رواية المضطرب والمجنونة كامله
رواية المضطرب والمجنونة كامله
- حاطط ايدك عليا كدا ليه!
= ششش صوتك
- يبني أن..
= بس قولت
- الله!
..
- ها كنت عامل ايدك كدا ليه بقي ادينا نزلنا
= عشان متتخبطيش والباص ماشي
- اتخبط فين؟
= ف اي حاجه
- انت كداب علفكره
= عشان محدش يخبطك ارتحتي؟
- شوفت بتغير ازاي يا زين
= ليلي انتي مش بتزهقي!
- بتغير عليا .
= اها عشان بنت عمي واختي
- طيب تمام اسفه لو دايقتك
= مش مدايق اصلا يلا وصلنا اطلعي وياريت تقولي لجدو اني خرجت
- رايح فين!
= انتي مالك !!!
وشي احمر مشي وانا واقفه مصدومه بلعت ريقي بصعوبة ودخلت واول ما جدو ظهر ابتسمت
- فين زين ؟؟ سابك تيجي لوحدك ؟
= لا لا يجدو جابني ونزل عنده مشوار مهم
- راح فين
= مش عارفه ، هو ممكن اتكلم مع حضرتك
- تعالي ياحببتي
قعدت قصاده وبصتله
= جدو انا عندي كام سنه ؟
- 21 سنه
= مش شايف اني كبرت ده انا كسرت ال 20 وبقيت 21 يعبد العزيز
ابتسم - اها فهمتك يا ليلي
= انت عارف اني عاقلة ومش هتصرف غلط ممكن
تخلوني انزل لوحدي قول لزين ميتعبش نفسه تاني ويجبني ويوديني انا كبرت! وكفايه عليه كدا
- اوعي يكون قالك حاجه زعلتك
ابتسمت = ابدا يا جدو زين طيب
- خلاص ياحببتي انا بس لو بضغط عليكي لانك امانه معايا فالقاهره لحد ما تخلصي تعليم وترجعي لامك وانتي عارفه مامتك كمان بتخاف عليكي ازاي
= متقلقش الموبايل معايا عيب عليك يعني يا زيزو
ضحك لكلامها - ماشي
_____________________
- الحقني يا جدو الحقوني انا توهت..
يتبع..
- الحقني الحقني انا توهت
= ليلي؟ توهتي ازاي انتي فين
- مختش بالي من الطريق ونزلت غلط اعمل اية دلوقتي!
= طب اهدي بطلي عياط اسألي انتي فين
..
"وبعد ما عرفت اسم الشارع وقالتله عبد العزيز راح بسرعه يصحي زين"
- زين قوم .. قوم
زين بنوم وكسل: حاضر يجدو هقوم ليلي جهزت ولا لسه
- جهزت اية دي نزلت وتاهت
زين قام بسرعه: بتقول اية؟؟؟ نزلت لوحدها الهانم؟؟ وانت سبتها ياجدو !!!
= احنا في اي ولا اي قوم هاتها الأول!
________________
- زين!
" طول الطريق غضبان وعامل حسابي هزعق واتنرفز عليها عشان نزلت لوحدها لكن اول ما شوفتها قاعده خايفه والدموع مغرقه وشها كانت كل حصوني انهارت "
= ششش اهدي ، بتعيطي ليه!
- عشان توهت
طبطبت عليها: طب اهدي يا ليلي تعالي اروحك يلا
بدموع: طب.. والجامعه
نفخت بتعب: جامعه اية بس بحالتك دي تعالي ارتاحي فالبيت مش مهم انهارده
_______________
بلهفه : ليلي انتي كويسة يحببتي ؟؟
ردت بهدوء: اها يجدو انا هطلع انام شوية
"طلعت من غير ولا كلمه وهما الاتنين بصوا لبعض"
- اوعي تكون زعقت لها!
= لا ده انا تعبت !
- تعبت؟
= تعبت اها مش كل شوية تتهمني بحاجه انا مش شرير ولا هأذيها انا ابن عمها وهي اختي
- مش بتهمك بس عارف انك بتعاملها بقسوه
= لاء انا بعاملها عادي
- وليه متعملهاش كويس مش عادي!
=معرفش دي طريقتي بقي ، بعد اذنك انا طالع اكمل نوم
زين طلع اوضته و عبد العزيز طلع خبط على ليلي
"زين سمعه ونفخ بعصبيه من كتر ما حاسس انوه مدلعها غصب عنه من الفضول سمع كلامهم من وراه الباب"
- بتعيطي ليه تاني يا ليلي
مسحت دموعها واتكلمت بصوت مكتوب ومخنوق :
عشان غبيه وفاشلة حتت مشوار للجامعه معرفتش اروحه لوحدي انا تعبت من نفسي انا ليه مش زي بقيت الناس ها يجدو ؟ ليه لازم احتاج حد
- طيب اهدي انا مش عارف بس اية خلاكي تقلبي على زين ما كان بيوديكي
= مش عايزه مساعده من حد انا حمل عليه وانا مش عايزه ده
- طب يا ليلي ارتاحي دلوقتي نتكلم بعدين
"زين غمض عينيه بحزن ومشي بسرعه عشان محدش يشوفه و دخل اوضته. "
..
- صباح الخير
= صباح الخير الساعه خمسه المغرب يحبيبي؟
- امممم هي فين ليلي؟
= فى اوضتها مخرجتش
- طيب انا بفكر اروح الشركه
= مش ده يوم اجازتك ؟
- ايوا ياجدو عادي هبص عالشغل مش بتقولي دايما بص على شغلنا والشركه دي همسكها فالمستقبل وكل ده
= اوي اوي ده خبر يسعدني انزل
- و .. احم هاخد ليلي معايا
الجد ابتسم بخبث: هتخدها معاك اها
- اها يعني عاوز اخليها تخرج كدا وتروح وتيجي مش معقول تتوه فالسن ده
= ايوا طبعا فاهم
- طيب هطلع لها
_________________
طق طق طق *
- مين؟
= انا
- اتفضل
= اية هتفضلي قاعده هنا؟
- مش عارفه
= متيجي معايا
ليلي فتحت عيونها بفضول: اجي معاك ؟ فين!
= تعالي بس اللبسي وانزلي هستناكي فالعربية
"ليلي لبست بسرعه وكانت فرحانه ونزلت وعبد العزيز شافها واتأكد من احساسه "
- جدو انا رايحه مع زين
= قالي ياحبيبت جدو خدي بالك من نفسك
- ماشي باي
________________
- بقالك خمس دقايق ساكت هنروح فين يابني
= بصي المفروض اننا كنا نازلين الشركه بس هوديكي ناكل الاول اشطا
ليلي ابتسمت: شكرا
= على اية
- عشان اخدتني معاك
= انا كنت عايز اعتذرلك على الصبح مكنش قصدي يعني اتعصب متزعليش
ابتسمت: مش زعلانه انا برضو مكنش مفروض اتدخل
"زين اتنفس بصعوبه عاوز يقولها عادي وانه ساعات بيحب اهتمامها لكن سكت "
- هييييييييه وصلنا
كانت هتجري مسك ايدها : لا لا خدي ، نهدي كدا وبلاش الجنان بتاعك انا مش عايز امسك فحد جوه و...
ليلي مكنتش معاه خالص وباصه على ايده الى ماسكاها و سرحانه.. و...
يتبع..
_
- هييييييييه وصلنا
كانت هتجري مسك ايدها: لا لا خدي ، نهدي كدا وبلاش الجنان بتاعك انا مش عايز امسك فحد جوه و...
ليلي مكنتش معاه خالص وباصه على ايده الى ماسكاها وافتكرت ..
فلاش باك #
"قبل 12 سنه"
- اوعيييي يا زين سيب ايدي بقي انت وحش ليه
= قولتلك متلعبيش مع العيال دول
- لا دول صحابي!
= لاء بصي انا صاحبك وبس وابن عمك اللعبي معايا انا
ضحكت: بس انت لعبك وحش وغريب وبيضحك
زين بتحدي طفولي: انتي بتتريقي عليا طب عرفت لعبه جديده تعالي اوريكي
وكانوا بيلعبوا لعبه ينطوا سوا من على خطوط رسمها على الارض وليلي مكنتش بتقدر تنط وكانت هتخسر مسك ايدها وبقوا ينطوا سوا ويجروا ويضحكوا
- بحبك اوي يا زين انت اكتر حد بحبه في الدنيااااا
باك #
فاقت على صوت زين: يبنتي!!
- ايوا ايوا
شال ايده من ايدها فا اتنهدت ونزلوا سوا
- ها عاوزة اية ؟
بتلقائية: بيتزا فراخ
ابتسم: حاضر
"الولد جه ياخد الطلبات و زين قاله عاوزين اي."
- اي حاجه تاني يفندم ؟
ليلي ردت بسرعه: اها وبيبيسي و بطاطس و ... بيبيسي
الولد ضحك وبصلها بأعجاب: منتي قولتي بيبيسي مره
ليلي ضحكت بأحراج و وطت راسها: اها احم
زين اتكلم بغيره وهوا قابض ايده وهيطق: اتفضل حضرتك خلاص كدا
" مشي وزين بص ل ليلي بعصبيه "
ليلي ببراءه : مالك؟ انت زعلان؟
زين بأبتسامه صفرا: اطلاقا بس بعد كدا هكسر نفوخك لو هزرتي مع حد ولما تحبي تطلبي حاجه قوليلي
- تكسر نفوخي!
زين بعصبيه: ده كل الى لفت نظرك
- انا مهزرتش انا ضحكت غصب عني
= وتضحكيله ليه ها؟
- خلاص هبقي اعيط بعد كدا
= اها ابقي عيطي يحببتي
" الاكل جالهم و وسط ما بياكلوا زين لقي ليلي بهدلت حولين بوقها مايونيز فا سحب مناديل ومسحهم وهي ضحكت بطفوليه وضحكته هو كمان غصب عنه.. "
- سوري
- كلي براحتك
= حاضر
"خلصوا وطلعوا عالشركه وخدها مكتبة وكان اغلب الموظفين هناك"
- الموظفين بيعكوا الشغل كان مفروض يخلص بدري
= هو انت جايبني ليه
- عشان تتعودي علي طريقة الشغل زي ما ليا هنا ليكي
= بس جدو قالي انت الى هتبقي فى الاداره وانت الى هتمسك كل حاجه
زين وهو باصص فالورق: واية المانع تكوني فى الادارة انتي كمان هو انتي بتتعلمي ليه؟
رفع عينه وبصلها: وبعدين انا موافقتش على كلام جدو ده مفروض تمسكي الشركة معايا
= ايوا بس!
- ثانيه ثانيه
مسك التلفون وكلم السكرتيرة: داليا بكره هيبقي فى ميتينج العصر ومحدش يمشي قبله مفهوم ؟
قفل معاها وبص ل ليلي: مش محتاج اقولك انك هتيجي بكره الميتينج ده انا عمتله متأخر عشان خاطرك هعرفك عالدنيا كدا والناس
- ايوا بس يا زين انا امتحاناتي اخر الاسبوع
= طيب كويس عشان لما تخلصي تشتغلي علطول
- بس انا خايفه ابوظ حاجه لا وبعدين جدو مقاليش أ
زين ساب الورق وقام من كرسي مكتبة وقعد قصدها وحاول ميتعصبش
- ليلي!
ليلي برقت بدهشه: في اية؟
- مش كل حاجه جدو جدو !
وبعدين انتي نزلتي امبارح تروحي الجامعه الى بتروحيها بقالك اربع سنين توهتي مش شيفاها غريبة!
بتوتر و زعل: لا انا بس نزلت غلط انما انا عارف الطريق كويس و .
قاطعها: ما علينا انتي لازم تخرجي من البيت تروحي حتت وتشوفي ناس و تتعودي عالدنيا فاهمه
= بس انا مش بحب الفرك ده
- فرك! ده شغل! هتشتغلي اية بعد الجامعه! منتي كده كده لازم تحتكي بالعالم الخارجي يحببتي
= انا فنون جميلة هرسم و اعمل حاجات بحبها!
- هو ده شغل!!
= طيب بص لما اخلص نبقي نشوف
زين وهوا بيهادوها: ماشي هخلص كام حاجه ونمشي.
"قعد يراجع شوية شغل وخلاها تساعده من غير ما تاخد بالها لاقها لماحه وذكيه وكويسة فالحسابات فات
ساعتين وتعبوا وهي قعدت تتاوب "
- انتي هتنامي تعالي اروحك يلا
= لو لسه فاضل شغل خلينا
- لا لا خلاص يلا
"نزلوا العربية واول ما دخلت و زين يادوبك دخل يسوق لقاها راحت فالنوم ابتسم وبصلها وهي نايمه زي القطط بالظبط و ملامحها بريئه جدا"
"ساق العربية ولما وصلوا الفيلا نزل وفكر شوية يصحيها ولا يشيلها لحد ما صحاها.!"
- ليلي وصلنا قومي
ليلي قامت بس لسه عايزه تنام فا سندها قبل متقع وطلعها لحد اوضتها وبعدين دخل اوضته ، و وراه علطول دخل عبد العزيز
- زين عايز اكلمك فى موضوع قبل ما تنام
= خير ياجدو انت كويس ؟
- اها الحمد الله ده بخصوص ليلي
= اممم قول
- ليلي متقدملها عريس كويس اوي
= بجد والله.؟!.. امممم طب وانت عرفتها
= اكيد لاء امال بقولك ليه يا زين
- اممممم
- وانت فاهم ان ملهاش غير امها بعد وفاه احمد ابني يعني هي مسؤلة مني وانت عارف انا بعتبرك اية عشان كدا هاخد رأيك هو جاي بكره يقعد معانا
= اها لا معاك حق خليه يجي ونشوفه طبعا
" خرج وسابني ليلي ابوها اتوفي من اربع سنين كانت صدمه شديده على جدو ان ابنه يموت صغير كدا وعلي ليلي ان ابوها يموت وهي صغيرة عشان كدا جدو مهتم بيها مع امها انما انا بقي كنت قاعد مع جدو من صغري وهتعرفوا السبب بعدين بس انا متعود على وجودها.!"
