القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية العرافة العجوز الفصل 1-2-3-4-5 بقلم عادل عبدالله كامله

 

رواية العرافة العجوز الفصل 1-2-3-4-5 بقلم عادل عبدالله كامله 




رواية العرافة العجوز الفصل 1-2-3-4-5 بقلم عادل عبدالله كامله 




عاد فريد من مدرسته الي المنزل ليجد أمرأة غريبة متشحة بالسواد تجلس بجوار والدته وتمسك بيدها وتهمس في أذنها !!!

بمجرد رؤيته نادت عليه والدته : حمدلله ع السلامة يا حبيبي ، تعالي يا فريد عاوزاك .

فريد : نعم يا ماما . 

أم فريد : نادي علي أخواتك شريف وأسامة وتعالوا اقعدوا هنا جنبي .

فريد : حاضر يا ماما .

ذهب فريد ونادي علي اخواته الذين كانوا جميعا حينها في سن الطفولة وجلسوا بجوار والدتهم ..

أم فريد : عايزاكي تشوفي لاولادي وتطمنيني عليهم وعلي مستقبلهم يا مبروكة .

" العرافة " نادت علي شريف : هات يدك يا ولدي .

اعطاها شريف يده وبدأت تنظر في كفه وتتمتم بكلمات غير مفهومة بصوت منخفض ثم ظهر علي ملامحها الانزعاج و قالت للأم : عطيني يد اخوه .

تعجبت الأم ثم قالت لأسامة : ايدها ايدك يا أسامة .

أمسكت العرافة بيد اسامة ونظرت في كفه وظلت تتمتم بكلمات هامسه غير مفهومة ثم ظهر عليها الانزعاج بشكل اكبر ثم قالت لأمهم : عطيني يد اخوهم الاصغير .

ثم أخذت يد فريد وفعلت مثلما فعلت مع أخويه ثم قالت : مكتوب ياولدي عليك تتزوج ثلاثة من بيت واحد وتربي ولد غير ولدك ومتشوفش ولد من صلبك !!!!

تعجبت ام فريد من كلماتها وسألتها : يعني ايه ؟ 

العرافة : روحوا انتوا يا ولاد العبوا .

الأم : يلا يا حبايبي ادخلوا غيروا هدومكم والعبوا في اوضتكم .

ثم نظرت الأم للعرافة وسألتها : اتكلمي بقي أنا قلبي وقع في رجليا .

العرافة : المكتوب علي الجببن لازم تشوفوا العين .

ام فريد : قوليلي شوفتي ايه مكتوب ؟ وليه مش اتكلمتي عن ولادي الأول والتاني ؟ ويعني ايه ابني الاخير هيتجوز ثلاثة من بيت واحد ويربي اولاد مش اولاده ؟؟

العرافة : صبرك عليا ، هقولك كل حاجة ،  ابنك الأول هتفرحي بيه وتشوفي ولاده بعدها قضاء ربنا ينفذ ويموت مريض !!!

الام : يا لهوي !!!

العرافة : وحدي الله يا بنتي .

الام : لا اله الا الله .

العرافة : وابنك التاني تفرحي به وبولده وبعدها يموت غريب .

الام :يا مصيبتي !!! اسكتي .

العرافة : وحدي الله يا بنتي ، انا بقول اللي شوفته والله اعلم باللي هيجري ويكون .

الأم : والتالت ؟؟

العرافة : ابنك التالت هيتجوز تلاته ومش هيشوف ذرية من صلبه .

الأم : ايه التخريف اللي بتقوليه ده يا ست أنتي ؟!!

العرافة : الله يسامحك يا بنتي انا بقول اللي شوفته وبان قدامي زي الشمس ، ابنك التالت مش هيخلف ولاد من صلبه  لكن هيتجوز تلاته من بيت واحد ويربي ولد مش ولده .

الأم " بقلق بالغ "  : يعني ايه ؟

العرافة : يعني ابنك الأخير هيتجوز ومش هيخلف من مرته بعدها يتجوز أرملة أخوه اللي هيموت وبعدها يتجوز أرملة التاني ويربي اولاد أخواته لكن مش هيخلف ولاد من ضهره أبدا .

الأم : منك لله يا ولية نكدتي عليا ووجعتي بطني .

العرافة : الله يسامحك .

الأم : قومي يلا شوفي أنتي جاية منين ، انا غلطانة اني ناديتك وطلعتك هنا عندي .

العرافة : الله يسامحك يا بنتي ، اعطيني اللي فيه النصيب .

الأم : اعطيكي ايه يا وليه بعد ما وجعتي بطني ، يلا من هنا امشي .

العرافة : الله يسامحك لكن خدي بالك المكتوب ع الجبين لازم تشوفه العين .


أنصرفت العرافة بينما كان الابناء الثلاثة يقفون بعيدا ويسمعون كلماتها في ذهول !! وبعدما انصرفت ظل الابناء الثلاثة يضحكون ويمزحون علي كلماتها العجيبة !!!


انتظرت الام رجوع الأب من عمله وبمجرد دخوله المنزل نادت عليه وقالت : تعالي ألحقني شوف اللي حصل .

الأب : خير فيه ايه ؟؟

الأم : النهارده كان في واحدة ست معدية من اللي بيضربوا الودع ويقروا الفنجان ويشوفوا الكف ناديت عليها وطلعتها .

الأب : طلعتيها هنا ؟؟

الام : ايوه .

الاب : وازاي تعملي حاجة زي دي ، الناس دي كدابين ومنهم حرامية ، وبعدين حرام عليكي لما تخليها تقولي هيحصلك كذا وكذا أو تصدقي كلامها ، كل ده حرام عليكي .

الأم : خلاص مش هعمل كده تاني ، المهم الست دي قالتلي كلام يخوف اوي .

الأب : تقول زي ما تقول ، كلامها كله كدب في كدب .

الأم : دي قالت أن شريف لما يكبر  هيتجوز ويخلف وبعدها هيموت مريض وأسامة كمان هيتجوز ويخلف وهيموت غريب وفريد هيتجوز ومش هيخلف وبعد كده هيتجوز مرتات الاتنين ويربي عيال أخواته .

الأب : أستغفر الله العظيم ، يا وليه وكلامها ده هوه اللي مزعلك ومخوفك بالشكل ده ؟؟!!!

الأم : أيوه ، أومال عايزني أبقي فرحانه لما اسمع الكلام ده ؟!!

الأب : ما أنا قولتلك يا وليه دي ست كدابة ، كذب المنجمون ولو صدفوا .

الأم : بس انا خايفة أوي .

الأب : علشان دماغك تعبانه وبتصدقي الكلام الفارغ ده ، انسي اللي الست الكدابة دي قالته ولا كأنك سمعتي منها  حاجة ، واستغفري ربك وأوعي تروحي لست زي دي تاني .

الأم : أنا مرحتش لها هي اللي كانت معدية من الشارع وناديت عليها .

الاب : ولا تروحلها ولا تجيلك ، قومي يلا اتوضي وصلي واستغفري ربك علي الذنب الكبير اللي عملتيه ده .

الأم : حاضر .


ومرت سنين كتير وكبر الاولاد ونسي الجميع كلام هذه المرأة ( العرافة ) .


**********


في حفل خطوبة حسين صديق فريد منذ أيام الدراسة يجلس فريد مع بعض أصدقاؤه بينما الأغاني الصاخبة تملأ قاعة الأحتفال .

أصدقاء فريد يحاولون جذبه ليرقص معهم أحتفالا بفرحة صديقهم ، ولكن فريد يبتسم ويرفض خجلا ويظل واقفا بالقرب منهم يصفق ويشاهد رقصاتهم .

وفجأة تجذب عينيه تلك الفتاة الحسناء الهادئة التي لا يناسب هدوئها صخب المكان والحدث !!

شعر فريد أنه أمام فتاة مختلفة !!  " وخاطب نفسه : البنت دي جميلة أوي وهادية ورقيقة ، وتحس أنها لها شخصية مستقلة ، غير كل البنات اللي هنا !! تحس انك قدام برنسيسة مش بنت عادية !! هي دي يا فريد ، هي دي البنت اللي طول عمرك بتحلم بيها ، جمال وأدب واخلاق ورقة ، هي دي اللي تستحق تبقي شريكة حياتك " .


وكما ترك فريد أصدقاؤه يرقصون تركت تلك الفتاة صديقاتها يتمايلن ويتراقصن ووقفت بجوارهم تصفق وتبتسم في رقة و هدوء .

سقطت عين فريد عن أصدقاؤه بينما ظلت معلقة بتلك الفتاة حتي نهاية الحفل !!!


وبعد يومين اتصل فريد بحسين  صديقه وقال له  : أنا عايزك يا حسين  في موضوع مهم جدااا .

حسين : خير يا فريد فيه ايه ؟

فريد : هتعرف لما نتقابل .

حسين : طمني الأول طيب ، فيه ايه ؟

فريد : مش هينفع في التليفون يا حسين ، لما نتقابل هتعرف .

حسين : ماشي ، نتقابل بكره .

فريد : لا مش هينفع بكره ، لازم أشوفك النهاردة .

حسين : النهاردة عندي مشاوير كتير يا فريد مش هينفع .

فريد : بقولك لازم أشوفك النهاردة ، مش هاخد من وقتك الا ٥ دقايق بس .

حسين : ماشي يا فريد نتقابل بعد ساعة في الكافية اللي بنقعد عليه .


وبعد حوالي ساعة تقابل فريد علي أحد الكافيهات مع حسين الذي بمجرد أن رأه سأله بلهفة : فيه ايه يا فريد ؟ طمني مالك ؟

فريد : بص شوف صورة البنت دي .

نظر حسين " بلهفة " في هاتف فريد وسأله : مالها البنت دي ؟

فريد : مين البنت دي ؟

حسين : أنت جايبني علي ملا وشي علشان تسألني مين البنت دي ؟

فريد : أيوه يا حسين ، قولي بقي تبقي مين البنت دي ؟

حسين : أنا معرفهاش ، لكن هي أكيد من قرايب خطيبتي أوصاحبتها .

فريد : طيب أنا عايز أعرف كل حاجة عنها .

حسين : طيب قولي وفهمني فيه ايه علشان أقدر أفيدك .

فريد : عايز أخطبها .

ضحك حسين وسأله : أنت جايبني علي ملا وشي يا فريد علشان عايز تخطب ؟؟

فريد : ايوه ، وفيها ايه يا أخي ؟ مش احنا اصحاب ؟؟

حسين : أصحاب طبعا واجدع اصحاب  ، مش أصحاب بس أحنا أخوات كمان ، قولي بقي أنت عايز تخطبها بدون ما تعرفها ؟؟

فريد : أيوه يا عم انت مالك يا اخي !!

ضحك حسين وقاله : ماشي يا عم روميو ، هعرفلك كل حاجة عنها وأبلغك ، بس قولي الأول أنت مش كنت بتقول أنك مش ناوي تخطب ولا تتجوز دلوقتي خالص ؟!! ايه اللي حصل ؟؟

فريد : معرفش يا حسين !! البنت دي من اول ما شوفتها وأنا خلاص مبفكرش في اي حاجة في حياتي غير فيها .

ضحك حسين : يعني وقعت في الحب  خلاص يا صديقي ؟؟

فريد : ايوه يا حسين ، وقعت ومحدش سما عليا .

حسين " يضحك " : اسم الله عليك يا حبيبي ، طيب أنا هشوف تطلع مين ست جوليت دي يا سي روميو ، بس قول يارب متطلعش مخطوبة ولا متجوزة !!!

فريد " بأنزعاج " : دي تبقي مصيبة لو طلعت مخطوبة ولا متجوزة !! قول يارب ، يارب تطلع مش مخطوبة ولا متجوزة يا حسين .

حسين : ياااه !! للدرجادي أتعلقت بيها ؟؟!!

فريد : أوي اوي ، أتعلقت بيها اوي يا صحبي .

حسين : تصدق أنت صعبت عليا !! طيب خلاص إنا هاخد منك صورتها دلوقتي وأبعتها لخطيبتي وهسألها وأرد عليك ، لكن قولي أنت مكلمتهاش ليه في الفرح لما هي عجبتك أوي كده ؟؟

فريد : خوفت اكلمها تطلع قريبتك .

حسين : جدع ياض وبتعرف في الأصول ، وصاحب صاحبك .


وبعد أيام كان فريد يجلس مع أم تغريد وخالها توفيق لطلب خطبتها .

أم تغريد : اهلا وسهلا بيك يا بني  نورتنا ، لكن أسمحلي أحنا منعرفش عنك حاجة !!

فريد : أتفضلي يا طنط دي حضرتك ورقة انا كاتب فيها اسمي وعنواني وشغلي وكل بياناتي وحضرتك والاستاذ توفيق ممكن تسالوا عني زي ما تحبوا .

ام تغريد : طيب احنا هنسأل عنك طبعا لكن قبل أي حاجة عايزاك تعرف ان تغريد دي أغلي حاجة في الدنيا عندي ، يعني لو فيه نصيب مش هديهالك كده ببلاش .

فريد " بتعجب " : مش فاهم قصد حضرتك ايه يا طنط ؟!!

أم تغريد : يعني بنتي رغم انها يتيمة لكن متربية علي العز ، واللي هياخدها لازم يوزنها بالدهب .

ابتسم فريد : طبعا يا طنط ، انا هعمل كل اللي أقدر عليه علشان أسعدها ، وبالنسبة للشقة وفرشها أنا هجهز أحسن حاجة علي قد أمكانياتي .

أم تغريد : لا يا حبيبي انا معرفش موضوع أمكانياتك ده ، أنا اللي اعرفه ان بنتي يجيلها كل حاجة وأحسن حاجة .

هنا تدخل خال تغريد قائلا : مش وقت الكلام ده دلوقتي يا ام تغريد ، احنا هنسال عنك يا استاذ فريد وأنتظر مني تليفون خلال أسبوع واللي فيه الخير  يقدمه ربنا .

وبعد أيام أتصل خال تغريد بفريد وقاله : احنا سألنا عليكم وعرفنا أنكم ناس محترمين ، تقدر تيجي يوم الجمعة الجاية بأذن الله ومعاك والدك ووالدتك .

فريد " بفرح ولهفة " : بجد يا عمي ، انا متشكر اوي يا عمي ، ربنا يخليك ليا يا عمي ، أحنا جايين يوم الجمعة بعد الصلاة علطول .

وفي الموعد المحدد ذهب فريد مع والده ووالدته واخيه شريف وزوجته هند والادهما واخيه اسامه وزوجته سمية وابنهم .


بدأ أبو فريد الكلام : احنا يسعدنا أننا جايين النهاردة نطلب ايد بنتكم تغريد لابني فريد .

خالها : ده شئ يشرفنا ، انتو ناس محترمين ويسعدنا أننا نكون نسايب .

ابو فريد : طيب ما دام فيه قبول والحمد لله يبقي نقرا الفاتحة ، ثم رفع يديه ليبدأ القراءة ، ولكن أم تغريد تقاطعه ، هنقرأ الفاتحة بأذن الله لكن بعد ما نتفق الأول .

أبو فريد يبتسم قليلا " بعد شعوره بالحرج " : بأذن الله مفيش خلاف ما دام احنا شاريين وأنتو شاريين يا أم تغريد ، الأتفاق والكلام ده كلها حاجات بسيطة .

أم تغريد : طيب يا أبو فريد ، دي ورقة فيها كل طلباتنا ومكتوب فيها احنا هنجيب ايه وانتو هتجيبو ايه .

اخذ ابو فريد الورقة وأخرج نظارة القراءة وبدأ يقرأها ، ومع مرور بعض الاسطر من الكلمات بدات تتسع حدقات عينيه ثم سألها " بتعجب " : انتي مش شايفة أن  الطلبات دي مبالغ فيها أوي يا ست الكل ؟!!!

أم تغريد : بالعكس دي الضروريات بس ، وبنتي زي كل بنات عيلتنا كلهم جالهم الحاجات دي ولو انتوا عايزين تزودوا عليها يبقي خير وبركة وكله هيكون في بيت أبنك فريد .

تناولت ام فريد الورقة واخذت تقرأها بعصبية ثم قالت : ايه كل ده يا ام تغريد !! ده فعلا طلبات مبالغ فيها اوي !!!

أم تغريد : انا قولت لأبنكم من أول يوم خبط فيه علي بابنا ان تغريد بنتي اغلي حاجة في الدنيا عندي واللي هيتجوزها لازم يوزنها بالدهب .

أم فريد : وماله يا حبيبتي احنا نجيبلها الدنيا كلها تحت رجليها ، لكن كل شئ في المعقول !! والطلبات دي مع تمن الشقة يعملوا أكتر من مليون جنية !!! وده كتير أوي علي أي حد !!

أم تغريد : وفيها ايه يا حبيبتي ؟! مش كتير ابدا علي بنتي تغريد ، ولا بنتي علشان يتيمة عايزين تجوزوها ابنكم ببلاش !!!

ابو فريد : يا ام تغريد مين قالك كده بس ؟!! وبعدين تغريد مش يتيمة أبدا ، ربنا يخليكي ليها ويخلي خالها الأستاذ توفيق بالدنيا كلها ، وانا كمان تقدروا  تعتبروني زي والدها بالظبط .

خالها : والله انت كلك ذوق وانسان محترم وفريد ابنك من اول مرة شوفته عرفت انه ابن ناس محترمين ، لكن أعذرني انتوا عارفين عرايس اليومين دول عايزين يدخلوا بيتهم يكون كامل من كله .

ام فريد : يا استاذ توفيق احنا مش اول مرة نجوز ولد من ولادنا ، احنا جوزنا قبله شريف واسامة أخواته  ومجبناش الحاجات دي كلها !!!

سمية : ايوه فعلا يا ماما أحنا دخلنا بالضروريات وبعدين كملنا في بيتنا .

أم تغريد : والله أحنا قولنا اللي عندنا وخدوا وقتكوا وفكروا ولو يناسبكم يبقي الف مبروك ولو حاسين أن الطلبات دي كتيرة يبقي كل شئ قسمة ونصيب .


مشهد اخر ( في منزل فريد ) بعد عودتهم الي منزلهم....

عائلة فريد يصلوا منزلهم ، وعلي سلم المنزل ....

شريف : معلش يا جماعة أنا طالع مع هند شقتنا علشان حاسس اني تعبان شوية .

ام فريد : مالك يا شريف ؟ ما أنت كنت كويس !!

شريف : لا أبدا مفيش حاجة ، شوية صداع كده ، هطلع اخد مسكن وأنام .

أم فريد : طيب يا حبيبي اطلعوا انتو ، الف سلامة عليك .

دخلوا جميعا شقة الأب والام ، ثم جلسوا جميعا .....

أم فريد : بلاش يا ابني من الجوازة دي ، الجوازة دي مش هتريحك .

فريد " بحزن " : ليه يا ماما بتقولي كده ؟؟

أم فريد : أنت مشوفتش أمها بتتشرط علينا ازاي ؟!! دي يا بني لو أنت  أتجوزت بنتها هتتعبك أوي .

فريد : يا ماما أنا هتجوز بنتها مش هتجوزها هي .

أم فريد : وانت عجبك ايه في بنتها ؟! دي مش حلوة أبدا !! وكمان شكلها متكبرة ومناخيرها في السما !!

فريد : لا يا ماما بيتهيألك ، دي حلوة اوي وعجباني وانا عايز أتجوزها .

أبو فريد : أمك عندها حق يا فريد ، العروسة دي مش مناسبة ليك ابدا ، وطلباتهم كتير اوي ، وفعلا لو أتجوزتها هتتعب معها ومع أمها يا ابني .

فريد " بابتسامة " : يا بابا أنا هتصرف في موضوع الطلبات دي مع شوية مساعدات منك ومن ست الحبايب والموضوع يمشي .

ابو فريد : يا حبيبي البنت مش حلوة للدرجة دي علشان تعمل كل ده علشانها .

سمية : فعلا يا عمي ، دي حتي ناشفة ومعرقبة ، سيبك منها يا فريد ولك عندي عروسة قمر ١٤ ، اسمها قمر وهي قمر  ، أول ما هتشوفها هتتجنن عليها يا فريد !! هي صحبتي من زمان و جت هنا مرتين واخوك اسامة شافها ، " ثم وجهت كلامها لزوجها " : ايه رأيك فيها يا أسامة ؟؟

أسامة : بصراحة يا فريد صاحبتها قمر دي فعلا جميلة جدا جدا ومؤدبة كمان ياريتك تشوفها ، أنا متأكد أنك هتغير رأيك .

فريد : أغير رأيي في ايه يا أوس اوس يا أخويا ؟ أنا قلبي أختار و شاور علي اللي أختارها خلاص .

أم فريد : يا حبيبي أحنا كلنا شايفين أنها مش مناسبالك وأنت مصمم علي اللي في دماغك !!! طيب أيه رأيك أنا هجوزك منال بنت خالتك ؟؟ بنت زي العسل ومال وجمال وعودها ملفوف  ودمها خفيف ولك عليا هساعدك في الجوازة دي وشبكتك كمان عليا انا ، قولت ايه يا حبيبي ؟؟

فريد : أنا عايز اعرف أنتو كلكو مش عايزيني اتجوز اللي اختارها قلبي ليه ؟

أسامة : يا عم فريد احنا بننصحك علشان يهمنا أمرك وعموما انت حر ، بس علفكرة قديمة اوي فكرة أنك تختار عروسة من فرح ولا حفلة دي !!

فريد : ليه بقي ؟؟  

أسامة : اولا علشان في الافراح والحفلات مبتشوفش البنات علي حقيقتهم ببكونوا لابسين أوفر أوي  وعاملين ميكاب اوفر اوي اوي ، ثانيا مفيش حد دلوقتي بيروح يتقدم كده علطول لبنت ميعرفهاش !!

فريد : يا اوس اوس ما اللي أحنا بنعرفهم بيطلعوا في الأخر مينفعوش في الجواز ، بتكون البنت فيهم أهم حاجة عندها الخروجات والهدايا وكلام الحب وبس ، ده غير أنها بتكون جربت قبلك كتير و لسه هتجرب بعدك كتير .

أسامة : أنا مش عارف دماغك يا فريد بتفكر أزاي ؟!! علي العموم أحنا نصحناك وانت أختار حياتك زي ما تحب .

فريد : ايوه  زي ما قولت كده يا أسامة ، سيبوني بعد أذنكم أختار حياتي ومراتي زي ما أنا عايز .

أم فريد : بس اعمل حسابك لو صممت علي البنت اللي اسمها تغريد دي ملكش عندنا الا شقتك اللي فوق دي بس ، انت بقي افرشها زي ما تحب وهات شبكة عروستك من فلوسك .

فريد : يعني مش هتساعدوني في أي حاجة غير الشقة ؟؟

أم فريد : ايوه ، كفاية انك هتجيبها تعيش وسطنا وأحنا مش موافقين عليها !!

فريد : حاضر يا ماما ، اللي تشوفيه ، لكن أنا بردو لسه مصمم علي تغريد .


وبعد مرور حوالي سنتين .....


تغريد : عايزة أقولك علي حاجة يا فريد بس أرجوك متزعلش مني .

فريد : قولي يا قلب فريد .

تغريد : ماما عملت معايا مشكلة البارح وبتقولي " أنك كنت متفق معها ومع خالي أن الجواز يكون بعد سنتين من الخطوبة والسنتين فاتوا خلاص وأنت لسه معملتش حاجة !! "  .

فريد : يعني أنتي شايفاني ساكت يا توتا يا حبيبتي ؟!! ما أنا بشتغل ليل ونهار علشان اقدر اجهز الشقة ومش ساكت !!!

تغريد : وأنا هقول لماما ايه لو كلمتني في الموضوع ده تاني ؟؟

فريد : قوليلها يا ماما فريد مش ساكت وشغال ليل ونهار وان شاء الله في اقرب وقت هيكون جاهز .

تغريد : يعني أقولها أمتي هتكون جاهز للفرح يا دودي يا حبيبي ؟

فريد : قولي يارب يا حبيبتي ، مقدرش أحدد وقت معين ، لكن أوعدك في أقرب وقت هكون جاهز .

تغريد : علشان خاطري يا دودي يا حبيبي مش عايزاك تزعل ماما ، أنا بحبك بجد وخايفة تحصل حاجة وحشة تبعدنا عن بعض !!

فريد " يمسك يدها " : أوعدك يا حبيبتي هعمل اي حاجة علشان نفضل مع بعض ومفيش حاجة تفرقنا أبدا .

تغريد : ربنا بخليك ليا يا حبيبي .

فريد : ويخليكي ليا يا روح قلبي ، بقولك ايه ؟

تغريد : نعم يا حبيبي .

فريد : أنا عملت شوية توضيبات في الشقة ، ما تيجي معايا تتفرجي عليها ؟

تغريد : فريييد !! أنت عايز أيه بالظبط ؟

فريد : عايز أفرجك يا قلبي علي التوضيبات اللي عملتها في شقتنا .

تغريد : طيب هبقي أروح أشوفها أنا وماما  يوم الجمعة الجاي .

فريد : وليه تتعبي ماما !! تعالي أنا وأنتي علي السريع كده وهننزل علطول .

يتبع



الحلقة الثانية  

تغريد : فريييد !! أنت عايز أيه بالظبط ؟

فريد : عايز أفرجك يا قلبي علي التجهيزات اللي عملتها في شقتنا .

تغريد : طيب هبقي أروح أشوفها أنا وماما  يوم الجمعة الجاي .

فريد : وليه تتعبي ماما !! تعالي أنا وأنتي علي السريع كده نروح نشوفها  وننزل علطول .

ضحكت تغريد : لا يا حبيبي مينفعش اللي بتقوله ده .

فريد : ليه مينفعش ؟؟ يلا علشان خاطري .

تغريد : يبقي اللي في دماغي صح .

فريد " يضحك " : لالالا ، أنتي فهمتبني غلط .

تغريد : أصبر يا حبيبي ، فات الكتير وما باقي الا القليل .

فريد " يضحك " : مش قادر أصبر أكتر من كده ، أنا بحبك اوي .

تغريد : طيب اتجدعن أنت بقي وجهز الشقة علشان يجمعنا بيت واحد .


وبعد عدة شهور......

فريد وتغربد يجلسون في احد الكافيهات ....


تغريد : عملت ايه يا فريد ؟

فربد : في ايه يا قلب فريد ؟

تغريد : في تجهيزات الجواز يا حبيبي !! ماما كل يوم بتكلمني وتقولي احنا جاهزين من سنتين وأنت كل ده ولسه مش جاهز !!! وتسألني أنت ناوي تتجوز ولا لأ ؟

فريد : ناوي طبعا يا قلبي ، ده انا نفسي  نكون في بيتنا مع بعض النهاردة قبل بكره  ، خلاص يا قلبي هانت ، انا كده اشتريت اغلب اللي عليا ومش باقي الا اوضة النوم الكبيرة وفلوسها معايا ، باقي بس مصاريف الفرح .

تغريد : ومشترتش اوضة النوم ليه ؟ 

فريد : لازم يا حبيبتي تكوني معايا علشان تختاريها علي ذوقك .

تغريد : صح يا حبيبي معاك حق ، أنت جاهز أمتي علشان نروح نتفرج ونختار أوضة النوم ؟

فريد : أنا جاهز يا حبيبتي في أي وقت .

تغريد : طيب أنا هقول لماما ونشوف يوم مناسب ننزل نتفرج مع بعض ونشتربها .


وفي المساء تتصل تغريد بفريد ...

تغريد : مساء الخير يا حبيبي ، عامل ايه ؟

فريد : الحمد لله يا قلبي .

تغريد : علغكرة كنت عايزة اقولك حاجة .

فريد : قولي يا حبيبتي .

تغريد : بخصوص أوضة النوم .

فريد : مالها ؟

تغريد : أنا قولت لماما وهيه قالتلي بلاش نشتربها جاهزة ولازم نعملها عمولة .

فريد : ايه ؟!! مين قال لازم نعملها عمولة ؟؟

تغريد : ماما .

فريد : عمولة ايه يا حبيبتي !! دي موضة قديمة اوي .

تغريد : قصدك ايه ؟؟ يعني ماما ذوقها قديم ؟!

فريد : مش قصدي يا قلبي ، انا قصدي أن مفيش حد بيعمل أوضة النوم أو أي موبيليا عمولة دلوقتي ، كله بيشتري جاهز علطول .

تغريد : أنا مليش دعوة بقي ، ماما قالت تتعمل عمولة وأنا لازم أعمل اللي ماما قالت عليه .

فريد : يا حبيبتي علشان نعملها عمولة هتاخد وقت كتير ، ده غير أني معرفش نجار موبيليا علشان أقوله يعملي أوضة النوم .

تغريد : ماما قالتلي ان فيه واحد قريبنا نجار موبيليا اسمه عم امام شاطر أوي وكل العيلة بيعملوا عنده أي موبيليا .

فريد : قريبكم نجار موبيليا ؟؟

تغريد : أيوه يا حبيبي .

فريد : وطلع أمتي قريبكم النجار ده ؟!! مش مامتك كانت بتقول أن كل عيلتكم دكاترة ومهندسين ومراكز عالية ؟!! ظهر أمتي النجار ده في عيلتكم ؟!

تغريد : لا ، أصل ده قريب ماما من بعيد ، مش قريبنا اوي يعني .

فريد : اااه ، طيب وهيعملها في وقت اد ايه بقي عم أمام قريبكم ده ؟؟

تغريد : معرفش لسه ، انا وأنت ناخد ماما ونروح له يوم أجازتك ونختارها مع بعض ونسيب عربون ونشوف هنستلمها منه أمتي .

فريد " بأستنكار " : ومامتك هتروح معانا ليه بقي أن شاء الله ؟

تغريد : أولا علشان هي اللي تعرف الراجل ، ثانيا علشان تختار معانا الأوضة يا حبيبي .

فريد : تختار معانا ؟!!

تغريد : أيوه طبعا .

فريد : وهيه اللي هتنام عليها ولا أحنا ؟؟

تغريد : أحنا طبعا ، لكن هيه اللي بتفهم في الخشب وأنواعه وتعرف تختارلنا أوضة نوم محترمة .

فريد : اوضة نوم محترمة ؟!!!

تغريد : أيوه طبعا يا حبيبي .

فريد " بسخرية " : وهتختارها محترمة ازاي أنا مش فاهم ، وهي الاوضه لو أخترناها انا وأنتي بس هتبقي قليلة الأدب ؟!!!

تغريد " تضحك " : مش قصدي يا حبيبي ، أنا قصدي أن ماما هتعرف تختار أوضة خشبها كويس يعيش العمر كله ، علشان ماما بتقول اوضة النوم أهم حاجة في البيت علشان مش كل شوية هنغير أوضة نوم .

فريد : ماشي يا حبيبتي ، رغم اني مش مقتنع بالكلام ده من اوله لأخره ، لكن مش هزعلك وأعمل اللي أنتي عايزاه .

تغريد : خلاص يبقي يوم الجمعة الجاي نروح كلنا للنجار .


يوم الجمعة بعد اتفاقهم مع عم امام  النجار وعودتهم اتصل فريد بتغريد وقالها  .......


فريد : ينفع كده يا تغريد ؟

تغريد : فيه ايه يا حبيبي ؟

فريد : مبسوطة من اللي أمك عملته ؟؟

تغريد : ايه امك دي !! اسمها مامنك .

فريد : ماشي ، ينفع اللي مامتك عملته ؟

تغريد : مالها ماما ، عملت ايه ؟؟

فريد : دبستنا في اوضة نوم ب ٦٠ ألف جنية !!

تغريد : وفيها ايه با حبيبي ، علشان تعيش .

فريد : يا تغريد أوضة النوم هتعيش لكن أنا اللي هموت !!

تغريد : بعد الشر عليك يا عمري ، ليه بتقول كده ؟!

فريد : يا حبيبتي هكمل فلوس الأوضة منين دلوقتي ، وأنا كنت عامل حسابي انها مش هتزيد عن ٣٠ الف جنية بالكتير ؟؟

تغريد : يا حبيبي اللي يدفع ال ٣٠ الف  هيدفع ال ٦٠ ألف .

فريد : يا تغريد مش لما الفلوس تكون موجودة أدفعها !! مسألتيش نفسك أنا هجيب باقي الفلوس منين ؟؟

تغريد : يا حبيبي ما عمو النجار قالنا هنستلمها بعد ٣ شهور ، هتكون قدرت تكمل المبلغ كله يا حبيبي .

فريد : طيب ما كنا نزلنا أشتريناها جاهزة وكان زمانها دلوقتي في شقتنا وبنستعد علشان نتجوز بعد شهر  بالكتير .

تغريد : مفرقتش كتير يا حبيبي ، فات الكتير وما باقي الا القليل .

فريد : وكمان الراجل النجار ده انا مش مرتاح له بصراحة ، شكله مش فاهم حاجة وهيعملنا أوضة النوم أي كلام وهيضحك علينا ويأخد مننا قد تمن الاوضة مرتين !!

تغريد : كل ده يا فريد علشان ماما عايزة مصلحتنا وعايزانا ننام علي أوضة نوم محترمة ؟!!

فريد : خلاص يا تغريد ، اللي حصل حصل خلاص وأتدبسنا ، اعملي حسابك بقي هنعمل الفرح علي الضيق وكفاية أوي المصاريف اللي صرفناها .

تغريد : يعني كمان مستخسر فيا أعمل فرح حلو زي باقي البنات ؟؟!!

فريد : مش مستخسر فيكي طبعا يا حبيبتي ، لكن أنا كده صرفت كل فلوسي ، ده غير كمان أني عايز أشوف جمعية أدخلها علشان أسدد لعمو النجار " بتهكم " باقي فلوسه ، يعني هنتجوز وأنا مديون كمان !!

تغريد : يا حبيبي هو أحنا هننجوز كل يوم !!! ده هيه فرحة واحدة في العمر كله !!

فريد : خلاص يا تغريد كفاية كلام في الموضوع ده ووقت الفرح يبقي يحلها ربنا .


بعد مرور ٥ شهور .....


فريد : شوفتي يا تغريد أحنا مشينا ورا كلام امك والراجل النجار قرببكم من ٥ شهور ولسه مخلصش الأوضة لحد دلوقتي !!! ده لو كان بيشتري الخشب من غابات افريقيا الأستوائية كان زمانه خلصها !!

تغريد : هو علشان النجار أتأخر شوية يا فريد هتفضل كل يوم تقولي كلام يضايقني وتفكرني كل شوية بكلام ماما ؟!!

فريد : مش انتي يا توتا اللي قولتي ماما عايزة أوضة نوم محترمة ؟!! وأنا مشيت ورا كلامك أنتي وأمك .

تغريد : قولتلك ١٠٠ مرة بلاش كلمة أمك دي بتعصبني ، قول مامتك .

فريد : ماشي يا حبيبتي ، مشينا ورا كلام مامتك ، مبسوطة كده ؟!!

تغريد : بالمناسبة صح ، ماما النهاردة قالتلي أخليك تجهز باقي تمن أوضة النوم علشان عم امام كلمها وقالها أن الأوضة خلصت وممكن نروح نستلمها  بعد أيام .

فريد : انا قبصت الجمعية خلاص نروح نستلم الاوضة بكره ، المشكلة يا حبيبتي أني لسه قدامي اكتر من سنة هفضل أسدد في اقساط الجمعية دي .

تغريد : معلش يا حبيبي ، هيعدوا بسرعة ، المهم أننا نخلص بقي ونتجوز علشان كلام ماما وكلام الناس ، ده احنا مخطوببن من ٣ سنين !!

فربد : شوفتي بقي أنتي اللي بتدخلي مامتك في مواضعنا !! وعموما أنا عايز نتجوز مش علشان كلام مامتك ولا كلام اي حد ، انا عايز اتجوز علشان بحبك .


وقبل موعد الزفاف بشهر ....


تغريد : أنت لسه محجزتش قاعة الفرح لحد دلوقتي يا فريد ؟

فريد : يا حبيبتي ملهاش لازمة قاعة للفرح ، احنا نعمل كتب الكتاب في دار مناسبات وحوالينا اهالينا وأصحابنا وبعدين نروح نقضي أسبوع في الساحل الشمالي او شرم الشيخ .

تغريد : دار مناسبات ايه اللي بتقول عليها !! هوه فرح ولا عزاء ؟؟

فريد : يا قلبي نعمل كتب الكتاب في اي مكان تختاريه أنما ملوش لزوم قاعة والتكاليف دي كلها .

تغريد : ليه بقي ان شاء الله ؟؟ مش أنا عروسة وعايزة افرح زي باقي البنات !!

فريد : هنفرح لما نكون مع بعض يا قلبي ، انما القاعة اللي عايزة تعملي فيها الفرح دي مش معايا فلوسها .

تغريد : اتصرف يا فريد مليش دعوة .

فريد : يعني أيه اتصرف ؟!! عايزاني اسرق يعني ؟؟

تغريد : يعني كل اللي بيعملوا افراح حلوة لعرايسهم كلهم بيسرقوا ؟!! ولا بيعملوا اي حاجة علشان يسعدوا اللي بيحبوهم ؟!!

فريد : أنا مقولتش كلهم بيسرقوا ، لكن طلبات مامتك بقي بصراحة هي اللي كانت أوفر أوي و استنزفت كل فلوسي وخلتني كمان ابقي مديون .

تغريد : تاني يا فريد هتجيب سيرة ماما وتدخلها في موضوعنا ؟!!

فريد : ماهيه دي الحقيقة ياحبيبتي ،  ولولا أوضة النوم اللي مامتك اختارتها كان زمانا دلوقتي متجوزين من بدري من غير ما أتدين لحد .

تغريد : خلينا في موضوع الفرح دلوقتي .

فريد : ماله الفرح ؟

تغريد : هتعملي فرح في قاعة كبيرة ولا لأ ؟؟

فريد : لا يا تغريد ، انا هعمل اللي قولتلك عليه ، نكتب الكتاب في اي مكان ونسافر نقضي يومين مع بعض .

تغريد : وأنا مش موافقة يا فريد .

فريد : وانا مش هعمل الا كده يا تغريد .

تغريد : يعني انت مش هامك زعلي !! يبقي انت كده مصمم تخسرني .

فريد : انتي بتهدديني يا تغريد ؟!! طيب ايه رأيك اللي قولته هوه اللي هنفذه ومش هعمل حاجة غيره .

تغريد : يبقي انت كده بتنهي كل اللي بينا .

ثم قامت تغريد وخلعت دبلة الخطوبة من اصبعها وتركتها لفريد علي الطاولة التي أمامه !!!


عاد فريد الي منزله تكسو وجهه ملامح الغضب والحزن ، وبمجرد أن شاهدته والدته

 سألته " بشغف " : خير يا ابني مالك ؟ ايه اللي مزعلك بالشكل ده ؟؟

فريد : أبدا يا ماما ، مفيش حاجة .

أم فريد : مفيش ازاي !! لأ اقعد هنا جنبي واحكيلي وقولي ايه اللي مزعلك كده يا حبيبي ؟؟

فريد " حزينا " : أنا وتغريد أتخانقنا وسيبنا بعض .

أم فريد : وأتخانقتوا ليه ؟؟ ده باقي علي فرحكم ايام !!!

فريد : أتخانقنا بسبب الفرح ، هي مصممة نعمل الفرح في قاعة كبيرة وانا بقولها كفاية مصاريف ونكتب الكتاب في اي مكان ونسافر انا وهي نقضي أسبوع في شرم ولا الساحل .

أم فريد : ودي فيها ايه ؟ ما انت يا حبيبي صرفت فعلا كتير اوي ، و المفروض مراتك تخاف عليك وعلي فلوسك .

فريد : خلاص يا ماما مفيش فايدة من الكلام ، كل حاجة أنتهت .

أم فريد : ولا يهمك يا حبيبي ، هيه اللي خسرتك ، أنا هجوزك ست ستها .

فريد : أنا خلاص مش هتجوز ابدا .


هنا دخل ابو فريد في الحديث

قائلا : أنت فعلا يا ابني معاك حق في كلامك لكن متنساش أنها بنت ونفسها تفرح زي باقي البنات .

فريد : وكل ده يا بابا وأنا مفرحتهاش ؟؟!!

أبو فريد : فرحة البنت يا ابني في الفستان والطرحة والزفة والكلام الفاضي ده ، هما كده الحريم دماغهم صغيرة وبيهتموا بالحاجات دي اللي أحنا بنعتبرها تفاهات وأخر حاجة نفكر فيها .

أم فريد : أنت كمان بتدافع عنها يا أبو فريد ؟!

أبو فريد : أنا بقول اللي يرضي ضميري ، صحيح هي وامها بالغوا أوي في طلباتهم انما مادام ابنك وافق يبقي ميرجعش يشتكي ، وبالنسبة لموضوع الفرح هي لها حق تفرح .

فريد : أنت شايف كده يا بابا ؟

أبو فريد : ايوه يا فريد يا ابني ، وعموما أنا هلبس دلوقتي واروح اقعد معها هي وأمها وأرجعلهم الدبلة تاني علشان الفرح يتعمل في ميعاده .

فريد : لكن انا يا بابا مش معايا اي فلوس دلوقتي أعمل بها الفرح اللي هي عايزاه ، ده انا كمان مديون !! هعملها فرح في قاعة كبيرة أزاي ؟؟

أبو فريد : خلاص يا عم ، فرحك علي حسابي يا فريد ، مبسوط كده ؟

فريد " بفرحة شديدة " : ربنا يخليك ليا يا بابا " ويحتضنه " يا احسن اب في الدنيا .


أرتدي أبو فريد ملابسه وذهب الي منزل تغريد .

ام تغريد : أتفضل يا حاج ، تعالي  اتفضل استريح .

ابو فريد : اومال فين ست العرايس ؟ مش عايزة تيجي تقعد معايا ولا ايه ؟

ام تغريد : لا ابدا ، معلش بس هي تعبانة شوية .

ابو فريد : طيب معلش قوليلها ابو فريد عايز يكلمك كلمتين بس وبعدها تدخل ترتاح .

أم تغريد : حاضر  ، ثم نادت بصوت عالي علي ابنتها : تغريد ، يا تغريد ، تعالي يا حبيبتي عمك ابو فريد عايزك في كلمتين .

جاءت تغريد بينما تظهر علي ملامحها الحزن وقالت : نعم يا عمو ؟

أبو فريد : مالك يا بنتي كبرتي الموضوع اوي بينك وبين فريد لدرجة انك تخلعي دبلة الخطوبة وترجعيهاله !!

تغريد : يا عمي فريد مبيفكرش فيا ابدا ، ومبيفكرش غير في نفسه ، وكل ما اقوله حاجة أو اطلب منه طلب يقولي اعمل ايه واجيب منين !!!

ابو فريد : يا بنتي اعذريه ، فريد تعب اوي علشان يجهز عش الزوجية اللي هيجمعكم أنتو الاتنين ، ولازم تلتمسيله العذر شوية ، وانتي هتبقي مراته وشربكة حياته ولازم تستحملوا بعض لما يكون الطرف التاني زعلان او متضايق .

أم تغريد : لا أستني يا ابو فريد ، انت مشوفتش بنتي كانت راجعة منهارة ازاي من بره !! ابنك فريد مش همه زعلها وسابها مشيت من قدامه زعلانه ولا حتي فكر يجري وراها ويحاول يصالحها ، أنا هأمن علي بنتي أزاي معاه بعد كل ده ؟!

أبو فريد : معلش يا ست الكل ، انتي فاهمة أن ياما ببحصل بين العرسان قبل الفرح ، دي كلها أمور طبيعية مش تقلقك لدرجة انك تخافي علي بنتك مع فريد !!

تغريد : لا يا عمو ، فريد خلاص مش عايزني وباعني خلاص كل اللي بينا انتهي .

ابو فريد : لا يا بنتي ، دي مشكلة طارئة وهتعدي ، وانتو ....

هنا قاطعته أم تغريد قائلة : لا يا ابو فريد كل شئ قسمة ونصيب وزي ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف .

أبو فريد : يعني أنا مجيتي هنا عندكم ملهاش حساب ، وترجعوني مكسور الخاطر ؟!!

أم تغريد : لا طبعا يا حاج ما عاش اللي يكسر بخاطرك .

ابو فريد : يبقي تغريد تلبس دبلة الخطوبة وكأن مفيش حاجة حصلت ونكمل الجوازة علي بركة الله ، وبالنسبة للفرح هيتعمل في القاعة اللي العروسة تشاور عليها وتختارها .

تغريد " بفرح شديد " : بجد يا عمو ؟؟

أبو فريد : أيوه بجد طبعا وأجمل فستان كمان لأجمل عروسة .

تغريد : ربنا يخليك لينا يا عمو .

أبو فريد : اهم حاجة سعادتك أنتي وفريد .

أم تغريد : ربنا يخليك ويديك الصحة وطول العمر  ، لولاك كانت الجوازة باظت .

أبو فريد : الولاد لسه صغيرين و  مينفعش نسيب الولاد من غير ما نقف جنبهم ، وفريد عمره ما كان هيقدر يبعد عن تغريد ، أستني بقي لما اتصل بفريد علشان تكلموا بعض وتتصالحوا .


وبعد أيام تم حجز قاعة الفرح وبدأت التجهيزات النهائية لحفل الزفاف .

وقبل يوم الفرح بأسبوعين وبعد ذهاب فريد الي عمله ومازالت الساعة لم تصل للعاشرة صباحا وجد جرس هاتفهه يرن فنظر فيه ففوجئ باتصال والدته !!! " فريد " بمخاطبا نفسه " : أول مرة ماما تتصل بيا في الوقت ده !! خير يارب " .

رد عليها فريد : صباح الخير يا ماما ،خير ؟ في حاجة ولا ايه ؟

أم فريد " تبكي " : ألحقني يا فريد أبوك مات !!!


يتبع


الحلقة الثالثة

وقبل يوم الفرح بأسبوعين وبعد ذهاب فريد الي عمله ومازالت الساعة لم تصل للعاشرة صباحا وجد جرس هاتفهه يرن فنظر فيه ففوجئ باتصال والدته !!! " أول مرة ماما تتصل بيا في الوقت ده !! خير يارب " .

رد عليها فريد : صباح الخير يا ماما ، خير ؟ في حاجة ولا ايه ؟

أم فريد " تبكي " : ألحقني يا فريد أبوك مات !!!


وبعد وفاة والده بعدة أيام اتصلت تغريد بفريد لتطمئن عليه .....


تغريد : عامل ايه دلوقتي يا فريد ؟ 

فريد : الحمد لله انا كويس .

تغريد : أنت لسه تعبان يا حبيبي ؟ولا بقيت أحسن ؟؟

فريد : لأ ، احسن دلوقتي الحمد لله .

تغريد : البقاء لله يا حبيبي ، باين من صوتك انك لسه زعلان !! يا حبيبي باباك الله يرحمه كان انسان طيب  وهو اكيد دلوقتي في الجنة ، أدعيله وحاول تنسي أحزانك علشان تقدر تكمل حياتك وعلشان كمان مامتك تخرج من احزانها .

فريد : بابا الله يرحمه كان كل حاجة في حياتي وانا مش متخيل أعيش ازاي وهو بعيد عني .

تغريد : معلش يا حبيبي أنا كمان كنت بحب بابا الله يرحمه أوي قبل ما يموت ، لكن مع الوقت بننسي احزانا وبنفضل فاكرينهم وبنكمل حياتنا .

فريد : عندك حق ، هي فترة وهتعدي ان شاء الله .

تغريد : نويت تعمل ايه في الفرح يا حبيبي ؟

فريد : فرح ايه ؟؟!!

تغريد : فرحنا يا حبيبي .

فريد : فرح ايه يا تغريد اللي بتقولي عليه ؟! أزاي أعمل فرح وبابا لسه ميت ؟!!

تغريد : وهنعمل ايه يا فريد في حجز القاعة والفستان والبيوتي سنتر اللي حجزناهم ؟! والناس اللي عزمناهم ؟!!

فريد : كل حاجة هتتأجل .

تغريد : تتأجل أزاي بعد ما عزمنا الناس كلهم وعملنا كل الترتيبات ؟!!

فريد : دي ظروف خارجة عن ارادتنا ، ومستحيل اعمل فرح قبل مرور سنة علي الاقل من وفاة بابا  .

تغريد : انت بتقول ايه يا فريد ؟!! سنة !!!

فريد : ايوه طبعا مش اقل من كده .

تغريد : أحنا حتي لو فكرنا نأجل مش معقول ناجل الفرح سنة !!! سنة كتير اوي يا فريد !! 

فريد : طيب بعد أذنك مش عايز كلام في الموضوع ده دلوقتي لأن أعصابي تعبانة ، ومش قادر اتكلم في اي حاجة .


وبعد يومين اتصل توفيق " خال تغريد " بفريد .....

وقاله : ازيك يا فريد يا ابني ؟ عامل ايه دلوقتي ؟

فريد : الحمد لله احسن دلوقتي يا عم توفيق .

توفيق : كنت عايز اقعد معاك شوية .

فريد : حاضر يا عمي ، تحب اجيلك امتي ؟

توفيق : هستناك النهاردة تعدي عليا في بيت أم تغريد .

فريد : حاضر يا عمي ، ساعتين بالظبط وأكون عندك .

 

بعد ساعتين ذهب فريد الي منزل أم  تغريد وكانت جالسة مع أمها وخالها ، و قابله خالها بالترحاب 

وقال له : أهلا وسهلا ، اتفضل يا فريد يا ابني تعالي اقعد .

جلس فريد ثم قال له : خير يا عم توفيق ؟

توفيق : كل خير يا فريد يا ابني ، انا كنت عايز اطمن عليك واكلمك في موضوع مهم .

فريد : موضوع ايه يا عمي ؟ اتفضل .

توفيق : موضوع جوازك أنت وتغربد .

فريد : حضرتك عارف وفاة والدي لخبطت كل الترتيبات وأكيد لازم نأجل .

توفيق : عندك حق طبعا ، اكيد لازم نأجل الفرح ، لكن كنت عايز اعرف مدة التأجيل ، هنأجل قد ايه ؟ 

فريد : علي الاقل سنة .

تغريد : شوفت يا خالي ، زي ما قولتلك .

توفيق : سنة !!! كتير أوي يا بني !!! ده انتو خلاص كنتو جهزتوا كل حاجة حتي الشقة كمان فرشتوها وعزمتوا الناس !! معقول تأجلوا فرحتكم سنة كاملة ؟!!

فريد : يعني حضرتك عايزني اعمل فرح وأبويا لسه متوفي ؟!!

توفيق : لا طبعا مينفعش ، لكن ممكن نأجل شهر أو اتنين زي ما تحب ، أنما سنة كتير أوي !!

فريد : شهر !!! لا طبعا مستحيل أتجوز بعد شهر  .

توفيق : ايه اللي مستحيل يا فريد ؟! أومال نأجل الفرح سنة ؟!!! هو ده اللي ينفع ؟؟

فريد : يا عمي انا قولت لحضرتك مش هينفع اعمل فرح قبل سنة ، لو هتوافقوا نتجوز بدون فرح بعد ٣ او ٤ شهور علي الاقل انا معنديش مانع .

أم تغريد : أنت من الأول يا فريد مش عايز تعمل فرح وأخدت وفاة والدك حجة تتحجج بيها .

فريد : أنا يا طنط ؟؟ دا أحنا كنا حجزنا القاعة اللي تغريد طلبتها وحجزنا كل حاجة !! يعني مش زي ما بتقولي بتحجج بوفاة والدي الله يرحمه !!

توفيق : أنا مصدقك يا فريد ، لكن  معقول هتتجوزوا بدون فرح ؟!! دي ليلة العمر ومش بتتكرر تاني .

فريد : طيب قولي حضرتك رأيك نعمل أيه ؟ حضرتك كبير وفاهم في الأصول أكتر مني .

خالها توفيق : طيب أنا عندي حل وسط ومعقول في نفس الوقت ، أحنا  نعمل فرح بأذن الله ويكون بعد ٦ شهور ، وبكده تكون المدة معقولة وفي نفس الوقت نعمل فرح علشان تفرحوا زي باقي العرسان والعرايس .

فريد : لكن يا عم توفيق حتي لو أنا وافقت أكيد والدتي وإخواتي هيزعلوا  مني !! وانا مقدرش أزعلهم في موضوع زي ده .

تغريد : ماشي يا فريد ، متزعلهمش هما لكن زعلني انا  !! صح كده ؟؟

فريد : ولا أقدر أزعلك ولا أزعلهم .

خالها توفيق : يبقي تاخد رأيهم وترد علينا وان شاء الله هيوافقوا .

فريد : حاضر يا عمي .


وبعد يومين أتصل فريد بخال تغريد وقاله  : أنا كلمت ماما وأخواتي يا عمي والحمد لله وافقوا واقتنعوا أننا نعمل الفرح بعد ٦ شهور زي ما حضرتك قولت .


وبعد مرور ال ٦ شهور وبعد أنتهاء حفل الزفاف أخذ فريد عروسته وذهب بها الي عش الزوجية ....


وقف  فريد امام منزله  وقدم تغريد امامه وقال لها .....

: اتفضلي يا اجمل عروسة في الدنيا .

تغريد : اي يا بني انت مش هتشيلني زي ما بنشوف في الافلام ولا ايه ؟؟

ضحك فريد وقالها : يا بنتي انتي عاوزة تقطمي ضهري من دلوقتي ؟!!

تغريد " بدلال " : قصدك اي يعني ؟ قصدك اني تخينة ؟

فريد " ضاحكا " : لا يا قلبي ده انتي عسل ، ده أنتي موزة الموزز .

تغريد : طيب هتشيل ولا ارجع لبيت ماما ؟؟

فريد " يضحك " : خلاص خلاص انا بهزر ، هشيل وامري لله .

حمل فريد عروسته علي يديه ودخل حتي المصعد وأنزلها ودخلوا الي المصعد .

واثناء صعودهم بالمصعد حاول فريد مداعبة عروسته لكنها تمنعت وتدللت عليه ....

وقالت " بدلال " : بطل قلة ادب انا بقولك .

ضحك فريد وقال : قلة ادب ايه بس !! انا متربتش اصلا ( ويضحك بصوت عالي ). 

تغريد : طيب مش هينفع كده في الشارع يا حبيبي !!

فريد : احنا مش في الشارع يا قلبي ،  احنا في بيتنا .

تغريد : بيتنا ده فوق يا دودي !! انما احنا هنا لسه في الشارع .

فريد " يتوعدها مازحا " : بقي كده يا توتا  ؟!!! طيب والنعمة لتشوفي لما نطلع فوق و يتقفل علينا باب هتشوفي هعمل فيكي ايه .

تغريد : بقي كده با فريد ؟!! انت كده  بتخوفني منك اكتر ما انا خايفة !!! 

فريد : لا يا قلبي أنا مقدرش اخوفك يا توتا ، دا انتي قلبي و روحي من جوه ، ده انا بهزر معاكي .............  ثم يعاود الضحك ويقول لها :  ده انتي هتموتي فوق يا توتا .

تغربد : تاني انت بتخوفني ؟؟


خرجوا من المصعد وفتح فريد باب عش الزوجبة وحملها علي ذراعيه مرة أخري ودخل ثم أغلق الباب بقدمه  ودخل بها حتي غرفة النوم .


فريد يمسك يد تغريد ...

ويقول :  انا مش مصدق نفسي يا توتا ، انا بحلم !!!

تنظر تغريد له باستحياء وخجل  وصمت !!

يضم يديها الي صدره في اتجاه قلبه ويقترب منها ...فتقاطعه تغريد :  استني استني .

فريد : في ايه ؟ ما احنا في بيتنا اهو يا قلبي ومفيش حد شايفنا .

تغريد : يابني افهم ، انا عايزة اغير الفستان .

فريد : ايوه صح ، عندك حق ....طيب ما تغيري الفستان وانا أساعدك  .

تغريد : لا يا حبيبي مينفعش .

فريد : ليه يا توتا ؟؟

تغريد : هو كده ، سيبني انا اغير الفستان براحتي وبعدها هنادي عليك  .

فريد : ماشي يا توتا ، أنا هدخل اخد شاور علي ما تغيري الفستان .

تغريد : طيب استني رايح فين ؟ افتح سوستة الفستان الأول  ، مش هعرف افتحها لوحدي .

فريد : ما أنا قولتلك يا توتا خليني معاكي اساعدك !!

تغريد : لأ ، ساعدني في السوستة بس .


فتح فريد سوستة الفستان وتحركت مشاعره تجاهها......


تمنعت تغريد وضحكت وقالت له :  استني استني يا حبيبي ،  ادخل خد شاور وانا هغير هدومي .


دخل فريد الي الحمام وبدلت تغريد فستانها وارتدت ملابس النوم  و خلعت طرحتها وصففت شعرها .

خرج فريد من الحمام فوجد عروسته كملكة جمال في انتظاره .....

فريد  : حبيبة قلبي انا مش مصدق نفسي !!! معقول حلم عمري اتحقق !!!!!

تغريد : لكن انا حلمي للأسف متحققش  .

فريد : ليه يا قلبي ؟ أنتي مش كنتي بتحلمي اننا نتجوز ؟ !!!!!!

تغريد : كنت بحلم طبعا اننا نتجوز يا بيبي ، لكن كان حلمي كمان اننا نقضي الليلة دي  في اسبانيا او فرنسا او لبنان او حتي شرم الشيخ او الساحل الشمالي  ، انما انت خلتنا نقضيها هنا في البيت !!! 

فريد : يا حبيبتي ماهو ده كان رأيي من الأول !!!

تغريد : أنت كنت عايزنا نسافر ومنعملش الفرح .

فريد : وهو معقول هنعمل فرح كبير زي ده وكمان نسافر ؟!!  ما انتي عارفه ان السفر ده محتاج فلوس كتير وان كل الفلوس اتصرفت في تجهيز  الشقة  و الفرح .

تغريد : مليش دعوة كنت اتصرفت لو بتحبني .

فريد : معلش يا قلبي لما يبقي معايا فلوس نبقي نعوضها ونسافر المكان اللي نفسك فيه  .

تغريد : وهي الليلة دي بتتعوض يا دودي ؟!! ده هي ليلة واحدة في العمر !!  احنا نأجلها بقه أحسن لما يبقي معاك فلوس ونسافر .

فريد :  نأجل ايه يا حبيبتي ؟

تغريد : نأجل دخلتنا  .

فريد : نعم !!!! انتي بتهزري !!!

تغريد : لا مش بهزر يا حبيبي ، انت مش هتلمسني الا هناك .

فريد : هناك فين ؟؟؟

تغريد : في المكان اللي هنقضي فيه شهر العسل .

فريد : بطلي هزار بقه ويلا .

تغريد : يلا ايه !! مش هتلمسني الليلة خالص .

فريد : انتي بتتكلمي جد يا توتا ؟!!

تغريد : ايوه اومال بهزر يا حبيبي ؟

فريد : بلاش تعكنني علينا  الليلادي .

تغريد : خلاص ماشي يا حبيبي ، معلش يا بيبي ازازة البرفين بتاعتي تقريبا في الشنطة اللي في اوضة الاطفال روح هاتها .


ذهب فريد سريعا الي الغرفة المجهزة للاطفال ولم يجد بها أي حقيبة !!!

عاد فريد يسألها عن مكان حقيبتها  فوجدها أغلقت غرفة النوم بالمفتاح !!

فريد : انتي قفلتي الباب ليه يا توتا ؟

تغريد : زي ما قولتلك يا حبيبي مفيش دخلة النهاردة ، هنأجلها لما تسافر .

فريد : افتحي يا مجنونة .

تغريد : مش هفتح ، متتعبش نفسك روح نام عندك في اي حته .

فريد : أنتي حقيقي بتتكلمي بجد ؟؟

تغريد : أيوه با بيبي ، انت مش مصدق ليه ؟!!

فريد : ده اخر كلام عندك ؟ 

تغريد : ايووووون ( وتضحك بهيستيريا )

فريد : بطلي هزار بقي .

تغريد : يابني مش بهزر ، انا بتكلم جد .

فريد : طيب ماااااااشي .


فريد ذهب وجلس في الريسبشن ويفكر "  هي بتتكلم جد ولا بتهزر ؟؟ " ،  معقول ليلة العمر هتضيع كده !!!!


أمسك فريد بهاتفهه وكاد أن يفتح مواقع السوشيال ميديا ، فتذكر وقال لنفسه "  دي تبقي فضيحة لو حد شافني اون لاين الليلة دي !! ، هيمسكوني تريقة العمر كله " .


فتح فريد شاشة التليفزيون وجلس  يغير القنوات حتي شعر بالملل !!


مر حوالي ساعة ، قام فريد ووقف خلف الباب ونادي علي تغريد ....


: تغريد ، يا توتا ، أفتحي يا قلبي .

" لكنها لم تجيب !!  "

نظر فريد من ثقب مفتاح الباب ليري ماذا تفعل فوجدها نائمة !!!


فريد : معقول !!! دي نامت بجد !!!

فريد حين رأئها نائمة تحركت مشاعره وشعر بضيق شديد وأراد دخول الغرفة بأي وسيلة .


وفجأة تذكر وجود نسخة اخري لنفس الباب .

جري فريد واحضر مفتاح اخر لباب غرفة النوم ، وفتح الباب ودخل .


تغريد مازالت مستيقظة و تتظاهر أنها نائمة !! ولكنها أندهشت حينما وجدت فريد فتح الباب ودخل !!!


ظلت  تغريد تتظاهر له أنها نائمة وصعد فريد لينام بجوارها .

وبدأ يداعبها كي تستيقظ .


تظاهرت تغريد أنها أستيقظت للتو  ....

وقالت " بتعجب " : ايه ده !!! انت دخلت هنا ازاي ؟؟ !!!!

فريد : مش هقولك ، يلا بقه يا قلبي .

تغربد : يلا ايه ؟؟؟

فريد : يلا نتجوز .

تغريد " بضحك " : قولتلك مفيش دخلة  الا لما نسافر .

فريد : بقه كده !!!!

ضحكت تغريد  وقالت له : ايووووه .

فريد : طيب ورحمة ابويا ما هسيبك الليلة ...

يتبع


الحلقة الرابعة

الساعة  ٩ صباحا  تغريد توقظ فريد من نومه ......

تغريد   فريد ...فريد ...قوم يا حبيبي .

فريد ايه يا توتا سبينا ننام شوية احنا نايمين الصبح .

تغريد انا مش نمت اصلا انا تعبانة اوي مش قادرة .

فريد يفتح عينيه بصعوبة سلامتك يا قمر مالك 

تغريد انا جسمي بيرتعش جامد اوي مش عارفة مالي .

فريد يضع يده عليها ايه ده !! جسمك سخن اوي كده ليه !!

قام فريد من الفراش وكانت تغريد واضح عليها الاعياء الشديد !!

اتصل فريد بأحد الأطباء .....

فريد الو أيوه يا دكتور بعد أذنك مراتي تعبانة اوي ممكن تجيلنا حالا 

الطبيب .......

فريد خد حضرتك العنوان أهو .......

وبعد اقل من نصف ساعة ....

بعد كشف الطبيب عليها طمأنهم الطبيب وقال لهم أنتو قلقانين كده ليه ! مفيش داعي للقلق ده شوية تعب خفيف نتيجة الاجهاد وقلة الاكل والنوم في الايام الاخيرة قبل الفرح مفيش داعي للقلق خالص وعلفكرة عرايس كتير بيحصلهم كده .

فريد يعني مفيش قلق يا دكتور 

الطبيب ابدا مفيش قلق خالص أنا هكتبلها بعض الفيتامينات ولازم تهتم  بالاكل والنوم كويس .

أنصرف الطبيب ثم قال لها فريد قلقتيني يا توتا عليكي لكن الحمد لله الدكتور طمنا يلا ننام بقي علشان انا فعلا مش قادر ومحتاج انام شوية .

ناموا مرة تانية من التعب وقلة النوم حتي وقت العصر .

الساعة ٤ عصرا .....

جرس الباب يرن ترررن تررررن ترررن.

جرس الباب رن كثيرا جدا تغريد توقظ فريد فريد .. دودي ... قوم يلا يا بيبي افتح الباب .

فريد مازال نائما لا يستطيع القيام ويقولها   باب ايه اللي افتحه يا بنتي ! نامي نامي .

تغريد يا حبيبي قوم افتح لماما  واخواتي جايين يصبحوا علينا ويباركولنا .

فريد مازال مغمض العينين قوليلهم ييجوا كمان شوية .

تغريد يا حبيبي دول واقفين علي الباب !!

فريد  طيب ما تفتحلهم انتي .

تغريد مش هينفع لازم أنت اللي تفتح لهم يلا قوم بقي يا حبيبي .

فريد امري لله حاضر .

قام فريد وفتح الباب و كانت أم تغريد ومعها ريماس اخت تغريد الصغيرة  واخوها الصغير شادي وخالتها وبنت خالتها ريم .

فريد استقبل اهل تغريد ورحب بهم ...

فريد اهلا وسهلا اتفضلوا اتفضلوا .

خرجت تغريد واستقبلتهم بالترحاب والأشواق ...

أم تغريد حبيبتي حبيبتي وحشتيني اوووي يا نور عيني .

تغريد وأنتي كمان يا ماما وحشتيني اوي .

ثم ضمت تغريد اخوتها الصغار وحشتوني اوي يا حبايبي .

أقبلت عليها ريم ابنة خالتها وضمتها اليها ..

ريم ما شاء الله قمر يا توتا الله اكبر عليكي .

تغريد حبيبتي يا ريمو انتي احلي يا قمر .

ثم ضمتها خالتها ام ريم .. وقالت ألف مبروك يا حبيبتي .

تغريد الله يبارك فيكي يا خالتو اومال خالو توفيق

مجاش معاكو ليه 

أم تغريد خالك قالي أنه هيجيلك بعد  يومين تعالي يا توتا عايزاكي في كلمتين .

دخلت تغريد مع والدتها غرفة النوم وبعد عشر دقايق أم تغريد خرجت تقول بصوت عالي لفريد .......

أم تغريد عملت ايه في بنتي يا فريد 

فريد معملتش حاجة والله ده  الدكتور قال انها تعبت  من الاجهاد وقلة النوم والاكل الايام اللي فاتت حتي أسأليها .

أم تغريد اول ليلة لبنتي في بيتك تجبلها الدكتور !!!! 

فريد يا حماتي ده عادي والدكتور قال  بتحصل يعني لعرايس كتير وبعدين انا بحبها تغريد دي ح......

أم تغريد مش بالكلام يا عين حماتك بالفعل مش بالكلام .  

فريد مټخافيش علي تغريد يا ماما انا بحبها اكتر من نفسي وبكره الايام تثبتلك انه فعل مش كلام .

أم تغريد خلي بالك يا قلب حماتك انا عسلي عسل ومري مر .

فريد مش فاهم تقصدي ايه 

أم تغريد يعني انا بكون حلوة وطيبة معاك لكن لو زعلت بنتي او  تعبتها معاك  هتزعل مني أوي  يا فريد !!!

فريد ولزمته ايه الكلام ده يا حماتي أحنا كويسين مع بعض !!

أم تغريد   لزمته أن احنا لسه في اولها اهو وبقولك خلي بالك من بنتي يا فريد ومتزعلهاش .

فريد بضجر في عينيا يا حماتي مټخافيش عليها تغريد انا بحبها واخاڤ عليها اكتر من نفسي وبكره الأيام هتثبتلك .

خالة تغريد خلي بالك من بنت أختي يا حبيبي علشان أنت متعرفش غلاوتها عندنا أيه وخلي بالك مش هنسمح لحد أنه يزعلها او يضايقها .

أم تغريد وخالتها أنصرفوا بعد توعدهم وتهديدهم لفريد !!

بمجرد أنصراف الضيوف وجه فريد كلامه لتغريد وقال لها معاتبا ينفع كده يا تغريد 

تغريد مالك يا قلبي !! هو ايه اللي ينفع 

فريد شوفتي امك وخالتك بېهددوني ازاي !!!!

تغريد ايه امك دي مليون مرة أقولك  اسمها مامتك .

فريد ماشي يا حبيبتي شوفتي مامتك  وهي بتهددني حلو كده   

تغريد يا حبيبي مش بتهددك كل الحكاية انها بتوصيك عليا .

فريد لا دي مش بتوصيني دي بتهددني بشكل صريح 

تغريد يا حبيبي علشان خاطري بلاش تاخد كلامها انه ټهديد واعتبره انها بتوصيك عليا .

فريد اوكي علشان خاطرك يا قلبي هعتبرها بتوصيني عليكي ياريت تبقي تقوليلها مش تكرر الطريقة دي في كلامها معايا تاني .

نظرت تغريد لفريد في صمت فوجدت ملامح الڠضب تملأ وجهه .

ثم وجدته يقول لها يلا بقه جهزلنا حاجة ناكلها علشان ھموت من الجوع .

قامت تغريد ووقفت في المطبخ تجهز الغداء .

فكر فريد في كلام أم تغريد ثم أراد تغيير جو الڠضب المسيطر علي المكان فقام ودخل مع تغريد لمساعدتها ومداعبتها حتي لا يخسر أجمل الأوقات بسبب كلام حماته .

تغريد ايه يا حبيبي جاي ورايا

ليه 

فريد جاي أساعدك يا قلبي .

تغريد لا يا حبيبي روح أنت أستريح علي ما أجهزلك الغدا .

فريد لا يا حبيبتي انا عايز أساعدك عايز تفضلي علطول قدام عينيا ومتغبيش لحظة عني .

ووقف يساعدها و يداعبها ويمزح معها حتي أنتهوا من أعداد الطعام  .

وبعدما تناول فريد وتغريد طعامهم سويا قال لها فريد وحشتيني يا قلبي .

تغريد تضحك وحشتك ازاي !! احنا مع بعض أهو !!

فريد برومانسية يا حبيبتي انتي بتوحشيني وأنتي قدام عينيا .

تغريد ياااه !!! بتحبني اوي كده يا فريد 

فريد بمۏت فيكي يا روح قلبي .

ضحكت تغريد بدلال وقالت وأنا كمان بحبك اوي يا روحي .

ضحك فريد وقام وامسك بيدها وقالها طيب تعالي جوه نشوف مين فينا بيحب التاني أكتر .

ضحكت تغريد وقامت معه ودخلا غرفة نومهم وبعد وقت قليل ....

رن جرس الباب ... تررررن ترررن .

تغريد يا تري مين الرخم ده اللي جاي دلوقتي 

فريد هسسسس ده اكيد ماما واخواتي طالعين يباركولنا .

تغريد وهو ده وقته 

ضحك فريد بصراحة مش وقته ابدا !!! سبيهم علي الباب دلوقتي  .

ضحكت تغريد لا يا حبيبي مينفعش نسيبهم علي الباب كده !!!

فريد ييييييه طيب .

قام فريد وذهب لفتح باب الشقة .

فتح فريد لأهله وأستقبلهم بالترحاب  وخرجت تغريد ورحبت بهم .

فريد اهلا وسهلا يا ماما اتفضلوا اتفضلوا تعالوا ادخلوا .

ام فريد ايه ده كله يا فريد !! أحنا  واقفين علي الباب من ساعة !! زهقنا وكنا خلاص هننزل تحت .

فريد مش ساعة ولا حاجة يا ماما مكملتش عشر دقايق  معلش يا ماما كنا نايمين .

أم فريد نايمين كل ده !!  طيب يا حبيبي عايزاك تتغذا كويس بقي وخلي بالك من صحتك .

فريد ضحك حاضر يا ماما .

أم فريد ألف مبروك يا فريد يا حبيبي ألف مبروك يا تغريد يا بنتي ماشاء الله عليكي يا حبيبتي زي القمر ربنا يحميكي .

تغريد ربنا يخليكي يا طنط حضرتك اللي عينيكي حلوين .

أم فريد  خلي بالك يا حبيبتي من فريد  دا ابني الوحيد حطيه في عينيكي .

تغريد طبعا يا طنط فريد في عينيا .

أم فريد أوعي يا تغريد تنكدي عليه وتزعليه في يوم من الأيام .

فريد قاطع كلام مامته وقالها مش تقولي يا ماما لتغريد الف سلامة .

أم فريد الف سلامة عليكي يا بنتي مالك يا حبيبتي في ايه 

فريد توتا تعبت الصبح وجبتلها دكتور وكانت حرارتها عالية اوي .

أم فريد تعبت من ايه يا حبيبي هي لحقت تتعب !!!! ولا هي جاية عيانة من بيت مامتها 

فريد من الارهاق يا ماما تغريد تعبت من الأرهاق وقلة الاكل والنوم الايام اللي فاتت .

نظرت أم فريد لتغريد وقالت لها ليه يا حبيبتي انتي مش كانوا بيأكلوكي

في بيتكم !!

شعر فريد بأن الجو بدأ يلتهب فحاول  تلطيف كلام والدته حين شعر ان كلامها كان صعب أن تتحمله تغريد !!! خاصة حين نظرت تغريد له بعصبية معترضة علي كلام والدته !!!

أبتسم فريد وقال أنتي عارفة يا ماما العرايس قبل الډخلة بأيأم بتبقي العروسة مشغولة وبتفكر في حياتها الجديدة ومش بتهتم بالأكل والنوم .

أبتسمت أم فريد أبتسامة صفراء وقالت يمكن .

شريف اخو فريد ألف مبروك يا عروسة ألف مبروك يا فريد عرفت تختار عروستك زي القمر .

أسامة أخو فريد ألف مبروك يا فريد ألف مبروك يا عروسة فعلا يا شريف عندك حق فريد عرف يختار عروستك يا فريد قمر ومؤدبة واخلاق .

تضحك سمية زوجة اسامة احم احم نحن هنا يا أستاذ !!!

ضحك فريد وقال انت كمان يا أسامة  سمية مراتك زي العسل وهند مرات شريف كمان جمال وادب واخلاق .

هند زوجة شريف ربنا يخليك يا فريد انت كلك ذوق .

أم فريد الحمد لله أولادي كلهم عرفوا يختاروا .

أسامة معلش يا جماعة أنا هستأذنكم علشان بجهز اوراق السفر .

فريد أنت مسافر أمتي يا أسامة 

أسامة ١٥ او ٢٠ يوم بالكتير وأسافر .

فريد ربنا يرزقك ويوسع رزقك يا أسامة وبأذن الله يكون السفر كله خير وبركة لك ولبيتك .

سمية بضحكة   بدل ما تقول لاخوك خليك هنا جنب مراتك وابنك !!

فريد يعني هو هيسافر علشان مين يا سمية ! هيسافر وهيتغرب علشانكو .

سمية تضحك رخم أوي !! أنت رخم أوي يا فريد بجد طول عمرك تقف في صف اخوك .

فريد يضحك   طبعا مش أخويا ولازم أقف معاه !

سمية بضحكة عالية ماشي يا حبيبي بس خلي بالك أخوك مش قاعدلك كلها أسبوعين بالكتير ويسافر .

فريد تسافر وترجع بالسلامة يا أسامة .

أم فريد طيب يلا بقي يا ولاد ننزل  احنا علشان نسيب العرسان ياخدوا راحتهم .

نزل اهل فريد بعدما كاد الغيظ أن يفتك بتغريد بسبب كلمات أم فريد وكلمات سمية زوجة  أخيه !!

تغريد سمعت مامتك يا فريد قالت ايه 

فربد عادي بقة يا قلبي قالت ايه يعني   

تغريد ده كلامها كله اهانة ليا ولاهلي !!!

فريد لا هي متقصدش   وبعدين سيبك من كلامها المهم انا وانتي .

تغريد ازاي اسيبني من كلامها !!!  أنا عايزة أعرف هي تقصد ايه  

فريد صدقيني متقصدش حاجة .

تغريد لا هي تقصد تهيني انا بفهم كويس علفكرة ولا فاكرني عبيطة ومش بفهم 

فريد يضحك اه طبعا عبيطة واحلي عبيطة في الدنيا .

تغريد انا بتكلم جد .

فريد بصوت عالي يعني كلام مامتك هو اللي كان حلو يا تغربد ولا كلام مامتك عليه عسل وكلام مامتي عليه بصل !!!

تغريد أنت بتزعق لي يا فريد !

تركته و دخلت تغريد غاضبة لغرفة

موقع أيام نيوز

العرافة العجوز للكاتب عادل عبد الله الحلقة الرابعة

موقع أيام نيوز

النوم .

جلس فريد يخاطب نفسه معقول  من اولها كده غم ونكد ولا ايه !! .

فريد نادي علي تغريد كي تأتي وتجلس معه ويغير جو الغم و النكد .

فريد تغريد توتا تعالي اقعدي معايا يا حبيبتي .

لكن تغريد مازالت غاضبة و لم ترد عليه !!!

ڠضب فريد ثم دخل  في صمت لينام وما أن وضع رأسه علي الوسادة وأغمض عينيه ليري هذه السيدة العجوز العرافة وكأنها تجلس في نفس المكان بجوار والدته وتمسك بيده وتقول المكتوب علي الجبين يا ولدي لازم تشوفه العين مش هتخلف يا ولدي مكتوب تربي غير ولدك ولا عمرك يكون لك ولد !!!! .

استيقظ فريد فجأة من نومه منزعجا ليقول أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أعوذ بالله من الشيطان الرجيم يااااه الست دي أنا فاكرها كويس دي الست اللي شافتلنا الكف واحنا صغيرين !! لكن ايه اللي خلاني أشوفها في الحلم دلوقتي !!!!! 

وبعد أن أفاق من نومه نظر فريد بجواره فوجد تغريد تغوص في نوم عميق ولا تشعر به .

تذكر فريد ما حدث قبل نومه فقال لنفسه   انت الراجل عديها وكلمها أنت و بلاش تفسد  اليومين الحلوين دول في الزعل .

حاول فريد ايقاظها....

فريد تغريد توتا أصحي يا حبيبتي .

تغريد نعم عايز ايه  

فريد أنتي لسه زعلانه ! خلاص بقة يا حبيبتي بلاش تنكدي علينا .

تغربد هو انا كده اللي بنكد علينا !!! كلام مامتك هو اللي نكد علينا .

فربد مامتك بردو قالت كلام يزعلني وعلشان خاطرك عديته عديها يا حبيبتي وانا اوعدك هبقي اكلمها اضحكي بقه علشان خاطري فابتسمت تغريد .

فريد ايوه كده اجمل ضحكة في الدنيا كلها .

تغريد طيب قولي بقي أيه حكاية سمية مرات أخوك 

فريد مالها هي كمان !!

تغريد بسخرية بتقولك ماشي يا حبيبي أخوك كلها أسبوعين وهيسافر !! أزاي بتقولك يا حبيبي كده وكمان جوزها كان قاعد ومتكلمش !!!

فريد سمية دي زي أختي بالظبط وبتتكلم معانا كلنا عادي زي الأخوات .

تغريد مش لدرجة أنها تقولك يا حبيبي بالشكل ده !!!

فريد ما أنا قولتلك سمية زي أختي بالظبط هي بتتكلم معايا عادي كأني أخوها .

تغريد لكن دي قلة أدب وكمان لبسها مدلع اوي ومحزق وملزق !!

فريد أنتي بس علشان لسه متعرفيهاش انما لما تعرفيها وتاخدي عليها هتعرفي أنها بتتصرف معانا هنا كأننا اخواتها ومفيش في دماغها حاجة غلط من اللي في دماغك .

تغريد طيب مادام بتدافع عنها كده روحلها خليها تنفعك .

فريد أنتي بتهزري !!  اروح فين ورحمة ابويا ما خارجين انا وانتي من الأوضة دي الا بعد شهر العسل .

ثم حاول أن يمسكها جرت تغريد منه تضحك وتقول لو عرفت تمسكني .

فريد ضاحكا بقي كده !! طيب ورحمة

ابويا ما حد هيخلصك من ايدي الليلة .

يتبع


الحلقة الخامسة 

جرت تغريد منه تضحك وتقول لو عرفت تمسكني .

فريد ضاحكا بقي كده !! طيب ورحمة ابويا ما حد هيخلصك من ايدي الليلة .

بعد مرور عدة أيام من الفرح ....

تغريد فريد يا حبيبي النهاردة  صحباتي جايين يباركولي .

فريد يا مرحب بيهم يشرفوا في اي وقت .

تغريد شوف بقي لو عايز تنزل او تعمل اي مشوار علشان متزهقش من القعدة لوحدك .

فريد هما هيقعدوا معاكي كتير 

تغريد مش هيقعدوا كتير أوي بس انت عارف بقي قعدة البنات كلها رغي وكلام كتير وبصراحة هما كمان وحشوني اوي اوي وهنقعد مع بعض شوية .

فريد خدي راحتك مع أصحابك يا قلبي وانا هتصرف او ممكن اقعد معاكم لو مش هتتضايقو 

تغريد بتحب انت قاعدة البنات هااا !!!!!

فريد يضحك مش واجب عليا أني  ارحب بضيوفك ويضحك ويضمها برفق قلبي يا نااااس بتغيري عليا يا توتاااا 

تغريد تضحك ايوه طبعا مش أنت  حبيبي ولا ايه !

فريد ربنا يخليكي ليا يا توتا وأنا عمري ما عيني هتشوف ولا قلبي يحب غيرك .

تغريد أنا بتكلم جد بقي   ممكن تسلم عليهم وتقعد خمس دقايق بس ترحب بيهم وتقوم علشان اكيد هما مش هياخدوا راحتهم وهيتكسفوا وانت موجود يا حبيبي .

فريد يضحك اوي    طيب تعالي نلحق شوية قبل ما ييجوا ويعكننوا عليا .

وبعد حوالي ساعة كان فريد خرج من الحمام وقعد في الريسبشن وكانت تغريد في الحمام بتاخد شاور  رن جرس الباب ترررن تررررن .

تغريد قوم يا دودي شوف الباب أكيد البنات وصلوا .

قام فريد وفتح الباب واستقبل ثلاثة بنات جميلات.....

فريد اهلا وسهلا أتفضلوا .

أحداهن لو سمحت تغريد موجودة 

فريد ايوة موجودة اتفضلوا .

اومال هي فين 

فريد جوه اتفضلوا .

دخلت البنات وظلوا يبحثوا بأعينهم  عن تغريد ولم يروها !!

اومال هي فين تغريد !!!

فريد بتاخد شاور  وخارجة حالا .

احنا اسفين اوي الظاهر أننا  جينا في وقت مش مناسب .

فريد لا ابدا ده احنا كنا منتظرينكم من بدري .

قام فريد أحضر لهم بعض الحلوي والشيكولاته و المشروبات المثلجة وجلس معهم حتي خرجت تغريد بعد دقائق .

البنات جلسوا مع فريد وشعرن بالخجل منه فيما عدا  دعاء التي كانت أكثرهن جرأة فقالت له أنا هعرفك بينا علي ما تغريد تيجي أعرفك بينا أنا اسمي دعاء صحبة تغريد من زمان أوي من أيام الطفولة .

فريد أهلا بيكي .

دعاء أما دي بقه هاجر صحبتنا بردو من زمان اوي بس هي بتتكسف أوي .

فريد أهلا وسهلا .

دعاء و دي بقه سمر صحبتنا من أيام ثانوي وأكثر من أختنا .

فريد أهلا بيكم علفكرة تغريد بتحبكم كلكم جدا وكلمتني عنكم كتير .

بعد دقايق خرجت تغريد من الحمام  وجرت الي

صحباتها وضمتهم اليها  ورحبت بهم بلهفة قوية ...

تغريد وحشتوني اوي أوي يا بنات كنت هتجنن واشوفكم .

دعاء تضحك وحشناكي ازاي بقه .ده انتي تلاقيكي مش افتكرتينا اصلا الا لما اتصلت بيكي !! أكيد يا قلبي طبعا من لقي احبابه نسي اصحابه !!

تغريد لا والله وحشتوني أوي بجد أنتو مش عارفين أنتو ايه بالنسبالي !! ده أنتو أكتر من أخواتي .

 تركهن فريد ودخل الغرفة أثناء ترحيبها بهن .

دعاء تغمز لتغريد قوليلي بقي يا قلبي اي اخبار الجواز معاكي حلو 

تغريد تضحك طبعا حلو وحلو أوي كمان واحلي حاجة لما تكونوا بتحبوا بعض بيبقي أحلي حاجة في الدنيا .

دعاء تضحك بت يا توتا هو فريد جوزك ده  معندوش اخ ولا قريب يكون حلو كده احبه واتجوزه 

تغريد تضحك لا أخواته متجوزين الاتنين ولمي نفسك يا دودو علشان اللي هتقرب منه هتزعل مني  .

تضحك تغريد ودعاء وباقي صحباتهما  ولكن دعاء من داخلها كانت تحسد تغريد علي زوجها فريد وعلي سعادتها الواضحة عليها !!!!!

تغريد تحبوا تشربوا ايه 

دعاء مش هنشرب حاجة خلينا قاعدين مع بعض أحسن .

تغريد لأ لازم تشربوا حاجة .

دعاء طيب اعمليلنا قهوة وحشتني  القهوة من ايديكي .

تغريد وأنا كمان عايزة اشرب قهوة   دقايق وأرجعلكو بالقهوة .

فريد دخل بدل ملابسه وقال لتغريد   عايزه مني حاجة يا توتا قبل ما انزل 

تغريد رايح فين يا دودي 

فريد   نازل اقعد مع اصحابي شوية .

تغريد يعني هتقعد مع اصحابك وتسيبني !!!

ضحك فريد اشمعني انتي تقعدي مع صحباتك وأنا لأ 

ضحكت تغريد وقالتله طيب متتأخرش يا حبيبي .

نزل فريد ووقفت تغريد تعمل القهوة في المطبخ بينما أمسكت دعاء بهاتف تغريد وفتحته وظلت تعبث به !!!

هاجر بتعملي ايه يا دعاء 

دعاء بشوف حاجة .

هاجر عيب كده لما تفتحي موبايل صحبتك وهي مش موجودة !!

دعاء أنتي قولتي صحبتي صح !! علشان هي صحبتي بقي مش عيب  أمسك موبايلها وعموما أنا مش بعمل حاجة من وراها أنا هفضل مسكاه لغاية ما تيجي !!!!

عادت تغريد بعد صنع القهوة فوجدت دعاء تمسك بهاتفها .

قالت لها دعاء أنتي مش معاكي رقم تليفون ياسمين  

تغريد ياسمين مين 

دعاء البت ياسمين اللي كانت معانا في اعدادي 

تغريد  اااه ياسمين وايه اللي فكرك بيها دي من زمان مشيت هي واهلها ومعرفش عنها حاجة !!!

دعاء أفتكرتها من يومين وقولت ممكن يكون معاكي رقمها 

تغريد لا مش معايا .

دعاء طيب خلاص خلينا بقي في المهم احكيلنا بقي .

تغريد أحكي ايه 

دعاء احكي يا توتا عملتوا ايه بعد الفرح 

هاجر  ب خجل بطلي يا بت قلة أدب .

دعاء علشان خاطري يا توتا احكيلنا .

تغريد ضحكت بخجل أحكي ايه يا بنتي أنتي اټجننتي !!

دعاء

عايزة اعرف علشان خاطري قولي بقي .

ضحكت تغريد ثم بدأت تحكي لهم وهن يضحكن جميعا في سعادة بالغة !!

نزل فريد وقابل اصدقاؤه وقضي معهم اليوم بأكمله حتي المساء ولم يعود للمنزل الا في وقت متاخر ليلا !!

تغريد اي يا فريد التأخير ده كله   معقول سايبني وقاعد كل ده مع أصحابك !!!

فربد معلش يا توتا كنت من فترة مش قابلتهم علشان كده الوقت سرقنا وأتأخرت وقولت اسيبك براحتك مع صحباتك .

وبعد ايام عاد فريد الي عمله وكان يعود  الي منزله سريعا في موعده بكل لهفة لزوجته دون تأخير .

ولكن بعد عدة ايام تغيرت أحواله و أصبح يتأخر في عودته من عمله الي البيت !!!

شعرت تغريد بالضيق بسبب تأخير فريد المتكرر

وقالت له مش هينفع يا فريد كل يوم ترجع متأخر بالشكل ده !!!

فريد أوعدك يا قلبي مش هتأخر عليكي تاني أبدااا .

تغريد نفسي أعرف بتروح فين بعد الشغل  

فريد أحيانا بتأخر في الشغل وأحيانا بقابل أصحابي علي الكافية .

تغريد بليز يا حبيبي بلاش قعدة الكافية دي أنا بصراحة بكون خاېفة اوي وأنا لوحدي في الشقة .

فريد پتخافي من ايه يا حبيبتي معقول حد ېخاف وهو في بيته !!

تغريد مش عارفة يا فريد بس أنا أحيانا بحس بحاجات غريبة هنا .

فريد يعني ايه حاجات غرببة 

تغريد يعني أحيانا بحس أن فيه حد معايا في الشقة !! وأفضل أدور في الشقة كلها مش بشوف أي حد !!

ضحك فريد ضحكة عالية جدا طوييييلة !! 

نظرت له تغريد بتعجب بتضحك ليه كده 

فريد لم يستطع أنهاء ضحكاته وظل يضحك بصورة شبه هيستيرية !!

تغريد بعصبية فريد بطل رخامة وقولي بتضحك كده ليه أنا بدأت أخاف منك !!!

فريد يحاول يكتم ضحكاته أسف يا قلبي أصل انا مش متخيل أنك جبانة أوي للدرجة دي !!!

تغريد أنا جبانة أنا جبانة يا فريد  

فريد يا حبيبتي اللي بيخافوا يقعدوا لوحدهم كده الأطفال الصغيرين مش العرايس الحلوين اللي زيك !! وعموما دي كلها تهيؤات بيهيأهالك عقلك الباطن من أفلام الړعب اللي بتحبي تتفرجي عليها .

تغريد مش تهيؤات يا فريد أنا زي ما أنت بتقول بحب أتفرج علي أفلام ړعب يعني قلبي جامد ومش بخاف لكن أنا فعلا بحس أن فيه حد معايا في الشقة وأنت مش موجود !!!

فريد مين يا حبيبتي اللي هيكون معاكي في الشقة غيري !! بقولك دي كلها تهيؤات حاولي تلغي الأفكار دي من دماغك هتلاقي نفسك مش بتحسي بأي حاجة من اللي بتقوليها دي .

تغريد المهم يا حبيبي علشان خاطري حاول متتأخرش تاني عن البيت .

فريد حاضر يا قلبي خلاص دي أخر مرة أتأخر فيها بعد كده هخرج من الشغل علي البيت علطول .

وبدأ فريد

ينتظم في رجوعه من عمله الي البيت بدون تأخير .

لكن الغريب أن فريد بدأ يلاحظ وجود  دعاء صديقة زوجته تغريد كتيرا حين عودته من عمله كل يوم !!! 

حتي بدأ يشعر فريد بالضجر منها  فسأل زوجته أنا نفسي اعرف يا توتا صحبتك دعاء دي كل يوم بتزورك ولا أنا بيتهيألي 

تغريد مش مسألة بتزورني هي بتيجي كل يوم تقعد معايا عادي .

فريد بعصبية يعني ايه عادي لأ مش عادي طبعا !!! لما حد يزور حد كل يوم !!!

تغريد طيب أهدا بس يا حبيبي انت متعصب ليه !

فريد متعصب علشان دي مش اصول وأنا كمان من حقي لما أرجع بيتي ألاقي مراتي قعدة مستنياني مش قعدة مع صحبتها !!!

تغريد يا حبيبي بعد أنت لما بتنزل الصبح وأنا بخلص ترتيب البيت وعمل الأكل بكون فاضية وبزهق من القعدة لوحدي علشان كده أنا اللي طلبت منها تيجي تقعد معايا .

فريد ودعاء صحبتك دي فاضية للدرجادي علشان تجيلك كل يوم !!

تغريد أيوه هي مبتشتغلش واغلب اليوم بتكون قعدة فاضية وزهقانة علشان كده قولتاها تيجي كل يوم تقعد معايا شوية .

فريد لو أنتي بتزهقي بالشكل ده ممكن تنزلي تقعد مع ماما شوية أو مع هند أو سمية .

تغريد بعصبية لأ طبعا .

فريد بتعجب لأ  ليه 

تغريد لأسباب كتير اوي .

فريد ايه هي الأسباب دي ممكن اعرف 

تغريد أولا مامتك وسمية وهند مبيحبونيش .

فريد مين بس اللي قالك كده !

تغريد بيبان يا حبيبي بيبان من عينيهم ومن كلامهم .

فريد لا يا حبيبتي أنتي ظلماهم بالعكس هما بس مستنيين أنك تقدمي الخطوة الاولي وتنزلي تقعدي معاهم وهتلاقي معاملتهم معاكي حلوة جدا وهتعرفي أنهم بيحبوكي جدااا .

تغريد لا لا لا أنا عارفة كويس أنهم مبيحبونيش من ايام الخطوبة ثانيا بقي أنا لو نزلت لمامتك أكيد هتنتظر مني أني أنضفلها الشقة أو أعملها أكل وأنا يا حبيبي مليش في الجو ده .

فريد مش فاهم يعني ايه ملكيش في الجو ده 

تغريد يعني جو الحما ومرات الابن اللي تخدمها والجو القديم ده أنا مليش فيه .

فريد يعني هوه عيب لما تعملي حاجة لحماتك كدليل علي حبك ليها وحبك لابنها ! ما عندك هند مرات شريف وسمية مرات أسامة بيعملوا كل حاجة لماما !!!

تغريد اسمع يا فريد انا بقولك اهو من اولها لو في دماغك أني انزل اخدم مامتك يبقي اروح أقعد في بيت أهلي أحسن لي أنا  مش خدامة لحد .

فريد خدامة !!! مين بس اللي قال أنك خدامة يا قلبي !!

تغريد انا اللي بقولك اهو لو هتفكر أني ممكن أخدم مامتك أو اي حد من أهلك يبقي كل واحد يروح لحاله من دلوقتي قبل ما يحصل حمل ويبقي بينا عيال

العرافة العجوز للكاتب عادل عبد الله الحلقة الخامسة

موقع أيام نيوز

فريد ياااه للدرجادي !!

تغريد أيوه يا فريد أنا مش خدامة لحد أنا في بيت بابا كنت مش بشيل ملعقة من مكانها يعني تحمد ربنا اوي اني بخدمك انت .

فريد كمان لا بجد كتر خيرك اوي !!!

تغريد ايه كلامي مش عجبك 

فريد طيب قومي هاتي أكل علشان راجع من بره جعان .

دخلت تغريد للمطبخ تعد له الطعام بينما دخل فريد غرفته يبدل ملابسه .

تغريد في المطبخ اتصلت بأمها وحكيت لها ما حدث مع فريد ....

تغريد شوفتي يا ماما .

ام تغريد خير يا حبيبتي فيه ايه 

تغريد الاستاذ فريد النهاردة بيقولي أنتي ليه مش بتنزلي تقعدي مع ماما وهند وسمية حسيت من كلامه أنه بيجر رجلي علشان أنزل اخدم أمه !!!

أم تغريد أوعي تكوني وافقتي !!

تغريد لأ طبعا موافقتش وقولتله انت مش جايبني خدامه لأمك .

أم تغريد قولتيله كده 

تغريد أيوه .

أم تغريد برافو عليكي عارفة لو كنتي وافقتي ونزلتي عملتلها حاجة  كانوا هياخدوا علي كده ويعملوكي خدامة عندهم .

تغريد أيوه أنا فاهمة علشان كده رفضت لكن حسيت ان فريد زعل !!

ام تغريد هيزعل شوية وبعدين يروق بعدها لكن مش هيطلب منك حاجة زي كده تاني .

بعد يومين فوجئ فريد بوجود طلب صداقة من دعاء علي الفبس !!! 

في البداية فريد لم يعرف من صاحبة  طلب الصداقة فأرسل لها رسالة  .........

فريد انتي مين 

دعاء انا واحدة معجبة .

فريد ماشي يا معجبة بردو  أنتي مين  

دعاء انت تعرف كام واحدة معجبة بيك

يتبع


تكملة الرواية من هنااااااااااا


تعليقات

التنقل السريع