رواية مهرة العز البارت الاول من الجزء الثاني بقلم مريم حسين
#مهرة_العز
#البارت_الاول_الجزء_الثاني
طبعا وقفنا في الجزء اللي فات لما عز اخد مهرة على اوضتها فوق وقالها هحكيلك على كل حاجه بس لازم تساعديني.......
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
عز وهو مقرب منها اووي وبيبص على شفايف*ها،،
وقال:هحكيلك على كل حاجه
مهرة بفرحه:هتقول اي
عز وهو على وضعه:هقولك اتغيرت معاكي ليه...بس لازم تساعديني.....
مهرة بحب:قول!!!!
عز: عايزك تساعديني ف اني اكشف حقيقه سلوى....ان هي اللي قتلت اختها سلمي
مهرة بصدمه:ايييييييييييييه...........مش فاهمه حاجه.....
ممكن توضح اكتر ازاي يعني؟؟؟
عز:تمام اهدي........هحكيلك كل حاجه بس طبعا مش دلوقتي...لان لا المكان ولا الوقت يسمح.....بس حبيت اعرفك بس اني لسه بحبك ولسه عند وعدي ...وكمان عشان مقدرش اشوفك مع غيري....بس عايزك توعديني محدش يعرف ب اللي قولتهولك؟؟؟
هديه بحب:من غير ما تقول.....مكنتش هقول لحد...
بس تعرف انا دلوقتي مبسوطه اوووي انك لسه بتحبني
انا بجد كنت بموت ف اليوم ١٠٠ مرة واقول ازاي...ازاي قدر يلعب عليا كده.......انا كنت حاسه ان في حاجه غلط
كنت حاسه انك مجبور تعمل كده......والحمدلله عرفت كل حاجه....اي نعم مش كل حاجه اوي يعني...بس على الاقل عرفت انك لسه بتحبني وده كفيل عندي بالدنيا كلها 🥺❤️❤️❤️
عز بحب:وانا اوعدك يامهرتي اني هفضل احبك لآخر نفس ف عمري......وطول منا عايش مش هخلي حد يلمس شعرايا واحدة منك...........بحبك❤️
مهرة بابتسامه: وانا بموت فيك❤️....
عز لسه هيقرب عليها..........الباب خبط....
عز بيمسح وشه وبيقول بقالنا ساعه بنتكلم....حبكت دلوقتي يخبط.....
مهرة فضلت تضحك.......وبعدين مني دخلت....
منى:كل ده ياعز.......يلا انزل سلوى بتدور عليك...وانا قولتلها انك ف الحمام.....يلا روحلها....واحنا شويه وهنحصلك......
عز هز راسه ب تمام ونزل.......
منى بصت على مهرة وقالتلها:كان بيقولك ايه؟؟؟
مهرة بتوتر:ها........اه......كان بيقولي ان زياد ده شخص وحش وابعدي عنه عشان ميأذكيش....بس انا قولتله انت ملكش دعوة بيا وب زياد وان ده خطيبي من قبل ما اعرفك وانا عرفاه كويس......بس وانتي بعدين دخلتي.....
منى بضحك:يالهوي ده هيموت من الغيرة.......مش ملاحظه انو غيران عليكي؟ ؟؟
مهرة باستعباط:غيران؟لا طبعا مش ملاحظه....كلامه عادي!!!!
منى:ياسلام.....يعني انتي شايفه انو يطلع القطط الفطسانه في زياد يبقى كلامه عادي!!!
مهرة بكذب:ايوة......ويلا بقى ننزل مش هنقضي اليوم كله هنا......
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
تحت في الحفله كان لؤي واقف بعيد شويه عن الناس هو وشمس..........
لؤي:تعرفي اني مبسوط اوووووي
شمس بابتسامه: ليه
لؤي:عشان طلعتي اخت مهرة.....يعني مطلعناش بنكذب ولاحاجه.....مهرة وعز انشاء الله هيتجوزا....وانتي هتبقى اخت مرات اخويا.....يعني قرايب....
شمس بضحك:ايوة تصدق عندك حق...
لؤي بهيام:واوعدك اول ما نخلص هطلب ايدك من باباكي
شمس بابتسامه: ايوة.....بس انا مش عايزة اتجوز قبل ما اخلص كليه....
لؤي:اشطا.....يبقى نعمل خطوبه بعد ما نخلص ثانوي...
وشويه ونعمل كتب كتاب.....ولما نخلص نتجوز...ايه رأيك؟؟؟؟
شمس بخجل:اوك......
قطع اللحظه السعيدة دي .......طبعا اسر
(ماهو رفيف مش موجودة هيرخم على مين...لازم يرخم على كل شخص شويه😂😂)
اسر بمكر:اوك على ايه
شمس بتوتر:ها.....
لؤي بغيظ:وانت مالك انت ياحشري.....
اسر باستفزاز:الله....مش خايف على البت لتكون بتضحك عليها زي اللي قبلها...وتوعدها بالجواز وتاخد اللي عايزة وبعدين تقولها مع السلامه.....وكمان دي اخت مهرة لازم اخاف عليها منك....
شمس بدموع:الكلام ده بجد.......يعني....يعني انت..انت بتضحك عليا؟؟؟؟
لؤي بانفعال:لا والله متصدقيش الكلام ده ....ده كذاب والله العظيم....انا بحبك صدقيني والله العظيم بحبكك
شمس بصدمه:بتحبني!!!!.....
اسر بضحك:اي خدمه يامعلم......شوفتي خليته يعترفلك بحبه اهو......انا عارف انو عمره ما قالهالك....عشان كده خايف ينطقها.........اي خدمه وفضل يضحك
شمس وشها بقى الوان واتكسفت اوووي وشافت مهرة من بعيد سابتهم وراحت تجري عليها
لؤي بنرفزة:عجبك كده...
اسر بضحك:ايوة عاجبني....بس تصدق البت طلعت صاروخ وهي مكسوفه وفضل يضحك
لؤي بعصبيه مكتومه: اسرررر......لم نفسك.....وملكش دعوة بيها فاااهم....قاطعه عز
عز:في ايه مالكوا؟؟؟
لؤي:قول لصاحبك ملوش دعوة بيا.....
عز:ليه....ايه اللي حصل
اسر قاطعه بضحك وقال:هقولك انا......طبعا بما ان خبرتي عاليه جدا ف قدرت اعرف ان اخوك بيحب شمس اخت مهرة....وطبعا بملاحظاتي...قدرت اعرف كمان انو مقالش ليها انو بيحبها....ف حطيت شويه بهارات من عندي وخليته يعترفلها انو بيحبها طبعا شمس اتكسفت وراحت عند مهرة واخوك اتنرفز عليا...بس هو ده اللي حصل....
عز بضحك:ياختي كميله....اتكسفتي يابيضه..
لؤي بنرفزة:انا هلاقيها منك..ولا من صاحبك....على فكرة انا متكسفتش ولا حاجه....انا بس كنت مستني الوقت المناسب اللي اقولهالها فيه...مش قدام حد..بس
اسر بضحك:الوقت المناسب....انك تعملها عشاء رومانسي وورود حمرة وشموع وتركع على رجلك وتقولها تقبلي تتجوزيني.....صح ولا في حاجه تانيه😂
عز:او ممكن ياخدها على اليخت ويعملها عشاء رومانسي هناك.....ويقولها لو موافقتيش....هرمي نفسي
في البحر والبت تضطر توافق😂😂
لؤي بغضب:بقى كده.....ماشي....والله ما هكلمكوا تاني
وسابهم ومشى......واسر وعز فضلوا يضحكوا عليه...
عند منى وياسر......
ياسر:بقولك ايه....
منى بابتسامه: امممم
ياسر:ما تيجي نعمل الفرح الاسبوع الجاي
منى باستغراب: نعم.....ليه
ياسر:انا مش ناقصني حاجه والشقه جاهزه وانتي بردوا
مش ناقصك حاجه.....يبقى نطول ليه...وخصوصا اننا عارفين بعض كويس..يعني مش محتاجين تعارف من اول وجديد.....ها ايه رايك...
منى بابتسامه: انا فاهمه قصدك....بس صدقني مش هينفع نستعجل كده....انا عايزة اشبع من عيلتي واقضي أجمل وقت معاهم....وكمان انا عايزة كل حاجه تبقى بتأني....بلاش الاستعجال......وكملت بنبرة تانيه وقالت وبعدين مين قالك اننا عارفين بعض كويس....احنا اه عارفين بعض من زمان....بس علاقه سطحيه....يعني انت متعرفش انا بحب ايه وبكره ايه...وانا كذلك...
ياسر: ايوة.....طب ما تقوليلي...وانا اقولك عادي جدااا
منى بابتسامه جانبيه: لا طبعا....انا عايزة اكتشف لوحدي
وانت كذلك....
ياسر بقله حيرة: تمام اللي تشوفيه....
منى بضحك:ما تقلبش بوزك كده...
ياسر بضحك: عيوني .....
منى: بقولك ايه....ايه رايك نروح نقعد مع بابا وماما شويه......
ياسر: اوكي يلا....
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
عند رفيف كانت مامتها تعبانه اوووي وهي قاعدة جنبها
هند بتعب:يارفيف يابنتي..مكنش ليه داعي تفضلي هنا
كنتي روحي مع مهرة الحفله...اهو بالمرة تغيري جو
بدل الكبته اللي هنا في البيت...
رفيف بحب:وانتي عارفه ياست الكل...ان انا مش هرتاح ولا هيجيلي راحه طول ما انتي بعيدة عني..
هند بابتسامه: عارفه ي حبيبتي...
رفيف بابتسامه:طب يلا بقى ياقمر عشان تاخد العلاج وتنام....
هند ضحكت وبالفعل خدت العلاج ونامت...ورفيف بعد ما اتأكدت انها نامت راحت اوضتها وقررت تكلم مهرة عشان تعرف حصل ايه.............
عند مهرة في الحفله كانت واقفه بتفتكر كلام عز ومبسوطه اوي ان لسه عز بيحبها وشاريها......
قاطع تفكيرها صوت الهاتف.....وكانت رفيف
مهرة بابتسامه: وحشاني موت
رفيف بضحك: يابكاشه ده احنا لسه سايبين بعض من ساعتين...لحقت اوحشك؟؟؟
مهرة بضحك:ايوة.....
رفيف: ها.....عملتي اي ؟؟؟
مهرة كانت لسه هتحكيلها على اللي حصل بس افتكرت كلام عز لما قالها محدش يعرف اي حاجه خالص...
مهرة:عملت ايه ف ايه
رفيف:في الحفله......ايه اللي حصل؟؟؟؟
مهرة:اه.........لسه بنحاول.....بس حاسه انو قريب هينفجر 😂😂
رفيف بضحك:كان نفسي اشوف شكله بجد...
مهرة بضحك:بكرة....بكرة ياختي تشوفي😂😂
قاطعها أسر وهو بيقول دي رفيف؟؟؟
مهرة باستغراب:ايوة.....بس عرفت منين انها رفيف؟؟؟
أسر بغرور مصتنع:هه......يابنتي انتي لسه متعرفيش
قدراتي.....لا انتي ولا حتى اللي معاكي على الفون دي..
مهرة بضحك:ياواد ياجامد انت.....
اسر:احم احم.......بقولك ايه يامهرة....ما تجيبي اكلم البت اللي معاكي على الفون دي......
مهرة بمكر:امممم وده ليه ...
اسر:مفيش عادي...عايز اسألها على مامتها بس مش اكتر
مهرة بضحك: طيب......خدي يارفرف......
ورفيف كانت سامعه كل كلامهم وبتضحك
أسر اخد الفون من ايد مهرة بلهفه ومشي يتكلم بعيد
مهرة بصت بصدمه وقالتله انت واخد فوني على فين ياجدع انت.....بس اسر مردش عليها وسابها ومشي ومهرة بقت تبص عليه وقالت في سرها....ياسلام للدرجه دي وحشته.....يارببب.........ولسه هتمشي قابلت سلوى ف وشها......
سلوى بابتسامه مستفزة:امممم.....ازيك يا.......اي....اه ...يامهرة......عامله ايه....
مهرة باستفزاز:تمام يا......سلمى....اه...قصدي سلوى
سلوى اتحرقت من الكلمه دي وقررت تحرق دمها وقالتلها.....
سلوى بغل:فاكرة يامهرة لما كنا واقفين هناك في المكان ده يوم ما حطيتلك الزيت على السلم عشان تقعي بس لؤي هو اللي وقع مكانك....
مهرة:ايوة فاكرة.....هو ده يوم يتنسي
سلوى بضحك:طب فاكرة لما قولتيلي هناك ان عز مش هيكون لحد غيرك.......وانه وعدك ومستحيل يخلف بوعده معاكي......وساعتها قولتلك بكرة نشوف ...وانتي فعلا قولتيلي ايوة هنشوف مين اللي هيضحك في الاخر
مهرة بنفس الابتسامه المستفزة:ايوة فاكرة كل كلمه ...
سلوى:طيب مين اللي ضحك في الاخر....
مهرة باستفزاز:احنا الاتنين .....
سلوى باستغراب: احنا الاتنين .......هه....ازاي
مهرة فضلت تضحك وبعدين قالت:اهو بضحك مش شايفه ولا عنيكي تعبانه؟؟؟
سلوى بغيظ:والله....لا اطمني عنيا 6\6
مهرة:امممممم......طيب طمنتيني....
سلوى بنار جواها:ممكن افهم حضرتك بتضحكي على ايه
مش ده عز اللي كنتي هتموتي عليه بردوا ولا ايه
مهرة:تؤ.....صححي كلامك....مش انا اللي كنت هموت عليه.......ده انتي اللي كنتي...ومازلتي....
سلوى:مش فاهمه
مهرة:اه صحيح....انا نسيت اعرفك........مش تباركيلي
سلوى بحقد:اباركلك.....على ايه
مهرة:مش انا رجعتلي الذاكرة الصبح......وخلاص افتكرت اني مخطوبه......وافتكرت قد ايه انا بحب زياد خطيبي.....يعني عز خطيبك ده خلاص اشبعي بيه
معتش في دماغي اصلا.....دي كانت فترة صغيرة بس
وعدت الحمدلله على خير.....أما بقى بالنسبه للي ضحك في الاخر وانا قولتلك احنا الاتنين وانتي استغربتي
ف احب افهمك....ان انتي ضحكتي عشان اخيرا وصلتي
للي كنتي عايزاه وبتتمنيه من زمان واخيرا هيبقى جوزك ......إنما أنا بضحك ف ده لسببين السبب الأول
هو ان انا الحمدلله رجعتلي الذاكرة....والسبب التاني هو اني افتكرت اني معايا أجمل شخص في الكون ده كله
الا وهو زياد....بجد صدقيني عز مش في دماغي خالص
انا لما افتكرت الصبح زعلت بجد اني فكرت في حد تاني غير زياد......مع ان انا وزياد بنحب بعض بقالنا سنين... ازاي افكر في غيره.......بس انا جيت النهاردة هنا عشان اثبت لنفسي وليكي اني خلاص عز ده كان زي فترة مراهقه وراحت لحالها..........واتمني ليكوا بجد حياة سعيدة......وبتمنى انك تشيليني من دماغك زي منا شيلتك من دماغي ونبقى زي الناس العاديين....ايه رايك
سلوى كانت مبسوطه اوووي بكلامها وقالتلها:اوكي وانا موافقه....واسفه على كل كلمه او حاجه وحشه عملتها معاكي....
مهرة بابتسامه مزيفه: وانا بردوا اسفه....وكملت بضحك وقالت احنا كنا عاملين زي الاطفال بجد....
سلوى ضحكت وقالتلها:فعلا.......
مهرة:بس بصراحه انتي طالعه قمرر النهاردة
سلوى بفرح:بجد.......تسلمي....
طبعا مين كان متابع الحوار ده من بعيد......
طبعا عز....واقف من بعيد ومستغرب جدا.....ازاي سلوي ومهرة واقفين بيضحكوا ولا كأن فيه حاجه حصلت بينهم.....وكان هيموت ويعرف في ايه....
واخيرا قرر يروح عندهم ويعرف ايه الحكايه.....
عز راح عندهم وقال:كنتي فين ياسلوى....بدور عليكي
سلوى بضحك:كنت واقفه مع مهرة.....بنتكلم
عز باستغراب: بتتكلموا؟؟؟؟
سلوى بابتسامه:اه صح منا نسيت اقولك....مش مهرة رجعتلها الذاكرة وطلعت مخطوبه كمان....وانا وهي قررنا نبقى صحاب....
عز بابتسامه: بجد......الف مبروك يامهرة ....وانا بجد اسف على اي حاجه وحشه عملتها معاكي
مهرة بابتسامه: لا عادي ولا يهمك.....انا اصلا نسيت
وحابه نبدأ من اول وجديد......اي رأيك...
عز بابتسامه: اكيد طبعا.......اومال فين أسر
مهرة بتذكر:اه صح....ده انا نسيت أسر فين اخد فوني ومشى......راح فين ياترى
سلوى باستغراب: اخد فونك ليه...
مهرة:مفيش كنت بكلم رفيف وهو قال عايز يكلمها يسألها على مامتها ويجيب الفون تاني بس اختفى
عز بضحك:انسي الفون خلاص.....انتي متخيله انو كان هيكلمها كلمتين ويعطيكي الفون تاني.....ده أسر وانا عارفه كويس.....
مهرة بابتسامه: طب عن اذنكوا هروح اشوفوا بقى
عز في سره:ده انتي طلعتي قروبه يامهرة...وضحك
وبعدين قال ل سلوى تعالي نروح نقعد يلا.....
عند اسر كان واقف بعيد وبيكلم رفيف
رفيف بضحك:خلاص يا اسر....ده السؤال المليون اللي سألتني فيه عن ماما.....معندكش حاجه تانيه تقولها ولا ايه؟؟؟؟
أسر بضحك:مهو بصراحه انا مش لاقي كلام اقوله
رفيف:خلاص يبقى تقفل
أسر بسرعه:اقفل.....اقفل ايه...ده انا ما صدقت سمعت صوتك...
رفيف بكسوف:ليه
اسر:من زمان مسمعتهوش
رفيف:لا ياشيخ ......اومال مين اللي كان عندنا الصبح
اسر: ما خلاص بقى ....عايزة الصراحه.....
قاطعته مهرة وهي بتقول...لا انا اللي عايزة الصراحه
انت اخدت فوني ومشيت ليه....كل ده بتسالها عن مامتها....
أسر بتكشيرة: تصدقي انك مفسدة اللحظات الرومانسيه
قاطعه لؤي من وراه وقاله:لا ياشيخ.....هي بردوا
أسر زهق:اههه هتحفلوا عليا بقى ولا ايه
لؤي :حسابك لسه مخلصش معايا...متفكرش نفسك
هتعدي مني كده بالساهل...
مهرة:ليه هو عمل ايه
لؤي بتوتر:ايه...اه...ده....ده هو...هو يعني
قاطعه أسر بضحك وهو بيقول:ما تقولها....قولها انا عملت ايه ...وكمل بغمزة وقال....ولا اقول انا
لؤي اتوتر جامد وقال:لا مفيش داعي...مشكله تافهه...
وسابهم ومشى واسر فضل يضحك عليه
كل ده ورفيف بتموت من الضحك على الفون
مهرة بغيظ:ممكن بقى لو تكرمت تجيب الزفت
اسر:اه طبعا.....اتفضلي
مهرة خدت الفون وقالت لرفيف: لما ارجع هكلمك باي
رفيف بابتسامه: باي😘
لؤي كان ماشي متنرفز من أسر وقابل شمس فيه وشه
واتحرج اووووي منها...وهي كذلك....
لؤي:احم احم طبعا متصدقيش الكلام اللي أسر قاله
ده كان بيهزر
شمس بخجل:عارفه....
لؤي بابتسامه: يعني مش زعلانه مني
شمس بابتسامه: تؤ...مش زعلانه
لؤي:احم احم....طبعا بالنسبه للي قولته...كان نفسي اقوله في مكان ووقت انسب بس اعمل ايه بقى في أسر
ربنا يجازيه.....
شمس ضحكت عليه وقالتله:عادي متزعلش...وكملت وقالت بقولك ايه....ما تيجي نروح نقعد معاهم شويه
لؤي:اوكي....
🦋♡♡♡♡♡♡♡♡🦋
عند العيله كله كان متجمع
احمد ونجوى.....ومنى وياسر...ومامت ياسر وباباه
وعز والعقربه سلوى😂...ومهرة وزياد ولؤي وشمس
واسر....كلهم كانوا قاعدين بيتكلموا عادي وبيضحكوا
وبعدين دخل شخص وقال.....
الشخص:انا زعلان منكم عشان محدش عزمني
عز:انا عارف الصوت ده ولف وقال بابتسامه
عز بابتسامه: عزيز........
يتبع.......
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا