القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية انتقام امراه البارت الاول والثاني جديده وحصريه في مدونة قصر الروايات

 


رواية انتقام امراه البارت الاول والثاني جديده وحصريه في مدونة قصر الروايات






رواية انتقام امراه البارت الاول والثاني جديده وحصريه في مدونة قصر الروايات




دخلت المطبخ ولقت أمها بتحضر الفطار..باست راسها وقالت:

صباح الخير على أجمل وأحلى ام بالدنيا!


سميحة بحنية: ليه كده بس يابنتي؟..ارتاحيلك كام يوم كده..ده انتي راجعه امبارح هلكانه عالآخر!


سارة بتأفف: هعمل ايه بس يا ماما..انتي عارفه ان شغل الدكاترة مبيخلصش!


سميحة: ربنا يكون في عونك يابنتي..يلا اغسلي وشك وصلي وتعالي تفطري..


سارة بابتسامة: اموت أنا فسميحة بنت الحاج محسن!


سميحة: هتمشي ولا امشيكي انا؟!


: لأ خلاص يا نبع الحنان...


خلصوا فطار..سارة خرجت وطلعت بعربيتها على المشفى اللي بتشتغل فيها..اتوجهت لمكتب المدير ودخلت من غير ماتخبط زي ماتعودت تعمل..


: صباح الخير يا دكتور حسام!


ضحك على خطيبته وجديتها: دكتور حسام تاني؟..انا خطيبك يا سارة فبلاش الألقاب دي..


سارة بجدية: ولو يا دكتور..لازم نحافظ على الألقاب ما بينا في الشغل ولما نطلع بقى نتعامل زي أي اثنين مخطوبين!


هز راسه بإعجاب وقرب منها كام خطوه: عارفه اخترتك انتي من بين كل البنات اللي بتشتغل هنا ليه؟


دورت راسها بالنفي..


كمل: عشان انتي مميزه وتحفه نادره يا ساره!..حبيتك لجمالك..لطيبتك..عفويتك..ولقوتك..ولشجاعتك!..بعدها حط كفه على كفها بحنان وأضاف: عرفتي دلوقتي ليه؟


حضنته بعد كلامه  وقالت: وانا كمان بحبك يا حسام!


حسام باسما: لأ..مش مصدق نفسي..الدكتورة ساره بتقولي الكلام ده وفي مكتبي..متستني أجيب الكامرا أحسن..


بعدت عنه وضربته على صدره: أنا غلطانه اني صبحت عليك..واحد زيك مبيتعاشرش خالص..انسان مستفز بصحيح..قالت كده وهي بتخرج من مكتبه..


حسام يضحك: مجنونه وربنا!..


تتجه نحو مكتبها والإبتسامة على ثغرها..لم لا؟..وهي التي أحبته بالرغم من مكره وخبثه بعض الأحيان..بينما كان هو بيتابعها من كاميرات المراقبة اللي بالممر..


فتحت باب مكتبها ولقت صندوق على الكرسي..قربت وفتحته ولقت فستان وردي طويل بأكمام عريضة مع رسالة:


" دي هدية عيد ميلادك يا حبيبة قلبي..كل سنه وانتي طيبة"


ابتسمت بجنون بعد ما قرت الرسالة..ومسكت الفستان حطته فأوضة صغيرة خصصهالها تنام فيها لو عندها شغل طويل عشان متضطرش تروح بيتها فوقت متأخر من خوفه عليها..


خرجت مجددا بعد ارتدائها زيها الطبي وانطلقت لرؤية المرضى..


مرت ساعات وساعات وساره لسا بتشتغل ومحستش بنفسها غير على صوت حسام اللي خضها.


: انتي مش عارفه الساعه كام يا سارة؟!


سارة باستغراب: في ايه يا دكتور؟!..بعدها بصت لساعتها ولقتها 10..


حسام: تعالي على مكتبي فورا!


وحدة من المرضى بالأوضه: روحيلو يا بنتي..ماهو مش معقول تقعدي معانا كل ده..نحنا بخير الحمد لله..ولو احتاجنا أي حاجه هنقول لرنا..وبصت على رنا الممرضة اللي ابتسمت..


مشيت سارة بعصبيه لمكتب حسام..خبطت على الباب ودخلت: انت ازاي تدخل علينا كده؟!..وكمان بتزقلي قدامهم!


بصلها بقلق: انتي مش ملاحظه انك بتهتمي بالمرضى أكثر من نفسك حتى؟!..الشغل مش كده يا سارة..صحتك أولى..لازم تلتفتي لنفسك شويه قد مانتي مهتميه بيهم!


هزت راسها بحزن: حاضر هحاول..


قعد على مكتبه وقال: عجبتك المفاجأه؟


ساره: دي جننتني..شكرا يا دكتور!


حسام بقلة حيله: دكتور تاني؟..يارب صبرك..احم..بس في حاجه تانيه محضرهالك!


ساره باستغراب وفرحه: ايه هي؟!


حسام: حفلة عيد ميلادك ولا ايه..


ساره: الله!


قام من مكانه وحط سبابته على أرنبة أنفها وقال: يلا هنتأخر على مامتك!


: هو انت عامل الحفله في بيتنا؟


: اه..عجبتك الفكره؟


: طبعا عجبتني..ده انت أحلى حسام في الدنيا!


حسام بابتسامه: واخد مجنونه يا حسام والله!


رواية: انتقام امرأة


الفصل: 1


ركب كل واحد فيهم عربيته ووصلوا البيت..

خبطت ساره على الباب ففتحت لها أمها..


سميحه بحب: الحمد لله على سلامتكم يا بنتي..


ساره: ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي..

 

سميحه وهي بتبص لحسام: ازيك يا حسام يا ابني وازي أهلك؟


حسام بابتسامه: الحمد لله يا طنط بيسلمو عليكي..انتي اللي عامله ايه؟..وعمي أحمد أخباره ايه؟


سميحه: والله يا ابني انت عارفه..عنيد زي عوايده..بقوله انزل مصر ارتاحلك كام شهر بيقولي شغلي اولى!


حسام بضحك ونظراته على ساره: وانا اللي بقول طالعه لمين..


ضحكوا كلهم فكمل: جهزتي كل حاجه ياطنط؟


سميحه: طبعا يا ابني..هروح أجيب الطورطه والأطباق وارجع..


رد: طيب..وانا هعلق الزينه


ساره بخجل: احم..اساعدك؟


بابتسامه: تساعديني؟..ده انتي صاحبة الحفله..ثم همس: روحي البسي الفستان اللي ادتهولك اشوفه عليكي..


لفت: ماشي

_______________________________________________


مر شوية وقت..وحسام قفل الأنوار وشعل الشمعه اللي على الطورطه وبدأوا يغنوا أغنية عيد الميلاد المعتاده..استغل حسام الظلمه وراح لف ايديه على خصر ساره ودفن وشه فرقبتها وكمل غنى..بعدها همس لها: اتمني امنيه!


هزت راسها وطفت الشمعه بتوتر..


فتحت سميحه النور ثاني..وبصت لساره باستغراب: مالك يا ساره..وشك إحمر كده ليه؟


ابتسم حسام..فقالت بتردد: لأ يا ماما مفيش..يمكن بس من حرارة الشمعه..


خلصوا وحسام استأذن يروح..


سميحه: مقلتليش يعني على الفستان القمر ده؟..اول مره اشوفه!


ساره بخجل: ده؟..ده حسام اللي جابهولي..


سميحه بفرحة: ربنا يخليكم لبعض يا بنتي ويتمملكم كل حاجه على خير!


ساره: يارب ياماما..تصبحي على خير بقى..

________________________________________________


مر أسبوع عادي جدا على أبطالنا..وفي المستشفى..


الساعه بتقرب من منتصف الليل..أخيرا انتهت من دوامها وتستعد للعودة إلى بيتها فأمها مريضة وتحتاج رعاية..


دخلت مكتب حسام..


ساره: مش هقدر أبات بالمستشفى الليله دي يا دكتور..انت عارف ان ماما تعبانه ومقدرش اسيبها وحدها..


رفع راسه من على الأوراق ورد: بس الوقت اتأخر أوي وانا خايف عليكي تروحي لوحدك..استني لغاية ما خلص شوية اوراق مهمه واروحك..


ساره: وهتخاف عليا ليه ان شاء الله؟..مانا عندي عربيه..ودي مش اول مره ارجع فيها الوقت ده!


تأفف باستسلام من عدم قدرته على توصيلها بسبب الأوراق المهمة التي تنتظر توقعيه سريعا وقال: ماشي يا ساره..خدي بالك من نفسك..ولما توصلي كلميني..واهو بالمره اطمن على مامتك!


ساره بسعاده: حاضر!..تصبح على خير..اه..ومتنساش..بكره الأحد وهنروح نجيب فستان الفرح!


حسام بابتسامه: وهو انا ممكن انسى حاجه زي دي..بكره ان شاء الله هفوت عليكي ونروح مع بعض يا حبيبتي..


ساره: ماشي..


استقلت سيارتها وانطلقت باتجاه بيتها..نظرت إلى الساعه فوجدتها تقترب من الواحده..فبدأت تزيد من سرعتها..بس وقفت بعدما شافت عربيه بتقف على جنب الطريق وبينزل منها شاب واضح عليه انو قلقان وخايف..


اترجلت من عربيتها وقربت منه وقالت: محتاج مساعده؟


الشاب حط ايده على شعره: شكل الموتور خرب ولا ايه؟


ابتسمت: انا اقدر اساعدك..درست شويه عن الحاجات دي


رد: شكرا يا انسه..


ساره: وعلى ايه ده واجب..وانت واضح عليك انك غلبان وابن ناس..ممكن تناولني سكينه او اي اداة حاده افتح بيها علبة الموتور دي؟


الشاب بابتسامة خبث: هجيبها من جوه..

تكملة الرواية هنااااااااا

اكتب في بحث جوحل( مدونة قصر الروايات) تظهر القصص كامله

تابعونا علي قناة التليحرام من هنااااااااااا

ليصلكم اشعار بالنشر

الرواية كامله من البداية من هناااااااااااا


تعليقات

التنقل السريع