______________________________
* تاني يوم *
- ليلي اصحيييي يا ليلي
= ايييييه
- ايه انتى قومي
= انت بتصحيني ليه فين جدو
- صحاني وقالي اصحيكي عشان نزل قومي اللبسي بقا اخلصي انا مستعجل انا كمان
ليلي قامت: ماهو كله منك انت الى سهرتني امبارح
- الحق عليا بخرجك بدل منتي متجوزة البيت
اتريقت عليه: الحق عليا بخرجك بدل منتي متجوزة البيت
زين بصلها بشر فا جريت عالحمام بسرعه
- طب خدي بتجري ليه يجبانه
خلصت وزين خلاها تفطر ونزلوا و وصلها لحد الجامعه و ده المعتاد:
- خلاص العربية اتصلحت ومفيش باص تاني يعني ملقكيش مستينا باص بره الجامعه عشان عارف انك ذكيه ماشي
= حاضر
- وتفتحي فونك
= حاضر
- ومتتكلميش مع ولاد اظن مفهوم
= بتقولي كدا كل مره! انا مش عيلة ماشي؟ باي
" نزلت و زين فضل باصص لحد ما دخلت وقعدت يفكر هي فعلا مش عيله هي كبرت لكن عقلها! عقلها ده عقل عيال وميقدرش ميخفش عليها.! "
"زين راح عالشركه وقابل عبد العزيز في مكتبة"
- اية ياجدو كنت عاوزاني ولا اي
= اها حد يعمل ميتينج العصر؟
- عشان ليلي هانم تيجي
= واية علاقه ليلي
- جدو ليلي قربت تخلص جامعه واظن مفروض تشوف شغلها هنا
= زين هي تشوف الى يعجبها وبعدين متضغطش عليها وهي عندها امتحانات
- دي مبتعرفش تقرر لنفسها هتاكل اية وتشرب اية مفروض نبقي معاها وننصحها !
= برضو الى هي عاوزاه ومتنساش ان ممكن ترجع اسكندريه عند امها يا زين بعد ما تخلص الجامعة
"زين حس ان فيه جردل مياه ساقعه ادلق عليه وبلم"
= انت متنح كدا ليه
- مفيش ، العريس جاي امته
= انهارده بليل الساعه 8
- اها طيب هاروح شغلي
______________________
* عند ليلي فالكلية *
- ليلي؟
= مين؟
ضحك: انا احمد سلمت عليكي من يومين وسألتيني مين برضو
= اها
- كنت حابب اتعرف عليكي و.
ليلي بتوتر: انا لازم امشي عندي محاضره
ومشيت بسرعه وقلبها بيدق ده اول ولد يكلمها غريب عنها وحتي مبصتش فعينه شافته خايفه تقول لزين يزعقلها او يعمل مشكله وخايفه تسكت الولد يكلمها مره تالته وهي مبتعرفش تتعامل مع ولاد ومش فاهمه عاوز منها اي !
بعد الجامعه فضلت واقفه مستنيا زين كتير لحد ما احمد شافها بره وراح كلمها تاني
__________________
- الو يا داليا قولي لعزيز بيه يجهز الاجتماع قدامنا ربع ساعه
" ونزل زين مستعجل عشان يلحق ليلي الى اتاخر عليها بسبب الشغل "
" لكن اول ما وصل الجامعه ملقهاش فالمكان الى بتستناه فيه فتح موبايله بسرعه لقاها كلمته كتير ومسمعوش لانه كان سايلنت الخوف اتملك منه وبقي يدور عليها زي المجنون ويكلمها عالفون بس مقفول.. "
_______________________
- الو جدو انا مش لاقي ليلي فالجامعه كلها اعمل اية دورت فكل حته و
عبد العزيز قاطعه: مهي عندي اهي يا زين
زين جز على سنانه بعصبيه: هي جتلك لوحدها !!!!!!!!!!
يتبع..
انتي ازاي تمشي لوحدك وتجيي الشركه ؟؟
= ءءء انا ءء
- اها انتي هتهتهي
= اصل فى واحد ساعدني يعني اجي
زين بعصبيه: مين ده ؟؟ واحد مين!!!
مسك ايدها ودفعها ناحيته: مين ده ؟؟؟ انطقي
ليلي وهي بتعبد: معايا فالجامعه اعاااا
يا جدوو اللحقني
- ياجدو! خدي هنا يابت
"ليلي جريت على مكتب عبد العزيز واستخبت عنده"
- اية فى اية يا ليلي
= شوف زين بيزعقلي وعايز يضربني
دخل زين بغضب: لا منتي مش عيله عشان اضربك
عبد العزيز بجديه: اهدا جرا اية ؟؟ كلمتك ومردتش عليها فا كلمتني واسأذنت مني وزميلها وصلها
= جدو لو سمحت متنرفزنيش
- بقولك اية يا زين نتكلم فالبيت ، هنا مكان شغل ويلا عشان الاجتماع
" خد ليلي ودخلوا الاوضه بتاعت الميتينج وزين دخل وراههم وهوا مستفز جدا ومتعصب منها "
"الميتينج خلص و عبد العزيز خد زين على جمب"
- انا مسافر الشركه الى في دبي فيها مشاكل ولازم اروح بنفسي
= حصل اي ؟ اجي معاك
- لا بسيطه متقلقش
انا هقعد حوالي تلت ايام هكلم ليلي كل ثانيه فيهم يا زين لو سمعت انك زعلتها هخليها تقعد لوحدها في بيت بعيد عنك انت فاهم ؟
= والله؟ طب تمام بتهددني يعني
- زين ليلي مش حملك ولا حمل عصبيتك وانت فاهم
ابتسم ابتسامه صفرا: حاضر يا جدو خلاص وبعدين دي في عيني اختي ها
عبد العزيز ضحك وميل على ودنه: بطل تقرر كلمه اختي انت الى شكلك هيبقي وحش فالاخر
زين بأستعباط: مش فاهم
= هتفهم بعدين
- طب والعريس؟؟
= ماله؟
- هيجي وانت مش موجود !؟؟
طبطب على كتفه: طبعا والبركه فيك ياحبيبي ابقي اقعد معاه بقا وشوفه وقولي رأيك سلام
"سلم على ليلي كمان ومشي علطول من الشركه للمطار وبعدين ليلي نزلت تركب مع زين العربية "
- زين هو انت مخاصمني خلاص مش هتكلمني تاني
"زين منع ضحكته من كتر سذاجتها"
ليلي بصوت مهزوز : احنا كدا خلاص يعني مش صحاب؟؟
زين مقدرش يسكت من حزن نبرتها ورد عليها: مش انتي صاحبتي ناس جديده وبتيجي معاهم ومش بتستنيني؟ عاوزة مني اية بقي ؟
" قال جملته وهي سكتت وطت راسها وهو ادايق ولما وصلها مطلعتش زي كل مره وفضلت واقفه عند باب الفيلا "
- انتي واقفه ليه يلا عشان ندخل
= انت صحبي الوحيد فاكر انا صحبتك انت وبس؟
زين حصله تشويش في مخه ورجع لورا بذاكرته وافتكر لما كان بيقولها كدا لو لاقها بتلعب مع ولاد وهما صغيرين صوته بدء يرن ف ودنه
" انتي صحبتي انا وبس اللعبي معايا انا "
فاق على صوتها وكان مدايق جدا ومتعصب لما افتكر الفترة دي من حياته
= احنا كنا عيال !
ليلي بدموع: يعني احنا مش صحاب زي زمان ؟ عمرك ما هترجع زي ما كنت؟
= قولتلك قبل كدا انتي بنت عمي واختي وبخاف عليكي زي زمان بالظبط وانا متغيرتش لكن احنا كنا مجرد عيال دلوقتي كبرنا انسي بقي زمان ده !
بصتله بصدمه والدموع بتلمع ف عينها: انت عمرك ما هترجع زي زمان و دلوقتي بقيت غريب و اتغيرت للأسوء
عمرك ما كنت كده
" مشيت من قدامه وهي بتعيط "
" بعدها زين اتنهد بتعب وندم انوه زعلها كده مقدرش يتحرك فا نام مكانه عالأرض فالجنينه فضل يفتكر ابوه و امه عينيه دمعت وفجأه حس ان نفسه بيتسحب منه وانه اتخنق "
" طلع عند اوضه ليلي بالعافيه وخبط بهدوء"
ليلي مسحت دموعها: انا مخصماك متتدخلش
زين دخل و وقف قدامها: احضنيني
ليلي بصتله بدهشه
- احضنك؟
"زين هز راسه بالإيجاب وهي مكنتش فاهمه حاجه وبصاله بستغراب كان هيقع و لحقته بسرعه وقعدته عالسرير "
- زين رد عليا زين !
" قربت وحضنته جامد جدا ولفت ايديها حوليه وهي بتشد على حضنه وبطبطب عليه كانت مخضوضه لانها اول مره تشوفه فالحاله دي فجأه زين صرخ وهي اتفزعت كان جسمه بيتنفض وكأنه خايف من حاجه "
ليلي فضلت تعيط بس بتمسك فحضنه اكتر: زين انا جمبك اهدي متخوفنيش عليك
= ابعد عنيييي
- انا ليلي يا زين انا معاك ، انا معاااك مش هسيبك اهدي
مسكت ايده بقوة وشدته عليها اكتر : انا معاك انا جمبك
زين بدء يهدا تدريجياً وهو فحضنها وبدء يمسك فحضنها جامد اتنفست بأرتياح لما عرفت انه حس بيها وبدء يهدي
عيونه كانت بتدمع مسحت دموعه وبدأت تكلمه: كل حاجه هتبقي كويسة ، متخافش انا جمبك فهمني في ايه
= بوظ كل حاجه هو بوظ كل حاجه
- هو مين يا زين
= ب.. بابا
ليلي بدهشه: عمو عادل!
زين بعصبيه وعدم وعي: هو السبب انا بكره بكره
ليلي - طيب اهدي اهدي !!
"زين كان بيتكلم بحاجات مش مفهومه وكأنه بيخرف لحد ما نام بين ايدها وهي نامت عالكنبه بعد ما قدرت تبعد عنه بصعوبة لما حست انه راح فالنوم خالص"
___________________
* تاني يوم الصبح *
- زين.. زين..؟
= امممم
- اصحي
= ليه
- انا نازلة الجامعه ماشي كمل نوم انت تصبح على خير
"كانت هتتحرك مسك ايدها وهو مازل مغمض عينه"
= استني هقوم اهو اوصلك
- لا خليك انت تعبان
زين فرك عينيه واستوعب انوه نايم فى اوضتها
- هو انا في اوضتك ازاي! و..
= انت مش فاكر حصل اية؟ كنت بتترعش وخايف من اية يا زين حصل اية قولي ؟
"سكت لما بدء يفتكر الى حصل وحاول يغير الموضوع"
= انا داخل اغير عشان متتأخريش
"لبس بسرعه وهو مدايق كل ما بيفتكر الى حصل نزلوا ركبوا العربية و وصلها لحد الجامعه في صمت."
- ليلي قبل ما تنزلي
= نعم يا زين
- الحلو الى وصلك الشركه امبارح لو فكر يكلمك وانتي سمحتي لي بده هاجي ادبحهولك
ليلي رفعت حواجبها بدهشه: انا مش بتكلم مع حد اصلا ! هو الى بيكلمني كل شوية و
سكتت وحطت ايدها بوقها لما استوعبت:
اما زين اتعفرت: بيكلمك كل شوية !!!! ومعرفتنيش؟
= والله هقولك بص هو كلمني مره وسبته وتاني مره سبته ومشيت برضو المره التالته بقي سألته اركب ازاي لحد الشركه لانك اتأخرت وبعدين ركب الباص معايا و وصلني
"زين نوعا ما ارتاح لما قالتله الى حصل بصراحه بس لسه من جواه مدايق من الواد ده "
- زين رايح فين؟
"نزل من العربية وفتحلها الباب"
= انزلي انا داخل معاكي ياريت توريهوني
- هتعمل اية!
= يلا!
"ليلي نزلت ودخلوا سوا وشاورلت لزين على احمد الى اول ما شافها عينيه كانت عليها"
زين بحده: اتفضلي على محاضرتك بقي
= ارجوك متعملش مشاكل
- روحي يا ليلي يلا
ليلي راحت وزين لاحظ ان احمد متابعها راح لحد عنده
- أحمد مش كدا؟
احمد بستغراب وغيره: ايوا هو انت اخوه ليلي
- لا يا حبيب قلبي خاطبها ومتشكر جدا هي قالتلي انك وصلتها لما انا اتأخرت عليها موقف لطيف اوي منك
ياريت ميتكررش تاني بقي يا حبيبي فاهم؟
"زين مشي ومدلوش فرصه يرد حتي واحمد اتغاظ اوي من طريقته دي وكان هينفجر ! "
_____________________
"في احدي العيادات كان قاعد زين وعمل مكالمه للسكرتيره بتاعت الشركه"
- الو يا داليا اللغي كل المواعيد بتاعت انهارده وخليها بكره
= تمام يفندم
"قفل معاها ودخل للدكتور"
- استاذ زين ازيك
= انا مش عايز اطول عليك بس انا امبارح حصلي نفس الموضوع الإضطراب وافتكرت حاجات حصلتلي مأثرة عليا بس المختلف ان .. ان في حد يعني كان جمبي وطمني وكنت بهدي مش عارف ازاي
- انا قولتلك قبل كدا الاضطرابات النفسية دي ليها كذا سبب وزي ما ليها أسباب برضو لما بتروح بيكون بسبب اكيد الشخص الى طمنك انت بتحبه ومرتاحله فا عرف يسيطر معاك على احلامك او كوابيسك دي ممكن تحكيلي بتوضيح زي ما حكتلي مشاكلك وانت صغير كدا الى عملت لك اضطرابات ومتقلقش
= هي بنت عمي كانت معايا و.. حضنتي لما حسيت بوجودها وانا خايف وبفتكر الى حصلي اطمنت كلمتني ومسكت ايدي فا محستش اني لوحدي حسيت بيها جمبي مع اني مكنتش واعي اوي
- هايل جدا انا كدا اقدر اقولك انك بتتعالج
زين بدهشه: بتعالج؟؟
- ايوا طبعا المشاكل النفسيه الى عندك سببها الرئيسي خوف وعلاجها انك تتطمن وانت بتتطمن معاها فا كل ده هيروح تدريجي حسب الطب النفسي والى الدليل عليه انها قدرت تطمنك امبارح.
