل ما بيضيعها عالارف اللي بيشربه...وانتي الوقت هتحتاجيهم يعني كويس اني خدتهم اهم نفعو...

ضحكو البنات علي امهم...

كارمن...وهي مبتسمه وبتمسح دموعها...لا خليهم معاكي انتي ياماما عشان اخواتي وعشان يبقي معاكو حاجه.

مني...لا احنا فالاول والاخر في باب مقفول علينا...انتي هتبقي لوحدك...

كارمن...طيب نقسمهم بينا.

مني...صدقيني مش هحتاجهم ياكارمن وطول ماهما معاكي انا هبقي مطمنه..وهبقي احاول اخد منه حاجه من غير ما يحس...

المهم...تطمنيني عليكي ديما يا كارمن... عشان خاطري ...

كارمن...متقلقيش هكلمك وكل يوم بليل علي الساعه 11 هكلمك عشان اضمن انه يكون خرج ...وبس اقف علي رجلي هخدكم معايا وسيبوه خالص

مني...ربنا معاكي ياحبيبتي وانا اي وقت اعرف اكلمك مش هستني لما يخرج هكلمك علي طول

كارمن...المهم ميحسش بيكي عشان لو حس انكم هربتوني مش هيسكت صدقيني..

مني...متقلقيش ربنا هيقف معانا... يلا حطي المصحف والفلوس وخدي شاحن الموبايل عشان تليفونك ميفصلش..وخبي الشنطه دي خالص...

چنا...تعالي حطيها في شنطه المدرسه بتاعتي عشان ميشوفهاش..

كارمن...ماشي يلا...

راحت معاهم كارمن وهي حاسه ان في امل وعنيها جواها حماس للهروب من المعتقل اللي هي فيه...ومن جواها بتدعي ربنا يقف معاها وتقدر تقف علي رجلها عشان تاخد والدتها واخواتها..

اما مني...فاكامت بتدعيلها من قلبها ان ربنا يقف معاها ويعوضها عن التعب اللي شافته مع اب ظالم....

.............

اما عند انس. فا صحي... دخل خد شاور ولبس ونزل... كانت والدته حضرت العشا... اعد كل معاهم من غير ولا كلمه بعكس طريقته المرحه معاهم...

انس...هي ريناد مجتش..

ياسمين...بضحك اسكت انا مصدقت نسيت..

بصتلها والدتها بغضب مصطنع. اضحكي اضحكي.

انس...في ايه...

ياسين. والده....ادتها بمبه يا سيدي كالعاده..

انس..ابتسم. وفي حد يمشي ورا ريناد وياسمين.

رحمه...انا قولت عقلو ..

ياسين...والله البنت دي بحبها لله فالله وبسببها رضيتي عننا وعملتي كل الاكل اللي يجنن ده...

رحمه...والله بقي كده امال مين اللي بيعملكم اكلكم ..عموما قطعت برزقك مفيش اكل تاني..

ياسين...لا خلاص سكت..

ابتسم انس علي عيلته الجميله اللي بيحبها...طيب انا هقوم بقي.

رحمه...طيب كمل اكلك...

انس...شبعت والله عشان كمان متأخرش عالشغل..

رحمه...طيب..

ياسين. خد بالك علي نفسك ..

انس...حاضر... يلا سلام.  يامقالب...وغمز لياسمين اللي كتمت ضحكها...ومشي...

ياسين...اني ماله..

رحمه...واضح انه مضايق عشان دياب بعيد عنه.

ياسين...ربنا يخليهم لبعض...

رحمه...يارب

.......................

اما عند دياب ولمار

حس دياب ان لمار خلاص مش قادره وتعبت وهي مبتتكلمش وبتتلاشاه خالص...بس كان كل شويه يلمحها ترفع رجلها وتنزلها بتعب...حس بالشفقه عليها من اللي عمله فيها...

اما لمار...كانت بتتمرن ومش عايزه تقوله انها تعبت عشان متتكلمش معاه وعشان متأكده انه اكيد هيرفض...

دياب...كفايه كده انهرده شكلك تعبتي...اطلعي يلا خدي شاور لحد ما احضر العشا..

لمار...حاضر...

طلعت لمار... خدت شاور ولبست حتي دياب.  دخل خد شاور... 

لمار...خرجت لمار من اوضتها تقف بره شويه ....لحد ما دياب يخرج...وفجأه🙄🙄🙄🙄🙄

🌹 اميره اسامه


#البارت_العاشر..

طلعت لمار... خدت شاور ولبست حتي دياب.  دخل خد شاور... 

لمار...خرجت من اوضتها تقف بره شويه ....لحد ما دياب يخرج...وفجأه🙄🙄🙄🙄🙄

النور...اتطفي...في المكان كله ومكنش باين اي حاجه ولا حتي نور القمر اللي كان مختفي بين الغيوم...وفجأه اتحول المكان كله والصحرا.  لظلام تام...يكاد يكون قبر....

لمار....اترعبت من الخوف....وابتدت تنادي علي دياب بصوت واطي ومهزوز دياب باشا...دياااب باشا...

فاللحظه دياب كان خرج من الحمام لابس بنطلون رياضي...وحاطط الفوطه علي كتفه وكان سايب التيشيرت بتاعه علي السرير........اول ما خرج...سمع صوت لمار...وباين علي صوتها انها خايفه..خرج من الاوضه...يشوفها

لمار...ماشيه بتحسس بأيدها فالهوا...

وابتدا خلاص الخوف يسيطر عليها..بتنادي بصوت واطي لاكن مسموع دياب باشا ارجوك رد عليا حضرتك فين...وفجأه اتصدمت لمار..في صدر ضخم عريض..وصرخت برعب.

دياب..ششششش متخافيش انا هنا..

مسكت..فيه لمار برعب..

لف دياب ايده عليها..وخدها في حضنه وهو صدره مكشوف وعليه نقط مايه  وكأنه مصدق  رغم انه بيحاول ديما يستفزها ويوترها...ويتعامل معاها بجفاف..إلا انه كان جواه عكس كده...

لمار...اما لمار فكانت من خوفها مش مركزه انه مش لابس تيشيرت فضلت ماسكه فيه وغطسانه في حضنه..ومرعوبه...كان مسيطر علي عقلها ان في حد دخل المكان وقطع الكهربا...

دياب....بصوت هامس.جمب ودنها اهدي متخافيش انا جمبك...

لمار....هو في حد دخل المكان.

دياب...بابتسامه علي تفكيرها..لا طبعا المكان ده متأمن بالكامل محدش يقدر يدخله ابدا ولو حد حاول في اجهزه انذار 

لمار...طيب ليه النور قطع..

دياب...مش عارف اكيد في حاجه في مفاتيح الكهربا...وخرجها دياب من حضنه...خليكي انتي هنا وانا هنزل اشوف في ايه .

بسرعه...مشكت لمار فيه تاني...لا ارجوك متسبنيش لوحدي...ارجوك يادياب باشا...

دياب...بابتسامه....طيب ممكن بلاش دياب باشا دي...احنا هنا مش في القسم وانتي هنا الوقت مش بصفتك متهمه انا وانتي هنا عشان مهمه محدده...يعني الوقت احنا هنا زي بعض موجودين عشان مهمه تخص مصر...مفهوم...يعني انا دياب وبس...تمام.

لمار....بس..

دياب...مفيش بس ولا انزل واسيبك.

لمار...لا لا...خلاص..

دياب...طيب تعالي انزلي معايا نشوف النور..

لمار...لا والنبي خلينا هنا انا خايفه انزل..

دياب...بقولك متقلقيش محدش يقدر يدخل المكان ده..

لمار...طيب خلينا شويه يمكن يرجع لوحده لو مرجعش ننزل نشوفه...

دياب...طيب تعالي ندخل ندور علي مكان الكشاف....

لمار...طيب 

مسكها دياب من ايديها...ومشي بيها براحه دخلو مع بعض الاوضه...

دياب...تعالي اعدي عالكنبه هنا.. عشان متتكعبليش في اي حاجه..

لمار..مش راضيه تسيب ايده لا والنبي خليني معاك...

دياب...بلاش خوف...انا معاكي فالاوضه.

لمار....لا خليني معاك.

دياب...بقله حيله...امري لله...وقف دياب جمب الدولاب وفضلت يحسس بأيده ويدور عالكشاف... وفضل يمشي بيها في كل الاوضه ويدور لاكن من غير فايده..

دياب...مش لاقيه... مفيش ادامنا غير لوحه المفاتيح نشوفها اكيد فيها حاجه فصلت...

لمار....طيب شويه وننزل انا خايفه بجد

دياب...طيب حتي عشان اعرف احضر العشا...

لمار...طيب انا ممكن اساعدك...

دياب...يعني لما تساعديني هيبقي في نور ما احنا هنقف فالضلمه بردو انتي مش شايفه الدنيا عامله ازاي ...

لمار...طيب انا جاتلي فكره...

دياب...ايه هي..

لمار...موبايلك اكيد في كشاف...

دياب...الموبايل صحيح...

راح بيها دياب... وفضل يدور عليه لقاه عالسرير...

دياب...اهو...استني لحظه فتح الكشاف  النور. نور...الاوضه شويه..

لمار...بفرحه...الاوضه نورت..

ابتسم دياب...غصب عنه..وبصلها

لمار...بتبصلي كده ليه..

دياب....اصلي مكنتش اعرف انك طفله..

لمار...طفله..

دياب...اممم طفله...بتخافي وبتترعبي وبتفرحي.زي الاطفال..

لمار....مش عايزني اخاف وسط الضلمه دي كلها..

دياب...وهيحصل ايه يعني هيطلعلك العفريت.

لمار...طيب والنبي بلاش السيره دي...عشان انا كنت ديما اسمع ان الصحرا في عفاريت.

دياب....لا بجد...ايه ده انا خوفت..

لمار...انت بتتريق عليا.. وفجأه لمار برقت 

دياب في ايه🤨

لمار...انت انت ازاي واقف كده وحطت ايدها علي عنيها..

دياب...بص علي نفسه ورفع حواجبه 🤨شال ايدها من علي عينها لقاها مغمضه عنيها..

دياب...افتحي عينك...

لمار...هزت راسها بلا

دياب...بقولك افتحي وإلا هقفل نور النوبايل واخرجك بره الاوضه وهنام.

بسرعه فتحت لمار عينها...

دياب....هو انتي لسه ملاحظه اني مش لابس طيب وبالنسبه لمسكتك فيا بره دي...مكنتيش حاسه..

حست...لنار بالاحراج...وبصت فالارض...انا انا فعلا مكنتش حاسه ولا مركزه انا كنت خايفه جدا...وبعدين اسفه انا خبطت فيك مكنتش شيفاك وبصراحه مصدقت لقيتك 

دياب...بابتسامه ماشي ياستي....وراح مسك التيشيرت ولبسه...عموما انا اسف بس يعني انا لما سمعت صوتك خرجت بسرعه وكنت خارج من الشاور ملحقتش البس..

لمار...بابتسامه مفيش حاجه

دياب..بابتسامه مبادله طيب يلا تعالي بقي عشان نحضر العشا....

راحت معاه لمار. ووقفت وهي ماسكه موبايله تنورله...وتساعده...خلص دياب بسرعه واعدو مع بعض كلو...وخلصو وشالو الاكل...

دياب...تعالي يلا بقي ننزل...نشوف لوحه المفاتيح دي فين...ومعانا الموبايل متخافيش..

لمار...طيب 

خرج دياب من الاوضه وهو ماسك الموبايل وماسك لمار في ايده...وهي كانت ماسكه ايده جامد وايدها مش باينه في ايده.....

نزل عالسلالم براحه...وصلو تحت في ساحه التدريب... حاول دياب يشوف لوحه المفاتيح في كل مكان تحت حتي الاوض اللي تحت مكانش لاقيها....وصلو جمب اوضه روك...واول ما حس بيهم... هوهو بصوت عالي وفأقل من ثانيه رجعت لمار في حضن دياب وهي بتصرخ...

مسكها دياب جامد. متخافيش ده روك

وبعدين انتي عجبك الموضوع ولا ايه..

لمار...انا...ومن غير ما تفكر فالكلام علي فكره  بقي انت قليل الادب..

دياب...نعمممم

لمار...اسفه اسفه انا مقصدش والله بس انا خوفت من صوته..

تعالي نطلع والنبي من هنا...

دياب...ماشي هعديهالك بس مكنتش اعرف انك جبانه كده..بتخافي من الضلمه ولا من الكلاب

لمار...انا بخاف من الضلمه...والكلاب

دياب...طيب تعالي نطلع ولما النهار يطلع ابقي اشوف لوحه الكهربا. عشان انا مش لاقيها 

لمار...طيب يلا.

طلع دياب هو ولمار مع بعض وبردو مش راضيه تسيب ايده

دياب...وقف ادام اوضت لمار يلا ادخلي نامي..كده مش باينلها اننا نكمل...

لمار....نعم.  انام ايه؟؟

دياب...ايه قولت حاجه غلط.

لمار...انام ازاي فالضلمه دي 

دياب...اصلا الموبايل خلاص هيفصل شحن ...والكشاف هيقفل يعني كده كده هنبقي اعدين في ضلمه....

لمار...مليش دعوه انت مش هتسبني لوحدي...

دياب....انا عايز انام مش قادر...خليني ادخل انام عشان الصبح اشوف حكايه النور دي ونعوض اللي مش هنعرف نكمله الوقت.

لمار...مليڜ دعوه بردو مش هتسبني..

دياب...بت انتي انا مليش فالدلع بلاش صداع يلا ادخلي نامي...انتي فكراني الداده بتاعتك 

لمار....لو سمحت خليك معايا🥺🥺

دياب.... تصبحي علي خير....

مشي دياب علي الاوضه بتاعته...وقفل وراه الباب...وقفت لمار لازقه فالباب بتاع الاوضه بتاعتها وماسكه جسمها بايدها...وابتدت الدموع تتجمع في عينها.....

ثواني وفتح دياب وخرج قرب منها.لقاها واقفه بتعيط زي الاطفال وبتمسح دموعها بضهر اديها زي الاطفال...

قرب منها دياب....اسف... متعيطيش هفضل معاكي..ورفع ايده يمسح دموعها..

ومدلها ايده...

دياب...تعالي معايا..

مسكت لما ايده بسرعه...ودخلت معاه علي الاوضه بتاعتها الاول خدو منها غطا وخرجو راحو للاوضه بتاعته..

دياب.... نامي انتي عالسرير وانا هنام عالكنبه..

لمار...لا انا هنام عالكنبه...بس خلي الموبايل عالتربيزه عشان يكون قريب مني..

دياب...ماشي ياستي...ادي الموبايل ..وامسكي...الغطا بتاعك الجو برد 

لمار....شكرا..

دياب....تصبحي علي خير....وراح دياب علي السرير...نام عالسرير بارهاق ومراقبها من بعيد...

كانت اعده تتحرك كتير وتعدل الغطا وتقف وتأعد...

دياب...بطلي حركه بقي مش عارف انام...

لمار...حاضر حاضر...

نامت لمار....عالكنبه ومن خوفها مكنتش عارف حتي تغمض..كل ده ودياب عينه عليها...

وفجأه اتقفل نور الكشاف....

لمار....ديااااب..😳😳😳وقامت وقفت من خوفها غشان تجري عليه..اتكعبلت في البطانيه بتاعتها...

ااااه..

دياب...خليكي مكانك عشان متتخبطيش في حاجه..

وقرب منها..دياب.  تعالي مسكتك..خو يوم اسود انا عارف...

لمار...انا مالي الكشاف اللي قفل..

دياب... المطلوب مني اعمل ايه...اكتر من اني مخليكي معايا فالاوضه بتاعتي وعادتآ ده عمره ما بيحصل انا استحاله انام مع حد في مكان واحد...

لمار... بصوت خايف...خليك معايا انا عندي فوبيا من الضلمه

..ارجوك استحمل انهرده بس...

دياب...طيب تعالي معايا..

لمار...اجي معاك فين.

دياب...عالسرير..

لمار...نعم انت عايزني اعد معاك عالسرير 

دياب...انا لا عايزك فالسرير ولا فالاوضه كلها انا مستحملك بس ومقدر خوفك وده اللي مسكتني..

لمار.....طيب السرير صغير خلينا عالكنبه...

دياب...اللهم طولك ياروح...يابنتي الكنبه دي هنام عليها ازاي...دي يادوب ناعد عليها وبالعافيه...

لمار...امت كمان عايزني انام جمبك..

مسكها دياب...من ايدها....لا تعالي كده بقي حقيقي انا الغلطان...وقرب من الباي ولسه هيفتح...

لمار....خلاص خلاص سكت...

دياب...اتفضلي ادامي.

مشيت معاه لمار لحد ما اعدو عالسرير..

دياب...وهو بيتعدل للنوم تصبحي علي خير... ونام واداها ضهره عشان تنام براحتها..

لمار....ايه ده انت هتسبني وتنام...

دياب....اتعدل ..انتي عايزه ايه ..

لمار...بعياط....خليك صاحي لحد ما انام انا الاول...انا خايفه اوي..

دياب...رفع وشه لفوق وهو بيخرج نفس طويل....حاضر هفضل صاحي....وقرب ايده من وشها يمسح دموعها ممكن بس تبطلي عياط....ويلا نامي...انا جمبك.... هاتي ايدك...

مسكت...لمار ايده...ونامت ....عالسرير وهي ضامه رجلها...وماسكه ايده جامد

سند دياب...راسه عالسرير.  وبعدها عدل نفسه ونام وهو حاضن ايدها بين ايده...لمار كانت هتموت من الاحراج...وبتأنب نفسها ازاي نايمه جمب راجل غريب....بس كانت مضطره والغريب انها كانت حاسه معاه بالامان...الحقيقي..

لمار....ممكن طلب..

دياب....هي الليله دي ليله تحقيق الامنيات وانا مش واخد بالي...

لمار...صدقني مش هطلب طلب تاني...

دياب...اتفضلي...يارب نخلص..

لمار....عايزه اسمع صوت كارمن...او حتي اعرف اي حاجه عنها...

دياب...نعممم.انتي بتهرجي طبعا..صح...احنا قولنا انك خلاص دورك في حياتهم انتهي. ..

لمار....يمكن يكون انتهي بس هما لسه معايا وانا عارفه ان انا كمان مع كارمن...ارجوك اعتبره اخر طلب ليا...انا مش هكلمها هسمع صوتها بس...صدقني كارمن محتجاني وانا عارفه انها تعبانه اوي..كارمن متعرفش تعيش من غيري. انا كل حاجه ليها.

دياب...والله ولما انتي عارفه لنها متقدرش تعيش من غيرك وانك كل حاجه ليها بعتيها ليه.

لمار...انا بعتها انا عمري ما بعت كارمن..

دياب...ولما تسبيها. وتبعدي وتقرري انك تبقي ذكري في حياتها كده مبعتيهاش لما توصلي نفسك لحبل المشنقه وانتي رافضه تقولي السبب كده مبعتيهاش...

سكتت...لمار شويه وهي دموعها نازله...

دياب....سكتي يعني...عشان كلامي صح مش كده..

لمار....لا مش صح...انا يمكن اكون فعلا قررت اني ابعد بس صدقني. غصب عني...

دياب...مفيش حاجه فالدنيا اسمها غصب عني ولا في حاجه تخليكي تستسلمي للموت وتوصلي رقبتك لحبل المشنقه إلا لو كنتي ضعيفه....

لمار....يمكن اكون ضعيفه...بس ضعيفه عشان لو اتكلمت هأذي اكتر حد قريب مني فالدنيا... عشان..في ناس بتبقي غاليه عندنا لدرجه انك ممكن تفديهم بروحك...

دياب...اظن لو انتي غاليه عند الناس اللي بتتكلمي عنهم دول زي ما هما غاليين عليكي...مكنوش سبوكي رميتي نفسك بالشكل ده..كانو نصحوكي واللي فيهم عنده حاجه يقدرو يدافعو بيها عنك مكانوش اتأخرو 

لمار...بدموع انت مش فاهم حاجه...

دياب...طيب فهميني...

لمار....صعب....صعب اوي صدقني..وارجوك اقفل الموضوع ده لو حابب تحققلي امنيتي اني اسمع صوت كارمن اوك مش حابب دي حاجه ترجعلك ومش هضايق...

تصبح علي خير...

دياب...وانتي من اهله بس قبل ما تنامي...عايز اقولك حاجه اوعي تكوني فاكره انك مش عايزه تتكلمي وبتداري حاجه وانك بتضحي عشان حد كده انتي في نظرهم مضحيه ولا تكوني فاكره ان ربنا مش هيحاسبك لا انتي مش راحه عالجنه يالمار...وهتتحاسبي عشان بترمي نفسك وروحك اللي هي مش ملكك لحبل المشنقه ومهما كانت اعذارك صدقيني ربنا مش هيغفرلك عشان روحك مش ملكك ولا انتي ربنا عشان تقرري ازاي تكون نهايتك....فكري في كلامي وصدقيني انا مش هفتح معاكي الموضوع ده تاني...انتي حره في قرارك.....تصبحي علي خير....اه وبكره لما الكهربا ترجع وابقي اشحن الموبايل هبقي اخليكي تكلمي صاحبتك....

نزلت دموع لمار وكانت بتحاول تكتم صوتها خالص...لاكن دياب كان حاسس بيها وعارف انها بتعيط...وعارف ان كلامه أثر فيها لاكن كان هيتجنن ايه اللي يخلي حد يستيلم لموته ايه السر اللي ممكن يمنعه من انه يقول الحقيقه...

فضل دياب...ماسك ايدها وشويه وحس ان نفسهي انتظم لاكن صوت شهقاتها كان عالي....

مد ايده دياب...مسح دموعها بطرف صوابعه براحه....ونام جمبها...وهو مشبك ايده في ايدها...

....................

اما عند كارمن...ابوها رجع بدري علي غير العاده...وكان معاه شنط كتير مليانه لبس...

سعيد...لكارمن .شوفتي يافقريه كنتي هتقطعي برزقك ازاي...شايفه الراجل جايبلك حجات اد ايه......شايفه يابت اللبس.. والجزم والمكيااچ دي حجات بنشوفها في الافلام وبس...

كارمن....بحزن بتحاول تداريه ومش قادره....مش عايزه حاجه..

سعيد...نعم انتي غيرتي رأيك ولا ايه.

كارمن...ولا غيرت رأيي ولا حاجه بس مكنش تعب نفسه انا مش عايزه حاجه من كل ده انا لو هتجوزه هتجوزه عشان امي واخواتي...وعشان تسبني في حالي...غير كده انا مش عايزه حاجه...

سعيد....مش بقولك فقريه من يومك...يابت دي حجات حلوه وبعدين انا كنت بعمل كده ليه من الاول مش عشان مصلحتك يا عبيطه....وكمل تقليب فالشنط...

سعيد....شوفي يابت جايبلك ايه....وطلع من شنطه هدوم داخليه ولا نچيري...

سعيد...شايفه يابت الراجل جايب ايه...وكمل بتريقه هو في نفس عشان الحاجات الحلوه دي...ده طلع مصيبه..

كارمن بصتله بقرف...

مني...ولما انت شايف ان ملهوش نفس موافق ليه.

سعيد...عشان فلوسه تغفرله ياوليه...بقولك ايه...ووطي جمبها...خديلك حاجه من الحجات الحلوه دي....واسبقيني عالاوضه...انا ناوي اكمل السهره هنا معاكي...

كارمن...حاسه انها مش طيقاه من اللي بتسمعه قرفانه منه وصعبان عليها امها...واخواتها..

مني...بصاله والدموع في عنيها....ولادك اعدين انت ايه اللي بتقوله ده...وبتدين انا مش قادره.

سعيد...عيالك صغيرين ونايمين......ولو عالكبيره اهي كلها بكره وتحصلنا يا جميل...يلا قومي ياوليه...

سعيد....لم اللبس فالشنط...واداه لكارمن...قومي يلا شيلي اللبس ده...انما اللي في ايدي...ده هنستلفه منك..وفضل يضحك بصوت عالي ومقرف...ومشي من ادام كارمن...

وثواني...واترزع باب الاوضه....

كارمن بمجرد ما سمعت صوت الباب...انفجرت من العياط...وفضلت باصه علي اخواتها ومش هاين عليها تمشي وتسبهم. وصعبان عليها والدتها اللي عايشه كأنها ميته مع راجل مقرف مبيعملش اي حاجه في حياته غير انه بيضرب ويعذب و بيشرب وبيمارس معاها الجنس. بالغصب...كانت بتشفق علي امها....ورغبتها فالهروب بقت اقوي عسان تقف علي رجلها وتقدر تخليهم يروحولها...ويعيشو بعيد عنه..

نامت كارمن...ودموعها علي خدها...ومفيش حاجه في بالها...غير لمار.

كارمن....كده يالمار...كده تسبيني فالكابوس المرعب ده....يارب🥺

..............

اما عند...انس... فا كان طول الوقت فالشغل عصبي..واي حد كان بيتقبض عليه كان بيبقي امه داعيه عليه...لو دخله...

طول الوقت مكنش بيفكر في حاجه غير كارمن...والطريقه اللي كلمته بيها..الصبح...ميت سؤال في دماغه وحابب يطمن عليها لاكن كرامتها وجعاه...وده كان مضايقه واللي كان مضايقه اكتر...انه ليه بيفكر فيها وليه مضايق بسببها...مع انه اقنع نفسه انه هو واقف جمبها عشان يساندها عشان فكرته بأخته عشان ملهاش حد عشان ابوها ظالم.... بس هو كان حاسس بان اللي وهم نفسه بيه ده غير اللي كان جواه ومضايقه....

.................

في صباح... يوم جديد ...

اتقلبت....لمار من نومها... وحاسه ان في حاجه تقيله عليها.....حاسه ان في جبل فوقها...لاكن مش قادره تحركه.فتحت عينها بتعب....😳😳😳😳😳🙊🙊اتفاجئت بدياب.. نايم وواخدهاوفي حضنه وايده فوقيها....ورايح في سابع نومه..افتكرت لمار اللي حصل بليل والنور اللي قطع وكلامهم مع بعض بليل..

حاولت كتير انها تخرج من تحت ايده من غير ما يصحي..لاكن كان صعب...جسمه تقيل واكبر منها ..

حس دياب...بفركها تحت ايده...اول ما لمار حست انه هيصحي..غمضت عينها بسرعه...وفتح دياب عينه...لقاها في حضنه..

دياب...😳😳اتصدم ايه اللي جابها هنا بس ثواني وافتكر ..وابتسم..

فضل باصص علي ملامحها....ومد ايده يبعد خصله شعرها عن وشها...وكان واثق انها صاحيه.....من نفسها السريع اللي كان بيخبط في ايده وهو ييرجع شعرها...من عنيها اللي راحه جايه...ومغمضاهم جامد...فاحب يوترها كالعاده....

وفضل يحسس علي شعرها...وهي عامله نفسها نايمه...

فضل يمشي صباعه بطريقه مثيره علي وشها ...لحد ما وصل لشفايفها...اقسم دياب انه حس ان قلبها هيخرج من جسمها....فا اشفق عليها...وبعد ايده..

عنها...وقام اعد...ادامها عالسرير وصحاها..

دياب....لمار...لماررر.

لمار...بتمثيل انها بتصحي...فتحت عينها..

دياب...صباح الخير.

لمار...بتحاول تبعد عينها باحراج عنه...صباح النور...

دياب....يلا قومي...روحي عالاوضه ظبطي نفسك...وانا هنزل اشوف مشكله النور دي...ولما نطلع نفطر ونبتدي اليوم تمام..

لمار...حاضر..

دياب...يلا...

قامت...لمار..وهي عايزه تجري من ادامه...خرجت من باب الاوضه بتاعته وجريت علي اوضتها...واول ما دخلت حطتها ايدها علي قلبها اللي كان بيدق بعنف.....وظهر علي وشها ابتسامه خفيفه...

اما دياب...فا من اول ما خرجت وهو مبتسم ومبسوط بلعبه معاها وحاسس ان كل يوم بيعدي بيتعلق بيها.....

نزل...دياب... فضل يدور علي لوحه المفاتيح..كتير لحد ما اخيرا لقاها...قرب دياب منها فتحها ولقي زرار نازل تحت...رفعه النور نور...

طلع دياب...كانت لمار خلصت ولبست الترنج عشان تتمرن.. وواقفه بره...

دياب...النور نور هنا كمان صح.

لمار...اه نور خلاص..

دياب...تمام انا هدخل اخد شاور واخرج احضر الفطار عشان نبتدي.

لمار...ممكن انا احضره..انا خلصت وبصراحه زهقانه..

دياب....تمام زي ما تحبي انا بحاول اريحك واخليكي توفري مجهودك للتمارين.

لمار...بس ده فطار مش مجهود يعني.

دياب...تمام تعالي معايا انا هدخل اخد شاور وانتي حضري الفطار لحد ما اخرج...

لمار....ممكن طلب 

دياب...وهو مبتسم. طلباتك كترت..

لمار...معلش استحملني بكره اخلص وامشي  وتخلص مني ..

دياب...ده علي اساس ان لسه مش في سفر واني هكون معاكي..

لمار...ياسيدي هتخلص مني اول ما العمليه تخلص المهم انك هيي عليك يوم وتخلص مني..

دياب...اتفضلب اطلبي.

لمار...ممكن تفطر معايا...

دياب.. انتي عامله كل ده عشان افطر معاكي...وبعدين انتي عرفتي اني مش بفطر.

لمار....لو سمحت صدقني مش بعرف اعمل حاجه لوحدي...وبعدين مجاتش من مره..

دياب...ماشي ياستي هفطر..

لمار...بابتسامه...لجد.

دياب...بجد..

لمار.. طيب يلا

.............

اما عند كارمن....صحيت هي واخواتها...ووالدتها حتي سعيد كان صاحي بنشاط غير العاده...وفرحان...

سعيد...بقول ايه البت صفاء هتيجي علي الساعه 4

مني...مش بدري ..انت هتخرج بدري كده

سعيد...بدري ايه لا مش بدري وبعدين انا مش خارج..انا هعد انتو ادخلو الاوضه واقفلو علي نفسكم....وبعدين اصل انا نسيت اقولكم امبارح.  الراجل هيجي يكتب عليها انهرده مش قادر يستني لبكره.

سعيد...كان شاكك في كارمن وموافقتها بسهوله كده فا حب يأمن نفسه...ومرضيش يقول ادامها...ان العريس هيجي انهرده عشان لو ناويه تعمل حاجه متعملهاش....

صدمه....شلت كارمن وامها واخواتها.وفضلو يبصو لبعض بارتباك...

مني...طب ليه الاستعجال وفرقت ايه انهرده من بكره...

سعيد...اديكي قولتي فرقت ايه انهرده من بكره.

كارمن...ايوه بس انا لسه مش جاهزه...بكره كان احسن...وبعدين انت مش شايف انت عامل ايه في جسمي....انا هقوله ايه عالمنظر ده..

سعيد...لت متقلقيش انتي مش هتقولي حاجه انا قولتله وخليته شاف بنفسه

.والراجل موافق.

كارمن...😳😳😳😳شاف تقصد ايه...

سعيد...ابدا صورتك وانتي نايمه ووريته عشان ميرجعش يزعل قاللي عادي المهم انها وافقت ومضايقش وقاللي ادام الضرب جاب نتيجه وخلاها وافقت فاهو مش زعلان. ولو عالزرقان والفتحات اللي في جسمك قاللي هيجبلك علاج ويخففك .

كارمن...قامت وقفت وهي مبرقه...بزهول مش قادره تستوعب اللي بيقوله...

انت ازاي كده انت ايه اللي بتقوله ده....انت ازاي اصلا تكشف جسمي وانا نايمه...ازاي تسمح لنفسك تشوفني...وازاي تسمح لنفسك تصورني لراجل غريب...

سعيد...ده هيبقي جوزك وبعدين انا ابوكي..

كارمن...بدموع انت لايمكن تكون اب...انت شيطان.  ومعندكش نخوه ومش راجل لما توافق ان بنتك تتكشف علي راجل لسه مبيربطهاش بيه حاجه...

سعيد....تاني يابنت الكلب...انا بقي المرادي هخليكي متنفعيش...

مسك حزامه تاني ومن غير رحمه بقي يضرب فيها في كل مكان في جسمها والصرب كان بيطول والدتها وبيطول اخواتها الصغيرين...

سعيد...انا هوريكي يابنت الكلب .. 

كارمن ..بصوت موجوع بكرهك بكرهك..

سعيد....البت شويه وهتيجي خليها تظبط منظرها وتخليها عروسه ده لو نفع اصلا....

ادخلي ولعيلي فحمتين يلا...وانا اعدلكم هنا فالصاله...وانتو هتدخلو عالاوضه...

سندتها امها واخواتها...

دخلوها الاوضه...

اعدت...كارمن عالسرير خلاص فاقده الامل...في كل حاجه ومستسلمه..لكل حاجه..وكأنها رضيت بالامر الواقع اللي اتفرض عليها....ومكنش في حد في بالها غير انس..اللي كلمته بطريقه وحشه..و لمار اللي راحت....

فلاش باك..........

...   .        

لمار...يابنتي في ايه قولي مالك بتعيطي ليه..

خالد....مالك يابنتي في ايه قولي

كارمن...بابا عايز يجوزني...راجل كبير اكبر منه هو راجل عربي معاه فلوس كتير ومتجوز 3 وعايزني اكون انا الرابعه ومش بس كده ده عايز يتجوزني ويسافر بيا. يعني ابعد عن امي واخواتي وابعد عنكم..واسيب الجامعه واضيع مستقبلي وكمان هياخد منه مبلغ كبير...يعني ابويا باعني ..

خالد...ده اكيد اتجنن المخدرات لحست دماغه...متخافيش يا كارمن...ميقدرش انا هقفله....

كارمن...هتعمل ايه بس يا عمو خالد.

خالد...دي جريمه انتي لسه متمتيش 18 سنه اصلا انتي يادوب مكمله ال 17 يعني يروح في داهيه...

كارمن...خليك معايا والنبي يا عمو خالد انا مليش حد...وماما مش قادره عليه..

خالد...متخافيش يابنتي انا معاكي...انتي عارفه ان غلاوتك من غلاوت لمار...

ناريمان....ابوكي ده ربنا يسامحه بجد المفروض ربنا رزقه بتلت نعم يحافظ عليهم ويكرمهم مش يرميهم فالنار 

لمار...متخافيش ياكوكي وامسحي دموعك دي بقي عشان معيطش انا كمان وبعدين انتي مش عارفه ان بابا يقدر يوقفه ولا ايه يابت...

كارمن...عارفه انال انا جتلكم ليه.

لمار...خلاص يبقي افردي وشك ده واضحكي...بلاش تعيطي لو بتحبيني انا مقدرش اشوفك زعلانه ابدا..

خالد...ربنا يخليكم لبعض...

ناريمان...بت ياكوكي...افردي وشك ده علي فكره انا عامله البسبوسه اللي بتحبيها.

كارمن ..وهي بتمسح دموعها بجد...هي فين..

لمار...طفسه باعت القضيه في ثانيه.

خالد...طبعا دي بسبوسه مش اي حاجه يعني..

وفضلو يضحكو بصوت عالي

بااااااااااااااااااك.....

صوت ضحكاتهم كان بيتردد في ودن كارمن وهي بتفتكر كأنه صدي صوت..ودموعها نازله بوجع...

...............اما عند انس...فا بعد ما خلص شغله روح عالڤيلا...وطلع نام وطلب ان محدش يصحيه وكان زي ماهو متغير محدش مان عايز يضغط عليه بس اتأكدو ان في حاجه لان دي مش شخصيه انس.....وطلع انس نام لحد معاد شغله.

......اما في شركه الدالي.

عاصم ....مالك يا عادل.

عادل...مالي..

عاصم...ديما سرحان وديما حزين في ايه قولي ياخويا ...انت عارف احنا مش بس اخوات احنا صحاب..

عادل...تعبان يا عاصم...حاسس اني شايل حمل جبال..علي كتفي...

عاصم...قولي طيب في ايه...اكيد عشان حنان....

عادل... انا بفكر اطلقها يا عاصم..

عاصم...انت بتقول ايه يا عادل.. انت ناسي ان في بينكم بنت ولسه صغيره ريهام لسه 17 سنه وانت شايف انها طايشه.. امها مش فضيالها وانت ديما فالشركه ولو مش فالشركه انت وهي مش قريبين من بعض كمان عايز تطلق امها وتفتكر البت هتختار تعيش مع مين ...اكيد امها  وساعتها امها هتضيعها اكتر لانها مش فضيالها..

عادل....بس انا. تعبت ياعاصم...اللي انا فيه ده مش عيشه...سهر وخروج دايم حتي ريهام بعيده عني بسببها...وشيفاني وحش...

حنان مبيهمهاش غير المظاهر والفلوس عايشه سن مش سنها...بقت مقرفه بجد...حاسس ديما ان في حاجه ديما بعداني عنها...كل ما اعد مع نفسي واقول ان المشاكل دي...بسيطه وممكن نخلصها بهدوء معوبعض واقولها عاللي بيضايقني واحاول اقرب منها هي وريهام...في حاجه تبعدني عنها...بنفر منها بشكل انت مش هتتخيله...حاسس ديما ان كل اللي انا فيه ده...بسببها هي.

عاصم..بص يا خويا انا هقولك كلمتين .يمكن حنان وحشه فيها عيوب كتير يمكن تكون انانيه مبتفكرش في اي حاجه غير الفلوس يمكن يكون فيها كل الصفات الوحشه...بس متحاولش انك تشيلها الوجع.. اللي انت فيه ده...واللي انت بنفسك حطيت نفسك فيه...

عادل...عارف مش بشيلها حاجه بس صدقني ده بيكون احساسي من ناحيتها...

عاصم...حاول ياعادل...تنسي ادي نفسك فرصه تصلح حياتك عشان بردو انت اللي بوظتها وانت اللي سبت كل حاجه لحنان .سبتها تغلط...وتخرج وتسهر تبقي انانيه متفكرش غير فالماده .فا متجيش الوقت وتزعل.. 

عادل....هحاول ياعاصم..

عاصم...ربنا يرح..بالك يا اخويا...

........   .......

اليوم كان بيجري بسرعه....مع لمار..

حاسه انها اتعودت عالتمارين واتأقلمت معاها...بقت تعملها باحتراف. .

رغم..انها لسه بقالها كام يوم...بس كانت سريعه الفهم والتنفيذ...

ابودا دياب يفهمها حجات عن مايا جديده ووقف دياب عند نقطه مهمه صعقته بس حب انه ميقولهاش للمار لحد ما يتكلم مع اللواء.ويشوف هيقولو ايه...

فضلو يكملو مع بعض تمارين...

........   ........

اما عند كارمن ..

كانت اعده ساكته..ودموعها نازله

مني ...هنعمل ايه...

چنا...ده اعد مش راضي يمشي...

ريتال...لازم نحاول يخليه يخرج...بس نخرجه ازاي.

كارمن....خلاص كل حاجه خلصت...مفيش حاجه هنقدر نعملها چنا مني يارب اقف معانا..

وفاللحظه دي وصلت صفاء...

واول ما دخل البنات فتحولها....زغرطت..

سعيد...بس يابت بلاش زغاريط..

صفاء...الله ياعم سعيد هي مش عروسه وهتتجوز.

سعيد...بلاش وش يابت انا مش قايل لحد مش ناقصين قر وحسد..

صفاء ..معاك حق الناس بقت وحشه...عشان كده بقي مش حاطط فرع نور ولا حاجه..

سعيد...ايوه يانبيهه عشان كده ..نكتب الكتاب وبعدين اللي يعرف يعرف...يلا ادخليلها الاوضه بلاش رغي بقي هطيري الحجر من دماغي...

صفاء...يوووه طيب داخله اهو.

فتحتلها مني الباب...ودخلت صفاء معاها عالاوضه....واول ما شافت كارمن...اتصدمت...

صفاء...يانهار اسود ومنيل...مالك يا كارمن...مالها يا ام كارمن..مين عمل فيها كده...

ريتال...بابا اللي عمل فيها كده...

صفاء...ليه..

مني...وطي صوتك يا صفاء...بدل مايدخل يطين عيشتنا...

ريتال....عشان عايزها تتجوز بالعافيه..

صفاء..لا هو انتي مش موافقه ياكارمن..

كارمن...مش هتفرق ياصفاء خلاص...

صفاء...لا طبعا هتفرق هيجبرك تتجوزي غصب عنك...

مني....ماهو جابرنا علي كل حاجه..

صفاء...انا جايه وفاكره انك موافقه وفرحانه...ده ابوكي قالي خلصيها .وهديكي اللي تطلبيه... انا استغربته..

مني...عشان قابض من العريس بعد ما بعها ليه..

صفاء.....طب والحل...

كارمن...مفيش حل شوفي شغلك ياصفاء...وخدي فلوسك..

صفاء...بقولك ايه احنا ممكن نكون مش صحاب. اوي...بس انا بحبك.انتي ولمار الله يرحمها...وانا يمكن ده اكل عيشي بس ملعون ابو اكل العيش اللي يخليني اجي علي بنت زيي...واللي مرضهوش علي نفسي مرضهوش علي غيري..انا مش هشتغل..وهخرج اقوله..

مني...وتفتكري مش هيجيب غيرك ويجوزها بردو...

صفاء...بتفكير...يبقي لازم كارمن تهرب. .

ريتال...صراحه احنا كنا عايزين نهربها...بس بابا قال انه مش خارج.

مني...ده كأنه حاسس اننا بنيمه...عشان نقدر نهربها...

صفاء...بتفكير..لازم يكون ليها حل...بصي اخرجو اتعاملو عادي بره وكأنكم سايبنها...معايا وانا ابتديت شغل...وشويه وهنادي عليكو واطلب منكم تجيبو بنج من الصيدليه.وهو يروح يجيبه...

مني...هيبعت حد من العيال..

صفاء...لو بعت حد...منهم تيجي تقول ان الصيدليه مرضيتش تبعلها وقالتها هاتي حد كبير...واهي تجربه ...

مني طيب ماشي..يلا يابنات تعالو 

خرجت...مني والبنات ..

سعيد....خرجتي ليه..

مني...صفاء هتبتدي شغل معاها.  وكارمن مكسوفه مننا...فا خرجنا عشان نبقي علي راحتنا..

سعيد...طيب..اعمليلي شاي...وولعيلي فحمه...

مني...حاضر..

......

صفاء...قومي يلا يا كارمن...حضري نفسك عشان اول ما يخرج تجري من هنا وبقولك ايه... انا هكلم الواد محمد اخويا يقفلك علي اول الشارع بالتوكتوك بتاعه يوصلك اي مكان عيزاه..

كارمن...انتي جدعه اوي ياصفاء...

صفاء.. احنا بنات زي بعض يا كارمن واللي مرضاهوش علي نفسي مرضاهوش عليكي..

كارمن...طيب والفلوس اللي كنتي هتاخديها منه..

صفاء...في داهيه الفلوس...ربنا بيرزق..

ومسكت صفاء موبايلها تكلم اخوها..

صفاء...الوووو.

محمد...ايوه ياصفاء.

صفاء....انت فين يامحمد.

محمد...انا كنت بوصل زبونه وراجع عالشارع.

صفاء...طيب بقولك ايه...عيزاك في خدمه..

محمد....عايزه ايه..

صفاء...عيزاك تقف علي اول الشارع متتحركش...وشويه وهبعتلك كارمن...بنت عم سعيد تاخدها وتبعد بيها بسرعه عن الشارع. وتوديها مكان ما هي عايزه..

محمد...ليه في ايه..

صفاء...هفهمك بعدين..

محمد...هو ايه اللي بعدين ماتقولي في ايه.

صفاء...يخربيت الفضول...ابوها عايز يجوزها غصب عنها وهي مش موافقه...وضاربها ومموتها ..

محمد...طب لو عرف ان انتي وراها

صفاء...ملكش فيه.. هتصرف هقوله دخلت الحمام وخرجت من ورانا هقوله اي حاجه بس انت وصلها وارجعلي بسرعه..واياك تقول انك شوفتها.

محمد...متخافيش ابعتيهالي وانا هوصلها مكان ماهي عايزه..

صفاء...ماشي يلا سلام..

........

صفاء...جاهزه...

كارمن ...بخوف جاهزه..

فتحت صفاء الباب...ياست مني ...ياست مني..

سعيد...فالمطبخ عايزه ايه..

مني...ايوه يا صفاء...

صقاء...والنبي عايزه حد يجبلي حاجه بسرعه من الصيدليه...

مني...عايزه ..ايه... 

صفاء...عايزه بنج موضعي وعايزه كريم للجروح الجرح بينزل دم ومش عارفه اشتغل..

خدت منها الورقه...

وادتها لسعيد..

سعيد...ابعتي حد من العيال..

ممي...خدي يا چنا روحي هاتي اللي فالورقه ده..

سعيد...خدي يابت الفلوس...

خرجت...چنا...ووقفت بره شويه ورجعت..

مني...فين الحاجه...

چنا.. البت اللي واقفه في الصيدليه مرضيتش..

سعيد...ليه يابت طولتي لسانك عليها.

چنا...لا والله يابابا... قالتلي خلي حد كبير يجي ياخدها عشان دي جدول.

سعيد...جدول ايه ونيله ايه هي طالبه مخدرات هاتي يابت انا اروحلها وابهدلها...

خد سعيد منها الورقه وخرج...فضلو البنات باصين عليه من الشباك لحد ما خرج من البيت..

مني...خرج.

صفاء..يلا بسرعه...

خرجت كارمن معاهم بتعب..

جابتلها والدتها الشنطه بسرعه وشنطه الخروج بتاعتها..

كارمن...شكرا ياصفاء...

صفاء..اخلصي مش وقت شكر.

كارمن...خلو بالكم من نفسكم 

مني...امشي بسرعه مش وقته.  وابقي كلمينا..

كارمن...لا إلا إلا الله..

خرجت كارمن بأقصي سرعه عندها من بابا البيت ومشيت عكس الاتجاه بتاع الصيدليه...كانت بتجري زي المجنونه...اللي بتصارع عشان تخرج من الشارع....وصلت اول الشارع اول نا محمد لمحها...

محمد...بسرعه انا هنا...

ركبت...معاه كارمن بسرعه.

كارمن...بسرعه يا محمد الله يخليك

محمد....طياره.......

🌹اميره اسامه


تكملة الرواية هنااااااااا

تعليقات

التنقل السريع