القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كاس الغرام ( انا الفلاحة ) الفصل الخامس5 بقلم منال عباس جديده وحصريه في مدونة قصر الروايات



  رواية كاس الغرام ( انا الفلاحة ) الفصل الخامس5 بقلم منال عباس جديده وحصريه في مدونة قصر الروايات





  رواية كاس الغرام ( انا الفلاحة ) الفصل الخامس5 بقلم منال عباس جديده وحصريه في مدونة قصر الروايات

كاس_الغرام. بقلم منال_عباس

البارت الخامس

اذكر الله وصل على النبي ويلا بينا نبدأ البارت 

بدأ اسد بتوضيح السبب وراء اختياره لاسم غرام لها 

اسد غرام دى تبقي بنت عمى اللى اتولدت أمام عنيا وانا اللى اخترت ليها اسم غرام كبرت أمام عنيا كنت بحبها ومرتبط بيها جدا ولما بقي عندها خمس سنوات للاسف حصل اللى عمر ما كنت أتوقعه ...بقلم منال عباس 

سمعت خناقة كبيرة بين بابا عادل وعمتى مديحة ...

فلاش باااااااك

مديحة انت ازاى تصدق أميرة مرات اخوك ..

عادل وهى مصلحتها ايه يا مديحة 

أميرة طول عمرها فى حالها لكن انتى 

ديما مش بتحبيها وديما بتهينى فيها وهى مستحمله ومش بتتكلم 

أميرة تحب اعرفك السبب اللى خبيته عليكم كلكم ..

عادل مستحيل اصدق كلامك دا 

مديحة وانا معايا الدليل 

سحر مراتك مماتتش بالسكته القلبية زى ما المستشفى بلغتنا ..بقلم منال عباس 

systemcode ad autoadsسحر ماټت بسبب خطأ طبي فى العمليه ..وانت عارف ان الست أميرة هى اللى كانت الدكتور الجراح المسئول عن العمليه ..

صمت اسد لعدة دقائق ودموعه تختنق فى عينيه ..


كانت غرام تستمع وهى مصدومه لما تسمعه ...لم يقص أحد ابدا عن ذلك 

كانت بالكاد تتخطى عمر الأربع سنوات 

غرام پبكاء على بكاءه 

غرام ما تزعلش يا أسدى هى راحت عند ربنا ...وكلنا لما نكبر هنروح ليها ...بقلم منال عباس 

نظرت غرام عليه بأسي ولكن بداخلها لا تصدق أن والدتها قد تكون السبب وراء الۏفاة 

أمسكت غرام يده لتواسيه 

غرام انا اسفه انى فكرتك بالماضى الأليم ..

اسد للاسف الماضى ديما بيحاوطنا 

نظرت إليه غرام وهى تؤكد لنفسها أن والدتها مظلومه وستسعى دائما لاظهار الحقيقه ..

اسد بابتسامه انتى تؤمرى يا غرامى 

غرام ها قد نطقها فى الماضى كانت تدعوه أسدى وهو يدعوها غرامى 

ثم انتبهت لنفسها واستاذنت للذهاب إلى الحمام ..بقلم منال عباس 

غرام ايه اللى انا بفكر فيه دا ...دا اسد اللى كل لحظه بيهين فيا ..مستحيل انسي أنهم رمونى وانا طفله ..فوقى يا غرام لازم يدوق الكاس اللى شربت منه ..كاس الظلم والوحدة ...

غسلت وجهها وعدلت حجابها وعادت إليه لتجده


جالس بهيبته ووسامته 

اسد غرامى تحب تفطر ايه ..لترد بتلقائيه دون وعى منها اى حاجه أسدى يطلبها هحبها ..

رفع اسد حاجبيه باستغراب لقد نادته بأسدى لماذا كل شئ حوله يفرض غرام ابنة عمه عليه ..

تنهد اسد وطلب المنيو واختار العديد من الأطعمة 

غرام ليه دا كله دا احنا اتنين بس 

اسد اصل الحقيقه ما اكلتش من امبارح ...مع أن غرا.... واستبدل حديثه وأكمل مع أن الخدامه حضرت ليا الاكل اللى بحبه والحقيقه ريحة الاكل كانت تحفه ..بس لما جاتنى الرسالة منك 

مقدرتش اكل حاجه ..

غرام بضيق يعنى انا السبب 

اسد الحقيقه انا بكون سعيد جدا لما بكلمك ...

غرام طب يلا نفطر علشان الحق اروح ..اخاڤ زوجى يرجع وما يلاقنيش

اسد مش هتعرفينى هو مين انا اقدر اخلصك منه ..

غرام بتنهيدة للاسف مش هينفع 

اسد بتساؤل ليه 

غرام لان فى تار بينى وبينه لازم يخلص الاول ..ولو سمحت بلاش اسئلة اكتر من كدا 

اسد تحت امرك ..

تناول كلاهما الأفطار وكلا منهما بداخله العديد من التساؤلات..بقلم منال عباس 

بعد أن انتهيا ..

اسد غرام انا مارضيتش اجيب معايا اوراق تجديد التعاقد لانى حابب اشوفك مرة تانيه لو ما عندكيش مانع ...


غرام بتنهيدة سيبها للظروف ...

اسد على فكرة أول مرة أقرأ كتاب ليكى والحقيقه انبهرت بأسلوبك من جمال اسلوبك فى سرد الأحداث ..بقيت عايزة اقرا الكتاب كله 

ودا هيخلينى متمسك بيكى انك تجددى معانا ..

غرام أن شاء الله ..استاذنك علشان الوقت عدى بسرعه 

اسد طب ممكن اوصلك فى طريقي 

وما أن دخلت حتى وجدت هايدى فى وجهها 

هايدى حمدالله على السلامه يا ست غرام ..

غرام بنبرة متزنه فقد قررت ألا تهاب أحد فى ذلك المنزل خير فى حاجه 

هايدى وهى تلتف حولها وتمسك بأطراف ملابسها قوليلى بقي جيبتى الهدوم دى منين ..بقلم منال عباس 

غرام وهى تزيح يدها عنها شئ ما يخصكيش وابتعدت عنها كى تصعد السلم لتستوقفها كلمات هايدى 

فهذا هو هدفها أن يجب أن يتجرع الجميع من هذا الكاس ...

ظلت تكتب وهى مندمجة لتتفاجئ بدخول اسد ...وما أن وجدته ..قامت بسرعه لتدارى تلك الأوراق .

نظر إليها اسد باستغراب ..ما الذى تخبأه تحت نقابها ..ولكنه لا يهتم لأى شئ يخصها ...

اسد حضريلى


الحمام ...بقلم منال عباس

غرام حاضر ..ذهبت غرام لتحضير الحمام يقف اسد مذهولا من تلك الرائحة التى تغزو الغرفه أنها رائحة

أخذ اسد ملابسه دون أن يتحدث إليها 

أما غرام فقد خبأت أوراقها فى نفس الصندوق الذى أعطاه إياه عمها ...وخرجت للبحث عن عمها عادل فلم تشاهد منذ الأمس ...

سألت الخادمه عنه 

الخادمه ام ابراهيم سيدى عادل ما خرجش من اوضته من امبارح وطلب محدش يزعجه ..

شعرت غرام بالقلق عليه ..هى تعلم جيدا أن السر معه وتريد معرفه المزيد 

صړخت غرام خوفا عليه 

غرام اونكل عادل ..اونكل عادل مالك فيك ايه ...

ولكنه لم يجيب لتصرخ بصوت عالى 

أسد الحقنى ...نزل اسد على صوت صړاخها ...ليجد والده بالأرض ..

حمله ووضعه بالسرير ..تجمع الجميع حوله ..

كانت غرام ترتجف وتبكى 

اسد ايه اللى حصل 

غرام انا نزلت اسال علشان اطمن عليه لقيته واقع ..بقلم منال عباس 

بعد وقت قليل حضر الطبيب وقام بمعاينته وأعطاه حقنه وعلق إليه المحلول 

اسد هو بابا فيه ايه يا دكتور 

نظر إليها الطبيب باستغراب لهيئتها 


الطبيب هتعرفى تقرأى يا بنتى المواعيد ..

غرام ايوا وامسكت الروشته وقرأت جميع الادويه المكتوبه بالانجلش ومواعيدها ...استغرب اسد ذلك فكان يظن أنها جاهله وخصوصا انها تربت فى الريف ..ولكنه تذكر أن والدتها كانت طبيبه ..لماذا فهم هذا المفهوم الخاطئ عنها ..

استأذن الطبيب وقام اسد بتوصيله ..

خرجت مديحة وهايدى من الحجرة 

هايدى رايك اعرفه بخروجها كل يوم ..

مديحة مش وقته ..لانه دلوقتى شايفها بطله علشان هتساعد باباه ..ومش هيهتم بأى حاجه تانيه ..

هايدى البت دى محظوظه ..

عاد اسد إليهم لتتحدث مديحة بتمثيل 

مديحة الف سلامه على عادل ..قلبي واجعنى عليه 

اسد اه طبعا ما هو واضح ونظر إليهم باشمئزاز ودخل الحجرة على والده 

ليجد غرام تمسك بيده وتبكى 

غرام ارجوك اوعى تسيبنى انا ماليش حد غيرك كلهم ماتوا وسابونى ..انا ماليش حد فى الدنيا غيرك ..حتى اسد اللى مفروض يكون ضهرى وحمايتى اكتر حد بيدبحنى على ذنب



انا مش عارفه ايه هو ...

كان اسد يستمع اليها وكاد قلبه أن يرق إليها ليتفاجئ بدخول هايدى ..بقلم منال عباس 

هايدى اعذرنى يا اسد ..بس سامر وصل و 

اسد ما يوصل ولا ما يوصلش انا مالى 

هايدى وانا اعرف منين ..ما تسأل مراتك ونظرت على غرام وهزت رأسها ال. غرام وخرجت ..

أمسك اسد يد غرام وجذبها إليه 

اسد ايه بينك وبين اللى اسمه سامر دا ..

غرام بۏجع سيب ايدى ..بتوجعنى 

اسد انتى ...

لترد غرام پبكاء انت عايز منى ايه 

عايز تطلقنى طلقنى ...جدى كان فاهم انك هتحمينى ...لكن ايه النتيجة معيشنى زى الخدامه ...وتركته وخرجت وهو يقف مذهولا ..

تخرج غرام لتجد أمامها سامر وهو يحمل بوكيه من الورد 

سامر آنسه غرام ...الټفت إليه غرام پبكاء 

سامر انا اسف على اللى صدر منى بالأمس وبعد اذنك تقبلى اعتذارى مش معقول العيون اللى تسحر دى تبكى لأى سبب ومد بيده إليها بوكيه الورد .. ليجد من يمسك بوكيه الورد من يده ....يتبع


تكملة الروايه من هنااااااا 

اكتب في بحث جوحل( مدونة قصر الروايات) تظهر القصص كامله
تابعونا علي قناة التليحرام من هنااااااااااا
ليصلكم اشعار بالنشر
الرواية كامله من البدايه  هناااااااااااا






تعليقات

التنقل السريع