___________________
زين خلص معاد الدكتور ومشي بعد 4 سنين بيروحله عشان بيعاني من الكوابيس دي تبقي ليلي هي العلاج! هو طول عمره بيبعد عنها عشان خايف عليها من نفسه بسبب الاضطرابات الى عنده كان بيعاملها بحده تطلع هي امانُه واكتر حد بتطمنه!؟ فكر كتير هيقولها اية كمان خصوصا لما عرفت حالته وشافت الى حصله..
و في آخر اليوم كان مستني عند الجامعه من بدري اوي مستنيها و وحشته جدا لحد ما شافها وهي خارجه
- ليلي مال شكلك
= انت كويس؟
- ايوا انتي مالك كويسة
= انا كويسة يا زين انا كنت بس قلقانه عليك
- انا كويس متخافيش
ساق العربية في صمت رهيب لحد ما وصلوا وبعدين زين مستحملش اول ما دخلوا الفيلا كانت طالعه اوضتها
فا وقفها : ليلي
- نعم
= انتي زعلانه مني
- لاء خالص
= لا ياريت تقولي انك زعلانه ومتعاملنيش كدا
- جدو كلمني وسأل عليك ابقي كلمه طمنه انا هطلع
زين مسكها: ليلي! بلاش طريقتك دي!!!
بصتله لما مسكها جامد و...
يتبع.
= انتي زعلانه مني
- لاء خالص يا زين.
= لا ياريت تقولي انك زعلانه ومتعاملنيش كدا
- جدو كلمني وسأل عليك ابقي كلمه طمنه انا هطلع
زين مسكها: ليلي! بلاش طريقتك دي
- مالها! طريقتي دي حتي عاقله مش احنا كبرنا برضو ومبقناش عيال! ولازم نكون بنتصرف بعقل
= انا مكنتش اقصد
- هو انت حصلك اية امبارح؟
"زين سكت واتنهد "
ليلي زعقت بغضب: طيب مش عاوز تقولي حتي اية كان مخليك كدا وبتتجاهل الموضوع عارف ليه عشان فعلا مش احنا صحاااب ولا حتي اخوات زي ما بتقول انا مش عارفه احنا اي
"سابته ومشيت وهو لقي عبد العزيز بيتصل قبل ما يتحرك و يشوفها"
- الو اسف يا جدو نسيت اكلمك في ميت حاجه و
قاطعه: انت عملت اية ل ليلي؟
- عملت لها اية ازاي؟
= كلمتني وقالت انها هتمشي وهتيجي عالامتحانات
- نعم !
= زى ما سمعت
- طب انا هتكلم معاها
= ولغيت مواعيد فالشركه ليه هو انا اسافر تسيب الدنيا تتعك يا زين
- جدو انا مضغوط صدقني
= رتب امورك انت مش عيل واها صح الولد الى كان هيتقدم ل ليلي مش هيجي خلاص.
- احسن
= ايه؟
- أقصد مش هيجي ازاي هو لعب عيال
= لاء بس سألتها ورفضت فا اعتذرلته
- اهاا احسن برضو سلام يا جدو
"زين قعد وفضل يفكر يصالحها ازاي افتكر زمان وهما صغيرين لما كنت بتقفش عليه جامد "
فلاش باك #
- خلاص بقي طيب بطلي عياط
= متتكلمش معايا انا مخصماك
- ده كله عشان قولتلك هتفرج عالماتش ومش هنلعب
= اها وعلفكره هلعب مع صحابي التانين
- تؤ تؤ تؤ هتلعبي معايا انا بصي جبتلك اية
= مش هبص ها
- مصاصه فراوله وبالسكر كمان
= مش عاوزة
- خلاص بقي خديها انا اسف متزعليش مني هلعب بكره كتير معاكي دلوقتي نامي عشان المدرسه وخدي المصاصه
"ابتسمت بطفوله وخدتها وفتحتها وبدات تاكلها
ومدام كلتها معناها انها سامحته..!"
= حلوة اوي
- استني
= اية
زين ابتسم: في حاجه كمان
"مد ايده ليها بشوكلاتة"
- شوكولاتة كمان ده كدا بحبك اوى
= وانا بحبك كمان
باك #
"زين افتكر المصاصه كان دايما يصالحها بيها!! نزل بسرعه يدور فكذا مكان لحد ما لقي محل صغير بتاع حاجات بيبعها اشتري كل العلب الى عنده وراح عندها بعد ما حطهم في بوكس شيك بلونها المفضل"
*طق طق طق طق*
- مين
= هيكون مين
- نعم يا زين انا مخصماك متدخلش
زين دخل ولا كأنه سمع حاجه وحط البوكس قدامها
= اية ده؟
- افتحيه و شوفي
= ايا كان اية هو مش عاوزة ومش بكلمك
- طب افتحيه!
= لاء اخرج
- طب افتحيه وهخرج
"ليلي بدأت تفتح بلامبالاه واول ما شافت العلبه عرفت المصاصه علطول ابتسمت غصب عنها وعيونها دمعت"
- كنت متوقع اشوف الريأكشن ده والابتسامه دي
مش قادر اوصفلك بحب ابتسامتك ازاي وملامحك..
= انت ازاي جبتهم! بعد كل السنين دي انت لسه فاكر
- طبعا ومش هنسي ابدا واسف عشان كل الى قولته والى عملته معاكي وطبعا المصاصه دي تقديم اعتذار ها بقا هتقبلي؟
ليلي بزعل : بس انت قولت اننا مش عيال وان
زين قاطعها ومسك ايدها باسها: ياستي انا اسف حقك عليا بس انا اكتشفت اني كبير مع الناس كلها ولسه عيل معاكي انتي..
ليلي بصتله بحب ودهشه وبعدين بصت للبوكس فتحت مصاصه وكلتها وزين فهم وضحك: معناها انك مش زعلانه خلاص؟
"ليلي هزت راسها وابتسمت "
= حلوة اوي بجد
- استني
= اية
زين ابتسم وغمزلها: في حاجه كمان
وطلع الشوكلاتة وليلي افتكرت ذكرياتهم سوا و انها كانت بتقوله بحبك بعدها لكن لسه خايفه يقلب عليها تاني!
ولسه هتتكلم زين قاطعها: هقول المره دي انا الى هبدء يا ليلي انا ... بحبك.
ليلي فتحت عيونها وكأنها مش مصدقه: بببب ايه؟
زين همس جمب ودنها: بحبك.
- بتحبني!! بتحبني بجد امال ليه كنت بتقول انك...
= انا هفهمك كل حاجه بس كل الى عايزك تعرفيه دلوقتي اني زي مانا انتي مخسرتنيش وانا مش هقدر اخسرك وصح مش هترجعي القاهره وهتفضلي معايا هتفضلي جمبي يا ليلي عشان ان..
"ليلي قاطعته بحضن و زين حاوطها بأيده وشعور الامان بيزيد بقربها لي وبقي حاسس انه هيموت لو بعد عنها ضمها لي بحنيه و قرب راسها لحضنه."
ليلي حست بيه بيتنهد بتعب: زين ؟ انت كويس
= انا عمري ما اطمنت لحد كدا من زمان عمري ما اطمنت لحد غيرك وببقي كويس وانا قريب منك
ليلي شدت على حضنه: وانا عمري ما حبيت غيرك او حبيت اكون مع حد غيرك
زين بفرحه: اية؟؟
ليلي بعدت وغيرت الموضوع: احم جدو قال تروح الشركه ولا اي؟
زين بتأفأف: امم بتهربي
= لا بجد لازم تروح عشان ميقلقش وهو مسافر
- لو هتيجي معايا ماشي
= زين!
- هتيجي معايا يلا بينا
= وبعدها تحكيلي الى حصل؟
زين باس ايديها: موافق
" ونزلوا الشركه مع بعض وهما فالعربية ليلي كانت مركزه مع زين وبتبصله بحب وهو خد باله وكلمها وهو باصص قدامه وبيسوق "
- ليلي متركزيش معايا كدا هبصلك انا كمان ونعمل حدثه
= انت كنت واحشني اوي يا زين اوي
- انا معاكي طول الوقت
= بس كنت بعيد
زين مسك ايدها: انا فاهمك كل حاجه كانت متلخبطه بس دلوقتي هصلح كل دا
= هنصلح اي حاجه سوا زين
- بحبك
وصلوا الشركه و زين طلع هو وليلي وبدء يشتغل وليلي مازلت مركزه معاه وهو لاحظ فا ساب الورق وبصلها ليلي اتوترت وضحكت
- ركز قدامك قصدي بص قدامك!
= تؤ مش قادر
- زين احنا جايين نشتغل ها جدو مدايق عشان الحاجات دي الى لغتها فا لازم تركز و... انت بتبصلي كده ليه! بقو..
قاطعها زين و قرب و باسها..
- اية الي عملته ده يا زين ؟
زين رفع حواجبه وابتسم: عملت كدا
وباسها مره تانيه وهي بعدت وحطت ايدها على خدها
- ها! طب بس !
زين ضحك ومسك ايدها: انتي الى بدأتي يا لولي
- ابعد بس كده! عملت اي ؟
زين ضحك على شكلها المتوتر وبعد:
انتي الى خلتيني احبك او اعدي مرحله الحب كمان وبقيت بعشقك
- اممم واي كمان!
= لازم جدو اول ما يرجع اقوله اني بحبك مع اني عارف انوه هيشمت فيا والله
ليلي بستغراب: ليه
- ما علينا افهمك فالبيت
= خد هنا صح! انت روحت فين عشان كدا لغيت المواعيد؟
= مكنتش فاضي كنت في مشوار
- مشوار اية دا بقي
= هقولك بعدين
- هو كله بعدين؟
= كله بوقته المهم دلوقتي هو تقريبا جاي بعد بكره يعني معايا يومين هظبط كل حاجه هنا متقلقيش المهم بس الناس العيوطه الى بتروح تشتكيني دي اعمل فيها ايه ؟
ليلي ضحكت جامد وزين تنح معاها: ما انت دايقتني
= كنت اموت قبل ما ادايقك وامنع الضحكه دي
- بعد الشر!
= طب ها هتساعديني فالشغل؟!
- اكيد يلا نبدء
"وفضلوا فالشغل و زين بقي متأكد ليلي هتمسك اي فالشركه بالظبط بسبب انوه عرف مهارتها فالحسابات وانها لماحه و ذكيه و قعدوا يخلصوا شغل كتير اوي
لحد ما ليلي تعبت وحطت راسها عالمكتب "
- ليلي .. ليلي
= همممم؟
"زين فضل يرتب على شعرها ويشليه من على عينيها كان فاضلة حاجات بسيطه فالورق فا خلصها وبعدين بص على ليلي تاني وكانت راحت فالنوم ابتسم و شالها نزل فتح العربية ودخلها وبعدين ركب ولما قلقت طبطب على راسها وسندها على كتفو "
"فضل سايق لحد ما وصلوا وبرضو شالها بس هي فاقت شويه و فتحت عيونها"
- انا صاحيه نزلني
= تؤ تؤ انا عاوز اشيلك
ليلي ضحكت ومسكت في رقبته: اشمعنه المره دي
= الحب بقي عندك وقت تسمعي؟
- اكيد يا زين انا هسمعك دايما اي وقت!
طلعوا سوا و دخل الاوضه وحطها عالسرير زي الأطفال:
- ثواني وهاجي بس متناميش ماشي
" راح جاب من دولابه حاجه ورجع "
- اية الى وراه ضهرك؟
= حاجه كانت ضاعت منك وانا لقتها
بصتله بستغراب: حاجه اية؟
زين طلع السلسلة من وراه ضهره..
ليلي اتفاجئت ومسكتها والدموع لمعت ف عينيها: السلسلة ! انا افتكرتها ضاعت!!! افتكرت اني ضيعتها!!
زين مسح دموعها الى نزلت: لاء مضاعتش انا لقتها من بدري بس مكنش ينفع اديهالك..
ليلي بصتله بعدم فهم وهي مش مصدقه!
- معاك من بدري !
فلاش باك #
- ليلي جبتلك حاجه!!!
= ايه هي مصاصه؟
- مش حاجه بتتاكل حاجه احلي
= وريني
- غمضي عينيك
" غمضت عيونها فا لبسها السلسله "
"جريت قدام المرايا تشوفها ببراءة"
= دي جميلة اوي يا زين !!
- السلسلة دي فضه هو جدو ساعدني اشتريها بس لما نكبر هنتجوز وهجبلك زيها دهب
ليلي ضحكت بطفوليه: اية ده هنتجوز زي الكبار
زين بجديه: ايوا طبعا ! وخليها معاكي عشان تفضلي فاكره انك هتتجوزيني انا ماشي؟
ليلي بابتسامه وفرحه: بس انت هتفضل معايا لحد ما نكبر كده صح
- ايوا
= وعد؟
- وعد يا لولي
باك #
" دي حكايه السلسلة "
- رد عليا يا زين ليه لما لقتها مدتهانيش! بقالي سنين فاكره اني ضيعتها
زين بصعوبة: عشان... عشان مكنتش قد الوعد كنت خايف تفضلي فاكره وتكرهيني فا شلتها بعيد عنك انا الى خدتها من اوضتك مش انتي الى ضيعتيها
بصتله بصدمه وهي مش مصدقه: انت أكيد بتهزر
- صدقيني كنت بحاول احميكي وبدأت ابعد واعاملك بطريقة عاديه ويمكن ببرود كمان عشان متتعلقيش بيا
- و ليه كل ده ! ليه بعدت عني و متقوليش بعدين هفهمك !
= لاء انا انهارده هجاوبك على كل حاجه انا بعدت لما عرفت ان عندي اضطراب نفسي وبيجيلي كوابيس بتخنق و مش حاسس بأمان مكنش عندي علاج لده كنت بقوم بليل اصرخ لوحدي بسبب الحاجات الى بشوفها كأني مجنون !
- يعني الى حصلك لما كنت تعبان وجتلي الأوضه كان هو ده؟
= ايوا لما جتلك وقولتلك احضنيني انا ساعتها كنت محتاج ... كنت محتاج ماما عشان هي بالنسبالي الامان بس جتلك معرفش ليه! وساعتها اكتشفت اني بطمن بقربك و بهدي وانا حاسس بوجودك وفي حضنك
ليلي بعياط: طيب ليه معرفتنيش كل ده ليه يا زين كنت شاركتني وجعك و كنت هساعدك و هبقي جمبك!!
= مكنتش حابب اقولك عشان متسألنيش عالسبب الى عملي إضطرابات ، عشان وانا عايش في بيتي زي اي طفل هجم علينا ناس مسكتني ومسكت امي و كتفونا وراحوا عند بابا يطلبوا منه معلومات او فلاشه عن حاجه معينه رفض وساعتها قتلوا امي قدام عيني وانا بصرخ ومش قادر اعمل حاجه!
"ليلي كانت مصدومه كلياً زين كمان انهار وكان بيعيط وهي قربت ومسكت ايده ومسحت دموعه عشان يهدي فا كمل كلام"
- جدو كان عارف كدا وساعتها قال لبابا لا انت ابني ولا اعرفك وحفيدي هيعيش معايا وخدني اعيش معاه هنا فعلا ومن ساعتها وانا ضعيف وبخاف وعمري ما بينت ده عمر ما حد شاف الجانب ده مني وبعدت عشان خوفت آذيكي ! لحد ما روحت للدكتور وقالي ان انتي.. علاجي
"ليلي حضنته بقوة وهي بتعيط من كميه المعاناه الى عاشها فضلت متبته فحضنه و كأنها ام بتخبي ابنها
زين خرج من حضنها و مسك ايدها و بص في عينيها "
- انا طول عمري بشوفك من بعيد وبطمن عليكي بروح القاهره عشانك انا مسبتكيش واول ما جيتي تدرسي هنا كنت حاسس انك بقيتي مسؤولة مني وهدافع عنك وهحميكي لكن مش هقرب عشان مسببلكيش اي اذي وانا مش في وعي او بتجيلي الكوابيس دي بس طول السنين دي عمر ما حبي ليكي قل يا ليلي صدقيني كل مضيقاتي ليكي كان عشان متتعلقيش بيا مش اكتر
ليلي اتكلمت بعياط: ولا انا عمري بطلت احبك انا بحبك يا زين و محبتش غيرك ومش هحب غيرك عمري
وحتي لما كنت بتتعصب عليا ده مخلاش حبي ليك يقل
زين مسح دموعها وباس ايديها: عارف ، انا جاوبتك كدا على كل الاسئلة وشرحت لك كل حاجه ابعدي عني بقي و ياريت منتكلمش تاني ماشي ؟
زين كان بيهزر عشان تبطل عياط ولما اتصدمت ضحك
ليلي ضربته في كتفه: يا رخم متهزرش معايا كده!
نزل على ركبته ومد ايده بسلسلة دهب زي الفضه
بالظبط : يعني تقبليني يا لولي بكل عيوبي وعصبيتي
"ليلي عيونها لمعت ومسكت ايده بسرعه وحضنته"
= اكيد اقبل يا زين
" لفها عشان يلبسها السلسلة "
- مع اني كنت عاوز اديهالك في فرحنا بس انا اليوم ده بالنسبالي احسن يوم فعمري عشان صارحتك بحقيقتي ومع ذالك قبلتيني.
ليلي قربت منه: انا مش شايفه فيك اي عيوب انا شايفه حد جميل و قمور و حنين وبيخاف عليا وبحبك زي مانت و
زين حط ايده على بوقها: و كفايه كدا لحسن مش هقدر امسك نفسي وجدك هيجي يطخنا عيارين.
ليلي ضحكت جامد وبعدت عنه: امسك نفسك كفايه الى عملته فالمكتب
زين قرب: عملت اية ها
= زين تؤ تؤ
- خلاص خلاص
وبعد عنها وبعدين قرب مره واحده طبع بوسه سريعه على خدها
ليلي بعصبيه مصطعنه: واد ! بره يا زين بره
- طب ه
= براااااا !
- يا قاسيه وبتزعقيلي!
ليلي ضحكت: يا زين متهزرش !
- طيب ماشي بس علفكره انا هكلم جدو مينفعش كدا هقوله انك بوستيني ويجي يشوفلك حل بقي ولا يجوزنا عشان نغسل العار
= يخربيتك هتجبلي مصيبه!
- احلي مصيبه دي ولا اي
= زين انت بقيت كدا امته
قرب منها وغمزلها: لما حبيتك جننتيني معاكي!
= طب خلاص ننام بقا ها؟ انا عندي جامعه وانت عندك شغل!
- خلاص تصبحي على خير
= وانت من اهله
- طب مش عايزه بوسة قبل النوم؟؟
= براااا!!!!!!
" راح اوضته وليلي اترمت على السرير و هي قلبها بيرقص و مش قادره تنام من فرحتها!"
___________________________
* تاني يوم الصبح *
- قوووووووميييييي
= ايه! في ايه !!
زين باسها بسرعه و بجنو*ن : صباح الخير يلا الجامعه عبال ما انشف شعري تكوني جهزتي يلاااااا يلاااااا
"خرج من اوضتها وليلي قامت ولسه بتستوعب"
- ده باسني تاني!! يخربيت جنانك!!
"بعد ما لبسوا وصلها الجامعه وكالعاده."
- متتكلميش مع حد و تشغلي موبيلك ومتتتأخريش عارفه يا ليلي لو حصل حاجه زي بتاعت المره الى فاتت
= عيب عليك يا زين
- جدو احتمال يجي انهارده و ياريت عشان عايز اتجوز بسرعه
= هتتجوز مين؟
- هتجوز بنت الجيران يا ليلي في اية!! ما اكيد انتي بلاش غباوه
= مين قالك اني موافقه
زين قرب بسرعه منها: عيونك
- ابعد كفايه الى عملته الصبح
= عملت اية كدا !؟
- تؤ تؤ تؤ انا نازله كدا كتير عليا
زين ضحك وهي نزلت وكان باصص عليها واول ما دخلت شاف احمد بيروح ناحيتها وبيقرب منها..
_________________________
- ليلي لو سمحتي
= بعد اذنك عندي محاضره
وقف قدامها: استني
ليلي اتحركت بتوتر و خوف: لا وسع بعد اذنك !
احمد اتجرا ومسك ايدها: استني يا ليلي نتكلم!
وفجاه ايد زين كانت نازله على وشة وبيزقه بعيد عنها و وقع بيه عالارض وكمل ضرب فيه
= عارف لو قربت منها تاني !!!!
- زيييييييييين ! كفايه !
يتبع..
- ليلي لو سمحتي
= بعد اذنك عندي محاضره
وقف قدامها: استني
ليلي اتحركت بتوتر و خوف: لا وسع لو سمحت !
احمد اتجرا ومسك ايدها: استني يا ليلي هنتكلم!
وفجاه ايد زين كانت نازله على وشة وبيزقه و وقع بيه عالارض وكمل ضرب فيه
ليلي بسريخ - زيييييييييين ! كفايه !
"زين بص ناحيتها وكانه فاق على صوتها وهي مصدومه من الى عمله عمرها ما تتخيل انوه عصبي لدرجه دي "
" حست انها شايفه حد متعرفوش قدامها عينيها كانت مدمعه وبتبص على زين الى قام والناس اتلمت على الولد قومته وهو سحب ليلي وراه وهي بتعيط وركبها
معاه و مشي بالعربية مسافه بعيد عن الجامعه وبعدين وقف ونزل من العربية وهو متعصب "
ليلي نزلت وراه كان واقف مديها ضهره فا حطت ايدها على كتفو وهو بعد بغضب
- سبيني ادخلي العربيه
= زين!
بزعيق: ليلي متقفيش قدامي دلوقتي !!!
"ليلي اتنفضت من صوته نزلت راسها للارض وبعدين قربت بخوف و حضنته بعد ثواني زين حس انوه هدي واعصابه ارتخت فا رفع ايده وحاوطها بيها وهي
طبطبت عليه"
- انا اسف انا فعلا مقدرتش اتحكم في اعصابي
ليلي بدموع: محصلش حاجه لكل ده مكنش هيأذيني يا زين!
اتكلم بعصبيه شوية: انا مش هستني لما يأذيكي ليه بتجرا ويمسك ايدك انا اتكلمت معاه مره بالزوق!
اتنهد بتعب: انا محبتش اعملك مشاكل بس مقدرتش
ليلي قربت وحضنته مره تانيه: انا فاهمه اهدا محصلش حاجه هتتحل
- ليلي انا مش هطيق حد يبصلك فاهمه!
"ليلي كانت فهماه مع ان طول عمرها بتكره المشاكل وبتحافظ على منظرها و زين بهدل الدنيا لكن هي جمبه و فاهمه انوه بيغير وبيخاف عليها عشان ببساطه بيحبها جدا وهي مصدر أمانه الوحيد دلوقتي"
= انا عارفه و فاهمه و بحبك خلاص بقي!
باست خده هي المره دي وابتسمت: دلوقتي هاروح الجامعه وانت هتروح الشركه وحاول تهدي لحد ما نرجع ونتكلم ماشي؟
زين هز راسه وابتسملها: ماشي بس اوعديني لو حصل اي موقف صغير تكلميني وتعرفيني حتي لو صغير!
= اوعدك يلا بينا بقا؟
ركبوا العربية و وصلها ليلي اول ما دخلت الجامعه اتكلمت مع بنت صديقه مشتركه بينها هي واحمد وعرفتها ان زين بيخاف عليها ومش بيحب حد يكلمها وقالتلها تقول الكلام ده لاحمد وتعرفه ملهوش اي دعوه بيها نهائي ولا يكلمها تاني و فنفس الوقت بلغت اعتذارها
"وفالشركه زين كان متعصب من الموقف و من فقدانه على السيطره بس كان بيفتكر ليلي و يهدي..!"
- مستر زين
= ايوا خير
- جد حضرتك بيتصل بيك هو على التلفون اتفضل
- الو يا جدو
= اية يابني هو انت مش بترد ليه
- مانا فالشغل الموبايل سايلنت حقك عليا
= اية ياولد الادب ده ؟
- ده انت بالك رايق بقي!
= طبعا وانت بالك مش رايق ولا اي يلا عمتا مبروك مقدما ولما اجي هشمت فيك زي ما قولتلك
زين اتفاجئ وقال في سره: ماشي يا بتاعت جدك يفتانه
- هي ليلي لحقت تقولك يا جدو!؟
= اها ده انا حددت الفرح كمان وكلمت مامتها عرفتها
- طب م كنت جوزتنا بالمره من عندك
= مانا جايلكم بليل نشوف الموضوع ده
ضحك: انا عن نفسي موافق ياريت دلوقتي
ضحك عليه وقال بشماته: اختي اختي ها
زين ضحك بصوته كله: طيب يا جدو هستاذن انا بقا
= روح .. روح كمل شغل اوعي بس يبوظ من تفكيرك فيها همم
- لا خلاص بقي يعني كفايه امال لما تيجي هتعمل اي
= هتعرف يلا سلام
- مع السلامه.
"زين خلص شغل و هوا جواه فرحان مجرد ما حس انه هيتجوز ليلي اسرع وبعدين راحلها واول ما خرجت ابتسم ليها"
- ازيك
= الحمد الله انتي حد دايقك او هو كلمك تاني؟
- لاء يا زين محصلش اي حاجه خلاص بقي
= طيب يعني انتي كويسه
- ايوا
= طيب هخدك فحته مفاجأه
ليلي بأبتسامه: ماشي
دور العربية وطلع على مطعم عالبحر وكان حاجز الجزء الي فالدور الى فوق كله ليهم..
- اية ده يا زين!! ده حلو اوي!!! هو ازاي فاضي كدا اصلا
= اتفضلي بس اقعدي كدا
شد ليها الكرسي وقعدها
= انا حجزت المكان فوق كله واتفقت معاهم على كل الاكل الى بتحبيه وجبتلك الهديه دي عشان مش عاوزك تزعلي مني.
ليلي اتفاجئت جدا وبصتله بعيون بتلمع وحب: زين انا بحبك اوي مكنتش زعلانه اصلا و ينفع اقولك حاجه؟
= اية
- احضني
زين ضحك وقام وقف وضمها لي: بحبك
= انا مش زعلانه ابدا صدقني انا هفضل جمبك فكل وقت وفي اي حاله انا عمري ما هبص لحد غيرك مهما حاول
زين بهدوء: هو ياريت منتكلمش عن الموضوع اية رأيك تفتحي الهديه؟
"ليلي فتحتها وكانت خاتمين واحد دبله مكتوب عليه ليلي و خاتم مكتوب عليه زين"
مد ايده وخد الخاتم: انتي هتلبسي الخاتم ده
ليلي ابتسمت : اممم اسمك وكده
- بالظبط لبسيني الى بأسمك بقي
"ليلي لبسته الدبله ومسكت ايده "
= عارف اني بفسد اللحظه اللطيفه دي بس حبببتي مش هتبطلي إرشاد؟
- ايه؟
= ايه؟ جدو الى قريتي لي بكل حاجه
- يعني اخبي!
= يا ليلي هو انا كنت هخبي كنت هقوله!
- متزعلش بس كنت فرحانه وهو عرف من صوتي سألني صوتك فرحان ليه وقولتله
زين ابتسم وغمزلها = فرحانه ها؟
- زين!
= قلب زين والله
- بحبك
= انا بموت فيكييييييي!
- طب مش هنروح بقي ؟
= اية ده اية ده؟
- اصل جدو هيجي وكدا
= طب ناكل ونمشي
"مشيوا بعد ما خلصوا اكل وبعد ما وصلوا الفيلا بساعه عبد العزيز وصل وبعد سلامات كتير قعد معاهم "
- قولتيلي بقي يا ليلي وقع ازاي
= احم رد يا زين
- لا يختي مش انتي الى بتفتني ردي انتي
= فالح بس اختي و بعاملها عادي
- بص يا جدو انا كدا كدا عامل حسابي اشمت براحتك
ضحك: لا هنام عشان تعبان من السفر وعايز اروح الشركه بدري المهم بس الفرح الاسبوع الجاي
ليلي بصدمه - اية !
زين بفرحه - اية؟
= انت فرحان! ده كدا بدري اوي وبعدين فين الشقة
- ليلي الفيلا بأسمك انتي و زين تقدروا تقعدوا فالجناح الى فوق كله براحتكم وبعدين تجهزوا فيلا يا حببتي او اخدلكم فيلا جاهزه جمبي
- طب والله يا جدو انت كفاءه وجدع
ليلي - بس انا حاسه انه كدا بسرعه طب خليها بعد امتحاناتي
= خلاص يحببتي زي ما تحبي اهم حاجه تبقوا مبسوطين ولو الواد ده زعلك عرفيني يلا تصبحوا على خير يا حبايبي
طلعوا و زين قعد جمبها : امتحاناتك هتقعد حوالي 21 يوم هعدهم بالساعه
- تفتكر نقعد مع جدو؟
= الى انتي عاوزاه انا معنديش مشكله بس بقول نشتري فيلا فحته تانيه ونقعد فالاتنين اية رأيك؟
- فكره حلوة اوي بجد!
= تحبي تبقي فين
- في اي حته المهم اني هبقي معاك
= انا حبي بيزيد ليكي كل ما بتتنفسي يا ليلي
ليلي ضحكت : وانا كمان كدا كدااا
***********************************
- فات 21 يوم وحرفيا اليوم 22 زين كان مرتب انه الفرح ومجهز كل حاجه حتي الفستان فضل يلف ويوري ليلي اشكال كتير لحد ما اختارت واحد -
" وجه اليوم المنتظر اخيرااااا "
- ليلي؟
= احم ايوه يا جدو
- جاهزه؟
= انا متوتره اوي
- انا كنت عايز اقولك حاجه
= اية؟
- انتي غيرتي زين يا ليلي حقيقي انا فخور بيكم
= غيرته؟ ازاي
- زين عنده اضطرابات نفسيه وكان شبه مكتئب بسببها
ليلي اتصدمت = هو حضرتك عارف !!
عبد العزيز بستغراب- هو انتي عارفه؟
= انا عرفت من تاني يوم حضرتك سافرت تعب وكان مخنوق وبيحلم ب كوابيس و ثانيه بس وانت عرفت منين زين مقاليش انوه قالك
- انتي فكراني عبيط ولا ابن امبارح
= جدو بجد عرفت منين
- انا عيني على كل واحد منكوا مش معني ان زين بيوصلك اني مثلا معرفش بيحصل اية ولا معرفش موضوع الخناقه انا عارف كل ده.
= بتراقبنا؟
- لا بطمن عليكوا لاني عارف مشكله زين والدكتور الى بيروحله شرحلي كل حاجه وكنت بسمعه بليل واقوم اهديه بس بيقولي انها مجرد كوابيس لقيت الموضوع حساس بالنسباله محبتش افاتحه فيه فا بقيت اعرف تحركاته مش اكتر
= طيب وليه حضرتك بتقولي
- لاني فعلا شوفت تغيره للاحسن بكتير وقولتلك عشان لو جه يوم اعصابه فلتت تقدري ده وتبقي فاهمه
= جدو انا بحبك اوي وبحبه هو كمان وفاهمه!
- وانا بحبك يا حبيبت قلبي انتوا اغلي اتنين عندي فالدنيا يا ليلي ، ومع اني مستغرب ازاي مجتيش حكتيلي لما عرفتي بس مبسوط انوه قالك
= انا خوفت حضرتك تقلق وانا كنت جمبه ساعتها وكمان هو قالي ان محدش يعرف والموضوع فعلا حساس بالنسباله بسبب مامته الله يرحمها وعمي محمود ده زين بيكره اوي يا جدو !
- عنده حق والله ، ما علينا النهارده فرحكم اتبسطوا وبس ماشي؟
سمعت صوت زين من بره : اية يا جدو!!!! هو انت
هتتجوزها انت ولا اية ولا ختها وهربتوا
عبد العزيز ضحك : استني اصبر شوية
= خلاص يجدو حرام انا جاهزه
"خرجت ليلي مع جدها لي زين الى اول ما شافها عيونه لمعت من كتر حبه ليها حضنها بقوة وهو حاسس خلاص انها هتبقي معاه دايما الفرح بدء وكان كبير جدا والكل مبسوط وبيبارك ليهم"
- زين .. زين
= وطي صوتك مش كفايه الدي جي ده طرشني
- قوم رقصني انت هتفضل مرزوع ورزعني جمبك
= بس بس رقص اي وكلام فاضي اية مستحيل
- زيييين !
= هنرقص حاضر بس بأدب ومتتحركيش كتير
ليلي ضحكت: طب يلا بس
خدها وراحوا يرقصوا سلو على موسيقي هاديه ضمها لي وحط ايده في وسطها
- زين زين
= ارغي يا ليلي
- بيقولوا اية فاللحظه دي؟
= بيقولوا بحبك
- وانا كمان بحبك
= لا ده هما الى بيقولوا
ضربته في كتفه جامد بغيظ وشالت ايدها فا ضحك
وشدها بسرعه: الناس يمجنونه يمتخلفه انا بهزر !
- متهزرش معايا تاني !
زين بضحك: اسف خلاص وبعدين مين قال اني بحبك احنا قولنا عديت المرحله دي ممكن نقول بقي واقع في دباديبك بعشقك الكلام ده
ليلي ابتسمت : بجد بتحبني اوي
= اوي اوي اوي
و وسط ما بيرقصوا وبيتكلموا كان مبسوط جدا معاها لكن في لحظه عينه ثبتت فى مكان معين و بقت بتطلع شرار على الشخص الى واقف وليلي بتبص مكان ما زين باصص و وبتتصدم!!!!
زين بصوت كله غضب: محمود
ليلي مسكت ايده جامد عشان يهدي و عبد العزيز قرب منهم: زين اهدي انا هتصرف معاه روح اقعد
بص ل ليلي: خديه يا ليلي!
= زين عشان خاطري اقعد تعالي معايا
زين واقف مش بيتحرك سنتي ولا سامع اي حاجه منهم ساب ايدها و
يتبع..
زين بصوت كله غضب: محمود
ليلي مسكت ايده جامد عشان يهدي و عبد العزيز قرب منهم : زين اهدي انا هتصرف روح اقعد
خديه يا ليلي!
= زين عشان خاطري تعالي معايا
زين واقف مش بيتحرك سنتي ولا سامعهم اصلا ساب ايدها وبدء يمشي خطوات
محمود مسك كتفه: زيين الناس موجوده
زين بصله وابتسم ابتسامه مزيفه: انا هتكلم معاه ده حتي واحشني بقالي كام سنه مشفتوش ؟ اها عشر سنين كده بعد اذنك
"راح ناحيته بهدوء و برود شديد وكان محمود واقف في مكان مدراي شوية عن الانظار"
:زين بص في عينه وليلي كانت واقفه متوتره جدا اما عبد العزيز بيحاول يمشي الفرح عشان محدش يلاحظ حاجه و يبوظ."
بصلة بشوق: كبرت يا زين وبتتجوز
= انت جاي ليه ؟
- مش عاوزاني احضر فرح ابني الوحيد؟
زين ضحك: ابنك ؟ لا معلش فين ابنك ده عرفني؟
= انت! هتنكر ده
- بص انا معنديش ادني فكره انت جاي ليه بس انا متوقع اي حاجه زبا***له عادي من ناحيتك
محمود بعصبيه: انت نسيت اني ابوك!!!!! ازاي تتكلم كدا
زين وصوته بدأ يعلي اضعاف: لا اسمع بقي انت مش ابويا انا معرفكش ومش عايز اعرفك واوعي تفكر تقرب من حياتي وامشي من هنا ولا عايز تيجي و وراك شوية بلطجيه تاني ؟؟ والمره دي بقي يقت***لوا مين ؟ انا و لا مراتي ولا جدي؟!!!!!!!!!!!
محمود بدء يتهز من مكانه ويضعف: انا عمري ما كنت اتخيل ان كل ده يطلع منك انا ابوك!! وعمري ما هسببلك اي اذي !
- بطل تقول ابويا وبعدين متخيل اي؟ انا بقالي عشر سنين بتعذب بسببك امي ما** تت بسببك انت و الى تبعك؟ مستني اخدك فحضني ولا ايه تبقي بتحلمم!!!
= امك ما***تت عشان ده نصيبها !!!!!! وكل الى حصل ده غصب عني مليش ذنب فيه! هتفضل لحد امتي كده
- اسكت !
= انا طول عمري بحاول اقرب انا بحبك مش بكرهك!
- بقولك اسكت !!!!!
= مش هسكت انت لازم تعرف الحقيقة هي الى خلتنا نتورط في ده اصلا!! هي السبب فكل الى حصلك وحصلي انت كنت فاكرها بتحبك ولا اية!!!
زين قبض ايده وضربه بالبونيه جامد جدا
ليلي راحت لعنده بسرعه وشدته: زين!! اية الى عملته ده
"زين بصلها بعيون زي النا.*ر وكان فاقد كل ذرة عقل
ليلي خافت من شكله وبعدت فا عبد العزيز وصل وشده دخله الفيلا لان الفرح كان فالجنينه وللاسف الناس مشيت والجو مكنش لطيف.."
- انت ازاي تيجي لحد هنا اطلع برا بيتي
= يا بابا انا
- برااااا مش عايز امد عليك واوعي تقول بابا دي امشي من قدامي واوعي تنطق كلمه بابا دي تاني فاهم انا معرفكش امشي
"محمود مشي وليلي دخلت عند عبد العزيز و كان معاها امها.."
اتكلمت بنرفزه: اية الى حصل ده ؟ الفرح باظ شكلنا اية دلوقتي؟
= اهدي يا لمياء يابنتي نصيبهم كدا
- يعني هو مكنش عارف يمسك نفسه يا حمايا ؟
ليلي بدموع: هو راح فين!
= مش عارف
"ليلي طلعت اوضتها بضجر"
- انا مش فاهمه حاجه ؟؟ كدا يكسر فرحتها ويمشي؟؟
= انتي عارفه ان في مشاكل بين زين و ابوه!
- ايوا يا حمايا بس مش لدرجه يبوظ الفرح
= النصيب منه لله محمود ابني يارب ابعده عننا يارب
- انا هطلع ل ليلي
"وطلعت وباتت معاها و زين لسه مختفي..
مامتها مشيت تاني يوم الصبح بعد محاولات كتير من ليلي انها تطمنها و اول ما مشيت عبد العزيز قعد مع ليلي لوحدهم"
- انتي كويسة
= مشي يا جدو وسابني واتصرف بطريقه مش قادره افهمها
- كله بسبب ابوه الله يسامحه صدقيني زين بيحبك
= عارفه! وده الى تاعبني انا مش عارفه لو ظهر دلوقتي هقوله اية ومش عارفه هو فين اصلا!
- اهدي يا ليلي هيرجع اعذريه يابنتي ابوه ظهرله فجأه بقاله عشر سنين مش بيطيقه وبيهرب منه
= لدرجه كمان انه يضربه؟؟ جدو ده مد ايده على ابوه
- اعصابه فلتت وانا متأكد ان محمود استفزه وانتي عارفه حاله زين هو انا الى هقولك!
ليلي قعدت شوية وبعدين راحت الشركه مع عبد العزيز وبرضو زين مش بيرد عليهم ولا ظهر روحت الفيلا بليل واليوم عدا عادي طلعت الاوضه وفضلت تعيط لحد نامت..
"وصحيت على صوت غريب في اوضتها.."
يتبع..
" كنت هنام وسمعت صوت فالبلاكونه..
- ميين!!
= اهدي .. انا زين
- انت اية مطلعك من البلاكونه دلوقتي؟؟؟
= عشان انتي قافلة باب اوضتك بالمفتاح من بره
ليلي قامت وبدأت تستوعب متكلمتش وبصتله بعتاب وهو فهم نظرتها
- انا اسف ان..
قاطعته: روح نام في اوضه تانيه او اقولك روح كمل فالمكان الى كنت فيه مع الى كنت معاهم
كانت رايحه ناحيه السرير فا شدها عليه وحضنها جامد اوي وكأنه بيأكد لنفسه انها معاه ومش بتسيبه
"ليلي مقدرتش تبعد لانه وحشها فا حضنته وعيونها بتدمع"
- انا كنت لوحدي فضلت لوحدي وكنت مخنوق وفاكر اني هتحسن لكن.. لكن انا مش بهدي غير وانا في حضنك انا بحتاجه وبحتاجك كل دقيقه يا ليلي
"ليلي حضنته جامد وطبطبت عليه"
= تعالي جمبي!
خدته جمبها عالسرير وحضنته زي ابنها و زين فعلا بيبقي زي الطفل وهوا مشوش ومش عارف يعمل اية بس بيبقي طفلها
"قعدت تطبطب على ضهره ومرضتش تتكلم فحاجه عشان عارفه ان اكيد موضوع ابوه مأثر عليه، ونامو.."
ولكن صحيت ليلي عالفجر لما حست بحركه فالسرير وكان زين بيتقلب كتير و واضح انه بيحلم بحاجه وحشه قعدت تلمس على كتافه براحه: زين زين قوم ده مجرد حلم زين؟
زين قام مفزوع مره واحده فا ليلي مسكته : اهدي!!
زين بزعيق وفزع: ماماااا ماما
ليلي بقلق: يا زين اهدي ده مجرد حلم اهدي انا جمبك
قربته منها اوي وحضنته وهو رفع ايده ومسك فيها فضلت واخده فحضنها لحد ما راح فالنوم تاني وهي اتنهدت بحزن عليه
______________________________
* تانى يوم الصبح *
ليلي صحيت لقته لسه نايم وكان حاضنها زي الطفل
وماسك ايديها فحضنه ابتسمت وقعدت تلمس وشه: زين يا زين اصحي
زين بنوم: امممممم
- قوم بقي
= ايه
- بقالك كتير نايم
= منمتش من امبارح
- منمتش؟ انت كنت فين بقي قوملي لما انكد عليك
زين فتح عيونه وبصلها: قربي
ليلي قربت افتكرته هيقول حاجه فا باسها
- ما انت قليل الادب
زين بصلها وهوا بيمثل: انا !!
ليلي وهي بتحبس ضحكتها: اها وها
راحت زقته وحدفت عليه مخده وقامت تجري
زين قام من عالسرير بسرعه جدا وجري وراها وقفل الباب وحاصرها ورا الباب بأيده: خلاص يا زين ونبي
= هاتي بوسه وانا اسامحك
- بطل قلة ادب بقي
= شوف بتغلط تاني ازاي
- بقيتي مراتي يعني حقي
= لاء
- شدها قعد يزغزغ فيها عالسرير وهي مبطلتش ضحك
بصلها بتركيز و هي بتضحك وعيونها بتلمع
- ليلي
= هممم
- انا بحبك
ليلي كانت سانده راسها على صدره وابتسمت فى صمت
- ساكته ليه
= عشان افتكرت الى حصل يا زين
- هو انتي هتتخانقي دلوقتي يا ليلي؟؟ دلوقتي!!
= هو هيفرق كدا كدا انت مش بتقولي حاجه
- انا مش بقولك حاجه!!! بطلي كدب يشيخه
= ايوا تقدر تقولي ليه عملت كل ده انت بوظت الفرح واول يوم جواز مشيت روحت فين وسبتني!
- مسبتكيش انا بكرهو سبته هو انتي مش فاهمه ازاي؟ مكنتش طايقه هو الوحيد الي بيخلي اعصابي تفلت لو كنت قعدت لحظه تانيه كنت ه !!
= زين انت ضربته ضربت ابوك
زين بعصبيه: ليلي !!!!!! ده مش ابويااااا
ليلي اتفاجئت انوه بيزعقلها: انا نازله ولما تهدي نتكلم
- استني!
سابته ودخلت الحمام تغير وهو كان متعصب جدا راح ماشي ليلي سمعت رزعه الباب فا راحت خبطه الحيطه بعصبيه
● بعد ما راحت الشركه مع عبد العزيز..
- مش كنتي خدتي انهارده اجازه يابنتي
= اها عشان لو شوفته قدامي اديله بالقلم صح
سمعت صوت زين وراها : تدي مين بالقلم
ليلي بصت لعبد العزيز : جدو! طلعه بره
زين برخامه : ده هو الى جايبني هه
= ايه ياولد ده ؟ الفتنه وحشه
- معلش يا جدو اصل ليلي بهتت عليا
ليلي بصتله بغيظ : طب تمام انا ماشية
= خدي يابت تنزلي فين تعالي هنا
ليلي بزعيق: انت مالك ! هطفش زيك
عبد العزيز: حقها وانت احسن منها
- جرا اي يا جدو هدي النفوس
= بقولك اية اصلا انا بكرهك وسع متهزرش انا مش بهزر ومش طيقاك اوعي يا زين
- طب استني!
ليلي نزلت وسابته
عبد العزيز: تستاهل متبصليش كفايه اني كلمتك تيجي وهي مش طيقاك فعلا
- ليه كل ده! انا كان غصب عني
= انت بوظت فرحها ومسيطرتش علي اعصابك عشان خاطرها يا زين
- كله منه هو الى وصلني لمرحله صعبه يا جدو لو سمحت ياريت تخرجه من حياتنا
= متقلقش مش هيقرب تاني
- انا هنزل وراها
زين نزل بسرعه وشافها
- ليلي ليلي استني
= يا زين وسع
- طب نتكلم اديني فرصه
= اديتك!
- ممكن طيب تيجي معايا في مكان؟
"ليلي ودت وشها الناحيه التانيه بزعل"
- عشان خاطري جربي وتعالي معايا انتي واثقه فيا؟
ليلي بصتله بتترد وبعدين وافقت
"ركبوا العربية و زين اتحرك وطول الطريق هي مدايقه وفي نفس الوقت بتحبه! عمرها ما هتقدر تزعل منه
وصل عند مكان فاضي وعالي شبيه بالصحرا
نزلها ولما نزلت وركزت عالمنظر تاهت فيه كان عباره عن تحفه فنيه المكان عالي والبيوت والدنيا كلها بقت صغيره تحت وشكلها لطيف قدامها"
بصتله بأستفهام..
- انا كنت هنا كنت قاعد و لوحدي مش مع حد المكان ده محدش يعرفه لانه شبه صحرا ومحدش يعرف اني باجي هنا انا بهرب دايما هنا وعمري ما قولت لحد
= وليه جبتني هنا؟
- عشان انتي كل حاجه عندي انا مش بملك غير حبك
ليلي غمضت عينيها بتحاول متضعفش: حبي!
- ايوا
= انا مش عارفه اقول اية يا زين
- انا فاهم انك متلخبطه بس انا صارحتك من الاول صح لكن اكيد لسه في ايدك الاختيار لو عاوزة تمشي انا مش همنعك لو مش قادره تكملي هبقي فاهم
= هتسبني بسهوله!
- هكدب لو قولت انه هيبقي سهل عليا! بس هبقي اناني لو اجبرتك تستحمليني وانا بوظتلك فرحك واول يوم جواز سبتك و زي ما جدو قال مقدرتش اسيطر على نفسي
ليلي بحزن: ليه مجتش عندي لما كنت تايهه
زين وعيونه بتلمع بالدموع: عشان خوفت وقت فقدان اعصابي آذيكي
ليلي دموعها نزلت: بس انا مش عايزه اسيبك ومش عايزاك تسبني
زين مسك وشها برقه ومسح دموعها: انا عمري ما هسيبك يا ليلي
قربها لي وحضنها كأنه بيتأكدت انها معاه
بعد فترة مسك ايدها: تحبي اروحك
ليلي ابتسمت: مش عاوز تقعد في المكان السري بتاعك شوية ؟
- انا مكاني هيبقي مكان ما انتي موجوده
= كلامك بيخليني مش عارفه اقول اية
- مش لازم تقولي ممكن تعملي
ليلي ضحكت: انت قصدك اية
= مدام ضحكتي تبقي فهمتي
ليلي بصتله بحب و بعدين باسته: انا بحبك
زين وهو تايهه فيها: و انا بقول يلا نروح احسن
بضحك: طيب يلا
وصلوا البيت و زين ملحقش ينزل من العربية جالة موبايل من رقم غريب
- الو استاذ زين جد حضرتك تعبان اوي وفالمستشفي
زين حاول يمسك اعصابه ومبينش قدام ليلي لحد ما يتصرف: تمام انا جي دلوقتي تمام
ليلي بقلق: في اية ؟
= مشكله فالشغل لازم اروح
- طب اجي معاك؟
= لا لا اطلعي انتي وهاجي بدري لو اتاخرت هكلمك
- ماشي
" زين مشي بسرعه وسابها قدام الفيلا
ومن بعيد شخص بيبتسم بشر "
- ليلي بتتحرك وسمعت صوت فا قالت مين ؟ فجأه واحد ظهرلها ورش في وشها اسبراي لفقدان الوعي وخدها اما زين وصل المستشفي وملقاش جده ولما سأل ملقهوش فالمستشفي اصلا ولا جه -
زين راح الشركه بسرعه وطلع جري دخل المكتب لقي عبد العزيز بيراجع شغل
- جدو ! انت هنا ؟
= اية في اية ؟ فين ليلي اوعي تكون مصالحتهاش
زين مكنش فاهم حاجه ولكن عند كلمه ليلي استوعب واتمني لو يبقي غلطان !
مسك موبايله ورن علي ليلي و ردت
اتنهدت براحه اول ما ردت: الو ليلي؟؟ انتي كويسه!!
بعياط: زين اللحقني
مسك موبايله ورن علي ليلي بخوف و ردت
- الو ليلي؟؟ انتي كويسه!!
بعياط: زين اللحقني
- ليلي !!! ليلي انتي فين
وفجأه صوتها اتقطع وظهر صوت تاني تخين
= لو عاوز السنيورة تجيب ورق الصفقه الى روحت تعملها مع شركه سي اوه ورفضت تعملها معانا سلام
زين اتصمر مكانه وعبد العزيز بصله بخوف وقلق: في اية ليلي جرالها اية
زين وعينه بطق شرار: اتخطفت
وبعد فترة عبد العزيز حاول يهدي ويهدي زين: احنا لازم نديهم الورق
- افرض عملوا اي حاجه
= لاء مش هيعملوا اول ما يتصلوا قولهم تمام
"عبد العزيز جهز الورق وهما اتصلوا تاني"
- تجيب الورق عند شارع 15 وتيجي لوحدك
= انا عايز اكلمها... الووو!
"قفلوا السكه و زين زعق بغضب بدء يقلق اكتر وعبد العزيز بقي قلقان على ليلي و عليه عشان هيروح لوحده
وصل المكان ولقي بيت في حته بعيده وراح عندها حسب وصفهم لحد ما لقي رجالة كتير"
- زين السيوفي؟
= ايوا هي فين
- ادخل معانا
"دخل البيت ولقي واحد على كرسي وكان عزت نصر الى رفض يديله الصفقه.."
= فين الورق
- معايا
= هاته
زين زعق بصوته كله: الورق ده انا هحرقه واحرقك لو مظهرتش دلوقتي هي فين !!!
= لا شرس اوي .. هه هاتوها
ليلي دخلت و واحد كان ماسكها وهي مفحومه من العياط وعينيها حمرا زين جري عليها وماهموش حد: نزل ايدك من عليها بدل ما اقطعهالك
قرب منها: انتي كويسة ؟؟
:ليلي هزت راسها وهو قربها لي وحدف الورق عزت مسكه يشوفه"
- ليلي انتي بتترعشي كدا ليه حصلك حاجه حد عملك حاجه؟؟
ليلي بعياط و خوف: للل لاء
زين حضنها: طيب بس اهدي متخافيش انا جمبك
زين بصله بشر: لو فاكر انها هتعدي تبقي غلطان لو فاكر ان زين السويفي يتلعب معاه اللعبه دي و يسكت يبقي انت الله يرحمك.
"ليلي غمضت عينيها و وقعت بين ايده بتعب وهو لحقها قبل ما تقع عالارض"
ابتسمله بسماجه: تقدر تمشي وتلحقها الورق مظبوط
زين شالها وخرج وكان في عربية مستنياه وفيها عبد العزيز واول ما لقي ليلي كده اتخض: هي كويسة
= ايوا يا جدو
- ليلي انتي كويسه ردي عليا متقلقنيش
ليلي من كتر التعب مكنتش قادره ترد بس مسكت ايد عبد العزيز وهو اتنهد براحه والعربية طلعت بيهم
وصل وشالها: انا هفضل جمبها متقلقش
= اجيب دكتور يابني احسن ؟؟
- لو متحسنتش هكلم دكتور هي محتاجه ترتاح الموضوع صعب عليها
زين طلع حطها عالسرير وبعدين نزل يجيب اكل و مياه وحاجه سخنه تشربها وهو فالمطبخ عبد العزيز دخله
- مش عاجبني سكوتك
= انا قلبي اتكسر لما شوفتها كدا
- يبقي ظني ان انت مش هتسكت صح يا زين ومش هتعدي الى حصل واحنا مش عاوزين مشاكل
= انا هحر**قهم صاحيين يا جدو
زين قال الجملة دي بكل غل و انتقام وكان فعلا قاصدها حالته كانت سيئة مجرد ما شافها بتتأذي وانها اتحطت فكل ده ومكنش سهل عليه ومش هيعدي الموضوع ابدا"
- زين ! متخوفنيش عليكم الى حصل حصل وكويس انها بخير !!!
= هو انت عاوزاني اسكت ! وبعدين بخير اي !!! ليلي بتخاف من القطط والكلاب ومبتعرفش تروح حته لوحدها وكل ده حصلها انهارده واتخطفت!!!!
"دموعه نزلت و ضرب الكوبايه بأيده كسرها"
- انا عارف كويس كانت حاسه بأيه وانا معرفتش احميها من كل ده فالبدايه وكنت غبي مكنتش جمبها اكيد كانت مرعوبه هناك
عبد العزيز طبطب على ضهره بأسف: اهدي!! مينفعش تشوفك كدا اهدي يا زين وبكره نتكلم اطلع لها دلوقتي!
وكدا كدا هيدفعوا تمن الى حصل اوعي تنسي ده.
- لاء متخفش عليا يا جدو انا المره دي متحكم في نفسي اوي ومش هعمل حاجه اندم عليها
خد الحاجه و طلع ل ليلي سند ضهرها على السرير وحطلها مخده ومسك ايدها وباسها: انا اسف
زين لاحظ ان ايدها بتترعش ولسه خايفه حتي بعد ما روحت ؟!
- ليلي مالك فيكي اية؟؟!
قعدت تعيط ومكنتش بتتكلم
زين قلق جدا وقلبه فضل يدق لدرجه انه سامعه
= يا ليلي ونبي اتكلمي ردي عليا في اي
= يا ليلي اتكلمي لو في حاجه عرفيني!
ليلي بصوت متقطع وشهقات عياط: الللل الراجل
زين وكانت اعصابه خلاص انهارت وكل ذرة عقل جواه
انتهت: قولي يا ليلي متخافيش قولي عمل أية؟
ليلي...
يتبع..
يا ليلي اية الى مخوفك قوليلي!
بصوت متقطع: اللل الراجل
= راجل مين حد عملك حاجه ؟ اتكلمي
- لاء
= امال اية
زين قرب منهة وطبطب عليها وحضنها
= طب اهدي .. انتي معايا ومفيش اي حاجه هتحصلك فاهمه؟؟ انا جمبك
ليلي حاولت تطلع صوتها: كان في واحد قاعد بيراقبني فا الراجل دخل و اتكلموا وشدوا مع بعض فا... فا ررر راح مطلع مسد**س و ... و ..ق**تله قدامي و كان شكله!!!! مات قدامي و كان غرقان ف دمه!
خلصت كلامها وفتحت فالعياط اوي
زين شدها على حضنه اكتر ومسح دموعها
: ششششش اهدي بس اهدي
= انا خايفه يا زين خايفه اوي منهم
زين حرفيا قلبه كان بيتكسر عليها وهي كدا وده بيزود الغضب جواه وبقي عاوز ينتقم بأي شكل
فضل حاضنها جامد لحد ما نامت في حضنه وهي مش سايبه ايده مرضيش يقوم من جمبها وضمها لي ونام لانه عارف انها هتعاني بسبب الى شافته لان عمرها متعرضت لحاجه زي دي
* تاني يوم الصبح *
- ليلي ..ليلي اصحي .. يا لولي
ليلي فتحت عيونها وقربت على حضن زين تستخبي من النور
- هتكملي نوم ولا اية الساعه بقت 11
= انا مش عايزه اقوم مش قادره
- لا قومي وحشتيني
= مش قادره يا زين
- يا قلب زين انا عارف انك تعبانه والى مريتي مش سهل بس اديني فرصه عشان نعدي منه سوا وصدقيني والله العظيم لاهدفعه تمن كل ده الى عملوه مش هيعدي بسهوله
ليلي قامت بخضه ومسكت ايده: لاء زين عشان خاطري اوعي تعمله حاجه ممكن يأذيك عشان خاطري متعملش لي حاجه
لمست وشها: ليلي اهدي في ايه
= انا مش عاوزاك تتأذي
- ولا انا عاوزك تتأذي !! و هو آذاكي انا كنت بموت وانتي بعيد عني وانا حاسس اني عاجز
= بس رجعتني يا زين خلاص بقي
زين بكدب - حاضر
ليلي بشك= اوعدني
- ليلي خلاص قولتلك ماشي
= اوعدني يا زين!
زين بنفاذ صبر - اوعدك
تعالي بقي ننزل عشان اخرجك
= بس انا مش قادره
- مش قادره اها طب خلاص
زين شالها مره واحده وهي قعدت تضحك
- يا زين لاء
= اسكتي بقي عاوزين نغير جو
نزل و هو شايلها عبد العزيز شافهم واتنهد براحه نفسيه انهم كويسين
- شايلها كدا ليه؟
= عاوزين ناخد انهارده اجازه عشان هفسحها
- اوي اوي بس هما يومين
زين غمزلة = وعشان خاطري
- يوم واحد
ليلي ضحكت : طب نزلني بس
زين نزلها وباسها وبص لعبد العزيز : وعشان ليلي؟
= شوفوا هتقعدوا قد اية وارجعوا بسرعه عشان الشغل
ليلي بزعل: صح زين قالي انهم خدوني عشان حاجات فالشغل والشركه
عبد العزيز: فداكي الشغل كله يا ليلي انتوا عندي اهم من اي حاجه
ليلي : بس
عبد العزيز قاطعها: ليلي روحوا اتبسطوا دلوقتي ولما ترجعوا هنشتغل سوا ونكمل ماشي؟
= ماشي يا جدو
ليلي قعدت معاه شوية و زين حضر فيهم حاجات كتير ومرضيش يقول ل ليلي هيخدها فين
لحد ما خرجوا و ركبوا العربية مع بعض
- يا زين بقي قولي
زين مسك ايدها وباسها: مفاجأه يا ليلي
ليلي قربت بدلع - عشان خاطري يا زنزون
= لا لا كدا فيها حدثه بلاش دلع وانا سايق
ليلي ضحكت - طب خلاص جبتلي حاجه اكلها
= ايوا الشنطه ورا فيها كل الى بتحبيه
قعدوا تلت ساعات فالطريق وبعدين زين وصل عند مينا عالبحر وليلي كانت تعبت وبتنام صحاها ونزلوا
- جايبني بحر؟ انت عارف اني بخاف
= تؤ تؤ اصبري
مشيت تلت دقايق معاه و صلوا عند يخت كبير من تلت ادوار و كان اسمه " ليلي "
ليلي انبهرت جدا بيه وحضنت زين بفرحه
= سميته على اسميي!!!
= اكيد امال هسميه على اسم مين
يلا بينا بقي ؟
= هنركب فيه ؟ بس اوعي تمشي ها
- ليلي متخافيش انا معاكي
= هو جميل اوي وانا فرحانه ان اسمه ليلي بس نمشي بيه فالبحر مش هقدر بخاف
زين مسك ايدها : قولتلك متخافيش وانا معاكي تعالي اوريكي حاجه
ليلي طلعت معاه بخوف و وصلوا على سطح اليخت
- بصي ده لاسلكي لما بيحصل اي حاجه بنتكلم فيه وبيعرفوا مكانا وبينقذونا غير ان في قارب نجاه و طوق وحاجات غير كل دا بقي دي مش اول مره اطلع بيخت فالبحر يا ليلي الموضوع سهل و امان
= بس افرض
- مش هيحصل حاجه متخافيش
ليلي حضنته = انا بحبك
- وانا كمان
زين طلع باليخت وليلي كانت متوتره لكن مع غروب الشمس كانت مبهورة وبتتفرج ونسيت خوفها وبدء الليل يليل فا زين وقف ونزلها الدور الاخير
- بتعملي اية
= المياه شكلها يخوف دلوقتي
زين بضحك - امممم تلاقيكي بتفكري هتباتي هنا ازاي يمكن تيجي سمكه قرش او حوت يكلنا
= زين بطل هزار رخم
قعد جمبها وخدها فحضنه : هحكيلك حدوتة
زين اتكلم دقيقتين بالظبط لقي عيونها بتغمض فضل يمشي بأيده على شعرها وهي نامت
ساعتها زين مسك ورقه وكتب حاجات ..
هنعرفها بعدين
______________________
- زين .. زين يا زين.. زين
= ليلي ؟ في اية انتي كويسة
- اصحي اقعد معايا
زين قعد وفرك عينه = الساعه كام ؟
- سته الصبح
= حرام عليكي عايز انام
- لاء انت هتسبني صاحيه لوحدي!
زين قام : حاضر ها فطريني طيب
= ماشي بس تعالي معايا
زين ضحك - نفسي تبطلي جُبن
= تعالي بقي
- حاضر يا لولي يلا
نزلوا كان في مطبخ صغير حضروا فطار وليلي قعدت
- لا تعالي ناكل بره
= م ناكل هنا!
- يابنتي ارحميني دي المياه تحفه
= عشان خاطرك بس هدي ضهري للبحر
الاتنين ضحكوا وخرجوا وهما بيفطروا
- عاوزة اقولك حاجه بقي
= ها اشجيني
- ممكن نرجع انهارده
= كنت عارف.
- انا اتبسطت بس مش مرتاحة
= خلاص ياستي ولايهمك عنيا يلا نكمل فطار؟
كملوا فطار وبعدين فضلوا يتكلموا شوية سوا و زين وراها الغروب و بعدها بدء يرجع باليخت..
رجعت ليلي واول ما وصلت الفيلا زين كان بيستعد عشان مشوار الراجل الى خطف ليلي زي مانتو عارفين..
- رايح فين
= مشوار صغير كدا
- طيب متتاخرش انا هغير واروح الشركه
= لا طب بسرعه هوصلك
- هاروح لوحدي
= يا ليلي لا يلا هوصلك
ليلي نزلت بعد ما غيرت و زين وصلها الشركه و نزلت ولما طلعت ملقتش عبد العزيز فا كلمته ولكن مردش
* في حته تانيه *
_____________________
"في حتة مقطوعه بيوصل زين ويقابل عبد العزيز "
- حمدالله على السلامه ليلي كويسة؟
= اها هو فين
- زين زي ما اتفقنا ها ؟
= جدو انا بقول تمشي انت
- زين متخلنيش اندم اني جبته
= هو انت جايبه عشاني ولا عشان اتجرأ وعمل الى عمله
زين دخل وكان السويفي مرمي عالارض ومضروب
زين وقف وبصله بقرف: عامل زي الفار يعني
= انت فاكر اني هسكتلك انت حتت عيل لسه ومش عارف عملت في نفسك اية
- تؤ تؤ انت الى متعرفش يوم ما فكرت تخطف حد يخصني عملت فنفسك اية
عبد العزيز : انا دورت وراك كويس صفقاتك المشبوه عرفتها وكل الورق معايا بس قولت اربيك حبه قبل ما ابعتك للبوليس
السويفي اتصدم وبصله بغل وغضب: هقتلك انت و هو
زين بثقه : ابقي قابلني
- لو معرفتش يبقي هخلي قلبك يتحرق على المزة بتاعتك هبعتلها رجاله تعمل فيها الى عايزينه وبعدين يبعتولك جثتها
زين هجم عليه وقعد يضربه لكمات متتاليه
عبد العزيز معرفش يقومه من عليه خالص زين الغضب كان عاميه ومحدش بيقدر عليه نده عالجردات و شالته بصعوبة من على السويفي الى مبقاش فيه نفس
عبد العزيز شده لبره : كفايه كدا
- انا مش هسيبه
= دي مش طريقتنا انا جبته لحد هنا عشان عارفك ولو كنت سبتك لدماغك كنت هتودي نفسك فداهيه
- هقتله
= و ليلي ؟ هتسبها وتتسجن !!
- اكيد لاء
= اية هتخدها معاك لما تتسجن ؟زين اعقل و روح عالشركه يلا لحد ما اخلص الموضوع ده يلا !!
زين وصل الشركه ولاحظ ان ليلي كلمته كتير نفخ بضيق انه بيخبي عليها وكمان مكنش قد وعده
- زين ! اية كل ده و فين جدو ؟؟
= بيخلص شغل وهيجي مع ناس
- مالك شكلك انت متخانق مع حد
= لاء هتخانق مع مين
- وشك احمر وشكلك في حاجه
= مفيش يا ليلي بجد
ليلي كانت لسه هتقولة ماشي لكن لاحظت ضهر ايده متعور حاجات بسيطه من شده ضربه للسويفي
بصت على ايده وهو خد باله و اتوتر : لما نروح ماشي ؟ دلوقتي احنا فالشركه
ليلي سكتت ومردتش وهو هرب من عيونها عشان مش مستحمل انوه بيكدب
عبد العزيز وصل ودخل يسلم عليها حضنته : وحشتني اوي كنت فين
= كنت بشتري حبه حاجات كدا
هنا ليلي اتاكدت ان فيه حاجه لان إجابته غير اجابه زين فا سالت بشكل طبيعيي : هو زين كان معاك
= اها
- فين بقي وايده متعوره ليه؟
= هو هيحكيلك بقي
"خرج من المكتب عشان يعرفه الى حصل و ليلي قعدت وكل شوية تتخنق اكتر خدت حاجتها ومشيت من غير ما تقولهم هما الاتنين.."
عبد العزيز : ها هتقولها اية يا ذكي
- كنت تقولها بنشتري حاجات!
= انت مقولتش اقول اني كنت بخلص شغل!
- خلاص يا جدو لما نروح
= انتوا بقالكم حبه كملوا بكره اية الى جابكم وانتوا لسه واصلين اصلا
- الشغل بقي عمتا انا خليني هنا مش جاهز اتكلم معاها
= لاء روح ومتسبهاش كدا
اتنهد - معاك حق حاضر
زين دخل المكتب وملقهاش خرج للسكرتيرة : داليا هي ليلي فين؟
= مشيت
زين بقلق: بقالها قد اية ؟؟
- عشر دقايق تقريبا
نزل جري على تحت بص حوليه ومشفهاش فا ركب العربية بسرعه و دخل الفيلا وفضل ينادي عليها ولكن مفيش رد
- ليلي ؟؟؟ ليلي انتي فين؟!
طلع الاوضة وفتحها وهو متوتر جدا وخايف ميلقهاش لكن لقاها قاعده فا بدء يتكلم بعصبيه : انا بنادي عليكي!! و انتي اية الى خلاكي تمشي لوحدك و من غير متعرفيني!!!
استغربت من صوته العالي وهي كمان زعقت : انت ملكش دعوه بيا بعد كدا زي ما بتكدب هكدب
- يعني اية مليش دعوه وكدبت ف اية ؟
= يعني ملكش دعوه يا زين انا بجد مش مصدقه
مخبين اية عني! وفاكرني غبيه كدا
- مش مخبين ! وحتي لو فا ده عشان مصلحتك
= وانا عارفه مصلحتي وبعد كدا هاروح واجي لوحدي ومش عايزه حمايه حد وبالذات انت
زين مسك دراعها بعصبيه واتكلم من غير تفكير : انتي عارفه كان ممكن يحصل اية وانتي لوحدك !!!!!
بدأت تعيط بخوف منه - زين اوعي ايدي بتوجعني
بعد عنها واستوعب انه كان هيأذيها وفقد السيطره على نفسه من القلق عليها خرج بره الفيلا خالص وهي قعدت تعيط ومبقتش فاهمه حاجه
وصل عبد العزيز واتفاجئ لما لقها بتعيط
- ليلي ؟؟ انتي كويسة حصل اي
= مش عارفة يا جدو مش عارفة
طبطب عليها عشان تهدي وحكت له الى حصل
- هو اتعصب عشان قلقان عليكي لانك مشيتي لوحدك
= وانا مشيت عشان بيكدب عليا وانت كمان علفكره يا جدو مخبين عني اية وبعدين هو اتعصب عليا اوي
وكمان مشي دلوقتي
- هيرجع وهيحكيلك كل حاجه ويصالحك كمان متستعجليش بس واهدي وانا هتكلم معاه
ليلي فضلت صاحيه لحد الفجر ومجاش فا نامت من التعب
* فات تلت ايام *
ولسه زين مظهرش حالة ليلي كانت وحشه جدا واكتشفت ان الاسوأ من انهم يتخانقوا انهم يبعدوا عن بعض عبد العزيز كان بيدور فكل حته لكن زين مختفي تماما وفي مره بليل ليلي كانت بتعيط وفجاه افتكرت المكان الى قالها زين عليه وانوه بيروحله لما يتخنق خدت عربية وعبد العزيز بعت معاها اتنين بودي وفضلت تحاول توصل على حسب ما بتفتكر ولكن لما راحت مكنش لي اي اثر رجعت الفيلا بخيبه امل واول ما دخلت اوضتها شافت فازة راحت مسكتها وكسرتها بكل عصبيه و قعدت عالارض فضلت تعيط بتعب لكن فاللحظه دى..
يتبع..
زين ظهر فجأه و دخل من بلاكونتها رفعت وشها وبصتله بصدمه وهي بتعيط فا قومها من على الارض
- انت فعلا هنا!
"زين هز راسه بندم وصمت و هي زادت فالعياط"
= انا اسف متعيطيش
خدها فحضنه و طبطب على ضهرها عشان تهدي بعدت عنه بعصبيه وضربته: انا بكرهك يا زين بكرهك
فضلت تزق فيه بعيد عنها وهوا مش مدي اي رده فعل وده عصبها زياده زقته بأديها الاتنين جامد وهي بتعيط:
اية الى جابك ها مش بعدت عني اية الى جااااابك
سرخت فوشه: رد عليا!!!!!! مش بترد ليه !
مسك ايدها: اهدي
زقته تاني: اوعي متلمسنيش
= ليلي اهدي خليني افهمك
بزعيق: سبني يا زين اوعي
مسكها من كتافها: مش هسيبك مش هبعد تاني اهدي بقا
شدها لحضنه وهي بتعافر وتزقه لكن فضل مسكها بتحكم وضممها لي ومجرد ما بقت فحضنه مبقاش قادر يبعد عنها و ليلي كماان استسلمت وهديت فحضنه وفضلت ساكته وبتتنفس بسرعه
بعد دقايق رفع وشها لي: والله انا اسف مكنتش عايز كل ده يحصل مكنش قصدي اسيبك انا لما اتعصبت يومها ومسكتك جامد وجعتك و ده وجعني انا وجعني ودايقني اوي فكره اني ممكن آذيكي مرعبه فا مشيت بس مقدرتش افضل اكتر من كدا بعيد عنك!
ليلي بعياط: انت كبرت الموضوع اوي كبرته اوي يا زين وانا مش عيله عشان ممشيش لوحدي
= كنت خايف يومها بالذات واعصابي بايظه بسبب..
- كمل بسبب اية؟
= فاكره لما سألتيني كنت فين
- ايوا
= كنت عند الراجل الى خطفك
ليلي عينيها وسعت بصدمه: كنت عنده بتعمل اي !
= باخد حقك بعرفه حجمه ! ورميناه للبوليس بالتهم الى عملها وانا لقتها انا وجدو لما دورنا وراه انا عارف اني..
قاطعته وهي بتبعد عنه: انت وعدتني تبعد عنه
= مكنتش هقدر اسيبه وهو فكر في يوم يأذيكي انا كان عندي استعداد اقتله يا ليلي
زين نهي جملتة بهدوء مخيف وليلي كانت مصدومه
= عشان كدا كنت خايف عليكي لانه هددني بيكي تاني وساعتها مخي وقف وقلبي كان واقع فى رجليا لما ناديت عليكي ومردتيش كنت فاكرك مش هنا ليه بتمشي من غيري ليه عملتي كدا فى الاول!
ليلي: وكمان ليك عين تتكلم ! عشان انت كدبت عليا كنت بتتخانق فعلا وايدك المتعوره
وانت وجدو كنتوا سوا صح طيب معملتش حساب اني بخاف عليك زي ما بتخاف عليا؟ افرض كان عمل فيك حاجه ولا انت مبتفكرش ! من امته ده اسلوبك!!
= من ساعه ما حسيت ان فيه خطر على حياتك
- ماهو كان ممكن يخطفني تاني
= ميقدرش
- مين قالك!
سكت فا ليلي كانت خارجه من الاوضة بس مسكها مبصتلوش فا قال بصوت ضعيف جدا: انا عملت كل ده عشان بحبك انا بحبك ومش هستحمل حاجه تأذيكي ، اتعصبت عشان خوفت تكوني فخطر يومها ومشيت يومها عشان برضو خوفت وانا متعصب آذيكي يا ليلي
بس صدقيني انا مقدرش ابعد عنك انا اصلا كنت جمبك طول الوقت كل المده الى قعدتي فيها هنا كنت عارف ولما روحتي تشوفيني فالمكان الى قولتلك عليه كنت وراكي كل ثانيه عشان خايف عليكي وانا مش معاكي وعشان متوحشنيش ومع ذالك بتوحشيني وانا شايفك بعيد
وانا مش جمبك انا كنت بعاقب نفسي قبلك ببعدي عنك بعد كنت بتعذب وانا بعيد عن حضنك
زين دموعه نزلت و ليلي كان وشها غرقان دموع هي كمان شالت ايده من عليها بهدوء وهوا بصلها بندم
لكن خرجت من الاوضه وهوا قعد عالسرير بخيبه امل واحساس انوه وجعها و ضيعها والاحساس ده خنقه انها تبعد عنه اصلا فكره بتخنقه
فات دقيقة و ليلي رجعت تاني للاوضه
وهي بتمسح دموعها: شوفت احساس اني امشي واسيبك وحش ازاي انا ممكن امشي !
زين وقف وبصلها بترجي
كملت بدموع وضعف: بس انا مش هقدر ابقي زيك وابعد عنك !
زين جري عليها وشدها لحضنه: انا عمري ما هقدر ابعد ولا هسيبك صدقيني انا اسف على كل حاجه حقك عليا انا كنت بموت وانا بعيد عنك
ليلي حضنته بقوة اول مره كانت تبعد عنه طول المده دي فضلت فحضنه وقت كبير هو مش قادر يسبها وهي مش قادره تبعد عن حضنه
رفع وشها لي: انتي مسمحاني؟
- انت كنت بتراقبني ليه؟ واية خلاك متروحش المكان الى بتقعد فيه لوحدك مش بتحبه؟
= اها بس بحبك اكتر والمكان ده صحبي وكل حاجه بس قبل ما اقع في حبك انتي ويبقي مكاني معاكي و ابقي مش قادر اروح فحته لغيرك عشان مبقاش بعيد عنك فا فضلت جمبك براقبك بس مكنتيش شيفاني..
- يعني انت تشوفني براحتك بس انا مكنتش شيفاك وقلقانه عليك؟
زين : يا الله عليكي كل الى لفت نظرك ده؟ وبعدين انا كنت بتعذب اكتر وانا شايفك ومش قادر اقرب
ليلي كلامه رن في ودنها تاني وهو بيقول انه بيحبها هي اكتر وان مكانه معاها فا ابتسمت بصمت: بس كنت جمبي يعني ها
زين ابتسم وباس ايدها: ايوا ها مسمحاني؟.
= معرفش
- ليلي؟
= عايز اية
- انا بحبك
= وانا بكرهك زين
- تؤ بتحبيني
= لا بكرهك
زين قرب منها و بعدين باس خدها: بتحبيني يا ليلي
ليلي غمضت عينيها بتوتر وهي بتبصله وسرحانه في عينيه وزين تاهه في عينيها هو كمان وباسها بحب و اشتياق
= دلوقتي مسمحاني؟
ضربته براحه وقالت بعند: لاء مش مسمحاك يا زين وهنكد عليك تلت سنين بالتلت ايام الى بعدتهم عني دول ها اية رأيك بقي
زين شالها: مش مهم حتي لو هتنكدي المهم اني هبقي جمبك
قعدوا علي السرير وزين باسها برقه وقربها لي
: انت هتعمل اية؟
= بفكر اجيب ليلي صغيره
- زين !
= زين مبقاش عنده ذره عقل دلوقتي يا ليلي
و هنا بدأت ملحمة عشق جديده بينهم...
و ... اااا " بعد سنتين "
- ليلي ! الواد ده عمال يعيط كدا ليه!
= مليش دعوه
- يا ليلي بقي حرام عليكي انتي وهو عايز انام
= هو انا مش قولتلك هنكد عليك تلت سنين ياحبيبي؟
- اها وابنك انضم ليكي ولا اية؟
= اها طبعا حبيب مامي
- طب هو فاضل كام سنه كدا
= سنه الا اربع ساعات
زين بتريقه- اها مدام سنه الا اربع ساعات تبقي هانت
عبد العزيز خبط : هاتيه العيوطه ده هاتيه
= معرفش ماله لسه واكل يا جدو والله
- هخرج بيه الجنينه شوية هاتي
خد الولد وخرج وهو مبسوط و يوسف سكت
- جدو بقي يحبه اكتر مننا يا ليلي خلاص راحت علينا شكلها كدا
= فعلا بيحبه اوي و يوسف كمان بيحبه
- هو ابنك ده بيحب حد غيرك ابن امه
= مالك بالواد
ابتسم برخامه - لا مليش دعوه بالواد انا عايز امه
= عايزها في اية
- عايز اقولها تفتح ده
طلع دفتر كبير من جمبه
= اية ده ؟ انا فاكره كنت بتكتب فيه حاجه واحنا فاليخت لما صحيت وانا جمبك قولتلك وريني مرضتش
- ايوا
= هتوريني دلوقتي!
- امممم بفكر
= عشان خاطري يا زين
- طب عايز بوسة صغننه
ليلي باسته بحب : هاه وريني بقي
- بوسته تانيه فالناحيه التانيه عشان متزعلش
ليلي ضحكت وباسته = خلاص بقي وريني
زين استسلم و وراها الدفتر فتحته لقت كلام كتير زين جابلها تاريخ اليوم الى كانو فاليخت فيه لما طلبت منه يوريها ورفض وبدات تقرأ وكان كاتب
" بحب اشوفك وانتي نايمه معرفش ازاي حاسه بكل الامان ده جمبي ومطمنه وانتي معايا مكنتش فاكر ان حد ممكن يحبني زيك يا ليلي لكن اوعدك اني هحافظ على ده انا مش عارف اقول بحبك لان شعوري ناحيتك اكبر من الحب بكتير انتي كل حاجه عندي و اوقات بتبقي امي اختي صحبتي مراتي بنتي كل حاجه ليا فعلا بتمني من ربنا يحفظك ليا وتصحي بسرعه بقي عشان وحشتيني "
ليلي بصتله وعينيها بتلمع بدموع و فرحه : انت كتبت ده ليا انا
كل ده ليا وباقي الصفحات برضو ليا!
= كل مره كنتي بتبقي نايمه او مش معايه بكتبلك انا لو كتبت قد ده مليون مره مش هيكفي ومش هيوصف حبي ليكي قد اية
ليلي اترمت فحضنه حرفيا وباسته بجرأه زين حضنها جامد ورفع ايده وشدها عليه
- قصتنا دي تتعمل روايه انا بموت فيكي
= تفتكر؟
- افتكر جدا والناس هتحبها كمان وهتحسدني عليكي
ليلي ضحكت = تؤ انا الى هتحسد عليك
- طب بقولك اية
= قول
- متيجي نعمل محاولة اننا نجيب ليلي الصغيرة تاني بما ان اول محاولة فشلت
ليلي ضحكت = امممم سبني افطر
زين شدها وحضنها و طفي النور - يبقي يلا
وبدأت تاني ملحمه عشق من الى عمرهم ما هينتهوا بين " المضطر.*.ب و المجنو.*.نة " 12 و الأخير ♥️✨️
تمت بحمد الله.
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا