رواية انت قدري البارت الثالث عشر13بقلم رحاب القاضي
رواية انت قدري البارت الثالث عشر13بقلم رحاب القاضي
#انت_قدري
البارت ١٣
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_سكت ممدوح واتحرك ببطئ وراح وقف قدام الشباك وكامليا قربت منه وهي متوتره جدا وقالت..
كامليا
انا مش قصدي اقولك كده دلوقتي عشان استغل الموقف بس انا بجد خايفه عليك
ممدوح
بس انتي عارفه اني بحب واحده تانيه اينعم ما تعرفيهاش بس انتي عارفه اني بحب واحده تانيه واني معتبرك زي ريم اختي وعشان كده كنت بكلمك وبحكيلك عن حبي ليها..
كامليا بدموع
طيب هي فين بتعمل ايه انا اللي هنا يا ممدوح انا اللي مستعده اعمل اكتر من كده عشااانك..
ممدوح بحده
انا ما طلبتش منك تعملي حاجه وترجعي تزليني بيها يا كامليا، فمتجيش تطلبي مني حاجه برضو انا مش هقدر اعملها..
كامليا بأحراج
اا انا ا انا اسفه براحتك عايز تمشي امشي انا مش همنعك..
ممدوح مسك ايدها وقال بسرعه
لا انا اللي اسف انا ما كانش قصدي اقول كده بس يعني..
كامليا سحبت ايدها من ايده وقالت بجمود
انت معاك حق علي فكره انت مش مجبر تحب واحده زيي اكبر منك بسنتين وكمان مطلقه، وعلي فكره انا ما جيتش معاك لهنا عشان اجبرك علي حاجه ولو انت شايف كده فوجودي مالوش اي لازمه من دلوقتي..
_ قالت كلامها واخدت شنطتها وسابته وطلعت، نزلت تحت وقعدت علي كنبه خشبيه في الشارع وفضلت تعيط بحزن، وفجأه جه وقعد. جنبيها هشام اخوها وقال..
هشام
كنت عايزك تسبيه وتشوفي حياتك عشان كنت متأكد انه بعد ما هيفوق مش هيبقي زي ما انتي عايزة..
كامليا مسحت دموعها وقالت
انا عملت باصلي يا هشام واللي بيحب مش بيستني حاجه من اللي بيحبه علي فكره بيعمل اللي بيريح قلبه وبس..
هشام
انا بقول ترجعي لجوزك ونتلم بقي..
كامليا
مش جوزي طليقي اللي عشت معاه اسود ايام حياتي..
هشام
مروان بيحبك يا كامليا واتغير وعايز يرجعلك..
كامليا بسخريه
اغبي ناس هي اللي بتصدق ان حد. واطي وزباله زي مروان ممكن يتغير، ده كان بيخوني قدام عينية البجح..
ضحك هشام وحضنها بدراعه وقال
والله الرجاله دي مالهاش امان يا اختي..
ضحكت كامليا وقالت
معاكي حق يا اوختشي..
_ ضحكو هما الاتنين، وبعدين اخدت بالها من ممدوح اللي نزل من المستشفي وركب تاكسي ومشي..
هشام
انتي مالكيش نزول مصر تاني جايه وجيبالنا بومه معاكي..
ضربته كامليا علي كتفه وقالت
اتلمم وبعدين قاعده علي قلبك هنا وهمسك الشغل معاك..
هشام بحماس
ده انا هنفخك قداااامي يلاا..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي بيت احمد عزام..
صحي من نومه ولقي ريم قااعده جنبيه علي السرير وهي مدايقه جدا، قعد احمد. وقالها..
احمد
في ايه مالك؟..
ريم بدموع
طلقني..
احمد
الناس تقول الصبح صباح الخير مش طلقني..
ريم بحده
ده مع اي حد عادي مش الكدابين اللي زيك..
احمد بجمود
في ايه يا ريم مالك صاحيه تقولي مشاكل للبيع..
