القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية دميتي الجميلة من البارت41 الي البارت 45 بقلم نوراعبد الرحمن كامله وحصريه في مدونة قصر الروايات

 

رواية دميتي الجميلة من البارت41 الي البارت 45 بقلم نوراعبد الرحمن كامله وحصريه في مدونة قصر الروايات  






رواية دميتي الجميلة من البارت41 الي البارت 45 بقلم نوراعبد الرحمن كامله وحصريه في مدونة قصر الروايات  


الحمد لله رب العالمين 💚


دميتي الجميلة 41


خرج من الحمام يجفف شعره وهو ينظر اليها بابتسامه ويتذكرها وهي بين يديه امس ..طفولتها خجلها شقاوتها…كلها قد اصابته بالجنون…


كانت تغطي وجهها تتظاهر بالنوم..


رمى المنشفه على الكرسي واتجه اليها لينزع الغطاء عن وجهها.


اغمضت عينيها بخجل لاتستطيع النظر اليه بعد ماحدث بينهما امس…


صدمت بهمس عند اذنها : وانا كده هصدق انك نايمه يعني انهى كلماته بقبلة طبعها على عنقها لتشعر بقشعريره تسري بجسديها لتسمع همسه الذي جعل نبضات قلبها تتزايد …


: يلاااا ياجنتي مش هتفضلي بالسرير اليوم كله..


جنى..


حسن : مممممم شكلك هتتعبيبني عشان كده انهى كلماته وهو يحمله لتشهق وقد فتحت عينيها بصدمه ونظرت اليه ليغمزها مرددا: شايفه ازاي طريقتي صحتك بسرعه..


جنى بتوتر : ننزلني خلاص صحيت اهوووو.


حسن بخبث : تؤ تؤ لسه مش متأكد انك صحصحتي ..


جنى : لا والله ابدا صح صحت كويس اوووي..


حسن وهو يأخذها الى الحمام بغمزه : لسه مش متأكده 


جنى بتذمر: ياحس..اسكتها بقبلة عميقه وهي تشبثت به خوفا من السقوط ووووو


************


كان يرتدي بدلة رياضيه سوداء عندما شاهدها تركض في حديقه القصر ترتدي بيجامه سوداء ضيقه تظهر منحنيات جسدها وتربط جاكيت البيجاما حول خصرها لتبقى ببلوزه تظهر جزء من صدرها وكتفيها …


شعر بالغيظ من ثيابها لكنه لن يزعجها الأن نزل بسرعه …


عامر: صباح الخير..


جيجي بتفاجأ : صباح الخير..


عامر وهو يركض بجانبها :عامله ايه النهارده..


جيجي : كويسه.


عامر : طب مش كفايه مش هتستريحي شويه..


جيجي توقفت عن الجري لتنظر اليه : انت لسه جي دلوقتي لحقت تتعب..


رفع كتفيه بابتسامه عامر :مش تعب بس شكلك هتاخدي دور برد جامد..


جيجي بعد فهم: مش فاهمه..


عامر اقترب منها بهدوء مرددا بابتسامه : الجوى النهارده برد اووووي مش كده..


ابتلعت مابجوفها بتوتر عندما وضع يدها حول خصرها ونزع الجاكيت الخاص بها ليقول متوددا


: عشان كده لازم تلبسي كويس..


ابتسمت جيجي وهي تعلم مايرمي اليه لتقول وهي تراه يضع الجاكيت الخاص بها على كتفيها ..


لتقوم الاخرى بارتدائها مرددة بقلة حيله 


: انت مش هتتغيير ابدا على فكره..


عامر بابتسامه : واتغير ليه انا حلو كده .


جيجي بسخريه :واللله..


عامر بغمزه:  والله…طب بالذمه مش حلو وزي القمر…


ضحكت جيجي على مديحه لنفسه: بلاااش غرورك  ده ياعامر عشان مستفز اوووي..


عامر : وانتي بلاش تحلوووي كده عشان حالاوتك بقت تخطف القلوب وانا بغيير…بغيير اووووي


ابتعلت مابجوفها بارتباك لتلتفت حولها بتوتر محاولة التهرب من هذا الموقف وقبل تتفوه بكلمه ارتجف قلبها عندما ابعد خصلات شعرها عن وجهها مرددا بخفوت اذابها :جيجي..انتي حاسه باللي حاسس بيه ناحيتك…


جيجي بارتباك وتهرب :عمتوو بتندهلي لتجري الى الداخل وووو


عامر نظر اليها بابتسامه لاول مره يظهر عليها الخجل هكذا ..


***************


غيث برجاء: يلاااا كليي يامريم بلااش تتعبيني معاكي اكثر ..


مريم…..


غيث : مريم انا اسف قلتلك مكنتش في وعيي عشان خاطري متعمليش كده بصي وشك بهتان ازاي..


مريم..


امسك غيث يدها بندم : حقك عليا انتي عارفه انا مش ده طبعي بس لما بشرب مش بعرف اسيطر على نفسي..


مريم نزلت دموعها ليشعر بغصه بصدره .


كيف وصل معها لهذا الحد 


لما يهتم لامرها..


لما يشعربالألم لرؤيه دموعها ..


رغم انها رفضته..


مسح دموعها لتبعد يده عنها بعنف مرددة بشهقات


: متقربش مني تاني انت فاهم..متلمسنيش..


غيث : قلتلك كنت شا*رب مكنتش حاسس بحاجه 


مريم :وتشرب ليه ..هااا تشرب ليه ان كنت هتعمل كده..


نظر اليه والى دموعها وانهيارها بضيق ليمسك يدها حاولت  منعه لكنه امسكها بالقوة مرددا :بصيلي يامريم ..بصيلي هقولك..حاجه..رفعت عيناها المحمره اليه ليقول لها بصدق..


وحياتك عندي يامريم مش هشرب الزفت ده تاني ..بس تاكلي وتبقى تسمعي الكلام..


مريم بشهقات : احلف..


غيث : ورحمت ابوي وغلاوت امي وحياتك مش هشرب تاني بس تقوم بقى وتخلينا نفطر .


مريم بابتسامه : هو فين الفطار .بعدين انا مش هفطر هنااا هتوديني مطعم حلوو نفطر فيه وبعد كده نتفسح شويه عشان بكرى نرجع مصر..


رفع حاجبه باستنكار مرددا باستغراب : ثواني بس هو انتي اللي من شويه مش عايزه افطر وماليش نفس والا بيتهيألي


مريم وهي تنهض من السرير متجاهلة كلامه: هي ماما بتحب ايه عشان هشتريلها هديه..


غيث بغمزه : بتحب اللي يدلع ابنها..


مريم بسخريه : لا حلوووه دي …


غيث : وحياتك مش احلى منك..


مريم بخجل وتهرب : طب بطل كلامك ده وشوف هنفطر فين..


***********


بعد مرور ايام..


مريم امام منزل والدها…تحدث عمتها بالهاتف..


مريم ببكاء : عمتوو مش راضيين يدخلوني. 


عواطف : هما مين اللي مش بيدخلوكي..


مريم : الحرس بيقولوا بابا مانعني ادخل هنااا.


عواطف بانفعال : لااا ابوكي شكله اتجننن استني ياحبيبتي انا نزلالك..وهشوف مين االلي مش هيدخلك..


بعد شويه..


عواطف : افتحووو الزفت


رئيس الحرس: ممنوع ياهانم دي اوامر الباشا…


عواطف بغضب بقولك افتح الزفت متنساش مين مريم الجبالي..


الحارس : ياهانم..


عواطف:  شكلك عاوز تترفد انا هشوف مهران يتصرف معاكم..


الحارس : بخوف لا لا خلاص ياهانم خلاص هفتحلها..


ارتمت مريم داخل احضان عمتها ببكاء لتقول بشهقات : جيجي كويسه ياعمتو..


عواطف:  كويسه ياقلب عمتك ..انتي عامله ايه. 


مريم ببكاء :كويسه هي جيجي فين..


عوطف : خرجها عامر عشان تفك عن نفسها..


مريم : يعني محدش هناا غيرنا… بابا فين..


عواطف :ابوكي نزل الشركه..


مريم براحه :طيب الحمدلله عمتو انا كنت عيزاكي بحاجه مهمه فيها حيات او موت ..ممكن تساعديني..


عوطف بقلق :خير يابنتي بلاش تقلقيني..


مريم : خير خير ان شاء الله بس..انا عايزه..****


عواطف : بصدمه ليه واي اللي فكرك بكل ده..  


يتبع….


الحمد لله رب العالمين 💚

دميتي الجميلة 42

مهران بضحكه جذبها مرددا بابتسامه : تعالي هنااااا


شوق بدلال : يامهران انا تعبانه سيبني بقى عشان خاطري


مهران : تعبانه لا ياشيخه ..كل الجري ده وتعبانه ..لو مكنتيش تعبانه كنتي هتعملي ايه..


شوق بضحك : طب سيبني..


مهران : تؤ وهو يقترب منها مرددا بعشق مش بعد مالقيتك…وكمان لازم تعرفي عمري ما هسيبك ولا هسمحلك تبعدي عني ابدا..


لمعت عيناها بحب لتنظر اليه بسعاده : انت بتحبني بجد يامهران..


مهران وهو يداعب انفها بأنفه : اهو ده السؤال اللي مالوش اي تلاتين لازمه دنا بعشق امك..


احاطة عنقه بدلال :طب بتحبني قد ايه..


ليحملها ويردد بغمزه : طب متجي اقولك بحبك قد ايه….…


شوق بتذمر: مهران نزل.ليقاطعها بقبلة عميقه ووووو


*************


حسن : متاكده مش عايزه تودعي مامتك قبل مانسافر..


جنى..


جلس حسن بجانبها ومسح وجهها بحنان: جنى ياجنتي قلتلك مامتك كان عندها ظروفها وجبرتها تعمل كده..


جنى : مفيش اي ظروف تخليها تبعدني عن اهلي وتسيبني عايشه زي اليتامى.كده.


تنهد حسن بقلة حيله ليجذبها الى احضانه بحنان مرددا وانا رحت فين انا ابوكي واخوكي وامك مش عايز اسمع الكلمه دي تاني انتي مش يتيمه…


رفعت نظرها لتنظر اليه بابتسامه مردده بود : انت طيب اوووي ربنا يخليك ليا…


شعر حسن بالتوتر والارتباك.. ليبتعد عنها بحرج : احم يلااا عشان تجهزي ومنتاخرش..


جنى بتذمر :بس انت مقولتش سبب السفريه دي وليه نرجع مصر دلوقتي..


حسن : ضروري ارجع مصر عشان في شويه مشاكل.واما انتي ياجنتي مش هعرف اسيبك هنااا لوحدك وانتي كده كده هتوحشيني عشان كده هتسافري معايا..

انزلت نظرها بحرج لتقول : طيب بس..قاطعها بخطف قبلة من وجنتها مرددا بحب مش هنتأخر بس اشوف عامر واخلص كم شغله وهنرجع متشغلش بالك بمامتك هنااا في طاقم طبي بيهتم بيها.


************


منصور بانفعال : انتي ازاي تدخلي مريم القصر..


عواطف بغضب : انت ايه ..انت مش هتتعلم ابدا مريم بنتك يااخي حتى بنتك مش عاتقها..


منصور : بنتي اللي تكسر كلمتي ..مش بتبقى بنتي..


عواطف بانفعال : مريم ضحيه ظلمك وافتراك..


منصور بغضب: خلاص كفايه ايه غلطت واندمت محدش معصوم ..


عواطف : مندمتش بامارت ابنك اللي لسه على عماه وسايبه كاره امه حتى وهي في قبرها…


منصور بتحذير: اخر مره اسمعك تجيبي سيره الحكايه دي….


لينظر من النافذه ويشاهد عامر وجيجي يضحكان بسعاده..


منصور بانفعال: وابنك تبعديه عن جيجي ..


عواطف : وانت مالك بابني وجيجي يامنصور 


منصور :عشان جيجي هتبقى مرات مهران قريب ..


عواطف بصدمه ايه ..انت اتجننت. مهران متجوز وبيحب مراته..


منصور بتحذير : انا قلت اللي عندي وبنت النجاتي هيرميه لعمها..


عواطف : لاااا شكلك بجد اتجننت وعايز من يقفلك يامنصور ..زمان كنت عيله وسكت انما دلوقتي لاااا مش هسيبك تدمر حيات الولاد زي ماعملت بحياتنا كلنا.. انت فاهمه انا اللي هقف قصادك..


لتغادر وتتتركه بصدمته…


عامر  بقلق في ايه صوتكم طالع ليه ياماما قالها عامر بقلق..


عواطف مفيش ياحبيبي كنا بنتكلم انا وخالك…جيجي فين..


عامر بابتسامه وسعاده ظاهره عليه طلعت اوضتها تستريح..


عواطف : وانت هتروح فين.. بالوقت ده


عامر بتوتر : حسن اتصل وعايزني…


عواطف : بتفهم ماشي يابني ربنا معاك…هطلع ارتاح انا كمان ..


قبل رأسها بقلق : مالك ياست الكل وشك عامل كده ليه..


عواطف بطيبه : مفيش ياحبيبي بس تعبانه وعايزه انام…روح مشوارك انت ربنا معاك


************


وصل عامر متاخر ليجد حسن ينتظره داخل شقت عامر الخاص به..يجلس على الاريكه ويرتشف القهوه بهدوء..


عامر بسخريه اهلا بالكبير…خدتها عاده يعني كل يومين والتالت تنطلي.


هز رأسه يمينا ويسارا من اخيه الاصغر وقال بجديه : انا جايلك عايز افهم اخويا الصغير عايز ايه من الدنيا دي…وعاوز يوصل لحد فين...


عامر ببرد.: وانا عملت ايه..


حسن : لا حكايه عملت انت عملت وعملت كتتتيرر اووووي ياعامر وانا ساكت ان كان خالك مش سائل عنك فأنا اخوك الكبير ويهمني امرك..انت فاهم…


عامر بسخريه : ماشي ياكبير بس برضو مش فاهم انت عايز مني ايه…


حسن بجديه ..زمان دنيا وقلت ماشي يمكن بيحبها..سيبتها وقلت لنفسي برضوو مش هتدخل يمكن شافها مش مناسبه ليه كانت حجتك انك سبتها عشانها معترضتش…

لكن تسيب بنات الدنيا كلها وتجري ورى جيجي ..االلي لاهي من توبنا ولا حنا من توبها…انت غاااوووي تجمع البنات المقطوعه حوليك..


عامر بانفعال : اي الغريب بجيجي متنساش انها بنت خالي. 


حسن بسخريه : خالك وامها مين بنت جايبها من لندن منعرفش لها عيله ..


عامر بانفعال:  حسن مسمحلكش..


حسن بانفعال:  لا منتا هتسمعني غصب عنك..عايز اعرف انت بتحب مين دنيا اللي ابوها ساب امها واصلا ميعرفش بوجودها..

والا جيجي اللي منعرفش امها من انهي مله عايزه افهمك ياخويا عاوز افهم دماغك رايحه فين عشان اعرف اتصرف وافضى لحياتي..اللي اتلغبطت بعد موت ابوك….


عامر بانفعال : وانا مالي بحياتك..


حسن : ليك لما تكون ابن احمد الشافعي واخوك حسن الشافعي يبقى اي حاجه تعملها تمسنا وخالك اللي فرحان بيه ميهموش انت ولا وجودك زي ماتهمني انا وتأثر عليا بافعالك الصبيانيه اللي ميعملهاش عيل عنده تمن سنين..


عامر مسح وجهه بضيق مرددا عايز ايه ياحسن…


حسن : عاوز اعرف انت بتحب جيجي ولا دنيا…


عامر ببرود : الاتنين


حسن : بتهزر مش كده اومال سيبت دنيا ليه…عاوز تفهمني انك لما تتجوز جيجي مش هتعك تاني ...ولا هتدور على دنيا تاني..


عامر ببرود :…


حسن بصدمه :


*************

غيث مش فاهم منك حاجه يامريم  اهدي اتكمل بصراحه..عايزه ايه.


مريم بتوتر : انا هسافر عند عمران اخويا عشان باعتلي وعايزاك تطلقني مش قلت انك هتسيبني امشي..في الوقت اللي انا عايزاه...


نهض غيث بغضب مرددا  بصدمه : اطلقك وتسافري..


مريم بغصه : عمران عايزني اسافر ليه وانا عاوزه ده..


غيث : طططب وانا...


مريم : غيث ارجوك سيبني امشي.وكل واحد يروح لحاله.


غيث بانفعال..


مريم بدموع....

يتبع....



الحمد لله رب العالمين 💚

دميتي الجميلة 43


عامر :سبت دنيا عشانها ..


حسن :كدب ده كلام بتقوله عشان تبرر لنفسك..انا فهمك اكتر من نفسك انت زهقت منها ورميتها…


عامر بانفعال : انا مش بالوساخه دي..


حسن : للأسف انت اوسخ من كده وصدقني انت مش بتأذي الللي حوليك بس انت بتأذي نفسك..دنيا هتكمل وهتعيش حياتها وجيجي ممكن تكمل معاك وممكن لا بس انت ..انت هتعمل ايه هتفضل تتخبط طول الوقت …هتفضل مش عارف انت عايز ايه…


جلس عامر واضع رأسه بين يديه مرددا باختناق : انا بجد مش عارف انا عاوز ايه ياحسن…انا بحب جيجي اووووي من لما كنا صغيرين ومصدقت بدأت تحس بيا…


بس بعد دنيا عني وجعني …وجعني اووووي وكاسر ظهري..


جلس حسن يربت على كتفه بتفهم ليردد بتسائل : طيب سبتها ليه


عامر رفع وجهها لاخيه الاكبر ليقول بضياع : امهاااا ..امها عايزه كده بتقول اني بدمرها بقربها مني..بتقولي انها مش هتعرف ترجع حقها من ابوها طول مانا فظهرها ومعتمده عليا…عايزه دنيا تقف على رجليها مش عايزاني حوليها..


حسن :بس انت انقذتها من ال***** اللي كانت فيه..


عامر بغصه : امها مش شايفه كده…هي شايفه اني سرقت شر،ف بنتها.  كرهاني بتقولي انت شبه ابوها….انا في الاول اتجوزتها شفقه وعشان عملت اللي عملته مكنتش عارف اني هحبها ياحسن..بعدها وجعني. بحاول اداري وجعي ..مش عارف ..حتى لما ببقى مع جيجي بنسى الدنيا بالللي فيها جمبها..واول ماببقى لوحدي بؤضتي دنيا بتجيلي … شقاوتها حبها الكبير قلبها الطيب عينيها البريئه ووشها اللي ينور مع ضحكتها كل حاجه فيها وحشوني ياحسن انا تعبان ..تعبان في بعدها اووووي..


جذبه حسن الى حضنه يربت عليه بأهتمام مرددا بتسائل : طب وجيجي اللي بتعمله معاها ده غلط انت بتعشمها بالحب وانت مش حاسس بيها..


رفع نظره لأخيه ليقول بجديه: تصدق لو قلتلك اني بحبها كمان..من لما كنا صغييرين جيجي ليها مكانه خاصه جوايا بحبها من صغري وبغيري عليها حتى من مهران..انا بحبها ياحسن هي كمان..انا ضايع ..هو مينفعش احب الاتنين حرام والا غلط...


نهض حسن وهو يمسح شعره مرددا بضياع انت كده قفلتها من كل جههه ازاي تحب الاتنين دي حصلت فين..


عامر…


**************


غيث ببرود : طلاق مش هطلق..


مريم بانفعال : بس انت وعدتني


غيث ببرود : وكدبت 


مريم : يعني ايه مش فاهمه…


غيث : هفهمك نجوم السما اقربلك من الطلاق يامريم واعقلي عشان متشوفيش جناني..


مريم بانفعال : لا بقى انتي اللي هتشوف جناني ياغيث وهتطلقني غصب عنك…


اولاها غيث ظهره ببرود ليقول: اتجننني يامريم اتجننني برحتك ياحبيبتي وانا هتحمل بس طلاق مفيش سلام ياقمر..


ممريم : استنى هنااا ياغيث .. غيث انت اتجنننت هتحبسني…انت مش طبيعي ياماما افتحيلي الباب ياماما


ليمسح وجهه باختناق بعد ان حذر والدته من الاقتراب من غرفتها وغادر دون اي وجهه….


*************


في مكتب منصور


جيجي : طلبتني ياعمووو


منصور: ايووا يابنتي تعالي جلست مقابل عمها بحرج فهي تعلم جيدا مالذي يريد التحدث به…


منصور انا سبتك طول الوقت ده تفكري وعايز ردك على طلبي..


جيجي بحرج : انت عارف غلاوتك عندي ياعمي بس انا شايفه مهران زي اخويا ومش بفكر فيه غير كده..


منصور : جيجي انت..


جيجي بمقاطعه : متزعلش مني ياعمووو بس ياريت تنسى انك طلبت مني الطلب ده وانا هعتبر كلامنا بالموضع ده محصلش بعد اذنك..قالت كلماتها وغادرت بسرعه ليرمي منصور الاشياء من على المكتب بغضب…مرددا بحده غبيه..غبيه..هعمل ايه..هعمل ايه دلوقتي….كان يجوب المكتب ذهابا وايابا…ليقول بحده بكرى فلوس اخويا كلها هتروح للكلب عامر اللي عرف ياكل بعقلها حلاه...  وولادي اللي بيجري ورى مراته زي ال**** واللي صاييع ميردش حتى على فونه…


**********


تنفست الصعداء في غرفتها بعد ان اخبرت عمها بجوابها ..لتشعر بالراحه حتى اعلن هاتفها عن مكالمة لتنظر الى هاتفها وتبتسم فور رؤيتها اسم عامر…اجابته بسرعه


جيجي : الوووو


عامر بمغازله : احلى الوووو بالدنيا كلها


جيجي بضحكه متصل عشان تقولي كده ..


عامر تؤ متصل عشان اقولك وحشتيني..


جيجي بابتسامه وقلبها ينبض بعنف وهو احنا مش كنا من شويه مع بعض 


عامر حتى وانتي جمبي بتوحشيني..


جيجي شعرت بالارتباك لتغلق الهاتف وترتمي على السرير بسعاده تشعر بان قلبها يرفرف ..اغمضت عينيها تتستعيد صوته وكلماته المعسوله التي دائما يطرب مسمعها بها..


حتى صدمت بيد تبعد شعرها عن وجهها لتنهض تريد الصراخ لكنه كتم صراخها ووووووو


***********


شوق بتعب : مهران…مهران اصحى..


مهران : بنعاس هممممم


شوق  بصراخ : اصحى بسرعه مش قادره…


انتفض مهران ليجد وجهها شاحب وممسكه بطنها بألم…


مهران بخوف ورعب : في ايه اي اللي حصل ياحبيبتي مالك..


شوق بدموع والم مش قارده بطني بتتقطع مش قادره اه..لتسقط ارضا ممسكه بطنها بألم ووووو


**************


منصور اهلاا اهلا محمود النجار زارتنا البركه الشركه نورت..


محمود منوره بصاحبها…


منصور باعجاب مين القمر اللي معاك..


محمود بابتسامه وهو ينظر لأبنته الوحيده : بنتى يم عاوزها تتعلم الشغل عشان كده باخدها بكل حته بروحلها....


منصور : ماشاء الله ربنا يخليهالك..زي القمر..


يم بثقه : متشكره…


محمود مش هنتكلم بالشغل والا ايه. .


منصور اكيد بس هتصل بمهران عشان انت عارف هو شايل الشغل كله عني…


يم بغرور : وليه البيه مش عارف ان عندنا اجتماع


محمود بتحذير: يم…


رمقت والدها بنظرات متذمره واخذت تعبث بهاتفها.  


منصور بحرج هو ولا مره عملها اكيد في حاجه طارئة حصلت…


لوت جانب فمها بتذمر وهي تنظر الى الساعه..مرددة اظن يابابا معادنا خلاص وانا عندي شغل تاني بعد اذنك لتغادر وسط نداء والدها لكنها تجاهلته وغادرت..


محمود بحرج : احم متاخذنيش يامنصور بيه..


منصور والله عندها حق 


محمود بحرج انت عارف الجيل ده عامل ازاي..


منصور بتعب انا اللي عارف…


يتبع..

الحمد لله رب العالمين 💚

دميتي الجميلة 44 

عامر بهمس : اششششش انا عامر هتفضحيني..


نظرة اليه بعينان واسعتان والاخر ترتسم على وجهه ابتسامه هادئه..


ابعدت يده عن فمها مرددة بغيظ : حرم عليك خضتني..


عامر : تستاهلي عشان تحرمي تقفلي الفون في وشي تاني..


كست وجنتيها حمره وهي تتذكر كلماته على الهاتف وقربه الشديد  منها الأن لتنظر الى الارض بحرج ..


رفع وجهها اليه ليقول : عارفه انتي جميله اووووي بس وانتي مكسوفه كده بتبقى اجمل بكتيير.


ابعدت يده عنها بغيظ لتقول محاولة اخفاء خجلها : انت دخلت اوضتي ازاي مش فاهمه..


عامر بغمزه :مش هتصعب على عامر الشافعي دخلت من البلكونه…


جيجي بخوف : انت ازاي تعمل كده افرض حصلك حاجه..


: خايفه عليا قالها بغمزه..


لتنهض من جانبه بتوتر : ط..ط...طب ممكن تسيبلي اوضتي بعد اذنك 


عامر : تؤ لحد ماتردي على سؤالي..


جيجي بتوتر :سؤال..سؤال ايه ده…


اعتدل بوقفته ورتب ثيابه وخلل اصابعه بشعره واخرج من جيب معطفه علبة صغيره 

:احم قالها بحرج وهو يقترب اليها مرددا 

:كنت حابب اتقدم بطريقه اكتر رومنسيه بس اعمل ايه حسن هيسافر وعايز يخلص مني قبل مايسافر..


جيجي بتسائل : مش فاه..وقبل ان تكمل كلماتها كان يمسك يدها ويقبل باطنها بحنو مرددا بجديه : انا بحبك تقبلي تتجوزيني …


جيجي :بصدمه اااا اي..ايه…وقبل ان تنطق بكلمة اخرى..


اخرج خاتم صغير مرصعا بالالماس ووضعه باصبعها والاخرى مازالت تحت تأثير الصدمه ليقول بابتسامه مرحه : الف الف مبرووك ياحبيبتي ..


جيجي بصدمه : انت بتقول ايه..ووووعملت ايه..


عامر بثقه : عارف ياقلبي من غير ماتقولي مش مصدقه نفسك وحاسه روحك طايره..


: لا واالله قالتها بسخريها..


عامر بتجاهل : لابستك الدبله فاضل ايه عشان نعمله..ايه..ايه ياعامر قالها بمراوغه


جيجي:  عامر انت بوعيك والا شارب حاجه..


عامر بغمزه : شارب من بحر حبك يانور عيني…


جيجي بابتسامه حاولت اخفائها : مجنون..


عامر : مجنون بيكي..


جيجي بتوتر من قربه : عععععامر..


عامر : هش عاوز افتكر انا ناسي حاجه ايه..ايه كان يقول كلماته ويقترب منها وهي تبتعد بحرج ليجذبها ويشدها اليها وهو يحيط خصرها بتملك..


جيجي بتوتر : انت انت بتعمل ايه..


عامر ابتسم بجانب شفتيه ليقول : مش قولتلك ناسي حاجه..دي طلعت اهم حاجه..


جيجي بارتباك : ااااايييه ليصدمها بقبلة شغوفه دامت لبعض الوقت وابتعد عنها يأخذ انفاسه بسرعه مرددا بحب : بحبك..


عضت شفتيها بخجل وانزلت نظرها ليرفع وجهها اليه مرة اخرى يقول بانفاس ساخنه : مش قلتلك بتبقى اجمل بكتير وانتي مكسوفه..


جيجي بارتباك وتلعثم : عامر اللي بنعمله ده غلط..


عامر بتوهان : ده الصح ياقلب عامر..


جيجي : طب ابعد وقبل ان تبعده سمعت صوته الهائم هبعد وهمشي بس هاخد بوسه بس وقبل ان تعترض فاجأها بقبلة عميقه وووو


**********


كانت تجوب غرفتها ذهابا وايابا بغيظ كيف له ان يحبسها هكذا غيث المجنون الغبي الاحمق…شهقت عندما سمعت صوت اخيها عمران الذي يصرخ باسمها

:  مريم..مريم انتي فين..


انتفض قلبها من محله فعمران يعرف بجنونه وغيث لن يسكت ولن يدعها تذهب هكذا دعت الله بان يكون غيث غير موجود..لتقول بصوت مرتجف : انا هنااا ياعمران ..


لم تمضي لحظات حتى كسر باب غرفتها ليظهر اخيها من العدم ..دون اي كلمة ارتمت بأحضانه ونزلت دموعها مرددة بشهقات : وحشتني ياعمران سبتني كل الوقت ده ليه..


عمران :ششششش خلاص ياقلبي انا جمبك ..ال*** اللي مسمي روحه جوزك فين…


مريم بتلعثم : سيبك منه ياعمران وخلينا نمشي..


عمران بقلق : انتي كويسه ..


مريم هزت رأسها بايجاب مرددة : كويسه ياحبيبي والله كويسه بس خلينا نمشي..


عمران بقلق : انتي مقولتيش حبسك ليه..


مريم بتوتر : هنتكلم بعدين خلينا نمشي الاول..


عمران : طيب ياحبيبتي يلااا بينا اشار لرجاله بالمغادره وهو ايضا غادر ممسكا يد اخته الصغرى التى بدأت تشعر بالامان معه…


لم يمضي كثيرا من الوقت حتى وصل غيث بعد ان اتصل به رجاله واخبروه بماحدث…وصل وهو يكاد يجن كيف حدث ذلك كيف…


************


كان ينتظر في ممر المستشفى بقلق حتى خرج الطبيب ليسرع اليه.


مهران بقلق طمني يادكتور..


الطبيب بابتسامه:  اطمن مفيش حاجه لكن  شكل المدام بتدلع عليك..


مهران :  دلع ايه يادكتور شوق كانت تعبانه جدا..


الطبيب : يامهران بيه دي حاجه عاديه جدا باول شهور الحمل وكمان المدام شكلها واخده شويه برد هي بس تهتم بنفسها وحضرتك تاخد باللك منها وهتبقى زي الفل..


مهران بشك : يعني هي كويسه..


الطبيب : والله كويسه جدا والبيبي كمان اطمن..


تنهد بارتياح : الحمدلله…واستئذن ليدخل عليها ويجدها تحاول النهوض..اسرع اليها بقلق : انتي بتعملي ايه..


شوق بابتسامه : انا كويسه متخافش..


مهران : ياحبيبتي مينفعش لازم ترتاحي..


شوق :  انا كويسه والله وقعادي هناا هيمرضني انت عارف طبعي..


تنهد بقلة حيله : ماشي بس هنرجع القصر عشان عمتوو تهتم بيكي..شكلك مش عارفه تاخدي بالك من نفسك..


ابتسمت على قلقه بحب وهي تستند على ذراعه : برحتك المهم اننا نمشي من هنااااا


قبل جبينها مرددا بحب : متعمليش كده تاني انا كنت هموت من خوفي عليكي.


شوق : بعد الشر عليك متقولش كده…


**********


عاد حسن متأخرا ووجد جنى غارقة بالنوم جلس مقابلا لها يرمقها بنظرات غامضه اشعل سيجارته وبدأ يراقبها بهدوء…


سرعان ماارتسمت ابتسامه على شفتيه عندما وجدها قد استيقظت..


جنى : رجعت امتى و مصحتنيش ليه…


اطفئ سيجارته مرددا من شويه كنتي نايمه قلت اسيبك ترتاحي..


جنى بتذمر : احنا مش هنرجع بقى..


حسن : لحقتي تزهقي بسرعه..


جنى بحرج : لا مش كده بس انا طول الوقت لوحدي وحضرتك مش بترجع الا بوقت متأخر وانا بزهق هنا لوحدي..


نهض من مكانه ليقترب منها رفعت نظرها اليه ليحرك كفه على خدها مرددا بود : هانت كلها كم يوم ونخلص ونرجع..


جنى : نخلص ايه..


حرك ابهامه على وجنتها بابتسامه : شكلك بدأت تسألي كتتير ياجنتي وانا مبحبش التحقيقات الكتتير..


نظرت الى الارض بحرج : انا اسفه..


انحنى ليصل لمستواها مرددا بانجذاب:  على فكره اسفه ممكن تتقال باسلوب اجمل من كده..


وقبل ان ترفع نظرها اليه اعتلاها وووووو


****************


عمران : مريم حبيبتي اخر مره اسألك وديتي مذكرات ماما فين..


مريم …..


مسح وجهه باختناق لينظر اليها بضيق : مريم متجننيش انا حاسس بيكي وعارف اللي عرفتيه مش سهل عليكي  بس مذكرات ماما مش لازم توقع بأيد اي حد فهماني ماما خلاص ماتت بلاش تزعليها بقبرها..


مريم ببكاء : وام مهران مش ميته كمان ..مش ماتت بقهرها وهي مظلومه..


عمران :واحنا مالنا..


مريم : انت عارف ان ماما السبب 


عمران باختناق : كدب امنا مش السبب..


مريم بدموع : عمران ارجوك..


عمران : ارجوكي انتي يامريم قوليلي وديتي المذكرات فين..


مريم…


عمران بتفهم : مريم ردي عليا ياحبيبتي..متخفيش..


مريم : بعتها لمهران شقته …


عمران بصدمه ايه …..


مريم..


************


منصور ببرود : وانا مش موافق..


عامر بصدمه :  مش فاهم ياخالي يعني ايه مش موافق انا وجيجي اتفقنا. 


منصور بانفعال : ده اللي عندي طلبك مرفوض..


عامر: ممكن افهم ليه..


منصور : عشان مايشرفنيش ابن احمد الشافعي يتجوز بنت اخوي..


عامر بصدمه : انت بتقول ايه ياخالي انا عامر ..عامر اللي مربيه على ايدك…


منصور:  ده اللي عندي جوازتك انت وجيجي مش هتتم ياعامر..


عامر يحاول استيعاب مايقوله خاله..مرددا بغصه : خالي انت عارف انت بتقول ايه..


منصور بانفعال : متقولش خالي انت طلعت خبيث اوووي خططت وبدأت تنفذ من غير محد يحس عليك..


عامر بعدم استيعاب..:اخطط ... اانفذ ايه مش فاهم..


منصور : فاكرني مش حاسس بيك كلت بعقل البنت حلاوه طمعان بفلوسها عشان تكوش على كل حاجه.


عامربصدمه : انت بتقول ايه فلوس ايه اللي بتتكلم عليها .  


منصور : اطلع براااا طلبك مرفوض ..انت فاهم لو اخر يوم فعمري جيجي مش هتكون ليك…


خرج عامر ليلتقى بمهران امام الباب ..


مهران بابتسامه على فين ياباشا…لكن الاخر غادر دون النظر اليه ... مسرعا غير مدركا لما يحدث حوله كيف لخاله ان يحدثه هكذا مالذي يحدث الأن…


يتبع…


45


زغاريد ملئت القصر …


عواطف بسعاده : الف الف مبروك ياحبيبتي ..


جيجي بخجل : الله يبارك فيكي ياعمتوو..


شوق بسعاده وصدق : مبرووك ياجيجي..


جيجي بابتسامه : الله يبارك فيكي..


وسط سعاده الجميع سمعوا صوت شجار في مكتب منصور..


عواطف : في ايه..


شوق بقلق: مش عارفه ياعمتوو 


عواطف بقلق : طب خليكي انتي مع جيجي هروح اشوف في ايه..


شوق: بس..


عواطف : بس ايه ياشوق افضلي هنااا ياحبيبتي مش هتأخر…قالت كلماتها واسرعت الى المكتب..


جيجي بحرج : احم شوق..


نظرت اليها شوق لتسمع صوتها الهادء.


جيجي : انا اسفه ان كنت ضيقتك بحاجه .. مكنش قصدي..


شوق براحه احنا اخوات ياجيجي ومفيش بينا اعتذار.


.لتكمل بحماس : بس مقولتيش حددتوو معاد الفرح امتى..


جيجي بخجل : لسه مش عارفه..


شوق : عامر شكله مستعجل اوووي..


في المكتب..


مهران بانفعال : يعني ايه طردت عامر 


منصور : ده اللي حصل لعب بعقل االبنت وضحك عليها..


مهران : ضحك عليها ازاي جيجي بنت خاله وهو احق بيها من ايه حد..


منصور بسخريه: احق بيها ده ضحك عليها عشان فلوسها..


مهران : انت عارف كويس ابو عامر الله يرحمه عنده ثروه تعادل فلوسنا مرتين يابابا..


منصور:  والد انت جي تعلمني..


مهران : بابا اللي بتعمله ده غلط..


منصور بغضب : والله عال جاي تعلمني الصح من الغلط وانت طول الوقت بتجري ورى مراتك زي ال***


مهران بانفعال : بابا..


منصور : تعالي اضربني قلمين كمان عشان ست الحسن..


تدخلت عواطف في تلك الاثناء بقلق في ايه..بيحصل ايه هناا..


استدار مهران وجلس بتوتر..


منصور :مفيش..


عواطف :صوتكم طالع ليه..


منصور…


مهران…..


عواطف : في ايه متتتكلموا قاطعهم رنين هاتف مهران الذي فور اجابته تغغيرت ملامحه وغادر بسرعه وخوف دون ان يجيب على اي احد…


************


في اليوم التالي…في احدى المستشفيات..


جيجي ببكاء وقلق : انت بخير..مش كده


عامر بابتسامه : لسه عايش وبتنفس اطمني..


جيجي: اي اللي حصل وعملت الحادثه ازاي ..انت كويس ..طب حاسس بحاجه ..في حاجه وجعاك.


عامى بضحك: اي كل الاسئله دي اطمني ياحبيبتي انا زي الفل وقدامك اهوو .


جيجي بدموع : الحمد لله..


عامر: قربي ياجيجي..


نظرت اليه باستغراب ليشير اليها لتجلس بجانبه مرددا: بود تعالي اقعدي هناااا..


جلست بجانبه مرددة بخوف: انت كويس ياعامر مش كده.


امسك يدها بحب: اطمني انا زي الفل ياجيجي ولما شفتك بقيت زي الحصان..ليشدها اليه اكثر ويحيط كتفها والاخرى وضعت راسها على صدره لترفع وجهها بقلق: مالك ياعامر..


عامر بضياع :متبعديش عني ياجيجي افضلي جمبي دايما انا محتاجلك…


جيجي: انا هفضل جمبك طول العمر المهم تبقى بخير…


في الخارج..


يقف حسن امام منصور يمنعه من الدخول..


منصور: يعني ايه مانعني اشوفه..


حسن ببرود :عامر مش محتاجلكم بعد النهارده مش انت طردته..


عواطف بصدمه : طرده..


حسن: واعرف يامنصور بيه هتدفع تمن اللي عملته باخويا غاللي اوووي..


مهران بحده: متتحترم نفسك وتعرف انت بتكلم مين..


حسن بحده : اطلع انت منها يامهران الكلام بيني وبين ابوك..


مهران بغضب : لا بقى انت االي تحترم نفسك وتتكلم مع بابا كويس..


حسن :انا محترم غصب عن اللي خلفك..


مهران بغضب : لا شككلك عايز تتربى وقبل ان يقترب منه مهران ..


صاحت بهم عواطف بانفعال : كفايه بقى كفايه حرام عليكم عامر تعبان وانتوو. هنااا بتتخانقوا وديني عليه يامهران عاوزه اشوف ابني عاوزه اطمن عليه..


مهران بقلق : اهدي ياعمتو اهدي هو كويس صدقيني ليدخلها غرفته ونهضت جي جي بحرج..لكنه بقي ممسسكا يدها يمنعها من الابتعاد..


حسن لمنصور بسخريه : وانت تقدر تتفضل من هناااا ومش عاوز اشوفك مقرب لاخويا تاني…


منصور بسخريه وثقه : شكلك عاوز تلعب معايا بس اتاكد ياحسن عامر لو خيروه بيني وبينك هيختارني من غير تفكير..


حسن بسخريه : ده كان زمان قبل مايشوف وشك الحقيقي ويتصدم بيك واهو عمل حادثه وبالمستشفى بسببك..


**************


مريم بصدمه : انت بتعمل ايه ياعمران ..


عمران ببرود : بحرقها المذكرات واللي بيها لازم تختفي نهائي..


مريم بدموت : حرام عليك ياعمران انت بتعمل كده ليه…


عمران ده الصح يامريم امك ماتت وام مهران مفيش داعي نفتح دفاتر قديمه..


مريم بدموع :  بس مهران لسه بيعاني بسبب الحكايه دي..


عمران : مهران مع الوقت هينسى وانتي عاوزك تنسي الحكاية دي عشان في حد عاوز يشوفك وانا اديته معاد كمان ساعه....


مريم : حد مين ..


عمران :غيث السيوفي  اتصل وعايز يكلمك وانا شايف ان من حقه يتكلم والا انتي شايفه ايه..


مريم….


عمران كمان شويه وهيجي اتكملووو وااوصلوو لحل لو حابه تستمري بالجوازه دي او تتطلقي دي حاجه ترجعلك انا ليا اعملك اللي انتي عايزاه…وكمان لو هتطلقي انا هاخدك ونسافر لندن مش  هسيبك هنااا لوحدك..


مريم بتفكير…


**********


عامر بقلق عندما رأى دموعها  جيجي في ايه مالك…


جيجي : خايفه. 


عامر : خايفه..خايفه من ايه. 


جيجي  ببكاء :خايفه انك تسيبني ياعامر .. كل اللي بحبهم مشيوو وسابوني..هو انا وحشه..وحشه اوووي .


جي جي قالها بقلق وهو يقترب منها بود ..يلاحظ انهيارها وارتعاشت جسدها ....


ابتعدت عنه بعنف ودموع...


جي جي بانهيار : متقربش متخلينيش اتعلق بيك وتمشي انت كمان.. ابعد ارجوك كفايه عليا كده..


متعلقنيش بيك


متكونش طيب معايا ارجع زي الاول ...


مش عايزه احب اي حد ويمشي كمان كفايه عليا كده انا بموت حسووو بيا.....💔


جذبها الى احضانه يحاول تهدئتها. ششششش مش هسيبك ياحبيبتي لو اخر يوم فعمري مش هسيبك متخفيش انا هفضل جمبك العمر كله..


رفعت وجهها تنظر اليه ببكاء : مش هتسيبني..


عامر بابتسامه حانيه: عمري ماهسيبك…انتي روحي ياجيجي وحبيبتي…


********


فور دخوله الجناح الخاص به اسرعت اليه بقلق..


جنى : كنت فين اتاخرت اووووي بقالك يومين معدتش عليا..


جلس حسن بتعب على الاريكه : كنت مشغول انتي عامله ايه..


جنى بقلق : شكلك تعبان ايه الشغل اللي متعبك كده .


حسن بتحذير : ايه رجعنا للأسئله تاني..


جنى بحرج : انا . انا بس كنت قلقانه عليك بقالك يومين مروحتش وبحاول اتصل بيك مش بترد..


حسن : كنت مشغول..


جنى :طب اي..


حسن بانفعال : مخلاص كفايه تحقيق صدعتيني..


جنى بدموع : انا … انا اسفه …كنت.. بس.. يعني..


لتسرع الى سريرها مرددة تصبح على خير..لترتمي على سريرها وتغطي وجهها وهي تبكي ليتنهد الأخر ويستلقي مكانه مررددا يحدث نفسه ده اللي ناقص عيله وبتدلع كمان لأ شكلي اتورطت بالجوازه دي وانا ماليش مزاج للدلع البايخ ده..ليغمض عينيه محاولا النوم


*********** 


بعد مرور فتره…وبعد ضغط الجميع على منصور وافق على خطوبه جيجي وعامر اللذان كانا يعيشانا اجمل قصه حب..لكن فجأه ظهرت يم محمود النجار وهي من اجمل الفتيات شغلت الجميع بطلتها الساحره..


لتلكزه جيجي بغيض : بتبص على ايه..


عامر: احم ..ابص على ايه وانا جمبي الملاك ده قال كلماته ليجذبها اليه بتملك لكن عيناه لم تفارقا يم يتسائل من هذه الفتاه و سبحان الخالق…


حسن : اهلا محمود بيه نورت الحفل


محمود : ده نورك ياحسن باشا اعرفك بنتي يم..


حسن بابتسامه واعجاب ظاهر: اتشرفت بيكي ياانسه مدت يدها لتصافحه وعينا جنى متركزتنا عليهما بغيره من هذه الفتاه التي شغلت الجميع…


اما مهران فكان منشغل مع شوق وحالتها النفسيه الصعبه بسبب الحمل…ليحمد الله عندما ناداه والده ليسرع اليه..


منصور: ده محمود  بيه النجار يامهران..


مهران : اهلا وسهلا اتشرفت بيك..


منصور: والقمر اللي معاه بنته الوحيده يم..


هز مهران رأسه بابتسامه بسيطه دون النظر اليه مما اغاظ الاخرى..


مهران لمحمود : احنا تقريبا كان في بينا شغل من فتره وانا بصراحه كنت و..


قاطعته يم بجرائه: احنا بنحترم موعيدنا والناس اللي بنشتغل معاها لكن واضح حضرتك في حياتك مفيش احترام للشغل. 


محمود بتحذير : يم….


نظرت الى ابيها بعدم مبالاه..


ليبتسم مهران مرددا : بتفهم انا كنت هكمل كلامي حضرتك في يوم الموعد اللي فات حصلت معايا ظروف واظن بابا اعتذر…


يم : بس..


محمود بحرج: متشيلش هم بس يم بتحب الشغل جامد عشان كده ..


مهران بابتسامه وانا بحترم الناس اللي بتحب شغلها كده ليصدم بشوق تصرخ.باسمه .


مهران بحرج احم بعد اذنكم وووووو


***********


عامر باعجاب : دي طلقه ياحسن … سبحان اللي خلقها 


حسن بخبث: انت عارف دي تبقى مين


عامر بهمس : مين .. البنت جميله اوووي .


حسن بابتسامه يم محمود النجار اخت طليقتك دينا محمود النجار..


عامر بصدمه : ايه…


************


كانت جيجي سعيدة جدا بهذه الخطوبه وانها ستكون مع عامر واخير لكن وصلتها عدت رسائل ليسقط هاتفها من يدها ودموعها تهبط ووووو


يتبع…

تكملة الرواية هناااااااااا

اكتب في بحث جوحل( مدونة قصر الروايات) تظهر القصص كامله

تابعونا علي قناة التليحرام من هنااااااااااا

ليصلكم اشعار بالنشر

الرواية كامله من البداية من هناااااااااااا




تعليقات

التنقل السريع