القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

جوزي استخبي في الدولاب وشافني بعمل اي مع اخو بعدها رماني في الشارع

 


جوزي استخبي في الدولاب وشافني بعمل اي مع اخو بعدها رماني في الشارع 






اول حلقه 

بقلم هويدا زغلول


وقبل ما نبدا الحكايه اعرفكم بنفسي أنا عزه

عندي 33سنه وكنت قاعده ولقيت اختي 

مايسه داخله تقولي 


مايسه 

بت قومي اللبسي حاجه كويسه يلا 

و اخرجي بسرعه عارفه مين بره عماد جارنا وجايه علشان يتقدم ليكي


عزه 

انتي بتتكلمي بجد والنبي يا مايسه معقوله انا خلاص هتجوز


مايسه 

لا ومش اي حد عماد انتي عارفه الواد ده كويس ازاي وكمان شكله كويس وشقته حلوه


عزه 

وتفتكري مرات ابوكي هتوافق ان انا اتجوز واسيب البيت هنا انت عارفه ان انا بخدمها وانت بتيجي يومين في الاسبوع وبس


مايسه 

ما تقلقيش يا حبيبتي عماد اديها الفلوس اللي تكفيها اللي تخليها توافق على الجوازه دي قومي البسي بقى ده هي اللي مخلياني ادخلك اقولك اخرجي وفعلا بعدها خرجت برا 


عماد 

اهلا ازيك يا عزه عامله ايه


ثريا 

ملك يا عريس ما تهدى كده واقعد على بعضك في ايه اقعدي يا عزه عماد جه  تقدملك وانا وافقت


عزه 

اللي تشوفيه يا مرات ابويا انتي عارفه ان احنا بنعاملك زي ما تكوني امنا بالظبط


عماد 

وانا اوعدك يا عزه مش هخليكي ناقصك اي حاجه خالص واي حاجه انتي نفسك فيها هعملها ليكي


ثريا 

عايزه اقولك ان انت هتاخد روحي والله انا من ساعه ما ابوهم اروح وانا عايشه معاهم هنا في نفس الشقه ومش بعرف اعمل اي حاجه خالص من غيرهم


عماد 

البيت في وش البيت واكيد يعني لو عوزتي  اي حاجه هنكون تحت امرك بس انا عايز 

الفرح يكون الاسبوع الجاي 


عزه 

بسرعه كده معقول 


عماد 

كل حاجه جاهزه وانا جبت العفش كله حتى الاجهزه الكهربائيه جبتها انا كل اللي عايزك بس تيجي بشنطه هدومك 


عزه 

مش عارفه اقولك اي وبعدها قام وقف وقال 


عماد 

انا همشي دلوقتي وهبقى اجي بعدين واجيب الماذون وبعدها مشي 


مايسه 

بس انا عايزه اعرف حاجه اخوها شهاب هيعمل ايه من غيره


ثريا 

وهو انتي فاكره يا حبيبتي اني متجوز اختك علشان سواد عيونها ولا ايه هو متجوزه عشان تفضل مع شهاب 


عزه 

وانا برده بقول هو جاي يتقدم ليا انا ليه بعد ما كل البنات دي رفضته لا طبعا انا مش موافقه على الكلام ده


ثريا 

هو بمزاجك ولا بمزاجك ولا ايه يا حبيبتي بقول لك ايه انا وافقت على الجواز خلاص والفرح الاسبوع الجاي ومعنديش كلام ثاني يتقال

وبعدها دخلت 


مايسه 

بقولك ايه نور ايه نار شهاب ولا جنه 

مرات ابوكي انتي شايفه هي بتتعامل معانا 

ازاي زي ما نكون خدامين عندها 


عزه

مش عارفه والله اي اللي بيحصل ده 

وفعلا تم الفرح بسرعه 


وفي شقه مايسه دخلت وكانت حماتها قاعده 


الحما 

لسه جايين دلوقتي ايه الفرح كان حلو قوي للدرجه علشان تتاخروا كده ولا كنتم بتاكلوا الناس


امير 

ايه يا ماما انت لسه صاحيه لحد دلوقتي ولا ايه ما انت عارفه ان النهارده كان فرح عزه اخت مايسه  كنت عايزانا نرجع بدري ولا ايه

وفي الوقت ده بصت علي الفستان وقالت 


الحما 

لا يا عين امك كنت عايزاك راجل اللي مراتك لابساه ده بقى ان شاء الله انت كنت سايبها كده في الفرح قدام الناس كنت بتقولهم تعالوا اتفرجوا على البضاعه بتاعتي ولا ايه


مايسه 

ايه الكلام الغريب اللي انت بتقوليه ده يا طنط وبعدين انا كنت في قاعه كبيره جدا وما حدش كان بيبص على حد


الحما 

قدامك ثلاث دقائق تدخلي تغيري الفستان اللي انت لابساه ده وتخرجي تديهولي انتي سامعه ولا لا


مايسه 

الكلام اللي مامتك بتقوله ده يا امير


امير

معلش يا مايسه  عدي الليله دي الله يخليكي بكره هجيبلك فستان احسن منه بكثير بس ادخلي غيري واديه لماما 


مايسه 

والله كنت عارفه ان ده اللي هيحصل 


الحما 

صحيح انا بفتح التلاجه لقيت حله فيها لحمه و

وصنيه فيها فرخه هو ابوكي الله يرحمه 

كام متعود ياكلك صنفين لحوم 


مايسه 

لا يا طنط ابويا الله يرحمه كان بياكلني على قدنا بس ابنك عازم صحابه بكره هنا في البيت وانا كنت عارفه ان النهارده فرح اختي فكنت محضره الاكل من النهارده الصبح


الحما 

كل لقمه بتنادي اكلها بقي بنتي سندس 

كانت هنا وبتقول عامله عزومه لحماتها 


امير 

بالف هنا وشفاه يا امي زي ما قولتي 

كل لقمه بتنادي اكلها صحيح 


مايسه 

صبرني يارب وبعدها دخلت الاوضه 

ودخل وراها امير 


امير

معلش يا مايسه والله ما اخليكي تقفي بكره وتعملي اي اكل خالص بس كبري دماغك وبلاش تعملي مشكله


مايسه 

انا نفسي افهم ليه مامتك بتتعامل معايا بالطريقه دي والله العظيم انا بحبها بس ما ينفعش تعمل كده في بيتي


امير 

ما تزعليش نفسك يا حبيبتي انا بكره هبعت اجيب اكل جاهز من بره وهقضي العزومه دي مش انا اللي عازم صحابي انا مش هخليكي تتعبي في اي حاجه بس بالله عليكي بلاش تنكدي عليا بقى النهارده


مايسه 

هو مش احنا اولى بالفلوس دي كلها اللي عماله نضيعها علشان خاطر مامتك الفستان وهتاخده وانا عارفه ان هي هتديه لاختك والاكل اخذته واديته لاختك انا مالي ومال أختك 


امير

خالص بقي يا حبيبتي ارجوكي مش عايز 

اي مشاكل خالص واي حاجه ممكن تتحل

المهم هاتي الفستان لاحسن انا عارف ماما 

مش هتروح شقتها الا لما تاخد الفستان 

وفعلا عملت كده 


وفي شقتي كنت لسه داخله 

الشقه ولقيت شهاب اخو عماد قاعد 


عماد 

الف الف مبروك يا عروسه بجد ما تعرفيش انا فرحان ازاي ان انتي خلاص بقيتي في شقتي

وقام شهاب وقال 


شهاب 

بقيتي في شقتي هي في شقتي هههههههههههه


عزه 

هو انا عايزه اسالك سؤال يا عماد هو اخوك شهاب هيفضل موجود معانا هنا بصراحه انا بخاف منه قوي


عماد 

على فكره والله شهاب اطيب منه ما فيش وبكره هتعرفيه وهتحبيه جدا انا كل اللي عايزك بس تتعاملي معاه انه عيل صغير وبجد لازم تتاكدي انك هتاخدي ثواب كبير من وراه


عزه

طيب ما تخليه يقعد في شقه باباك الله يرحمه وانا هبقى انزل اعمله كل طلباته


عماد 

انتي شايفه هو عامل ازاي عزه مش هينفع يقعد لوحده خالص لان ممكن يشغل بوتاجاز او يعمل اي حاجه في نفسه لازم تكون عينينا عليه


عزه 

مافيش مشكله اللي تشوفه 


عماد 

بصي ادخلي انتي اوضه النوم وغيري هدومك وانا هدخل انيمه وبعد كده هاجي وراكي على طول


عزه 

تمام ماشي وفعلا دخلت الاوضه وكلمت 

مايسه 


مايسه 

ايه يا عروسه في ايه في واحده بتتصل باختها في ليله زي دي برده


عزه 

بجد انا حاسه ان انا اتسرعت قوي في اللي انا عملته في نفسي ده انا عايشه مع واحد اصلا وانا خايفه من اخوه جدا


مايسه 

مش احسن من اللي انا متجوزاه ده متجوزه واحد ابن امه جدا وبيخاف منهم وبيسمع كلامها في كل كبيره وصغيره


عزه 

والله مش عارفه ازاي نصبنا جه كده انا 

بقيت بجد بحس ان احنا نحس 


مايسه 

سيبك من الكلام ده خالص امال جوزك فين وسايبك في ليله زي دي


عزه 

جوزي يا حبيبتي راح ينيم اخوه اصل ما ينفعش يسيبه ينام لوحده خالص وقالي غيري هدومك عقبال ما اجيلك


مايسه 

اسمعي كلامي كويس قوي يا عزه حاولي تكسبي عماد وتاخذي منه فلوس على قد ما تقدري انتي لازم تكوني مستقبلك علشان لو لا قدر الله حصل اي حاجه يكون معاكي فلوس مسنود عليها 


عزه 

عندك حق والله يا مايسه انا هعمل كده 


وتاني يوم في شقه مايسه 


امير 

بصي يا حبيبتي انا هروح الشغل وهبقى ارن عليك تنزلي هاخدك بعربيه واحد زميلي واروح اوديكي لاختك علشان تبارك لها واي حاجات انت عايزه تشتريها لها قوليلي وانا هجيب لك كل اللي نفسك فيه


مايسه 

والله انا مش عارفه اشكرك ازاي يا أمير على اللي انت بتعمله معايا ده بس انا كنت عايزه اطلب منك طلب انا عايزه اروح الاول اقعد مع عزه شويه وبعد كده انت تبقى ترجع تبارك ليهم ونمشي سوا


امير 

اللي تشوفيه يا حبيبتي وبعدها راح 

جاب علبه من الدولاب 

انا كنت جايب سلسله علشان خاطر عزه لازم جوزها يعرف ان احنا برده عينينا مليانه خدي اديها لها عقبال ما اجي


مايسه 

والله يا امير انا مش عارفه اشكرك ازاي على اللي انت بتعمله معايا ده ربنا يخليك ليا يا حبيبي


امير

ويخليكي ليا يارب تسلمي يا عمري 

وبعدها مشي وعدا ساعه وبعدها خرجت 

من الاوضه 


الحما 

هيا شملوله هتعملي اكل ايه علشان خاطر الناس اللي جايين لجوزك النهارده


مايسه 

معلش يا طنط اصل انا لازم اروح لعزه عروسه بقى ولازم اكون جنبها وهو هيبقى يجيب اكل ويعدي عليا ياخدني كده كده اصحابه هيجوا بالليل الساعه 10:00


الحما 

وهو متجوزك بقى ان شاء الله عشان يجيب لك اكل من بره يوم ما يعزم صحابه ولا ايه واحنا كان ذنبنا ايه يعني في فرح اختك ده


مايسه 

والله يا طنط ما تقوليش ليا انا الكلام ده روحي قولي له هو اللي عزم صحابه في يوم صباحيه اختي


الحما 

ابني يا حبيبتي ويعمل اللي هو عايزه الراجل البيت وطالما بيدفع وبيقع من جيبه يبقى ما حدش يقوله انت بتعمل ايه وبعدين وريني الشنطه دي كده وريني انتي واخده ايه لاختك


مايسه 

ايه يا طنط الكلام اللي حضرتك بتعمليه ده انتي عايزه تفتشيني ولا ايه بقى ان شاء الله


الحما 

ايش ايش يا حبيبتي ايه السلسله الذهب دي بقى ان شاء الله واخداها لمين


مايسه 

ابنك اللي شاريها لاختي هديه هو انتي 

ناسيه ان هي عروسه ولازم ننقطها في يوم زي ده ولا ايه


الحما 

لا يا حبيبتي انا مش ناسيه بس اللي ينقط اختك ينقطها ب 200 جنيه مش بالسلسله دهب بشيء وشويات روحي امشي يلا والسلسله 

دي هتكون معايا لحد ما يجي ابني واتاكد 

أنه هو اللي جابها 


مايسه 

اظن والله عيب يا طنط اللي انتي بتعمليه ده انت ما ترضيش على بنتك ان يحصل فيها كده


الحما 

وانت مين بقى يا حبيبتي ان شاء الله اللي بتقارني نفسك ببنتي روحي يلا شوفي رايحه فين 


وفي شقتي كنت نايمه وسامعه جرس الباب 

وصحيت لقيت ايد عليا 


عزه 

عماد قومي عمال تشوف الباب عمال يخبط مين اللي بيخبط علينا دلوقتي ده

وكانت الصدمه لما صحيت ولقيت اللي كان 

وخدني في حضنه شهاب مش عماد



جوزي استخبي في الدولاب وشافني بعمل اي مع اخو 

الجزء الثاني

بقلم هويدا زغلول

وفي الوقت ده قومت بسرعه وقولت

عزه 

انت اي اللي جابك هنا يا عماد عماد 


شهاب

براحه مش تزعقي انا بخاف من الصوت العالي

وبعدها دخل عماد 


عماد 

اي ده فيه اي مالك يا عزه  انت يا شهاب 

واقف ليه كده 


شهاب 

انا انا كنت خايف جيت انام هنا زي كل يوم 

راحت البت دي زهقت فيا 


عزه 

اخوك دخل عليا الاوضه وانا نايمه 

وجه ينام جمبي وانا بلبسي ده شوفت اخوك عمل ايه


عماد 

اهدي بس يا حبيبتي انت عارفه ان هو مش فاهم اي حاجه خالص وبعدين هو بيخاف ينام لوحده


عزه 

بقولك اي أنا مش جايه هنا مربيه لخوك.انت 

فاهم ولا لا انا ماشيه 


عماد 

اهدي بس يا عزه والله وانا هحاول احل 

كل حاجه 


عزه 

مافيش هدوء يا عماد 

اكتر من كده انا مش هقدر استحمل 

بعد اذنك وبعدها مشيت 


وفي شقه ثريا كانت قاعده مع تامر 

عيل من دور عيالها 


ثريا 

كل يا حبيبي هو الاكل مش عجبك ولا اي 


تامر 

انا اكيد بحلم واللي بيحصل ده مش حقيقي 

معقول انا هنام هنا انهارده 


ثريا 

ومش بس كده اي فلوس انت عايزها 

انا هديها ليك 


تامر 

ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي وبعدها الجرس رن 

وهو قام وقف يا خبر مين اللي هيكون جاي

دلوقتي  


ثريا 

اي يا راجل مالك فيك اي اقعد 

وانا هشوف مين وبعدها فتحت 

الباب ياخرابي كنت عارفه انك 

هترجعي بالكحك سخن 

ومش هتعمري انتي في الجوازاه


عزه 

اي الكلام ده يا طنط ثريا فيه اي وبعدين 

بيت ابويا وارجع في اي وقت 


ثريا 

لا يا عين طنط ما بقاش بيت ابوكي خلاص ولا انتي ناسيه ان انتي ماضيتي ليا بيع وشراء

وبعدها شوفت تامر 


عزه 

يا نهار ابيض يا مرات ابويا انتي جايبه رجاله البيت ايه الكلام الفارغ اللي انتي بتعمليه ده عيب على سنك


ثريا 

رجاله مين يا ام رجاله ده جوزي يا حبيبتي وبعدين انا حر اعمل اللي انا عايزاه وسن ايه اللي انتي بتتكلمي عليه ده انا اكبر منك بسنتين بس

ويلا امشي من هنا بقي نكدي عليا في 

اول يوم جواز وبعدها قفلت الباب في وشي 


واقعد علي السلم وفي شقه عماد كان قاعد 

زعلان 


شهاب 

هو انت زعلان علشان دخلت الاوضه ونمت جنبها انا كنت خايفه انام في الاوضه لوحدي


عماد 

ايه الكلام اللي انت بتقوله ده يا شهاب لا طبعا يا حبيبي انا مش زعلان منك خالص ربنا يهديها


شهاب 

طيب بص انا معايا شوكولاته روحي اديها ليها وخليها ترجع هنا البيت انا مش عايز 

اشوفك زعلان لاحسن اعيط 


عماد 

حبيبي انا مش عايزك تكون زعلان خالص مافيش 

اي حاجه وفي الوقت ده الجرس رن 

وفتح 


مايسه 

ازيك يا عماد عامل ايه انا قولت اجي ابارك واقعد معها عزه شويه قبل ما مرات ابويا ما تيجي


عماد 

ازيك يا مايسه اخبارك ايه عايزه ثابت البيت ومش تعالي اتفضلي ادخلي


مايسه 

يا خبر ابيض ليه اي اللي حصل وفي الوقت ده 

انا دخلت 


عزه 

انا اسفه يا عماد انا حاسه ان غلط الصبح 


عماد 

ولا يهمك يا حبيبتي المهم انك رجعتي 

تعالي ادخلي وبعدها دخلنا 

انا هنزل اجيب سجائر وشويه حاجات 

وبعدها نزل 


مايسه 

هو ايه اللي حصل انتي فعلا سبتي البيت ومشيتي ليه يا مجنونه تعملي كده


عزه 

صحيت من النوم لقيت اخوه جنبي مش عارفه ايه اللي انا عملته بعدين سبت البيت ومشيت ورحت لقيت مرات ابوكي اتجوزت


مايسه 

بقول لك ايه يا عزه احمدي ربنا على العيشه اللي انت عايشاها وانك متجوزه راجل بجد مش دلدول امه زي اللي انا متجوزه


عزه 

والله انا تعبت اوي وحاسه ان مش هقدر 

اكمل 


مايسه 

لازم يا حبيبتي تقدري طلما انتي اللي هتكوني 

ست البيت ده يبقي لازم تعرفي 

وبعدها فضلت تبص علي شهاب وقالت 

والله الواد زي القمر لو كان كويس 

والله كنت سبت جوزي واتجوزته 


عزه 

انتي بتقولي اي انتي كمان 

وبعدها فضلت قاعده معايا 


وروحت بليل هي وامير وبعد ما خلصت 

عزومه صاحبه دخل امير المطبخ 


امير 

شكلك تعبان قوي يا حبيبتي معلش انا اسف والله ان انا عزمت اصحابي في يوم زي ده


مايسه 

انا عايزه اقول لك ان انا تعبت جدا من عيشتي مع مامتك انت ما عرفتش هي عملت فيا ايه الصبح واخدت السلسله الدهب اللي انت كنت 

جايبه لأختي 


امير 

بس كده يا حبيبتي بكره هيكون عندك واحده

احسن منها بكتير ولا تزعلي نفسك 


مايسه 

مش دي المشكله المشكله اللي امك 

بتعمله معايا حرام والله العيشه دي 


امير 

معلش يا حبيبتي امي ومش هقدر

اقول لماما حاجه 


مايسه 

حرام عليك بقي أنا زهقت من العيشه دي 

طول عمرك ابن امك أنا مش مشكلتي 

الحاجه مشكلتي ان نفسي تاخد موقف 

مع مامتك وفي الوقت ده دخلت حماتها 


الحما 

موقف اي يا موقف اللي عايزاه ياخده معايا انتي نسيتي نفسك يا بت ولا ايه ده انا اللي جوزتك ليه واقدر دلوقتي اخليه يطلقك


مايسه 

هو انت فاكره ان انا مرتاحه في العيشه دي حرام عليكي انتي ليه بتعملي كده ليه مش عايزاه يكون عايش سعيد في حياته


الحما 

اسمعي يا بنت انت اول واخر مره اسمعك بتقولي كده تاني انت فاهمه ولا لا وانت يا امير لو مش عارف تحكم مراتك يا حبيبي احكمها لك انا


امير 

معلش يا ماما حقك عليا انا اسف والله هي ما تقصدش اي حاجه ومش قصدها تزعلك خالص


الحما 

يبقي لازم تعتزر دلوقتي يا اما تاخد بعضها 

وتمشي من هنا 


مايسه 

ولا تزعلي نفسك يا حماتي انا هلم هدومي وهمشي من هنا دلوقتي حالا


الحما 

هدوم ايه يا ام هدوم هو انتي ناسيه ان احنا خدناك بالجلابيه اللي عليكي وانا شايلها لك لحد دلوقتي في دولابي هجيبها لك عشان تنزلي بيها مش هتنزلي بالطقم الغالي ده وبعدها 

خرجت 


مايسه 

معقول انت هتسكت على مامتك بتعمله ده انت موافق ان انا امشي من البيت واسيبلك الدنيا كلها


امير 

لا طبعا يا حبيبتي انا مش هقدر اعيش من غيرك خالص اعتذري لماما وهي هتسامحك على كل حاجه


مايسه 

عمرك ما هتتغير وبعدها مشيت من البيت 


وانا كنت وافقه في المطبخ ودخل شهاب 


شهاب 

عايز اكل رز باللبن 


عزه 

بقول لك ايه ياض انت انا بصراحه ربنا اتخنقت منك روح اقعد دلوقتي انا مش فاضيه ليك 


شهاب 

انا عايز اكل رز باللبن بسرعه اعملي رز 

باللبن 


عزه 

طيب بس بس اسكت مش عايزه 

اسمع صوت حاضر هعملك اللي انت عايزه 

وبعدها وقفت جمب البتوجاز 

ولقيته جه وفضل يطبطب عليا وبعدها باسني 


شهاب 

شكرا يا عزه انتي كويسه اوي وبعدها 

خرج 


عزه 

معقول اللي بيحصل ده 


وفي بيت هبه اخت امير 

الباب خبط وفتحت 


هبه 

امير حبيبي تعالى اتفضل ده انت اول مره تزورني في شقتي من ساعه ما اتجوزت 


امير 

معلش يا هبه انا حاسس ان انا مخنوقه شويه وجيت علشان خاطر اتكلم معاكي ماما فضلت تزعق مايسه  لحد ما مشيت من البيت


هبه 

والله انا مش فاهمه ماما بتعمل ليه كده معاها انا حاولت اتكلم معاها كثير انها تغير اسلوبها بس هي ما فيش فايده


امير 

طيب انا هتصرف ازاي دلوقتي انا بحب ميسم ومش عايزها تكون بره البيت وكمان عرفت ان مرات باباها اتجوزت ومش عارفه هي راحت فين دلوقتي


هبه 

المشكله مش في ماما يا امير المشكله فيك انت انت بتسكت ليها على كل حاجه 


امير 

مشكلتي ان بحب ماما اوي 

ومش هقدر اقولها لا علي حاجه 


هبه 

يا حبيبي انا ما قلتش انك تقولها لا

بس ما ينفعش انك تزعل مراتك وتعمل فيها كده وبعدين هو انت جاي ليه دلوقتي عايزني انا اللي اتكلم مع مايسه علشان ترجع البيت


امير 

لا عايزك تتكلمي مع ماما ان ارجعها البيت 


هبه 

لا بجد مينفعش اللي انت بتعمله ده خالص 

والله ليها حق مراتك تعمل معاك كده 

اي يابني الكلام ده 


امير 

طيب ايه رايك اتكلم مع ميساء واجيب شقه نعيش فيها وبالليل نبقى نروح الشقه عند ماما


هبه 

مايسه مش عايزه كده مايسه عايزه تحس ان ليها راجل بيجيبلها حقها زي ما جوزي بيعمل معايا بالظبط وفي الوقت ده خرجت حماتها 

وقالت 


الحما 

ده كان زمان يا ننه عين امك قبل ما اسمع الكلام ده روحي لامك وقوليلها زي ما بتعاملي بنات الناس احنا هنعامل بناتك كده بقى ان شاء الله


هبه 

ايه يا حماتي الكلام الغريب اللي انتي بتقوليه ده وبعدين هو انا مالي باللي ماما بتعمله


الحما 

حبيبتي ده كاس وداير ولازم امك تذوق من نفس الكاس انا هتكلم مع ابني ونشوف وضعي في الموضوع ده اتكلي على الله وخدها في ايدك وانت نازل يا امير


امير 

ارجوكي بلاش مشاكل هبه طيبه والله ومش 

تستاهل اللي بيحصل ا فيها ده 


الحما 

والله لما يبقى يجي ابني بقى نبقى نشوف الحوار ده ابقى اقفلي باب الشقه وانتم نازلين

وبعدها دخلت 


امير 

انا اسف والله انا مكانش قصدي اعملك اي مشاكل خالص في بيتك حقك عليا


هبه 

يلا بينا وبعدها مشيت معاه 


وفي شقه عماد كان داخل الاوضه 


عماد 

معلش يا عزه انا عايزه اقول لك على حاجه بس عارف انك هتزعلي انا مطلوب مني شغل كتير في اسكندريه ولازم اسافر النهارده بالليل


عزه 

الكلام اللي انت بتقوله ده انت عايز تسافر وتسيبني واحنا في شهر العسل وبعدين هو انت عايز تسافر وتسيبني وانا واخوك هنا في الشقه لوحدنا


عماد 

ايه الكلام الغريب اللي انت بتقوليه ده شهاب ده عامل زي العيل الصغير بالظبط مش فاهم اي حاجه خالص


عزه 

مهما أن كان صغير بس برضه مينفعش 


عماد 

ارجوكي بوصي أنا جبت ليكي اي اول لما 

شوفت الكوليه ده قولت لازم اجيبه ليكي 


عزه 

الله حلو اوي والله مش عارفه اقولك اي يا عماد 

شكرا ليك علي اللي انت بتعمله ده 


عماد 

ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي وفي شقه 

مرات ابويا الجرس رن 


ثريا 

ايه ده مايسه انت كنت فين ده جوزك جه سال عليك كذا مره


مايسه 

كنت عارفه ان انا لو جيت لك وقلت لك عايزه اقعد معاكي ما كنتيش هتوافقي كنت قاعده عند واحده صاحبتي بس بقيت حاسه ان انا تقيله عليها جدا اوعدك اعيش معاكي هنا خدامه ليكي


ثريا 

وانا يا حبيبتي مش محتاجه اي خدامين خالص

وبعدها قام تامر وقال 


تامر 

يا حبيبتي الكلام اللي انتي بتقوليه ده انا عايزك تكوني ليا انا وبس خليها هي اللي تعمل اكل وتعمل الشرب هنا


ثريا 

اللي تشوفه يا حبيبي امشي يا حبيبتي ادخلي على المطبخ يلا خلصي اللي وراكي واعملي لنا غداء حلو اعمليلنا كوارع النهارده 


مايسه 

تمام ماشي وبعدها دخلت ودخلت وراها 

ثريا 


تامر 

اهي دي البنات ولا بلاش مش العقربه اللي انا متجوزها خليني احس ان انا متجوز بقى


ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا


الحلقه الاخيره 

وفي شقتي كنت نايمه لقيت عماد 

دخل 


عماد 

يا عزه قومي يا عزه كل ده نوم 

امال فين شهاب 


عزه 

اي ده حمدالله علي سلامتك يا حبيبي هو انا 

جيت أمتي 


عماد 

لسه جاي بقولك فين شهاب 

عامل ادور عليه جوا مش عارفه راح فين 


عزه 

والله يا حبيبي مش عارفه انا كنت صاحيه الصبح 

علشان هو كان جعان واكلته والمفروض أنه 

نام تاني 


عماد 

طيب قومي شوفي فين وبعدها فضلنا 

ندور عليه وهو لقاه تحت السرير 


عماد 

اي ده انت بتعمل اي تحت السرير 

يا شهاب مش قولتك يا حبيبي بلاش 

تستخبي تحت السرير وفي الوقت ده هو عيط 

وقال 


شهاب 

بقولك اي أنا مش عايز اقلع هدومي تاني 

يا عماد 


عماد 

اي الكلام ده انا مش فاهم اي حاجه خالص 


عزه 

والله انا مش عارفه اقولك ايه يا عماد بس انا الصبح لقيته عامل حمام على نفسه وانا افتكرته ان هو عالطول بيعمل كده 


عماد 

لا طبعا هو مش بيعمل كده الا لما بيكون خايف من حاجه هو حصل ايه ممكن يكون يخليك خاف


عزه 

ابدا يا حبيبي وبعدها شهاب قطعها


شهاب 

لا دي كانت بتعمل وبعدها بصيت ليه

مش بتعمل حاجه


عماد

هو فيه اي يا عزه انا عمري ما شوفت اخويا 

خايف كده ما تقولي اي اللي حصل 


عزه 

انت اللي فيه اي عايز تلبسني مصيبه 

ولا اي أنا زهقت بقي وبعدها دخلت 


عماد 

قولي يا حبيبي هو فيه اي حاجه ضايقتك 


شهاب 

ابدا مافيش حاجه خالص وبعدها نام 

وهو خرج 


وفي شقه ثريا كانت مايسه وافقه 

في المطبخ ودخل تامر 


تامر 

والله انا مش قادر افهم ازاي جوزك ده يزعلك معقول يبقى واحد معايا القمر ده كله يعمل فيه كده


مايسه 

مش فاهمه كلامك يا تامر انت عايز حاجه اعملهالك لو سمحت ما ينفعش تتنيك واقف معايا في المطبخ انا مش عايزه مشاكل

 مع ثريا 


تامر 

مشاكل ايه بس انا عايزه اقولك ان ثريا دي زي الخاتم في صباعي ما تقدرش تقولي لا على اي حاجه خالص 


مايسه 

طيب تمام ممكن تخرج بقي 


تامر 

افهمي بس انا عايز اقولك اي وبعدها راح 

حط ايدو علي وسطها وكان براد الشاي 

في أيدها وقعت المياه عليه 


تامر 

اه يا مجنونه اي اللي انتي عملتي ده 


مايسه 

هو انت فاكرني سهله ولا سهله بقولك اي 

ابعد عني لاحسن متعرفش أنا ممكن اعمل

فيك اي وبعدها دخلت ثريا 


ثريا 

اي ده فيه اي مالك يا حبيبي عامل تتوجع 

ليه كده 


تامر 

البت دي مجنونه انا لسه بقولها عايز 

فنجان قهوه راحت قالت ليا أنا مش شغاله 

عندك وراحت عملت فيا اي 


ثريا 

نعم يا حبيبتي انتي اتجننتي بقولك اي والله 

مانتي قاعده فيها 


مايسه 

مش بمزاجك انتي سامعه ولا لا وانا هقعد

هنا زي مانا عايزه ومش ماشيه 


ثريا 

والبيت بيتي يا حبيبتي وبقولك امشي برا 

يلا مش ناقصين نكد وبعدها مشيت 

وراحت اقعدت هي وتامر 


ثريا 

الف مليون سلامه عليك يا حبيبي والله ما عارفه 

اقولك اي بس انت اللي عايز البت دي تقعد 

هنا قولتك الف مره خليها تمشي احسن 


تامر 

اعمل اي في قلبي الطيب بقي ايدي 

وجعتني اوي المياه كانت سخنه جدا 

اسمعني كويس يا ثريا في الكلام اللي هقولوا 

ليكي البت دي عندها حق تقدر تاخد كل حاجه 

منك 


ثريا 

ازاي مش انت جيت معايا عند المحامي 

وقولت أن خلاص البيت بقي بتاعي 


تامر 

ايوه بس مينفعش يفضل ب اسمك لأن 

ممكن يخدو منك انتي اكتبي ب اسمي 

شويه بس وهرجعه ليكي تاني يا حبيبتي


ثريا 

بس البيت ده الحاجه الوحيده ان انا مسنود عليها لو راحت مني ما تعرفش انا هبقى عامله ازاي انا هكون في الشارع


تامر 

اخص عليكي يا ثريا هو انت فاكره ان انا ممكن اسيبك ولا ايه يا حبيبتي فتره بس لحد ما ينسوا البيت وبعد كده هرجع كل حاجه ليكي تاني


ثريا 

انا واثقه فيك اوي يا تامر خلاص يا حبيبي 

بكره هروح واكتبه ب اسمك 


وفي شقتي الباب خبط وفتحت 


عزه 

ايه ده مايسه مالك في ايه شكلك عامل 

ليه كده 


مايسه 

اسكتي علي اللي حصل ليا 

وبعدها دخلت واقعدت معايا وقالت 

علي كل حاجه 


عزه

غبيه انت مبروك كنت تشغليه شويه لحد ما تاخدي كل حاجه منه 


مايسه 

هو انتي عبيطه انا ست متجوزه ولا يمكن اعمل الكلام الفارغ اللي انتي بتقولي عليه ده


عزه 

اسم الله حبيبتي على جوزك واللي عامله فيكي يا بنتي انتي لازم تعيشي في الدنيا دي تاخدي حقك بايديكي


مايسه 

بقولك اي أنا لا يمكن اعمل الكلام الفارغ 

اللي انتي بتقولي عليه ده انتي سامعه ولا لا


عزه 

براحتك يا حبيبتي بس زي ما انت شايفه انا شقتي اوضتين وصاله ومش هينفع اخليكي تقعدي هنا ما انتي شايفه الهم اللي على قلبي


مايسه 

والله انا كنت متوقعه منك كده ماشي يا عزه انا ماشيه وبعدها مشيت 


وفي بيت ام امير


الام 

جرى ايه هي نسيت نفسها ان شاء الله ولا ايه ازاي تعمل فيكي كده انا ليا كلام مع جوزك


امير 

وهي دي المشكله بالنسبه ليكي وبنت الناس اللي انتي بهدلتيها مع انها كانت بتخدمك


الام 

انت واقف في وشي يا واد انت وبتقولي الكلام ده مين اللي علمك تعمل معايا كده اكيد مراتك مش كده


هبه 

بس بقى حرام عليكي يا ماما اللي انت بتعمليه ده كل اللي بيحصل فينا ده بسببك انتي

مايسه كانت كويسه معاكي مش ذنبها 

ان ابوها راح وسابها في الدنيا لوحدها 


امير 

انا هرجع مراتي واللي يحصل يحصل يا ماما


الام 

اعمل كده يا امير وانا مش هدخلك البيت ده تاني انت عايز يا ابني مراتك تبقى انتصرت عليا


امير 

ماما انا كنت غلطانه وكنت دايما باجي عليه علشان خاطرك انتي انا بحب مايسه ولا يمكن اسيبها تروح من ايدي ابدا وبعدها 

الباب خبط وفتح 


مايسه 

انا اسفه ان انا مشيت يا امير ومستعد اعتذر لمامتك واعملك كل اللي انت عايزه بس ادخل البيت تاني


امير 

تعالي يا مايسه كويس ان انت رجعتي وبعدها وقفوا قدام مامته البيت ده بيتك 

انتي سامعه ولا لا وتقعدي فيه وتعملي اللي انتي عايزه 


مايسه 

انت بتقول اي يا أمير 


امير 

ايوه وبعد اذنك يا ماما مراتي من حقها 

تعمل اللي هي عايزه في شقتها 


الام 

اللي تشوفه يا امير نورتي بيتك يا حبيبتي 

وبعدها مشيت 


هبه 

اظن كده بقى اروح بيتي وانا مرتاحه عايزه اقولك اللي حصل قدام منك ده لعبه انا حماتي بتحبني جدا وانا اتفقت معاها ان احنا نعمل كده يمكن تتغير 


امير 

معقول اللي حصل ده طيب ازاي يعني 


هبه 

كنت عايزاك تعرف ان انت غلط 

وكان لازم تشوف مراتك بتحس ب ايه قدام 

عينك اوعى تزعل مراتك ما تجيش على امك بس اهم حاجه برده تبقى صاين كرامه مراتك


مايسه 

والله يا هبه انا مش عارفه اشكرك ازاي على اللي انتي بتعمليه معايا ده 


وفي شقتي عماد كان قاعد مع 

شهاب اللي كان عامل يعيط 


شهاب 

ارجوك يا عماد خليك قاعد معايا بلاش تروح الشغل دلوقتي


عماد 

انا عايزه اعرف بس انت مالك انت عمرك ما كنت مرعوب بالطريقه دي


شهاب 

مافيش حاجه بس عايزك تقعد معايا ارجوك 


عماد 

والله ورايا شغل كتير اوعدك مش هتاخر 

وهخلي عزه تقعد معاك في الاوضه مش اسيبك 


شهاب 

لا لا مش عايزها خليها تقعد برا وبعدها دخل 

المطبخ 


عماد

هو في ايه بالظبط انا ملاحظ ان شهاب بيخاف منك قوي يا عزه انتي بتعملي معاه ايه


عزه 

بقولك ايه يا عماد انت لو اتكلمت معايا تاني في الحوار ده انا همشي ومش هقعد لك في البيت ولو فاكر ان انا ما ليش مكان تبقى عبيط


عماد 

كل ده عشان بسالك اخويا خايف منك ليه

الوضع مش طبيعي 


عزه 

عندك روح اساله خليني اخلص الاكل 

علشان احلق اكله وبعدها مشي 

وانا دخلت ليه 


عزه 

بقى انت رايح تشتكيني لاخوك والله ما تعرف انا هعمل فيك ايه النهارده


شهاب كان مرعوب.وقال 

طب انا اسف حقك عليا ارجوكي بلاش تضربيني تاني


عزه 

والله يومك انهارده مش هيعدي علي خير 

اقولك مش هضربك اقلع هدومك وادخل 

اقعد في البلاكونه 


شهاب 

لا لا الجو ساقعه اوي مش هقدر 

وبعدها خرج عماد من الدولاب 


عزه 

ايه ده احمد هو انت ما رحتش الشغل اسمعني بس انا عايزه اقولك ايه


عماد 

اتجوزت واحده زيك امشي اطلعي بره انا مش عايزه اشوف وشك هنا ثاني انتي طالق


عزه 

ارجوك يا عماد انت عارف ان انا ما ليش اي مكان اروح سامحني والله العظيم ما هعمل كده تاني


عماد 

معقول تيجي علي واحد زي ده انا كنت بعملك كل اللي انت عايزاه علشان خاطر تعامليه كويس وانت ما فيش في قلبك رحمه خالص امشي برا 


وبعدها مشيت وفي شقه ثريا كانت بتعمل 

الاكل ودخل تامر وقال 


تامر 

بقولك ايه يا ثريا انا شايف ان فيها عليكي قوي كده وتمشي بقى من البيت ده


ثريا 

من بيتي يا تامر انت اتجننت ولا ايه


تامر 

هههههههههههه حلوه بيتك دي مش انا 

اخد كل حاجه وانتي خلاص بقيتي في الشارع 


ثريا 

معقول تعمل فيا كده والله لوريك


تامر 

المحاكم روحي اشتكيني امشي يلا اطلعي بره

وبعدها مشيت ودخل صاحب العماره 

خيري 


خيري 

والله جدع انك عملت كده خليك امين بقى ورجع الشقه لاصحابها


تامر 

انت عندك حق يا عم خيري انا كنت ماشي طول حياتي غلط والله انا فعلا هرجعلهم الشقه مش عايز حاجه


وفي شقه مايسه كنت قاعده 


مايسه 

عليك يا شيخه هو انتي ما عندكيش قلب انت ازاي تعملي في عيل مريض كده


عزه 

ارجوكي بقى انا مش ناقصه انا مش عارفه اعمل ايه دلوقتي ومرات ابوكي خلاص خدت كل حاجه


مايسه 

هو انتي فاكرني زيك ولا اي هسيبك  في الشارع ولا ايه انت هتفضلي عايشه معايا هنا


عزه 

معقول يا مايسه بعد اللي انا عملته معاكي


مايسه 

الاخت عمرها ما تسيب اختها في وقت زنقه انت عملتيها بس انا عمري ما اعملها وفي الوقت ده الباب خبط وفتحت 

اللي جابك هنا وعايز ايه تاني


تامر 

انا جاي اعتزرلك علي اللي حصل وده عقد شقه وبكره هنروح اتنازل عليها ليكي 


مايسه 

من امتى ان شاء الله الحدايه  بتحدف كتاكيت


تامر 

أنا كنت ماشي غلط وجاي علشان اصلح 

الغلط ده بكره نروح واتنازل ليكم عن الشقه 


وفعلا عمل كده وانا روحت عشت فيها 

بس لوحدي وبعد فتره اتجوز عماد 

واحده كانت بتحب اخو اوي وبتعامله 

كويس وكنت ندمانه علي اللي عملته 

عشت في الدنيا لوحدي بسبب جحود 

قلبي 


وبكده تكون خلصت قصتنا


تعليقات

التنقل السريع