ريم بدموع
اخويا عايش وانت بتكدب عليا كل ده؟..
احمد اتصدم وقال
مين قالك كده مين اللي عرف ان ممدوح عايش طارق اللي قالك صح؟..
ريم قامت من جنبيه وقالت بصدمه
حتي طارق كمان كان يعرف وما قاليش، انتو اييه كان ساهل اووي عليكم وانتو شايفيني بتعذب علي اخويا وانتو مفهميني انه ميت..
احمد بحده
انطقي يا ريم عرفتي منين؟..
ريم بدموع
من رسايلك مع كامليا، انت بجد. حيوان..
احمد بعصبيه
انا حيوان عشان خايف عليكي انتي واخوكي ابقي حيوان، انا كان لازم اعمل كده يا ريم...
ربم ببكاء
لا ما مكنش لازم انت كنت قاصد تأذيني لان فيها ايه بعني لو كنت قولتلي كنت هروح مثلا واقول لولاد عمي انه عايش..
احمد
لا بس انتي متخلفه وممكن بتصرفاتك كانو يعرفو ان ممدوح عايش..
ريم بحده
ده مش مبرر لكدبك عليا، وفي الاخر عامل نفسك بتحبني يا كداااب..
احمد بحده
ما تخرسي بقي يا ريم وقدري شويه اللي انا بعمله عشانك...
ريم بعصبيه
ما. كنتش عايزاااك. تعمل حاجه، ياريتك ما عملت. بس ما كنتش حسيت لحظه واحده بالوجع اللي حسيته وانا فاكره ان اخويا مات..
احمد. اخد. نفس عميق وقال
ياريم انا اتخليت عن حاجات كتير منها حلمي في المجال اللي بحبه وروحت اشتغل مع خالي عشان اقدر احميكي، وما حدش كان لازم يعرف ان ممدوح عايش حتي انتي انا نفسي والله مؤخرا عرفت انه خلاص هيعيش الاول هو كان في غيبوبه والله واعلم كان هيطلع منها ولا لا...
ريم بجمود
وانا اكتر حاجه بكرها في حياتي الكدب وانت كدبت عليا فخلصت خلاص، طلقني يا احمد
احمد ببرود
بس يا عسل ما تقوليش كده تاني عشان عيب...
ريم بغيظ
بقولك طلقني يا احمد والا والله هسيبلك البيت واخلعك انت واحد كدااب..
احمد قرب منها وقال بعصبيه
اهدي كده علي الصبح وقولي هديت، ولو علي اخوكي انا كنت هاخدك. اوديكي ليه وانتي اللي رفضتي..
ريم بحده
هروح لوحدي..
احمد بجمود
فكري بس يا ريم تطلعي من البيت وانا مش عايز عشان اكسرلك رجلك دي..
_ قال كلامه وسابها ودخل الحمام وريم كانت مدايقه جدا، وراحت لبست جاكيت بجامتها الطويل وقفلته كويس وحطت طرحه علي شعرها، ونزلت بسرعه، قربت من الحراس وهي بتجري وقالتلهم..
ريم
الحقو يا عيال في واحد بيحاول يقتل احمد بيه جوه..
_ مسكو الحراس كلهم اسلحتهم ودخلو بسرعه البيت، وريم جريت بسرعه بره البيت وما كانتش عارفه تروح فين ولقيت عربيه واقفه قدام بيت عزيز خال احمد، جريت بسرعه وركبت فيها وكان في العربيه مالك ابن علياء مرات عزيز وقالها بخوف..
مالك
في ايييه انتي مييين؟..
ريم بخوف
اجري بسرعه لو سمحت يلا هيطلع وينفخني..
مالك بعدم
هو مين ده، لو سمحتي انزلي انا مش ناقص مشاكل..
ريم بقلق
يا عم سوق بس طلعني بره المنطقه دي واعمل اللي تعمله بقي..
مالك بصلها من فوق لتحت وقال
طيب افهم الاول انتي مين وايه حكايتك...
ريم بغيظ
اقعد انا احكيلك حكايتي ونجيب لب بالمره ونتسلي لحد. ما الاقيه فوق دماغي، امشي لو سمحت بسرعه من هنا..
_ اتحرك مالك بالعربيه وهو مش فاهم حاجه، واحمد. كان متعصب جداً من تصرفات ريم وبص للحراس وقال..
احمد.
ضحكت عليكم وغفلتكم ده انا لو مشغل عيال صغيره كانو هياخدو بالهم..
ضحكت الهام وقالت
هههههه والله ريم دي عسل..
احمد بصلها بغيظ وقال
انا مش ناقص لو سمحتي اطلعي فوق يا امي والحمد لله اني لسه بقول يا امي لحد دلوقتي..
الهام بسخريه
وانا مالي هو انا اللي قولتلها تهرب...
دخل حارس وقال بسرعه
يا احمد بيه انا شوفت في الكاميرات ان الهانم بعد ما خرجت ركبت عربية ابن مدام علياء مرات عزيز بيه...
زادت عصبية احمد وقاله
فينهم راحو فين؟..
الحارس
نص ساعه بالكتير والهانم هتكون عند حضرتك ...
احمد يجمود
اعرف هي موجوده فين وكلمني اياكم حد يقربلها ولا تحس بوجودكم اصلا..
_ قال كلامه وطلع فوق والحراس طلعو، واول ما دخل اوضته رد علي ممدوح وقال..
احمد
نعمم يا ممدوح في ايه؟..
ممدوح
اما في مصر وحاليا في المطار تعالي خدني..
احمد بعصبيه
خدك ربنا انت واختك واللي يعرفكم في يوم واحد انت ايه اللي جابك؟...
ممدوح
في ايه يا احمد انت بتتكلم كده ليه، انا ممكن اخد تاكسي علي فكره..
احمد بعصبيه
اختك سابتني وهربت يا ممدوح وخايف ولاد عمك ياخدوها وفي عز ما انا بتنيل ادور عليها انت تنزلي مصر انت عبيط يا ابني..
ممدوح بقلق
ريم هربت ليه انت عملتلها ايه يا احمد؟...
احمد بجمود
خليك مكانك اوعي تتحرك انت فاهم انا هجيلك دلوقتي حالاً...
ممدوح بحده
فين ريم. يا احمد الاول..
احمد بضيق
بخير ما تقلقش خليك مكانك وانا جايلك حالاً...
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي المستشفي في مكتب احمد دخل طارق وكان مدايق جدا، ودخلت ورااه رباب وقالت..
رباب
وربنا انا من لما شوفتك وحاسه كده انك اصفر وسهون وبترسم علي كبير واهو اخدت مكان الدكتور احمد..
طارق بحده
انتي بتقولي اييه يا بت انتي؟..
رباب بصوت عالي
لاااااا بقولك ايه انا بشتغل هنا من يوم ما اتخرجت من المعهد بتاعي ااااه، فتحترمني واحترمك والا والله اقول لدكتور احمد..
طارق بعصبيه
اطلعي بره يا... يا اسمك ايه انتي..
رباب
محسوبتك رباب تشرب قهوه يا دكتور...
طارق
انتي اكيد هربانه من قسم المجانين مش كده..
رباب ضيقت عينيها بشكل مضحك وقالت
اقولك مين اللي هربانه وما تزعلش..
طارق بحده
اطلعي بره لو سمحتي..
رباب
استني طيب اخد السندوتشات ولا انت عايز تفطر، ابعت اجيب غيرهم والله..
طارق
لا شكرا مش عايز خديهم واطلعي..
رباب
اوعي تكون مكسوف ده...
طارق بنفاذ صبر
وانا هتكسف منك ليه يااا... انتي اسمك ايه قولتيلي..
رباب بغيظ
لا دي شغلانه بقي طيب مش هقولك بس..
طارق بجمود
بره..
رباب بحده
بره بره قال هتطردني من الجنه يا خي..
_ وطلعت فعلا رباب وراحت قعدت علي مكتبها وجات ساره وكانت داخله المكتب، فوقفت رباب وقالتلها..
رباب
يا دكتوره ساره ويييت استني..
ساره
عايزه ايه يا رباب؟..
رباب
مش دكتور احمد اللي جوه ده دكتور طارق، دكتور احمد كلمني وطلب مني ابعت ايميل لكل الموظفين واقلهم ان اللي هيمسك المستشفي مع حضرتك دكتور طارق مكانه فتره مؤقته..
ساره
عارفه خليكي في شغلك..
دخلت ساره جوه ورباب قالت
ايه الوليه الرزله دي، الحمد لله وما اخدتش بالها من الطعميه..
_ وجوه المكتب قعدت ساره قدام طارق وقالتله بهدوء..
ساره
علي فكره الدكاتره الكبار زعلانين عشان انت اللي هتمسك المستشفي مكان احمد..
طارق بجمود
ممكن بعد اذنك يا دكتوره ساره وانتي داخله تخبطي علي الباب..
ساره
انت هتشوف نفسك عليا من اولها ولا ايه؟..
طارق
لا بشوف نفسي ولا غيره، بس انا ليا خصوصيه وبحب اللي بيتعامل معايا يحترمها..
ساره وقفت وقالت
اوكي يا طارق انا بس كنت عايزه اقولك اني فكرت في موضوعنا تاني..
طارق
لو سمحتي يا دكتوره ساره لما تبقي عارفه نفسك عايزه ايه كويس تعالي واتكلمي..
_ سابته ساره وطلعت وهي مدايقه من طريقته معاها، وفي الوقت ده دخلت رباب بسرعه وقالتله..
رباب
والنبي يا دكتور عايزه منك خدمه..
طارق
مش تخبطي الاول علي الباب يا غبيه هانم انتي..
رباب
اهو انت اللي غبي وبعدين انا مديرة المكتب ده والممرضه المسؤله عن الاشراف للحالات الخاصه بدكتور احمد يعني زيي زيه ويمكن اكتر شويه..
طارق بضيق
عايزه ايه؟..
رباب
ايوه صح كنت هنسي، بص انا الايميل ده المفروض ابعته للموظفين في المستشفي كلها عشان يعرفو انك مكان الدكتور احمد فلو سمحت شوف الانجليزي اللي فيه كده صح ولا غلط اكمني ما اعرفش لغات فا اخاف تكون في حاجه غلط والدكتور احمد كان بيراجعلي وبما انك مكانه انت راجعلي، انا والله كنت شاطره في الانجليزي بس وانا في المعهد كنت محتاجه اخد كورس لغه وقتها ابويا تعب وكان عايز يغسل كيله فدفعت فلوس الكورس علي علاجه وفي الاخر هو مات والنبي لو كنت اعرف كده ما كنت دفعتله قرش ما هو كده كده مات وو..
طارق بحده
باااااس يخربيتك ده انتي عايزه واحد مبرشم يتحمل الرغي ده، سيبي الايميل واطلعي بره من غير ولا كلمه..
رباب بقلق
طط طيب التابلت ده عهده و..
طارق بحده
برررررررره...
_ طلعت رباب وهي متدايقه وطارق اتنهد بضيق وراجع الايميل وبعته لكل الموظفين..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي مكان تاني علي الطريق كانت ريم بتعيط في العربيه بتاعت مالك اللي كان بيكلم مامته وقالها..
مالك
اممم يعني هي مراته طيب انا هجيبهالكم..
علياء
معلش يا مالك حقك عليا..
مالك
لا ولا يهمك يا علياء هانم اصلا انا كنت هسيبلك الحاجه وامشي انا لا كنت جاي اشوفك ولا عايز اشوفك..
علياء بحزن
ماشي يا مالك اللي يريحك بس انا امك وغصب عنك..
قفل مالك في وشها وقال لريم
جوزك قالب الدنيا عليكي يا حرم الدكتور احمد عزااام..
ريم
لا انا هنزل هنا وامشي مش هرجعله ولو سمحت ما تحاولش تقنعني..
مالك
اوكي اتفضبي انزلي..
ريم بغيظ
انت ايه البرود ده يا عمم بدل ما تقولي ما ينفعش..
مالك بحده
هي كلمه هوصلك ولا هتنزلي؟..
_ريم نزلت من العربيه ومالك ساق العربيه ومشي وريم فضلت قاعده علي الرصيف وهي بتعيط وكان علي مسافه قريبه منها واقفين رجالة احمد مراقبينها..
ـ وفي عربية احمد كان ممدوح جنبيه واحمد بيكلم الحارس بتاعه وقاله..
احمد
طيب خليكم مكانكم ولو اتحركت خليكم وراها من غير ما تاخد بالها..
قفل الموبيل وممدوح قاله
عملت ايه يخلي ريم تعمل كده يا احمد..
احمد. بضيق
بص يا ممدوح انت اخويا وصاحبي وكل حاجه بس هتدخل في اللي هعمله في اختك هتبقي فعلا خلصت..
ممدوح بقلق
انت هتعمل فيها ايه وليه اصلا؟..
احمد بعصبيه
اسيب اختك دقيقتين ارجع الاقيها هربت وبالجامه وركبت عربية واحد ما تعرفوش..
ممدوح بضيق
ايه السبب يعني؟..
احمد
عرفت اني مخبي عليها انك عايش..
ممدوح ابتسم وقال
خلاص روق وهي لما هتشوفني هتنسي الزعل..
_ سكت احمد وكان فعلا مدايق من تصرفات ريم، وبعد شويه وقف قدامها بالعربيه بتاعته ومعاه ممدوح اللي نزل من العربيه وقرب منها وقال..
ممدوح
وحشتيني يا جزمه..
ابتسمت ريم بدموع وحضنته وقالت
انا كنت حاسه انك عايش حتي اني ما زعلتش عليك اووي..
ابتسم ممدوح وبعد عنها وقال
ايه اللي مقعدك هنا بقي؟..
_ بصت ريم لاحمد اللي كان واقف ورا ممدوح وهو مدايق جدا، وفضلت تعيط وشاورت عليه وقالت..
ريم ببكاء
مرمطني في غيابك بهدلني في الشوارع، فرج عليا اللي يسوا واللي ما يسواش حبسني وجوعني وزلني واعتدي عليا..
بص ممدوح بصدمه لاحمد اللي قال
ايوه كنت بعمل كده وكمان لسه هعمل وهربيكي يا جزمه، عشان لو متربيه مش هتعملي كده..
وقف ممدوح وقاله
انت هتغلط فيها كمان قدااامي ولا ايه؟.
ريم
لا وسع انت كده عشان انا سكتاله من زمااان.. جرا ايه يا يالا يا كداااب مدام انا مش متربيه متخليك انت متربي وتطلقني..
احمد بعصبيه
لا حلوه انا مش هطلقك وايامك الجايه سودا معايا يا ريم..
ريم بحده
ده لو رجعتلك اصلا يا كداااب الله واعلم بتكدب في ايه تاني..
_ قبل ما يرد عليها احمد موبيله رن وكان خاله عزيز، بعد عنهم ورد وريم فضلت تتكلم هي وممدوح وهي ماسكه في دراعه..
احمد
ايوه يا خالي..
عزيز
تقدر تعتبر ان حماااك عندي يا ابن اختي، وكمان عرفتلك مكان المخازن اللي فتحي واخوه بيعملو فيها شغلهم الشمال..
ابتسم احمد بخبث وقال
كده تمام اوووي، اقفل وانا شويه وجايلك..
قفل مع عزيز وقرب من ممدوح وقاله
تعالي نروح البت دي وتعالي معايا مشوار مهم..
ريم
لا انا مش هسيب اخويا تاني ويكون في علمك انا راجعه مع اخويا لبيتي انا وهو لقوقعتنا سوا منزلنا الحبيب...
احمد بضيق
مش وقتك يا ريم ولا وقت هزارك ده، انتي لازم تيجي تقعدي مع ماما عشان ممدوح لازم يجي معايا ونروح نجيب الحج رشاد..
ممدوح.
رشاد مين.؟..
ريم
ايوه صح انا نسيت اقولك مش بابا طلع عايش وكمال خطفه وكان بيهددني لو ما روحتولش عشان يتجوزني هيقتله زي ما عمل فيك بس احمد قالي هيجيبهولي..
احمد بغيظ
اجيبهولك؟! بتتكلمي علي كيس شيبسي منك لله يا ريم حد يقول كده منك لله يا شيخه...
ممدوح بصدمه.
الكلام اللي قالته ريم ده حقيقي يا احمد؟!..
احمد
ايوه ابوك عايش وهو في امان دلوقتي، يلا بقي نروح اختك ونروح نجيبه وكمان في خبر حلو اوووي ان شاء الله هنسمعه قريب..
ريم بخبث
اوعي تكون حامل ومخبي عليا..
_ كتم ممدوح ضحكته واحمد مسكها من قفاها وخلاها تطلع العربيه وركب معاهم ممدوح وراحو بيت احمد..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وبالليل خلص طارق شغله وكان تحت المستشفي وهيركب عربيته عشان يروح وفي الوقت ده نزلت ساره وقربت منه وقالت..
ساره
بص انا ماليش في جو الاهمال ده مفهوم؟..
طارق بهدوء
نعم مش فاهم؟..
ساره
يعني انا موافقه بس نرجع صحاب واخد وقتي اتعرف عليك وبعدين نرتبط وكلم بابا..
ابتسم. طارق وقالها
تمام وانا اوعدك انك مش هتندمي علي الفرصه دي خالص..
مسكت ساره في ايده وقالت
طيب يلا بقي وصلني انا هخلي السواق يروح لوحده..
طارق وهو مبسوط
بس كده من عينيا..
_واخدها معاه ومشيو هما الاتنين وكانت رباب واقفه بعيد وشافتهم وقالت لنفسها..
رباب
والله لايقين علي بعض الاتنين مش سالكين ومسهتنين سبحان من جمع ووفق..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي بيت احمد عزام..
دخل هو وممدوح والبيت وكان ممدوح متعصب جدا واحمد قاله...
احمد
ما خلاص بقي يا ممدوح، انا عارف انا بعمل ايه يا جدع..
ممدوح
هو انا اتكلمت ما انا اهو ساكت، بس ده ابويا وانا اللي هجيبله حقه..
قامت ريم من جنب الهام. وقالت
بابا حصله ايه يا احمد، اتكلمو في ايه؟..
ممدوح
ما تخافيش بابا كويس بس البيه مش راضي يقولي مكانه ومش هيخليني انا كمان اظهر دلوقتي لولاد عمك...
ريم
يا بووي يموت في الكدب لازم يكدب..
ممدوح
هو خايف علينا يا ريم..
احمد
اهو قالك يا هانم..
ومسك. ايدها وقال
يلا يا ننام...
ممدوح بحده
انت قلة الادب دي يالا سيب ايدها..
احمد بعدم فهم.
قلة ادب ايه دي مراتي..
_ تفتكرو ايه اللي هيحصل؟..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
اكتب في بحث جوحل( مدونة قصر الروايات) تظهر القصص كامله
تابعونا علي قناة التليحرام من هنااااااااااا
ليصلكم اشعار بالنشر
الرواية كامله من البداية من هناااااااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا