القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

 

رواية همس الصقر كامله بقلم ملك محمد





رواية همس الصقر كامله بقلم ملك محمد



همس الصقر


:انتي طالق. 

همس:هه بطل هزار بقا ويلا ننزل ل ماما. 

يوسف: وانا مش بهزر انتي طالق مش هتبقي علي زمتي تاني. 

همس: طب. طب. والعيال. و انا. وحبك. فين.؟ 

يوسف: بصراحه انتي كل حياتك العيال العيال وانا لسه شباب وعايز واحده تحسسني بشبابي. 

همس بغضب وزعيق: ولا شبابي مين حس بيه دفنت كل شبابي معك انت وعيالك. 

يوسف: ماليش دعوه خلاص الموضوع انتي طالق يا هموس. 

ومشي. 

وهي انهارت فما كانتش عايزه تبين انها مجروحه ولا ضعفها ليه. 

همس: اخص عليك يا يوسف بعد كل ده اخص بجد. 

وبليل عند همس. 

كنت مسكه ليل ومازن الي عندهم ٥ شهور بس ولدها. 

همس بدمع: طب هعمل ايه لما تكبر هقول لكم ايه. 

وقطعها تلفونها اللي بيرن. 

همس بحزن: الوو يا يوسف.؟ 

الراجل: التليفون ده صحبه عمل حدثه. 

همس بقلق: تمام انا جيه. 

الراجل: العنوان ****. 

وقفل. 

همس بخوف: ماله يا دكتور. 

الدكتور: للاسف البقاء لله. 

الام: ابني لاللللا. 

همس: لا حول ولاقوة الابالله. 

بعد تلات اسبيع من وفات يوسف. 

همس بنفي: لا يا ماما لو سمحتي انا مش هتجوز بعد يوسف. 

ام يوسف: الولاد ما ينفعش يتربوا بعيد عن اهلهم وانا بقول لك اتجوز اخوه. 

همس: اخوه ده اللي ما شفتوش ولا مره حتى ما جاش فرح اخوه. 

ام يوسف: صقر ده احن حد علي العيال صدقيني يابنتي صقر ده طيب اوي. 

همس: بس يا م. 

ام يوسف: مفيش بس بكره كتب الكتاب انهارده جي. 

ومشيت. 

ثاني يوم والاحداث بتجري وبيجي موعد كتب الكتاب كل ده همس لا شافت صقر و صقر ولا شاف همس. 


والماذون بدا  في مراسم كتب الكتاب ‟ بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في الخير‟


ام يوسف: يلا اطلع لمرتك. 

فوق. 

طق طق طق. 

همس بخوف: ادخل.. 

صقر:.............. 

تبع 



صقر: بصي انا مش هنسه ان انتي كنتي مرات اخويا وفقت بس عشان ماما. 

همس: تمام. 

صقر: مفيش حاجه هتحصل. 

وتجه اللي الحمام يخد شاور بعد ما خرج هي دخلت.

صقر وهو نايم علي السرير: مش هينفع يحصل واحبها لا مش هينفع خالص. بس اتصدم من كتلت الجمال اللي قدمه صقر بيقرب منها: انتي عندك كام سنه؟ 

همس بخجل: عندي 21 سنه. 

صقر بصدمه: انتي صغيره. 

همس: وانت.؟ 

صقر: 31سنه. 

همس ببراءة: واوو انت كبير بس مش بين. 

صقر: عارف اني حلو 

همس بخجل: انا اتجوزت اخوك وانا عندي 18سنه. 

همس: هنام فين؟ 

صقر وهو بيشاور علي السرير: هناك. 

همس بخجل: وانت.؟ 

صقر: هناك برضو. 

همس بخجل: لأ ازاي. 

صقر: براحتك. 

راح وقفل النور وهمس خفت وراحت نامت جنب صقر. 

صقر ابتسم جنبيه وخدها في حضنه ونام. 

تاني يوم 

همس صحيت بس قعدت شويه سرحانه في ملامح صقر الرجوليها الغذابه. 

صقر: انا عارف اني حلو بس مش لدرجه. 

همس عضي*ت على شفاي*فها بخجل وقمت تجري علي الحمام. 

كنت وقفه قدم المرايه بتحلو انها تفك السنسله قرب منها صقر وفكها لفه لي قرب منها بتوهنا اكتر  وبو*سها على شف*ايفها. 

تحت علي السفر. 

كاميليا: بس اللي انتي عملتيها ده صح يا امل؟ 

ام يوسف: اه صح. 

احمد: تمام بس انت حاسه ان هو ممكن ينسى انها كنت مرات اخويا؟ 

ام يوسف: كنت كنت مراته دلوقتي مرات صقر الجبالي وبس وخلاص عشان نزلين مش عاوزه اسمع اي كلام علي الموضوع ده. 

فوق

همس بتخد نفسها وبدموع: ان. ت ليه ع. عم. لت كده. 

صقر بغضب انها استسلم لمشعرو  كدا: انزلي وانا هنزل وراكي. 

همس نزلت. 

صقر: غبي غبي. 

تبع........ 




همس كنت وقفه بتعمل الغدا ودخل صقر عليها. 

صقر: عاوز اشرب. 

همس بخجل: حاضر. 

صقر: احم اسف على الحصل من شويه بس انت مراتي عادي. 

همس بخجل: عادي انا اتخضيت بس. 

وشرب ومشي. 

همس وحطيتها ايدها على قلبها: مش هينفع انت بدق كدا ليه.؟ 

وكملت وبليل عند غرفه صقر و همس. 

صقر كان قعد بيعمل شغل علي لب توب. 

همس بحمحمه: احم احم. 

صقر بستغراب: في حاجه ولا ايه. 

همس بخجل وتوتر: انا زهقانه والعيال نامو. 

صقر: يعني اعمل ايه. 

همس بخجل: نلعب. 

صقر: اهدي ونامي ياحبيبتي. 

همس بخجل من كلمه: لا مش عوزه. 

صقر قفل لب توب وقرب منها بخبث: مش عندي منع عادي تعالي نتسله شويه. 

همس بخجل وشجعه: انت قليل الادب يا صقر وفهمت غلط. 

صقر قلبه دق لما سمع اسمه منها: قولي تاني كدا اسمي. 

همس بخجل: لو سمحت يا يا صقر ابعد. 

محسايش غير وهو وخد شفا*يفها وفي قب*له. 

همس بخجل: كدا كتير والله انت قليل الادب. 

صقر: هو انتي لسه شفتي حاجه. 

همس دلعت دجري. 

صقر: هتروحي فين ياقطه. 

همس بعد ما اتاكدت ان هو نام خرجت ونامت جنبه بس هو كان صاحي وخدها في حضنه ونام. 

في مكان عند شغف. 

شغف: انا مش هسكت. 

ليان: ياعني هتعملي. 

شغف بغضب وغيره: يعني هو يقول لي اعملي كدا وعملي كدا وما تقربيش من ده وهو يعمل اللي هو عايزه. 

ليان: انتي غيرانه. 

شغف: انا... لا ده دكتوري قدوتي وما ينفعش اعمل حاجه غلط وانا لما اشوفها يعمل حاجه غلط اقولها ما يعملهاش. 

ليان بصدمه: الحقي يا شغف ده رايح بيها ورا المبني. 

شغف بغضب وغيره: ماشي يا جاسر. 

وراحت وراهم. 

جاسر بيشد شغف وبقت شغف محاصره بين ذراعاته. 

جاسر بخبث: غيرانه ولا ايه يا شوشتي.؟ 

شغف بغضب: لا طبعا بس انا...؟ 

جاسر بخبث اكتر: مراتي صح. 

شغف بخجل: ايوه المفروض حتى لو علي الورق تحترم انك جوزي زي ما انا محترمك. 

جاسر بيقرب منهاووووووووو

تبع 



جاسر وهو بيقرب لشغف: بحبهم. 

شغف بخجل وخوف: همه مين..؟ 

جاسر بخبث وبيقرب اكتر: خدودك. 

وبس.ها علي خدودها. 

شغف بتضر'بها في صدر'ها: انت قليل الادب يا جاسر والله والله ابعد. 

ولكن جاسر حصرها بين يده. 

وقرب وكان هيبو"سها ولكن جت ليان. 

ليان بصدمه: شغف.... اوكي انا شكلي جيت في وقت مش منسب. 

شغف جريت علي ليان وجهت كلمها لجاسر:انتي جيتي في وقتك بطبط يلا. 

ومشيت. 

جاسر بعشق وبتسمها جنبيه: صدقني يا شغف هخليكي تحبيني زي ما بحبك لا انا مش بحبك انا بعشقكك وبقتي هوس ليا. 

.......... 

عند شغف وليان. 

ليان: انهار اسود يا شغف ازاي تخلي يقرب منك كدا في الكليه.؟ 

شغف بخجل: اسكتي بقا متفكرنيش وده واحد قليل الادب. 

ليان: بس قمر ههه. 

شغف بغضب وغيره: نينيني. 

............. 

عند همس و صقر. 


همس بتعيط وهي بتكلم العيال بغضب:  اسكتي بقا يا ليل 

معلش يامازن خلاص ياولد علشان خاطري اهئ اهئ. 

صقر يضحك رجوليه: هههه هتي شويه ليل. 

همس كنت سرحانه في ضحكتها. 

صقر: عرفه لو العيال مكنتش هنا كنت.

همس بغضب: بطل قليل ادب ده.

وفعلا اخيرا العيال ناموا

همس: اففف قال العيال ملايكه هاتوا لي من شعره قال الكلام ده. 

صقر بضحك: لا مش قدر هموت ههه. 

همس: نيني. 

ورحت تحضر الغدا. 

علي السفر تحت كان قعد همسه وصقر ام يوسف واحمد مراته كاميليا. 

ام يوسف: صقر يابني. 

صقر: نعم يا امي. 

ام يوسف: بكره جيه سما و مامتها. 

صقر بخنقه: اففف انتي عرفه يا امي ان البت ده ملزقه ومش بتقها. 

ام يوسف: صقر يا ابني انت اتجوزت دلوقتي وهي اكيد كبرت وكدا. 

صقر: حاضر يا امي. 

وكل واحد راح على غرفتها. 

............ 

عند شغف وجاسر. 

شغف بغضب: انت اي اللي عملته ده في الكليه. 

جاسر بهدواء: اي واحد ومراته. 

شغف بغضب واكتر: يا برد يا خي واحد ومراته في شقتهم مش عام كدا في الكليه. 

جاسر بيقرب وووووووو.



جاسر مسكها من وس*طها: تمام عندك حق واحد ومراته في شقتهم تعالي بقا. 

وكان عاوز يبو'سها بس هي بعديتو عنها. 

شغف بخجل: انت قليل الادب وفهمت غلط. 

جاسر: تمام روحي اعملي قهوه. 

هزت راسها بحاضر ومشيت. 

جاسر بغضب: ليههههههه مصره اني غصبك علي حاجه مع اني انتي للي وفقتي علي الجواز. 

شغف من ورها:وانا قالت اني كنت مغصبه فعلاً علي الجواز ده.

جاسر بغضب واكتر: ياعني انتي عوزه كدا صح عوزه ابعد عنك. 

شغف بعيط: اه ابعد عني. 

جاسر بخبث وغضب: تمام هتشوفي جاسر تاني خالص. 

ومشي وسبها. 

شغف: اسفه يا جسور قلبي بس مش هينفع والله. 

....................... 

عند همس و صقر 

همس بستغراب: رايح فين علي الصباح كدا. 

صقر: ياحبيبي انتي عرفه اني ورا شغل في الشركه واني بقالي كتير مجتش مصر. 

همس بخجل من الكلمه: حتي سعت فرحي انا و يوسف. 

صقر بغضب وغيره: انسي الموضوع احسن ويريت مش تجبي سرته. 

همس: حاضر. 

ومشي. 

................... 

عند سما فكرنها. 

سما: مامي انا مش مصدقه اني اخيراً هشوف حبيبي صقر. 

نرمين مامتها: اه ياحبيبتي اخيراً عوزكي بقا تخلي يتقدم.(الحجه ده اهدفها كبرت اوي منها متعرفش اللي فيها😂😂😂) . 

سما اكيد يامامي. 

................. 

عند همس و ام يوسف. 

ام يوسف: بقولك ايه ياهمس اي اخبارك انتي و صقر. 

همس بخجل: الحمدلله يا ماما. 

ام يوسف بضحك: مش قولتلك هتحبي. 

همس: لا ياماما بس هو طيب. 

ام يوسف: والله بتحبي. 

همس بخجل: لو بحبه اكيد هو مش هيفكر في مرات اخويا. 

ام يوسف بغضب ووووووووو

ام يوسف هتنفخ همس😂 




همس: ازاي يحب مرات اخويا مستحيل. 

ام يوسف بغضب: كنت كنت ياهمس افهمي بقا. 

همس بدموع: اهئ يا ماما افهمني هو هو مش بيقدر حتي يقرب مني بيفتكر اخوه. 

ام يوسف: يوسف ما'ت خلاص يا همس فكري في جوزك وعيالك دلوقتي هيح ماشي يابنتي. 

ومشيت. 

همس بدموع: يا ريت انسه يمكن انسه واكيد اخوه زيه ما فيش فرق بينهم كلهم زي بعض. 

.......... 

عند جاسر و شغف. 

شغف: بقولك. 

جاسر: قولي. 

شغف: انا عوزه اطلب منك طلب.... 

جاسر: قولي انجزي. 

شغف بخجل: عوزه اروح عند صحبتي ليان علشان الخطوبه بتعتها. 

جاسر بتفكير: امم مفيش مشكله بس هجي معاكي. 

شغف بفرحه: اشطا  هروح اجهز. 

ومشيت. 

................. 

عند صقر. 

صقر كان طول اليوم بيفكر في همس وبس. 

صقر: اي يا صقر كفايه تفكير بقا وكز علي الشغل. 

الفون رن. 

صقر: الو ياامي. 

ام يوسف: الو يا صقر يابني روح يلا هت سما ومامتها. 

صقر بخنقه: حاضر ياامي

................. 

في المطار.

كان وقف صقر مستني طيره سما من اطاليا. 

سما بفرحه: اوه صقر حبيبي مش مصدقه. 

صقر بخنقه: ازيك يا سما ازيك يا نرمين هنام. 

نرمين: كويسه. 

سما: كويسه. 

صقر: طب يلا لن ماما نفسها تشوفك. 

............... 

في القصر بتاع صقر. 

سما: واو القصر بقا احلي.

همس: جيت ياصقر. 

سما بستغراب:مين دي يا حبيبي. 

همس بصدمه من الكلمه. 

صقر: دي مراتي. 

سما بغضب ووووووو




سما بغضب: ياعني اي مراتك..؟ 

صقر: ياعني مراتي حبيبتي روح قلبي. 

سما بغضب وزعيق: وانا فين. 

صقر: ليه محسيساني اني وعدتك بحاجه وخلفت فيها. 

سما بجنون وهوس: انت ليا بس خليك فكر ده كويس ياصقر. 

صقر بعند: وانا مش هبقا غير لهمس حياتي. 

ومشي. 

سما بصت لهمس حتت بصه مفهمتهش همس بس مامت سما فهمت ان بنتها مش هتجبها البر 

سما بغضب: انا طلعه وتعالي ورايا يا ماما. 

في غرفه سما كانت راحه جيه في الغرفه. 

نرمين: ماخلاص اتجوز وعاش حياته انتي كمان عيشي حياتك. 

سما بغضب:: وصقر هو حياتي وهتسعدني انه بقا ليا. 

نرمين بستغراب: اسعدك ازاي.؟ 

سما بخبث: هقولك. 

( الحربايه سما دي ما تعرفش اخرتها ايه🙂✨) 

............... 

عند همس و صقر

همس بدموع: ياعني طلع عنده حبيبه اهو. 

صقر من وراها: من قالك انها حبيبتي. 

همس بغيره: كان بين واصلا ما تتفلق انا مالي. 

صقر وبقرب: ياعني انتي مش غيرانه. 

همس بخجل: اه وانا اغير من البت الملزقه ده. 

صقر بخبث: تمام يبقا اروح لها بقا نقعد شويه. 

همس بتمسكه من لايت قميصه: تروح فين بص انا مش عارفه انايم العيال تعالي نيمهم معايا. 

صقر بيمسكها من وسط'ها: انتي مش عاوزه تعترفي انك غيرانه ليه. 

همس بخجل: ابعد بس كدا. 

ومشيت علي الحمام. 

صقر: بحبك يامجنونه. 

................. 

تحت علي سفره الغدا. 

كان الكل قعد. 

ام يوسف: صقر يابني كلمت ولد عمك احمد. 

صقر بفرحه: اه يا امي وجياً انهارده وراح اخدهم من المطار. . 

ام يوسف بفرحه آخراً هشوفهم وحشوني اوي. 

كميليا بدموع فراح : انا لزم اقوم اعمل اكل الي بيحبوه. 

ومشيت. 

همس كنت قاعده سرحانه وبتكلم نفسها: معقول يوسف ميبقش حتي قالي لي حاجه عن ولد عمه وكان مش بيخلني اشوفهم. 

صقر بستغراب: انتي كويسه. 

همس: اه. 

صقر: طب يا حبيبتي انا رايح اجيبهم من المطار

ومشي

............... 

عند صقر اللي كان في العربيه كان بيسوق فجاءه لقه ست كبير قدم العربيه فرمل بسرعه. 

صقر: انتي كويسه. 

الست بدموع فراح: اه كويسه. 

صقر: انتي ليه بتعيطي والله انتي اللي اللي جتي فجاءه. 

دعاء: عرفه يابني. 

وقومها صقر وطمن عليها ومشي. 

دعاء: وحشتني يابني وحشتني ياضي عيني.




جاسر بزهق: ها يا شغف خلصتي. 

شغف: اه دقيقه. 

خرجت. 

جاسر بصدمه من جملها: اي ده. 

وبيقرب منها. 

شغف بقلق وخجل: اي.؟ 

بس وقف مكنها لما افتكر كلمها ليه. 

جاسر بغضب: يلا نمشي. 

وفي الحفل. 

شغف: مبروك يالولتي. 

ليان: الله يبارك فيكي يا حب. 

كان جاسر قعد باصص علي شغف اللي كنت وقفه مع ليان واصحبها. 

احمد: هي حلوها مش كدا... 

جاسر بستغراب: هي مين ومين حضرتك. 

احمد: قصدي ده. 

وبشور علي شغف. 

احمد: قمر صح اكيد وخدها تتس.لها بيها شويه وانا كمان عوزه شويه. 

جاسر مستحملش ونزل في ضر.ب. 

شغف بدموع: خلاص يا جاسر الله يخليك. 

جاسر بغضب: علشان تعرف تتكلم ازاي مع مرات جاسر الدمنهوري. 

احمد بعند: بس ده ميمنعش انها حلوه برضو. 

شغف شدد جاسر ومشيو. 

..................... 

عند صقر في المطار. 

عمر: اخويااااا. 

صقر بفرحه: عمر حبيبي عامل ايه ياراجل كل ده غياب. 

عمر: اعمل ايه بنت عمك والشغل اللي حضرتك سبته ونزلت بسبب  الحب. 

خديجه: وماله بقا بنت عمه. 

عمر بخوف مستنع: قمر ياقلبي. 

صقر بضحك: اكيد مسكه عليك زله. 

خديجه: هو. 

عمر: هو يلا عشان انا وحشتني ماما. 

صقر: يلا ياخويا مفكرني مش عارف بالويك. 

ومشيو

.................. 

في قصر صقر. 

عمر وخديجهفي نفس الوقت: ماماااا باباااا امولللل ياخلق. 

ام يوسف بفرحه: اخرا يولد. 

وخدتهم في حضنها. 

احمد: عمر حبيبي ابوك عامل ايه. 

عمر: حبيبي ياابي العزيز. 

سما: اوه ازيك يا عمور عامل ايه. 

عمر: احسن منك. 

كل قعد يكتم ضحكه. 

عمر وخديجه: امال فين العروسه. 

صقر بينادي علي همس: همس يا همس. 

همس بخجل: نعم ياصقر. 

خديجه: ياض يا عمر هي ده حقيقه ولا جرفك. 

عمر: والله مش عارف ده كفيه العين اللي مش بين لها لون. 

خديجه: يابت هو انتي طبيعي. 

همس بخجل وضحك: اه والله طبيعي. 

خديجه: طب انتي وكدا ده انا قدمك راجل يابت. 

همس بخجل: مش لدرجه انتي ماشاء الله عسوله. 

عمر: ده عسوله يبقا انتي سكر محلي محطوط علي كريمه. 

خديجه بضحك: بركاتك. 

صقر بغيره.وووو

............... 

عند جاسر وشغف في العربيه. 

شغف: والله. 

بس سكتت لما سمعت صوتها العالي. 

جاسر بغضب وزعيق: ما اسمعش صوتك لغايه ما نوصل. 

شغف بعيط وصوت شهاقتها بتطلع: اهئ اهأ. 

جاسر وقف العربيه. 

جاسر: عاوز اسال سؤال. 

شغف بعيط: قول. 

جاسر قلبه وجعه من عيطها: انتي بتحبني. 

شغف بعيط وخجل: اه زي اخويا. 

جاسر قلبه وجعه اكتر: تمام بقي شهرين وهطلقق. 

شغف بصدمه وووو..




شغف بصدمه: هطلقني.؟ 

جاسر: اه. 

شغف بعيط: ليه هرجع اقعد لوحدي تاني 

ملاحظه: ان بعد وفات مامت شغف وباباها كانت قاعده لوحدها ولكن ما كانش ينفع فجه جاسر اتجوزها عشان تعيش معاها. 

جاسر: بصي احنا قعدين زي الاخوات وانا عاوز واحده تحبني واحبها. 

شغف بغيره وحزن انها ممكن يتجوز غيرها: طب ممكن تروحني علشان انا تعبانه. 

جاسر هز راسه بحاضر ومشي بالعربيه. 

................. 

صقر بغيره: ولاد عم الكرام هيقوموا يرتاحوا عشان مريحهمش من الدنيا كلها. 

خديجه وعمر بلعه العرقهم بالعافيه. 

عمر: لا وحيات امك انا عوز اشوف بنت مصر عامله ازاي. 

ام يوسف بتهز راسها انه ما فيش فايده منه لسه عينه زايغه. 

وطلوعه كل واحد الجناح الخص به. 

.................. 

في غرفه صقر و همس. 

همس كنت وقفه قدم المرايه بتسرح شعرها اللي زهقت منها لنها طويل وهي مش بتعرف تسرحه. 

صقر: هتي اسعدك. 

همس بخجل: شكرا. 

صقر خذ منها وقعد يسرح وعملها الكحكه جميله. 

همس بفرحه: واو جميله اوي صقر شكرا. 

وحضنته وصقر قلبه دق لدرجة انها سمع صوته . 

همس بخجل وتوتر: اسفه بس من الفرحه بس. 

صقر: عاوز بس اعرف ليه بتتكسفي كدا وخدودك اللي محمره اوي كدا. 

همس بخجل اكتر: انا كدا من وانا صغيره. 

صقر بيقرب منها وبيبو"سها من خدودهها. 

صقر: فراوله ياناس عيش معايا. 

..................... 

في مكان تاني الاول مره نروحه. 

مجهول 1:انا لزم اخذ حقي من صقر الجبالي. 

مجهول 2:ازاي يعني انت عارف انها مش سهل؟. 

مجهول1:عرف كويس علشان كدا انا بخطط من 3سنين. 

مجهول 2:تمام وانا تحت امرك. 

........



في غرفه سما. 

نرمين بصدمه: انهار اسود يا سما انتي عوزه تعملي كدا ازاي. 

سما: يا ماما افهمني انا هقول انها حامل منها بس مش هيبقا في حاجه. 

نرمين: لا ياسما ابدا مش هتبيعي سمعتك عشان واحد مش ليكي. 

سما: تمام ماشي انا بقا هعمل اللي في دماغي وريني هتعملي ايه وصقر هيبقا ليا وغصب عنك او غصب عنها برضو ليا. 

ومشيت. 

نرمين: انا اللي غلطانت في تربيتك ياسما. 

........................ 

عند همس الصقر. 

همس بخجل: شكرا. 

صقر: طيب يلا نام عشان بكره رايح الشغل. 

وتجه نام علي السرير. 

ونمت جنبها وخذه في حضنه ونام. 

................... 

سما: الو

المجهول 1:اي. 

سما: عاوزه صقر ليا. 

مجهول 1:مممم طيب تعالي في الڤيلا يلا واناهشوف. 

سما: عيوني يابيبي. 

.................. 

عند المجهول. 

سما: هاي مهند. 

مهند: هاي يا سما. 

سما: انا عندي خطه اخلي صقر ليا. 

وحكتلها علي اللي قلتله لامامتها. 

مهند: مش هتنفع انا عندي احلي منها. 

وحكلها. 

سما: فكره ياحبيبي.

مهند: تعالي نتكلم معاكي كلام مهم. 

سما ضحكت ضحكه ميصه. 

وراحه من حرمه الله علينا. 

........................... 

عند جاسر في المكتب. 

كان قعد علي لاب توب في شغل. 

وبره عند شغف. 

طق طق طق. 

شغف بستغراب: مين. 

خلود: مين انتي وبتعملي اي هنا. 

شغف: انتي اللي مين وانتي في بنتي

خلود بتزق شغف وبتدخل: اوعي كدا يا جاسر ياجاسر. 

جاسر جه علي الصوت: في ايه اصوت ده. 

خلود بزعيق: ليه مقولتش اني مراتك. 

شغف بصدمه: مراته...ووووووو

Stop




شغف بصدمه: مراتك..؟ 

جاسر: هفهمك.

خلود: هتفهمه اي اني مراتك وكمان بتحبني. 

جاسر: اسكتي يا خلود. 

شغف بصدمه اكتر: طب وانا... ليه اتجوزت عليا مش طلقني وخلاص. 

جاسر وبيقرب منها: افهمني. 

شغف بزعيق: افهم ايه بس ليه جت عليا وعلي كرمتي واحترامي. 

جاسر بصدمه: كرمتك وحترامك ده اللي فرق معاكي. 

شغف بعيط: ايوه طبعا. 

وسبتها وجريت علي الغرفتها.

خلود بميسه: معلش ياحبيبي انا موجوده. 

................ 

عند صقر و همس. 

صقر: همس 

همس: اممم 

صقر: انتي كنتي بتدرسي. 

همس بحزن: اه بس قعد بس وفات يوسف. 

صقر: كنتي كليه ايه. 

همس: هندسه. 

صقر وبيفكر في حاجه: تمام نامى بقا. 

همس بضحك: انت اللي سالت علي فكره. 

صقر: اسف يا ستي نامى بقا. 

ونامو 

.................. 

تاني يوم. 

تحت علي السفر. 

عمر: انا نزل الشغل يلا يا صقر. 

ومشيو

خديجه: عوزاكي في حاجه يا همس. 

ومشيو مع بعض. 

................ 

خديجه بضحك: مالك يابنتي مكسوفه كدا ليه. 

همس بخجل: مش عارفه بس يمكن لن اول مره اقعد معكي. 

خديجه بضحك: يمكن. 

وقعدو يتكلمو كتير. 

............... 

في غرفت همس وصقر. 

دخل صقر هو تعبان. 

صقر بصدمه. وووووو




صقر بصدمه: اي اللي انتي عامله ده. 

همس بخجل: والله كنت بعمل السرير وفجاءه بنط عادي اتعمل كدا. 

صقر بصدمه اكبر: تقومي تكسري السرير. 

همس بدموع: والله مش قصدي هو اللي عمل كده انا مش عملت كده 

صقر وبيقرب منها وبيمسح دمعاها: طب متعيتيش حصل خير. 

همس بدموع: طب انت تعبان هتنام فين. 

صقر بيشاور علي الرض: هناك. 

همس بصدمه: انت صقر به هتنام هنا؟ 

صقر بطيبه: وانا مش هصحي واحد تعبان من الشغل طول اليوم واصحي السعتين اللي بنام فيهم وسط العيله. 

همس: انت طيب اوي ياصقر. 

وفرشو ونامو. 

.................... 

عند جاسر و شغف. 

جاسر بخبث: امممم. 

وبيمسك شغف من وسط.ها. 

شغف بخضه: ايييييييييي ياجاسر. 

جاسر بفرحه انها استنجتت بيه: عيونها جاسر. 

شغف بعيط: والله حرام عليك كنت هم. 

جاسر حت ايده علي شف.يفها: اششششش بعد الشر ياقلبي. 

شغف بخجل: اممم. 

جاسر بضحك: مش سامع حاجه. 

بعد ايده. 

شغف: رخم والله. 

جاسر: بحبك والله. 

خلود: الله الله مااجب شجره واتنين لمون. 

شغف بضحك: لا ياريت منجه. 

جاسر مشي لن جه له تلفون مهم

خلود: عوزه اقولك ان جاسر ليا تمام يعني خط احمر. 

ومشيت. 

شغف بعيط: لا عمره كان ليكي ده ليا انا. 

................. 

وبيعدي  الحداث وبيجي يوم غير كل الحداث. 

خديجه: خلاص مشيه يا همس

 انا خايفه علي مازن او وليل. 

همس: يا خديجه انا رايحه

 الحضنه مش هخطفهم. 

ومشيه. 

خديجه: ياروحي هتوحشوني النص يوم ده. 

.............. 

وعلى اخر انهار مكنش في حد في القصر غير سما 

خديجه في حضنه رحت وراهم و ام يوسف و احمد و كميليا راحو يزرو يوسف. 

سما: الو. 

مهند: الو. 

سما: هنفز النهارده. 

مهند بيبتسامه: تمام وانا هساعد علي التنفيز. 

وضحكو ضحك الشرار. 

...........  

عند همس في الحضنه اتبعت ليها رساله. 

كان محتوي الرساله. 

المجهول: لو عوزه تعرفي جوزك بيخونك ولا لا روحي دلوقتي القصر هتلقيه مع الحب الطفولها. 

همس بدموع وصدمه: مستحيل. 

ومشيت وسبت العيال مع خديجه. 

............ 

همس دخلت القصر. 

طلعت على غرفه سما. 

همس بصدمهووووووووووو




همس بدموع وصدمه: صقر اي اللي بتعملو هنا.؟ 

صقر بلا وعي: ها. هم. س. 

سما وبتخرج من الحمام: هه والله قولتلها مش يتقل في الشرب واهو ده اللي حصل. 

همس بدموع: ليه انا عملتلك اي انا بدأت احبك ليه عملت كدا ليه.

سما فحيح افعي: تؤ تؤ تؤ هو عمل الصح لن انا حب طفولتو هو رجع لي. 

خديجه من ورا همس: تؤ تؤ يا سما انا وانتي عرفين ان صقر عمره مش حبك صح. 

سما: لا يا خديجه ده اللي انتو مفكرينه بس انا شيفها الحب في عينه.

خديجه: الحب ده لهمس وبس. 

همس بزعيق: ببببسسس خلاص وانتي يا سما انا سكت كتير بس صقر جوزي فهمه ياعني اي جوزي ياعني ليا انا وبس وعينك الحلوه ده لو جت عليه تاني انتي عرفه هعمل ايه تمام. 

سندت صقر ومشيو. 

خديجه: عرفه ان من سعت ما جت وهي كويسه بس انتي طلعتي اوحش اللي جوها اشربي بقا. 

ومشيت. 

سما بخبث: هه وانا وانتي ياهمس وزمن طويل. 

...................... 

عند شغف وهي بتكلم ليان. 

شغف: انتي عبيطه ياليان اي اللي انتي بتقولي ده. 

ليان: بقول اللي لازم يحصل بلا ما هتخسري جوزك. 

شغف: لا وانا مش هعمل كدا. 

ليان بغيظ من صحبتها الغبيه: ياعني هتسيبي جاسر العقربه دي ويحبو بعض بقا ويسبك عادي. 

شغف بحب لجاسر: لأ  عوزهه جنبي. 

ليان: المال اي بقا اعترفي له.

شغف بغباء: مال اعمل ده ازاي مش هينفع انا اللي اعترف هو. 

ليان: لأ انا لازم اعلن  الغاء صحبيتي بيكي اسمعني بقا. 

نسبهم بقا. 

.................... 

عند جاسر. 

جاسر كان قعد علي المكتب. 

خلود بمياصه عليه: بقولك ايه ياجاسر شغف شكلها كدا مش بتحبك سبها وتعالي للبتحبك صح وعوزه ارضه يرضه. 

جاسر قام مره واحده: قولتلك ياخلود مليون مره انا مش بحب غير شغف وقالتلك كتير. 

خلود بغضب: تمام بس خليك عارف انك هترجع لي يا جاسر. 

ومشيت. 

وجاسر كسر في المكتب كله. 

.................. 

عند صقر وهمس. 

صقر بدأ يصحا ويفوق. 

همس: صقر انت خو.نتني ليه. 

صقر بصدمهووووووووو. 


همس الصقر 14


جاسر وبيقرب منها: وبعدين ايه كمان. 

شغف بخجل: وحياتي وجوزي وقرة عيني. 

جاسر وبيقرب وبيشلها وتوجه اللي السرير. 

جاسر: واي كمان. 

شغف بضحك: وبعد عني ياقليل الادب. 

جاسر: تؤ تؤ ياقطه انتي دلوقتي بتاعتي وبس. 

وبقت شغف مرات جاسر. 

...................... 

عند صقر

همس بدموع و صريخ: ابعد عني ياخا.ين ياغشاش. 

صقر بخوف عليها: اهدي يا همس مش هعمل حاجه والله. 

همس بدموع: انت لا خا.ين. 

خديجه جت علي الصوت: في ايه. 

صقر: تعالي اقعدي معاها عقبال مااروح مشوار وجي. 

ومشي. 

همس بضحك: مشي. 

خديجه: ايوه ياختي. 

همس بتفكير وغموض: ده انا هخليه انا مين و يعرف ازاي يصدق العقرابه دي اصبرك عليا يا صقر 

خديجه: انا بدات اخاف منك علي اخويا. 

همس: متخفيش.

..................... 

عند سما. 

*طق طق طق*

سما: ادخل. 

صقر: انتي ازاي تعملي كدا. 

سما: تؤ تؤ انت اللي عملت حد قالك تشرب كتير. 

صقر: امم وانتي مفكراني هصدق الكلام ده انا عرف نفسي حتي لوشرب انا بعرف كويس بعمل اي بس ده مش شرب وانا انتي عرفين. 

سما وبتقرب منهَ: احلي حاجه فيك انك زكي وده بخليني احبك اكتر. 

صقر: بطلي قرف بقا وفوقي لنفسك انا مش بحبك انا بحب همس تمام. 

سبها ومشي. 

سما: تمام اوي وضحكت. 

.......................... 

عند شغف وجاسر. 

جاسر وجيب الفطار لشغف.

جاسر: يلا ياعروسه الكل جهز. 

شغف: اي ده اي دلع ده. 

جاسر: عروسه بقا. 

شغف بخجل وحب: شكرا انك بتعوضني عن ماما وبابا. 

جاسر: وانا لازم اعمل كدا لن انتي اجمل حاجه حصلت في حياتي. 

شغف: بحبك ياجسوري. 

جاسر بضحك: بحبك ياشوشو. 

ونسبهم بقا. 

................... 

عند خديجه. 

كنت مشيه في الڤيلا بس وقفت لما سمعت سما بتكلم في الفون. 

سما: عوز ايه. 

مهند: انت غبيه ولا اي عملتي ايه. 

سما بغيظ: ولا اي حاجه هي مش طلبه الطلق زي ما اتفقنا. 

مهند: ازاي يعني؟. 

سما: هو ده اللي حصل. 

وحكتلها 

سما: زي مبقولك كدا. 

مهند: بقا اتعملي الخطه البديله. 

سما: تمام. 

خديجه بتفكير: زي متوقعت انها هي اللي عملت كده انا لازم اعرف مين ده وليه متفق معها. 

................ 

وبليل علي السفره. 

احمد: احنا لازم نعمل حفله علشان الصفقه الجديد. 

عمر: اكيد يابابا لازم لن الوفد كبير ولازم نعمل حاجه تلق به. 

صقر: والله الوفد برضو ولا السكرتيره بتاعه الوفد. 

عمر ببتسمها: الاتنين يابن عمي. 

ام يوسف: تمام حضرو كل حاجه. 

وكل قام نام. 

..........



روايه همس الصقر 15


في الحفل كان الجواء جميل وكل كان طلع بجمل وجه. 

فوق عند صقر

صقر بزهق: خلاصتي ياهمس. 

همس: دقيقه واحده. 

صقر: طب يلا. 

خرجت. 

صقر بصدمه: اي ده. 

همس: اي. 

صقر بصدمه من جملها: لا وحيات امك مش هتنزلي كدا. 

همس: انت بتهز خلاص لبست وكمان مفيش وقت الكل مستنينا تحت.

صقر: وانا قالت لا يااما لو نزلتي هتنفزي شرط لما نطلع. 

همس بتفكر: خلاص اوكي. 

همس افتكرت: بس بس. 

صقر بستغراب: انتي هتبيسبسي كتير قولي عوزه اي. 

همس ولفت شورت علي السوسته: اعمل السوسته. 

صقر قراب. 

همس كنت مكسوفه وصقر الفرحه مش سيعه انها وثقه في اخراً. 

صقر: خلاصت علشان مش مسؤول لو حصل حاجه. 

ونزلو. 

................ 

عند جاسر وشغف

جاسر: هاا يا شغف. 

شغف بتعب وضح: يلا ياحبيبي. 

جاسر: مالك ياشغف لو مش عوزه نروح عادي. 

شغف بحب: لأ ياحبيبي ده صفقه مهمه لشركه بتاعتك ولازم نروح. 

جاسر: لا ياحبيبي ممكن نخلي صقر يهتم بكل حاجه مش مهم. 

شغف: يلا بقا عشان عوزه اتعرف على صقر و مراته. 

جاسر بخوف عليها: تمام بس تخليكي جنبي طول الحفل. 

ومشيو 

................. 

في الحفل. 

الحوار بللغه امريكا بس أنا هترجم

صقر: ازيك مستر زك. 

زك: كويس صقر به وجه نظرو لهمس مين المزمزيل. 

صقر وبيمسك همس بتملك: حرام صقر الجبالي. 

زك بغيظ: واو عرفت تخذ ملكه جمل مصر وجمال طبيعي. 

صقر بتملك اكثر: شكرا مستر زك ولكن انا لا احب ان احد يمدح في متلكتي همس من اكبر ممتلكتي وهي امتلكت قلبي. 

زك: بس مش كتير هتبقا من ممتلكتك. 

صقر بغضب: مستر زك لا يجب ان اعملك درس لان لن الحفل كبير من رجال العمال ولكن ليك وقت ومكان.. 

وشد همس ومشي. 

همس: في ايه واي راجل ده كان بقول لك. 

صقر بتملك وحب: انتي ليا فهمه ياعني اي ليا. 

همس بخجل: اهده ياصقر اناس هتلحظ. 

صقر: بقولك انتي ليا انا وبس قولك كدا علي بعضك ليا محدش هيخدك مني فهمه. 

همس بخجل وحب: وانا ليك ياصقر مراتك ياعني ليك صدقني. 

وحضنها. 

همس بخجل: طب يلا نخرج علشان اناس بره. 

ونزلو. 

جاسر: عم الجال عامل ايه. 

صقر: اخويا عامل ايه دا انا هنفخك مش بتجي ليه الشركه وقفل الفون. 

جاسر وهمس في ودنه: عريس بقا. 

صقر: غور يالاه من هنا. 

شغف: ماتعرفني ياجاسر. 

جاسر: اه ده مراتي وياشغف ده مدام صقر همس ودا صقر صحب طفولتي. 

شغف: اتشرفت اسزنك بقا هخذ القمر وامشي واسبقم شويه. 

ومشيت. 

شغف بضحك: بجد مش قدره عمر ده ولد مشكله بس. 

همس بضحك: ايوه عيال مشكله وكل قوم ولما بيجي يلعب مع مازن وليل. 

زك وبيكلم بللغه العربيه بس مقطع: اوها اتنين جميلات اجمل من بعض واقفين عم يتكلمو دا يوم سعيد. 

شغف بغضب: امشي مدل ما اخلي سعيد يسلم عليك. 

وهنا بدا الشجار بين زك وشغف وهمس. 

جاسر و صقر بصدمهوووووووو



همس الصقر 16


جاسر و صقر بصدمه: اي ده في ايه. 

همس بدموع: هو كان يضايقني انا وو شغف. 

جاسر وصقر بعيون حمراء: انتي و شغف. 

ونزلو في فين يوجعك فين يوجعك. 

صقر بهمس مثل فحيحي الافاعي: علشان تفكر تقرب من ممتلكت صقر الجبالي لو مفكر ان كدا خلاص وسبتك فا لا يا زك لسه في عقاب كبير اوي. 

وخلصت الحفل. 

ام يوسف: خلاص بقا يا جاسر خليك انت ومراتك الوقت اتاخر عليكو. 

جاسر: بس والله ياعمتي. 

ام يوسف: انا قولت الكلمه ومش هعيد تاني. 

جاسر بحترم: خلاص ماشي. 

وكل طلع ينام لن اليوم كان غريب. 

................... 

عند صقر و همس. 

همس كنت عماله نفسها نيمه

صقر: انا نفسي افهم ليه بتعيطي. 

همس بدموع وشهقات عاليا: ع. علشان ان. انا اسبب انك تخصر صفقه مهمه لشركه وكبير. 

صقر بيمسح لها دموعها: هو بص للحد يهمني وانا مش بحب كدا وكمان حول يقرب من حاجه تلزم مني هو اللي جاني علي نفسه. 

همس بخجل: مين بقا يهمك. 

صقر وبيقرب منها: انتي يا همس. 

همس بخجل وحب: صقر. 

صقر: قلبه 

همس بخجل: هو انتي فعلاً بتحب سما. 

صقر وبينفخ: اففف قالت لا والله العظيم بحبك انتي وجبت ليكي الداليل. 

همس: مصدقه. 

وراحو لعالمهم الخاص. 

بعد مرور شهر كان الشهر ده عسل لكل من صقر وهمس وجاسر وشغف والحب زات بنهم. 

الكل كان قعد بيفطر. 

احمد: خديجه كلمتي خطيبك كريم. 

خديجه: ايوه يابابا وجي بتفق مع حضرتك علي الفرح. 

صقر: تمام علي الساعه 8 تمام. 

الكل: تمام 

جاسر: ما تاكلي. 

شغف يتعب: مش عارفه حسه تعبانه شويه. 

جاسر بقلق: اطلب الدكتور. 

سغف: لالا انا كويسه. 

بس لم تكمل الكلمه وجريت علي الحمام وتصتفرغ. 

جاسر طلب الدكتوره. 

الدكتوره: مبروك مدام سغف حمل وفي الشهر التاني. 

جاسر بفرحه: بجد يا دكتوره. 

وزغريط بتعاله في القصر. 

وبليل. 

صقر: همس يا همس. 

الخدامه: انا مش ليقها من الصبح عماله اضور مش ليقها

صقر بصدمه وغضب: ازاي كل ده مش تقولي. 

وكل قعد يضور عليها بس مفيش امل. 

خديجه بدموع: ياعني اي فين اختي. 

كريم: اهدي يا حبيبتي وياصقر هي فعلاً مش هنا لن لما جيت مش زهرت. 

صقر: ياعني اي و الفون بتعها هنا. 

كميليا: وعيال علي صرخه واحده. 

صقر: الو يا فريد دلوقتي تبقا عرف مكان همس. 

بعد مرور ساعه. 

فريد: الو ياصقر به هي في مكان*****. 

صقر بصدمه: انهار اسود معايا. 

.................. 



همس الصقر 17والاخير 

صقر: نهاروهم مش فايت معايا. 

وفعلا صقر راح المكان. 

دخل واتصدم لن لقه مهند بيحول يقرب من همس. 

صقر: اهااا ياك** يا و***. 

ونزل في فين يوجعك فين يوجعك. 

همس لقه ان سما بتقرب من صقر سكِ.نه همس بسرخ: صقر لاالللللا. 

وللاسف همس هي اللي خذت الطعنه. 

وتقبض علي سما و مهند. 

(للاسف محدش عارف انه مهند 🥲👍🏻) 

الكل كان وقف مرعُب قدم العمليه. 

الدكتور: للاسف المدام كنت حامل وجنين ما.ت. 

صقر بحزن: طب وهي. 

الدكتور: كويسه تقدر انك دتخل تطمن عليها. 

ودخل. 

همس: هو كلام الدكتور صح ابني ما.ت. 

صقر: ياحبيبتي احنا ربنا مدينا مازن وليل ونقول ربنا يرحمه. 

وفعلا فات الايام وشهور شغف ولدت وجبت كيان و كارما وربنا رزق كل من صقر وهمس نادر و ياسمين. 

بعد مرور خمس سنين. 

همس بزعيق: ببببسسس خلاص دمغي بجد. 

صقر بضحك: مال لو مش جيب بيبي سيتر. 

همس: اضحك اوي خذ ولدك ونزلو عوزه انام. 

صقر وبسها علي جبهتها: اوكي ياحب نزلي ورايا. 

ونزل وخذ العيال. 

همس بحب: بحبك ايوه بعشقك بجنون بحبك ايوه بحب غرتك و حينتك وطبيك وامانك  انت عوضي الجميل كنت سند وضهر ليا يارتك زهرت من بدري. 

صقر بحب: وانا بعشقگ لا انتي بقتي هوس ليا عرفه انا حسيت اني بموت لما فكرت انك ممكن تحبي او تروحي مع زك 

همس بضحك: انت مفتري بجد خسرت شركه وخسرت كل حاجه ثاني يوم يا مفتري. 

صقر وبيمسكها من وسط.ها: علشان يفكر مليون مره قبل ميلمسك حتي. 

همس: عشان العائله الكريمه مستنينا تحت. 

صقر بضحك: يلا. 

كان الكل وقف في الجنينه

نادر: عمو جاسر قول ل مازن ملهوش دعوه ب كارما. 

جاسر: يابني أنت متكد انكم عيال. 

وكل قعد يضحك. 

وقف كل من جاسر وشغف وصقر و همس و عمر و منه مراته وخديجه و كريم قدم بعض. 

جاسر: بحبك 

صقر: بعشقك 

عمر: بحب عمري. 

كريم: بحبك يا اجمل حاجه في حياتي ♥

وتوته توته خلصت الحتوته. 

زي ما قالت خليك سند وضهر واب واخ وامان 🌚♥

واستوني في قصه احله واحله من دي وهنزلها علطول

#همس_الصقر . 

#بقلم_ملك_محمد.


تعليقات

التنقل السريع