حماتي عايزه عيل لبنتها عملت اكبر حاجه حرام مع جوزي
رواية حماتي عايزه عيل لبنتها عملت اكبر حاجه حرام مع جوزي البارت الاول هويدا زغلول
الجزء الاول
انا ناهد عندي 30سنه متجوزه وعايشه مع حماتي وفي يوم لقيت حماتي عامله تزغرط وخرجت لقيتها بتكلم ياسر جوزي
ناهد
خير يا حماتي فيه اي فرحني معاكي
الحما
الف مبروك يا حبيب قلب امك خلاص مستنياك
تيجي بسرعه يلا سلام جرا اي مش شايفيني
بتكلم في التلفون ولا اي مش قادره تصبري
ناهد
والله يا حماتي انا فرحت قولت ان عزه ربنا
كرمها وبقت حامل علشان كده معرفتش
استني
الحما
لا ياختي مش حامل بس باذن الله قريب
هتكون حامل اهدي دي بس انا عارفه انك
فرحانه أن بنتي مش بتخلف وبطلي الشويتين
دول
ناهد
انا يا حماتي الله يسامحك علي العموم انا داخله
المطبخ اخلص اللي ورايا طيب مش هتقولي
ياسر قالك اي فرحك كده
الحما
عارفه انك مش هتهمدي الا لما تعرفي علي .
العموم ياختي يا خبر بفلوس لما يرجع
ابني بليل هيكون ببلاش وبعدها قامت
اوعي ياختي كده من وشي لما اشوف اللي ورايا
ودخلت اوضتي وطلعت ملايه وفرش جديد
وانا دخلت وراها وقولت
ناهد
هو فيه اي لا حماتي من أمتي وانتي
بتدخلي اوضتي وبتعملي كده
الحما
جرا اي يا بت ما تطلعيني من دماغك شويه
انا مش ناقصه وجع دماغ يوووو روحي شوفي
اللي وراكي وبعدين ياسر قالي انه عايز
ياكل بط انهارده اعملي بط
ناهد
غريبه حاضر ودخلت المطبخ وحسيت أن حماتي
مخبيه حاجه بس سكت
وفي شقه عزه كانت داخله شقتها وحماتها
قاعده
الحما
ها يا عين امك سبع ولا ضبع
عزه
ازيك يا حماتي عامله اي الدكتوره قالت الشعر
ده باذن الله ممكن يكون فيه امل
الحما
اسمعي يا بنت مصطفي ابني مسافر اخر
الشهر اعملي حسابك لو مش حملتي منه
هتروحي بيت امك انتي سامعه ودخل مصطفي
مصطفي
يا ماما احنا لحد دلوقتي مش عارفين العيب
من مين اهدي شويه مينفعش كده
الحما
جرا اي يا واد هو انا بعمل كل ده ليه مش علشان مصلحتك برضه
مصطفي
انا عارف مصلحتي كويس اوي يلا نطلع شقتنا
يا عزه وبعدها طلعوا
الحما
والله لوريكي ياللي اسمك
عزه انا عارفه انك اكيد عامله لابني ده حاجه
ابني اصلا مكنش بيفكر في الجواز اشمعنا
لما بقي معاكي بقي عامل كده
وفي شقه عزه
مصطفي
مش عايزك تزعلي يا عزه هي مساله وقت
مش اكتر والله
عزه
والله مش عارفه مامتك عامله معايا ليه كده
مع اني بحبها والله
مصطفي
المهم متشليش هم ويلا بقي شوفي هناكل
اي أنا كلها كام يوم ولازم اسافر
عزه
حاضر يا حبيبي وبعدها دخلت المطبخ وهو دخل
اوضه النوم وكلمت امها
الام
اي يا حبيبتي فيه اي طمنيني عليكي
عملتي اي عند الدكتوره
عزه
مافيش لسه حاجه يا ماما مش قولتي هتتصرفي
انهارده في الحوار ده ارجوكي بقي أنا زهقت
من كلام حماتي معايا
الام
كلها تسع شهور بالظبط وتكوني حامل يا قلب
امك
عزه
يعني اسبوع كده واروح للدكتوره وارجع
اقول إن حامل
الام
اصبري اول لما جوزك يمشي علشان
مش قولك هاجي معاكي واول لما تعرفيهم
قولي ليهم هروح لماما تشلني لأن الدكتوره قالت لازم انام علي ظهري 9شهور
عزه
بس انتي واثقه ان 9 شهور يا ماما
وهكون ام يعني هتجيبي البيبي منين
الام
ملكيش دعوه بقي روحي شوفي هتعملي اي
وبعدها سمعوا صوت زفه اقفلي بسرعه
لاحسن اخوكي جه وبعدها قفلت وانا
خرجت من المطبخ
ناهد
اي الصوت ده يا حماتي وبعدها مش ردت
عليا وراحت فتحت الشقه وكان ياسر
ومعاه عروسه
الحما
الف الف مبروك يا حبيبي نورتي بيتك
يا رقيه والله
ناهد
اي ده ايه فيه اي مين دي يا ياسر
الحما
مرات ابني يا حبيبتي ولو مش عجبك وعايزه
تمشي امشي معنديش مشكله
ناهد
اتجوزت عليا يا ياسر ليه عملت فيك اي علشان
تعمل كده
ياسر
انا برضه لسه بحبك يا ناهد بس الشرع
حلل 4ومن حقي اتجوز واحده واتنين وتلاته
رقيه
علشان كده يا حبيبي قولتك تعرفها من الاول
علشان مجيش وقف الوقفه دي
الحما
ادخلي يا عروسه اوضتك وانت كمان ياسر. سيب
ناهد معايا انا وبعدها دخلوا
ناهد
ليه عملت فيكي اي علشان تعملي فيا كده
حرام عليكي والله ربنا رزقنا الواد والبت وعايزه
اي تاني من الدنيا
الحما
ايوه كده اظهري علي حقيقتك اقصدك اي
يعني بتعايرني يا بت علشان بنتي مش بتخلف
ناهد
بقولك اي أنا ماشيه وسايبه ليكي البيت
مش عايزه اقعد معاكي تاني
وبعدها روحت بيت ماما بالعيال واول لما دخلت
اقعد وماما قالت
الام
اي ده من أمتي وانتي بتيجي بليل كده
فيه اي
ناهد
ياسر اتجوز عليا با ماما ادخلوا جوا با عيال
وبعدها دخلوا
الام
وفيها اي يا ناهد الشرع حلل ليه جايه انتي
دلوقتي تقولي حرام
ناهد
اي الكلام اللي انتي بتقولي ده يا ماما
يعني انتي موافقه انه يتجوز عليا
الام
يا بنتي انتي عارفه ان انا متجوزه دلوقتي وجوزؤ
مستحمل اختك بالعافيه هقولوا يصرف
عليكي انتي وعيالك كمان
ناهد
بقولك اي يا ماما انا عارفه كويس اوي انك
انتي ونجوي اختي اللي بتصرفوا علي البيت
الام
بقولك اي يا بت انتي اخرك هنا سواد الليل
انتي فاهمه ولا لا ومن بكره ترجعي بيت
جوزك يا حبيبتي اه انا مش ناقصه مشاكل
مع سيد
ناهد
وعلي اي سواد الليل وبعدها قومت وقفت
وندهت العيال يلا يا عيال انا ماشيه
يا ماما شكرا ليكي وبعدها مشيت
وفي شقتي ياسر كان قاعد مع أمه ورقيه
ياسر
عاجبك اللي حصل ده يا ماما بقولك ايه انا عملت اللي انتي عايزاه بس انا مش هقدر اعيش من غير ناهد
رقيه
قصدك ايه بقى بالكلام ده يعني انت متجوزني غصب عنك ولا عشان خاطر امك اللي قالت لك
الحما
اهدي بس يا رقيه وما يقصدش حاجه ومش عشان خاطرها هي خالص ده عشان خاطر عيالها
رقيه
بقولك اي ابقي روح رجعها ولو عايز
تطلقني انا معنديش مشكله وبعدها دخلت
الاوضه
الحما
جرا اي يا. واد هو انت عايز تخسر
كل حاجه كده بقولك اي روح صالح مراتك
ياسر
وانتي تفتكري هتوافق ترجع معايا
بعد اللي حصل ده ولا هترضي انها تصالحني
الحما
اقصد رقيه يا نن عين امك بقولك اي
يا واد البت دي معاها فلوس كتير وهتنقلناى
نقله تاني
ياسر
بس برضه مش هقدر اعيش من غير مراتي
وعيالي
الحما
استغفر الله العلي العظيم ليك عليا
اروح بكره اجبها ليك عايز حاجه تانيه بقي
ادخل يلا روح شوف رقيه. بعدها دخل
والجرس رن وفتحت حماتي وكنت أنا
الحما
هههههههههههه كنت عارفه ان امك
مش عايزكي في بيتها يا حبيبتي ادخلي
يلا هو انتي ليكي مكان الا هنا
ناهد
بقولك اي أنا راجعه علشان خاطر العيال
دول وبس انما انتي وابنك مش ليكم
حاجه عندي
الحما
لو علي العيال يا حبيبتي تقدري تسبيهم
وتمشي وعيال ابني في عيني
جودي
احنا عايزين نعيش مع ماما ومش عايزنها تمسي
يا تيته
الحما
ادخلي يا حبيبتي يلا وتاني يوم صحيت
رقيه وكانت حماتي قاعده في الصاله
رقيه
صباح الخير يا حماتي بقولك اي ادخلي يلا
اعملي ليا الفطار لاحسن انا جعانه اوي
الحما
دقيقه واحده يا حبيبتي وانا هخلي اللي اسمها ناهد تعمل لك احلى فطار ادخلي انت اوضتك لعريسك وانا اخليها اجيب لك الفطار لحد عندك
رقيه
مين ناهد لا طبعا دي ممكن تعملي حاجه
في الاكل الاكل عايزه من ايدك انتي يا حماتي
يا عسل
الحما
والله يا بنتي انا بقالي كتير مش وقفت
في المطبخ بس مش هيجي ليا اعز منك
المهم انتي متاكده من البت اللي هتجيب
ليكي العيل ل بنتي
رقيه
طبعا متاكده يا حماتي 8شهور والعيل يكون
عندكم
الحما
والله مش عارفه اشكرك ازاي علي اللي بتعملي
معايا ده
رقيه
انا اللي مش عارفه اشكرك
ازاي علي انك جوزتني حب عمري
وبدأت رقيه تفتكر يوم الاتفاق اللي كان
بينها وبين حماتها
# فلاش باك
الباب خبط وحماتي قالت
الحما
اكيد المسطوله اللي اسمها ناهد نسيت
المفتاح جوا وراحت فتحت
مين رقيه ازيك يا بت عامله اي
رقيه .بخير والله يا طنط عامله انتي
اي روحت العنوان في الحاره عرفت انك عزلتي
الحما
لا والله مش عزلت انا جيت اعيش مع
ابني في شقته اصلا ياسر اتجوز عقبالك
ل تاني مره اصل سمعت ان جوزك توفي
رقيه
اه فعلا راح وانا جايه علشان اتجوز ياسر
وعارفه ان انتي الوحيده اللي هتسعديني
في الحوار ده
الحما
هو انت حبيبتي مش بتسمعي ولا ايه بقول لك يتجوز وعنده ولد وبنت كمان ما بيفكرش يتجوز تاني
رقيه
عارفه ان عنده واد وبنت وكمان عارفه ان عزه نفسها تكون ام وانا هساعدها في الحوار ده
الحما
ازاي يعني احنا روحنا لدكاتره قد كده ومافيش
فايده خالص
رقيه
انا ليا واحده زملتي الله يسامحها غلطت
كده وحامل كانت عايزه تنزل العيل بس قولت
ليها لا خلي تولدي بالسلامه واخدو منك
الحما
نعم يا حبيبتي لا طبعا مش موافقه علي
الكلام ده
رقيه
برحتك بس انا سمعت ان حمات بنتك مطلعه
عنيها شوفي عايزه اي وانا معاكي فيه
الحما
طيب اقعدي بس هنعمل الحوار ده ازاي
رقيه
المفروض أن جوزها هنا اجازه صح اول لما يسافر
تقول انها حامل وانا هجيب ليها العيل
الحما
والله ما تعرفي تبقي عملتي فيا جميل ازاي
رقيه
نفس الجميل هتعملي فيا لما تجوزني ياسر
الحب القديم وفعلا حماتي عملت كده
#رجوع
رقيه
المهم عزه المفروض تقول انها حامل
بقي
الحما
جوزها هيسافر على الاسبوع الجاي واول لما يسافر هتقول الكلام ده كثر خيرك يا رقيه
رقيه
علي اي يا حماتي المهم قومي يلا اعملي لي الاكل علشان خاطر لازم انزل برده لازم اروح اودي للبنت الغلبانه دي لو ما تاكلها احنا عايزين الحمل يكون سليم
الحما
طب علشان ياسر ما يشكش فيكي ما تخليكي انت وقوليلي عنوان وانا اروح لها
رقيه
مينفعش يا حماتي لو سمحت قومي بقي اعملي
الفطار وبعد ساعه نزلت رقيه وراحت اوضه
تحت السلم وكانت فيها اختها ولاء مربوطه
ولاء
حرام عليكي فكيني انا تعبت من القاعده دي
رقيه
لما تشلي فكره انك تسقطتي من دماغك
هفكك
ولاء
منك لله يا بعيده انتي اكيد مش طبيعه علشان
تتجوزي حبيب القلب تعملي فيا كده
رقيه
والله لو كان ليا في الخلفه كنت عملت
في نفسي كده بس انتي عارفه ان شايله
الرحم ومش بخلف واه ممكن اعمل
اي حاجه في الدنيا علشان ياسر
مازال البارت الجديد قيد الكتابه وهينزل حصري في مدونة قصر الروايات
اكتب في بحث جوحل( مدونة قصر الروايات) تظهر القصص كامله
تابعونا علي قناة التليحرام من هنااااااااااا
ليصلكم اشعار بالنشر
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا